Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Arthur Japin is een kudtschrijver en martelt elke dag zes baby's dood

Arthur Japin is schrijver, doet aan ballet (lol), vindt van zichzelf dat hij kan acteren en woont samen met twee mannen in Utrecht. Verder schrijft Arthur Japin bestsellers die vrijwel uitsluitend worden gelezen door 45+-vrouwen met kort praktisch kapsel.

Het soort dat ook Margriet en Libelle (sorry Ebru) leest. Zijn boeken gaan meestal over iemand die heel erg slachtoffer is van gemene mensen en dus heel erg zielig is. Dat komt, Arthur werd vroeger enorm gepest, dus is hij ook slachtoffer, aldus Arthur Japin zelf.

Daarom ook weet Arthur dat 'woorden wapens zijn' en dat je door woorden supererg kunt worden 'gekwetst'. Dat roept Arthur trouwens al jaren. Zo vond Arthur 'altijd de gekwetste jankerd zijn heeft me voorwaar geen windeieren gelegd met mijn Libelle-boekjes in dit bejaarde wijvenland' Japin in 2012 het totaal niet kwetsend om te zeggen dat Theo van Gogh er gewoon om heeft gevraagd te worden afgeslacht. Want Theo van Gogh was zo iemand die zomaar zei wat hij wilde, en zijn woorden waren eigenlijk ook een soort kogels, dus ja. Lees maar:

"Na de moord op Theo van Gogh kwam de roep om te mogen beledigen, het recht op kwetsen. Het werd verdedigd alsof het een mensenrecht is. Ik vind dat verschrikkelijk. Als je mag kwetsen met woorden is er volgens mij als vanzelf een recht om te kwetsen met wapens. Kwetsen met woorden is erger, verwoestender."

Ziet u wel? kwetsen met woorden is nog veel erger dan kwetsen met wapens! Dus je kunt beter Theo van Gogh doodschieten dan een column schrijven. En je kunt nog veel beter Pim Fortuyn van een parkeerplaats Folkertjensma'en dan de gevoelens van vele burgers vertolken. Paar baantjes trekken in een zwembad gevuld met novitsjok of Arthur Japin lezen? Je driejarige kind verkopen als seksslaaf in Thailand of een kinderboek van Arthur Japin voorlezen? Dilemma’s, dilemma’s, dilemma’s.

Dit geldt natuurlijk allemaal niet voor Arthur 'jeetje je verwacht het niet' Japin zelf. Vreemd. Want vrijwel al zijn boeken zijn zo kwetsend pathetisch en infantiel tearjerk dat zelfs in de Bruna naar de kaft gaan staan staren al het leven kost aan een volle zaal in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Je kunt gerust stellen dat het oeuvre van Arthur 'laat ik eens een leuke quiz gaan presenteren bij de VARA' Japin te vergelijken valt met het afvuren van een complete band aan explosieve .50 uraniumpatronen met hollow point in de richting van een kinderdagverblijf voor meervoudig gehandicapte kinderen. 

Zullen we anders met Arthur 'had ik al eens gezegd dat ik echt multi-multi-multi-multi-getalenteerd ben maar kritiek daarop voel als gekwets' Japin afspreken dat als wij gewoon mogen zeggen wat we willen, en daarmee 'nog verwoestender bezig zijn dan wapens afvuren', hij gewoon zijn quasi-literaire huisvrouwkasteelromannetjes mag blijven publiceren, ook al staan tien pagina's van één Arthur Japin-roman in principe gelijk aan het uitroeien van een compleet EU-vluchtelingendetentiecentrum voor alleenstaande minderjarigen qua kwetsgehalte? 

En dan noemen we het: 'Vrijheid van meningsuiting'. Deal? Deal!

Of hee, weet je wat: we zetten het in een grondwet!

Update: tweet weer verwijderd. Weggekwetst natuurlijk. Schuld van Geenstijl!

Social

Update: Video opnieuw opgedoken (alleen in beetje rare hoek)

Reaguursels

Inloggen

De Vrijheids van meningsuiting is een groot goed waar verantwoordelijk mee moet worden omgegaan. Waarheidsbevinding staat daarbij op de eerste plaats en mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan regulering.

PoetsPielemans | 29-07-18 | 14:53

Goh.. alweer zo'n een gekwetst jankballetje. Die is tijdens het wisselen van zijn volgepoepte luiertje van de commode gevallen en hard op zijn kokosnootje terecht gekomen. Dat hoor je nu zelfs nog een beetje. Wat een arme gekwetste drommel toch.

Paaldanseres | 29-07-18 | 11:00

De NRA zou 'm in een denk-tank moeten stoppen.

Schoorsteenveger | 29-07-18 | 10:49

"This is what my great love of the farthest demands: do not spare your neighbor!"

DonnieD. | 29-07-18 | 10:40

Ik ken die man niet en zo te zien heb ik daar ook niks aan gemist.

EefjeWentelteefje | 29-07-18 | 10:16

Wie???....

swebe | 29-07-18 | 09:18

Als kwetsen om het kwetsen je doel is dan mag je gewoon een lel voor je kop krijgen. Als je je mening uit en daarmee wellicht iemand kwetst moet dat gewoon kunnen. Kwetsen om het kwetsen lijkt de mode met vrijheid van meningsuiting als excuus. Schoolplein niveau dus.

Chow | 29-07-18 | 03:46 | 1

Opzich mee eens hoor, maar je zit wel meteen in een grijs gebied. Want wie gaat bepalen wat mijn doel is?
Stel:
"Chow je bent een luie flikker" en jij voelt je gekwetst, was dan het doel jouw te kwetsen? Vele mensen die gekwetst zijn zullen zeggen van wel. Ik probeerde gewoon echter mijn mening te geven.

Scenario:

Misschien heb ik net een 80-urige werkweek achter de rug. Misschien ben jij door je vader vroeger altijd als luiwammes uitgemaakt. Ik kom thuis en moeder de vrouw vraagt of ik nog even de boodschappen wil doen. "Ok, da's goed"...

- "Chow kom je mee om me ff te helpen?"

- "Nahhh geen zin in ik heb vakantie", terwijl jij van mijn hele achtergrond niets weet, en ik ook niet van die van jou.

- "Chow je bent een luie flikker!!!! @#$@$"

Resultaat: Ik gaf mijn mening gebasseerd op mijn achtergrond en mijn beleving. Jij voelt je gekwetst op basis van jouw huidige terechte vakantie en als extra sausje komt er nog bovenop dat ik maar moet weten dat jij een trauma hebt door je pa omdat die jou altijd een luiwammes noemde....

Het had ook anders kunnen zijn:

stel : Ik heb vakantie, ik mag Chow niet, ik vind Chow een luie gast, en nog een homo ook, en jij hebt een tachtig-urige werkweek achter de rug.

Zelfde zinnetjes:

- "Chow kom je mee om me ff te helpen?"

- "Nahhh geen zin in ik heb vakantie", terwijl jij van mijn hele achtergrond niets weet, en ik ook niet van die van jou.

- "Chow je bent een luie flikker!!!! @#$@$"


Dus voordat we in dit soort dingen bij voorbaat al gaan inperken als zijnde je mag niet kwetsen, dan zijn we heeeeeeeeeeeeeeeeeel fout bezig.

peterdh | 29-07-18 | 17:06

Dit gaat geheel aan mij voorbij.
Arthur Japin, schrijver?
Het zal.
Dat gedrie-en-lijk samenwonen is dat van belang voor de appreciatie van zijn boeken?

Maar goed, Aan verse fictie waag ik mij niet meer. Arnon Grunberg, de bewierookte, ken ik alleen uit zijn stukkiesschrijverij en dat deed indertijd mijn VPRO-lidmaatschap de das om, althans voor een deel.
Dus als dát de top is, wat moet ik dan met de sub-goden, nietwaar.
Dus lah-maar, Evocatus

Evocatus | 29-07-18 | 00:45

Kwetsen is in the eye of the beholder.

Joris Beltsin | 28-07-18 | 19:35
-weggejorist-
vanhetvarken | 28-07-18 | 18:36 | 2

Mooi man, aandacht geven aan niet relevante mensen. Geen tv abonnement hier dus geen last van dit soort figuren en ze zijn mijn tijd echt niet waard.

Mesmer | 28-07-18 | 18:19

Gekwetst zijn is een keuze.

poiuytrewq | 28-07-18 | 18:17

Indien dat 'woorden zijn wapens' sujet, eens een kern oorlog virtueel wil mee maken, moet ie eens naar een cafeetje op een vissers dorp gaan, waar ze gewend zijn over het geraas van het water heen, kort en duidelijk te converseren.

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Als je alleen maar nachtegalen wil horen en nooit zeemeeuwen, zet je maar een muziekje op.

vanhetvarken | 28-07-18 | 18:15

Arthur geeft zichzelf een brevet van onvermogen. Japin stoppen met schrijven dus want je weet niet of je woorden mensen zullen kwetsen.
Verwonderlijk is wel dat er zendtijd aan besteed wordt, wie kijkt hier in hemelsnaam naar?

bwanabanjo | 28-07-18 | 18:14 | 1

Enige suggestie voor een NPO-uitzending, die niemand kwetst, behalve een testbeeld ?

vanhetvarken | 28-07-18 | 18:18

Wat is er mis met "de waarheid mag gezegd worden", "feiten benoemen", "je eigen mening hebben", "iemand een droplul vinden". Als de sfeer en/of de conversatie je niet aanstaan, ga je gewoon een paar meter verder staan zwammen met iemand anders.

vanhetvarken | 28-07-18 | 18:01

Was dit niet die man die in Italië een gezin met doofstom kind zag, dat de ouders niet interrumpeerde ed, en daaruit de conclusie trok dat Italiaanse kinderen beter zijn opgevoed dan Nederlandse kinderen?

toko senang1 | 28-07-18 | 18:00

het video-fragment maakt overigens ook duidelijk dat de vrouw die met hem in gesprek is niet competent is om een kritisch gesprek te voeren. M.b.t. de opmerking van die flutschrijver "woorden zijn erger dan wapens" had ze immers meteen moeten ingrijpen en hem met zijn domme, hypocriete en onhoudbare opvatting onderuit moeten schoffelen.

krelus | 28-07-18 | 17:59

VVMU hoort bijna absoluut te zijn. De enige beperking is dat je ervoor moet kunnen kiezen niet de hele tijd voor jou pijnlijke meningen te horen. In een samenleving moet vooral de consensus luid en duidelijk aanwezig zijn. Dat is een taak van de media, vooral de staatsmedia. Obscure, nare en controversiële meningen mogen ook geuit worden, maar het is ook goed als deze relatief weinig aandacht krijgen. Je moet er meestal actief naar op zoek gaan. Je moet in de illusie kunnen leven dat die consensus het enige is dat er is.

Nu het is ook zo dat de staatsmedia (NOS) niet altijd de consensus volgen. De NOS is politiek gekleurd, en wel links, policor. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat mensen dat niet meer pikken en tegen de NOS aan gaan schoppen en nare dingen gaan zeggen. Gezien de houding van de NOS is te rechtvaardigen dat de VVMU nu absoluut moet zijn. De policor illusie is niet de consensus, niet meer althans. En voor iedereen mag die droom nu wreed verstoord worden. Wat mij betreft.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 17:37
-weggejorist-
WatZalIkErvanZeggen | 28-07-18 | 17:04

Ach, ik werd vroeger ook weleens gepest want één van de twee jongetjes in de klas met een bril en dus ook één van de slimsten. En dan ben je al snel een doelwit en moet je terugslaan, verbaal soms fysiek. Maar van een beetje gepest worden word je alleen maar sterker en later lach je al die pestkoppen uit want dan blijk je het er toch een stuk beter af te hebben gebracht in het leven.
.
Maar ik begrijp wel dat je, als je zwaar homo hebt, boekjes voor wijvon schrijft én als man in een ballet danst dat er dan geen redden meer aan is. Dan ben je dus de sjaak. Lullig voor je, Arthur, maar het leven is nu eenmaal keihard.
.
Ik zou, als ik jou was (gelukkig ben ik dat niet), niet teveel afgeven op echte mannen als wijlen Theo van Gogh, mannen die wèl van zich af durven bijten en niet bang zijn op lange tenen te trappen, want die mannen kun je nog wel eens hard nodig hebben om je tere zieltje en fragiele lijf te beschermen tegen de oprukkende horden van mannetjes die helemaal niets op hebben met zwakkelingen van onduidelijke kunne.

Brou Is Back | 28-07-18 | 17:02

Ik voel mij dagelijks gekwetst door allerlei figuren, die mij de kwalificatie racist naar mn hoofd slingeren.

Mag ik die nu afknallen?

echt_links | 28-07-18 | 16:58

"Als je mag kwetsen met woorden is er volgens mij als vanzelf een recht om te kwetsen met wapens." Dat is heel erg gevaarlijke retoriek. Feitelijk zeg je daarmee dat het oké is om geweld te gebruiken tegen mensen die niet dezelfde mening hebben als jij.

His Lordship | 28-07-18 | 16:38 | 1

Linkse klets. Wat wil je?

Rest In Privacy | 29-07-18 | 02:17

Being offended by freedom of speech should never be regarded as a justification for violence. (Dershowitz)

gespierdespijkertje | 28-07-18 | 16:37

Over Folkert Jensma gesproken (NSB Handelsblatt), die noemden we na 6 mei 2002 gewoon Volkert Jensma... die vent heeft zijn straf nog steeds niet gehad sinds hij dat gore stuk over Pim schreef.

Keyboardspeler | 28-07-18 | 16:25 | 1

Vond "Een schitterend gebrek" geloof ik wel een aardig boek. Maar goed, ik lees weinig en weet niet veel van literatuur. Merkwaardig gevoel voor proportie heeft die man. Is dat ook een gebrek of het gevolg van een trauma door dat pesten, de realiteit niet meer in verhouding zien?

Persoonlijk hanteer ik (eveneens met gebreken, ben ook maar een mens) een combinatie van de gulden regel (wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet) met de "liever regel". Want soms kom je er met de gulden regel gewoon niet uit. Wil ik gekwetst worden? Nee. Zou ik dus een ander moeten kwetsen? Nee. Maar aan de andere kant: wil ik de mond gesnoerd worden? Ook niet. Wat heb ik van die twee het liefst: theoretisch niet gekwetst mogen worden, maar feitelijk ook niet mijn mening mogen geven omdat een ander zegt (of liegt) dat hij die kwetsend vindt? Of gekwetst kunnen worden, maar wel mijn mening uiten? Dan toch liever kwetsen, gekwetst worden en allebei onze mening mogen geven. Wil niet zeggen dat je móet kwetsen, zeker niet als doel op zich. Maar liever nog dat toestaan, dan het alternatief.

We roepen allemaal wel eens wat waar we achteraf spijt van hebben. Vaak zijn het de mensen die het meest een flinke dosis harde waarheid kunnen gebruiken, die het hardst roepen dat je niet aan hun wereldbeeld of zelfbeeld mag tornen omdat het zo zeer doet. Degenen die de grootste bek hebben over kwetsende taal, zijn degenen die iedere mening behalve de hunne willen overschreeuwen en tot zwijgen brengen.

En tja, gekwetst worden is net zo erg als afgeslacht worden door een gek? Als er morgen een psychoot in zijn kamer staat (God\Allah verhoede), die hem de keus geeft tussen zijn strot afsnijden of een hele dag voor alles wat vies en vuil is worden uitgemaakt en daar levend vanaf komen, moet meneer toch erg getroubleerd zijn wil hij kiezen voor gekeeld worden.

Overigens terzijde, wat is dat met die twee mannen? Is dat een grapje, een driehoeksverhouding, inwonend personeel of een statussymbool á la Jasperina de Jong?

Wol | 28-07-18 | 16:05

En ja hoor. Deze verfilming heeft de hoogste subsidie ooit "binnengesleept".
Houdt dit nooit op?

nancystjago | 28-07-18 | 15:55

Niks geen deal. Gewoon accepteren dat je racist genoemd wordt als je je mening uit. Kleine prijs om te betalen voor je recht om vrijuit te spreken.

Alleycat | 28-07-18 | 15:52 | 1

Zo werd ook het scheldwoord geus in no time een eretitel. Racisten, de helden van het vrije woord, dat werk.

vanhetvarken | 28-07-18 | 17:39

Als Japin besluit om bepaalde woorden niet uit te spreken, enkel en alleen omdat hij mij niet wil kwetsen, kan deze daad door mij, als ik er weet van heb, mogelijkerwijs als zeer kwetsen ervaren worden. Niet willen kwetsen is gebruik maken van een uiterst subtiel wapen, het wapen van de naastenliefde.

Schoorsteenveger | 28-07-18 | 15:27

Wie is die vent??? Nooit van gehoord... Tegels doorgelezen... Doorlopen, niets aan de hand dus..

Twisted_Faith | 28-07-18 | 15:19 | 4

Werpt echter de vraag op wie is Tommy de F Wieringa

fiinderskeepers | 28-07-18 | 15:58

Beide zijn deugauteurs.

piloot47 | 28-07-18 | 16:05

Aaah... Okay dank voor de uitleg!

Twisted_Faith | 28-07-18 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wauw, wat een verheffend topic.

Dus omdat we vvmu hebben, hoef je nooit meer na te denken hoe je woorden over kunnen komen? Lekker handig binnen relaties, of het nu vrienden of collega's of wat dan ook zijn. Nadenken over hoe iets overkomt, en je formulering/toon daarop aanpassen, is onderdeel van je doel bereiken. En als je beseft dat woorden (onbedoeld) een negatief/anders effect kunnen hebben (dan bedoeld), en je daarover nadenkt, ben je een softie? Man man man.

Oh, en Japin's boeken worden alleen gelezen door 45+ vrouwen met een kort praktisch kapsel, het zijn huisvrouwkasteelromannetjes, zijn kwetsend pathetisch en infantiel tearjerk en staan gelijk aan het afvuren van een complete band aan explosieve .50 uraniumpatronen met hollow point in de richting van een kinderdagverblijf voor meervoudig gehandicapte kinderen?! Ik snap dat het 'humor' is om iemand die nadenkt over kwetsen door taal even flink te kwetsen met taal. Als je zijn werk niet gelezen hebt, komt het alleen een beetje pathetisch en infantiel over. Toch fijn dat de topictyper -Japin's potentiele lezer dus- zichzelf als een meervoudig gehandicapt kind ziet.

Als het iemand is met een mening die je aanstaat, zoals Thierry, is demoniseren zo slecht als wat, maar als het iemand is met een mening/baan die jou niet aanstaat, mag je het zelf wel?

"Niet de sterkste, maar de grootste dwaas trekt aan het langste eind. Zelfbedrog houdt de menselijke soort in stand."

Rest In Privacy | 28-07-18 | 15:17 | 32

@DrumPiet18:30, wanneer je door een voormalig vaste GS stukjes schrijver feilloos wordt gefileerd over je domme tegel rest alleen nog een doei.

kleinvrouwke | 28-07-18 | 18:45

@DrumPiet | 28-07-18 | 18:30 :
Dat zegt iemand wiens enige bijdrage aan de discusie een domme seksistische opmerking was.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 19:50

Gulliver | 28-07-18 | 19:50
Ik ken mijn plaats. Alles wat ik wilde zeggen is reeds verwoord. En beter dan ik ooit zou kunnen.

DrumPiet | 28-07-18 | 22:35
▼ 29 antwoorden verborgen

In een samenleving waarin niet meer met woorden gekwetst mag worden zullen die morele systemen die het handigst van dat verbod gebruik weten te maken binnen de kortste keren de dienst uitmaken.
Het is geen toeval dat de uitgekristalliseerde geloofssystemen met name in staat zijn gebleken de gelovige te leren zich tot in het diepst van hun ziel gekwetst te voelen als het systeem als systeem wordt aangesproken op zijn waarheidsclaims, geboden en verboden.

Schoorsteenveger | 28-07-18 | 15:15 | 2

Hear, hear!

blikjegrolsch | 28-07-18 | 15:35

'Uit de wrijving der meningen komt de waarheid naar boven'

Rest In Privacy | 28-07-18 | 17:49

Stephen Fry, de oorspronkelijke presentator van de echte QI (Quite Interesting), zou zich kapot schamen om dit soort ondoordacht geneuzel.

In de kern is het probleem met 'kwetsende taal' of 'hate speech' verbieden, dat je niet kunt definiëren wanneer daar sprake van is. Wie gaat dat doen? Japin?

Korte kijktip over dit onderwerp met onze grote boze professor Peterson:
www.youtube.com/watch?v=UZMIbo_DxJk&a...

En lange kijktip over politic correctness (soort van) met Peterson en Fry aan dezelfde kant van het debat:
www.youtube.com/watch?v=GxYimeaoea0

En tot slot, beledigen, kent u die uitdrukking?
www.dumpert.nl/mediabase/66511/e77f5f...

Een paard | 28-07-18 | 15:10

Japin is een poseur die graag "De Schrijver" uithangt.
Het is een gespeeld typetje.

En als hij het verschil tussen verbaal en fysiek geweld wil bestuderen, moet hij met zn twee mannen hand in hand door Amsterdam West gaan wandelen.
Wat er dan gebeurt, vraagt hij ook zelf om, volgens zijn redenatie.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 15:05

Hey, Arthur.

VVMU impliceert het recht van anderen dingen te zeggen, schrijven, publiceren ook als jij je daardoor gekwetst of beledigd zou voelen.

De grenzen van VVMU worden bepaald door de wet (nee, niet jouw wet maar de Nederlandse wet), en niet door welke religie dan ook of de eventuele emoties die het bij jou of anderen eventueel mogelijkerwijs misschien op zou kunnen roepen.

Ik snap niet dat een intellectueel persoon zoals jij zoiets eenvoudigs niet begrijpt.

gaffelbaard | 28-07-18 | 15:05

Dus moslims die tegen vrouwen "hoer" roepen dienen standrechtelijk vervolgd te worden ?

Kamervraag | 28-07-18 | 15:02 | 2

BAM!
Maar zoals altijd, neen.
Die boeren moeten vervolgd.

MarcS | 28-07-18 | 15:04

Nee. Deugregels gelden nooit voor moslims.
Anders zou links, logischerwijs moslims uitkotsen. En dat kan niet wat dat doet rechts al en daar wil links niet bij horen.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 15:08

Ik denk echt nooit na over wat ik zeg. Dat ga ik zo houden. Speciaal voor dit soort types. Tuurlijk kwets ik wel eens iemand met een grap. Dan zeg ik sorry en gaan we door met het leven als volwassenen. Dus misschien moeten we af van beide kampen. Zowel dat je alles maar moet zeggen zonder ooit een keer ff sorry te zeggen en ook van de mensen die overal maar door gekwetst worden. Die lui doen sowieso niet aan werken vrees ik want je baas die je aanspreekt op je resultaten zal heeeeel kwetsend zijn.

Omebert | 28-07-18 | 15:00 | 1

Och sommigen hier, hebben het uitgevonden. Het proberen iemand te kwetsen met woorden.

MarcS | 28-07-18 | 15:03

Deze man snel opbergen in een gesloten afdeling van een oude psychiatrische instelling met personeel van de oude stempel. Trekt die wel bij met die onzin praatjes. Foei foei die is een eind van het padje af.

DerkArie-ut-de-Achte | 28-07-18 | 14:59

Als woorden wapens zijn, wat zijn dan de kogels?

foetgoud | 28-07-18 | 14:56 | 2

Elk pistool is een wapen. Elk wapen geen pistool.

DrumPiet | 28-07-18 | 15:05

De puntjes op de i ?

Bakito | 28-07-18 | 15:25

Door mij permanent ongelezen schrijvert praat over door hem niet begrepen onderwerp... kan er weinig mee. Misschien ligt er nog ergens een grap voor het oprapen als een van zijn partners een Japanner is, maar meer niet.

Ggroengras | 28-07-18 | 14:55

Wel een lekker ding die Annemiek Schrijver..

Wasbakplasser | 28-07-18 | 14:48 | 3

Ja, 25 jaar geleden. Met dat geile pijpbekje van d´r.

Jahowiseffe | 28-07-18 | 14:52

Heb je wel meer bij dat soort programma's. Heeft op de een of andere manier met protestantisme te maken volgens mij. De EO heeft nog méér een patent op latent aanwezige erotiek. In de loop der jaren verschillende vrouwen voorbij zien komen die op een heel typische manier een erotische uitstraling hebben. Kijken enigszins wild uit de ogen, waardoor de zalvende woorden een extra lading krijgen, het ene woord wat meer dan het andere.
De koningin van de EO-erotiek was Marion Lutke.
www.nd.nl/Uploads/Import/Images/6c/7a/...

Schoorsteenveger | 28-07-18 | 15:05

Jahowiseffe
Ondanks de jaren, nog altijd beter te verteren dan dat gezwam van Arthur Japin.

Butters | 28-07-18 | 15:08

Wat een kutdtopic van die Anna-Fleur. Kan ze niet beter buiten haar zwaantje in het zonnetje gaan zetten ofzo?

blikjegrolsch | 28-07-18 | 14:46 | 5

Bij jou in je betegelde tuin zeker.

kaasfondue | 28-07-18 | 14:53

Ik heb een zandtuin met onkruid, pik. 'Wilde tuin', heel authentiek. En onderhoudsvrij. Anna-Fleur mag er altijd even kommen zonnen, topless, met zwaantje als het even kan.

blikjegrolsch | 28-07-18 | 14:55

Bakito | 28-07-18 | 14:52
Eens! Vooral nu zijn tweede wet hier steeds meer opgeld gaat doen.

DrumPiet | 28-07-18 | 15:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou Arthur Japin beseffen dat hij (met keurig gekamde haartjes) en z'n twee mannen als eersten met het hoofd naat beneden gericht van de Utrechtse Stadswal gegooid worden als de vriendjes van de moordenaar van Theo van Gogh het hier voor het zeggen kregen.

Ervaringsdeskundige | 28-07-18 | 14:46 | 1

Juist.

GerardJolig | 28-07-18 | 17:48

De zoveelste broodschrijver die met z’n uitlatingen weer in talloze talkshows mag komen opdraven en daarmee weer voor 3 mnd salaris verdiend met dank aan GS die zo’n idioot een podium geeft en daarmee de redacties van de talkshowtjes triggert om hem uit te nodigen.

Trumme | 28-07-18 | 14:45

Als woorden geen wapens zijn, dan werd Pim ook niet gedemoniseerd. Eerlijk is eerlijk.

Bakito | 28-07-18 | 14:45 | 4

Hij ging niet door door woorden, Bakito.
Jij probeert weer eens een twist te zien, die er niet is en de plank volledig misslaat.

MarcS | 28-07-18 | 15:01

MarcS | 28-07-18 | 15:01
Hoe werd hij dan gedemoniseerd? Met vingerverf? Voodoo?

Bakito | 28-07-18 | 15:10

Dood door Bakito, mijn telefoon speelde op.

MarcS | 28-07-18 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vrees dat Arthur Japin langer had moeten nadenken hoe deze woorden op anderen overkomen.

Nu ben ik niet gekwetst door wat hij zegt. Dat mag de heer Japin helemaal lekker zelf weten. Ik koop alleen dat de programmamakers die deze dementerende oude gek aan het woord laten ook de context schetsen. Het zou pas exhtnkwetsend zijn wanneer dit geneuzel zonder duiding op een of andere, uit publieke middelen gefinancierde media werd uitgezonden.

Waar Japin helemaal uit de bocht schiet is de opmerking dat beledigen geen mensenrecht zou zijn. Kwatsj. Eerder aangehaald europees hof voor de rechten van de mens is daar duidelijk over. Wat echter geen mensenrecht is, is het recht niet gekwetst te willen worden. Japin is een idioot.

Glasgow Argus | 28-07-18 | 14:44

Misschien als hij een keer in elkaar gerost wordt door homohaters dat hij dan wel het verschil onderkent tussen woorden en vuisten? Hoeft voor mij niet hoor. Ik heb niks tegen homo´s. Wel tegen onverbeterlijke narcisten.

Jahowiseffe | 28-07-18 | 14:42 | 2

Misschien is hij wel door homohaters in elkaar geslagen, maar vind hij dat gewoon lekker.

Glasgow Argus | 28-07-18 | 14:46

@Glasgow Argus | 28-07-18 | 14:46

Waarschijnlijker is dat hij het goed praat, hij heeft immers de homohaters gekwetst door zijn gedrag (uiteraard alleen als de hh van bepaalde origine / geloof is).

MarcS | 28-07-18 | 15:07

Een rijmpje: waarom ik eigenlijk ook best wel een Turk ben.

Zwarte krullenbol in mijn schedel
Plat voorhoofd, zie de achterkant
Rij een paard, hoe edel
Doet wonderen voor uw derrière

Prachtige vergezichten in het verschiet
kwestie van eindeloos blijven peilen
De ultieme toegang voor een succesvolle carrière
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe het een ander

Innige verbondenheid, zwelgend in elkander
Bij voorbaat af, de eerste stap
Bij voorbaat helemaal mataklap
Wees uzelve, genoeg frappant.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 14:40

Ach, hij is gewoon niet de slimste.
En die prutboeken van hem... zal een leuke bezigheid voor hem geweest zijn, maar ze hebben geen enkele waarde.

Carmelita | 28-07-18 | 14:40

Als woorden kwetsend overkomen komt dit doordat die woorden waarheid bevatten, want door onzin is nog nooit iemand gekwetst. Tja, als je niet tegen de waarheid kan, moet je kluizenaar worden.

me,myself and IK | 28-07-18 | 14:39 | 3

Leuk om tegen je kind te zeggen.

kaasfondue | 28-07-18 | 14:50

Jij snapt er verder ook niet veel van neem ik zo aan.

miko | 28-07-18 | 15:11

@kaasfondue

Niet direct tegen het kind natuurlijk. Wel lijken assertiviteitstrainingen voor gepeste kinderen effectiever tegen pesten dan anti-pest cursussen voor alle kinderen.

E-Burke | 28-07-18 | 15:14

Woorden zijn wapens, heeft hij wel een beetje gelijk in. Er zijn mensen , die jarenlang zich erdoor gepest voelen en erin blijven hangen.
Als je zegt. wat maak het jou nou uit wat iemand zegt,
lukt niet.
Maar ja ,nu eerst even kwalificatie kijken, Max.

gato | 28-07-18 | 14:37 | 3

Die mensen blijven stilstaan, groeien niet, zijn niet leerbaar. Voor die mensen hebben we de GGZ uitgevonden.

me,myself and IK | 28-07-18 | 14:42

Op zowel individueel niveau kunnen woorden zowel vernietigend als helend zijn, op maatschappelijk niveau zowel bevrijdend als uitsluitend. De mening van Japin is zeer onevenwichtig in dit verband.

kaasfondue | 28-07-18 | 14:43

Maar krijg ze daar maar eens in . Ik ken iemand , alles wat tegenloopt, komt door pesten , vroeger op school.
Ik heb het opgegeven haar daarmee te helpen, nu loopt ze bij de dokter, die wordt ook gek van haar.

gato | 28-07-18 | 14:52

Jezelf beperken in spraak om hoe je misschien overmomt is net zoiets als je kop verbergen omdat een ander aanstoot neemt omdat je misschien te lelijk bent.

Vvmu is absoluut.

Knufter | 28-07-18 | 14:37 | 3

Maar kwetsen met als enig doel kwetsen heeft niets met VvMU te maken maar met het misbruiken daarvan.

Lupuslupus | 28-07-18 | 15:03

Lupuslupus | 28-07-18 | 15:03
Je bedoelt “kakkerlakken”, “ongedierte”, “lappen” als benaming voor moslim(‘a)s?
Want dat zijn namelijk je eigen woorden.

DrumPiet | 28-07-18 | 15:14

DrumPiet | 28-07-18 | 15:14 |
Nee hoor, volgens mij ging het over ongezond eten.

PopeyeKamper | 28-07-18 | 16:27

Een schitterend gebrek vond ik best een leuk boekenweekgeschenk. Het gebrek van Japin is inmiddels ongeneeslijk vermoed ik.

Linkse allergie | 28-07-18 | 14:35

Vóór de terroristische moord op Theo van Gogh werd het recht om te mogen beledigen, ja het recht om te kwetsen reeds in een zeer brede consensus erkend door zo'n beetje alle deskundigen op het gebied van mensenrechten (zie EHRM, Sunday Times-arrest: "to shock, offend and disturb.") Het werd dan ook verdedigd als een mensenrecht. Maar Arthurtje het slappe zeikwijf vindt mensenrechten dus verschrikkelijk. Arthur is een fascist die geweld goedpraat en is daarom een levensgevaarlijke bedreiging van het maatschappelijke debat.

OverdaanDerOnderheid | 28-07-18 | 14:34

'Woorden zijn wapens. Ik vind dat je niks moeten zeggen tot je weet hoe het over komt bij degene tegen wie je het zegt.'
Japin zegt hier niks. De vraag is uiteraard wat je besluit als je wéét hoe je woorden over zullen gaan komen. Akkoord, veel mensen lullen maar wat voor zich uit zonder zich ooit de vraag te stellen wat hun woorden kunnen doen bij de ander. Maar die anderen, die zich tevoren wél afvragen wat het effect van hun gelul zal zijn, en wellicht zelfs nauwkeurig wéten wat het effect van hun woorden zal zijn, weten die dan ook als vanzelf of ze moeten spreken of zwijgen?
Nee, Japin stelt niet de cruciale vraag. En die is: moet ik spreken of zwijgen als ik wéét of dénk te weten dat mijn woorden deze of gene zullen kwetsen? Kennelijk stelt hij zich op het standpunt dat ik moet zwijgen als ik weet dat mijn woorden iemand zouden kunnen kwetsen. Ik zou graag willen weten op basis van welke verstikkende moraal hij dat vindt.

Schoorsteenveger | 28-07-18 | 14:32 | 2

Mooie tegel. Intetessant discussiepunt voor komende zondag.

kaasfondue | 28-07-18 | 14:39

Vind ik ook , nu eerst kwalificatie kijken.

gato | 28-07-18 | 14:57

"Als je mag kwetsen met woorden is er volgens mij als vanzelf een recht om te kwetsen met wapens. Kwetsen met woorden is erger, verwoestender."

Dus een kogel koppen of 's morgens ten overstaan van je 13 jarige zoontje bijna onthoofd worden op een straat in A'dam is minder erg als een keer kleautzak te horen krijgen. Juist.

Vuilnisman, neemt u deze maar mee hoor. Niks meer aan te redden.

Sjefke7807 | 28-07-18 | 14:31 | 1

Maar met deze uitspraken maakt hij zich ook geliefd onder de Tofik Dibi's in onze samenleving waarmee hij zijn voorraad neukbare klein geschapen licht getinte jongetjes gewaarborgd ziet. Kan hij zich ook eens in de kont laten nemen zoals op grote schaal onvrijwillig gebeurt bij veel Nederlanders.

Linkse allergie | 28-07-18 | 14:43

Die heeft zichzelf echt een hersenbeschadiging gepijpt...

Duurt vast niet lang meer voor deugeritis in het DSM wordt opgenomen.

VeelTeSteil | 28-07-18 | 14:30 | 2

Autofellatio ?

Wijze uit het Oosten | 28-07-18 | 14:52

Wijze uit het Oosten
Ja daarom zit hij ook op ballet, om buigzaam te blijven.

Jahowiseffe | 28-07-18 | 14:55

Dan zeg ik maar niet over deze mijnheer. Ik vrees dat hij 't niet gaat overleven.
Nochtans schrijft hij wel beter dan de meeste redacteuren bij GS en vind ik het niet nodig om sorry tegen Ebru te zeggen.
Maar ook hele foute mensen zijn soms op bepaalde vlakken best knap - net zo als de grootste nietsnutten best kunnen deugen.

Rommelende Onderbuik | 28-07-18 | 14:30

Arthuurtje wordt liever met z'n hoofd naar beneden van een flat gegooid dan dat hij van bruinridderij wordt beticht.

BP Richfield | 28-07-18 | 14:29 | 1

Na een rondje “zwaardvechten” met zijn huisgenoten.

JanvandeBiertent | 28-07-18 | 14:45

Modern - multi - hip - pittig - practisch. Mooie ontwikkeling GS!

Jos Tiebent | 28-07-18 | 14:27

kwetsen om het kwetsen is ms niet het doel van vvmu, maar het probleem is dat sommige mensen kritiek of satire als doelbewust kwetsen zien en het als excuus voor geweld gebruiken. anyway, tuurtje jappin, nuttige idioot nummer zoveel. next.

geenspam | 28-07-18 | 14:26 | 1

Zelfs doelbewust kwetsen kan binnen een bepaalde context een ultiem fatsoenlijke daad zijn. Bijvoorbeeld als je in dialoog 'in vivo' een taboe zichtbaar wilt maken. Je weet dat je op tenen gaat trappen, maar beseft dat het de enige weg is om een doorbraak te forceren. Veel wat als dialoog door het leven gaat is niet méér dan om elkaars taboes heen laveren, en veel hoeders van moraalsystemen, met name priesters, dominees, rabbijnen en imams, zijn uiterst bedreven in het vooruitschuiven en strategisch positioneren van de taboes welke zij kundig hebben weten binnen te brengen in de emotionele huishouding van degenen die zij in hun netten hebben weten te strikken. Gelovigen die zich persoonlijk gekwetst voelen als het systeem dat hen gevangen houdt wordt bekritiseerd zijn de meest ideale grondtroepen om dat stelsel overeind te houden. Je wéét dat je die arme zielen zult kwetsen als je het systeem aanvalt, en dat weten de volksmenners die hen sturen ook. Kwetsen is, als je het als je morele taak ziet om tot de aanval over te gaan, onontkoombaar.

Schoorsteenveger | 28-07-18 | 14:50

Japin gaat er voor het gemak maar van uit dat iedereen die iets kwetsend zegt, dat zuiver en alleen doet om te kwetsen.

Los van het feit dat dit een gevaarlijke redenatietrant is (om redenen die ik niet hoef uit te leggen), getuigt het ook van lafheid, intellectuele luiheid en vooral: egoïsme.

Egoïsme, omdat Japin c.s. zich met die opstelling niet als gelijkwaardige gesprekspartners gedragen. Ze stellen zichzelf centraal, door te eisen dat alles wat de ander zegt in hun eigen denkprofiel moet passen. Dat is geen discussie op gelijke voet, het is het a priori opleggen van je eigen normen en waarden aan de ander, nog voor het gesprek begonnen is.

Ik gruw van dit soort mensen. Ze lijken kwetsbaar en bespelen handig je gevoel voor empathie maar zijn in werkelijkheid bikkelhard, arrogant en onverdraagzaam.

Leipniz | 28-07-18 | 14:24 | 3

Hij kan dus zo een moslim worden.

Rest In Privacy | 28-07-18 | 14:35

Ce ca!
Top.

JanvandeBiertent | 28-07-18 | 14:43

Narcisten dus.

Jahowiseffe | 28-07-18 | 14:46

Wat een valse pisnicht.

priks | 28-07-18 | 14:24

"Eerst gaan bedenken hoe iets overkomt". Nou dat worden interessante gesprekken met pauzes van een half uur.

Lupuslupus | 28-07-18 | 14:23

Sticks and stones may break my bones.

VanBukkem | 28-07-18 | 14:21

Ho! Wacht! Kwetsen met wapens? Kan iemand het fucking busje bestellen? Oh, neem een dwangbuis mee!

Wut?

Standvastig | 28-07-18 | 14:19

Naast een gevoelige, narcistische jongen ook een edelmoedig Gutmensch

Ervaringsdeskundige | 28-07-18 | 14:18 | 1

Sociopaat meer.

Standvastig | 28-07-18 | 14:21

Niets zeggen is het meest verwoestend.

impy | 28-07-18 | 14:16

Heb altijd al gezegd dat Hitlers speeches in Nürnberg 6 miljoen keer erger waren dan de oorlog en de holocaust zelf.

Wat een waus zeg.

PresidenteDeConjovia | 28-07-18 | 14:15 | 1

Ayaan vond waarschijnlijk de opmerking van hazenlip sneuneus ook erger dan de daad an sich waar haar andere lippen werden gereduceerd tot rozijntjes

miko | 28-07-18 | 15:04

Dus deze mijnheer heeft 6 jaar geleden iets gezegd en wordt daar nu op afgerekend middels een in matig Nederlands geschreven artikel?
Oké dan.

DrumPiet | 28-07-18 | 14:15 | 3

Het allemaal inderdaad wel sentiment uit den ouden doosch.
Was het nieuws op?

Berbaar | 28-07-18 | 14:26

Ik wil niet lullig doen, maar die uitspraken worden aangehaald in het licht van de uitzending die morgen plaats zal vinden. Of Japin de aandacht verdient is een tweede.

E-Burke | 28-07-18 | 14:30

E-Burke | 28-07-18 | 14:30
Die twee snappen er weer eens niks van. Dat hou je.

VeelTeSteil | 28-07-18 | 14:31

Pesten is erger dan de pest.

Mr_Natural | 28-07-18 | 14:11

Op zondag om 8:25 's ochtends op TV. Nou dan weet je wel genoeg over hoe relevant dit item is en wie de doelgroep is.

Do-na-zi | 28-07-18 | 14:11

ik heb nog nooit iets van Japin gelezen. Nu hoop ik maar dat Anna "... vrijwel al zijn boeken zijn zo kwetsend pathetisch en infantiel tearjerk "-Fleur dat wel heeft gedaan, anders komt deze kwalificatie een beetje in de lucht te hangen. Geen idee trouwens wat dat is, infantiel tearjerk, maar het klinkt beroerd.

JvanDeventer | 28-07-18 | 14:10 | 1

Kinderlijke tranentrekkers. De zwarte met het witte hart is trouwens een prima boek.

E-Burke | 28-07-18 | 14:12

Wow. Gemene woorden zijn erger dan fysiek geweld, hij beweert het echt! Zou Wilders eens moeten wagen te zeggen, dan zijn de rapen gaar.

Phreack | 28-07-18 | 14:09

Hij heeft wel een beetje gelijk. Ik schiet ook nooit iemand dood voordat ik weet hoe het overkomt bij degene op wie ik richt.

Mr_Natural | 28-07-18 | 14:08

Zo, jullie maken veel woorden kwijt aan die mafklappert.

Bennie Boos | 28-07-18 | 14:08 | 1

Beetje zonde van mijn tijd dat ik tot hier gescrold en gelezen heb ja,
tot het volgende topic dan maar.

J-van-de-Bontekoe | 28-07-18 | 17:41

Gekwetst zijn is een keuze

IkWilOokWatZeggen | 28-07-18 | 14:07 | 1

Pesten niet, dat wordt uitgelokt.

Mr_Natural | 28-07-18 | 14:12

De ironie wil dan weer dat je tegenwoordig geen boek zou kunnen uitbrengen met de titel ‘De zwarte met het witte hart’.

E-Burke | 28-07-18 | 14:07

Wie?

DKP | 28-07-18 | 14:05

Arthur Japin heeft nog nooit de helende werking van een potje schelden ervaren?
Man, wat een gemis.

Kouwe Kees | 28-07-18 | 14:05

Homosensuelen worden wel vaker gepest op school.

HoerieHarry | 28-07-18 | 14:05 | 2

Hij had bij ons de kleuterschool niet overleefd.

Mr_Natural | 28-07-18 | 14:09

Ballet maakt het ook niet beter.

HoerieHarry | 28-07-18 | 14:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl