Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïne DANKT Nederland - en smeekt om F16's

Goh HOE zou dat nou komen

Eerst vroegen ze snipers en helmen

En toen stuurden we snipers en helmen

Toen vroegen ze Stingers en Panzerfausten

En toen stuurden we Stingers en Panzerfausten

Toen vroegen ze pantservoertuigen

En toen stuurden we pantservoertuigen

Toen vroegen ze houwitsers

En toen stuurden we houwitsers

Toen vroegen ze Patriot-systemen

En toen stuurden we Patriot-systemen

Toen vroegen ze tanks

En toen stuurden we tanks (niet eens onze tanks)

Toen vroegen ze F16's

En toen...

Reaguursels

Inloggen

Volodimir "rupsjenooitgenoeg" Zelensky is nog lang niet klaar met het leegtrekken van NAVO's voorraadkast. Krijgen wij voorlopig niet aangevuld want alles schaars en steeds duurder...

Nederlanddraaitdoor | 30-01-23 | 20:36

We hebben er maar 24. Als hier de pleuris uitbreekt staan we wederom met een paar oude fokkers en karabijnen op de greppenberg aan te rommelen....

petros666 | 30-01-23 | 16:13 | 3

Met analfabeten die verdwalen als ze de weg naar het front proberen te vinden. Staan ze daar in Greppen, naar een Zwitserse berg te turen.

Komjehiervaker | 30-01-23 | 16:23

@Komjehiervaker | 30-01-23 | 16:23: Zoiets dacht ik ook...
Er waren geen fokkers bij de Grebbenberg, er werd redelijk hard gevochten tegen de Duitsers, maar het waren er gewoon teveel. En toen ze Rotterdam plat hadden gegooid, was het over en uit voor Nederland. Maar het is een belediging voor de Nederlandse gevallenen, om te zeggen dat ze maar wat stonden "aan te rommelen" aan de Grebbeberg.
Ken uw geschiedenis! ( En uw taal.....)

KeesBruin | 30-01-23 | 16:43

@KeesBruin | 30-01-23 | 16:43: ik beweer absoluut niet dat de hollandse militairen prutsers waren. Die hebben uit alle macht op hun tandvlees de wehrmacht buiten de deur proberen te houden, sterker nog, de Duitsers waren verbaasd hoe relatief sterk de hollanders waren. Maar verloren strijd vanwege shit materiaal en overal te weinig van. In tijden van vrede en voorspoed altijd defensie op peil houden. Doe je dat op het moment van de start van een oorlog dan is het hopeloos te laat.

petros666 | 30-01-23 | 17:49

Normaal leveren EU landen of VS, UK AUS VN troepen. Voor Oekraine moeten dat dan onpartijdige VN troepen worden in de bufferstrook regio Donetsk en Loehansk uit Afrika, Zuid-Amerika , China of India

HetOorAakel | 30-01-23 | 15:38

En toen: was er al een Casus Belli, MH17.
En toen: hadden we al moeten handelen bij het landjepik van Georgie en de Krim.
En toen: hadden we al moeten protesteren bij het territorium claimen van de Noordpool.
En toen: hadden we al moeten ingrijpen bij de Russische inmenging in de Donbas.

willem n | 30-01-23 | 15:11
-weggejorist-
bijna_raak | 30-01-23 | 14:14 | 1

Maar wat nou F16's. Voor een paar dollar bouw je je eigen FPV drones, met een klein bommetje. Dit gaat het wapen van de komende oorlogen worden. Daarop nog wat AI die zelf de doelen opsnort en klaar ben je. Voor de prijs van 1 F16 heb je een heel luchtleger.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1620028019816673280?s=20&t=VWMFhPrT3ksBOjkqMOcKlQ

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 13:48

Toen vroegen ze grondtroepen

En toen stuurden we grondtroepen

Ella | 30-01-23 | 13:28 | 3

Grondtroepen = eufemisme voor KanonnenVoer.

Ella | 30-01-23 | 13:31
-weggejorist-
Ella | 30-01-23 | 13:53

En toen? Er staan nog wat Amerikaanse kernraketten op Nederlands terrein.
Misschien wil de Ukraine deze lenen?

MistaRazista | 30-01-23 | 13:25 | 2

Ik zal geen traan laten als er een paar nucleaire paddenstoelen uit de prive-residentie van Poetin de avondschemer doen oplichten. Vooral als hij er een feestje heeft met zijn beste kennissen.

Psoglav | 30-01-23 | 13:33

@Psoglav | 30-01-23 | 13:33:
U hebt dan ook zelf helemaal geen tijd meer om wel of niet een traan te laten.

Schmalz | 30-01-23 | 13:49

Iets weggeven wat je niet hebt. Hoe heet dat ook al weer?

MorgenEenAnder | 30-01-23 | 13:19 | 3

Shortgiving?

BobDobalina | 30-01-23 | 13:21

Vroeger stond het voor de PVDA. Nu ook voor de VVD& co.

MorgenEenAnder | 30-01-23 | 13:24

"Welkom welkom", zie 15 maart aanstaande.

Nederlandop1 | 30-01-23 | 13:37

En toen vroegen ze onze eerstgeboren zonen

Montresor | 30-01-23 | 13:16 | 2

Huiveringwekkend. Maar niet ondenkbaar helaas.

Schmalz | 30-01-23 | 13:47

Dramaqueen, klets niet.

KeesBruin | 30-01-23 | 16:44

We kregen toch die JSF's? Wanneer die F16 in de boeken toch al in zijn economische waarde zijn afgeschreven en ze kunnen daar nog worden gebruikt? Waarom niet? Poetin moet hoe dan ook daar het land weer uit!

Jan, Leiden | 30-01-23 | 13:15

F-16 is inmiddels oude troep dus gewoon doneren die boel. Als wij met onze oude meuk Rusland bezig kunnen houden dan kunnen wij intussen ons wapentuig upgraden naar modern spul.

omwenteling | 30-01-23 | 13:11 | 1

Moeten we er 1 doneren of alle 3? Staan alle 3 de upgrades al klaar om in te vallen?

dijkbewaker | 30-01-23 | 13:34

En toen:
(Nederlandse) NAVO troepen...

ratelaar | 30-01-23 | 12:49 | 3

Hebben we nog MILVA's?

Joris Beltsin | 30-01-23 | 12:53

Natuurlijk niet.

Nederlandop1 | 30-01-23 | 13:02

@Joris Beltsin | 30-01-23 | 12:53: Ondertussen MILGA'S.

MorgenEenAnder | 30-01-23 | 13:22

Hoppetee die F16's rap inzetten om Ruskies te killen en terug in eigen land te schoppen. Zogenaamde in de 2e wereldoorlog verworven rechten is gewoon roof. Dus oprotten.

Zuma | 30-01-23 | 12:39 | 5

@wilmeister00 | 30-01-23 | 13:13: Rusland denkt dat ze recht hebben op elk land dat ze hebben bevrijdt hebben in de 2e wereldoorlog omdat ze vinden dat de V.S. dat ook gedaan heeft

Zuma | 30-01-23 | 17:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Bestaat er eigenlijk nog een vreemdelingenlegioen? Kan dat leger niet worden ingezet door Oekraïne om een tegenwicht te beiden aan de huurlingen van de Wagner-groep?

Toos Bevergeil | 30-01-23 | 12:38 | 1

Oekraïne heeft de Azov-nazi's al, dus wat dat betreft doen ze voor elkaar niet onder.

Zoelense Hobbyboer | 30-01-23 | 18:35

We kunnen hen infanteristen sturen.
Naar eigen zeggen komen ze uit een oorlogsgebied, hebben dus ervaring.
Allemaal jong en vol testoteron.
Doorzetters, want met een roeiboot over de Mediterranee is niet niets.
Kunnen hard lopen als het moet.

Ray Skak | 30-01-23 | 12:37 | 1

Heel Europa zit er vol mee.

Cunts-en-kitsch | 30-01-23 | 13:00

Lijkt me dat de geruchten over getrainde maintenance crews en piloten nog wel best eens waar kunnen zijn. Wij hebben nog iets van 40 F16's die we niet meer nodig hebben die hebben wel een fikse opknapbeurt nodig maar dat kunnen de Amerikanen wel regelen en dan wordt munitie leveren ook een stuk makkelijker in plaats van die houtje touwtje MiG's waar we HARM's onder plakken.

En wij zijn verre van de enige die met overtollig F16 schroot zitten wat met een likje verf en wat knap schroefwerk weer prima vliegt en beter is dan bijna alles is dan wat de Russen hebben. Zo'n multi-role jager kan goed luchtondersteuning geven aan optrekkende troepen en tevens goed het luchtruim domineren. Maar de prangende vraag blijft altijd. Wanneer dan?

Hier lig ik wakker van. Ik kan me niet voorstellen dat er niet al duizenden en duizenden Oekraïners zijn getraind maar zitten daar ook tankers tussen en piloten met alle kennis om het onderhoud te doen? Jullie hebben een jaar de tijd gehad om te beginnen met trainen dus is dit nu wel of niet gedaan. Of is dat de grote verrassing voor de Russen straks die denken dat ze met een offensief kunnen beginnen en vervolgens helemaal de moeder worden geneukt door F16's, Apaches, Abrams, Leopards, Leclercs en Twardy's met ondersteuning van Marders, Bradleys, AMX-10 etc. Want dat zou mooie live televisie maken.

Psoglav | 30-01-23 | 12:25 | 7

@bamitoren | 30-01-23 | 12:33: welke munitie dan? Want vrijwel alles wat op een F-16 past gaat ook prima op een F-35.

Bubske | 30-01-23 | 12:53

@Kopieerapparaat | 30-01-23 | 12:42:

Dus jij stuurt liever onze F16's met onderhoudsteams en piloten dan alleen de F16's die we niet nodig hebben? Vind ik ook prima.

Psoglav | 30-01-23 | 13:28

@Bubske | 30-01-23 | 12:53: Ik dacht dat het gaat om de AMRAAM, maar ben geen specialist op dit gebied. Wellicht kunnen ze ook onder een F35, maar hebben we een verouderd type raketten dat we zelf niet meer nodig hebben. Zijn al eerder naar Oekraïne gestuurd om vanaf de grond in lanceerinstallaties op Russische doelen te schieten.

bamitoren | 30-01-23 | 14:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ze nou ook nog om hulp vragen met wederopbouw, sturen we dan drs. M. Rutte?

prutsclown | 30-01-23 | 12:23 | 5

Wij hebben zat bedrijven die een hoop kunnen fixen daar zodra de Russen verslagen zijn.

Psoglav | 30-01-23 | 12:28

@Psoglav | 30-01-23 | 12:28: Moeten we niet willen. Die bedrijven maken facturen en die sturen ze dan regelrecht naar Den Haag en worden afgerekend met taxpoet i.v.m. hulp aan Oekraïne.

Kopieerapparaat | 30-01-23 | 12:45

@Kopieerapparaat | 30-01-23 | 12:45:

Laten we maar eerste die 300 miljard dollar van de Russen opmaken. Dan kunnen we nog kijken wat we nog meer kunnen confisqeren.

Psoglav | 30-01-23 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Uit welk mufruikend hol komen al die Joost Niemöllers gekropen?

Komjehiervaker | 30-01-23 | 12:14 | 14

@KeesBruin | 30-01-23 | 13:17: Je ziet het echt niet hè?
Ik trok een vergelijking tussen "klimaatontkenner" en "putinversteher".
In beide gevallen: Iemand beweert iets waar ik het niet mee eens ben. Dus noem ik die persoon (zie boven) en dan hoef ik em niet meer serieus te nemen. Probleem opgelost. Want stel je nou toch voor dat iemand iets zegt waar ik het niet mee eens ben en dat toch eigenlijk wel hout snijdt. Gewoon putinversteher, wappie, klimaatontkenner of desnoods nazi noemen. Hoef je er ook niet meer inhoudelijk op in te gaan.

TheEgg | 30-01-23 | 14:06

Met hulp van Google Translate kom je tegenwoordig een eind.

Après toi | 30-01-23 | 14:38
▼ 11 antwoorden verborgen

"Si vis pacem, para bellum"

KingOfTheLoonyBin | 30-01-23 | 12:14 | 1

Toch liep ook dat op een massale slachtpartij uit, na eerdere slachtpartijen.

funda | 30-01-23 | 12:17

Hmmm, F16 vliegen heeft best veel opleiding en ondersteuning nodig.
De verleiding zal er zijn om dat door de *huidige* crew te laten doen.
Dat lijkt me een brug te ver.

hotmint | 30-01-23 | 12:13 | 1

Die Oekraïners zijn allang bezig met simulatortrainingen (echte simulators).

flame_me | 30-01-23 | 12:25

Gelukkig kun je politici op hun woord vertrouwen toch?:

"De Nederlandse krijgsmacht bestaat uit beroepspersoneel. Toch is er in Nederland nog steeds een dienstplicht voor mensen vanaf 17 tot 45 jaar. Maar het ministerie van Defensie roept dienstplichtigen niet meer op. Er zijn ook geen plannen om dat weer te gaan doen. Ook niet vanwege de oorlog in Oekraïne."

"Dienstplicht voor vrouwen
De dienstplicht geldt sinds 1 januari 2020 ook voor vrouwen. Vrouwen die 17 jaar worden, ontvangen daarom ook een brief van de overheid over de dienstplicht."

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defensiepersoneel/dienstplicht

Teluitjewinst | 30-01-23 | 11:53 | 5

Wie weet gaan we straks wel alle oudjes naar het front sturen met een emmertje en een schepje om loopgraven te graven. Je weet het niet. Je kan politici immers nooit op hun woord vertrouwen.

KingOfTheLoonyBin | 30-01-23 | 12:03

Ze kunnen oproepen wat ze willen, maar ik kom toch niet. Ik ga andermans oorlogen niet uitknokken.

Kopieerapparaat | 30-01-23 | 12:52

@Kopieerapparaat | 30-01-23 | 12:52:

Geen probleem, dan leveren je uit in ruil voor Oekraïense krijgsgevangenen met de Russen. Er is altijd een oplossing.

Psoglav | 30-01-23 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

https://twitter.com/Constanze2022/status/1619607189857112065?t=aXSgOB5QvAcrM5rfjFZFtA&s=19
Ondertussen maken Russische generaals er geen geheim van dat ze in de aanval zullen gaan over het hele front. Dus dat kan nog een heel gezellige zomer gaan worden.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 11:48 | 9

Het Westen zit nog vollop in wishful thinking. De NAVO laat nu al een jaar een mogelijkheid liggen om troepen te sturen. Als dadelijk de Ukrainse linies doorgebroken worden en de slachting plaats vindt, krijgen we die kans (militair) niet meer, maar breekt wel degelijk een grotere oorlog uit. Polen zal dan los van de NAVO de grens over steken, en dan volgt de rest ook. Daarnaast gaat de NAVO uiteindelijk niet toezien hoe al die steun voor niets geweest is. Echter nu te weinig doen, gaat later nog meer kosten (in alles).
Of je het nu eens of oneens bent met deze oorlog, de Westerse steun goed of verkeers is, het maakt allemaal niet meer uit. We zitten in een militaire realiteit. Voor de Russen zijn we allang in oorlog met ze.

Lafayette | 30-01-23 | 13:01

Dat laatste is zeker waar. Op de Russische TV zijn de kernbommen al op heel het westen gegooid. En verlangt heel het volk naar een heldendood. Volgens de propaganda dan. Maar good old Rob de Wijk heeft een puntje als hij telkens wijst op de kernwapens. Risico is tenslotte kans x effect.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 13:11
▼ 6 antwoorden verborgen

Als Oekraïene grondtroepen vraagt én krijgt, dan gaat het voor ons ook mis want dan neem je, in zoverre wij dat niet al doen, echt deel aan de oorlog en staat de deur open voor Rusland om ons aan te vallen.

Ook Iran schaart zich inmiddels aan de kant van Poetin en zij zijn niet zo terughoudend met zware wapens gebruiken als Poetin, daarbij komt dat Iran van huis uit en gruwelijke pest heeft aan het westen en het daarom niet schuwd om ons een bom op het dak te gooien.
------
Hoe wreed dit ook mag klinken, maar het westen had zich niet met deze oorlog moeten bemoeien.
Dan was het nu achter de rug, de verliezer was de wonden aan het likken en kon zijn leven weer opbouwen.
Nu zijn ze nog steeds oorlog en blijven ook nog lange tijd in oorlog omdat wij, het westen, het blijven voeden.
Daarbij komt dat de oorlog door onze leveranties veel groter dreigt te worden met nog heel veel meer slachtoffers wereldwijd.

jufrouw theelepeltje | 30-01-23 | 11:46 | 30

Wat een lafheid. Zomaar Oekraïne cadeau doen en dan hopen dat Putin daarmee tevreden zal zijn. Hij kan dan gewoon met zijn troepen de Baltische staten binnenvallen. De NAVO zal net als Rusland toch niet met atoombommen gaan gooien want de kernmachten zijn niet zelf bedreigd.

We hebben gezien waartoe Rusland in staat is. Complete steden in puin schieten. Tienduizenden mensen de dood in jagen. Miljoenen mensen op de vlucht. Rusland stopt nergens voor. Ze hebben compleet schijt aan alles niet Russisch. Dus een tot hier en niet verder momentje in Oekraïne is precies wat nu benodigd is.

Blijven steunen met zo zwaar mogelijke wapens. Rusland moet hier gewoon de deksel op de neus krijgen zodat ze stoppen met hun waanzin.

omwenteling | 30-01-23 | 13:24

@de IJsman | 30-01-23 | 13:15: Naïef geleuter, IJsman.

Après toi | 30-01-23 | 14:42
▼ 27 antwoorden verborgen

Ik weet niet hoe de huidige frontlijn inmiddels loopt maar dit lijkt mij het moment voor "het Westen" om Oekraïne naar de onderhandelingstafel te "motiveren" om nieuwe landsgrenzen te gaan bepalen.
De manier waarop dit conflict nu oploopt kennen we nog van vroeger, me dunkt.
# hebben we dan niets geleerd van de geschiedenis?

D-Fens_1963 | 30-01-23 | 11:44 | 9

Rusland weet van geen ophouden en zijn niet te vertrouwen. Dus als Oekraïne nog de motivatie heeft door te vechten tegen een invasie dan moeten we ze blijven steunen. Het is een internationaal erkend land met erkende grenzen, zelfs door Rusland. Pas heel recent is Putin ineens gaan roepen dat Oekraïne geen land is.

omwenteling | 30-01-23 | 13:30

@jufrouw theelepeltje | 30-01-23 | 11:48: Wel eens van Hitler gehoord, en hoe hij aanvankelijk ruim baan kreeg?

Après toi | 30-01-23 | 14:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Vergis ik mij nu, of sijpelen er steeds meer tegeltjes door, waarin de schrijvers oproepen om een punt te zetten achter deze oorlog, waar we "ingerommeld" zijn/worden, dat het niet ons belang is om Oekraïne te helpen, dat het uitloopt op WO3, wat dan natuurlijk weer de schuld is van het Westen, de EU, wijlen Hans van Baalen etc.
Al die teksten vergeten Rusland/Poetin als aanstichter van deze oorlog te benoemen, willen niet waar hebben, dat Rusland gewoon terug in haar hok gejaagd moet worden, om erger in de toekomst te voorkomen.
Oorlog is zwaar klote, maar als de vijand een agressie-oorlog begint, moet je terug vechten. En ja, Rusland is óók onze vijand, niet alleen de vijand van Oekraïne.

KeesBruin | 30-01-23 | 11:23 | 50

@gaffelbaard | 30-01-23 | 16:20: ik had het niet specifiek over u maar over de argumenten die in sommige tegels voorkomen. En wat de NAVO betreft: Zelensky heeft om de Russische aanval af te wenden ongeveer drie dagen voor die aanval tegen Rusland gezegd dat Oekraïne neutraal zou blijven/geen NAVO lid zou worden. Dat standpunt is na de inval losgelaten.

BenZen | 30-01-23 | 17:36

Maak je niet zo druk over die oorlog en laat iedereen gewoon vrij een mening vormen en die hier ventileren. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Zoelense Hobbyboer | 30-01-23 | 18:51

@BenZen | 30-01-23 | 17:36:
Oh, ok. Ik had een andere indruk omdat er @gaffelbaard bovenaan jouw reactie stond, en dus meende ik dat je reactie specifiek tot mij gericht was.

Kan gebeuren. We gaan gewoon weer door, joh.

gaffelbaard | 30-01-23 | 19:53
▼ 47 antwoorden verborgen

Kunnen we niet die uitgerangeerde warthogs a-10 van de usa gereed maken als tank killers. Daar waren ze toch zo goed voor in de golf oorlogen. Even nakijken en van wat nieuwe tech voorzien. Prima verdediging materiaal. Staan er heel veel van in de woestijn van Nevada. Deze oorlog moet zo lang mogelijk gerekt worden.

P-unit | 30-01-23 | 11:22 | 5

Nee, we sturen nu Patriots met een goed werken Friend or Foe systeem samen met F-16's die vanaf 10 km hoogte gps bommen en glide bommen droppen. Een russisch vliegtuig dat in de buurt komt wordt afgeknald met een patriot raket.

threebees | 30-01-23 | 12:11

@kapotte_stafzuiger | 30-01-23 | 11:36:
Denk je? Het is er nog wel maar sinds kort zijn de Oekraïense mig's voorzien van harm raketten. Die zullen inmiddels wel een deuk geslagen hebben in de Russische luchtafweer. En door de Oekraïense drone aanvallen op Russisch grondgebied hebben de Russen daar nu ook afweer nodig.

Desondanks denk ik niet dat de A10 het juiste wapen is en dat je veel meer kan bereiken met eenvoudigere drone's en lasergestuurde wapens.

flame_me | 30-01-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

En toen stuurde we 50 stuks a10 warthogs en de oorlog was na veertien dagen afgelopen.

jan huppeldepup | 30-01-23 | 11:21 | 1

Warthogs kunnen alleen opereren in gebieden waar je een compleet luchtoverwicht hebt en waar geen hele efficiënte luchtdoelbatterijen staan opgesteld (# armchairgeneral)

bisbisbis | 30-01-23 | 12:37

Hoe eerder we de Russen Oekraïne uit jagen, hoe beter onze toekomst. Want zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Après toi | 30-01-23 | 11:21 | 4

En stinkende heelmeesters maken dodelijke wonden.
Maar na regen komt gelukkig weer zonneschijn.

funda | 30-01-23 | 11:32

"Hoe eerder we de Russen Oekraïne uit jagen" , "WE ???" , en hoe dan ook: gaat écht niet lukken hoor...

Zwizalletju | 30-01-23 | 12:06

Ik ga met u of uw kinderen wel mee dan. Als 'jullie' dan wel met 'jullie' ledematen mijn kinderen met rust laten.
Wanneer gaan we?

Bootvisser | 30-01-23 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Karel van Wolferen, niet de minste.. is van mening dat binnenkort Rusland gebruik zou kunnen gaan maken van hypersonische raketten, die het in grote getale schijnt te bezitten. Bestuurbaar, laag bij de grond
8 x mach ( sneller dan geluid..)
Iemand kennis hierover?

Ben Adam | 30-01-23 | 11:15 | 13

Een dan nog, alle ICBM zijn al zestig jaar lang hypersonisch. Misschien weet Karel dat allemaal niet.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 13:01

@Muxje | 30-01-23 | 11:35:
Ok, weer wat wat bij geleerd. Bedankt. Dus, Ben Adam bedoelt de Zircon of Khinzal begrijp ik. En van jou dat we niet weten hoeveel Rusland er heeft.
Wat is het bereik van die raketten?

gaffelbaard | 30-01-23 | 20:17
▼ 10 antwoorden verborgen

De mens heeft 2 nieren

RickTheDick | 30-01-23 | 11:14 | 1

Maar jij hebt 1 neus.

Après toi | 30-01-23 | 11:22

en op welke luchtmachtbasis in oekraïne denk men die dingen veilig te kunnen stallen? of is het plan dat ze gaan op stijgen uit polen en roemenie

janneman1977 | 30-01-23 | 11:13 | 4

@Schmalz | 30-01-23 | 11:23: Klein onderhoud gebeurt idd mobiel, groter onderhoud op bases in Polen en Tsjechië

_pacman_ | 30-01-23 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Dr beste uitkomst van de huidige situatie zou zijn dat er een akkoord komt waar rusland een stukje van de krim en een stukje van de donbas krijgt en oekraine de nieuwe grenzen sterk kan verdedigen met moderne navo-wapensystemen, inclusief lichtafweer en vliegtuigen.
Maar voorlopig zijn we daar nog ver vandaan.

bamitoren | 30-01-23 | 11:13 | 7

En Luhansk, en al het land ten oosten van de Djnepr en een stuk onder de Donbass, tot en met Odessa, want dan heeft hij de toegang tot alle havengebied en. Hoe langer wordt gewacht met onderhandelingen, hoe meer grondgebied dat zal kosten. Is misschien niet wat UA en de VS en de EU willen, maar zoals Joris Jeltsin al schreef: "Je hebt realisten en je hebt dromers."

gaffelbaard | 30-01-23 | 11:27

@BobDobalina | 30-01-23 | 11:18: ja dat zou fantastisch zijn, maar die mogelijkheid zie ik niet zonder volledige westerse inmenging.

bamitoren | 30-01-23 | 11:53

@bamitoren | 30-01-23 | 11:53: Gewoon genoeg wapens sturen, de Oekraïners zijn gemotiveerd genoeg om het zelf af te maken.

Après toi | 30-01-23 | 12:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Ga die lange-afstandsraketten maar vast oppoetsen want die komen na de F-16's...

Amerika is spekkoper, uiteraard. Hoe meer oorlog, hoe beter:

www.reuters.com/world/us/us-arms-expo...

tectonicos | 30-01-23 | 11:10 | 1

Amerika? Heel Amerika? Of bedoelt u de VS? NL verdient ook aan wapens niet alleen de VS.

U bent zeker ook een "vredesduif" die oproept tot stoppen met leveren aan Oekraine.

SolidRock | 30-01-23 | 12:20

Voorstel doneren Rutte die lacht Russen regelrecht terug de Oeral in.

william7055 | 30-01-23 | 11:10

En toen stuurden we F-16's
Toen vroegen ze Joint Strike Fighters
En toen stuurden we Joint Strike Fighters

KlazienuutZalk | 30-01-23 | 11:09

Strakjes gaat Poetin op bezoek bij een of andere tsaar en vraagt ie losjes of ie nog een bommetje heeft liggen. "Mwah, ik heb nog wel wat in de kelder liggen" antwoord de tsaar...

Zwezerik | 30-01-23 | 11:08 | 1

Het kan zijn dat hij dat doet, maar het russische militair is misschien wel goed ( voor poetin) maar niet gek.

jan huppeldepup | 30-01-23 | 11:25

Als iemand je iets vraagt hoef je natuurlijk niet altijd ja te zeggen hè

Johan1235 | 30-01-23 | 11:07

Bedenk dat Ukraine ook een kernoorlog kan beginnen. Een atoombom maken is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
Met F16 vliegtuigen komt het gebruik dichterbij.
De beste oplossing is gewoon het conflict be-eindigen met de machtigen der aarde en daar hoort niet een geschiedenisleraar uit het torentje bij.
Even voor de duidelijkheid in de jaren dertig veertig waren er geen intercontinentale raketten met atoomkoppen een klein maar essentieel verschil.
Eerst maar eens een staakt het vuren. Een generatie of 2 generaties later zien we wel weer verder. De USA heeft uiteindelijk Afghanistan ook verlaten na zoveel jaar. Iemand van Indische komaf is premier in Engeland, dus ja tijd doet veel. Eigenlijk begrijp ik dit dansen op de rand van de vulkaan niet zo goed.

Schilder58 | 30-01-23 | 11:07 | 10

@Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 12:01:
Dat beweerde dan ook niemand ooit. Er zijn veel meer kernwapens dan slechts ICBM's.
Lees je eens in over de toenmalige stapels tactische kernwapens en probeer het nog eens.

funda | 30-01-23 | 12:03

@funda | 30-01-23 | 12:03:
Ook tactische kernwapens heb je niet zomaar aan de praat. En dan nog: Oekraïne heeft ze allemaal teruggeleverd. Ook omdat ze die dingen zelf niet konden onderhouden en dat heel veel geld kost. Wie kon toen denken dat de Russen ooit een oorlog zouden starten?

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 13:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Is er al ergens een "stop de oorlog in Oekraïne" demonstratie? Of is het daar nog te vroeg voor?

gaffelbaard | 30-01-23 | 11:01 | 6

@jan huppeldepup | 30-01-23 | 11:28: Even opgezocht, en in februari ook in Londen las ik net. Ik las ook dat die anti-oorlog beweging eigenlijk best groot is. In alle EU landen is er een afdeling. Het is een internationale beweging geworden zelfs, maar hier en in de MSM lees ik er niks over. Waarom? Niet nieuwswaardig? Of "ongemakkelijk"?

gaffelbaard | 30-01-23 | 12:36
-weggejorist-
gaffelbaard | 30-01-23 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

BBC2 vanavond 22.00 (Putin Vs the West)

Putin threatened Johnson with missile attack before Russia's invasion of Ukraine
www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/30...

Der Schnitzeljäger | 30-01-23 | 11:00 | 1

Ja, en later beweerde hij dat Rusland Oekraïne niet zo binnenvallen. Met zo'n man valt niet te onderhandelen.

Après toi | 30-01-23 | 11:11
-weggejorist-
EnzoIshet3 | 30-01-23 | 10:55 | 1

NL moet niet mekkeren over een paar afgeschreven straaljagers. Als de Russen winnen dreigt er een genocide met decennia lange terreur volgens Stalinistische receptuur. Als Rusland eenmaal verslagen is, kunnen voor een koopje weer gas importeren.

ED-209 | 30-01-23 | 10:55 | 8

@Après toi | 30-01-23 | 11:12:
Dat heb ik idd gezegd. Dat was toen 24 februari nog moest gebeuren, de LPR en DPR (door de EU niet erkend) nog niet bij de Russen waren aangesloten (dat was in oktober 2022 pas), en ook vóór de raketaanvallen in Luhansk. Herinner je je dat nog? (linkje naar een de artikelen erover, ik denk dat GS er ook nog een topic over had www.reuters.com/world/europe/russia-s... ) De LPR en DPR hadden toen al steun van de Russen gevraagd. De Russen stonden bij de grens al klaar. Ná die raketaanvallen barstte de hel los en was er 6 dagen later (nog steeds) oorlog. De rest is geschiedenis.

P.s. (nog steeds) staat met opzet tussen haakjes omdat er in dat gebied al sinds 2013-2014 oorlog is en imho je de huidige ontwikkelingen niet los van de ontwikkelingen van toen kan zien.

gaffelbaard | 30-01-23 | 14:00

@Après toi | 30-01-23 | 15:20:
Ik heb ook nooit beweerd dat te zijn, maar dank u voor het compliment.

gaffelbaard | 30-01-23 | 16:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Wopke de warmonger. Mooi hoor vanuit zijn gedragen volksstemmen, duidelijk mandaat!

Kladderadatsch | 30-01-23 | 10:54 | 2

En Zelensky en Biden dan? Die hebben Wopke om die wapens gevraagd! Wie is dan de warmonger? Het enige dat je Dopje kan verwijten is dat hij braaf ja knikt en gewillig allewapens toeschrijft die gevraagd worden, terwijl hij eigenlijk 'nee' zou moeten zeggen. Weet u nog dat Oekraïne verdrag en Rutte's inlegvelletje? En de belofte dat we geen wapens aan Oekraïne zouden leveren?

gaffelbaard | 30-01-23 | 11:09

Jij zit in kamp-Putin, zo te lezen.

Après toi | 30-01-23 | 11:13

Onbeschaamd slijmen. Ga met zijn allen eens nadenken over een uitweg uit deze ellende.

Zwizalletju | 30-01-23 | 10:54 | 2

Bel Zelensky even op, om je geniale ingeving kenbaar te maken!

KeesBruin | 30-01-23 | 11:11

Komt goed.
De EU onderschat de Russen. Binnen 3 maanden zitten ze aan de onderhandelingstafel. Er komt geen oorlog in de EU. Oekraïne is voorgoed een stukje oost-oekraine kwijt.
Zo ongeveer zal het gaan lopen, denk ik.

gaffelbaard | 30-01-23 | 11:13

Zelensky doet alsof het een europees songfestival is, deze stilstaande antieke WO1 oorlog kun je niet winnen met dien verstande dat Rusland niet wil/kan verliezen. Dan zijn er 2 mogelijkheden: Poet gaat gedwongen slapen of de echte bommen gaan naar West Europa. Verder weten "we" bar weinig hoe dat in Oekland nu allemaal echt in mekaar zit.

hagelkruis | 30-01-23 | 10:54 | 1

Gewoon is af en toe informatie in het internet halen en niet naar de nos kijken, kom je een heel eind hoe het daar in elkaar zit.

jan huppeldepup | 30-01-23 | 11:30

Groundbase! I'm hit, how does this chair work?! Pffffieuw! Boem!

horsteknots | 30-01-23 | 10:52 | 1

Ik neem aan dat we dan ook piloten meesturen, en een volledig grond en tranings-team?

horsteknots | 30-01-23 | 10:54

Ik walg van Zelensky, ook van Poetin trouwens.

osolemio | 30-01-23 | 10:51 | 5

@Zomaarwat | 30-01-23 | 11:03:
Het was Obama die in 2009 (dat is na de Oranje revolutie en nog voor Maidan) Biden naar Oekraine stuurde ivm het strategisch verdrag met de Oekraïne.

gaffelbaard | 30-01-23 | 11:17
-weggejorist-
de IJsman | 30-01-23 | 13:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat het energiewanbeleid ons kost.

1200 kuub keer 4.000.000 huishoudens x 1,5 euro = 7,5 miljard per jaar minimaal.

3.600 kWh keer 4.000.000 huishoudens x 0,5 euro = 7,5 miljard per jaar.

Plus alle inflatie wegens duurdere energie in produkten die we kopen. Dat is echt nog veel meer en dat is logisch want we verbruiken persoonlijk veel minder dan we consumeren. Zeg 20 miljard per jaar.

Samen 35 miljard per jaar. Naar energieleverende landen, uit de portemonnee van Nederland. Minimaal.

Door de oorlog tegen Oekraïne zegt men. Waarom niet eerder een oplossing gezocht, want intelligence wist natuurlijk allang dat dit niet goed bleef gaan?!

Ok. 1. Hoge energieprijzen is lekker om mensen te dwingen energiebesparende maatregelen te nemen, 2. De VS lachen zich rot, maar wij niet en 3. We deugen zo lekker en 4. We gaan dit gebruiken om de EU verder uit te breiden en macht te geven.

Verder nog goede argumenten? Lekker principieel liefst zodat we zeker weten dat we ons helemaal kapot vechten?!

Zomaarwat | 30-01-23 | 10:51 | 5

@Blonde Nel | 30-01-23 | 10:59: Dat beeld heb ik ook. Het geeft tevens aan hoe rampzalig het negeren van het Nederlandse volk is. En hoe schofterig en gevaarlijk.

Zomaarwat | 30-01-23 | 11:01

Onzin, mijn tarief is al weer aangepast naar niveau van voor de oorlog

Crankhead | 30-01-23 | 11:07

't Is allemaal wat. Met mijn twee onder een kapper betaal ik, zónder warmtepomp of zonnepanelen maar wel met een pelletkachel, €208,= per maand. Dat is €80,= minder als voor deze oorlog. Tel daar €50,= aan pellets bij op, dan is het nog steeds €30,= minder als voor de oorlog, waarbij ik de belastingverhoging buiten beschouwing laat.

BenZen | 30-01-23 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Er moet een zwaar offensief komen, deze zomer. Niet dat 'ie nou zo verschrikkelijk was, maar we willen niet nog zo'n winter. Dus Iwan moet gewoon KO. Daar kunnen we ons maar beter op voorbereiden. Hete herfst.

konjodebonjo | 30-01-23 | 10:51

En toen? Toen kwam er een bericht zoiets van: Nee Nederland, we willen geen gewone F-16. We willen degene die op Volkel geparkeerd staan en worden beheerd door de Amerikanen. Dat zijn de vliegtuigjes die we willen. En stuur vooral de shit mee die ze onder die F-16 hangen...

Zwezerik | 30-01-23 | 10:50 | 2

Alleen de bommen worden beheerd door de Amerikanen, de toestellen zijn gewoon Nederlands.

supah | 30-01-23 | 10:51

Het gaat niet specifiek om de F16 op Volkel. Dat gaat gewoon over F16's. Die raketten kunnen onder bepaalde hardpoints. Die zijn niet uniek voor de F16's op Volkel. Elke NATO F16 kan die dingen meenemen. Maar daarom waren andere fabrikanten haast bij voorbaat kansloos toen we de JSF kochten. De F35 heeft ook die hardpoints. En die zijn noodzakelijk om de nucleaire capability van NATO/NAVO te waarborgen. De dingen die op Volkel zouden liggen zijn overigens aan vernieuwing toe. En dat zou spoedig moeten gebeuren. Met het huidige dreigingsbeeld geen overbodige luxe. En met de komst van de F35 mogelijk ook nodig.

Blubberbazooka | 30-01-23 | 11:08

Toen vroegen ze om grondtroepen.
En toen stuurden we D66-ers.

Mickdestok | 30-01-23 | 10:50 | 7

@BrulSpin | 30-01-23 | 10:54: Het Pechtoldvirus raak je nooit meer kwijt. Zeg iets over D66 en zij beginnen over de PVV.

Bij D66 is de PVV een van de weinige ijkpunten. Ze begrijpen niet goed wat ze ermee moeten maar ze ervaren de aanwezigheid wel. Raar clubje, dat D66.

Zomaarwat | 30-01-23 | 11:05
-weggejorist-
Après toi | 30-01-23 | 11:14

@Zomaarwat | 30-01-23 | 11:05:
De PVV is het nieuwe kroonjuweel van d66. De oude kroonjuwelen bleken slechts geslepen glas.

Schmalz | 30-01-23 | 11:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Sjoerds favoriete DVD "The day after"

uisge baugh | 30-01-23 | 10:44

Als de Oekraïne straks met onze straaljagers mag spelen is het toch moeilijk vol te houden dat de NAVO niet in oorlog is. Maakt mij verder niet uit, hoor. Derde Wereldoorlog klinkt best leuk.

de IJsman | 30-01-23 | 10:43 | 8

'Derde Wereldoorlog klinkt best leuk'

En de 'vluchtelingen' vluchten weer naar huis.

NLgaatnaardeklote | 30-01-23 | 11:00

We vechten daar niet zelf.

Après toi | 30-01-23 | 11:15
▼ 5 antwoorden verborgen

ik kijk misschien veel films, maar kan er nu echt niet een Bruce Willis, Daniel Graig of Steven Seagal even binnendringen in het Kremlin om Putin uit te schakelen?

small_town_dude | 30-01-23 | 10:42 | 6

En dan? Niemand anders in Rusland is in staat om op een rode knop te drukken behalve Poetin? Is dat het?

Zwezerik | 30-01-23 | 10:52

@Zwezerik | 30-01-23 | 10:52: ik krijg vaak wel het vermoeden dat dit een persoonlijk dingetje van Putin is, een huzarenstukje om zijn eigen geschiedenis te schrijven. Waarschijnlijk is dit niet wat (en hoe) de andere Russische politici het willen.

small_town_dude | 30-01-23 | 10:58

Die zijn allemaal dik in de 60 en daarbij is Bruce Willis dementerend en Seagal inmiddels 185 kilo zwaar.

Crankhead | 30-01-23 | 11:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Lang geleden gingen dit soort verzoeken per koerier met lakzegels en kisten goud, nu is Twitter de manier om even wat oorlogshulp te regelen.

Zeurders | 30-01-23 | 10:40 | 2

'Zo bereik je mensen in hun eigen taal".

funda | 30-01-23 | 10:49

Alweer de schuld van Elon

g[E]ulden | 30-01-23 | 10:56

Ik voel me best wel in mijn territorium bedreigd. Allerlei vreemde mogendheden bezetten de straten rondom mij. Mag ik ook een F-16?

Joffri | 30-01-23 | 10:40
-weggejorist-
gerrit5042 | 30-01-23 | 10:39 | 2

Diverse oud-generaals uit het Pentagon die niet gehinderd zijn door die verstikkende propagandadruk, stellen ronduit dat dit niet veel langer meer vol te houden is. De burn-rate van westerse wapens en munitie is 2x zoveel als de productiecapaciteit en dan is het over een halfjaar wel klaar tenzij het westen wil overschakelen op een oorlogseconomie. De inschatting is dat daar geen draagvlak voor bestaat en al zeker niet in de VS die het meest gebaat zijn met het simpelweg uitrekken. De Russen beginnen daarentegen langzamerhand wel momentum op te bouwen en kunnen gestaag de verzwakte Oekraïnse weerstand (150.000 doden) gaan oprollen en de grens westwaarts duwen. Die 100 tanks gaan het verschil niet maken. Het afsnijden van de aanvoerlijnen vanuit Polen is dan nog wel een dingetje maar in Wit-Rusland lijken zich voldoende troepen hebben verzameld om een poging hiertoe te ondernemen. Ben benieuwd welke exit-scenario's de boven ons gestelden hebben bedacht voor het geval dat dit ongelukkige scenario zich aandient en slaagt.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 10:37 | 9

Vaag verhaal, je noemt geen enkele naam.

Après toi | 30-01-23 | 11:17

@Après toi | 30-01-23 | 11:17:
Intelligente gesprekken gaan over ideeën, de minder intelligente discussies gaan over gebeurtenissen en domme gezever gaat over personen.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 11:28

@Joris Beltsin | 30-01-23 | 11:28: Kortom, het komt allemaal uit je grote duim, want geen concrete bron.

Après toi | 30-01-23 | 12:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Ben benieuwd wanneer het Westen Zelenskyy moet wordt.

buicksquad | 30-01-23 | 10:35 | 8

@Tiktak Theo | 30-01-23 | 10:45:
Doei Theo.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 10:48

@Tiktak Theo | 30-01-23 | 10:45: Dit in tegenstelling met Rusland, dat brandschone handen heeft, waar geen enkele nazi te vinden is, waar alles altijd eerlijk gaat en nog nooit iemand vermoord is...

MAD1950 | 30-01-23 | 10:56
▼ 5 antwoorden verborgen

O wat vreselijk, dat we een land waar burgers vermoord en verkracht worden steun verlenen..

Geilbaard | 30-01-23 | 10:35 | 1
-weggejorist-
At_Dawn_They_Sleep | 30-01-23 | 10:59

Vroegen ze maar om ministers Kaag, Rutte en Jetten is zou ze vandaag nog sturen

speed48 | 30-01-23 | 10:34 | 1

We kunnen altijd zeggen dat we nog iets veel beters hebben dan F-16's.Namelijk iets waarmee je elk land gegarandeerd naar de verdoemenis helpt....

roberto9715 | 30-01-23 | 10:40

Kinderen die vragen, worden overgeslagen. Wat willen ze straks? Raketten, neutronenbommen, nog meer, nog meer.

dathoujetoch | 30-01-23 | 10:34
-weggejorist-
Broadsquire | 30-01-23 | 10:34 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Als het Westen geen diplomatieke oplossing kiest (omdat Zelensky perse de Krim terug wil, waar 70% Russen wonen) dan blijft er enkel een kernoolog over. Doei doei duizenden jaren van beschaving en ontwikkeling.
Ik denk dat de elite zich niet zorgen maakt over een kernoorlog, want hun bunkers zijn allang gefixed en voorzien (van ons belastinggeld)

Nappa | 30-01-23 | 10:32 | 1

Kan China op een achternamiddag Taiwan meteen innemen.

Japan en Zuid Korea onder juk China en zijn we deze keer wél goed geweest in de oorlog?

Nee. Wat een kneuzen in onze Regering en bij onze Ministeries.

Zomaarwat | 30-01-23 | 10:43

Mijn vrouw zegt; “Straks is het een trucje, draaien ze zich om en walsen samen met Rusland over ons heen.
Knap scenario voor een film/boek.

Normpje | 30-01-23 | 10:32 | 5

@funda | 30-01-23 | 10:39:
Mss aan materieel.Maar als ik lees dat Rusland de 150.000 man gemobiliseerde troepen van 2 maanden terug,nog niet eens heeft ingezet.En daarnaast ook nog met verdere mobilsatie bezig is,zie ik het somber in voor Oekraiene.Wel wapens maar geen militairen/ tankbemanning/piloten.Hun reservoir begint nu al aardig leeg te raken,helaas.Dus NAVO troepen dan maar?
En het verzet in Rusland zelf tegen de steeds verdere mobilisatie valt ook best tegen..

roberto9715 | 30-01-23 | 10:50

Heb dat scenario ook al bedacht, maar denk dat het te ver gezocht is.

Stuffed Human | 30-01-23 | 10:56

@roberto9715 | 30-01-23 | 10:50:

Oekraïne heeft nu 1,3 miljoen actieve soldaten. Er zijn er meer die willen maar die capaciteit is er nog niet.

Psoglav | 30-01-23 | 12:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat dit maar onduidelijk blijven. Misschien wel, misschien niet.

Op de site van Ministerie van Defensie staat keurig al het militair materiaal opgesomd. Landmacht, luchtmacht en marine. In een gewone openbare link ... Zelfs het aantal motorfietsen staat er in. Ja laat het boekhouden maar aan NL over. Wel zo duidelijk voor de vijand. Nederland heeft dus maar 24 F16's. Les 1 - laat je niet in de kaart kijken - is onbekend bij de ambtenaren van defensie .... .

Triage | 30-01-23 | 10:32 | 4

@Sqbar | 30-01-23 | 10:35:
Een squadron F-35's is... hoeveel toestellen?

Twee.

Een Rotte... Leider en vleugelman.

Louter Leuter | 30-01-23 | 10:43

@Louter Leuter | 30-01-23 | 10:43: Misschien kan je beter je feiten op orde hebben.

Sqbar | 30-01-23 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Spreek een mooie lease deal af en laat pensioenen weer in de wapenindustrie beleggen. Iedereen wint, behalve Rusland.

Deflatiemonster | 30-01-23 | 10:32 | 1

Dat is zo cynisch dat het weer erg verstandig is. Goed idee.
Misschien meteen wat wapenfabrieken bij de grote steden hier, handjes genoeg.

funda | 30-01-23 | 10:42

Gewoon niet doen.. Is wel een keer klaar met dat gechanteer.. Ze zoeken het maar lekker uit daar.

niv01 | 30-01-23 | 10:31 | 4

Vieze chanteurs ook die oekrainers. Ons een beetje chanteren met kapotgeschoten burgers en steden.

BobDobalina | 30-01-23 | 10:36

@BobDobalina | 30-01-23 | 10:36:
Als wij Ukraine niet meteen alles geven waar ze om vragen zijn wij geen haar beter dan de Russen!
Bij alle andere oorlogen met burgerslachtoffers op deze planeet op dit moment kan dat natuurlijk niet, want dat zou immers niet reeel zijn.

funda | 30-01-23 | 10:45

@Sqbar | 30-01-23 | 10:36:

Ze dreigen eerbare burgers zoals niv01 te ruilen voor Oekraïense krijgsgevangenen. Ik zelf zou daar geen problemen mee hebben. Maar dat ben ik

Psoglav | 30-01-23 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Een rupsje nooitgenoeg. Wel begrijpelijk natuurlijk vanuit zijn positie, maar wat is het plan vanuit Nederland? Alles wat we hebben daarheen sturen? En dan, als alles weg is?

Zoelense Hobbyboer | 30-01-23 | 10:30 | 3

Dan vallen de Friezen binnen.

Braco.me | 30-01-23 | 10:32

Een plan? Nederland en een plan????

MAD1950 | 30-01-23 | 11:02

Rechtstreeks schooien is zo armoedig. Er moet wel iets tegenover staan.
Verkoop ons wat straatkranten of speel een melodietje op de trekzak en je krijgt er een paar.

zuurtjeregen | 30-01-23 | 10:28 | 4

@Jacques_SiConto | 30-01-23 | 10:35: Het Irak-oorlog scenario. Je veranderd eerst het hele land in een ruïne. Dan bouw je het vervolgens met jouw bouwbedrijven weer op, waarbij je die opbouw, uiteraard, betaalt met de opbrengsten van de lokale bodemschatten.

TheEgg | 30-01-23 | 10:38

@TheEgg | 30-01-23 | 10:38: Qui bono? Wij? Dacht het niet. Afgezien van de morele component, zoek ik ratio. Ik zie het niet.

Zomaarwat | 30-01-23 | 10:41

@Zomaarwat | 30-01-23 | 10:41: Binnen de EU wordt de denkbeeldige piemel weer wat groter. Die hele EU bestaat tegenwoordig uit figuren die alleen nog maar in termen van piemelmeten denken. Van daar ook dat als land a iets belooft, land b,c en d er per direct overheen gaan. Of het nu gaat om wapens voor Oekraïne, of bijv. om strengere eisen voor een niet-bestaand klimaatprobleem.
In de VS ligt dat uiteraard anders. Daar wordt nu eerst de wapenindustrie heel rijk, en dadelijk de grote bouwbedrijven als Haliburton.

TheEgg | 30-01-23 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland doet helemaal niks zonder akkoord van de VS of Duitsland. Zielig gedrag van een land dat al jaren defensie aan het uitkleden is en structureel de afgesproken NAVO-norm van 2% niet haalt.

First Contact | 30-01-23 | 10:28
-weggejorist-
Zomaarwat | 30-01-23 | 10:28 | 1

Ik val in herhaling, maar het is niet onze oorlog, hoe afschuwelijk oorlogen verder ook zijn.

Ichneumonidae | 30-01-23 | 10:28 | 4

Rustaaag. Het wordt jouw oorlog nog wel. Even geduld.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 10:39

Dan ken je onze onverschrokken en capabele politici nog niet.
Deze oorlog is van 'ons', en u moet betalen. Einde bericht.

funda | 30-01-23 | 10:56

@Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 10:39:
Ichneumonidae is het type mensen die weigert te accepteren dat er iemand een pesthekel aan hem heeft tot ie een dreun op zijn muilpeer krijgt. Sommige mensen zijn traag van begrip. Rusland voert al een hybride oorlog tegen ons, Nederland sinds tenminste 2004.

Psoglav | 30-01-23 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Toen vroegen ze instructeurs.

En kregen ze instructeurs.

Daarna vroegen ze om adviseurs.

Er gingen adviseurs.

Plots hoorde je...

I love the smell of napalm in the morning.

(Zal zonder Amerikaans accent zijn)

Louter Leuter | 30-01-23 | 10:27

Er staat er nog 1 in het museum in Soesterberg.

Nathal | 30-01-23 | 10:27

Ik vraag mij nu wel af waarom we dure f35 s moesten kopen nu blijkt dat onze f16's nog goed genoeg zijn om het tegen de russen ip te nemen.

woestijnvos | 30-01-23 | 10:26 | 4

die f35 bieden nieuwe electronica enz. Die onzichtbaarheid is een grap. Duitse radar kon een paar f22 gedurenden de hele vlucht boven DE gewoon volgen.

AntiZanicz | 30-01-23 | 10:39

Je zou bijna een invloed van de lobby van het Militair Industrieel Complex verwachten, maar ik las laatst dat dat slechts een complottheorie voor laaggeletterden en reptielenbeffers is. Carry on.

funda | 30-01-23 | 10:59

Om atoombommen op Moskou te pleuren. F35's moet je een beetje zien als een "hive". Die dingen kunnen een flink stuk meer dan de Fighting Falcon. Maar Fighting Falcon blijft een prima straaljager.

Psoglav | 30-01-23 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

"America first Netherlands second" deed het me aan denken. En ja hoe zou dat nu komen? Ik vermoed dat Mark R een appeltje te schillen heeft met de daders van MH-17. Indruk is dat het hem hoog zit.

Mijn mening: Nu keihard erin met zoveel mogelijk materieel zodat de Oeks de Russen terug dringen naar de lijnen van 2014 en dan met Poetin aan de lange onderhandelingstafel. Dan kunnen beide partijen met een goed verhaal naar huis en wordt het weer pais en vree.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 10:26 | 2

Prima plan, helemaal mee eens.

Après toi | 30-01-23 | 11:28

@Après toi | 30-01-23 | 11:28:

Helemaal geen goed plan. Rusland moet vernederd worden. Verslagen tot ze smeken voor vrede. Poetin mag in geen enkel geval met een "goed verhaal" naar huis komen. De gehele Russische federatie moet klappen. Anders krijgen we dit gezeik opnieuw over 5 of 10 jaar en dan hebben ze misschien zelfs geleerd van hun fouten.

Psoglav | 30-01-23 | 12:44

Neen!

tjongerschans | 30-01-23 | 10:25

Ze komen wel terug,met rente.

van stampij | 30-01-23 | 10:25

Laat de nationale schandvlek Rutte eerst maar eens zo doortastend handelen op het asieldossier i.p.v. iedere keer de schandknaap van Zelensky uit te hangen.

gestoptmetroken | 30-01-23 | 10:23
-weggejorist-
Zwezerik | 30-01-23 | 10:23 | 2

Kap nou eens man met die proxy oorlog. Oekraïne moet gewoon een bufferzone blijven, net zoals Finland. Van deze grote pikkenshow zijn wij gewoon weer ongelooflijk de dupe, en word ik al meer dan een jaar overal met Oekraïense vlaggen in m'n gezicht gewapperd. Ik weet niet eens of ik Putin ten opzichte van Oekraïne en de EU heel veel slechter vind. Dat kan ik ook niet beoordelen, want ik krijg in dit o-zo-liberale land met ongekozen EU puppets ook alleen maar één kant van het verhaal te zien heb ik het idee. Dit is naar mijn inziens allemaal begonnen bij Verhofstad en die andere clown, waarna het is geëscaleerd binnen de Krim en verder. En je kan Putin wel een lul vinden, maar een gewaarschuwde unie telt voor twee.

Balzakius | 30-01-23 | 10:23 | 7

@Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 11:18: Het is trouwens geen zeven jaar, maar zelfs acht jaar later. Ik had me even verteld. En B_L, het is niet mijn verhaal, hoor. Het zijn de Poetinliefhebbers die iedere keer weer komen vertellen dat het agressieve gedrag van hun held is terug te voeren op die twee clowns die stonden te schreeuwen op het Maidanplein.

MAD1950 | 30-01-23 | 12:05

@MAD1950 | 30-01-23 | 12:05:

Dat was wel een mooie propagandastunt van de Russen om het zo te doen lijken dat de EU de agressor was. En zat sukkels die het nog geloven ook.

Psoglav | 30-01-23 | 12:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Van mij mogen ze alles hebben, we kopen wel nieuw. Deze oorlog tegen Rusland kost geen Nederlandse levens, alleen maar wat materieel. Goedkope deal dus.

koeberg | 30-01-23 | 10:21 | 3

Oekraïne heeft helemaal niet gevraagd om helmen.... daar kwamen die zuinige nederlanders mee.... Mosterd doet wel vaker geschiedsvervalsing

Galvez | 30-01-23 | 10:25

Kopen we wel nieuw?

Als militair zou ik me het afgelopen jaar toch keer op keer verbazen dat er voor het eigen leger vooral géén budget is (geweest), of dat de politiek er eerst 88 jaar debatten aan moet spenderen om tot een keuze te komen om iets aan te schaffen wat niet per se de keuze is van de militairen...
En dat de sluizen (qua geld en materiaal) wagenwijd open staan voor Oekraïne.

oh no | 30-01-23 | 10:27

We hebben een aardige som over de balk gesmeten om de jsf buiten de vrije markt te ontwikkelen.

Flibbage | 30-01-23 | 10:29

Op Russische tv, Duitsland moet bevrijd worden van nazi's; staan ze straks wéér in Berlijn.

meneer Q | 30-01-23 | 10:21 | 2

Zullen ze toch eerst nog een stuk Oekraïne moeten innemen en langs Polen. Ze zijn al maanden aan het proberen Bachmut te veroveren.

Kaal-dik-en-lelijk | 30-01-23 | 10:25

Dat wordt dan een eind lopen zonder die Amerikaanse lend-lease trucks deze keer.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 10:28

Wel ja, doe er gelijk een onderzeeërtje bij ook wel handig voor de marine.

SailingDuck | 30-01-23 | 10:19 | 1

Toen stuurden we Rutte+Kaag en de oorlog was voorbij.

meneer Q | 30-01-23 | 10:16 | 1

De Belgen (de bevolking) denken er ook al over na om hun ministers te sturen, maar vragen zich oprecht af hoe lang het duurt voordat zij gereed zijn om ingezet te kunnen worden ;)

oh no | 30-01-23 | 10:28

Anders nog iets?

Do-na-zi | 30-01-23 | 10:15 | 3

F35's?

ceriel82 | 30-01-23 | 10:20

Pantserwielvoertuigen van het type Boxer en Bushmaster netjes omgebouwd door Visser B.V. uit Leeuwarden. De Chinezen zullen wel de Russen hierover informeren.

Xbitt | 30-01-23 | 10:30

Op dit moment zou f16’s leveren te veel escaleren, maar als Rusland een nieuw offensief richting kiev zou beginnen is het prima uit te leggen. En door het op deze manier boven de markt te laten zweven geeft het extra druk op Rusland om af te zien van een groot nieuw offensief.
Het westen levert wapens om Oekraïne niet te laten verliezen, maar niet om Oekraine te laten winnen, dat zou kunnen leiden tot een aanslag van rusland op de navo.
Uiteindelijk eindigt de oorlog aan een onderhandelingstafel, en het westen zorgt met wapenleveranties dat oekraine daar straks een goede onderhandelingspositie heeft.

bamitoren | 30-01-23 | 10:14 | 4

Het duurt ook even voordat er voldoende Oekraïense piloten getraind zijn om in de F16's te vliegen.

Xbitt | 30-01-23 | 10:32

@El Rico Grande | 30-01-23 | 10:19:
Rusland kan altijd weer een kilometer terugtrekken. Pas op met wat je wenst. Een kat in het nauw maakt rare sprongen met kernwapens.

Louter Leuter | 30-01-23 | 10:34

@Xbitt | 30-01-23 | 10:32: die zijn al aan het oefenen. Dat het zo lang duurt is een westers verwende mensen dingen. Die lui klaren dat in twee maanden. Leopard training is voor hen ook twee weken en geen half jaar.

AntiZanicz | 30-01-23 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Sterkte met de F16s. Indertijd was Nederland een van de grootste gebruikers van die vliegtuigen. De constante 'bezuinigingen' op defensie hebben tot gevolg dat er geen opvolging is voor de onderzeeërs, dat de Orions aan Duitsland verkocht zijn, de tanks aan Finland, gevechtskleding uit China komt, fregatten uitgefaseerd worden en ga zo nog maar even door.
De grote vloot F16s is deels verkocht en kan deels niet meer goed onderhouden worden. Gevolg is dat er weinig luchtwaardige F16s zijn. Mogelijk dat Oekraïne wel de capaciteit heeft om die vliegtuigen luchtwaardig te houden en mogelijk te krijgen.
Die jaren Rutte en zijn voorgangers zijn een ramp geweest voor het land. Voorwaartse verdediging van Europa is meer nodig dan ooit.

El Rico Grande | 30-01-23 | 10:13

“We would really appreciate F-16’s.”

Moet je die kopen jongen.
Hebben wij ook gedaan.

Bochel | 30-01-23 | 10:12 | 1

Er staat nog ergens een antieke F14 in een hangar vol met kerosine. Bel Tom Cruise die weet er wel chocola van te maken.

Colin.Fart | 30-01-23 | 10:22

Prima plan, stuur ze maar. Hoop wel dat er dan ook wat meer lange afstand meuk heengaat.

Komjehiervaker | 30-01-23 | 10:11

Ho ho ho, de regering levert ook Toyota's aan IS.

Piet Karbiet | 30-01-23 | 10:10 | 2

En een helicopter aan Libie !

Jimmy Mc Clure | 30-01-23 | 10:40

@Jimmy Mc Clure | 30-01-23 | 10:40: "You can't park there!"

Joost Maghetweten | 30-01-23 | 12:59

Wij hebben dat spul om Rusland tegen te houden, dus geef lekker weg. Ik acht een inval van België, Duitsland of het UK niet voor de hand liggen, dus we kunnen wel even zonder. Aangezien er toch meer geld naar Defensie gaat kunnen we gelijk nieuwe spullen kopen. Win-win.

Kaal-dik-en-lelijk | 30-01-23 | 10:10 | 8

levering van nieuwe spullen kan wel vijf jaar vergen. Die F16 moeten we gewoon houden tot het niet meer kan. En dan is voorlopig niet aan de orde.

AntiZanicz | 30-01-23 | 10:35
▼ 5 antwoorden verborgen

En toen vond iemand een verfrommeld inlegvelletje in een prullenbak en zei Rutte daarna dat hij eerst was vergeten dat dat velletje er was, maar na lang doorvragen draaide hij zijn antwoord naar "Ik ben het vergeten er in te leggen"

Joost Maghetweten | 30-01-23 | 10:10 | 2

Hij zou ertoe in staat zijn.

El Rico Grande | 30-01-23 | 10:13

het velletje in het verdrag: 2 kilo Elstar, 1 liter melk, speculaaskruiden, pakje boter. nagelschaartje, rolletje rang.

small_town_dude | 30-01-23 | 10:34

En toen stuurden we Rutte want dankzij diens geitenpaadje zitten we in deze shit.
Fuckinghell

Fuckinghell | 30-01-23 | 10:10

Jammer van het panfluitmuziekje onder de film.
Had een draaiorgel moeten zijn.
Geen F16's dus.

Zack Hooi | 30-01-23 | 10:09 | 1

Was wel van een Nederlandse band , Focus. Dus dat klopt weer wel.

Jan van Haerlem | 30-01-23 | 10:24

Die dingen vallen van ellende uit elkaar, we hebben er nog maar iets van 24 operationeel waarvan we er 16 zelf inzetten ter bewaking van NL-B luchtruim. Dat maakt potentieel maximaal 8 roestbakken beschikbaar.

_pacman_ | 30-01-23 | 10:06 | 1

En dat van de 51 die er volgens Wikipedia beschikbaar zijn bij de luchtmacht. Laat dat inderdaad even op je inwerken...

oh no | 30-01-23 | 10:31

Nog ff en ze vragen of we alle jongeren die kant op sturen.

Reageerdur | 30-01-23 | 10:06 | 7

@uisge baugh | 30-01-23 | 10:25: En bekend met het gebruik van explosieven. Ik zeg 'win-win'.

FrankVeer | 30-01-23 | 10:29

... Noem me laf, maar als ik een dubbele nationaliteit heb, ga ik jaartje werkervaring opdoen in de bakkerij van ome mo in ruraal Marokko.

edelfigurant | 30-01-23 | 10:46

Nee joh, gewoon op zijn Russisch, eerst alle oudjes die kant op sturen en dan pas de jongeren.

Psoglav | 30-01-23 | 12:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Hebben we die dan, F-16s ?

Asteroid-B612 | 30-01-23 | 10:06 | 4

zeer weinig en die zouden we zeker niet weg moeten doen. Ook die f16 die terug komen van flight-school in USA moeten we hier gewoon houden. Het kan geen enkel kwaad om twee squadrons aan f16 te hebben. Piloten genoeg. Grondpersoneel is ook beschikbaar. Zet ze desnoods op Lelystad.
Die F35 moet maar blijken te functioneren zonder al te veel problemen.

AntiZanicz | 30-01-23 | 10:34

@AntiZanicz | 30-01-23 | 10:34: Ow, dat wist ik niet. Ik ging er vanuit dat de Nederlandse F-16s al waren verkocht aan 1 of ander kutland, en dan liefst op voorwaarde dat ze niet worden ingezet. Waarop dat kutland ze natuurlijk WEL inzet.

Asteroid-B612 | 30-01-23 | 11:20

@Asteroid-B612 | 30-01-23 | 11:20: Ik zou Finland zeker geen kutland noemen, is een prima land met uitstekende militairen waar de Russen zich in het verleden flink op hebben stukgebeten.

Nog afgezien van de uitstekende F1 coureurs die daar vandaan komen zoals Bottas, Raikonen enz.

Keyboardspeler | 30-01-23 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Dit om een enge agressor (Rusland) te verslaan zonder verlies van één Nederlands leven: koopje. En nee, Rusland stopt niet vanzelf.

ZoekEenVrijeNick | 30-01-23 | 10:06 | 5

Erm, als ik mij niet vergis hebben we al een paar dode Nederlanders?
Weliswaar vrijwilligers, maar geen gezonden Nederlanders.

Cadaver | 30-01-23 | 10:48

@oh no | 30-01-23 | 10:32: Zijn er al doden gevallen omdat ze geen brood meer konden kopen? Is me ontgaan.

Viperke | 30-01-23 | 10:54

@oh no | 30-01-23 | 10:32:

Nederlanders die niet meer rond kunnen komen verdienen ook niet beter.

Psoglav | 30-01-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

En toen vroegen ze manschappen.

TonAlias | 30-01-23 | 10:05 | 1

We hebben hier 'jongeren' zat om op te sturen..

Deurdonderer | 30-01-23 | 10:50

Ik heb ineens een idee.. beetje het ene probleem met het andere problee oplossen: we hebben flink wat mannen over de laatste tijd....

John McClane | 30-01-23 | 10:04 | 3

Jha klopt... win win toch :))))

Bello de Hond | 30-01-23 | 10:11

Jongemannen bedoel je natuurlijk... ook wel ''jongeren'' genaamd.

Keyboardspeler | 30-01-23 | 10:16

Haha, dat dacht ik ook na de laatste regel over F16: straks vragen ze om jonge mannen en die hebben we gelukkig wel genoeg.

Ierse_Setter | 30-01-23 | 10:17

Ophouden nu met dat toneelstukje waar niemand intrapt. Hak als Navo zijnde nou gewoon de knoop door, stel een no-fly zone in over heel Oekraine- veeg die Russen het land uit en die hele kermis is afgelopen voordat het gevreesde lenteoffensief nog maar kon beginnen.

SeingaltUNo | 30-01-23 | 10:03 | 2

Precies. Want Rusland zal nooit atoomwapens gebruiken ook al dreigen ze daarmee. Ze dreigen immers ook al jaren Oekraïne binnen te vallen, en dat durven ze ook nog steeds niet. Oh wacht.

TheEgg | 30-01-23 | 10:32

@TheEgg | 30-01-23 | 10:32:
Atoomwapens zijn ook alleen geschikt om mee te dreigen. De daadwerkelijke inzet ervan maakt ze juist een zwakker wapen.

RandyBiel | 30-01-23 | 10:36

Zijn we dan wél in oorlog?

Onkel Bratwurstbude | 30-01-23 | 10:02 | 8
-weggejorist-
Zoelense Hobbyboer | 30-01-23 | 10:22

@Onkel Bratwurstbude | 30-01-23 | 10:19: ohhh, ik hang nu al mijn (Spaanse) vlag half stok voor je.....

Galvez | 30-01-23 | 10:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Wordt ons nog wat gevraagd, of worden we monddood een oorlog in gefrommeld...

redthehaghue | 30-01-23 | 10:02 | 7

@RandyBiel | 30-01-23 | 10:07: Cynisch genoeg, is dat precies de manier waarop de de problemen in de samenleving waar de burger last van heeft, zoals de KOT-affaire, de Aardgasbevingsslachtoffers, de mistanden gedurende de pandemie, de energiecrisis, de wooncrisis, het wietexperiment en de asielcrisis, worden afgehandeld: Uitstellen, traineren, commissie oprichten, & discussietafels tott het probleem vanzelf endemisch & een crisis wordt.

Zaken waar de burger niks aan heeft, zoals digitale medische dossiers, digitaal ID, digitale Euro, migratie verdragen, deelname aan oorlogen, CO2-taks en bewegingsbeperkingen, 't vreten van insecten, worden per decreet of vanuit de EU bepaald, ook als de Kamer(en dus in het verlengde het volk) dat expliciet verbied.

Als je niet iets ziet in dit model van regeren dat een tikkeltje lijkt af te wijken van het concept democratie: Gefeliciteerd: u bent onderdeel van het probleem.

ReyNemaattori | 30-01-23 | 10:35

@Galvez | 30-01-23 | 10:34: LOL.... Nee,geen Trabant, die reden in 1968 nog niet in NL rond (na 1989 wel helaas).
Ik leste in een VW kever a 6,50 Gulden per les....6 lessen gehad en kreeg meteen BE..... en een jaar later BCDE met 3 lessen op een Opel Blitz, zo ging dat toen nog, je zocht zelf maar uit hoe een aanhanger, oplegger of een bus werkte.

Tegenwoordig zijn ze 1000'en euro's kwijt per categorie, geen wonder dat ze zo weinig aan vrachtwagenchauffeurs kunnen komen, zeker degenen die alle categorie'n hebben.

Keyboardspeler | 30-01-23 | 11:27

@Galvez. Nou, als de Trabant het ijkpunt is kan ik er ook in vliegen. Mijn les- en examenauto was een Borgward. Rood met zwart, een plaatje.

Aleon | 30-01-23 | 17:18
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl