Ook duurder: reizen in treinen die minder rijden
Betaal meer, krijg minder!
De nieuwe Koolmees op het nest trachtte nog de aandacht af te leiden door conducteurtje te spelen, maar dat kan het echte nieuws voor de reizigers niet verdoezelen: de trein wordt weer flink duurder. De prijs voor losse kaartjes in de tweede klas stijgen vanaf 1 januari met 5,5 procent en daar moet u de NS enorm dankbaar voor zijn. "Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan 100 miljoen en dat brengt NS zelf op." Aandoenlijk, maar voor dat geld krijgt u ook minder treinen en mag u in de spits extra vaak sardientje spelen in dat te kleine hok dat ruikt naar overmatige deo en het complete assortiment van de FEBO. In een wereld waar de beleidsmakers het volk massaal het openbaar vervoer in willen krijgen in de strijd tegen files en klimaatverandering, ontspoort dit plan doordat de NS die gele rups ieder jaar een stukje onaantrekkelijker maakt. Zelfs de meest fanatieke klimaatplakkers pakken de auto naar hun acties. Logisch, want als u moet kiezen tussen overvol en stinkend massavervoer of de luxe van een eigen vierwieler met uw eigen muziek en zonder andermans okselaroma voor minder geld, is die keuze snel gemaakt.
Reaguursels
InloggenIs inflatie niet gewoon dat de prijzen stijgen? Dus vanwege de inflatie doet de NS de prijzen omhoog en dan stijgt daardoor toch de inflatie weer een beetje? Klopt dat. Indien ja dan gaat de NS volgend jaar weer de prijzen stijgen want inflatie en vervolgens…….. enz.
Waarom controleren ze iedere reiziger niet alvast op het perron op een geldig vervoerbewijs? Dan hoeft er geen conducteur mee die toch al niet z'n werk kan doen in zo'n stampvolle trein en je hebt geen zwartreizigers.
Ik weet niet wanneer u voor het laatst ben mee geweest maar je mag tegenwoordig via poortjes het perron op.
@UpdateAvailable | 03-11-22 | 14:37: In 2018, toen heb ik geen poortje gezien. Op Utrecht Centraal wel, maar op het vertrek- en eindpunt niet.
@quigg | 03-11-22 | 14:52: Klopt Maarssen niet, Terwijde niet in 2022
Daluren vrij abonnement wordt 10% duurder en gaat 120 euri kosten!
Er zijn gewoon de laatste jaren te veel reizende apothekers en tandartsen dit land binnen gehaald ipv conducteurs
Raketgeleerde kappers
Ik vind het wel interessant dat de prijs voor een treinkaartje altijd in de pas loopt met de Benzine / Diesel prijs. De NS is gewoon bang dat wij de auto laten staan.
Sterker nog, per gereden trein stijgt die NS prijs veel harder. Ze halveren de dienstregeling op vele trajecten en verhogen de prijs
@geenjagergeenneeger | 03-11-22 | 12:25: De dienstregeling wordt misschien ook verlaagd met het oog op de bonus voor de directie. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de bonus alleen wordt uitgekeerd als 93% van alle treinen op tijd rijden, dus als ze onder die grens zitten laten ze minder treinen rijden om het percentage weer omhoog te duwen. De blaadjes op de rails, de sneeuw en bevroren wissels krijgen uiteraard de schuld.
NS jaagt mensen uit de trein zodat ze met hun gebrek aan capaciteit toch een beetje door kunnen blijven boemelen. Gevolg is dat de hele infrastructuur veel te duur wordt voor de afgeslankte dienstregeling. En de belasting betaler moet het tekort weer gaan ophoesten. Indirect betaal ik dus dat duurdere treinkaartje hoewel ik niet trein
Misschien beetje off-topic...
PostNL gaat ook weer de prijzen verhogen in november en december omdat ze het druk krijgen.
"Prima" denk ik dan, maar dan wil ik ook dat de dienstverlening verbetert. want ik verstuur nogal wat per dag. Dus die 25 cent extra is allemaal voor mijn rekening. Maar dat is nou net niet het geval, want te weinig capaciteit.
Dat moet ik mijn klanten gaan vertellen, "u krijgt minder service, want te weinig voorspelbare capaciteit, maar u betaalt wel even meer!". De klanten zijn meteen weg (wat voor mij bijna niet kan bij pakketdiensten).
Ik blijf er bij, dit soort cruciale bedrijven zijn gaan aanklooien sinds ze zijn geprivatiseerd.
In Duitsland kun je vanaf vandaag voor 49 euro per maand zoveel treinen en bussen nemen als je wil.
Die €49 krijgt de mensen de trein in in Duitsland.
De verhoging, het veelvuldig NIET rijden jaagt in Nederland de mensen de trein uit.
Luxemburg, heel het jaar OV iesch gratiesch, en goed op tijd!
Rare fetisj hoor, treinen en bussen nemen.
@Veepert | 03-11-22 | 11:47: er zijn er ook die een schaap nemen.
Dat is te logisch. In Nederland stimuleren we openbaar vervoer door het onbetaalbaar te maken.
@Veepert | 03-11-22 | 11:47: hij heeft tenminste iets om te nemen
Ik denk dat de NS het beter kunnen aanprijzen als attractie dan als alternatief voor de auto. Wellicht dat er dan nog wat mensen instinken en je kunt in ieder geval Eftelingprijzen rekenen.
Hahaha!
Het is niet alleen de NS die minder treinen laat rijden.
Connexxion draait op dit moment i.p.v. de winterdienstregeling de zomerdienstregeling.
En de zomerdienstregeling wordt in December ook nog een afgeschaald.
Oorzaak personeelstekort door marktwerking en falend management.
De prioriteit bij de OV bedrijven ligt bij het zoveel mogelijk binnenharken van geld om dividend aan de aandeelhouders te kunnen uitkeren.
Precies... U als klant bent daar de dupe van!
Chauffeurs zijn voor het management nog minder dan het vuil dat op straat ligt.
Hierdoor is een meer dan giftige sfeer op de werkvloer ontstaan tussen het management en het rijdend personeel.
Gevolg: de chauffeurs willen helemaal niets extra's doen waardoor er een week of 6 geleden 36 diensten per dag open stonden.
Ja U leest het goed, 36 diensten en GEEN 36 ritjes.
Door nu te gaan rijden en het afschalen van de zomerdienstregeling zijn de problemen tijdelijk opgelost.
Als er de komende jaren nog 10-tallen collega's het bedrijf verlaten wordt de problematiek alleen nog maar erger.
In de winter maanden reizen meer mensen met het OV.
Daarvoor hebben we dus de winterdienstregeling.
Dan rijden er dus meer bussen om iedereen te kunnen vervoeren.
Wees dus niet verbaasd als de bus komt aanrijden en bij Uw halte doorrijd om dat deze vol is.
Door de marktwerking zou alles beter, goedkoper en meer worden.
Het tegenovergestelde is gebeurd en U als klant ben daar zwaar de dupe van.
Oplossing: marktwerking uit het OV en OV te gaan zien als een basisvoorziening.
Helaas is daarvoor nog geen politieke wil in Den Haag dus blijft het "aanmodderen".
Zoals iedere 3e klasser weet uit het economieboekje, een onderneming moet winst maken. Minimaal 5% netto en dan nog bouw je geen reserves op. Dus ga maar uit van een veilige 20%. En dat moet ergens vandaan komen. Dus het lulverhaal "beter, klantvriendelijker en goedkoper" is er bij mij nooit ingegaan. Bij geen enkele privatisering/verzelfstandiging trouwens. Maar goed, mensen waren net zoals u enorm hypegevoelig destijds. Paars en de markt waren het, de overheid en het CDA moesten kapotstuk.
De wil is er wel: het overgrote deel van de kamer stemde tegen meer concurrentie op het spoor.
Overigens was ik als rabiate marktfetishist vanaf het begin al kritisch over het idee om het spoor aan de markt te geven. De markt werkt als er concurrentie is, maar binnen een systeem met langdurige concessies speelt concurrentie vrijwel geen rol. Bovendien: een complex spoornet zoals het onze is juist een van de weinige zaken die je juist wel beter centraal kan plannen.
@Graaisnaaiert | 03-11-22 | 11:33:
*Zoals nu, niet zoals u*
@Muxje | 03-11-22 | 11:33: Sommige voorzieningen komen toe aan het nut van (belastingbetalende) inwoners dan wel aan het nut dat het biedt voor instandhouding/ ontwikkeling beschaving. Vandaar ook de term nutsvoorzieningen. Die moet je niet aan de 'markt' overlaten, waarbij de markt in dat geval vooral een circus van afgedankte kartelpolitici is.
@Graaisnaaiert | 03-11-22 | 11:33: de zorg, en dan bedoel ik de zorgverlening dus ziekenhuizen en klinieken en zo, zijn onnoemelijk beter geworden door privatisering. En een stuk goedkoper in veel gevallen. Zorg is nu duur vanwege de enorm toegenomen vraag, en door verzekeraars die meer belang bij controle hebben dan bij lage prijzen.
Ken je de PTT nog? Dure en beroerde service. Een jaar wachten op een aansluiting was geen uitzondering, ook al zat de kabel al in je meterkast.
Zelfs de geliberaliseerde energiemarkt werkte redelijk: de prijzen voor stroom en gas waren hier relatief laag, dat wil zeggen als je de torenhoge belasting niet meerekende. Dat de prijzen nu de pan uitrijzen komt ook door de markt, en daar moet je burgers wellicht tegen beschermen, maar linksom of rechtsom moet die energie op de markt worden ingekocht of worden opgewekt. Betaal je niet aan de energieleverancier, dan betaal je alsnog via de belasting. Overigens meen ik dat het stroomnet weer in staatshanden moet komen want daar is geen concurrentie. Energiebedrijven? Zou ook naar de staat kunnen mits ze dan ook voldoende energie zelf gaan opwekken.
In Japan en Zwitserland rijden de treinen wel, waarom is het zo beroerd in Nederland?
Zie mijn tegeltje hier beneden.
Tja, de generatie jaren '60 gaat met pensioen. Ongeveer de laatste generatie die vanuit middelbare schoolbankjes een beroep koos en vanuit dat beroep al dan niet carriere maakte. Maar in ieder geval mensen met een groot hart voor de zaak.
Toen kwamen de doorleerders die al hun neus voor uitvoerend werk optrokken. En nu dan de snowflakes waarbij de vrouwtjes in "management" functies moeten, want diversiteit enzo. En als je als man dan kritiek hebt op zo'n omhoog nietsnutterig vrouwtje dan ben je een onveilige werkomgeving aan het creeren.
Kunnen jullie een geheimpje bewaren? Ja, mooi.
Bij de flex-abonnementen (die totaal niet flexibel zijn) krijg je bij vertraging geld terug dat wordt berekend over de ritprijs*. Uiteraard probeert de NS daar stoïcijns onderhoud te komen, zoals zij dat iedere keer doen wanneer het op een stukje service aankomt (dan heb ik het over de klantenservice en ander personeel op kantoor, inclusief de directie). Bij een beetje volhouden, komt het toch in orde.
En aangezien veel treinen de laatste maanden simpelweg niet rijden door personeelsgebrek (beste Wouter Koolmees, dat komt omdat er een zwaar verziekte bedrijfscultuur is binnen de NS, met dank aan uw voorgangers, in zo'n soort bedrijven wil je niet werken, zelfs niet aanwezig zijn) is het goed verdienen aan de GTBV-regeling. Zelfs zo erg dat je, met een klein beetje "geluk", maandelijks meer terugkrijgt dan het abonnement kost.
*Dit komt omdat het ov-chipkaart-systeem door Translink zo ontzettend amateuristisch is opgezet, dat dit niet anders kan. Belangrijkste was destijds om zoveel mogelijk data over reizigers te kunnen verzamelen dat functionaliteit op de tweede plaats komt (net zoals bij Android, iOS is overigens nog slechter). Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds het geval.
En de mensen met een flex-abonnement raad ik aan wanneer zij bij de start van een abonnement of het einde hiervan en dan dus (het eerst genoemde is inderdaad onlogisch, onlogica voert nu eenmaal de boventoon bij de NS) een deel van het maandbedrag betalen de factuur eens even na te rekenen.
90 procent kans dat je teveel betaalt. Raad iedereen aan om hierover een klacht bij de klantenservice in te dienen. Niet dat de NS dit oplost, probleem speelt al sinds de invoering van deze nieuwe abonnementen. Mogelijk bij wat meer opmerkingen door reizigers dat zij wakker worden.
Overigens klagen bij Rover heeft geen enkele zin, dat is qua klantenservice net de NS.
Al uw frustratie, ik neem aan uit ervaring, is precies waarom mensen dus nog liever een potje gaan tongzoenen met Trump dan in de trein stappen. Houd er mee op, haal uw rijbewijs en leef zonder al die stress en ellende. Dit leest als het begin van een enorm trauma met mogelijk Karenreflexen tot gevolg, stop daarmee voor het te laat is!
@elfenstein | 03-11-22 | 11:39: ik vind het autorijden tegenwoordig ook een nogal stresserige aangelegenheid, zelfs het in de file staan werkt mij behoorlijk op de zenuwen. Als je op een station strandt kan je in ieder geval nog een goed boek lezen (of geenstijl verrijken met tegels).
Zou graag het dubbele betalen als 1e klas ook 1e klas was.
Nu is het een trieste smerige bende.
Het is in ieder geval wel minimaal één klasse hoger dan die andere klasse.
er is geen controle meer, daardoor gaat iedereen er maar zitten.
Als de eerste klas tenminste in het voorste gedeelte van de trein is, ben je in ieder geval iets sneller op je plaats van bestemming dan het plebs achterin.
De eerste klas zie ik dagelijks vol zitten met licht getint capuchontuig, want er wordt kennelijk toch niet op gehandhaafd.
@The Green*Machine | 03-11-22 | 11:17: Klopt.
Dat komt door (vrije) marktwerking.....
Oh wacht. De NS is een staatsbedrijf...
De trein... een boeiend en best wel mooi alternatief... tenminste vroeger... nu met alle mogelijke manieren de hele klimaatreligie door een paar fanatici bij iedereen door de strot geduwd wordt, ben ik lekker dwars: ik pak gewoon de auto. Kan ik lekker zelf bepalen waar ik rijd, wanneer ik rijd, hoe ik rijd en waaheen ik rijd. De auto is een symbool voor vrijheid en dat blijft het wat mij betreft. Iedereen die meent dat ik daarmee de planeet vernietig mag achtereenvolgens 1.) eerst beginnen bij mega-vervuilers als China, 2.) tenminste één cruisesschip stilleggen (uitstoot van één schip = 26 miljoen (geen grap!) VW Passats) 3.) zijn eigen gedrag verantwoorden en een goed voorbeeld geven.... maar dat laatste gaat nooit gebeuren. Het gaat namelijk om paniek verdeling zaaien, om zo het eigen ego een reden voor bestaan te geven. Met de planeet heeft het gene ene fok te maken. Ergo: je gaat de planeet maar "redden" in je eigen tijd, maar val mij er niet mee lastig. En betalen doen jullie het maar lekker zelf, van je eigen centen, stelletje klimaatprofeten. Jullie blijven van mij, mijn familie, mijn spullen en mijn zuurverdiende centen af. Elke actie "om mijn eigen bestwil" wordt direct beantwoordt met een "stevige eyeopener om jullie eigen bestwil". Luisteren jullie, klimaatactivisten?
De auto is niet alleen een symbool van vrijheid, hij biedt ook daadwerkelijke vrijheid: de vrijheid om te gaan en staan waar je wil, wanneer het jou uitkomt. Een vrijheid die in deze mate ongekend is in de geschiedenis van de mensheid. Grappig hoe het beeld rond de auto mettertijd is verschoven. Vroeger door links omarmd als teken van de emancipatie van de arbeider. Nu verguisd als symbool van individuele keuzevrijheid.
@Muxje | 03-11-22 | 10:58: Kennelijk was het een soort van evolutie op links: eerst even "vrijmaken" van de ellende van het communisme om daarna die vrijheid te misbruiken om te proberen dezelfde ellende er, onder het mom van "progressie", dubbel en dwars doorheen te drukken.
@Muxje | 03-11-22 | 10:58:
Het is een staats-cash cow.
@ChatBot | 03-11-22 | 11:12: ... met verschillende partijen in de value-chain... Het is véél makkelijker om gewoon letterlijk op de knop te drukken en de beschikbaarheid van stroom te reguleren dan op het wereldtoneel met OPEC ingewikkelde olie-onderhandelingen en spelletjes te spelen.
Als je het goedkoper maakt, raken de treinen nog voller, of zo
Vanuit de werkgever heb ik weinig keus, dus trein ik als ik niet thuis werk.
Elke keer is er vertaging en kun je niet zitten. Soms is dat geen straf, want het meubilair is smerig. Van minder zou je een fobie kunnen oplopen. Afvalbakjes zijn nooit schoon.
Dan het gedrag van veel mensen in de trein: luidruchtig de neus ophalen, niezen zonder iets voor de mond, luid pratend in de telefoon -ook in de stiltecoupé-, nagels vijlen en knippen, gezicht in de grondverf zetten, selfies daarna, vies eten, oude mensen die wiebelig op de benen staan lekker laten staan -pubers dringen zich nog snel langs hen heen om als bij stoelendans te gaan zitten.
Elke keer voel ik me een personage uit een boek van Camus. Soms vang je in stilte de blik van een gelijkgestemde.
Hell is other people. Dat blijkt elke keer als je gedwongen samen met een dwarsdoorsnede van de bevolking gedwongen samen moet zijn.
Vanuit de werkgever... Ik neem aan dat je dienstreizen bedoelt? In elk ander geval ben jij toch de baas over hoe je van A naar B gaat?
Oude mensen niet laten zitten is gewoon schofterig.
Dan ben je gewoon sociaal mislukt. Triest.
@Stonecity | 03-11-22 | 10:55: woon-werk. ... reizen met de auto + parkeerkosten (> €30 per dag ) worden niet vergoed.
@Roos | 03-11-22 | 10:58: In dat geval: ongezien de tiefus en op zoek naar een andere werkplek, zou'k willen voorstellen. En voor de werkgever: veel plezier met het vinden van een vervanger (hij/zij/het/dinges) in de huidige arbeidsmarkt.
Tenzij u als kantoor 'laaf de zaken gedwee en lijdzaam wenst te blijven ondergaan natuurlijk.
Iets zegt mij dat Koolmees als conducteur niet de laatste treindienst zal nemen met alle feestvierders. Veel te spannend voor die brave D66 boekhouder. Maar leuk charmeoffensiefje.
Die laatste treindienst kon nog wel eens meevallen. Ongetwijfeld zijn er trajecten waar het de hele dag bal is en waar eigenlijk permanent handhaving mee zou moeten treinen.
Ik vraag me af wat de verhouding tussen kantoorpersoneel en rijdend personeel is. Qua aantallen maar ook qua salariskosten.
De overheid zou moeten opleggen dan minstens 75% van de salariskosten naar rijdend personeel gaat, simpele oplossing voor kosten en capaciteitsprobleem.
Wouter Koolmees staat nu nog lachend op de foto. Dat zal wel afgelopen zijn wanneer hij zelf met de trein gaat reizen. Vraag me namelijk af of hij zelf al eens met de trein heeft gereden en dan 2e klas. Dan piept hij wel anders.
Inderdaad aandoenlijk verhaal van de NS. Krijgt het personeel er ook 13% bij of alleen de top? Wellicht toch maar ween eens trajecten openstellen voor commerciële partijen.
Twee dagen geleden nog stemde bijna de gehele tweede kamer tegen verdere concurrentie op het spoor. Terwijl het van de EU moet. Volgens een kamerlid “moeten we ons niet door Brussel de wet voor laten schrijven”. Het kan dus wel blijkbaar, tegen Brussel ingaan.
@Muxje | 03-11-22 | 10:52: Nebenkriegsschauplatz voor de bühne. Doe dat eerst maar bij écht belangrijke thema's, zoals immigratie, energie, reddingsplannen voor falende economie van knoflooklanden, vrijheid van meningsuiting & inflatie. Dan geloof ik het werkelijk. Of er een treintje meer of minder rijdt... tsja... dat zet geen zoden aan de dijk.
@Muxje | 03-11-22 | 10:52: Normaal gesproken helemaal voor concurrentie omdat dit de consumentprijzen marktconform houdt en aanzet tot investering en innovatie. In het bedrijfsleven werkt dat doorgaans (best goed) zo hoewel verregaande outsourcing in de IT ook niet zaligmakend is gebleken.
Geheel anders pakt dat uit als het gaat om concurrentie op basis van EU aanbestedingsregels. Want in de praktijk wordt dat een "race to the bottom" waarbij men optimaal rendement, efficientie en kwaliteit verwacht tegen zo laag mogelijke loonkosten. Met talloze (vaak compleet overbodige) controle mechanismes, managementlagen en rapportages om de verwachtingen waar te gaan maken. En dat gaat dus mis (QED Schiphol, de zorg) zodra de arbeidsmarkt kantelt in het voordeel van de werknemer: in no-time een (chronisch) personeelstekort in een organisatie met een waterhoofd.
Ik neem alleen The A train.
Krijg ik toch meteen weer dat legendarische intro in m'n kop... In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn’t commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune.
Volgens mij zijn er weer meer aanmeldingen voor conducteurs alleen duurt dat nog een paar maanden voordat die hun opleiding hebben afgerond. Als er genoeg conducteurs zijn kunnen er weer langere treinen rijden. Nu nog de verkeersleiding van Prorail op orde en dan kunnen er weer meer treinen rijden.
Het interessert mij geen biet wat de treinkaartjes kosten.
Belangrijker is wat de gas-, diesel-, benzine- en stroomprijs gaat doen.
Elke keer meer betalen voor een dienstverlening die steeds slechter wordt. Het is de laatste twee maanden echt drama. Stakingen, vertragingen of gewoon treinen die uitvallen en daar sta je dan op een of ander ***station. Geen vervangende bussen. Ik heb drie keer een taxi moeten nemen naar werk en nu gewoon weer schaamteloos de prijzen omhoog gooien. Ben er klaar mee ga toch voor een auto.
Al járen niet meer met de NS gereisd. Te duur, te lomp, idd vaak goor (en dan bedoel ik ook medepassagiers) en je moet alsnog bij aankomst óf een fiets óf een bus in. Nog meer geld.
Wat dénken ze wel niet. Wouter Koolmees of niet, ze kunnen het niet handelen.
Maar je vouwfiets mag wel gratis mee in de trein.
Kortom, nog een zelf gecreëerde crisis in feite onder "Rutte, Ik Vergeet" (Rutte IV) - Van wat eensch, Hollandsche Glorie was (Waaronder het rijden onder winterse omstandigheden gedurende de jaren 70).
Het schiet ook niet lekker op met het OV.
96% van de treinen rijden misschien wel op tijd.
Maar dat is heel wat anders dan dat de geplande van deur-naar-deur tijd gehaald wordt binnen redelijke grenzen.
Als de trein zo vol zit, dat je er niet bij kan, sta je weer te wachten.
Als een bus of trein uitvalt, sta je weer te wachten.
Als je overstap mist, sta je weer te wachten.
Kijk even naar dit grafiekje met storingen.
www,rijdendetreinen,nl/statistieken
In 2011 waren dan 1800 storingen, in 2022 waarschijnlijk 5500.
In uren : in 2011 was dat 5500 uur, in 2022 waarschijnlijk 14500 uur.
Grofweg drie keer zoveel.
66% van de storingen wordt veroorzaakt door materiaalproblemen en infrastructuur. (merendeel door een defecte trein, klein aandeel door wissel, bovenleiding en seinstoring e.d).
ProRail moest winst gaan maken.
Want dat is pure VVD-viagra.
Dus ze gingen bezuinigen op onderhoud.
En dan staan de cijfertjes er weer goed bij.
Goed gedaan management. Hop maar door naar je volgende baan.
Dat er verborgen kosten inzitten die dan groter worden, blijft buiten beeld.
Dat is lange termijn denken.
Problemen voor een ander, later.
Perverse prikkels zijn het.
Dus gaan de treinen kapot. De wissels kapot. De seinen kapot. Staat materieel aan de kant.
En de bevolking zit zoals gebruikelijk met de ellende.
De oudgedienden technici die het echte onderhoud moeten doen bij pro-rail staan er hoofdschuddend bij te kijken.
Wat is er van hun bedrijf geworden...
Als ik met het OV naar mijn werk wil, en daar morgenochtend om 8 uur wil beginnen, moet ik volgens OV9292 vandaag om 15:10 vertrekken! (En dus ook overnachten!) Terwijl.de effectieve reistijd 'slechts' 3:01 is.
Met de auto is het 1:05! Het OV, hoe onaantrekkelijk kan iets zijn!
Weet je welke treinen wel gratis waren?
Goedkope tegel, dit.
@elfenstein | 03-11-22 | 10:25: Met de huidige inflatie toch best wel prijzig met ongeveer een miljoen reichsmark...
Mij vader zwaaide vorig jaar na 40 jaar trouwe dienst vervroegd (dat kan daar blijkbaar) af als machinist of zoals ze het bij de NS zeggen meester. Die man heeft veel veranderingen meegemaakt en de laatste jaren niet allemaal even positief. Ik had als zoon van een trotse NS'er graag de dynastie voortgezet maar ze gaven toch de voorkeur aan iemand met een migratie achtergrond want die paste beter in het profiel van dat moment. Nu blijkt dat mensen met een migratie achtergrond niet heel happig waren op een baan bij de NS moet meneer Koolmees zelf de conducteurs tang ten handen nemen. Ik ben achteraf dol gelukkig dat het niks geworden is, want ik had het verval niet graag willen meemaken.
40 jaar machinist lijkt mij inderdaad genoeg reden voor vervroegd pensioen, toch een baan met stress. En ik had begrepen dat men vroeger in de cabine op een zeer ongemakkelijk klapstoeltje moest zitten...
En toch, klinkt "maar ze gaven toch de voorkeur aan iemand met een migratie achtergrond want die paste beter in het profiel van dat moment" als idioot, woke, omgekeerd racisme ..
Een machinist in Frankrijk gaat op zijn 45e met pensioen. Gaaf man !
@Piet Karbiet | 03-11-22 | 10:15: had ik dat geweten, was ik ik Frankrijk machinist geworden. Godsamme.
@John McClane | 03-11-22 | 10:17: daar kunnen de treinen wel snel rijden.
Lol, ik had een sollicitatiegesprek gepland staan bij de NS, ik moest mijn afspraak door omstandigheden verzetten. Na telefonisch enigzins afgeblaft te zijn, mijn sollicitatie ingetrokken.
Ik begrijp nu waarom er zoveel vacatures openstaan.
Misschien voor bepaalde groepen niet meer gratis reizen.
1e en 2e klasse afschaffen heb je ook meer ruimte.
Huh nee, als er meer ruimte moet komen, moeten de treinen langer worden. 1e klasse is gewoon een stukje rust dat je kan kopen.
Rijden er nog wel treinen naar het Oosten, en een beetje punctueel? Scusi, beetje melig...
Het goede nieuws is dat die over enige tijd te duur zijn, dus dat gevaar kunnen we afstrepen.
Antwoord: ja en nee.
Vooral veel treinen uit het Oosten tegenwoordig. Vol jonge moslim mannen.
Waarbij ik nog wil aantekenen dat bij de huidige inflatie 5,5% prijsverhoging echt een koopje is.
Wanneer je de inflatie over 2022, en die nog komt over 2023, bij elkaar opteld dan zijn met die stijging van maar 5,5% de tarieven eigenlijk flink voordeliger geworden.
Er is genoeg te klagen over het OV, en de NS in het bijzonder, maar dit is wel erg makelijk.
in Belgie gaan de treinkaartjes ~10% de hoogte in.
De boel is zodanig 'geoptimaliseerd' door spreadsheet-managers dat er geen rek meer in zit.
En wat doet een elastiekje waar geen rek in zit?
Dat knapt.
Waar hebben we dat meer gezien...
SEH, Zorg, onderwijs, GGZ, bij de Politie is de noodkreet om meer rechercheurs al weer een paar jaar oud, COA...
Zo'n beetje bij alles dat we nodig hebben samen eigenlijk.
Dus we doen het dom.
Dat COA hoort niet in het rijtje.
defensie vergeten in het rijtje
De NS gaat statushouders inzetten vanwege het personeelstekort. Dan weet u vast waarom die conducteur op gele slippers loopt.
*op een bank in de 1e klasse ligt
Wonen ze dan in een tentenkamp in de 1e klas?
Toiletten in de trein, na de nachtshift.
image.gscdn.nl/image/4f26e1808b_1ANP4...
@John McClane | 03-11-22 | 10:04: Tussen de rest van de zichzelf uitgenodigden
@small_town_dude | 03-11-22 | 10:15: Flauw!!!!
Gelukkig worden in de nabije toekomst 'auto's met emissie' verboden.
Dan kan het gewone volk met weinig geld op de digiphone heeft verlekkerd toekijken hoe de Timmerfransen en Kagen van deze wereld zich in luxe verplaatsen.
Wel met masker op, want de luchtvervuiling vanuit andere werelddelen blijft alleen maar toenemen.
Meer betalen voor minder. Ondertussen staat Arriva te springen om in te stappen, maar wordt systematisch tegengewerkt en de toegang ontzegd. Heerlijk dat staatskapitalisme.
Ja, hallo ! Die uitgerangeerde kartelpolitici moeten ook ergens een fors loon verdienen. Duh.
Wat stel je voor. Een spoorrails ernaast leggen?
Dan krijg je straks meerdere treinen.
Bij de ene krijg je een krantje.
En bij de andere een croissantje.
En uit efficiëntie knopen de treinen dan maar aan elkaar.
En dan heb je weer de NS.
Trouwens, die privatisering van vervoersmaatschappijen is ook niet perse een zegen. Het namelijk niet zo dat dezelfde route door meerdere bedrijven gedaan wordt. Dus eigenlijk is er geen concurrentie. En dan weet je het wel...
En terecht, waarom zouden we belastinggeld weggeven aan een dochter van een buitenlandse vervoerder?
Arriva wil uitsluitend gaan rijden op de stoptreinlijntjes die geld opleveren, en de niet winstgevende lijntjes mogen gesubsidieerd blijven worden door de belastingbetaler.
Hey, de komst van die buitenlandse energiereuzen hebben ons ook zoveel voordeel gebracht, wat een goed idee om dit met het OV ook zo te regelen...
De service wordt er ook niet beter op, schrappen van treinen in de spits en sluiten van loketten. www.bd.nl/oss-e-o/ns-snijdt-nog-verde...
www.bd.nl/den-bosch-vught/ticketbalie...
Even opgezocht: "Werkgevers in Nederland zijn van plan hun personeel in 2023 een gemiddelde jaarlijkse loonsverhoging van 3,8% te geven." 3,8% < 5,5%... Kortom, wie met de NS reist geeft een groter deel van zijn budget uit aan minder service.
De trein heeft zeker bestaansrecht en voordelen. Maar het is niet of-of. Elke keer moet de berekening gemaakt worden, behalve als je elke dag op de dezelfde tijd in de buurt van een station moet zijn.. Maar sowieso met meer dan 2 personen ergens heengaan is duur met de trein. En ik heb geen OV chipkaart dus dat gedoe met kaartjes kopen werkt ook niet mee.
De Van Duwbakjes hebben enkele jaren geleden al die berekening gemaakt en onze museumjaarkaarten de deur uit gedaan.
@Duwbak_Linda | 03-11-22 | 09:58: Dat is op zich wel jammer. Ik heb ze na de coronatijd ook niet verlengd.
@small_town_dude | 03-11-22 | 10:04: Dat is zeker jammer, maar musea staan nogal eens in een autohatende omgeving (begrijpelijk). De treinreis ernaartoe - toch al snel twee tot drie uur - was voor corona al niet meer te doen.
Binnenkort inchecken met je bankpas, prima ontwikkeling.
@John McClane | 03-11-22 | 10:19:
Behalve als u gister uitgebreid biefstuk heeft zitten schransen, dan blijft het poortje gewoon dicht natuurlijk.
And when a train goes by
It's such a sad sound
Omdat mevrouw P. niet meer buiten de woonplaats werkt en dus niet meer 100 kilometer dagelijks hoeft te rijden, kan er eigenlijk wel een auto weg. Nu weet ik zeker dat er 2 auto's blijven. Dank GEENSTIJL!
Voorheen promootte de werkgever van de 1 en veel opdrachtgevers van de ander het OV.
Je was heel lang onderweg maar soit: dan het OV.
Nu gooit de NS de tarieven omhoog voor de losse ritten (+5,5) en NS vermindert het aantal treinen p.u. (hier nog 1 x p.u.).
Daarnaast wordt het reizen met bus-, metro- en tram wordt in de regio vanaf januari 2023 fors duurder. De verschillende vervoerders in verhogen hun prijzen met minimaal 7 procent en laten de reizigers bij minimaal 30% van de ritten in de kou staan (=rijden niet).
De 1 gaat nog wel met de trein i.c.m. dienstauto, de ander pakt de auto.
En het OV?
Dat is hier geminimaliseerd.
Moet dadelijk ergens heen, Volgens Google maps met de auto 33 minuten deur naar deur. Met openbaar vervoer, lopen naar Bushalte, met de bus naar treinstation, met de trein naar bushalte en dan 2x overstappen naar andere bushalte. En dan weer een stuk lopen. 1.06 minuten. Daarna visa versa, nee dank je.
Vice versa.
1.06 minuten?
@small_town_dude | 03-11-22 | 09:56: Met Godspeed.
@small_town_dude | 03-11-22 | 09:56: Haha warpspeed. 1.06 uur.
Gelukkig heb ik een auto en woon ik aan de Duitse grens :P
Diesel in duitsland is nu duurder dan bij de onbemande pomp in nederland
@Jos Tiebent | 03-11-22 | 10:18:
Diesel is duurder dan benzine, zowel in D. als in NL. Tot zover de logica. Er is momenteel geen touw meer aan vast te knopen maar één ding is zeker, u bent beter af met een auto op benzine icm LPG. Ook beter voor ut mieljieu, trouwens.
NS: verhoogt prijzen, levert minder service, treinen vaak kapot of anderzijds vertraging, veel te vol in de trein, treinen zijn vies, onveilig op bepaalde trajecten, dramatisch personeelsverloop
Ook NS: er gaan steeds minder mensen met de trein, ik snap er niks van. Misschien moeten we de prijzen verhogen
Dat die treinen vies zijn, ligt niet alleen aan NS maar ook aan passagiers ..
Het geld daar boven is op dus ze leggen de rekening bij ons
Daarboven werd altijd al door 'ons' betaald. Rupsje Nooitgenoeg.
Is de trein niet gewoon achterhaald in deze tijd? Een vervoermiddel uit de vorige eeuw, zwaar kudt voor het landschap en het milieu, gericht op massawerk, om arbeidertjes bij de fabriek te krijgen waar stomtoevallig ook een station was?
Maak eens een keuze, sjezus, tegelijkertijd zetten we vol in op elektrische auto's, wegennet is fantastisch goed geregeld in NL, ik zie de meerwaarde van de gele rups helemaal niet meer, stop toch met die onzin.
Lang niet iedereen kan een auto betalen. Veel moeilijker is het niet.
De enige meerwaarde die ik zie dat ik van A naar B kom als ik dronken ben. Met de auto is dat toch anders.
@Ichneumonidae | 03-11-22 | 09:50:
Als je de trein kan betalen voor je dagelijkse vervoer naar het werk kan je ook een auto betalen, zo simpel. Verder houd je kapot veel geld over als je die hele NS onzin opdoekt, alle sporen ontmanteld en het ijzer verkoopt, land waar die sporen opliggen weer door kan trekken, etc...
Enig idee hoe verwoestend dat hele concept trein eigenlijk is voor een landschap? En hoe idioot is het om twee soorten infra door een land heen te trekken die in wezen precies hetzelfde doet? Wegen naast spoorlijnen, kanonne wat dom. Zoals gezegd, doe eens kiezen dan. Trein weg, autorijden goedkoper, allemaal aan de waterstofwaggies, weg met het eeuwige faalproject trein.
@de visser | 03-11-22 | 09:52:
Ik heb één keertje lam in de trein gezeten. Nie Wieder. Gewoon even goed regelen voor u aan de zuip gaat, koop een BOB, huur een chauffeur, maak de ketting in de keuken los, zo moeilijk is het niet.
Eigenlijk stamt de trein uit de eeuw voor de vorige eeuw. Koeienjongens wilden ze nog wel eens beroven in de US.
De treinen zitten 's ochtends en 's middags echt wel bomvol, en die mensen wil je niet allemaal in hun Aygotjes op de weg hebben. Daarbij heeft niet iedereen een rijbewijs, al dan niet vrijwillig, of een auto. De trein is echt wel OK, het is een goede, comfortabele manier van reizen, MITS er ruim voldoende zitplaats is (dat zou gewoon een vereiste moeten zijn, wat de hel) en mits de tarieven normaal (zeker de helft van wat het nu is) en eenduidig worden. Weg met de abo's, kortingen, daluren, trajectkaarten en weet ik veel wat allemaal.
@elfenstein | 03-11-22 | 09:55: Er zijn natuurlijk ook nog andere mensen dan alleen forenzen. Lang niet iedereen hoeft dagelijks ergens naar toe.
Vind het trouwens altijd leuk om een trein te zien rijden. Zit zelf nooit in het OV, maar van mij mogen die spoorwegen wel blijven. Ze liggen er toch al.
@Hoolicool75 | 03-11-22 | 09:59:
Evenals de inheemse bevolking aldaar, die waren ook niet zo gediend van die gore stinkdingen op hun land. En terecht, welk een lelijkheid, welk een milieuramp, heel je wereld naar de tyf als er zo'n stalen spoor dwars door je tuin komt. Ik zou durven stellen dat als er nu een of andere slimmerik met dat idee zou komen, die honend weggelachen wordt door de klimaatridders: "Wat wil je, dwars door de natuur heen enorme ladingen puin opstapelen, stalen balken erop leggen en dan een enorm gevaarte eroverheen laten rijden waar iedereen voor moet wachten en voorbehouden is aan elitaire types met teveel geld?"
Scheer je weg, mafkees.
@Ichneumonidae | 03-11-22 | 10:03:
Dan blijf ik ook gewoon in m'n ouwe v8 rijden, ik heb 'm toch al en iedereen vindt 'm leuk om te zien.
@John McClane | 03-11-22 | 10:03: |
Voor de rijbewijslozen hebben we ook een oplossing:
De bus. Bestaat al een tijdje, heeft zelfs z'n eigen rijbanen en maakt gebruik van dezelfde infra als de auto. Waar het mij om gaat is het dubbele aspect ervan, we hebben nu twee verkeersnetten liggen, vaak ook parallel aan elkaar, de spoorwegen en de gewone wegen. Een van de twee kan wel weg en aangezien de trein het op zo'n beetje alle fronten aflegt tegen de auto moet die volgens mij zo snel mogelijk in het museum worden bijgezet tussen de stoomwalsen, paardetrams en trekschuiten. Achterhaalde ouwe meuk, bah. Hooguit laat je nog één zo'n stoomtrein rijden voor de kids en liefhebbertjes maar daar moet het dan ook ophouden met de verheerlijking van het concept "trein". Het is mooi geweest, het heeft zijn tijd gehad.
@elfenstein | 03-11-22 | 10:06: Lijkt me reden genoeg. Heb zelf een diesel (je betaalt je tegenwoordig de tyfus, enfin) die 1:10 rijdt en zo draag ik een beetje bij aan de opwarming van onze fraaie planeet, zodat de energiekosten voor de mensuh wat lager worden.
Weet jij nog ergens een subsidieloket waar ik terecht kan?
@Ichneumonidae | 03-11-22 | 10:12:
Ik heb dat wel geprobeerd toen we een tweede auto moesten kopen vanwege werk. Ik werd weggestuurd bij het loket en moest heel snel een donker steegje induiken om te ontkomen aan de klimaatpolitie. We zijn helaas de onbegrepen helden van onze tijd waarde sluipwesp, we doen ons best, dragen ons uistootsteentje in stilte bij en hopen dan maar dat het een beetje opschiet met die klimaatverandering. Als ze straks bij de bosjes doodvriezen kunnen wij in ieder geval met een gerust hart gaan slapen, aan ons heeft het niet gelegen.
@elfenstein | 03-11-22 | 10:11: ja, effe lekker met de bus van Amsterdam naar Utrecht. Met de trein is dat 20 minuutjes geloof ik. Succes met de bus. Die staat alleen al 20 minuten bij bushaltes onderweg.
@elfenstein | 03-11-22 | 10:19: Klopt ja, het is een eenzaam en onbegrepen bestaan als je wil deugen.
Maar... moedig voorwaarts!
@John McClane | 03-11-22 | 10:21:
Beetje omdenken m'n beste. Als je de trein weghaalt en inzet op busvervoer krijg je vanzelf ook snelbussen die het in 1x doen. Bovendien is marktwerking dan veel simpeler, een vloot bussen kopen is eenvoudiger dan je ertussen wurmen op het spoor. U kan dan bij mij in de luxebus stappen en volgas naar Utrecht, drankje erbij geserveerd door een alleraardigste medewerker, de vliegervaring maar dan op wielen. En? Nog steeds zo'n zin in die gele rups vol paupers, staan, te laat aankomen, niks te vreten of zuipen en tegen een veel te hoge prijs waar u verder niets aan service voor krijgt en behandeld wordt als een soort vee op weg naar de slachtbank?
Uw keuze, ik weet het wel.
Fantastisch die neoliberale marktwerking. Net als de post. Minder brieven? Dan maken we de postzegel ieder jaar 8% duurder. Vindt de toezichthouder prima. Want als een restaurant slecht loopt maak je het menu ook fors duurde.... oh, wacht.
Er is dus nauwelijks marktwerking op het spoor, ouwe communist.
@Après toi | 03-11-22 | 09:51: In het VK wel, iets van 20 maatschappijen. Had niet de indruk dat het daar echt werkt. Nou ja, beetje terzijde.
Die marktwerking hoef ik ook niet.
@Après toi | 03-11-22 | 09:51: Jij spoort zelluf niet.
Treinvervoer uitbesteden aan India. Net als met IT, stukken goedkoper.
ichef.bbci.co.uk/news/464/mcs/media/i...
Voor wat betreft post: de logistieke machine krimpt niet, maar het aantal eenheden dat verzonden wordt wel. Logisch dat het duurder wordt. Voor die paar lijken die nog steeds handgeschreven brieven willen sturen is dat prima. We moeten eens af van het idee dat fysieke documenten zaligmakend zijn. Digitale documenten zijn zeker niet minder fraudegevoelig.
@de IJsman | 03-11-22 | 10:04:
Herstel: fysieke documenten zijn zeker niet minder fraudegevoelig dan digitale documenten.
Even een tip voor de NS hoor: doe gewoon één tarief voor alles en iedereen, altijd. Gewoon inchecken, reizen, uitchecken, klaar. Maak het simpel. Ik heb ongeveer anderhalf jaar met de trein moeten reizen omdat dat echt het handigste was, gek genoeg. En dan heb je dus een Excel-sheet nodig om uit te zoeken wat het voordeligst is. Zakelijk reizen (tip: nee), een dalurenkaart? Een jaarabo? Traject of overal? Iedere keer los betalen? En dan heb je ook nog de acties van de Kruidvat of de Blokker... man er is geen doorkomen aan. En als je een keer denkt van: hee, mss is de trein wel een goed idee vandaag, dan doe je dat dus niet, want je weet: met een los "kaartje" word je sowieso genaaid.
Precies dit. Rot op met je kruidvat-spaarzegelacties en je abonnementen voor iedere microseconde van de dag. Totaal achterhaald, niet flexibel en enkel geschikt voor totale autisten met een tabelletjesfetish.
@elfenstein | 03-11-22 | 09:47: Dat woud aan tarieven is dan ook niet ontwikkeld om u zo goedkoop / aantrekkelijk mogelijk te laten reizen maar met winstmaximalisatie als oogmerk. Slimme jongens (en wellicht meisjes) kunnen namelijk precies uitrekenen welk tarief op welk moment werkt om mensen te bewegen de trein te pakken in plaats van een alternatief. Dat de vaste / frequente reiziger daar horendol van wordt is van generlei belang op NS HQ.
@_pacman_ | 03-11-22 | 09:49:
Noem het dan geen Openbaar Vervoer meer maar gewoon VeeVervoer, dat maakt het wat duidelijker.
Geef gewoon iedereen in Nederland een abonnement op de trein en incasseer via de staat a la wegenbelasting. Tekort: staat legt maar bij....
@KDbdl | 03-11-22 | 10:25:
U bedoelt net zo iets als het omroepbestel, iedereen betalen voor iets waar bijna niemand gebruik van maakt?
Doe maar niet.
Auto is goedkoper en biedt alleen maar meer voordelen boven de trein. Dit topic is al sinds 2012 in de herhaling volgens mij.
Probleem met die auto: je moet in veel gevallen ook nog eens stevig betalen omdat je de gore moed hebt het ding ook nog eens te willen parkeren.
Inflatie van lonen en kosten. Loon-prijsspiraal tot in de eeuwigheid.
Idd, dus *niet* alle lonen gelijk met de inflatie verhogen.
Want dan houdt het nooit op.
Waarom moet Tom Staal met de trein?
Het is wel slim, nu heel veel mensen ook regelmatig thuiswerken losse kaartjes duurder maken en abonnementjes goedkoper.
Je hoeft niet met de trein te gaan, je kunt ook een herhaling van Rail Away opzetten.
Treinreizen in overbevolkte miniatuurlandlandjes is anno 2022 alleen nog leuk voor Madurodam of op zolderkamerspaanplaatschaal.
Geweldig. Met Andre van Duin. De Grote Kleine Treinenshow !!
VVD onlangs: de markt kan het beter!
Maar het hoofdnet wordt niet aanbesteed zoals moet volgens EU.
Edit: net zoals met zoveel EU regels: doen we alleen als het zo uit komt.
Wederom de D66 oplossing: een slechte service nog onbetaalbaarder maken om zodoende de overvolle treinen nog minder concurrerend te maken met filerijden.
Ook voor het verkeer / openbaar vervoer is maar 1 oplossing die echt werkt: minder mensen in NL en idealiter zo'n 4 miljard minder mensen op aarde. Geldt niet voor mijzelf natuurlijk, ik ben heel belangrijk.
En het billboardbudget voor de volgende verkiezingen wel omhoog natuurlijk!
Nou en. Het COA blijft gewoon reiskosten van asielers in Nederland vergoeden als dat reizen nodig is om de omvolking ik bedoel opvang te bespoedigen.
die asielers worden binnen Nederland meestal met taxi vervoerd, of met de bus als het echt niet anders kan.
@nick666 | 03-11-22 | 09:47: Die asieleisers liggen graag in de 1e klasse op de bank (Dichtbij stopcontacten). Af en toe hoor je "Gratis wollah wollah SMS wollah. Ikke nietj betalen wollah"
Tien procent hoger salaris voor het personeel van NS (overigens terecht) moet door iemand worden betaald, natuurlijk betaald de reiziger dan meer...
Jah, die prijsverhoging zal wel, in deze tijd.
Maar dat personeelstekort, daar moet wel wat aan te doen zijn.
Toet, toet, NS, opschieten graag...
Ik ga op de fiets, met de tram en de trein, en heel soms met de auto. Mij hoor je niet klagen.
Nou, gelukkig maar dan!
Ruig verhaal joh.
Ik denk ook al, waar komt die nick toch vandaan?
Dit klinkt toch een beetje als een klaagzang.
Nou, nou.
@D-Fens_1963 | 03-11-22 | 09:43: Vicky Leandros
Klimaatactivisten pakken lang niet altijd de eigen auto hoor, soms moeten ze namelijk ergens naartoe vliegen. Het probleem zijn al die _andere_ mensen die niets aan het klimaat doen....
Ik heb zonnepanelen en eet soms een dagje geen vlees... is dat afdoende?
Ik ben dol op andermans okselaroma.
I like trains.
U bent de treinfapper?
Koolmees heeft net het pensioenstelsel in de poep gereden en mag het nu bij de NS proberen.
Mischien handig om de nieuwe pensioenwet ff in de wacht te zetten. Kabinet laat steeds weer blijk van onvermogen zien. Doe maar efkes wachten en wisselen Pietertje.
REAGEER OOK