Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SER wil mannenverbod in top bedrijfsleven

Heel Nederland moet één grote TU Eindhoven worden

wel een vieze tekening zo op de vrijdagochtend

De Sociaal-Economische Raad heeft helemaal kotsbeu van mannen. "Het kabinet moet met ingang van 2020 een verplichtend ‘ingroeiquotum’ invoeren voor meer topvrouwen bij beursgenoteerde bedrijven. Als de raad van commissarissen van een bedrijf nog niet uit minimaal 30 procent vrouwen bestaat, mag er geen man benoemd worden." Een mannenverbod dus, dat er uiteindelijk toe moet gaan leiden dat de verhouding overal 50/50 wordt, want diverse bedrijven zijn nu eenmaal winstgevender diverser. En nu moet u niet gaan roepen 'en de allochtonen dan!', want daar wil de SER óók een quotum voor. "De SER wijst er in dat verband op dat het advies niet alleen gaat over vrouwen, maar ook over mensen met een niet-westerse achtergrond. Van hen zou er, gezien de samenstelling van de beroepsbevolking (hun aandeel is 11 procent), een op de tien in de top moeten zitten." En waarom hier ophouden? Kom maar door met die quota voor PVV-stemmers, mensen van wie de voornaam met een A begint, roodharigen, Limburgers, jongens die vroeger niet naar Telekids keken, linkshandigen, dyslectici en mensen met een moeilijke suikerspiegel. Bedrijven die zelf beslissen wie ze aannemen. Bah bah. Dat moet maar eens afgelopen zijn. En waar blijft eigenlijk dat SER-advies over mannen onder de 30?

Reaguursels

Inloggen

Ach, wacht maar als ze een 60 urige werkweek moeten draaien. Dan houdt het vanzelf op.

boerzoektscheet | 21-09-19 | 13:33

Het is veelzeggend dat je volgens de wet niet mag discrimineren op sexe, maar dat het opeens toch mag als het geinitieerd wordt door de linkse kerk. Bananenrepubliek!

davesl1210 | 20-09-19 | 22:41

Respectievelijk ‘aandeel werkzaam’ en ‘aandeel sociale zekerheid’ (% 2017)
MAN

92 - 7 - Nederlands
69 – 26 - Marokkaans
80 – 17 - Turks
78 – 18 - Surinaams
77 – 19 - Antilliaans
92 - 3 - vm Joegoslavië
16 – 83 - Syrisch
73 – 23 - Afghaans
62 – 35 - Irakees
67 – 28 - Iraans
46 – 52 - Somalisch
20 – 76 - Eritrees

Wat betreft ‘aandeel sociale zekerheid’ (sociaaleconomische positie naar type uitkering en migratieachtergrond – cijfers 2017 – alleen MANNEN 30-40 jaar):

Nederlands:
2 % arbeidsongeschikt, 1 % w.w., 2 % bijstand, 3 % overig sociale zekerheid.

Marokkaans:
5 % arbeidsongeschikt, 2 % w.w., 15 % bijstand, 4 % overig sociale zekerheid.
Etc. (zie figuur 3.8 op pagina 10)

Welke gelijkheid willen/moeten we (wij?) nu eigenlijk nastreven?

Wering | 20-09-19 | 21:40

Rustig maar, mensen. Dit is maar tijdelijk, een politiek correcte modegril. Na voortschrijdend inzicht trekt dit wel weer bij en zal men in Den Haag zeggen: Met de kennis van nu...….

polderslootje | 20-09-19 | 20:57

En wie zijn de leden van de ser? Lijkt me dat je met zo'n advies pas mag komen als je zelf minimaal 30% vrouwen in de gelederen hebt.

Het brein erachter | 20-09-19 | 20:01

Ik snap hem al, Vrouwen die koffie halen zijn topvrouwen, en zouden er inderdaad best meer mogen zijn. Ik moet het altijd zelf doen

brie-de-penis | 20-09-19 | 19:01

Hoe is het toch mogelijk dat Westerse blanke mannen, zij die veruit het meeste hebben bijgedragen aan de welvaart in de wereld, zowel gehaat worden door moslims, als door vrouwen? Waar komt die haat vandaan? En waar zijn ze eigenlijk dankbaar voor zonder de vijand daarbij noodgedwongen te moeten complimenteren?

JackStick | 20-09-19 | 18:28 | 1

Domme angst en gecultiveerde minderwaardigheids complexen. Iemand als die pvda muts van de SER weet dat ze niets kan, nooit iets zal presteren en alleen op haar plek zit door de linkse baantjes caroussel en, jawel, vrouwenquotum bij links.

Pierke Pierlala | 20-09-19 | 18:54

Je zult jezelf toch maar dagelijks in de spiegel moeten aankijken in de wetenschap dat je die mooie baan alleen hebt door een quotum. En je weer een werkdag tegemoet gaat waarin iedereen je meewarig en soms zelfs openlijk vijandig aankijkt, terwijl de cijfers van je bedrijf kelderen. Net als de totale economie.

Pierke Pierlala | 20-09-19 | 18:11

De reacties op NU punt nl worden ingeleid met een stelling waarbij er totáál geen woorden in de mond worden gelegd:
“Stelling: "Aangezien de 'zachtere' maatregelen onvoldoende zijn gebleken, is een verplicht vrouwenquotum de enige overblijvende optie om voor een gezonde balans te zorgen in de top van grote bedrijven. Ben jij het eens of oneens met de stelling? Alleen inhoudelijke en onderbouwde reacties zullen worden geplaatst.”

JackStick | 20-09-19 | 17:43

Mijn vraag is dan: hoeveel van die verplichte vrouwen die de SER aan gaat nemen zijn van de categorie 50+, rimpeling, hangtietige chagrijnen? Of komt er wellicht toch een licht overschot aan strakgetrokken pramantige blondines?
Toch jammer van de SER; ik dacht dat we plat sexisme achter ons gelaten hadden, maar blijkbaar vindt de SER een gleuf prioriteitsvoorwaarde. Vreemd hoor. Ben wel benieuwd wat de kronkel gaat worden als de kandidaten bestaan uit een 1) duidelijk gekleurde man en 2) witte vrouw. U móet kiezen.
Komt er overigens ook een homo-, trans-, fluïde-, PVVs-stemmers-, ex-gedetineerden-, Turk/Mocro/Suri/Antili/Afrikaans overdrijvers-, etc. quotum? Zo niet, waarom niet?
Zou de ondervertegenwoordiging van vrouwen in topbesturen heel wellicht kunnen liggen in het feit dat vrijwel alle werkende dames in Nederland deeltijders zijn, en je geen deeltijddirecteuren etc. kunt hebben op een bedrijf? Maar natuurlijk niet, want dan zou de oorzaak bij de dames zélf liggen, en dat gaan we niet zeggen....

Pyrolobus | 20-09-19 | 17:17

Ronduit belachelijk. Dat gaat helemaal nergens meer over. Bedrijven horen mensen te beoordelen op hun competenties en niet op hoe de onderkant eruit ziet. Uitzonderingen daargelaten zijn vrouwen nu eenmaal wat minder zakelijk ingesteld dan mannen. Zeker, er zijn ook prima vrouwelijke topbestuurders, maar ze zijn in de minderheid. Zal toch wel een beetje een mannending zijn.

Kopieerapparaat | 20-09-19 | 17:11

Vrouwen, een geliefde mensensoort die geëmancipeerd is.
Die kunnen prima voor zichzelf zorgen toch?

LinkeToni | 20-09-19 | 16:28

Misandrie of mannenhaat is een ziekelijke afkeer van mannen. Misandrie kan zich manifesteren op verschillende manieren, zoals seksuele discriminatie, laster en geweld tegen mannen:
nl.wikipedia.org/wiki/Misandrie

radiatorknopje | 20-09-19 | 15:52

Ga toch koken!

lingo star | 20-09-19 | 15:47

Daarnaast is het compleet gezopen dat een overheid überhaupt zich mengt in de bedrijfsvoering

SicSeb | 20-09-19 | 15:25

Alleen de prestigieuze baantje natuurlijk. Waar zijn de vrouwenquota voor vuilverwerkingsbedrijven, waterzuiveringsinstallaties, boorplatforms, etc?

SicSeb | 20-09-19 | 15:23

Ik ga mijn inschrijven in Kenia en solliciteer dan naar een baan in de directie van Unilever. Wedden dat ik aangenomen word???

Leffe Blonde | 20-09-19 | 15:22

Mariette Hamer van de SER is zelf het beste voorbeeld van een excuusTruus. Heeft nooit een multinational geleid, zelfs nooit een baan buiten de overheid gehad. Deze mevrouw heeft haar hele carriere te danken aan haar PvdA lidmaatschap. En dat gaat dan bedrijven voorschrijven wie zij aan moeten nemen? Mens, ga toch koken!

Toos Bevergeil | 20-09-19 | 13:26 | 2

Je was me net voor, die incompetente muts zit daar idd maar om 1 reden.
Een mannelijke tegenhanger is Wolfson, kan ook niks en is de baas van de APG.

Uw Verzekeringsadvis | 20-09-19 | 13:34

De SER is niet serieus te nemen.

Papa Jones | 20-09-19 | 15:28

Wat deze debiele maatregel betreft zo ik vrouwen willen adviseren, be careful what you wish dit!

lacucaracha | 20-09-19 | 13:16

Als Mariëtte Hamer van de SER overal kopietjes van zichzelf en Agnes Kant neerzet, krijgen we dan ook vaker soortgelijke taferelen uit een ver verleden met diezelfde stiffupperlip-Mariëtte als deze te zien?
youtu.be/uI2LKFxlLMw?t=196

SIogra | 20-09-19 | 13:14

SER Heeft gewoon gelijk! Dikke tieten, max 20 jaar, blond en nymfomane. NIks mee toch?

Sjorsch | 20-09-19 | 13:09

Dit soort figuren die dit eisen hebben zelf ook de oplossing gegeven. Dit soort linkse sneu neuzen zijn bipolair, dus pak ze op hun eigen verknipte wereld beeld. Krijg je de baan niet omdat jij een pielemuis hebt i.p.v. een gleuf dan moet je gewoon zeggen dat je je identificeert als vrouw. En als ze je dan als nog afwijzen dat je hen aanklaagt vanwege discriminatie vanwege het “zijn” van een vrouw. Ben je als man niet goed genoeg voor het Nederlands elftal maar wil je wel een keer een WK spelen. Geen probleem identificeer je als vrouw. Dan weten die linkse breintjes ook niet meer wat ze moeten doen en krijgen ze kortsluiting.

honde | 20-09-19 | 12:34

Koek koek, smerig hypocriet en discriminerend volk dat links. Echt compleet de weg kwijt.

keistad | 20-09-19 | 12:27

Wat een discriminerende regels. Bah.
Je gaat je afvragen of er iets tekortschiet bij vrouwen en allochtonen.

Papa Jones | 20-09-19 | 12:20

Pure discriminatie, breng maar onder de rechter.

TeeJee | 20-09-19 | 12:17

Zo stompzinning. Mannen en vrouwen zijn niet exact hetzelfde, hebben niet dezelfde interesses, en dus alles 50/50 is onzinnig want niet iedereen wil exact hetzelfde doen. Het feit dat dit alleen gebeurt voor sectoren en posities waar het om geld en macht gaat (waar is het vuilnismannen quotum?) is veelzeggend.

Laat ik even een voorbeeld geven. Stel, er zijn twee posities voor senior software developer. Er zijn, door een verschil in interesse, vier mannen, en een vrouw beschikbaar. De vrouw is redelijk vaardig, twee mannen ook, een man is waardeloos, en een man is geweldig goed.

Als men een vrouwenquotum van 50% heeft, heeft de vrouw 100% kans op de positie, ongeacht haar vaardigheden, en beide redelijk vaardige mannen hebben nul kans op een baan. Is dat eerlijk? Is het niet eerlijker om vrouwen in dat geval te stimuleren om ICT te gaan doen?

nifecat | 20-09-19 | 12:16 | 1

Hm, ik heb bij gelijkwaardigheid in geschiktheid de vrouwelijke kandidaat meestal aangenomen, juist omdat er zo weinig vrouwen in de ICT werkzaam zijn.

Roadblock | 20-09-19 | 13:02

Bizar hoe mensen verworven vrijheden te niet willen doen. Dit zal emancipatie meer schaden dan goed doen.

Lafayette | 20-09-19 | 12:13

Prima, maar gaan we dan ook even een 30% mannenquotum invoeren?

Onder het mom van gelijke behandeling enzo...

Terra | 20-09-19 | 11:52

Getuige de teringbende bij de het UWV, Belastingdienst, Onderwijs, Politie, Publieke Omroep, Zorg, Woningmarkt lijkt het me zinnig als de overheid met het incompetente tengels van de 'vrije' markt afblijft.

koter | 20-09-19 | 11:48

En dan beweert Teletekst dat "het bedrijfsleven om is". Neen, propagandisten van de Staat, de SER is een corporatistisch instituut, stammend uit de tijd dat het fascisme (het échte) nog welig tierde. Zoals de Portugese dictator Salazar. Waarin de Staat, vertegenwoordigers van bepaalde bedrijven en bepaalde werknemers een soort van soft versie van de geleide planeconomie van de communisten uitprobeerden. Met weinig succes, getuige de welvaart van Portugal t.o.v. het (nog) vrijere deel van Europa.

Dit soort plannen zijn funest voor de economie en voor de vrije samenleving. Vrouwen, mannen en bedrijven moeten in een vrij land zelf weten welk beroep ze willen uitoefenen, of en hoeveel ze thuis voor hun kinderen willen zorgen, en wie er naar de mening van de eigenaren en de door de eigenaren benoemde top van het bedrijf de meest gewenste of geschikte kandidaat is. En de meeste bedrijven zullen daarbij gaan voor de kandidaat die het beste lijkt om het bedrijf winstgevend te maken, niet of het een vriendje is, een mannetje of een vrouwtje.

Dat er ongetwijfeld ook vooroordelen of nepotisme meespelen zal best, maar het is niet aan de overheid om bedrijven te leiden, daar is ze keer op keer rampzalig slecht in gebleken. Alsof dat fenomeen van baantjes uitdelen aan vriendjes en nepotisme niet voor zou komen in de ambtenarij... Wil je als vrouw bovenop komen, zul je gewoon wat meer moeite moeten doen, net als veel mannen aan de top meer tijd in je bedrijf dan je gezin steken, of met andere zure wijven een eigen bedrijf starten of gezamenlijk je geld bij elkaar leggen of inzamelen om een bestaand bedrijf op te kopen, waar je bij voorkeur discrimineert op "liever kut dan competent".

Begin daar eens mee, met eigen geld en niet met belastinggeld, kleinschalig kijken of een bedrijf dat genitaliën en huidskleur, of religieuze spinsels in de bovenkamer boven winstmarge en effectief bestuur plaatst wel zoveel beter of minstens gelijk functioneert aan bedrijven die door de wensen van hun eigenaren worden bestuurd. En zelfs als dat positief uitpakt: we leven zogenaamd in een vrij land trut... Daar blijft een overheid met zijn takken van andermans privébedrijf en eigendom. Het is hier (nog) niet Venezuela. Het wordt sowieso tijd dat Nederland een vrijer land wordt in plaats van een in alle opzichten geforceerd "gelijker" land. Laat vrouwen lekker zelf weten wat ze met hun leven willen doen, en mannen ook.

Wol | 20-09-19 | 11:38

Als je analyse is dat de westerse samenleving niet deugt en straf verdient, dan is het inderdaad een héél goed plan om de groep die de westerse samenleving heeft gebouwd aus zu radieren.

'Bedrijven met meer vrouwen in de top (of: meer diversiteit algemeen) functioneren beter'. Waar is die stelling die je nu zoveel hoort eigenlijk op gebaseerd? Je verwacht een deugdelijke overtuigende onderbouwing, maar die volgt nooit. Ik ken geen samenleving waar vrouwen/mensen van kleur/transgenders/etc het voor het zeggen hebben die net zoveel gepresteerd hebben als de door westerse mannen gebouwde samenleving. Ik laat me graag verrassen maar het lijkt me niet dat dat toeval is.

HoogToontje | 20-09-19 | 11:33

Mooi, kan ik mijn vrouw hiervoor inzetten?
Weet ik tenminste zeker dat ze ja en amen zegt op het juiste moment ipv een willekeurige verstandig persoon.

En dubbele inkomsten thuis.

Cadaver | 20-09-19 | 11:29

Waarom zeuren die instellingen nooit over meer vrouwen en quota bij stratenmakers, vuilnisdienst, brandweer, metselaars, stukadoors. Daar zijn vrouwen ook ondervertegenwoordigd. Doe er snel eens iets aan SER!!

TilburgDeGekste | 20-09-19 | 11:27 | 3

Omdat het niet om gelijkheid gaat maar om macht.

koter | 20-09-19 | 11:50

Feminisme gaat niet om gelijkheid. Feminisme gaat om macht. En ze zijn aan het winnen, met behulp van een hele zwik zachte eitjes aan de universiteiten.

JJMS | 20-09-19 | 11:26 | 1

Feministen willen geen gelijke behandeling, ze willen bevoorrechte behandeling.

Eagle_Eye | 20-09-19 | 11:31

Is in Noorwegen al de praktijk. Maar volgens sommige Nederlandse vrouwen is dat ook niet goed. Die topvrouwen zien er zo mannelijk uit! Het is ook nooit goed.

Sitting_targets | 20-09-19 | 11:25

Ik heb redelijk wat vrouwen gezien managementposities en hoger. Op hun CV en met de mond allemaal HOOG opgeleid, professioneel, net zo goed als een man, vrouwen kunnen alles, vrouwen zijn beter dan mannen want zij brengen vrouwelijke eigenschappen mee.

Geen van deze vrouwen werkte op vrijdag, want .... bijna weekeinde.
Geen van deze vrouwen werkte op zaterdag, want .... ik werk al 4 dagen in de week.
Geen van deze vrouwen wil in het weekeinde werken, want gezin - partner - familie - kinderen - vrienden - ontspanning.
Geen van deze vrouwen waren bereikbaar (moest, mobiel van de zaak), wel achteraf zeiken: "je had moeten bellen".
Al deze vrouwen waren onmisbaar, maar... konden wel 1 dag in de week een, door de werkgever betaalde, opleiding volgen. En het huiswerk laten uitwerken door een admin.
Al deze vrouwen zijn dermate intelligent en slim, komen met plannen die niet uitvoerbaar zijn of die niet mogen vanwege wettelijke beperkingen.
Al deze vrouwen zijn sociaal, hebben altijd over "mijn team" of "mijn mensen",
nergens zag ik mensen er sneller en makkelijker uitgegooid en overgeplaatst worden als bij vrouwen.
Al deze vrouwen hebben een groot gevoel voor humor en kunnen zich goed in de ander verplaatsen; niemand zo zuur en bitter en wrokkig en wraakzuchtig als deze groep.

Zet in een groter bedrijf of instellingen deze vrouwen bij elkaar en je hebt een heksenkring.

Arachne | 20-09-19 | 11:25 | 1

Zo waar.

Ramses Sappie | 20-09-19 | 15:29

Precies. SER kijk eens naar jezelf.

Gele Beer | 20-09-19 | 14:19

Een qudtkwotum dus.

kindapaas | 20-09-19 | 11:08

Waar bemoeien die lui zich mee. Je gaat dus willems en wetens goede kandidaten afwijzen om een tweede of derde keus te benoemen bij bedrijven die cruciaal zijn voor de economie en werkgelegenheid. Dat verzin je toch niet.

Yeohan | 20-09-19 | 11:07 | 1

Toch wel.

lacucaracha | 20-09-19 | 11:35

Dit soort ideeën komen allemaal voort uit het communistisch gedachtengoed, oftewel het extreem socialistische brein. Communisme staat kortgezegd voor het herverdelen van rijkdom, ook al hebben sommige mensen harder gewerkt en recht op meer dan een ander. Dit lijkt nu ook weer het geval te zijn, namelijk het verdelen van topfuncties, hetgeen slechts voort lijkt te komen uit een gevoel van ongelijkheid. Maar ongelijkheid is toch echt iets anders dan oneerlijkheid. Het instellen van een quotum is, mijns inziens dus, gewoon een vorm van communisme.

JackStick | 20-09-19 | 11:02 | 3

Een heel hypocriete vorm van communisme bovendien, want over het gebrek aan vrouwelijke vuilnismannen en vrachtwagenchauffeurs hoor je ze niet, laat staan het schrijnende mannentekort in de kinderopvang.

Professor Superhirn | 20-09-19 | 11:10

@Professor Superhirn | 20-09-19 | 11:10:
Er zitten ook veel te weinig vrouwen in de bak. Quotum!!!

JvanDeventer | 20-09-19 | 11:15

Gelijke kansen voor iedereen is een belangrijk onderdeel van een democratie, gelijke uitkomsten via quota door overheidsingrijpen past beter bij totalitaire staten. Dat de SER dit advies uitbrengt vind ik niet verbazingwekkend gezien de voorzitter van deze club, Mariette Hamers... Typisch zo'n dertien in 1 dozijn PVDA'er die denkt dat de gehele maatschappij een sociaal construct is en dus maakbaar. Dat dergelijke dirigistische plannen overal op de wereld zijn mislukt doet er niet toe.

therealbraindump | 20-09-19 | 11:31

Prima, maar dan ook met de auto achteruit inparkeren op de spiegels.

NeedIsaymore? | 20-09-19 | 10:58

Emma, Juliana, Beatrix en straks Amalia. Daar hoor je dan weer niemand over bij de SER.

Kukooo1 | 20-09-19 | 10:58

Maken we dan ook een quotum voor zwarte pieten? Dan hoeven de witte dames en heren zich niet alleen meer te schminken. Andere culturen kunnen zo beter integreren en ook met hun kinderen participeren in het Sinterklaasfeest. Iedereen blij.

McSeb | 20-09-19 | 10:56

vieze racisten bij de SER

Captain_Dipshit | 20-09-19 | 10:55

je kunt je als man op het werk ook identificeren als vrouw.

nomo | 20-09-19 | 10:51

Wat nu als je je identificeert als vrouw? Wel getrouwd maar dat is dan een lesbische relatie? En als je je in je hartje een mocro voelt, het zijn toch allemaal maar social constructs zo heb ik begrepen.

bijna_raak | 20-09-19 | 10:50

Wat er ook gebeurt, nooit maar dan ook nooit toegeven dat op sommige vlakken, en in sommige gevallen, Westerse mannen nou eenmaal geschikter en gewoonweg beter zijn. Sommigen kiezen ervoor om simpelweg niet in die realiteit te willen leven. De waarheid niet onder ogen willen komen omdat die niet prettig voelt, dàt is het probleem.

JackStick | 20-09-19 | 10:48 | 2

Misschien dat maar 5% van buschauffeurs vrouw zijn, tenzij voor deeltijd en flexcontracten. Omdat maar 5% dat wil of kan.
Nou en.
Waarom zouden perse 50% van de buschauffeurs vrouw moeten zijn.
Misschien willen ze dat helemaal niet.
Dat geld net zo goed voor topfuncties.
Hier klopt iets niet.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 10:50

Kweenie. De enige kassier zijn onder allemaal cassières, zou dat zo onprettig zijn? Zou Merkel zich zo onprettig voelen bij Juncker, Macron en Timmermans? Zou het zo vreselijk zijn om de enige taxichauffeuse te zijn tussen allemaal taxichauffeurs?

JvanDeventer | 20-09-19 | 11:10

Die SER kunnen we ook gewoon afschaffen.

Stijlicoon | 20-09-19 | 10:44

Als vrouwen meer gaan werken, gaan mannen niet minder werken.
Briljant, gaan we de huizenprijzen nog verder oppompen.
Vroeger kocht je een huis op 1 salaris. Nu heb voor hetzelfde huis 2 salarissen nodig. Die vrouw werkt dus eigenlijk voor niets. Ze had gewoon vrij kunnen hebben.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 10:43

Ja, we hadden een prima kandidaat. Voldeed ruimschoots aan alle voorwaarden.
Maar een man he.
Dus nu hebben we maar mevrouw Huppeldekoet aangenomen om aan ons quotum te komen.
Dames, wilt u dit?

Roadblock | 20-09-19 | 10:40 | 2

Als je per se hogerop wilt terwijl je niets kunt is het een uitkomst. Ik hoorde zoëven een mevrouw op de staatsradio die dat inderdaad geen enkel bezwaar vond.

JvanDeventer | 20-09-19 | 10:53

@JvanDeventer | 20-09-19 | 10:53:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de laatste twee ministers van Defensie ook bij die categorie horen.
Ik weet hoe het intern beoordeeld werd, om na die koekwous van een Hennis, dat gele kuiken Ank Bijleveld te krijgen.
Als een klap in het gezicht.

Roadblock | 20-09-19 | 11:05

Vroeger groeide je door op de werkvloer. Mensen die fysiek zwaar werk deden en meer in hun mars hadden werden leidinggevend en snapte hoe de bedrijfscultuur in elkaar zat. Mensen die gewaardeerd werden om hun capaciteiten maar die niet perse de hele dag rapporten zaten te schrijven. Inderdaad vaak mannen omdat die nou eenmaal het werk deden. Tegenwoordig moeten alle leidinggevenden allemaal uit dezelfde HBO mal komen, kennis van de werkvloer of bedrijf is niet meer nodig. De fysiek werkende laag bestaat nu vaak nog steeds uit mannen maar de management laag bestaat nu voornamelijk uit net afgestudeerde 25 jarige HBO meisjes. Doorgroeien op basis van leidinggevende capaciteiten kan niet meer want voor de meeste mensen van de werkvloer is het lastig om in de HBO mal te passen.
Als bedrijven dan toch een vrouwenquotum willen hebben dan zou dat moeten gelden voor alle lagen van het bedrijf. Nu zijn er bedrijven waar alleen in het management vrouwen te vinden zijn maar op de werkvloer zie je ze niet.

osolemio | 20-09-19 | 10:40 | 2

De incompetentie van "leidinggevenden" die geen enkele ervaring hebben met het werk waaraan ze "leiding" geven is mooi gelijk verdeeld over mannen en vrouwen, maar dat verhaal van die 25-jarige HBO-meisjes zal wel kloppen.

JvanDeventer | 20-09-19 | 10:51

Zit momenteel (tijdelijk contract) op een werkvloer. Ieder team heeft een regisseur, die er voor zorgt dat het voorbereidde werk (per eenheid in verzendtassen)op de juiste container gaat. Het werkt op tijdschema, want de chauffeurs en bestemmingen wachten. Het is zwaar, hectisch (tijdsdruk) en alles loopt via de regisseur. De regisseurs zijn allemaal mannen, op een totale werkploeg van 40% mannen.

Een tot twee keer per week draait een vrouw als regisseur. Het eerste dat dan, door de mannen, tegen het team wordt gezegd is: "de verzendtassen minder vol doen i.v.m. het gewicht". De mannen helpen met het verrijden van de zware containers en houden een oogje op het planbord. Een oudgediende vertrouwde me toe, dat vroeger vrouwen geen regisseur mochten zijn want .. te zwaar.
Discriminatie en zo, dus vrouwen moesten ook regisseur kunnen zijn. De meeste willen niet; de paar die het doen zijn dankbaar met de mannelijke ondersteuning.
Een vrouw is op dit moment 2 dagen per week regisseur, waarbij ze heeft bedongen dat een jonge fitte man het sjouwwerk doet en zij de planning.

Arachne | 20-09-19 | 11:13

Waar bemoeid deze subsidie club zich mee ? private bedrijven mogen zelf beslissen wie zij aannemen.

The Russian | 20-09-19 | 10:36 | 1

ze hebben het over beursgenoteerde bedrijven.

Mali | 20-09-19 | 10:54

50% half naakte mannen op autoshows liggend op de motor (eww), zal de verkopen niet doen toenemen...

Fapfap | 20-09-19 | 10:35 | 1

Als er meer dan 50% van de potentiële kopers vrouw zijn en het zou helpen, gaat de markt heel gauw mee. Dat heeft niets met gender en rechtvaardigheid te maken, maar met geld verdienen.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 10:53

Vrouwen, negers, dwergen, homo's, etc. Waarom, oh waarom zitten er geen Marokkanen in de top van het bedrijfsleven (nou ja, met uitzondering van één sector) en waarom zitten er zo vreselijk veel Marokkanen in de petoet? Daar moet een quotum komen! Waarom krijgt mijn kind op de basisschool alleen maar juffen voor zijn neus? Waarom zijn het bijna altijd negers die de hardloopwedstrijden winnen? Waarom zitten er alleen maar wijv0n achter de kassa? Waarom zitten de voetbalstadions zo vol met mannen? Vragen, vragen. Antwoord: maak een quotum! Voor alle beroepen, voor alle bezigheden en voor alle bevolkingsgroepen. Alleen op die manier kan een lesbische dwerg in Nederland gelukkig worden.

JvanDeventer | 20-09-19 | 10:34 | 2

Misschien vinden de meeste vrouwen dat geen boeiend werk, en werken ze liever parttime, tijd voor jezelf en je kinderen.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 10:40

Ho, een lesbische invalide dwerg van kleur zult u bedoelen.

Roadblock | 20-09-19 | 10:42

Of je het nu links of rechts draait, het is en blijft discriminatie.

boccelullus | 20-09-19 | 10:31

Wat is nou eigenlijk de officiële verantwoording waarom er wèl een quotum komt voor vrouwen en allochtonen, maar niet voor PVV-stemmers, mensen van wie de voornaam met een A begint en roodharigen? Bestaat er überhaupt een rationele verantwoordering, of is het allemaal puur intuïtief tot stand gekomen?

JackStick | 20-09-19 | 10:30 | 2

Ah, dat quotum bestaat al in heel veel beroepen als het om PVV-ers gaat.
"Een PVV stemmer zou eigenlijk niet een:
Rechter, politieman/vrouw, onderwijzer, arts, verpleger etc etc mogen worden"
Mijn dochter in het onderwijs moet beslist niet laten merken wat zij stemt, want dan is het einde loopbaan.

Roadblock | 20-09-19 | 10:44

@Roadblock | 20-09-19 | 10:44: En het ironische is dat de beargumentatie daarvan (als die al bestaat) gedaan wordt door iemand die zelf dus tegen de PVV is. Wij van WC eend....

JackStick | 20-09-19 | 11:12

Handje in eigen boezem mervouw Hamer. SER heeft zelf maar een quyotum van 18 % vrouw in de bestuurljke lagen. OM daar iets aan te doen kan je de grootste LUL er alvast ausradieren. (HOI Edje nijpels)

dorstig! | 20-09-19 | 10:29

Als je vrouwen voor gaat trekken voor een bepaalde functie, puur omdat het een vrouw is, ben je per definitie aan het discrimineren.

usb stok | 20-09-19 | 10:26 | 1

Yup.

JackStick | 20-09-19 | 10:51

Ook meer vrouwen als vuilnisophalers en andere zware beroepen zou ik zeggen.

Fapfap | 20-09-19 | 10:25

Er werken duidelijk minder vrouwen bij de Gemeentelijke Plantsoenendienst. Dit moet snel veranderen. Of is deze vorm van gelijkheid alleen van toepassing op top functies? Er zitten teveel vrouwen op die dikke reet ergens op een kantoor 7 uur per dag te roddelen, die moeten snel naar de plantsoenendienst of omgeschoold worden naar warmtepomp monteur.

derksje | 20-09-19 | 10:18

Mooi. Eindelijk.
Kunnen wij ons ook es omhoog neuken.

NiCeY | 20-09-19 | 10:17

Dit is dus een populistische uitspraak en wat mij betreft mag dat SER wel opgedoekt worden. Hebben we niks aan.

lacucaracha | 20-09-19 | 10:17

Al dat wensdenken over een maakbare samenleving gaat niks opleveren omdat de doelgroep die die posities moeten gaan opvullen daar wellicht helemaal niet op zitten te wachten. De topvrouw van ASR ziet het juist: "Vrouwenquotum heeft averechts effect"

Sqbar | 20-09-19 | 10:16

Prima, maar dan ook meer vrouwen op de vuilniswagen en op de dixi-zuiger. Maar nee..... daar voelen de dametjes zich weer te goed voor.

trottle | 20-09-19 | 10:14

Wanneer stopt dit geneuzel nu eens een keer? Ik ben een groot voorstander en verdediger van gelijke rechten voor man en vrouw. Het is de mens die telt en niet het geslacht. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig en worden naar mijn mening over het algemeen ook als zodanig behandeld. Gelijkwaardig staat echter niet synoniem aan hetzelfde. Mannen denken anders dan vrouwen, vrouwen voelen anders dan mannen. Er zijn grote verschillen in standpunten t.o.v. ambitie, levensbeschouwing en vooral zijn er ook enorme verschillen in prioriteiten. Voor een belangrijk deel is dat genetisch zo bepaald en bedoeld om ervoor te zorgen dat we ons voort kunnen planten en onze kroost kunnen beschermen. Puur natuur dus en daar moeten we afblijven met onze quota.
Dus nogmaals: groot voorstander van gelijke rechten en gelijke kansen, maar laat mensen lekker zelf bepalen hoe ze om gaan met hun vrijheid om keuzes te maken.

Waagmeester | 20-09-19 | 10:13 | 3

gelijke rechten prima, maar waarom niet gewoon selecteren op competentie, bekwaamheid etc?

Gomezlopez | 20-09-19 | 10:16

@Gomezlopez | 20-09-19 | 10:16: Ik ben ervan overtuigd dat dit over het algemeen ook gebeurt, alleen is het aantal mannelijke kandidaten vele malen groter dan het aantal vrouwelijke kandidaten. Hoe dat komt heb ik hierboven al omschreven. Er is nu eenmaal een grens aan de maakbaarheid van onze samenleving en dat is helemaal niet erg. Logische consequentie is echter wel, dat deze schijnbaar scheve verhouding terug te vinden is in de top van het bedrijfsleven. En ook dát is helemaal niet erg.

Waagmeester | 20-09-19 | 10:33

@Waagmeester | 20-09-19 | 10:33: Correct, als je alleen gaat selecteren op sex, religie, afkomst of iets dergelijks zal de uitkomst niet bevredigend zijn voor, of overeenkomen met, de basisbeginselen waarop zowat elk bedrijf gesticht is.

Gomezlopez | 20-09-19 | 10:39

Ophouden met die SER. Totaal incompetente Hamer (UvA) nog nooit zelf geld verdiend. Ook dhr. J.Klaver die zich in een debat een paar miljoentjes verrekende, was lid van dit volledig overbodig gezelschap.

mevr.Kribo | 20-09-19 | 10:09

Ik gok dat ze alleen vrouwen op die positie willen die qua intellect een soort ondergrens bereiken. Dat zou ook nog wel kunnen voor mensen van wie de voornaam met een A begint, roodharigen, Limburgers, jongens die vroeger niet naar Telekids keken (twijfelgeval), linkshandigen, dyslectici en mensen met een moeilijke suikerspiegel. Maar PVV-stemmers? Nee, dat gaat gewoon niet lukken ben ik bang.

PiPaPiemelhoofd | 20-09-19 | 10:08 | 1

Je gokt verkeerd. Wie volwassen is en nog steeds links heeft namelijk bewezen geen verstand te hebben. Of wist je dat niet?

Pierke Pierlala | 20-09-19 | 18:03

Wat kost de SER eigenlijk? Wat levert het afschaffen ervan op?

omanders | 20-09-19 | 10:08

Als boze blanke Hollander voel ik me ernstig gediscrimineerd, achtergesteld, buitengesloten, veracht, vernederd en onderbetaald. Zijn er misschien vrouwen die met me willen ruilen? Hallo? Echo...

Nivelleermarionet | 20-09-19 | 10:02 | 1

Ben je een man of een vrouw of een het?

David000000007 | 20-09-19 | 10:08

Dan ook 30% vrouwen als stratemaker, metselaar, putjesschepper.
En, heel belangrijk, ook 30% vrouwen als ZZPér.
En 30% vrouwen in de zorg, ontsla de rest maar. (Die kan dan zzp'er worden)
Zo goed?

Nuchternederland | 20-09-19 | 10:01 | 2
-weggejorist-
Rest In Privacy | 20-09-19 | 10:10

Nee moet 50/50 worden hè

David000000007 | 20-09-19 | 10:24

Debiliteit ten top. Het gaat om de beste kandidaat niets meer en niets minder. Geslacht, ras, kleur, afkomst, lengte, haarkleur etc. doet niet ter zake. Stop drampolitiek!

otjemans | 20-09-19 | 10:01

Stel dat een dierbaar famillielid van zijn arts te horen krijgt dat er een hersentumor is waargenomen en operatief moet worden verwijdert.
Ik neem aan dat voorstanders dan kiezen voor een hersenoperatie van een vrouw die er voor de quota's zitten.
En nog niet te spreken over de dubbele standaarden die veel vrouwen op de werkvloer hebben: youtu.be/Q_FfkLeHMMw

Reebensteeltje | 20-09-19 | 09:59

Ze zijn er wel hoor, vrouwen en minderheden, met uitstekende competenties als bestuurslid.

Die worden ook zonder moeite opgenomen in het old-boys-network.

Ik heb gewoon moeite dat je nu selectief gaat selecteren, zo klinkt het als je het netjes beschrijft. Maar eigenlijk is het dirskriminaszi.

Dat lijkt wel de tendens, de positieve discriminatie van minderheden. Ik val overal buiten.

NumbNuts | 20-09-19 | 09:57 | 2

Gister leuk geborreld met een (gekleurde) Zuid Afrikaan. Toen kwam o.a. het topic van positieve discriminatie ter sprake. Zuid Afrika is nl. zichzelf nogal kapot aan het maken en alle enigszins competente blanken maken geen schijn van kans meer..... en 'are packing for Perth"

trottle | 20-09-19 | 10:18

@trottle | 20-09-19 | 10:18:
Wordt hier niet beschouwd als nieuws "wat in de markt ligt".
De zieltjes die de aanslagpleger Mandela op een voetstuk hesen zijn totaal blind voor de ten hemelschreiende discriminatie van de "witte" Zuid-Afrikaners.
Lees "De Bloedsusters" eens om te weten hoe blanken en hun gezin dagenlang letterlijk doodgemarteld worden in de "Plaasmoorde", puur en alleen omdat ze blank zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Erfaanvallen_in...

Roadblock | 20-09-19 | 10:57

Dat krijg je als je een PvdA vrouw daar voorzitter maakt, Niks nieuws toch? Die linkse gasten (v/m) hebben zich, zoals de NSB'ers toen, overal in de lagere uitvoerende macht en dit soort organen ingewroet en bezorgen nog dagelijks ellende ook al stemt geen hond meer op ze.

langzullenweleven | 20-09-19 | 09:55

SER-voorzitter Mariëtte Hamer (PvdA) is zelf de slechtste reclame voor vrouwen in de top van het bedrijfsleven.
Met haar verplichtend ‘ingroeiquotum. Domme Doos.

pjotr nicknaamtov | 20-09-19 | 09:54 | 2

En dan groei je als vrouw in; echt iedereen zal je bekijken omdat je die functie vanwege je sekse hebt gekregen. Dat brengt extra externe druk mee, die nieuwe ingroei vrouwen zullen zich dubbel zo hard moeten bewijzen.

Lijkt me ook ongezond.

NumbNuts | 20-09-19 | 09:59

Naar de kroon gestoken door jetta Kleinsma. Wat een domme extremist is dat.

WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 10:04

Was laatst op een bouwplaats. Er werd keihard gewerkt, maar echt alleen maar mannen! Schande!

Ramsesz | 20-09-19 | 09:54 | 4

Precies!

Harde Henk | 20-09-19 | 10:01

@WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 10:13: ik begrijp jouw ironie. De wet echter geeft personen, ook vrouwen, bepaalde rechten en bevoegdheden als zij een bepaalde functie hebben. Daar doel ik op als het gaat om de uitvoerende macht;.

langzullenweleven | 20-09-19 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit bij FVD omdat ik echt een pest hekel aan juist dit soort identiteitspolitiek heb.

Wat willen jullie nu stelletje diversiteitsdrammmers? Rechtvaardigheid? Wat jullie maken is tirannie. DAT is wat jullie maken. Verstikkende orde is tirannie. Van de Dao van Confucius tot aan het communisme is het duidelijk. Te veel order is TIRANNIE.

Trans_Fimmermans | 20-09-19 | 09:54 | 3

eens

langzullenweleven | 20-09-19 | 10:00

Te veel hoofdletters is ook tirannie. Vind ik dan.

PiPaPiemelhoofd | 20-09-19 | 10:18

Zucht. Tsja, de gekte kent maar geen grenzen.

Wat deze raden-en-tafels maar niet lijken te beseffen, is dat het in NL, in tegenstelling tot in veel buitenlanden, een VRIJE KEUZE is van veel/de meeste vrouwen om in deeltijd te gaan werken. Kennelijk haal je in NL als gezin nog voldoende geld binnen om het met een anderhalf inkomen te rooien, of beter gezegd: voor veel vrouwen zet het ook helemaal geen zoden aan de dijk om voltijds te gaan werken omdat de belastingdienst er wel voor zorgt dat je er geen reedt van overhoudt (minder of geen toeslagen, hogere IB).
Dus ja, dan ben je toch wel gek als je je extra gaat uitsloven op de arbeidsmarkt?

Ook voor de geringe deelname van niet-westerse allochtonen bestaan zeer logische verklaringen die niets te maken hebben met 'discriminasie'. Namelijk: laag onderwijsniveau, gebrekkige taalbeheersing, onaangepast gedrag.

Beste raden-en-tafels: kijk eerst eens naar de LOGISCHE, voor de hand liggende verklaringen, in plaats van meteen de (positieve) discriminatie-kaart te trekken. Het is maar een suggestie.

Ik zou als vrouw zeer hartelijk bedanken voor een baan als excuus-truus, en ik hoop met mij het overgrote merendeel van de hoogopgeleide vrouwen.

EefjeWentelteefje | 20-09-19 | 09:53 | 2

Uitstekend verwoord. Chapeau.

Pierke Pierlala | 20-09-19 | 19:06

Ik sluit mij aan bij Pierke.

Ramsesz | 20-09-19 | 20:53

Wel apart dat de ondergang van de westerse wereld hand in hand lijkt te gaan met meer vrouwen op belangrijke posities. Het verloopt ook zo snel. Gebeurt dit in een stripverhaal of een B-film dan heb je zoiets van: vergezocht, zeg, maar het is maar fictie.

SIogra | 20-09-19 | 09:53

De overheid heeft zich niet te bemoeien met het personeelsbeleid van private ondernemingen. Punt.

de honden blaffen... | 20-09-19 | 09:52 | 1

Natuurlijk heb je gelijk maar probeer dat eens zo'n megalomane "wereldverbeteraar" als Hamer aan haar botte verstand te brengen. Het zijn den blijven in hart en ziel tirannieke communisten.

langzullenweleven | 20-09-19 | 10:01

Dus we gaan vrouwen aannemen omdat ze vrouw zijn. Geen goed idee.
Het komt vanzelf.
Er zitten nu meer vrouwen op de universiteit dan mannen en vrouwen onder de 30 hebben gemiddeld een hoger uurloon dan mannen.
Laat ze gewoon de carrièreladder aflopen, het komt vanzelf, waarschijnlijk binnen een jaar of 10.
Tenzij vrouwen wat minder ambitieus zijn dan mannen, dan is dat maar zo.
Want dat is dan wat vrouwen willen.
Wie bepaalt eigenlijk voor die vrouwen wat ze willen? Gefrustreerde andere vrouwen?

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 09:51 | 1

Als je geen psycholoog, arts of advocaat bent kun je van een parttime baan niet leven. Veel vrouwen werken in de publieke sector, waar de lonen lager liggen
En veel getrouwde vrouwen werken parttime.
Lekker 4 dagen per week vakantie je hele leven, heerlijk. En een huis. En een vakantie.
Alleenstaande vrouwen hebben die luxe overigens niet, maak daar eens een grafiekje van: vrouw alleenstaand + parttime ten opzichte van vrouw tweeverdiener + parttime.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 09:57

het wordt ook tijd dat er ook meer vrouwen op de werkvloer in de bouw, slachthuizen, stratenmakerij enz. komen, laat ze daar eens druk over maken.

tsunami69 | 20-09-19 | 09:49

De beide seksen hebben hun eigen kwaliteiten. Helaas worden die niet meer onderkend en op waarde geschat. Alles moet gelijk. De eerste generatie genderneutrale babies - waarbij de ouders de sekse van het kind verborgen houden voor de buitenwereld - is al een feit. Over een paar jaar komen er nog veel meer verwarde mensen bij, maak uw ... (lichaamsdeel naar keuze) maar nat.

MickeyGouda | 20-09-19 | 09:48 | 3

*baby's*

MickeyGouda | 20-09-19 | 09:52

@MickeyGouda | 20-09-19 | 09:52: LOL!
Mevrouwtje taalnazie!
(let op de "e", let op de "e")
Want wij doen niet aan identity frolics!
Wij niet.

chicago river | 20-09-19 | 10:02

@chicago river | 20-09-19 | 10:02:

Haha ... Is het nog te vroeg voor een welgemeende "Plop!"?

MickeyGouda | 20-09-19 | 10:14

"SER-voorzitter Mariëtte Hamer " PvdA'ers, stem ze weg, maar je komt er gewoon niet meer vanaf hé.

Rest In Privacy | 20-09-19 | 09:47 | 1

Blijft hardnekkig.

lacucaracha | 20-09-19 | 10:25

In Spanje zijn veel vrouwen in de politiek ook in top posities en zonder dwang. Dan vraag ik me af hoe kan het daar wel.

Cocorico | 20-09-19 | 09:43 | 4

Het is makkelijker om met Spaanse mannen te concurreren.

Sjors W. | 20-09-19 | 09:55

@Sjors W. | 20-09-19 | 09:55: die zijn chronisch lui.

WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 10:10

Het feminisme draait in Spanje nog harder dan in Nederland. Op Scandinavië na misschien wel het meest radicaal in dit opzicht.

koter | 20-09-19 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

En een quotum op functies in het openbaar bestuur en semi-overheid ivm de discriminatie en ondervertegenwoordiging van niet-kartelpartijen tegen te gaan?
Met zo’n quotom had die verschrikkelijk incompetente Hamer niet in de SER gezeten.

smdyasc | 20-09-19 | 09:43

Tijd dat al die "Raden" van dit en van dat, en "Tafels" van zus en van zo, zichzelf eens opheften/ophieven(?) en optieften.
.
Wilde je Denktankje spelen?
Richt dan een partij-orgaan op met jawel, een eigen Denktank!
Hell, desnoods richt je een rummikubclub op, met een eigen Denktank.
.
Totaalfalende "manager"-tussenlagen tussen verschillende ARBEIDS-levels - de rot voor je economische samenleving.
Het enkelwandig glazen plafond, vol barsten, is er niets bij.
.
Op booreilanden en aanverwante werklocaties, DAAR zijn vrouwmensen nodig.
En voor menig noeste arbeider daar zal gelden;
een beetje tranny/ladyboy/TS/T-girl etc. etc. will do too.
Nu moeten die mannen de verkleedkist meeslepen op het platform, elke keer weer.
.
Kat in 't bakkie.
Cash is King.
Cash still rules.

chicago river | 20-09-19 | 09:42

En dwergen, ehh sorry, kleine mensen zonder handen dan...?!

Nemo_Tenetur | 20-09-19 | 09:39 | 1

En kleine mensen zonder handen met heaumeau + een kleurtje dan?

Kukooo1 | 20-09-19 | 10:55

Zullen we de mensen die dit soort posities bekleden gewoon op basis van kwaliteit beoordelen? Lijkt me het eerlijkst voor iedereen. De markt zal uiteindelijk keihard straffen wanneer het gevoerde beleid niet juist is.

Kukooo1 | 20-09-19 | 09:39 | 1

Voor de RvC? Geen idee, soms denk ik dat je net zo goed een mongolenkwotum kan invoeren.

dugo | 20-09-19 | 12:20

't Wordt tijd dat die de Boer eens het goede voorbeeld gaat geven en zijn plaats vrij maakt voor een vrouw. Pas dan geloof ik het

Mark van Leeuwen | 20-09-19 | 09:39

Fijn wel, je suggesties op hele simpele criteria baseren. 95% van het land, man of vrouw, 10 generaties trotse Batavier of 2de generatie, heeft geen enkele kans op een baan als topmens bij een topbedrijf. Verkeerde studiekeuze, te weinig capaciteit, geen kruiwagen, of te veel besef om twintig jaar van het leven te vergooien door keihard alleen maar met die baan bezig te zijn. Van de 5% die overblijft haalt wederom 95% het ook niet.

Het leeuwendeel van de bestuursleden van een beursgenoteerd bedrijf is hoger opgeleid. De meerderheid van Nederland is dat niet. Het leeuwendeel van de migranten zeker niet.

Prachtig dat dezelfde bestuurdersgolf die raden van bestuur 'toegankelijk' wil maken, de toegang tot hoger onderwijs voor de onderklasse moeilijker maakt. Dat leenstelsel heeft geen Minervaan afgeschrikt.

Zoals de blanke feminist onder het mom van 'iedereen gelijk' eigenlijk vooral voor de kansen voor de blanke feminist bezig was, zijn deze bestuurders vooral voor zichzelf en hun nabije cirkel bezig.

Investeer echt in een talent pipeline en je zult zien dat ze het op eigen kracht halen.

Sjors W. | 20-09-19 | 09:38

Je moet op talent selecteren ipv politiek talent. De beste stuurlui staan aan wal en of dat nu een man, vrouw, zwarte of blanke is, is irrelevant

Tsaaah | 20-09-19 | 09:38

Ik hoor ze alleen over topfuncties, waarom niet over functies als vuilnisman, bouwvakker, rioolwerker?

Crusher | 20-09-19 | 09:37 | 3

Vuilnisvrouw

MaxiCosi24 | 20-09-19 | 09:38

Graag mooie dames als stratenmakers! De bilnaden genieten niet mijn voorkeur.

Peter_la_Selie | 20-09-19 | 09:49

Dan breken je nageltjes af.

kloopindeslootjijook | 20-09-19 | 10:00

Hup, gewoon een Cheffin Lege Dozen in je RvB voor een paar tientjes in de maand en je quotum is gehaald. Cynisme moet je gewoon met cynisme beantwoorden.

Probleem opgelost.

Hetkanverkeren | 20-09-19 | 09:37

Met een mannenverbod en alleen maar vrouwen in de bedrijfstop wordt het een crime om vergaderingen te plannen.
Er zijn er sowieso een paar met zwangerschapsverlof.
De vergadering mag niet te vroeg beginnen want ze moeten eerst nog de kinderen naar de buitenschoolse opvang brengen.
De vergaderingen mogen ook niet aan het eind van de middag want ze moeten de kinderen ook weer ophalen.
En omdat iedereen parttime werkt is niemand ooit op de zelfde dag beschikbaar.
Dat is misschien maar goed ook want vergaderingen waar alleen vrouwen aan deelnemen lopen steevast uit op ruzie.

Osdorpertje | 20-09-19 | 09:37 | 2

Nee joh, die carrièrewijven willen helemaal geen kinderen. Probleem is eerder dat ze er niet in slagen de vergaderingen af te ronden. Heb je ooit twee vrouwen een telefoongesprek horen afronden? Mijn God wat een ellende.

Bennie Verbaasd | 20-09-19 | 09:46

Ik zie senior leiderschap van een multinational van dichtbij aan het werk. Zitten ook vrouwen in en die zijn steengoed, en passen niet in je profiel. Wat je beschrijft is wel waar maar dat is de laag onder de top, die het toch niet haalt en kan.

Het probleem zit in de pijplijn. Vrouwen zitten gewoon te veel in bepaalde delen, allemaal in HR of legal bv. Daar zitten ze elkaar eigenlijk in de weg.

Dat los je niet aan de uitgang van de pijplijn op, wat ze nu wel proberen. Beter opleiden, vroeger stimuleren, en een beetje geduld hebben. Maar visie en geduld kan een politicus niet verweten worden.

Sjors W. | 20-09-19 | 09:54

De SER bestaat zelf vooral uit roomblanke plucheplakkers.

Sprinkhaan | 20-09-19 | 09:36

Zodra de vrouwen in het algemeen net zo veel uren werken als mannen in het algemeen, zou het realistisch zijn. Heb je nu de pech dat een contactpersoon een vrouw is bij een instantie of bedrijf, dan is die gewoon een halve week niet bereikbaar en wordt werk doorgeschoven naar een (meestal mannelijke) collega.

Ruikbaard | 20-09-19 | 09:36

Topless vrouwen blijven toch mijn voorkeur houden hoor.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:36

Levensverwachting mannen is 80,2 jaar , voor vrouwen is de verwachting 83,3 jaar (2018) . Vrouwen krijgen dus drie jaar langer AOW. Hierin maakt de overheid dan weer geen onderscheid in het man of vrouw zijn. Kan ik als man nu drie jaar eerder stoppen met werken ?

ja,diedus! | 20-09-19 | 09:35 | 1

Nee vrouwen 3 jaar later

Sprinkhaan | 20-09-19 | 09:37

Men ziet in scandinavische landen dat als je dit soort wetgeving pushed, dat de traditionele man/vrouw-rolpatronen terugkomen en verstevigen.

horsteknots | 20-09-19 | 09:35 | 1

En dan bedoel ik ook de beroepen buiten topfuncties.

horsteknots | 20-09-19 | 09:35

Mijn vriend heeft een ijzervlechtersbedrijf zoekt vrouwen en niet-westerse allochtonen. Blijkt toch lastig.

genoegisgenoeg | 20-09-19 | 09:34 | 4

@Premier Trutte | 20-09-19 | 09:38: Niet-westerse allochtonen moet je me toch even uitleggen. Voordat ik mezelf in een knoop vlecht.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:39

Polen

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:42

Ehm duiding: Polen bv zijn westerse allochtonen

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Er is geen kamermeerderheid voor om dit verplichtend in te voeren.
Bedankt voor het advies, gaan we niet doen.

Berbaar | 20-09-19 | 09:33

"ook over mensen met een niet-westerse achtergrond. Van hen zou er, gezien de samenstelling van de beroepsbevolking (hun aandeel is 11 procent), een op de tien in de top moeten zitten". Stapelgekke conclusie. En bovendien een klein praktisch bezwaar: kan de regering een bedrijf verplichten ongeschikte figuren in de top te benoemen? Geen open deuren: het komt voor maar dan hebben ze andere nuttige eigenschappen, zoals connecties, in plaats van vakkennis.

Synecdoche | 20-09-19 | 09:32

Ik wacht op het quotum voor linkshandige mannen boven de 65 afkomstig uit de arbeidersklasse maar door avondstudie opgeklommen naar directiefunctie en niet afkomstig uit de randstad.

BonSens | 20-09-19 | 09:32

Stalin had het niet beter kunnen verzinnen. Communisme ten top.

lulleficatie | 20-09-19 | 09:31

Mijn glazenwasser zoekt er ook 1

drs. P | 20-09-19 | 09:29 | 1

In zijn raad voor commissarissen? Nou, nou, nou, zeg...

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:33

Als men bedrijven dwingt om vrouwen in topposities aan te nemen, dan zou er op z'n minst ook de verplichting moeten zijn om tevoren vast te stelen of de vrouwelijke kandidaten ook voldoende expertise in huis hebben. Met als eis dat niet tot benoeming wordt overgegaan wanneer het niveau ondermaats is.

Schoorsteenveger | 20-09-19 | 09:29 | 1

en nu mogen we dus wel de seksen benomen? # lmtqabcd genders

dorstig! | 20-09-19 | 09:38

Grappig: bij de SER werken weinig vrouwen, en als ze er werken, dan in de catering of de receptie.

Kuifje-in-de-EU | 20-09-19 | 09:28 | 8

Daar hebt u de proeftuin: de voorzitter...

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:41

@NeetNormaal | 20-09-19 | 09:40: (ongeveer) 3 leden met niet-Westerse achtergrond. Ongeveer, want 2 zijn (plaatsvervangend) werknemerslid. En als je naar de samenstelling van het SER kijkt, weet je dat werknemersleden er slechts bij zitten, omdat het moet.

dopinie | 20-09-19 | 09:48

Grappig: er werkt helemaal niemand bij de SER.

WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 11:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik moet het opzoeken/nalezen, maar die quote "Van hen zou er, gezien de samenstelling van de beroepsbevolking (hun aandeel is 11 procent), een op de tien in de top moeten zitten." is dus écht echt. Want gezien hun aandeel van 1 op de 9.09 is er ook 1 op de 10 geschikt voor een topfunctie. Dat is toch wel beschamend simpel gedacht van zo'n SER. Afhameren dat orgaan.

dopinie | 20-09-19 | 09:28 | 2

Nou, het merendeel daarvan werkt in de gedwongen prostitutie. Lijkt me wel wat, zo'n hoer als baas.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:30

Ze gaan uit van hun succes in de drugshandel.

Synecdoche | 20-09-19 | 10:02

Maar die natte tosti van een Kim Putters begint in zijn motivatie vanochtend dan wél weer gelijk over het hoge percentage deeltijd-vrouwtjes in NL, waardoor er minder vrouwen in de rij staan.
Dat wordt dan weer veroorzaakt door bijv. hoge kosten voor kinderopvang, etc...

Hoezo is dat quotum dan de oplossing???

eekeek | 20-09-19 | 09:28

Ben zelf gekwetst door:
-Sjaak Swart
-koning Toto

De eerste vanwege achternaam, de tweede vanwege Toto. En koning.

RickTheDick | 20-09-19 | 09:26 | 1

Wat Rick zegt.

Kuifje-in-de-EU | 20-09-19 | 09:29

Zo wil je als vrouw toch niet benoemd worden? Iedereen weet dat als je een piemel had gehad met dezelfde kwalificaties je niet zou zijn aangenomen.

Koning Willy | 20-09-19 | 09:26

Women on top is zo nu en dan toch helemaal niet verkeerd?

Mr_Natural | 20-09-19 | 09:26

Dan vind ik dat de SER ook een mannenverbod in de bouw moet willen.

MaxiCosi24 | 20-09-19 | 09:25

De SER zelf moet eerst wat mannen eruitgooien. Practice what you preach...

Koning Willy | 20-09-19 | 09:24

Eerst moet gekeken worden naar geschiktheid. En vrouwen zijn dat nu eenmaal niet in topfuncties in het bedrijfsleven. Alleen bij overheden en semi-overheden functioneren ze. Dan kunnen ze lekker op maandag, dinsdag en vrijdag werken en kunnen ze de overige dagen lekker thuis koken en met vriendinnen naar de sauna of wellnesscenter gaan.En overal waar vrouwen in organisaties aan de top zitten is er vaker hommeles.

Vespukki | 20-09-19 | 09:23 | 2

Hommeles, dat is vrouws voor leuk en nuttig.

dugo | 20-09-19 | 09:25

Daar functioneren ze ook niet. De belastingbetaler betaald gewoon voor hun gekloot.

WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 11:24

De helft (of meer) van de bevolking heeft een IQ dat lager is dan 100.
Zij moeten dan de helft van de topposities gaan innemen.
Ons kabinet heeft het goede voorbeeld gegeven.

Iknowall | 20-09-19 | 09:22 | 1

Dat krijg je vanzelf met de import van asiel eisende primaten.

WayneGretzky*99* | 20-09-19 | 11:28

Ik vraag me af hoe ze dit gaan controleren met al die letters.

NatNiks | 20-09-19 | 09:22

Als 50% van de mannen kinderen gaan baren dan is het een prima idee.

donkieshot | 20-09-19 | 09:21

Volgens art 1 discriminatie op sexse
Is.... Verboden...

zoefff3 | 20-09-19 | 09:20 | 2

De grondwet is een dode letter sinds EU verdragen daar boven staan.

MaxiCosi24 | 20-09-19 | 09:27

Art. 1. Correct opgemerkt, dus strafbaar!

Mr_Pikibelly | 20-09-19 | 09:29

Komt er dan ook een verplicht quotum boze witte man?

Echt, wat een kul, al deze positieve discriminatie. Laat een bedrijf lekker zelf uitzoeken wie ze geschikt vinden voor een functie.

Knisperende_Tissue | 20-09-19 | 09:20 | 1

Ik ken weinig boze witte mannen. Ik ken wel een boze vrouw, die privilege muts van psychiatrisch centrum bij1, altijd boos. Of in de woorden van v.G: Siempre negativo, nunca positivo.
By the way, ik heb altijd geleerd dat onderscheid maken op basis van ras niet ok is.. Waarom is het ok als die bij1 muts dat doet? Heeft ze haar medicatie niet helemaal op orde of is ze ernstig hypocriet?

donkieshot | 20-09-19 | 09:26

Die transgenders hadden een vooruitziende blik.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:20

Het is een spelletje en het verschil tussen mannen en vrouwen bij spelletjes is dat vrouwen het altijd prima vinden als je ze laat winnen.

Mr_Natural | 20-09-19 | 09:19 | 3

Behalve wanneer de prijs een vrouwenscrotum betreft, mijn waarde

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:23

Of men zakt erin...

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:45

"Bedrijfsleven nu ook om: tijd voor meer vrouwen in de top" (oorspronkelijke tekst, inmiddels aangepast) Aldus het ministerie van manipulatie. Vraag ik me toch af: wie dan nog meer? Een beetje deuger druft inmiddels niet anders meer te denken na zo'n vaststelling

Mark van Leeuwen | 20-09-19 | 09:19

We hebben in het Noord'n prachtige trajecten met gratis opleiding, korte stage en uitzicht op betaald werk voor stukadooresses, timmervrouwen en metselaarinnen. Kom op dames!

Rest In Privacy | 20-09-19 | 09:18 | 2

Hier in het Midden ook, als industrieel automatiseerder. Inclusief topfuncties in de hoogwerker

Mark van Leeuwen | 20-09-19 | 09:22

In 070 kunnen we nog wel wat doodgraveressen gebruiken.

Kuifje-in-de-EU | 20-09-19 | 09:30

Als het niet meer gaat om de beste kwalificaties hebben, kunnen ze net zo goed een open positie maken. Iedereen die wil kan gewoon elk bedrijf binnen lopen en dat bedrijf gaan runnen. Zolang je binnen de diversiteitspercentages past natuurlijk.

peterdh | 20-09-19 | 09:18

Man man man. Tegenwoordig kijken we dus niet meer of iemand competent is for the job, maar welk geslacht hij heeft. Wat is next? Verplicht LHTBers aannemen?

RickRD | 20-09-19 | 09:17 | 2

Verplicht ook mensen met een IQ onder de 100 aannemen voor topfuncties.

dugo | 20-09-19 | 09:20

Gaat dat ook voor imams en moskeebestuur gelden? Want nu wordt het interessant.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:17

Leven als een moderne blanke man voelt als je stinkende best doen in een race die je van zowel de jury als het publiek niet kan/mag winnen. Leuk, man!

Calastir | 20-09-19 | 09:17

Ik las even 'vrouwenscrotum' maar zo ver is het gelukkig nog niet.

Mr_Natural | 20-09-19 | 09:16 | 2

Wel handig voor een vrouw met ballen.

lirft | 20-09-19 | 09:19

Fantastisch! LOL

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:20

Argument van die druipende nachtkaars Mariette Hamer: we willen laten zien dat het leuk en nuttig kan zijn om vrouwen in de top te hebben. Ik ben volledig voor gelijke rechten vrouwen en mannen, maar een communistisch quotum omdat het 'leuk en nuttig' is gaat mij echt te ver... typisch PvdA feminisme als je t mij vraagt.

Europees_Aanbesteed | 20-09-19 | 09:16

In 2008 heeft ze het al via een wetsvoorstel geprobeerd toen ze voor de PvdA in de kamer zat, nu kan Mariëtte Hamer het op deze weg doordrukken.

Larousse | 20-09-19 | 09:16

Er deugt iets niet aan al dat deugen.

Schriever | 20-09-19 | 09:16

Knettergek. Vrouwen met kwaliteiten en ambitie komen er wel zonder quotum. En een vrouw als ik blijft gewoon part-time werken.

lirft | 20-09-19 | 09:15

80% van de bedrijven zijn MKB bedrijven, daarvan worden er 6% geleid door vrouwen... Beursbedrijven met vrouwen in het bestuur gebruiken dat enkel voor deug-marketing. Uiteraard wel respect voor die enkele kenau-dames in dit land die echt bijdragen aan het bedrijfsleven maar NIET die in alle NGO's en publieke/semi-publieke baantjes miskleunen.

grindbak | 20-09-19 | 09:14

Natuurlijk moeten er meer vrouwen aan de top, heeft met bezuinigingen te maken, vrouwen verdienen veel minder.

Mr_Natural | 20-09-19 | 09:14

Ik stel voor dat ze bij Ajax beginnen. Dan wordt Feyenoord ook eens kampioen.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:13

Geschoren schaamte.

Acidstain | 20-09-19 | 09:12

Als het maar lekkere wrijven zijn.

McSnor | 20-09-19 | 09:12 | 3

Wijven die niet lekker zijn gaan studeren en carriere maken.

halfvolle glas | 20-09-19 | 09:12

@halfvolle glas | 20-09-19 | 09:12: wrijf het maar in !

Acidstain | 20-09-19 | 09:20

@halfvolle glas | 20-09-19 | 09:12: Correctie vrouwen maken geen carriere. Die krijgen ze net zoals ze een kind krijgen. Eerst neuken dan de beloning.

harverster | 20-09-19 | 09:58

Hier op werk gebeurt het ook: mannen die op dit moment solliciteren worden niet aangenomen omdat andere mannen in het verleden misschien voordeel zouden hebben gehad. Lekker voor de huidige groep die gestraft wordt voor iets waar ze niets aan kunnen doen.

Vechter | 20-09-19 | 09:12

Achteraf zeker de verantwoordelijkheden afschuiven op de mannelijke collega's wanneer de KPI's tegenvallen.

Reebensteeltje | 20-09-19 | 09:11

Ze willen wel heel graag een nieuwe economische crisis.

Gulliver | 20-09-19 | 09:11

Je zal die vrouw omdat het moet maar zijn zeg, dat wil je toch zelf ook niet?

jip_86 | 20-09-19 | 09:11 | 1

Je zal maar topvrouw zijn, op eigen kracht naar boven geklommen, en dan meemaken dat je nog 6 "topvrouwen" naast je krijgt, alleen geselecteerd op het feit dat ze vrouw zijn. Al die moeite om te komen waar je bent, en er dan achter komen dat het enige wat je nodig hebt voor een topfunctie al die tijd al tussen je benen zat.

Vrouwen die geld verdienen met hun flamoes, daar is een naam voor toch?

Binkoo | 20-09-19 | 10:56

Maar wat willen de vrouwen zelf nu? En uit welk onderzoek blijkt dat vrouwen dezelfde kwaliteiten bezitten etc etc etc. Positieve discriminatie is de daadwerkelijke k*nker van de samenleving. Kwaliteit en opleiding gelden niet meer, alleen waar je vandaan komt en welk geslacht je bent. De daadwerkelijke ondergang van het bedrijfsleven en de economie. In mijn optiek gaan we pas praten wanneer in de zware beroepen meer dan 30% vrouw is. Maar dat willen die vrouwen helemaal niet want van die banen word je vies en kun je een nagel breken (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk).

Indoneesje | 20-09-19 | 09:11 | 1

Als dit doorzet gaan westerse witte mannen in niet westerse landen een gouden toekomst tegemoet. /sarcasme uit

am*dam | 20-09-19 | 09:11

En ik hoorde net dat ze brandweerman Sam in de ban gaan doen in de UK. Omdat er dan geen vrouwen bij de brandweer solliciteren. Kotsmisselijk van dit gezever.

Aussie_dude | 20-09-19 | 09:10 | 1

Het is wachten op de eerste dode die van de ladder dondert omdat mevrouw eigenlijk niet in staat was om een persoon van de ladder te tillen. Want de fysieke testen worden tegenwoordig ook al aangepast want 99% komt er simpelweg niet doorheen. Ach die paar doden is natuurlijk peanuts om de marxistische heilstaat te bereiken.

Indoneesje | 20-09-19 | 09:14

Jaa!!! Een allochtonenquotum! Briljant.

Waarom, zult u zeggen? Omdat dat betekent dat we allochtonen moeten gaan definieren. En dat leidt weer naar een aantal ZEER leuke "unintended consequences": foreignpolicy.com/2017/04/05/brazils-...

omanders | 20-09-19 | 09:10

In dystopia Nederland begint Noord-Korea steeds aantrekkelijker te worden om te gaan wonen.

halfvolle glas | 20-09-19 | 09:10 | 1

Ik ga naar Polen emigreren. Ben een aantal keer in Warschau geweest. Daar zie je alleen maar witte mensen en mooie vrouwen die lekker zijn en 100% vrouw zijn.

Vespukki | 20-09-19 | 09:17

Alleen een vrouwenquotum voor de leuke baantjes? #dtv

Rest In Privacy | 20-09-19 | 09:09 | 1

Belachelijk inderdaad, waar blijven onze vrouwelijke wegwerkers, loodgieterchicks, timmervrouwen en stratenmaaksters? Dat hebben we nu toch wel eens verdiend als man zijnde, om nagefloten te worden vanaf de steiger door al dat vrouwelijk schoon wat hier in NL al zoveel jaar veel te weinig kans gekregen heeft om echt mannenwerk te kunnen doen? Tijd voor een manifest!

Binkoo | 20-09-19 | 10:49

Dat wordt in de eerste rechtszaak door een rechter compleet van tafel geveegd. Deze identity-politics houden geen stand omdat het simpelweg is wat het pretendeert tegen te gaan: discriminatie.

Bakkeleures | 20-09-19 | 09:08 | 2

@omanders | 20-09-19 | 09:14: Je hebt het artikel zelf niet gelezen want dat geldt alleen bij gelijke geschiktheid.

Bakkeleures | 20-09-19 | 10:32

Je zou toch een witte man zijn, tegenwoordig.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:08 | 1

Ik begin mij nu ook te schamen, sorry dat ik besta, Mea Culpa.

Acidstain | 20-09-19 | 09:12

Wauw. Komt ie nog 1 keer: gelijkheid van kansen leidt niet tot gelijkheid in uitkomsten. Gelijkheid in uitkomsten zorgt voor ongelijkheid in kansen. Je kunt ze niet allebei krijgen, kies maar Nederland. Welke wil je?

janalleman | 20-09-19 | 09:08 | 2

Mooi gezegd!
Wil er nog aan toevoegen. Gelijkheid van kansen leidt tot juiste selectie. Gelijkheid van uitkomst leidt tot racisme en middelmatigheid.

Premier Trutte | 20-09-19 | 09:12

Hear hear!

Vanilla | 20-09-19 | 10:18

In de RvC van beursgenoteerde bedrijven. Indien niet behaald: foei gesprek. Doorlopen allemaal

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:08

Hoewel het bericht zelf weer een dieptepunt markeert is deze Cortés echt om je te bescheuren.

MickeyGouda | 20-09-19 | 09:06

@Ronaldo hoe ziet de samenstelling van het SER er zelf uit?

bots! | 20-09-19 | 09:06 | 3

U moet niet zo op de details inzoomen

Canis.bonus.es | 20-09-19 | 09:08

Aardig wat vrouwen, maar geen een lichtgetintiërs..
Behalve Maarten Lindeboom dan, maar die is van binnen zo blank als het maar zijn kan.

www.ser.nl/nl/ser/raad/raadsleden

NeetNormaal | 20-09-19 | 09:24

En de samenstelling bij de Overheid? Topambtenaren zijn blanke mannen, allemaal.

Mahatma | 20-09-19 | 10:13

Tij dat het heel slecht gaat met Nederland en dit soort instanties opgeheven worden. Van verveling gaat men nu hallucineren.

Ronnie uit Helmond | 20-09-19 | 09:04

MGTOW. Hou ik me al jaren aan, ze zoeken het maar uit.

Reagurend_Nijlpaard | 20-09-19 | 09:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken