Kajsa's weggeefshow gaat doorrr: Nog drie houwitsers naar Oekraïne
Alles moet weg!
De grote uitdeelactie van Kajsa kent geen rem, want wederom gaan drie van onze pantserhouwitsers op transport richting Oekraïne. Dat kondigde Oprah Ollongren aan bij de start van de NAVO-top in Madrid samen met haar Duitse collega die ook drie van die heerlijke langgeloopte units stuurt. Volgens haar Duitse collega is daarmee de "absolute grens van wat verantwoord is bereikt", maar Kajsa vindt dat weggeven van onze zware materieel te leuk en durft dat tussen twee happen Russische salade niet toe te zeggen. "Zeg nooit nooit, want we weten niet hoe die oorlog zal gaan." Zo brokkelt de slagkracht van de Nederlandse krijgsmacht langzaam verder af, terwijl Rusland hardop fantaseert over een aanval op de Rotterdamse haven. En ja, we gaan die acht vertrokken houwitsers vervangen, maar met de huidige oostelijke dreiging en NAVO's expansieplannen mogen we braaf achteraan in de rij aansluiten bij de wapenfabrikanten en duurt het dus wel even voordat het nieuwe schietspul in een Nederlandse kazerne staat, terwijl gelijktijdig de NAVO aanzienlijk meer van onze strijdkrachten gaat vragen bij het beschermen van de oostgrenzen. Als het zo doorgaat heeft u binnenkort zelfs aan een paar trekkers genoeg om dit land te veroveren, maar we willen niemand op ideeën brengen natuurlijk...
Ze hebben er in ieder geval wel plezier van
Social
Reaguursels
InloggenGrappig dat deze dus niet op leger trucks staan. Ik rijd regelmatig op de A1 en echt, alle leger trucks die ik tegen kom met oranje zwaailicht (daarom vallen ze altijd op) zijn leeg.....! Echt nooit staat er wat op. Volgens mij rijden die leger chauffeurs gewoon om hun vaardigheden met die truck te behouden, maar niet om ook maar iets te vervoeren.
Vandaar dat er op veteranendag geen eentje stond. Zonde hoor. Die zien we nooit meer terug.
Maar is het geven of lenen?
Dweilen met de kraan open. Paar Russische raketten en ze doen het niet meer. Hoeveel zijn er nog heel van wat geleverd is?
Kunnen we niet een paar bataljons detacheren?
Als de Russen onze mannen in de verte 'pindapinda' horen roepen, gaan ze er hals-over-kop vandoor.
Dit begint zo vermoeiend te worden. Er was niet genoeg oefenmunitie en daarom (deden we vroeger ook) werd er pang pang geroepen. Dat was toen best grappig. Maar zoals met veel dingen hier worden sommige zaken niet alleen tot in de treurnis herhaald door een legioen mensen in hetzelfde draadje maar het is ook nog eens zo onjuist en inmiddels zo niet grappig meer.
Die Russen hebben tenminste lekkere wijven bataljons. Schijnt dat ze mededogenloos zijn.
We kunnen beter de AIVD sturen. De Amerikanen hebben tenslotte CIA al rondlopen in Oekraïne. Vooralsnog om te helpen in de logistiek.
Gratis tip voor Ollongren. Stuur de vijfde colonne die kant op.
Passen ze ook achter een trekker.
Nou lekker eenzijdig stuk dit. Deze wapens worden nu toch gebruikt om de wapens van de enige vijand die mogelijk een landoorlog met ons kunnen beginnen te vernietigen. Of mis ik soms iets?
Nee je mist niets. Je hebt volkomen gelijk.
Precies. Laat ze maar eens een keertje gebruikt worden waarvoor ze zijn gemaakt. Niks is zo zonde als wapens te kopen om ermee te pronken ipv ze daadwerkelijk in te zetten.
Volgens deze website
www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-...
hebben de Oekraïners al iets van 4507 stukken Russisch materieel 'uitgeschakeld' waaronder 807 tanks en 1493 pantserwagens. Dat allemaal plus de volgens Oekraïners +/- 35.000 Russische doden (x3 voor gewonden) in vier maanden tijd. Voor de Westen-hatende gnoom in het Kremlin zijn dat geen fijne verliezen. Voor ons is het allemaal dikke winst want die dwerg orc heeft steeds minder troepen en materiaal om onze vrienden in het oosten te trollen of erger en het enige wat we hoeven te doen is spul wat bij ons in opslag staat vanwege niet nodig er naartoe te sturen.
Geen westerse doden.
Oekraïne klaart het klusje voor ons.
Wel mogen onze oorlogsfabrieken rap overuren gaan draaien om alle wapens en munitie flink op voorraad te brengen. Maar dat is goed voor de economie.
En nog zijn er mensen die het presteren om te klagen. Daar zijn maar heel weinig verklaringen voor. Of je snapt het allemaal niet. Of je huilt jezelf in slaap over al dat geweld maar begrijpt niet dat Poetin en Poetin alleen zijn troepen kan terugtrekken uit Oekraïne en de oorlog stoppen. Of je bent gewoon een Poetin fan en hoopt dat hij wint.
Precies, en wij kijken bij wijze van spreken met een zak chips toe. Ies niet graties - en terecht. Er worden daar hele hete kolen voor ons uit het vuur gehaald. Trekken die portemonnee.
geen slecht idee die apparaten daarheen te brengen want vanuit Nederland schiet je de Rus nooit uit de boom
Lekker dankbaar volk die reaguurders(een deel dan). Volgens mij zijn sommige mensen vergeten hoeveel jonge Amerikanen, Britten en Canadezen destijds gestorven zijn voor onze vrijheid. Nu zitten we met een agressor en bedreiger van de vrijheid Rusland en een deel van de reaguurders vindt het blijkbaar al teveel gevraagd om een paar artillerie stukken die kant op te sturen, terwijl daar dagelijks honderden jonge Oekraïners de dood vinden.
Volgens mij mogen wij alleen maar ontzettend dankbaar zijn richting Oekraïne, nu hoeven we onze kinderen straks niet naar Polen of de Baltische staten te sturen als daar de oorlog uitbreekt met Rusland. Met een beetje mazzel is Rusland na deze oorlog volledig uitgeput.
Maar ja ook voordat de oorlog uitbrak zaten hier al een aantal putin-cocksuckers dus echt verbazen doet het mij niet.
Het gaat niet om die hauwitsers op zich, maar om de manier waarop Ollongren hier geopereerd heeft.
@KeesBruin | 29-06-22 | 19:19: Ik denk dat het ook relevant is hoe er over wordt berichtgegeven. GS heeft gestreden voor het feit dat Oekraïne gewoon wordt weggegeven aan Rusland. Ieder ding wat dat vertraagt gaat in tegen dat referendum en dus ook in tegen waarvoor GS gestreden heeft.
Houwitser: functie elders
Waar ze voor gebouwd zijn.
Op zich een slim plan om oorlog niet op je eigen grondgebied te voeren, het geeft zo'n rotzooi.
De franse Ceasar werd gisteren in puin geschoten.
t.me/infantmilitario/78718
Pantserhouwitsers zonder overmacht in de lucht zijn uiterst kwetsbaar.
Nou niet uit duidelijk dit. Het stukje aarde dat brand is ook ergens anders dan waar het voertuig eerder stond. Vooral over zo'n geknipt filmpje moet je wantrouwig zijn.
Dat is dus een fake melding, gaat namelijk om een stuk artillerie die 20 dagen geleden werd vernietigd.
Kasja is niet voor een gat te vangen. Ze gaat gewoon voor retro.
www.nederlandsartilleriemuseum.nl/
Goed van Kajsa, kunnen er nog meer doden en gewonden vallen.
Regeren is vooruitzien tenslotte.
Hoeft natuurlijk niet. Rusland kan gewoon teruggaan naar de goede kant van de grens. Helaas leert poetje alleen van harde lessen.
Jullie GS’ers moeten het maar zo zien. Alles dat na Oekraïne gaat, dat kan niet tegen de boeren ingezet worden.
Eindelijk iemand die het snapt.
Plus alles wat de Oekraïners van de Russen kapotschieten kan niet meer tegen Europa ingezet worden.
Of de boeren onderscheppen die dingen.
Ik hoop dat ze goed gebruikt zullen worden!
Inderdaad. Ik ook.
NeeDDRland heeft toch geen personeel om die houwitzers te bedienen, dus dan maar beter weggeven
Dan kan ze straks zeggen dat we en geen personeel hebben en geen matarieel,dus een europees leger is hard nodig, het is niet anders.
@Coolcalmcollected | 29-06-22 | 17:00: En dan hebben we ook nog eens een continent vol ontaarde geweldadige jongemannen zonder baan, gewoon compleet bij toeval.
Wat maakt het haar uit. Ollongron is Zweeds. Ze zal nooit hart voor de zaak krijgen. Zij zal nooit weten hoe het is om Nederlander te zijn. Makkelijk praten voor een buitenlander die zelf niet emotioneel aan Nederland gebonden is. Gaat het mis, dan verkast ze gewoon weer naar Zweden, terwijl wij met de gebakken peren blijven zitten.
Wat is er mis mee om deze houwitsers in te zetten?
Ze is in Leiden geboren en volgens mij ben je dan gewoon Nederlander. Al zijn grenzen voor haar natuurlijk slechts imaginair, maar dan nog.
@Graaisnaaiert | 29-06-22 | 17:03:
Haar moeder is Zweeds, haar vader is Nederlander maar geboren in Nederlands-Indië en ze stamt uit een Fins adellijk geslacht. Daarnaast is ze vrouw, lesbisch en getrouwd met een vrouw heeft ze gestudeerd in Parijs en lid van D66 ja, voor sommige mensen werkt dat als een rode lap op een kleurenblinde stier en dan gaan ze wartaal briezen.
Prima, wij geven wat materieel wat we weer aanvullen, Oekrainers geven hun leven. Kunnen we onze oude F-16s ook niet die kant op sturen?
De piloten moeten eerst getraind worden in Amerika. Daar zijn ze officieel pas net een paar dagen mee bezig.
Ontwapening van het oude Europa in volle gang.
Nee hoor. De wapens worden zeer nuttig gebruikt. Ten eerste wordt het leger van onze (mogelijk toekomstige) vijand aan gort geschoten. Ten tweede wordt onze europese buur geholpen uit handen van de rus te blijven.
@panthoseen | 29-06-22 | 16:44:
Precies dit. Plus dan zijn er ook geen excuses meer mogelijk om hier keihard in defensie te investeren.
@Graaisnaaiert | 29-06-22 | 17:04: laten we de klimaatpot er aan besteden, of het geld waarmee het COA de Trojaanse paarden faciliteert.
Als ik het zo lees dan snapt menig reaguurder er maar weinig van. Onze relatieve slagkracht tov de russen neemt helemaal niet af. De houwitsers gaan gewoon worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, het russische leger aan gort schieten. Na deze oorlog is het russische leger voor vele jaren geen dreiging meer.
Walgelijk, die Ollongren! Kijk ik eens flink mijn eigen legerleiding trotseren, die mij op het hart drukt om niet meer hauwitzers weg te geven?
Ik doe het lekker toch, want ik ben een vrouw met ballen, en dit is het primaat van de politiek.
Jaren en jaren Defensie uithollen, lachen als er geen losse flodders meer zijn en de soldaten 'pang-pang' moeten roepen door al jouw bezuinigingen.
En nou nog even de laatste restjes weggeven, omdat je daar zo lekker mee kan scoren op een NAVO-top. Wat een ongelofelijk dom, oppervlakkig, ijdel takkewijf is dat!
Je zult maar de hoogste generaal in het Nederlandse leger zijn, en zo in je kruis getrapt worden door een omhooggevallen ambtenaartje.
Ballen heeft ze wel maar niet op de goede plek.
De houwitsers worden niet in de noordzee afgezonken maar gaan (samen met houwitsers van vele andere navo-landen) het russische leger in oekraine verpulveren.
@panthoseen | 29-06-22 | 16:37: Daar ben ik nog niet zo zeker van.
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 17:09:
Het russische leger krijgt rake klappen, En daar gaan die houwitsers aan meehelpen.
@panthoseen | 29-06-22 | 17:33: Ik zou de Iwan niet onderschatten. Ze hebben wel vaker harde klappen gekregen en toch gewonnen. Er zijn legio voorbeelden van veldslagen tijdens W.O. 2 waar de Russkis 3 tot 5 keer zwaardere verliezen leden dan de Duitsers, maar toch wonnen.
Je blinde haat voor D66 is sterker dan het simpele feit inzien dat deze PzH2000 uit het stof worden getrokken om te doen waar ze voor gekocht zijn en dat er geen enkel Nederlands slachtoffer valt. Droevig hoor Kees. Erg Droevig. Oh en hoogste generaal wil ongetwijfeld meer sturen. Pas al Ollongren op defensie gaat bezuinigen kan je huilie huilie doen. Maar dat doet ze niet. Ze investeert juist in defensie. Zwakjes hoor.
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 17:53:
Ja, dankzij de Britten en Amerikanen. Nooit van Operation Lend-Lease gehoord?
@Theodorus.Goldbach | 29-06-22 | 18:29: Ja natuurlijk heb ik van de Land-Lease act gehoord. Sterker nog ik weet er waarschijnlijk meer over dan jij. De Land-Lease act was Amerikaanse steun voor Geallieerden (UK en USSR) gedurende de periode dat de USA zelf nog niet aktief in het wereldwijde conflict was betrokken, en neutraal wilde blijven (De "America First !" beweging) dus VOOR Pearl Harbor (Dec. 1941). Die land-lease act bestond niet louter uit het leveren van wapentuig, waaronder de befaamde Jeep, maar ook uit landbouwmachines, laarzen, dekens, medicamenten en vele miljoenen tonnen voedsel. De veldslagen waarover ik het heb vonden pas jaren later plaats, ca. 1943 - 1944, toen de USA al lang aktieve deelnemer in de oorlog was. De uitkomst van de veldslagen aan het oostfront had op zich niet veel (if anything) te maken met de lend-lease act, eerder met het enorme overwicht aan manschappen die de Sovjets in de strijd konden gooien, (waarbij weinig rekening gehouden werd met de ONTSTELLENDE eigen verliezen) en natuurlijk de in vele opzichten superieure T-43 tank, waar de Duitsers lange tijd geen antwoord op hadden. Die tanks wisten de Russen ook nog eens te produceren in enorme aantallen. Dat WO2 werd gewonnen door de Geallieerden is eigenlijk bijna geheel te danken aan de onvoorstelbare offers die de USSR heeft gebracht. Vind jij natuurlijk niet leuk, maar dat is gewoon een historisch FEIT.
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 20:11: Typo : LAND = LEND.
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 20:11: Het was de T
Wat ik nog steeds niet kan begrijpen dat er landen zijn die aangesloten zijn bij de Navo om je te beschermen tegen Rusland en je dan afhankelijk maken van olie en gas uit dat land dan heb je toch echt boter op je hoofd.
Dat is de grootste naoorlogse fout van Duitsland
Omdat in de jaren 90 en begin 2000 de Russen leken of misschien echt de intentie hadden om economisch te integreren met het westen en zelfs NAVO lid wilde en mochten worden. Ik geloofde dat ook. Maar vanaf 2004 was ik genezen en wist ik zeker dat Rusland geen vriend (meer) was en wellicht nooit geweest is.
Die dachten gewoon de Amerikanen te laten betalen voor hun defensies, zodat zij hun geld beter kunnen besteden aan klimaat en omvolking.
Ik ga eerst even aandelen israel aircraft industries kopen en nog een paar andere.
Stoer het is Israel Aerospace Industries en eigendom van de Israëlische overheid. Dus sterkte met je fantasie investeringen.
3 kanonnen om een heel land te verdedigen? Lachertje.
Het Noorden, Oosten en nog wat Zuiden, 3 stuks, als ze maar een flink bereik hebben..
Ze hebben nu met onze bijdrage een compleet artillerie bataljon van de beste Houwitzers money can buy. Daar kan je heel ver en veel mee schieten en heel veel schade toebrengen met je "lachertje".
Echt, dit land, deze bestuurders. Het is godver gewoon weer 10 mei 1940 gebroken geweertje heeft huisgehouden. Net nieuwe wapens gekocht -too little too late- nu blijkt dat Hitler nogal agressief is en schijt heeft aan neutraliteit (waarvoor je een krachtig leger nodig hebt om die af te dwingen).
30 jaar lang morele hoogmoed na de val van de muur. Defensie was stom, duur en overbodig. En die generaals die uitlegden dat we toch echt door grens heen waren gezakt werden weggehoond want die wilden gewoon “nieuwe speeltjes”. En nu sta je met je uitgestreken pang, pang Pechtold D66 muil te paniekeren om die bruut Poetin.
Straks honger, te dure energie. Maar god, oh god wat zijn we progressief, vooruitstrevend en moreel zuiver met zijn allen.
Focking naïef en bestuurd door activisten. En maar angstig jammeren over al die onvrede die zo agressief wordt geuit. Nederland heeft zijn zaakjes niet op orde en dat is te danken aan politici waar je niks aan hebt met 1 miljard defensie bezuinigingen van Rutte het gebroken vaasje voorop.
Veel succes met je fietspomp lullen gezicht.
Lucht dit op? Toch wel lekker hè...
@Louter Leuter | 29-06-22 | 16:15: Zelfs het lezen lucht al op.
Ja, het is inderdaad stuitend. En het is ook weer stuitend, dat juffrouw Ollongren nu weer, puur voor de show en om mee te mogen dansen op het podium, nog eens drie houwitzers weggeeft, terwijl de legertop zegt dat we die dingen niet kunnen missen.
Maar dat is typisch de politiek: eerst willen ze niet van bewapening weten en luisteren ze niet naar de legerleiding. Nu zijn ze helemaal in oorlogsstemming, willen lekker meedoen met wapens uitdelen, en luisteren weer niet naar de legerleiding.
Je zou die eikels met de koppen tegen elkaar slaan.
Het interesseert ze allemaal geen ene moer, als ze maar kunnen scoren op het internationale podium. Zo is Nederland ook in Srebrenica terecht gekomen, door stupide politici.
@Louter Leuter | 29-06-22 | 16:15:
Yep. Als militair heb ik me zo vaak geërgerd aan die eindeloze naïviteit.
En dan nog de vraag hoe we alle banen gaan invullen na het wegvallen van de agrarische- en energiesector (honderdduizenden banen!). Laat me raden: met onze kenniseconomie? Mwoehaha...
@First Contact | 29-06-22 | 16:26: Ook daar hebben die runderen in Den Haag niet over nagedacht, net zo min als ze over Srebrenica of missies in Afghanistan hadden nagedacht.
Ze willen alleen maar vreselijk graag meedoen op het internationale podium. Calimero wil serieus genomen worden, en dan gaat hij rare dingen doen.
@KeesBruin | 29-06-22 | 16:32: Calimero wil gidsland spelen en tegelijk het braafste jongetje van de klas. Ondanks we in dit land zelf genoeg problemen hebben. Knettergek.
Maar rutte gaat in gesprek en duidelijk zeggen dat hij het er niet mee eens is en zou ze wel een klap op hun bek willen geven,nu als dat niet genoeg is.
@KeesBruin | 29-06-22 | 16:21: En vooral ook niet vergeten: Als het mis gaat, zitten zij in Canada voordat wij doorhebben dat er wat aan de hand is. Waarna wij in de ellende mogen creperen, en zij na 5 jaar triomfantelijk in de terugveroverde puinhopen terug keren. Of niet natuurlijk, als het niet terugveroverd is, jammer de bammer.
Het komt er op neer dat wat de vredesbeweging in 50 jaar niet gelukt is, Putin lukt in drie maanden: ontwapening van het westen, al is het maar gedeeltelijk. Als we echt iets willen doen, dan moeten we ook de troepen leveren en het niet bij wapenleveranties laten, nu lijkt het er meer op dat het westen zich vrijwillig ontwapent. Het gaat jaren duren voor we alle voorraden weer hebben aangevuld en Putin weet dat natuurlijk.
Hij ontwapent geheel Europa. En troepen gaan geleverd worden, maar dan onder de vlag van veiligheidsdiensten zoals de CIA.
Consternatie over een gericht op de menukaart; Russische salade. Zo heet dat spul blijkbaar en heeft niets met Poetin te maken.
Deze consternatie is tekenend voor de staat van waanzin waarin de westerse machthebbers en haar gedienstige media, steeds verder wegzakken. We hadden al Russische muziek die in de ban gedaan werd, van Tchaikovsky enzovoorts…………
Het verschil met media in Rusland en het westen is dat media
in Rusland verplicht de mening van de overheid moet weergeven,
in het Westen ze dat vrijwillig doen.
Het resultaat is niet zo erg verschillend.
@Patatter | 29-06-22 | 16:18:
De onze wacht cancelling en andere uitstoting bij onwelgevallige rapportages, die in Rusland kunnen op nog veel draconische maatregelen rekenen. Dat is wel een verschil, maar u heeft een punt.
D66 is al sinds het referendum in staat van oorlog met alles en iedereen, niet zo vreemd dat nu ze eindelijk een poppetje (v) op Defensie hebben, ze alle hardware richting het front sturen. Let maar op: gaan straks ook militairen leveren, want de zonnebloem olie raakt op in de schappen. En zodra alles a.d. Oostgrens is geconcentreerd heb je a.d. Westkant geen verdediging meer, logisch toch?
Is het weggeven of uitlenen ? En krijgen we hem na gebruik schoon terug?
Met volle tank weer terugbezorgen, of voor 25EUR extra wordt het voor je gedaan.
Hebben ze die houwitsers dan binnenkort niet nodig voor tegen de boeren?
Die paar houwitsers die blijkbaar met veel moeite links en rechts uit Europa bij elkaar gesprokkeld moeten worden gaan het verschil niet maken.
Too little, too late.
En als er geen extra munitie bijgeleverd kan worden is het helemaal een farce.
Oekraïne is nagenoeg door haar munitievoorraden van de oude sovjet kalibers (152mm) heen en moet noodgedwongen overschakelen op 155 mm NATO standaard.
Met pak hem beet 40 - 50 stuks houwitsers (als ze nog heel zijn) uit het Westen
en iets van 50.000 stuks munitie (5000 - 6000 per dag) kunnen ze nog 10 dagen knallen. Rusland heeft nog genoeg munitie om minimaal een jaar lang te knallen.
Het ziet er momenteel helaas niet goed uit voor Oekraïne.
Dan zijn dit soort berichten toch wel van het niveau deugpunten scoren.
Natuurlijk. De hele NAVO stuurt aan de lopende band militair materieel naar Oekraïne, maar malle Eppo op GS weet exact van de hoed en de rand en weet dat ze nog 10 dagen door kunnen vechten. Tuurlijk...
@Enter Yeti | 29-06-22 | 16:14: Wat Eppo zegt klopt aardig. Internet afschuimen levert voldoende cijfers op.
@Patatter | 29-06-22 | 16:19: vergeet Eppo wel te ermelden dat 10% van de navo granaten effectief neerkomen. Zijn dus 5000 Z mobieltjes met gauw 2 a 3 russen omgevormd naar goed russen
@Enter Yeti | 29-06-22 | 16:14: De NAVO levert in ieder geval nog steeds veel te weinig. Oekraïne heeft geen restjes nodig, maar de complete oorlogsmachine van de NAVO.
Onze slagkracht brokkelt af omdat we onszelf al aan het verdedigen zijn. Officieel zijn we dan wel niet in oorlog, maar officieus natuurlijk wel. Alles wat we kunnen missen naar Oekraïne derhalve, zodat de Russen weten dat dit toch niet de bedoeling is, en zeker te stellen dat ze 2e worden.
Slimme tactiek van de grote Russische leider. Europa / NATO stuurt ladingen munitie/materieel richting de grens van Oekraine en Rusland waar het in de Grote Russische Versnipperaar terecht komt. Zo komt Europa wel door zijn spullen heen, en in de Europese landen zelf neemt de voorraad af. Benieuwd hoe lang die versnipperaar kan blijven doorgaan.
Ben benieuwd hoe Ollongren reageert als er toch een klein bommetje in bvb het Botlek of Rdamse havengebied gaat neerkomen?
Want geloofden ook niet dat de Russen de Oekraïne binnen zouden binnenvallen Als ze dit gebied namelijk platleggen heeft heel Europa een nog groter probleem
Bijkomend voordeel zou zijn dat de eindeloze discussie over wel niet wel niet wel niet een nieuw stadion voor Feyenoord dan eindelijk is beslecht.
@_pacman_ | 29-06-22 | 15:35: Dat dan weer wel..!
Mocht dat gebeuren dan betekent dat letterlijk het einde van de wereld. Dus nee, dat gaat niet gebeuren
Zou oorlog betekenen, en daarmee retalliatie op Russische doelen. Aangezien wij een stuk beter kunnen mikken dan de Russen, denk ik dat er weinig Rusland meer over is daarna.
Eerst zal ze aan Rutte vragen wat een vacuümbom is.
@Homer P. Simpson | 29-06-22 | 15:47: Het probleem hier is dat er een grote hoop mensen met invloed is die denken dat je oorlog kunt voorkomen door niet te vechten.
Voorspelling: net als nu in Oekraïne gaan ze veel te weinig doen.
@Tom Aatje | 29-06-22 | 15:37: welnee. Dan dreigen de Russen vervolgens met kernwapens en doet de NAVO helemaal niets want waarom de rest van de wereld opofferen voor Nederland? Dat zou immers een wereldoorlog betekenen......
Ze gaat in ieder geval de verhoogde benzineprijs niet meer compenseren vrees ik.
Juist wel leveren, en meer ook. Die pantserhouwitzers hebben we echt alleen maar staan om te vechten tegen de Russen.
En de Russen vechten nu, in Oekraine. We kunnen de Russen 100 keer beter daar stoppen dan ze Oekraine laten veroveren en dan ergens anders tegen ze vechten.
ExAct. De kans dat we ooit de grens bij Lobith of Nijmegen of Enschede moeten verdedigen is nihil. Het gevecht is nu daar. En daar moet al ons materieel heen.
Enige reden dat de Russen straks stoppen bij de Poolse grens is de afschrikking van de NATO. Als wij straks zelf geen wapens en munitie meer hebben is er weinig afschrikking he?
Dan worden we beschoten met onze eigen houwitzers.
Yep, dan gaan we desnoods maar nucleair als het niet anders meer kan.
Niet zo slim om ze weg te geven, wellicht hebben we ze binnenkort in Nederland zelf nodig om ze in te zetten tegen de rellende boeren. Wat nou met je trekken blokkeren? BAM Zunne groate vuurbal jonguh!
"We" mogen hopen dat "hunnie" er verstandig/kundig mee omgaan, niet dat het na één dag door een Russische voltreffer al voorbij is.
Thans knokt men met ouwe Sovjettroep en de munitie daarvan raakt op. Dat is een serieus probleem. Nu de levering van Navomateriaal op gang gaat komen, kan men het de Russen nog lastiger maken aangezien we daar nog genoeg munitie van op voorraad hebben en het kalibers zijn waar de productie op ingesteld is.
Er zit allang een tracker onder geplakt, spionnen loper hier genoeg rond.
Laten we die vliegende F35 Frya's ook maarmeteen weggeven, scheelt bakken met geld.
En waarom stoppen bij materieel?
Onze politici en magere mannetjes in paarse broeken kunnen ze ook vast wel gebruiken.
Alles moet weg.
Fyra heette die trein toch?
Pfff, ooit een keer een klok horen luiden en de klepel compleet kwijt zijn. Een F-35 maakt gehakt van een heel squadron F-16’s, en zelfs zonder dat ze doorhebben waar het vandaan komt.
Ga wat leren man.
@Homer P. Simpson | 29-06-22 | 15:49: dat denk ik niet maar hij maakt in ieder geval wel net zoveel herrie als en heel squadron F-16’s.
Zo, dan weten we nu ook meteen hoe Bugs Bunny er in Oekraïne uitziet.
Kassa Ollogren' Dutch Defence Execution Sale!
3 halen, geen betalen!
Macron zit te zeuren dat Putin niet vernederd mag worden. wat een onzin, maak hem de lacher van de wereld zou ik zeggen. Meer,meer en meer materieel richting de Oekraïne. Zoals ik begreep valt dit ook nog eens allemaal buiten de Lend-Lease. Dus hopelijk gaat er ook daarmee nog daadwerkelijk meerdere malen zoveel materieel heen. Toch: We hebben er nog 46? Stuur er dus nog maar 30! Waar gaan wij ze voor gebruiken? De invasie van de Russen op Schiermonnikoog?
Voordeel van nu extra veel sturen is dat er minder "ervaren" manschappen sterven en de Russen juist extra verliezen maken/ minder progressie boeken.
Op termijn is dit niet vol te houden voor die Russen en ik begin er steeds meer in te geloven dat deze oorlog echt gewonnen gaat worden door de Oekies.
Iedereen die huilt over mogelijke atoomwapens die Putin in gaat zetten hebben geen flauw benul hoe het systeem daar werkt. Er zijn 4 verschillende mensen die daar aan mee moeten werken als failsafe. En denk echt maar niet dat ze dat alle 4 gaan doen ondanks dat 1 van de 4 dadelijk op zijn pik getrapt is dat hij een flater slaat.
Ik ken die Russen niet, dus ik kan niet uitsluiten dat ze toch alle 4 doen wat hun baas ze opdraagt.
Neemt niet weg dat ik het hartelijk eens ben met materieel naar Oekraïne sturen. Die hebben het momenteel veel harder nodig dan wij op Schiermonnikoog.
85% van de wereld lacht om het Westen en is nauwelijks geïnteresseerd in deze oorlog (nou ja, kunnen goedkoper boodschappen doen bij Russen die men dan weer met winst aan het Westen verkoopt).
Helemaal mee eens. Als we Poetin nu verslaan in Oekraine, dan gaat hij niet verder. Meer materieel naar Oekraine. De oorlog is nu, en de oorlog is in Oekraine.
@HarmenB | 29-06-22 | 15:12:
precies, helemaal vernederen die Putin, en dan ziet hij vanzelf wel in dat hij fout bezig is, en gaat de rest van zijn leven kantklossen.
Werkte in Duitsland na WO 1 ook zo goed.
Even een vraag, is het ook een Godwin om WO1 aan te halen? Godwin zelf kunnen we het niet vragen geloof ik.
edit: leeft nog
@HarmenB | 29-06-22 | 15:12: Wie zijn 'we', als de VS nauwelijks meedoen en grotere Europese landen gewoon al in roebels betalen?
Wat hou je dan over, de Benelux?
What a joke.
Blijven geloven. Vooral blijven geloven.
Oekraïne weert zich kranig, maar moet meter voor meter gewonnen geven.
Offensief opereren is andere koek. Ik zie zelf niet in hoe Oekraïne de Russen terug gaan drijven. Het terrein is dan in het nadeel.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:20:
Mwah, Denk dat "The Joke" vooral de Ruski's zijn. Hoeveelheid materieel en manschappen dat zij al verloren zijn en dan het vertoon van totale incompetentie. Hoe langer deze oorlog doorgaat hoe negatiever de uitkomst wordt voor Rusland. Tuurlijk zullen wij ook even pijn lijden. Maar dat staat in schril contrast tot al die "normale" Russen die langzamerhand echt de pijn beginnen te voelen en nog wel even zullen blijven voelen. P.S. Een Bill van 40 miljard goedgekeurd in de VS noem ik niet nauwelijks meedoen.....
@Nuchternederland | 29-06-22 | 15:18: Timothy Snyder is een van de grootste experts op het gebied van de beide wereldoorlogen in Oost-Europa. Hij spreekt Russisch en Oekraiens, hij is overal geweest in beide landen, hij begrijpt de mindset van de leiders daar oneindig veel beter dan jij of ik.
Wat hij zegt: "I think somebody wins in the end. I think Putin will win by declaring victory. And I think what a lot of commentators miss is that his power is 100 percent coextensive with his ability to change the story. So he can say he’s won in Russia almost no matter what happens on the battlefield. Which is why a lot of this hand-wringing that we do in the West about whether we let him save face or give him off-ramps to climb down is just completely beside the point. Because he can decide today that he’s won. He can decide tomorrow he’s won. He could have decided last month that he’s won. He could decide next month that he’s won. And then the Russian people will believe him, or they’ll pretend to believe him, which amounts to the same thing."
@Leyolm | 29-06-22 | 15:24: Met geld sturen of wapens ga je die oorlog nooit winnen. Zelfs met 'boots on the ground' is het nog maar de vraag (zie Vietnam en Afghanistan).
De NAVO gaat heus geen eigen mensen sturen. Welk land gaat zichzelf in gevaar brengen voor Oekraïne? Duitsers zeker niet vanwege gas, en dan houdt het Europese verhaal eigenlijk al op.
Bij de doorsnee Amerikaan leeft deze oorlog ook niet echt. Wat er terecht komt van die 40 mld is ook nog maar afwachten, zeker als het bestemd is voor een corrupt land als Oekraïne.
Het zal wel de duur van de oorlog verlengen, maar, naar mijn idee, ook niet veel meer.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:20: Ik twijfel: heb je niet eens opgezocht hoeveel wapens Amerika tot nu toe naar Oekraine heeft gestuurd? Of lieg je bewust?
Een klein lijstje van Amerikaanse militaire steun voor Oekraine tot nu toe:
126 155mm howitzers met trekkers.
600 Switchblade drones (kamikaze drones)
HIMARS mobiele raketartillerie met een reikwijdte tot 80 kilometer
22 Anti-artillerie-radars
20 helikopters
260.000 artilleriegranaten
6.500 Javelin antitankwapens
1.400 Stinger luchtafweerraketten
Duizenden andere mobiele antitank- en andere laserguided wapens.
75.000 kogelwerende vesten
En ga maar door.
Totale waarde van de militaire steun tot nu toe: 6,5 miljard dollar.
Dan deelt de VS ook nog eens informatie, we weten niet wat en hoeveel, maar dat gebeurt zeker.
En de VS traint Oekrainse soldaten.
En de VS helpt Oekraine met financiele steun voor de regering.
Dit kon ik binnen een minuut vinden met Googelen.
Dus wat is het? Heb je dit nooit nagekeken? Of lieg je bewust?
@HarmenB | 29-06-22 | 15:27: Er zit veel zinnigs in die redenering. Als Poetin het oosten en zuiden heeft (en dat heeft hij al bijna helemaal), dan issie wel tevreden. Dat laatste is een gokje hoor.
@HarmenB | 29-06-22 | 15:34: Lijkt veel. Kennelijk werkt het toch niet al te best. Het oosten en zuiden zijn zo goed als in Russische handen. Of je dat nou wenselijk vindt of niet.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:32: Het verlengt de duur van de oorlog én het vernietigt mensenlevens. Toch zal de oorlog een keer eindigen en dan zeg ik, beter vroeger dan later daarmee worden dan vele levens gered.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:32:
Hoezo zou je met wapens en geld sturen die oorlog niet winnen? Winnen is in mijn boekje al het door Rusland veroverde gebied terugveroveren. Niet Rusland bezetten. Oekraïne is volop aan het mobiliseren. Die hebben dus binnen het jaar een miljoen ( ja 1 miljoen) manschappen op de been. Rusland kan niet mobiliseren en voegt dus vooral waardeloze en ongetrainde tropen toe aan zijn ranks. Ondertussen zijn 50%-70% van de VDV troepen weggevaagd en leunen ze op conscripts met contracten voor een half jaar die na 1 maand training al naar het front worden gestuurd. Wel mobiliseren kan alleen in geval van oorlog. En dan zijn de poppen aan het dansen in Rusland. Oekraïne gaat dit op termijn winnen. Ik zie echt geen enkele manier hoe Rusland dit kan winnen als Oekraïne bereid door te gaan tot de laatste meter grond terug in hun handen is.
@HarmenB | 29-06-22 | 15:34: Nu we toch aan het kletsen zijn. Wel interessant om onderstaand YT-filmpje te kijken, als je tijd hebt (duurt 2 uur). Ga je toch anders tegen de bemoeienis van de VS aan kijken.
The causes and consequences of the Ukraine war. A lecture by John J. Mearsheimer
youtu.be/qciVozNtCDM
@Leyolm | 29-06-22 | 15:43: Blijft voor jou (ook voor mij overigens) een inschatting of Oekraïne in staat zal zijn de thans verloren gebieden terug te veroveren.
Ik denk het niet. Het halve land ligt al in puin.
Maar... je kunt er verschillend over denken. Geloof niet dat je ooit een oorlog wint door alleen maar geld te sturen of zelfs wapens. Dat houdt vanzelf op (wie gaat dat allemaal betalen, en wie wil dat?).
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:49:
Inderdaad. Het blijft een inschatting. Jij denkt van niet, ik denk van wel. Only time will tell. Wat betreft het sturen van alleen geld en wapens: Dat is niet het enige wat gebeurd. Er wordt daadwerkelijk opgeleid in het gebruik van die "superieure" wapens en er zijn genoeg voorbeelden van (voormalig) SAS leden en US Commando's die groepen Oekraïners trainen voordat ze naar het front gaan. Toevallig van de week nog een documentaire zitten kijken. Je onderschat denk ik ook hoeveel de Navo landen er aan gelegen zijn om Rusland niet aan de grens te krijgen bij bijvoorbeeld Polen. Dat zou op langere termijn vele malen meer geld kosten. Ik zie ze dus nog met miljarden over de brug komen.
@Leyolm | 29-06-22 | 15:59: Miljarden winnen geen oorlog. Legers wel.
@Patatter | 29-06-22 | 16:23: JA en juist van dat laatste heeft Putin minder en minder, terwijl Oekraïne dat meer en meer heeft. Volgens die berekening wint Oekraïne dus. Nogmaals, Putin kan niet mobiliseren in eigen land zonder oorlog te verklaren.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:32: je geeft al aan dat Amerika ook niet kon winnen in vietnam en afghanistan. Dan is toch redelijk stupide je overtuiging dat Rusland wel kan winnen in Oekraine. Maar putin believers hebben toch vaak een kromme redenering
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:45:
Hahaha "John J. Mearsheimer" de charlatan en volidioot. Geen wonder dat je altijd zulke rare dingen zegt op Oekraine topics. Als dat je bron is dan zijn twee dingen duidelijk je snapt er helemaal niets van en je wil dit graag zo houden.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:49:
De Russen hebben alleen dankzij Operation Lend-Lease (en Stalin zijn bereidheid om alles en iedereen de dood in te sturen) kunnen winnen. Maar zonder operation Lend-Lease was de Sovjet tactiek nutteloos geweest het bezorgde vooral PTSD bij de nazi's die de lopen van hun machinegeweren continu moesten vervangen omdat ze golf na golf Russen overhoop moesten knallen.
@koeberg | 29-06-22 | 15:10: Het systeem van hun is in ieder geval digitaal en gekoppeld aan het internet. Kans zit er dan ook dik in dat hackers die silo's al gesaboteerd hebben. Alleen hun onderzeeërs blijven een probleempje.
Je kan ze ook aan mij geven; verkoop ik ze. Want zal me niks verbazen dat ze binnen een week kapot zijn.
Die dingen vallen onder het Duitse degelijkheid principe.
Als we die idiote stikstofregelgeving afschaffen dan kunnen we de miljarden die we daarmee besparen gebruiken om het leger op peil te brengen.
Dit laat trouwens wel zien dat, als er echt een totale oorlog uitbreekt, al dat moderne materieel je maar zover kan brengen. Het produceren en/of vervangen en het opleiden van personeel duurt veel te lang. Het is niet dat je een paar studenten van straat kan plukken en die dan een maand later met de F35 vliegen. Als je die dingen dus al hebt en je niet in de wachtrij staat.
Dat valt wel mee. Ik ben het met je eens als het gaat om een F-35, maar mobiele antitankwapens, stingers, een pantserhouwitzer of drones of HIMARS-raketartillerie? De Oekrainers bewijzen dat je met een paar dagen tot paar weken training en motivatie zulke wapens prima kan gebruiken.
Misschien zou het geen gek idee zijn om als Nederland forse voorraden van zulke wapens aan te leggen. Zo duur zijn ze niet: Een Javelin antitankwapen kost iets van 150.000 euro, een NLAW iets van 35.000 euro. Ook een Stinger kost iets van 35.000 euro. Voor een half miljard euro koop je tienduizend van die wapens.
@HarmenB | 29-06-22 | 15:17: javelins en stingers e.d. schakelen moderne tanks en helikopters uit waarvan het dus weer heel lang duurt voordat je die kunt vervangen, waardoor je uiteindelijk dus alleen met infanterie overblijft. Een beetje gechargeerd. In totale oorlog draait het meer om kwantiteit dan om kwaliteit, iets dat de Russen nu eigenlijk ook demonstreren.
Die dingen worden daar nuttig gebruikt. Prima. Met een beetje geluk krijgen we ze over een of twee jaar nog weer terug ook.
Met hoogstens een beetje paneldamage.
Zoals met onze marinehelicopter uit Sirte, Libie, netjes optijd en in uitmuntende staat.
@zwenkwieltje | 29-06-22 | 15:03: En met stoere turfstreepjes op de zijkant voor elke omgekomen Rus.
Heeft die vent in dat filmpje een enge keelziekte of zo?
Hij klinkt zo raar en die kleur van zijn hals is ook verdacht!
Hup!
Naar dokterski!
Drie onze pantserhouwitsers — functie elders..
Weet Ollongren inmiddels het verschil tussen een generaal en een sergeant? En hoeveel majoors er in de koninklijke militaire fanfare zitten? En hoever zo’n tuba vuurt ivm mogelijke uitzending?
Misschien kunnen we nog goedkoop wat zelmoordmortieren op de kop tikken?
.. en weet zij überhaupt van voren dat ze van achter moet schijten?
@TheEgg | 29-06-22 | 15:01: en weet ze al wat ze moet met iemand die sergeant is en majoor als achternaam heeft.
Ik denk niet dat we die houwitsers ethisch gezien tegen onze boeren kunnen inzetten. En als Rusland ons aanvalt dan doet het dat met een langeafstandsraket, daar doet zo'n houwitser niks tegen. De Russen gaan echt niet met een konvooi door Oekraïne, Polen en Duitsland trekken.
Toch handig om er nog een paar te houden voor als de Chinezen met hun vloot Putin komen helpen.
Altijd leuk, uitdelen van andermans geld en dan zelf met de eer strijken. Kassa Eikeltak kan het, het is haar baan.
Daar heeft u 1,2 euro aan bijgedragen ;)
En hoeveel granaten en welke krijgen zij daarbij? En hoeveel hebben wij er zelf nog?
Liever dat wij ons materieel weggeven en dat de Oekraïners namens ons tegen de Russen vechten dan dat wij er een Nederlandse divisie naar toe sturen en zelf partij worden in de oorlog tegen Rusland.
Dan komen we er goed mee weg dat we alleen wat spullen hoeven weg te geven.
Helemaal raak.
Kunnen we geen vreemdelingenlegioen maken die onder eigen vlag strijden? Naar verluidt zitten de azc's vol met jonge strijders. Drie jaar naar het front en daarna een verblijfsvergunning (tenzij we tegen die tijd anders beslissen).
Dit zijn niet de enige keuzes die er zijn, dramaqueen.
@C1O2 | 29-06-22 | 14:58: Verblijfsvergunning? Eerst maar eens bed, brood en Miele afbetalen. We zijn de bank van lening nier. Oh wacht..
Beter dat ze daar Russen naar de hel staan te blazen dan dat we het hier moeten doen. Des te langer het conflict duurt, des te sterker komen wij eruit.
En dat van R'dam nuken. Doe maar, kunnen we het eindelijk fatsoenlijk opbouwen. :-)
Poetin weet heel goed dat als hij dat doet, hij er per kerende post een op Moskou kan verwachten. Gaat hij niet doen dus.
@Ivoren Toren | 29-06-22 | 15:01: Tuurlijk doet ie dat niet. Die debiel is wel gek, maar niet zo gek. Allemaal grootspraak.
Ik heb nog een
SuperSoaker 50! Alleen het pompje om de druk op te bouwen doet het niet maar verder in prima staat!
Een deel olie en twee delen benzine en je hebt een prima vlammenwerper.
@Osdorpertje | 29-06-22 | 14:53:
Dáár heb je een goed punt!!
Een potlatch-party.
Het is niet het land veroveren maar heroveren. Op de staat die ons gegijzeld houdt. Neem Tjeerd de Groot. Staat in de Tweede Kamer uit te leggen hoe de Nederlandse boeren de nek om te draaien.
Tot 2017 wel ff zeven jaar lang dik betaald voor promotie door de dertien grootste zuivelondernemingen van Nederland.
Vanaf 2017 Kamerlid voor D66. Trek uw conclusies. Maar een nsb er is er niets bij.
Hij kreeg pas een hekel aan de duitsers toen ze het land uittrokken.
Nederland heeft kennis genoeg om zelf wapens te produceren. Doe dat en je hoeft niet achteraan aan te sluiten.
Verder is alle hulp aan Oekraïne welkom. Dit had veel eerder moeten gebeuren. Nederland heeft, samen met de rest van Europa, binnenkort veel last van deze oorlog.
Dat wordt er niet beter op door op de oorlogstrommels te slaan. Ga toch lekker tuinieren en een bunker bouwen ofzo.
@Zeebonkus | 29-06-22 | 14:56: in een flat? Grapjas.
Inderdaad goed idee... eigen oorlogsindustrie opzetten... vroegurh hadden we al een kruitfabriek in geloof ik Noord-Holland staan dus als we opschieten is de kennis er misschien nog bij een aantal bejaarden..
@Bello de Hond | 29-06-22 | 15:14: EuroMetaal in Zaandam bij de Hembrug
@Bello de Hond | 29-06-22 | 15:14: Met 970 Kruidvatten in Nederland komen we ook een end.
Duidelijk dat men overigens spooksquadrons boven Oekraïne had moeten inzetten. Zo de russische artillerie neutraliseren en uitroeien. De opinie van Hitelr was ook niet erg van belang voor de geällieerden.
Wat wapens geven prima, als we ons als Navo-landen maar niet teveel in de kaart laten kijken qua strategie/tactieken.
Ik kan me bijvoorbeeld zo voorstellen dat er een VS/Navo-draaiboek klaar lag om de luchtverdediging van Russische schepen te misleiden om ze vervolgens te laten zinken. Die misleiding is nu één keer gelukt bij de 'Moskva', maar de Russen trappen hier dus niet een tweede keer in.
Premisse: ik ga ervan uit dat Oekraïne bij het zinken van de 'Moskva' een Navo/VS-tactiek heeft gebruikt.
Of op zijn minst Intel over de exacte locatie van het schip, maar denk idd ook over misleiding van de luchtafweer systemen van het schip.
Er is laatst nog een een boot gekelderd. Ook bij Slangeneiland. Verder geven de Amerikanen toe dat ze informatie delen met Oekraïne.
Bekijk het positief, we hadden dus gewoon 3 Houwitsers. Wat nou uitgeklede defensiemacht.
Nou lopen er alleen militairen meer omheen die pief paf poef roepen.
Wij zijn zo klein. Gewoon het leger opheffen en ons laten beveiligen door de ons omringende landen.
Welja, nog meer profiteren van landen die wel hun landsverdediging op orde hebben. Als we nou gewoon jaarlijks slechts 3% van ons BNP aan defensie uitgeven komt het helemaal goed en stellen we wat voor internationaal.
En als we straks een nuke op ons dak krijgen dan snappen we daar niks van.
Ja is dat een logisch gevolg? Jij snapt dingen, nee grapje, haha.
@Ashtrey | 29-06-22 | 14:53: als je een beer maar vaak genoeg prikt met een stok dan krijg je een keer een uithaal. Ik heb geen trek in WW3, ben dan ook tegen wapenleveringen aan Oekraïne.
Prima toch al die heisa een eindje verderop, heb jij nog geen last van.
Vergeet de dop er niet af te halen voor gebruik.
Is gewoon een rechtvaardige donatie. De Russen hebben meer materieel, ammunitie en voetvolk. Om de balans in het conflict enigszins te herstellen hebben de Oekraïners spulletjes nodig. Die paar dingen die wij geven maken het verschil niet, maar de optelsom van Amerika + Europa kan dat wel. In ieder geval voldoende om toch eens aan die vredesbespreking te beginnen.
Vervolgens kunnen wij weer bij onze vrienden wat mooie orders plaatsen voor vervangend materieel, win-win.
Ik begreep dat Rusland ongeveer 10x zoveel artillerie heeft als Oekraine, ongeveer 350 vs 3.500 stuks. Die paar Houwitzers van NL gaan dus echt niet zorgen voor een evenwichtig strijdbeeld maar mogelijk dat het de Russen toch ietwat zenuwachtig maakt als ze zelf niet meer 'intouchable' zijn.
Rusland wilde vriendjes worden met de Taliban las ik vanmorgen ergens, dan kunnen we doneren tot we een ons wegen maar daar staat nog ruim 80 miljard aan US pewpew materiaal.
@_pacman_ | 29-06-22 | 14:47: die houwitser vuren altijd raakt door de geleide munitie.
@_pacman_ | 29-06-22 | 14:47: Die factor 10 geldt zo ongeveer alle wapens.
Kortom, leuk voor de Bühne.
Het laatste wat je in een oorlog wil is de balans herstellen. Tenzij je het als een spelletje ziet. Voor de gewone burger moet 1 van de 2 zijdes zo snel mogelijk een enorme overmacht hebben. Hoe eerder de volledige verovering, hoe eerder het over is. Dit soort in balans brengen zorgt alleen maar voor een eeuwig voort slepende oorlog waarbij het uiteindelijk vooral de gewone burger is die vermalen wordt.
@TheEgg | 29-06-22 | 14:59: Leuk vanuit het theorieboekje. Wel lastig als je tegenstander die grote overmacht heeft en je wil hem niet laten winnen. Dan maar als een zacht ei op de rug gaan liggen, en het lot lijdzaam ondergaan?
@_pacman_ | 29-06-22 | 15:04: Wat mij betreft moet je, zo snel mogelijk, winnen of verliezen. "Niet laten winnen" zonder dat je zelf wel wint leidt precies naar het soort oorlogen waar de gewone burger maximaal vermalen wordt, terwijl de mensen met de grootste woorden veilig op afstand zitten.
op commerciële diepladers, de diepladers van defensie worden gebruikt om de boeren te onderdrukken.
gelul, het is een oude foto en voor internationaal verkeer zal een commerciële vrachter goedkope zijn. Bovendien zal Nederland geen militairen naar Oekraïne willen sturen. Niet zitbaar in ieder geval.
Ga eens een dagje bij bijvoorbeeld Meppel langs de snelweg kijken anders. Tuinstoeltje en thermosfles mee: het rijdt daar af en aan met materieel van Defensie. Ja, ook met 'commercieel vervoer'. Al decennia.
Dat verstrekken gaat gewoon in overleg en is niet een idee van de Nederlandse leiding.
Daarbij hebben wij er nog genoeg in de mottenballen en die worden nu subiet gereed gemakt en gemoderniseerd. Zo hebben we een upgrade naar nieuw zonder veel vertraging.
Om de Russen te weerstaan hebben we meer manschappen nodig. PAraat en mobilisabel. Dwz dat er als de wiedeweerga drie of vier bragades extra gevormd moeten worden. Waarvan twee mobilisabel. Eigenlijk nog meer. Subiet de dienstplicht activeren en over drie maanden de eerste lichting laten opkomen.
Bij de marine subiet twee fregatten bijbestellen en ook subiet dienstplichtigen laten opkomen. Ook liggende schepen sofort gereedmaken.
Denk je nou echt serieus dat Poetin Europa (NAVO-landen) gaat aanvallen?
Echt, geen idee in wat voor wereld jij leeft. Wil je er over praten?
heb je je subiet al opgegeven voor dad's army?
Nee, geen dienstplicht. Ik zal de oogst in mijn tuin en mijn medeburgers altijd verdedigen als het er op aan komt maar niemand gaat mij tot iets verplichten. Dan maar een guerilla oorlog. Ik zie nog altijd meer gevaar van eigen bodem met politici die ons land hebben verkocht aan globalistische psychopaten en iedereen tegen elkaar uitspelen. Je kan beter zorgen dat je jezelf thuis kan verdedigen volgens mij.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 14:47:
Ik denk ook niet dat Poetin dat wil maar oprechte vraag aan u: waarom denkt u van niet?
@zwenkwieltje | 29-06-22 | 15:14: Heeft hij niks mee te winnen. Oekraïne is 1, maar Europa/VS?
Intussen weet hij ook wel dat zowel Europa als de VS het nu al laten afweten. Denk overigens ook niet dat Poetin zo nodig heel Oekraïne wil.
@dinges_123 | 29-06-22 | 14:48: Ik heb al genoeg gediend. Met echte mannen en echte kogels. Dienstplicht is voor 20 jarigen. Van alle groepen. Desnoods maakt men maar speciale pelotons met turken, marokkanen, afrikanen en hollandsche jongens. Opkomen, opleidingen en een jaartje dienen. Gewoon in Nederland. Dan heb je maar opgeleide mensen om de brigades te bemannen. Het is nu allemaal veel te weinig.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:17: Hoezo laten afweten?
Oekraïne betaalt toch wel voor deze dingen? Het is tenslotte, anders dan velen denken, niet onze oorlog.
Ja hoor, alles komt terug. Met rente...
Precies, 'Het is niet onze oorlog' we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Rutte zegt dat het wel onze oorlog is maar begint te janken bij wat rellende boeren, die man is een gevaar voor ons allemaal.
@koeberg | 29-06-22 | 15:03: Oekraïne is geen lid van NAVO of EU, wat klets je nou man met 'onze oorlog'.
@Ichneumonidae | 29-06-22 | 15:04:
Nog niet. Maar de plannen liggen lekker in de oven te garen as we speak.
@zwenkwieltje | 29-06-22 | 15:08: Ik hoef dat pauperland er helemaal niet bij, noch bij EU, noch bij NAVO. Macron zei kortgeleden overigens nog dat een EU-lidmaatschap nog wel een jaartje of 20 kan gaan duren.
@zwenkwieltje | 29-06-22 | 15:08: jij komt bij Putin over de vloer en kijkt dan in de keuken? Het is niet onze oorlog, misschien jouw of jullie oorlog, maar niet de mijne. Laat ze lekker bij Rusland gaan, of zelfstandig blijven... Boeiend...
Kansloos natuurlijk. Het Kremlin is allang klaar met schaken en Rutte zet zijn eerste pion. Maargoed, van dit kabinet is helemaal nooit iets goed en optijd.
Ja wat was het ook alweer? 3 dagen? Snelschaken? Hopeloos mislukt. En kijk ze nu eens, cm voor cm in het Oosten, alles kapot. Wat een genieën zeg.
You will own nothing and be happy.
ah joh, even geduld nog en die draagbare troep is hier gewoon op straat weer te koop.
Hopen dat de Oekraïners hun luchtverdediging op orde hebben want anders hebben ze er niet lang plezier van.
die is al lang op orde, daarom vliegen de russen ook niet boven Oekraïne en moet alles met oude munitie via de artillerie bereikt worden.
Klopt niet. Russen hebben overmacht in het oosten
Zou ook gek zijn als we in "onze" oorlog niet eens onze wapens zouden inzetten.
Voor wie zijn we eigenlijk?
Ik ben voor de gewone Oekraïense burger. Dat betekent dus dat ik tegen Putin, Biden, Zelensky en van der Leyen ben. Allemaal oorlogshitsers die tegen de muur horen. Het lijkt fucking 1914 wel. Geopolitiekje spelen en de burger is hooguit een resource (potentiele militair) die je zo snel mogelijk buiten spel moet zetten door ze te vermoorden of door ze en masse in de richting van de tegenstander te sturen, zodat je eigen vrindjes buiten schot blijven.
@TheEgg | 29-06-22 | 14:55:
Inderdaad, recent de documentaire The long road to war gekeken op Netflix.
De overeenkomsten zijn akelig treffend.
@TheEgg | 29-06-22 | 14:55: Zelenski een oorlogshitser? Wat zou hij dan moeten doen volgens jou? De wapens neerleggen en knielen voor Putin?
@Mbovenka | 29-06-22 | 16:18: Natuurlijk. Heeft zich, sinds het begin van de oorlog, nog niet een keer uitgelaten over hoe zo snel mogelijk deze oorlog te beëindigen. Altijd oorlogszuchtige taal. Wil alles terug veroveren. Geen enkele handreiking voor een vredesakkoord. Wil altijd meer wapens, wil altijd dat wij ook daar komen vechten.
Een echte leider was vanaf dag 1 bezig geweest om met Poetin om de tafel te gaan zitten. Dat Poetin dan niet wil, dat maakt Poetin een lul. Maar hij wil zelf ook niet. En dat maakt hem zo'n zelfde lul.
@TheEgg | 29-06-22 | 17:01:
Dus jij gaat ook met de roofovervallers aan je koffietafel zitten om te overleggen wat ze allemaal mee mogen nemen?
@Theodorus.Goldbach | 29-06-22 | 19:08: Als zij bewapend zijn en ik niet, is dat inderdaad het standaard advies. Maar voel je vrij om in zo'n situatie zelf wel de held uit te hangen. Eerst verkrachten ze je kinderen en je vrouw, en daarna worden ze vermoord. Daarna pakken ze jou. Maar hé, je hebt je tenminste wel verzet, stoere jongen.
Prima, daar is die spullenboel voor. Mocht Poetin, Un of Xi Jinping plannen hebben om NL te bezetten dan moeten ze eerst door Duitsland, Frankrijk of Engeland. Dat maakt die Houwitzers op NL grondgebied feitelijk overbodig.
De Hollandse Waterlinie zal ze tegenhouden.
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 14:45: Niet te vergeten het ferme "pang" van de Nederlandse soldaat!
@Asteroid-B612 | 29-06-22 | 14:45: die moet alleen wel even 3 maanden van te voren worden aangezet.
De infrastructuur is er niet echt meer op berekend en het is de grootste lol als er na het starten van de waterlinie er een "oh nee, toch niet" komt van vijandige kant. Dan staat heel midden nederland blank, daar gaat de woke sectie niet mee accoord.
Onze wapens, onze oorlog...
Geef alles maar weg aan de Oekies, op één F16 na, met die bom op Volkel pakken we de Rus dan alsnog......
Niet alleen in Volkel maar ook in Leeuwarden ligt er een deel opgeslagen.
@Ing. eslapen | 29-06-22 | 14:42: De atoombommen liggen niet op de vliegvelden.
War, huh (good God y'all)
What is it good for?
Absolutely nothing, say it again
Het is goed voor de aandeelhouders in de olie/gas en wapenindustrie.
@Hersenletsel | 29-06-22 | 15:01:
1-0 voor u!
Thuisbezorgd punt nl.
Ben bang dat het weggeven van dit soort materiaal gewoon wordt opgevat als inmenging wordt gezien en dat je je nu dus gewoon echt op alles voorbereid moet zijn.
Truck onderweg met een raket treffen?
Dat is ook inmenging.
Zou vreemd zijn als je wel allerlei wapentuig mag leveren, en dan nog steeds het niet "onze" oorlog zou noemen, en dat het pas echt "onze" oorlog is als je de machinist meestuurt.
Zo dacht Hitler er ook over. Interesseerde dat Churchill of Roosevelt?
@AntiZanicz | 29-06-22 | 14:45: Roosevelt rukte het aanvankelijk allemaal niet zo wat die rare Pruisen op ons continent uitvroten. er was prima zaken mee te doen en vele vooraanstaande Amerikanen vonden de NAZI partij wel een prima dingetje. het veranderde wat toen de transatlantische handel flinke deuken opliep, Engeland moeilijk te bevoorraden werd (waren ook toen al prima vriendjes, kut dat je wat V2's op je dak krijgt joh maar hier heb je nog een bootje olie). en ook vervelend was het toen de U boten New York begonnen aan te doen. dus Roosevelt rukt het allemaal niet zo heel veel.
Wie interesseert het wat Poetin al dan niet denkt. Wat ik niet begrijp is dat voor anderen denken. Als Poetin het als inmenging wil opvatten, dan doet hij dat toch?
@dinges_123 | 29-06-22 | 14:53: kletskoek, Roosevelt was altijd tegen Hitler. Alleen de burgers en congress waren tegen. En pas na de Japanse aanval op Pearl Harbour ging de stemming om. Gelukkig was Hitler dom genoeg zelf de oorlog aan de USA te verklaren.
@dinges_123 | 29-06-22 | 14:53: hij werd pas wakker toen een aantal van zijn slagschepen verzopen bij Pearl Harbor.
De Russen willen ons al in het conflict betrekken sinds MH-17. Nu zijn we eindelijk betrokken, is het weer niet goed.
Het volgende beeldmateriaal bevat mogelijk gevoelige content.
Dus dan staan de verwachtingen hoog gespannen ... en dan ....
Een tank die PANG en een kerel die WHOEE roept.
Begrijp ik goed dat de snowflake millennials daar al niet meer tegen kunnen?
Geen Twitter hier, dan mag je het niet zien. Maar niets gemist begrijp ik.
Geen blaffer meer te bekennen als hier de pleuris uit breekt.
De boeren kan je nog bestrijden met het waterkanon, de echte vijand niet.
Zie de babbelbox in den haag, vandaag.
Incapabelen.
Kladblaadje oorlog in NL:
- Russische atoombom vangen op en om de havensteden
- Koninklijke familie en regering met het vliegtuig d'r vandoor
- Achterstandswijken gaan over op Sharia wetten
- Stroom, voedsel, en benzine op
- Verder dan dat leven we niet meer
Wellicht dat de defensie iets wil doen tussen die puntjes door. Misschien, wie weet.
@GeheidEenGeit | 29-06-22 | 14:41: Pang pang roepen.
Weet je hoever het rijden is met een tank van Moskou hierheen? En dan liggen er ook nog een paar landen die heus niet gaan zeggen: "U bent op weg naar Nederland? Oh, rijdt dan maar door"
@GeheidEenGeit | 29-06-22 | 14:41: Dit is wel een van de domste reacties tot nu toe.
@Bakkeleures | 29-06-22 | 15:21: Nee, ik wilde net solliciteren bij Defensie met dit staaltje krijgswetenschap. Godsamme zeg.
Maar 'onze jongens' (m/v/x/) kunnen wel heel hard PANG roepen.
niets beters te verzinnen dan een broodje aap aan te halen.
ER is genoeg scherpe munitie. U heeft duidelijk niet gediend anders wist u wel dat er op oefening zelden met scherp geschoten wordt.
@AntiZanicz | 29-06-22 | 14:47:
Er werd alleen met scherp geschoten wanneer u deel uitmaakte van de oefening?
Het is gewoon een spelletje, wie geeft het meeste weg, en scoort de meeste deugpunten.
mwah, we hebben er toch echt wel baat bij dat er zo snel mogelijk zo
veel mogelijk Russisch wapentuig kapot word geschoten.
Ok jij vindt een vol winkelcentrum kapotschieten helemaal toppie joppie, fakkin’ mongool.
Wordt tijd dat we ook wat aan Rusland geven, zo is het niet eerlijk.
REAGEER OOK