ProRail (van de treinen) doet klimaatonderzoek
Weet je wat ook leuk is? Een auto!
U kent ProRail vooral van 'shit de treinen rijden niet want er ligt 1 eikenblad op de rails' en 'shit de treinen rijden niet want in Zuid-Limburg heeft het tussen 12.09 en 12.24 even gesneeuwd'. ProRail heeft de prioriteiten heel erg goed op orde met een heus klimaatonderzoek. "Het Nederlandse spoor moet aangepast worden om bestand te zijn tegen steeds extremer weer, zoals hevige regenbuien of langdurig hoge temperaturen." En daar voegt men dan aan toe: "Het spoor is namelijk aangelegd voor een gematigd klimaat." Dat klopt niet, want het spoor zou hartstikke goed bestand moeten zijn tegen extreem weer - met name extreem winterweer - en in 2010 (!) pakte Trouw met een artikel met de veelzeggende titel 'ProRail heeft de wissels verwaarloosd' al uit over de werkwijze van ProRail. De vrij dodelijke introductie is niet om over naar huis te treinen: "Niet de sneeuw, maar achterstallig onderhoud aan spoorwissels is de grootste veroorzaker van de problemen op het spoor. ProRail heeft de spoorwissels jarenlang verwaarloosd."
ProRail wordt helemaal stuk gereorganiseerd en bezuinigd met allerhande ellende als gevolg, waar al jaren voor wordt gewaarschuwd: "De bezuinigingen op het onderhoud van het spoor zullen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken. Aannemer Strukton Rail waarschuwt in een brandbrief aan Tweede Kamerleden voor de gevolgen van de bezuinigingen bij spoorbeheerder ProRail." En nu wordt er met een 'onderzoek naar het klimaatproof maken van het spoor tot in 2050' een alibi gezocht voor de problemen. Terwijl we die paar graden - dat was al bekend hè NOS - misschien eerst eens moeten ondervangen met het wegtrappen van tachtig lagen paars gebroekte middlemanagers en door het plegen van ONDERHOUD.
ONDERHOUD.
Reaguursels
Inloggenwww.parool.nl/nieuws/nederland-lacher...
Volgens dit artikel werkt ons OV juist heel erg efficiënt door geen rekening te houden met 'extreem' weer. Ik geloof best dat dat qua kosten efficiënter is, maar als je niet rijdt ben je helemaal niet efficiënt. En ondanks dat wij zogenaamd het efficiëntst van heel Europa werken;
www.parool.nl/nieuws/nederlands-openb...
Je moet maar durven.
Ik reis ieder weekend van sloterdijk naar heiloo voor ziekenbezoek. het is echt om de twee, drie maanden raak. Wegens onderhoud aan het spoor rijden de treinen niet verder dan Uitgeest. Voor de rest van de reis mag je dan drie kwartier in een bus verder hobbelen. En dat een week lang. volgens mij werken ze daar met duct tape. Ik hoef trouwens nooit eens van Sloterdijk tot Uitgeest met de bus. Dat stuk behoeft kennelijk nooit onderhoud. Dan gaat er iets fundamenteel mis.
Iedereen tot en met minstens zijn achter-oud-tante probeert inmiddels Euries te scoren met het klimaatverhaal. En na o.a. de waterschappen* en de verzekeraars nu dus ook Prorail**.
* Gratis geld dus dijkverzwaringen naar voren halen;
** Gratis geld voor achterstallig onderhoud aan wissels.
Toch hebben ze wel gelijkm de treinen rijden alleen bij gemiddelde temperatuur, zonder blaadjes en wind. Bij warmer weer zet de rails uit en ontstaan er bobbels of knapt de bovenleiding. En bij koud weer is het ook gezeik. Storm onweer en andere weersomstandigheden kunnen ze allemaal niet tegen.
Als ze gaan zeuren over die week winterweer, een paar dagen -15 is echt niet abnormaal, een pak sneeuw ook niet en heeft vooral niets met klimaatverandering te maken.
Of wacht, ProRail was er door de klimaatverandering natuurlijk vanuit gegaan dat het nooit meer zou gaan vriezen en sneeuwen want dat hadden ze van dat wicht uit Zweden gehoord.
Door klimaatverandering wordt het warmer niet kouder.
Mag ik nu die consultancyfee ontvangen voor dat onderzoek?
Als NL straks gasvrij moet worden moeten die wisselverwarmers ook nog werken . Bestel meteen veeeel betere dan.
Mijn overovergrootvader had een eigen stuk spoor in beheer. Als het ging sneeuwen werd hij geacht op eigen initiatief daar 's nachts voor de dienstregeling de zaken sneeuwvrij te gaan maken. Dat werkte prima in vooroorlogse tijden.
Ik neem aan dat het nu met dienstautos, winterbanden, warmtekanonnen, motoaangedreveb spulletjes, krachlampen en goede weersverwachtingen nu nog veel beter gaat. Toch? Toch?
We leven nu ook in voorloorlogse tijden, dus dat komt wel goed.
We hebben heel veel managers die dat regelen maar op de mensen en spullen om dat uit te voeren, hebben die managers bezuinigd.
Jah, het is simpel
alle wissels moeten gewoon goede verwarming krijgen.
zodat ze sneeuw / eis weg kunnen smelten.
We hebben er een paar, dus chop, chop, ProRail, aan de slag.
En anders gewoon hele nacht met diesellocs blijven rijden om t gangbaar te houden.
Dacht dat ze al bezig waren met inhalen achterstallig onderhoud, zie overal steeds nieuwe kiezels en deels rails vervanging? Of geldt dat niet voor de wissels dan?
ProRail is van de vele rails. Waar alleen in NL vierkante wielen ontstaan van herfst blaadjes.
De Shinkansen lijn in Japan wordt iedere nacht gecontroleerd door zo'n 3000 gemotoveerde medewerkers. Elke onvolkomenheid en mankement aan de rails wordt direct gerepareerd. Wellicht ligt hier werkgelegenheid voor onze kansparels?
Gemotiveerde...
Geweldig die treinen. Geweldig land ook trouwens. Alleen: jeugd heeft veel problemen straks. Wordt nog wat daar.
Werkt De broer van Hugo de Jonge bij ProRail?
Rob Jetten komt er vandaan. Nou dan weet je het wel...
@basweetutwel | 05-03-21 | 17:17: aangenomen door van Boxtel (d66?)
Treinreizen buiten de spits kan aangenaam zijn, maar reizen in de spits om opgepakt staand in de trein te laat te komen op je werk is de hel
Dat is helemaal waar. Het is heerlijk om met de trein te reizen buiten de spits. Ruim zitten meestal en naar het voorbij trekkend landschap kijken waar van alles is te zien waar je trots op mag zijn en ook hetgeen wat te denken geeft (pauperwijken bij binnekomst langs het spoor van de wat grotere steden).
Klimaatverandering is de perfecte bliksemafleider.
Alle spoor eruit trekken en asfalteren
Alleen voor vrachtwagens en snelle bussen
(En strooiwagens)
Het spoor is juist gemaakt voor hoge snelheden, zonden om daar vrachtauto's op te laten rijden. Maak er een 160 km/u snelweg voor elektrische auto's van.
Gemiddelde reistijd is niet echt snel hoor
De auto is veel sneller en met de superbus van ockels ben je net zo snel als de trein
@Schipperke | 05-03-21 | 16:00: je vergeet erbij te vermelden dat de trein je in hartje centrum brengt en, als je deze tijd optelt bij de totale reistijd van de auto, je in veel gevallen met de trein toch sneller bent.
@BrokenTipi | 05-03-21 | 17:01:
Als je van hartje stad naar hartje stad moet wel ja. In alle overige gevallen: nee.
Maare, ik zie graag volle treinen, bussen en metro's, hoe meer, hoe beter. Dubbeldeks, dubbelspoors, bij elkaar op schoot zitten, ga je gang en leef je uit. Lekker rustig op de snelweg.
@BrokenTipi | 05-03-21 | 17:01: nou, van hartje dorp naar hartje dorp duurt toch echt 3 keer langer met het OV dan op de brommer
Flauwekul verhaal , dat van het steeds "extremere" weer. Iedereen kakelt elkaar maar als een kip zonder kop na, zonder naar de feiten te kijken.
Die kip zonder kop herken ik meteen als ik dit lees.
Ach ja, je moet toch een reden verzinnen voor het falen!
Hand in eigen boezem steken zou ProRail sieren. Zakken vullen, dat hebben ze wel goed op de rails!
@Prinsemarij | 05-03-21 | 15:20: Ik ook , Weather Extremes–Are They Caused By Global Warming ? notalotofpeopleknowthat.wordpress.com...
Het is waar. Er word te weinig onderhoud gedaan. Maar wanneer moeten ze dat doen? Tijdens een grote buitendienststelling? Maak je passagiers blij mee. Het duits heeft daar een mooi woord voor: Schienen Erzatz Verkehr. Bussen, touringcars. Maakt je reistijd wat langer, waardoor je nét je vliegtuig mist. Een gedeeltelijke buitendienststelling dan? Is gevaarlijk, zowel voor de werkers, als voor de passagiers. Er worden dan langzaam rijden borden geplaatst, veelal zonder tijdelijke aanpassingen in de ATB, zodat er af en toe onbedoeld een trein met volle snelheid voorbij komt denderen. Er zijn in het verleden ongelukken gebeurt met baanwerkers, vandaar volledige buitendienststellingen. En dan is er nog iets met beschikbaarheid van financieële middelen.
Een aantal jaren geleden was er een incident op de Flevolijn, er was een topic hierover op GS. Een aantal mannen was bezig een gat te branden in de lengterichting van de spoorstaaf. Er kwam onverwacht een treinstel aangereden, waardoor ze hun werkzaamheden moesten onderbreken. Gereedschap en gasflessen bleven liggen. Ik vraag me af of ze die gasten ooit nog opgespoord hebben.
In ieder geval, ik heb nog altijd het idee dat dit mannen waren die een waarschuwing wilden afgeven. Zouden er meerdere malen treinen over die verzwakte plek hebben gereden, zou er geïnspecteerd moeten worden. Zo'n bump voel je wel. Ik heb de idee dat er toen al nauwelijks geschouwd werd. De aannemer die voorheen dat stuk spoor heeft gelegd, zou aandacht krijgen van de opsporingsinstanties. Nu liep alles heel anders.
Er wordt juist volop onderhoud gepleegd met inderdaad buitendienststelling als gevolg. En dat is ook nodig ok want het Nederlandse spoornet is in feite een reusachtig metronet.
Wat voor weelde leven we eigenlijk als we allemaal zo klagen over de NS. Meer dan de helft van die klagers neemt waarschijnlijk niet eens een trein.
Dat is niet waar. Wij hebben vier auto,s. Wanneer mijn vrouw op Schiphol landt dan haal ik haar vaak met de trein op. De NS stopt onder Schiphol. De roltrap op en u bent in de grote hal.
@Red shirt | 05-03-21 | 15:14:
Start er nou echt geen een van de vier?
@Red shirt | 05-03-21 | 15:14:
-
Wij hebben vijf auto's - en wanneer mijn vrouw op Schiphol landt dan gaat ze maar mooi zélf naar de Privium-garage om haar auto op te pikken. Je moet ze natuurlijk wél een beetje opvoeden...
@J.Cash | 05-03-21 | 15:18: Mijn vrouw rijdt auto. Ik hou er niet zo van. Ik ben eerder een man met een boek in de trein. Ik haal mijn vrouw zondag op uit vliegveld Dusseldorf en ik zie er al als een berg tegenop. Ik ben geen autorijder. Sorry.
@Red shirt | 05-03-21 | 15:28:
En dan moet ze ook nog Sputnik smokkelen.
@Red shirt | 05-03-21 | 15:14: Heftig verhaal.
@Ruimedenker | 05-03-21 | 15:39: Nee. Dat gaat niet door. Ze landt zondag in Dusseldorf en drugs in Duitsland binnensmokkelen is een buitengewoon slecht idee. Geen Sputnik voor mijnheer Shirt.
@Red shirt | 05-03-21 | 16:04:
Dusseldorf met de trein is niet te doen; reserveren, vooraf boeken, dat gezanik. Ben nog van de generatie kaartje trekken, gaan zitten en laten zien als controleurtje erom vraagt. Mag tegenwoordig niet meer, kennelijk.
Zorgde altijd voor vervoer als ik er vandaan vloog maar inmiddels loont het niet meer qua tijd en prijs met Schiphol, dus geen Dusseldorf meer voor mij.
@Graaisnaaiert | 05-03-21 | 17:18: Vanuit Venlo kun je gewoon op de stopper naar Düsseldorf stappen, Flughafen weet ik niet. Ik ben het met je eens dat verplicht reserveren een ramp is.
typisch ambtenaren probleem, wel grote mond (en vrienden op de goede plaats) maar nergens verstand van.
Ja precies dat en alfa’s die bèta dingen gaan doen. Gevolg is natuurlijk een puinhoop.
Dat dus!
Het kabbelt maar rustig door.
Politiek correct Nederland denkt echt dat we nog niet genoeg mensen hier hebben.
Er is geen natuur, geen goed openbaar vervoer, geen woningen en geen enkele partij die zegt dat we er iets aan moeten doen.
Ik moet dan aan Denemarken denken. Even groot als dit land maar 5 miljoen inwoners dus ook minder klimaatgedoe laat staan die andere zaken die ik noemde.
Denk dat er heel wat minder industrieën, havens, vervoer, boeren en ga zo maar door in Denemarken zijn.
En een ongelooflijk effectief bestuur. In Denemarken l***** ze écht geen 52 jaar over een laatste stukje snelweg.
Een jaar of tien geleden moesten wij vooral niet het Jutland van Europa worden. Geen idee wat er mis is met Jutland. Volop ruimte, alles keurig verzorgd, geen tuig overal en Århus is een geweldige stad. Als de Deense regering op het stembiljet zou staan, zou ik onmiddellijk op ze stemmen.
Is water nat? Liegt Rutte? Gaan we nog meer nivelleren na de verkiezingen? Was het al decennia bekend dat er sprake is van ernstige verwaarlozing van het onderhoud van het spoor? Is de paus katholiek?
Elektrisch verwarmde wissels dmv de elektrische bovenleiding en in de winter gewoon de oude vertrouwde diesel loc (LPG/H2 optie) voor de trein zetten.
Zorg dat er een systeem komt waarbij de electro motoren van de huidige treinen energie opwekken en opslaan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een diesel/LPG/H2 loc.
P.S, Zorg dat de spoor breedte op het Europese continent normaliseert wordt zodat internationaal trein verkeer mogelijk wordt en maak van dit vervoer een 24/7 bedrijf.
Waar is de rook cabine en de restauratie gebleven? Met de huidige techniek is het toch rete simpel om een rook cabine/ verblijf te creëren bij vertoon van uw vervoers bewijs?
Of sta ik hier nou een open deur in te trappen?
U mag niet meer roken van staatssecretaris Blokhuis, en tegenwoordig komen ze niet eens meer langs met een selectie aan ondrinkbare koffie, kleffe peperdure broodjes en Marsen om de reis wat aangenamer te maken. In sommige treinen is er zelfs geen toilet meer aanwezig, wat gezien de lucht daar niet zo erg is, maar wel erg vervelend als je onderweg moet poepen. Ondertussen betaal je wel de hoofdprijs.
@Toos Bevergeil | 05-03-21 | 15:13: Ja Toos , De overheid staat niet voor de bevordering van uw bewegings vrijheid en zal er alles aan doen om deze mogelijkheid zo spartaans mogelijk te maken. Het past niet in het huidige verdien model.
@Toos Bevergeil | 05-03-21 | 15:13: Alle nieuwe treinen hebben weer toiletten, er is één generatie sprinters die dat niet had.
Zou het - ja, gek idee misschien - wat zijn om dat hele treinvervoer in één hand te nemen? Dat de treinen, en de rails, en de wissels, en de stokers en de machinisten en de koffieverkopers allemaal in één berdrijf komen?
Dat zo'n bedrijf door het hele land alles verzorgt voor de mensen die van Station Noord naar Station Zuid willen, en van Station Oost naar Station West?
En omdat dat bedrijf door héél Nederland rijdt, zou je het bijvoorbeeld de Nationale Spoorwegen kunnen noemen.
Of misschien nog beter, de Nederlandse Spoorwegen, voor het fijne warme Oranjegevoel?
Nou, zou dát een idee zijn?
Twee weken geleden.
Een halve meter sneeuw in Rusland, Moskou zet 80 extra bussen in.
Twee centimeter sneeuw in Nederland, NS zet alle treinen stil.
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn...
Je zult op zo'n dag maar net zelfmoordplannen hebben. Je zou nog sterven van de kou.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:55:
Je kunt dan in Moskou toch voor de bus gaan liggen...?
I stem Mark Rutte om de problemen bij het spoor aan te pakken.
In 2030 rijden we allemaal verplicht elektrisch dus is er geen toekomst voor de NS.
Het personeel wat vrij komt kan aan de slag met het rapen van dode vogels bij de windmolens.
Het wordt een familie-uitje op de zondagmiddag. Met de barbecue naar het windmolenpark.
Minder CO2 uitstoot dit jaar door minder auto’s en minder vliegen. Niet dat de natuur zich daar ook maar iets van aantrekt. De CO2 die gemeten wordt stijgt gewoon lekker door.
www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/tr...
We hebben helemaal geen CO2 en N2 probleem, dat wordt ons aangeluld in bedachte schrijfseltjes en constructies, zodat wij gedwongen worden Dat te doen wat de EU van ons wil.
We hebben echter wel een zeer groot Milieu probleem en daar hoor ik nooit iemand over, iig niet uit 070.
cheops, die grafiek van jouw komt uit Hawaï, daar staat die grote vulkaan die al die zooi uitbraakt. Dus die had je weg kunnen laten, misplaatst dus.
CO2 ijlt na op temperatuur en dat is altijd zo geweest.
Het CO2 verhaal is een grote hoax, "Human made climate change is the new opium of the masses" een nieuwe religie.
Er zijn zelfs idioten die CO2 de grond in willen pompen. Welke idioot heeft dit verzonnen? De 0,04.... % CO2 die zich in de atmosfeer bevindt zou de grootste duivel zijn in de opwarming van de aarde aldus Paus Fransiscus Timmermans.
U weet wel, Die onverkozen uitgerangeerde PvdA'er die op deze manier weer in de belasting pot van de Nederlander loopt te graaien.
Een hele nare manier om 30K per maand te verdienen over de ruggen van naïeve burgers en als de propaganda aan momentum verliest zelfs bereid te zijn de jugend voor de trein te gooien.
Een enge boskabouter die in een psychedelische paddenstoel woont en in verschillende talen vloeiend wartaal loopt uit te kramen.
Ja, hallo kennis economie hè. We weten van alles, hebben overal kennis van maar we kunnen niets. Dan krijg je dus vooral heel veel geouwehoer, allerlei quota’s en fop onderzoeken. Maar de mouwen opstropen en gewoon dingen maken, repareren en herstellen, dat kan dan niemand meer.
Steeds hoger opgeleid maar er komt steeds minder uit de handjes.
We kunnen mensen op de maan zetten, dus aan de techniek ligt het niet. Ook niet aan de financiering trouwens, want er is geld genoeg voor allerlei ambtenarenhobby's als de 'eiwit transitie' en diversiteits babbelgroepjes. Het probleem is dat die kennis niet bij de overheid zit omdat luiheid en pamperen van incompetentie daar de norm en de beroeps eer is. Dat gaat ook niet veranderen, want dat is inherent aan het systeem. Geen enkel rapport van kartelcommissie xyz zal daar ooit iets aan veranderen. Leg je erbij neer, trek maar gewoon de portemonnee en beschouw die investering maar als jouw bijdrage aan alle boosmaakstukjes op de GeenStijl. Meer zit er niet in. Ga leuke dingen doen, het leven is kort.
@PikInLilly | 05-03-21 | 17:58: Één van de problemen van de Nederlandse overheid is dat ze zich vooral bezighoudt met allerlei modieuze en overbodige zaken zoals allerlei transities en inderdaad dat diversiteitsgedram terwijl de kerntaken verwaarloosd worden. Kerntaken zoals infra, onderwijs, zorg, veiligheid, bevorderen bedrijvigheid en vooral de burgers zo weinig mogelijk belasten en in de weg lopen.
En dan kun je er op wachten dat Stedin en Liander met eenzelfde verhaal komen.
Ja in Texas waren vorstbeveiligingen ook wegbezuinigd in de gaspompstations, de trafo's en de windmolens. Dat pakte niet heeeeel handig uit
Uit het linkje: "Voor die reorganisatie is eenmalig 7,1 miljard euro nodig en structureel 40 miljoen euro per jaar."
7,1 miljard dus niet gewoon 7 miljard nee doe maar 100 miljoen extra.
Ik doe het voor de helft.
Marktwerking in de klimaatsector. Ik zie kansen VNO/NCW! Desnoods schaffen we de EU af! Want zeg nou zelf: Frans Timmermans in een tweedeklas wagon? www.youtube.com/watch?v=e4zWmygavE4
-OT edit- Nieuwnieuws! Gelukkig.
Ja, NieuwNieuws is terug, ik zag het!
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:52: Ik wist me al geen raad: wat zal ik dit weekend nu weer eens streamen :-) ?
Deugen is eenvoudiger dan je werk doen
Kom op zeg, niet zeuren.
De bonussen van de managers zijn veel belangrijker dan onderhoud.
Sterker nog, dat onderhoud kan nog veel minder want er ontsporen nog amper treinen dus het is nog veel te veilig.
Je moet gewoon net zo veel bezuinigen dat rond de één ontsporing per week plaats vind, dan zit je net op het juiste niveau.
We zitten maar op vier ontsporingen per jaar, dus er is werk aan de winkel!
Bij Prorail werken alleen analisten en managers. Die kunnen nog geen boutje van een nippeltje onderscheiden.
'Gaat jouw hart sneller kloppen als je data mag analyseren en kwaliteitscontroles kunt doen op complexe en grote databestanden? En word je nog blijer als deze data gaan over spoor? Dan zoeken we jou! Kijk snel naar de vacature van senior informatiespecialist materieelkwaliteit bij ProRail.'
Naast dat je de hoofdprijs mag betalen voor je trip word jouw data ook nog eens aan de hoogst biedende verkocht.
@2voor12 | 05-03-21 | 14:45: wie wil er betalen voor zijn data?
Weet je wat ook leuk is? Een auto!
In 2050 rijden ze allemaal elektrisch, dan krijg je met het opladen net zoveel problemen als de NS en ProRail nu hebben met het rijden van de treinen. ;-)
Een volle trien kost ongeveer 0.044 kWh per passagier-km, een gemiddeld 90% lege trein kost 0,44 kWh per passagier-km. Een goede elektrische auto met 4 personen kost ongeveer 0,05 kWh per passagier-km en voorkomt de busreis van/naar een treinstation.
@W_F | 05-03-21 | 14:57: Een volle trien hoeft je niet meer te kosten dan een vette knipoog. Overigens kan ik u condoomgebruik van harte aanraden. De ene trien is de andere niet.
@W_F | 05-03-21 | 14:57: Prima cijfertjes!
Laat men eerst maar eens zorgen voor een goed landelijk dekkend netwerk met oplaadpalen waar je snel kan opladen voor een redelijke prijs.
En wanneer we het er toch over hebben, graag ook een betaalbare, betrouwbare, elektrische wagen die een 800-1000 km kan rijden op batterijen gemaakt zonder kinderslavernij en op zijn minst 95% minder milieu belastend zijn.
@BadPatNL | 05-03-21 | 15:11: Die kinderen zijn geen slaven, ze krijgen gewoon betaald zodat zij en hun families te eten hebben. Net als in de textielindustrie, als je de producten niet meer koopt dan hebben die kinderen veel vrije tijd en geen eten.
Is vaak zo bij organisaties. Zij vergeten op den duur hun bestaansrecht of reden en meestal moet er geld bij teneinde het toch niet voor elkaar te krijgen
Tijd om te wisselen.
Nederland Kennisland...
In Oost-Europa en Russia rijden de treinen ALTIJD en OP TIJD. In zomer en WINTER.
Sukkels.
En geen slavernij musea.
ProRail: zo'n 10 ~20 jaar geleden al een vangnet voor 'managers' waar ze in het technische bedrijfsleven geen flikker mee konden doen. Ik schat dat er nu een handje vol effectieve planners (*) de boel aan het draaien houden, daarbij kundig voor de voeten gelopen door tientallen omhoog gevallen raam ambtenaartjes. Jaja, het mag wat kosten maar dan hebbie ook niks.
(*) ProRail doet zelf niks, alles wordt uitbesteedt aan contractors
En die contractors worden vast lekker uitgeknepen...
@DeCynischeAmbtenaar | 05-03-21 | 14:42: Dat zal met BAM, Strukton, Volker en de andere 1e lijns aannemers wel meevallen denk ik, maar de voor de onder/onder/onder aannemers is 't echt geen vetpot, zeker als je de stand-by en werktijden meetelt. Maar dat is geen typisch ProRail iets: hoe harder je bij nacht en ontij moet sjouwen hoe minder je er -relatief- mee verdiend. Hebben die 9 tot 5 raamambtenaartjes 't toch goed voor elkaar.
Rommelen met cijfers gaat altijd wel goed.
Wat kan het ons schelen hoeveel % van de treinen op tijd rijden. Al helemaal niet als je moet overstappen.
Hoeveel % van de reizigers maakt de geplande reis van deur tot deur? De netto reistijd.
Dat is heel wat anders. Vooral in de spits.
Ze hebben de dienstregeling nu toch redelijk onder controle. Zo ken ik mensen die in 1977 zowat drie weken vertraging hadden op het traject Assen-Groningen.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:34: Een vertraging waarbij je als passagier blij was dat je het overleefde, zo erg.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:34: stapte in1977 in en net thuis.
@dirkdoorsnee | 05-03-21 | 14:44: Hij had je wel even thuis kunnen brengen. Ik kon in die tijd altijd zien of mijn Molukse buurman thuis was; dan stond de trein voor de deur.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:58: hahahahaha goeie.
Het heeft gewoon te maken met het belabberde materiaal waarmee men werkt daar bij de NS. Met de sneeuw een paar weken geleden werd hier in 010 een 90 jaar oude tram van stal gehaald die als sneeuwschuiver moest dienen.
"Het voordeel van deze tram is dat hij alleen spanning op de bovenleiding moet hebben. Voor de rest heeft hij helemaal geen last van sneeuw of ijzel. Die tram rijdt gewoon. En als een zonnetje"
Haal dat materiaal '24 snel uit het Spoorwegmuseum, NS!
Met zulke dure kaartjes zou je toch denken dat er iets overblijft voor onderhoud.
1 Het OV kan duurder want de auto wordt duurder
2 De auto wordt duurder, want het OV wordt duurder
3 ga naar 1
Net zoiets als de OZB.
Het huis van de buren wordt duurder, dus jouw huis wordt duurder, dus meer OZB. Dat zeggen ze tegen de buren ook.
Van het slavernijmuseum, jawel.
Trein..
Na mijn studietijd nog een keer of drie in gezeten.
En ik ben al heel wat jaartjes afgestudeerd.
Dit was tussen de opnames?
Ik verwacht dat slechts 1% van de Prorail medewerkers de hartafstand van de rails kent. Alle alfa's eruit flikkeren en vervolgens alleen nog maar doorstromen van onder af uit de organisatie.
Hart op hart 143,5 cm bij normaal spoor.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:30: Dat is de spoorwijdte gemeten tussen de rails. Dus niet hart-hart.
@Prieelvogel | 05-03-21 | 14:34: Ik ben al gezakt dus. Goed dat ik niet voor ProRail werk of wil werken :)
www.nicospilt.com/archief/breedte_wij...
Volgens een voormalig leidinggevende hebben alfa's de macht in het Nederlandse management. Geloof me, die gast had een punt.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:30: Zelfde maat als bij de rails in eega doorsnee’s unterhose.
Het is toch veel makkelijker om "het klimaat" de schuld te geven? Anders moet je erkennen dat je zelf de boel verknald hebt en dan kun je wel fluiten naar je bonus.
Gaan ze daar nu al over nadenken? Wat een heldere lichten!
Als zo'n wissel gewoon tijdens sneeuwval blijft wisselen en op het juiste moment gewoon even stil staat is er niks aan de hand. Ik snap ook wel dat dat ding vast kan gaan zitten als ie een tijd stil staat in de sneeuw. Is dat zo moeilijk. Dat ding mot gewoon in beweging blijven.
Met een paar technische uitstekende hogescholen in dit land en een bovenleiding met stoom moet het mogelijk zijn (na 150 jaar soorervaring) een simpel ding als een wissel onder alle omstandigheden te laten functioneren......
@Blonde Nel | 05-03-21 | 14:30: stroom sorry
@Blonde Nel | 05-03-21 | 14:30: en spoorervaring.....
@Blonde Nel | 05-03-21 | 14:31: U weet dat u met een Kreauntje uw post kan editen ?
Het is nog makkelijker: "In Nederland zijn circa 6500 van de totaal 8900 wissels uitgerust met wisselverwarming." Het moeilijke is dat de NS elk jaar vergeet die verwarming aan te zetten. nl.wikipedia.org/wiki/Wisselverwarmin...
@W_F | 05-03-21 | 14:37: ben ik niet vergeten met de elektrische deken van mijn vrouw, maar las wel de beschrijving verkeerd, 220-380, nu staat ze op de schoorsteenmantel.
Als je mensen aan de top gaan belonen voor kosten-efficiëntie, dan saneren ze de boel kapot, zijn ze zogenaamd succesvol en krijgen en bonus en maken dat ze wegkomen.
Lange termijn visie mensen, dat is heel wat anders. Niet de snelle bonus van een jobhopper CEO moet tellen, maar het resultaat voor de samenleving.
Vertel ons eens Rutte, hoe gaat de markt dat voor ons gaat oplossen.
Keer die bonus bijvoorbeeld uit over 10 jaar. Over hoe het dan gaat. Dat dwingt ze om op lange termijn te denken.
Nog even en Corporate Sustainability is een achterhoedegevecht. Ik zou dus even wachten met budgetjes aan van die omhooggevallen tuthola’s met een diploma communicatiewetenschappen geven.
Net als in bijna ieder bedrijf zal het meeste geld wel gaan naar excelschuivers waardoor er te weinig mensen in dienst zijn om het echte werk op te knappen.
Vroeger was reizen met de trein leuk voor een keertje. Croissant koffie en een krantje uit de kiosk relaxed zitten in een half lege coupé en een wc op 15 seconden loopafstand. En de de prijs van een kaartje was goed te doen.
Met de auto was het ook goed te doen. Goekope prijs aan de pomp. Koffie broodje bal en een worstenbroodje waren in die tijd nog gewoon betaalbaar.
Toentertijd... wat zijn we toch afgeschaald in de gewoontes.
In de restauratie-wagon rokend aan het bier.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:28: Dat waren nog eens tijden !
Dagretourtjes, avondretourtjes, ideaal. Koste geen drol en je kwam nog eens ergens.
De vorige winter was het probleem niet onderhoud maar was iemand gewoon vergeten de verwarmingen aan te zetten aan het begin van de winter.
Daar komt de NS nu mee. Het lijkt de overheid wel, alleen is de NS al lang geprivatiseerd. Volgens mij trokken de sporen al 10 jaar geleden krom bij temperaturen boven de 30 graden, gleden de treinen in de herfst bij remmen door over de herfstbladeren en zorgde een incidenteel laagje sneeuw van 5 centimeter er ook al voor dat iedere trein in de remise bleef staan. Een geprivatiseerd overheidsbedrijf dat nog steeds werkt als de overheid. Daarom gaat in huize Pibasso niemand ooit met het OV. Koop dus een auto, of twee als dat mogelijk is.
Same here. Ik kom er vrijwel niet in. Ik heb vaker in het vliegtuig gezeten dan in een bus of trein. Heel zelden neem ik een trein vanaf Schiphol overdag, want dan kan ik nog ergens in de buurt van mijn huis geraken. En dan nog moet ik iemand ritselen die me van het station kan halen. Nachtmerrie.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:24: Zo is dat. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Goed weekend!
Ze delen thermometers aan conducteurs, voor vertrek in hun darm, tijdens rit uit het raam, dit als referentiekader.
Die gasten van de VVD zijn net zo onnozel als de gemiddelde Amerikaan. Belasting betalen? Dat is diefstal meneer. Met als gevolg dat er geen aandacht aan groot onderhoud wordt besteed. En dat kunnen we in NL niet permitteren. Wij zijn een Delta. Een transitieland. We moeten samen de poeplap trekken.
Ahum: www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
We moeten helemaal niks. Er is al voor betaald maar die toko wordt slecht beheerd.
Joh ik heb zo' n goed idee. We kunnen denk ik geld verdienen aan het klimaat.
We gaan onze reizigers laten betalen voor het klimaatproof maken van metalen spoorrails. Trappen ze vast wel in.
Niet vergeten om tegelijkertijd ook de brandstofaccijns en wegenbelasting te verhogen, anders krijg je scheve verhoudingen.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:21: Dat vergeten ze echt niet...
Dat er nog geld voor is. Laatst is het hele station van Zandvoort op de schop gegaan en in recordtijd verbouwd om te zorgen dat Prins Bril al het publiek bij zijn racewedstrijd kon krijgen.
Toch wel knap dat dit voor de eerste F1 wedstrijd op Zandvoort is gelukt.
Hier zou eens een parlementaire enquête over gehouden moeten worden. Het functioneren, de verantwoordelijken, het geëikel met de NS, de controle incl Tweede Snurkkamer, de toekomst etc.
Antwoorden: functioneren: niet, verantwoordelijk: niemand, NS: eikel, controle: niet, toekomst: ook niet.
Een passender benaming is dus AntiRail.
ProBail
Ambtenaren die ondernemertje willen spelen. (Zoals, ik noem maar een zijstraat, de directie van prorail). Het geld besteden aan (extra) management lagen, bonussen, avontuurtjes in andere ondernemingen en ondertussen de mensen die het echte werk (onderhoud!) wegbezuinigen.
Gelukkig is daar het nieuwe excuus voor elke vorm van mismanagement: Het klimaat!
Niet dat je bijvoorbeeld een miljard op de bank hebt staan, speciaal om je wissels voortaan elektrisch te gaan verwarmen, en dat dan vervolgens niet doet.
De privatisering is al onder het kabinet Kok in 1994 in gang gezet. Maar de hele organisatie doet nog alsof ze ambtenaar zijn, want faal op faal wordt gestapeld.
@pibasso | 05-03-21 | 14:22: Prorail is ook nooit echt geprivatiseerd. De NS wel, maar om juist de infrastructuur in handen te houden, is Prorail nog steeds volledig van de overheid.
Pollens, verdomd interessant, maar is er niets te melden over een ladenlichter die tegelijkertijd ook bestuursvoorzitter was van het advocatenkantoor dat de overheid vertegenwoordigt?
Als je geld wilt krijgen van de overheid moet je een link naar klimaat maken. Voor zowel het klimaat als corona geldt dat geld dat besteed wordt aan het 'oplossen' van het probleem, wordt aangevoerd als bewijs voor het bestaan van het probleem.
En vanwege de goede prestaties keren de bestuurders vervolgens een bonus aan zichzelf uit.
Laatst hadden ze bij Prorail onderzocht dat er behoefte is aan een wc in de trein
Lijkt me meer werk voor de NS.
Ik denk meer aan een bananenbar.
Ik denk dat de managers van ProRail en de NS eens stevig moeten worden onderhouden.
Manager in de zin van: iemand met de titel "manager" die verder niets effectiefs klaarspeelt, bedoelt u?
off topic... Nog steeds kapotstuk: De Belastingdienst
Al VIJF dagen op rij. Prutsen. Prutsen. Prutsen
U krijgt uitstel.
Van uitstel komt afstel.
Mazzel als u moest betalen.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:14: Mensen die per se op dag 1 de aangifte in willen dienen hoeven meestal niet te betalen.
Allemaal blijven F5'en, dan komt alles goed.
@C1O2 | 05-03-21 | 14:16: Masochisten die willen weten voor hoeveel ze genaaid worden wel.
@C1O2 | 05-03-21 | 14:16:
IJzersterk.
U betaalt graag zo snel mogelijk mee aan linkse hobby's?
1 van die 2 schermen uitzetten = 50% CO2 besparing. Zo moeilijk is het niet.
Nee man! Alles dubbel uitvoeren, want fail-safe. Zo staat het immers in het handboek "Veilig sporen".
@DenBeert | 05-03-21 | 14:14: Het is nog steeds dubbel, 5m verderop hangen weer 2 schermen met dezelfde melding.
ONDERHOUD - onderhoud?? Ja man dat is werken. Wij lullen liever A4'tjes vol met onbegrijpelijke kwatspraat.
die werken van thuis zeker.
ProFail en de ooit degelijk functionerende NS vinden het machtig leuk om bedrijfje te spelen
zolang de rOverheid maar telkens bijschiet als er weer eens diepte-investeringen gedaan moeten worden
Doet mij altijd denken aan kinderen die bij alles financieel verwachten dat hun ouders dat wel voor hen zullen betalen
ja, zo kunnen wij het dus ook he
En scherp concurreren op een dynamische markt... Oh, wacht.
Hoe gaat uw zoon naar de universiteit?
Niet
Op de fiets (als ik een zoon zou hebben). Treinstudenten zijn watjes, of HBO-scholieren.
*wegrent*
met de taxi
De buurjongen: fiets-bus-trein-bus-fiets, retour idem. Hij is gelukkig maar een halve dag onderweg. Als er iets bijzonders is mag hij een auto van me gebruiken.
ScooterT
In mijn tijd hoefde je niet verplicht naar lessen toe. Als we dat nou gewoon weer invoeren is dat probleem ook opgelost.
Moped.
In een kort rokje.
@C1O2 | 05-03-21 | 14:17: Lessen? Colleges, HBOert!
Handig. Je doet een hele poos geen fuck aan onderhoud en gooit het dan op klimaat.
Nu er geïnvesteerd moet worden is het ideale moment om naar goedkopere alternatieven te kijken, bijvoorbeeld het spoor weghalen, het staal verkopen, en een mooie 160 km/u snelweg aan te leggen waarop alleen elektrische auto's mogen rijden. De dure koperen kabels langs het spoor zijn al aangesloten op het elektriciteitsnet en kunnen prima hergebruikt worden voor het aansluiten van laadstations.
Ze hebben met de aanleg van de wissels natuurlijk geen rekening gehouden met het feit dat de gemiddelde temperatuur jaarlijks met 0.012 graad omhoog gaat. Dat is ook vragen om problemen.
Aha, dus als remedie: meer micromanagement. En gooi er ook nog een blik public relations managers en een baal communicatiespecialisten tegen aan. Is ook prima voor de werkgelegenheid in onze kennismaatschappij. Win-win dus.
Simpel, 1 auto met 1 passagier is beter voor het klimaat dan 1 trein met 1 passagier. Dus asfalteren die rails en de treinstations ombouwen tot wegrestaurant.
Hulde! Dit is fipo.-waardig. Heerlijk.
Wagons ombouwen tot tiny houses, het nieuwe mobiele wonen.
Laat die rails nu net daar liggen waar ik, en vele anderen met mij, niets te zoeken hebben.
Ja en een fiets met 1 passagier is beter dan een auto met 1 passagier, dus inleveren die auto.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:07:
Van stadscentrum tot stadscentrum. Lijkt me heel handig, als je wilt winkelen (LOL) of een horeca-gelegenheid wilt bezoeken (ROTFL)
Ik verorber mijn meegebrachte caesar's salad gewoon achter het stuur van de 2.0i
Chablis Grand Cru erbij, vork & mes, slabbetje voor en de beurskoersen binnen handbereik bij 120km/u
@Tobi | 05-03-21 | 14:14: Alleen verse hap voor mij. Op de bijrijderstoel staat een dubbele primus voor de biefstuk en de gebakken piepers. Na de maaltijd gaat alles die vaatwasser in die klem staat tussen de voorstoel en het dashboard.
@goedverstaander | 05-03-21 | 14:18:
Kijk, that's more like it
ik zit al een tijdje te denken aan een degelijke grill voor het betere bakwerk
de onderbetaalde chef-kok annex butler prop ik ergens achter mij op de achterbank
Saladetuin op de hoedenplank, dat is een ding wat in elk geval zeker is
REAGEER OOK