Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NL levert 100 scherpschuttersgeweren, 3000 helmen, 2000 scherfvesten, robots en 30.000 kogels die we blijkbaar hebben aan Oekraïne

Eindelijk een bestemming voor het militaire overschot van oorlogsstaat Nederland

Heckler & Koch HK417 (bron: defensie)

Volgens nationale wapenhandelaar Wobke heeft het kabinet besloten de volgende militaire goederen naar de Oekraïense frontlinie worden gevlogen: "Het gaat om 3000 gevechtshelmen en 2000 scherfvesten met bijbehorende pantserplaten. Daarnaast levert ons land dertig metaaldetectoren en twee draadgeleide detectierobots, die worden gebruikt voor het opsporen van mijnen. Ook worden er twee gevechtsveldbewakingsradars en zeven wapenlocatieradars geleverd en honderd scherpschuttersgeweren met 30.000 stuks bijbehorende munitie," schrijft RTL. Het ministerie van defensie vult aan: "De wapenlocatieradars worden gebruikt om bij inkomend vuur de locatie van vijandelijke artillerie op te sporen en de verwachte locatie van inslag te berekenen, zodat de eigen troepen gewaarschuwd kunnen worden en zich op een accurate manier kunnen verdedigen."

Ook defensie spreekt van "scherpschuttersgeweren", maar parlementair verslaggever van de Telegraaf spreekt weer van "snipergeweren". Dat laat nog een klein beetje in het midden welke geweren er nou precies worden gestuurd. Defensie beschrijft 1 wapen letterlijk als "scherpschuttersgeweer" en dat is de Heckler & Koch HK417, maar die wordt alleen gebruikt door het KCT. Dat is een erg kleine eenheid waar slechts 560 man 'werken', dus het is nogal wat om 100 van HUN wapens naar het Oosten te sturen. Verder beschikt defensie nog over het "Accuracy AX-precisiegeweer" en de "Barrett-precisiegeweren (M107 en M82)" waarvan de laatstgenoemden eigenlijk vooral anti-materiaal-wapens zijn. 

LOL trouwens om MinDef Ollongren tegen de NOS: "Er zitten inderdaad dodelijke wapens bij, maar die zijn bedoeld voor zelfverdediging." Zeg dan gewoon niks.

En ach, dan verwijzen we toch even naar het INLEGVELLETJE waarin juridisch bindend is vastgelegd dat het associatieverdrag "niet leidt tot militaire bijstand aan Oekraïne, ook niet in het conflict met Rusland". En dat is natuurlijk allemaal zo, maar het kabinet hoeft alleen maar te zeggen dat deze wapenlevering niet tot stand is gekomen middels het associatieverdrag, en dan is dat bezwaar naar de letter ook weer afgedaan. Maar de geest, meneer, die blijft.

UPDATE: Ja nu weten we nog niks. Want defensie spreekt in de onderstaande tekst van "scherpschuttersgeweren", maar gebruikt als afbeelding een "Voorbeeld van een precisiegeweer" - een Barret om precies te zijn. JA DAT ZIJN DUS NIET DEZELFDE DINGEN MinDef Webcare.
Update: Ah, we lezen het antwoord in de kamerbrief: "De te leveren scherpschuttersgeweren betreffen twee typen: Accuracy (90 stuks) en Barrett (10 stuks) (...)."

UPDATE: Ja nu weten we nog niks.

Social

Heckler & Koch HK417 (bron: defensie)

Heckler & Koch HK417 (bron: defensie)

Social

Reaguursels

Inloggen

Zie me nog langs de deuren lopen met mijn referendum flyers dat Oekraïne nooit bij EU zou mogen komen.

Southpark | 19-02-22 | 11:33

Hebben onze soldaten nu helemaal niets meer? 30.000 stuks munitie, hiermee kan precies 30 minuten geschoten. De boekhouder van de Nederlandse staat zag dat het goed was.

Southpark | 19-02-22 | 11:31

Een super precisiewapen als de Accuracy International (ik heb er zelf mee getraind) is alleen een nuttig precisiewapen als de schutter zijn training heeft gehad en zo ook zijn SPOTTER met ballistische tafelen en de FLANKER.
Dit is voor niet veel mensen weggelegd. ONE SHOT ONE KILL op 1 km tot max 2,4 km
Nederland heeft maar een heel klein geschikt groepje met de benodigde skills.

Er zijn dus 100 van deze super teams nodig in de Oekraïne. Die zijn er niet.

Ben overtuigd dat dit een totaal verspilde on ondoordachte actie is van Nederland.
We deugen natuurlijk wel enorm. Kijk kijk ons eens deugen.
Terroristen zijn gek op deze wapens 3,2,1

bigstone | 18-02-22 | 22:04

De ministerspost defensie is gewoon een lachertje geworden. Er zit daar keer op keer een volslagen leek zonder enige binding, ervaring of inzicht. Dat we de NAVO nog niet uitgetrapt zijn is een wonder.

Aanbaklaag | 18-02-22 | 20:58
-weggejorist-
gaffelbaard | 18-02-22 | 20:48 | 3

We geven echt alles weg hier, geld, woningen, eigenwaarde en militair spul. En aan alles hebben we een tekort.

shimanski | 18-02-22 | 20:31 | 1

Je vergeet mondkapjes, die koop je dan later weer terug!

Willemse | 18-02-22 | 20:46

3000 helmen, en voor een geweer worden lootjes getrokken.

deugallergie | 18-02-22 | 20:18

Zo, dat wordt niet meer oefenen dit jaar, en sniper-capaciteit moesten we maar eens gaan "outsourcen" zoals dat tegenwoordig heet....

Nederlanddraaitdoor | 18-02-22 | 20:10

Wat het extra grappig maakt, de opname van de video van de speech van Pushilin, de baas van Donetsk, voor de plotseling noodzakelijke evacuatie, was op 16 februari al opgenomen. De metadata van de file laat zien dat deze uit de folder genaamd "Mongoose Jump". De naam van de operatie?

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 19:55 | 3

Laat nou "Operation Mongoose" een oude CIA actie zijn, van aanslagen op burgers in Cuba, 1961. Om de regering van Cuba in diskrediet te brengen. Het getuigt toch wel van enig cynisme van de GRU om deze operatie dan zo ook te noemen! Aanslagen op burgers... en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mongo...

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 20:14

Interessant, het boeit kennelijk niemand in ons land, maar de oorlog is al gestart. In ieder geval zijn de oproepen tot evacuatie van de Donbass, waarin gesproken wordt over "vandaag de 18e februari" al opgenomen op de 16e, twee dagen eerder. Hoezo, geplande operatie?

Zoals wel vaker zijn de Russen ongelofelijk slordig in de coverup van hun "geheime" operaties zoals toen met Skripal en de vergiftiging van Navalny. Nu ook weer. De folder als metadata heeft de naam van de operatie dus en het is allemaal weer bijzonder klunzig.

Vandaag werd ook een "helmet cam" filmpje gepubliceerd dat een aanval op een chemische opslag moest voorstellen door Poolse terroristen, ook weer zo amateuristisch gemaakt.

Maar mogelijk is dit voldoende om het Russische publiek te bedotten, als het vergezeld gaat van een snelle montage, suggestieve en opruiende voice-overs en uiteraard de weglating van de metadata. Maar, de oorlog is dus al gestart.

twitter.com/kromark/status/1494743813...

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 20:54

@Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 20:54: Ik weet niet of ik het goed snap. Je bedoelt dat de Russen eerder opnames maken waarop het lijkt alsof ze weg gaan, om op de dag dat ze die opnames tonen alweer stiekem op hun plaats te staan, klaar om onverwachts aan te vallen? En metadata is denk ik informatie wat in de bestanden zit wat iets zegt over de bestanden? Sorry als dit domme vragen zijn, maar niet vragen is niet snappen. En dan kan ik het niet met je oneens zijn, wat ik meestal heb hahaha.

KokkieBalboa | 18-02-22 | 22:54

Een kamerbrief die het woord 'verdringingseffecten' gebruikt. Mooi woord voor nog meer tekorten bij de eenheden.
En ondanks de wind persen de mensen van DFN er weer een nieuw dagrapport uit op defensiefotografie.nl/oorlog/oorlog-2...

bovenopland | 18-02-22 | 19:11

Goede, verantwoorde, sympathieke en humane keus! Sniperguns! Hadden we niet nog wat gifgasgranaten, clusterbommen of landmijnen liggen?

Stijlloze bezoeker | 18-02-22 | 18:59

Waar bemoeien we ons mee? Het land is een wespennest, waar corruptie hoogtij viert. De US is kennelijk toe aan weer een nieuw front. Nog niets geleerd van de diverse missies.

hansem | 18-02-22 | 18:47 | 2

Die willen helemaal niet leren, die willen alleen verkopen.

Phantomas | 18-02-22 | 19:13

Hopelijk komt Trump snel weer terug. Dan is de kans op een oorlog aanzienlijk kleiner dan als de 'Liberals' ergens weer eens een Heilstaat willen oprichten.

Grachus | 18-02-22 | 19:22

Heeft men nu een telegram naar dat shithole gestuurd hoe je pang, pang moet roepen? De stumpers in DenHaag. De fragiele kleutertjes willen graag meedoen aan de westerse oorloghitserij. U betaalt de rekening wel.

Fi-Bu-Bla | 18-02-22 | 18:28

Iemand al bezig met een Crowdfund-actie voor wapenleveranties aan de Russen?

CleaudeSacke | 18-02-22 | 18:27

Wat is er mis met pang pang roepen?

Willemse | 18-02-22 | 18:26 | 1

Als dàt je uitgelegd moet worden....

Grijskijkert | 18-02-22 | 18:46

Nou, het begint er bijna op te lijken dat de oorloghitsende D66'ers hun zin krijgen. Nu ja, die gesneuvelden straks zijn hun zonen toch niet en ze hebben wel weer in optima forma kunnen deugen. Overigens is het wel te hopen dat die D66 troela zo snel mogelijk van het toneel verdwijnt, want het is een regelrechte blamage dat zo'n iemand op die positie kan zitten.

Grachus | 18-02-22 | 18:22 | 1

Niet alleen de troela moet opkrassen,de rest van het op leugen drijvende zootje ook gelijk mee,energie prijzen historisch hoog,huizen crissis en ga zo maar door.

Zijn er maar weinig die het slechter kunnen doen.

Coolcalmcollected | 18-02-22 | 20:29

Echte game changer de inzet van NL. Rusland gaat in haar broek doen.

Kaan78 | 18-02-22 | 18:16

De munitie bestaat uit een audiotape waarop Pechtold 30.000 keer pang! pang! roept

Thies | 18-02-22 | 18:11

Ja sorry voor de meegekomen emoticons. Kern van het verhaal is, momenteel doet de DPR er alles aan om iets van een excuus op te zetten voor de oorlog. Een autobom laten afgaan in Donetsk, de evacuaties van kinderen uit een weeshuis. Meer de op niets berustende beschuldigingen dat Oekraïne gaat aanvallen.

Het spel lijkt dan echt begonnen te zijn. Als het een beetje tegenzit wordt de bus met kinderen straks geraakt door een "Oekraïense" granaat. En dan gaat het helemaal los natuurlijk. Gelukkig gaat het om weeskinderen, niemand zal ze missen.. kuch kuch

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 18:11

Kan generaal ollongren dat magazijn mondkapjes niet even sponsoren ?
Vertel haar maar dat die zeer geschikt zijn voor zelfverdediging tegen zyklon-B en chloorgas.

Piet-Kietelaar | 18-02-22 | 18:07

Waar is eigenlijk het arsenaal aan Uzi, Browning en FAL(O) gebleven?

Schemerlamp | 18-02-22 | 17:41 | 7

Het prachtige materiaal is naar de Hoogovens gegaan. Lee-Enfields, M1-Garands, zelfs de kostbare M1-D (sniper), alles vernietigd

theo-is-dood | 18-02-22 | 19:25

We hadden een dame die de Uzi al doorschietend doortrok tot in het dak. Marinier die ons begeleide werd gek.

Schemerlamp | 18-02-22 | 22:12

@Simpele Drenth Vlootbaal, iets langer blijven hangen.

Schemerlamp | 18-02-22 | 22:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn Oekraiense maatje Aleksander heeft binnenkort wat legermateriaal te koop zegt hij. Onder andere 3000 helmen en 2000 scherfvesten.

sjef-van-iekel | 18-02-22 | 17:39

Knettergek

Ray Skak | 18-02-22 | 17:38
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 17:37 | 1

Als de afgelopen Coronaperiode 1 ding heeft laten zien dan is het dat de staatsmedia en de overige systeemkranten geen kritische vragen stellen en uitermate faciliterend werken bij het uitschakelen van kritische tegengeluiden. Dat de politieke partijen nu zo uiterst stil zijn zal hier zeker mee samenhangen. Elke kritische partij weet dat het de toorn van de faciliterende spreekbuismedia over zich heen krijgt. Gedegen en kritische analyses over de rol en belangen van de VS in dit conflict heb ik maar weinig gelezen. Dit land is een farce-democratie aan het worden en onze hoofdmarionet is een gevaarlijke narcist die maar 1 doel heeft: de langstzittende premier te worden. Daar moet alles voor wijken!

Phantomas | 18-02-22 | 17:31

Die geweren waren ook al zo defensief bij Maidan destijds...

Neuth | 18-02-22 | 17:26

"kogels die we blijkbaar hebben": gelukkig ontdekt rechts dat 1 van de dingen die ze altijd zeiden een leugen was.

cugel | 18-02-22 | 17:23

Die wapens kunnen volgens het genie Olongren ook in verkeerde handen vallen. Wedden dat de Russen er straks mee aan de haal gaan? Net als die Toyota-jeeps in Syrië.

KeesBruin | 18-02-22 | 17:16 | 2

Geen zorg die verkeerde handen hebben al betere spullen.

Willemse | 18-02-22 | 18:28

Je kunt wel zien dat het gros van de Nederlanders al niet meer in militaire dienst is geweest, zeker degenen die teksten schrijven voor het nieuws.
Wat is dat toch iedere keer voor gelul over "kogels", als er patronen bedoeld worden?

KeesBruin | 18-02-22 | 17:14 | 6

Ok maar het dan ook niet meer over een "magazijn" hebben als je een patroonhouder bedoelt.

onesolution | 18-02-22 | 17:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wist ook net dat we die dingen nog hadden maar... nu hebben we ze niet meer. Weggegeven bij wijze van verlaat Sinterklaascadeau aan de grootste naz... onze vrienden in de Oekraïne. Dat wordt dus nog vaker PANG PANG roepen voor de paar soldaatjes die we nog over hebben.

wapster | 18-02-22 | 17:11

Of zou het gewoon weer gaan om de banken te helpen ?
https://www.animalstoday.nl/megakippenbedrijf-mhp-oekraine-nederlandse-banken/

Het leven is zwaar | 18-02-22 | 17:06

Kunnen ze in Oekraïne geen pang pang roepen? Stuur maar een taaldocent die kant op in plaats van munitie.

sallandstrots | 18-02-22 | 17:03


'We are at war with Eurasia. We've been always at war with Eurasia.'

Maar gewoon bijvoorbeeld het eigen risico afschaffen in Nederland, of de AOW indexeren, daar is natuurlijk geen geld voor.
Doe niet zo gek, burger.

King of the Oneliner | 18-02-22 | 16:58 | 1

Overigens! Mijn zuster berichtte zionist dat Zelensky nu toevallig ook daar in het skidorp in Oostenrijk zit met Kamala en andere feestneuzen in een hotel. Waarover zou dat gaan? Mijn zus had een aanhanger met kogels mee, nu weet ik waarom.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:54 | 1

Oh wacht ze zit nog in München. Ahum, kuch. Kamela op de koffie. In de Bürgerbraukeller.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:58

De 70 stuks Toyota Hilux ging zo door naar de Taliban. Waar zou dit belanden?

bigstone | 18-02-22 | 16:48 | 2

"Minister Kajsa Ollongren (Defensie) erkent een deel van de wapens ook offensief te gebruiken is. Maar Oekraïne "wil het inzetten voor zelfverdediging". Ollongren sluit niet uit dat de wapens in verkeerde handen kunnen vallen.". Dat laatste is toch wel angstaanjagend. Het interesseert ze blijkbaar niet waar ze voor gebruikt worden en wie de trekker gaat overhalen. Eigenlijk zegt ze "We gooien het over de grens van Oekraïne en zij moeten maar even kijken wat zij ermee willen doen. Waarschijnlijk gaan ze er Russische koppen mee scheiden van hun rompen, maar ach dat horen we later dan wel weer. Het kan ook zijn dat de elite het gaat gebruiken voor de jacht. Maar ach wat maakt het uit. Hahahaha."

Graaier | 18-02-22 | 16:52

Burgers uit de Donetsk regio worden op dit moment geëvacueerd naar Rusland omdat er een aanval op de regio is ingezet sinds gisteren door het Ukrainse leger.

IkwilJinekwel | 18-02-22 | 16:36 | 1

Nee die aanval is niet ingezet, dat is de bewering slechts. Het is geheel onwaar. Dit is nu die "pretext" voor ingrijpen die al wekenlang opzichtig wordt voorbereid. Die aanval gaat er dus komen en de smoes ervoor wordt as we speak geconstrueerd.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:42

One shot, 1 kill was het toch? Dan zijn ze wat van plan met 30000 stuks munitie

Uncle Melon | 18-02-22 | 16:35

Nederland start dus een proxy-oorlog met Rusland. Als dat maar goed gaat!

JJMS | 18-02-22 | 16:32 | 3

Het is een oorlogsmisdaad.

IkwilJinekwel | 18-02-22 | 16:37

Hoe zit dat als ik heul met de Russen ? Al die Syriëgangers zijn toch ook nooit berecht ? Of werkt dit alleen voor moslims

SilkySteve | 18-02-22 | 16:55

Hahaha, overdrijven..

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:55

Waarom?! Waarom moet Nederland zich hier weer tussenwurmen. Ik snap niet wat we ermee winnen. Wél wat we er mee kunnen verliezen. Nog niet alle comments gelezen maar wie geeft me nou e's één goede reden waarom wij onze shit daarheen moeten brengen en onze tengels branden aan die strijd?

CoffeeDick | 18-02-22 | 16:32 | 2

(serieuze vraag overigens, for once)

CoffeeDick | 18-02-22 | 16:33

Inderdaad een goede vraag. Ik hoop dat de reden is: Een oorlog vermijden door de kans op ellende voor Poetin zo hoog te maken dat hij thuis blijft. Daarom extra wapens. Zodat het geen walk-over wordt en Poetin achter de grens blijft.

Wordt het toch een aanval, dan zullen al die wapens gebruikt worden en zal het tot een langduriger strijd en mogelijkk tot een guerilla leiden. Dan vraag ik me af of het de juiste besluiten zijn.

Maar het gebaar is denk ik vooral politiek: Het uitstralen van eenheid in de afwijzing van Poetins agressie.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:38

Wat een domme domme actie.
Niet gehinderd door enkel toekomstbesef genomen.
Maar zo rolt onze regering al jaren.
Ze maken het helaas wel steeds bonter

Het leven is zwaar | 18-02-22 | 16:30

Overigens duidelijk dat GS haar eigen inlegvelletje niet begrijpt.
www.parlementairemonitor.nl/9353000/1...
Het gaat om uitsluiting van "verplichte" militaire steun. Iets heel anders dan door de regering ad hoc genomen besluiten tot vrijwillige militaire steun. In het inlegvel staat niet "we gaan nooit militaire hulp geven". Er staat "we zijn er niet toe verplicht". Nuances, altijd lastig!

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:25 | 2

"Haar eigen inlegvelletje" is een frame. Het mede door GeenStijl georganiseerde referendum leidde tot een duidelijk nee. Geen verdrag dus. Rutte en consorten hebben dat echter vertaald naar een inlegvelletje om toch een verdrag te kunnen sluiten. Nu blijkt dat inlegvelletje ook nog zo verwoord dat we onze mond moeten houden als Russen met Nederlands materiaal doodgeschoten worden. Het is dus nog veel erger dan gedacht en geen reden tot nuance.

Xukje | 18-02-22 | 18:24

@Xukje | 18-02-22 | 18:24:
Het zou absurd zijn als in een verdrag stond dat we nooit in wat voor omstandigheden militaire hulp zouden leveren. Zo'n verdrag sluit niemand met niemand.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 18:36

Dit biedt wel de gelegenheid om wat militaire innovaties uit te proberen.

Graaf_Slis | 18-02-22 | 16:25 | 1

De slotgracht en de ophaalbrug.
Of de sloep met buskruit.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:27

Verkopen ze gemiddeld op de vrijdagmarkt in Kiev.

Tammo | 18-02-22 | 16:24


Misschien zie ik vanuit mijn vertrouwde zolderkamer niet het grote plaatje, maar ik zou zeggen: Nederland, bemoei je er niet mee!
Straks kun je weer:
1) vrijblijvende excuses maken
2) weduwen een dikke vergoeding geven
3)hele gezinnen opvangen in Ter Apel, omdat ze ooit een paar dagen voor je hebben gewerkt als 'tolken is dat opeens je humane plicht
4)het kost nodeloos geld en Nederlandse mensenlevens

Leer nu eens van je fouten, zou ik zeggen.

Na Afghanistan gingen al veel stemmen op om gewoon je niet te bemoeien met shit in verre landen.

King of the Oneliner | 18-02-22 | 16:22 | 2

Een "Nederland eerst" beleid lijkt teveel op het verkiezingsprogramma van de PVV. Rutte zou nog liever een heel batallion over de kling jagen dan zijn stoeltje af te moeten staan aan Geert.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:26

Straks Oekraïense scherpschutters die een asiel-paspoort voor onze verzorgingsstaat komen ophalen. Omdat ze zeggen dat Russisch sprekende landgenoten boos op hen zijn, omdat de trekker overhalers 30.000 keer, al dan niet met succes, geschoten hebben op de koppen van de mensen die aan de andere kant van de grens in de Donbas nog levend rondliepen. De familie van de specialistische moordenaars wil ook graag mee. Dus of wapenleverancier Rutte direct even de vliegtickets voor hen wil regelen.

Graaier | 18-02-22 | 16:29

Doe mij maar een Barrett en een paar duizend patronen als we toch aan het uitdelen zijn. Dan stop ik wel even met zeuren.

Sjarrel Dorrel | 18-02-22 | 16:20 | 1

Hierzo: Armament Research Services Pty. Ltd.

theo-is-dood | 18-02-22 | 19:32

Op dit moment veel geruchten over een algehele mobilisatie in de Donbass regio onder de separatisten en over vluchtende burgers naar Rusland.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:19

"Er zitten inderdaad dodelijke wapens bij," Sorry muts maar een wapen is per definitie dodelijk. Tja: een vrouw als minister van defentie: dan krijg je dit soort domme uitspraken.

loser | 18-02-22 | 16:15 | 2

Je kunt zo'n kogel ook heel hard gooien. Is niet dodelijk, maar kan best wel pijn doen, mits goed getroffen natuurlijk.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:27

Een normale ontwikkelde vrouw zou zelfs niet zoiets stompzinnigs zeggen, maar ja dit is dom blondje Ollengren die niets kan. Voor haar capaciteiten is dit een heel duidelijke en heldere zin.

Grachus | 18-02-22 | 18:32

Handig: zo leren we meteen de waarde van een inlegvelletje kennen. Zou Nederland zich de volgende keer gewoon weer vrolijk laten bedotten? Vast wel.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:11

Als je ad hoc wil kunnen aankloten, is het handig om de verwarring zo groot mogelijk te maken, evenals achteraf als het moet worden uitgelegd.

Harry.Langezwaal | 18-02-22 | 16:11

Hoop dat de Russen zich realiseren dat de Nederlandse bevolking zich hier volledig van distantieert.

Arnold9638 | 18-02-22 | 16:09 | 3

Hier sluit ik mij 100% bij aan.

Het leven is zwaar | 18-02-22 | 16:20

Dat kunnen ze nakijken in de uitslag van het referendum en het inlegvelletje. Ze weten het dus al, maar het kan ze geen reet schelen.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:28

@Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:28: Nee, natuurlijk interesseert ze dat geen reet, want Nederland speelt (behoort te spelen) hierin geen rol.

Grachus | 18-02-22 | 18:33

Februari 2020 mondkapjes naar China. Februari 2022 kogels en geweren naar Kiev. Als dit maar geen deja vu wordt

AnitaDik | 18-02-22 | 16:09

Nou, de strijders en burgers in de Donbas weten dat ze straks wat minder veilig over straat of langs de grens van hun gebied kunnen lopen. 100 extra Oekraïense scherpschutters kunnen binnenkort vanaf veilige afstand met Nederlandse precisiewapens Russisch sprekende koppen eraf schieten. De-escaleren lijkt mij toch echt wat anders. Als ze flink oefenen kunnen ze straks ook met Rutte en Ollongren wapens de kinderkopjes raken. Wat een wereld.

Graaier | 18-02-22 | 16:08 | 1

Inderdaad. Net als met die Toyota's die in handen kwamen van terroristen. Zo komen straks die langeafstandswapens in handen van koppensnellers. En straks achteraf wisten ze het in Den Haag weer niet. Verkeerd ingeschat, dat soort gelul.

enkelereisretour | 18-02-22 | 16:18

Nog 1 keer dan: de Barrett is óók een "scherpschuttersgeweer" én dus een precisiewapen, dat is namelijk hetzelfde, scherpschieten en precisieschieten, op een doel, 1 doel, dus maar 1 kogel nodig. Ik blijf niet bezig hoor.

onesolution | 18-02-22 | 16:06 | 3

Precies, en het gebruik van het woord kogels i.p.v. patronen is ongeveer hetzelfde als een auto aanduiden met het woord wielen. Nederlanders en wapenjargon (afgezien van jagers en sportschutters) gaat niet echt goed samen...

A.S. Perien | 18-02-22 | 16:30

@A.S. Perien | 18-02-22 | 16:30: neh, iedereen zegt kogels, Blauw én Groen én sportschutters (ben alle 3 geweest), maar laat me raden; je zegt vast wel "magazijn".

onesolution | 18-02-22 | 18:02

Lees eens wat voor vreselijke .50 munitie voor die Barretts in Noorwegen wordt gemaakt:
“ The Raufoss Mk 211 is a .50 BMG (12.7×99mm NATO) multi-purpose anti-materiel high-explosive incendiary/armor-piercing ammunition projectile produced by Nammo under the model name NM140 MP.[1] It is commonly referred to as multipurpose or Raufoss, meaning red waterfall in Norwegian. This refers to Nammo's precursor company Raufoss Ammunisjonsfabrikker, an ammunition manufacturer established 1896 in Raufoss, Norway.”

Klik: en.m.wikipedia.org/wiki/Raufoss_Mk_21...

Het gaat om patronen met explosieve koppen die volgens het Rode Kruis niet tegen personen gebruikt mogen worden

theo-is-dood | 18-02-22 | 19:38

Ze willen leveren maar het duurt waarschijnlijk zo lang, tot Rusland de oorlog begint. Dan heet het weer we kunnen ze niet bereiken en alles is weer poesterkuche. Duitsland stuurt niets, alleen maar 5000 helmen, vermoedelijk worden er de volgende week ook nog is 5000 hoofdkussens gestuurd.

jan huppeldepup | 18-02-22 | 15:58 | 1

Vreemd genoeg gaan deze zaken vaak sneller dan het licht.

Schepvogel | 18-02-22 | 16:08

Ik zie het probleem niet.
Kogels hadden we er toch niet voor.
Pang-pang kun je ook prima roepen met een houten geweer in je handen.

LonelyWanker | 18-02-22 | 15:57

In de Donbass-regio vechten alleen "vrijwilligersbataljons". Een deel daarvan bestaat uit trotse neo-Nazi's. Het bekendste bataljon is de beruchte groep oorlogsmisdadigers van Azov, maar er zijn er nog een aantal die aanleunen bij Rechtse Sector, dat een land zonder joden (opmerkelijk, gezien Zelensky een jood is) en etnische Russen nastreeft.
Het Azov-bataljon heeft volgens Westerse mensenrechtenorganisaties op grote schaal geplunderd, woonwijken willekeurig beschoten en krijgsgevangenen gemarteld en standrechterlijk afgemaakt. Een flink deel bestaat uit Kroatische en Poolse kaalkopjes, die komen uit een diepe haat jegens mensen van Slavische afkomst.

drs. Levi Samsonov | 18-02-22 | 15:53 | 13

@Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:37:
Ander rechts complot volk: Baudet plus aanhang, Gelovers in de Great Reset. Of Soros of de Illuminati. Of in De Omvolking als expres beleid. Dat noem ik "rechts complotvolk".

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:40

En dat steunen we dan?
Te gek voor woorden

Therrie | 18-02-22 | 16:51

@Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 16:40: Zoals al eerder gezegd: ik veroordeel het verschijnsel waarin mensen arbitrair in groepen worden ingedeeld, waarbij individuele meningen en beweegredenen bewust achterwege gelaten worden. Het gaat dan niet om de mening zélf, maar over de mensen. En dat is de grondslag van fascisme. Ik doe daar liever niet aan mee.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 17:01
▼ 10 antwoorden verborgen

Daar gaan we met dat oekraine verdrag. Ben er zo langzaamaan klaar mee. Ze doen maar. Vaccinaties, Toeslagaffaire, zogenaamde vluchtelingen, woningnood. De hele corrupte bende in Den Haag. Lekker janken naar de maan hier.

Atheist-Priest | 18-02-22 | 15:52 | 1

Dat is wat ze willen: lamgeslagen burgers. Burgers die weten dat ze maar heel beperkt mogen meebeslissen.

drs. Levi Samsonov | 18-02-22 | 15:53

Dicke Bertha & Schwerer Gustav. Daar zit wel een verhaal in voor een film.

Grachus | 18-02-22 | 20:32

Onze eigen militairen moeten pang 9ang roepen als ze op oefening zijn, als ze wat extra kleding willen moeren ze dat zelf maar kopen, maar Nederland kan wel defensiemateriaal leveren aan 1 van de corruptste landen ter wereld. Echt te debiel voor woorden dit.

VanBukkem | 18-02-22 | 15:46 | 1

Nederland in een notendop

halfvolle glas | 18-02-22 | 16:17

In de T colum van Plasterk over “ondeskundige “ministers”.

Schriever | 18-02-22 | 15:42 | 1

Moet hij zeggen!

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 15:51

Wat stond er nou ook alweer op dat inlegvelletje na dat Oekraïnereferendum, iets waar Rutte nu ook al weer geen actieve herinnering aan heeft ?
Ik wel; "we zouden nooit wapens gaan leveren aan Oekraïne" !
Die man stikt nog een keer in zijn eigen leugens !

A333aan | 18-02-22 | 15:41

De muis die brulde tussen de poten van olifant Amerika.
Paar geweertjes in de trant van "kijk ons eens solidair zijn met beleid VS".
Hielenlikkerij.

pga | 18-02-22 | 15:33 | 1

Je weet wat er gebeurt als je de schoolbully niet je lunchgeld geeft.

funda | 18-02-22 | 15:35

"Er zitten inderdaad dodelijke wapens bij, maar die zijn bedoeld voor zelfverdediging."

Now Orwellongren kletst ook maar wat raak doorgaans, but where's the lie? In principe zijn wapens ook zelfverdediging. Zelfs als je net als Han Solo eerst schiet.

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-22 | 15:33 | 2

Yes!!! Han shot first !!!

BoerKoekoek | 18-02-22 | 15:44

@BoerKoekoek | 18-02-22 | 15:44: yes he did. George Lucas heeft later een beetje aangepast, zodat het meer op zelfverdediging leek, maar inderdaad: Han shot first.

Gladiator Fap | 18-02-22 | 16:34

30.000 kogels! Die hebben we dus. Je zou verwachten dat onze regering de speciale gezant voor legertaken, Zijne Misnoegendheid Alexander Pechtold zouden sturen met 30.000 briefjes waar ‘pang’ op staat.

Nuuk | 18-02-22 | 15:28 | 3

Extra stukje chloorkip voor Alexander vanavond als hij door zijn vrindje rondgevlogen wordt.

funda | 18-02-22 | 15:33

Scherpschutters gaan zuinig om met kogels. Maar er is schiettuig dat die hoeveelheid er in een zeer korte tijd doorheen jaagt.

Sierstrip | 18-02-22 | 15:34

30.000 kogels, Das n gemiddelde Rambo film.

Crankhead | 18-02-22 | 15:52

Maak meteen ook een ruimhartig Nederlands potje van een paar honderd miljoen om de toekomstige slachtoffers van deze wapens schadeloos te stellen.
Oja, en als je weer bommetjes gaat gooien: check eerst even wie die bom gaat ontvangen, mevrouw de min"def" - Kusje van uw belastingbetalers.

funda | 18-02-22 | 15:28

Zouden ze in de Oekraine met 'stuur 3.000 helmen' niet gewoon bedoeld hebben 'stuur 3.000 soldaten (met helmen)'?

PisFinger | 18-02-22 | 15:23 | 1

Tolken leveren de overheid steeds weer problemen, daar zien ze nu van af, kan ook zonder.

CleaudeSacke | 18-02-22 | 18:25

Een beetje scherpschutter schiet toch wel één op twee keer raak, dat zijn 15000 dode Russen, mag ik even niet meedoen.

uisge baugh | 18-02-22 | 15:21

Met alle grappen hebben we het hier wel over een schending van het Oekraineverdrag door Rutte4. In een fatsoenlijke democratie zou dit niet zo maar kunnen. Maar ons parlement maakt zich alleen maar druk over de toon van het debat.

Schmalz | 18-02-22 | 15:19 | 2

De toon van de oorlog telt, en het idee erachter.

funda | 18-02-22 | 15:29

"In een fatsoenlijke democratie zou dit niet zo maar kunnen." Maar wie zegt dat wij in een fatsoenlijke democratie leven ?

loser | 18-02-22 | 16:11

Nou dat is toch maar liefst 300 kogels per geweer en dat is heel wat meer dan de 5 kogels per geweer die onze jongens kregen in de tweede wereldoorlog

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 15:19 | 6

@Yor_Kok | 18-02-22 | 15:35: Geen idee, hij heeft het over vijfen dus Nederlands is duidelijk niet zijn moedertaal.

BoerKoekoek | 18-02-22 | 15:45

@Sierstrip | 18-02-22 | 15:35: dat is hele gewone .308Win oftewel 7.62x51 munitie hoor
Wordt door tientallen munitiefabrieken over de hele wereld gemaakt

theo-is-dood | 18-02-22 | 15:55

@Yor_Kok | 18-02-22 | 15:35: ik denk dat hij dat bedoelt, duidelijk weer een klok en klepel geval, komt veel voor hier de laatste tijd.

onesolution | 18-02-22 | 16:14
▼ 3 antwoorden verborgen

naja je kan het ook zo zien, de boeren van Oekraïne , krijgen wapens van NL om onze plofkip te beschermen

out-of-de-box | 18-02-22 | 15:11

Een draadgeleide robot? Ik kan me nog wel een bedraade afstandbediening van de beeldbuis tv herinneren. Is die robot dan ook zo oud?

Schemerlamp | 18-02-22 | 15:10 | 2

Klinkt als n Tesla met verlengsnoer.

Crankhead | 18-02-22 | 15:55

Waarschijnlijk willen ze geen interferentie hebben.

Grachus | 18-02-22 | 18:37

Ik zal al vast maar toiletpapier inkopen, je weet maar nooit.
En ik koop gelijk een paar rollen extra voor die Ukrainse vluchtelingen die ik in huis moet gaan nemen ipv die Rus in de keuken.

Heeft trutje Rutte al een plan klaar liggen om bij te dragen aan de mogelijk meer dan 4 miljoen vluchtelingen die deze kant op komen... dat koop je niet af met een geweren hoor.

litebyte | 18-02-22 | 15:09

my girl, love yin

In the past

Wattman | 18-02-22 | 15:08

De Oekrainers hadden als welkom voor de nazi's alvast alle Joden vermoord. En nu is die Zelensky president. Kan iemand dat uitleggen?

Piet Karbiet | 18-02-22 | 15:07 | 7

@meneer Q | 18-02-22 | 15:30: net als jouw landgenoten ? zoiets ?

onesolution | 18-02-22 | 16:15

@PisFinger | 18-02-22 | 15:28: weer een klok en klepel geval: ca. 102.000 Joden vermoord en ca. 25000 Nederlandse bij de Waffen-SS'

onesolution | 18-02-22 | 16:18

Dat waren de Galliciërs in West-Ukraïnie.

Grachus | 18-02-22 | 18:39
▼ 4 antwoorden verborgen

30.000 kaartjes net het woord 'pang' vertaald in het Russisch ?

grapo | 18-02-22 | 15:06

Als Putin nou eens tegen de wind in doormarcheert tot aan Scheveningen, dan hebben we ineens weer gas en ook een flink vrouwenoverschot. Wat kan er mis gaan.

Schilder58 | 18-02-22 | 15:06 | 1

Miljoenen werkloze ambtenaren, communicatiemedewerkers en belastingconsulenten, dat mogen wij nooit meer moeten willen met elkaar anno 2022.

funda | 18-02-22 | 15:37

Nou zeg. Hebben we zelf niks meer over. Op dit moment via telegram het volgende bericht.

❗️ The self-proclaimed head of the "DPR" Pushilin announced the evacuation of the population to Russia from the "DPR" due to the fact that, in the near future, according to him, Zelensky will order the offensive of the Armed Forces of Ukraine in the Donbass.

Eehhh. Onderdeel van de infowar of voorbereidings?

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 15:05 | 2

Ja... maar ik zie nog geen Russisch bericht over bewijs van massavernietigingswapens die op Rusland gericht staan... als dat zo is dan duurt het niet lang meer of de Russische federatie is weer een stukje groter.

litebyte | 18-02-22 | 15:13

Dat zouden de Russen kunnen opvatten als genocide.
Geef ze géén reden!

Ruimedenker | 18-02-22 | 15:25

En als het verkeerd uitpakt maken we gewoon over zeventig jaar diepe excuses.

uisge baugh | 18-02-22 | 15:04 | 3

Moeten we eerst zinloos veel geweld gebruiken.

Beste_Landgenoten | 18-02-22 | 15:53

"Oh, de neo-Nazi's van het Azov-bataljon hebben er een kleuterschool mee doorzeeft? Tsja, kan gebeuren..."

drs. Levi Samsonov | 18-02-22 | 16:13

@drs. Levi Samsonov | 18-02-22 | 16:13: Ik bedoel maar.

uisge baugh | 18-02-22 | 16:24

Zou wel zo eerlijk zijn als we Rusland hetzelfde ook zouden leveren.
Want ook daar hebben we geen militaire overeenkomst mee.

Nuchternederland | 18-02-22 | 15:04 | 1

Haha!

litebyte | 18-02-22 | 15:13

Als er Nederlandse militairen naar het buitenland gestuurd worden dan moeten ze bedelen om van buitenlandse soldaten alsjeblief maar een helm en een schermvest te mogen lenen.
Blijken er dus al die tijd gewoon 3000 helmen en 2000 scherfvesten in een magazijn te hebben gelegen. Maar die waren dus te goed om aan onze jongens te geven.
Die mochten dus wel met afgekeurde granaten uit de Koreaanse oorlog oefenen want die afgekeurde granaten had Nederland voor weinig over kunnen nemen van de Amerikanen die er van af wilden omdat ze onbetrouwbaar waren.

Osdorpertje | 18-02-22 | 15:04 | 4

Baggers Army

Piet Karbiet | 18-02-22 | 15:10

Tegenwoordig heet dat VOC mentaliteit en Collateral damage...

steekmug | 18-02-22 | 15:15

"Blijken er dus al die tijd gewoon 3000 helmen en 2000 scherfvesten in een magazijn te hebben gelegen."
Dat is maar helemaal de vraag. Wellicht heeft een politicus ergens een vrindje met helmenfabriek gebeld voor een 'van Lienden' dealtje.
Vrindjes make the world go 'round.

funda | 18-02-22 | 15:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wist het. De Nederlandse inbreng doet Poetin sidderen.

thanseeuwen | 18-02-22 | 15:03

Duitsland was zo verstandig geen wapens te sturen. Als de noordgasleiding doorgaat kan Rusland eisen Nederland uit te sluiten van gaslevering .
Goed bezig, kneuzen in Den Haag.

meneer Q | 18-02-22 | 15:02 | 1

Dan heffen we Groningen per direct op en blazen we de komende 25 jaar die gasbel leeg.

BoerKoekoek | 18-02-22 | 15:47

"Er zitten inderdaad dodelijke wapens bij, maar die zijn bedoeld voor zelfverdediging“ ???
Een sniper voor zelfverdediging ???
Dat ‘wezen’ is zo dom, ongelofelijk!
Wat doet ze op die post anders dan zich en NL weer schandelijk belachelijk maken?
Haar zin is alleen taalkundig correct.

Peter-Rissing | 18-02-22 | 14:57 | 5

Elk wapen, gebruikt binnen je eigen grensen tegen invallande russen, is zelfverdediging

louis6227 | 18-02-22 | 15:43

@Piet Karbiet | 18-02-22 | 15:03: Ik heb geen hekel aan Ollengren, maar ze had gewoon moeten trouwen, kinderen krijgen en het eten voor manlief op tafel zetten als hij thuis komt van zijn werk. Dan was zij helemaal op haar plaats geweest. In Nederland zijn er minimaal 5 miljoen personen die een betere Minister van Defensie zouden zijn geweest dan Ollengren.

Grachus | 18-02-22 | 18:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En wat is dat weer politiek D66 gelul om een sniper, of precisiewapen defensief te noemen. Of zit er een clausule bij "alleen gebruiken indien op u wordt geschoten...?"

Scheepskameel | 18-02-22 | 14:55 | 6

@Scheepskameel | 18-02-22 | 15:01:
Ze worden door Ollongren gesommeerd achter elkaar te gaan staan,
Anders wordt het ‘functie elders’.

J.Cash | 18-02-22 | 15:18
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
meneer Q | 18-02-22 | 14:55

Ik heb nog wel een paar Britse WO-II helmen een een stuk of 10 paar legersokken liggen. Die laatste gebruik ik zelf in de wandelschoenen maar ja, als Ollongren straks op de deur klopt kun je maar beter meewerken, or else loop je het risico op het '66 Penal Legion Division Donbass.

Graaisnaaiert | 18-02-22 | 14:54 | 3

Heb nog een japans zwaard. Kunnen onze boys vanuit hun bevroren schuttersputjes banzai aanvallen uitvoeren op de Russische loopgraven. en.wikipedia.org/wiki/Banzai_charge

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-22 | 14:58

Ik heb een contact bij het FvD die nog wat messen heeft liggen met een embleem uit de WOII.

JJMS | 18-02-22 | 15:02

@Graaf_van_Hogendorp | 18-02-22 | 14:58: Dan kunnen ze beter mijn sabels nemen. Dat past beter, want ik ga er toch wel vanuit dat Ollengren de moderne versie van 'the Light Brigade' opricht.

Grachus | 18-02-22 | 18:47

Trouwens, als ze alleen de kogels sturen, schieten die lui er niet veel mee op.
Krijgen ze er ook hulzen en slaghoedjes bij?

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-22 | 14:51 | 4

patronen

BoerKoekoek | 18-02-22 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Het is ook gvd de totale incompetentie en naiviteit van een muts als Ollongren. Wat denk je dat die paar honders wapens uitrichten tegen honderdduizenden russische soldaten... Het is precies de aanleiding die Putin zoekt en de irritatie die er heerst in Rusland over het militair morrelen aan de Russische grenzen door EU en Nato. Alsof USofA zou toestaan dat Rusland en China het communisme in Mexico komen brengen en daarbij wat wapens leveren aan Mexicanen..

Scheepskameel | 18-02-22 | 14:49 | 2

Helaas zijn de meesten geheel verblind door al het "goede" wat de VS doen in de wereld en verliezen ze het complete plaatje uit het oog.
Ik denk dat we op deze manier heel hard naar een langverwachte WW3 gaan en dat Poetin er niet voor zal terugdeinzen om op de knop te drukken.

Flatulent | 18-02-22 | 17:10

@Flatulent | 18-02-22 | 17:10: Niet zozeer het 'goede van de VS' maar meer dat D66 graag deze oorlog wil. Daarom zijn de Deugers heden ten dage plotseling erg oorlogzuchtig, want de Grote Leider(s) wil(len) het immers ook.

Grachus | 18-02-22 | 18:49

Nou jongens nog meer pang pang roepen. Onze laatste 30k kogels zijn nu ook wel weg…. Zeg heeft Mark Rutte ook de kogels van de politie al weggegeven?

ikworstelengadouchen | 18-02-22 | 14:49

Het is slechts een signaal, maar wel een veelzeggend signaal.
Een statement.
Oekraïne schiet er geen plofkip mee op en de Russen zal het geen bal interesseren.
Een wassen neus.
Maar goed, we doen mee en daar gaat het om.
2 weken terug gingen de gesprekken nog over de-escaleren.
Zelenskyy had even geen boodschap aan Rutte & Hoekstra, maar nu dit goedmakertje.
Ik ben benieuwd of er überhaupt wel draagvlak is onder de Nederlandse bevolking.
Waarom kan Nederland niet gewoon neutraal blijven?
Pas als Putin te ver gaat zou je de Russen financieel kunnen aanpakken, dat doet ze meer pijn dan een paar kogels.

Ruimedenker | 18-02-22 | 14:48 | 1

Ben bang dat dat financieel aanpakken al jaren bezig is.
We kunnen dreigen geen gas meer af te nemen?
Maar ze doet wel ff 33 min voluit mee dan is het op.

Rest In Privacy | 18-02-22 | 15:02

Misschien doen ze er beter aan om al het commerciële vliegverkeer alvast om te leiden?

Charred_Metal | 18-02-22 | 14:48

Wapenlocatieradars zijn ook heel handig aan een oprukkende frontlinie. Dus wéér vaag ambtelijk jargon bedoeld om te verhullen dat we gewoon bloedbroeders zijn met Oekraïne ondanks het inlegvelletje. Als volledige EU en NAVO partner zouden bedrijven gewoon oeverloos al het gewenst leveren. Nu gaat dat dan zo. Linksom en rechtsom laten we dus een proxyleger vechten tegen de Russen. Zo retro '80-er jaren!

GeenAccount | 18-02-22 | 14:47

Zo, dat zijn toch even 300 kogels pp, daar kun je even een deur mee intrappen.

peet12 | 18-02-22 | 14:46 | 2

dat is ongeveer 1 kogel per 3 Russen die klaar staan. Das gvd goed mikken dan...

Scheepskameel | 18-02-22 | 14:58

@Scheepskameel | 18-02-22 | 14:58: Als 1 op de 3 Russen defensief omgelegd wordt gaat de rest een glaasje wodka bij moeder de vrouw halen. Nazdrovje.

funda | 18-02-22 | 15:49

We hebben nog een hele opslag met mondkapjes. Kunnen we die niet doneren?

Keutels | 18-02-22 | 14:45 | 1

Scooterbodes, die zijn ook nuttig voor communicatie on the field.

funda | 18-02-22 | 15:50

30k kogels. Maar volgens Alexander Penthouse moesten onze boys pang pang gillen richting Boris en Vlad want geen kogels voor de pipa's en hij vond dat hilarisch. Waar komen de kogels vandaan? Onder het bed van Marxje?

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-22 | 14:44 | 2

Sywert had nog een voorraadje

Rest In Privacy | 18-02-22 | 14:48

Ik vind het knap hoe ze kogels die we niet hebben kunnen weggeven..

Wijze uit het Oosten | 18-02-22 | 14:43 | 1

Zakjes pinda's

Duwbak_Linda | 18-02-22 | 14:44

was er geen referendum?
over oekraine?

pejoar | 18-02-22 | 14:42 | 2

Daar heeft Rutte zijn reet mee afgeveegd

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:47

Ja, dat vond de regering niet leuk. Dus hebben ze het afgeschaft. En de meerderheid van het volk bleef gewoon op de regeringspartijen stemmen en nu zijn we hier.

ZoltarTheMagnificent | 18-02-22 | 14:47

Geweldig idee! Kunnen ze ginds ook "Pang Pang" gaan roepen.

Patatter | 18-02-22 | 14:42

Kunnen ze beter naar Ter Apel sturen.

Spartaan1888 | 18-02-22 | 14:42 | 1

Misschien wat strijders exporteren , kunnen ze mooi meehelpen.

peet12 | 18-02-22 | 14:47

Vlgs mij verkoopt Oekraïne deze wapens door aan Rusland. Je bent corrupt of niet.
Verder zijn deze wapens net als de Toyota HiLux van Rutte puur ter verdediging en kunnen ze niet offensief ingezet worden.
Inmiddels is een operatie begonnen in Oost-Oekraïne dus Rusland heeft binnenkort een excuus om - net als Nederland- daar puur ter verdediging te gaan helpen.

Nichtsneues | 18-02-22 | 14:40

Een radar is ook een dodelijk wapen, als je er te dicht bij staat.

RandyBiel | 18-02-22 | 14:39 | 3

Een baksteen ook.

Patatter | 18-02-22 | 14:43

of omvalt als het waait bijvoorbeeld

Dr.Utker | 18-02-22 | 14:43

Niet zo dodelijk als een fakkel, heur.

funda | 18-02-22 | 15:42

Heeft Beste_Landgenoten ondertussen iedereen alweer de les gelezen over Rusland, Poetin, etc etc? Of GML lekker boos een neerbuigend richting de mensen die nu wederom gelijk hebben gekregen?

Blijft toch lachen om te zien dat de realiteit dergelijke types elke keer weer links en rechts in haalt. Zo zie je maar, gezond verstand staat ver boven politiek geneuzel.

Rest In Privacy | 18-02-22 | 14:39 | 5

De treinen rijden na 14.00 niet meer.
Zijn al thuis piepers jassen of zo

Rest In Privacy | 18-02-22 | 15:05

@P-unit | 18-02-22 | 14:41: Die werkt niet, met zoveel vrije tijd om hier te neuzelen, geen chef die dat goed vindt.

tis_wat | 18-02-22 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Beste Poetin, Vladimir, het is beter om die troepen en zo weg te halen. Ga lekker handelen, ga electrische Lada's maken, maak je land welvarender voor de Russische bevolking, je hebt er alles voor in huis. Die rare toestanden zit toch niemand op te wachten. Waar is het allemaal goed voor?

Of is het ergens goed voor.
Vertel eens? Voor wie?

AdvocatusDiaboli | 18-02-22 | 14:38 | 1

Advocatus, zet het NOS journaal een keer uit man. Jezus.

Waarom maak je je zorgen om Poetin die gewoon in zijn tuin aan het spelen is?

Beter maak je je zorgen over alle andere partijen die in de tuin van de buurman van Poetin aan het spelen zijn.
Het is beter om die troepen en zo weg te halen? Gewoon naar je eigen tuin!!

Hoe zou jij het vinden als de tuin van je buurman vol staat met aggressievelingen van elders?

huh!? | 18-02-22 | 15:44

Jaja Wopke, net als de messen bij de jongere garde als verdedigingswapen wordt ingezet en ondertussen flink prikken overal en elders. Zo worden onze geweren ook gebruikt. Denk je niet?

antonconstandse | 18-02-22 | 14:38

Hoho, van dat inlegvelletje kun je prima pijltjes draaien.

Tfoe!

o)+ | 18-02-22 | 14:37 | 3

Beetje vouwen, wat Tippex op het puntje. Elastiekje tussen de vingers en *tets* between the eyes!

Lorejas | 18-02-22 | 14:39

Kunnen we niet van die struiken doneren met van die witte bestjes.

Keutels | 18-02-22 | 14:47

Nederland, bemoei je er verdomme niet mee.
Even de ingrediënten voor een oorlog leveren omdat anders "jouw team" niet kan winnen.

Heel diplomatisch.

frickY | 18-02-22 | 14:37

De Overheid kan natuurlijk ook 100 nieuwe Druganov snipergeweren kopen op de internationale wapenmarkt en die verschepen naar Oekraïne,
nl.wikipedia.org/wiki/Snajperskaja_Vi...
Maar de overheid kennende worden dat andere veel duurdere geweren.

steekmug | 18-02-22 | 14:37 | 3

Eerst verpatsen de Oekraïense generaals hun wapens in Afrika, en dan krijgen ze gratis nieuwe spullen van Nederland?

theo-is-dood | 18-02-22 | 14:41

@theo-is-dood | 18-02-22 | 14:41:
Zegt de naam Viktor Bout u nog iets: nl.m.wikipedia.org/wiki/Viktor_Boet
Deze handelaar heeft voor honderden miljoenen $$ de complete wapenvoorraad van Oekraïne verkocht. Via Oostende in België.

theo-is-dood | 18-02-22 | 14:51

Oh, we hebben dus wél kogels en helmen?

ReyNemaattori | 18-02-22 | 14:36 | 2

Nu niet meer.

AdvocatusDiaboli | 18-02-22 | 14:39

Misschien gaat Pechthold wel mee om 30.000 keer mee om op een scherpe toon PANG te krijsen.

bananabanana | 18-02-22 | 14:46
-weggejorist en opgerot-
PresidentPutin | 18-02-22 | 14:36 | 11

Geloof er niks van dat u Poetin bent. Ik denk eerder Erdolf. Nederturkjes communiceren zeau.

Graaf_van_Hogendorp | 18-02-22 | 14:47

Waar komt dit nou toch ineens vandaan? Ah oké, al opgerot.

J.Cash | 18-02-22 | 14:49

Ah, iemand die denkt dat Erdogan goed is voor het leven van de Turkse mensen in Turkije en daarbuiten.
Je kunt voor Turkije en de Turkse vlag zijn en tegen Erdogan.
Om bepaalde redenen.
Maar dat krijgen dit soort types in hun hoofd niet bij elkaar.
Die hebben hun eigen zwakke identiteit weggegeven. Meestal zijn ze jongen, een jaar of 15-16-17. Gevoelig voor sektes en zo. Gaan ze achter leiders aanlopen en daarop meeliften. Zelf doen ze geen moer voor het land natuurlijk.

AdvocatusDiaboli | 18-02-22 | 14:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Mocht de invasie doorgaan, dan leveren we dit materieel in feite vrijwel ongebruikt en in goede staat aan het Russische leger.

Thies | 18-02-22 | 14:35 | 2

Zou het ongebruikt nieuw uit de doos zijn?

Rest In Privacy | 18-02-22 | 15:07

Alsof die Russen op of om kijken van dit soort aantallen?

ReyNemaattori | 18-02-22 | 15:37

Dus wij worden nu voor de leeuwen gegooid.

antonconstandse | 18-02-22 | 14:35 | 1

Door een Zweedse freule nota bene…

Dr. Worstenbroodje | 18-02-22 | 14:41

Houden ze rekening met dat 10-50% verduisterd wordt?

GeheidEenGeit | 18-02-22 | 14:35 | 2

Zeg maar 100%. Binnen zes maanden duikt dat materiaal op bij de Mexicaanse drugsmafia, in de Gazastrook of de Iraanse Revolutionaire Garde

theo-is-dood | 18-02-22 | 14:39

@theo-is-dood | 18-02-22 | 14:39:
Ben je gek.
Ollegren doet straks extra investeringen in Defensie voor de buhne en koopt ze via Sywert met korting via China gewoon weer terug. Iedereen weer blij.

bananabanana | 18-02-22 | 14:43

Je kunt je niet genoeg mengen in conflicten waar je niets te zoeken hebt. Flink stijgende gasprijzen geven de economische groeicijfers een flinke boost, kan Rutte IV nog een poosje volhouden dat het goed met ons gaat.

Zorc | 18-02-22 | 14:34

Dan moet Rusland hetzelfde krijgen anders is het niet eerlijk van Ollongren en onze Wopke.
We moeten niet vergeten dat Rusland een cruciale rol heeft gespeeld om Nederland van de eerdere bezetting van de nazi's vrij te krijgen. Zij hebben bovendien keihard gevochten tegen hele SS divisies uit de Oekraïne, dus vanuit historisch perspectief doen we voor allebei wat of niets.

bananabanana | 18-02-22 | 14:33 | 1

Dat lijken we ze nog steeds niet helemaal vergeven te hebben, die 'bevrijding'.

luistukvreten | 18-02-22 | 15:55

Ollongren heeft een diepe haat in zich naar de Russen omdat haar voorouders na de revolutie van 1917 naar Finland moesten vluchten. Opa werkte aan het hof van de Tsaar. Heeft ze zelf uitgelegd bij een lezing. Lijkt mij staatsgevaarlijk om zo'n nep-freule MinDef te maken. Dat, naast haar bewezen onbekwaamheid, ongeschiktheid en bijholtes. Een klap in het gezicht van ons leger. Onbestaanbaar.

Piet Karbiet | 18-02-22 | 14:32 | 8

@Graaier | 18-02-22 | 14:39: Je zou bijna tegen de democratie gaan worden. Of voor moderne tribunalen. Wat een tijden.

Piet Karbiet | 18-02-22 | 14:59

@Piet: Google eens "Slag om de Blauwe Bergen". Daar zijn meer nederlandse SS-ers gesneuveld tegen de Russen dan er Gesneuveld zijn in mei 1940 tegen de Duitsers: historiek.net/vlaamse-en-nederlandse-...

theo-is-dood | 18-02-22 | 16:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Ergernis en schaamte wisselen elkaar af.

MickeyGouda | 18-02-22 | 14:31

Er komt helemaal geen oorlog, Putin ontvangt nu elke week miljarden extra omdat de spanningen goed zijn voor hoge grondstofprijzen zoals aluminium en natuurlijk aardgas. Shell en olie producerende landen vinden het ook fantastisch.

MargauxGrandCru | 18-02-22 | 14:31 | 1

En als je ziet hoe de media gebruikt wordt..
Carlin zag het al lang aankomen al jaren geleden. In het westen, ook in het oosten.

They own this fucking place.
It's a big club, and you ain’t in it.
You and I are not in the big club.
And by the way, it's the same big club they use to beat you over the head with all day long when they tell you what to believe.
All day long beating you over the head in their media telling you what to believe, what to think and what to buy.
The table is tilted folks.
The game is rigged, and nobody seems to notice, nobody seems to care.
Good honest hard-working people -- white collar, blue collar, continue to elect these rich cocksuckers who don’t give a fuck about them.
They don’t give a fuck about you.
They don't care about you at all
And nobody seems to notice,
nobody seems to care.

AdvocatusDiaboli | 18-02-22 | 14:58

Alleen voor, als Mindef Karin het aflevert en blijft. In dat geval: 1 down, 65 to go

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:30

Het corrupte regime in Ukraine levert wapens aan dictatoriale Afrikaanse landen. In strijd met internationale embargo’s:
— Documents obtained by OCCRP reveal how Ukrainian authorities and companies have made the country a key node in a network that channels Soviet-style arms from Europe to Africa and the Middle East. Many of those weapons originate in countries that are now EU members.
The more than 1,000 pages of documents relate to Techimpex, a private Ukrainian firm that sells, repairs, and upgrades military equipment, and a related United Kingdom (UK) shell company known as S-Profit. In at least one instance involving S-Profit, the arrangement appears to have facilitated deals that, if implemented, would have sidestepped EU arms embargoes on Sudan and South Sudan. An Amnesty International report released today goes into further detail about S-Profit. (See story: S-Profit and Embargo Busting)—
Klik: www.occrp.org/en/investigations/7037-...

theo-is-dood | 18-02-22 | 14:30 | 4

Boeie Ruurd. Over elk land kan je wel iets opduiken, Nederland bijvoorbeeld leverde voertuigen aan terroristen.

usb stok | 18-02-22 | 14:56

@usb stok | 18-02-22 | 14:56:
Alleen defensief te gebruiken

Rest In Privacy | 18-02-22 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik bedacht me zojuist: Ik hoop dat Rusland snel Oekraïne binnen valt. Dan zijn we tenminste eindelijk af van dat gesodemieter waarbij onze regering belooft niets met Oekraïne te maken te willen hebben, en ondertussen gewoon vol gas door gaat.
Zijn geen goede gedachten. Wel een logisch gevolg van de liegende Nokia.

TheEgg | 18-02-22 | 14:30 | 1

"Liegende Nokia"
scherp :)

ptrck | 18-02-22 | 14:43

Vreemd verhaal, als er ergens geen gebrek aan is in de Oekraine dan zijn het wapens. Dit is een politiek kadootje waar niemand echt iets mee kan.
"Since the start of the War in Donbas, Ukraine's military industry has focused more on its internal arms market and as a result slipped to the 9th spot among top global arms exporters by 2015, 11th spot by 2018 and the 12th spot among global arms exporters by 2019"

small_town_dude | 18-02-22 | 14:29

Rusland gaat vandaag en de komende dagen hun nucleaire ballistische raketten testen. Beseft iedereen wel dat het Russische nucleaire arsenaal hypermodern is en gelijkwaardig aan dat van de VS?

motje013 | 18-02-22 | 14:28 | 9

@motje013 | 18-02-22 | 14:38: Wie heeft er ook weer als eerste in een oorlog atoomwapens gebruikt? En voorzover ik gelezen heb, op een moment dat de nederlaag van Japan al min of meer een feit was.

WirMachenMusik | 18-02-22 | 16:30

Ze hebben de laatste 2 decennia aardig aan de weg getimmerd, maar het is een gotspe om te denken dat Rusland dezelfde hoogwaardige kwaliteit militair materieel heeft als de VS. Zelfs niet als je het slechts beperkt tot nucleaire ballistische raketten.

Grachus | 18-02-22 | 18:59

@Graaier | 18-02-22 | 14:47: Beide zaken gaan absoluut niet op voor de Russische regering, dus dat zal zeker niet gaan gebeuren.

Grachus | 18-02-22 | 19:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Een musket is geen sluipschuttersgeweer.

Lorejas | 18-02-22 | 14:27 | 3

Hoezo? Als je dicht genoeg naar het doel "sluipt", daar merkt dat door je ge"schutter" het "geweer" het niet doet en je slaat je tegenstander het hoofd in met de musket.... Is het in mijn ogen ook gewoon een sluipschuttergeweer.

VerganeGlorie | 18-02-22 | 14:34

Daarom waren musketiers vaak met z'n drieën.
Vergroot de kans dat iemand raak schiet.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-22 | 14:36

Kijk! Dat is nog eens VOC mentaliteit.

Lorejas | 18-02-22 | 14:37

Een historische vergissing. Nederland had afzijdig kunnen blijven in dit conflict.

ZoltarTheMagnificent | 18-02-22 | 14:26 | 3

Soms moet je een standpunt nemen

Drs. D. | 18-02-22 | 14:27

@Drs. D. | 18-02-22 | 14:27:
Standpunten zijn er om op te staan.
Niet om te nemen.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-22 | 14:48

@Drs. D. | 18-02-22 | 14:27: Soms ook niet.

luistukvreten | 18-02-22 | 16:04

Wie begint er een rechtszaak tegen de Staat hierom? Al is het maar vanwege het principe.

Ik doneer graag en gul.

Heau even | 18-02-22 | 14:25 | 3

Idem! En is een referendum nog mogelijk?

(Behind)Doors | 18-02-22 | 14:30

Ja, welke rijkaard pakt dit op, om de vuile leugens van Rutte en consorten met dat associatieverdrag aan te gaan.

lanexx | 18-02-22 | 14:44

En niet te vergeten ,misschien wel het belangrijkste ...1000 usb sticks met pang ,pang , pang , en geluiden van fluitende kogels ...

Nico_the_Sparrow | 18-02-22 | 14:24

Gaat dat hele gedoe eigenlijk niet gewoon hierom?

www.ad.nl/buitenland/shell-kan-van-st...

Kijk Mark eens dealtjes sluiten met een boevenregime….
“De overeenkomst betreft de grootste buitenlandse investering in Oekraïne ooit.”

Computer_says_no | 18-02-22 | 14:24 | 1

Nee, Shell heeft afgelopen week eveneens een contract met Rusland afgesloten. Shell is de laatste paar jaar al langer bezig om te proberen Rusland en haar consumentenmarkt te veroveren. Zo kan het dus ook.

Grachus | 18-02-22 | 19:04

Heb toevallig zelf de civiele versie van de H&K 417. Eigenlijk is het geen sniper maar een ondersteunend pelotonsgeweer voor de langere afstand. Echte snipers hebben nog iets beter materiaal en komen ook verder dan de max 900 meter van de H&K.

BoerKoekoek | 18-02-22 | 14:23 | 6

@VP732 | 18-02-22 | 14:27: ach een mens moet een hobby hebben. De uwe is reaguren op de zolderkamer van uw moeder, daar zeur ik toch ook niet over.

BoerKoekoek | 18-02-22 | 14:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat krijgen we ervoor terug? Behalve dat de wapperts die nee zeiden tegen het verdedigings en associatieverdrag gelijk kregen op alle bezwaren?

IndoorexpaT | 18-02-22 | 14:23 | 2

kippen, hoeren, corruptie, Burisma gas en goedkope arbeidskrachten

HetOorAakel | 18-02-22 | 14:25

Een miljard euro in de handelsbalans. Daar hebben we deze ellende voor over blijkbaar.

JJMS | 18-02-22 | 14:32

Kansloos. Maar ja, nieuw kabinet, oud kabinet. Een grote boevenbende.

VP732 | 18-02-22 | 14:22

en als er dan niks gebeurt krijgen we dan op zn minst de helft terug of verdwijnt er het een en ander in het heetst van de strijd?

Baksteenbakker | 18-02-22 | 14:22

En dit door mensen die zeggen u te vertegenwoordigen.

Ramsesz | 18-02-22 | 14:22

Doe nou niet joh! Niemand zit hierop te wachten, of stond het soms op dat inlegvelletje?

4HoogAantWater | 18-02-22 | 14:20 | 2

Het is ook allemaal afleiding van de Corona-soap-afgang waar dezelfde klaplopers weer fouten maken!

old shaterhand | 18-02-22 | 14:23

In het geval van Ollongren zal het een inlegkruisje zijn.

goedverstaander | 18-02-22 | 14:24

Prima deal op voorwaarde dat onze kabinetsleden mee gaan als kanonnenvoer.
En anders roepen ze in de Oekraïne voortaan ook maar 'pang pang' als de Russen komen.

Abject | 18-02-22 | 14:20

Hebben de Russen overigens al bewijs van massavernietigingswapens gevonden?

Want als dat zo is dat gaan ze heel snel binnenvallen.

litebyte | 18-02-22 | 14:19

Die hebben we nog over uit '45 -'50.

Colin.Fart | 18-02-22 | 14:19

Met die "Er zitten inderdaad dodelijke wapens bij, maar die zijn bedoeld voor zelfverdediging", van Ollongren zou je zelfs bomgordels kunnen opsturen.

goedverstaander | 18-02-22 | 14:19 | 1

Recht lullen wat krom is..

Wijze uit het Oosten | 18-02-22 | 14:48

KCT en luchtmobiel inzet in Mali hoeft niet meer want de militaire junta daar stapt over van Armee de Terre naar Wagner huurlingen. Maar als het inderdaad 100 HK417 en of Accuracy zijn dan heeft de KL geen lange afstand wapens meer over voor interne of grens conflicten

HetOorAakel | 18-02-22 | 14:18

Nog meer wapens in Oekraïne. Natuurlijk. Gooi het land maar vol met gratis geweren en kogels terwijl je geen idee hebt waar die wapens blijven. Binnenkort "Iemand nog een scherpschuttergeweer, voor weinig ? op het Oekraïnse marktplaats. Net als die leuke vredelievende pickups voor Jihad-strijders van Rutte de wapenleverancier. Ach, over jaren de excuses van Rutte in de trant van Indonesië: "Voor het stelselmatige en wijdverbreide extreme geweld van Oekraïense en separatistische zijde in die jaren en het consequent wegkijken maak ik vandaag diepe excuses aan de bevolking van Oekraïne. Vandaag moeten we bovendien constateren dat excuses op hun plaats zijn voor iedereen in Oekraïne die met de gevolgen van het mogelijk maken van de burgeroorlog met onze wapens in Oekraïne heeft moeten leven.". Wie weet heeft Rutte nog wel ergens een inlegvelletje liggen, dat hij het nooit zo bedoeld / geweten heeft.

Graaier | 18-02-22 | 14:17 | 7

@theo-is-dood | 18-02-22 | 14:23: Ahhh, daarom heeft Oekraïne nu Nederlandse wapens nodig. Ze hebben hun eigen spullen allemaal aan Afrikaanse warlords verkocht.

TheEgg | 18-02-22 | 14:27

@MargauxGrandCru | 18-02-22 | 14:24: De geschiedenis dat Rutte graag wapens levert als hem dat politiek handig uitkomt. Of als dat economische voordelen oplevert als de buit verdeeld gaat worden in een land dat economisch na een oorlog of crisis helemaal op zijn gat ligt, omdat de Ruttes van deze wereld de oorlog aanwakkerden. Shell wil graag op de eerste rij zitten als de bedelaars uit Kiev om hulp vragen om de grondstoffen uit de grond te halen. Dat in de trant van "je moet investeren in een land als het bloed over de straten stroomt". Dat er vervolgens burgers makkelijker om zeep worden geholpen is bijzaak.

Graaier | 18-02-22 | 14:29

Wat zou er gebeuren wanneer Albanie en Servie tot de EU toetreden ? Servie heeft na de VS de hoogste vuurwapendichtheid ter wereld, met 80 wapens 100 inwoners Tijdens de Albanese revolutie gooide het leger alle wapendepots wagenwijd open, en nodigde iederen uit om mee te nemen wat ze wilden.
AK-47's, landmijnen, handgranaten, neem maar mee. Ze zijn er straatarm, maar wapentuig hebben ze plenty, en daar zal hoe dan ook een gedeelte van onze kant op komen en in handen geraken van lieden met kwade bedoelingen.

Asteroid-B612 | 18-02-22 | 14:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Nieuw kabinet, nieuw elan. Wat vorige kabinetten hebben gedaan en gezegd is te verwaarlozen. Pff.

Met_baard | 18-02-22 | 14:16

Het is leuk dat allerlei landen wapens, systemen en spullen die kant op sturen, maar kunnen die wel gebruikt worden?
Bijvoorbeeld bij radarsystemen of antitankwapens lijkt me dat mensen daarvoor getraind moeten worden. Zou een beetje lullig zijn als Rusland binnenvalt en niemand weet hoe die dingen werken.

usb stok | 18-02-22 | 14:15 | 2

Gelukkig is de wapenhandel grensoverschrijdend en zijn de handleidingen ook in het Oekreens Verkrijgbaar.

luistukvreten | 18-02-22 | 14:21

De handleidingen zijn al lang in het Russisch vertaald door Rusland.

Nichtsneues | 18-02-22 | 14:45

Wat is er mis met pinda pinda?

Jos Tiebent | 18-02-22 | 14:15

Jammer weer dit, Defensie heeft wel degelijk langeafstand wapens, de Barrett (defensienaam M107 en M82) en de Accuracy International, prima spul. vooral die Barrett.

onesolution | 18-02-22 | 14:15

Nederland had toch tekort aan wapentuig? Of moet Karin Ollonkreng ergens een wit snoet.... ehhhh voetje halen?

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:12

Firma Leugen en Bedrog. Het liegen en bedriegen is al zo gewoontjes geworden dat het niet eens meer ophef veroorzaakt.

Milovsky | 18-02-22 | 14:12

Het hele conflict was allang opgelost als Halbe Zeilstra maar meer tijd met Putin in zijn dacha had mogen bestedenm eigenlijk is het gewoon de schuld van de VVD.

Vraag me af of ze die munitie onder die onderste steen hebben gevonden, of tussen dat inlegvelletje

litebyte | 18-02-22 | 14:12

Valt me wel op dat ons leger pang pang pang moet roepen. Terwijl de Oekrainers gewoon munitie krijgen. Hebben ze er wel een inlegvelletje bijgedaan, dat de Oekrainers alleen mogen schieten als ze eerst beschoten worden.

HoniSoit | 18-02-22 | 14:12

Mooi, Robot Jetten wordt ook geleverd.

keensteyl | 18-02-22 | 14:11 | 1

Die verstikkende deken van hem schijnt levensgevaarlijk te zijn.

Pieter Breydel | 18-02-22 | 14:21

Kan Rutte niet nu al zijn excuus aanbieden en schadevergoedingen overmaken aan de aanstaande weduwen? Dan hoeven we daar niet weer 70 jaar op te wachten. En over Ollongren zeg ik maar niks niet.

Piet Karbiet | 18-02-22 | 14:11

Poetin moet niet met ons fokken. Sit down. Be humble.

Duwbak_Linda | 18-02-22 | 14:11

Dat inlegvel, waar is dat eigenlijk in gelegd?

Schmalz | 18-02-22 | 14:11 | 1

Bij het torentje op een rol in het toilet.

tiku99 | 18-02-22 | 14:25

Ik dacht dat Nederland al zijn bijdrage had geleverd in het Oekraine conflict. Daar hebben we in 2014 onze goudvoorraad voor teruggekregen uit de VS.

Glasgow Argus | 18-02-22 | 14:10 | 10

@dathoujetoch | 18-02-22 | 14:32: Grote drugsvondsten, vaak miljoenen waard, worden pas na vernietiging bekendgemaakt. Omdat men bang is dat het wordt gestolen. De exacte locatie van miljarden aan goud wordt in geuren en kleuren in een jaarverslag gemeld. Staat de code van de kluis er toevallig ook bij?

goedverstaander | 18-02-22 | 14:38

@dathoujetoch | 18-02-22 | 14:32:
Newsweek publiceerde op zijn Belgische site op 23 November 2014 het volgende artikel. Met een directe framing van complotdenkers, want je zou eens een opzet vermoeden bij een opmerkelijk feit:

"Waarom haalde Nederland zijn goud terug uit de Verenigde Staten?

In alle stilte heeft Nederland 120 ton goud gerepatrieerd vanuit de Verenigde Staten. De Nederlandse Bank (DNB) maakte dat eind vorige week bekend. Het gaat om een lading waarvan de waarde de 4 miljard euro overschrijdt. Opmerkelijk genoeg repatrieert Nederland enkel zijn goud uit de VS. Nederlandse goudvoorraden die in Canada en Londen liggen opgeslagen blijven voorlopig waar ze zijn.

Bijna een derde van het Nederlands goud ligt nu in Amsterdam. Verder ligt een derde nog in New York, 20 procent in Canada en 18 procent in het Verenigd Koninkrijk. In een verklaring zegt DNB zo het vertrouwen van de burgers in de financiële sector te willen vergroten. Mensen lijken te denken dat het goud in Nederland veiliger is dan in de VS. DNB heeft zich laten leiden door een onderbuikgevoel, maar vraag is of de repatriëring niet het tegenovergestelde effect zal genereren en het wantrouwen bij burgers en politiek juist in de kaart zal spelen.

Complotdenkers vermoeden dat de Amerikanen zich soepeler hebben opgesteld tegenover de Nederlanders dan tegenover de Duitsers – die ook hun goud willen recupereren. Dat zou te maken hebben met geheime informatie die Nederland zou hebben omtrent vlucht MH17

Glasgow Argus | 18-02-22 | 14:43
▼ 7 antwoorden verborgen

Met de kennis van nu lijkt dat hele gedoe om het associatieverdrag een schoolvoorbeeld van (Russische?) beïnvloeding om ons te krijgen waar ze de opinie het liefste hebben willen. In dit licht is de rol van GS ook interessant om eens tegen het licht te houden.

De Dijkhut | 18-02-22 | 14:10 | 5

GS wordt rechtstreeks door Putin betaalt, dit is een algemeen bekend feit.

JJMS | 18-02-22 | 14:22

Wat opmerkelijk Karin O. hier. Welkom!

Grachus | 18-02-22 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Belangrijker is de navy seals operation om die opgeblazen dwerg uit het Kremlin op te halen. Wat een stunt zou dat zijn.

van Oeffelen | 18-02-22 | 14:10 | 6

Putin is gekozen, uw held Hugeau niet.

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:33
▼ 3 antwoorden verborgen

En zo wordt je in je reedt genomen door de doctrine.
Liegen en bedriegen, dan kom je er wel.
Minzaam keek het volk toe.

Zitvlak | 18-02-22 | 14:10 | 4

@van Oeffelen | 18-02-22 | 14:11: Hugeau nooit. Aantjes nooit. Rutte nooit. Kaag nooit Bijleveld nooit

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:18

@Piet Karbiet | 18-02-22 | 14:24: en vergeet die kneus in die geitenhut niet

dathoujetoch | 18-02-22 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Robots? Daar gaat Rob Jetten.

Pekketrikker | 18-02-22 | 14:08

Ja Joh, geef 2 vechtende kinderen wapens.. Wat kan er mis gaan?

Crematorium-de-Asbak | 18-02-22 | 14:08

Ik heb hier in de kelder nog een plunjebaal liggen uit mijn diensttijd. Ik zal een kijken of er nog wat tussen zit dat ze kunnen gebruiken. Misschien komt er binnenkort wel een oproep dat dat ding moet worden ingeleverd om de materiaaltekorten bij het Nederlandse leger aan te vullen.

Leon Tosti | 18-02-22 | 14:08

Een HK 417 is geen sniper, maar een DMR wapen. Nederland heeft AI en ik dacht nog een nieuwe. (AI is echt heel erg duur)

Maar om op het echte punt terug te komen: Als een Urgenda een rechtszaak tegen de staat kan aanspannen, zou het mogelijk zijn om dit middels een rechtszaak te verbieden, gebaseerd op dat inlegvelletje?

TheEgg | 18-02-22 | 14:07 | 2

Barret, en de Accuracy International , prima spul, niks mis mee, voor de (hele) grote afstanden

onesolution | 18-02-22 | 14:11

@onesolution | 18-02-22 | 14:11: De Amerikanen hebben laatst iets leuks laten ontwerpen. Maar ik heb het even opgezocht: Nederland heeft alleen de AI, maar ze hebben laatst wel een geüpdate versie aangeschaft. (En inderdaad de Barret, maar da's .50 BMG, en officieel alleen anti-materiaal)

TheEgg | 18-02-22 | 14:15

Geestig, die laatste foto.
Vanaf een slingerend schip, met een lijntje als steun met een precisiewapen schieten.
'tuurlijk, jongens.
Gelukkig heeft hij zijn bivakmuts op. Dat helpt.

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-22 | 14:06 | 2

Als die GoalKeeper bepaalt te moeten draaien, zal dat lekker aankomen bij de bivakmuts meneer.

HankHill | 18-02-22 | 14:09

Heb je dat zeetje al gezien op de achtergrond? Als kapitein zou je moeten weten dat die wastobbe dan niet bepaald op de golven stuitert. Ze liggen stil genoeg om wat piraten te ontwapenen en naar Nederland te halen ter verrijking van onze kenniscultuur.

eerlijke joop | 18-02-22 | 15:48

Huh? Was de Playmobil op?

Piet Karbiet | 18-02-22 | 14:06

Volgens de Clingendael kneuzen, 1Vandaag, de gesponsorde DPG media shit en al die andere overtiepende vapornews sites heeft Putin niet het lef om binnen te vallen.... althans dat riepen ze 3 weken geleden nog.

litebyte | 18-02-22 | 14:06

Kort door de bocht: als wij mensen uitrusten met als doel om op de Russen te schieten, dan hebben de Russen het recht om op ons te schieten. Punt.

Leptob | 18-02-22 | 14:05

Wat is pang pang in het russisch?

plaksnorhater | 18-02-22 | 14:05 | 1

Het klinkt als 'Bakh, ty myortv'. Qua uitspraak misschien nog even oefenen. Valt me nog mee dat Ollongren geen veertjes uitdeelt om de vijand mee dood te kietelen.

quigg | 18-02-22 | 14:11

30.000 kogels? da's de moeite niet. Als sportschutter mag je er 10.000 in huis hebben. ( en maximaal 2000 tegelijk vervoeren). Nu snap ik dat ze hier PANGPANG moeten roepen in ons leger.

Hangtietsmurfin | 18-02-22 | 14:05 | 3

Een scherpschutter schiet er 1, en verdwijnt dan. Dus 30000, da's vooral om te oefenen.

TheEgg | 18-02-22 | 14:09

Rambo schiet er zo’n 30K per minuut af als ie zich kwaad maakt. Vanuit de heup!

JJMS | 18-02-22 | 14:13

30k in kaliber 308 moet wel in je kluis passen en je vloer moet het houden.

BoerKoekoek | 18-02-22 | 14:26

300 kogels per scherpschuttersgeweer ? Markeert er iets aan die geweren ?

Der Schnitzeljäger | 18-02-22 | 14:05 | 11

@Swaffelkaffert | 18-02-22 | 14:17: De Barrett is een semi-automaat, maar voor .50 BMG, and dus alleen anti-materiaal. De echte sniper is de Accuracy International (in 7.62x56 en .338LM), en die is enkelschots.
De HK417 is geen sniper maar een DMR.

TheEgg | 18-02-22 | 14:21

Een beetje Rus telt gewoon mee: ...298...299...300... nu is het mijn beurt! Zijn kogels zijn op maar ik heb er nog genoeg!

quigg | 18-02-22 | 14:28
▼ 8 antwoorden verborgen

fantastisch goedkope manier om je wapenarsenaal goedkoop te upgraden. Je maakt gewoon een afspraak met de buurman, en verdeelt daarna lachend de buit.

Dr.Utker | 18-02-22 | 14:04

en hoeveel kilo thee?

laadpaal | 18-02-22 | 14:04 | 1

2 kopjes.

van Oeffelen | 18-02-22 | 14:18

Ik die fanatiek geflyerd heb voor GeenPeil met Oekraïne referendum voel me echt keihard in de poepert genomen door Rutte. En het bevalt me niets iets in de reedt te hebben :(

WeirJack | 18-02-22 | 14:03 | 2

Zolang een mooie vrouw het met beleid doet geen problemen mee

Illuminati1989 | 18-02-22 | 14:06

Rutte is een vieze man. Verdwijn in de vergetelheid, smeerlap.

jansma28542681 | 18-02-22 | 14:16

Op z'n Rotterdams: Nederland heeft het aan z'n geefklier.

roosvrij | 18-02-22 | 14:03

30.000 kogels betekent zoveel als 30.000 levensbedreigingen naar Rusland toe en niet één gericht op Putin. Alleen maar op jonge mannen die mentaal worden misbruikt.
Dit is 2022, dit is barbaars van de regering.

tattooboer | 18-02-22 | 14:03 | 4

Dat was het met WO1 en WO2 ook al.

ZZP-er | 18-02-22 | 14:10

Dus Nederlandse kogels moeten op Putin worden gericht omdat hij een niet-Nederlander iets heeft aangedaan? Rare gedachte.

Bakkeleures | 18-02-22 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

Zo'n scherpschuttergeweer met toeters & bellen en wat doosjes ammo zou ik ook graag in mijn bezit hebben, net als wat handzaam schietgerei.

Puur hypothetisch natuurlijk, in Nee-derland is zelfs een katapult al strafbaar.

_pacman_ | 18-02-22 | 14:03 | 1

Een iets kleinere versie kan gewoon in NL hoor, moet je wel wat voor doen, lid worden van een schietvereniging oa.

onesolution | 18-02-22 | 14:09

Ik proef een beetje braaksel in mijn mond.....

Tater salad | 18-02-22 | 14:02 | 1

Nu al? Early in the game. En het moet nog beginnen.

van Oeffelen | 18-02-22 | 14:11

Kunnen ze daar ook niet gewoon Pang Pang en Booem roepen?

Swaffelkaffert | 18-02-22 | 14:01 | 1

Bij elk geweer zit een Google Translate om het in het Oekraiens te roepen

Tobi | 18-02-22 | 14:55

Was te verwachten, Daar is alles mee gezegd !

Frank1387 | 18-02-22 | 14:01

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen