ProFail: 'Reis maar gewoon niet meer met de trein'
Misschien toch maar een keer de auto proberen
Mooi dat 'we' allemaal zo'n grote mond hebben dat iedereen maar eventjes het vliegtuig moet laten staan en heel Europa door moet reizen met de trein, maar we zijn nog te debiel om die treinen in Nederland een beetje fatsoenlijk te laten karren. Vanochtend weer geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ben je mooi klaar mee, als je een belangrijke afspraak hebt. Het probleem is dat je er niet van op aan kan, van zo'n trein. Liggen er geen blaadjes op de rails, of ligt er geen mensenpoep op de rails, of is er geen telefoonstoring, of ligt er geen laagje sneeuw (0,2 cm) op de rails dan zijn er wel te weinig verkeersleiders om de boel in goede banen te leiden. Vorig jaar al een probleem, in 2019 al een probleem. En dan kan ProFail nu wel de emokaart trekken door te roepen dat verkeersleider vroeger 'een erebaan' was, maar de boel wordt helemaal stukgereorganiseerd en kapotbezuinigd - al jaaaaaaren - met zelfs het risico op ongelukken. Ondertussen is ProFail heel druk met het onderzoeken van klimaatproblematiek terwijl mensen maar één ding willen: op tijd op hun werk zijn. Nee, als wij ergens moeten zijn, pakken we gewoon lekker de auto.
Geef geld
Social
Reaguursels
InloggenEn of dat nog niet genoeg is, vanochtend kwam ik er tot mijn schrik achter dat de prijzen ook weer flink omhoog zijn gegaan. Zal de coronarekening wel zijn zeker ?
Many chiefs no indian, a lot of generals and no soldiers. Iedereen wil manager worden en kiest een opleiding daarvoor. Gevolg daarvan dat de mbo+ banen niet meer op te vullen zijn. Managers, adviseurs, coaches en God weet wat er nog meer van dit soort rondlopen, kosten een bedrijf teveel geld en dat wordt afgeroomd van de diegenen die nu juist het hardst nodig zijn De mbo+ banen.
Die zelfs als het even kan verder moeten als ZZP-er, tegen een zo laagst mogelijk tarief. Welkom in de natte droom van menig VV(d)-er.
Ik meen me te herinneren dat het personeel geen kerstpakketten meer kreeg wegens bezuinigingen. Maar dat kan ook de NS zijn geweest want die zijn ook erg
In 50 jaar nog niets veranderd dus. Alleen heette ze vroeger allemaal Baas.
"Ben je mooi klaar mee, als je een belangrijke afspraak hebt."
Het hoger onderwijs is een voorbereiding op een maatschappelijke carriere. Onderdeel van de voorbereiding is het hebben van een OV-kaart, waarmee je al voor je werkzame leven leert dat je NOOIT op het OV moet vertrouwen als je iets belangrijks hebt.
Ken je die van die trein die naar Dordrecht ging?
Ik zoek een baan, geen werk. Nog ffff doorzoeken, misschien iets in de politiek...
"personeelstekort"
Waar is al dat personeel gebleven?
Zijn ze allemaal ten onder gegaan aan Corona?
Of hebben ze ontdekt dat niet-werken eigenlijk best fijn is?
Vergrijzing en pensionering is de grootste groep, dan zitten er nog veel mensen vanuit de "risicogroep" thuis vanwege de Coronamaatregelen, mensen worden ook nog echt wel eens een keertje ziek van andere virusjes, het gegarandeerde verlof moet ook nog een keer worden verstrekt, de redenen voor het tekort zijn dus genoeg aanwezig.
De oplossing zou zijn meer werven en aannemen, maar de functie-eisen zijn hoog en dan heb je ook nog het veiligheidsgeschikt zijn, want echt niet iedereen kan zo maar even die seinen op groen of rood zetten.
En de tekorten gaan zo meteen nog verder oplopen, de spoorsector staat bekend om zijn zelfstandige/standvastige/eigenwijze personeel. Die gaan niet 1/2/3 akkoord met een vaccinatieplicht of QR-toegangsbewijs om te mogen werken. Vaccinatiegraad/bereidheid is minder dan 50% en dat hoog ingeschat.
Weer een groep mensen die van zichzelf vindt dat ze hard werken en meer geld verdienen dan ze krijgen. Sluit maar aan in de rij. Het loket is alleen gesloten.
Wat vindt Frans Timmermans hiervan?
Een hele berg vacatures voor van alles en nog wat, en maar 3 op technisch gebied. Toen we van het estafettestokje per baanvak overgingen op ATB en ERTMS is railaanleg, onderhoud en beheer vooral een ICT organisatie geworden.
Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal misgaat in Nederland, kun je alleen maar tot de conclusie komen, dat we achteruit evolueren. Waarschijnlijk gaan we heel snel het niveau van een derde wereld land halen. Wat nou, kenniseconomie?
Ik zat laatst nog in een trein, 1e klas (Echter niet om op te scheppen, zoals anderen in de tegels..). Tot mijn verbazing, teveel mensen in de 1e klas (Rondom Eindhoven, in dit geval), zonder mondkapje, op de kin - Conducteurs, lopen voorbij, en doen niets (Weliswaar zetten passagiers dan wel snel een kapje op de mond).
En ook, altijd weer allochtonen die 2e klas reizen maar hun telefoon in de 1e klas willen opladen. Zal wel iets met gratis te maken hebben, en het ontbreken van stopcontacten, in de 2e klasse.
Zit je dan, met je 1e klas treinkaartje #Nsxit
Importeer “achterlijkheid”, pas je onderwijs hieraan aan aan en de rest laat zich raden idd.
Tsja en vwb dat evolueren…..
Achteruit evolueren is ook evolueren.
Niet meer evolueren betekent uitsterven dus ja, zeg het maar.
Het gaat zo goed met Nederland dat er overal personeels tekorten zijn. Bij pro-rail, bij defensie, bij de politie, in de zorg etc. etc. Tenzij je gehandicapt bent zouden er geen uitkering hoeven te worden verstrekt, werk genoeg! Toch?
Als al die mensen bij het COA nu een vrijkwamen dan was overal het personeelstekort opgelost
@Archimedes-2 | 02-11-21 | 15:44: Hoe dan?
U stelt voor de eerste de beste halve zool verkeersleider bij de NS te laten worden? Puur omdat hij/zij/hen momenteel van een uitkering genieten? Lijkt me geen goed idee. Er is weliswaar een personeelstekort in sommige sectoren maar de vraag sluit niet aan op het aanbod.
@Toos Bevergeil | 02-11-21 | 15:56: Aanbod genoeg, 5000 sollicitaties vorig jaar voor de functie treindienstleider. Alleen na het proces, zoals door de keuring komen en nog wat ander onbelangrijk gedoe, zoals opgeleid worden, bleven daarvan nog maar 70 sollicitanten over die het hebben gehaald.
Onrendabelen Vervoer.
In elke sector is er nu een personeelstekort in Nederland, behalve bij het COA. Wordt daar zo goed betaald dat ze de mensen uit alle andere sectoren weghalen?
Overal denkt men dat loonsverhoging de oplossing is, maar dan haal je weer een andere sector leeg enz enz
En toch zou het zo moeten werken in een gezonde arbeidsmarkt. Overigens is dat tekort aan personeel vaak net voordat een financiële crisis uitbreekt.
Mensen, het ligt eigenlijk aan mij. Ik wilde ook treindienstleider worden, toen bij de NS. Maar mijn ogen wilde al vroeg helemaal niet meewerken. Dus speel ik alleen treindienstleidertje op mijn PC en daar heb je leuke game software voor.
Je hebt naast je computer geen modelspoorbaan op zolder?
Ik liep stage bij Prorail, zette alle seinen op groen (wit) zodat ze een beetje door konden rijden. [×] Ongeschikt.
@D-Fens_1963 | 02-11-21 | 15:55: Die heb ik ook op mijn computer, daar heb je ook software voor :) www.youtube.com/watch?v=f1ao5GO97TM
Je zou kunnen stellen dat verkeersleiding van treinen op termijn geautomatiseeerd kan worden?
Uitbesteden aan India. Deden ze ook met cruciale IT-functies.
Die is al geautomatiseerd. Het treinverkeer wordt in Nederland door meneer Ari vanuit nog maar 13 railverkeercentrales geregeld. Als alle treinverkeer gaat zoals het moet gaan, dat dus nooit, dan is er alleen nog wat toezicht nodig. Maar ja, je hebt soms een spoorwandelaar die voor wat vertraging zorgt, of Johnnie de eenzame vandaal die vroeger wat te vaak naar Koot en Bie heeft gekeken. Of iemand die het spannend vind een keertje aan de noodrem te trekken of een zwartrijder (mag je dat nog zeggen?) die lastig is geworden. Verder vallen in dit jaargetijde weleens wat blaadjes op de rails en in de zomer kan bij ongeveer 40 graden weleens een spoorstaaf kromtrekken die dan veel warmer wordt dan slechts 40 graden. En stel je voor, wat god moge verhoeden, dat het de komende winter een halve dag gaat vriezen met ook nog een klein beetje sneeuw erbij. Dan zijn er toch nog een paar treindienstleiders nodig die actief ingrijpen om het leven van de treinreizigers nog een beetje zuurder te maken. En dan heb je ook nog die lieve tegenwoordig gender neutrale collega die voor de omroepberichten zorgt. "Ding dong, beste reizigers (dames en heren mag niet meer) ik zit hier eenzaam op Post T te huilen. Vanwege logistieke redenen rijden er vandaag geen treinen. De helft van mijn collega's heeft van de baas een dagje vrij gekregen en de andere helft heeft zich uitgerekend vanmorgen ziek gemeld. Prorail vraagt om uw begrip.
@Vuurspuger | 02-11-21 | 17:26: Lieve schat, dat hoeft dus niet allemaal vanuit Utrecht geregeld te worden. Afwijkende scenario's rekent een computer zo door, terwijl die vmbo regelaars eerst ziiten te bedenken waar ze de achteropliggende trein zullen laten stranden, ergens in een gehucht waar geen andere trein stopt. De trein die onmiddelijk uit dienst wordt genomen zorgt zoveel ontregeling dat de rest ook vast loopt. Ik heb gezien hoe vanuit utrecht geregeld werd dat een trein eertst tien, toen twintig en toen dertig minuten te laat kwam, maar toen plots in de plaats van de trein kwam die wel op tijd zou rijden...
Ongezien 7 miljard voor t milieu. Maar niets voor de dagelijkse noden van hardwerkend nederland
En noden nr.1 t/m 3 volgens u zijn?
@D-Fens_1963 | 02-11-21 | 14:29:
1. Naar je werk kunnen met de trein
2. Naar huis kunnen met de trein.
3. eh.
@Joris Beltsin | 02-11-21 | 14:49: Zo nu en dan eens kunnen ontsporen?
Defensie. Onderwijs. Kwartje van Cock terug. Zoiets ?
Liberalisering van publieke diensten zoals openbaar vervoer. ProRail is in gebreke en dient een dikke claim te krijgen voor elke keer dat ze haar verplichtingen niet nakomt. Als je mensen tekort komt moet het loon omhoog.
Nee joh, tegenwoordig krijgen mensen applaus ipv extra loon. Is dat niet genoeg?
@* Il Principe * | 02-11-21 | 14:27:
De ultieme vernedering, applaus zonder betere beloning.
Iedereen werkt tegenwoordig bij de GGD.
En dat is helaas wel voor een groot gedeelte waar. En die betaalt ook goed. Niet op verkeersleider niveau, maar voor studenten en dergelijke is het wel feest.
Ook zwaar tekort aan personeel
Prorail heeft een vacature voor junior Verkeersleider, een van de eisen "Je beschikt over eigen vervoer, onze locatie is met openbaar vervoer niet bereikbaar".
Dat vind ik geestig.
Kwestie van single-points-of-failure voorkomen?
@Joris Beltsin | 02-11-21 | 14:09: Oh ja, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Ik heb vroeger een Marklinn modelspoorbaan gehad en er ontspoorde nauwelijks treintjes. Ben ik nu dan ook ervaringsdeskundige?
Het hoofdkantoor van Alitalia was ook niet met het vliegtuig bereikbaar
@Kwakjeszalver | 02-11-21 | 14:36: Natuurlijk, kijk maar ;) www.youtube.com/watch?v=cIG9vIsLjek
Trein en bus, vertrekken nooit daar waar je bent en komen ook aan op plekken waar je niet wilt zijn, vandaar dat ik al 53 jaar auto rijd, maakt niet uit wat voor eentje (oud, jong, mooi of lelijk), staat vrijwel altijd voor de deur en je komt aan waar je wil zijn.
En ik wil de kosten nog weleens naast elkaar leggen, OV en eigen auto..... en dan bedoel ik een 2e hands'je van zeg 1500 euro aanschaf, 100 euro p/m aan vaste lasten (zonder parkeerkosten uiteraard, dus 020 kan het wel vergeten)... en die naast een trein en bus abonnement leggen, zal het OV misschien gaan winnen.... maar ik zit altijd droog in de auto, warm, lekker prive, geen rare aftershave luchtjes, of hoestende en rochelende figuren naast je, geen frustratie en/of stress dat er weer eens vertraging is bij NS... oke, sta je soms een kwartier in de file, je steekt lekker een sigaret of sigaar op (niemand die daar last van heeft), luisteren naar je favoriete radiostation..... kortom, doe mij de auto maar.
Hmmm, 53+20=73 jaar dus ik neem aan dat je al een paar jaartjes van een (welverdiend?) pensioen geniet.
Kortom geen strikte noodzaak voor onbeperkte mobiliteit e/o in de file te gaan staan toch?
@D-Fens_1963 | 02-11-21 | 14:27: Ook op zondag sta je tegenwoordig wel eens in de file, je zou eens wat vaker buiten moeten komen.
@Nuchternederland | 02-11-21 | 14:34: Ik werk volcontinu dus weet zo ongeveer wel hoe de hazen, euuuh, rijden.
Zijn er wel voldoende vrouwen en intersectionelen van kleur aangenomen? Liefst in deeltijd? Deugen is belangrijker dan op tijd zijn. Op tijd aankomen is sowieso een onderdrukkend instituut van het witte patriarchaat. Mensen van kleur gaan vaak etnisch anders om met het tijdsbesef, daar moet je respect voor hebben. Overigens dienen uitkeringen en subsidies wel op tijd overgemaakt te worden.
Moet kunnen als prorail een paar kuddes communicatiesletjes omschoolt tot verkeersleider, de sletjes zijn ruimschoots voorradig in alle maten en kleuren verwacht ik.
Verkeersleider bij prorail is toch 3900 bruto ( 2500 en n beetje netto ) voor een prorail baan valt me dat nog mee, maar in het nieuws zeggen ze dat ze graag luchtverkeersleiders overnemen die door de crisis hun baan zijn verloren , maar die zitten nog net niet op het dubbele van inkomen dus hier gok ik dat ze weinig animo zullen vinden. Als ze nu mensen uit de horeca die baan bieden met opleiding zie ik wel nog kansen
Kijk: als je teruggaat van driedimensionale naar eendimensionale verkeersbegeleiding dan mag je bij zijn dat je voor anderhalve dimensie betaald krijgt.
Mensen uit horeca hebben al lang andere banen. In de horeca komen ze al zelf niet meer aan mensen.
@Jan, Leiden | 02-11-21 | 14:08: In de horeca werk je ook op onchristelijke uren, en is het salaris structureel lager. Dus ik denk toch wel dat dit wel een doelgroep kan zijn.
Dat is het maximum, je begint lager. Het is monotoon werk in roosterdienst op soms onzalige uren, dus de beloning doet wellicht recht aan de intellectuele inhoud van het werk, maar niet aan de omstandigheden waarin je het werk doet. Dus ik snap wel dat mensen hier snel wegrennen.
Als IC verpleegkundige verdien je (met wat ervaring) meer.
In Groot Brittannië rijden geen treinen, omdat er een groot tekort is aan treinmachinisten. Gevolg van Brexit?
Explosief meer vervoersbewegingen over het spoor vanwege truckersstakingen?
Da's handig terwijl die klimaattop daar bezig is...
Tsja, dan kom je er ineens achter dat als je niet meer gebruik kan maken van oostblokkertjes die op valse gronden in jouw land onder de loongrens werken, je mensen uit je eigen land een salaris moet betalen waar ze ook daadwerkelijk van kunnen leven in jouw land. We zullen zien hoe GB het oplost, het rechttrekken van een totaal door de eu verziekte economie is geen sinecure.
@elfenstein | 02-11-21 | 14:22: Inderdaad, het uitbreiden van de EU met goedkope landen betekent dat je je eigen mensen kunt uitpersen.
Ojee, Brexit is zo'n beetje heiligverklaard door de meute hier.
@elfenstein | 02-11-21 | 14:22: Zo nu en dan moet je wel eens eerst een paar stappen terug doen om daarna weer vooruit te gaan.
@elfenstein | 02-11-21 | 14:22: Joris Bohnson vindt dat het afgelopen moet zijn met de ongecontroleerde immigratie, de lage lonen.
‘Mensen stemden voor verandering. Voor een einde aan een gebroken model van de economie met lage lonen, lage productiviteit en weinig vaardigheden. Ik keer niet terug naar ongecontroleerde migratie.’ Zo reageert Johnson op de schaarste aan vrachtwagenchauffeurs die in het land al een tijd lang voor tekorten in tankstations en winkels zorgt. De breuk met de EU heeft heel wat buitenlandse chauffeurs weggejaagd."
"
Hmm, verkeersleider treinverkeer, wat schuift dat?
Een van de zoons Fens is een paar jaar geleden nogwel eens van zins geweest om zoiets met vliegtuigen te doen en zover ik mij herinner betaald dat best redelijk.
Ik kan me wel voorstellen dat de kwalificaties voor op land iets lager liggen.
Tig jaar geleden wist Urbanus het al...met de trein zou je er nog niet zijn....
Ik wil wel 5 euro méér per treinreis betalen om het hoger salaris van verkeersleiders te bekostigen. Ik wel. U ook?
Of je verhoogt het belastingtarief.
Hier nog één.
*de geschiedenis erop naslaan doet*
@VoltaireJohn | 02-11-21 | 13:53:
Linksom of rechtsom betalen wij dus.
1,3 miljoen treinreizen per dag. Wilt u er biljonairs van maken?
Ik wel 100 euro per treinreis, krent.
Wel jammer voor ze dat ik nooit de trein neem.
Permanent staken is het nieuwe normaal. Nu ProRail, morgen de IC.
In Taiwan staken de IC's al.
Het is wel tof dat je in een rijdende trein je sneller kan voortbewegen dan de rijdende trein in kilometers per uur.... totdat je de voorkant van de trein bereikt hebt en niet meer verder kunt.
In meters per seconde lukt het ook.
Zou je stem ook anders klinken als je treinopwaarts of treinafwaarts schreeuwt?
Iets met Doppler-effect?
@Kwakjeszalver | 02-11-21 | 14:39:
Nee. Het geluid verplaatst zich door de lucht die dezelfde snelheid heeft als de trein.
Onderzoek gedaan, lang geïnventariseerd, alles zorgvuldig afgewogen. Dat leidde tot de volgende genuanceerde conclusie: wanbeleid.
Too many chiefs, no indians.
Werkende met ProRail, kan ik je zeggen dat dit probleem veel dieper zit dan alleen teveel managers. Er zijn hele afdelingen binnen dat bedrijf die niet van elkaars bestaan afweten...
8 stuurmannen, 1 roeier
Of te wel, in veel mannen beroepen, veelal techniek en vuile handen werk, zijn nu vacatures ontstaan in te vullen door vrouwen, of wat zich nu vrouw noemt.
Maar goed het probleem zit 'm in het gegeven dat vrijwel elk bedrijf nog enkel bestaat om zo efficiënt mogelijk het bedrijf te runnen. Of dat nu scholen zijn of staalfabrieken. De menselijke maat is zo goed als verdwenen. Efficiëntie (behalve in de ambtenarij) is het toverwoord. In mijn werkverleden heb ik bij (scheepvaart) bedrijven gewerkt waar het motief naast zo veel mogelijk winst maken ook er voor te zorgen dat de werknemer werd gewaardeerd en zou blijven met zijn, haar ervaring en kunde. Waarom zou je vandaag de dag nog ergens lang blijven werken als je enkel een nummer bent onder het motto; voor jou tien anderen? En dan nog de vraag, waar gaat al dat volk dat ontslag heeft genomen weer aan de slag?
Dat is het grappige. Voor een loonschaal meer van 8tot 1600 werken en weekenden thuis op alle stropdas afdelingen die ze optuigen binnen prorail
Het probleem met die theorie is wel dat er dus geen tien anderen meer zijn maar dat krijgt geen manager uitgelegd aan zijn supervisor zonder dat ie zelf ontslagen wordt. Dus houden we met z'n allen dit sprookje zolang in stand tot het echt niet meer gaat en geven dan een of andere groep mensen waar we toch al een hekel aan hadden de schuld. Met alle narigheid die daarbij hoort. Wist u dat in den eaurlogh er ineens heel veel vrouwen enorm goede technici bleken te zijn? Is daarna wel heel snel weer afgeschaft, iets met een geboortegolfje....
@elfenstein | 02-11-21 | 14:07: mijn bedrijf is redelijk strikt in om jezelf te uiten via de Mdia. Maar geloof mij, Soapy is het onderwerp hier en heeft zijn collega’s zien verkassen
@Soapytitrider | 02-11-21 | 14:09:
Lijkt mij zo goed als onmogelijk om dan reaguurder te zijn, weten ze op uw werk dat u dit doet dan? Ik bedoel, ik maak er niet echt een groot geheim van in mijn omgeving maar ik heb dan ook geen werkgever die dat iets interesseert als ik m'n werk maar goed doe.
@elfenstein | 02-11-21 | 14:25: Zoals het hoort. Resultaten zijn de enige dingen waar een (goede) werkgever zich druk om zou moeten maken.
We hebben in Nederland een vrouwenquotum. Misschien dat ze daar iets mee kunnen.
Die is er alleen voor de leuke baantjes. Kudtbanen zijn nog gewoon alleen aan mannen voorbehouden.
Prorail zoekt ook nog een stagair ICT diversiteit en inclusiviteit.
werkenbijprorail.nl/vacatures/afstude...
Nadat het management betaald is zit er gewoon wat minder in de pot. Om dat te verdelen moeten er gewoon moeilijke keuzes gemaakt worden door datzelfde management. Onderhoud of personeel kosten etc. Als datzelfde management het goed verdeelt blijft er misschien zelfs nog wel wat over voor een bonus ter compensatie voor al het harde werk.
Of gewoon minder micromanagen:
Een trein rijdt zelfstandig zonder iedere drie seconden vanuit de centrale in Utrecht aangestuurd te worden.
Werkt met vliegtuigen ook.
En er bestaan zelfstandig rijdende treinen.
Dat gekut van profail in de marge werkt contra productief.
In Frankrijk, althans, toen ik in Frankrijk was in Gare du Nord hadden ze van die zelfrijdende metro's. Wel met een persoon ter controle, maar de metro's reden echt automatisch. Hoe kan het dat wij dat nog niet hebben met al het geld dat het openbaar vervoer maandelijks binnenkrijgt?
@VoltaireJohn | 02-11-21 | 13:46:
Semi-overheid en it projecten, wat kan er ook foutgaan he?
Iedereen is manager, resultaat-arme FTE, fraudeur, of improviserend zzper. Dat de treinen überhaupt nog niet met inclusieve regenboog kleurtjes van de rails af slingeren boven op een Vinex-wijk; dat vindt ik al een wonder. Ik denk dat als ik vanmiddag naar een willekeurig station loop dat er heus een treintje in en uit rolt. Dus in de basis is er heus nog wat te redden. Als ik lang genoeg bij de Librije ga staan heb ik wellicht even de kans om de directeurs te vragen wat ze de hele dag gedaan hebben. En of ze misschien zin hebben in een oprot premie in natura van dal-uren reistegoed.
Je hebt tegenwoordig heel veel erebanen.
De inflatie staat op 4% maar in de cao's zie je dat nergens terug.
Inflatie meetellen is alleen voor huisjesmelkers en hun wealth managers die al 100 jaar uit hun duim zuigen dat inflatie 4-10% is, het liefst per maand. Los van of dat klopt of niet.
Schei uit met je CAO.
Een computerprogramma kan het werk toch veel beter.
Te weinig gekwalificeerd personeel. Of te veel domme mensen?
Dat laatste.
Waarom werken, als je een uitkering+huis+subsidie kunt kríj́gen.
Maar al die luie sloebers gaan wél met het OV.
Niemand wil daar werken.
@Papa Jones | 02-11-21 | 13:42: En een miele.
Je kunt alles wel met geld proberen af te doen, maar zolang voor iedere euro loonsverhoging je lasten met twee euri omhoog gaan, kom je alleen maar in een poreuze cirkel terecht. De basisvoorzieningen wonen, zorg en energie zijn allang te grabbel gegooid aan de particuliere markt en dat komt nooit meer goed.
Poreuze cirkel? De enige poreuze cirkel die ik ken zit tussen m’n billen.
We wilden toch rechts beleid? Flexibilisering van de arbeidsmarkt en privatisering? Kleine overheid en markt, markt, markt. Gefeliciteerd dan maar. Dit is wat we blijkbaar zo’n geweldig idee vinden.
Kleine overheid ?
Kleine overheid wil nog niet echt vlotten de afgelopen 25 jaar.
Nergens een kleine" overheid te bekennen.
En met afkalving Kartel wil het ook al niet er lukken.
Evenmin toestroom minizetelpartijtjes.
Ook begreep ik dat er "Halloween" in Nederland wordt "gevierd".
Wat gaat er feitelijk wél goed in Polderland?
Behalve dat we noch een kleinere overheid hebben dan 20 jaar geleden, noch de gewenste marktwerking die tot lagere prijzen of betere diensten moet leiden.
Je wordt dus genaaid aan 3 kanten, je betaald meer belasting, je krijgt minder diensten en die diensten zijn ook nog eens sneller duurder geworden dan de stijging van de lonen.
Misschien zitten er wat Afgaanse treinverkeersleiders klaar in Ter Apel? De tandarts tekorten zijn al opgelost door de Syriers.
Jij een privé vliegtuig; en jij een privé vliegtuig
De buurman van van Oef heeft er 1 staan in het dal. Geeft veel vrijheid en flexibiteit, maar als je niet wekelijks of 2 keer per week reist met dat ding dan is het niet rendabel. Van Oef heeft het anders opgelost en koopt gewoon plaatsen, Reto rijdt een dag eerder weg met de auto naar de bestemming.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:38: Mensen die over zichzelf praten in de derde persoon wantrouw ik, alsof je je niet verantwoordelijk voelt voor je eigen woorden. Willy out.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:38:
"RETO is een actieve wielervereniging uit Arnhem met meer dan 500 leden voor mensen, die fietsen in de eerste plaats een gezonde vorm van vrijetijdsbesteding"
En ik maar denken dat je een miljonair op een berg was.
@Koning Willy | 02-11-21 | 13:40:
Eens, Willy. Van Oef doet het dan weer zo standvastig dat het weer hilarisch wordt.
En ja, hij weet het.
"Willy out" is een toffe afsluiter in deze.
Ieder zijn hebbelijkheden, zolang joris/boris het toestaat.
@Duwbak_Linda | 02-11-21 | 13:41: mooi voor die club. In Zwitserland is het een bekende voornaam.
Geen verkeersleiders, dan krijg je verkeerslijders.
Is echt het enige dat ze kunnen bedenken de VVD-oplossing voor alles: meer geld er aan uitgeven. Dan verdwijnt dat weer in de zakken van managers en bonussen of mensen haken snel weer af. Of zou niet alles uit te drukken zijn in geld? Moeten ze bij de VVD nog gaan nadenken ook zeg.
nou, niet alleen bij VVD hoor, maar alle politieke partijen. Was die Alpetkin niet een kandidaat 2e kamer lid voor PVDA?
ProRail zal wel wat topzwaar zijn met hele nutteloze lagen management. En gendermanagers en klassieke paarse broeken consultants niet te vergeten.
En allemaal stomme mutsen op HR!
Ik heb er ca 10 jaar geleden gewerkt en het was toen een echte technisch georienteerde mannen-organisatie. Die waren toen al meestal achter in de vijftig, dus er zal heel wat uitstroom geweest zijn. En inmiddels zal PR ook wel tot domein van vrouwelijke product owners and scrum masters verworden zijn ivm gender gelijkheid en meer van dat geneuzel. En dan komt er behalve klassieke bitch fight gevechten echt niets meer tot stand.
Ze hebben jarenlang winst moeten maken. Dan ga je bezuinigen op onderhoud en voordat de rotzooi losbarst hop je snel weg naar een andere werkgever, want je bent succesvol geweest bij Prorail, kijk maar naar de cijfers.
De rotzooi blijft achter voor het hele land.
Ze moeten die mensen gaan belonen op veel langere termijnen. Is het over 10 jaar nog goed? Krijg je tzt een stukje van je bonus. Moeilijk? probeer het dan maar zo goed mogelijk te doen, zoals iedereen zonder bonus.
@AdvocatusDiaboli | 02-11-21 | 13:47: makes me come to think of it... was Rob Jetten daar ook niet werkzaam? Haha, the horror..
Geen verkeersleiders
Geen machinisten
Geen conducteurs
Geen monteurs
Rara waarom rijdt dat treintje niet.
Wel genoeg managers met vastgoedprojecten?
bij NS marketing en HR is het gezellig druk.
vaccinatiepaspoort verplicht op het werk en heel Nederland gaat vast lopen.
Alleen wappies lopen vast bij een vaccinatiepaspoort. Gelukkig is dat een te verwaarlozen percentage in NL..
@Parmenidis | 02-11-21 | 13:33:
Al is maar 5% niet gevaccineerd van de werkende mensen dan is er een groot probleem.
Raar hoor; de trein tussen Emmen en Zwolle rijdt stipt op tijd, terwijl daar de conducteurs en machinisten er elke dag bebloed en gekneusd uit rollen!
Stadler Rail Züge rijden daar.
Ook daar is de reserve bijna op. Vraag het maar eens als je een conducteur of machinist op een rustig moment kan spreken. Mochten ze tekort aan personeel hebben gaan eerst de spitstreinen eruit.
Ze hebben wel geld voor gender geneuzel
Alptekin was te laat met Alpecin zo te zien...
Daarom staan er voor huize Pibasso 2 auto's voor de deur. OV moet je niet willen, wij ieder geval niet.
De von Duwbakjes plachten ook te reizen in twee door verbrandingsmotor aangedreven koetsen.
Schloß elfenstein beschikt over twee vorstelijke bolides voorzien van juwelen van dinosauruscrematoria voor de deur. Ov is duurder, oncomfortabeler en vol vreselijke lelijke mensen die we normaliter niet dichterbij dan 100 meter willen hebben.
Gelukkig verloopt instroom gelukzoekende immigranten wel voorspoedig, zodat ook dit probleem spoedig tot het verleden behoort. (moehwahaha)
Wel gek eigenlijk, in wo2 reden de treinen naar het oosten op de minuut gelijk. Weer of geen weer. Waarschijnlijk omdat ze per passagier 5 gulden kregen.
Gebrek aan personeel.... laatste 30 jaar moesten de handen in de zak blijven in het vernielde onderwijs, resultaat; onbruikbare lege hoofden.
Waarom heeft ProRail geen verkeersleidertronicding dat treinverkeer automatisch realtime fixt. Ipv 750 pax personeel
Omdat vakbonden dat tegenwerken.
Wat @2voor12 zegt, en ook geldt voor ATO.
Omdat ze daar dachten te zijn en op ingezet hebben en nu de ICT boys beloftenteams tegenvallen moeten de paar overgebleven de boel runnen. Iets met jezelf te vroeg rijk rekenen
@Skinkie | 02-11-21 | 13:37: ATO bouwen op oude zooi gaat mis. Eerst het fundament fixen.
Ah, daar heb je het al. Teveel dure bestuurslagen. En dat terwijl er helemaal geen stuur in zo'n trein zit
Ze zitten vol, ze zijn benauwd, te duur, te onbetrouwbaar, te dicht bij mensen waar ik een schurfthekel aan heb.
Je krijgt mij de trein niet meer in.
Daar was in de periode 42-45 geen sprake van.
Onder de bezielende leiding van onze oosterburen.
Een tekort aan Chief Diversity Officers is wel veel erger.
Hogere salarissen als oplossing voor personeelstekorten. Wie had dat nu kunnen bedenken?
Niet dat het helpt. Want mensen gaan ook weg omdat ze hun werk niet meer normaal kunnen doen. Dus meer geld geven lost niets op. Dan krijg je mensen die uiteindelijk toch niet blijven.
Ondertussen worden de kaartjes wel gewoon elk jaar duurder natuurlijk. Handig, zo’n monopolie.
Zo zie ik op trams en bussen te tekst. Deze tram of bus rijdt op groene energie. Dat denk ik; ik heb liever dat je op tijd rijdt. Want, W.G.a F? Zijn er mensen die niet in een bus of tram stappen die die tekst niet op de karosserie voeren?
Onder de mensensmokkelaars kunnen we toch wel verkeersleiders scouten?
Raar altijd dat brullen om meer geld door mensen die met hun volle verstand een arbeidscontract getekend hebben.
Je kan wel zien dat je nog nooit met personeel hebt gewerkt.
Probleem is dat mensen dat contract dus niet tekenen.
Ach, ze kunnen ook altijd nog met z'n allen weglopen en pas weer terugkomen als je meer in het zakje doet. Als werkgever bent u net zo afhankelijk van het welbevinden van uw personeel als dat dat personeel afhankelijk is van u voor hun welbevinden. Zonder kundig personeel mag u het gewoon lekker zelf gaan doen en zou wel eens niet zo best af kunnen lopen met de onderneming.
@Kaas de Vies | 02-11-21 | 13:21: nou en of. Bij van Oef werd iedereen uitstekend beloond, belangrijk om bij de intake de verwachtingen heel duidelijk neer te zetten.
@2voor12 | 02-11-21 | 13:23: ze hebben al getekend en gaan dan, opgejut door de bonden, lopen zeveren. Vreselijk.
@elfenstein | 02-11-21 | 13:23: voor U 10 anderen.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:30:
Nee Oef, ze kunnen het personeel dus niet eens meer binnenhalen.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:31: Jij bent geen echte werkgever.
Zo denken werknemers juist over werkgevers.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:31: Ja, nou, ja. Niet dus. Anders was Pro-Rail nu niet aan het huilen dat er geen hond meer is die dat werk wil doen.
@Duwbak_Linda | 02-11-21 | 13:32: schei toch uit iedere keer die HR prietpraat over "war on talent" en andere onzin. Mensen komen altijd naar jou als je de secialisten in de markt kent. Met een goed verhaal en persoonlijke aanpak komen die echt wel. Van Oef heeft ooit 3x naar iemand toe moeten gaan om hem te overtuigen. Ging niet eens over het geld, 2 ton, maar over andere dingen. Maatwerk. Daar gaat het om. Dat zo'n prorail zelf bestaat uit technocraten en slappe lui is hun probleem.
@Enter Yeti | 02-11-21 | 13:37: Pro-Rail heeft een leiderschapsprobleem.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:41:
Heb je het topic überhaupt wel gelezen?
Ze komen mensen tekort. Klik op het eerste linkje in topic.
Is deze: nos.nl/artikel/2404048-personeelsteko...
@Duwbak_Linda | 02-11-21 | 13:44: ja, maar de opgegeven reden is niet de reden.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:30: Beste Van Oef, het uitstekend belonen is nou net wat er schuurt. Dit weet u zelf natuurlijk ook, zolang er de afgelopen jaren genoeg personeel klaarstond om voor een habbekrats te werken, kon dit prima zo. Maar nu alles duurder wordt, zullen gemaakte afspraken herzien moeten worden wanneer zij niet meer voldoen. U verkocht toch zelf ook geen bedrijven onder de marktwaarde, neem ik even aan?
@WaterMoutHop | 02-11-21 | 14:22: mensen overschatten zichzelf nogal, vooral die huisvadertjes met hun 9 to 5 mentaliteit.
Lekker thuiswerken. Zo goedkoop is de trein ook niet meer....
Moet je eens proberen om met de trein naar Stockholm te reizen, dan strand je in het holst van de nacht in hellhole Malmö. Internationaal treinen is waardeloos.
Nou, waar kan ik een treinverkeersleider (mooi Wordfeud woord) opleiding volgen, hoe lang duurt die, hoeveel kost hij mij en istie anders ook via de LOI?
En weer het toverwoordje: Tekort.
Tekort aan personeel, waar zijn die eigenlijk allemaal gebleven dan? Ik lees de laatste tijd niets anders dan dat er overal tekorten zijn, in de zorg, horeca, onderwijs, bouw, politie, ov, techniek, metaal, de lijst is schier eindeloos.
Het lijkt een uitstervende soort, dat personeel.
Gevlucht naar Afghanistan
@Kaas de Vies | 02-11-21 | 13:21:
Ghehehe, heb ik ook al wel eens bedacht ja, als zo'n zandbak dan toch leegstaat omdat ze of vertrokken zijn of elkaar uitgemoord hebben dan moet daar met wat inzet en handigheid wel wat van te maken zijn?
En ook altijd de pavlov-reactie "we moeten de mensen meer betalen!". Het probleem is dat er te lang aan mensen gratis geld is uitgedeeld, al dan in de vorm van afkoopregelingen van mensen die er "geen zin meer in hadden". Er was misschien een illusie dat onze nieuwe import-mensen ons uit de brand zouden gaan helpen, maar ja, die kregen ook al gratis geld en hadden geen prikkel.
Simpel gezegd, omdat bijna iedereen tegenwoordig hoger/ universitair onderwijs volgt, maar dan wel in een richting waarin geen enkele toekomst zit. Ze hebben de Universiteit af maar kunnen werkelijk niks. Dat zijn de mensen die vroeger een praktijkopleiding deden en zich zo wel erg nuttig maakten voor de maatschappij.
En dan komt daarbij nog de volgende faal. Marktwerking. Als we echt marktwerking hadden zouden bovenstaande beroepen goed zijn voor meer dan een ton per jaar totdat de tekorten zijn gezuiverd. Maar deze zogenaamde marktwerking is er niet voor praktisch opgeleid personeel. Maar wel voor CEO's en ander volk dat de bedrijven uitkleedt, leeg plukt deels verkoopt en dan het karkas nog ternauwernood voor het faillissement van de hand doet.
@UpdateAvailable | 02-11-21 | 13:34:
Het probleem zit eerder bij de ontvangende kant te weten de overheid. Alles helemaal verrot taxen en een heel toeslagencircus optuigen om iedereen nog maar net aan het vreten te houden. Nu loopt het langzaam uit de hand, het geld is op, het gaat er met bakken tegelijk uit voor coronavaccins, boa's en greta's wat betaald wordt door die ene arme ziel die nog wel braaf gaat werken maar die de benzine om er te komen niet meer kan betalen. De overheid en alle drek eronder zal nooit minderen, nooit zichzelf wegjorissen dus het waterhoofd wordt alleen maar groter. Had u daar een plakje cake bijgewild?
@Andersdenkend | 02-11-21 | 13:42:
Het mooie is dan nog wel weer dat de mensen die nog wel wat kunnen, techneuten vooral, zometeen spekkoper zijn. U wilt uw meterkastje opnieuw aansluiten? 200 per uur. Anders doet u het maar mooi zelf. Da's dan ook een stukje échte marktwerking maar als je 't niet doet sta je vrij snel in een koud donker klimaatneutraal huis. Het is allemaal een groot kaartenhuis en het gaat uiteindelijk, zoals altijd, instorten zodra de tafel begint te wiebelen van de rot in de poten.
@elfenstein | 02-11-21 | 13:45: het geld is helemaal niet op, er kan oneindig bijgedrukt worden. Het geld wordt echter niet meer vertrouwd. Wat in de zorg en NS ook meespeelt maar waar verder iedereen het zwijgen toe doet, is de ongekende druk die door 'vreemde culturen' wordt veroorzaakt waardoor veel mensen die operationeel werken er de brui aan geven.
@UpdateAvailable | 02-11-21 | 13:54:
Nou vooruit dan: De waarde van geld is op. Dat is hoe fractioneel bankieren werkt, zodra men het niet meer vertrouwd is het niks meer waard. We zitten er dichtbij, de zoveelste grote forfaitgeldcrash. Het hele concept is daar op gebaseerd.
Godwin nieuwe stijl: Was het altijd maar zo geweest....
Ik ben sinds de corona-stop ook zo klaar met de trein. Lekker een auto gekocht.
Via werkgever gratis eerste klas reizen, prima te doen hoor.
Uitstroom op IC, uitstroom bij politie, uitstroom bij openbaar vervoer, uitstroom en tekort bij onderwijs. VVD en Rutte, wat gaat hier niet goed met dat neoliberalisme? Voor een fooi doet niemand het nog.
Je vergeet nog: vrachtwagenchauffeurs, horeca, zorg (in geheel), schoonmaakbranche, bouw en techniek.
Het enige wat helpt is natuurlijk alle andere lonen ook naar beneden bij te stellen. En de uitkeringen.
@Hadena | 02-11-21 | 13:20:
Als ze dan geen geld meer voor vreten of benzine hebben is dat vrij snel afgelopen en beginnen de volksopstanden. De echte kunst is om ze precies zover uit te knijpen dat ze nog rustig blijven maar dat gaat de laatste tijd niet meer. Dus zet de voorraden in de kelder maar wat dikker aan, narigheid is onderweg.
Neoliberalisme, zucht, zo'n ontzettend cliché uit de SP hoek.
Uitkeringen zouden alleen met een vooraf bepaalde tijd moeten gelden.
Als de tijd om is moet je werken ongeacht je opleiding of geen geld meer.
Het gaat niet alleen om het geld.
Sommige mensen hebben een maatschappelijke ambitie, meer of minder. Die werken bij defensie of de politie of op de IC of staan voor klas. Maar die willen niet meer zo werken. Ze kunnen hun werk niet meer normaal doen. Ze zijn al verder gegaan dan mensen in een normale baan zouden accepteren.
Maar tegenwoordig worden scholen gerunt door managers die bedrijfskunde hebben gedaan. In de zorg hetzelfde, geen affiniteit. Kijk maar waar het goed gaat en waar het slecht gaat. Patiënten zijn cliënten geworden. Winstobjecten n plaats van soms hele tere wezens. Dat krijg je met een VVD die alles in geld wil vertalen.
@pejoar | 02-11-21 | 13:30:
Zonder opleiding bij politie, in zorg of onderwijs werken gaat niet.
@AdvocatusDiaboli | 02-11-21 | 13:38:
Ook waar.
@van Oeffelen | 02-11-21 | 13:28:
Wanneer we er met zijn allen niet meer voor hebben naar draagkracht loopt het op lonen spaak. Kijk over de grens bij Duitsland en zie hoe het vak financieel en in eerbied nog wordt gewaardeerd en aanzien heeft.
Zorg, veiligheid, openbaar vervoer, onderwijs: allemaal overheidsbeleid. Met je neo-liberalisme. Neo-socialisme zul je bedoelen, daarom functioneert het ook niet. Wedden dat in het kleine beetje private onderwijs dat we kennen er helemaal geen sprake is van grote personeelstekorten? En ja, we kunnen de lonen voor deze semi-ambtenaren fors verhogen, maar ben je dan ook bereid de bijbehorende forse lastenverzwaring te betalen? Vergeet niet dat je al meer mag lappen voor energiegebruik, Timmerfrans klimaattoeslagen, asieleisers en bovenal de algehele inflatie die het gevolg is van de EU gelddrukmachine. Misschien dat je met je jaren '70 gedachtengoed op Joop populair bent, maar hier prikken we meteen door dergelijke aperte flauwekul heen. Dit is allemaal neo-socialistisch, neo-keynesiaans overheidsbeleid. Trek de portemonnee maar vast.
@pejoar | 02-11-21 | 13:30: verplaats je eens. Stel je bent 32 en moeder van 2, vader uit beeld dus je moet het zelf zien te rooien. Ga je dan in de bijstand met allerlei ontheffingen en regelingen OF ga je 36 uur per week schoonmaken in een ziekenhuis, waar je je te pletter werkt, nul baangarantie, kinderen naar de opvang dus onzekerheid qua toeslagen en belastingdienst in je nek, komt er een 'zorgbonus' waardoor je recht op huur en zorgtoeslag vervalt en je dus slechter af bent als voordat je ging werken en nog 5k in de min bij de belastingdienst aan niet terugbetaalde toeslag.
En dan komt pejoar 'hullie werken niet' , dat is slechts een symptoom niet het probleem.
@nobele wilde | 02-11-21 | 14:14: Neoliberalisme en neosocialisme zijn hetzelfde. In de VS kunt u kiezen tussen neolibs (democraten) en de neocons (conservatieven), welke zo verschillend zijn dat niemand ze uit elkaar kan houden.
Voor 'stukgereorganiseerd' lees 'helaas gedenationaliseerd wegens Europese neoliberale regels'.
ProRail is een staatsbedrijf. De NS trouwens ook. De staat is zowel bij de NS als ProRail de énige aandeelhouder. Dit is dan ook de zoveelste government fuck up. Treinreizen is natuurlijk ook gewoon socialistisch vervoer: je moet op een moment dat het niet uitkomt aanwezig zijn op plek waar je niet wilt wezen (het station) om vervolgens als haringen in een ton collectief vervoerd te worden naar aan 2e plek waar je niet zijn wilt op wederom het verkeerde tijdstip waarna je maar moet zien hoe je op de werkelijke plaats van bestemming komt. En dan kost het de belastingbetaler ook nog eens bakken met geld.
Dan de kapitalistische oplossing: een auto voor privéverbruik, verkrijgbaar in alle kleuren, maten, uitvoeringen met alle mogelijke opties, duur of spotgoedkoop, zeer betrouwbaar en brengt je droog en wel precies waar je wezen moet zonder dat je je aan medereizigers hoeft aan te passen. En het levert de staat aan belastingen, heffingen en accijnzen vele miljarden op per jaar.
Dit verklaart ook meteen waarom zoveel linkschdenkende mensen officieel niets van auto's moeten hebben (met name niet van SUV's) maar er in de praktijk maar al te graag gebruik van maken.
@nobele wilde | 02-11-21 | 13:27: Over vliegen kun je deels ook zo een houden. Openbaar vervoer uiteindelijk. En is KLM nu wel of geen staatsbedrijf?
@nobele wilde | 02-11-21 | 13:27:
Fortuyn zei het ook al; sommige dingen moet je niet in de markt zetten. Niets nieuws dus.
@squadra | 02-11-21 | 13:38: KLM is verkwanseld aan Air France en daarmee een Frans staatsbedrijf.
Valt nou niemand op dat alles faalt?
Jawel hoor. Het is een teringbende met alle voortekenen van een geweldige crash.
gratis geld..
Dus ze gaan pas harder lopen wanneer ze meer betaald krijgen?
Ontslaan die klaplopers, ga maar lekker sla snijden bij VEZET ofzo.
Ah ja, ontslaan. De beste strategie wanneer men personeel wil behouden.
REAGEER OOK