ABC News: "100 Leopard 2-tanks uit 12 landen naar UKR zodra Duitsland toestemming geeft"
Korreltje zout, maar toch
Opvallend! Bundeswehr publiceerde gisteren deze video
We citeren even de ABC News Exclusive: "Twelve countries have agreed to supply Ukraine with around 100 Leopard 2 tanks if the German government gives its consent, according to a senior Ukrainian official who spoke exclusively to ABC News. Those agreements, the source said, were made at Friday's summit at Ramstein US Air Force Base in Germany when allied nations discussed military support for Ukraine. Countries such as Poland and Finland have already indicated publicly that they are willing to provide a number of their Leopard 2 tanks to Ukraine. The Ukrainian official with knowledge of the matter said Spain, the Netherlands and Denmark were also willing to provide some of their tanks, however Germany's consent was still necessary for the coalition of countries to proceed on the matter."
Tuurlijk, het is maar een (1) bron en Nederland 'heeft' geen tanks om weg te geven, we leasen er 18 van Duitsland. Maar goed, even over de ontwikkelingen. Polen heeft inmiddels wel formeel hun exportverzoek voor 14 Leopard 2-tanks bij Duitsland ingediend. Maar Duitse premier Scholz aarzelt nog steeds, en er is in feite nog niets veranderd sinds Scholz' woordvoerder zijn MinBuz Baerbock terugfloot nadat zij op Franse tv zei dat "Duitsland niet in de weg zou staan als Polen Leopard 2-tanks aan Oekraïne zou doneren."
Wel heeft Polen - in tegenstelling tot alle andere landen - aan de EU gevraagd of het hen financieel kan "compenseren" voor de 14 tanks. Ja, dat staat niet fraai. Ondertussen lijkt Bakhmut steeds verder omsingeld te raken. Een aantal onwerkelijke beelden, na de breek.
INSTANT UPDATE: Wall Street Journal schrijft dat: "The Biden administration is leaning toward sending a significant number of Abrams M1 tanks to Ukraine and an announcement of the deliveries could come this week, U.S. officials said." Als dat gebeurt gaat ook Duitsland overstag.
UPDATE: "GERMANY TO SEND LEOPARD TANKS TO UKRAINE - SPIEGEL CITING SOURCES - RTRS". Hier hun write-up. Het ANP meldt dat ook andere landen Duitse toestemming krijgen hun Leopards te doneren.
'Onze' Leopard 2's op oefening met hun eigenaren (Duitsers)
Bastogne vibes
Social
Onwerkelijke point blank loopgraaf-beelden vanaf 0:30...
Social
Reaguursels
InloggenHet is daar oorlog. Laat dat inzinken.
De heftigheid.
Een vader van kinderen, in een loopgraaf, tegen Russen, ook met kinderen.
Schieten elkaar dood omdat… Poetin.
Fuck wat een tyfuszooi.
Dat het snel over mag zijn.
Het is niet te geloven. Eindelijk doen die Duitsers eens iets goeds met hun tanks maar man, man, wat heeft het een tijd geduurd. Nou, Oeki's, make it count.
Ja, nu er vol in tegen die Wagner-Russen.
Zou het een goed idee zijn om de Russen te vertellen waar we deze 100 tanks exact gaan inzetten om ze zo nog wat extra bang te maken?
Denk dat de vermelding van de inzetslocatie "Oekraïne" wel wat kan zeggen, zonder specifiek te wezen. Die 100 tanks gaan vergezeld met Challenger 2, en over een korte tijd waarschijnlijk een vergelijkbaar M1 Abrams tanks toch wel iets een verschil maken. Hetzij terugdringen, hetzij een kernoorlog ontketenend. Ik ben onderhand gewoon voor. Sturen die hap, overwinnen of klaar. Want het stopt niet als de EU wapenleveringen stoppen bij Oekraïne.
@Reagiertank | 25-01-23 | 02:15: "vergelijkbaar aantal M1 Abrams". *
LOL @ dat Bundeswehr-filmpje op 00:45 (Waffenstabilisierung): Drink that, Putin de Mierda !
Kijk nog ff de Battle of 73 Easting. Een mix van enkele Abrams en Bradley die een halve divisie T72 van de Republikeinse Garde van de kaart veegt. Bijzonder kansloos gevecht voor de Irakezen. Denk dat eenzelfde mix best een gaatje kan slaan in de Russische linies. Maar goed, ze zijn nog niet geleverd.
en ook die T72's zijn niet meer dezelfde als toen.
@Acidstain | 24-01-23 | 22:43: Maar ook de tankdivisies van rusland zijn niet meer dezelfde. Ben bang voor een grootschalig bloedbad, een bloedbad wat een hele natie ten gronde brengt door de megalomane acties van 1 doorgeslagen dictator.
Goed zo. Wilt u meer of minder tanks?.....Elke tank wordt tegen de bedreiging van de navo ingezet; de orcs van Putin. Laat hem zijn kruit verschieten met zijn B-troep wapens. Alleen veel kwaliteit verslaat veel kwantiteit in dit geval. Veel goede wapens tegen veel poppetjes van vlees en bloed.
Bij de russische grens word je gewoon in de pan gehakt, 100 tanks doen niet zo veel.
100 leopards kunnen 1000 T 62's aan.
En by the way, ze zijn al bik de grens he. Dankzij 105% van de stemmen in een referendum zijn die 4 oblasts onderdeel van de Russische federatie.
100 tanks walsen over Bachmut heen.
Het zijn geen 100 tanks, het zijn 100 Tanks+Teams.
Bij de grens van voor 2014 moet je ook gewoon stoppen.
@LD69 | 24-01-23 | 22:14: target practise
@SterF... | 24-01-23 | 22:44: precies, de navo grens van 2014, stampvoetende woke brigades gaan daar niet veel verandering in brengen.
Ben benieuwd wat Putin gaat doen als de leopards de Krim binnenrollen
.accepteren en terugtrekken zou mooi zijn, maar de reactie kan ook anders zijn.
Iets zegt me dat dit verkeerd gaat aflopen. Putin ziet dit m.i. als een provicatie waar hij hoe dan ook op moet reageren.
@Here's Freddy | 24-01-23 | 21:32: Je hebt hem gesproken recentelijk?
@Here's Freddy | 24-01-23 | 21:32: Poetin ziet al geduchte provocatiespoken sinds het Nederland-Ruslandjaar. And the beat goes on. Net als bij ome Erdo.
@Here's Freddy | 24-01-23 | 21:32: Putin is vooral van dreigen, grote woorden en grof werk.
Achtung Panzer! Hopelijk leveren ze dit iconische naslagwerk er ook bij.
Die ouwe Heinz had het wel in het snotje..
Maar toch, die tanks. Zijn ze nou echt het handigste? Volgens mij, Bradley en Striker, ze rijden harder, makkelijker in onderhoud, en er kunnen soldaten in mee. Voor een bewegingsoorlog beter geschikt en beide hebben anti tank raketten aan boord. De TOW en de Javelin. Zeer effectief ook. Minder pantser maar je bent sowieso toast als je door een raket geraakt wordt. Maar ja, het klinkt als heel wat, die tanks.
Voor manoeuvre oorlogsvoering heb je beide nodig. Het beste anti-tank wapen is een tank.
De leopard loopt 72 km/h, de Bradley 61 km/h.
Aan de CV90 hebben ze meer.
@ratelaar | 24-01-23 | 21:15: A10 plus
@ratelaar | 24-01-23 | 21:15: Lees dit meer, maar volgens mij is het beste anti-tank wapen een drone, en dan in het bijzonder zo'n zelfzoekend kamikaze ding.
@2CVOcean | 24-01-23 | 21:43: ik begreep uit eerder draadje dat die niet komen. Jammer want ze zijn heel effectief en worden (A10-C) alleen nog door de air national guard gebruikt.
Overigens, dit is natuurlijk ook een afgang voor Duitsland, dat Scholz nu eindelijk, na God weet hoeveel weken, overstag gaat.
De schade aan het imago van Duitsland is al gedaan, dit gedonder heeft veel kwaad bloed gezet.
En het heeft ook heel veel waardevolle tijd gekost, die Oekraïne goed had kunnen besteden aan het voorbereiden op het volgende Russische offensief.
De mensen die het hardst roepen dat landen zelf mogen bepalen welke richting ze op willen met hun land en dat andere landen daar niets over te vertellen hebben, roepen nu het hardst dat Duitsland vooral niet zelf mag bepalen welke richting ze op willen. Best duaal allemaal.
@Plaktong | 24-01-23 | 21:27: Domme vergelijking, Kees zegt toch niet dat we Duitsland daarom moeten binnenvallen? Of kapotschieten? Zoals jouw vriend Putin nu met Oekraïne doet.
@Après toi | 24-01-23 | 21:33: ik kan Poetin niet tot mijn vriendenkring rekenen. En mijn sympathie ligt bij de arme Oekraïnse bevolking.
En ik maakte geen vergelijking. Duitsland gaat overstag onder druk en tegen hun zin. Zij zijn niet vrij om de keuze te maken die zij zelf hadden willen maken. Zo gaat dat in de geopolitiek. Er zijn echter mensen die geloven dat landen hun eigen pad kunnen kiezen binnen het geopolitieke landschap. Dit is een misvatting.
Ik denk dat je er voor het gemak vanuit zou mogen gaan dat de opleiding om de Leopards al lang gestart is, en dat dit qua tijd geen reet uit maakt. Die dingen zijn in een paar dagen in Oekraine, de werkelijke inzet vooral afhankelijk van de eventuele bijscholing die nodig is.
@The_Noudster | 24-01-23 | 22:12:
Dat denk ik ook. Zonder een vierkoppig team dat gedegen is opgeleid is deze tank niet meer dan een blikopener. Mét zo'n team darentegen is het een echte Angstgegner.
Mogen er nog meer zijn ook. Moet Rusland maar niet rotzooien in de achtertuin van de EU.
Stel je toch eens voor, dat niet Zelensky, maar Scholz, de president van Oekraïne was geweest!
Dan zou hij al op dag één van de Russische invasie een goed gesprek met Poetin hebben willen voeren, en op dat twee zou hij bij het kruisje de overgave van zijn land getekend hebben.
Of, nog waarschijnlijker, hij zou al van tevoren door de knieën gegaan zijn, en de sleutels van het land gelijk maar bij het Kremlin hebben afgeleverd.
Ze hebben een Scholz gehad als president. De man heeft moeten vluchten voor zijn leven.
@Duwbak_Linda | 24-01-23 | 21:01: Mooi zo, opzouten met dat soort natte dweilen!
Doing ze Chamberlain.
Ben het vaak met je eens Kees maar dit is speculatief. Scholz is zich zeer bewust van het feit dat ruim 80 jaar geleden Duitse en Russische tanks tegen elkaar stonden, vrijwel op dezelfde plek als waar ze nu ingezet gaan worden.
En de man weet ook dat het gruwelijk mis kan gaan tegen de Russen en dan ligt Berlijn ineens angstwekkend dicht bij Kiev. Dus zolang de VS geen onomwonden participatie toezegt begrijp ik Sholtz' huiver wel. Blijkbaar heeft de VS nu voldoende toegezegd.
Las laatst een interessante hypothese over de Duitse terughoudendheid die ingegeven zou zijn door industriepolitiek. Men is bang om marktaandeel te verliezen aan de Amerikanen omdat deze aan zouden bieden om aan Oekraine geleverd materieel aan te vullen met Amerikaans materieel. Daardoor zou een vendor lock in kunnen ontstaan waarbij de betreffende landen voortaan afhankelijk zouden zijn van Amerikaans materieel ipv Duits matrieel. Vind het niet onaannemelijk klinken. Zuert dass Fressen dann die Moral zoals een oude Duitser al plachte te zeggen.
S in zuerst omhoog schoppen doet.
"plachte te zeggen"? Placht te zeggen, zult u bedoelen. Plagde kan wel, dat is de verleden tijd van plaggen, in de zin van afplaggen, plaggen steken etc.
@KeesBruin | 24-01-23 | 20:47: Ja precies. Laat daar geen misverstand over bestaan. Anders had niemand het begrepen. Gelukkig dat het is gecorrigeerd. Mijn dank is daarom groot.
We zijn al een tijdje verwikkeld in een handelsoorlog.
@bomenduwer | 24-01-23 | 20:55: Geen dank, ik ben nou eenmaal een groot voorstander van correct taalgebruik. Ik bespeur je cynisme, maar dat geeft niet. De meeste mensen worden niet graag gecorrigeerd op taalfouten.
Tegenwoordig vindt de goegemeente dat taalfouten de praat niet waard zijn, maar dat is een misverstand. Je moet zeggen wat je bedoelt, je moet je nauwkeurig uitdrukken, zodat wat je zegt maar voor één uitleg vatbaar is.
Leg dat eens uit aan die "jurist" van Vandaag Inside, met zijn eeuwige "als zijnde". Dat Gijp en Derksen dat niet weten geeft niet, die zijn laag opgeleid.
Long read: www.unz.com/mhudson/germanys-position...
@Wensbaar Denken | 24-01-23 | 21:53: Goed verhaal, lekker kort ook.
@KeesBruin | 24-01-23 | 21:01:
Eerste college Rechtsgeleerdheid: woorden op zich zijn nooit duidelijk en moeten worden geïnterpreteerd.
Nou, kom maar op met die tactical nukes, want dit is een flinke vonk in het kruidvat.
Ik denk een bom in de Trekpleister
Mag Oekraïne niet terugschieten?
Ah dus de Polen zien er weer een handeltje in. Volgens mij zijn ze al netto ontvanger..
Die Polen zijn niet bang. Goeie eigenschap.
@Après toi | 24-01-23 | 20:38: Dat is waar, maar ze zijn wel erg tuk op geld van de EU. Als je de hele tijd roept, dat je Leopards aan OekraÏne wilt geven, en op die vermaledijde Duitsers zit te wachten, komt het wel erg zwak over, als je vervolgens om poen begint te vragen bij de EU.
Slechte beurt voor Polen, wat mij betreft.
Daarnaast schijnen de Duitsers nog 3 triljoen aan Polen te moeten betalen. Haal die leopards daar alvast maar vanaf.
@KeesBruin | 24-01-23 | 20:49: het zou kunnen zijn (weet ik niet) dat Polen nu zelf nieuwe wapens moet kopen? Is wel een prooi voor Rusland toch?
Ondertussen gaat Nederland ook leopards 2 leveren. Kopen we eerst de leasetanks en dan geven ze aan Oekraïne.
Wat een focking clowns. Eerst 1 miljard bezuinigen, Rutte. En nu die ruikt dat steun aan Oekraïne ook voor hem politie opportuun is: www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/r...
Ik ben helemaal voor hoor. Maar echt, die Rutte, die man kent geen schaamte. Hier gaan weer een hoop mensen trappen. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verk... Het valt niet te ontkennen dat Rutte een politiek goed ontwikkeld neusje heeft. Maar op mijn steun hoeft die niet te rekenen de glibberige aal in een emmer snot.
Rutte is een volslagen amorele hufter. En inderdaad, de spreekwoordelijke paling in een emmer snot. Verachtelijke man.
"Onze" Leopard's moeten eerst worden overgespoten. Ze zijn nu licht roze met witte knalletters, Möchten Sie auch einen Leoparden mieten ?
@KeesBruin | 24-01-23 | 20:50: Dat Rutte geen enkele schaamte kent, heeft-ie trouwens op duidelijke wijze laten zien in dat 'functie elders' debat. Dat was werkelijk niet te geloven, wat hij daar ten beste gaf. Een meer dan beschamende vertoning.
Bizar inderdaad! Te zuinig om eigen tanks te kopen, maar kopen en weggeven kan dan weer wel..
Weer een stapje dichterbij ww3. Dit wordt opnieuw huilen in Berlijn.
En dat allemaal omdat Rusland zo nodig een soeverein land aan moest vallen en die situatie onmiddellijk kan beëindigen.
En dit keer stond het Europa niet voorop om te roepen dat Oekraïne moet onderhandelen. Wie had dat gedacht dat we in het westen iets hebben geleerd van WW2.. jammer dat Rusland nu het stokje overneemt als schurkenstaat.
Ik denk als je het niet doet, dat WO3 uiteindelijk losgaat. Dan zijn namelijk de Baltische Staten aan de beurt.
De Russen bakken er niks van. Het is een beschamende vertoning. Ze hebben de kat lang genoeg uit de boom gekeken.
Toe maar, lekker veel tanks en gevechtsvliegtuigen sturen, dan kan de oorlg weer in het voordeel van Oekraīne kantelen. Gevolg: wel weer veel meer doden.
Poetin zal waarschijnlijk verder mobiliseren om een tegenwicht te vormen.
Tot zover geen probleem, kantelt het maar weer terug. Nog meer doden, Oekraïnse jongens en Russische jongens.
Maar tegelijkertijd zal Zelenski de tanks en vliegtuigen gebruiken om de door Rusland veroverde gebieden aan te vallen. Poetin ziet dat als een aanval door Europees materieel (Europa dus) op Rusland.
Nou, dan zijn de rapen pas echt gaar. Rusland zal dat nooit accepteren en we gaan stap voor stap naar WO III.
Niemand kan dan meer terug want niemand wil verliezen en over vrede praten wordt als verraad gezien. Ik merk dat hier in de commentaren ook.
Ik heb in Japan de gevolge van een nucleaire vernietiging gezien. Dat kan en mag nooit weer gebeuren.
Dan liever pacifist. Liever een levende hond dan een dode leeuw.
En het verhaal dat de Russen hier over een half jaar voor de deur staan als we slapte vertonen door over vrede te praten, dat is oorlogszuchtg gebral van te grote ego's.
Bleke pacifist, met types als jij kunnen we ons beter meteen overgeven.
@Après toi | 24-01-23 | 20:26: We? als je zegt jongens we komen uit Zweden en Zwitserland, en laat ons er gezellig buiten.. je hoeft niet je nek voor alles en iedereen uit te steken.. Niet mijn oorlog..
Heb in Japan ook de gevolgen gezien, namelijk geen. Als je het niet weet kun je nergens aan zien dat er ooit twee klappers zijn geweest.
Heel, heel pietje beetje misschien omdat als we NU Rusland alle ruimte geven, dat China dan morgen in Taiwan staat?
Heel heel klein beetje misschien, omdat deze oorlog anders nooit door Oekraïne kan worden gewonnen en we hier in Europa straks met miljoenen vluchtelingen zitten, er enorm veel mensen worden vermoord door Russen?
En welk land is de volgende? Moldavie? Zeg jij het maar.
Ik zou toch wat beter opletten bij geschiedenisles en dan vooral de opmars van Duitsland in WW2.
Gelukkig hebben we hier als maatschappij van geleerd en staan we niet te schreeuwen om onderhandelingen, maar sturen we nu dat gene dat mogelijk is en zo min mogelijk escaleert.
Het is gewoon van kinderlijk niveau om te denken dat geen hulp sturen aan Oekraïne de honger van Rusland doet stillen.
Dwaas.
Nou, veel succes met je pacifisme, dat was ook zo'n succes in de jaren dertig. Het heeft Hitler niet tegengehouden, in tegendeel.
@Dikkebertha | 24-01-23 | 20:42:
Eensch..
@Après toi | 24-01-23 | 20:26: Ja, dat deden we vroeger wel anders. Toen gaven we ons pas na 5 dagen over. Duidelijk een andere generatie
Er is voor zover ik weet (en ik volg dit item redelijk) helemaal niemand in deze panelen die niet over vrede wil praten. Wat ik zie is een nogal verschillende definitie van "vrede" een verschillende definitie van "slachtoffers" en een verschillende definitie van "onderhandelen". Als onderhandelen betekent dat Oekraïne land dat van hen is moet afstaan, burgers over moet leveren aan een bewezen zooitje oorlogsmisdadigers, dan wordt van Oekraïne niet verwacht dat ze onderhandelen, dan wordt van Oekraïne verwacht dat ze capituleren en dát brengt mij dan bij de verschillende definitie van "slachtoffer". In veler ogen is een slachtoffer een dode. In mijn ogen is ook iemand die verkracht wordt, die in onvrijheid moet leven, die in een dictatuur moet leven een slachtoffer. En dát brengt mij dan bij de definitie van vrede. Vrede is geen synoniem voor een land dat niet in oorlog leeft. Als Oekraïne zich overgeeft is de oorlog weliswaar beëindigd, maar er is daar dan geen vrede. En pacifisme? Pacifisme kan er zijn als de autonomie en soevereiniteit van de ander gerespecteerd wordt. In alle andere gevallen is het niet meer als een schaamlap voor welbegrepen eigenbelang en valse politieke correctheid.
Heb je in Hiroshima ook gezien hoe erg de zielige Japanners het slachtoffer waren van de Amerikanen? Geen enkel besef van hun eigen misdadige imperialisme en het feit dat ze zelf een vernietigingsoorlog waren begonnen.
Ik vond dat hele museum nogal een gotspe eerlijk gezegd.
"Dan liever pacifist. Liever een levende hond dan een dode leeuw.''
Dat is kennelijk je advies aan de Oekraïners: Jongens, hou er toch mee op, laat Rusland je zo snel mogelijk bezetten, dan stopt het bloedvergieten en sneuvelen (althans mbt Russische levens; voor de Oekraïners zal het feest dan pas echt beginnen), zijn jullie verder de voetveeg van Poetin en keert de Sovjet repressie als het ware weer helemaal terug.
Prachtig advies, hoor. Ben benieuwd wat de Oekraïners ervan vinden.
''En het verhaal dat de Russen hier over een half jaar voor de deur staan als we slapte vertonen door over vrede te praten, dat is oorlogszuchtg gebral van te grote ego's."
Kijk, dat is de ware pacifist: zolang wij in Nederland nergens last van hebben en niet rechtstreeks bedreigd worden, moet de rest niet zeuren en zijn bek houden.
Alleen, als het ooit wel zo wordt dat de Russen hier voor de deur staan, dan weten pacifisten als jij niet hoe snel ze Uncle Sam om hulp moeten vragen.
Pacifisten zijn de reden dat we nu voor deze keus zijn komen te staan: als we een sterk defensiebeleid waren blijven voeren na ‘91 was dit nooit gebeurd.
@Homer P. Simpson | 24-01-23 | 21:49: dit klopt niet. Het leger is wegbezuinigd door Rutte. Rutte is heel veel niet en hij is dus ook geen pacifist. Overigens was er in zo ongeveer gans Europa de neiging om op defensie te bezuinigen, waarmee ook de zoveelste "reden" van Poetin naar het rijk der fabelen kan worden verwezen. 24 februari 2021 was de NAVO op sterven na dood, waren de meeste legers nagenoeg wegbezuinigd, de opkomstplicht voor militaire dienst afgeschaft, dus dat vollemaansgezicht in het Kremlin kan zich onmogelijk door het westen bedreigd hebben gevoeld.
De leopards en abrams komen. Dat zijn geen grappen. Serieus wapentuig. Kunnen we zien hoe het navo geschut zich zal houden tegen de Russen, zonder dat je er zelf in zit. Ben benieuwd.
Dat is stiekem toch altijd al een van de onderliggende motivaties voor het voeren van proxy oorlogen geweest ;)
Gewoon hetzelfde als de panzerhowitzers, humans en javelins: eerste schot raak. Als deze oorlog een ding laat zien, is het dat Russisch wapentuig enorm beroerd presteert, verder dan carpetbombings komen ze niet.
@Homer P. Simpson | 24-01-23 | 21:52: ik hoop t!
En nu maar hopen dat ze in de tussentijd al wat bemanning opgeleid hebben anders zijn ze weer drie maanden verder.
Het "Panzerlied" nog maar eens opzet... www.youtube.com/watch?v=8JDkdc246QQ
De tekst (alle coupletten) was hier binnen 5 minuten weggejorist.
Het was ook t/m 2017 het officiële lied van de Gepantserde onderdelen van de Bundeswehr.
Maar ja, Duitsers en marsen he, verboten !
Nu doet Brussel exact hetzelfde, benieuwd welk opgewekt muziekje ze eronder gaan zetten.
Nou, hoop dar het bericht van Spiegel waar is, duurde wel onmogelijk lang. Hoop niet dat die Duitse minister nu nog weer gaat zeggen dat iedereen het eens moet zijn in Europa. Tijd dringt. Spanningen in de buurt van Estland nemen ook toe lees ik net in een tegel? Laten we het niet hopen! Niet aan denken dat WO III uitbreekt!
Het is afwachten of het sturen van zware wapens WW3 gaat voorkomen.
Macho man uit Moskou is door zijn voorraad vlees heen en zal koste wat kost alles opofferen om gezichtsverlies te voorkomen. Levering zwaar materiaal doet hem niks, omdat hij in zijn eigen bed slaapt ver van alle gruwelen. Het antwoord van Putin zal niet lang uitblijven.
@First Contact | 24-01-23 | 20:08:
Ja, heb er toch ook wel enige vrees voor. Hopelijk gebeurt er niks aan de grens van Estland, Letland of Litouwen!
In Estland neemt de spanning ook toe.
Dagelijks komen de treinen met stookolie uit Rusland door de stad.
Enkele dagen geleden waren wagons van het opschrift Russky Mirr voorzien dat moest verwijderd worden.
Gisteren heeft Moskou de ambassadeur uitgewezen, mijn vrouw zegt dat is een opmaat voor oorlog.
We zullen zien maar de halfslachtige houding van Duitsland doet de zaak geen goed.
De oorlog in Europa is al bijna een jaar in al zijn verschrikkingen aan de gang.
Hoe eerder op het slagveld een overwinning wordt gehaald hoe beter.
De Finnen aan hun Zuid grens en de Esten bij Narva hebben dit in 1944 al laten zien.
"Als men vrede wil moet men zich op een oorlog voorbereiden"
Niets is gratis.
Juist!
Si vis pacem parabellum
@DeKussendeWielrenner | 24-01-23 | 19:59:
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 20:00: Nederland heeft zijn vredes dividend opgebruikt, jullie hebben ook een slot op de deur nodig. Twee procent is wel het minimum.
Ik had ooit een malle (suiker) Oom die dat soort liederen zong op verjaardagspartijtjes 020.. pakweg 40 jaar geleden.. stevast giga familieruzies.... altijd lachen.. tussen de jodekoeken&negerzoenen door....
Is dat de nieuwe Rammstein?
Slikt nog even een Pervitin voor het gevoel.
Alleen maar het woord ‘Deutschland’ vervangen door ‘Europa’ en het kan uit volle borst worden meegezongen vanuit Berl…ehhh, Brussel.
Wauw: www.ad.nl/buitenland/live-der-spiegel...
Een onderbelicht aspect van deze oorlog is dat dit waarschijnlijk een soort natte droom voor de neocons is: De Russische Federatie loopt militair leeg en er is niets wat ze daar tegen kunnen doen. Ze zijn er volkomen ingetrapt. De Nato gelederen sluiten en de 2% norm is weer actueel.
Het leed aan beide zijden is afschuwelijk.
2%, ja. Moet alleen nog ff omgezet worden in materieel en getrainde mensen..
Het verschil is echter dat Rusland dagelijks nieuwe voertuigen en munitie uit hun industrie perst. De NAVO heeft al een behoorlijk tekort aan munitie en is tonnen aan materiaal en munitie naar oekraine aan het sturen die ze niet zo snel hebben aangevuld.
@zaaddodende pasta | 24-01-23 | 19:38:
Russische industrie? Hahaha
Met 143 miljoen inwoners en een oppervlakte van 17.100.00km2 kan Rusland met een totale oorlogsindustrie nog flink wat mankrachten op het strijdtoneel brengen. Ondanks enorme verliezen in zowel WW1 als WW2 zijn ze in beide oorlogen uiteindelijk teruggekomen als militaire grootmacht. Dat gegeven plus het feit dat het tegenwoordig ook nog eens een nucleaire grootmacht is zit me niet lekker.
@zaaddodende pasta | 24-01-23 | 19:38:
Onderschat de industriële macht niet van de Amerikanen en al helemaal niet van vage fabriekjes waar jij en ik nog nooit van gehoord hebben ergens in Roemenië e.d. Ironisch gezien lag een groot deel van de industriële macht van de Sovjet-Unie in Oekraïne die zelf ook best aardig spul kunnen maken.
@First Contact | 24-01-23 | 19:42:
De militaire grootmacht bleek een mythe. Hoe het zit met de kernwapens? Geen idee, als het zo brak is als hun professionele leger denk ik dat niemand daar echt bang voor moet zijn als er rekening mee houdt dat er ook zoiets is als een raketschild. Zullen er dan mensen sterven? Miljoenen? Misschien maar Rusland staat er niet zo best voor. En niet alleen qua industrie. Russen zijn oud, vaak zeer ongezond vanwege o.a. alcoholisme en van wat ze zeggen kunnen te maken, de T10 Armata, Su-52 en Sarmat blijkt niet veel van waar te maken. Zo zijn er maar iets van 20 prototypes van de befaamde Armata tank die op papier heftig is maar kennelijk niet eens een parade kan uitrijden.
@Psoglav | 24-01-23 | 19:49: Hun kernwapens zijn niet brak. Hun nucleaire command and control is veel belangrijker en dat lijkt vooralsnog goed te gaan..
@zaaddodende pasta | 24-01-23 | 19:38:
Daarom kopen zo ook in in Noord-Korea. Omdat hun industrie zo goed loopt. Ooit de uitrusting van de russen gezien ?
@First Contact | 24-01-23 | 19:42:
Frankrijk en Duitsland alleen al hebben meer inwoners dan Rusland. Rusland is een groot armoedig hol vat.
@xyzzy42 | 24-01-23 | 20:05:
De kernwapens zelf zullen nog wel werken. Maar of ze die ook kunnen leveren betwijfel ik. De Amerikanen geven meer geld uit aan hun kernarsenaal alleen dan de Russen aan hun hele leger. En we weten inmiddels dat de Russen alles stelen wat los en vast zit. De helft van het hele budget wordt gejat. Ik vraag me serieus af hoeveel van die wapens ze daadwerkelijk nog kunnen inzetten. Gewoon. Een vraag.
@Der Schnitzeljäger | 24-01-23 | 20:08: Rusland is een land wat vooral zijn macht ontleent aan de grondstoffen die het rijk is. Daarnaast is de economie al jaren in behoorlijk slechte staat, evenals het overgrote deel van de militaire uitrusting.
@DeKussendeWielrenner | 24-01-23 | 20:10: ik betwijfel überhaupt of ze die zouden willen inzetten omdat ze in mijn beleving toch nog wel ergens iets van lijfsbehoud in zich hebben. Iets wat redelijk zeker voorbij is als je nukes gaat afvuren.
Wat ik veel waarschijnlijker acht is dat de Russen bij een aftocht uit Oekraïne de nucleaire centrales gaat saboteren met booby traps waarna ze Oekraïne de schuld in de schoenen zullen proberen te schuiven van het laten ontploffen van die centrales. Ik vrees dat dat het meest reële nucleaire scenario is.
@zaaddodende pasta | 24-01-23 | 19:38: het verschil is, dat jij maar wat roept. Weet je waar de USSR hun wapens maakten? Ik geef je een hint: Oe...ie... rest mag jijzelf invullen.
Rusland heeft een mega probleem mbt halfgeleiderindustrie. En nog een veel groter probleem; het westen is niet meer afhankelijk van hun olie, gas en steenkool rommel.
Rusland is te corrupt geweest om een goede industrie op te zetten. Alle midden tot hoge rangen in t leger bezitten coor miljoenen aan vastgoed in het westen... dat geld is niet gaan zitten in het opzetten van een industrie
Afgelopen 30 jaar is er ongeveer 200 miljard minder aan defensie uitgegeven dan nodig was, dat gat moeten we eerst nog even dichtlopen met nieuwe tankbattalions, howitzers, en ga zo nog maar even door. Tot die tijd kunnen we helemaal niks zelf en zijn we dus afhankelijk van de yanks, Britten en Fransen. Duitsland heeft precies hetzelfde gedaan en heeft amper nog een leger over.
Bedankt wensdenkende naoorlogse generaties, jullie hebben precies niks (0) geleerd van jullie voorouders.
Bijna 109 jaar geleden marcheerden opgetogen massa's al liederen zingend richting het front. Eindelijk weer eens lekker knokken. Nu typen leunstoelgeneraals bronstige comments op het internet, opgezweept door daadkrachtige politici. Er is niets veranderd, we beginnen gewoon weer van voren af aan.
Nou, ik sla even over. Ik ga wel ergens chillen in het regenwoud, bij één of andere hitsige amazone in haar hutje. Dat vindt niemand erg, toch?
@VBO_B_Niveau | 24-01-23 | 19:50: Amazones willen altijd bovenop.
@Acidstain | 24-01-23 | 19:59:
Amazones zijn een Griekse legende die zou voortkomen uit de steppenvolkeren uit wat nu Rusland heet. Zeg maar de Oer-Rus. Zo zouden zij kannibalen zijn en de vrouwen hun rechter borst laten amputeren zodat ze te paard al pijlen schietend de strijd konden aangaan. Of dit de Scythen of anders zoals Mordoviërs, die ook kannibalen zouden zijn, waren is niet zeker maar wat wel zeker is dat het wat nu Russen zijn waren. Barbaars volk. Later zagen de Spanjaarden naakte mannen en vrouwen in wat nu Amerika is die ook heel prima pijlen konden schieten. Zo is de de naam Amazone gegeven aan een rivier, oerwoud en jungle.
Niet zo bang voor Putin, Rob.
@Après toi | 24-01-23 | 20:27:
Heeft niets te maken met angst. Het is een gigantische vleesmolen aan het worden met een krachtige draaikolk erin. Poetin kan al geen kant meer op. Wij zo langzamerhand ook niet meer.
@Duwbak_Linda | 24-01-23 | 20:33: Ik kijk ook met verbazing naar de bloeddorst die vanaf de zolderkamers het internet op stroomt. Ik hoop dat we achteraf kunnen zeggen dat het het allemaal waard is geweest.
@Duwbak_Linda | 24-01-23 | 20:33: Putin is begonnen, dus hij is ook degene die deze oorlog moet stoppen.
Het probleem zit natuurlijk ook in de technologie. Krijgen de Russen de technologie in handen dan kunnen ze codes kraken en het systeem ontrafelen. Lever enkel met een self destruction tool! De Russen en reverse engineering.
Leopard 2 is toch gewoon een 70er jaren tank? Het enige spannende is nauwkeurige afwerking en wat richt- en nachtzichtinstallaties - dat kunnen ze in principe allang zelf ook, maar is de Russische afwerking in massaproductie niet zo goed als het prototype uit de folder.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat Oekraïne aan het verliezen is en dat de politici dit weten. En dat dit materieel wordt gestuurd in een laatste poging het tij te keren? Mocht Oekraïne verliezen dan kunnen deze politici achteraf zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan.
Waar is Oekraïne aan het verliezen? De laatste weken weinig vorderingen aan het front.
@Après toi | 24-01-23 | 19:27: Bakhmut misschien? Ja de Russen winnen daar maar heel langzaam terrein maar dat is normaal voor een gevecht in bebouwd gebied. Er is een reële mogelijkheid dat Rusland de troepen in Bakhmut weten te omsingelen als dat gebeurd dan zijn de rapen gaar.
De Oekrs zij helaas toch redelijk aan het incasseren en inleveren rond Bakhmut ben ik bang..
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 19:30:
De Russen, of beter gezegd Wagner PMC zet keihard in op Bakhmut. Waarom snapt eigenlijk niemand. Wellicht omdat Wagner heel goedkoop duizenden criminelen in vloedgolven naar de Oekraïners kan sturen en metertje voor meter opkruipt. Maar strategisch gezien lijkt het, winst of verlies, zinloos. De meeste mensen met verstand van oorlog denken dat de Russen gewoon hun overbevolkte gevangenisprobleem oplossen door ze golf na golf de dood in te sturen en na verlies na verlies een winst kunnen boeken. Alleen, er van uitgaande dat ze die winst kunnen boeken, is het vrij zinloos omdat er veel belangrijkere knooppunten zijn waar de Oekraïners zware druk leggen. Tenzij Rusland plots komt met het neusje van de zalm in de honderdduizenden zie ik niet hoe dit winst is. Tijdrekken om te hergroeperen ten hoogste.
@Psoglav | 24-01-23 | 19:41: Bakhmut wordt ook wel oneerbiedig de "human meat grinder" genoemd. Russland stuurt zijn criminelen er naartoe en Oekraine goede mensen.
@Psoglav | 24-01-23 | 19:41:
Ondertussen is het in de gevangenissen ook bekend dat er bijna niemand levend terugkomt.
@Psoglav | 24-01-23 | 19:41: het is wel een manier om te bezuinigen op de uitgaven op het gevangeniswezen in Rusland, wel een bizarre manier van bezuinigen, dat dan wel weer.
Ja, nu weet poetin dat er 100 aankomen. Polen had een exportvergunning voor 10.000 stuks moeten aanvragen, om het een beetje een verrassing te houden.
Paar extra valt niet op.
Snowflakes als jij kunnen beter emigreren, daar hebben we weinig aan in Nederland.
Snowflake? Ik dien mijn land en bondgenoten, en ben veteraan. Wat heb jij tot nu toe betekend voor ons land??
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 19:32: U dient, en U bent veteraan. Dat is een tegenspraak.
Leer eerst eens feiten. Actief dienenden die uitgezonden zijn geweest zijn ook veteraan...
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 19:39: Hoe dan ook, u kiest dus duidelijk voor overgave. Lekkere veteraan...
Geen wapens leveren is namelijk gelijk aan Oekraine laten verliezen. Dan kan je inderdaad 100% wachten op Rusland die Europa over een paar jaar gaat verrassen.
Wat een gelul, wat en gezwam! Wapens afgeven aan Oekraïne of behouden om zelf te verdedigen staat bij jou voor.... liever overgeven??? Laat jezelf nakijken.
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 19:32: Bij de Intendance, als ik dit zo lees. In de keuken.
Ik denk dat jijzelf doordraait. Niet te veel op xandernieuws surfen.
De enige juiste plek voor wapens binnen Europa is in Oekraïne en aan de grenzen van Rusland en Witrusland. Op t moment dat Rusland door Polen en door Duitsland is doorgestoomd tot Arnhem, welk praktisch nut hebben onze wapens dan nog? Geen enkel.. precies, dacht ik ook.
En nu weer de barakken verder schoonmaken, in saluut.
De NAVO doet precies waar het voor is opgericht en u... klaagt?
Toch weer een boel snowflakes en extreemlinkse pacifisten die tegen Duitse leveringen zijn. Dat Oekraïne aan flarden wordt geschoten, interesseert ze niet, zolang zij maar café latte op een terras kunnen drinken. De houding van een verwende kleuter.
Ga jij zelf knokken als het er op aan komt??
@Nederlanddraaitdoor | 24-01-23 | 19:25: Vlucht jij naar Canada?
Après toi; naar Canada ga ik op vakantie. Verder dien ik gewoon actief, zoals ik ook op eerdere missies deed. Nu mag jij antwoorden...
Wat kunnen we verwachten 1 of 2 tankbrigades? Duidelijk is dat de NAVO All-in gaat, er is geen weg meer terug.
Scholz is zojuist door de pomp gegaan
De bierpomp..?
Bitte ein Bit
Over politiek gesproken. Israël gaat ook Amerikaanse bommen en granaten leveren maar niet direct. Daar moet een soort van Houdini truc uitgevoerd worden zodat exact dezelfde Amerikaanse munitie op de Russen wordt gedropt maar het mag niet direct uit Israel komen terwijl die depots en inhoud daar van de Amerikanen zijn in het geval dat er oorlog uitbreekt. Snapt u het, snap ik het.
De US heeft een gigantische munitie opslag in Israël, waaruit geleverd gaat worden. Ik denk, dat U dat bedoelt?
Zou het kunnen dat Israël voor het leven van de in Rusland wonende Joden vreest? De Russen zijn nogal berucht om hun progroms.
@BenZen | 24-01-23 | 21:31: Was dat ook niet ooit een diggentje in Duitsland? Ben het even kwijt.
Persoonlijk vind ik dat de NAVO een vredesmacht in UA moet installeren. De Russen de kans geven terug te trekken of anders eruit geschoten worden. En aan de grens met Rusland gewoon ophouden en de grens bewaken.
Jaj dit kost geld en levens. Nee Rusland vind dit niet leuk. Maar er tegenover staat dat de NAVO de Russische grens zal respecteren en dus ook geen doelen in Rusland aanvalt. Dus ergens een win voor Rusland.
We kunnen verder wapens rond blijven pompen maar dat kost ook geld en levens.
Kom op zeg.... die blauwe helmen lamlullenclub wil je toch niet in die heksenketel sturen...? dat is je reinste zelfmoord.. we hebben het hier over Echte oorlog.. oog om oog weetjewel..
Briljant plan, U verdient de Nobelprijs voor de vrede!
Dus de NAVO moet de Rus terug over de grens schieten?
Ik zeg: doen.
De dienstplicht in Nederland weer activeren, en met alle Nederlandse Panzer de Russen een schop in de bips geven.
Graag YPR"s sturen zonder kanon, gebroken geweertje.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:15:
Ik weet het niet hoor. Als ik zie wat er in de grote steden qua dienstplichtige leeftijd over straat loopt dan is dat van niveau'tje Wagner.
Mooi concept die leopard, voortgekomen uit de TigerI & TigerII van ome Adolf.
Die tijgers zijn nog altijd mijn favoriete tanks gebleven.. nog maar eens een airfix/tamiya doos bestellen..!
@grapjasz | 24-01-23 | 19:14: De Tiger I is inderdaad een van de mooiste ooit, esthetisch gezien. Voor heel, heel veel geld kunt U er misschien nog een kopen.
De Haynes garage handleiding voor de Tiger I is wat goedkoper, maar die is ook porno.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:20: Doe mij toch maar het type met de Porsche Turm.. sooo geyl....
De Tiger II, de Konigstiger, was veel te zwaar. In de Belgische Ardennen, Hoefalize, staat er nog een langs de kant van de weg. Indrukwekkend, maar effectief onbruikbaar.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:27: Klopt.. ik heb daar lang geleden met mijn meisje (en onze deux chevaux)... een krabsalaat en Strammer Max bij gelunched.. mooie tijden.
@de uitbater
Kijk naar de huidige helmen in zo'n beetje ieder leger. Echt niet gebaseerd op de Engelse Tommy helm of de oude Amerikaanse helmen uit WO2 vanaf 1942 tot rond 1985(?)
Originele verdomd slimme ontwerp komt uit WO1.
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 19:47: Wat brengt zo'n helm nou op vandaag de dag... hep er nog een paar op zolder gevonden.. met van die vogels erop enzo..
U lult uit Uw nek. Daar is geen restaurant of zo. Voor een Strammer Max moet U een eindje verder rijden, vanuit Houfalize (Belgie) naar de Heimat.
@grapjasz | 24-01-23 | 19:58: Een originele Stahlhelm brengt 200-5.000 Euro, afhankelijk van de Abzeichen. Een Fallschirmjaeger helm kan 50.000 Euro opleveren.
@grapjasz | 24-01-23 | 19:58:
Lol! Geen idee. Schijnen van waarde te zijn voor mafkezen die die verzamelen of meedoen aan die verkleedpartijen bij grote beurzen en "acting" nonsens ter herinnering van oa D-Day en Market Garden en die er grif voor neertellen mits het zeldzaam is. Die vogels met hakenkruis eronder zijn waarschijnlijk FLAK (in ieder geval Luftwaffe). Vroeger in Venlo vond je die nog "oppe hei" ivm groot Duits vliegveld daar. Achtergelaten toen men hals over kop er vandoor ging.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 20:05:
Ja maar die zijn anders, die zijn zonder "achternek" gedeelte want dat kon dodelijk zijn als men met parachute landde (neerkomen en zo). Hadden ze dus weer over nagedacht.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:59: U was er Niet bij..!
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 20:05: 50000..? scheisse...
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 20:10: Een adelaar met daaronder een hakenkruis was een standaard abzeichen op een Wehrmacht helm. Maar om daar nu nog aan te komen is erg, erg lastig.
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 20:11: In fort Eben Emael ligt er nog eentje, geschonken door een van de Duitse aanvallers. Onbetaalbaar.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 20:16:
Ik dacht Luftwaffe FLAK, maar als jij dat zegt neem ik dat meteen aan.
@grapjasz | 24-01-23 | 19:58: 5000 euro, geen geintje.
Het zit mij helemaal niet lekker. Dit vertraagd wapens dit conflict in pompen. Had al die tanks, anti tanks wapens, artillerie, HIMARS etc in februari 2022 gestuurd als een sterk signaal en potentiële genadeklap voor dit vieze geopolitieke spelletje. Dit druppelsgewijs wel/niet sturen kan er m.i. alleen voor zorgen dat de tegenstander met een passend antwoord kan komen en het conflict meer levens eist, vergelijkbaar met WOI, hetzij op kleinere schaal.
Wijsheid achteraf. In februari 2022 namen we dreigementen van Poetin nog wat serieuzer en dachten we dat zijn leger stukken beter was.
Dat is juist de bedoeling, langzaam uitputten. Oekraine laat zich gebruiken en Rusland verliest veel. Mensenlevens, materieel en geld. Het Westen verliest materieel en geld en verhaalt dat weer op burgers en gewoon wat geld bijprinten. Daarnaast kunnen ze zien welke wapens wel werken en welke niet. Nu de vuurdoop voor de Leopard, om eerlijk te zijn, die hebben nog nooit echte actie gezien.
War of attrition. De snelle opmars van de Russen was een val waardoor grote onderdelen van de Russische invasiemacht vernietigd werd. De genadeloze strijd die nu gevochten wordt waar honderden, soms meer Russen per dag sterven is ook een uitputtingsslag en nu de Russen uitgehold zijn door opoffering van heel veel Oekraïens bloed is het front murw geslagen. In de komende maanden is het dus tijd om een coup de grace uit te delen. En dan blijft het wachten wat de Russen gaan doen. Poetin afzetten? Ons aanvallen? Kernwapens inzetten? Wat er ook gaat gebeuren het komt voorlopig niet goed.
Zit mij ook niet lekker. De geschiedenis heeft uitgewezen dat de Russen het beste vechten onder totale onderdrukking, wanhoop en oorlogsindustrie.
Ja, het schiet echt niet op. Nu dit weer. Super hoor, die tanks, maar nu moeten die jongens 1 of 2 weken trainen en die tijd hebben ze in Bakhmut niet. Waarom moet het allemaal zo lang duren? Ik snap best dat ze er even over na moesten denken, maar als die dingen rond de kerst waren gestuurd was de schade een stuk geringer geweest.
@First Contact | 24-01-23 | 19:19: Ze vechten het beste in eigen land, en daar is nu geen sprake van.
@Trekhaas | 24-01-23 | 19:20: Wie weet wat voor troeven ze hebben. Dit vroegtijdig melden om vervolgens te wachten op maanden van training lijkt me bluf of propaganda. Ik hoop dat de NAVO, uit voorzorg, al duizenden eenheden heeft getraind...
@Après toi | 24-01-23 | 19:22: Zolang Poetin + aanhang aan de macht blijft stopt dit niet. De 'rode lijn' is sinds het begin aan het verschuiven dus een kwestie van tijd lijkt me.
@First Contact | 24-01-23 | 19:28:
Nee, de Russen moeten geheel verslagen worden. Dat weet ik zeker. Anders stopt het nooit. Het is een beetje 1945 en Duitsland een 2de kans geven om een groot en machtig land te worden of het het achterlijke debieltje te laten die dit weer gaat proberen over 10 jaar of eerder.
moonshiner3519 | 24-01-23 | 19:02
Blijkbaar is het idee de orcs heel langzaam te smoren. Als je naar het BBP kijkt kunnen de orcs op de lange termijn nooit winnen.
BBP Europa = 40 biljoen dollar
BBP Rusland = 1,8 biljoen dollar
Miltaire uitgaven Europa = 1+ biljoen dollar
@EmilioEsteves | 24-01-23 | 19:13: Leopards zijn door Turkije in Syrie gebruikt - ging niet zo goed.
geopolitiki.com/battle-of-al-bab-turk...
Ik ben het met je eens. Ergens mid dit jaar moeten we, middels een genadeklap, aan Iwan duidelijk maken dat hij moet oprotten, en gauw ook. En dan willen we misschien wel praten over leveranties van aardolie en -gas. En anders wordt het echt heel vervelend. Wij kunnen best nog een keer zo'n winter in, maar we doen het gewoon liever niet. Jij beslist, Iwan.
Ik woon al lang genoeg in Duitsland, om mijn derde paspoort aan te kunnen vragen. Ik probeer daarom, om ze te begrijpen. De tankslag bij Koersk in 1943 was wel een dingetje, daar droeg ook de Tiger tank ook niet echt bij aan de Endsieg.
Maar kort samengevat: de Duitsers zijn een stelletje laffe lamballen, gegijzeld door de geschiedenis.
Duitsland heeft Rusland in de pan gehakt bij Koersk en moesten alleen met hun superieure tanks opgeven doordat de munitie op was, de Russen een overmacht aan aantallen had en van doorslaggevend belang was dat er een lek was bij de moffen waardoor hun aanvalsplannen waren uitgelekt.
@_pacman_ | 24-01-23 | 19:53: Uw tegel samengevat: de Duitsers zijn in de pan gehakt..
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 20:10: Nee dus. Ken uw geschiedenis als reserve-Duitser. Nogmaals de Duitse tank en soldaat was in de slag om Koersk veruit superieur doch zijn enkel en alleen verslagen door eerdergenoemde oorzaken, en een daaraan voorafgaand te lang weifelende Hitler waardoor Rusland zich beter kon voorbereiden.
@_pacman_ | 24-01-23 | 20:17: Dream on.
Helemaal mee eens, diverse discussies over gehad met duitsers, hondjes die op hun rug gaan liggen, laffe mafketels nog steeds met hun WO 2 schuldgevoel, raar volk.
Nu wordt het interessant, Bidden wil nu toch tanks sturen. Dan moet Scholz met de billen bloot want hij kan dan niet meer terug. Ook Nederland gaat al zijn tanks naar de Oekraïne sturen. Rutte zegt dat we hebben ze geleased dus kunnen we ze kopen, als we ze kopen kunnen we cadeau doen. Dus Nederland wordt een tankvrije zone.
Ja, vanaf 2030 moesten ze toch over op elektrische, dus geef maar weg die dingen.
Ik verdenk de amerikanen ervan de M1A2 te willen inzetten vanwege economische motieven (oorlogsindustrie) en ze hebben er nogal veel (5000+) van. Wat moeten ze ermee? mexico binnenvallen? koude oorlog is al gewonnen. Hun gasturbine motor stelt hogere eisen aan de brandstof t.o.v. leo 2 en dat is een probleem. Logistiek is ook een probleem (modulo "Atlantic Resolve" materieel). Vraag blijft welke leo 2 versie geleverd gaat worden. A6? A7V? Met Trophy APS? Het is nog steeds een wapenwedloop.
De Polen hebben al een heleboel A7v, ik weet niet of ze die sturen.
U mag alleen Leo 2 zeggen, wanneer U er zelf in gereden hebt.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:03: dat heb ik
@xyzzy42 | 24-01-23 | 19:05: Case closed.
Als expert. Kunt u aangeven of het besturen van deze apparaten in een middagje te leren is door de Oekraïners? Lijken mij best ingewikkelde dingen.
@Plaktong | 24-01-23 | 19:29: De basis principes zijn snel te leren. Het schieten is wat lastiger.
www.panzer-fahren.net/
@Plaktong | 24-01-23 | 19:29: De vraag stellen is deze beantwoorden. Nee.
@xyzzy42 | 24-01-23 | 19:42: Plaktong lijkt me de persoon, die uit nieuwsgierigheid het knopje voor de brandblusser in het motorcompartiment indrukt.
@Frau_Ferkel | 24-01-23 | 19:53: dat klinkt als plaktong inderdaad.
Het worden overigens 14 A6jes lees ik.
En nou nog een leip vinden die een tank, welke dan ook, wil besturen.
Alleen een google video is denk ik niet voldoende om dat ding te bedienen.
am osten nichts neues
Im Osten nichts Neues.
Duitsland gaat toch Leopard-tanks leveren
Na maanden van overleg en dagen vol externe druk heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz nu toch beslist om Leopard-tanks te leveren aan Oekraïne. Dat meldt Der spiegel op basis van bronnen dichtbij Scholz. Ook andere landen die de tanks hebben, mogen die aan Oekraïne leveren
nou ben benieuwt.
Was zojuist ook op het Duitse journaal.
De Grünen in Duitsland hebben net als GroenLinks hier in Nederland een communistische achtergrond en misschien is er toch nog Russische “liefde” in het spel.
Voor zover ik ze ken is het vooral een enorme weerstand tegen het leger. Ze geloven dat militairen en wapens grundsätzlich verkeerd zijn en zouden het liefst de hele boel afschaffen.
MargauxGrandCru | 24-01-23
Nee hoor, juist de SPD van Scholz lag dwars.
Scholz komt uit de DDR, kreeg toendertijd onderscheidingen wegens prima relatie met de Russen.
Enne.. wat deed zijn Opi im Kriege ?..(zal ook wel Sanitaeter geweest zijn ofzo)..
Hij komt uit Osnabrück.
West-Duitse socialist die zich als vroege twintiger heeft laten lenen voor een fotomomentje met Krenz.
@Psoglav | 24-01-23 | 19:00:
Klopt maar lees ook het hoe en wat:
de.wikipedia.org/wiki/Olaf_Scholz
"Jungsozialist und Kontakte zur SED-Diktatur
Olaf Scholz auf dem Juso-Bundeskongress (1984)
Scholz wurde 1975 als Gymnasiast Mitglied der Jusos, der Jugendorganisation der SPD. Von 1982 bis 1988 war er stellvertretender Juso-Bundesvorsitzender, von 1987 bis 1989 außerdem Vizepräsident der International Union of Socialist Youth. In dieser Zeit unterstützte er den Freudenberger Kreis (den marxistischen Stamokap-Flügel der Juso-Hochschulgruppen) sowie die Zeitschrift spw und warb in Artikeln für „die Überwindung der kapitalistischen Ökonomie“.[18] Scholz kritisiert darin die „aggressiv-imperialistische Nato“, die Bundesrepublik als „europäische Hochburg des Großkapitals“ sowie die sozialliberale Koalition, die den „nackten Machterhalt über jede Form der inhaltlichen Auseinandersetzung“ stelle.[19]
Stasi-Unterlagen belegen, dass Scholz als stellvertretender Juso-Bundesvorsitzender enge Beziehungen zu DDR-Funktionären unterhielt. In dieser Funktion besuchte Scholz zwischen 1983 und 1988 neunmal die DDR, führte dort politische Gespräche, trat als Redner auf öffentlichen Veranstaltungen auf und nahm an einem von der SED/FDJ organisierten „Internationalen Jugendlager“ teil.[20] Am 4. Januar 1984 reiste Scholz mit einer Juso-Delegation in die DDR, wo sie von Egon Krenz, dem Sekretär des Zentralkomitees der SED, und dem ZK-Abteilungsleiter und späteren SED-Politbüro-Mitglied Herbert Häber empfangen wurden.[21] Am letzten Tag dieser Reise führte die Juso-Delegation ein Gespräch im Institut für Internationale Politik und Wirtschaft. Gemäß dem Bericht über dieses Treffen hätten die Jusos damals „keine Fragen mit provokatorischem Inhalt gestellt“, sondern vielmehr erklärt, das Bild der DDR in den Massenmedien der Bundesrepublik müsse positiver werden.[20] 1987 trat Scholz als Juso-Vize auf einer FDJ-Friedenskundgebung in Wittenberg für Abrüstungsvereinbarungen ein.[22] 1988 versicherte eine von Scholz mit geführte Juso-Delegation ihren Partnern von der DDR-Jugendorganisation FDJ, „dass die wahren Feinde des Friedens (…) im Militär-Industrie-Komplex der USA“ sowie in der „Stahlhelm-Fraktion“ der Unionsparteien zu suchen seien.[23] Die SED betrachtete Scholz als wichtigen Bundesgenossen im Kampf gegen die NATO. Medienberichte, der Staatssicherheitsdienst habe ihn zugleich jahrelang im Westen bespitzelt, sind hingegen falsch."
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 19:18: "Wir werden nicht Luegen und wir werden nicht Schwindeln." (wie zei dat ook weer..? jeetje...)
@grapjasz | 24-01-23 | 19:29:
Tsja.
Ik vond het als kind sowieso altijd vreemd dat die DDR uniformen (zonder helm) op die van de voor en tijdens de oorlog leken (Wehrmacht, niet die Boss uniformen)? Of was ik de enige?
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 19:38: Ik vond best mooi...
@grapjasz | 24-01-23 | 19:42: die fotos van marcherende DDR soldaten met de StG44 zijn zo Geyl.
Zelfde syndroom als Merkel, die Ossi's zijn een beetje gehersenspoeld, en denken dat ze de Russen moet plezieren.
Ik denk dat Scholz uiteindelijk wel door de pomp gaat. Overigens is de Duitse aarzeling terecht. Deze stap is een verdere escalatie.
er staan zo een 1000 Abrams M1 tanks in het vet in Eygelshoven
Niet alleen daar. Overal door heel Europa liggen hele depots vol. Wat er nu verscheept wordt zijn extra versterkingen. In principe hoeven de Amerikanen eigenlijk alleen maar het personeel in te vliegen. Dat is natuurlijk enkel als de Russen werkelijk denken dat ze dit kunnen winnen met dreigen, kanonnenvoer en huurlingen.
Heel leuk allemaal, maar ondertussen breidt de Russische en Chinese invloedssfeer in Afrika alleen maar verder uit. Mali was al exit Framboos, welkom Wagner, en nu volgt Burkina-Faso. www.nrc.nl/nieuws/2023/01/23/ook-uit-...
Zuid Afrika heeft onder leiding van Ramaphosa besloten dat ze wellicht beter af zijn met China en Rusland, dan dat bemoeizuchtige westen. www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/19/zuid-...
Hoe langer dit conflict duurt en hoe zwaarder neutrale landen gedwongen worden om economische schade te lijden wegens de sancties, hoe verder de westerse invloedssfeer af neemt.
We zijn de Russische grondstoffen al kwijt. Wat als Afrika straks ook afgeknepen wordt? www.bbc.com/news/world-africa-6050676...
Jaja.. en dan komen al die arme Afrikaantjes die honger hebben en oorlog getraumatiseerd zijn ook nog eensch onze kant op...
Zonder onze boeren komt alles goed.
Ik zag laatste een filmpje hoe de Chinezen een mijn in Afrika runden. Het dwingende spatte er vanaf. Die gaan daar nog veel spijt van krijgen.
Wij hebben straks alleen nog maar D66 consultantsbureaus.
Ja maar wij hebben windmolens, zonnepanelen en wokies. Alles onder controle.
Afrika waait mee met wie het meeste betaalt (aan de juiste mensen) en Rusland geeft op het moment korting aan iedereen die nog met ze wil praten. Zodra het geld op begint te raken draait Afrika weer terug.
China's aanpak is voor ons wel een probleem maar dat heeft met het Rusland/Oekraiene probleem niks te maken
Is het al bijna EU en VS tegen de rest van de wereld?
@NLgaatnaardeklote | 24-01-23 | 19:05:
Was het dat niet al die tijd en zijn wij niet gewoon te argeloos, dom en verwend om dat door te hebben?
@Sjors W. | 24-01-23 | 19:04: Er gaat momenteel heel veel Russische olie naar Marokko. Dat dan militair weer zwaar wordt gesteund door de VS.
Onze Oosterburen.. vroegah noemden wij ze een economische reus , politieke dwerg... in ieder geval nu een volledig incompetente teringzooi met in hun kanzlei.. een stugge grijze muis..
2 dagen geleden opinie in "The Telegraph"
"Germany will never get over the shame of its cowardice on Ukraine."
archive.ph/DDsWl
Dat staat natuurlijk niet stoer, een vergunning voor wapenexport traineren.
@Basil Fawlty | 24-01-23 | 18:53: "Ze" hebben een Leider nodig.. en geen lijder.. sorry maar het moest er ff uit.
@grapjasz | 24-01-23 | 18:56:
Ghe! Begrijp je.
Nee dat noem je Ampel Koalition (stoplichtcoalitie... rood (SPD), geel (FDP) en groen (die Bündnis 90/Die Grünen). Alsof je de PvdA, VVD en GL in het kabinet hebt. Loopt niet lekker...
Waar blijven die A10's Duitsland? Continentaal denken met buren als Canada en Mexico. Challengers en Leclercs. En dat ding van Italië.
Nederland dat T72's levert. Viavia.
The Goddess of War. Jonkfreule Ollongren. Het gaat om het profiteren.
Bij oa Sierra Army depot in Californië zal nog genoeg spul staan dat men kan opkalefateren, dan sturen richting Oekraïne en dat spul zal ook nog eens in vele gevallen steeds beter zijn dan wat de Russen nu hebben en ruimt lekker op bij dat depot. Spring cleaning.
Weinigen onder ons hebben ook maar enig begrijp van het ongelooflijke Uncle Sam militair potentieel... daar zijn de Iwans dwergen bij vergeleken....
@grapjasz | 24-01-23 | 18:49:
Uitgaven aan defensie in 2021:
Rusland - 61 miljard
USA - 742 miljard
Zegt natuurlijk niet alles, maar toch...
@grapjasz | 24-01-23 | 18:49:
Klopt. The "mothball" voorraden. Allemaal geparkeerd in Arizona, Californië, New Mexico en Nevada (ivm met droge lucht en nauwelijks neerslag dus geen roest, voor de reaguurders onder ons die zich afvragen waarom juist daar).
@Kapitein Sjaak Mus | 24-01-23 | 18:55:
Ghe! Oeps!
@Kapitein Sjaak Mus | 24-01-23 | 18:55: Rusland kan goedkoper produceren, want lagere lonen. Maar de kwaliteit van hun wapens is ook lager.
@Après toi | 24-01-23 | 19:17:
Ik vraag mij af wat Rusland nu nog produceert voor het slagveld? De dagen van de oude Stalin Sovjet unie dat hij veel achter de Oeral verplaatste zijn voorbij (NB met heel erg veel VS hulp op de been gebleven in WO2 ondanks dat de Sovjet propaganda dat altijd ontkende, maar dat is een andere discussie). Volgens mij zijn zij het nu aan het opgebruiken. En hun productie, zij het tanks, vliegtuigen en zelfs treinen (how do they do it docu's, toen je het nog mocht opnemen, zagen er nog steeds vreselijk inefficiënt jaren '60, '70 en '80 uit).
Ja maar China? Die laten de Russen bungelen. Zijn nooit vrienden geweest en zullen ze nooit worden. Chinezen kijken neer op Russen. Op iedereen trouwens, maar wederom is een andere historische discussie.
De Russen zullen het wel handig vinden dat ze gedetailleerd op de hoogte gehouden worden wat voor wapentuig ze in de toekomst tegenover zich kunnen verwachten.
Haha. Alsof het uitmaakt.
Jij denkt dat die compleet verloren zielen die met minimale training op de trein gezet worden een goede briefing over de zwaktes van een Leopard heeft gekregen?
De Duitsers aarzelen en de Oekraïners sterven. Als ze daar nog lang mee doorgaan, zegt Polen dat ze hun kloten kunnen kussen en geven de tanks zonder toestemming aan de Oekraïne. De Duitsers hebben momenteel toch al geen geen goede naam daar.
Je maakt als Duitsland afspraken over die tanks: doorleveren aan een ander land mag enkel met toestemming. Er is niet echt een reden om die afspraken, wanneer het spannend wordt, eenzijdig terzijde te schuiven.
Merkel heeft de boel aardig verkloot. Rutte fijn handje schudden en is ook in het pak genaaid. Het enige voordeel van alle nadelen is dat iedereen hopelijk doordrongen is, van het feit dat de Ruski's nooit te vertrouwen zijn en dat defensie niet weg bezuinigd moet worden en nidig moet wordej ge- upgrade.
Polen willen eerst poen zien of vervanging en het liefst nog beter anders leveren zij ook niets.
@bqbq | 24-01-23 | 18:48: Zeker Angela is er volledig ingetuind met Vlad.. en ze is daarbij echt niet de enige... zelfs Grapjasz vond hem best wel een joviale pik... snik.!
Honderd. Dat is wel zo'n beetje de helft van wat de Oekraïners zelf nodig denken te hebben aan moderne tanks om flinke tikken aan de Russen uit te delen als dat in combinatie gaat met veel gemechaniseerde infanterie en luchtondersteuning moet dat een gigantische beuk zijn. De Russen hebben huurlingen, dat zijn hun elite troepen.
Daarnaast staan er nog vele 2de generatie tanks die in de mottenballen en "wij" eigenlijk niet meer nodig hebben. Die kunnen we prima leveren maar er moet wel "ouderwetse" munitie bij geleverd worden. Zat fabrieken wereldwijd die dat prima kunnen.
Tel daar dan wat Challengers, Leclerc's en M1 Abrams bij op en het wordt wel heel penibel voor de Russen. Wellicht is het toch eventjes nog wachten op nog meer infanterie pantservoertuigen en vooral gevechtshelikopters en straaljagers. Maar het komt wel.
Voor alle "wij hadden ooit tig tanks" huilers, wij hebben helemaal geen tanks meer nodig. Al niet sinds 1989. Wij hebben iets veel beters wat veel meer geschikt is voor ons leger. Het komt uit Zweden. Ik snap wel dat er wat ouderen hier zijn die ooit 40-50 jaar geleden dienstplichtig waren maar dat maakt je nog geen militair strateeg. De Nederlandse (en Belgische) tanks waren nooit meer dan een sub-tankdivisie van de Duitsers tegen een aanval via Duitsland uit het Warschau-pact. Nu ligt de linie bij de Polen en in het verlengde Oekraïne en de Polen kopen overigens groots in. O.a. de K2 Black Panther uit Korea. En dat is best een monster van een tank. Misschien wel beter dan de M1 Abrams en Leopard 2.
Overigens is het "verzoek" om Leopards 2 te leveren formeel. Het is een afspraak. Het is niet dat Duitsland Polen gaat binnenvallen daar hebben ze slechte herinneringen aan.
Ik zie ook niet hoe Scholz politiek kan overleven als hij blijft dwarsliggen om dwars te liggen. Je wordt dan al snel de "Poetin" van de westerse wereld.
Niet dat de Duitsers niets doen. De Duitsers leveren cruciaal spul om de Oekraïense oorlogsmachine te laten draaien. Maar om de oorlog te beëindigen moeten de Russen echt verslagen worden. Niets onderhandelen. Verslaan.
Oekraïne heeft manschappen, getrainde manschappen, zat, ondanks gruwelijke verliezen maar ze hebben wel het zwaardere spul nodig om de Russen het laatste zetje te geven. Slava Ukraini.
Een probleempje... De Russen verslaan gaat a) heel moeilijk zo niet onmogelijk worden want ze kunnen altijd een stukje terugtrekken en b) een kat in het nauw kan rare sprongen maken.
'Oh.. oh jee. Als Onkel Poetin maar niet boos wordt.'
Ik ben onderhand op het punt waarop een eventuele fikse escalatie me niks meer kan schelen.
Inderdaad, Poetin moet met lede ogen toezien hoe zijn "oorlogje" van een paar dagen nu al bijna een jaar loopt. Hij heeft zich volledig verekend en kan niet terug wegens eerverlies , kan alleen nog maar gevaarlijk blaffen.
@jan huppeldepup | 24-01-23 | 19:07: Als je dat gehannes ziet is het volgens mij niet eens nodig dat Zweden en Finland bij de NAVO gaan. Die kicken de Russky's in een mum van tijd de deur uit.
En wie heeft het pad voor deze verschrikkelijke oorlog geëffend?
Een Duitser, partijgenoot van Herr Bundeskansler Scholz. Zijn naam: Gerhard Schroder.
Gerhard Schroder, de man achter de Nordstream pijplijn. De man die linkse actiegroepen sponsorde om de Kernuitstap te versnellen. In een verder verleden was deze man verantwoordelijk was voor de Eurocrisis.
Wat weet Schroder van Scholz dat hij zo loopt te slabakken met de levering van de tanks?
Ja dat was in de tijd dat we een goede verstandhouding met de Russen hadden en toen we een stabiele toevoer hadden van goedkope energie. Verschrikkelijke tijden waren dat.
Het pad werd toch geëffend toen Hans van Baalen en Guy Verhofstadt op het Maidanplein stonden te speechen?
@Plaktong | 24-01-23 | 18:35 Ja de russen mogen gewoon verder gaan met genocide zolang jij er maar warmpjes bijzit. Mafkees.
@Plaktong | 24-01-23 | 18:35:
Je zegt het goed. Wij dachten dat we een goede verstandhouding hadden met de Russen. De Russen dachten daar zelf heel anders over. Daarom zijn alle "vredesonderhandelingen" roepers zulke naïeve mensen. Misschien ben jij niet in oorlog met Rusland op persoonlijk niveau. Misschien heul je zelfs met de Russen. Maar de Russen haten jou wel. Tot het bot. En ze zijn in oorlog met ons allemaal.
Misschien weet Schröder wat over de Cum-Ex-Affäre, waar Scholz in Hamburg de Warburg bank een cadeautje van een paar miljoen had gegeven door de belastingdienst daarvoor een bevel te geven. Daar zijn toen hele vieze spelletjes gespeeld.
@Ashtrey | 24-01-23 | 18:41: Inderdaad een puur Hollandse, egocentrische manier van redeneren. Je ziet het bij veel egootjes als het om de huidige verwikkelingen rondom Rusland gaat.
@SIogra | 24-01-23 | 18:47: erg egocentrisch om op te roepen tot vrede. Waarom ga je niet zelf in een tank zitten in Oekraïne als je zo begaan bent?
@Psoglav | 24-01-23 | 18:43: Ja, bah vredesonderhandelingen. Dat heeft nog nooit ergens toe geleid. Kunnen we niet direct doorspoelen naar het nucleaire gedeelte.
@je suis bier: Inderdaad buitenlandse opruiing in een nationale aangelegenheid; hadden we niet moeten doen. Dit duo zal dat niet meer doen, althans niet in dezelfde samenstelling.
@SIogra | 24-01-23 | 18:47 Plaktong is van het type als een inbreker zijn huis binnenvalt en zn wijf verkracht hij gaat ‘vredesonderhandelen’ waarbij de uitkomst is dat de inbreker zn wijf mag hebben en de flatscreen en de grootste slaapkamer. Want bespreken daar wordt niemand slechter van en leidt tot dingen. Koekoek.
@Psoglav | 24-01-23 | 18:43: Ik haat de Russen niet en de Russen mij ook niet. Ze moeten wel opdonderen uit Oekraïne en de verantwoordelijken mogen van mij stoppen met roken.
@Ashtrey | 24-01-23 | 18:56: Jij hebt echt mensenkennis joh. Daar moet je wat mee gaan doen.
Er was gewoon een akkoord dat Rusland had ondertekend en waarvan mevr. Merkel nu toegeeft dat dit niets anders was dan tijd winnen om Oekraïne te bewapenen en er nooit de intentie was om het akkoord na te leven. Dus wie is er onbetrouwbaar gebleken?
@Zoelense Hobbyboer | 24-01-23 | 18:51: Jullie hebben het over een fase die allang passé is. Iets uit een grijs verleden. Inmiddels zitten we in de fase massaverkrachtingen, handen uitkoken, nagels uittrekken en massaal onschuldige burgers uitmoorden. Welkom in '23. Zeker weten dat je niet van gisteren bent?
Nitwits.
@Plaktong | 24-01-23 | 18:59 Dat is in weze wat je eist van anderen. Jammer dat je dat niet ziet of erger nog, niet wil zien.
Degenen die vredesonderhandelingen naïef vinden: deze oorlog wordt niet gewonnen door Rusland maar ook niet door Oekraïne. Op een gegeven moment zal er toch een exitstrategie moeten worden gevonden.
@SIogra | 24-01-23 | 18:59 Ja bizar treurig.
@Psoglav | 24-01-23 | 18:43: Toch vertrouwden de Russen op de Minsk akkoorden.
@ChalinaRosa | 24-01-23 | 19:02:
LOL!!!! Grappenmaker. De Russen schonden alle Minsk akkoorden. Zelfs Debaltsjeve werd nog veroverd onder Minsk 2. Of was je serieus?
@thanseeuwen | 24-01-23 | 19:00: Ja, zo denk ik ook.
Ik dacht dat die 1200 Amerikaanse voertuigen die vorige week via Vlissingen werden doorgevoerd voor een NAVO training waren? Die Abrahams en zwaar materiaal zijn dus gewoon voor Oekraïne. Wij zijn nu dus gewoon actief bezig met oorlogje voeren.
Dat is de prijs die we aan de USA betaalden om ons te bevrijden van de Duitsers.
@Andersdenkend | 24-01-23 | 18:35:
Ik dacht dat die na Srebrenica en Afghanistan al ingelost was?
@je suis bier | 24-01-23 | 18:38: Nee hoor, die blijft lopen. Zoek maar eens op SOFA agreement.
Leopard tanks sturen is slechts symbool politiek. De bemanning heeft geen ruime ervaring zoals landen die al lang Leopards hebben. Daarbij moeten de tanks in Polen gerepareerd worden. Dus je bent te vaak die tanks op en neer aan het slepen naar Polen om ze te repareren. Trouwens kudos voor Geenstijl dat de een filmpje van RT laten zien. Niet dat ik Putin fan ben maar zie andere reguliere media dit niet doen.
Symboolpolitiek inderdaad zoals zo vaak.
Tja met de symbool Luchtverdedigings-tank Gepard was het ook al zo, toch vreemd dat de Oekraïners er zo'n succes mee hebben.
@jan huppeldepup | 24-01-23 | 19:11: Is dat wel zo? In de westerse media hoor je alleen maar juich verhalen. In de Russische media ook. De waarheid ligt ergens in het midden.
En zo worden we escaleren we vrolijk verder en worden steeds verder een potentieel nucleair conflict ingezogen. Al die politici en mediaas die tientallen jarenlang krijsten over vreedzaam existeren met het Warschaupact, gillen nu om het hardst dat Rusland verslagen en vernedert moet worden. Terwijl sinds de jaren negentig de NAVO elk oorspronkelijk akkoord met Rusland door de plee heeft getrokken en nu tot in de voortuin van Rusland staat met zwaar materieel. Ja Poetin is een lul maar wat er straks komen gaat, hebben we echt aan onszelf te danken.
Wist niet dat je van kaas zo onredelijk agressief kan worden, toch maar een plakje minder vanavond.
Je klinkt als een langharige pacifist. Geeft niet, maar naar types als jij luisteren we niet.
Zo kan je het ook zien inderdaad. Je ziet het dan wel verkeerd, maar het mag.
er is maar één accoord en de Oost-blok landen wisten wel dat Rusland niet te vertrouwen was en zochten gewoon welvaart en bescherming bij het Westen. Terecht naar nu blijkt.
Wat is de volgende stap om die niet te stoppen slachting aan beide zijden te continueren ? boots on the ground ? In de comments voel je de wens van meer wapengekletter. Het is geen compuitergame. Nou weest gerust het escaleert nog eens tot jullie voordeur en dan piep je wel anders. Als je nog kan piepen.
Als we niets doen gebeurt dat ook. Je kunt de rus zijn gang niet laten gaan. Had bij de Krim al gestopt moeten worden.
Ik snap die roep om meer wapens ook niet. De NAVO grens moet versterkt worden en er moet aangestuurd worden op onderhandelingen. Op dit moment geven we onze verdedigingsmiddelen weg. Het escaleert alleen maar verder met meer doden tot gevolg.
Zorg nou dat die NAVO grens versterkt wordt en het conflict stopt.
@Andersdenkend | 24-01-23 | 18:33:
De Krim was van 1783 tot 1954 Russisch. Onder Chroesjtsjov werd pas de Krim bestuurlijk onder Oekraïne gehangen. De bevolking daar was en is overwegend Russisch.
@je suis bier | 24-01-23 | 18:46: Nou, als we ons zouden moeten verdedigen tegen het conventionele leger van Rusland, dan is dat echt niet zo'n probleem hoor. Het complete leger van Rusland is een paar dagen uitgeschakeld mocht het zover komen, ook met de hoeveelheden die nu zijn weggegeven. Er is slechts een klein nucleair probleempje met deze redenering.
Scholz is een eersteklas koekenbakker.
Zal mij niet verbazen als er vervroegde verkiezingen in Duitsland komen.
Minder dan 35% vd Duitsers heeft vertrouwen in die prutser.
De minister van defensie is al opgehoepeld.
SPD maakt er een zootje van.
Die minister van defensie was ook zo helemaal niks.
En er lopen er meer van dat kaliber in deze coalitie. Ik verwacht ook geen lang leven voor deze coalitie. Echter het CDU is ook aan het zwabberen onder Merz.
kletsverhaal, de percentages zijn heel anders.
Misschien heb ik het niet goed op mijn netvlies, maar ik leid hieruit af dat de westerse mogendheden hiermee weer een stapje nemen op de weg naar een volwaardige oorlog. Dat idee staat mij niet aan.
Dacht precies hetzelfde.
Zo ziet het er wel uit.
In dit geval sta ik achter Scholz.
MickeyGouda | 24-01-23 | 18:25
De Oekraine laten verliezen is totaal geen optie. Putins plannen voor het herstellen van het groot-russische rijk zijn bekend. Wat nu nog een soort proxy oorlog is wordt dan een directe. Hopen dat ze de productie tegen die tijd voldoende opgeschroefd hebben en niet met lege handen staan.
[Zaans dialect]100 tanks! Kennet lije? Bai Koerst kwame ze deer der nest niet voor eut.[/Zaans dialect]
Bes wel denk!
Yep Polen, ik schreef gisteren al dat ze in ruil voor F16'S Mig's aan Oekraïne wilde leveren in het begin van de oorlog. Ik vroeg gisteren ook wat voor tegenprestatie ze zouden willen hebben voor die tanks, compensatie blijkt nu dus.
Grote bek maar betalen ho maar.
Polen wil leveren als wij (EU) betalen.
Die oorlogsverklaring van Rusland is er al lang. Alleen niet officieel, dus kom maar door met de europese legers en tanks.
Ga jij naar het front?
@TheEgg | 24-01-23 | 18:26: Of je zonen en dochters?
Stuur jij je familie alvast oké toetsenbord ridder.
Cinema, simulated life, ill drama
Fourth Reich culture, Americana
Chained to the dream they got you searchin' for
The thin line between entertainment and war
There be no shelter here
(The frontline is everywhere)
There be no shelter here
(The frontline is everywhere)
There be no shelter here
(The frontline is everywhere)
There be no shelter here
(The frontline is everywhere)
American eyes, American eyes
View the world from American eyes
Bury the past, rob us blind
And leave nothing behind
American eyes, American eyes
View the world from American eyes
Bury the past, rob us blind
And leave nothing behind
Snel nog wat foto's van Berlijn nemen.
Wat zijn die Duitsers toch een raar volk. Ze begrijpen er werkelijk helemaal niks van.
Ik verwijs nog maar even naar die demonstranten in Letland gisteren, die zeiden dat Scholz het beste anti-tankwapen van Poetin is.
Daar is alles wel mee gezegd. Die Poetin lacht zich slap om Duitsland, dat deed hij al toen Mutti Merkel aan het roer stond te knoeien, en nu heeft hij weer mazzel met een uitgesproken slappe figuur als kanselier.
En Alfred was ook een hyper-opportunist. Dat ze die zijn paspoort nog niet hebben ingenomen, is eigenlijk ongelooflijk.
Mutti Merkel een regelrechte flapdrol. Of mag dat niet gezegd van een bevriend staatshoofd (mocht destijds over Hotler namelijk ook niks kwaads worden gezegd vanwege die wet)?
Daar zit een kern van waarheid in. Iedere keer als Poetin hoort wat Scholz uitspookt krijgt hij de slappe lach en valt van zijn stoel. Zoiets moet toch een keer verkeerd aflopen.
hij was vooral ontzettend blij met Bonkers Bonespur in de knip die zich en publique zijn marbles liet afpakken. De dwaas wist niets eens een herverkiezing voor elkaar te krijgen.
Duitsland is bang de goede relaties met Rusland op het spel te zetten en heeft liever niet dat er tanks naar Oekraïne gaan.
Goede relaties met Rusland? Welke goede relaties bedoel je?
Met een mafia-staat kun je geen goede relaties hebben, verdragen met Rusland zijn het papier niet waard waar ze op geschreven zijn. Net als destijds met Nazi-Duitsland, totaal onbetrouwbaar.
Goede relaties met een land dat het liefst tot aan de Noordzee zou optrekken en heel Europa will leegroven, martelen en verkrachten? Slim...
Polen in de EU en NAVO . Met hun herstelbetalingen en die Abrams jr.
Zo langzamerhand wordt het pas interessant als China zich er mee gaat bemoeien.
Je zal er maar sneuvelen, als infanterist.
Aha, dat verklaart waarom de zoveelste onbekende overlegclub het NIVP, samen met deskundigen van het KNMI (duh), vandaag met een rapport kwam over de toename van dramatische bosbranden in ons land. Die komen straks dus door tanks en atoombommen.
Ik denk er over na een levensgrote pop van Scholz op de markt te brengen. Als je hem een rotschop verkoopt, roept hij auau. Zou daar een markt voor zijn? De pop van rutte met een kurkentrekker als neus was een flop, probeer het nog is als wc-steen.
Het Duitsland bashen is weer eens begonnen, die Amerikanen hebben makkelijk praten vanaf de andere kant van de oceaan en met eigen olie en gasreserves.
Gas en olie hebben wij ook
De Amerikanen hebben Duitsland hiervoor gewaarschuwd. Duitsland wilde niet luisteren.
@UnderTheDevil | 24-01-23 | 18:26: Met name Merkel die wel goed goed kon vinden met Poetin, en hem zelfs een machtspositie heeft gegeven door de Kerncentrales te sluiten.
De VS zijn de grootste olieproducent ter wereld en netto olie exporteur. Waar moet Duitsland die energie vandaan halen? Steenkool? LNG uit de VS is ook geen langetermijn optie want die Amerikanen concurreren de Duitsers dan kapot. Misschien is Steen- en bruinkool nog wel de beste optie. Terwijl Europa de laatste jaren bezig was met zichzelf afhankelijk maken van landen buiten de EU en 'duurzame' energie, hebben de Amerikanen dik geïnvesteerd in fracking, de zgn shale revolution.
@henkiedeboer | 24-01-23 | 18:34: De groene regering in Duitsland, is ervan overtuigt dat molentjes en zonnepanelen het gaan maken.Ze zullen ergens wel wakker worden.
@UnderTheDevil, ik zie nog die arrogante smalende koppen van de Duitse delegatie toen Trump tijdens zijn VN speech Duitsland voor het onvermijdelijke waarschuwde!
Gelukkig hebben ze nog genoeg bruinkool voor de komende 238 jaar mocht het echt fout gaan.
@At_Dawn_They_Sleep | 24-01-23 | 19:12: Bonkers lulde maar wat en begreep er zelf niets van. Eén van de weinige keren dat het zinnig leek kwam het van iemand anders (en de autocue).
100 tankjes gaat het verschil niet maken.
Als ze tegelijkertijd bij Svatove worden ingezet op een smal gedeelte, denk ik toch wel.
Uiteindelijk branden die ook prima uit
Het is een eerste stap naar de levering van aanvalswapens. Als Putin niet op de rode knop gaat rammen volgt snel meer.
@Piggelmee | 24-01-23 | 18:26: Ik hoop wel dat ze er vast 1000 klaar zetten en dat we nu niet weer maanden moeten steggelen over de volgende 100
@Trekhaas | 24-01-23 | 19:35: zoveel zijn er niet om weg te doen. De Polen doen er ook maar 14. Die hebben trouwens tanks in Zuid-Korea besteld.
Kudt moffen.
Kudt GS player. Filmpjes draaien nog steeds niet in de app.
Ook
nog steeds wachten op Duitsland om toestemming ?
als je op Duitsland moet wachten zitten we onderhand in de zomer
geen wonder dat EU constant overal achter loopt
Duitsland lijkt vooral dwars te liggen vanwege interne politiek, het is een beetje een toneelspel.
De Leopard2 was mijn allermooiste speelgoed. Deed altijd wat het moest doen. Ik ben zwaar benieuwd hoe de Leo zich houdt tijdens een echt gevecht. Moet ik erbij vermelden dat onze geschatte gemidddelde overlevingstijd destijds iets van 7-8 minuten was. Een infanterist iets van 3 min.
Dat was toen we nog onder de indruk waren van de Russische beer. Dat kreng blijkt een uitgemergelde zak botten te zijn.
Ik denk dat de overlevingstijden inmiddels wel drastisch bijgesteld zijn.
bekende lulkoek van onbenul afkomstig van idiote sergeants. Overigens. De russen hebben niet zulke goede spullen. Er zijn genoeg turkse Leopard 2 opgeblazen in Koerdistan. Met USA anti-tank spul en dankzij onhandig manoeuvreren door de Turkse commandanten die dachten dat de koerden alleen ezels en AKs hadden.
Gaat Oekraïne die tanks huren, leasen, inrijden, gratis afrossen of kopen?
Vanuit de USA allemaal lend lease.
die zien we nooit meer terug. Nog gekker is dat Bonkers Rutte de lease tanks bij 43 mechbrig waar Amalia nog zo leuk stage liep wil kopen en weggeven. Dan heeft 43 brig niets meer en geloof maar niet dat er de eerste drie jaar nog Leopards geleverd zullen worden. Dit terwijl NL sofort twee painfbrigs en twee mechbrig moet formeren om iets meer te kunnen verdedigen dan Apeldoorn alleen.
Echt gestoord, alsof ze ook zomaar even wegrijden met dat spul en weten hoe het werkt allemaal, ben zelf schutter geweest op een Leo 2 toen we nog tanks hadden en je gaat echt niet ff zomaar met zo'n apparaat aan de gang, om de hele logistiek eromheen nog maar even buiten beschouwing te laten.
Torenschakelaar op rechts van turm aus naar beobachten en wachten tot de gyro's op toeren waren.
20 weken training staat ervoor, voor ervaren tankpersoneel terug te brengen naar een week of 8. Precies op tijd voor het moment dat de lente aanbreekt en ze ingezet kunnen worden.
Het is algmeen bekend dat Oekraïne militairen trainen in andere landen. O.a. ook al trainen met F16 in de US. Tevens trainen ze ook met Leopards in Duitsland en Polen.
Laat je niet wijsmaken dat ze hier niet al rekening mee hebben gehouden.
@Dikkebertha | 24-01-23 | 18:13: dat van die F16 is een indianenverhaal
Dat laatste filmpje is best heftig inderdaad. Ik denk dat de meesten (net als ik) wel dachten dat de tijd van loopgraaf-oorlogen wel voorbij was.
En als de russen zo'n ding buitmaken? Is het dan boem?
Kunnen er toch niet mee omgaan en hebben er geen munitie voor.
dat is wel een risico, eigenlijk moet er ook luchtsteun geleverd worden maar dat kan alleen met personeel van de donateurs
Dat zal Rusland niet leuk vinden en heeft al eerder verkondigd zoiets als oorlogsverklaring van het westen te zien. Ze doen maar. Dat dreigen gaat wennen.
Precies, alleen maar dreigen. Ze hebben nou al 300 keer gezegd dat ze Oekraïne binnen gaan vallen, maar echt iets durven, ho maar. Oh, wacht.
Hebben wij Iran de oorlog verklaard vanwege de leveranties van drones? De Russen zijn compleet van het padje. En je kunt je niet laten beperken door dreigementen. Dat gaat je in de toekomst meer kosten dan je nu hebt te verliezen.
Adolf werd ook altijd om zijn inzicht gevraagd. Of de invasie wel gelegen kwam en of de bommen niet te veel herrie maakten bij de toespraken en de voorbereiding daarvan.
Baron Jean de Seyles-Longchamps vroeg ook eerst of het wel uitkwam om zo de moord op zijn vader te evenen.
youtu.be/YZAq72EYp6w
Game changer?
Of gaat het veranderen in iets verschrikkelijks…
Waarom zou Duitsland toestemming moeten geven voor de levering van tanks aan Oekraïne? Behalve als je tanks leaset van Duitsland, dan begrijp ik wel dat Duitsland toestemming moet geven omdat Duitsland immers de eigenaar is.
De Amerikaanse wapens worden over Nederlands en Duits grondgebied vervoerd waardoor deze landen mogelijk een doelwit van de Russen worden.
Bij de verkoop van tanks heeft Duitsland in het contract vastgelegd dat bij doorverkoop, Duitsland daarvoor toestemming moet geven. Staat dus allemaal in het verkoopcontract.
Staat in het leverings/koopcontract. Bij doorverkoop aan een andere partij moet het land van productie altijd toestemming geven. Dit om te zorgen dat er niet via een omweg illegale wapenleveranties worden gedaan.
Dank alle reacties! Duidelijk!
@Piggelmee | 24-01-23 | 18:09 Haha, tuurlijk. Fearmonger.
@Ashtrey | 24-01-23 | 18:24:
Niet gezien hoeveel tanks en andere wapens er in de Rotterdamse haven werden uitgeladen?
Bij een escalatie van de oorlog zullen de havens van Hamburg en Rotterdam een logisch doelwit van de Russen zijn.
@Piggelmee | 24-01-23 | 18:30 Je gaat mij toch niet vertellen dat je nog niet weet wat een aanfluiting de agressor is die met oude meuk en grote hoeveelheden aan lichamen hoopt iets te forceren? Of Art. 5? Dan is het snel klaar. Heel snel. Maar dat weet je wel, je verzwijgt dat liever.
@Piggelmee | 24-01-23 | 18:30:
Rotterdam plat ? Dan kunnen ze in Vlissingen gewoon doorgaan met die militare transpirten.
contractvoorwaarden, daar is voor getekend. De Gepard en Marder moeten oerlikon munitie hebben maar Zwitserland doet niet mee. Gelukkig heeft een Gepard maar vijf patronen per drone nodig. Dus het gaat nog even.
Duidelijk dat de eigen produktie subiet opgevoerd moet worden. NL moet ook direct een munitie-fabriek opzetten om in ieder geval alles tot 35mm zelf te kunnen maken. Werklozen en ruimte zat in groningen.
Kom maar door! Go go go! Slava Ukraini!
Nu is het moment om de Russische beer bij de ballen te grijpen en hem voor altijd te ontmannen.
Als dat de doelstelling zou zijn, dan kun je beter kernwapens gebruiken. Ik vind overigens totaal niet dat dit de doelstelling zou moeten zijn. Ik hou ook niet van zulke retoriek.
@Tarak | 24-01-23 | 18:08:
Met kernwapens zou je de beer doden.
Ontmannen kan door het leger volledig de pan in te hakken.
Is meer een schoothondje, zo'n kuttenlikkertje.
Zoiets bijvoorbeeld: pbs.twimg.com/media/FcUtiiXXkAMJnLc?f...
@jan huppeldepup | 24-01-23 | 18:27:
Ha ha precies wat ik bedoel.
REAGEER OOK