LIVEBLOG. 'Russische drone sproeide giftige substantie over Marioepol', nog geen bevestiging
Dag 48 +++ LIVEBLOG
Dag 48 van de oorlog en gisterenavond sijpelde ineens het bericht naar buiten dat de Russen zich schuldig gemaakt zouden hebben aan het gebruik van chemische wapens, heel toevallig even na de aanstelling van 'de Slager van Syrië' Alexander Dvornikov als bevelhebber. Een drone zou een 'giftige substantie', mogelijk sarin, over soldaten en burgers in Marioepol hebben gesproeid. De gelukkige ontvangers kampten daarna met ademhalingsproblemen. Brenger van het nieuws, echter: het Azovbataljon. In zijn nachtelijke toespraak geen bevestiging van president Volodymyr Zelensky (wel: wapens wapens wapens) en in de update van de Oekraïense legertop geen woord over de aanval. Onafhankelijke instanties kunnen het gebruik van de giftige substantie niet bevestigen en Britten en Amerikanen 'are working urgently with partners to verify details', want het gebruik van chemische wapens maakt de strijd er niet gezelliger op. Op de grond is er nog steeds sprake van een stilte voor de storm: de komende weken zullen de gevechten in het oosten in intensiteit toenemen. Later meer... LIVEBLOG.
UPDATE 8.25 uur - Kijk nou dan toch eens! De Oekraïense claims hebben ineens een fancy look. 19.600 kia, +3 tanks
UPDATE 8.40 uur - Russen publiceren video van de lancering van een AA-raket die een Bayraktar-drone heeft (of: zou hebben) neergehaald. Dat beeld vanaf 0.32 seconden: floef... BOEM
UPDATE 9.30 uur - Zweden en Finland flirten met de NAVO en dus sturen de Russen materiaal naar de grens
UPDATE 9.41 uur - Gisteren ook al vermeende beelden van Russen die ten noordwesten van Sint-Petersburg (bij Vyborg) met Bastions (K-300P Bastion om precies te zijn) richting de Finse grens racen
UPDATE 11.20 uur - Knakkers van Azov hebben details vrijgegeven over 'chemische aanval' - zie deze draad. Wijde pupillen, flauwvallen, enzovoorts. Ooggetuige had het over 'een explosie' en dan zullen er overblijfselen zijn om te onderzoeken
UPDATE 12.35 uur - Poetin heeft die verachtelijke debiel van een Lukashenko op bezoek. Herhaalt voor de camera 'de noodzaak' om Oekraïne binnen te vallen. Lang verhaal kort: die gaat zijn mannetjes niet terughalen, de komende tijd
UPDATE 15.19 uur - Poetin: "Gesprekken met Oekraïne op doodlopende weg"
UPDATE 16.30 uur - Verenigde Staten kunnen (nog steeds) niet bevestigen of Rusland inderdaad chemische wapens heeft gebruikt in de strijd om Marioepol
UPDATE 16.33 uur - Konvooi van de Russen staat even ten noorden van Izium, op weg naar het zuiden. Konvooi moet op asfalt blijven in verband met modder en gedoe naast de weg. Zei daar iemand 'Bayraktarrrrr'?
UPDATE 17.23 uur - 'Russian warship go fuck yourself' is nu een postzegel!
UPDATE 20.18 uur - Oekraïne heeft Poetinvriendje Viktor Medvedchuk, leider van de grootste oppositiepartij in Oekraïne, te pakken. Vlad is de godfather van z'n dochter. Foto geplaatst door Zelensky. 'Speciale operatie' door veiligheidsdienst SBU, meer details volgen. Medvedchuk wordt beschuldigd van hoogverraad. Hij stond onder huisarrest, maar naaide er in februari uit
Social
Social
NLAW van de Britten
Social
Social
Hans van Breukelen stopte zijn kogels wel
Social
Reaguursels
InloggenOp de NOS: een Britse huurling die Marioepoel hielp verdedigen zegt via Twitter mobile.twitter.com/cossackgundi/statu... dat Marioepoel gevallen is. Mijn hart huilt
Ja de Russische hackers zijn al tijden bezig met accounts te hacken en fake news te verspreiden dus neem het met een korrel zout.
Die informatie klopt niet. Er zijn wel honderden mariniers die zich hebben moeten overgeven maar Marioepol is nog niet gevallen. Wel kapot. En het zal niet lang meer duren voordat het valt.
twitter.com/GirkinGirkin/status/15138...
Ja maar wat is het nu? Amerikaanse artillerie onderweg naar de Baltische staten of naar Oekraïne? Oud maar mooi spul.
Duitsers die hun spullen via Polen transporteren naar Oekraine
@UPDATE 16:33
www.youtube.com/watch?v=8gA5DfEfmoM&a...
Rusland heeft al 40 van de 36 Oekraïnse Bayraktars vernietigd volgens eigen zeggen. 111% is de score dus. Best knap. Het is net alsof Poetin verkiezingen gewonnen heeft.
twitter.com/Liveuamap/status/15137685...
Ik twijfel een beetje aan de Russische informatiestroom.
twitter.com/visegrad24/status/1513842...
www.ft.com/content/a2223583-bdaa-46c5...
"Look at the photos of ruined cities, destroyed buildings and roads, dead women and children. Understanding the horrors of war is a challenge, but once you know what is going on, the rest is simple. And then act — with all the will and ingenuity that Russian executives are known for."
Andrey Panov zegt hier wat eigenlijk?
Ah. Nieuw dieptepunt. Soldaat belt vriendin in Rusland, zij zegt dat hij best Oekraïnse vrouwen mag verkrachten, als hij maar een condoom gebruikt.
twitter.com/lapatina_/status/15138714...
Mag dit volk dood, alsjeblieft?
Die andere was ook wel schokkend. Iets van "hi schatje, we hebben drie burgers zich laten uitkleden en doodgeschoten in het bos, maar maak je geen zorgen, ik neem een breedbeeldtelevisie voor je mee en nog flink wat andere spulletjes". Vond ze prachtig. En zo geschiedde kennelijk ook.
@Usumani | 12-04-22 | 16:46: vertel dát de Russen eens, die wensen alle Oekraïners dood, en niet alleen de Oekraïners, maar ook hun huisdieren. En ze mogen rustig de vrouwen eerst verkrachten, zelfs twee keer, mits ze een condoom gebruiken én een gejatte tv meenemen.
Zo duuuus. Piestoks in ded end. Verrassing hoor van de schaker Poetin. Misschien is ie eindelijk klaar de schijn op te willen houden. Des te beter. Nou dan let het westen nu niets meer om er maar eens vol in te gaan met de levering van wat serieuzere wapens. Tanks artillerie en vliegtuigen, hoppakee. Bleed his guts out, is het einige dat Poetin nog kan stoppen om hierna nog meer avonturen te beginnen. Zoveel mogelijk Russische jongens naar huis in zwarte zakken. En, begin eindelijk eens met raids vlak over de grens in de staging areas van de Russen.
Droomt simpelweg over een stuk of 15 b52 bommenwerpers over de Russische colonnes en linies.
Je kan met een paar helikopters ook goed werk doen. Kijk het hele probleem is, Poetin zal er alles aan doen om Oekraïne als staat totaal te vernietigen. Het lot van Tjetjenie wacht op termijn ook Oekraïne. Daar is geen twijfel over mogelijk. Je kunt nu twee dingen doen. Dat lijdzaam gaan zitten bekijken en af en toe boe of bah roepen, of nu zoveel wapens sturen dat deze ambitie het Russische leger de kop gaat kosten.
Het verplaatsen/verruilen van materieel bij Finland is gewoon een maandelijkse aangelegenheid. Niks nieuws aan de zon. Die hitlist kan nog weleens lullig uitpakken bij een ongemotiveerd jong leger, gaan ze nu allemaal naar de lucht staren om de hoofdprijs te halen?
Die gaan heel veel formulieren invullen, bij wodkafeestjes, wat er zoal geraakt is. Dan zijn er 2 dingen die gaan gebeuren: 1) ze krijgen niets omdat de formulieren kwijt zijn. 2) ze krijgen niets omdat er wordt getwijfeld vanuit het Smersh/FSB/Politburo. Resultante: gedemotiveerde jonge Russische mensen in groen uniform met wapens.
Tijd dat er in Rusland van alles wordt gedropt stuk over de grens en zo de oorlog onder de reeële aandacht van de Russische bevolking brengen.
Nogal een simplistische gedachte en tevens het excuus voor rusland om algehele moblilisatie af te kondigen. Putler zelfe weet als geen ander wat opoffering betekent - gezien de verhalen die hij hoorde/effecten ervan ondervond van zijn vader.
Putler kan maar op 1 manier worden tegengehouden, dat is van binnenuit, op dit moment is die kans uitermate klein.
@litebyte | 12-04-22 | 15:10:
Maak data jezelf vooral wijs. Het gaat niet om enkel om Putin, maar de geest die er in Rusland heerst, en die wordt breed gedragen. De manier die jij noemt heeft amper gewerkt. De andere manier zou de Russen laten voelen op de manier die ze zelf het beste begrijpen en dat is met brute kracht. Het Westen met haar krachte woorden en opvattingen zou eens de terning naar de nering moeten zetten.
Er zijn wel wat lijken die met een heli over de grens kunnen worden gedropt
@Lafayette | 12-04-22 | 15:17: Nee, alles DRAAIT om Putler, en niet meer dan zo'n 20 leidnigegevenden/adivseurs, dat is het, dat bepaald feitelijk de toekomst voor Rusland, Ukraine en mogelijk grote delen van EUropa.
Als je het boek The New Tsar lees begrijp je de beleidsbepalende machtsstructuren in Rusland goed. Dat staat los ervan dat velen invloed hebben, maar niet op de uit te zetten koers.
Gezien dit.... artikel, misschien was het wel Mosterdgas
Mosterd na de maaltijd verhaaltje.
@tegenalles | 12-04-22 | 14:57: Eigenlijk ervoor. Russen hebben al openlijk aangegeven dat inzet van strijdgassen tot de mogelijkheden behoren..
www.atlanticcouncil.org/blogs/ukraine...
"Vladimir Putin’s Ukraine War can end in only two ways: Genocide or defeat"
Veel meer smaken zijn er ook eigenlijk niet.
"In order stop Putin, he must be defeated. Anything less will merely create a temporary pause before the next attempt to destroy Ukraine. For the international community, this means declaring total economic war on Russia while dramatically increasing arms deliveries to Ukraine."
Hier had Verhofstadt het laatst over. Die speldenprikjes sancties hebben geen tot weinig effect op Poetin of zijn directe kliek van zo'n 6.000 Russen rondom hem. En we leveren veel maar niet genoeg wapens.
"Putin himself has stated again and again that he does not recognize Ukraine’s right to exist. The war crimes currently being committed by the Russian military in Ukraine are entirely in line with the chilling logic of his words. Unless Putin is decisively defeated in Ukraine, he will destroy the country. If the West stands by and allows this to happen, the world will never be the same again."
We zitten eigenlijk al in de derde wereldoorlog.
***... We zitten eigenlijk al in de derde wereldoorlog...***
Feitelijk zitten we dat niet. Een wereldoorlog is een oorlog waarvan de oorlogshandelingen betrekking/betrokkenheid hebben van alle werelddelen. Tot op heden is dat verre van dat.
Dat het nu een keer in onze achtertuin plaatsvindt en dat de hele wereld er dan maar ook betrokken in moet raken is een uitermate arrogante westerse gedachten.
Van Brazilie tot vrijwel geheel Africa tot op het Paaseiland... het zal ze vrijwel allemaal aan hun bips roesten, en er wordt dus ook geen duidelijk stelling genomen m.b.t. sancties door een meerderheid van de landen in de wereld. Dat is wat anders dat ze de oorlog niet veroordelen.
@litebyte | 12-04-22 | 14:58:
Dit klopt, maar toch worden de twee wereldoorlogen die we hebben nauw verbonden met de openingsconflicten en vaak worden die gezien als ´het begin´. Je zou de invame van Tjechoslowakije in 1938 ook als begin van WO2 kunnen zien. Of zelfs de inval in Polen. De data van wanneer een wereldoorlog begon en wanneer de eindigde worden toch echt bepaald na de oorlog. Overigens zodra NAVO betrokken is, is er sprake van een wereldoorlog want transatlantisch.
Maar laten we niet naïef zijn. We zitten al in een oorlog. We hebben partij gekozen. Leveren wapens. En voeren inmiddels een globale economische en financiele matpartij tegen Rusland.
Hoezeer ik graag zou zien dat Rusland wordt verslagen is die laatste zin meer drama dan waarheid. Genocides zijn er vaak genoeg gepleegd zonder ingrijpen van het westen. Sterker nog, ik vermoed helaas dat het vaker zal gebeuren. Helemaal als de genocidepleger een kernwapen heeft. We laten NK ook al decennia haar wrede gang gaan op haar eigen burgerbevolking. En daarnaast heeft Rusland wel degelijk een krachtig signaal ontvangen. Zijn leger stelt geen ruk voor en confrontatie met een navoland gaat heel vervelend aflopen.
Pssst, @Mosterd, als het Sarin was, dan trekken de pupillen samen, net als bij Cyclosarin, Tabun, Soman, de V-reeks stoffen, de Novichok stoffen e.d.
Higgins gaf ook al aan dat de symptomen niet overeen komen met zenuwgif; lijkt eerder op een vorm van "traangas"...
Misschien Broomaceton, CN, CS of een andere, nog simpeler verbinding.
Of gewoon weinig slaap en veel coke.
CN, CK en CS zijn wel degelijk gevaarlijke strijdgassen die ook dodelijk kunnen zijn.
@litebyte | 12-04-22 | 15:04: Je zult mij niet zien zeggen dat je geen gelijk hebt, maar dat neemt niet weg dat "traangas" wel van een heel andere gradatie is dan iets als Sarin of VX, gezien het feit dat je na vergiftiging met een zenuwgif zonder pralidoxime en atropine gewoon dood gaat.
@Kanvanalleszijn | 12-04-22 | 14:27: Amfetamine lijkt me dan een betere optie :-P
Of gewoon meteen aan de Methamfetamine, deden de Japanners ook; gewoon zo high (als een vlaamsche papegaai) dat slagveld op en sterven voor de keizer!
twitter.com/erikbryn/status/151353081...
Duitsland kan wel minder geld in de oorlogskas van Poetin stoppen. Maar twijfelt. Hier wordt gezegd dat het wellicht best wel onafhankelijk van Rusland verder kan maar overweegt om meer kerncentrales te sluiten. Lijkt me niet zo'n lastige keuze. Zwengel maar aan die kerncentrales. Hoe eerder er geen cent meer naar Rusland gaat hoe beter. Hetzelfde geldt trouwens voor Nederland.
Duitsland loopt al weken te hinkepoten op twee gedachten: wel van het gas, niet van het gas en die twee van de SPD, Lambrecht en Scholz, zijn ook maar aan het traineren in de hoop dat de Oekraïne valt voordat ze daadwerkelijk wapenleveranties gaan goedkeuren. Wellicht nog teveel banden tussen SPD en het Kremlin? Of gewoon bang voor de 1,2 miljoen Duitse Russen binnen de landsgrenzen? Duitse generaal b.d. zei ook al dat men allang die Leopards had kunnen leveren, inclusief een paar weken training, dat was volgens hem ook geen rocket science.
@FrankVeer | 12-04-22 | 14:56: 200 miljoen dollar per dag leveren de gasverkopen op. Dat is alleen het gas dat aan EU wordt verkocht, naast andere grond- en brandstoffen die nog steeds in beperkte mate binnen de EU worden geleverd.
Rusland kan de EU qua gasleveranties missen als kiespijn.... alleen nu nog niet.
Vanaf 2025 is dat een ander verhaal dat levert Rusland aan China jaarlijks ongeveer 5 keer meer gas dan het nu doet aan de EU en dat minimaal 30 jaar lang.
Wat kost het de Russen eigenlijk per dag deze nutteloze oorlog?
twitter.com/DarthPutinKGB/status/1513...
Dat is natuurlijk een parodieaccount. Maar hoelang kan Rusland het nog financieel uithouden? Afgezien van al het andere gaan er toch steeds meer stemmen luider fluisteren dat Poetin zich lelijk vergist heeft en Rusland het geld, het materiaal en de mankracht niet heeft om dit nog langer vol te houden.
Natuurlijk de prijs die Oekraïne betaalt is veel en veel hoger maar raakt het geld niet een beetje op bij de Russen?
Bijna 1 miljard per dag vangen ze voor hun fossiele troep. En Piet Krediet woont kennelijk in Bejing tegenwoordig ( half Azie hangt inmiddels bij Jinping aan de subsiditiet vanwege Sinovacc, bekende Chinese tactiek ). Denk dat het lastiger is om nieuw materieel in elkaar te draaien om de verliezen op te vangen dan om die te betalen.
Ik denk niet dat Putin hier een rationele overweging heeft gemaakt. Het schuiven met doelstellingen en argumenten is een indicatie van een justificatie van een emotionele beslissing achteraf.
Het heeft nog even een maandje nodig, dan is de nieuwigheid van de oorlogsretoriek af en wordt, ondanks de propaganda, de daadwerkelijke impact van de oorlog en de sancties door een ieder in Rusland gevoeld. Het is niets voor niets dat ze in het Kremlin naar 9 mei toewerken.
Bij deze gasprijzen houden ze het jaren vol.
Nou ja, wat aan de Finse grens staat kan niet in Donbass worden ingezet; dat is in ieder geval een voordeel wat geen nadeel is, zou Cruijff hebben gezegd.
En verder, blijf maar pompen die wapens, hoe langer het duurt, des te zwakker komt Poetje de oorlog weer uit ( en des te meer tijd hebben wij als westen om onze strijdkrachten weer in iets betere conditie te krijgen voor de nieuwe realiteit die deze eeuw is geworden ). Die Oekrainers vechten wel. Alleen dat sanctiebeleid he, dat lijkt hier dus echt helemaal nergens op. De koopmansgeest is nog te sterk in dit land onder Rutte.
Het blijkt trouwens nepnieuws te zijn: twitter.com/grimmen8/status/151377933...
Russische antiNAVO antischeepsraketten, niet echt nuttig tegen Oekraïne.
@Alexander des Burgus | 12-04-22 | 13:05:
Duidelijk, dank.
Voor het Westen is militair ingrijpen nu de beste stap. Dat nu niet doen zou een serieuze strategisch blunder zijn. Het heeft niets met Ukrainers en of die wel helemaal zuiver zijn, meer te maken maar met dat absolute evil uit Rusland dat niet gaat stoppen. Het Westen is ondanks een veel groter leger, met veel meer middelen, in ontkenning dat verdere escalatie af te wenden is. Juist door die laffe houding zal dat conflict nog groter worden.
Kernwapenmacht tegen kernwapenmacht. What can go wrong?
Dan moet er echt een rode lijn zijn overgegaan en dat zal dus het - bewezen - gebruik van chemische, biologische of nucleaire wapens tegen burgerdoelen zijn, naast natuurlijk een aanval op een EU- of Navoland. En in beide gevallen heb je dan ook nog gradaties. Het jeukt wel hoor, als je die konvooien en depots zo ziet maar ja, er is voor een lijn gekozen en daar past actief in Oekraine niet bij. Hooguit via proxy, dus door de Oekrainers zelf.
@* Il Principe * | 12-04-22 | 13:03:
En dat doemscenario verandert als Het Westen niets doet?
@Lafayette | 12-04-22 | 13:08:
Het westen doet niet niks. Zware sancties tegen Rusland en enorme wapenleveranties aan Oekraïne. Veel meer kunnen we op dit moment niet doen.
@Graaisnaaiert | 12-04-22 | 13:06:
Die rode lijn is allang overschreden. Dat weet het Westen al lang, en men heeft ook flinke aanwijzingen dat het conflict nog heftig gaat worden.
@* Il Principe * | 12-04-22 | 13:10:
Die laffe overtuiging is strategisch een teken van zwakte. China zit ook nog in de race.
Tuurlijk Wereldoorlog 3 zit ik echt op te wachten
@* Il Principe * | 12-04-22 | 13:10: Ik heb verschillende westerse experts horen zeggen dat sancties niet werken. Kort samengevat kijk naar andere landen waar sancties zijn opgelegd en je ziet dat het niet of avarechts werkt. Dus het wordt hoog tijd dat we stoppen met onszelf op de borst te kloppen met sancties. Wat betreft de wapenleveranties, dat is te weinig en te licht. Dus ook daar mogen we wel stoppen met de borstklopperij. Het is hoofdzakelijk ons geweten geruststellen.
Alle scenarios worden bekeken. Ga daar maar van uit. En dat militair ingrijpen wordt kennelijk niet als beste optie gezien. En kennelijk hebben onze experts en adviseurs er vertrouwen in dat Ukraine het af kan met enkel wapens en intell. Ze hebben daar genoeg mannen om op te offeren in ieder geval.
Ook ziet Rusland zichzelf ook nog wel 'de doelstellingen' halen. En hebben ze ook genoeg mannen om daarvoor op te offeren.
@GSOnafhankelijk | 12-04-22 | 13:27: wat hebben wij nou eigenlijk voor verplichting aan Ukraine?
@Lafayette | 12-04-22 | 13:10:
Dat laatste klopt maar er is nog geen smoking gun voor die verboden wapens. En dan nog heb je gradaties qua ingrijpen.
@sjef-van-iekel | 12-04-22 | 13:37:
Wat hadden de Amerikanen nou voor verplichtingen aan ons tijdens WO-II? Net zo'n onzinnige opmerking. Als er barbarij aan ge grenzen plaatsvindt treedt je op, anders neemt geen hond je boodschap over beschaving, gelijkheid, mensenrechten etc. meer serieus. Zo simpel ligt het.
@Graaisnaaiert | 12-04-22 | 13:41: GSO doet net alsof we beter niks kunnen doen terwijl we heel veel al doen.
We hebben geen verplichting en US was pas toen ze zelf in gevaar kwamen wakker geworden. Ze deden het ook uit eigen belang.
@weerwolf | 12-04-22 | 13:22:
Die is waarschijnlijk al begonnen.
@sjef-van-iekel | 12-04-22 | 13:46: Ik zei niet dat we beter niks kunnen doen. Ik zei dat we de borstklopperij, over de zeer beperkte hulp die we leveren, beter achterwege kunnen laten.
@sjef-van-iekel | 12-04-22 | 13:46:
Nope, Rooseveld wilde al veel eerder ingrijpen maar je had in de VS een zeer invloedrijke beweging met o.a. Henry Ford en Charles Lindbergh die tegen ingrijpen waren wegens verregaande sympathieeen voor Hitler-Duitsland. Lees het boek "The American Axis" van Max Wallace voor meer duiding, is zeer boeiend.
twitter.com/olliecarroll/status/15138...
Wie zal het zeggen? Lijkt me niet onverstandig om het spoor in Rusland op te blazen. Maar de vraag is natuurlijk wel of het Oekraïnse elitetroepen zijn of gewoon Russen die Poetin beu zijn.
Dude. Wat spam jij!
@luistukvreten | 12-04-22 | 14:46:
Dat heten bijdrages leveren, niet leuk? Koop een kroontje en zet me op mute.
Nieuwe schatting dode burgers in Marioepol ligt kennelijk zo rond de 20 duizend.
twitter.com/brikeilarcnn/status/15138...
Niet geverifieerd. Maar zeg nu zelf.
@Snufsen | 12-04-22 | 12:58: Ja, goed idee zeg! Laten we Marioepol even wegstrepen tegen Mosul, dan kan Poetin weer verder!
Poetintrolletje.
@Snufsen | 12-04-22 | 12:58: Sjongejongejonge, applaus hoor!
@KeesBruin | 12-04-22 | 13:01:
9 maanden lang heeft het Irakese leger tezamen met NAVO ondersteuning geknokt om Mosul te bevrijden uit de klauwen van ISIS. Dat kostte zo'n 10.000 burgers het leven. 1/3 daarvan schuld Irakese leger (en NAVO deels). De rest ISIS of waarschijnlijk ISIS maar onduidelijk. En deze trol vind dat vergelijkbaar met Marioepol waar wellicht 20 duizend of meer burgers de dood vonden en de hele stad vernietigd is.
Ja, hij kan dat. Het bevrijden van Mosul uit de handen van de ISIS barbaren vergelijken met het vernietigen van Marioepol.
Ik vraag me steeds vaker hardop af wie deze mensen zijn.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 13:20: dat zijn mensen die in feite geen zak om Mosul geven, ook niet door enige kennis gehinderd worden, in de "hullie/zullie/jullie deden het ookjes" een legitimatie zoeken en vinden voor wat de Russen in Oekraïne aanrichten, in feite vinden dat Poetin in zijn recht staat, het leed in Oekraïne fantastisch vinden en deze smerige zooi een prima snuffmovie.
Hier wat geverifieerd nieuws, gewoon van AD.nl:
meer dan 10.000 inwoners om het leven gekomen. Dat meldt burgemeester Vadim Boitsjenko aan persbureau AP. Lichamen vormen 'een tapijt in de straten', aldus Boitsjenko, die denkt dat het dodental de 20.000 voorbij kan streven als er niet snel iets verandert.
Dus gelukkig nog geen 20K. Helaas wel al 10K.
@Snufsen | 12-04-22 | 15:12: over trolletje gesproken ..
Update 09:30: Het Kremlin moet niet zo hysterisch doen. Het is niet dat de NAVO actief zijn gebied uitbreid, het is Poetin die landen in de armen drijft van de NAVO en daarmee het NAVO gebied uitbreid. Poetin is de beste ambassadeur van de NAVO, wellicht kan iemand hem een onderscheiding geven voor zijn verdiensten.
In dat opzicht blijkt Poetin sowieso geen meester strateeg te zijn, wel lomp en onbehouwen. Daarmee boek je ook succesjes.
Niet alleen "lomp en onbehouwen", maar ook gespeend van psychologisch inzicht. Kortom, alleen daarom al een slechte leider.
Poetin heeft zojuist laten weten dat zijn "nobele doelen" in Oekraïne zeker gehaald gaan worden.
En ook, dat hij Rusland "niet van de rest van de wereld wil isoleren".
In wat voor wereld leeft die man nou eigenlijk?
Dan zal hij wel de hele wereld willen veroveren.
@TonyBoy | 12-04-22 | 12:25: Verdomd! Zo had ik het nog niet bekeken, maar u hebt gelijk, dat zal het plan wel zijn.
Hij noemt alles in zijn broekje Rusland, vervolgens trekt hij zijn onderbroek binnenstebuiten aan en zo is de hele wereld ineens Rusland?
"Als ik Oekraïne heb vernietigd worden we weer vriendjes, toch?"
Rusland raakt ook niet geïsoleerd van de rest van de wereld. Hooguit tijdelijk van het westen. Maar voorlopig zijn er nog heel veel landen die er nauwelijks problemen mee hebben om zaken te doen met Rusland. India, China en Brazilië zijn daar een paar voorbeelden van. En waarschijnlijk komen west-Europese landen op termijn ook weer schoorvoetend gas en olie afnemen. Uiteindelijk zorgt de eigen ideologische deugkanker ook voor een nogal kortzichtig en kwetsbaar beleid. Maar we zijn wel heel groen en inclusief.
Bovendien zullen we op termijn toch weer verder moeten. Ook aan deze oorlog komt een einde.
Een wereld die groter is dan de EU en VS?
Nu weer het bericht dat er vanuit Irak, via Iran, wapens naar Rusland gesmokkeld zijn.
De vrienden van Rusland: Iran, Syrië, Belarus en China. Allemaal prachtige, democratische landen, met dito leiders. Enfin, soort zoekt soort, zullen we maar zeggen.
Mmm verwijde de pupillen en flauwvallen zijn toch dacht ik wel minste bijkomstigheden bij ieder explosief dat naast je ontploft of mis ik iets?
Misschien een thermobarische blindganger. Een wolk met allerlei brandbare stoffen kan de symptomen wellicht verklaren?
@Harry.Langezwaal | 12-04-22 | 12:37:
Toch eigenlijk wel "grappig" dat iedereen nu gooit met het woordje thermobarisch, alsof het iets supernieuws en uiterst goor chemisch wapen is dat alleen door nazistaten wordt gebruikt. Terwijl dat voorheen nog vacuumbom heettte, en dat die dingen ook gewoon al sinds jaar en dag door het Amerikaanse leger gebruikt worden onder de naam Fuel Air Explosive.
Leesvoer:
Putin purges 150 intelligence agents for Ukraine failures: Report
www.washingtonexaminer.com/news/putin...
We zullen wel nooit te weten komen wie van die 150 mannen écht heeft gedisfunctioneerd, en wie gewoon de schuld voor het falen van Poetin op zijn bordje geschoven krijgt.
Linksom, of rechtsom, de schuld ligt altijd bij een ander, niet bij Poetin. Precies zoals de schuld altijd bij andere landen ligt, en nooit bij Rusland.
Het was toch allemaal heel succesvol?
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 12:11: Ja, totdat het niet zo succesvol is. En dan treedt automatisch regel 2 in werking: het is NOOIT de schuld van Poetin.
Wat een slechte verliezer, er is maar 1 schuldige Poetin zelf met zijn tunnelvisie. Net als Bush Jr. met zijn weapons of mass destruction. Ook Bush moet nog naar Den Haag, maar daar hoor je weinig over. Samen met Balkenende en Blair.
@Kane | 12-04-22 | 12:18: Ja, dat moet gezegd: men hoort nu al de verzuchting, dat Poetin wel nooit in Den Haag zal eindigen, maar Bush en Blair (en kaboutertje Balkenende) zullen ook nooit in Den Haag eindigen.
Wat dat aangaat, kunnen ze Den Haag net zo goed opdoeken, want er komen daar uiteindelijk alleen wat kleine kruimelaars, die hun oorlog ook nog hebben verloren, voor de rechter.
@KeesBruin | 12-04-22 | 12:31: milosevic was geen kleine kruimelaar...
@BobDobalina | 12-04-22 | 12:57: Nou, vergeleken met Poetin of Bush natuurlijk wel, dat zijn toch echt 'grotere vissen' dan Milosovic.
@BobDobalina | 12-04-22 | 12:57:
Had die niet door ieder ander tribunaal niet in zijn eigen land ook veroordeeld geworden? Er zijn ook heel wat mensen die direct onder hem werkten en de praktische uitvoer van de genocide en martelingen deden vrijgesproken in Den Haag he..... Gebrek aan bewijs. Daarnaast overleed Molisovic in zijn cel nog voor zijn veroordeling werd uitgevoerd. Ok daar kunnen ze in Den Haag ook niets aan doen denk ik, maar het spreekt nou ook niet echt voor het bestaansrecht van het oorlogstribunaal in Den Haag. Molosovic hadden ze ook in het winnenende land voor de rechter kunnen brengen en dan had hij 1 of 2 jaar later aan een touw aan zijn nek gebungelt.
8:40: Die raket kost waarschijnlijk meer dan die drone...
Er schijnen nog maar weinig daken/montagepunten te zijn en de stroomvoorziening voor de zendmasten laat ook te wensen over .... Jezus Christus ....
Rusland stuurt militair materiaal naar de Finse grens. Want Finland gaat misschien wel bij de NAVO.
En dat is ongelofelijk zielig en gevaarlijk voor die lieve Russen. Finland heeft namelijk een geschiedenis van eeuwen, waarin dat land Rusland maar bleef overvallen en onderwerpen. Geen wonder dat de Russen op scherp staan......
Als ik de commentaren hier op GS fe afgelopen jaren goed gevolgd heb zijn de Finnen niet te onderschatten op het gebied van straatterreur als plofkraken, intimidatie en tasjesroven. Ik begrijp die Russen wel. Het loopt ze dun door broek.
twitter.com/eetupiip/status/151358218...
Haha, dit.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 11:40: Ja, die cartoon laat het aardig zien. Wie met een verstandige opmerking komt, wordt er uit gesmeten door Poetin.
De manier waarop Rusland is gaan dreigen naar Zweden en Finland, heeft het effect van een boemerang gehad. Iedereen met het psychologisch inzicht van een mier had dat nog kunnen zien aankomen, maar die botte Russen niet.
Ze zijn echt te stom om voor de duvel te dansen, daar in het Kremlin.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 11:40:
Mooi en o zo raak.
Als je in contact komt met sarin dan krijg je geen ademhalingsproblemen. Dan stop je met ademen. Voorgoed. Het is een zenuwgas dat je hele lichaam afsluit waardoor je gauw dood gaat.
Voorts zou Geenstijl niet klakkeloos (en andere Westerse media) niet klakkeloos alles wat het Oekraïense MinDef uitbraakt want die hebben er belang bij om het aantal doden aan Russische zijde te overdrijven om het moreel van de troepenn hoog te houden. En ze hebben het natuurlijk nooit over hun eigen verliezen, behalve die militairen die sneuvelden op Slangeneiland enzo.
OH wow, als u het woord klakkeloos zo gebruikt, wat doet de disclaimer dan steeds bij de getalletjes die GS steeds bij de nummertjes zet? En blijkbaar gebruikt de Oekraiense MinDef toch wel een goede tactiek daar ze het tot nog toe heel goed kunnen uithouden tegen de 'grote beer' met hun 'krachtige en supersonische ' wapens
Hangt af van de dosering:
nl.wikipedia.org/wiki/Sarin-gasaanval...
"Als je in contact komt met sarin dan krijg je geen ademhalingsproblemen. Dan stop je met ademen. Voorgoed. Het is een zenuwgas dat je hele lichaam afsluit waardoor je gauw dood gaat."
Oh ja? Is dat zo?
en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_subway_sa...
"Voorts zou Geenstijl niet klakkeloos (en andere Westerse media) niet klakkeloos alles wat het Oekraïense MinDef uitbraakt want die hebben er belang bij om het aantal doden aan Russische zijde te overdrijven om het moreel van de troepenn hoog te houden."
Het moraal is hoog omdat ze veel succesjes boeken. Niet omdat Kyiv de boel loopt voor te liegen.
"En ze hebben het natuurlijk nooit over hun eigen verliezen, behalve die militairen die sneuvelden op Slangeneiland enzo."
Die leven nog gewoon. Zijn 24 maart geruild tegen Russische krijgsgevangenen.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 11:19: Ik vermoed dat dat nu net de insteek was van Mijn GS.
Ik zeg het al een tijdje: grijp beter eerder dan later in. Poetin gaat zijn gang in Oekraïne, maakt het alleen maar erger. Moord, verkrachting, vernietiging. We weten het allemaal dat het gebeurt en grijpen niet in.
Vernietig de artillerie, ook die op zee. Schakel de toevoerlijnen uit.
Ik zeg het al een tijdje - bij ingrijpen (en de aan dementie grenzende Joe biden heeft het al voorgesteld bij een eventuele aanval met gifgas) van de NATO in Ukraine zelf, dit leidt tot een atoomoorlog.
M.b.t. Finland NATO lid: Putins' lievelings adviseur (die met die snor) heeft al aangegeven dat ze andere defensieve strategie gaan voeren aan de Finse grens.
@litebyte | 12-04-22 | 11:05:
Zouden de Russen echt zo suïcidaal zijn? Ik betwijfel het. Zolang er geen NAVO militairen oprukken naar Moskou zou het enorm krankzinnig zijn om nukes te gebruiken omdat je dan de NAVO geen keuze meer laat dan Rusland in as te leggen. Wij dood, zij dood.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 11:25: Je bent echt niet goed wijs als je deze bluf wilt callen om te zien of Putin huilend in een hoekje gaat liggen of daadwerkelijk zijn atoomkaarten gaat spelen.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 11:25: diegenen die bang zijn voor WWIII : die is allang begonnen.
U is wereldkampioen nukes terugkoppen of ontzettend dom.
@onesizefitsall | 12-04-22 | 11:38: Ja, maar niet nucleaire ... en dat willen we graag zo houden.
Oorlog aan twee fronten grenzend aan je eigen gebied is doorgaans geen succes gebleken. Nederland moet dus niet én Duitsland én België aanvallen. Maar bijvoorbeeld Vlaanderen door bliksemoorlog innemen en tegelijkertijd Suriname vanaf zee bombarderen hoeft geen probleem te zijn. Moet die poetin toch snappen.
Behalve dat die bliksem oorlog geen groot succes is, dan had je nog beter Antwerpen, Oostende en Knokke vanaf zee kunnen bombarderen ipv je strijdkrachten spreiden.
@ReyNemaattori | 12-04-22 | 11:19: Gimli Kadyrov en het leger dwergen zoals te zien in Lord of the Rings, is met hen !
Op dit moment wapperen met EU lidmaatschappen of NAVO lidmaatschappen toch echt een vorm van provoceren. Ik ga er vanuit, wellicht ten onrechte, dat over dit soort zaken toch wel nagedacht wordt, dus vraag me dan af: Waarom provoceren?
Een statement maken. Het is geen provoceren wat mij betreft
Als je dat nu al als EU of Navo zou blokkeren dan heeft Zelensky niet meer de neutraliteit om in te zetten bij de onderhandelingen.
@austinhealey | 12-04-22 | 10:45: Die neutraliteit moet toch van de baan. Het conflict moet uitgevochten worden tot het een beetje bevroren kan worden, dan moet daarna NAVO ineens zeggen. Wat er nu van Oekraïne overgebleven is, is NAVO, klaar. Is een oplossing denk ik, anders gaat Putin stelselmatig weer opnieuw aanvallen.
De enige die met een EU lidmaatschap heeft gewapperd is Vd Leyen. Dat is inderdaad niet 'handig'; daar gaat ze helemaal niet over, en de meeste lidstaten, muv een handjevol oostelijke, zijn daar faliekant tegen. Om in aanmerking te komen voor EU lidmaatschap moet een land aan vele voorwaarden voldoen, en Oekraïne - van voor 24 februari - voldeed er in de verste verte niet aan.
Met NAVO lidmaatschappen wappert niemand. Finland en Zweden overwegen op dit moment alleen heel serieus het lidmaatschap aan te vragen. En gezien die agressieve aanvalsoorlog in Oekraïne kun je ze geen ongelijk geven.
Meisje wordt in elkaar geslagen op straat en bruut verkracht, meisje zegt ik vertel het aan mijn vader! Verkrachter: Maar dat is een provocatie!
Hoezo provoceren? Tot aan de Russische invasie in Oekraïne hadden noch Finland, noch Zweden belangstelling in een NAVO-lidmaatschap. Maar als Rusland zich gedraagt zich als een bijzonder onbetrouwbare, oorlogszuchtige buur, dan zou ik ook om hulp/lidmaatschap vragen bij de NAVO. Ik zou het eerder willen omdraaien, waarom loopt Rusland continu te provoceren?
Dat is geen provoceren. Ik zie een Poetin die een land binnenvalt, andere landen koeioneert en bedreigt. Ik zie een patroon in het gedrag van Rusland. Ik zie landen die er niets van moeten weten en graag bij de NAVO gaan om maar beschermd te zijn tegen de agressie van Rusland.
dat 'wapperen' is een 'hou vol'
signaal; niets meer niets minder. Tegelijkertijd een signaal dat 'NATO boots on the ground' niet aan de orde is. M.a.w.: Zelensky heeft er -concreet- geen zak aan.
Ik vind het echt droevig dat sommige mensen niet begrijpen dat je bij de EU (en de NAVO) moet aankloppen om lid te worden. Zowel de EU als de NAVO hoeven niet landen te overtuigen van het nut om lid te worden. Dat is evident, behalve voor sommige mensen kennelijk.
Rusland, en jij dus ook, vindt alles wat ze niet zint provocatie. Erger. Ze zijn in staat om in je tuin te schijten en tegen jou te zeggen dat jij provoceert. Zo moet men jouw reacties ook lezen. Vol met onbegrip dat arme Russen niet zomaar bij iedereen in de tuin kunnen schijten wanneer ze daar zin in hebben.
@FrankVeer | 12-04-22 | 10:52: geopolitieke redenen, Poetin ziet de Oekraïne gewoon als een bufferstaat. In de kern is dit een strijd tussen de internationale liberale rechtsorde en autocratieën zoals Rusland en China waar het nationale belang leidend is voor het handelen, twee totaal verschillende waardesystemen.
@Snufsen | 12-04-22 | 10:54:
De Oekraïnse verliezen zullen ook aanzienlijk zijn. Dat kan bijna niet anders. Genoeg foto's, filmpjes van verloren of vernietigd materiaal. Meer dan genoeg begrafenissen van dode Oekraïnse militairen die onderschrijven dat ze ook ernstige verliezen lijden. De ziekenhuizen (die er nog staan althans) liggen vol met aan flarden geschoten Oekraïners.
Maar om de Oekraïnse cijfers m.b.t. Russische verliezen "fictief" te noemen is wel de plank misslaan. Wellicht aangedikt maar niet "fictief".
De meest conservatieve schattingen van experts en inlichtingendiensten tonen een Russisch leger wat ernstig klop krijgt van de Oekraïnse strijdkrachten. Velen gaan zelfs zo ver om te zeggen dat de schattingen die zeggen dat 30% tot wel 40% van de slagkracht van de Russen is "uitgeschakeld" best wel eens nabij de werkelijkheid kunnen zijn. Anderen zeggen minstens 20% van de slagkracht. Maar zelfs al zou het "slechts" 10% zijn is dat nog rampzalig voor de Russen.
Hun reservisten worden al opgeroepen (zo'n 60 duizend). Tanks en pantservoertuigen uit de mottenballen halen kost maanden, als ze sowieso nog kunnen rijden. De enige tankfabriek gaat sluiten/is gesloten en die kon ook maar slechts 200 tanks per jaar bouwen maar dat lukt niet meer want ze hebben het materiaal niet om die te bouwen. Om je een idee te geven hoe rampzalig dat is, Oekraïne heeft minstens 400-500 tanks "uitgeschakeld". Kost 2-3 jaar om die aan te vullen dus als ze de spulletjes hadden om ze te bouwen.
@therealbraindump | 12-04-22 | 10:58:
"Poetin ziet de Oekraïne gewoon als een bufferstaat"
Nee. Poetin ziet Oekraïne als afvallige provincie wat geen bestaansrecht heeft. Hoe vaak moet dit nog gezegd worden?
@therealbraindump | 12-04-22 | 10:58:
Vergeet de onschatbare waarde aan te delven grondstoffen niet. Nieuw ontdekte gasvelden van een onwaarschijnlijke omvang. Wat voor economisch machtsmiddel genereert dat, als je betreffend land onder je ijzeren hand of invloedssfeer kunt plaatsen.
@PPuk | 12-04-22 | 11:20: eensch, platte nationale belangen gecombineerd met een eigen invloedssfeer.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 10:49: weg met ons... Wij zijn niet lief . Wel de tegenpartij
@PPuk | 12-04-22 | 11:20:
De gasvelden
www.reddit.com/r/MapPorn/comments/t22...
Ik begrijp dat ook niet.
Poetin is jarenlang met fluwelen handschoentjes aangepakt. Sinds de tweede wereldoorlog is er geen bom op Rusland gevallen, de bommen die Rusland in die periode zelf afwierp zijn niet te tellen. Rusland heeft in die tijd landen geknecht die op goede gronden niet bij Rusland willen horen. Heeft het westen gepoogd te destabiliseren met het veroorzaken van enorme vluchtelingenstromen, DDdos aanvallen, beïnvloeden van verkiezingen, vergiftigen van tegenstanders, neerhalen van de MH17, desinformatie over Corona (De gemiddelde viruswappie is niet voor niets Poetinhoer) en nu dus met de inval in een land dat Rusland geen strobreed in de weg legde, een genocide op haar bevolking, bezig met het veroorzaken van een wereldwijde voedselcrisis en opnieuw vluchtelingenstromen. Voor mij is het niet eens meer een vraag of dat oorlogshandelingen richting (ook) de NAVO zijn, dat zíjn wat mij betreft oorlogshandelingen. Niettegenstaande dat alles ziet Rusland kans zich "bedreigd" te voelen en zijn er mensen die menen dat dat psychopatenvolk niet "geprovoceerd" mag worden. Kijk, die derde wereldoorlog komt er toch wel, als hij er niet al is en ik voor mij heb dan toch wel graag dat er nog wat Oekraïners over zijn om met ons mee te vechten, want dat kunnen we zelf niet.
Ah, reaguurders Bobdobalina en Beste_Landgenoten hebben zich ontpopt van virologen tot militaire experts? Je moet tenslotte met je tijd meegaan, he?
Online cursusje leunstoelgeneraal. Ik raad het je aan. Volgende opleiding wordt nucleair stralingsdeskundige, als die cursus doorgaat.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 10:36: Nee dank u wel. Ik heb gelukkig, wellicht tegen wil en dank, een wat optimistischere kijk op het leven dan u schijnbaar.
De laatste tijd is er zoveel vrolijk nieuws te melden dat ik dat heel goed kan begrijpen. Fijne dag nog!
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 10:36: Maar de vraag is, ben je ook geslaagd?
@Kowalski11 | 12-04-22 | 10:48: of een andere cursus volgen, bijvoorbeeld geopolitiek voor beginners..
En heeft hij ook in Belgie de cursus sexeologie gedaan!? Vragen vragen...
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 10:36:
Zien wij jou binnenkort aan tafel bij Johan Derksen ?
Excuus maar het is Generaal Bob b.d. - ik was me er overigens niet van bewust dat ik enige militaire expertise claim of daar uitspraken over deed.
@Kowalski11 | 12-04-22 | 10:48:
Met vlag en wimpel natuurlijk! Als enige in dit hele land heb ik de correcte datum voor de aanval reeds begin december geschat op vlak na de Olympics. Maar van voetbal heb ik geen verstand. Dus helaas, dat laat ik aan jou Kowalski.
Oh en toen iedereen druk was met Lil Kleine, heb ik hier in oktober en november al gewaarschuwd voor een oorlog in Oekraïne. Maar toen was ik nog viroloog zelfs.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 11:33: bravo bravo, zo moeilijk was dat dan ook niet in te schatten. Als ik het nog correct herinner had u het over 20 februari, kwam aardig in de buurt.
@tjongerschans | 12-04-22 | 12:03:
En dat allemaal naast het werk als virtueel kamerlid voor D66.
Nou ja, materiaal dat naar de Finse grens gereden wordt, kan slecht worden ingezet in Oekraine, moeten we maar denken.
Precies! Hoe meer ze hun troepen moeten verdelen, hoe beter voor Oekraïne. Wat ik heel aardig zou vinden is dat in de Kaukasus eens wat staatjes in opstand zouden komen. Gewoon om het Kremlin te zieken.
@konjodebonjo | 12-04-22 | 10:25
Antischeepsraketten zijn dan ook niet zo nuttig in Oekraïne
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 10:29: Heb jij nog plaats genoeg in je tuinhuis ?
@* Il Principe * | 12-04-22 | 10:33:
Ook niet als de russen vanaf schepen Odessa beschieten ?
Vergis je niet: de opstelling van Finland is nogal een niet te onderschatten (pas op: jeukwoord) 'dingetje'.
@Der Schnitzeljäger | 12-04-22 | 10:57:
Antischeepsraketten voor Oekraïne zijn erg nuttig. Maar dit zijn Russische antiNAVO antischeepsraketten.
haha... NATO strategie! Maskirovka op zijn NATO's. Nu Japan nog.
De Russen worden intussen in Oekraïne zo hard in de pan gehakt, dat het lijkt alsof ze niets anders over hebben dan anti-scheepsraketten voor stationering aan de grens met Finland.
@Nederlandop1 | 12-04-22 | 11:23:
Ik heb nog geen berichten gelezen die daarop wijzen ('in de pan hakken').
@Nederlandop1 | 12-04-22 | 11:23: Wie vertelt ons dat de Oekrainers misschien wel harder in de pan gehakt worden?
Ik zie aan de oostkant namelijk weinig terreinwinst van de thuisploeg.
@PPuk | 12-04-22 | 11:33: Beste mainstream media, kommandant en toetsenbordbevelhebber Pietje Puk kwam, zag, en overwon. Gaarne alle berichtgeving naar en langs Pietje sturen, zodat hij niets meer mist, enne .. Zonder zijn persoonlijke goedkeuring gebeurt er heu-le-maal niets!
@Nederlandop1 | 12-04-22 | 13:20:
hmm, niets beter te doen dan een beetje flauw reageren? Triest.
@tis_wat | 12-04-22 | 12:03: Het Dunning-Kruger effect in deze draad is overduidelijk aanwezig.
Feitelijk - Observeer in welke aantallen materieel aan Russische kant overhoop wordt geschoten. De strijdkrachten van Oekraïne, waren niet eens zo groot. Zij voerden de afgelopen 30 jaar een strategie van pacificatie, na de afloop van de Koude Oorlog en het uiteenvallen van de USSR.
Overigens, wie roept dat "ik flauw zou reaguren" - Zonder verder, iets inhoudelijks toe te voegen .. Zelfspot niet herkent, etc .. Maar in werkelijkheid is beledigd .. Doet er goed aan verder te lezen dan de tegel-neus van vandaag lang is.
Hoe zit dat nou bij Belgorod in Rusland? Nu weer het spoor richting Donbas opgeblazen. Loopt daar een groepje infiltranten rond?
Dat zijn net als in Wit Rusland vorige maand, 'spoorwerkers tegen de oorlog'
Misschien is het een idee als alle buren van Rusland een lidmaatschap van de Nato aanvragen. Alleen maar om de Russen bezig te houden. Ik zou graag zien dat Japan haar Noordelijke eilanden gaat terugpakken.
Japan bij de NAVO zou ik iig toejuichen...
NAVO staat Noord Atlantische Verdragsorganisatie. Bij mijn weten ligt Japan nog altijd niet in het Noord Atlantische gebied. De Aussies en Kiwis zijn ook geen lid.
@Mijn GS nick magnie | 12-04-22 | 11:08: Volgens die argumentatie zou Turkije ook niet echt een lid kunnen zijn, ligt toch zeker 4000 km van de Atlantische oceaan als het niet meer is.
Echter voor de Pacifische Oceaan is een soortgelijk verdrag, de RAA samen met de AUKUS.
@Mijn GS nick magnie | 12-04-22 | 11:08: Nou, dan worden ze toch gewoon lid van het Westers Verbond? Gewoon een NAVO-nieuwe stijl, tegen Rusland en China, twee boevenstaten.
Iemand gaf gisteren een interessant linkje door over de stemming over de motie van BBB tot het in kaart brengen van het vermogen van de Putinkliek: www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detai....
Zouden de tegenstemmers nu gefinancierd worden door het Kremlin of is er een andere verklaring?
De laatste tijd heeft JA21 wel meer vreemd stemgedrag getoond. Zie ook het stemmen bij de motie van wantrouwen die werd ingediend tegen Hugo de Jonge. Het verraad door Eerdmans doet de partij geen goed zo.
Nee, er is geen andere verklaring. Extreemrechtse Poetinverstehers.
@* Il Principe * | 12-04-22 | 10:30: Zou mooi zijn als we dit bloot kunnen leggen. Zou misschien een aantal van de rechtse wappies weer op het rechte pad kunnen krijgen als ze zien dat hun profeten te koop zijn.
Is gewoon een verdienmodel geworden, idool worden in het wappiedom, geld van Putin plus boekenverkoop.
@BobDobalina | 12-04-22 | 10:33:
Zou inderdaad mooi zijn. Van FvD zijn al langer de vermoedens van geld uit Rusland, maar dat loopt via privérekeningen van Baudet. De pvv is ook al meermalen verdacht van buitenlandse inmenging. Probleem is de vvd natuurlijk. Als er daadwerkelijk onderzoek gedaan gaat worden naar dubieuze betalingen aan politici, kan die partij wel opdoeken.
@* Il Principe * | 12-04-22 | 10:35: Buitenlandse inmenging is geen probleem, komt ook voor bij D66.
Goed idee. Laten we dan meteen uitzoeken wie er nog meer door buitenlanders gefinancierd worden. Bijvoorbeeld door zo'n Soros.
@tjongerschans | 12-04-22 | 10:40:
Zolang het maar publiekelijk gebeurt, is er geen probleem. D66 is er eerlijk over.
@* Il Principe * | 12-04-22 | 10:53: Behalve als er appartementjes geschonken worden, dat vind je dan weer niet terug in de boeken.
@ReyNemaattori | 12-04-22 | 11:27: dat is dan ook het topje van de ijsberg.
Briljant trouwens dat de usual suspects van Bij1 zichzelf vergissen bij het simpele stemmen bij handopsteken - Is dat soms niet inclusief genoeg?
Chemisch, niet chemisch, iedereen windt zich erover op. Maar een stad platschieten met artillerie, of een gewone clusterbom op een volgepakt station, is dat wel acceptabel?
Wat mij betreft stelt de NAVO haar wapens in bruikleen ter beschikking aan Oekraine, wat ze niet opmaken geven ze na de overwinning maar weer terug. Deze ellendige Russen moeten gestopt worden, anders gaan ze door. Elke Rusland-correspondent of kenner die een beetje op de hoogte is twijfelt er niet aan dat wanneer Poetin kan doorgaan, hij niet zal stoppen bij Oekraïne alleen.
Het enige dat hem kan stoppen is een militaire nederlaag op het slagveld van Oekraïne, zodat hij voor de komende 20 jaar weet dat hij met zijn operettelegertje geen illusies moet hebben over een groot Tsarenrijk.
En dan moet Oekraïne in de toekomst misschien weer de beschikking krijgen over kernwapens als afschrikking tov Rusland.
Ik vermoed dat veel wapensystemen de nodige training vereisen en de VS daarnaast niet wil dat de nieuwste speeltjes in handen kunnen vallen van de Russen. Aan de andere kant moet ook de UA een A-10 kunnen vliegen.
Correctie: het enige wat hem kan stoppen is 'de dood'.
@BobDobalina | 12-04-22 | 10:12:
Duitse tanks. Levertijd: ZES weken...
@PPuk | 12-04-22 | 10:14:
Ja, dat las ik ook. Zucht. Over 6 weken is het ruimschoots te laat. Wat is dat toch met die Duitsers. Iets met ouwe Leopard 1 tanks die nog uit de mottenballen getrokken moeten worden. Polen had nog Migs in de aanbieding, die meteen geleverd kunnen. Opschieten ermee.
@PPuk | 12-04-22 | 10:14: De dood stopt iedereen.
@PPuk | 12-04-22 | 10:14: hahaha... wedden dat de juiste formulieren niet goed zijn ingevuld? Alles terug!
Poetins vreemde behoefte aan landjepik mag wat ellende kosten zeg.
Want landjepik is een vorm van succes of zoiets.
Ook al richt je een enorme e-nor-me bak ellende aan.
Geen wonder dat de middeleeuwen zo lang duurden.
duren bedoel je vast
De denkwereld van Poetin zit nog in 1942, of daaromtrent, niet in 2022.
Leuk draadje wat betreft die vernietigde Bayraktar.
Spencer Kuzmier
@skuzmier
·
13 m
Als antwoord op
@Liveuamap
This appears to be a Gigorovich class frigate. These carry 9M317 (Buk) SAM missiles. These missiles have a maximum range of 45 km. This ship would need to be extremely close to shore. No indication why this would fare better than land-based Buks at hitting TB2s.
Spencer Kuzmier
@skuzmier
·
4 m
As the Bike has been unable to hit TB2s on land I find it equally likely we have witnessed the first SAM strike on a seagull.
Stinkvogels.
Vuur op die witte zandzakken, daar zit de vijand!
Alles als ‘propaganda’ zien en je ogen sluiten voor de die nare werkelijkheid. Dan ben je in mijn ogen een fantast.
het is een vredesmissie
Er zijn mensen voor minder gejorist.
Allemaal verzonnen.
We kijken hier naar een holografische oorlog. Niets is waar. Alle vluchtelingen zijn in 3D-gram geprojecteerd.
Poetin en Biden zitten gezellig met XI aan de ontbijttafel rond een bordje hanenpoten met zwarte vliegensaus.
En kijken vermakelijk naar de holo beelden.
Zoiets derksje? Toch? ja?
Natuurlijk worden de gruwelijkheden als propaganda uitgebuit... bewijzen zat. Was dan met je leger thuis gebleven. Mensen die hieraan twijfelen kunnen beter in Rusland gaan wonen.
@Nederlandop1 | 12-04-22 | 09:52: Onze politici liegen ook, heel smerig zelfs.
Straks gaan ze nog kampen met gaskamers vinden om het plaatje compleet te maken.
@wilmeister00 | 12-04-22 | 09:59: Er zijn niet-gave crises gaande, in ons kleine kikkerlandje. Maar .. Wij leggen geen buurlanden in de as, vallen hen niet aan, én begaan geen genocide. Evenmin, als de ons omringende landen.
Poetin is een bondgenoot volgens Wilders.
In iedergeval een handelspartner; bondgenoot lijkt me wat sterk aangezet.
Wel het nieuws een beetje blijven volgen.
@Zoelense Hobbyboer | 12-04-22 | 09:19: daarom zaten Willem en Max ook gezellig een pilsje met hem te drinken, volgens mij zijn er nog foto's van.
Je Poetin-haat gaat wel erg ver als je als Vladimir Zelensky je naam verandert in Volodymyr Zelensky.
Volgens mij kan je putinhaat nooit ver genoeg gaan.
Vladimir is de nieuwe Adolf. Geen mens wil iets gemeen hebben met die verschrikkelijke man. komen.
Helaas niet +2000 personeel met dat konvooi.
Ik moest die azov claim van Vestibullocerebellar Ataxia even googelen. Maar ik call hem bullshit.
Dan had ik verwacht dat er beelden zijn van half verlamde zwaar ademende Azov militairen idd. Maar wie weet.
Las dat China nu ieder negatief geluid over Rusland onderdrukt, en gewoon vol achter Rusland staat.
Kennelijk is het inpalmen van Rusland ze veel waard. En schatten ze in, dat het Westen ze weinig in de weg zal leggen vanwege hun liefdevolle relatie met Poetin.
China heeft geen liefdevolle relatie met Poetin. China is gewoon opportunistisch en wil maximaal profiteren van de ondergang van Rusland.
Uiteindelijk wed China op het verkeerde (economische) paard. Het westen is een veel grotere afnemer van hun meuk dan Rusland. Opdat wij niet vergeten !!!
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:03: Ieder land is opportunistisch. De EU landen waren dat ook toen ze in Oekraïne een opstand tegen een pro-Russische leider konden ondersteunen en aansporen.
China en Rusland zijn ieder afzonderlijk niet machtig genoeg om het tegen de VS op te nemen. Als de VS zich op een van beiden richt, wordt de ander tot toenadering en steun gedwongen, want noch Rusland, noch China kan zich veroorloven dat de ander totaal instort en ze alleen komen te staan.
De onderdrukking van negatief geluid over Rusland komt meer doordat ze genoodzaakt zijn Rusland te steunen, maar China ook een sterke eer-cultuur heeft, waarbij gezichtsverlies vermeden moet worden. Dus als China gedwongen is om Rusland te steunen, moeten ze zorgen dat Rusland er zo positief mogelijk op staat, anders verlies je eer, door een bandiet te steunen.
@Cornelis12 | 12-04-22 | 09:15: Geen gas meer uit Rusland, geen (talloze) spullen meer uit China.
Zoiets?
Is Europa de enige verliezer en de VS gaan er ook niet bepaald op vooruit als zij de import uit China stoppen.
O ja, laat al die uitroeptekens maar weg, nergens voor nodig.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:03: Dat "liefdevol" in mijn tegel was uiteraard ironisch bedoeld!
@Cornelis12 | 12-04-22 | 09:15: Natuurlijk is dat zo, maar de vraag is, in hoeverre het Westen China onder druk gaat zetten, cq. gaat boycotten als China Rusland blijft steunen en helpen met spullen.
Economisch stelt Rusland weinig voor, dus als klant van China. Het gaat China om de grondstoffen in Rusland en het grote territorium dat ze zo 'en passant' kunnen inpalmen. China wil de baas worden op de wereld, dat is evident, en dus zo veel mogelijk vazallen en ondergeschikten verzamelen.
@Qippie | 12-04-22 | 09:17: Je typering van Poetin als een 'bandiet' vind ik dan wel weer leuk gevonden. Muziekje d'r onder van Ennio Morricone en de film is klaar.
Nu maar hopen dat er geen sequel komt.
@KeesBruin: Op zich niet zo vreemd van China; het land krijgt de ruimte en pakt die. Denk dat er meer Oeigoeren in de concentratiekampen zijn omgekomen dan Oekraïners in de oorlog en het westen vindt het allemaal wel best; er gebeurt niets. China ziet dat als zwakte en maakt daar gebruik van. Verder is censuur natuurlijk de dagelijkse realiteit in China, dus dat is niet vreemd.
Dat ze de geluiden onderdrukken wil niet zeggen dat ze vol/ultra/extreem achter Rusland staan.
Ze houden hun kaarten tegen de borst.
Het zijn gelijk gekrenkte landen met diep gekrenkte leiders (beschadigde mensen), die vinden elkaar. Historisch vinden China en Rusland elkaar ook in oorlogen, laatste in 1969. Gekrenkte mensen vinden elkaar, maar gaan tegen elkaar als er maar 1 gemeenschappelijk item niet overeenstemt, want niet overeenstemmen=identiteitsverwerping=krenking dus ruzie.
@Cornelis12 | 12-04-22 | 09:15:
Als deze oorlog de wereldeconomie in een depressie stort verliest China ook fors door minder handel.
@nobodiesunmighty | 12-04-22 | 09:48: Het toont aan dat dat soort dictatoriale staten veel te conservatief zijn, niet dynamisch genoeg en niet voldoende open staan voor nieuwe ideeën en concepten. Ze lopen gewoon achter met hun mammoet-bureaucratieën.
De liberale democratie is echt het beste systeem.., dus...
Op CGTN tenminste komen beide kanten vooralsnog aan het woord.
youtu.be/lEMF--m7JDg
De Amerikanen kijken nu wat dieper in Rusland en vliegen over de Zwarte Zee.
mobile.twitter.com/ameliairheart/stat...
Het is duidelijk nog lang niet gedaan.
En als Rusland veel gebied in het zuidoosten veroverd zal Oekraïne nog heel lang proberen het terug te veroveren.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 09:08:
Die vrede gaat er natuurlijk inderdaad niet komen als er een bestand komt met de Krim, Oost-Oekraine en de hele kustlijn inclusief Odessa onder Russische controle. Ik heb zelfs de indruk dat Oekraine op dit moment niet eens de situatie voor deze invasie van 24(?) februari zou accepteren. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen als Poetje zijn nieuwste dobermann inderdaad all-in laat gaan op het oosten.
Als de CPN nou niet was opgegaan in GroenLinks hadden we om een reactie kunnen vragen.
Je kunt altijd een reactie vragen, maar die zal sowieso anti-Rusland zijn, want de verhoudingen liggen nu heel anders dan vroeger. Toen waren extreem links en links pro-Sovjet-Unie, nu is extreem rechts pro-Rusland.
Het kan verkeren, zullen we maar zeggen.
De Sovjetunie is opgehouden in 1991.
En toen kwamen de bendes, maffia, corruptie, oligarchen en andere zegeningen van een losgeslagen 'te vrije markt' zonder regels.
Wel een beetje bij de tijd blijven.
"Omdat jullie zonodig die muur weg wilden hebben zitten we nou met de gebakken peren".
Zoiets.
@KeesBruin | 12-04-22 | 08:56: Met dat verschil dat je voor extreem rechts moet reizen, die hebben wij hier niet. Uitvinding van links.
Chemische en biologische wapens zijn not done. Dat betekent dat wij (de NAVO) er ook absoluut niet over beschikken?
Wat wil je daarmee zeggen, dat het gerechtvaardig is dat Poetin ze gebruikt?
Als het bestaat, dan hebben we het. Het MAD principe geldt ook voor die rotzooi.
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:51: Nee.
Je hoeft ze niet te hebben. Er bestaan drones die landbouwgif kunnen sproeien. En we hebben recepten om troep te maken.
Hoe gruwelijk het ook is. Ik heb nooit begrepen dat er 'regels' zijn in een oorlog. Of je elkaar nou aan flarden schiet met kogels en bommen, met alle gore die daarmee gepaard gaat, of iets anders gebruikt om je tegenstander uit te schakelen. Wat is het verschil? Voelt voor mij altijd als een soort ouderwets iets dat het eervoller is om bloederig uiteen te spatten door een kogel of bom dan dood te gaan door gifgas.
@Quantum Suicide | 12-04-22 | 09:05:
Wellicht om onschuldige burgers te ontzien? Niet dat de Russen zich iets aantrekken van "collateral damage". Maar beschaafde landen proberen zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken. Want zeg nu zelf. Waarom leveren we niet gewoon nukes aan Oekraïne, dan is dat aftandse leger van de Russen binnen een paar uurtjes stuk. Okay, ook alle mensen en dieren in de regio maar waarom zou je "regels" hebben.
@Quantum Suicide | 12-04-22 | 09:05: omdat gifgas alles dood en geen onderscheid maakt tussen militair en burger?
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:15: Ach, je moet het doen met wat je hebt. Vandaar destijds ook ontwikkeling van de Tsar Bomba, ook niet echt een precisiewapen.
Zoiets dacht Bomber Harris ook en legde dus gewoon Duitste steden totaal in puin (die militair nauwelijks van betekenis waren) met tienduizenden burgerdoden als gevolg.
De man is er nooit om veroordeeld, maar dat hij een oorlogscrimineel was is helemaal geen vraag.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:34:
Beetje appels met peren vergelijken vind je zelf niet? Daarbij heeft Rusland de vierde Geneefse conventie ondertekend maar er schijt aan. Die bestond nog niet tijdens de tweede wereldoorlog.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 10:49: Conventies & verdragen zijn er voor om opgeschort te worden, met name in tijden van oorlog. Da's 'common knowledge'.
Tjonge jonge, en dan heb je dadelijk Marioepol in handen en dan... trots, blij? Een kapotte haven zonder export? De helft dood of komt niet meer terug, wat achterblijft zit vol wraak en haat. Alles in puin, bruggen kapot. Gaat Poetin alles netjes opknappen van zijn centen die hij niet meer heeft ? Wie wil er nog wonen... ?
Landverbinding naar de Krim. Marioepol is slechts bijvangst.
Het gaat om het signaal, niet om de individuele overwinningen. Het signaal is vrij duidelijk: probeer je bij de nato of de EU te komen dan maken we je land helemaal kapot, er blijft niks heel en de komende 50 jaar zal je bezig zijn met puinruimen.
@elfenstein | 12-04-22 | 08:50: Dat aspect blijft inderdaad nogal onderbelicht, maar is zeker niet het onbelangrijkste.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 08:52:
Dat aspect wil er bij veel eurofielen domweg niet in, de notie dat de EU wel eens niet zo tof zou kunnen zijn als ze wel denken en dat andere staten wel eens niet zo gediend konden zijn van de europese opdringerigheid.
@elfenstein | 12-04-22 | 08:50: Maar ja, als Marioepol Russisch wordt gaat de EU dit niet opknappen. Ik vraag me trouwens af hoeveel Oost Oekrainers naar west Oekraine trekken om zeker uit Russische sferen te blijven.
@Zapata10 | 12-04-22 | 08:45: Precies. Dat is het enige wat telt!
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 08:52:
Komt omdat het onzin is. De boodschap van Poetin is "als je probeert om weg te komen bij moedertje Rusland dan maak ik je stuk".
Voor 2013/2014 wilde Oekraïne neutraal blijven. Associatie met de EU en EAEU (van Poetin) geen lid van de NAVO en ook niet van de CSTO. Poetin vond dat maar niets "Little Russia" hoort immers bij Rusland volgens Poetin en Oekraïne heeft geen bestaansrecht. Ondanks alle "moeite" die Poetin deed (al sinds 2004 en langer) om die "Kleine Russen" onder de duim te krijgen bleven ze schreeuwen om vrijheid en democratie. Toen ze ook nog eens hun land bleken te kunnen verdedigen was het duidelijk voor Poetin, ik Oekraïne niet, niemand Oekraïne. De rol van de NAVO (en EU) wordt schromelijk overschat door velen hier en de wil van zo'n 90% van de Oekraïners om niets met het Kremlin te maken te hebben wordt steevast onderschat. Dit alles eigenlijk om te verhullen dat Poetin en de Russen helemaal niet zo tof zijn als sommigen dachten.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:01: ze hebben toch echt hun eigen gekozen regering weggejaagd.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:01: Denk dat het geflirt door de EU met Oekraïne, al jaren bezig, niet zo handig was. Zie nog die twee malloten (Verhofstadt en Van Baalen) daar staan krijsen in Kiev, met hun achterlijke, bijna studentikoze gebral.
De onnozelaars.
Laat Oekraïne maar gewoon neutraal blijven, lijkt me het beste. Ook voor het Westen - wij hebben niks aan zo'n corrupt land.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:07: Het enige dat tussen goede relaties tussen Rusland en het Westen staat is de criminele Poetin-kliek. Poetin is het probleem! Niet Oekraïne of het Westen; Oekraïne heeft gewoon volledig zelfbeschikking!
Rusland moet gewoon eens een fatsoenlijk democratisch land worden zodat de Russische bevolking steeds meer met de corruptie kan afrekenen. Net zoals dat proces langzaam in Oekraïne vorm kreeg.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 09:13: Mss. eens accepteren dat 'democratie' niet voor elk land de meest geschikte staatsvorm is.
In sommige landen leidt dat vrijwel meteen tot een theocratie, in andere weer tot een oligarchie etc. In Europa leidt het tot een machtsconcentratie in Brussel, waarbij je je ook kunt afvragen hoe democratisch het er daar aan toe gaat - als je je dat al af zou moeten vragen.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:16: Ik denk dat de enige beschaafde bestuursvorm is dat de bevolking van een land als geheel bepaalt welk beleid er in dat land gevoerd wordt. Daar zou niemand concessies aan moeten doen!
En ik denk dat het Westen er heel goed aan doet dat ze dat altijd in het vizier houden!
@elfenstein | 12-04-22 | 08:57:
De Europese opdringerigheid? Oekraïne ligt in Europa. Oké komt wel vaker voor bij mensen die maar wat ouwehoeren over de EU en alles wat er fout gaat in NL of andere delen van de wereld daar aan ophangen.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 09:19: Enig idee in hoeveel landen de USA al op bezoek is geweest om dat eens duidelijk uit te leggen met bommen ende granaten?
Gaat om belangen, de rest is bijzaak.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:07:
Neutraal blijven. Het is werkelijk zo achterlijk elke keer dat "neutraal blijven".
En dan maar raden wat neutraal blijven inhoudt?
Neutraal blijven.
Leuk DLD vindt dat wij NL neutraal moeten blijven. In wat? Waarmee? Op welke manier?
Nee maar fijn blijven lullen over Neutraal blijven. Neutrale vredesbesprekingen dan een neutraal strikje erom. Neutrale champagne erbij.
Dan zijn de Oekraïners geneutraliseerd. Maken ze plaats voor wat Russen.
Is dat uw ongezouten achterlijke mening?
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:07:
Lees dit maar eens.
en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%9...
Het is altijd Oekraïne geweest die betere relaties wilde hebben met de EU en de EU benaderde, niet andersom. Geen geflirt. Rusland, met name Poetin, gooide steeds roet in het eten. EU was altijd terughoudend en huiverig voor Oekraïne (en andere ex-Sovjet republieken) vooral vanwege de enorme corruptie. De Baltische staten hebben zich kapotgewerkt om aan de toelatingseisen van de EU te kunnen voldoen.
@SolidRock | 12-04-22 | 09:26: Oekraïne als bufferstaat lijkt me niet zo'n achterlijke wens van de Russen.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:28:
Oekraïne... bufferstaat... neutraal... EU is fout...
Het lijkt mij een volslagen onzinnig iets. De Russen?
Nee Poetin ziet een land als "Oekraïne" gewoon als deel van Rusland. Belarus hoort daar ook bij. Net zoals Moldavië Finland en de Baltische staten.
Ook maar even bufferen voor ome Vlad? Het is al erg genoeg dat Trump voor Poetin bukt maar dat hoven wij hier niet te doen.
@Ichneumonidae | 12-04-22 | 09:28: wat bufferen? Putin wil Eurazïe tot eenheid maken. Een buffer bestaat daar niet. ideetjes, ideetjes van ouwe mannen.
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:27: in 1990 wilde Rusland lid worden van de nato. Dat hebben ze afgewezen... Met dit als gevolg...
@pete1023 | 12-04-22 | 10:28:
Is dat zo?
en.wikipedia.org/wiki/Russia%E2%80%93...
Jeltsin had er wel oren naar. Poetin niet.
Wat is de breek nu ineens?
Ik zag nergens een breek.
@VoltaireJohn | 12-04-22 | 08:45:
Ik zag 'm wel, een paar minuten lang stond er een roze breek. Nu weer weg.
@elfenstein | 12-04-22 | 08:47: sorry mijn fout.
@Kaas de Vies | 12-04-22 | 08:50:
Kolonel Kaas maakt geen fouten, hij werd alleen even verkeerd begrepen, toch?
@VoltaireJohn | 12-04-22 | 08:45: Was er net,
@elfenstein | 12-04-22 | 08:53:
Juistem.
Jij wordt mijn maagdelijke beveiliger net als bij Khadaffi.
@Kaas de Vies | 12-04-22 | 08:56:
Ik zou het graag doen, alleen dat maagdelijke is er al wel een tijdje vanaf vrees ik.
Goed gebruikt tweedehandsje noemen we dat in huize behangdelul
Traangas zou obv de verhalen ook nog kunnen, maar blijft vooralsnog speculeren.
Het lijkt juist verdraaid veel op traangas, een strijdwapen dat ingezet mag worden. De symptomen passen er prima bij, beter dan de symptomen bij écht chemische wapens.
Heb meer het idee dat geprobeerd wordt om koste wat kost de opinie een bepaalde kant op te bewegen maar dan moet je niet zulke suggestieve verhalen gebruiken, dat doet de zaak geen goed.
Griengas noemen ze dat bij Bassie en Adriaan (en de huilende professor).
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:52: Allememachies.
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:52: Ik kan Bassie horen huilen in de verte.
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:52: Ik denk dat Bassie de drone bestuurderde. Adriaaaaaantje! Teringlijer!!!
Die Oekrainers zullen alles verzinnen om het westen te laten deelnemen aan de oorlog, ook gifgas. Of het nou waar is of niet, dat maakt ze uiteraard helemaal niks uit. Probleem is dat je het op korte termijn niet kan controleren.
Ik heb nog geen ontkenning van de Russen mbt gebruik van gifgas gehoord.
Op korte termijn kan je dat prima controleren. Gas kan je meten, druppels kan je meten
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:41:
Waarom zouden ze? Ten eerste is het wie beweert moet bewijzen en ten tweede gelooft niemand ze toch meer.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:41: Is ook nutteloos, alsof iemand dat gelooft.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:41:
Daar hechten we ook echt waarde aan, zoals u weet spreken russen altijd de waarheid in tijden van oorlog.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:41:
Wat een onnozele manier van redeneren, met je 'ik heb nog geen ontkenning gehoord'.
En toen?
Ik probeer altijd te beredeneren welk voordeel geclaimde daden zouden geven en aan wie. Gif strooien over burgers in een stad die je nagenoeg volledig in handen hebt en waar de enige tegenstand zich in een staalfabriek op een industriegebied bevindt met hierbij het risico dat dit gebruik een militaire inmenging van de internationale gemeenschap kan geven. Lijkt me zelfs voor de Russen wat aan de onnozele kant.
Dat probeerde men in 2014 ook toen de aandacht wat verslapte voor hun zaak
@Plaktong | 12-04-22 | 08:53:
Ah ja, want de Rus staat bekend om zijn logisch denkvermogen.
@2voor12 | 12-04-22 | 08:43: Als de Russen het niet ontkennen is het waarschijnlijk dat ze wel gas hebben gebruikt en is het niet ontkennen een soort van intimiderende houding.
Ontkennen de Russen wel in alle toonaarden dan moet je uitzoeken of de Oekraïners niet geprobeerd hebben om de NAVO in de oorlog te betrekken. Want dat heeft Biden gezegd: in het geval van gebruik van gifgas door de Russen zijn - waarschijnlijk militaire - represailles te verwachten.
Deze hele oorlog is in scene gezet om het westen zover te krijgen wilmeister dikke nul nul.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 09:10: Wat dacht je BL. Laat ik er maar weer eens een hyperbool tegen aan gooien om een stelling waar ik het niet mee eens bent te ridiculiseren.
@Plaktong | 12-04-22 | 09:12:
Je stelt zeker alleen maar vragen?
"Die Oekrainers zullen alles verzinnen om het westen te laten deelnemen aan de oorlog, ook gifgas.''
O ja joh? En wat hebben de Oekraïners tot nog toe 'verzonnen' wat achteraf niet waar bleek te zijn? Alle doden, alle executies, alle verkrachtingen, alle bommen op burgerdoelen, blijken allemaal waar te zijn.
En nu lees ik dat Poetin Aleksandr Dvornikov heeft aangesteld als opperbevelhebberover over de invasietroepen. Dvornikov heeft zijn sporen ruimschoots verdiend als de 'slager' van de provincie Idlib en de stad Aleppo:
"Uit Syrië brengt Dvornikov een geur van mensenrechtenschendingen mee. Russische troepen werden in Syrië, net als nu in Oekraïne, beschuldigd van het gebruik van clusterbommen en mogelijk ook chemische wapens. De verwoesting van de zuidelijke havenstad Marioepol, die tussen de Krim en Donbas ligt, bewijst hoe weinig mededogen Dvornikov heeft met ongewapende burgers.''
Maarre...... Het is allemaal maar 'verzonnen' door de Oekraïners om het westen te laten deelnemen aan de oorlog, hoor.
Ik zit net zo min op Zelensky propaganda te wachten als op Russische propaganda. Geloof van beide kanten niks meer.
Lastig als u op volwassen leeftijd niet informatie kan selecteren op waarschijnlijk cq niet waarschijnlijk en alles maar op 1 hoop gooit. Dat voorspelt niet veel goeds over uw ontwikkelingsniveau
@moppersmurf | 12-04-22 | 08:44:
U komt ook niet verder dan waarschijnlijk en niet-waarschijnlijk, dat is nogal een verschil met tussen waarheid en propaganda-leugen.
Dat zegt ook wel iets over uw ontwikkelingsniveau.
@2voor12 | 12-04-22 | 08:49:
Jij weet duidelijk niet hoe wetenschap en kennisvergaring werkt. Alles is gebasseerd op waarschijnlijkheid en onwaarschijnlijkheid. Het stapelen van emprisich bewijs om zo een aanname te kunnen maken.
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:54: Jij denkt serieus dat dit over wetenschap en kennisvergaring gaat?
@HendrikTwat | 12-04-22 | 08:54:
Het gaat hier om objectief controleerbare feiten, niet om kansberekening met uitkomsten als waarschijnlijk en niet-waarschijnlijk. Het is waarschijnlijk dat de russen iets chemisch hebben gebruikt maar is het al een feit? Nee dus.
Feiten zijn niet zomaar een mening.
Dan kunt u beter ophouden met het nieuws volgen. Wat heeft dat nog voor zin, als alles ongeloofwaardig is, nietwaar?
@2voor12 | 12-04-22 | 08:49: Waarheid is altijd abstract en dus een definitie kwestie, daar kom je als mens nooit achter. Daarom is ons hele leven in waarschijnlijk/ niet waarschijnlijk opgebouwd.
Krijg een Dad's Army gevoel bij de picca van Bilanov.
Het teken van het Beest,
Volgens Oekraïens mensenrechtencommissaris Ljoedmila Denisova zijn er talloze gevallen van seksueel misbruik door Russische militairen. Zowel in Boetsja als elders kwamen er al verscheidene zaken aan het licht. Denisova vertelt dat Russen ook een groep vrouwen en meisjes 25 dagen lang gegijzeld hielden in een kelder en hen verkrachtten. Negen van hen zijn nu zwanger.
Bron: HLN
Hoho, een vaccinatie was al het teken van het beest, aldus sommige reaguurders (die nu in de eeuwige kelder zitten)...
Nog geen oorlog gezien waar machtsmisbruik niet tot deze afgrijselijke toestanden tegen burgerbevolking bracht, dus verbazen doet het me niet. Lees van alles wat die burgers wordt aangedaan met afschuw.
Het wordt tijd dat de NATO hard ingrijpt.
Waar zijn de bewijzen, fotos , vrouwen die het hebben meegemaakt. Lekker weer, alles maar als zoete koek aannemen. Zo lang er geen bewijs is, mag je tegenwoordig alles maar neerplempen in de media.
Je moet niet alles geloven hoor, zeker niet als Ljoedmilla het zegt..
@gato | 12-04-22 | 08:33:
Je stelt je kritisch op.
Jij bent nu dus een Poetinlover.
@gato | 12-04-22 | 08:33:
Gelukkig mag je inderdaad ook aannames en nog onbevestigde gruwelen verslaan. En? Als het niet klopt horen we dat ook graag maar in de tussentijd is het daar oorlog en zijn veel berichten onbevestigd, onwaar, propaganda of nog erger dan gedacht. U doet het er maar mee of gaat er zelf heen, dan weet u het uit eerste hand.
@Kaas de Vies | 12-04-22 | 08:37:
Zijn daar al buttons van? Ik wil er graag eentje voor op m'n spijkerjas.
@Kaas de Vies | 12-04-22 | 08:37: Tja het is niet anders, kan mij het schelen, ik wil gewoon de waarheid horen en als men liegt, verzinsels vertelt, ligt het niet aan mij. Dan gaan scheldwoorden het ene oor in en andere weer uit,
Niet dat de Russen er te goed voor zijn, maar zwangerschappen vaststellen na 25 dagen, is dat niet een beetje bijzonder?
@gato | 12-04-22 | 08:33: Maar met fotos word het voor u propaganda , en als er interviews zijn word het voor u Hollywood opnames. Misschien kunt u een keer beseffen dat oorlog verschrikkelijke dingen in mensen losmaakt, en dit dan zal gaan gebeuren. Of u gelooft alleen uw grote leider?
@der_feldwebel | 12-04-22 | 08:48: Het is niet de bedoeling dat je dit soort dingen gaat checken hé. Gewoon geloven en schande van spreken.
@der_feldwebel | 12-04-22 | 08:48: dat is vrij vlot, ja.
@moppersmurf | 12-04-22 | 08:49: Ja, ja , ja , ik weet het allemaal wel, maar heb gewoon geen bewijzen gezien. Wat moet ik dan met al die verhalen, het enige wat ik weet, oorlog is verschrikkelijk, maar ik ga pas iets geloven als ik bewijzen zie, kan er ook niets aan doen, zo ben ik nu eenmaal.
@gato | 12-04-22 | 08:33: Nee, stel je voor, Russische soldaten die vrouwen en meisjes van de vijand verkrachten. Dat komt toch gewoon nooit voor?
@gato | 12-04-22 | 08:59:
Stond je er ook zo in toen berichten kwamen dat ISIS aan het moorden en verkrachten was? Die meisjes en vrouwen die claimden verkracht te zijn kon je niet geloven want je kreeg de harde bewijzen niet te zien? Of was dat anders?
@Theodorus.Goldbach | 12-04-22 | 09:09: Die slingerden hun zelfgemaakte video's met de meest gruwelijke beelden gewoon zelf de wereld in.
@Kowalski11 | 12-04-22 | 09:28:
De Russen ook.
@Beste_Landgenoten | 12-04-22 | 09:11: Waarschijnlijk is dit propaganda. Donder zelf op joh.
@Usumani | 12-04-22 | 09:46:
Tuurlijk, allemaal propaganda, Russen verkrachten namelijk geen vrouwen. Alles is verzonnen! Rusland is helemaal niet in Oekraïne aanwezig. Ook puur verzinsels. Oekraïne bestaat zelfs helemaal niet, het is bedacht door de NAVO.
@der_feldwebel | 12-04-22 | 08:48:
Nou, uh,.. Nee,... dáár kan dat!
De eerste vrouwen die in de eerste dagen van de oorlog werden verkracht zijn volgens "onbevestigde bronnen" zelfs al bevallen van hun Oekrarussische kinderen. Zal wel door Tsjernobyl komen volgens onbevestigde bronnen, eh,... Nederlandse deskundigen + (plus) het gegeven dat ze daar nog niet allemaal gevaccineerd waren natuurlijk.
Is echt waar, geen nep nieuws (volgens onbevestigde bronnen)
Het gebruik van dit wapen is wellicht aangekondigd op de TV. Ik heb helaas geen vertaling beschikbaar. Kan iemand dit doodchecken? 9gag.com/gag/ay91v0r
Edoeard Badoesin heeft inderdaad aangekondigd dat "zij" (de DPR) chemische wapens zouden gebruiken. Dit maakt het nog niet waar natuurlijk. Maar hij is dus wel van de DPR 'officieel' en niet van Rusland 'officieel' wat door velen gezien wordt als het negeren van de rode lijn van Biden (de NAVO). Die ging namelijk over Rusland en niet over de volksmilities in de Donbas. Persoonlijk zal het mij niet verbazen als het wel klopt. De Russen zijn nogal gefrustreerd dat zowel de mariniers als het Azov regiment nog steeds niet gevallen is. Hoewel het niet lang meer zal duren. Geen munitie meer en de aanvoerlijnen zijn nu ook weg.
Russische tv zegt ook nog steeds dat heel Oekraïne het doel is.
Televaag zegt dat het niet waar is, daar gaan we weer, zomaar dingen zeggen, de helft van de bevolking gaat het verder zeggen, weten zij veel en zo komen fake berichten de wereld in.
Dat zeggen ze niet.
Dat van dat gif inzetten moet eerst nog maar eens worden geverifieerd voordat het groots in het nieuws is dunkt me. Het zou me niet verbazen, in Syrië is het toen ook ingezet, maar zorgvuldigheid lijkt mij geboden.
Verder lijkt die hergroepering zeer grootschalig. Heeft Oekraïne nog wel afdoende wapens, maar vooral ook: heeft Oekraïne nog genoeg mankracht die inzetbaar is om dit tegen te kunnen houden? Of wordt de Oekraïne straks overlopen vanuit die Donbas? En wanneer stopt Poetin? Wanneer hij de Oekraïne onder controle heeft of zijn er nog meer landen die hij als buffer wil? En is hij dan zo gek om een 3e WO te beginnen?
Ik denk dat de voorraadschuren (bunkers zo u wilt) tot aan de nok toe gevuld zijn met anti-tank- en anti-luchtdoelwapens.
De Oekraïners laten duidelijk niet het achterste van hun tong zien.
Mijn voorspelling; als P Donbass etc en de kust naar de Krim heeft stopt hij. Dan heeft ‘gewonnen’. Rusland staat dan op de shitlist etc tot P dood is. De Russen hebben een aanzienelijke overhead om dat stuk van de Oekraine te blijven verdedigen. Duideliik geen win-win. En dat alles voor 9 mei.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:18:
Hoop het maar. Je hoort wel iedere keer de oproep van Zelensky richting westen voor wapens...
@Risingson | 12-04-22 | 08:22:
Vrees zelf dat hij Zelensky niet laat zitten, maar diens hoofd wil en dat ze doorstomen naar Kiev.
@Jan, Leiden | 12-04-22 | 08:22: Maar dat kan zijn omdat ze nooit genoeg wapens hebben en om de Russen te misleiden door hen opnieuw te laten denken dat ze (de Oekraïners) minder sterk zijn dan ze werkelijk zijn.
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:25:
Hoop er maar het beste van. Dat ze toch sterk genoeg zijn. Zie net dat Duitsland aarzelend overweegt om naast verdedigingswapens ook aanvalwapens te gaan leveren, hopelijk beslissen ze snel hierover.
Hoe dan ook ligt een groot deel in puin van de steden inmiddels en vermoed dat de bevolking (met name vrouwen en kinderen) ook steeds meer de benen gaat nemen, want onder Rusland wil je niet leven.
Economisch gaat Europa een zware tijd tegemoet, want die Poetin gaat die steden niet herbouwen met financiële ondersteuning. Hopelijk zetten ze hem zelf af in Rusland met zijn omringende kliek. Maar helaas wordt de Russische bevolking vals voorgelicht, dus de kans is klein dat ze Poetin afzetten.
Het gaat een hete zomer worden...
Denk dat het al veel eerder los gaat!
@Aristotalloss | 12-04-22 | 08:17:
Ja, vandaag al 20 graden!
@tis_wat | 12-04-22 | 08:26: het zit er niet in volgens de echte weersverwachting
Ben wel benieuwd naar de specifieke routes die de Russen nu nemen naar het zuidoosten van Oekraïne en of de Oekraïners ze al in een vroeg stadium, al op Russisch grondgebied zouden kunnen aanvallen.
Kaartjes? Satelietbeelden?
Toevallig net berichten van een niet meer bestaand depot van putin-klunseskaders. Leen die Poolse Migs gewoon uit en zie wat er dan van komt. Laat gewoon andere vliegtuigen meevliegen en drop een truckload JDAMs
Waar leest u dat? Zelfde artikel als ik gelezen heb?
Dat valt toch wel mee?
-edit-
Het stuk van spartacus gisteren over 60 minutes van Zelensky was walgelijk. Hij noemde de verzoeken om no-fly zones gebedel. Wat een wereld leef je dan, dat een verzoek om bescherming van je bevolking tegen bommen, raketten, moordenaars en verkrachters als gebedel wordt gezien.
@BobDobalina | 12-04-22 | 08:20: Steeds dat verkrachters, wie is er verkracht , doe eens ophouden daarmee.
@BobDobalina | 12-04-22 | 08:20:
Beetje ingewikkeld dit, reaguren op andere artikels. Ik moest 'm d'r even bijpakken voor de duiding. Team Spartacus hier. Het stuk waar we nu in zitten is trouwens van Mosterd, ook goed geschreven moet ik zeggen.
@gato | 12-04-22 | 08:23: kijk gewoon wat 1st dick experiences op BBC en CNN. Ook 1st hand om niets doodgeschoten familie .
@gato | 12-04-22 | 08:23:
www.trouw.nl/buitenland/russen-verkra...
@AntiZanicz | 12-04-22 | 08:27:
Is putinverstehen het nieuwe wappie? Alles wat niet zint gaat onder die noemer? Sorry ouwe, doe ik niet aan mee, dat zwart-wit en wij-zij denken hangt me al een tijdje mijlenver de keel uit.
Ben die laffe NATO zat. Begin eens gewoon de boel op te rollen daar. Fuck Putler en zijn kernwapens en fuck alle laffe bange konijnen die hopen op een eeuwig leven.
Mooi! Jij bent dan de eerste aan het front?
@Free-J.T | 12-04-22 | 08:09: prima kerel, ben getrained op de diemaco, mag, minimi en .50 maar jij staat wel naast me dan.
@Free-J.T | 12-04-22 | 08:09: daar heeft meneer geen tijd voor, constant de reedt likkende van Rutger Goot-nogwat.
@free gaat allemaal op afstand met zegge 250 straaljagers en 1000 tomahawks en dan nog de rest. De oorlog duurt dan nog 2 dagen.
1 NAVO bataljon in Oekraine en Poetin gooit daar (in de buurt) een mini kernbom.
Pas op wat je wenst want als alle (straat)bendes het leven ook maar als een tijdelijk lolletje gaan zien kan het nogal een zooitje worden.
Juist de hang naar het leven zorgt voor nog wat beschaving.
@Risingson | 12-04-22 | 08:24: mooi, het einde van Rusland dus. Nuke em all, let god sort em out
@Risingson | 12-04-22 | 08:24: Ik denk dat Poetin wel honderd keer nadenkt voordat hij een (tactisch) kernwapen tegen de NAVO gaat gebruiken. Dat zou een heeeeeeeel groot risico op escalatie zijn.
De telegrof had gisteren al groot gifnieuws op de voorpagina, dit was dan onbevestigde informatie? Hoe haalt men het in het hoofd.
Sensatie, daarom dus.
In Syrië was dat de reden voor ingrijpen toch?
REAGEER OOK