Baas belastinginspectie: Afschaffen die toeslagen!
Problemen houden niet op, niet vanzelf...
In een volledig donker boek is het soms moeilijk om de duisterste pagina te kiezen, maar we kunnen wel stellen dat de toeslagenaffaire één van de zwartste bladzijden van Rutte's premiergeschiedenis is. Een affaire die nog niet is afgehandeld en waar nog steeds Kamervragen over binnendruppelen. En dat mede dankzij een toeslagensysteem dat dusdanig moeilijk in elkaar steekt dat ieder jaar zo'n 150.000 huishoudens de fout ingaan met alle financiële gevolgen en ambtelijke lasten van dien. De problemen liggen volgens Bart Snels - door het kabinet aangesteld als inspecteur-generaal belastingen, toeslagen en douane, dus met enige zeggenschap hier - niet bij de gebruikers of de ambtenaren. "Het probleem zit in het toeslagenstelsel zelf. We vragen het onmogelijke van mensen, en hebben alle financiële risico’s bij de burgers neergelegd." Ah ja, het bekende Rutte-beleid waarbij we vooral naar elkaar moeten omkijken, maar de overheid de eigen burgers zelden een blik waardig gunt. Het advies van Snels is simpel: afschaffen dat toeslagensysteem. "We kunnen wel blijven uitbreiden in betere dienstverlening, maar dat lost het probleem niet op." Hij staat overigens niet alleen in het afschafadvies: de Kamer wil van het toeslagenstelsel af en zelfs de coalitie is het systeem zat, maar ondanks deze ambitieuze woorden zitten we nog steeds met deze bureaucratische hel opgescheept. Toeslagenstas Aukje de Vries belooft voor de zomervakantie een plan voor een nieuw systeem naar de Kamer te sturen, maar dergelijke woorden geloven we pas als het voorstel in de digitale inbox verschijnt. In de tussentijd suddert het probleem door, zoals zoveel crisissen die door deze regering wel worden benoemd, maar niet opgelost.
Reaguursels
InloggenInderdaad, toeslagen komen arme mensen ten goede ten koste van rijke mensen en op een rechts weblog vinden wij dat de rijken rijker moeten worden en de armen armer.
Hee cugel! Overduidelijk een ad-hoc reactie, want er staan veel zinvolle bijdrages onder dit topic. Tevens de mogelijkheid om niemand er bij in te laten schieten, behalve dan een aantal overheidsdienaren. Is dat erg voor jou denk je?
Afschaffen die Belastingdienst!
Wellicht een schijf toevoegen met maar 1% loonbelasting.
10 % voor de onderlaag samenleving is voldoende. Tevens de Btw omlaag of geheel weg, anders kom je toch nog op 31% belasting over loon op laag geschoolde arbeid. Dat kan niet uit zegt u? Welnu, ik durf een inschatting te maken dat door geklooi Overheid er 25% op kosten bespaart kan worden en nog eens 25% indien men allerlei dure hobby projecten overboord kiepert. Het lijkt mij geen inkomsten probleem, maar een uitgave probleem.
En die zogenaamde oninbare toeslagenbedragen van oostblokkers dan?
www.geenstijl.nl/5157904/jij-een-toes...
Zie PvdA brokkenpiloot mevr. Jenny Thunnissen (oud Directeur Generaal Belastingdienst) en je weet hoe het komt.
Maar het wordt ff wel verteld door een Groenslinkerd ? Hoe kan dat ?
Ik vind het prima als het toeslagenstelsel afgeschaft wordt, maar gaat mijn loon dan omhoog of gaat de huur dan omlaag? Ik ben benieuwd hoeveel huisjesmelkers er straks een carrière-switch gaan maken.
Er is niets mis met een verhuurder die zich netjes aan de regels houdt en daaruit een passief inkomen haalt. Uw typering / generalisatie komt voort uit afgunst.
@_pacman_ | 24-04-23 | 19:42: Afgunst? Jij bent komiek van beroep? Nee, dit komt voort uit een simpel rekensommetje, namelijk dat als ik rond de €935 ontvang en ik rond de €870 moet betalen, dat dit dan niet echt gaat zonder toeslag hè? En het is geen afgunst. Het is gewoon terechte kritiek op de club mensen die het altijd over belastingbetalers en hardwerkende Nederlanders hebben, die zélf pittig wat belastinggeld wegsluizen, want in wiens zakken dacht jij anders dat al die huurtoeslagen momenteel verdwijnen? En denk maar niet dat mijn huurbaas ooit hard heeft gewerkt voor zijn inkomen. Hij heeft immers het pand van zijn pappie cadeau gekregen. Met je afgunst.
@_pacman_ | 24-04-23 | 19:42: Kwakman.
Beiden zitten er naast, indien men alle toeslagen opheft is dat een op een te compenseren via de IB, simpel een extra aftrekpost bij de BD aangifte en hoppa! Jij bent gecompenseerd middels meer inkomen waar jij de huur penning mee kunt voldoen! Nadeel is dat er ca. 100 K abtenaren werkeloos worden en het probleem m.b.t. Toeslagen definitief is opgelost. Dat willen ze niet, he? Ok, dan blijft het probleem bestaan, voor nu en in de toekomst. Het is allemaal zo simpel, je moet enkel durven te overwegen iets te wijzigen, zonder direct nadeel voor de betalers cq. ontvangers.
@Unsinkable-Sam | 24-04-23 | 21:12: Reaguurders die stellen dat anderen het verkeerd zien en stellen dat “het heel simpel is” verdwalen doorgaans al gauw in hun zelfgesponnen web van taalfouten.
En dit is jou bijdrage a.d. discussie? ‘k Zou zeggen, print alle tegels op papier uit, pak je rode verbeterstift en leef je uit. Mocht je daarna nog tijd over hebben en een zinnige aanvulling op bovenstaande tegels willen geven, dan zie ik je graag weer terug.
Afschaffen die toeslagen. Als je het niet kunt betalen, werk dan maar langer of zoek een beterbetaalde baan. Kun je niks, leer dan eens wat. Laat de belastingbetaler er eens niet voor opdraaien.
Ja, maar Hugo kan óók niks, en die wordt daar dus mooi wél dik voor betaald!
Je hebt het niet helemaal begrepen denk ik: er zijn toeslagen nodig omdat de belastingen op *alles* in Nederland zo idioot hoog zijn.
@Monkey Cabbage | 24-04-23 | 19:44: BOL belasting op leidingwater en BTW
@Monkey Cabbage | 24-04-23 | 19:44:
Juist.
@Monkey Cabbage | 24-04-23 | 19:44: Nee, de belastingen zijn zo hoog omdat de toeslagen betaald moeten worden.
Het is met die toeslagen allemaal begonnen in de jaren 70 met de huursubsidie van PvdA Marcel van Dam. Sindsdien is er geen touw meer aan vast te knopen.
Er moest wat tegenover de rijke lui subsidie, de hypotheekrenteaftrek staan. Compensatie voor huurders. de hypotheekrenteaftrek, daar is het door misgegaan.
@RdeFriesch | 24-04-23 | 19:13: nonsens. HRA is compensatie voor het eigen woning forfait en daarmee allerminst een subsidie, hooguit een korting op extra extra extra belasting.
De loonbelasting word in de meeste gevallen ook ingehouden door je werkgever omdat mensen zelf niet met geld om kunnen gaan. Pensioen inleg word in de meeste gevallen ingehouden door de werkgever omdat mensen niet met geld om kunnen gaan. Dus waarom niet de huursubsidie (in de meeste gevallen) direct storten bij de verhuurder, omdat mensen niet met geld om kunnen gaan? Zelfde met kinderopvang. De kinderopvang weet het best hoe vaak welk kind geweest is omdat ze dat ter controle toch al aan de BD moeten doorgeven, dus laat die kinderopvang ook lekker de subsidies aanvragen.
En alle vrijgekomen ambtenaren omscholen naar timmerman, metselaar en warmtepomp monteur, want huizen bouwen doe je niet achter een bureau of in de 2e Kamer maar de steiger.
Blijft het probleem toch hetzelfde.
Zelfde met zorgverzekeraars
Kan je die ook opheffen
En de nutsbedrijven
Omdat mensen het recht hebben om met het geld te frauderen dwz huursubsidie ontvangen en gewoon huur niet betalen. En omdat ze dat recht hebben om te frauderen tuigen we systemen op om te controleren of mensen niet stiekem frauderen. Dus systeem zit daarmee gewoon logisch in elkaar.
Wordt er voor jou oplossing gekozen dan verliezen honderden of zelfs duizenden ambtenaren ergens in schaal 9 tot 15 hun baantje. Dat is wel het laatste wat de ambtenaren zelf willen. Dus steek je het systeem zo ingewikkeld mogelijk in elkaar waardoor je nog meer mensen nodig hebt voor de controle.
Sommige dingen zijn zo logisch en simpel dat je het zelf bedacht zou kunnen hebben.
Dit lijkt mij een juiste analyse: verkapte werkverschaffing.
Ik heb het nooit begrepen met zorgtoeslag. Ze kunnen dit net zo goed rechtstreeks verrekenen met zorgverzekeraars, i.p.v. omslachtige uitbetalingen. Trek gewoon gelijk het bedrag af van de zorgverzekering als korting, of maak de zorgverzekeringen goedkoper.
Enig idee wie WEL zorgtoeslag in z’n zak steekt maar desondanks de zorgpremie NIET betaalt?
Goed idee om zo'n beetje alle toeslagen te schrappen, eindeloos geld rond pompen maakt het hele systeem nodeloos ingewikkeld. Als men graag iets wil doen voor Henk en Ingrid is wellicht een negatieve 1e belastingschijf oid een optie. Stimuleer je mensen zowel links- als rechtsom om te werken.
Fijn voor bejaarden die niet meer mogen werken.
Dathoujetoch, je kunt alles wel doodredeneren, maar je komt hiermee geen stap vooruit. Vind het idee van D_E het overwegen waard iig. Jou geleuter schuiven we gewoon terzijde.
De beste stimulans om te gaan werken is geld tekort als je niet eerkt en je hand niet kunnen ophouden voor een toeslag, Leer eens wat en doe eens wat en vermoei een ander niet met je eigen sores.
Werkelijk niemand zit te wachten op dit omslachtige stelsel. Schaf het af en je ziet meteen de verhoudingen en de kosten van diensten. Is voor Jan Modaal de huur en de kinderopvang niet meer te betalen van een normaal salaris, is er wellicht iets mis met hoe het georganiseerd is. En zo niet, dan een eventuele toeslag direct uitbetalen aan de betreffende instantie.
Dat is te simpel.. ik heb ook een accountant nodig voor de belasting aangifte, het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven he;)) Ja kinderopvang en openbaar vervoer gewoon door de staat regelen en betalen van een forfataire belasting aanslag net als het kijk en luistergeld hoofdelijk omslaan.
Sinds de monomane ambtsperiodes van Rutte, treedt een regering niet meer aan om op de winkel te passen en welvaart en welstand voor de inwoners van Nederland te vergroten, maar legt hij zich toe op het creëren van steeds meer problemen, waardoor steeds meer mensen, steeds meer werk hebben om deze op te lossen.
Onzin wat u daar beweert. Het is de gemiddelde Nederlander die voor elk probleempje naar de overheid rent. En op hoge toon eist dat er een regeling komt.
Voorbeeld: inmiddels is 40% van de bevolking te dik. De oplossing als je een BMI van tegen de 35 hebt is gewoon minder eten.
Nee hoor, inmiddels vergoeden de zorgverzekeraars al 12.000 maagverkleiningen per jaar!
Twaalfduizend maagverkleiningen omdat dom dik en lelijk paupervolk zich volpropt met junkfood.
@theo-is-dood | 24-04-23 | 19:21:
Die opgeblazen toon, waarmee u uw tegel start, tekent de arrogantie waarmee u veronderstelt, dat u Gods gegeven geschenk bent, voor duiding van problemen in deze maatschappij.
Maak u niet zo dik!
Overigens doet de overheid precies wat u het "paupervolk" verwijt, zich volvreten met elke mogelijkheid de belastingbetaler meer geld af te persen, om het oncontroleerbaar aan junk-bestemmingen uit te geven.
Vriendin van ons met jong kind. Per maand: Kinderallimenatie 800 euro, baantje 600 euro, ruim 1000 euro toeslagen. Netto inkomen 2.400 per maand.
E2.4K netto vrachtwagenchauffeur 50-60 uur per week of ambtenaar salarisschaal 8-9? hmmm moeilijk kiezen
Erg he, die minima
Dus ze werkt anderhalve dag in de week dan heb je toch geen kinderopvang nodig? Krijgt ze 700 euro huurtoeslag? Lijkt me niet.
Kennis van me, 62 jaar en niet meer in staat om te werken, altijd knalhard gewerkt tot 60 jaar, weggeschoven in de bijstand met € 600,00 per maand. Is compleet afhankelijk van twee kinderen, die noodgedwongen (woningnood) bij haar inwonen. Alleen zorgtoeslag, verder niets. Huur is € 700,00 per maand. Dus ja, er zitten grote hiaten in de wet. Dit soort mensen vallen tussen wal en schip. Voor een stukkie kleding moet de persoon de kinderen lief aankijken, om van de rest nog maar niet te spreken.
Oh ja, en altijd zzp geweest, met dagen van minimaal 12 uur per dag, in weer en wind. Dus best erg, die minima. Kortom niet iedereen over 1 kam scheren. Bah.
@Lubitch | 24-04-23 | 18:17:
Ja, ik ken ook mensen die niet aangevuld werden tot het minimum maar met omslachtige berekeningen nagenoeg niks kregen. En een ander krijgt weer heel veel. Onlogisch beleid en het stimuleert ook niet tot (meer) werken. De kinderopvang is heel erg duur, mensen maken een afweging of meer werken loont.
@letopuwzaak | 24-04-23 | 18:19: Misschien eens overwegen om geen kinderen te nemen.
@letopuwzaak | 24-04-23 | 18:16: Wie zegt dat ze kinderopvang krijgt? Hiero...... Uw huurtoeslag per maand: € 353
Uw kindgebonden budget per maand: € 458
Uw zorgtoeslag per maand: € 154
En wat denk je van al die lui die die 600 euro inkomen per maand zwart in de huishouding erbij verdienen? Dan vult de sociale dienst die 600 dus lekker aan en heb je zonder vakantiegeld al een dikke 3.000 per maand. Mooi land.
Niet iedereen fraudeert. Als je dit stelt, dan wil ik ook cijfers en verhoudingen zien. Want nu druk jij ongenuanceerd iedereen met een uitkering en/of toelage een stempel ‘fraudeur’ op het voorhoofd. Dat is niet netjes en zeker niet conform de werkelijkheid.
Ze hadden dit moeten afschaffen bij het eerste voorstel.
Het voorstel komt uit de hoek v.d. PvdA middels het beruchte polderen: ik geef jou dit, jij geeft mij dat. Maar, mee eens dat ze nooit aan het geld rondpomp circus hadden moeten beginnen. Wel aan IB verlaging.
“Ongekend Onrecht..”
En dan als kabinet aftreden en in bijna gelijke bezetting terugkomen.
Dan heb je een plaat voor je harses.
Kritiek op dat rapport is uit den boze, ik vind het echter nogal meevallen dat ongekend onrecht voor 80% van de 'slachtoffers'. Maar dat kun je als politicus uiteraard al helemaal niet verkondigen, want electorale zelfmoord. Maar het is wel waar. Net als het waar is dat (etnisch) profileren een zeer effectief middel is om beperkte opsporingsmiddelen efficient in te zetten.
Maar geen plaat voor je portemonnaie natuurlijk. Zolang de wegen maar niet scheiden.
Tachtig procent van de zogenaamde slachtoffers zijn keiharde fraudeurs. Sommigen strijken tussen de één en twee TON vergoeding op.
— Het werd fraudeurs in die eerste jaren na de invoering ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Er werd bijvoorbeeld voor vier kinderen uit een gezin voor het maximaal aantal uren per week toeslag aangevraagd. Nog los van het feit dat het hier ging om niet werkende moeders met kinderen die helemaal geen gebruik maakten van kinderopvang, is het in Nederland hoogst ongebruikelijk dat kinderen vijf dagen per week en ook nog met het maximaal aantal uren per dag gebruik maken van kinderopvang. Toch betaalde de belastingdienst zonder enige controle het gevraagde bedrag uit.—/
sociaalweb.nl/nieuws/fraude-met-kinde...
theo-is-dood, dit verhaal begrijp ik niet, tevens betreft het een hardnekkig verhaal wat hier te pas en te onpas boven komt drijven en suggereert het: ‘iedereen die geleden heeft is fraudeur’. Ik vind daar wel iets van eigenlijk. Onderbouw de cijfers eens met officiële en verifieerbare stukken a.u.b.
Want zomaar wat roepen en framen is best puberaal.
Al dat gratis geld voor kinderen en hypotheekrente met een bovenmodaal inkomen heb ik nooit begrepen. Maar ja, een gegeven paard..
In het hele belastingstelsel liggen alle risico's bij de burger zelf. De overheid heeft altijd gelijk tenzij je het tegendeel kunt bewijzen. Daarnaast kan de overheid, ook bij gebleken ongelijk, eindeloos door blijven proceren en heeft men zichzelf uitgesloten van alle verantwoordelijkheid. Dat is allemaal moedwillig zo ingericht.
Helemaal niet waar. Zie de afhandeling van de Box3 heffing in de IB. Is door de Hoge Raad onrechtmatig verklaard.
@theo-is-dood | 24-04-23 | 19:26:
Dat is een goed voorbeeld inderdaad: 25k inkomstenbelasting opgelegd krijgen terwijl je aantoonbaar maar 9k rendement hebt gehaald. En daar moet je dan jarenlang tot aan de hoge vraag voor procederen.
Het huidige belastingsstelsel is een farce en nodigt uit tot misbruik. Een nieuw systeem zal echter aangewend worden als motivatie om de reeds extreme nivellering in NL nog verder door te voeren.
Het sociale vangnet moet radicaal afgebouwd worden. Zorg maar voor jezelf tenzij dat echt niet anders kan, en niet omdat je carriereplafond bijstandsmoeder of WIA-er met eigen eigen zwarte zaak ernaast is.
Ik zou een stapje verder gaan. Voer een flattax van 25% en stop met alle toeslagen en de hypotheekrenteaftrek/woningforfait. Daarnaast 1 uniform btw-tarief van 15% (21+9/2) en de duizenden ovetbodige ambtenaren die hierdoor vrijkomen worden ingezet in zorg en onderwijs. He, kijk nou. Geen tekorten aan personeel meer? Dan hoeven we ook geen apothekers uit Aleppo meer toe te laten. Win-win-win.
Prima idee. Maar ik denk dat de hele onderkant van de inkomensladder daar heel erg op tegen is. Die betalen nu nog geen 10% inkomstenbelasting en hebben recht op allerlei toeslagen en vrijstellingen.
Geen geld voor onderwijs dus ook geen tekorten meer inderdaad. Heeft u wel eens doorgerekend wat dat met de overheidsfinanciën doet?
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:37:
www.homefinance.nl/belastingen/histor...
*kuch kuch hoest snotter*
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:37: Oh, een D666’er die de controlestaat wil laten vallen?
Bijzonder.
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:37: Dan moet je ervoor zorgen dat zij er ook op vooruitgaan.
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:40:
Verdien je 2300 bruto: 223 euro IK bel.
Verdien je 4600 bruto: 1287 euro IK bel
Over de 1e 2300 betaal je 9%
Over de 2e 2300 betaal je 48%
Zoek maar op!
Flat tax betekent
2300 bruto: 575 euro IK bel
4600 bruto: 1150 euro IK bel
Al vaak aangehaald: de top 20% inkomens betaalt 80% vd IB. De onderste 20% betaalt hoegenaamd niets.
@Kwakjeszalver | 24-04-23 | 17:41:
A ik ben geen D66 er
B. Je bedoelt de verzorgingsstaat?
Nee, ook niet, maar toeslagencircus is onnodig rond pompen en nivelleren wat ook anders kan. Toeslagen weg, flat tax en hypotheek aftrek weg. Heel simpel en komt uiteindelijk op bijna hetzelfde neer.
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:43: tuurlijk wel. Maar we hebben een heeel kundige MinFin die heel veel van toeslagen weet. En van verlagen btw op groente en fruit. En van discriminatie bij de belastingdienst.
Als inkomstenbelasting nu eens de enige belasting was werd het makkelijk praten.
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:43: Geen idee waarom je aan het bellen bent. Heb je daar een linkje bij? Want hier begrijp ik niets van.
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:50: Ik bel - Inkomsten belasting.
Heb duur abonnement maar dan wel een gratis iPhone
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 17:37: Is wel zo
@Beste_Landgenoten | 24-04-23 | 18:11: net een voorgeprogrammeerde d en 6?
Toeslagen en aftrekposten als politiek bindmiddel, weg ermee. Toeslagen afschaffen, maar ook bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek.
Maar dan ook het eigenwoningforfait, en de huursubsidie.
Dus PER JAAR komen er 150.000 Toeslagenslachtoffers bij, en dan waarschuwt de AIVD voor 100.000 kritisch denkende Nederlanders, die een gevaar vormen voor de veiligheid..
Eigenlijk zouden er jaarlijks 150k kritisch denkende inwoners bij moeten komen
Het erge is dat hier werkende ouders genaaid zijn. Dus niet nutteloze steuntrekkers.
Midas Dekkers zegt dat we teveel mensen hebben.
De oplossing me gemakkelijk. Gewoon niet productieve mensen ook maar iets meer geven. Afschaffen alle uitkeringen; Bijstand, AOW, WAO etc. Laat familieleden de last maar dragen. Toeslagen ook afschaffen en na een jaartje of wat komen de huizen vanzelf vrij. Allochtonen die niet willen werken gaan weg. Autochtonen die niet willen werken ook. Geen dure zorg meer om mensen nog een paar jaartjes in leven te houden tegen ongelooflijke kosten. Stop gewoon.
tot u zelf 67 wordt en dan valt het op dat er geen geld meer voor u is. Iets zehgt me dat u nog jong en naief bent.
U wenst een pre apocalyptische situatie? Die steuntrekkers en werkvermijders gaan niet werken. Die gaan op rooftocht.
Ik vind het niet zo'n ingewikkeld systeem. Ik krijg iedere maand zorgtoeslag en huurtoeslag, die worden op mijn rekening gestort. Daarmee kan ik mijn huur en zorgpremie betalen. Nounou, poepoe, 'ingewikkeld' hoor...
Maar wat nu wanneer u gewoon afdoende inkomsten krijgt door verhoging inkomsten en lagere belastingen en u dat gewoon zelf kunt betalen zonder al die bureaucratische kostbare rompslomp bij de overheid?
gaat geloof mis bij variabele maandelijkse inkomsten , en dan jezelf rijk rekenen maar dan toch weer 10.000 euro terug betalen of meer achteraf over 1 of meerdere jaren. Semantisch terug betalen verschilt met maandelijks niet juist je inkomsten opgegeven. Middelbare school afgemaakt met rekenen zou voldoende moeten zijn om de verwachte inkomsten juist op te geven . HEt is altijd teveel ontvangen , tot nu toe weinig in de media gehoord dat er slachtoffers zijn die te weinig toeslagen hebben ingevuld en gekregen altijd teveel
En ben je daar blij mee Zenzeo ? Afhankelijk zijn van het systeem ipv zelfstandig vrij man (m/v/x)???
8 miljoen mensen krijgen een toeslag, daarvan worden 2 miljoen in het jaar daarop verrekend inde plus of min, daarvan zijn 20.000 vooral door de hoogte van de kinderopvang toeslag die grote uitwijkingen te zien kan geven in de problemen gekomen w.o.overigens een groep van ca 4000 die ons NL systeem als een privé flappentap zien.
Prima systeem, wel veranderen met die kinderopvang, dat is sowieso een gekkenhuis.
Verder het gebruikelijke GL/SP gejank net als in Groningen waar nog niemand een bloedneus of gebroken pink heeft opgelopen
Als er een toeslag op mandarijnen komt van 10eu per kilo, dan zijn mandarijnen volgende week 10,50eu duurder per kilo.
Daarom dus een inkomensafhankelijke mandarijnenkorting.
Dat klopt, hetzelfde gebeurde met de huizenprijzen toen de verkopende partij er ineens achter kwam dat de a.s. kopers als tweeverdieners zoveel meer te besteden hadden.. Dat heet gewoon marktwerking en dan de illusie hebben dat je die met toeslagen naar je hand kan zetten;))
"You know it's sad but truehue.."
*headbangen doet*
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:32: Die korting bestaat al, dat heet in vaktermen middelen van jaarinkomens .. vorig jaar keurig een paar duizend euros mandarijnen meer kunnen kopen door dit geweldige systeem;)
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:32: Ik dacht dat korting op groente en fruit onmogelijk was? Of ging dat over bier? *aan hoofd krabt*
@Smoelensmid | 24-04-23 | 17:40: Zitten wat haken en ogen aan.
Lagere lonen en uitkeringen minder belasten en/of hoger maken en dat hele toeslagensysteem afschaffen lijkt me een zeer, zeer goed idee, in deze combinatie dus: ophogen inkomsten, toeslagenbende afschaffen.
Want het is een bureaucratisch opgetuigd veel te ingewikkeld gedrocht wat giga veel kost bij de overheid en helegaar niets oplost en waarschijnlijk zelfs nog meer kost nu dan dat het überhaupt wat oplevert of bespaart.
Ps: deze tekening van Cortes blijft enorm goed!
Zolang wij blijven stemmen op politici waarvan we weten dat die veel te veel beloven, blijft dit probleem bestaan. Den Haag timmert gecompliceerde regels in elkaar omdat de coalitiepartijen aan hun achterban moeten laten zien dat hun belang is verdedigd.
De enige keer dat het niet zo ging, was bij het kabinet Rutte-Samson. Geven en nemen, verstand boven alles uitonderhandelen, Van de PvdA bleef bij de daaropvolgende verkiezingen bijna niets over.
De kiezer moet eens in de spiegel kijken.
Belastingvrije heffingschijf, gratis zorgverzekering en sociaal huurplafond invoeren voor de minima en klaar. Wat je fokt mag je zelf betalen.
Een immigratieland hoeft inderdaad niet te investeren in zijn toekomst.
Doe er dan meteen gratis openbaar vervoer bij al we er immers toch al voor betaald hebben;)
@Smoelensmid | 24-04-23 | 17:42:
Gratis electrische auto's en stopcontacten voor iedereen!
@Smoelensmid | 24-04-23 | 17:42: het zit op het avondeten te wachten?
@dathoujetoch | 24-04-23 | 18:12: Ben hier zelf de cuisinier, de Molteni kachel staat al in de sluimerstand, en het wachten is op onze warmshowers.org/ gast die zo binnen kan vallen na een lange fietstrektocht. Na een warme douche zich aan het wit gedekte tafeltje voor de haard mag schuiven om te genieten van de romige venkel soep met hollandse garnaaltjes het tartaartje van avocado komkommer en appel met een gepocheerd eitje daarna de Bio varkens carbonade met geconfijte asperge puntjes broccoli roosjes en nieuwe aardappeltjes in een mosterd cognac roomsaus.. Toe eerste aardbeien van het seizoen met vanille ijs wellicht nog een klein geitenkaasje want het is een Fransman en die worden altijd extra verwend... Ik heb er zin an;)
@Smoelensmid | 24-04-23 | 18:38: Benieuwd wat dat extra verwennen dan is...
@Zalwelweer | 24-04-23 | 18:47: dat hij een keer de gerechten mag verzinnen. Net als in het echt.
@dathoujetoch | 24-04-23 | 19:00: Ook die uitdaging ga ik niet uit de weg.. levend in het buitengebied met 600 liter aan diepvries voorraad ben ik net een cruiseschip kok die alles kan toveren.. spontaan een half studentendispuut te logeren de afbak croissants doen wonderen hier;) De asperge punten zijn een leftover van de boer eind verderop, de appels nog uit eigen boomgaard bleekselder en komkommer behoort tot de standaard meuk onderin de groentenlade de Bio karbos waren een halve pris die ooit in de diepvries verdween en nu weer naar boven komt voor 3,5 euro , een eitje onder de kip vandaan en een ouwe venkel uit de leftoverbak bij de super voor 90 eurocent, goed eten hoeft niet duur te zijn maar als het wel smakelijk is!
@Zalwelweer | 24-04-23 | 18:47: Dat verwennen is een goed gedekte dis en geen bord op schoot;) Een discours in hun eigen moedertaal , alhoewel de meeste wereld fietsende Fransen maar al te graag laten merken dat ze ook goed Engels kunnen spreken.
@Smoelensmid | 24-04-23 | 19:13: Nice. Zowel Frans als Engels. Alleen jammer dat het een wielrenner is. :)
@Zalwelweer | 24-04-23 | 19:30: Net aangekomen , in een ruk van Koblenz naar Zuid Limburg ik geef het je te doen, dat noem ik geen fietsen meer maar racen! mijn eerste compliment te pakken dat ik goed Frans speekt maar dat wisten we wel en vrouw Smoelensmid pest me er altijd mee dat haar Duits beter is . het wordt een multi linguaal avondje.. Ik hoor hem al op de trap , klaar met douchen a table!!
Het is maar wat je onder links verstaat maar in de klassieke verdeling van hoe onze tweede kamer er uit ziet en gezien heeft door de jaren heen is het niet links maar rechts geweest die het stelsel van toeslagen opgetuigd heeft. Dit namelijk om loonkosten te drukken en om een heel sterke controlerende macht te hebben wat betreft uitkeringen. Stop er mee. Het is rondpompen van geld. Zorg dat een boel nutsfuncties zoals kinderopvang, scholing en zorg weer gratis worden. Is natuurlijk niet gratis maar komt uit de grote pot maar dan hoef je niet een miljarden verspillend toeslagenstelsel in stand te houden.
Prima voorstel.
Gewoon geld blijven bijdrukken. Doen ze in Amerika ook.
Ik maak goud. Deden ze al sinds Archimedes, werkt nog steeds.
Hier ook.
@Lochos | 24-04-23 | 17:19:
Van de Euro naar de Eureco?
@Mr_Natural | 24-04-23 | 17:38: nee, gewoon van lood.
Lappie grond, woz-waarde nihil.
Volle inleg zurucksturzen sinds Lissabon.
Notitje niet meer lastig vallen in papierdossier.
Wat zegt u?
@Lochos | 24-04-23 | 17:17: notitie-tje BSN 13 miljoen zus en zoveel niet meer lastigvallen met inhoudingen, uitnodigingen, aanslagen, naheffingen. Bezit niets en heb veel tegoed,
Post-reset als een machine aan de kant gezet,
Wil simpel wat tuinieren aan de rand van grijs en groen.
Geen hoogdravende ambities op grote voet.
Aan vrije softwaren sourceren die niets met koekel doet.
Zonder dataverlies kan een mens toch geen ondernemen doen.
@hallevvezool | 24-04-23 | 17:53: Oh dat. Ja zo denk ik er ook over. Vooral dat grijze en dataverlies. Recht zo die gaat makker, neem er nog een van de zaak.
Ik heb een buurvrouw die te dom is om te poepen en ieder jaar gaat het mis met haar toeslagen en moet ze weer terugbetalen en dat is altijd de schud van de belastingdienst en nooit van haar zelf. De ene keer vergeet ze op te geven dat ze naast haar uitkering ook nog een bijbaantje heeft gehad, de andere keer typt ze een cijfer te weinig in bij het opgeven van haar inkomen. Maar ze moet ieder jaar terugbetalen. Maar als ze een bijbaantje heeft geeft ze niks door, want dat extraatje is voor haar.
Zelfde laken een pak zeker met haar zorgverzekeraar, nuts bedrijf, telefoon provider....
Toeslagen zijn bonussen voor mensen die iets niet goed kunnen.
Nope, het zijn viezige pleisters op een volledig doorgeslagen heffingensysteem.
Eris op sommige fronten wat overregulatie.
Stagneert en beknot demense.
Is goed voor de ekemie en dompenseert educatie.
goh dit zag men niet aankomen in politiek Den Haag
Dit had niemand kunnen voorzien, net als de vergrijzing 67 jaar geleden.
@funda | 24-04-23 | 17:44: het overkomt 'ons' . 'we ' zijn geschrokken en gaan met man en macht uit het raam blijven staren
Toeslagen geld rondpomp circus.
Inderdaad compleet zinloos; eerst belasting betalen, en dat vervolgens weer deels terug moeten vragen. Kost ook nog eens capaciteit bij de Belastingdienst die al het werk niet aan kan.
Het is ook te gek voor woorden dat van de belastingen die ik zou betalen voor anderen hun huur en zorg wordt betaald.
Een idioot systeem.
Dat heet een verzorgingsstaat en dat is een groot goed (vind ik dan). Maar dit toeslagensysteem is inderdaad niet langer houdbaar, daar moet iets anders voor in de plaats komen.
@UnderTheDevil | 24-04-23 | 17:11:
Deze verzorgingsstaat is sowieso niet haalbaar meer. Het was een goed plan voor mensen tijdelijk zonder werk of die arbeidsongeschikt waren.
Nu zitten Marokkaanse straathyena’s massaal in de bijstand of in de WIA of Wajong. Nieuwe massale import heeft geen AOW opbouw en zijn meestal al in de 30+, dus dat wordt onderhouden tot de Mieke Telkamp alternatieven in het Arabisch schallen.
@UnderTheDevil | 24-04-23 | 17:11: welkom welkom in onze verzorgingsstaat in huidige situatie een goed systeem....
900 per week...
@J.Cash | 24-04-23 | 17:20: Waar, maar dat is weer een ander probleem. Namelijk de veel te hoge immigratiecijfers. Die moeten omlaag.
@J.Cash | 24-04-23 | 17:20: aow krijg je per jaar dat je Nederlands ingezetene bent. Dus opa Turk en Oma Marokkaan krijg een fractie.
@pete1023 | 24-04-23 | 17:37:
Ja aangevuld met bijstand.
@pete1023 | 24-04-23 | 17:37: Dat wordt aangevuld uit de bijstand...
@robbie103 | 24-04-23 | 18:30: Tot Bijstandsnivo!
Afschaffen toeslagen en dan? Inkomen van veel mensen is te laag om van te leven. Inkomens worden laag gehouden. Nederland is een concurrerend lage lonen land. De kosten hiervan (toeslagen) worden collectief gedragen, de opbrengsten zijn zeker niet collectief.
Zorg dat mensen voldoende betaald krijgen om te leven zonder toeslagen.
Ja daar heb je het dus met het “rijke en welvarend land”, het is een bende armoedzaaiers die in leven wordt gehouden door toeslagen,
Zorg dat mensen voldoende betaald krijgen om te leven zonder toeslagen.
En mensen die niet werken?
@Is dit nog nieuws? | 24-04-23 | 17:10:
Die ook. Het wettelijk minimumloon (en de daar aan gekoppelde uitkeringen zoals de AOW) dienen voldoende te zijn om van te leven.
Zijn nogal wat mensen die hun inkomen niet uit arbeid verkrijgen. Dat worden flinke verhogingen dan. En omdat werken moet blijven lonen, ook forse loonstijgingen.
@Reaguurguurderguurst | 24-04-23 | 17:13: En dan moet dat betaald worden via de belastingen. T zelfde wat we nu dus hebben onder de naam: toeslagen.
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:14: immigranten...
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:14:
Valt wel mee. Je bespaart op toeslagen. De uitkeringen worden vanuit de overheid gefinancierd. Maar de verhoogde inkomens door werkgevers. Onder de streep is dit een gigantische besparing op de collectieve lasten.
Lagere belastingen zodat mensen met een laag inkomen wel rond kunnen komen.
Al zijn de meeste mensen die ik ken die toeslagen ontvangen gewoon te lui of dom, en vaak allebei, om hun eigen broek op te houden.
@Is dit nog nieuws? | 24-04-23 | 17:17: Immigranten zijn een gevolg, niet de oorzaak van dit neoliberale beleid.
@Duwbak_Linda | 24-04-23 | 17:19: yes, en die hebben dan ook meteen dezelfde rechten zonder plichten zoals arbeidsverleden en bijdrage aan de staatskas middels oa inkomstenbelasting...
@Is dit nog nieuws? | 24-04-23 | 17:20: Ja dat is allemaal wel waar maar dan nog hebben immigranten ons niet opgezadeld met dit toeslagenstelsel.
Geen loonstijgingen maar belasting verlaging voor werkenden.
Alles op de schop ook de schuldigen ambtenaren
Enkele Kamerleden noemen het een ‘lelijk’ gevolg van beleid en er is niemand in de Tweede Kamer die het niet wonderlijk vindt. Maar het blijft een feit: wie vóór 1 januari 2025 voor het eerst ouder wordt, krijgt - uitgesmeerd over twaalf jaar - zo’n 30.000 euro belastingvoordeel. Ouders van een kind dat 24 uur later geboren wordt, lopen dat mis. www.ad.nl/politiek/kamer-vreest-babyb...
Ze hebben helemaal geen toeslagencircus nodig om het te verneuken.
Die 2500 € per jaar is niet netto, en valt derhalve wel mee. Het zal echt niet tot een babyboom of een vroeggeboorte golf leiden. Toeslagen afschaffen is overigens een uitstekend idee, voortschrijdend inzicht (na tienduizend jaar).
Stupide maatregel. Dit moet je glijdend over meerdere jaren invoeren.
Ja en? Lang van tevoren aangekondigd. Kinderen krijgen en hebben kost geld. Dat je dat maar weet.
Komt op mij over als het vrij pleiten van continue falende ambtenaren in de uitvoerende organen. Hoe moeilijk kan dit zijn? Ik heb verhalen gelezen over ambtenaren die puur kwaadwillend en racistisch waren, zijn die dan ook meteen geneutraliseerd met een ander systeem? Dacht het niet.
Het probleem zit niet alleen bij Rutte, de ambtenaren zijn fout. En blijven fout.
Het systeem van toeslagen is ronduit debiel en moet anders. Veel toeslagen kunnen vervallen door te werken met een belastingverlaging in de eerste schijf/box. Daar profiteren alle werkenden van, tenzij je het in de hogere schijf weer compenseert. Dan hebben alleen lage inkomens voordeel, dat was volgens mij de opzet.
Niet helemaal het zelfde maar in elk geval geen gelegenheid tot fraude of fouten.
Een flexwerker kan onmogelijk zijn inkomen correct schatten, toch is dat een harde eis van het toeslagencircus.
Die mensen leven paycheck 2 paycheck, die denken niet in jaren. Het systeem doet dat wel. Bevallen in juli is op die manier € 900 duurder dan in januari.
Bevallen in Juli is een keuze; alleen neuken in de zomermaanden en je kindje wordt in de winter geboren, dat weet iedereen en zijn lekkende condoom.
Alsjeblieft niet het systeem simpeler en overzichtelijker maken.
Straks gaan al die controlerende instanties nog meerwaarde creëren voor de burger, dat moet je niet willen.
REAGEER OOK