Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

D66 'kan niet instemmen' met terugdraaien accijnsverhoging op benzine en diesel

Ach ja dan gaan de mensen maar kapot he Raoul Boucke

Een Kamermeerderheid wil de accijnsverhoging op benzine en diesel terugdraaien. Fijn, want het Nederlandse volk betaalt zich helemaal groen en geel aan een beetje peut, ook in vergelijking met onze buurlanden, en dat is geen houdbare situatie. D66 gaat echter niet instemmen met deze lasten'verlaging', zo meldt Kamergladjakker Raoul Boucke. Nu weten we al wel dat regentenpartij D66 het leuk vindt om de portemonnee van de mensen helemaal leeg te vreten maar hier gaan wel een paar dingen mis. We kunnen beginnen met het argumentum ad zorgmedewerkem. Verpleegsters, mensen in de kraamzorg, mensen die gehandicapten rondkachelen, mensen die niet in de buurt van een treinstation wonen, leraren, al die mensen die met spoed of op gezette tijden ergens MOETEN zijn en niet afhankelijk kunnen zijn van die haperende treinen met alle verstoringen, vertragingen, stakingen en blaadjes op de rails. Die kúnnen niet anders. Bovendien wordt het stads- en streekvervoer 12 % duurder, een 'buitengewoon harde stijging' nadat er eerder dit jaar ook al 7 % bij kwam, worden de toch al peperdure treinkaartjes 'tientallen procenten duurder' en dan komt er ook nog eens zo'n achterlijke spitsheffing. Wat is dan het alternatief? DE TAXI?

Nu leutert zo'n volslagen wegsmijter van D66 over 'geen goed plan slecht voor de innovatie' maar wat wíl deze eikel nou? Allemaal in de hyperloop? Kijkt deze gast weleens buiten zijn stolp of zit hij echt alleen maar te bomen met D66'ers die allemaal in een Tesla rijden? Kent hij échte mensen, bouwvakkers, werklieden, zorgmedewerkers, leraren, mensen die geen elektrische auto kunnen betalen maar van een schamel salaris een benzinebakkie hebben gekocht, of spreekt hij die lui alleen maar als hij met z'n groene D66-jasje op een marktplein staat te blaten? En wat wil D66 (-18 in de peilingen) nou eigenlijk bereiken met zo'n stoere opmerking, "Geen goed plan. Slecht voor het klimaat en slecht voor de innovatie. Daar kan D66 niet mee instemmen. We moeten niet alleen de koopkracht van mensen met een benzine auto verbeteren, maar werken aan de koopkracht van iedereen", als er koopkrachtverliesrecord na koopkrachtverliesrecord wordt gevestigd? 

Het is een luie, onnozele en ondoordachte tweet, en nu de wereldvreemdheid als een boemerang in z'n gezicht ramt komt Rob Jetten het straks wel weer uitleggen met een of ander laf lulverhaal, maar we geloven het zo ook wel. Het strontvervelende eliteclubje D66 haat mensen. Gelukkig hoeven we Raoul Boucke niet meer te vertellen dat hij eens lekker moet oprotten, want dat doet hij al, naar Brussel. U weet wel, gratis vliegen businessclass, gratis treinen eerste klas, € 0,56 kilometervergoeding, enz. Doei Raoul, tot nooit.
UPDATE - Campagnetaal!
UPDATE - ANWB: "Brandstofprijs zet mensen financieel aan de grond." D66: Wat kan ons het verrotten ga lekker financieel bij de grond zitten

Social

Reaguursels

Inloggen

Alleen die kop al. Hij walgt can iedereen behalve zichzelf. Net alsof alleen de benzine rijders geholpen worden. De lage inkomens worden weer het meest gematst en die betalen al bijna geen belasting.

benikookalgek? | 19-09-23 | 17:40

Nog 2 maanden en dan doet de hele mening van D66 er niet meer toe.

SjonnieC | 19-09-23 | 16:44

Raoul kwam in 1993 naar Nederland en studeerde aan de TU Delft. Hij werkte de afgelopen dertien jaar in Brussel en onderhandelde namens Nederland over Europees klimaatbeleid. Namens D66 is hij in de Tweede Kamer woordvoerder Klimaat en Energie.
8 jaar TU, 13 jaar Brussel. Heeft dus geen enkele publieke werkervaring.

Oerkoendoe | 19-09-23 | 16:23

D66 wil dus graag de loon-prijs spiraal in stand houden.

kortebroek | 19-09-23 | 15:53

Wel leuk die poll! De meerderheid zegt "tanken over de grens" en laat dat nou exact overlappen met de meerderheid die voor Nexit en grenzen dicht is. Hoe ga jij tanken over de grens, na Nexit en grenzen dicht? He? Nou nou nou? Dat mag dan niet mee he? Dan ga jij invoerrechten betalen. Dan ga jij iedere keer in de rij om je paspoort te laten zien, dan ga jij in Duitse marken betalen want je guldens zijn niet geldig.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 13:53 | 3

Alsof voor de EU je je tank moest laten leeglopen bij de grens om te kijken over hoeveel liter brandstof je invoerrechten moest betalen.

PockyMaster | 19-09-23 | 14:13
-weggejorist-
DatInternetDingetje | 19-09-23 | 14:49

Voor de EU, met grenzen, tankte ik ook al in Duitsland.
Was toen iets van 25 cent per liter goedkoper.
Af en toe werd je aangehouden en dan moest je je paspoort laten zien, verder niets.
Betalen kon gewoon met guldens hoor, meende dat de koers toen 1 gulden : 1,15 dmark was.
Maar het was wel voordeliger om toch met dmarken te betalen, en die kon je hier in de kroegen zo overnemen voor 1 : 1, op donderdag avond als de zwartwerkers werden uitbetaald door de koppelbazen.
Zwart werkers die op zondagavond massaal de grens overgingen en niet werden gecontroleerd!
Dus waar jij jouw onzin verhaaltje op baseert, is voor mij een raadsel.

zwarte-string | 19-09-23 | 15:08

Bespottelijk weer. De olie werd duurder... dus zet je in op minder gebruik, zoals in de jaren '70. Oh nee, we gaan gebruik stimuleren door de eigen schatkist te ondermijnen....

jcvjcvjcvjcv | 19-09-23 | 13:21 | 3

U heeft geen benzine auto neem ik aan?

Miyagi | 19-09-23 | 13:35

Met als alternatief het OV?
Dat net zo onbetrouwbaar is als D666????

MK27 | 19-09-23 | 13:37

@Miyagi | 19-09-23 | 13:35:
Ik heb een gezond verstand. U zegt dat dat niet samengaat met het bezit van een benzine auto? In dat geval moet het wellicht oo de bon...

jcvjcvjcvjcv | 19-09-23 | 14:11

Wereldvreemd.
De welvaart van D66'ers is ook gebaseerd op betaalbare energie.
Dromende dwazen die immense schade dreigen aan te richten.

Harry.Langezwaal | 19-09-23 | 13:20 | 1

De welvaart van de D66 ambtenaren komt voort uit de belastingen die de werkende mensen betalen.

Muloklant | 19-09-23 | 16:32

8 jaar op kosten van de belastingbetaler over zijn TU studie ( 4 jaar) gedaan en daarna meteen het politieke circuit in, we hebben er weer een. Wordt tijd dat politici alleen in de kamer kunnen komen als ze minimaal 10 jaar een fatsoenlijke functie hebben gehad buiten de politiek.

lagelander | 19-09-23 | 13:18 | 4

Een fatsoenlijke functie vereist het denkvermogen van een TU Delt alumnus probeer zelf eens het eerste toelatingsjaar te halen , gaat je als beste stuurman aan de wal niet lukken.

Smoelensmid | 19-09-23 | 13:50

Daar sprak ik laatst over met wat vrindjes. Niet zo zeer over de politiek, maar in het algemeen over omhoog gevallen mensen die denken alles beter te weten.
Zeg maar het kroost wat zonder enige werkervaring een bedrijf op schoot gedeponeerd krijgt wat ouder(s) met bloed zweet en tranen hebben opgebouwd. Na een paar jaar blijkt het bedrijf de grond in gedreven omdat ze geen idee hebben hoe zet het aan moeten pakken..

Datzelfde geldt voor politici, komen zo van school de politiek in en komen jij en ik vertellen hoe de wereld moet draaien.
Dat.gaat.fout!

DatInternetDingetje | 19-09-23 | 14:54

@DatInternetDingetje | 19-09-23 | 14:54:
Heel vaak zijn het ook nog spreadsheet managers. Een getalletje in een kolom veranderen en zie: De gewenste uitkomst. Niet snappende dat alles aan elkaar hangt en van hun hele voorstelling geen reet klopt. Beetje zoals die schreeuwers, die een einde aan fossiele subsidies willen, wat geen subsidies zijn.

kortebroek | 19-09-23 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

De komende twee maanden hierop blijven hameren en D66 gaat naar de vier zetels.

Hypno2050 | 19-09-23 | 12:43

Ik had een heel verhaal over het hoe en waarom van meer dan één auto maar ik val dan blijkbaar in de categorie " rijke mensen ".
De belastingdienst denkt er overigens anders over

rondjesrijder | 19-09-23 | 12:41

Hij spreekt zich tenminste nog uit, vanuit PVDA/GL is het oorverdovend stil. Want spagaat.

Kwelbeller | 19-09-23 | 12:41

€2,30 de liter helemaal gestoord. Wat fijn dat u 60 uur per week werkt en zich zo inzet voor dit fijne land alleen ja sorry maar vanwege de ernstige situatie omtrent het milieu staat u de eerste 20 uur voor uw brandstof te zwoegen..

stikstofhelp | 19-09-23 | 12:32

Ik tank dan maar
bei den Nachbarn.

Alweer een Randstadminpunt.
Maar blijf er vooral ‘wonen’.

Verderkijkert | 19-09-23 | 12:18

Op dit moment E10 benzine in Belgie 1,76 euro per liter.

Dutch_Viscount | 19-09-23 | 12:08 | 1

Dan moet ik 150 km rijden om te tanken, is net even te ver...

simon49 | 19-09-23 | 13:17

Ik had, tot vandaag, niet eerder gehoord van Raoul Boucke. Zit kennelijk in de Tweede Kamer voor D66 maar heeft nog nooit iets gepresteerd, anders hadden we hem wel gekend. Ik heb hem gegoogeld op Wikipedia. En mijn vermoedens werden al bevestigd. Boucke is altijd ambtenaar geweest. Heeft jarenlang in de elitaire bubbel die de EU en Europese Commissie is, gezeten. U weet wel; 's ochtends tekenen bij het kruisje voor de aanwezigheidstoelage en dan weer snel wegwezen. Hoe kan deze totale nitwit nou weten wat er leeft onder de Nederlandse bevolking? Zijn partij stevent af op een nederlaag bij de volgende verkiezingen en dus wil dit zoveelste magere mannetje van D66 weer terug naar Brussel om daar het grote geld te verdienen. Overigens heeft hij al vaker geprobeerd om vertegenwoordiger bij de EU te worden, maar haalde nooit genoeg stemmen. De mensen pruimen je niet, Boucke.

Toos Bevergeil | 19-09-23 | 11:45

Als Dram66 nu ipv het proberen te verbieden van ON! zijn inspanning gaat richten op verbieden van zichzelf!
Zou een zegen voor Nederland zijn.

De finale eindbaas | 19-09-23 | 11:44

Intussen kijk ik alweer verlangend uit naar de volgende (D66) zetelpeiling,Nu nog 10 las ik ergens.Jammer alleen als dat dan naar GL/PvdA gaat.
Maar ok ,je kan niet alles hebben..

roberto9715 | 19-09-23 | 11:26

Tja alles is duurder en duurder, als we nou gewoon eens besluiten het niet te doen doen. Basis leven paar maandjes, dan is de overheid binnen 3 maanden failliet. Mastodonte overheid het nog ergere Brussel. Dat moet je toch aan het denken zetten. Zo hoog is de druk op de burger. Loze kreten als koopkracht verbeteren voor iedere burger. Tuurlijk, als je dat gelooft dan geloof je ook in kaboutertjes.

ikdenkwat | 19-09-23 | 11:04

Nog nooit van deze mafketel gehoord. Waarschijnlijk houdt ie dan al 4 jaar zn mond, kan ie het nu niet ook gewoon doen?

Fijn_dat_je_er_bent | 19-09-23 | 10:58

Even zonder grappen marktplaats gekeken. Als je max 12k wilt uitgeven, ik zelf wou eigenlijk 8k aanhouden... dan krijg je dus vrijwel alleen Renault Zoe met een huuraccu die bij 15k kilometers per jaar 108 euro per maand is.

Baksteenbakker | 19-09-23 | 10:51

Hoogleraar Economie en Overheidsfinanciën Bas Jacobs vindt het een probleem dat sommige rijke mensen meer dan één auto hebben. Daarmee gebruiken ze kennelijk volgens hem meer brandstof dan mensen met maar één auto en profiteren ze nóg meer!

CamaroHans | 19-09-23 | 10:47 | 4

Deze hoogleraar, net als die gekke Leo Lucassen, kletst wel meer iit zijn nek. Hoogleraar zijn zegt ook niet alles, zie onze uitgezakte linksdraaiende van Rossem. Soms scherpe opmerkingen, afgewisseld met complete onzin.

Ruud5 | 19-09-23 | 12:53

Hier zijn er i.d.d. 2;
1 elektrische van de baas van mijn partner omdat het OV niet meer betrouwbaar is.
1 full hybrid van mij (zelf betaald).

En als Bas daar een probleem mee heeft: zijn probleem en niet het mijne.

Jacobs schreef van 2006 tot 2009 een column over economie en politiek in de Groene Amsterdammer, geen wonder......

MK27 | 19-09-23 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het zijn niet de brandstofkosten die mensen de kop zullen kosten, het is het totaalplaatje. Het totaalplaatje van dat in het Nederland van nu TE VEEL mensen aan TE VEEL mensen TE VEEL willen verdienen. En op een zeker moment is dat klaar.

m@rkus | 19-09-23 | 10:40

Verhoging accijns en verhoging ziektekostenverzekering is de dood in de pot voor de werkenden.

Colin.Fart | 19-09-23 | 10:32

Dit is dus wat Rick Nieman wil: oppervlakkige en simpele teksten die goed zijn voor de clicks. Heerlijk al die onnozelheid

mountain_saint | 19-09-23 | 10:31

Als de accijnsverhoging niet door gaat, zal XR gaan proclameren dat de subsidies voor fossiel nog eens 1,2 Miljard euro hoger uitvallen.

van_Zelfsprekend | 19-09-23 | 10:29 | 1

Precies! Wat een taalvervuiling!

Dr. Worstenbroodje | 19-09-23 | 12:28

Uit het RTL artikel: "Het is 28 kilometer heen en terug, dus zo'n 100 kilometer per week." Haar werkgever vergoedt één volle tank per maand. "Daar red ik het eigenlijk niet mee"... uw auto redt geen 400km op 1 tank? Benzine is inderdaad schandalig duur maar mensen moeten ook niet overdrijven

Vunzigheid | 19-09-23 | 10:23 | 1

Mwah. Voorbeeld van een leuk vrouwenautootje is de Nissan Micra. Een model 2010 verbruikte destijds gemengd 1:14, maar na 13 kan dat best terug zijn naar 1:10. Tankinhoud is 46 liter, dus combineer dat met extra verbruik door rijden in de spits, dan kom je er inderdaad niet echt uit.

Mr Dixit | 19-09-23 | 10:58

Dus 1.2miljard verlies door het niet doorvoeren van de accijnsverhoging kan niet maar 25 miljard reserveren voor iets onzinnigs als stikstof kan wel? Duidelijk!

Sinclair | 19-09-23 | 10:20

dit is een verkiezingstunt van de rechtse partijen .

kannietwaarzijn | 19-09-23 | 10:19 | 1

Eén-tweetje VVD66, zou goed kunnen. Ze spreken duidelijk hun achterban aan.

nsfl | 19-09-23 | 10:24

Zat van de week in de trein, 1de klas (dan is het nog enigszins dragelijk) en overhoorde, want dat kon niet anders, vele mensen kunnen hun melis niet houden, een gesprek met overduidelijk bemiddelde socialisten die het hadden over een jonge vrouw die niet zo intelligent is. "Zeg maar een soort provinciaalse". Ik verzin het niet. De stuitende arrogantie = stompzinnigheid van zo te horen en te zien de gemiddelde D66'er. Die je trouwens ook hier in de burelen tegen kom. Maar dat terzijde.

forecastle | 19-09-23 | 10:15

Die hoogleraar Economie en Overheidsfinanciën is de weg behoorlijk kwijt.
Niet te geloven.
Ik heb ook een ideetje. Weet je wat?
Laten we de accijns verder verhogen.
Dan pakken we de rijkste mensen met de grootste auto's het hardst!
Hoeveel studenten heeft hij dit soort onzin al wijsgemaakt?

haarlemsekenau | 19-09-23 | 10:15 | 1

U bedoelt Jacobs? Dezelfde Jacobs schreef van 2006 tot 2009 een column over economie en politiek in de Groene Amsterdammer......

MK27 | 19-09-23 | 13:44

Net alsof iedereen dan maar meer gaat rijden als de accijns naar beneden gaat... denk dat dit echt een amper meetbaar deel zal zijn als het er al is. De meeste mensen willen simpelweg naar hun werk. Zelfs met de accijnsverlaging is de brandstof al belachelijk duur, dus denk dat de meeste mensen allang blij zijn dat het minder duur is en dat ieder dubbeltje dat ze besparen kunnen weer naar eten of huur kan....

Durkmans | 19-09-23 | 10:14 | 2

In de grensstreek (die steeds ruimer wordt naarmate het verschil stijgt) rijdt men er iig alleen maar veel meer door om, voor wat korting aan de pomp.

nsfl | 19-09-23 | 10:18

Het IS geen verlaging, slechts een verhoging die evt. niet doorgaat.

rijfkoek | 19-09-23 | 10:27

Mensen mogen best wat minder rijden, al die kleine kutstukjes in de stad die ze best kunnen fietsen. Op de weg zie je dat er in 90% van de auto's maar 1 persoon zit.

korenslager | 19-09-23 | 10:11 | 2

Er zit in 100 procentjes van de auto een persoon.

dathoujetoch | 19-09-23 | 10:19

Ah ja, we gaan eerst even kijken wie er allemaal mee wilt rijden voordat we naar de supermarkt rijden om onze veel te dure boodschappen te halen.

Korrel_zout | 19-09-23 | 12:27

Nog even in een eigen tegel (zal de nodige weerstand oproepen maar ik ben ook wel benieuwd wat ik over het hoofd zie bij mijn voorstel):
Een (wekelijkse?) autoloze zondag lijkt mij wel wat. Die accijnzen sparen het milieu niet, dan zouden mensen wel minder gaan rijden, nee men voelt het in de portemonnee, oftewel ze kunnen niet minder, of willen niet, any way het werkt niet. Laat het de de boosaardige elitaire D66er ook voelen en ervaren, laat ieder evenveel bijdragen en blijf een dagje thuis. Ook leuk onm te zien hoe je al het criminele tuig waarvooor de regels niet gelden er zonder profileren uit kan pikken, die hebben dan immers ook geen poot om op te staan maar zijn te trots om zich aan regels te houden. Think about it.

nsfl | 19-09-23 | 10:06 | 2

Niemand houdt je tegen om jouw auto te laten staan op zondag.
Lekker dagje thuisblijven.
Laat andere mensen verder eens een keer met rust, met je regeltjes en verboden.

haarlemsekenau | 19-09-23 | 10:21

@haarlemsekenau | 19-09-23 | 10:21:
Ja, zo zie ik de gemiddelde D66-er ook reageren. Maar het is de enige manier om iedereen een zelfde bijdrage te laten leveren.

nsfl | 19-09-23 | 10:30

Wederom worden de termen kosten en baten doorelkaar gehaald.
Het niet verhogen van de accijns op brandstof (of wat dan ook) kost geen geld, het brengt minder op. Da's een redelijk essentieel verschil.
En als je weet dat er minder binnen komt, moet je minder uitgeven, of minder reserveren voor dure hobbies.
Zorg kost geld, net als defensie en volk op de troon en in de eerste en tweede kamer en zo nog wat dingen.

Lu_Tze | 19-09-23 | 10:06 | 1

Het is nog erger. Het gaat om een verhoging van de bestaande accijns op brandstof, maar die gaat niet door, dus dat brengt niet minder op, het brengt niet meer op.

pollens | 19-09-23 | 15:54

Ach ja, de gemiddelde D666'er in de tweede kamer heeft een dusdanig goed salaris dat ze zich nog geen zorgen hieven te maken al zou de benzine vijf euro per liter kosten. Altijd makkelijk om naar beneden te trappen.

me163komet | 19-09-23 | 10:02

Zeer domme opmerking. Als mensen niet meer voldoende geld hebben om te reizen, hebben bedrijven onvoldoende inkomsten om te kunnen innoveren. Je bereikt hiermee dus precies het tegenovergestelde.

Hetzelfde geldt voor de afschaffing van de fossiele subsidies. Je kunt als overheid natuurlijk wetten instellen die bepaalde ontwikkelingen verplichtend opleggen. Maar de marktmacht van de bedrijven is gewoon te groot om dit af te dwingen. Aan het verstrekken van subsidies kun je als overheid eisen stellen, waardoor je deze verandering kunt stimuleren. Willen de grote marktpartijen niet meedoen, zijn er altijd wel kleine bedrijven die hier een verdienmodel in zien. Dus bedrijven moeten wel meebewegen als ze willen blijven voortbestaan...

Hetzelfde geldt voor belastingvoordelen voor de grote energie slurpende industrie. Verbind voorwaarden die aanzetten tot vergroening om in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen en je bereikt veel meer dan het stopzetten hiervan. De productie wordt verplaatst naar landen die het minder nauw nemen met het milieu, je krijgt te maken met prijsstijgingen vanwege hogere transportkosten. Je schiet je hele doel hiermee voorbij.

Willy_Wuiles | 19-09-23 | 09:59 | 1

Het lijkt een strijd tegen realiteit, als we wat slecht is maar onmogelijk maken, verschijnen de goede alternatieven vanzelf, en kunnen we de innovatiestappen en ontwikkelingstijd die er nu anders nog voor nodig zou zijn gewoon magisch overslaan.

een_mike | 19-09-23 | 10:05

Grappig hoe dat werkt, we geven constant allerlei innovatie subsidies aan bedrijven, maar als men de stok pakt dan is de consument die mag incasseren.

Denk je nou echt dat de supermarkten wakker liggen over dat ze prijsverhoging mogen doorvoeren omdat het product in een plastic bakje zit? nee die lachen zich de ballen uit de broek en worden zelfs gestimuleerd om zoveel mogelijk plastic bakjes te verkopen want daar zit nu een nog hogere marge op.

Het verhogen van de accijnzen op brandstof mag dan wel niet zorgen voor een hogere marge voor de pomphouder, maar het schaad ze ook niet enorm, mobiliteit is gewoon belangrijk, mensen moeten naar hun werk, goederen moeten bezorgd worden. De 'innovatie' waar men het over heeft geen correlatie tot de prijs van brandstof voor zover mij bekend en de innovatie die we gezien hebben in de auto wereld is voorlopig onbereikbaar voor 50% van autorijdend Nederland (overigens gewoon een gok)

Terra | 19-09-23 | 09:57 | 3

NL belast de burger en niet de bedrijven. Tax rulings rule.

redanx | 19-09-23 | 10:01

Pomphouders in de grensstreek van Duisland schaad de accijnsverhoging wel degelijk. Tot tientallen kilometers van af de grens gaan ze massaal in Duitsland tanken en meteen maar even boodschappen doen.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-09-23 | 10:03

@DerkArie-ut-de-Achte | 19-09-23 | 10:03:
Dat is geen nieuws, dat is al jaren zo. De vraag is natuurlijk wat het extra effect wordt door deze verhoging. Mensen die tientallen kilometers omrijden om de tank vol te gooien doen dat vermoedelijk nu ook al wel

Terra | 19-09-23 | 10:26

Het gemiddelde tarief voor accijnzen op benzine ligt in Europa op zo’n 36 cent per liter. In Nederland zou met de huidige voorstellen het tarief van 76 naar 97 cent per liter gaan. Door het schrappen van dit voornemen wordt de compleet scheve verhouding met onze Europese buren niet verder verergerd. We wonen niet op een eiland, hoezeer sommige mensen dat ook zouden willen. Het zou eerder in de rede liggen om het tarief in Nederland richting het Europese gemiddelde te brengen. Dus niet omhoog, maar fors omlaag.

Bralleput | 19-09-23 | 09:55

Hoogleraar Bas Jacobs:
"60 procent van het budgettair beslag na een accijnsverlaging kwam bij de rijkste 30 procent van Nederland terecht"
Alsof 70% van de Nederlanders dan niet blij is met de tankrekening nog te kunnen betalen? Dat mensen met 2 auto's meer profiteren betekent toch niet dat iemand met 1 auto dan NIET profiteert? Dat het de schatkist geld kost en weer ergens anders vandaan moet komen is een ander verhaal, dan moet je ook naar alle andere uitgaven/voordelen kijken, dat is geen argument waarom specifiek accijnsverlaging niet goed is. Weer een Hoogleraar die denkt dat je met belasting gedrag exact kunt aansturen, en ook kan beïnvloeden of iemand die dag de auto nodig heeft voor z'n werk. 2000% accijns op tabak hebben dat issue ook niet opgelost.

een_mike | 19-09-23 | 09:54 | 3

Heb het ook gelezen, maar als dit werkelijk het niveau van een hoogleraar is, dan zijn we aardig afgegleden.
"het zet mensen juist aan veel meer te rijden en om duurdere én meerdere auto's te hebben"
Alsof ik nog een auto ga kopen en een extra uurtje in de file ga staan als de verhoging niet door gaat.

Boeloeboe | 19-09-23 | 10:01

@Boeloeboe | 19-09-23 | 10:01: En er zijn volgens hem mensen die in meer dan één auto tegelijk rijden! Volgens mij maakt het voor het brandstofverbruik niet uit hoeveel auto's je hebt...

CamaroHans | 19-09-23 | 11:33

Het is natuurlijk nog erger om naar die, met het contstant knikkende hoofdje tijdens het praten, Sophie Hermans te moeten kijken/luisteren.

Och die arme werkende mensen toch!

Na 14 jaar afbraak en lastenverzwarende VVD kabinetten onder Rutte wil Sophie nu een 2 maanden voor de verkiezingen zich wel hard maken voor de arbeider...

Wat is ze toch ook een clown, arm Sophietje...

BadPatNL | 19-09-23 | 09:54

Meneer d66 heeft vast eerst in zijn eigen portemonnee gekeken, lachend "boeiend" geroepen en "tijd om te Deugen"!

VP732 | 19-09-23 | 09:48

Er komt een tijd dat we gaan demonstreren tegen het arrogante "niet een persoonlijke maar een systeemsverandering" van XR66. Ik neem ze pas serieus als ze zelf hun elitaire rijtuigen inlveren en voor íedere Nederlander een zelfde kans om een voertuig te bezitten mogelijk maken. Ze verstoppen zich achter het systeemgebeuren alsof dat ze ruime denkers maakt, maar daar wringt hem precies de schoen. Toon werkelijk ballen en doe niet of je deugt door een nat regenpak, lever zelf in dan. Nee, het systeem moet anders, Dure auto-subsidie voor de rijken, een schuldgevoel bij de armen. En ja, die dikke zware batterijbakken zijn even vuil, er zijn al honderdduizenden doden voor gevallen in Oekraïne, Afrika, of waar je die troep ook vandaan halen moet. Doe niet zo schijnheilig.

nsfl | 19-09-23 | 09:44 | 3

Oh en vooral hun snoepreisjes inleveren, daar zijn ze vooral bang voor. Wat een **** volk is het toch ook. Zonder gêne.

nsfl | 19-09-23 | 09:58

@Smoelensmid | 19-09-23 | 10:51:
Ja ik laat wat steken vallen merk ik, met snoepreisjes doel ik op het vliegen. Maar daar zijn ze niet 'schuldig' aan want het systeem moet anders, persoonlijk hoef je niet in te leveren (of zo). Bedankt voor de link.

nsfl | 19-09-23 | 11:19

Belgie heeft ook een soort van D'66 :
Zelf op een autoloze zondag met de taxi naar de studio komen om burgers te vertellen dat ze minder moeten rijden.
www.telegraaf.nl/nieuws/594119009/gro...

small_town_dad | 19-09-23 | 09:42 | 5

@nsfl | 19-09-23 | 09:52: Dus iedereen gaat zaterdag erop uit. Omdat jij zondag nergens naartoe wilt heb je nog lang niet "iedereen mee".

redanx | 19-09-23 | 10:05

@redanx | 19-09-23 | 10:05:
Doen ze toch al. Er zal een klein beetje meer op zaterdag ingepland worden wellicht maar over t algemeen zijn mensen gewoon hele weekenden op pad.

nsfl | 19-09-23 | 10:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland wordt een speeltuin voor de rijken en 66 is samen met de combinatie van geprivilegieerd groen, de vertegenwoordiger van deze groep. Kaag zei al op minzame toon dat “we er aan moeten wennen allemaal(haha) wat armer te worden”.
De zeer welvarenden van deze wereld hebben met een globaliserende wereld, waar ook de vorming van de EU een onderdeel van is, de mogelijkheid het gepeupel te ontlopen. Deze mensen sluiten zich op in welvarende enclaves waar geen ongewenste immigranten komen te wonen, waar het AZC en de windmolens ver weg blijven, waar de scholen blank zijn.

Alles wordt voor iedereen duurder, alleen dat is niet hetzelfde als koopkracht. Voor de lagere middeninkomens (ja daar al) wordt het steeds meer keuzes maken wat je met geld kan doen. Op zich niet erg, maar nu wordt het oneigenlijk opgedrongen door hen die nooit keuzes hoeven te maken. Het is verworven welvaart die de zeer welvarende 66ers, de groene khmer van burgers wil afpakken, en zoek het maar uit. Zij leveren niets in, draaien nergens voor op. De last van de torenhoge morele ambities worden op anderen afgewenteld.

Nuuk | 19-09-23 | 09:41 | 12

@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 10:02: Voor mij de belangrijkste reden om niet te stemmen is omdat er in Nederland geen partij is die mijn stem waard is.
Rechts beleid wordt in mijn beleving per definitie niet uitgevoerd omdat de uitvoerders in grote meerderheid tegen zijn. Ik vind het beste wapen om mijn ontevredenheid tot uitdrukking te brengen het niet uitbrengen van mijn stem.
Niet omdat ik dom of onnozel ben maar als bewust protest.

Jackjack | 19-09-23 | 10:23

@bakenstuurboord | 19-09-23 | 10:15:"
Niet tegen "andere meningen" maar tegen uitzonderlijke stupiditeit, die je al niet eens meer mag benoemen laat staan bekritiseren want dan ben je elitair. Het opzettelijk debiteren van domheid, van extreme ongeinformeerdheid en van complotgeleuter gaat inmiddels door voor "andere meningen".

Extreemrechts complot-Nederland heeft het al voor elkaar dat deze waanzin een normaal geaccepteerd verschijnsel is geworden, waar je geen vraagtekens meer bij mag plaatsen.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 10:31
▼ 9 antwoorden verborgen

Nou, dan blazen ze toch gewoon het kabinet op. O, wacht ......

bergsbeklimmer | 19-09-23 | 09:41

Kunnen alle klimaardrammers niet gewoon samen een stichting beginnen waar ze elke maand 80% van hun loon instorten tbv het klimaat.
Zo kan de rest van NL gewoon weer leven.

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 09:37 | 2

Zoveel werkgevers zullen niet bereid zijn mee te betalen aan een beetje chillen op de A12.

Spaanders | 19-09-23 | 09:50

Ik heb de tikfout gevonden! Van hun “uitkering” moet het zijn.

Maytheforcebewithyou | 19-09-23 | 10:27

Het is in ieder geval eerlijker dan wat velen doen, mooi weer spelen vlak voor de verkiezingen en dan straks als het pluche binnen is toch maar gewoon weer graaien.

Tttt | 19-09-23 | 09:35 | 1

Zoiets als politieke partij je sterk maken voor een referendum en als de uitkomst je niet bevalt het hele kroonjuweel referendum overboord gooien. Bedoelt u dat?

dathoujetoch | 19-09-23 | 09:40

Laten we hopen dat de kiezers dit gedrag belonen. Ik zeg 3 zetels voor CDA en 3 voor D66 na de verkiezingen. Kunnen ze voortaan lekker carpoolen in een Fiat Multipla als ze een keertje present willen zijn in Den Haag.

BoerKoekoek | 19-09-23 | 09:31 | 1

Voor Raoulke maakt het niet, die wil toch naar Brussel, de rijstebrijberg van de EU lonkt al. Netto meer overhouden dan bruto verdienen en verder kan iedereen in de stront zakken.

FrankVeer | 19-09-23 | 09:52

D66 kom je nooit meer vanaf. Het zit zo diep in de haarvaten van het systeem dat het compleet kansloos is. Je kunt ze wegstemmen, maar via de rechterlijke macht zullen ze altijd aan de macht blijven, aangezien ze die compleet in de zak hebben. Kijk maar naar demonstraties waar D66 niet blij mee is, zoals de boerenprotesten. Er wordt zelfs gericht op het hoofd van een 16 jarige geschoten, die het wonder boven wonder na kan vertellen, de romeo's gaan er compleet op los. Het OM is er als de kippen bij om te vervolgen, evenals bij de blokkeerfriesen en Geert Wilders. Maar nu er al meer dan 10 dagen een club klimaatmafkezen de A12 loopt te blokkeren, zijn ze niet thuis, kan niet, wil niet, geen tijd en de onwil druipt ervan af. Men wil er niet tegen optreden, omdat de demonstranten het doel van D66 dienen. Je kunt hooguit proberen de macht D66 niet verder te laten uitbreiden, maar ervan af komen doe je niet meer.

Kopieerapparaat | 19-09-23 | 09:28 | 19

@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 10:20: Kijk B_L, hoe je mij en een aantal anderen hier ook noemen wil, mij zal het een zorg wezen. Overigens zou ik dat andersom niet gauw doen, omdat ik je wel respecteer, al heb je een totaal andere mening als ik, geen probleem. Toch zie ik je de zaken totaal niet weerleggen. Je slaat om je heen en probeert iedereen op de persoon te raken, maar hebt tot nu toe geen enkel argument gegeven waaruit het tegendeel blijkt. Ja, ik ben er bang voor dat ons rechtssysteem niet meer is wat het hoort te zijn, onafhankelijk. In veel zaken zal het dat nog wel zijn, maar in een flink aantal ook niet en dat aantal lijkt toe te nemen. Dat is toch zorgelijk? Rechters bemoeien zich tegenwoordig met zaken waarvan ik denk dat het te ver gaat. Ze moeten toetsen aan de wet, letterlijk, maar geven er steeds vaker hun eigen interpretatie aan. Dat vind ik geen basis voor een onafhankelijk rechtssysteem. Maar voordat je weer overgaat in een scheldpartij, weerleg de feiten zoals hierboven beschreven nu eens echt. Dan kan ik er wellicht wat mee en er zelfs van leren.

Kopieerapparaat | 19-09-23 | 12:27

@Kopieerapparaat | 19-09-23 | 12:27:
We hebben in dit land een onafhankelijke rechtspraak, we staan zelfs bovenin de internationale lijstjes wat dat aangaat. Rechters doen niet wat de regering hen opdraagt. Rechters zijn onafhankelijk, worden niet door de politiek benoemd of ontslagen.

Het bijzondere maar misschien niet zo toevallige, is dat wie onze rechters beticht van politieke vooringenomenheid of zelfs afhankelijkheid, zelf opmerkelijk vaak een voorkeur hebben voor leiders die deze onafhankelijkheid als een hinderpaal zien, zoals Orban, Trump, Bolsanero, zelf Poetin en andere autocratische leiders. Je zou denken dat is een tegenstelling, want ze houden er niet van maar nee het zit anders: Ze denken dat het zo werkt, overal ter wereld, omdat ze nu eenmaal een autoritaire visie hebben op bestuur. In wens zowel als in het beeld dat bestaat van Nederland.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 13:48

@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 13:48: Ik weet dat rechters niet worden benoemd door de politiek ed., maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Je stelt dat de rechtspraak onafhankelijk is, maar ik zie zaken voorbij komen, zoals hierboven benoemd, waarbij ik daar twijfels bij krijg. Ik zou willen dat ik ze niet had. Het gaat me trouwens ook maar deels om de daadwerkelijke rechters, maar meer nog om het Openbaar Ministerie. Het is het OM die bepaalt of een strafzaak voor de rechter komt, door wel of niet te vervolgen. Ik zie voorbeelden genoeg waarbij dat OM met meerdere maten meet. Daar kan een rechter niets mee. Het OM is niet zo onafhankelijk. Ze zijn weliswaar onderdeel van de rechterlijke macht, maar vallen onder de Minister van Justitie. OvJ's zouden een onafhankelijke rol moeten hebben, maar de Minister kan een OvJ weldegelijk verplichten een bepaald persoon of personen te vervolgen, zoals er ook flinke politieke inmenging was in de Wilders zaak. Daarmee kom je dan ook bij de onafhankelijkheid van de rechter terecht, want die beste man vond het blijkbaar nodig te gaan dineren met nota bene een belangrijke getuige. Wrakingsverzoek toegewezen, Tom Schalke de laan uit, lekker onafhankelijk. Kun je mij nu eens uitleggen waarom met name het OM zo selectief is met wie ze vervolgen en wie niet? Dat riekt gewoon naar klassenjustitie en dat valt verbazingwekkend vaak in het voordeel of partijlijn van D66 uit. Dat is een constatering. Hoe kijk jij daar dan tegenaan?

Kopieerapparaat | 19-09-23 | 16:43
▼ 16 antwoorden verborgen

De koopkracht van mensen met een benzineauto hoef je inderdaad niet per se te verbeteren. Alleen jammer dat die mensen al jaren in NL vergeleken met buurlanden in de poepert worden genomen.

Baksteenbakker | 19-09-23 | 09:26 | 2

Je hoeft het misschien niet te verbeteren. (Een slurp-auto koop je tenslotte zelf) maar moedwillig verslechteren is het andere uiterste.

naglfar | 19-09-23 | 09:29

Landen waar de middengroepen dreigen af te glijden zijn niet de meest stabiele samenlevingen. De middengroepen vormen de ruggengraat van de samenleving en daarom is het alleszins gerechtvaardigd om de absurd hoge benzineprijs in Nederland niet nogmaals te verhogen. De collectieve lastendruk stijgt in Nederland ieder jaar dus laat de overheid maar een keer in eigen vlees snijden. D66 minister van Financiën Kaag heeft hier helemaal niets aan gedaan.

therealbraindump | 19-09-23 | 09:33

idealen zijn leuk als er geld is en je een huis hebt. d66 gaat nog eens heel klein worden. Daarbij was links er ooit voor de arbeider. Tijd dat er voor de termen links en rechts nieuwe woorden worden verzonnen. Wilders en de sp zijn links. De chistelijke partijen zijn conservatief. De BBB en Omtzigt realistisch. Groenlinks, pvda en vvd zitten op de droomvlucht in de Efteling.

littlelebowsky | 19-09-23 | 09:20 | 4

"Daarbij was links er ooit voor de arbeider. "

Elke arbeider heeft nu een auto. Alles is bereikt voor de arbeider. Die nu vooral nog klaagt over alles. Helemaal als het soms wat geld kost.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 09:27

@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 09:27: hoho, Joop den Uyl wilde dat iedere arbeider een auto zou mogen bezitten, het verenigde links wil dezelfde arbeider het openbaar vervoer weer injagen.

therealbraindump | 19-09-23 | 09:45
▼ 1 antwoord verborgen

Opteer voor een zakenkabinet, halveer beide kamers voor een daadkrachtige en snellere wijze van besluitvorming en stop de wachtgeldregeling. Deze geborneerde politici zouden ze aansprakelijk moeten stellen net zoals bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid.

Be de Laer | 19-09-23 | 09:17

Een liter benzine kost ca 50 cent excl belastingen. Daar gaat 300% belasting overheen en dan betaal je aan de pomp 2 euro per liter. Toch spreekt de linkse kliek over subsidie als de prijs niet verder verhoogd wordt. Als je zo los gezongen bent van de realiteit heeft discussie geen zin meer.

Michaela85 | 19-09-23 | 09:17

Die accijnsverhoging komt er op 1 januari. Geen 21 cent, maar iets minder, dan wringt het niet zo erg... Zo gaat dat nou eenmaal in de nederlandse democratie: eerst dreigen je hand eraf te schroeven en uiteindelijk slechts een paar vingers nemen.

Bucky_Lastard | 19-09-23 | 09:16 | 1

De kikker moet nog net in de pan blijven hangen...

redanx | 19-09-23 | 10:12

Een quote uit het bericht.

"Fractievoorzitter Sophie Hermans van de VVD zegt dat ze daarmee iets wil doen voor mensen die nu moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. "Als we een beetje van die druk weg kunnen nemen, zou me dat een lief ding waard zijn."

Brandstof zou duurder worden omdat de accijnsverlaging die het kabinet invoerde na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne per 1 januari afloopt. Ook de stijgende inflatie leidt tot hogere prijzen."

Het zijn toevallig alleen de rechtse partijen die voor deze verlaging zijn. Het is overigens een verhoging na een tijdelijke verlaging wegens de brandstof crisis wegens Oekraïne. Als lastenverlichting is deze maatregel ook niet heel handig want alleen bezitters van een benzine auto hebben er voordeel van.

Het bijzondere van deze rant, zeg maar ordinaire scheldpartij, tegen deze politicus is dat hij zeer zeker niet de enige is met bezwaren tegen deze accijnsverlaging. Maar wel de volle honderd procent van de bagger over zich heen krijgt. Interessant weer.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 09:12 | 10

Het is natuurlijk ook wel een beetje shoot the messenger, maar ook het gevolg van belabberd economisch beleid toen o.a. D66 aan de knoppen zat.
Geld uitgeven als het goed gaat en er veel binnenkomt en bezuinigen als het slechter gaat, dat versterkt het effect. Kennelijk werkt een anti-cyclisch financieel beleid beter.
Het resultaat van het beleid van de coalitie waar D66 in zat, u en ik mogen de tekorten aanvullen en dus betalen voor de fouten gemaakt door het kabinet.

Daarbovenop, prima dat je van fossiel af wil, maar ipv van dat duurder te maken, lijkt het me verstandiger om eerst alternatieven goedkoper en efficiënter te maken en dan pas dat soort maatregelen te nemen. Misschien eerst eens met de stofkam door de staatsfinanciën, bijvoorbeeld? Misschien dat er daar nog iets valt te winnen?
Alternatieven relatief goedkoper maken door het ongewenste uit de markt te prijzen drijft álle prijzen op en jaagt inflatie aan lijkt me.
Bovendien lijkt het me verstandiger eerst te inventariseren wát er allemaal bij komt kijken om met fossiel te kunnen concurreren. 1 hint, energiezekerheid en netstabiliteit om de energietransitie succesvol te laten zijn.
Je kunt het wel willen, maar het moet ook kunnen. Anders zitten die verpleegkundigen, loodgieters, onderwijzers straks allemaal thuis hè.

Dit komt over als een trap na van D66, maar goed dat dit clubje rancuneuze figuren gemarginaliseerd is zal men denken.

ratelaar | 19-09-23 | 09:36

De accijnsverlaging zou sowieso moeten komen. Nergens is brandstof zo hoog belast. De EU streeft naar redelijk gelijk belastings- en accijnenstelsel. Niet een systeem van gelijke belasting en accijnen maar wel redelijk. Maar als het niet uitkomt is de EU opeens niet zo belangrijk.

Maar ja - NL moet geld in de kassa krijgen omdat de tax rulings moeten worden betaald. Die haalt het dus gewoon van de burger.

redanx | 19-09-23 | 10:16

@HD50 | 19-09-23 | 09:17: Twitter, of X is een open riool en daar is niets anders voorhanden dan bagger om naar elkaar te gooien. Dus wie zich daar begeeft.. of bedoel je dat niet?

HD50 | 19-09-23 | 10:43
▼ 7 antwoorden verborgen

Doe dan D66, doe dan bluffert, dan wordt dat na de verkiezingen hooguit nog 1 zeteltje voor Hufters66

Conan de Rabarber | 19-09-23 | 09:10

Loki-het-dank minderjarig en dienstplichtig met foutief functiecodenummer door Harehare afgescheept.
0 geen x; geen rijles voor dipli's met een 0-etje.
Teffesland, eeuwige gekruidenier. Zelf certificaatje moeten kopen om later om te wisselen voor een roze pasje.

Laatst in '99 mengsmering getankt, was al 2 gulden 25 de liter ofzo. Kwartje 'van Kok' had nog een voorwendsel van tijdelijkheid.

Opa's fiets weg UNd geen rijbewijs voor alles en een zeppelin,
destijds al indicaties hoe de kaart zich zou ontvouwen.

Schilderen op nummer, alle hokjes blauw.
Handboek in ringbandjes met inklikhoofdstukjes.
Geitenpaadjes-achtige constructies.

Hup mensuh, allemaal de regio in, predikte de poppenkast.
En de woningnood in de grote stad nam maar niet af. Drammels!
Arme automobielslaven. Maar dan ook allemaal.
Geveestapeld en gezondebokt, een cadeautje van JeePee.

hallevvezool | 19-09-23 | 09:10 | 4

Welvaart is ook dat het kopen van een auto die niet op benzine gaat nog nooit zo voordelig is geweest als nu ,trek er de 2000 euro kopers subsidie vanaf en het nog goedkoper dan een aftandse benzine slurpende FIAT bejaardenpanda;) www.autotrack.nl/a/bmw-i3-elektricite... Ieder nadeel hep een voordeel op het platteland zonder betaald parkeren of hoeven laden aan een dure laadpaal...

Smoelensmid | 19-09-23 | 10:05

@Roos | 19-09-23 | 10:09: Maar wel een Fiat Panda die nog duurder is dan bovenstaand voorbeeld.. kale Panda vanaf € 16.454 en de full options i3 zgan € 13.950

Smoelensmid | 19-09-23 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

Als D66 het zo goed voor heeft, laat ze dan eens komen met een tax plan voor vliegtuig brandstof, kerosine, komen, om de een of andere reden is het nog steeds wereldwijd een taboe om daar ook maar 1 cent tax/accijns op te heffen. Nou is dat vliegen naar Barcelona voor 2 tientjes wel leuk natuurlijk maar dat onredelijke verschil tussen belasten van rijden of vliegen valt niet uit te leggen.

zwellevertje | 19-09-23 | 09:06 | 8

@Basil Fawlty | 19-09-23 | 10:24: Oops, foutje, bedankt. Maar ook van u geen enkel steekhoudend argument om vliegtuig brandstof na al die jaren nog steeds volkomen onbelast te laten.

zwellevertje | 19-09-23 | 10:29

@zwellevertje | 19-09-23 | 10:29:
Omdat er een Internationaal verdrag is, u weet wel verdragen waar de Nederlandse politiek zich maar wat graag altijd achter verschuild.
nl.wikipedia.org/wiki/Kerosinetaks
"In Artikel 24 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Verdrag van Chicago) van 7 december 1944, op grond waarvan de VN-luchtvaartorganisatie ICAO werd opgericht, is er overeengekomen dat bij het vliegen van de ene overeenkomstsluitende staat naar de andere, de kerosine die al aan boord van vliegtuigen is, niet mag worden belast door de staat waar het vliegtuig landt, noch door een staat door wiens luchtruim het vliegtuig heeft gevlogen."
Omdat het veel te moeilijk is om alle landen op een lijn te krijgen wil men nu dus binnen de EU vliegtax (SamsomTimmermans idee) gaan heffen, lees verkapte kerosine tax, en men zo het oude verdrag omzeild.
Maw er zal dus belasting komen op kerosine alleen noemt men het anders. Voor jou is dus het probleem dan opgelost, belasting op vliegtuig peut.

Basil Fawlty | 19-09-23 | 10:51

@Basil Fawlty | 19-09-23 | 10:51: Ah, mooi, proberen die twee zakken toch nog iets positiefs voor elkaar te krijgen in hun leven!

zwellevertje | 19-09-23 | 11:05
▼ 5 antwoorden verborgen

het volk haat D66 en D66 haat het volk en dit is gewoon ordinair natrappen!

Fark Mutte | 19-09-23 | 09:03

Dus wacht ff. Ooit is deze verhoging ingevoerd, door ik neem aan politici. Van verschillende partijen kan ik me zo voorstellen. Ik heb de scheldpartijen, de persoonlijke negative kwalificaties zoals "wegsmijter" destijds gemist. Maar nu is er dus eentje (toevallig van D66) die deze accijnsverhoging wil laten bestaan en uitgerekend hij is nu de speciale pispaal? Hebben we hier misschien te maken met een versie van "onredelijke haat" tegen één bepaalde partij, misschien?

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 09:03 | 14

Beleid veranderd. Als de "verschillende partijen" nu een andere inzicht hebben maar de D66 blijft bijn het oude beleid hangen - dan is het terecht de pispaal.

redanx | 19-09-23 | 10:17

Haat? Zou best eens kunnen... onredelijk? Mwah...

BL!ZZ | 19-09-23 | 10:21
▼ 11 antwoorden verborgen

"Kent hij échte mensen, bouwvakkers, werklieden, zorgmedewerkers, leraren, mensen die geen elektrische auto kunnen betalen maar van een schamel salaris een benzinebakkie hebben gekocht, of spreekt hij die lui alleen maar als hij met z'n groene D66-jasje op een marktplein staat te blaten? "

Of hij ze kent is een vraag die alleen hij kan beantwoorden. Vast staat wel dat hij weet dat die mensen er zijn en dat hij er geen enkele boodschap aan heeft.

Peerkeoud | 19-09-23 | 09:02

Ja..... hij gaat naar de EU met zijn dikke tesla. Riant inkomen, goudgerande pensioen, alles belastingvrij, en maar roepen dat het klootjesvolk het niet goed snapt. Tuurlijk jonge!!!

Tonyvanwychen | 19-09-23 | 09:01 | 6

@4HoogAantWater | 19-09-23 | 09:21: wat een negativiteit weer. Is het jalouzie soms? Mijn zwager doet de rit naar Davos wintersport van Antwerpen met 5 volwassenen en alle bagage in een TeslaX zonder mokken of morren , integendeel het is een aangename reis..

Smoelensmid | 19-09-23 | 10:23

@Smoelensmid | 19-09-23 | 10:23: Als je 100.000 euro uitgeeft aan een auto van 2400 kg mag je ook wel iets verwachten, voor dat geld koop je ook een busje en huur je een prive-jet.

voldemort | 19-09-23 | 16:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Belastingverhoging op wachtgeld lijkt me rechtvaardiger.

laurentius | 19-09-23 | 09:00

Gister even paar litertjes tanken. Nog geen halve tank vol; 40 euro.
Eigenlijk is dat helemaal niet leuk.

Nacho_Vidal | 19-09-23 | 08:59 | 2

Ik heb altijd van lekker doorrijden gehouden.
Tegen m'n natuur in houd ik me nu maar in want het kost klauwen met geld als je een beetje doortrapt.

Geylebok | 19-09-23 | 09:09

@Geylebok | 19-09-23 | 09:09: Geestig ik ben ook van de partij boenderen op de autobahn, maar de linkeervoet is na 10 jaar elektrisch nu toch echt anders afgesteld, .. eens per jaar de uitzondering de rit naar de Oostenrijkse bergen dan mag de twinscroll turbo zespitter helemaal los op de Vpower 102 dat is echt genieten dan;)

Smoelensmid | 19-09-23 | 10:26

Ik ben voor een speciale belastingverhoging op de gages die Kamerleden ontvangen. 80% heffing lijkt me niet meer dan redelijk. Dan krijgen we weer volksvertegenwoordigers die er zitten voor idealen in plaats van de eigen portemonnee.

Paty | 19-09-23 | 08:58 | 3

Ongeveer 12% van nederland is aan een universiteit afgestudeerd. Ik voel er veel meer voor dat er maximaal 25% universitair opgeleiden in de 1e en 2e kamer mogen zitten. Gezien de knettergekke woke cultuur veel te veel maar ok.
Daarnaast zou het aantal adviesraden etc ook zwaar uitgedund moeten worden en daar ook een maximum % afgestudeerden moeten komen.

ZomaarEen | 19-09-23 | 09:04

@ZomaarEen | 19-09-23 | 09:04: Likkt me prima dat slimme en ervaren mensen oververtegenwoordigd zijn in de kamer. Het probleem is niet dat er teveel academici zitten, maar dat het de verkeerde zijn.

Muxje | 19-09-23 | 09:31

@Muxje | 19-09-23 | 09:31: precies. Juist die quota zijn het probleem. Het gaat om een goede afspiegeling van ideeën en visie. Opleidingsniveau lijkt me daarbij niet maatgevend maar wel mooi meegenomen gezien de complexiteit van het bestuur van het land en de controle daarop.

Paty | 19-09-23 | 11:56

Als het doel van de maatregelen zou zijn om armoede te beperken zou het veel effectiever zijn om een korting op de onderste schijf belastingen te geven dan om voor iedereen benzineaccijnzen te verlagen. De overheid is er niet om elke tegenslag voor de burger op te vangen.

Ik heb vorige week mijn telefoon kapot laten vallen. Kan ik die rekening ook naar VVD/PVV/BBB sturen?

bamitoren | 19-09-23 | 08:56 | 7

Dronken op de fiets bellen, tja, dan vraag je er om, zou je haast denken.

dathoujetoch | 19-09-23 | 09:02

Maar je zou kunnen beginnen om de benzineprijs niet met een kunstingreep (accijns) met 21ct/l te verhogen.

naglfar | 19-09-23 | 09:10

Het verschil tussen uw telefoon en de prijs van de benzine is onder meer dat benzine energie vertegenwoordigt en als zodanig onderdeel uitmaakt van bijvoorbeeld de kostprijs van producten en de koopkracht om deze producten te kunnen kopen.

Jan van Haerlem | 19-09-23 | 09:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Slecht voor de innovatie?
Wat lult die man?

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 08:53 | 4

@John McClane | 19-09-23 | 08:59:
De pindakaas is ook niet meer te betalen, of is u dat niet opgevallen?

Mr.Crowley | 19-09-23 | 09:04

@John McClane | 19-09-23 | 08:59:
Een potje van 3,50 Euro.

Mr.Crowley | 19-09-23 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen

Raoul is een accijnspisser

small_town_dad | 19-09-23 | 08:53

Gisteren in het nieuws :‘ tweede kamer “wil” geen nieuwe accijns verhoging’
‘“Kost” eenmalig 1,2 mld’ ‘andere belangrijke zaken gaan dan niet door’ nu deze kwal weer met ‘ten koste gaat van innovatie’ Deze galbakken hebben alles al verkwist aan hun ‘duurzame’ hobbies en nu moeten ze keuzes maken. Gaan ze niet doen natuurlijk want je hoorde alleen maar ‘wil’ en ‘pleit voor’ op de journaals voor de verkiezingen. Misschien blijft dit hangen bij mensen die dan vandaag op het werk zitten en niet dit berichtje in de vroege ochtend meekrijgen. Vanavond is dit ondergesneeuwd door ander nieuws en hoor je er niets van. Alleen maar Prinsjesdag in het nieuws en dat iedereen er ‘weer’ op vooruit gaat qua koopkracht. Net als voorgaande jaren en we weten allemaal hoe dat ging. Dus gewoon het lijstje van 130 nieuwe belastingen van Kaag slikken en volgend jaar gewoon 21ct meer accijnzen aftikken bij de pomp. Waarom hoor je dit volk nooit over de torenhoge inflatie van die kut € elk jaar dat vele vele miljarden meer kost, dat hoesten we ook op allemaal. Waarschijnlijk gaat de inflatie wel besproken worden zodra de afdracht aan de eu van alle Nederlanders behandeld wordt, dat moet natuurlijk met minstens 20% verhoogd worden.
Nah, Prinsjesdag vandaag, dat gaat weer een groot lulverhaal worden. Wat een theater. Ik zal maar niet zeggen over welk potje geld dat minstens twintig keer zo groot is wij iig niet eens mogen vragen wat het kost want anders…..

Flightless bird | 19-09-23 | 08:53 | 2

D66'ers zitten natuurlijk vuistdiep in "innovatie" kantoortjes. Die zien nu miljarden aan hun neus voorbij gaan.

Trekhaas | 19-09-23 | 08:58

@Trekhaas | 19-09-23 | 08:58: En zo is het en die innovatieprojectjes is over het algemeen meer van hetzelfde zoals waar kan ik allemaal zonnecelletjes opplakken.

Jan van Haerlem | 19-09-23 | 09:20

Hehe GeenStijl, er is niets mis met een regentenpartij.

Regentenstijl | 19-09-23 | 08:51

Van 15 miljoen mensen naar 18 miljoen mensen in een paar jaar.
En dan is het gek dat het OV drukker wordt. En de wegen...
Idioten.
Immigratie: Dat is pas slecht voor het klimaat.

Is dit nog nieuws? | 19-09-23 | 08:50 | 2

Immigratie is in politiek Nederland, een paar partijen daargelaten, 'the elephant in the room', waar absoluut niet over gepraat mag worden.
Ze zijn helemaal vóór het klimaat en de natuur, en er moet boerenland omgezet worden in 'natuur'. Maar over boerenland dat omgezet wordt in woonwijken etc. hoor je ze niet, want dat moet kost wat kost doorgaan.

KeesBruin | 19-09-23 | 08:54

Ssstttt. De olifant in de kamer.
Foei toch, deze link mag niet gemaakt worden.
De co2 voetafdruk van de gemiddelde inwoner van nederland is 30x hoger dan de gemiddelde vco2 voetafdruk van een inwoner van africa.
Daar hoor je ddr666 dan weer nooit over.
Dat 50000 asielzoekers voor co2 uitstoot hetzelfde is 1,5 miljoen extra afrikanen dat is kennelijk prima

ZomaarEen | 19-09-23 | 08:58

D66 ten voeten uit! Zelf naar Brussel vluchten, omdat zijn partij hier te lande - God zij dank - in elkaar dondert, en intussen het klootjesvolk steeds meer op kosten jagen.
Walgelijk volk!

KeesBruin | 19-09-23 | 08:49

Zou mij niets verbazen als D66 met een nieuwe compensatieregeling gaat komen voor onderwijsmedewerkers en nog een paar selecte groepjes uit de eigen achterban.

Jan van Haerlem | 19-09-23 | 08:49

Zwart coltruitje, colbert.
Frank Weernkind look a like.
Enge ogen, antidepressiva slikken.
Ijskoud, hardvochtig.

Ruimedenker | 19-09-23 | 08:48 | 3

Hij kijkt manisch.

Geylebok | 19-09-23 | 08:50

Sukkel. Alles elektrisch kan gewoon niet met de huidige aantallen auto's. Dat kan alleen als minstens 75% van Nederland geen auto meer rijdt. Die auto's zijn dan nodig voor mensen die wel ergens heen moeten, dus niet voor kantoorwerkers, managers en iedereen die geen fysiek werk doet. Ook niet voor kamerleden. Als we wel willen blijven rijden met z'n allen, dan moet dat gewoon fossiel.
Kan je wel willen innoveren, maar je loopt tegen fysieke grenzen aan. Blijft lastig voor D66, de realiteit.

Trekhaas | 19-09-23 | 08:48

Een jaar of 30 geleden was d66 een iets minder rechtse club dan de VVD.
Nu linkser geworden dan GL.

Geylebok | 19-09-23 | 08:45 | 1

Wereldvreemde wappies zijn het, die beleid baseren op waanideeën en onrealistische dromen. Alsof je miljarden in een grote pyramide steekt om de goden gunstig te stemmen. Werkt niet en kost veel. Zo zijn ook de voorstellen van D66. Klinken leuk als je verder niet nadenkt, maar slaan helemaal nergens op. Mega duur en onmogelijk om het beoogde resultaat te behalen.

Trekhaas | 19-09-23 | 08:54

Over 2 jaar betaal je 3,75 euro voor een liter Euro95.

De_fluitlokker | 19-09-23 | 08:45

Raoul deed 8 -acht - jaren over zijn studie scheikundige technologie. En ging dan linea reacta de overheid in. Over innovatie gesproken…

redanx | 19-09-23 | 08:45 | 1

En hij heeft van zijn studie blijkbaar geen reet opgestoken

Trekhaas | 19-09-23 | 08:49

Mooi, dat wordt minder, minder, minder d'66 na de verkiezingen.

seasicksteve | 19-09-23 | 08:44

Veelvliegers Jet en Qaq hebben uiteraard geen last van dure benzine. Voor deze twee geldt slechts de kerosine, maar zelfs die betalen ze niet zelf.

dathoujetoch | 19-09-23 | 08:43

Flapdrol. De enorme prijsstijgingen van de afgelopen tijd zijn voor een groot deel terug te voeren op de torenhoge kosten van brandstof. Dat werkt namelijk door in alle producten. Goedkope energie helpt iedereen, en is essentieel voor onze economie. Wil je een echte prijsexplosie zien, met eerst armoede, dan tekorten, een verval van de staat, voedselrellen, en uiteindelijk de val van onze samenleving? Just stop oil. Of maak het onbetaalbaar.

En dan dat argument dat we niet alleen de mensen met een benzineauto mogen helpen. Die dragen al fors meer dan hun eerlijke deel bij aan de rijksinkomsten, en dat aandeel is de laatste tijd alleen maar gestegen. Dus het is volkomen terecht dat juist zij nu geholpen worden.

Muxje | 19-09-23 | 08:43 | 1

Het is niet eens helpen, het is onrecht ongedaan maken.

Ikdoemisschienmee | 19-09-23 | 08:56

€ 0,56/km reiskostenvergoeding... serieus?!! Geen wonder, dat ze zo makkelijk over verhoging van de brandstofprijzen blijven drammen.. Egoïstische aso's

springstuff | 19-09-23 | 08:43 | 3

In de (thuis) zorg: 16 cent per km (tegen gemiddeld 21 cent bij andere werkgevers).

1+1=2..... Die mensen gaan weglopen.

Roos | 19-09-23 | 08:45

Ik weet niet goed hoeveel dat nu in NL is, zakelijk, maar in België is het ook al € 0,4259/km.

J.Cash | 19-09-23 | 08:49

Raoul Boucke liet zondagavond via X (voorheen Twitter) weten zich niet nog eens te kandideren voor de Tweede Kamer.: hij wil zich nu (opnieuw) richten op de Europese verkiezingen.
Maar eerst nog even dit dwaze idee met de bekende D666 halstarrigheid (=zo en niet anders) er door proberen te drukken.......
Gaat heen en vetmenigvuldig u NIET.

MK27 | 19-09-23 | 08:41 | 1

De ratten verlaten het zinkende schip inmiddels in grote getale. Bang voor gezichtsverlies en geheel terecht. D66 heeft laten zien een partij te zijn die (mee)regeren gewoon niet aankan met dit zooitje omhooggevallen amateurs. Allemaal richting Brussel, uit de schijnwerpers van Nederland, wel zo veilig en het levert nog meer op ook.

Ommezwaai | 19-09-23 | 08:49

Op naar de 1 zetel voor D66. Kaag had via tv-spotjes campagne gevoerd voor Nieuw Leiderschap en beter regeren, maar we krijgen er dit voor terug. En Kaag maar klagen over misogynie.

Twee Jeetjes | 19-09-23 | 08:41 | 2

1? Op naar de 0! You will have no 2e kamer seats and be happy.

4HoogAantWater | 19-09-23 | 08:43

D'haha60

Hevvlan Demuru | 19-09-23 | 08:40

Haha, D66. Gerommel in de marge.

Do-na-zi | 19-09-23 | 08:39 | 1

Waarom naar een splinterpartijtje luisteren? Ze zijn echt uitgerangeerd.

small_town_dad | 19-09-23 | 08:56

Toch meer respect voor D66 dat tenminste bij zijn principes blijft dan voor vvd dat vlak voor de verkiezingen wat van de accijns haalt om het daarna vrolijk te verdubbelen.

du Roi Soleil | 19-09-23 | 08:39 | 1

Respect?

Xaffier | 19-09-23 | 09:00

Let op, het terugdraaien van deze nog niet genomen lastenverhoging gaat men natuurlijk ook weer fossiele subsidie noemen.

HD50 | 19-09-23 | 08:39

D66 kan beter pleiten voor zakgeld voor iedere nederlander.
Het volledige inkomen gaat dan naar de staat, en de werker krijgt zakgeld, net als iemand die onder curatele staat.
Gaat niet gebeuren, want daar steken de superrijken wèl een stokje voor.

blbla | 19-09-23 | 08:38

D66 heeft helemaal geen recht van spreken meer.
Wat een arrogantie.
Uitgerangeerd, dat is de partij.
Een toontje lager aub.
Weet uw plek.
Punt uit.

laurentius | 19-09-23 | 08:37

Wat is dat toch, dat laatste moment nog even dwarsliggen. Slechte verliezers? Innovatie wordt genoemd, weest dan innovatief en bedenk iets om autogebruik terug te dringen zonder die al te makkelijke 'we maken het gewoon duurder.' Wat een armoedig, gebrekkig creatief denkvermogen. Ouwe politiek.

Dr. Blechtrummel | 19-09-23 | 08:37 | 2

De overheid is goed in belasten en subsidiëren. Alles wat ze daarnaast doen is meestal niet zo’n success.

Muxje | 19-09-23 | 08:46

@Muxje | 19-09-23 | 08:46: Nep liberalen zijn het (geweest) met dat overbodige rondpompen van geld, korte termijn denken. Idd, de hele boel aan elkaar plakken met belasting en toeslagen, idioterie.

Dr. Blechtrummel | 19-09-23 | 08:54

Samen... hahaha

Plukkieplukkie | 19-09-23 | 08:37 | 1

"And we will all go down together
We said we'd all go down together
Yes, we would all go down together"

naglfar | 19-09-23 | 09:21

Er komen/zijn allang ‘milieuzones’ en dus is je vrijheid in je auto beperkt.

Bij kilometerrijden, dat de overheid álles van je weet inclusief gereden kilometers in het buitenland, zullen oude auto’s als beweerdelijk ‘milieuonvriendelijk’ méér gaan betalen.

De miljarden die ombouw van ons elektriciteitsnet kost via bedrijven als Liander, wordt grotendeeld door gewone mensen betaald en niet door de elitaire deugers in Tesla’s en Kia Evo’s en Hyunday Ionics.

Alle maatregelen inclusief windmolens overal, zonnepanelen en biomassacentrales nog even als milieuvriendelijk in de lucht gehouden, levert de bij iedereen toch wel bekende 0,000(0?)36 graden verwachte temperatuurverschil op. En NUL naar dijkverzwaring en andere maatregelen tegen zeespiegelstijging tot zeg 3 meter, hetgeen al gigantisch veel zou zijn en het meerendeel van de beweerdelijke kansen op onheil afdekt.

Laten we in die context nog even naar D66 kijken die beweert dat ze voor innovatie zijn en dat ze voor koopkracht van álle Nedrlanders zijn.

Knettergek, dat zijn ze. En gevaarlijk. Helaas is de kartelgang groot en machtig en zullen deze rampzaligen overal baantjes krijgen, zoals Thom de Graaf bij de RvS en wat een mooie uitspraken doen die tegenwoordig!

Zomaarwat | 19-09-23 | 08:35

D'66 heeft idealen en daar mogen andere mensen voor betalen.
Bij D'66 kunnen ze zich ook niet voorstellen dat mensen zich geen warmtepomp of Tesla kunnen veroorloven.
U mag best een paar offers brengen omdat D'66 het klimaat wil redden.
D'66 zit in een rare elitaire bubbel waar ze alleen lobbyisten en consultants kennen en die vinden dit een goed plan.

Osdorpertje | 19-09-23 | 08:35 | 3

De gigakosten om je huis warmtepompready te maken, het is ongekend en wordt pas in de media breed uitgemeten ná invoering van de verplichting. Let maar op.

Het is rampzalig.

Zomaarwat | 19-09-23 | 08:39

@Zomaarwat | 19-09-23 | 08:39: en dan vervolgens met extra maatregelen geconfronteerd worden zodat de terugverdientijd (nog) langer wordt?
Zoals nu bij de zonnepanelen?
Die oetl*l (van Liander o.i.d. gisteren bij Radar) zei nog dat je dit soort investeringen niet uit financieel oogpunt moet doen maar voor het klimaat......

MK27 | 19-09-23 | 08:47

@MK27 | 19-09-23 | 08:47: als het vanuit dat oogpunt moet, dan komen er vandaag nog 30 paneeltjes op Marktplaats, wie maakt me los?

Ikdoemisschienmee | 19-09-23 | 09:01

Misschien moet raoel ook een paar maanden 30% van zijn vrij besteedbaar inkomen betalen voor "transport". Dan komt hij er wel op terug.

Joffri | 19-09-23 | 08:33

Als je koopkrachtverbetering voor iedereen wil, moet je juist de accijnzen op brandstof verlagen.
1) Bijna alle gezinnen hebben een auto
2) Bijna alle ondernemers hebben een auto
3) Worden de brandstofprijzen lager, dan zouden ook de prijzen voor goederen iets lager moeten worden, waardoor er een betere koopkracht ontwikkelt. + het feit dat de brandstofprijzen ook al lager zijn dan voor de consumenten.

Dus lagere brandstofprijzen leveren alleen maar een win-win-win situatie op. Behalve voor het milieu, maar dat is toch al naar de klote

deministerpresident | 19-09-23 | 08:30 | 2

Zeker weten? Of blijven de uitgespaarde centen door lagere vervoerskosten in de zakken van aandeelhouders rollen? Is het dan een idee om daar dan afspraken over te maken?

Dr. Blechtrummel | 19-09-23 | 08:41

@Dr. Blechtrummel | 19-09-23 | 08:41: één ding weet je zeker: Als de brandstofprijzen omhoog gaan, gaan de prijzen van de goederen óók omhoog.
Dus in dat opzicht is het sowieso een slecht plan om de accijns te verhogen.

naglfar | 19-09-23 | 09:26

Timmermans met 24 virtuele zetels is het hier volledig mee eens. NSC wil niet met rechts samenwerken, dus na coalitievorming deelt Omzigt ook gewoon deze mening.

HD50 | 19-09-23 | 08:29

“…maar wat wíl deze eikel nou?”
Boeit niemand. Dit wordt weer wat het behoort te zijn; een onbenullig splinterpartijtje.

Rico Tampeloerus | 19-09-23 | 08:26

Het gepeupel moet het natuurlijk wel voelen dat er verschil moet zijn met de boven hen gestelden.
Maar hoeveel leraren gaan weer stemmen op deze zelfverklaarde onderwijs partij?

Deflatiemonster | 19-09-23 | 08:26

Raoul gaat lekker qua zakkenvullen. Links geteisem.

prins_flip_da_luxe | 19-09-23 | 08:25

Conclusie: werken loont niet.

Harry100 | 19-09-23 | 08:25

Op het platteland is OV abominabel.
Woon je daar en werk je in de stad, dan ben je aangewezen op je auto.

Veel regio-ziekenhuizen sluiten afdelingen en verplaatsen die naar een ziekenhuis verderop in de regio. Personeel dat eerst om de hoek woonde, moet nu reizen. Met OV ondoenlijk en kilometervergoeding is slechts €0,16 per km. Het al lage loon wordt hierdoor verder gekort. Gevolg: personeel kiest ander werk.

Het elitaire gebral van D'66 laat zien hoe ver die partij van de werkelijkheid af staat.

Maar misschien kunnen ze weer een applausje organiseren voor het zorgpersoneel.

Roos | 19-09-23 | 08:25 | 9

@Roos | 19-09-23 | 13:20:
Welk materiaal? Vraag het ze zou ik zeggen, er zijn er steeds meer. Ook met fiets van de werkgever.

jcvjcvjcvjcv | 19-09-23 | 14:12

@jcvjcvjcvjcv | 19-09-23 | 14:12: mondkapjes, beschermingskleding, verband, pleisters, ontsmettingsmiddel... de hele santekraan. Degenen die ik ken, hebben daarom allemaal een auto.

Roos | 19-09-23 | 14:17
▼ 6 antwoorden verborgen

“Bestaanszekerheid”
Nu al kudtwoord vd dag.
Iedereen wil “bestaanszekerheid” maar ze weten niet precies wie en hoe ze dat moeten betalen.
Minimumloon omhoog,
Toeslagen omhoog
Tegelijkertijd prijzen en belasting omhoog.
“Bestaanszekerheid” nu al populistisch kudtwoord vd dag en dat ga je nog 1000x horen.
Veel plezier vandaag.

Ruimedenker | 19-09-23 | 08:24 | 1

Duurzame bestaanszekerheid.. en alvast bedankt voor het plezier.

broervandenhollander | 19-09-23 | 08:36

Deze houding gaat D666 nog meer zetels kosten.
Tsja, koppigheid i.c.m. kortzichtigheid kent een prijs.

MK27 | 19-09-23 | 08:20 | 4

@Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:27: u weet toch dat de gemiddelde D666-stemmer geen bord voor zijn kop heeft maar wel een betonnen bos?
Dan kunt u lullen als Brugman, maar die lui zijn zo flexibel als een betonnen deur; hun wil moet uitgevoerd worden.

MK27 | 19-09-23 | 08:34

Helaas zijn veel kiezers blind voor de realiteit. Die kunnen vanuit hun studentenkamer en OVkaart of met hun bakfiets binnen 5 km overal zijn in hun stad.

Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:34

@Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:34:
De realiteit? De realiteit van veel te veel autogebruik en veel te veel asociaal rijgedrag (dagelijks doden) door automobilisten?

jcvjcvjcvjcv | 19-09-23 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Kapot zullen we. Als er uiteindelijk maar genoeg mensen door schulden op straat geflikkerd worden, krijg je vanzelf genoeg woningen om Eritreeërs, Syrieërs en meer van dat veilige landenspul te huisvesten. Als het kan moet je wel je 13 jarige dochter achterlaten. Met D66 heb je geen vijanden nodig.
youtu.be/jdoU8A7OKfg?si=i6WKyQTTpBMlw...

Kopieerapparaat | 19-09-23 | 08:20 | 1

Haha. Mooi. Is dat niet de Statenweg die daar voorbij komt?

J.Cash | 19-09-23 | 08:57

De vvd stemt ook alleen maar in met "verlaging" omdat er verkiezingen aan komen hoor.

wapster | 19-09-23 | 08:18 | 1

En daarom dus " democratie"

Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:27

En volkomen terecht. Consequent en doordacht beleid ipv populisme en waan vd dag om het stemvolk maar weer tevreden te stellen. De wegen zijn veel te druk, dus accijnsverhoging is zeer welkom. Als je lasten wil verlichten doe dat voor iedereen, niet alleen voor autobezitters. Dank u, D66. Goed verhaal van Paternotte bij de NOS gisteren.

BobDobalina | 19-09-23 | 08:17 | 10

Bob begrijpt niet dat de kostprijs van producten met die accijnsverhoging mee stijgt waardoor voor ALLE consumenten de spulletjes duurder worden. Inflatie aanjagen doe je op de DDR66 manier.

Bakkeleures | 19-09-23 | 09:03

@Roos | 19-09-23 | 08:26:
Gebrek aan inzicht en empathie….
Is dat de reden dat D66 straks een marginaal partijtje is?

J-van-de-Bontekoe | 19-09-23 | 09:47

@Linke Soep | 19-09-23 | 08:25: ik verwacht dat dit dan alleen voor het blanke deel van de bevolking gaat gelden.
Alles wat binnen komt dobberen wordt geen strobreed in de weg gelegd want “racisme”.

Maytheforcebewithyou | 19-09-23 | 10:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat verwachtte geld is natuurlijk allang uitgegeven, dus als die niet binnenkomt komt het wel via een andere manier binnen. Wegenbelasting nog even verhogen bijv. Wat bij jullie al ongeveer het hoogste ter wereld is.

Blaffendehond | 19-09-23 | 08:16

D66ers zijn slecht volk.

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 08:15 | 3

Komen in hun volgend leven terug als vlieg. Als straf.

Duwbak_Linda | 19-09-23 | 08:23

@Duwbak_Linda | 19-09-23 | 08:23: ik heb een hele mooie bliegencatcher voor díe vliegen: knetteren, bliksemen en schroeien.
Echt perfect voor dit soort D666-strontvliegen .........

MK27 | 19-09-23 | 08:35

Als er nou een visie achter zit, bijvoorbeeld daadwerkelijk investeren in goed en betaalbaar openbaar vervoer in de regio's waar de haalbaar is. Maar ook bij de NS, bekend van geen stoelen, niet rijden en straks een spitsheffing staat een partijgenoot aan het roer.

U moet gewoon betalen.

Spaanders | 19-09-23 | 08:12 | 2

Ook niet op tijd komen en geen langere treinen.

Adriel | 19-09-23 | 08:16

Er is veel geld gestoken in flyovers, busbanen en wisselcomplexen. Maar vrijwel overal rijdt een uitgedunde dienstregeling vanwege personeelstekort en " de sinds corona teruggevallen vraag"

Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:29

Ze stemmen wel in, maar willen daar wat voor terug. Dat is coalitiepolitiek.

zeeman73 | 19-09-23 | 08:12

Op naar de 0 zetels

Bootsjunge | 19-09-23 | 08:11 | 1

Graag...

MK27 | 19-09-23 | 08:36

Het ettertje (D66) uit de klas probeert nog even na te trappen nadat hij zijn zin niet heeft gekregen na het hele Kaag debacle.

Okami | 19-09-23 | 08:11

Wie is Raoul nou weer?

JJMS | 19-09-23 | 08:10

D66, een clubje egoïstische, wereldvreemde opportunisten, en als je er op stemt straks ben je geen haar beter.

DRUCKIE1 | 19-09-23 | 08:08

Dat geld ga je hoe dan ook ergens betalen anders klopt de begroting niet meer.

SailingDuck | 19-09-23 | 08:07 | 2

Bezuinigen?
- ambtenaren (enorm gegroeid onder Rutte. Ziet u het beter gaan??)
- Immigratie (nee, we kunnen niet de hele wereld op onze nek nemen. De halve ook niet)
-Stikstof
- co2 geldwegsmijterij
- etc.

Malle moer | 19-09-23 | 08:10

@Malle moer | 19-09-23 | 08:10: Even realistisch. Dat gaat niet gebeuren.

koeberg | 19-09-23 | 08:12

Weet je wat goed zou zijn voor de innovatie. Als al die XR jongeren van de A12 zich gaan inschrijven bij de TU en daadwerkelijk gaan meewerken aan de innovatie

BASinnic | 19-09-23 | 08:07 | 5

Die blokkades helpen. Iedere keer dat Carice van Houten op de A12 zit zit ze in ieder geval niet in een vliegtuig.

Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:31

@Malle moer | 19-09-23 | 08:11: Ho ho, die hebben wel genderwetenschappen gestudeerd he, dat is niet niks!

Bakkeleures | 19-09-23 | 09:00

Die studeren allemaal antroposofische sociologie met een specialisatie in zieligheidswetenschappen. En gaan dan de beta's vertellen hoe ze hun onderzoek moeten doen.
Zie bijv www.newsweek.com/nobel-prize-winner-w...

TheEgg | 19-09-23 | 09:04
▼ 2 antwoorden verborgen

‘We moeten niet de koopkracht van mensen met een auto verbeteren’…..
Ja, droplul, nadat je eerst die auto als melkkoe gebruikt hebt, en de accijnzen telkens verhoogt. Dit is geen koopkrachtherstel, dit is iets minder koopkrachtvernietiging.
Domme XR redenering. Voor die lui is alles wat we verdienen van de staat, en af en toe mogen we zelf iets houden. Na veel gezeur. Dank je, mam!

Malle moer | 19-09-23 | 08:06

In een 15 minuten stad heb je helemaal geen auto nodig.
In een 15 minuten stad is het niet erg als het openbaarvervoer 12% duurder wordt.
In een 15 minuten stad sta je niet vast op de A12.

In een 15 minuten stad zit je vast in de 15 minuten stad.

blbla | 19-09-23 | 08:06 | 6

In een 15 minuten stad, overleef je geen 15 minuten als je de verkeerde wijk of straat in wandelt.

Andersdenkend | 19-09-23 | 08:14

@Malle moer | 19-09-23 | 08:08: Misschien dat dat tzt door de dieren gedaan wordt.

blbla | 19-09-23 | 08:29

Leuk idee, en er willen ook best een hoop mensen in de stad er bij komen wonen maar wie kan nog 7 ton of 1600 excl voor een bezemhok betalen of heeft 16 jaar wachttijd? En huizenbouwen kan niet want het uitlaatgas van de dieselwerkwagens schijnt 20 km verderop de natuur te slopen, dat wordt allemaal nest en daar kunnen gure duin- en heideplanten niet tegen want dan groeit de buurbraam te snel

Shoarmamasutra | 19-09-23 | 08:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Eens een prutser, altijd een prutser....

draak | 19-09-23 | 08:05

Lijkt wel de oudere broer van Jetten. Zou het dan toch waar zijn van die aliens?

Normpje | 19-09-23 | 08:05

Aggossie, hbet minimale partijtje dat D666 heet spuugt ook nog even een rocheltje uit. Snappen ze nu gewoon niet dat ze alle recht op invloed verspeeld hebben vanaf het moment dat dat Kaag-geval op de tafel klom??? D666: bek dicht.

langzullenweleven | 19-09-23 | 08:05 | 2

wat een voortdurende aandacht voor een partij waar niemand op stemt, zeggen ze hier. Dat hier een afwijkend publiek zou zijn dat aan al deze vijandige schrijfselen blootgesteld kan worden en zo bekeerd kan worden is een volkomen belacheljk idee.

AntiZanicz | 19-09-23 | 09:09

@AntiZanicz | 19-09-23 | 09:09: D66 is qua invloed een van de grootste partijen die we hebben. En dan heb ik het niet over de 2e kamer alleen. D66 heeft erg veel bestuursposities die relevant zijn.
Kijk naar zo’n Thom de Graaf, die met drie weken rechtenstudie voorzitter van de RvS is. En daar zeer veel schade aan het land aanricht.

Malle moer | 19-09-23 | 09:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland