LIVE: Het Grote KLM Staatssteun Debat
Lalala geld, voor stervende zwaan?
Hee eindelijk. Een debat dat niet over corona gaat. Nou ja, eigenlijk wel, want door de kerona staat de KLM aan de grond en moeten ze nu de hand ophouden. Volgens Wopke en zijn mensen is KLM een essentieel bedrijf, en als KLM omvalt, valt heel Amsterdam om en daarna Hollandt. Daarom moeten nu heel veel belastingcentjes (2-4 miljard) in KLM gepompt worden en leven we nog lang en gelukkig. MAARRRR... die staatssteun krijg KLM niet zomaar. Geen bonussen meer. Piloten moeten salaris inleveren. Geen dividend meer uitkeren. Nog schoner vliegen. Alleen nog wijn van de Aldi op internationale vluchten. Iedere passagier nog maar 1 gerookt amandeltje pp, 100 euro toeslag per handbagage. En geen KLM-advertenties meer in de Volkskrant waar die hypocriete druiloor Bert Wagendorp werkt.
Je vreet er van, lamlul
Social
Reaguursels
InloggenIk snap de 'staatssteun' non-discussie in beginsel niet. KLM LEENT wat centjes van de staat. Van de staat, pensioenfondsen, ECB, whatever. Lekker belangrijk waar het vandaan komt. Het komt met rente terug. Dat kun je in het geval van leningen aan het ontzettend solidaire Zuid-Europa niet zeggen. De betrokkenheid van de belastingbetaler komt pas in beeld wanneer de lening waardeloos is en de ECB hem opkoopt. Dat risico is in dit geval beperkt.
En de luchtvaart ligt op sterven? Think again! Het is bij uitstek een innovatieve sector met KLM als voornaamste aanjager. Dat is, als ze de (financiële) ruimte krijgen OM de noodzakelijke investeringen te kunnen doen. En daar profiteren uiteindelijk een hoop andere mensen van!
KONINKLIJKE luchtvaart maatschappij. Jazeker essentieel!
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Fokker? Bitch please, gtfoh!
KLM is vast heel belangrijk voor Amsterdam, dus de gemeente Amsterdam mag die aandelen betalen, en de inwoners van Amsterdam straks de verliezen.
Hoezo? Provincialen gaan niet naar Schiphol als ze in het buitenland vakantie willen vieren? Of gaan die naar de camping om de hoek? Geloof ik zo, hoor.
Laat maar omvallen. Kan Air Arabieria het overnemen. Is ook goed voor de o zo broodnodige migratie
KLM moet natuurlijk gesteund worden;een icoon;net als Harley Davidson destijds in The States gesteund werd. Dan maar geen euro 's meer naar dat halve gare Klimaatplan door het vlooienpoepje Nederland.
Onze minister van Financiën ziet ze dus gewoon graag vliegen: www.ad.nl/ad-werkt/hoekstra-redden-kl...
Hij gaat het daar vast beter doen dan Camiel Eurlings. En tot zover het CDA wat mij betreft.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."
F.Zappa
Het enige wat je als land uiteindelijk nodig hebt is een leger om de grenzen te beschermen. Als je als land wilt overleven, dat is.
Kappen met die bodemloze staatssteun voor die bedrijven die elke cent winst uitkeert aan hun aandeelhouders en daardoor geen enkel vet op de botten heeft. Gewoon laten klappen die handel en de aandeelhouders hun verlies laten nemen. Het zijn altijd die grote bedrijven die elk kwartaal miljoenenwinsten schrijven die vervolgens staatssteun krijgen zodra er iets onverwachts gebeurd. De kleine ondernemers kunnen naar de kloten gaan en daar kraait geen haan naar! Terwijl zij het zijn die de belasting betalen waar de staatssteun van word betaald!
Kappen met die kutreaguursels van idioten die ) nada niks reasearch doen voordat ze iets neerplempen. Sukkel. dividendinfo.nl/air-france-klm Kutmongolen die denken overal verstand van te hebben.
Verder ; dat KLM geen steun moet krijgen klopt, gewoon failliet laten gaan, nieuwe MIJ oprichten, en alle rechten + vliegtuigen opkopen. En de NL moet dan een keer ballen laten zien door te stellen dat alleen een NL MIj dat op kan kopen.
@Kim-Jung-Un | 06-05-20 | 15:03: Hou toch op. De verliezen die tijdens het faillisement zullen ontstaan worden opgepikt (of beter opgehoest) door kleinere bedrijven en de staat. Het opnieuw opstarten van een failliete maatschappij kost mega veel geld omdat alle schuldeisers dwars gaan liggen en veel geld vragen voor heropstarten van systemen en contracten. Daarbij zullen de veel banen verloren gaan. Kost goud geld aan uitkeringen. Redden en de juiste voorwaarden stellen (zoals verlieslijdende routes schrappen, geen dividend zolang de steun niet is terugbetaald, maximeren topsalarissen) is een betere en goedkopere oplossing.
Dus een Italië, Frankrijk, Portugal krijgen letterlijk miljarden van de EU om het in een bodemloze put te dumpen en Nederland kan niet een 3-4 miljard besteden aan een groot Nederlands bedrijf. Ik zeg gewoon 50 miljard van de EU lenen, en daar KLM en twintig andere bedrijven ondersteunen door de aandelen op te kopen. Dus met EU geld bedrijven kopen zowel in Nederland als erbuiten.
Het is 2 of 4 miljard in een kansloos Frans bedrijf besteden.
50 miljard van de EU lenen en dan de EU laten ploffen...
(droomt weg...)
@MAD1950 | 06-05-20 | 16:34: beter ons gespaarde en afgetroggelde geld aan de KLM betalen en ze los maken van fif la france,anders gaat ons geld toch wel maar naar de eurobonds,beter om nu alles op te maken.
We kunnen de live video streams op GS inmiddels ook gebruiken als uurwerk waarop je letterlijk de klok gelijk kunt zetten: wanneer de stream plotseling stopt is er weer precies een heel uur verstreken.
Ook nog steeds lachwekkend slecht geregeld: wanneer ik in browser (Mac, Safari) terugkeer naar de hoofdpagina beginnen ALLE filmpjes TEGELIJK te spelen.
Schaam je diep, Joris.
Nou ja, je zegt het zelf; Mac, Safari. Voor die paar exotische browsertjes die er rondzwerven op het Internet kun je geen apart systeem bouwen.
@Sans Comique | 06-05-20 | 18:18: U heeft het over de nr. 2 (overall, mobile, tablet) resp. 3 (desktop) qua marktaandeel, en zwetst derhalve uit uw nek. Bovendien was die info niet voor trollen die erover willen zwetsen maar voor nerds die er iets aan willen doen.
Hoe eerlijk is steun aan KLM voor maatschappijen die geen steun nodig hebben?
Ryanair had aan het begin van de crisis 3,8 miljard EUR op de bank staan en weinig leasekosten omdat Ryanair het grootste deel van de 737's in bezit heeft. Ryanair heeft in goede tijden hogere kosten door zulke buffers, maar kan wel deze crisis doorstaan zonder overheidssteun.
Het is nog maar afwachten of Ryanair deze crisis zal doorstaan.
zakenreis.nl/luchtvaart/ryanair-ontsl... Ryanair zoekt het meer in de loonkosten. Overigens halveert de eigenaar zijn inkomen ook. Dat aanbod heb ik van de volgevreten KLM/AF top nog niet gehoord.
@Vula | 06-05-20 | 14:20:
Waarom zou Ryanair deze crisis niet doorstaan? Als ik mij niet vergis heeft Ryanair in het bestaan alleen in 2009 verlies geleden vanwege de kredietcrisis. Een verlies van 169 miljoen EUR, tegenover soms wel winsten van een miljard EUR. Ryanair is wel de laatste die omvalt. En dan vooral omdat er ten opzichte van andere maatschappijen niet veel financiële verplichtingen zijn.
@Heiner | 06-05-20 | 14:25:
Niet alleen Ryanair. Piloten van Lufthansa willen tot wel 45% van het salaris inleveren bij behoud van werkgelegenheid.
www.flightglobal.com/strategy/lufthan...
@Duifmans | 06-05-20 | 15:03: Wat de piloten willen, moeten ze zelf weten, maar de meeste werknemers bij luchtvaartmaatschappijen zijn geen piloot en krijgen ook niet het salaris van een piloot. Overigens steken die 20% die Ben Smith dan wil inleveren daar maar magertjes bij af. Net alsof ie daarna onder het bestaansminimum zou komen.
Google eens wat een piloot bij KLM verdient! Schandalig als daar belastinggeld, opgebracht door Jan Modaal, naar toe moet.
Een KLM-piloot krijgt EUR250.000 salaris per jaar en maakt daarvoor 600 vlieguren. Google maar, is gewoon publieke informatie.
@theo-is-dood | 06-05-20 | 20:22: Nou Theo, hier een beetje duiding voor je. Een salaris wat jij noemt is van een gezagvoerder op het einde van zijn/haar carrière. Daar gaat natuurlijk al tientallen jaren de helft van naar de staat die dan weer in staat is om dingen mee te doen. Jaren hebben KLM werknemers miljarden belastinggeld betaald zoals ieder goed bedrijf. Dus het is nogal logisch dat dit gered wordt in plaats van allemaal de ww in denk je niet Theo? Fijne avond.
Een stake van 14% schuld gefeliciteerd
Geen staatssteun, gewoon aandelen afwaarderen dan wel extra uitgeven. Daar is het een bedrijf voor. De ECB koopt ze toch wel op, waarom zouden we dat zelf doen? Laat de rest van Europa maar meebetalen.
Heerlijke comment. Helemaal eens. Waren er maar mensen zo wakker
@Tantalus | 06-05-20 | 13:58: Dank je. De ECB/EU gaat tig miljard uitgeven om iets met Corona te doen. Nou, dit lijkt me een goede gegadigde. Waarom krijgt KLM niets?
Hear hear!
Liever niet want dan valideren we het bestaansrecht van de EU (die misschien wel een paar miljard deze kant op schuift taatsman, maar dat is een arremieterig sigaartje uit eigen doos).
Laat KLM een obligatielening uitgeven. En dan mag inderdaad de ECB fijn op die lening intekenen. Dan betaalt ons land er via een omweg uiteraard wel aan mee.
Scherpe opmerking van de PVV. De NOW regeling moet dus worden verlengd half juni waarschijnlijk dat is nog meer geld dat bij deze schuldenmaatschappij moet bovenop de andere steunpakketten.
Het verhaal is wat ingewikklder de grote beleggers de KKR - s etc. van deze wereld willen niet in KLM investeren/ aan ze lenen, KLM is te klein, wel aan AIR france.. Dus moet Wopke er uit zien de komen met de NLnbankjes.
Nee niemand wil aandelen kopen in zo'n schuldenmaatschappij. En "nu" doen ze geen aandelenemissie. Mochten ze dat in de toekomst wel doen worden die aandelen ook gelijk minder waard.
Maar ja, als je staatssteun aan KLM gaat geven, dan hebben alle andere vliegmaatschappijen in de EU ook recht op staatssteun. Wie gaat dat allemaal betalen? En welk land moet welke maatschappij steunen? Het land waar de brievenbusfirma gevestigd is?
Om je kapot te schamen hoe Tweede Kamer fractie DENK ruzie loopt uit te vechten in een crisis. Die kamerleden zouden langs moeten gaan bij zorginstellingen en andere hulpbehoevenden.
Is er al iemand begonnen met het omploegen van de baan in Lelystad?
Ik zou tulpenbollen planten. Je weet het nooit met zo’n crisis.
Berlijn, asociaal om daar naartoe te vliegen!
Zou zelf hóé dan ook de auto nemen, fijn 130+ rijden, bevrijdend gevoel en goed voor het milieu
Vliegverkeer afschaffen en investeren in super snel en uitgebreid treinverkeer.
Er gaat niets boven de trein, mits snel en comfortabel (veel bestemmingen en comfort).
Investeer daar maar eens in.
@ja-ja-nee-nee | 06-05-20 | 14:29: Dat gaat hoogstens op voor West-Europa. De wereld is groter, en reizen doe je niet altijd voor je plezier. Bovendien gaat veel vracht door de lucht omdat dat nu eenmaal efficiënter is dan per schip of over land. Afgezien daarvan: enig idee hoe duur een HSL is in aanleg en gebruik?
@Synecdoche | 06-05-20 | 14:34: Per schip is altijd efficiënter.
@Synecdoche | 06-05-20 | 14:34: De enige echte reden dat vracht per vliegtuig wordt vervoerd, is tijd/tijdgebrek.
Zou het niet een optie zijn om KLM failliet te laten gaan icm een doorstart in afgeslankte vorm? Lijkt me goedkoper en nu gaat een deel van de staatssteun naar lease- en brandstofmaatschappijen.
Ben bang dat de 2e kamerleden alleen maar 6uur lang gaan zeuren over biobrandstof ipv kritisch nadenken over alternatieven
Gelijk heb je dan is men ook van dat soort van lijkenpikkerij van de linkse malloten af, biobranstof tuurlijk, verdiep je er maar eens in.
Overigens heeft de baas van Ryanair wel een punt die gaat een rechtszaak aanspannen tegen diverse regeringen vraagt zich af waarom hij geen poen krijgt.
Een doorstart van een vliegtuig werkt meestal wel. Is een standaardprocedure, dus goed plan!
@Uw Verzekeringsadvis | 06-05-20 | 13:03: Heeft ene Moore daar geen filmpje over gemaakt?
@Timide_Aso | 06-05-20 | 13:18: Geen standaard maar een noodprocedure.
@bijna_raak | 06-05-20 | 16:06: Familie in de VS van het weekend op de skype, wisten niet v/h bestaan van deze docu, nu dus wel, schrokken er van.
KLM=Politiek dat zal helaas altijd ook zo blijven.
KLM is wel een beetje hypocriet.
Altijd zeuren over oneerlijke staatsteun uit het midden oosten terwijl ze zelf ook in de historie staatsteun hebben gehad (en nu weer).
Altijd hun invloed aanwenden op Schiphol om prijsvechters zoveel mogelijk weg te houden, terwijl de eindklant bij Schiphol (veel consumenten) er zeker mee gebaat zijn.
Atijd de prijzen hooghouden op de suriname route soort duopolie met SLM net zoals voorheen op curacao.
De arrogantie van KLM heeft er bij mij voor gezorgd dat ik dus minder KLM vlieg.
Tuurlijk het belang voor Nederland is groot een goede airline te hebben. Maar de arrogantie van KLM mag ook wel eens benoemd worden.
Ik vlieg zo min mogelijk met KLM, tuurlijk het komt wel voor maar als ik kan kiezen en ik heb iets meer tijd neem ik tegenwoordig vaak een overstap en de service is er niet minder, veelal beter (emirates beter, singapore airlines, EVA air) of ik ben gewoon veel goedkoper uit AirAsia, Tiger Air, Cathay pacific. En ik vlieg altijd economy maar wel veel.
En zeker in Azie kom je vaak ook nog eens op veel plezieriger luchthavens uit dan Schiphol.
Ach neem gewoon eens de trein/boot, en ga vergaderen met Meet (e.a.).
Nu ben ik er wel voor om die volgevreten KLM'ers door het ijs te laten zakken, maar als Bert Wagendorp tegen is dan? Nee toch maar Ryan Air en Easy jet je vlucht wordt nu en dan gecancelled maar ja.
Als je naar Mallorca vliegt misschien maar 13 uur naar Perth in Australie met je eigen bammetjes en een thermosfles koffie is brutal.
@clockandhammergame | 06-05-20 | 12:45:
Je mag geen vloeistoffen meenemen in een vliegtuig. Kan een bom zijn.
@Stormageddon | 06-05-20 | 12:48: Nou daar ga je al, geen koffie dus. Lekker dan!
Maar goed dat Bet Wagendorp geen bedrijf is was tie allang failliet wat een naïef stuk arrogant vreten als VK lezer is dat toch wel de columnist waar ik me mateloos aan kan ergeren.
KLM/Schiphol is gewoon een supergrote werkgever in Nederland. KLM vervoerd ook nog eens een hoop niet Nederlanders omdat mensen graag via Schiphol willen vliegen vanwege de uiterst goede uitgangspositie die Schiphol heeft.
Ontzettend goede verbindingen overal ter wereld.
Ik vlieg al jaren met KLM en merk gewoon dat ze een heel goed netwerk hebben en een heleboel passagiers voor KLM kiezen vanwege de service. Alle maatschappijen hebben een stapje terug moeten doen op dat gebied en het zal ook best voorkomen dat je eens een slechte vlucht hebt met KLM.
Neem maar van mij aan dat als KLM/Air France failliet gaat het allemaal niet zo fijn zal zijn voor een heleboel beroepsgroepen in Nederland die afhankelijk zijn van deze maatschappij om hun personeel overal ter wereld te werk te stellen.
Scheepvaart, bagger, Olie Industrie om er maar een paar te noemen.
En dan al de mensen die op en neer vliegen naar allerlei financiele hubs.
Wel zeg ik dat nieuwe verbindingen in de vorm van Hyperloops een serieuze concurrent moet gaan worden om de korte internationale vluchten te gaan vervangen. Laat KLM daar ook maar in gaan investeren en desnoods partner worden. Als je in een 30 minuten via een hyperloop in Brussel kan zijn kan je never nooit niet zo snel daar met een vliegtuig komen. Alleen hele lange intercontinentale vluchten zijn nog aantrekkelijk om per vliegtuig te doen. Gewoon omdat er 'nog' niets anders voor handen is wat zo snel en relatief goedkoop uit te voeren.
Als KLM failliet gaat is Schiphol ook ten dode opgeschreven aangezien je die tent niet kan runnen met alleen prijsvechters.
Er zijn talloze bedrijven nu die mensen ontslaan en/of vragen om loon offers. Ik zie daarom niet in waarom de piloten van KLM dat ook niet zouden moeten doen. Je kan je poot wel stijf houden en zeggen dat je opleiding zoveel gekost heeft. Ja en dan gaat je baas failliet en heb je geen werk meer en moet je alsnog bij RyanAir aankloppen voor de helft van het geld en veel slechtere voorwaarden. Als je als gezagvoerder op intercontinentale vluchten 250000 per jaar verdient en je zou daar 25% van moeten inleveren om je baan te houden hou je nog steeds een dikke 187000 per jaar over. Het is ff slikken maar er zijn dagen dat ik het niet heb. En lullen over verantwoording over zoveel passagiers etc., een chirurg heeft ook een heleboel verantwoording voor levens. Een treinmachinist ook. Een vrachtwagen chauffeur ook.
10 gezagvoerders zouden een dikke 6 ton per maand schelen aan kosten. En dat zijn dan alleen de piloten. Reken daar ook nog eens de rest van het personeel in dienst van KLM bij en ik denk dat je behoorlijk kan besparen. Steun prima, maar wel ook zelf in eigen vlees gaan snijden, hoe pijnlijk dat ook is.
Ik vloog jarenlang KLM maar op een gegeven moment merk je toch dat Singapore Airlines of Cathay stukken beter en voordeliger zijn en met service en dat Ryan Air veel goedekoper is.
@bijna_raak | 06-05-20 | 12:44: KLM is echt niet heilig hoor maar ga eens met een American Airlines of Air France vliegen. KLM is een goede midden-moter.
@Imzadi | 06-05-20 | 12:54: Air France was destijds de enige die nog een mallemoer gaf om KLM. KLM was toen op sterven na dood.
Air France heeft alleen altijd al een zeer slechte werk-ethos gehad en er wordt meer gestaakt dan dat er gevlogen word. En altijd op de meest ongelukkige tijden. KLM doet (deed) het nu veel beter dan AF en het wordt dus tijd om mijnsinziens de fusie te beeindigen.
Service vind ik persoonlijk slecht en een ticket naar Kaapstad kost de hoofdprijs bij KLM .... om maar wat te noemen.
@clockandhammergame | 06-05-20 | 13:01: Ik zou zeggen, bel KKR, Blackstone of Carlyle. Als deze specialisten er geen brood in zien, waarom dan de nederlandse belastingbetaler wel?
Maar toch zeker geen hele amandel?
Over die staats steun: waarom, in vredesnaam!, moet brussel akkoord geven op staatsteun die NL en FR willen geven aan hun 'eigen' KLM resp. Air France? Wtf? Zo zie je maar, baas over over eigen geld? Nope. Triest.
Hee, “rechtse” lui, wat Nederlanders daar onder verstaan tenminste, zijn toch altijd van de markt, vrij ondernemerschap, level playing field en geen overheidsbemoeienis? Dat de EU nu kijkt naar staatssteun (de liberale nachtmerrie...) is dan toch helemaal volgens het “rechtse” denken? Of zijn we niet zo rechts als tegenwoordig helemaal hip is en we zelf denken?
@Bigi Bana Boy | 06-05-20 | 12:28: Internationals steunen en MKB door de hoeven laten gaan zo kunnen GL en VVD zich lekker vinden want dat GL zo corrupt als de ziekte is (vergelijkbaar met VVD dus) hoeft toch niet langer betoog kijk anders eens naar Paultje (Pol Pot fan) Rosemuller met zijn reisprogramma's en zijn vette baan bij een onderwijs adviesraad.
Cultuursector 4% van het BNP, luchtvaart 0,5%. Ik wil geen waardeoordeel aan sectoren toekennen, maar zou je objectief gezien als overheid niet je geld in die sectoren inzetten die het meest bijdragen aan je BNP?
Als die 4% voor 90% uit subsidie bestaat, blijft er niet veel over.
Meer subsidie voor kunstenaar Airfryer ik blijf het toch zeggen, die man verdient onze steun.
@Franker | 06-05-20 | 12:32: Hahaha, dat is een goeie! Maar ik had misschien een andere sector moeten noemen dan cultuur, vanwege de gevoeligheden. Staan blijft dat ik de werkgelegenheid en de bijdrage aan het BNP de belangrijkste criteria voor staatssteun vind. Investeer in de sectoren die voor je economie het belangrijkste zijn.
Miljardensteun voor vliegende bussen en vrachtwagens. Weet niet. Het voelt niet goed. Zeker als je weet dat andere maatschappijen maar wat graag en net zo goed de rol van KLM kunnen overnemen. En voor de (vliegende)buschauffeurs met hun goudgerande arbeidsvoorwaarden geldt dat ze eindelijk eens flink inleveren. En anders voor minder dan de helft aan de slag bij Ryanair. Daar zien ze gewoon als buschauffeurs die van A naar B gaan. Elke dag weer. En onderweg mogen ze de automatische pilot inschakelen als het ze allemaal te zwaar wordt.
Beurswaarde AirFrance+KLM was in 2018 slechts 4 miljard. Dat zal nu nog wat minder zijn. Nederland en Frankrijk willen er nu ruim 10 miljard in stoppen. En dat is alleen voor dit moment, dus dat wordt nog wel wat meer. Goede investering of toch niet?
O, het onnozele publiek dat enkel leest KLM krijgt 4 miljard. Boehoe! De graaiers, en de cultuursector dan? En ik dan?
1. KLM en allerlei verwante bedrijven/sectoren is zo groot dat het beter voor ons allemaal is als die de boel gewoon even overleven en daarna weer geld gaan verdienen.
2. Het is een illusie te denken dat KLM geld krijgt. Natuurlijk kunnen ze net als andere bedrijven aanspraken maken op de al geldende regelingen. Maar die 2-4 miljard gaat gewoon dik terugbetaald worden, op een wijze dat we er allemaal beter van worden. Tijdens de vorige crisis piepte ook iedereen over ING die 10 miljard kregen. Weet je wat die hebben terugbetaald? 13,5 miljard. Lekker rendementje hoor.
Objectief naar het aantal banen én naar de bijdragen aan het BNP kijken. En niet-rationele argumenten als “cultuur is een linkse hobby” en/of “de KLM is onze nationale trots” buiten beschouwing laten.
Sinds wanneer verdient KLM geld? Zeker in combinatie met Air France.
@Bigi Bana Boy | 06-05-20 | 12:09: Hoezo een niet rationeel argument, wel eens de voorwaarden gezien waaraan cultuur in A'dam moet voldoen om subsidie te krijgen? En dan zou het geen linkse hobby zijn?
'Ze gaan ons toch wel redden'.
Winst pakken als het goed gaat en je hand op houden als het misgaat.
We hebben niet zulke goed ervaringen met leningen aan overheden of too-big-to-fail-onderdelen.
De burger hoort alleen dat ze wel moeten betalen, maar begrijpen het toch niet hoe het echt zit.
Wat dat betreft is het inderdaad vreemd.
Een bedrijf kan gewoon niet te groot worden. Zodra het te groot wordt gaat de belastingbetaler ervoor opdraaien als het misgaat en dat geeft immers nieuwe perverse prikkels.
Schaalvergroting is dus niet zonder gevaar.
Italië zal er ook wel eens zo in kunnen zitten.
Pfff zie breaking news. En ga naar buiten, kijken hoe het werkt in de echte wereld. Verder dan je beeldscherm dus....
@Zeiss | 06-05-20 | 12:00:
Wow... de zon!
Ik zie het nu heel anders inderdaad.
Ga maar lekker met geld smijten, overheid.
Er bestaan alleen maar lieve eerlijke mensen die niet zelfzuchtig zijn.
En laat die lieve gevangenen allemaal vrij.
Goeie tip man.
Laat ze die hele handel maar verplaatsen naar Parijs. Dank zij de corona hebben we nu prachtige knal blauwe luchten boven Nederland. Met de normale vliegbewegingen zouden er rond deze tijd allang een sluier van vliegtuigstrepen geweven zijn. Heldere lucht is goed voor de bestrijding van corona. De strepen zorgen ook voor opwarming in NL doordat ze de uitstraling belemmeren en daadoor een broeikaseffect hebben.
U bedoelt die chemtrails die anders de bevolking zo rustig houden? Dat is nu vervangen door 5G zendmasten, het is een duivels complot.....
Misschien is failliet laten gaan en doorstarten (toepasselijk) niet eens zo gek. Kunnen de brandstofcontracten worden herzien en de bonuscultuur.
En als je toch betaalt voor die brandstof, waarom dan niet doorverkopen.
En de vrachtvluchten gaan toch wel door. Misschien kun je het ruilen voor mondkapjes. Laat je een Chinese vrachtvlieger gratis tanken of zo.
Doorverkopen? Aan wie? Er is geen dooie hond die brandstof afneemt momenteel of het zelf al niet in gigantische voorraden heeft.
Domste opmerkingen ooit. Kom je wel eens buiten? Ik ga niet eens onderbouwen waarom ik dat vind...
@breakingnews | 06-05-20 | 11:54:
Je laat goederen hier afleveren en laat de vliegtuigen uit China gratis of voor weinig tanken.
Nu betaal je voor niets. Je betaalt en je krijgt er niets voor terug.
Anders kun je nog een deal maken op een een of andere manier.
@Zeiss | 06-05-20 | 11:55:
Is er geen andere toepassing. Een stroomgenerator met een turbine op kerosine of zo.
Aanschaf is misschien goedkoper dan de kosten nu.
Je betaalt er toch voor, voor die brandstof. Doe er dan maar wat mee.
Waarom wordt er toch altijd gesuggereerd alsof KLM dit geld cadeau krijgt? Het zullen leningen zijn met garantstellingen van de overheid.
Nou bijna cadeau dan het verleden heeft geleerd dat staatssteun weinig in druk maakt voor bonus en salaris verhogingen van de top
Heeft Jan Kees niet gezegd dat het allemaal terugkomt? Frankrijk zal dan wel de rente betalen of ze worden leuk opgekocht door de ECB.
Waar ambtenaren en politici mee gaan sturen in bedrijven (hoi Amsterdam en AEB) gaat het doorgaans niet heel lekker... Maar begrijp ik nou goed dat Wopke, Rob en Jesse willen gaan bepalen waar de KLM wel en niet heen mag vliegen? Is het dan niet goedkoper om ze maar gewoon failliet te laten gaan?
Stel dat in elk land een Bert Wagendorp de grote roerganger is. Dan hebben we over 6 maanden geen vliegvelden meer nodig want alle maatschappijen zijn dan toch failliet. Dat scheelt wel flink in de verspreiding van Covid-19.
Dacht het niet want de grenzen blijven open. Iedereen met Corona welkom welkom in mijn land...
Mooie boel: marktdenkers willen KLM met belastingpoet steunen en communisten willen KLM (en 30 duizend banen) kapot laten gaan... Ik raak helemaal in de war door het opportunisme van kamerleden en belangenorganisaties...
Je bent niet de enige... dat krijg je als je socialisme en democratie bij mekaar stopt. Wat je dan krijgt is één hypocriete pot nat.
Piloten zijn inteligent en stemmen dus rechts, juist bij de KLM, die laat je direct vallen wanneer je links van de VVD in de kamer zit.
Of de mensen aan het werk zijn met steun of thuis zijn met steun , een baan die door overheid betaald wordt heeft toch eigenlijk geen bestaans recht daar moeten we over na denken , in het verleden is er oook zat geld in gepompt nu weer en de toekomst ook weer kan je zo aan de gang blijven?
Simpel de VVD steunt internationals en GL ook.
Ok, doe je het niet, de rest van de wereld wel en hebben wij een slechtere concurrentiepositie. Ook goed
Geef mij maar een tripje Berlijn met Sarah en wat zakgeld. Mmm...
Eigenlijk is die hele discussie zinloos. Pas als je "duurzaam" ziet als dat wat het in werkelijkheid is (een alibi), weet je dat het een toneelstukje is, waarvan de uitkomst al vast staat.
De meeste toeleveringsbedrijven van Schiphol zijn gevestigd in Amsterdam. Dus het is in het belang van Amsterdam om Schiphol te redden middels bijvoorbeeld een eenmalige solidariteitsheffing van hun burgers ten bedrage van EUR 1123 pp.
En die toeleveringsbedrijven, missen die wat aan KLM?
Dan gaan ze toch toeleveren aan een ander? Bijvoorbeeld aan Singapore Airlines?
Ja hoor, Schiphol is hetzelfde als klm.
Dus ik begrijp dat zonder die solidariteit heffing elke burger 1123 spaart ÉN Amsterdam kapot gaat? Waar kan ik ondertekenen?!
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:30: Nee, want je "luch"= twee sneetjes witbrood met een plakje kaas, wordt in Adam gemaakt. Singapore airlines laat de loempia's in Shanhai maken.
@pollo1 | 06-05-20 | 11:56:
En die vliegen ze dan met vrachtvliegtuigen naar Schiphol om ze hier in te laden en dan te serveren?
"... liberale marktdenken", als een bedrijf door politieke beslissingen verplicht op slot moet. Je moet het maar kunnen verzinnen.
KLM moet niet gered worden omdat het een noodlijdend bedrijf is dat slecht geleid wordt en de concurrentie niet aan kan, maar KLM verliest momenteel geld omdat ze hun activiteiten niet uit kunnen voeren. Een wereld van verschil.
Juist.
goed punt. En dan die lijn svp doortrekken naar ALLE ondernemers die momenteel de dupe zijn.
@Gladiator Fap | 06-05-20 | 11:36: Uiteraard.
Precies. Voor deze hele crisis draaide KLM gewoon goed, van een noodlijdend bedrijf was dus totaal geen sprake. Het bedrijf en daarmee alle bedrijven die afhankelijk zijn van KLM en Schiphol straffen voor iets waar ze niks aan kunnen doen is ridicuul
Tja, het is dubbel, het gaat om 1 bedrijf en de meeste poen gaat dan naar lease contracten had ik begrepen oid. Maar het is wel een nutsbedrijf, want je raakt nuts als je niet lekker weg kan vliegen uit dat kikkerlandje, gelukkig woon ik er niet meer!
blijf lekker weg, met je Neelie Smit Kroes uitspraak 'kikkerlandje'. Is er daar geen locale GS?
Alsof KLM de enige is....
En op de lange termijn gaat er alleen maar meer gevlogen worden natuurlijk, we gaan nog een gigantische groei van de wereldwijde economie meemaken.
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:29: Ja, dat is zo, nisschien cunnen we zonder een KLM verder, scheeit ook weer 3 ietters.
Als je een bedrijf verbied van normaal te opereren dan moet je daar als overheid voor opdraaien. Zo simpel is dat.
De overheid heeft daar overigens zelf 100 % schuld aan door niet iedereen die nadat geweten was , wat er in China bezig was, die reizigers voor 14 dagen in beveiligde bewaring te stoppen.
De geldpersen zullen moeten draaien, en hoed u maar voor een devaluatie. Ik hoop oprecht dat ik geen gelijk krijg. (of dat ik wel gelijk krijg en het niet nog veel harder gaat zijn. )
De explosie van cases kwam toch door carnaval? En dat kwam vanuit Italië volgens mij.
@Kane | 06-05-20 | 11:38: het virus kwam toch echt uit China. Als Nde Europese landen direct de maatregelen hadden genomen die Taiwan heeft genomen, was er hier amper sprake geweest van een uitbraak, ook niet met carnaval.
De Emirates zijn de toekomst. Geef het gewoon toe, en stop met geld. Fokker was ook een bodemloze put.
Eensch.
Hopelijk mogen we snel weer vliegen.
Sowieso begin augustus.
3 weken Amerika. Zin in!
Natuurlijk moet KLM gered.
En de bonussen zijn nu eenmaal contractueel afgesproken en al ver voor Tante Corrie uit China kwam gevlogen.
Het zou te top sieren als zij dit afstand doen vd bonus.
Maar van emotionele chantage mag geen sprake zijn,
Tip. Je kan ook naar Amerika vliegen met een andere maatschappij dan KLM....
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:30:
Klopt.
Geboekt bij KLM, uitgevoerd door Delta.
Voor ons geeft klm de doorslag vanwege Schiphol, kosten, spaarprogramma, kwaliteit en service.
Bovendien zijn die vluchten niet eens zoveel duurder dan bijv. Norwegian.
Buiten dat, is KLM een mooi Nederlands bedrijf.
@Ruimedenker | 06-05-20 | 11:36: En KLM vliegt altijd! Ten minste bij mij de laatste twee keer niet.
gerapporteerd...
(die wagendorp) staatsgevaarlijke gek
Het lijkt me dat de aandeelhouders er voor op moeten draaien naar rato van bezit.
Wat dat aangaat is het jammer dat Wopke net had ingekocht.
Een ander idee is het te laten klappen en een soort Wouter Bos move te doen en KLM los terug te kopen van Airfrance.
Gevoelsmatig niet zo'n gek idee, al beweert menig luchtvaart econoom dat KLM in zijn uppie te klein is om te concurreren.
De KvK heeft ruim twee miljoen ingeschreven bedrijven, zullen niet allemaal banenmotors zijn, maar besef even dat de Kamer nu debatteert over 1 bedrijf, waar vele bedrijven in ernstige problemen zitten.
Aangezien een economie altijd sneller tot stilstand komt, dan weer opstart, gaan we dit nog jaren merken. Veel gezonde bedrijven en burgers hebben ingeteerd op reserves, hun vertrouwen heeft een deuk opgelopen, dus zal het even duren voordat geld weer rolt zoals het gerold heeft.
Inderdaad, en het valt nog af te wachten op de euro's die je op de bank hebt volgende maand nog evenveel waard zijn als vandaag.
Wat je zegt klopt ongetwijfeld, wat ik echter altijd mis in deze discussie zijn de enorme winsten die gemaakt worden in de vette jaren. Die winsten verdwijnen vaak niet in reservepotjes maar worden overgemaakt aan aandeelhouders die in veel gevallen al schathemelrijk zijn. Op het moment dat er een crisis ontstaat, in welke vorm dan ook, blijft dat kapitaal geheel buiten beschouwing. Ik geef direct toe dat ik een leek ben maar mijn bullshitdetector schiet in het dieprood bij dit soort redeneringen.
@MarkiesDeBalzaque | 06-05-20 | 11:34:
En ter aanvulling; ik zie dit in mijn eigen bescheiden economische omgeving ook gebeuren bij de kleinere bedrijven.
@MarkiesDeBalzaque | 06-05-20 | 11:34:
Ben je nu op een rechtse site het kapitalisme aan het bekritiseren?
@Erikjan79 | 06-05-20 | 11:45:
De uitwassen ervan wel ja. Daar mag, zeker op Geenstijl, toch wel over gediscussieerd worden zeker? Ik hoor graag je tegenargumenten als je vindt dat ik uit mijn nek lul.
@MarkiesDeBalzaque | 06-05-20 | 11:38: Mijn bullshitindicator schiet van jou in turbostand! Altijd die kutgoedkope retoriek! En al die banen dan, waar mensen werken die heel veel loonbelasting betalen? Als die toeleveranciers die mensen in dienst hebben die heel loonbelasting betalen? Al die extra bedrijven die allemaal de BTW betalen, milieurheffingen, ZVW toeslagen. Je bent een lijkenpikker Pijnaanjekies!
@Zeiss | 06-05-20 | 11:50:
Rustig maar beste Zeiss, het zijn maar overpeinzingen, ik bedoel het niet zo kwaad. Vraag jij je nooit eens af waar al die poen blijft dan? Op zich moeten bedrijven dat natuurlijk zelf weten maar de reflex naar (staats) steun en offers van werknemers in mindere tijden gaat me net ff te makkelijk.
@MarkiesDeBalzaque | 06-05-20 | 12:37:
Heeft KLM besloten dat je niet meer mag vliegen? Dit ligt toch buiten hun schuld dat onze overheid beslist dat je niet meer mag vliegen? Dus logisch dat je dan bij hen aanklopt.
@Erikjan79 | 06-05-20 | 13:17:
In geval van KLM begrijp ik dat ook wel. Dit is natuurlijk een extreme situatie. Tegelijkertijd ziet zo'n Elbers pas na flinke druk vanuit de media af van z'n bonus en dat zegt mij iets over de mentaliteit in de top. Ik bedoel het meer in bredere zin. Veel bedrijven zetten alles op alles om belastingen te ontwijken en laten de mensen op de werkvloer niet of nauwelijks meedelen als er goed verdient wordt. Ik krijg dan een beetje jeuk als ik zie hoe makkelijk verantwoordelijkheid weggelegd wordt bij anderen als het slecht gaat. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik zelf bij zo'n bedrijf werkzaam ben. Dat zal mijn mening ongetwijfeld gekleurd hebben.
Iedere industrie is een "gedoemde industrie" in Nederland. Behalve de asielindustrie en de UWV-industrie.
Onderenemende industrie is slecht voor "ons" nieuwe staats-idealisme Klimaat & Immigratie. Dat kan iedereen die Deugt u uitleggen alsof u een kind bent. Zeker zo'n Deughoofd als Bert Wagendorp. Houzee man.
Globalisten laten u liever de uitkering van werkelozen betalen terwijl zij goedkope gebruiksgoederen uit China kopen. Dat spaart het klimaat en stimuleert de omvolking. Zelf boeren zij daar wel bij, zolang dit duurt.
Ow, vergat de drugsindustrie. Absoluut essentieel om al die hooggeheven Deugneuzen te poederen.
Die industrie moet sowieso weg. Die viespeuken zijn allemaal maar aan het exporteren. Waarom moeten wij dat allemaal voor het buitenland opknappen?
Als je iemand geld uit de spaarpot leent, wil je wel een beetje weten waar dat goed voor is.
Even goed opletten waar dat geld heengaat. Naar baanbehoud of naar iets anders?
Hoe zit het bijvoorbeeld met de brandstofcontracten. KLM neemt niet af want minder vluchten, maar moet wel betalen. Wij draaien dus op voor het ondernemingsrisico. Iemand lacht zich rot.
Moet je eens aan een ZZP-er uitleggen.
Leenden ze het maar uit een spaarpot.
Het betreft een lening! Dat geld moet met rente gewoon weer terugbetaald worden!
Het is inderdaad gestoord dat we miljarden overmaken om aan brandstofcontracten te kunnen voldoen, terwijl brandstofprijzen zijn gedaald. Ze hadden contracten kunnen afsluiten om een bepaalde maximale prijs zeker te stellen (soort verzekering), maar je gaat toch als bedrijf geen verplichting aan, waar je zelfs aan moet voldoen als de olieprijzen omlaag gaan en als je de kerosine niet eens nodig hebt. Waanzin en dan wilden ze nog een bonus aan die Franse topman geven ook als hij dei staatssteun binnen zou harken. Waanzin.
@Watching the Wheels | 06-05-20 | 11:29: Ambtenaar?
Weggooigeld is niet iets nieuws!
Wij "lenen" jaarlijks miljarden uit aan Afrika. Dat wordt keurig netjes omgezet in poep en in plasticafval. Dat krijgen wij terug met rente, Afrikanen komen dat hier zelf uitstrooien.
Wanneer de KLM dat bedrag zou krijgen, dan zou dat een hele verbetering zijn voor klimaat, werkgelegenheid en Nederland.
@Watching the Wheels | 06-05-20 | 11:29: Die brandstofcontracten gelden ook als de prijzen omhoog gaan. Ze zijn puur bedoeld om verzekerd te zijn van een vaste prijs zodat je kunt calculeren. Normaalste zaak van de wereld.
Ik zie Bertje als KLM failliet zou zijn heerlijk hypocriet met een buitenlandse maatschappij op vakantie gaan. Dit soort totaallullen, om te kotsen.
Bertje zal wel aandelen in Etihad of Emirates hebben. Die staan toch al aan de deur te kloppen op Schiphol voor meer slots.
Onvoorstelbaar dat ze moeten opnemen dat er tijdelijk geen bonussen worden uitgekeerd. Die zouden ze zonder zo'n regel nog rustig uitkeren ook.
Best indrukwekkend hoe schaamteloos zo'n Bert Wagendorp in de Volkskrant kan liegen:
"De beroemde investeerder Warren Buffett verkocht vorige week zijn belang van 10 procent in vier grote Amerikaanse carriers. Buffett gelooft niet meer in de luchtvaart."
Buffett verkocht inderdaad maar heeft dit niet gedaan omdat hij niet in de luchtvaart geloofd. Wagendorp verdraait de boel vanwege z'n heil in z'n eigen gedachtengoed..
Nou waarom verkocht hij dan? Een paar weken geleden orakelde Buffett nog dat hij altijd luchtvaartmaatschappijen in portefeuille wilde hebben. Ik begreep dat toen al niet, want ze maken nauwelijks winst.
Bovendien is het ook behoorlijk hypocriet: zijn gedachtengoed verwerpt alles waar Buffett voor staat, maar dan wel de man dusdanig hoog hebben zitten dat je zijn acties als voorbeeld stelt... huh?
@Watching the Wheels | 06-05-20 | 11:18: Wat het ook is, het zal in ieder geval een financiële reden hebben en geen ideologische.
@Watching the Wheels | 06-05-20 | 11:18:
Omdat die aandelen nu overgewaardeerd zijn, maar zeker geen activistische reden. Zodra Buffett de aandelen weer ondergewaardeerd vindt koopt hij ze weer.
Haha... dhr. "al Qaida" gaat niet in op het valide PVV punt en komt met een one-liner over willen en doen... Zoals Kabouter Wesley zou zeggen: einde.
Kunnen we nu ook niet het steunen van massa immigratie heroverwegen.
Overbevolking in NL wordt steeds onhoudbaarder in ''het nieuwe normaal''.
Maar daar zal je het overgrote deel van onze volksvertegenwoordigers natuurlijk weer met geen woord over horen....
Rechts stemmen = kapitalisme = massa immigratie = goedkope arbeid = ontevreden tokkies
Zo moeilijk is het niet...
@Erikjan79 | 06-05-20 | 11:22:
LInks stemmen is hetzelfde. We zitten in een spagaat. Laatste partijen die hier een beetje tegen strijden zijn PVV en FvD en PvdD. De SP is inmiddels ook al totaal over mbt massaimmigratie.
@straatsurfer | 06-05-20 | 11:28:
Waar strijden ze tegen?
@Erikjan79 | 06-05-20 | 11:32: Alles waar jij voorstander van bent... zo moeilijk is het niet.
SP, serieus? Eerst miljarden pompen en dan nationaliseren?
Dat die too-big-too-fail redenatie.
Kun je dat wel in de markt zetten dan.
Als er staatssteun komt, waarom dan niet meteen nationaliseren?
Dan is er nog inspraak.
En als er geen staatssteun komt: Dat is dan toch gewoon kapitalisme aan het werk?
Waarom oneerlijke concurrentie ten opzichte van bijvoorbeeld Ryanair? Of Lufthansa? Of China Southern? Want China is slecht toch, omdat staatssteun aan bedrijven enzo....?
Staatssteun: ja. Nationaliseren: nee. Er moet immers wel marktwerking blijven.
@kweethetooknietbeter | 06-05-20 | 11:16: "Marktwerking" Dat is toch concurreren met andere luchtvaart maatschappijen? Daar hoort een faillissement dan toch ook gewoon bij?
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:28: tja maar als die andere luchtvaart maatschappijen wel overeind worden gehouden met staatssteun en KLM bijvoorbeeld niet dan is het ook geen eerlijke concurrentie meer en heeft het ook niks meer met marktwerking te maken
Laten we de KLM opkopen door Chinezen bedrijven *kuch overheid. Die hebben er vast belang bij. Die financieren dat met Amerikaans schuldpapier. PS onlangs nog gehoord van Corona? Het is voorbij nl. Over. Virus is er al lang niet meer. Ik sloeg achterover. Maar een gemiddelde coronavirus heeft normaliter helemaal geen 60-80% groepsimmuniteit om te verdwijnen. Dat doet het meestal al na 20-30%. Het blijft gewoon een week of vier en dan is het weg.
Bert en zijn krantje zijn zelf gedoemd..
Zo is het maar net. Optuigen die handel en alles rap terug naar het "oude" graaien. Op naar de volgende piramidespel.
Dan toch maar liever helicoptergeld.
Doe die steun maar anders moeten we het toch aan Brussel geven die het dan weer aan de knoflokers verkwanselen. Op deze manier hebben we er in ieder geval zelf nog iets aan.
Waar staat het hoofdkantoor van AF/KLM? Waar wordt belasting betaald? Nou, dan daar maar om staatssteun aankloppen.
De hele economie is hier naar de kleauten, en KLM niet? Alleen hier betaald de hardwerkende burger het gelag..
Wat een prutsers..!
Splitsen die handel, opgetyfd met die Fransen.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken nu zitten ze aan deze roversbende vast..!
Een totaal op export gerichte economie en dan beweren dat een sterke infrastructuur met een grote vliegmaatschappij overbodig is. Wat ben je dan een ontzettend domme lul. Maar goed, Bert denkt dat je de economie laat draaien op ziekenhuizen, theaters en scholen. Wat een niveau.
Niks mis met de infrastructuur.
Kan je de landingsrechten verkopen aan buitenlandse bedrijven. Waar hebben we KLM voor nodig?
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:15: Om te zorgen dat je controle houdt over de routes. Je ziet met Air France nu al dat bepaalde rechtstreekse vluchten vanaf Schiphol geschrapt zijn.
@Muxje | 06-05-20 | 11:20: precies dat. Mensen realiseren zich niet hoeveel zakelijk verkeer extra ontstaat door directe verbindingen. En dat stimuleert business en dat zorgt voor de centjes.
Types als Bert denken dat je economie opbouwt door diversiteitscoaches en klimaatadviseurs. En uiteraard gaat dat ons grote exportproduct worden, want daar zit de wereld op te wachten.
'Steun overheid aan KLM zou Schiphol schaden'
19 november 2015
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/565371/steun-overheid-aan-klm-zou-schiphol-schaden
15 februari 2019, 17:26
Sjort de politiek met KLM aan een stervende zwaan?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/sjort-de-politiek-met-klm-aan-een-stervende-zwaan~b549f5f3/
Gewoon nationaliseren en lostrekken van AirFrance a.u.b.
Ik geef er dan graag mijn belastingcentjes voor uit.
Na maanden videobellen zal de gemiddelde zakenreiziger twee keer nadenken over een jet-lag.
Na maanden onzekerheid en interen op reserves, zal de gemiddelde vakantieganger wat rustiger aan doen.
Het gaat volgens Ryanair en andere maatschappijen nog jaren duren voordat het oude niveau bereikt wordt, als het al bereikt wordt. www.upinthesky.nl/2020/05/01/ryanair-...
Ik denk dat dit het eerste overbruggingskrediet wordt voor KLM, zeker niet het laatste. Niet alleen is er een lagere vraag gedurende een langere periode, maatschappijen zullen elkaar de tent uitvechten, terwijl ongebruikte toestellen onverkoopbaar zijn. De directe schade is redelijk in beeld, de indirecte niet.
tegenwoordig worden de meeste toestellen geleased van investerings fondsen / private equity...
Mensen zijn schapen. Zodra de buurman weer voor twee tientjes naar Antalya vliegt blijft de andere buurman niet achter. Net zo makkelijk.
KLM financieel bijstaan vind ik geen probleem als daar aantoonbaar noodzaak toe bestaat. Wopke en z'n mannen moeten zich wel realiseren dat de luchtvaart er heel anders zal gaan uitzien de komende jaren waardoor de vraag ontstaat of je de KLM in z'n huidige vorm c.q. omvang wel zou willen moeten handhaven? Dan wordt het zo'n beetje een min of meer identiek verhaal als destijds met Fokker. Jarenlang kunstmatig in stand gehouden maar al die jaren wetende dat je aan een dood paard loopt te trekken. Natuurlijk is KLM een sterk merk maar een puur Nederlands merk is het al lang niet meer al willen ze dat bij de KLM liever niet horen.
Swiss air, bestaat niet meer, gevolg: Zwitserland failliet? Sabena opgedoekt: België failliet. Panam? USA failliet? Enz.
swiss air bestaat nog gewoon hoor.. maar is onderdeel van de luftwaffe
@Captain_Dipshit | 06-05-20 | 11:16: Bij de weg, Swissair in 2001 geliqideerd. Nu nog slechts Swiss. Ik heb dus weer gelijk.
@dathoujetoch | 06-05-20 | 11:19: ja klopt maar ze hebben gewoon een doorstart gemaakt met crossair die hebben de inboedel (routes, personeel vliegtuigen etc) overgenomen
Hebben ze bij Air France ook al door de strot geduwd, al die deugpunten. Hou het zakelijk: geen bonus, geen dividend, eisen rond ontslagen en de financiële bedrijfsvoering. Maar niet gaan miepen over groener vliegen, zoals GL zo graag wil. Vliegen levert sowieso helemaal niet zoveel vervuiling op; als de maatschappijen allemaal failliet gaan en er helemaal niet gevlogen wordt, dan heeft dat op de klimaatdoelen slechts een minieme invloed. Op de economie echter des te meer.
Groener vliegen kan best; gewoon een paar stoelen er uit slopen en op die plekken kamerplanten neerzetten.
Dus, als men de KLM steunt met Nederlands belastinggeld, dan heeft elke Nederlandse burger dus eigenlijk een privéjet+personeel?
Ik vind dat Amsterdam Schiphol moet redden en daarvoor een aparte gemeentebelasting moet instellen.
Prijs!!! Domste tegel van de week!!!!!
@Lorejas | 06-05-20 | 11:09:
Nee.... En Ja.
Want Amsterdam kan de eigen broek niet ophouden. De NL belastingbetaler moet altijd bijpassen voor Amsterdam.
Een gedoemde industrie: vliegen. Ja?
Deze samenleving is letterlijk in staat van regressie. Jarenlange verslonsing van het onderwijs, wetenschap en kennis van feiten leidt tot deze conclusie.
De Groene Illusie (ook een lezenswaardig boek trouwens).
Waar de haat voor vliegen vandaan komt is me een raadsel. Stelt vrijwel iedereen in staat de hele wereld te zien. In mijn beleving een van de mooiste verworvenheden van de moderne mens. Maar nee, alleen maar blindstaren op vermeende milieuproblemen. 3% a 4% van de totale CO2 mensen, meer is het niet.
Het komt vanuit een heel simplistische, linkse kort-door-de-bocht redenatie: vliegen = duur = rijkere mensen = afnemen die hap = vliegen produceert CO2 = iedereen die vliegt IS een slechte mens = betalen, of anders... En de fascistische cirkel is weer kompleet.
Wel eens in een vliegtuig gezeten?
Bus in de lucht.
@Is dit nog nieuws? | 06-05-20 | 11:11:
Wel een erg dure bus.
www.pilootenvliegtuig.nl/2018/01/23/b...
Wel eens in de buurt van een vliegveld gewoond? Zal jou een zorg zijn en zeg nu niet dan ga je maar ergens anders wonen wij hebben Rotterdam AirPort zien veranderen in funy luchthaven Transavia ipv van vracht vervoer.
@Gladiator Fap | 06-05-20 | 11:10: Te veel gefapt vriend..
@aardv@rk | 06-05-20 | 11:20: och, 't is maar een mening. 'T staat je vrij om je eigen mening te hebben, vriend.
Tuurlijk gaat het door, wat lippendienst bewijzen, beetje praten over milieu. Klaar. Afrekenen, na een paar jaar commissariaatje. Gratis 1e klasse reizen (zoals onze ambassadeurs van de postcodeloterij). Heffingen (nou nee, gaan we in Europees verband eens over praten), tax op kerosine (in Europees verband), belang voor de economie, groei, roei, groei (lees: graai, graai, graai).
De uitkomst staat toch al vast, daar gaat eindeloos geld in worden gepompt anders gaat Macron mopperen met zijn staatsaandeel Air-France.
Schiphol zijn we nodig, maar KLM? Aan de hoogst biedende...
Ik wil dat de KLM wordt gesteund als dat betekent dat het geld niet naar windmolens gaat
Nationalisten zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Wat is er mis met in NL opgewekte elektriciteit?
Verder: Meer olie = meer moskeeën.
@* Il Principe * | 06-05-20 | 11:09:
te weinig en te duur, volgt uit fysische principes (entropie etc).
Kernenergie! (goed dat GS anoniem is, volgens de VK mag je Volkerts afsturen op mensen die dat propageren)
@skoftig | 06-05-20 | 11:14:
Entropie als antwoord geven is net zoiets als zeggen "zwaartekracht". Een onzinargument dus. Windenergie is goedkoop en relatief schoon. Kernenergie is veel duurder maar ook relatief schoon.
@* Il Principe * | 06-05-20 | 12:05:
Windenergie is gerecyclede energie, startend met een hoge entropie, die energie is al een keer ge-emitteerd, door de zon. lage entropie is fossiel, en nog sterker, natuur waar de energie zeer compact is opgeslagen en nog geemitteerd moet worden
Voor de crisis vlogen mensen meer dan ooit tevoren. Maar noem het vooral een "gedoemde industrie".
Staatsteun lijkt me niet wenselijk. De markt kan dit prima zelf oplossen. De vraag naar vluchten is er. En zou die er niet zijn, dan hebben we KLM niet nodig.
Tuurlijk voor 5 tientjes naar Parijs.. dat zal ze doen overleven..!
@aardv@rk | 06-05-20 | 11:23: maar waarom wil je dat ze overleven? Ook zonder KLM zullen er vluchten zijn naar Parijs. Zolang er mensen naar Parijs will vliegen zal er iemand zijn die dat aanbied.
Nou dan verhogen we toch gewoon de btw!?
(De Wagendorpse School)
wordt dan ook de hoogste tijd om de relatie met Air France te herzien.
Aandeelhouders!
0 Uren contracten!
Toestellen leasen in Ierland!
Betalen voor alle bagage!
Belastingontwijking!
Kerosine tanken in goedkoopste land!
Maar....
Nederlandse trots.....
Als u kijkt naar de prijs van een ticket vliegt u met de goedkoopste. Niks geen sentiment.
Air France! Betalen maar!
Miljarden Nederlandse steun voor een Frans beursgenoteerd bedrijf, moet hier werkelijk nog over gepraat worden?
Verder, ondernemersrisico is dood, bedankt Rutte.
Kan me nog vaag herinneren dat in de KLM jaren geleden ook al vele miljarden zijn gestoken, een eigen vliegmaatschappij is wel belangrijk voor een land maar dan zullen er toch wat betere voorwaarde moeten komen=minder bobo geld!!
Het is altijd al wijn van de Aldi, het spul is niet te drinken bij de KLM. En dan de "luch": twee plakje wit brood met een uitgedroogd stukje kaas er op.
Ik vlieg wel een paar keer per jaar Toulouse-Amsterdam, privé. Betaal wel bijna 300 euro voor een ticket. Wat is het alternatief? Easyjet, elke keer twee uur te laat?
dan pak je een vlucht eerder. opgelost
"mogelijke steunmaatregelen"... zou me niet eens verbazen als de overboeking alvast gedaan is.
"en als KLM omvalt, valt heel Amsterdam"
Nou, wat mijn stem in dit geval is kunt u wel raden, lezers.
Het geld vliegt je zak uit.
Wordt dit een herhaling van Rijn Schelde Verolme? Geld pompen in een bedrijf waarvan bij voorbaat al vaststaat dat het zinloos is?
Luchtvaart is geen zinloze industrie. Voorziet in een grote behoefte, zowel in vracht als passagiers (dat zijn niet alleen die vakantiegangers) want een heel groot deel van de bestemmingen is nauwelijks anders te bereiken. Bezorgt bovendien veel randbedrijven werkgelegenheid. RSV was te duur geworden en te specialistisch; schepen bouwen kan elders ook, en goedkoper.
@Synecdoche | 06-05-20 | 11:08: Tussen Schiphol en de rest van de wereld vliegen hoeft echt niet per se met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Als schepen bouwen elders ook kan, dan geldt dat zeker ook voor het beheer van vliegtuigen. U doet alsof we zonder KLM ineens helemaal geen luchtvaart meer zouden hebben, wat natuurlijk complete onzin is.
Hypocrisie krijgt met Bert Wagendorp een volledig nieuwe dimensie!
REAGEER OOK