Demissionair kabinet akkoord; NS bestraft werkende Nederlander met spitsheffing
Onbetaalbare kaartjes nog duurder
De gele rups! Je betaalt je helemaal scheel aan een kaartje voor drie treinen in de toekomst, en als je dan eenmaal vooraan het perron staat en je door een kudde wilde oma's de trein in bent gestampt mag je staand in de hoek van het halletje verzuipen in de weeïge lucht van gepelde mandarijn, slappe patat, kinderpoep, herenzweet en vrouwenscheet. En dat dan allemaal voor een prijs uit de hel. Pissen is al helemaal onmogelijk, de plee stinkt naar de luierbak op een kinderopvang, je luistert mee met de afgrijselijke muziek van de gozer naast je, de airco doet het niet, de wifi al helemaal niet, je hebt een krant gekocht maar die kun je weer wegpleuren, je kunt niets opladen: we leven in 2023 maar de trein tijdens de spits is een rijdende koeienstal die je met een uur vertraging aflevert op twintig minuten lopen van het slachthuis (werk). EN WAT DOE JE DAN ALS NS? Afschalen, kortere treinen inzetten en de prijs VERHOGEN door een spitsheffing. Baas Koolmees riep eerder al dat de kaartjes 'tientallen procenten duurder' worden - en dat gaat dus daadwerkelijk gebeuren. "De Nederlandse Spoorwegen hebben van het demissionaire kabinet groen licht gekregen om vanaf 2025 een spitsheffing in te voeren." Gewone hardwerkende Nederlanders keihard in de portemonnee raken. Ja mevrouw de verpleegster, komt u maar gewoon om 10.00 uur, Hendrik (94) schijt eerst wel in z'n broek. U kunt meekijken via Teams?
Reaguursels
InloggenMag het effe om u allen op te vrolijken ?
OV in Brazilië, men betaald alleen de entree ongeacht de afstand. Overstappen binnen het paron is incl.
Bijv metrô in Rio, vanaf het Olympisch naar het andere uiteinde is ong , één euro vijftig. Afstand A'dam Noord -Utrecht. Nix geen uitcheck/poortjes/conducteurs/OV politie....
Jamaar zie-hoor ik mensûh al denken: en dit dan, en dat dan, en zus en zó ??
Ohh ja,er wordt door ov-venters van alles aangeboden gedurende de reis: ijskoud biertje, mentosje, hoofdtel. oplaadkabel, tot..,ja af en toe vallen mij de luiken er ter uit.
Is niet maarzo een moment opname, pendel al twaalf jaar op en neer naar dit land, mooi volk met een vd beste keukens ter wereld, én spotgoedkoop.
Vocês estão bem vindo, só me chama.
Abraço
En de verhoogde reiskosten OV voor woon-werkverkeer worden weer gedeclareerd bij de werkgever, waarbij het gros van de OV-reizigers bij een (semi)overheidsinstelling werken. Lekker geld rondpompen en indirect betalen wij dat dan weer met z’n allen. Ook als je niet met het OV reist. Mooi!
Wel mooi zo'n trein .
Helaas een luxe de wij niet kunnen betalen dus zullen we het met de auto moeten doen .
Ook weer mooi hoe allerlei figuren doen alsof de voor velen standaard werktijden het probleem zijn. Of het te weinig thuiswerkers.
En er zijn inderdaad zat beroepen waar je best wat later of wat minder op kantoor kan zijn.
Maar het hele punt is natuurlijk dat dat niet voor iedereen geldt. En de meerderheid die niet in de positie zit dat ze later of minder kunnen werken, wordt dus gewoon weer uitgekleed. Alweer.
Ook als ze met de auto gaan trouwens. Je wordt structureel gestraft als je op tijd naar je werk gaat.
Het begint van de roverheid een verdien model te worden, op de site van het UWV staat dat het normaal is om 1 uur reistijd te hebben voor je nieuwe baan, als je in die circle niks kan vinden dan moet je een baan met 1.5 uur gewoon accepteren.... Nee de tijd dat de roverheid in dienst is van de burger is al lang voorbij ...
Boodschap is weer helder. We zijn er niet voor de werkende burger. Helaas niets nieuws wel weer kl@te gedaan
Alles is een verdienmodel waarvoor de burger kromt ligt en moet betalen. Of er nu winstgemaakt wordt of verlies maakt niet uit. NS geld tekort prijs van het kaartje omhoog. Banken teveel winst toch de tarieven omhoog waarvoor rood staan u 14% is en voor rente op de spaarrekening krijg je maar liefst 1,25%. Wateroverlast in het verzekeringspakket, tarieven omhoog. Maakt een verzekeringsmaatschappij verlies, tarief omhoog. Ook de overheid zelf is een grote boosdoener met belasting op belasting. Accijns + btw. Inflatie verdient Den Haag goud aan, immers de btw is geen vast bedrag maar een percentage waardoor de inkomsten voor de staat tegen de plinten opklotsen. Geef eens wat terug.
Reizigerskilometers 2021 auto ~ 115 mrd km (bestuurders+passagiers).
Trein ~ 10 mrd km.
M.a.w. als 10% van de autoreizigers over zou stappen naar de trein krijg je in de trein een meer dan verdubbeling van de reizigers.
Dat kan de trein helemaal niet aan.
Tegelijk komt er een spitsheffing in de trein, en hogere auto-/brandstofbelastingen om autogebruik te ontmoedigen.
Het enige doel lijkt om meer geld binnen te harken zonder ook maar iets op te lossen.
Dit dus. En deze berekening las ik 10 jaar geleden ook al, er is dus niks veranderd.
Onze infrastructuur loopt gewoon achter op onze enorme bevolkingsgroei; van 15 miljoen naar bijna 18 miljoen in 20 jaar tijd. Een toename van 20%, die echter niet leidde tot 20% meer wegen en 20% meer spoorwegen.
En dus loopt het vast.
En de werkmens krijgt nu de schuld van toegenomen files en volle treinen.
Maar het is de overheid die structureel faalt, en extra geld naar die faalhazen verandert daar niks aan.
En dan nu nog even de berichtgeving hierover in Trouw, als je alle kranten doorneemt over het onderwerp kom je er wel. Dus: de NS mogen de kaartjes duurder maken maar of en hoeveel daar gaat ook de Kamer over:
'Of de treinkaartjes in de spits echt fors duurder worden, is nog ongewis. Dat hangt af van de Tweede Kamer. Die bespreekt de afspraken tussen de NS en ministerie in principe op 26 september.
Maar twee weken daarvoor bepaalt de Kamer welke onderwerpen zij ‘controversieel’ acht. Besluiten over controversiële onderwerpen worden dan doorgeschoven naar de nieuwe Tweede Kamer. Het kan zijn dat de Tweede Kamer op 12 september het stempel ‘controversieel’ drukt op de afspraken met de NS."
In 2010 en 2017 is het voorstel dus ook al afgeblazen door de Kamer en in 2019 zou er een proef komen met de prijsverhoging in de spits maar dat ging niet door wegens corona.
Wouter Koolmees heeft uitgebreid mogen vertellen in de Volkskrant over zijn plannen voor de prijsverhoging en die krant heeft het dus ook over 'meldingen van ingewijden'.
Het probleem begint onder andere bij Translink, die hebben een ov-chipkaartsysteem ontwikkeld is waarbij het volgen van de reiziger op plaats één kwam, functionaliteit was ondergeschikt (inderdaad een soort van Google).
Omdat dat systeem een hoop beperkingen kent (het zit daarnaast ook vol met bugs, die nooit opgelost gaan worden) is het nu mogelijk om met goedkopere kaartjes (niet dat die echt bestaan) in de spits te reizen.
Daar lees je dan weer nergens over in de media. En de "oplossing" gaat op zijn NS's; zo klantonvriendelijk mogelijk, zie dit topic.
Figuren zoals woutertje en hernia verhagen bij postnl hebben de oplossing voor hun bedrijven niet, zij zijn zelf namelijk onderdeel van de problemen waar hun toko's mee te maken hebben
Nog even en dan moet je voor de papieren kranten ook een extra ochtendheffing betalen wil je de krant voor 07.00 in de brievenbus hebben.
Wegens tekort aan krantenbezorgers.
In plaats van de spits duurder maken de andere uren goedkoper maken is natuurlijk niet marxistisch
De rode draad in Nederland is dat alles alleen maar duurder wordt, en in een steeds hoger tempo. Is dit nu een poging tot nivelleren of wil de regering zo graag de inflatie blijven aanjagen?? Lekker met z'n allen de auto weer in tijdens de spits. Wat een vol-idioten!
Stem BBB! Caroline heeft de oplossing
Laatste keer met de trein was zo'n 15 jaar geleden. Meteen 3 uur vertraging want iemand wilde de trein met z'n hoofd stoppen...... Sindsdien geen trek meer in de trein dus minder treinen, duurdere kaartjes, smerig, overvol etc etc ik vind het prima.
Die Koolmees heeft in zijn heeft in zijn leven nog nooit iets nuttigs gedaan voor de maatschappij
Koolmees en consorten behoren tot het kankergezwel dat Nederland naar de verdommenis aan het helpenis
Was toch een zeer kundig informateur
Voor een dag of 3
Jaja, sinds corona moeten veel mensen weer naar kantoor.
Op dezelfde tijd.
Met je spits toeslag onzin. Alsof je buiten kantoortijd naar kantoor mag komen van je werkgever.
Oh zeker wel. Fatsoenlijke werkgevers kijken of je je werk goed doet. Niet op welke uren en tijden je staat ingelogd
Wat willen ze nu in Den Haag, willen ze me de auto in hebben of er uit
Ze willen vooral geld. En azc'tjes.
De prijsverhoging heeft toch zeker helemaal niets te maken met het feit dat de NS verliesgevend is. TOCH…
Alle OV is verliesgevend.
Probleem is dat ze een deel hebben geprivatiseerd (dat winst wilt maken) en een deel nog steeds onder de overheid valt. DAT GAAT GEWOON NIET.
@LangeTijdGeleden | 11-08-23 | 12:52:
Niet geprivatiseerd maar verzelfstandigd! Is iets totaal anders.
@Basil Fawlty | 11-08-23 | 12:55: Grappig, dat verschil blijkt bijna niemand te snappen.
@Après toi | 11-08-23 | 14:08:
Het bekt lekker.
je kan ook natuurlijk zeggen dat Koolmees gefaald heeft en dat die per direct functie elders heeft.
toch wel typisch die lui die in kabinet heeft gezeten dat ze overal een tering zooi van maken.
Ik dus eens kijken naar de CEO's van andere treinbedrijven
SNCF: 30 jaar ervaring trein- en aanverwante sectoren
SBB: 20 jaar ervaring trein- en aanverwante sectoren
Trenitalia (oude FS): 26 jaar ervaring trein- en aanverwante sectoren
Verdomd, een patroon waar mensen met veel ervaring op de juiste plek zitten. Ah joh.
Gelukkig is het in Nederland een baan voor een uitgerangeerde (pun intended) politicus met nul ervaring in de sector. /s
Diepe zucht.
Dat zijn mensen die altijd bij hun eerste werkgever zijn gebleven. Klinkt weinig dynamisch.
@Après toi | 11-08-23 | 12:17: zo’n trein hoeft ook weinig dynamisch te zijn. Zitplek, Schoon en op Tijd zijn al decennia de wens van de reiziger.
@Après toi | 11-08-23 | 12:17:
Lol! Oh dear. Inderdaad met moet tegenwoordig "dynamisch" zijn. Dan krijg je dus dynamische kneuzen als Koolmees.
Overigens dagkaart sector 100 ( compleet Canton Ticino) dagkaart iets van 9 Francs (met kortingskaart), kun je je de hele dag uitleven en van hot naar haar reizen met bloedmooie uitzichten. Hotelgasten krijgen een kaartje en kunnen voor het gehele verblijf gratis met alle OV (alle bussen, treinen, ferry's en finucolares) reizen in Ticino.
@Basil Fawlty | 11-08-23 | 12:41: Koolmees is geen kneus, die kan wel wat. Zwitserland heeft mooie treinen, dat is waar. Fraaie landschappen ook.
@SpectralGuardian | 11-08-23 | 12:41:
Exact. Kwaliteit. Bij de SBB loopt overigens ook niet alles goed maar men werkt er wel aan:
NZZ: 'Die SBB sind wieder pünktlich, aber sie brauchen einen Plan für die Zukunft.'
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nzz...
Ook mooi dat in dit land er gewoon harde kritiek is door de grootste krant ipv slippendrager en doorgeefluik van de politiek en overheid.
Maw kritisch, zoals de pers dus behoort te zijn.
@Après toi | 11-08-23 | 12:47:
Koolmees heeft niks te zoeken bij de NS. Technocraat eerste klas die nog nooit een bedrijf van binnen had gezien. NEI en MinFin voor de politiek.
Maar wel lekker dynamisch. Proest.
Maar owee als Baudet het over het "Kartel" heeft.
Nederland wordt geregeerd door imbecielen! Als je de prijzen nog hoger maakt, of reizen per trein zwaarder belast, dan nemen mensen de trein niet meer. Dan gaan ze of meer thuis werken of pakken de auto.
Er moet een einde komen a.d. privatiseringen. Privatiseringen heeft niet geleid tot meer concurrentie of lagere lasten, maar meer wanbeleid en hogere prijzen. Kijk naar zorg, energie, post... Alles slechter, minder voor meer geld.
NS moet een staatsbedrijf worden.
Eens
Eens
Ik herinner me de tijd dat de PTT een staatsbedrijf was. Het verkrijgen van een telefoonaansluiting duurde drie maanden. En het enige verkrijgbare toestel was de grijze T65.
@theo-is-dood | 11-08-23 | 14:36: u moet wel 120 jaar oud zijn.
Theo is dood, die schrijft vanuit het hiernamaals.
Dit soort bullshit kan alleen maar uit de koker komen van mensen die de trein beschouwen als het Efteling stoomtreintje: leuk om in de zomer in het weekend een keer een ritje te maken, maar als het druk is doe je eerst een drankje en probeer je later opnieuw.
Dat Wouter Koolmees geeneens weet dat zijn bedrijf al decennialang het principe van 'daluren' hanteert (en al even zo lang korting-abonementen voor buiten de spits verkoopt) is ontzettend typerend voor de diepe minachting die bijna alle politici voelen voor mensen die dagelijks met de trein naar hun werk of opleiding gaan.
Precies. Dat werkpaupervolk voegt niets toe aan onze welvaart. Wij, triljardairs, moeten altijd de lasten dragen. Daarom hebben we liever AZC's, want dat is veel goedkoper voor ons dan dat witte voetvolk met hun welvaartsmaatschappijtje.
En de spits is van 06:00 - 11:00u en van 15:00 - 20:00u.
Zet het er wel weer bij op m'n facturen...
En later gaan wij van wc-eend ons afvragen waarom niemand wc-eend of de trein gebruikt.
Realiseer u dat u de dikke dienstauto's met chauffeur betaalt die ik regelmatig voor het NS Eempolis gebouw in Amersfoort op de stoep geparkeerd zie staan als ik station Amersfoort uitloop aan de achterkant...
U lult dom. Koolmees woont op loopafstand van Rotterdam Centraal en komt met de benenwagen. Naar Amersfoort reist ie 1e klas. Niets geen dienstauto.
Financiert de NS zichzelf? Of gaat er ook nog een sloot belastinggeld naartoe?
Ongelooflijk wat een voorschot allerlei media nemen op dingen die nog niet eens besloten zijn.
Dit is wat de NOS zegt: 'De NS MAG (hoofdletters van mij) met ingang van 2025 gaan variëren met de prijzen van treinkaartjes, bijvoorbeeld voor reizen in de spits of op bepaalde trajecten. Dat staat in een brief van staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Of er een apart tarief komt voor de spits staat overigens nog niet vast.'
Behalve dan dat NS directeur Koolmees dit zelf heeft voorgesteld.
www.transport-online.nl/site/155968/n...
Dus ik acht de kans zeer waarschijnlijk
En jij denkt dat na jarenlang lobbyen en proefballonetjes de NS NIET per direct in 2025 spitstarief ed in gaat voeren om maximaal mensen uit te zuigen die geen andere keuze hebben? Dat is denk ik op z'n best hopeloos naïef.
@Gregovic | 11-08-23 | 12:26: Dat doet er niet toe. Dan zou de discussie er hier op zijn minst over kunnen gaan welke rol de media bij dit soort beslissingen hebben, het gaat hier nog steeds om een voorstel. Het besluit moet eerst nog door de Tweede Kamer goedgekeurd worden.
Dat staat in de tweede alinea in het AD, maar ook die kopt met: 'Kabinet geeft groen licht voor spitsheffing in trein, maar Kamer krijgt laatste woord.'
Maar inderdaad even later: 'Toch gaat het inmiddels demissionaire kabinet niet voor een extra spitsheffing liggen, melden bronnen aan deze site. Wel wil staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) dat ook de Tweede Kamer zich hier nog over kan uitspreken.'
Vivianne Heijen is van het CDA.
Wouter Koolmees was van de d'66. Dat u het maar weet.
Op 26 september is er een debat over de hoofdrailnetconcessie.
@weblynx | 11-08-23 | 12:23: Dit verhaal vertelt alleen niet dat het voorstel tot tariefsverhoging in de spits in 2010 en 2017 niet door de kamer gekomen is oftewel zoals de Volkskrant het zegt: '.. is afgeschoten door de politiek.'
In 2019 zou er een proef komen maar die is door corona even later ook niet doorgegaan.
In China met de trein geweest. 300+ kmh en stoelen waar je horizontaal op kunt. Voor een beetje service willen mensen best betalen.
Ha ha 300 km per uur in Nederland. Zo breed is ons land nog niet eens.
Dus ipv de daluren goedkoper te maken verhogen ze prijs voor de spitsuren. Mooi voor al de echt hardwerkenden die op tijd op hun werk moeten zijn (dus niet de ambtenaren...) Stelletje ongelooflijke prutsers! (Ik heb er andere woorden voor maar dat kan ik helaas hier niet uiten)
Als de daluren al tegen kostprijs zouden zijn (moet toch welhaast met al die subsidies) dan kan die niet verlaagd worden tenzij we meer subsidiëren.
Misschien is het voor de overheid (en Shell) interessanter om meer accijnzen binnen te halen via de auto's op de weg. Dus maken ze die treinen tyfus duur.
Ik denk dat u niet helemaal begrijpt hoe graaien werkt. Het is eigenlijk heel eenvoudig: je maakt de dingen niet goedkoper, je maakt ze duurder!
Negen van de tien mensen die in de ochtendspits in de trein zit krijgt zijn treinabonnement betaald door de werkgever.
Beetje bizar is het wel. Ze zouden de dalurenkorting moeten opheffen. Het lijkt de hele dag wel spits (behalve in de 1ste klas natuurlijk).
Al die opa's en oma's die na negenen de trein pakken hebben toch geld genoeg.
Met die laatste zin stoot je wel onze Henk Krol tegen het hoofd.
Ongelofelijk hoe de graaiers deze prijsverhoging verantwoorden. Het is te druk dus we gaan de klanten wegjagen! Als de trein een groot succes is en er veel mensen mee rijden en het daardoor druk is, is de oplossing eenvoudig: meer en langere treinen voor passagiers in de spits, geen goederenvervoer in de spits, continue strenge controles tegen zwartrijders en andere asocialen.
En als dat te moeilijk is voor de NS en ProRail graai falers en ze blijven huilen dat dat wat men in het buitenland gewoon doet in Nederland op magische wijze onmogelijk is dan is het tijd voor een harde draai om de oren: ProRail wordt genationaliseerd en onafhankelijk gemaakt van NS en NS krijgt echte concurrentie en strenge prestatienormen.
Het is ook uw geld!
U weet waarschijnlijk niet dat in het buitenland er veel minder treintjes rijden dan in Nederland. Japan is wereldkampioen, maar Nederland is een mooie tweede op de schaal van veel treinen.
Het probleem is dat de Nederlandse bestuurders in eerste instantie roepen dat iedereen met het duurzame OV moet gaan, vervolgens de NS met een probleem opzadelt, want te weinig treinstellen, die ze dan in rap tempo gaan aanschaffen. ProRail daar in tegen moet bezuinigen en kan niet investeren in de infrastructuur om al die extra treintjes te kunnen laten rijden.
Dus ministerie van EZ (NSR) zegt meer reizigers, meer en snellere treinen. Ministerie van Mileu en Infra (ProRail) zegt minder geld uitgeven aan het spoor.
Laat die faal ambtenaren in Den Haag eerst maar eens op één lijn komen, voordat er weer paniekbeslissingen moeten worden genomen.
De verzuiling in Den Haag is groter dan ooit te voren.
@Peerkeoud | 11-08-23 | 11:48:
Interessant dat u het favoriete smoesje van NS herhaalt, dat het Nederlandse spoor toch zo druk is, en dan vervolgens zegt dat dat volgens EZ eenvoudig op te lossen is: meer en snellere treinen.
Het Nederlandse spoor zit vol met goederenvervoer, niet met treinen met reizigers. Dus als het spoor in de spits te druk is is de oplossing simpel: geen goederenvervoer in de spits. Maar dat wil NS niet want goederenvervoer levert veel meer op dan reizigers, goederen reizen niet zwart en klagen niet bij vertraging.
Als NS van mening is dat dit echt niet anders kan moet deze spitsheffing anders ingericht worden: de spitsheffing wordt door de reizigers betaald aan de staat en niet aan NS, en voor elke euro spitsheffing betaalt NS ook nog een euro extra aan de staat. En dan kijken we wel even of NS de heffing nog steeds de enige oplossing vindt.
@Peerkeoud | 11-08-23 | 11:48:
Probeer Zwitserland. Zelfde hoeveelheid en drukte spoor, ook nog eens heul veul bergen en tunnels, 2.5 keer zoveel stations als Nederland met 9 miljoen inwoners. Waarom werkt het? Omdat de Federale overheid de SBB als "flag ship" beschouwt van Zwitserland en dat moet gewoon goed zijn.
@Tttt | 11-08-23 | 12:45: NS rijdt alleen met reizigerstreintjes, niet met goederen, en al helemaal niet in de spits.
Waar het om gaat is dat de ene ambtenaar wil dat er meer treinen gaan rijden en de andere ambtenaar wil dat er minder in de spoorinfrastructuur moet worden geïnvesteerd. Dat bijt elkaar.
@Basil Fawlty | 11-08-23 | 13:01: Maar onze bestuurders vonden dat Brussel 100% gelijk had en dus de NS moest opsplitsen in NSR en ProRail. Dat was veel beter, volgens Brussel en Den Haag.
Hier zetten twee ministeries de bedrijven tegenover elkaar. Dat werkt.
@Basil Fawlty | 11-08-23 | 13:01: Dus mag er ook heel veel geld heen. Dat is een politieke keuze.
@Peerkeoud | 11-08-23 | 13:36:
Het maakt natuurlijk niet zo veel uit of NS of ProRail of een andere club uit die paraplu met de goederentreinen rijdt. Op de treinenradar zie je precies hoeveel personenvervoer treinen er rijden, en dan is het ineens echt niet zo druk op het spoor.
Dus die smoes dat het te druk is gaat gewoon niet op. Er moet inderdaad worden geïnvesteerd en niet gesmoesd dat het allemaal niet kan. En als mensen uit de auto in de trein moeten moeten de goederen even wachten.
@Après toi | 11-08-23 | 14:10:
Niks mis mee als het goed wordt besteed. En daar schort het aan in Nederland.
Ook hier weer de universele oplossing die na maanden vergaderen en overleggen met consultants wordt toegepast. Het geld wat aan het begin beschikbaar was is hier in de tussentijd allang opgebrast.
Iedereen de auto in jagen, en dan de benzine weer een stuk duurder maken. Het plukken van de burgers is agendapunt nr 1
Ooit bond ik de strijd aan tegen de nederlandse 3-kussen cultuur. Een onbekende medestander kwam ook in het verzet, hij slingerde er zelfs een website over in de lucht. Dat stomme 3-kussen gekut. We hebben het niet gered. Het wordt een kwestie van een generatie van 3 à 4 eer de Nederlander het belachelijke ervan ook daadwerkelijk inziet. Net zo belachelijk als het gebezigde synoniem voor 'hardwerkende' Nederlander. Mijn dochter is gezakt voor haar examen VWO omdat ze gewoon 'werkende' Nederlander had opgeschreven. Onvolledig, oordeelde de leraar. 'Ja maar meneer' sputterde ze tegen bij de examencommissie, 'mijn overgroot opa opperde dat het bouwen van de Afsluitdijk pas echt hard werken was. En ondernemers!' Ze is alsnog geslaagd.
Heldere geesten daar bij die examencommissie! Zou het hier ook 3 à 4 generaties duren voordat men......
Als we nu geen treinen meer laten rijden, dan wordt het aantal "te laat vertrokken en/of uitgevallen" helemaal tot 0 gebracht. Doelstelling gehaald dus bonus ?
Dan krijgen ze een bonus voor de omzet die negatief dus moeten ze betalen?
Voor raamambtenaren geen probleem. Die gaan heen na de ochtendspits en een behoorlijke tijd voor de avondspits weer terug.
Cry about it.
Je e-mail lezen kun je thuis inderdaad ook.
Logische voorstellen. In de spits zitten de treinen bomvol, terwijl ze in de daluren bijna leeg rijden. Dat kun je tegengaan door de schaarste te beprijzen, zodat reizigers hun gedrag aanpassen.
Dat is een luxe die vooral voor volstrekt overbodig personeel is weggelegd.
Er is geen marktwerking. Bijna alle reizigers in de spits rijden op kosten van de overheid ( ambtenaar of student of docent etc) of andere grote werkgever.
Tuurlijk, joh, is weer de schuld van de reiziger, die moeten zich maar aanpassen. De NS is niets meer of minder dan een vervoersbedrijf VOOR reizigers en niet andersom.
Op welk ministerie werk jij ?
Een werkelijk ongekend domme opmerking over een ongekend domme maatregel. Het gros aan mensen in de spits, of het nu OV of auto is, reist dan omdat men iets van 8.00 of 9.00 op het werk moet zijn. Voor veel bedrijven en werknemers is er niet de luxe van dat kunnen aanpassen.
Tunnelvisie? Je kan de kaartjes in de daluren ook goedkoper maken.
@Nuuk | 11-08-23 | 11:29: Waarom moeten alle mensen tussen 08:00 en 09:00 uur op het werk zijn?
Vragen, vragen, vragen.
Alsof je voor je lol in een drukke spitstrein gaat zitten. Lekker okselzweet snuiven en lucht inademen die een minuut geleden in de longen van je buurman zat, dat vind jij geil ofzo?
Zelfs mensen die gratis reizen (betaald door de baas) mijden liever de spits. Maar dat kan vaak gewoon niet: werk of school begint op een bepaalde tijd. En je gaat na je werkdag ook niet elke dag 3 uur wachten om weer naar huis te gaan.
Het idee dat reizigers moeten worden 'opgevoed' om te leren om de spits te mijden is idioot paternalisme van mensen die zelf nooit met de trein reizen.
@Peerkeoud | 11-08-23 | 11:38:
Veel bedrijven en instellingen hebben een zekere afhankelijkheid van elkaar, dat hoeft niet direct te zijn.
Je hebt te maken met een bioritme van mensen, het ritme van een gezin/kinderen. Er komen enorme problemen als scholen en kinderopvang open zijn van 10.00 tot 19.00 maar ouders moeten werken op andere uren. Dan kan je dat weer gelijkschakelen maar dan heb je ……….een spits op andere tijden!
Bioritme maakt ook dat globaal werk beginnende op de nu normale tijden gezond zijn en er buiten voor problemen zorgt. Er wordt makkelijk over gedaan, maar zie alle onderzoeken over nachtwerk, zie bv het uitstekende onderzoek verwerkt in het boek Slaap (origineel….) van Walker.
In bedrijven is het belangrijk om veel werknemers op dezelfde tijd aan het werk te hebben. Ploegen in fabrieken, ziekenhuizen, scholen, enzovoorts. Veel verschillende tijden werkt niet. Veel mensen kunnen ook niet thuiswerken omdat aanwezigheid vereist is in werk, of dat het in ieder geval zeer veel meerwaarde heeft.
@Nuuk | 11-08-23 | 11:48: Tuurlijk, snap ik wel, maar met Corona reden er zelfs minder treinen omdat de spits niet druk genoeg was. Nu moeten we plotseling allemaal weer naar kantoor.
Keuzes, keuzes, keuzes.
Goh... hier spreekt een groot econoom! Dat we daar niet eerder op waren gekomen.
Zo is dat
@Midlifecrises | 11-08-23 | 11:35: Die zijn al heel goedkoop.
@Nuuk | 11-08-23 | 11:29: Kijk eens iets verder dan je neus lang is. Genoeg mensen die (gedeeltelijk) thuis kunnen werken, of die ook op andere momenten van de dag hun arbeid kunnen verrichten. Dat zag je tijdens Corona al heel goed.
@Après toi | 11-08-23 | 12:23:
Er zijn maar weinig mensen die thuis kunnen werken. Je onzekerheid straalt er vanaf met je “gedeeltelijk”. De effecten van corona op thuiswerken en op mobiliteit zijn onvoldoende onderzocht. Lees maar na, en zoek zelf op.
Duurder OV zal meer mensen in de auto jagen. De weg terug is veel lastiger, ook daar is ruim onderzoek naar gedaan.
Het gedwongen thuis zitten heeft een bewezen ernstig nadelig effect op de economie gehad.
Dit is gewoon een idioot plan en dat verdedigen omdat het nu eenmaal uit je politieke hoek komt, is bijzonder dom.
@Nuuk | 11-08-23 | 12:43: Het scheelt al als mensen 2 dagen thuis werken en 3 dagen op de zaak. En er zijn echt legio mensen die heus niet de hele tijd op een vaste werkplek hoeven te zitten. En die dus prima vanuit huis kunnen werken.
Dat dit een nadelig effect op de economie zou hebben, zou ik graag eens uitgezocht zien worden, want dat is nieuw voor mij.
@Après toi | 11-08-23 | 12:51:
Zie corona. Mensen die elkaar kunnen opzoeken, verschillende bedrijven en instellingen die gelijktijdig werken zodat er onderling gebruik gemaakt kan worden van diensten en produkten. Er is een reden dat economische activiteiten in meerderheid zelfde werktijden hanteren. Ook wel bekend als een agglomeratie effect, alleen nu niet alleen ruimtelijk, maar ook in tijd.
Het zijn de managers, de projectleiders die wel eens thuis kunnen werken. D66 en vvd types. Mensen met meestal lage inkomens moeten wel op vaste tijden aanwezig zijn, zo is dat werk geregeld en die mogen dus de prijs betalen voor de idiote plannen van welvarende d66 types. Het geeft maar weer aan wat een aso-volk er bij vvd/d66 rondloopt.
Corona heeft wat betreft genoeg duidelijk gemaakt en dat het thuiswerken economisch nadelig was.
@Nuuk | 11-08-23 | 13:03:
@de IJsman plempt hier afgelopen week een rijtje fopjobs, afkomstig van de openstaande vacatures van één gemeente. Daarbij vergeleken klonken "diversiteitsmanager" en "klimaatcoach" ineens supernuttig.
Dan is thuiswerken inderdaad geen probleem.
@Dandruff | 11-08-23 | 13:13:
Ik ga nog eens zoeken, klinkt veelbelovend, maar dat is precies het probleem. Mensen met betrekkingen (ik noem het geen baan) die voor anderen bepalen wanneer te werken.
Het is een uiterst simplistische manier van denken. Ingegeven door types die van Nederland een kantoor willen maken. De andere sociale verplichtingen zijn echter minstens zo belangrijk. Je krijgt het nooit voor elkaar dat een stel dezelfde werktijden kan krijgen, èn dat kan afstemmen op schooltijden; gezinnen met kinderen zijn een grote groep binnen de werkenden.
@Nuuk | 11-08-23 | 13:03: Niet iedereen kan thuis werken -zorg, horeca, productiewerk- maar er blijft echt genoeg werk over dat wel vanuit huis kan gebeuren. Dat bleek dus ook wel tijdens Corona. De economische schade ontstond vooral tijdens de lockdowns, toen bijna alles dicht was.
@******** | 11-08-23 | 11:44:
En waarom moeten de colleges op universiteiten en hogescholen allemaal om 8:30 uur beginnen? Waarom niet een uurtje later? Waarom kun je op vrijdag op de Haagse ministeries een kanon afschieten?
@theo-is-dood | 11-08-23 | 14:54: Precies dit.
Dat thuiswerken ging zo slecht dat mijn oud werkgever nu overgegaan is op 3 dagen per week dat de kantoren open zijn. De medewerkers moeten minimaal 1x per week op kantoor zijn. De rest van de tijd is het thuiswerken.
Wat heeft deze regering toch tegen de gewone hardwerkende burger die zijn mening niet baseert op wat de traditionele media en de staatsomroep hen opdringen.
Probleem is dat de trein winstgevend moet zijn.
Dat zou niet hoeven.
Het is een publiek transportmiddel, het hoofddoel zou niet moeten zijn om geld te verdienen maar om de inwoners tegen een redelijk tarief van a naar b te brengen.
Er zijn zat landen waar de trein wordt gesubsidieerd en het alsnog goed te doen is.
Fijne is wel; OV is aftrekbaar van je belastingaangifte.
Tja. Die miljarden gaan nu eenmaal naa
R de klimaat en stikstof consultants en adviesbureaus.
Koolmees is een typische vertegenwoordiger van de 'ikke en de rest kan stikken' moraal. Verplaatst zichzelf, naar ik aanneem, gerieflijk met dienstauto met privéchauffeur en de mensen die geen keuze hebben wat betreft tijd en vervoersmiddel kunnen met een overvolle trein. Belangrijk is de vraag waarom de kaartjes tijdens spitsuren veel duurder moeten worden: voor de NS is het zeer rendabel om zoveel mogelijk mensen in de treinen te proppen en het ongemak is voor de reiziger. Overigens is de ritprijs voor treinreizen tijdens de spits al jarenlang veel hoger dan het zgn. dalurentarief. Er is geen enkele rechtvaardiging voor de verhoging van de prijs behalve graaien door de NS top.
Dit is een verkapte extra subsidie voor NS. Overgrote meerderheid van de reizigers dat met NS reist in de spits is of ambtenaar of student. Beide groepen reizen op kosten van de overheid/ belastingbetaler en zien niet eens de rekening. De overheid legt dus een heffing aan zichzelf op ten gunste van NS.
De rest van de reizigers in de spits bestaat uit werknemers van multinationals e.d. die ook reiskosten volledig vergoed krijgen.
Spitsheffing in de trein, spitsheffing voor de automobilist, alles ter eer en meerdere glorie van de (politieke) elite. Alleen een grote revolutie kan hier een eind aanmaken.
Precies. Laat alle reizigers een middelvinger opsteken naar Koolmees en de NS en gratis reizen per trein, net zolang tot de NS top begrijpt dat we dit niet meer pikken. De boetes sturen de controleurs maar door naar NS hoofdkantoor.
Hier zul je steeds meer medestanders voor krijgen. Mij heb je alvast. Ik wil de verzorgings-staat terug. Niks mis mee. En allemaal een stukje meer welvaart. Nederlanders zijn hardwerkende, innovatieve en praktische luitjes, dus waarom niet ?!
Heel briljant en heel slim bedacht. Draai elke arbeider, verpleegster, tandartsassistente, leraar, an andere locatiegebonden middenklasse werker die geen EV laadpunt voor de deur heeft en voor een betaalbare woning naar omliggende dorpen en regio moest verhuizen verder de nek om, in hun poging alle stedelingen die of erg welgesteld zijn, of 100% van uitkeringen en subsidies leven, van hun diensten te voorzien. Geniaal
Van de hardwerkende burger plukken is de makkelijkste weg.
Koolmees. Als hij nou eens Slakkenspoor had geheten?
Demissionair maar niet onschadelijk. Wel onverantwoordelijk.
Waarom konden de nieuwe verkiezingen niet meteen?
De gratis ritjes van de kanslozen moeten ergens van betaald worden, dus raken we de werkenden die geen keuze hebben
Gratis huisje gratis zorg, gratis vakantie gratis wasmachine gratis boodschappen.
Worden ook door de werkende betaald.
Dus meer mensen in/met de auto. Dat levert de schatkist veel meer op. De NS is een kostenpost en kost de schatkist alleen maar geld.
Helemaal niet: NS betaalt juist een vergoeding om te mogen rijden.
@Jan Laefcutte | 11-08-23 | 10:37: Die willen ze afgeschaft hebben.
'Ook wordt de concessievergoeding omgebogen naar een subsidie. De NS betaalt al jaren 80 miljoen euro per jaar voor de concessie, die een omzetwaarde heeft van zo’n 2 miljard euro. Vanaf 2025 hoeft de NS geen vergoeding meer te betalen. In plaats daarvan krijgt het bedrijf een subsidie van 13 miljoen euro per jaar. Daardoor loopt de staatskas in totaal 837 miljoen euro mis.'
Hoe jaag je iedereen de auto in, Koolmees kan het. Wat overblijft zijn de paupers die toch al geen kaartje kochten.
Maarreh het demissionaire kabinet wil naast NS ook andere bedrijven toestemming geven om naar internationale bestemmingen als Parijs, Berlijn en Londen te rijden. NS verliest hierdoor vanaf 2025 het alleenrecht om naar het buitenland te reizen,met uitzondering van de trein naar Brussel.
Onbegrijpelijk domme beslissing. Inderdaad, mensen staan niet voor de lol in de spits in de trein en inderdaad gaat dit uiteindelijk (zoals alles wat de overheid verzint) ten laste van de portemonnee van degenen die verplicht en niet anders dan met de trein kunnen.
Dit staat ook in het artikel in de Volkskrant:
'Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Openbaar Vervoer heeft beloofd de concessie eind augustus naar de Tweede Kamer te sturen. Eind september wordt er dan over gedebatteerd. Vooral de spitsheffing is omstreden. Eerdere voorstellen daartoe werden in 2010 en 2017 afgeschoten door het parlement.'
Jazeker, en dat is met oa het auto bezit en gebruik niet anders. De gehele overheid is gericht op mensen meer onder controle zien te krijgen en meer geld af te nemen.
Dat getouwtrek van de overheid verrichten ze op een dusdanige manier dat de.bevolking nèt niet in opstand komt.
Ik dacht dat een demissionair kabinet geen belangrijke beslissingen mag nemen? Het volk financieel kapot maken lijkt me toch redelijk belangrijke beslissing…
Het kabinet haat en veracht ons en mag dus te allen tijde een beslissing nemen die ons benadeelt.
@MAD1950 | 11-08-23 | 10:20: het is geen haat, het is erger... de bestuurslaag negeert de burgers maar laat haar oren enkel hangen naar de multinationals en de happy few. Ze zijn nu even te druk aan de oostgrens om daar een eindeloze oorlog te hitsen ipv een diplomatieke uitweg te zoeken.
Demissionair betekent eigenlijk: dictatoriaal. Ze kunnen alles doen, niemand kan ze nog wegsturen. Je hebt het Rutte al twee keer lachend horen zeggen. Na Rutte 3 en nu ook weer.
Maar alle onrendabelen en uitvreters krijgen nog steeds gratis kaartjes via hun sociale dienst dus Woutertje gaan die 12 reguliere kaartjes van vaste reizigers die hij verkoopt nog onaantrekkelijker maken. Geweldig plan, net als de pensioenwet waar hij grotendeels voor verantwoordelijk is.
D66 maakt meer kapot dan je lief is.
Van Daluren naar Spitsheffing, waarom mag het demissionair kabinet dit nog goedkeuren?
Van korting op je zorgpremie naar eigen risico bijdrage.
Onze "bestuurders" hebben ook alle alternatieven wegbezuinigd. Dus op een traject waar een trein gaat gaat geen bus meer.
Lange afstandsbussen zijn er ook niet of nauwelijks dus je hebt ook geen alternatief. Daarom bij NS problèmen komt niemand meer thuis maar er is ook geen incentive om die prijzen te temperen.
Andere landen hebben allemaal alternatieven.
Andere landen hebben blijkbaar ook betere bestuurders. Koolmees is een dwaas. Heeft zelf een dienstauto met chauffeur (neem ik aan) en snapt niet dat absurde verhogingen tijdens de spits de keuze voor een auto wel heel makkelijk maakt. Mensen reizen niet voor hun plezier in de spits. Daarvoor zouden ze geld toe moeten krijgen.
Ook dit is weer een gevolg van teveel mensen in een klein land blijven proppen. Arbeid is flexibel gemaakt maar de (betaalbare) woningmarkt zit al jaren op slot. Gevolg als je al aan een woning kunt komen, blijf je zitten waar je zit en kun je veelal niet dicht bij je werk gaan wonen. Maak je deze stap wel en de baan houdt opeens op, ben je de Sjaak. Hierdoor ontstaat er een enorme verplaatsing van mensen die eigenlijk veel te ver van hun werk af wonen. Dit geeft een enorme druk op zowel de wegen als ook in het o.v.
Veevervoer is daarom de juiste woordkeuze, okay in India is het treinverkeer nog iets slechter geregeld.
Waarom lukt hier nooit wat in andere landen wel lukt?
Zou dat misschien liggen aan onze bestuurders?
Heeft u ooit in Engeland in de trein gezeten? Ouwe troep daar. De NS doet z’n werk uitstekend, dit land heeft zo’n beetje het drukste spoorwegennet van Europa.
Het is nog niet zover.
Uit de Volkskrant: 'Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Openbaar Vervoer heeft beloofd de concessie eind augustus naar de Tweede Kamer te sturen. Eind september wordt er dan over gedebatteerd. Vooral de spitsheffing is omstreden. Eerdere voorstellen daartoe werden in 2010 en 2017 afgeschoten door het parlement.'
Over de spitsheffing: 'De NS wil de prijs van de spitskaartjes vanaf 2026 met tientallen procenten verhogen.'
Hele artikel: archive.ph/UUsiz
Wat een visie. Tijdens de spits sta je op de weg naar de remlichten van je duizenden voorgangers te turen maar in plaats van reizen met de trein een aantrekkelijk alternatief te maken duwen we nog meer mensen de auto in. Ga toch fietsen!
NL belastingbetaler is per definitie melkkoetje NL staat, en na gedane arbeid de ultieme abortoirervaring middels opgebouwd pensioen in aandelen. Behoudens dan degene die deze constructie hebben bedacht de Binnenhofkliek deze hebben zich op voorhand gevrijwaard middels waardevast pensioen!
Ns zelfde als Schiphol down the drain
Idioot .. het ov in Japan en China is zoveel beter in kwaliteit.
Ik ga elke dag met de trein de helft van de week doet het toilet het niet.
Het is altijd smerig.
Wifi werkt nooit en ook de helft van de week geen stopcontacten
De stations zijn kil zo gemaakt om er niet lang te verblijven.
Ik mis het ov in Azië.
Belachelijk om het nog duurder te maken maar het is allemaal politiek daarom zit die klote koolmees er ook.
Dat onze treinen altijd smerig zijn en stinken is ook een mentaliteitskwestie. Nederlanders flikkeren alles van zich af en als het prullenbakje vol is legt de Nederlander zijn zooi erop, ernaast of eronder in plaats van het even te bewaren voor een lege prullenbak.
Klopt maar Chinezen zijn ook niet zo schoon als Japanners maar daar is er gewoon telkens een schoonmaker op de trein.
En de meeste treinen hier hebben een afvalbak die of vol zit of plakt of te klein is.
China, de hoge snelheid, lange afstands treinen zijn goed. Met 3000 tegelijk instappen op Beijing station dan wat minder. Maar de kleinere boemeltreintjes zijn gezellig, maar verre van goed.
@JJMS | 11-08-23 | 10:08: Klagen, klagen en in de tussentijd niets doen om het ongewenste gedrag tegen te gaan. Je zou de aso er op aan kunnen spreken en hem daarmee in het gareel helpen.
Zo heb ik laatst aan een getintiër gevraagd of het in z'n eigen land normaal is voeten op stoelen te plaatsen. Geen antwoord, maar hij plaatste z'n voeten weer op de vloer zoals normaal is in mijn land.
@HankHill | 11-08-23 | 11:18: Mazzel dat je het kan navertellen. Hij had je net zo makkelijk een mes tussen je ribben kunnen steken.
@Peerkeoud | 11-08-23 | 11:57: Had me niet uitgemaakt, ik heb toch niets om voor te leven.
De liberale en progressieve elegie bestraft dus de werkende onder en middenklasse die ze uit de steden weggejaagd hebben met extra heffingen. Want niet de ambtenaren en consultants hebben daar laser van. Maar de verplegers, winkelbediende, leraren etc. Die wel in de spits moeten reizen.
Heeft d’65 wel weer mooi voor elkaar met koolmees. Hun haat tegen de verkeeerd stemmende onderklasse kent geen einde. Alle
Maatregelen van hun zijn altijd tegen de
Onder en midden klasse en voor de consultants/ambtenaren klasse.
Vermeld voortaan ook gewoon ff bij ieder artikel over de NS het salaris van dit gegunde baantje aan Koolmees: www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/537...
Vermelden kan je leren: "Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen. Dat is ongeveer drie keer zo veel als hij ontving als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid."
@HankHill | 11-08-23 | 11:27: Dank Hank!
Mijn dochter heeft het een tijdje geprobeerd om met de trein op haar werk te komen, maar ervaarde exact hetzelfde wat @Mosterd beschrijft. Daar bovenop de vertraging meewegende is ze weer in haar autootje gaan zitten. ook niet alles hoor, in de file staan, maar je hoort tenminste je eigen muziek, ruikt geen vreemde mensen, je hebt een zitplaats, komt vaker op tijd aan en zelfs de prijs is om het even.
Je moet nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt gekocht, maar dat is precies wat de NS wel heeft gedaan.
De NS had nieuwe treinen besteld die ergens in de toekomst geleverd gaan worden. Maar toen de reizigers aantallen door corona tijdelijk even omlaag gingen verkocht de NS meteen de oude treinen. Hoppa, geld op de bankrekening.
Nu corona voorbij is en de reizigersaantal weer normaal zijn geworden heeft de NS ineens te weinig treinen. Kunnen ze wel overal kortere treinen inzetten, maar daar los je het probleem niet mee op.
En als straf voor de kortzichtigheid van de NS mogen de passagiers het gelach betalen.
Lange treinen verbruiken ook meer energie. Meer en langere treinen per uur geven wel de noodzaak om ook geld te stoppen in de infrastructuur. Laten onze bestuurders nu juist tegen ProRail zeggen dat men moet bezuinigen.
Nadat de VD666 jarenlang het fundament van Nederland hebben gesloopt vanuit de tweede kamer gaan ze nu 'ondergronds' verder met het ondermijnen van de samenleving en het verrijken van de 'happy few'
Het is niet alleen tijd voor nieuwe verkiezingen maar ook tijd om de bestuurslaag eronder eens flink te vernieuwen.
Noem die 1000 personen per week maar de happy few ja.
Gaaf!
Logisch dat de NS dit doet. Als de vaste kosten hoog zijn (treinen) is het heel inefficiënt de capaciteit te laten leiden op twee korte pieken per dag. Terwijl ze de rest van de dag niet nodig zijn. Daarom draaien fabrieken ook 24 uur per dag en zijn vakantiehuisjes in het weekend en vakantie duurder.
Vraag is dus hoe je die pieken kleiner maakt. Mijn voorkeur zou zijn dat de overheid universiteiten en hogescholen dwingt naar andere tijden (bijv 10-20 uur), gezien nauwelijks betalende studenten nu teveel schaars capaciteit innemen in de spits. Dan hoeft die verhoging van kosten ook niet meer.
Jaaa dwingen, straffen, heerlijk!
Verschil is wel dat de NS van de staat is. Als je echt een betere wereld wil dan moet je publieke voorzieningen misschien een keer lostrekken van marktwerking. Na 40 jaar rampzalig neoliberaal totaal-falen en het succes van de economie tussen 1950 en 1970, is het misschien tijd het roer weer om te gooien.
Dus mensen moeten hun bioritme maar gaan aanpassen aan de winstgevendheid van het bedrijfsleven? Je werkt om te leven; je leeft niet om te werken.
U vergeet voor het gemak dat het OV (de naam geeft het al een beetje weg) een publieke functie heeft. Die dingen moeten gewoon rijden, voor een eerlijke prijs. Maarja, privatisering hè!
@John McClane | 11-08-23 | 09:58: ik vind het idee van JvNB wel een goeie. Maar dan ook doorzetten….in de spits alleen forenzen toelaten die daadwerkelijk naar hun werk gaan. Geen studenten, geen opa’s en oma’s (die kunnen wel wachten tot 10:00), geen asielzoekers op weg naar whatever. Alleen mensen met een vliegticket mogen ook. Ambtenaren kunnen ook prima thuis niets doen!
Lijkt me prima.
Niet dat ik met de trein gaat….die is voor paupers….
@Als_je_me_nou | 11-08-23 | 10:19: ik gaat. Rotterdammert?
Een land met lege weilanden waar de burger de melkkoe is.
Mooie tegel.
Cynische Gna!
@Basil Fawlty | 11-08-23 | 12:01:
In het kader van The Great Escape: als jullie daar nog een au pair op leeftijd zoeken, dan hou ik mij aanbevolen! ;-))
@MickeyGouda | 11-08-23 | 12:11:
Lol! Ik zal ruimte vrijmaken. Maar geen jonge hier. Grappa mag wel.
Wat fijn, wat fijn.... we gaan nooit meer met de trein.
Niet slecht voor een oud minister Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Ze hadden Hugo de Jonge er op moeten zetten, dan was de NS allang een gezonde klantgerichte organisatie geweest.
U snapt dingen !
Simpel: ga thuiswerken.
We hebben allemaal gezien dat het kan en in de VS lukt het ook. U kunt wel goed uw best doen op uw bullshit job door productiviteit te simuleren met uw aanwezigheid, maar wat heeft het voor nut? Netto gaat uw leven er amper op vooruit als u denk "carrière" te maken in een marginaal hogere loonschaal. U heeft geen carrière, u heeft een baan. En hoe minder tijd u daarmee kwijt bent, hoe meer tijd u heeft om misschien toch iets nuttigs te doen.
Kantoorpersoon denkt dat iedereen een kantoorbaan heeft.
Dat vind ik een goeie. Ik ga meteen mijn werkgever vragen of ie een complete produktielijn in mijn tuin wilt zetten.
Leuk als je huis in de fik staat en het brandweermens thuis de plantjes water geeft,
Geleuter van een dronken aardbei. Ik zal mijn vrouw en dochter vragen of ze de patiënten in het ziekenhuis per videoverbinding kunnen verzorgen.... E zijn heel veel mensen die op locatie moeten werken. Als jij altijd thuis werkt heb je misschien zelf een baan die net zo goed niet had kunnen bestaan.....
@Duwbak_Linda | 11-08-23 | 09:47: Voor wie zich aangesproken voelt! En dat geldt zeker voor de helft van de bevolking. Verpleegkundigen moeten wat mij betreft een gratis auto krijgen, want de trein kan je ook niet vertrouwen als je wel belangrijk werk doet.
@Mckenna | 11-08-23 | 09:52: Zorg, MKB, bouw, metaal, techniek, productie, onderwijs, veiligheid, schoonmaak, horeca, distributie, vervoer. Allemaal sectoren waarvoor mobiliteit geen privilege is. Maar weet zo'n Koolmees veel.
Een raamambtenaar kan inderdaad thuis ook uit het raam kijken.
@Jafco | 11-08-23 | 09:48: In het ziekenhuis waar ik geopereerd ben gaat het niet per video ,maar per intercom dan ziet die verpleging tenminste de ellende niet en kunnen ze in de verpleegpost gewoon ongestoord verder met Facebook en hun volgende Tui trip boeken;)
@Duwbak_Linda | 11-08-23 | 09:59: mwah, MKB, onderwijs? Dat kan op z'n minst hybride. De rest automatiseren we. Moeten we alleen wel de surplus paradox tussen kapitaal, arbeid en automatisering oplossing. Dat kan door kapitaal internationaal flinkt te belasten denk ik.
Laat de Corona des doods maar weer komen!
Een top reaguursel naar mijn hart.
Schaf eerst die daluren kaart maar eens af. En zet eens dat halve leger aan veiligheidspersoneel in dat toch maar op een kluitje doelloos rondhangt op de grote stations. Zij kunnen bijvoorbeeld de toegangscontrole aanscherpen op de kleine stations.
Als je mensen uit de auto wil hebben moet je wel een aantrekkelijk alternatief bieden, maar de OV-opties worden al 20 jaar stelselmatig duurder en slechter gemaakt.
Tussen centra van de grote steden is de trein nog steeds best handig, maar de politici vergeten wel eens dat half Nederland op bedrijventerreinen werkt die met het OV slecht bereikbaar zijn.
Ja, OV naar bedrijventerreinen is ook alleen in de spits mogelijk rendabel te maken, maar om daar dan weer een aantal bussen, trams of treinen voor aan te schaffen is ook weer zo iets.
Dan regelen de werkgevers op die bedrijventerreinen een pendeldienst met busjes naar hun bedrijf. Waarom moet de overheid dat regelen?
Als je een vaste baan hebt, dan betaald de werkgever de reiskosten, min of meer. heb je een nul uren contract, dan ben je de klos. En zowiezo is het een hel in de trein. Maak er dan ook nauwelijks nog gebruik van. Te meer omdat je niet zeker bent of je überhaupt aan komt op de plek van bestemming en dan is het nog de vraag of je er weg komt.
*betaalt
*sowieso
*Ik maak
*Temeer
Nulurencontract
@HankHill | 11-08-23 | 11:32:
aankomt
Ik was even op vakantie in Bitburg deutschland (u weet wel, van dat bier) en twee meter over de grens naar Luxemburg: alle openbaar vervoer GRATIS. Trein, bus, metro, huifkar, koets, ov fiets ... alles gratis.
En niet van dat afgerachde spul wat ze hier in NL hebben. Gewoon fatsoenlijk spul.
En voor zes (6) euro extra reis je door heel Luxemburg eerste klas (met restauratie wagon).
Dat is nog eens zorgen voor fatsoenlijk OV en de burgert
Dat klinkt fantastich. Het OV aldaar is niet geprivatiseerd neem ik aan?
Nederland is het testcase-land, waarbij bekeken moet worden hoe de overheid de burger tot op het bot kan uitknijpen eer men werkelijk begint te protesteren.
Met die vergaarde kennis is staks heel de EU aan de beurt.
@Osiris | 11-08-23 | 09:49:
In Nederland is de NS niet geprivatiseerd. Het is "op afstand geplaatst". Dus hebben de bestuurders zonder afbreukrisico zichzelf eerst "marktconforme salarissen" toegekend. Niet alleen bij de NS. Het is/was een leuk kunststukje.
@Louter Leuter | 11-08-23 | 09:57:
Dank u, maar dat was niet mijn vraag; was benieuwd naar de situatie in Luxemburg.
Ach Luxemburg. Gratis OV, levenskosten veel lager dan hier en het hoogste gemiddelde salaris van Europa. Wat een rotland.
- Roedels """jongeren""" die zich agressief naar medepassagiers opstellen. Als ze al niet gratis rijden door uitgedeelde "gemeente OV passen", dan rijden ze wel zwart.
- De enige stoelen die vrij zijn, is Yoghurt/melk/frisdrank over heen gevallen en niet opgeruimd/schoongemaakt door de nachtploegen.
- De prijzen zijn SCHRIKBAREND. Autokosten zijn al hoog, maar zodra ik met de trein ga ben ik al meerdere dagen aan boodschappen kwijt qua kosten voordat ik ook maar op m'n bestemming ben aangekomen OP TIJD. Dan ga ik toch liever weer in de file staan.
Die trein moet GRATIS of VEEL GOEDKOPER. Het kán gewoon niet meer Anno 2023 een te duur OV. Kijk naar Noorwegen, bijna gratis. Kijk naar Zweden, bijna gratis. Kijk zelfs naar de UK, dáár is het zelfs goedkoop. En zelfs door Duitsland kan je her en der voor een paar euro van hot naar her reizen.
Mond vol hebben over "klimaatverandering", volledig in psychose miljarden er aan toewijden, maar niet die paar miljoen opentrekken om de kaartjes een beetje goedkoper te maken zodat men dat als goed alternatief ziet om naar de dierentuin toe te gaan?
Wat de neuq.
Precies, even met je zoon naar Nemo in Amsterdam… lekker goedkoop denk je, immers museum jaarkaarten. Maar dan, met de auto betekent parkeren tegen 7,5 per uur, ben je bijna 25 euro kwijt voor 3 uur los van benzine. Of met de trein. Retourtje 2p vanuit Rdam.. euro 70... kansloos dus voor de minderbedeelden onder ons..
In het VK is treinen goed en goedkoop? Wat heeft U gesnoven?
UK is niet goedkoop
@Louter Leuter | 11-08-23 | 09:54: In vergelijking met hier voor hetzelfde aantal KM.
Mooi man.
Met die extra centen kunnen ze weer een rijtje teamleaders, coaches en managers toevoegen aan de oplospiramide.
Als ik met het OV naar het werk zou gaan zou ik mijn dagelijkse reistijd verlengen van 50 minuten naar 4 uur en 50 minuten.
De kosten van dat grapje zullen we maar even buiten beschouwing laten.
Ik weet niet wat u voor beroep heeft maar een beetje werknemer kost de baas toch €100uur Bruto.
En als je mazzel hebt zit er een trein-masturbant naast je. Of zijn er zwartrijders, gekkies, agressieve typjes, anderszins lastigvallers of zakkenrollers aanwezig in trein of op die heerlijk veilige stations. Aan al die animatie hangt natuurlijk wel een prijskaartje he!
Ik zeg: “Rail away”.
En daarmee bedoel ik niet het oudenvandagen boemelprogramma maar dat we wellicht beter kunnen stoppen met railen van personen in postzegeltje Nederland.
Of nochtans alleen nog op bepaalde cruciale trajecten in stand houden.
Okay, dit is de domste take die ik dit jaar gelezen heb. Ook knap.
@Prikkelsnor | 11-08-23 | 09:39: Dank voor de aandacht en het compliment.
Marktwerking. Hét heilige leerstuk uit een rechtse kerk. Alles zou beter, efficiënter en goedkoper worden. Moehahahahahahahahahahahahaha.
Neem nou eerst je medicijnen eens voordat je gaat cugelguren.
@D-Fens_1963 | 11-08-23 | 09:37: Geef mij één voorbeeld van succesvolle privatisering. De zorg? De postmarkt? Het OV? Laat mij niet lachen.
Marktwerking is hier niet aan de orde. Zowel prorail als de NS functioneren belabberd tegen veel te hoge kosten en zouden daarom ter ziele moeten gaan. De overheid blijft deze clubs maar subsidieren en daardoor blijven de problemen bestaan.
Koolmees is ook echt iemand die uit bedrijfsleven komt. Ahum
@Bigi Bana Boy | 11-08-23 | 09:38: Telefonie. Dat was het dan ook wel.
Wat is er “marktwerking” aan de NS? De overheid is 100% eigenaar!
Ja hahaha , we lachen mee.
Het probleem is dat die marktwerking ( overigens geen voorstander ) maar ten halve is ingevoerd.
Dus dan werkt het niet - integendeel - het is drie keer niks.
@Bigi Bana Boy | 11-08-23 | 09:38: in principe zijn mobiele telefoon abbonementen beter geworden (prijsverhouding naar MB en belminuten) alhoewel dit ook door technologie komt
@Duwbak_Linda | 11-08-23 | 09:42: Exact. En dat is ook precies de enige sector die mij ook te binnenschoot.
Het bedrijfsleven wil winstmaximalisatie en wil helemaal geen concurrentie. Dat is precies waar dat hele marktdenken de mist in gaat. Als het allemaal zo zelfregelend was, waarom is er dan voor iedere geprivatiseerde sector een toezichthouder nodig met de omvang van een Soviet ministerie? Om te voorkomen dat bedrijven kartels vormen, prijsafspraken maken en nieuwkomers de markt uit te drukken? Vrije markten zijn ons door de strot geduwd door de EU en door de liberale wind die de afgelopen decennia door de wereld waaide. Want ik ken niemand die om een vrije energiemarkt en om ‘concurrentie’ in de zorg heeft gevraagd. Ik heb ook nog gezien waar marktwerking in de woningmarkt zoveel heil heeft gebracht.
Marktwerking betekent: de consument betaalt twee keer zoveel, de service wordt gehalveerd en het salaris van de directeur van de dienstverlener wordt tien keer zo hoog.
@Bigi Bana Boy | 11-08-23 | 09:38: Nederlands Loodswezen. Maarja, rechts bolwerk hè? Löl.
Marktwerking was in veel gevallen de oplossing voor problemen die we niet hadden.
@D-Fens_1963 | 11-08-23 | 10:56: Serieus gap, het werkt niet. Niet als het om zaken voor het algemeen nut gaat. Ik heb ooit wel eens uitgelegd hoe rechts ik ben. Voor mij staan de belangen van de volksgemeenschap boven die van het individu. Dat betekent dat bepaalde sectoren de belangen van het volk voor moeten laten gaan op die van de aandeelhouders. Bedrijven zijn primair gericht op het maken van maximaal rendement op het geïnvesteerde vermogen. Helemaal goed en helemaal volgens de regels van het kapitalisme. Maar daar kun je geen land draaiende mee houden. Zaken van algemeen belang moet je door de staat laten regelen. Want anders rijdt er geen bus meer buiten de randstad en kun je de dokter, glasvezelinternet en noem het allemaal maar op in de provincie wel vergeten. Bedrijven hebben geen moraal of verantwoordelijkheidsgevoel, al laten hun PR afdelingen ons graag denken van wel.
@Bigi Bana Boy | 11-08-23 | 11:32: Eens, maar waarop ik aansloeg was de stelling dat je eea opvoert als holy grail van de rechtse kerk.
Klimaatwarriors die mensen de auto injagen, je verzint het niet
Ahaaa , dan ken je het nieuwe kabinet nog niet.
Zij zullen met het ge ni a le plan komen om het autorijden zwaarder te belasten.
Want dat is goed voor het milieu (sic)
En dáárna uiteraard de auto onbetaalbaar maken.
Iedereen zometeen met depressie thuis :)
@Ambiorix | 11-08-23 | 09:41: Maar iedereen moet wel "meer gaan werken". Briljant leiderschap. Vind je het gek dat mensen geen zin hebben, levert geen fuck op
Het enige lichtpuntje wat ik nog zie is dat ik de BTW van de diesel terug krijg en het mag aftrekken van mijn winst. De trein is alleen een laatste optie als ik ergens in een groot centrum moet zijn. Wat een ramp.
Ik ben vaak meer kwijt aan een treinkaartje van Eindhoven naar Amsterdam dan mijn vliegticket van Spanje naar Eindhoven. Alletwee de prijzen zijn eigenlijk waanzin.
Nee hoor. Dat vliegticket niet. De Nederlandse trein- en taxiprijzen die wel. 15 minuten met de taxi naar EIN is bijna even duur als het ticket EIN-MAD. Madness...
Duur duurder duurst, wat zal het in de toelomst worden, nog duurder.
Blij met de dinoslurper, ook duur maar van a naar b als ik dat wil.
Het demisionair prutskabinet gaat nog even door met hun aanval op de Nederlander en zijn / haar / x portomonee.
Gratis OV kost 'maar' 4 of 5 miljard dacht ik gelezen te hebben bij zo'n linkse rakker zijn blog. Het is veel geld, maar ook weer niet echt heel veel geld.
Zal vast wat duurder uitpakken ineens..
Nee, aub geen gratis OV. Liever geen daklozen die in de winter de warmte van de trein opzoeken.
@Dr. Worstenbroodje | 11-08-23 | 11:58: Geeft u toch een worstenbroodje aan zo'n warmtezoeker?
Ik zeg m'n abbo nu op. Fiets liever een uur en heb dan m'n eigen vervoer in de stad--dan dat ik een netto uurloon kwijt ben en als nog de tram of bus moet pakken bij aankomst.
en reken er maar op dat het dal-uren voordeeltje dan ook verdwijnt want met de spitstoeslag is reizen buiten de spits sowieso goedkoper. Met andere woorden, niet alleen reizigers in de spits maar iedereen gaat gewoon fors meer betalen.
Een rijdende koeienstal richting slachthuis tijdens de spits, dat moet de vleeseters toch als muziek in de oren klinken.
Geert Wilder zei het nog het beste, de Nederlandse burger wordt gebruikt als pinautomaat!
Het kabinet, nu zelfs demissionair, blijft met geld strooien en belast tegelijkertijd de burger. En hoe zit het met studenten die nu massaal in de spits reizen met een ov-studentenkaart, moeten die ook een spitsheffing betalen? Of mogen die straks alleen buiten de spits reizen. Lijkt me een betere oplossing van spitsprobleem
'Je hebt een krant gekocht'?
Mijn opa las de krant voordat hij de kolenkachel ermee aanmaakte. Toen kwam het aardgas. Daar mocht iedereen aan van mijn opa.
De oude wetmatigheid: De trein brengt je van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet hoeft te zijn op een tijd dat het niet uitkomt...
Daar wordt nu aan toegevoegd: ... voor een prijs waar je een nier moet voor verkopen
Lekker dan, ik dacht dat openbaar vervoer juist gestimuleerd moest worden
Wacht maar. Auto's worden zo meteen VERBOTEN. Dan blijft de trein als enig alternatief over.
@Gomezlopez | 11-08-23 | 09:30: fietske
@Gomezlopez | 11-08-23 | 09:30: Lopen dus.
Deze bestuurscultuur zit inmiddels in het DNA van Nederland. Gaan we nog een hoop plezier van beleven.
Nog wat anders; hoe komt het eigenlijk dat die kosten hoger worden?
Oh ja, privatisering. Marktwerking zou zorgen dat de prijzen laag bleven.
Werkt zo uiteraard niet, dat weten we nu wel. Maar wat nu?
Wat denkt u? Zou de NS weer terug in overheid-beheer moeten? Wat zou dat kosten? Of, zou een concurrent niet op het spoor actief kunnen worden?
Dat laatste zal wel weer binnen de EU ernstig gereguleerd blijken. Want stel je voor.
Als je leest hoe de Staat het openbare spoorvervoer met trucjes naar de kloten heeft geholpen, zie wikipedia. Ik heb het twee keer doorgelezen, maar het leest als een vooral bureaucratisch handjeklappen en schuiven met termen. Er moet onder aan de streep geld in zakken verdwijnen.
Afijn, mijn voorstel, de Bundesbahn op het volledige spoor toelaten, enkel de exploitatie van de stations zelf naar de NS, Prorail doet de fysieke sporen.
NS is verzelfstandigd, maw een NV van gemaakt maar staat is nog gewoon 100% eigenaar, is dus wat anders dan geprivatiseerd.
En de DB? Is een grote puinzooi net zoals de NS.
Goede docu die ik doorkreeg van @Smoelensmid.
Reguliert Deutschland sich in den Stillstand? | Am Puls
www.youtube.com/watch?v=29fD2_z05Qc
Gelukkig net nieuwe banden onder m'n auto laten zetten.
In Japan heb je stevige knapen op het perron die mensen de trein in proppen want het kan nog voller.
Dat doen dan wél heel beleefd en met witte handschoenen aan.
In Japan weten ze tenminste wat service is!
Oh ja, een ander voordeel van treinen in Japan is dat er niet in mag worden getelefoneerd.
@Kapitein Sjaak Mus | 11-08-23 | 09:29:
Kan dat wel?
Heb je gewoon hokjes voor hoor speciale telefoon hokjes
In Japan worden niets toevoegende getintiërs bewogen hun heil elders te zoeken.
Volgens mij hebben onze oosterburen het daar met de DB een stuk beter voor elkaar.
Laten we in NL beginnen met het stoppen van het reizen met de trein onder het openbaar te scharen, dat is het allang niet meer.
Nah, de DB is vele malen meer onbetrouwbaar dan de NS.
Ik werk gewoon lekker in het dorp, gewoon om het dorp economisch sterk te houden zoals de meeste hier. Zo af en toe hoor ik in de verte een trein langs rijden als de wind goed staat. Niks te merken van die krappe zweethokken.
Zo krijg je de Nederlander wel de auto in. Straks nóg meer files en er gaat zeker geen extra asfalt bijkomen ivm het stikstof debacle. Ofwel, hoe creëer je een probleem waar de enige oplossing (ja daar komt ie) rekeningrijden is!!
Ik begrijp; de poeplap en poepluier trekken?
Ga motorrijden.
Laat de NS eens gaan praten met de openbaar vervoerders in Luxemburg. Daar is het OV gratis.
Nederlanders zijn een verwend volkje. dit moet, dat moet. Ik MOET opladen, ik MOET WIFI hebben voor dat half uurtje anders weten mijn dinnetjes niet wat ik doe. Laatst naar Schiphol vanuit Groningen getreind. Ideaal, uitstappen en de roltrap naar boven en je staat in de vertrekhal. 2 uur lang relaxed vervoerd. Goed, ik reis wel 1e klas natuurlijk.
In twee uur treinen ben je van Parijs in Bordeaux.
Verwend.... Pfft.
U mag na de schoolvakanties lekker eens een week of twee 's ochtends rond 8 uur verplicht van Rotterdam naar Utrecht , en rond 5 uur retour. Niks niet eerste klas, normaal tweede klas.
En uiteraard zelf betalen.
Fijn opgehokt, staand, en niks niet internetten want ook al is er echt wel wifi, u heeft nauwelijks ruimte om uw telefoon uit uw kontzak te halen. Als die daar nog zit, want de stations zijn vergeven van de steeldieven. Onderweg een sanitaire stop? Ech nie. Frisse lucht? Is voor de koeien buiten, niet voor het werkvee.
Verwend.... Met je 'ik reis wel 1e klas........ Natuurlijk.'
De werkende Nederlander is het Ezeltje schijt geld van de overheid.
Totdat er niet genoeg werkende Nederlanders meer over zijn om de capriolen van de overheid en de politiek te betalen. Dan is het 'game over' voor Nederland.
We kunnen natuurlijk ook op een politieke partij stemmen die dit niet zo wil hebben, en - pakweg - minimaal een kwart van de overheid wegbezuinigt.
Bij voorkeur het goede kwart.
Ik vraag mij werkelijk af hoeveel Nederlanders er zometeen nog overblijven die Netto écht wat aan de pot geven. Vrienden van ons die werken beide parttime zodat ze met toeslagen hun geld netto kunnen aanvullen tot hoger dan iemand die 4000 bruto verdient in de maand. HOE DAN.
De laatste 3 zinnen vatten de boel prima samen. Welke rand idioot verzint dit soort shit. Benzine onbetaalbaar maken en het openbaar vervoer dan ook maar direct. Volgende fase we gaan allemaal weer in arbeiders huisjes wonen naast het bedrijf waar we werken om vervolgens bij het verliezen van je baan direct je huis uitgetrapt te worden.
Arbeidershuisjes in Amsterdam Noord: Fietsendieven en vrouwtjes met hoofddoeken, en om de zoveel voordeuren toch nog een yup met een fiets die 5x zoveel betaald als z'n buurvrouw. Met z'n 3.5k p. mnd bruto in een bovenverdieping zonder werkende keuken en met waterleidingen van lood. De arbeidershuisjes zijn we al lang kwijt.
Nu is het tussen 06:30 en 09:00 en tussen 16:.00 en 18:30 spitstarief.
En zijn nu hele kolonies treinforenzen die 's morgens om 05:30 in de trein stappen en om 15:30 weer terug naar huis gaan.
Een OV kaart buiten de spits kost E119,95 per maand en een OV kaart die ook in de spits geldig is kost E353,80 per maand. Dit scheelt E235,-- per maand. Dit is E22,-- per werkdag.
Dan maar vroeg opstaan.
Wanneer de NS nu haar zin krijgt, kun je er op wachten dat er veel meer mensen heel vroeg op gaan staan. Dat is ook niet de bedoeling en zal de NS de spitsuren gaan verlengen van 05:00 tot 10:00 waardoor je er toch weer duur aan moet.
Aan mijn autootje ben ik minder kwijt.
@lekgoot | 11-08-23 | 09:23: Ik ook. Maar dat is omdat deze al afgeschreven is. En dan rijdt mijn NL-auto nog op LPG ook.
Het is alleen erg vervelend dat er in Nederland en Belgie ook nog parkeermeters zijn.
@Haberdoebas | 11-08-23 | 09:31: Kijk maar uit, binnenkort gaan steden de binnenstad enkel nog toegankelijk maken voor elektriek vervoer. Mag je je oldtimer aan de rand parkeren en... met het OV de binnenstad in.
@EEnzame SchizofrEEN | 11-08-23 | 09:34: Het is een in Belgie gemaakte Zweed uit 2005. Een youngtimer dus.
Kunnen we niet op één of andere manier voorkomen dat er in deze demissionaire periode nog meer van dit achterlijke D66 gedachtengoed door gefietst wordt?
De liefde voor kinderen straalt in dit stukje!
Net in Hongarije geweest. Enkeltje Budapest, 40min reizen met 5 personen is 8€.... Totaal! Luxe dubbeldektreinen met airco. Genoeg treinen en genoeg plek.
Barcelona naar Madrid 9 euro.
EU-geld
Komt de catering dan wel terug in de trein?
Hoe zie je dat voor je als het gangpad volstaat met mensen? De trollydolly kan er niet langs..
Samen met de Hondekop.
Mensen hebben genoeg geld. De eerste klasse zit vaak vol. Er kan dus nog wel wat bovenop. Inchecken met je pinpas is trouwens erg handig.
Als ik langer dan een uur moet reizen, ga ik vaak met de trein. Tijdens de rit kan ik werken. Reizen met de trein levert juist geld op. Reizen met de auto kost me juist geld.
Het is wel jammer, dat het soms druk is. Daar zouden ze zeker wat aan moeten doen.
Je eerste 3 zinnen geven dus feilloos aan wat er o.a. helemaal mis is met Nederland... Jeetje, wat moeten we van ver komen, pffff.
De eerste klas zit vol maar niet met passagiers die betalen
Ah, dus omdat sommigen het (nog) wél kunnen betalen mag het voor IEDEREEN wel wat duurder?
@very-ferry | 11-08-23 | 10:00: Iemand die pocht met z'n vermogen maar verrassend genoeg geen GS Kroontje heeft neem ik niet serieus.
@VP732 | 11-08-23 | 09:43: Dit is niet alleen het geval met het openbaar vervoer. Alles wordt, of is al, flink duurder geworden. De Nederlander betaalt gewoon. Er is dus genoeg geld.
Neem mijn nieuwe buurman bijvoorbeeld. Hij zegt zelf dat ie super links is. Ik zeurde wat over de energierekening. En hij antwoordde, dat het graag betaalde. Want hij heeft toch genoeg geld, en we hebben het allemaal goed in Nederland.
@Kartelmaster2000 | 11-08-23 | 09:53: Als het heel erg druk is, dan wil dit nog wel eens voorkomen. Over het algemeen houdt men zich wel aan de regels.
@very-ferry | 11-08-23 | 10:00: Helaas, niemand zal hier aan ontkomen. Iedereen heeft loonsverhoging gehad. Het geld moet toch ergens vandaan komen. Beter nationaliseren ze de NS weer. Zodat het echt mogelijk is, dat het openbaar vervoer ten goede van het volk komt. De naam Openbaar Vervoer zou eigenlijk niet eens meer gebruikt mogen worden.
@HankHill | 11-08-23 | 11:46: Geen onzin tegels uitpoepen graag. Ik poch niet met mijn vermogen. Als u eens wat minder zou besteden aan onzin, zoals bijvoorbeeld peuken, bier en abonnementen, etc., houdt u ook geld over voor een treinritje.
Wat een heerlijk stukje proza van @Mosterd.
Om de NS weer aantrekkelijker te maken zal het kabinet Timmermans hoge tolheffing op de wegen heffen via kentekenregistratie. Wel zo hoog dat automobilisten de auto uitgejaagd worden. En daarbij knippen zoals in Amsterdam, zodat het knap ingewikkeld wordt om van A naar B te rijden met de auto.
Een elektrische scooter wordt dan een aantrekkelijk alternatief. En enkel met de auto of trein op regenachtige dagen. Maar de overheid kennende zal de tol of het treintarief dan wel 'klimaatafhankelijk' worden gemaakt, wat inhoudt dat je op regenachtige dagen meer betaalt.
@lekgoot | 11-08-23 | 09:28:
En uiteraard nieuwe belasting voor e-fiets en e-scooter.
Bleib zu Hause
Terug de auto in.
De trein is voor paupers als je geen auto kunt veroorloven dan tel je niet mee.
Onthou: VVD, D66, CDA, CU als u straks weet in het stemhokje staat.
De Nederlandse overheid is er voor van alles, maar niet voor haar burgers.
Een trieste maar terechte constatering.
Aangezien men een 'vervoersbewijs' en geen 'plaatsbewijs' krijgt van de ns lijkt 't me een idee om alle stoelen en banken uit de treinen te slopen. Is 't niet meer zo druk in 't halletje en kunnen de prijzen gelijke tred houden met die van het veevervoer per trein.
En dan op het station die veehekken zoals op EIN?
@pa_niek | 11-08-23 | 09:16 |
RyanAir had een aantal jaren terug ook zo'n idee; staanplaatsen in vliegtuigen op hele korte vluchten tegen zeer lage prijzen. Is het niet geworden, als ik me het goed herinner vanwege veiligheidsaspecten.
Maar in de trein, waar mensen toch al staan in de spits, lijkt het me niet zo'n heel gek idee.
@Osiris | 11-08-23 | 10:07:
Als haringen in een ton of sardientjes in blik. Zelf bij een noodstop valt er niemand om.
Je kunt je sowieso afvragen waarom er in de randstad niet meer met metro-achtige treinen en dienstregelingen gereden wordt. Heb je inderdaad veel meer ruimte in de trein en kan het veel goedkoper. Waarom een 'luxe' intercity trein voor een eindje van 20 minuten. In elke grote wereldstad is dat metro werk.
Dat hebben ze ruim 80 jaar geleden al gedaan leverde een hoop ontevreden klanten op maar de treinen waren nooit te laat
@CheckBox | 11-08-23 | 12:52: De metro trams en bussen zijn al afgeschaald. de trein is de laatste.
Niet zo zeuren mensen, binnenkort wonen we toch allemaal in 15 minuten steden, dit is weer een ideaal opzetje daarvoor...
Wie reizen er in de spits? Mensen wier reiskosten vergoed worden door werkgever. Die tref je niet.
Want de reiskosten vergoedingen zijn dekkend...
Oneens.
Wat gaan die werkgevers doen, denk je? Minder verlies pakken? Of de kosten doorberekenen “wegens gestegen personeelskosten?
Uiteindelijk betalen u en ik (en dus ook de spitsreizigers mét vervoerskaart van de baas) het volledig.
U redeneert zo verschrikkelijk dom-Links, het doet pijn. En ik zou ook niet weten waar te beginnen om het aan te tonen.
@DankeSchon | 11-08-23 | 09:19:
Natuurlijk gaan ze de kosten doorberekenen. Maar dat voelen die forensen niet direct. Zij blijven wel met de trein gaan. De vraag naar vervoer in de spits is nou niet bepaald elastisch.
Waar D66 is aan de macht
Wordt de welvaart verkracht!
Dit is dus de manier om mensen weer de auto in te krijgen.
Mag je je als Nederlander nog in het openbaar afvragen waar wij als land in 's hemelsnaam mee bezig zijn?
Hoe kan het, dat de MSM, die meestal behoorlijk in het kamp van de auto-pestende partijen kamperen, nou niet vol op het orgel gaan?
De burger moet toch horen dat deze stap desastreus is voor het milieu? Voor het klimaat? Voor de portemonnee van de burger?
Ik snap het werkelijk waar niet meer, met de opeenvolgende kabinetten is inmiddels wel aangetoond dat de regenten / de ambtenarij totaal geen idee heeft waar ze mee bezig zijn, dan wel een fatalistische zelfvernietigingsneiging hebben? Een steeds groter deel van de werkende bevolking betaalt zich straks scheel om te kunnen werken. Er komt toch een moment dat werknemers het financieel niet meer bol werken, bedrijven vervolgens geen personeel meer kunnen vinden (tenzij absurde reiskosten worden geboden), de hele handel vast gaat lopen omdat het door de overheid te duur wordt gemaakt en werk onderaan de streep niet langer rendabel is?
Werkelijk waar, ons land is langzaamaan overgeleverd aan totale gekken (politiek en ambtenarij boven een bepaalde schaal) en parasieten (lobbyisten voor oa. de EU). Het is afwachten tot die ambtenaren iets bedenken om het fietsen te gaan 'belasten'...
Laatst schreef iemand over het ineenstorten van het Romeinse Rijk.... Nou, daar begint het hiermee in Nederland toch ook wel op te lijken.
Levenskwaliteit is een zeer belangrijke randvoorwaarde. Belangrijker dan het loon waarvan je in NL een groot deel weer moet inleveren om al die zinloze (bliep bliep bliep) plannen en opvang te betalen.
De plannen kunnen zo afgestoft worden:
poldermastenbroek.nl/toen/verhaal/rij...
Ik dacht dat het OV gestimuleerd zou worden. Ik zal het wel niet begrijpen, ik ben tenslotte geen politicus.....
Is die foto bij dit topic genomen in India of in Bangladesh?
In India zitten ze ook nog op de treinen.
Dus ik denk dat het elders is.
Lijkt me meer station eindhoven 's morgens vroeg.
Alweer even geleden, appte ik mijn betere wederhelft "I'm in the train". Antwoordde zij "On!". Waarop ik terug appte "I'm in London, not in India".
Het blijkt maar weer: de NS is NIET geprivatiseerd! Zo, dat is dan weer duidelijk.
En er is, ondanks de linkse schreeuwers, geen vrije markt in Nederland.
Ja duhhh hoe denk je dat een ambtenaartje als Koolmees op die plek komt? We zijn niet corrupt, maar jobs voor de Dedain66 boys is toch wel iets moois. Hoi Peggold! Kom je even buurten?
Voor een half uurtje heen en terug (100 km) betaal je nu al dertig euri in de eerste klasse. Die zich nauwelijks onderscheidt van de tweede klasse waar je niet (schreeuwpubers en asielzoekers) wilt zijn. Geen koffie te krijgen en in de spits mag je staan. Voor dat geld.
Maar Koolmees, het genie achter de pensioenhervorming, gooit de prijzen verder omhoog. D66’er toch?
De eerste klas heeft wel rode stoelen in plaats van blauwe stoelen. Dat is op zich wel een toeslag waard.
@At_Dawn_They_Sleep | 11-08-23 | 09:14: U kunt zich dan wel verheven voelen boven het plebs. Dat is de meerprijs u toch wel zeker waard?
Zat een keer in de stiltecoupé van de trein na een lange buitenlandse zakenreis vanuit Schiphol richting boreaal Nederland. Drie stoelen verderop zat een lichtgetinten kansenparel en die was uitermate luid aan het bellen met een mattie waarin hij verklaarde dat de politie niets tegen hem kon maken omdat hij zich niet liet pakken of iets dergelijks. Begreep er de helft niet van want de conversatie was gedeeltelijk in een soort gammele-gammele-taal. Toen het na drie minuten nog niet voorbij was kon ik een luid godve***mme niet meer onderdrukken, stond op en liep op de knaap af. Die had wel goede oren want hij liep de coupe uit en ging in bij de ingang waar je een paar klapstoeltjes hebt verder bellen. Daarna niet meer in de trein geweest behalve in een museumspoorlijn want daar kom je allochtoon tegen…
@DankeSchon | 11-08-23 | 09:17:
Eerste klas is bovenin?
Business class bovenin in de 747s van Cathay was destijds toch wel erg plezierig.
@eerstneukendanpraten | 11-08-23 | 09:23: was hij zijn mes vergeten of toevallig goedgemutst?
@Degrelle | 11-08-23 | 09:42:
Ik denk bang want geen mes…
Werken wordt toch altijd gestraft in Nederland?
Direct belast, indirect belast, transport = onmogelijk, centrum is autovrij, tramlijnen worden opgegeven, werkplekken worden niet verwarmd, lunch is 23490 euro.
Gelukkig krijg je elke maand je salaris min de helft.
Wat ben ik blij dat ik hier allemaal niet aan meedoe.
Ik heb al 20 jaar geen woonwerkverkeer. Scheelt ook.
Meeste reizigers in de spits reizen met en abonnement betaald uit/met/van reiskostenvergoeding door werkgever..
En in welke kostprijs komt dat terecht uiteindelijk?
En wie betaalt dat dan?
Oh. En daarom is een dergelijke beprijzing acceptabel?
Klopt. En wat gaan die werkgevers doen, denk je? Minder verlies pakken? Of de kosten doorberekenen “wegens gestegen personeelskosten?
Uiteindelijk betalen u en ik (en dus ook de spitsreizigers mét vervoerskaart van de baas) het volledig.
Inflatie iemand?
Jammer, best ernstig kortzichtig.
Die kosten voor het reizen worden echt niet bij een ander neergelegd, denkt u?
Beetje naïef, niet?
Dit soort onbenullige Linkse praat heeft ons land al bijna gesloopt. “werkgever betaalt toch/wel, gna gna”
Dom volk.
Ik reis circa 1 maal per maand met kortingskaart buiten de spits, wat me opvalt is dat bij een controle zoveel mensen niet betaald hebben. Echt veel. Ik denk als iedereen zou betalen die verhoging niet nodig is, in die groep niet betalenden is nog veel te halen.
@Schilder58 | 11-08-23 | 09:21: En we weten beiden dat je van tevoren ook precies weet wie er niet betaald hebben. In de krant staan ze altijd onder de verzamelnaam "jongeren".
Asielzoekers liepen een paar jaar terug van Turkije naar Duitsland. Die worden nu met luxe touringcars gehaald. Dan kunnen wij met elkaar toch wel een uurtje of wat langs het spoor naar ons werk lopen? Want door de import is treinen eigenlijk onmogelijk straks. Niet zeuren dus, schouders eronder.
Wie weet zet de overheid t.z.t. dan ook wel luxe touringcars in om ons op te halen?
NS moet eens in andere landen kijken, voor wat prijsjes, want waarom kan het daar wel.. lopen die dingen ook op stroom en diesel.. en hoef je niet op het dak te zitten..
Voorbeeldje.. maandkaart renfe, kun je iedere dag reizen ( zelfde traject ) 10 euro.. zo vaak en waneer je maar wilt.. zo zijn er regelmatig van deze aanbiedingen.
Zuid frankrijk.. ligne du sur.. dagkaart 5 euro.. bus, tram, metro.. allemaal snel en keurig geregeld.. kun je overal in met zelfde kaartje..
Nederland daar gaat duidelijk iets niet goed, behalve voor Klooimees en Co, of is die dikkop daar ook al weer weg?
En GB dan?
Je hebt een wrakke organisatie die nodig een overhaul nodig heeft. Daar moet hard ingegrepen worden en dan zet je Wouter Koolmees (nul ervaring, sociale studie, ambtenaartje) aan het hoofd om de problemen op te lossen. En dan zijn we verbaasd als hij met dit soort "oplossingen" komt?
Ja, weer zo'n politieke benoeming. De man moest een mooie, goedbetaalde baan hebben terwijl hij 0 ervaring heeft op dat gebied. Je begint je steeds meer te schamen dat je Nederlander bent. En wij maar betalen betalen. In Italie nu ook belastingheffing op overwinsten van banken. Hier, vergeet het maar, ze hebben echt schijt aan de gewone burger.
@Ruud5 | 11-08-23 | 09:18: De baantjesmolen. Ook bekend onder de noemer: netwerkcorruptie.
Zolang mijn dieseltje het nog braaf doet peins ik niet over de trein. Brengt je van ergens waar je niet wil zijn naar waar je ook niet wil zijn, in het meest onprettige gezelschap dat je kan voorstellen op een tijdschema wal al ongelegen is en waar ze zich vervolgens niet aan houden en dat tegen de hoofdprijs.
Nou in december komt de Corolla Cross die ik van mn werk krijg binnen, tankpas erbij en ik zit goed. Die paar honderd euro bijtelling is dat meer dan waard om de vrijheid te hebben om te gaan waar ik wil.
@Super Grover | 11-08-23 | 09:22: maar die mooie toyota moet je wel verdienen....
Typisch hypocriet Nederlands. Iedereen een schuldgevoel aan laten praten dat je vooral de auto moet laten staan. En dan de treinkaartjes verhogen. Wil je echt mensen motiveren, dan verlaag je de kosten, dan gaan mensen vanzelf wel met de trein. Maar nee, BV NL wil stiekem blijven genieten van de benzine tax en boetes. Hypocrieter kan niet.
Nu ook boetes voor teveel herrie maken.. bon kan automatisch thuiskomen.. iedere dag voorgevels er uit blazen.. ja, daar kan alleen bob de bouwer, en de glaszetter aan verdienen, dus geen prio voor de staat..
De enige keer dat ik de trein pak is van 's-Hertogenbosch naar Tilburg als er in de 013 een concert is dat ik bezoek. Na het concert, al dan niet eerst nog langs The Little Devil, kan ik dan met de nodige drank achter de kiezen weer veilig naar huis terug. Gelukkig is dat buiten de spitstijden dus dan is het nog wel te doen.
Het maakt voor mij echt geen donder uit of ik vanuit Tilburg of Den Bosch naar huis moet rijden, maar bedankt voor de tip.
In de regio Rotterdam Rijnmond minder chauffeurs en dus minder bussen, de NS maakt de trein absurd duurder, maar hop allemaal het OV gebruiken ipv uw auto. Voordeel is wel dat door deze stijgingen autorijden dan weer extra aantrekkelijk wordt. Zelfs met bezine ad €2,20 de liter is de auto goedkoper (en praktischer)
Gelukkig is de benzine prijs en wegenbelasting nog best wel betaalbaar in NL en is er ook zo iets unieks als een procent of acht BPM op nieuwe autos, wat is het toch een fantastisch land.
Mijn vader zei altijd." Ze zitten je godverdomme altijd aan de portemonnee te trekken in dit land"
Veel mensen kunnen niet anders dan de trein nemen. Die naai je nog even de moeder. Maakt D66 helemaal niets uit. Straks de Timmerfrans. Die legt gewoon rails aan op de A2. Alles in één klap opgelost.
Het zijn juist die mensen die aangewezen zijn op openbaar vervoer waar '66 zo'n tyfushekel aan heeft. Als dat plebs nou eens gewoon zou sterven. Dat zou de planeet zo veel mooier maken.
Ze willen echt de NS failliet hebben en alle reizigers uit het OV jagen dus? Totaal onzinnig dit.
het is gewoon korting op de niet-spits uren en geen heffing op de spits.
@AntiZanicz | 11-08-23 | 09:28:
Ahhhhhh…..
Dus de benzine is niet duurder geworden. Alle andere prijzen zijn gedaald.
Wat is het deze morgen, vodka, whisky?
@J-van-de-Bontekoe | 11-08-23 | 09:41: DIRKIII heeft leuke 1,5 liter flessen, daar kunt u altijd terecht. Ook post-order, met ID
@AntiZanicz | 11-08-23 | 09:52:
U bent goed op de hoogte lees ik.
Maar ik zou toch minderen als ik u was.
Gewoon gemeend advies.
@J-van-de-Bontekoe | 11-08-23 | 09:41:
Pssst , ,"anti-zanieker" is een zanik...
Negeren deaudt doedt ;)
Juist... de ondergang van Nederland kan niet snel genoeg gaan. Binnenkort kunnen we ons als gelukszoekers melden aan de grens van Ghana.
Laatst een ongeluk gehad met de auto, en ben toen een paar keer met de trein richting werk geweest. Ik schrok me wezenloos van wat dat tegenwoordig kost. Voor de prijs van dat treinkaartje rij ik normaal drie keer op en neer naar mijn werk. Dit gaat echt helemaal nergens meer over.
u heeft duidelijk geen boekhoudkundige functie, hopen we.
U heeft überhaupt geen functie mogen we hopen.
Uw auto is zeker gratis als ie stilstaat.
REAGEER OOK