De echte slachtoffers: Nederlanders
Tuurlijk, volgens de Oekraïeners zo'n 9000 (!) dode Russische dienstplichtigen van ongeveer 20 jaar oud (al stopt Rusland zelf met tellen na 498 doden). Ongeveer 2000 Oekraïense burgerdoden. 1 MILJOEN Oekraïense vluchtelingen. Maar laten we het even hebben over de echte slachtoffers: Nederlanders. Want door maand na maand recordinflatie was het leven voor de gewone Nederlander al niet te betalen. En nu is het nog minder te betalen POETIN BEDANKT. Want daar gaan al uw eerste levensbehoeften as graan, rogge, gerst, zonnebloemolie [en ja we zijn Seed Oil Disrespecters™️ maar het zit verdomme zelfs in shampoo en mayonaise dus ja weet je], platina, aluminium en nikkel. En laten we het over energieprijzen voor de verandering eens gewoon maar niet hebben want daar was de inflatie voor De Oorlog al 86% (!). Collectief waardeverlies, heet dat in Den Haag. En dat zou ons zomaar eens 1000 euro de Nederneus kunnen kosten. Per jaar. Kan het staatsdividend op onze wapenexport niet gewoon aan de burger uitgekeerd worden (nee want het zijn donaties).
Social
A fireman extinguishes bodies of passerbys killed after an airstrike that hit Kyiv's main television tower in Kyiv on March 1, 2022.
Maar Wendy van Dijk ho maar
Social
Ach ze komen en gaan
Reaguursels
InloggenBen benieuwd hoe lang mensen in west Europa de vluchtende Oekraïners met zoveel compassie blijven ontvangen als het er straks duizenden of meer worden die allemaal huisje boompje en misschien beestje willen.
"Als ze fysiek door hun eigen moeder worden opgehaald zijn ze vrij om te gaan. Er staan bussen voor de moeders klaar bij de Poolse grens."
Callback naar Afghanistan. Dit is zo ontzettend slim gedaan.
Hoe zouden de toeslagen ouders hiernaar kijken, ze zullen zeker compassie hebben met deze slachtoffers maar niet begrijpen dat er nu plotseling onbeperkt geld is.
Verkiezingen voor de deur en dit is een thema.
Pjotr van 21, Jurav van 19, Boris van 20 en Jura van 22 willen nu door hun moeder opgehaald worden bij de ballenbak….
Herstel, bommenbak
Best wel aangrijpend dit, doet me denken aan die beelden uit Vietnam, doet me ook terugdenken aan mijn eigen dienstplicht ( koude oorlog ), was ook 18, je beseft eigenlijk nog geen zak.
Blij dat toen de pleuris niet was uitgebroken, want iedere jonge man mist in zulke zware tijden zijn Moeder.
Oorlog is k.t, behoorlijk k.t.
Het doet me denken aan de film “First blyat”.
@Tapioca pudding | 03-03-22 | 18:46,,
U bedoelt " First Blood " ?!
In assymetrische oorlogen heeft de meest gemotiveerde partij, de "underdog", meestal gewonnen. Klopt dat?
(kost wel veel mensenlevens en een zeer brede inzet naast het slagveld).
ja dat klopt zie Algerije vs Frankrijk, Vietnam vs Frankrijk en VS , Iran de Shah en VS versus Iran en de Ayatollahs. Recentelijk Nato en VS versus Taliban na tig jaar doden aan Taliban zijde uiteindelijk geruisloos binnen een paar weken de machtsovername. Voor Rusland versus Oekraine en VS geldt blijven er nog Oekrainse strijders over en wanneer hebben de Russische moeders genoeg van hun gedode dienstplichtige zonen
" airstrike that hit Kyiv's main television tower " -- klein detail: laatste (begraven want saai) nieuws zegt dat het de inslag van een brokstuk van een Russische kruisraket was wellicht beschadigd door luchtafweer. Verklaard ook het vreemde van het resultaat: tijdelijke uitval van televisie, mast staat er nog etc. Dit is oorlog op zijn moeilijkste: brokstukken, fouten en rogue maken een hoop "collateraal" of het nu Amerikanen of Russen zijn. Kappen ermee dus!
Hoeveel kost het de Van Oeffelen familie?
Hij is toch buitengetrapt hier?
Oeffels is ook even aan de ketting gelegd. Maar dat zal ook te maken hebben gehad met het feit dat hij Roompot Regula zonder te betalen uit probeerde te sneaken want ja, lage rendementjes, arme ventjes.
@zeurmachine | 03-03-22 | 16:17: Die gaat kapot van binnen nu .
@Graaisnaaiert | 03-03-22 | 16:30,
Hahaha.
Ik zou iedereen willen aanraden het boek "Winter is Coming" van oud wereldkampioen schaken Garry Kasparov te lezen. Als geniaal schaker kan hij vele zetten vooruit kijken en hij is het westen al sinds 2014 voor Poetin aan het waarschuwen, tot voor heel kort helaas zonder resultaat want wat hij verteld leek te ongeloofwaardig om waar te zijn. Maar Kasparov voorzag alles tot nu toe goed, angstwekkend goed zelfs, we zijn er met z'n allen bij Poetin ingetuind en nu moeten we helaas op de blaren zitten.
Kasparov plaatst nu voortdurend twitterberichten over de oorlog en over de volgens hem te verwachten vervolgzetten van Poetin. Die twitterberichten kan iedereen lezen, maar zullen de meesten de moeite nemen dat te doen? Als je de berichten en waarschuwingen van Kasparov gaat lezen dan hoop ik dat je heel hard wakker zult schrikken want in alle geniep is Poetin al jaren geleden aan zijn wereldoorlog tegen het liberale slappe knietjes westen begonnen.
Poetin neemt ons al jaren bij de neus en is overal verwarring en verdeeldheid aan het zaaien opdat wij daarmee zo lang mogelijk in ons onderlinge gekrakeel zoet zullen blijven. Met Canadeze vrijheidstruckers, Fox News (is Putin News) Willem Engel wappies, WEF en andere complotfantasieën, capitool bestormers en Trump die als president 4 jaar lang in de wereld geen oorlogen veroorzaakte, (wie zou daarachter hebben gezeten? Goed nadenken) En dan hebben we natuurlijk ook nog onze parlementaire onruststoker en tribunalen roeper Poetin boy Baudet. Overal is er Poetin gestook om de stabiliteit en eensgezindheid in de westerse wereld aan te tasten.
In de Oekraïnse Donbas is Poetin al jaren geleden met zijn seperatisten proxi war tegen Oekraíne begonnen wat hem uiteindelijk de valse legimiteit gaf openlijk met de invasie van Oekraïne te beginnen. Wat we nu zien in Oekraïne is het openlijke begin van, wat velen nog steeds niet in de gaten hebben, de Derde Wereldoorlog. En wie denkt dat wij buiten schot zullen blijven voorziet dat verkeerd. Er is geen easy way out meer, als het alleen maar zal blijft bij extreem hoge gas en voedselprijzen dan mogen wij God op onze knieen danken. Rutte vind van niet maar Poetin denkt daar stiekum anders over, zonder het te weten zijn wij al in oorlog met Rusland en de eerste Nederlandse slachtoffers in Poetins Oekraïne oorlog zijn al op 17 juli 2014 gevallen. Weet u het nog? Vlucht MH17 waarvan Rutte de onderste steen maar niet boven krijgt omdat die steen, met al dat seperatisten gestook, Poetin heet.
Hierbij moet ik wel even zeggen, denk je nou echt dat Europa dit niet weet? Het zou toch veel makkelijker zijn om dit te negeren om welke reden dan ook zodat je je eigen beleid kan uitvoeren in verdediging tegen een dreiging van buitenaf. Ze hebben zelfs het vuur nog wat opgestookt door de amerikanen de verkiezingen te laten beïnvloeden. Democratie?!?! niet in de Oekraïne.
En als het zo zou zijn, waar blijft het westen dan om deze waanzin een halt toe te roepen? Om ervoor te zorgen dat het zover niet komt?
Hier spreekt God: " en ik zag dat het goed was"
Zou allemaal best kunnen. Wie weet is Poetin de viezerik waarvan we dachten ach, dat ver weg land, rustige leider, lekker rustig in het oosten. Als het een smeerlap is, kon hij vooral gebruik maken van de zwakheden in Europa: de lobbycratie, de besluitenloosheid, de eenzijdige massamigratie, het geleun tegen de VS, hedgefundgegraai. Toch denk ik dat de grootste dreiging voor West-Europa een bestuur is dat bij oorlog elders de bezuinigingen op de bevolking intensiveert. Hoe groter de onkunde van de westerse bestuurders, hoe minder aandacht een man als Kasparov zal krijgen.
@zeurmachine | 03-03-22 | 16:29: Putin doet dit omdat hij angst ervaart .
@adriaans | 03-03-22 | 16:16: Pas tijdens het begin van de Russische inval in Oekraïne viel het mij tot mijn verbazing op dat ineens alle EU en NATO landen de meeste Kasparov aanbevelingen die tot dusverre waren gegeven razendsnel gingen uitvoeren. Waar kasparov met minder blij mee is dat is dat we niet alle Russische banken uit het Swift systeem hebben gegooid, is lijkt beter te zuijn om de rest van de winter met grote gas tekorten te komen zitten, het is nu eenmaal oorlog en daar horen ontberingen bij. En het lijkt mij ook niet verkeerd dat wij, als gewone mensen, kennis nemen van Kasparov inzichten, om daarmee beter te begrijpen waarin we verzeild zijn geraakt.
Wie nu nog denkt dat als we maar heel hard peace peace roepen Poetin zal bewegen om naar ons te luisteren die is net zo naief als de meest hardleerse Chamberlain die je je maar kan voorstellen. Neem liever de goede raad van Churchill te harte: "if you are going through to hell, keep going", zoals Ukraïne nu doet.
Bereid je ondertussen maar voor dat voor de NATO een verschrikkelijke beproeving zal komen als Oekraïne geen stand houdt. Poetin zal na eerst nog Moldavië en de rest van Georgië te hebben ingenomen zich richten op de Baltische landen, vroeger Sovjet republieken, tegenwoordig NATO en EU leden. Dan zullen we het NATO artikel 5 in werking moeten zetten, maar zal dat gebeuren als Poetin vooraf heel hard roept dat we dan met kernwapens worden aangevallen? Wordt het dan "going through hell" of zal het laf heel hard weglopen worden en zo mede EU en NATO leden laten vallen als een baksteen?
Daarna is het waarschijnlijk nog niet met Poetins agressie gedaan, want niet NATO lid maar wel EU lid Finland maakte tot 1918 ook deel uit van het Groot Russische rijk en loopt daardoor ook gevaar. En zoals Amerikaanse inlichtingen diensten vermoeden zou Poetin ook naar eveneens niet NATO lid Zweden aggresief kunnen worden. Momenteel vinden er geregeld Russische schendingen van het Zweedse luchtruim plaats, waarschijnlijk om uit te testen hoe ver Poetin denkt te kunnen gaan.
Tot slot ter enige geruststelling, als wij maar diep genoeg voor Poetin buigen dan zal hij de NATO landen van voor 1989 voor een Russische verovering sparen, er zijn (nog) geen aanwijzingen gevonden dat Poet ooit met een tank bij zijn in Nederland wonende dochter op bezoek zal komen.
@zeurmachine | 03-03-22 | 16:29:
Hij heeft veel mensen voor de gek gehouden al die tijd, dit heeft hij al vele jaren geleden bedacht allemaal.
@zeurmachine | 03-03-22 | 16:29,
Hier kan je nog best weleens gelijk in hebben.
@Wattman | 03-03-22 | 17:03,
Beste, het Westen ook.
@Bad - Casey | 03-03-22 | 17:28:
Sta je nog steeds achter hem ?
@Wattman | 03-03-22 | 17:32,
Uhhhh, achter wie ?!
@Bad - Casey | 03-03-22 | 17:35:
Putin,
Zelf vind ik hem een monster tegenwoordig, Evil.
@Wattman | 03-03-22 | 17:36,
Dat snap ik, maar hoe kom je erbij dat ik achter Poetin sta ??!
Zoals ik hier al eerder zei, ik probeer deze ellende vanuit zoveel mogelijke kanten te bekijken.
Dat mensen dan gelijk denken, dat je dan een " Poetin lover " bent, vind ik best wel kwalijk en ook jammer.
En ik vind jou intelligenter dan dit beste Wattman.
@Bad - Casey | 03-03-22 | 18:58:
Ik bekijk het ook van alle kanten, wat Putin nu doet gaat alle perken te buiten.
En het gaat nog veel heftiger worden verwachten ze.
Gaat lekker! www.dailymail.co.uk/news/article-1057...
Moskou heeft sowieso moeite met cijfers. Tsjernobyl was ook hooguit 3000 röntgen. Één dode is een tragedie, 1 miljoen een statistiek.
Maar gelukkig gaat Rutte alles documenteren hoorde ik in zijn speech.
Dat stelt een mens op zijn gemak ook al wordt je van alle kanten beschoten.
Kolencentrales open gooien en de CO2 opvangen en in de grond stoppen. Hoorde deze optie op RTLZ.
We moeten iets bij de huidige torenhoge gasprijzen.
Met een beetje meer CO2 in de lucht gaat de landbouwproductie omhoog.
Ja, goeie zet, laten we vooral de grond toekomstige rampen waardig maken. Zoek het maar uit over honderd jaar.
@zeurmachine | 03-03-22 | 16:31:
Het kan veilig.
"Ondergrondse CO2-opslag is veel veiliger dan tot nu toe werd aangenomen. De kans dat het broeikasgas door breuklijnen ontsnapt aan het gesteente en weer in de atmosfeer belandt is minimaal, blijkt uit een nieuwe studie."
www.deingenieur.nl/artikel/nauwelijks....
De propaganda machine draait wel op volle toeren, aan beide kanten. Wij krijgen maar 1 kant te zien. Laten we daar wel even bewust van zijn.
Abuis. Wij krijgen heul veul kanten te zien (waaronder propaganda) de Russen daarentegen krijgen idd maar 1 kant voor de bakkes.
thierry, jij ook hier?
Nog steeds achter Putin ?
Moet hij in je tuin staan zodat je hem eindelijk ziet voor wat hij is ?
Kijk eens in zijn ogen, de man heeft geen geweten en ziel. Een ijskoude leegte.
Wij Nederlanders mogen helemaal niet klagen. Het is duur ik ben het met iedereen eens dat je ruim 2 euro per liter moet betalen. Maar wij wonen wel in een 'veilig' land zonder oorlog. En wat zou het toch mooi zijn dan wij ons zelf kunnen redden zonder Rusland.
Ja, ik wil nu wel even 4 euro per liter betalen.
Maar we betalen geen twee euro de liter omdat de olie nou opeens zo duur is vanwege die oorlog in Oekraine. We worden keihard genaait met accijnzen en belastingen.
Putin China en Timmerfrans hebben een geheime deal gesloten.
Wij Nederlanders mogen juist wel klagen en we hebben er genoeg reden toe. Dat er andere landen zijn, die er slechter aan toe zijn, doet daar niets aan af.
een 'veilig' land zonder oorlog.
Zou zeggen laat je oma is om 23:00 uur op straat lopen in bepaalde wijken van Rotterdam.
Sta je dan met je ogen rood en je hoofd gebogen te huilen om je moeder
Zal je maar gebeuren als amper getraind broekie geen idee wat er gaat gebeuren
Zolang de heren in pakken maar lekker kunnen wentelen in weelde.
Terzijde: wel een hele mooie boot. Niet echt een vestzakslagschip, maar toch. Remember the Tirpitz!
Net als de Bismarck. Heeft mijn opa nog ten onder zien gaan.
Denk dat Klaver na ON VI ook wel wil gaan verbieden.
Daar gaat het ook recht voor z'n raap.
Communisten blijven communisten. Zo ook Klavermans.
Likdoorn
Een verademing vi . Mensen krijgen de gelegenheid om uit te praten in plaats van door zo'n betweterig presentatortje conteniue in de rede gevallen te worden met vaak zinloze vragen.
Alle lof voor VI!!!!
Niets mis met opiniemakers je mag/moet een mening over de feiten hebben.
De feiten verzinnen is een ander verhaal. Dan mag niet mogen kunnen.
@GrandMechantLoup | 03-03-22 | 14:48: Daarom heb ik s'morgens ook geen enkele behoefte om de hersenspoeling van het NPO nieuws te ondergaan.
@likdoorn | 03-03-22 | 14:56:
Apart. Die leveren de feiten. Daar mag je dan weer een mening over hebben. Wat is daar mis mee?
@GrandMechantLoup | 03-03-22 | 15:01: Als we hen op een leugen betrappen mogen ze dan ook weg? Want dan ga ik even een stukje schrijven. Of heet het dan voortschrijdend inzicht.
@GrandMechantLoup | 03-03-22 | 15:01: Net in het nieuws dat er in livv geen yohurt en luxe kaas meer te krijgen is?????
Verder zijn ze zo selectief als je maar kunt denken.
Voorts de verheerlijking van bv de maatregelen dat de Hermitage in Amsterdam de banden met Rusland verbreekt, deze week ook een dirigent die ontslagen was.
Als je hier opgewonden van word het is je gegund.
@likdoorn | 03-03-22 | 15:14: ja, dat valt op. Dit is denk ik het heroïsche moment van aamambtenaren, Groen Linksers enzo.
De een pakt een wapen op, de ander zet een bericht in de krant en gaat voluit op de canceldrift....
Het gebrek aan lidwoorden doet vermoeden dat je geen Nederlandse achtergrond hebt. Russisch wellicht?
Het grote plaatje is behoorlijk simpel: Rusland wil verhinderen dat Oekraine zich ontwikkelt als vrije samenleving. Want dat staat slecht ten opzichte van Ruslands eigen politiestaat. Dus moet het land kapot.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 14:50:
Klopt ,maar dan kun je nog wel een conflict uitlokken bij die paranoia Russen om je gelijk te bevestigen,maar of je daar de Oekraïners nou verder mee helpt...
Die zijn ook al snel lichtgeraakt.Dus een conflict is zo geregeld.
We moeten een beetje oppassen denk ik om de kritische blik niet te verliezen.
Afghanistan en Syrië plus Irak(massavernietigingswapens),lieten zien dat conflicten ook wel eens een " handje worden geholpen",zonder dat de belangen van de lokale bevolking een rol spelen.
Kan me voorstellen dat uit geostrategisch oogpunt het handig is om hiermee Putin weg te krijgen,maar of het belang van Oekraïne hier nou een hoofdrol speelt,als dit conflict de Afghaanse kant op gaat qua duur?
@pga | 03-03-22 | 15:11:
Wat bedoel je met Syrie? De VS heeft daar niets aangewakkerd, de terreur was er al lang en Rusland heeft daar Assad geholpen mmet dezelfde tactieken als het nu toepast in Oekraine.
De VS heeft daar vooral ISIS bestreden.
En ja Irak.
Maar wat wil je nou echt beweren: Dat alles maar de schuld is van vrije landen, die graag handel met elkaar bedrijven, deals sluiten, verdragen aangaan?
Is het aangaan en stimularen van samenwerking en economische afspraken voldoende aanleiding elkaar de moeder te bombarderen?
Welkom in de wereld van pga.
Mooie reportage van Bellincat.
www.bd.nl/buitenland/de-entourage-van...
Mogelijk dat de oorlog overigens al op de 22ste feb. had moeten beginnen, maar dat deze om (nog) onbekende redenen is uitgesteld.
Op de 21ste werden namelijk tal van eenheden al voorzien van markings (Z, O, etc) en gingen tal van luchtmacht eenheden in Rusland al zich voorbereiden.
Een onheilspellend verhaal, maar het sluit helemaal aan bij de rabiate speeches en de bizarre toneelstukjes van Poetin met zijn ministers. Poetin is dus omringd door slechts een paar oude intimi, bezig dat land om te toveren in een enorme politiestaat, en bereid om zelfs tactische kernwapens in te zetten.
Mijn vrees is, dat het klopt. Dat Poetin zelfs op zoek is naar een voorwendsel voor die tactische nukes op Oekraiens gebied, om het westen zo keihard te intimideren, dat iedereen aan onze kant onmiddelijk de vredespijp wil roken en Poetin zijn zin geeft, dat wil zeggen: de oude USSR weer terug.
Hubert Smeets, Rusland deskundige maakt overigens dezelfde onheilspellende analyse: Poetin is van het padje en luistert alleen nog maar naar drie oude radicale vrienden.
U bedoelt deze bellingcrap: twunroll.com/article/1327767545122676...
Deze gast is een bankzitter met een laptop ergens in Londen.
@toetssteen | 03-03-22 | 14:49:
Ah, hebben we toetssteen weer, met die dommige nuttige idioten praatjes. Je krijgt straks een speldje van Poetin. Als alles vorbei ist. Geert heeft er ook al een. Trots dat ie was!
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 14:51:
Wow, nu alle documenten al gelezen?
@toetssteen | 03-03-22 | 15:01:
Oh echt flikker op met je MH17 conspiracy crap.
Echt mafklapper, als jou nu nog niet de ogen zijn open gegaan over wie hier de zaak belazert, dan ben je hopeloos. Aftaaien maar.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 15:07: Nou je hoort het BL heeft gesproken , niet meer reageren toetssteen .
De Russen raken in paniek. Draconische straffen komen er op het verspreiden van "nepnieuws" als het aan de Doema ligt. 15 jaar straf, dat werk. De waarheid mag daar niet aan het licht komen.
Hier sluiten we gewoon ongewenste nieuwssites af en dat noemen we dan bestrijden van desinformatie danwel sanctiebeleid.
Lukashenko en Poetin zijn dankbaar voor deze EU-Newspeak.
Gelukkig leven we hier in een vrij land als je maar wel achter de meute aanhuppelt
@Nichtsneues | 03-03-22 | 14:42:
Had zo'n domme reply wel verwacht ja.
@aardv@rk | 03-03-22 | 14:44:
Ah nog eentje. Het verschil dus niet kunnen zien tussen een keiharde politiestaat en een vrije liberale samenleving, waar je alles mag zeggen, maar niet alles van goede smaak getuigt.
Wappies incoming in 3...2...1... Aahhh te laat.
@Nichtsneues | 03-03-22 | 14:42: Als je het punt wil maken dat westerse media meer invloed in Oekraïne hebben dan andersom dan snap ik je punt.
Als je punt is dat Russisch staatspropaganda niet afgesloten moet worden omdat je het nieuws van twee kanten wil horen ben dan ben je geen zuivere koffie.
@Barre_de_k | 03-03-22 | 14:50:
Het is jammer dat RT en Spoetnik verboden worden. Anderzijds is het zonneklaar dat deze media maar 1 doel hebben: De boel hier kapot maken. Verder is er geen enkel, voor Europeanen positief nut van deze media.
Een weldenkend mens ziet dat wel, maar veel domme meelopers en anti-EU dommerdjes niet, die denken dat Poetin hun vriend is, of dat hij gelijk heeft met zijn gestook. Echter, het is niet bedoeld om te helpen, maar om te slopen en niet voor hen, maar voor zichzelf. Voor Poetin is het een zerosum game: Jouw verlies is zijn winst.
Toch denk ik: Laat die sites maar open, al was het maar om niet de kritiek te krijgen dat wij "ook" censuur toepassen, want dat argument ga je krijgen, al is die Russische censuur van een heel andere orde.
En zo gaat het steeds: Jij gooit een blok hout op het haardvuur, zij branden je huis af en zeggen: Jullie steken toch ook vuur aan in huis?
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 14:58: Het grote probleem is dat de westerse media ook niet objectief is. Dat is al vaak gebleken. Nu die Russische kanalen afsluiten is gewoon een zwaktebod en geen goede zaak. Nu is het desinformatie in de oorlog. Straks is het desinformatie over klimaat, cultuur ( zwarte piet of wat dan ook ) of wat de regering niet bevalt. Het zet een precedent.
@Pilshaas 861 | 03-03-22 | 15:17:
Geloof ik niks van, die "hellend vlak" theorie. Open debat is eigenlijk nog nooit ingeperkt, maar alles binnen het redelijke. Zelfs GS heeft een Joris en niet voor niks. In Rusland is dat echt een heel ander verhaal.
@Pilshaas 861 | 03-03-22 | 15:17: Het is absuluut een zwaktebod.
Tot gisteren keek ik Nos, France24, AlJazeera, RT, ZDF, zappend, en in principe dezelfde berichten, met verschillende duiding. En die duiding vond ik wel opvallend. Je kunt dat zelf wel einordnen, daar zijn geen verboden voor nodig.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 15:36: Dat het in Rusland nog een stuk erger is daar ben ik het zeker mee eens. Maar de manier om desinformatie te bestrijden zou moeten zijn om zelf de juiste informatie te verstrekken en niet om dinen te verbieden. Kijk naar de zwarte piet discussie waar Rutte zich eerst zegt niet mee te bemoeien. Later zijn de meeste partijen van mening dat het niet van deze tijd is en opeens doen veel grote steden het in de ban.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 14:48: alles mogen zeggen, behalve die sites natuurlijk. Zelfs de journalistenbond is het met mij eens. De rest vd wereld kan wel kijken behalve de EU met zijn liberale beleid.
@Barre_de_k | 03-03-22 | 14:50: Mensen kunnen zelf de bronnen beoordelen, geen overheidscontrole voor nodig. Eu heeft geen taak hier.
als de noodtoestand in Nederland wordt afgeroepen en martial law dan bungelen de eerste landverraders al aan de lichtmasten en een aantal geexecuteerd zo wordt verzekerd. Daarnaast trektochten naar de boeren op fietsen met houten banden, bloembollen eten, chirorei als koffie en voedselbonnenboekjes. Op basis van het verleden uitkijken voor de boeren in Noord-Holland want die draaien een randstedeling zo een poot uit
Waar heb je het in vredesnaam over?
@Barre_de_k | 03-03-22 | 14:46: eerste deel zijn de letterlijke woorden van generaal bd Cobelens oud hoofd MIVD. Tweede gedeelte what-if scenario bij schaarste
Mijn vader had daarom een typhus hekel aan boeren. Niets van goud? Geen vreten.
@HetOorAakel | 03-03-22 | 15:00: dat is dan weer geen probleem. Baudet raaskalt wat af over Poetin maar hem alvast bedreigen met ophanging op korte termijn is geen punt. Tafelgenoot Gertjan Segers vd christenunie zei er niets van dat gekozen kamerleden ophanging en tribunalen in het vooruitzicht werden gesteld.
De Duitsers gaan 2700 anti air raketten leveren en Polen verhoogt het defensiebudget naar 3%.
Het gaat allemaal razendsnel.
Ja het gaat nu snel. Maar hopelijk komen al die raketten op tijd om de Russen een flinke bloedneus te bezorgen.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 14:26: Het is gewoon een beetje lafjes wapentuig leveren zodat nog meer gewone soldaten elkaar kapotdeaud kunnen schieten. Wauw! Wat een debiele oplossing.
En dan na deze oorlog gaan u en de uwen weer fijntjes zaken doen met Rusland en helpt u de corrupte machthebbers weer in het zadel.
Anti air raketten... Dus niet om soldaten dood te schieten, maar om je te verdedigen tegen raketten...
@Bootvisser | 03-03-22 | 14:43:
Oorlog is helaas een kwestie van de tegenstander verliezen toebrengen zodat je niet wordt overlopen, of gewoon maar op je rug gaan liggen en je land laten verkrachten. Ik vond het toen ook al zielig voor die Duitse jongens, maar ben toch blij dat ze niet standhielden in Normandie.
Dus ik heb de (ijdele) hoop, dat honderden anti-tanksraketten en Stingers de Russische verliezen zo hoog maken dat ze hun opmars staken en een face-saving deal sluiten.
@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 15:10: Dus oorlog voorkomen. En wie geven opdracht tot oorlog? Idioten, op de rug liggende door de wapenlobby verkracht wordende idioten. In het zadel geholpen door idioten die handel drijven met idioten. Want zonder geld geen wapens.
Niet de burger (m/v/x) maar dat tuig wat alle fatsoensnormen negeert om maar geld binnen te harken. Die nu heel erg willen deugen maar nooit en te nimmer een stap op slagveld zullen zetten.
En het treurige is; schiet je een soldaat door het hoofd dan gaat die deel uitmaken van een optelsom, maar schiet je een verantwoordelijke door zijn hoofd dan barst de hel los.
Het leven van een willekeurige onschuldige soldaat is mij vele malen meer waard dan een 'vriendje' van Putin dus lever liever wat gif ipv wapens en stuur die jongens gewoon weer naar hun moeders toe.
Ik vertrouw op wilderst en zijn low budget menu's.
Hij is inderdaad opzoek naar wormen.
@BrutusBosch | 03-03-22 | 14:12: jij denkt dat hij van Balen opgraaft.
Het doorlopend leveren van wapens en daarbij ook inzetten van de burgerbevolking kan gruwelijke gevolgen hebben voor diezelfde bevolking:
twitter.com/i/web/status/149928942158...
Je moet niet alles geloven wat op Twitter staat. Zeker niet de draai die eraan wordt gegeven in deze tweet.
Prima als het mij 1000 euro kost, zelfs prima als het het vijfvoudige kost. Als we maar van die stink communisten in het Kremlin af zijn
Voor alle True Survivors hiero: het blik erwtensoep van Lidl is al beste getest. Kost € 1.24 Net als die van de Dekamarkt. Die van de Vomar is 1 eurocent goedkoper. 800 milliliter (is 0,8 liter), daar kun je desnoods twee dagen van eten.
Dat is het grappige van al die geweldige tests: alsof het niet een fluitje van een cent is om snert te pimpen. Koopkracht: het is maar net wat de gek er om geeft.
Vergeet dat WEF gelul en dergelijke: een basisprincipe uit het boeddhisme. Begeerte is de bron van alle lijden. Dat lijkt mij niet helemaal waar, maar verklaart toch een hoop..
Erwtensoep uit blik, ik gruwel al bij het idee. Dan stap ik wel meteen over op bloembollen en hondenvlees als het moet.
'Begeerte is de bron van alle lijden' had mij dat maar gezegd voordat ik mijn vrouw leerde kennen!1
@small_town_dude | 03-03-22 | 14:00: Vooral die bloembollen uit de nachtschadefamilie: was het maar elke dag oorlog. Dat van die honden neem ik vooralsnog op jouw voorspraak aan.
Serieus: kant en klare erwtensoep op smaak brengen kan op zo veel manieren. En er komt geen zout (wel MSG) aan te pas. Elke boerenlul kan uitstekende ingrediënten verknallen. Werken met wat de pot je kan verschaffen: onbetaalbaar.
@Anymethyl | 03-03-22 | 14:02: Is dat het synoniem voor: "een kut trekt harder dan 10 paarden"?
@Anymethyl | 03-03-22 | 14:02: Een ander principe: yin en yang. It started with a kiss? Vraag u dan af wat uw vrouw in u meent te zien? Wellicht zult u versteld staan :-).
De boeddhisten trainden de Japanse piloten in WOII en erg verheven was dat niet.
Gruwelijk, en dat allemaal voor een paar mannetjes die alleen maar macht willen.
Meer een burenruzie over een stuk grond. Bij de rijdende rechter ook vaak Putinoide mannetjes gezien.
Iemand nog iets van die kolonne vernomen?
Niemand?
ANWB is onderweg.
Die in Canada? Nee,daar hoor ik niemand meer over.
Het maagdenhuis te Amsterdam schijnt bezet te worden vanwege anti-colonneialisme
Die 'kolonne naar Kiev' is volgens sommige waarnemers een afleiding. Iedereen heeft de focus op de val van Kiev maar de Russen zijn inmiddels gevorderd in het zuiden en oosten van Oekraïne. De kolonne kan Kiev westelijk passeren en doorstoten langs de Dnjepr en zo alle aanvoer afsnijden. Verder ligt er nog een armada op zee te wachten voor de kust van Odessa.
Kolonne staat vast omdat ze road-bound zijn, en de weg geblokkeerd wordt door voertuigen zonder benzine / klapbanden. Van de weg af kan niet want de boel slaat meteen vast in mud-season, dat daar nog zeker 6 weken duurt. Ook zijn ze vergeten dat als je goedkope Chinese banden gebruikt, het wel belangrijk is om je voertuig tenminste 1 keer per jaar te verplaatsen, anders verzwakken de banden heel snel en krijg je dus inderdaad een hoop klapbanden.
Die gaan door naar Polen voor een vreedzame militaire operatie om het volk te bevrijden van nazi's en fascisten. Duh.
Die kolonne is vastgelopen in de drek. Soldaten al dagen zonder voedsel en brandstof, op de bekende Russische wijze. Inmiddels worden soldaten ontslagen door hun commandanten, met terugwerkende kracht, ter plekke in het veld, zodat de commandanten geen verantwoordelijkheid dragen. Gaat weer heerlijk op zijn Russisch.
Echte slachtoffers waren wij al. Ver voor de oorlog Rusland- Oekraiene.
Opgezadeld met een droeftoeter als "leider " met een zooitje komedianten in zijn gevolg.
De enige kunst die zij allen zeer goed beheersen is krom praten wat recht is zonder inhoudelijke zaken te benoemen.
Dat is ook het enige waar zij op worden geselecteerd.
Totaal theater in een klucht genaamd; betaald zitten in het pluche!
Hoe zit het eigenlijk met grenzen van werelddelen? Staan die vast totdat de aarde vergaat? Of kunnen we ook nog oorlog voeren om Europese grenzen te wijzigen? Zoals Rusland uit Europa drukken en dan Marokko en Eritrea enzo veroveren zodat die bij Europa horen. Dan zijn we ook van het gezeik van vluchtelingen af. Gewoon omdat ze dan allemaal bij ons horen. Dan wordt Noord Afrika wel een stukje kleiner maar dan horen de Russen tenminste gewoon bij China. Dat maakt het geheel wat overzichtelijker.
De bosporus, Kaukasus, wolga, Barentszee, Atlantische oceaan, middellandse zee zijn zo'n beetje de grenzen.
Dus dan zouden we Oekraïne moeten inunderen, de middellandse zee inpolderen, en een kanaal graven onder de Sahara langs. Moet kunnen.
Dit hebben ze experimenteel al geprobeerd. Niet al te lang geleden waren Noord en Zuid Amerika (grotendeels) Europees. Net als India, Oceanie, en grote delen van Zuid-Oost Azie. Ook Afrika is grotendeels bezet geweest, maar heet nog steeds Afrika.
wel toevallig dat het altijd heibel is voor de verkiezingen. Laatste keer met de Turken. Zou het misschien gewoon een eentweetje tussen Rutte en Putin zijn?
Gasdeals met Rusland. Al jaren de andere kant opkijken. Ja, Rutte is een Putinvriendje.
@Deflatiemonster | 03-03-22 | 13:58: Rutte is een persoon die nu verbleekt omdat prins pils verlies lijd
Denk nu niet dat hij echt om de oekrainiers of burgers in nederland geeft
Maar de begroting ligt vast.
Jetten heeft 60 miljard voor stikstof en co2.
Diverse ministers mogen 30 tot 40 miljard voor asiel uitgeven.
5 miljard voor cultuur en vergeet niet het geld dat we naar onbetrouwbare landen sturen.
Eigenlijk zou je al dat geld ook aan de burgers kunnen geven d.m.v. bijvoorbeeld geen btw op energie.
We kunnen dus per direct 100 miljard euro bij die ministeries korten. Naja budget herverdelen. Daarvan mag dan 10 miljard naar Europeese verdediging, en kan er mooi 90 miljard naar de burger... Beter gezegd: hoeven we de burger voor 90 miljard minder leeg te zuigen. Vind je het niet kunnen dat er niets naar klimaat en asiel gaat. Ok: Doe die eerste 10 miljard dan maar daar heen ipv EU.
@peterdh | 03-03-22 | 13:51: vergeet niet dat er heel veel geleend wordt om klimaatadaptie te financieren. Met de huidige oorlog erbij schieten de rentes omhoog.
@peterdh | 03-03-22 | 13:51: Ja, strak plan het is nl. niet eens meetbaar wat er met dit geld gebeurd. Hoogstens waar het aan is uitgegeven maar zelfs dat is bij onze overheid al een hele opgave. Het gaat natuurlijk erom of je bv. een lagere wereldtemperatuur hebt bereikt. Als dat niet zo is, moet je het wellicht gewoon helemaal niet doen.
Het is niet zo dat we hier geen andere en wel meetbare problemen hebben en massa's geld over.
Wat is het toch mooi om te zien dat al die Oekraëniërs hun land willen beschermen! En dat Linksch zo dweept met nationalisme nu ... ;)
Hans kwalzan
Inderdaad. In mijn gedachten zag ik Femke Halsema al staan op de dam om aan de bevolking te vragen in een soort van referendum: wat gaan we doen, vechten we door of stoppen we er mee. Het is alles of niets!
In gedachten hè.
Doet Warchild nog iets daar in die regio?
Ze sturen Marco B.
Als ik Biden zo zag duurt het niet lang meer of die valt om. Op zijn leeftijd moet je lekker met een jonge Jenever op een terras zitten, deze spanning trekt hij niet lang meer. Dan krijgen we Kamala Harris, waar we sinds ze vice-president is niets van gehoord hebben, dat is een one-trick diversity pony gebleken. Dan zitten op ongeveer alle sleutelposities in het Westen vrouwen. En daar moeten we een nieuwe Koude Oorlog mee in. Ik zie dat niet zitten.
Het zijn inderdaad geen 'Iron Ladies'. Allemaal van die zachte types, dat is het grootste probleem.
Lieve John ....
Onderschat vrouwen nooit! Als ze een man kapot willen.. u kent mijn ex niet.
Harris kan wel goed lachen. Die lacht alle problemen zomaar weg.
@Animethyl, hebben we toevallig dezelfde ex?
@pete1023 | 03-03-22 | 13:47:
Ahh waar ken ik die lach van... Misschien komt Rutte dan toch eindelijk aan de vrouw. Met een beetje geluk heeft hij dan wat minder behoefte om de burger te naaien.
Een broos oud mannetje dat nauwelijks meer uit zijn woorden kan komen en moeilijk loopt. En dan zie je hem nog op zijn allerbest. Moet je nagaan hoe hij eruit ziet als hij s ochtends door de verpleegster uit zijn bed gehesen wordt..nee, die gaat de wereld niet redden.
@_pacman_ | 03-03-22 | 14:03: Von der Leyen, Ollongren, Harris zijn schoolvoorbeelden van identity politics. Die zitten daar alleen omdat ze vrouw / gekleurd zijn. Dat is allemaal leuk en aardig en kan je je veroorloven in goede tijden, maar in deze tijd kan dat rampzalige gevolgen hebben. Ik zag vandaag het CV van mevrouw Ollongren. Die is vanaf school, na een fopstudie gelijk de ambtenarij ingerold. Op die post hoort een oud-militair te zitten, zeker nu!
@R.F.Pickering | 03-03-22 | 14:17: Ik zie op die post toch liever iemand die naast militair denken ook diplomatair kan denken, en het liefst ook nog vooruitdenkend.
En Nederland? Wij doen geen van drieën.
Die Joris is wederom onnavolgbaar, ronduit ergelijk. Het zijn simpelweg eenvoudig te controleren feiten die ik in de tegel opsomde over Harris, geen mening. Bovendien in keurig NL verwoord, zonder laakbaar taalgebruik of spel- & schrijffouten.
@R.F.Pickering | 03-03-22 | 14:17: Exact. Een Zweedse lesbienne jonkvrouw zonder militaire ervaring, minister van defensie!! Je verzint het niet.
@TeeJee | 03-03-22 | 13:45: Ja, in dit soort tijden heb je Thatcher nodig of een Neelie Smit-Kroes ofzo. Vrouwen met ballen.
@Bootvisser | 03-03-22 | 14:49: Ollongren staat bekend om haar diplomatieke gave en wetgeving aangenomen krijgen. Zelfs met behulp van die plucheplakkers in de TK van Rutte3 lukte het niet. En dat zegt wat.
Is er een bom door mijn huis geslagen? Neen. Waar gaat dit over dan, inflatie. In een land waar elke dag nog wel te eten is en te krijgen is.
Denk nu eens aan die Russische jonge soldaat. Geen benul wat hij in Oekraïne ineens moest doen en door Poetin de oorlog ingejaagd. Dacht misschien dat hij zou worden gelyncht door een boze Oekraïnse bevolking, maar krijgt van Oekrains-Orthodoxe christenen warme thee en brood omdat hij honger en dorst heeft. En een peuk voor de zenuwen? En die bevolking roept op: moeders haal jouw kind hier op. Hoe groots is dat gebaar? Ontzagwekkend.
Maar wat is zijn toekomst in Rusland? Misschien wordt hem wel deserteren uit leger opgelegd door een valse krijgsraad en wordt hij de gevangenis ingegooid of erger, daar waar je niet aan wil denken....
En dat dankzij 1 man en aantal advisuers die zich isoleren in een waanbeeld van "benodigde bufferlanden": Poetin en trawanten...
De enige oplossing is dat Poetin en trawanten worden afgezet en vervangen in Rusland, het zal vanuit binnenuit uit Rusland moeten komen.
Het zijn erg weinig adviseurs.
Ik denk vooral aan Nederland en de geopolitieke verhoudingen.
@Jan, Leiden
Ik snap niet waarom mensen telkens denken dat het een of/of verhaal is? Denk je dat mensen maar in staat zijn om 1 ding te doen? Of erg vinden dat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen *of* dat ze het erg vinden dat er Russische/Oekrainse tieners kapotgeschoten worden. De Nederlander heeft maar hersencapaciteit om aan 1 ding te geven? We moeten kiezen. Als je geeft om de Oekrainse/Russische tieners dan *kun* je niets geven om het wel of niet kunnen betalen van je rekeningen. Dan moet je gewoon niet zo zeuren. Want als je inzit over je rekeningen, dan *kan* het immers niet anders zijn dat dat je he-le-maal geen enkele flikker geeft of er tieners kapotgeschoten worden. Onmogelijk.
Je moet wel het geld hebben voor eten en dát wordt voor steeds meer mensen een probleem, zeker als je energieleverancier recentelijk op de fles is gegaan en je een wurgcontract van 4-5k per jaar voor een beetje gas door je strot geramd krijgt, je huurbaas dadelijk verhoogt met 3.3%, je benzine 25% duurder is geworden en je boodschappen 10%.
Met een submodaal inkomen is het nog maar te bezien of er dan geld overblijft om iets te nassen.
@peterdh | 03-03-22 | 13:58:
Ik weet niet wat u precies uit mijn bijdrage haalt, maar vind dit een reactie van: waar heeft u iets gelezen dat u zo reageert en slaat u nu niet de plank volledig mis?
@ReyNemaattori | 03-03-22 | 14:33:
Er is zeker een grote groep die het lastig zou kunnen krijgen, maar ga er van uit dat er dan toch ergens een lastenverlichting moet worden ingesteld.
@peterdh | 03-03-22 | 13:58: Wat een onsamenhangend verhaal. Probeer het nog eens.
@ChupaChupa | 03-03-22 | 17:36:
Ok simpeler dan. Het verhaal van Jan, Leiden is een stuk whataboutism. "Wat zeur je nou over geen eten kunnen kopen door te hoge rekeningen? what about the Ukranians!? Die hebben het pas erg"
@peterdh | 03-03-22 | 18:33:
En dat haal je uit? En nee, kan me niet voorstellen dat er iets erger is dan in oorlogsgebied te zitten. In Nederland is altijd een dak boven het hoofd of een noodopvang.
Zat vandaag te kijken naar een dame van in de 80 wiens bescheiden huisje voor de helft was weggeslagen door die Russen. Ze werd gelukkig met open armen opgevangen door haar buurvrouw. Kan me niets ergens voorstellen dan dat.
Ik zeg ook niet dat voor sommige Nederlanders het onbetaalbaar wordt, integendeel, ik erken dat. Maar kan het nig erger? Ja dus.
Spartacus, ik proef enig sarcasme in jouw artikel. Wil je zeggen dat gewoon *niets* moeten geven over de naar recordhoogte vliegende prijzen voor zo ongeveer alles wat gekocht wordt? Want de Russen en de Oekraïners hebben het erger. Klinkt een beetje als moeders vroeger: "Eet je bordje leeg, je moet niet zo zeuren, de kindjes in Afrika hebben het veel slechter". Dat dat bordje leeg moest was een feit, dat de kindjes in Afrika het erger hebben ook. Maar het argument was natuurlijk lulkoek.
Mensen zijn best in staat om meerdere issue tegelijkertijd erg te vinden. Dat het zwaar kut is voor de Oekrainers en de Russische tieners in het leger daar kan iedereen zich wel in inleven, maar tegelijkertijd is het ook kut, voor mensen in Nederland waarbij thuis de kachel niet meer aan kan, en er geen geld meer is om voldoende eten te kopen omdat de prijzen stijgen.
De polarisatie en het zwart/wit denken heeft dan ook een enorme vlucht genomen in de laatste 2 jaren, het was er altijd al sluimerend aanwezig, alleen komt het er alleen nu "full force in your face" uit.
Wanneer jij je hier in Nederland als pauper zijnde zorgen maakt of het straks in 2023 nog allemaal wel een beetje te behapstukken is met die giga stijgende lasten?
Dan ben je nu volgens Rutte, en dezelfde hardliners als van de laatste twee jaar, direct een lafaard of een Putin-lover, en geef je helemaal niks om de mensen in Oekraïne.
Je bent een direct gevaar voor de vrede en stabiliteit in Europa...
't Is druk bij de Malediven.
It is a big club and you ain't in it.
@Glasgow Argus | 03-03-22 | 13:46:
Looks decieve...
Ja, best gezellig hier....
Ukraine agreed in 1994 to hand over its nuclear weapons to Russia as part of a deal that was supposed to guarantee the country's security. By 1996, Ukraine handed over all its warheads to Russia and it completed in 2001 the handover of its last strategic nuclear delivery vehicle. www.wsj.com/articles/ukraine-isnt-wor...
Belarus approves hosting nuclear weapons, Russian forces permanently www.france24.com/en/europe/20220228-b...
Bezit van kernwapens samen met een demonische psychiatrische aandoening waardoor Poetin verwacht dat je ze ook zult gebruiken zijn nodig als afschikking.
Eerst Rutte gered door Corona nu door de Oorlog want het is crisis dus wie moet het anders doen? He is the devil in disguise
ja, want hoe kunnen we er voor zorgen dat het over Rutte gaat.. echt.. idioot
We worden idd malle n moe van je
Een nadeel is wel dat wij niet eens voldoende IC capaciteit hebben om een oorlog te kunnen voeren. Een voordeel is dat met het blokkeren van bepaalde media websites nu wel alleen maar echt nieuws als absolute waarheid krijgen te zien.
Kan iemand even Urgenda bellen en uitleggen hoeveel uitstoot er is door al die brandende steden en of ze even via de rechter in Rusland de oorlog kunnen stoppen. Hatsekidee, meteen het klimaat gered en een oorlog gestopt jullie hoeven me niet te bedanken.
kijk, dat zijn nou pas goede ideeën.
Waarom zijn er geen reporters in Oekraïne die verslag doen? Dat was toch ook zo bij alle andere oorlogen?
Die zijn er... wel?
CNN en fox doen niet anders. het is de redding van CNN.
Enige wat je tijdens deze oorlog te zien krijgt zijn aandachtsgeile social media hoeren en eenzijdige berichtgeving uit Oekraïne die van 1 kant komen en moeilijk te bevestigen zijn. Onze "probleem" vallen best mee in verhouding tot daar. Maar bijzonder dat we massaal hulp (kunnen) bieden aan Oekraïne maar hier mensen aan hun lot overlaten (hou Den Haag)
Ok, goed verhaal, misschien zelf eens verder kijken dan Instagram.
Erg goed onderbouwd
Het wordt langzamerhand wel tijd dat ons leger, onder aanvoering van Ollonkreng, doorstoot naar Moskou. Gewoon die stad omsingelen en dan Putin uitroken.
Top idee blonde nel. We vinden het schandalig dat Rusland de grenzen niet respecteert, en zomaar een land binnen valt. En dan gaan wij de Russische grenzen gewoon niet respecteren, Rusland binnenvallen (zonder provocatie, Oekraine is *geen* EU land) en alle burgers in Moskou ongewild een oorlog in trekken.
onderschat de " gestaalde kaders" van d66 niet! die zijn meedogeloos en Putin weet ut>
@peterdh | 03-03-22 | 13:45:
Alle burgers in Rusland zijn al ongewild in een oorlog betrokken momenteel. Dus dan moet het kunnen, een oorlog erbij toch?
@Ommezwaai | 03-03-22 | 15:03:
Oh ik wist niet dat de Oekrainse bevolking al op het Rode Plein molotovs zat te gooien. Dat is snel gegaan dan. Of bedoel je vanwege de sancties?
Poetin heeft er wat voor over zeg.
Waarvoor weten we nog steeds niet eigenlijk, maar het moet wel erg belangrijk zijn.
En wat ontzettend lief dat Telegraaf mij als abonnee werkelijk IEDERE keer vraagt of ik op de hoogte gehouden wil worden (NEE!).
En dan verwacht je op een volwassen manier geïnformeerd te worden over de oorlog in Oekraïne. Begint een meisje te vertellen over haar beroepsdeformatie en anxiety levels, weet je wel. Is er dan niets meer heilig?
Bij de Pool is de wodka ook al duurder geworden. Het leven is kudt.
Je je kunt wel lekker met die peuk op de foto staan maar een pakje shag is alweer 10 cent duurder geworden godverdomme.
Moet u ze in Rusland of Oekraïne gaan kopen, of ergens anders in die regio, want daar betaalt u tussen de €1,21 en €1,80 voor een pakje Marlboro's van 20 stuks. In NL €8,- (dus voor vergelijk, de site zegt niet of daar nog accijnzen en btw op zitten)
Rutte en zijn roofleger denken dat iedereen een geldboom in de tuin heeft groeien.
Zeer kwetsend inderdaad.
@ Met_baard, 8,20 al inmiddels.
meer wiet, minder tabak.
"Want daar gaan al uw eerste levensbehoeften as graan, rogge, gerst, zonnebloemolie, platina, aluminium en nikkel."
En neon, vergeet dat niet. 90% van de neon productie is in Oekraïne en Rusland.
Jenever, whisky, gin en wodka worden ok van graan gemaakt. Is veel erger.
@Dubbelepunthoofd | 03-03-22 | 13:27: Die eerste drie zijn lange termijn want die moeten rijpen (op eikenhouten vaten). Jenever en gin zijn trouwens eigenlijk hetzelfde.
@Dubbelepunthoofd | 03-03-22 | 13:27: haha Bier
Deze oorlog is verschrikkelijk en dient zo snel mogelijk te stoppen. Om onnodige slachtoffers te voorkomen en vredesbesprekingen tot een goed einde te brengen is het effectiever om serieus met Rusland om te tafel te zitten over een neutrale positie van Oekraïne, als brug tussen Oost en West en met goede betrekkingen naar beide kanten. Wapens geven aan een land in oorlog (Oekraïne) en strooien met sancties tegen Rusland en het aanbieden van een EU-lidmaatschap zorgt alleen maar voor olie op het vuur, met als risico een nog groter militair conflict op het Europees continent met nog meer slachtoffers.
duitslandinstituut.nl/naslagwerk/68/c....
De tijd is gekomen om de andere kant op te heffen. Hebben we die brug ook niet meer nodig.
Wat als ze allebei EU lidmaatschap kunnen krijgen?
Poetin weg, Rusland en Oekraïne democratischer en minder corrupt (opbreken van oligarchie en opbouwen van middenstand) in ruil voor lidmaatschap van de EU.
@kapotte_stafzuiger | 03-03-22 | 13:29: De Veerpont van Drs. P.
@Barre_de_k | 03-03-22 | 13:31: los van de rest van je tegel "democratischer, minder corrupt" blijf hopen. Kijk alleen al naar het gaafste land van de wereld, Nederland. Hier worden bepaalde partijen zelfs gewoon aan de zijlijn gezet.
@Feynman | 03-03-22 | 13:29: Stop toch eens met iedere keer de paniektroef te trekken Feynman, de afgelopen twee jaar is dat vaker onnodig voorbarig gebleken.
En bovendien, dan gaan we naar WW3, en spugen we Putin vol in zijn bakkes: Dan gaat hij zijn kernkoppen hier op Volkel, Den Haag en Rotterdam laten droppen.
En dan? Van ziekenhuis, of IC capaciteiten, moeten we het hier in Nederland al helemaal niet hebben, dus dan maar alsnog de ongevaccineerden buitensluiten van medische zorg als blijk van waardering voor de gevaccineerden?
Die oorlog daar is niet van de Nederlanders, het is een oorlog van de Rusland tegen Oekraïne, en daar moet het blijven.
Ook jij kan de de reis naar het front aanvaarden om daar op persoonlijke titel iets te gaan ondernemen...
Na Putin, een andere leider, andere tijden en hier geen WW3!
@keistad | 03-03-22 | 13:35:
Wat dat betreft zijn Rutte en vazallen inderdaad geen haar beter. Rutte heeft immers ook de oorlog verklaard. Aan de werkende burgers van Nederland welteverstaan.
@BadPatNL | 03-03-22 | 13:51:
Inderdaad, weer zo'n nietszeggende tegel waar WW2 aan de haren wordt bijgesleept. @Feynman, we leven nu in 2022 en deze geschiedenis herhaalt zich niet. Door tactische blunders destijds heeft Duitsland Rusland nooit kunnen inlijven. Qua sterkte waren de Duitsers de Russen ruimschoots de baas.
@BadPatNL | 03-03-22 | 13:51 Geen idee waarom je er corona bijsleept en dan ook nog eens mijn standpunten verkeerd weergeeft. We hadden anderhalf jaar eerder uit de problemen gekund als we sneller, meer, wereldwijd en met vaccins aangepast op de laatste varianten hadden gebruikt. Dat is geen paniek, maar inzicht in de laatste medische technologie, die we zo`n drieduizend jaar kennen. mRNA-vaccins zijn inmiddels 32 jaar oud, en nog veel sneller te ontwikkelen.
We hebben een parlement die 5% als verwaarloosbaar effect ziet, maar geen exponentiele functies begrijpt. 5% kan het verschil zijn tussen iets dat langzaam uitsterft, of langzaam uit de hand loopt.
@Ommezwaai | 03-03-22 | 13:56: Georgie, Donbass, Krim. Steeds een stukje inlijven en de reactie van de rest van de wereldmachten observeren. Poetin kent de appeasment-politiek en wist daarom dat hij Oekraïne kon binnenrijden zonder direct westers militair ingrijpen.
Navo-lid Roemenië raakt een straaljager en een helikopter kwijt boven de Zwarte Zee en men weet niet hoe snel ze "slecht weer" moeten roepen. Sorry, maar een gedegen onderzoek duurt meer dan een uur.
De geschiedenis herhaalt zich...
@Feynman | 03-03-22 | 15:23:
Check uw tegel nog eens... Dit heeft niet, maar dan ook helemaal niets met WW2 te maken. Daar ging mijn tegel over. De geopolitieke verhoudingen lagen toen compleet anders.
Als die oorlog nog al te veel langer duurt is de wereld een van haar belangrijkste graanoogsten van het jaar kwijt. De bevoorrading is nu al slecht dat pastafabrikanten de productie stil moeten leggen.
www.bndestem.nl/koken-en-eten/pastacr...
twitter.com/ukraineinaction/status/14... Volgens de video een en dezelfde soldaat...
Gaat een hoop welvaart kosten dit maar ok het klimaat enz moet ook nog gered worden.. Dus belasting betalen en verder je mond houden, hoe lang nog voor het Nederlandse volk zich gaat roeren.. wss nooit.
Vergeet de isolatie en funderingen van woningen niet, dat heeft prioriteit.
Na de PFAS, fijnstof en stikstofcrisis natuurlijk.
Het klimaat is op 1 manier te redden en dat is door bevolkingskrimp. Gek genoeg hoor ik ze daar niet over. Dus nee, zolang er nog een fokpremie in dit land is in plaats van een baarboete zoeken ze het maar uit.
@Graaisnaaiert | 03-03-22 | 13:41:
Laten we dan maar eens beginnen om te stoppen met de ongebreidelde import van allerlei volk. Rutte loopt alweer te oreren dat Nederland de Oekraïense vluchtelingen ruimhartig zal gaan opvangen. Weet die dorpsidioot eigenlijk wel dat de meeste opvanglocaties bomvol zitten met heel veel gespuis wat de boel hier komt verzieken?
Als je als burger nu nog naar de overheid wijst om je problemen op te lossen, dan heb je 10 jaar niets met diverse signalen gedaan.
As en graan.
Freudiaans Spartacus.
Zie de laatste dagen vaak poetin in het nieuws. Opvallend.
Het AD bericht dat een 77 jarige inwoonster die het beleg van Leningrad overleeft heeft is gearresteerd in Petrograd.
Even rekenen, Leningrad werd van oktober 1941 tot juli 1944 belegerd waarvan de eerste twee jaar het ergste waren. Mevrouw is 77 dus geboren in 1945. Of de leeftijd is niet juist weergegeven of het is totale onzin.
Ze zag er uit als 107 dus kan wel kloppen
Tm maart 1944 ben je nu nog 77.
Haha, viel mij ook op! Al zou ze in 1941 geboren zijn, wat dus niet kan volgens het AD, dan is het als baby ook geen prestatie van jezelf om te overleven. Vanaf 87+ zou het een plausibel verhaal kunnen zijn. Ze zag er overigens wel veel ouder uit dan 77.
Laatst konden de Groningers geld claimen vanwege de aardbevingen en toen melden zich rond de 50.000 mensen. Het is oorlogstijd dus evacueer die mensen gewoon uit Noord Groningen en ram die gaskraan open. Hebben we gelijk een nieuw militair oefenterrein c.q. natuurgebied.
Bij de Mac is een hamburger idd 7,7% duurder geworden, zag ik gisteren. Maar het zat er wel vol met dikkerts uit de hele wereld. En kinderwagens.
Hoe gaat het met de kleine?
@JJMS | 03-03-22 | 13:16: hangt vandaag naar links, meurt wel een beetje want 2 dagen niet gewassen vanwege hoge gasprijzen.
Dat zijn die mensen die klagen dat gezond eten veel te duur is.
Ga je lekker naar je lokale snackbar toch.
@AdvocatusDiaboli | 03-03-22 | 13:23:
Nou, dat gaat binnenkort dus ook +20%, als het niet meer is. Iets met de energie prijzen.
@John McClane: Voor de prijs die een gezin betaalt bij de Mac, kan ik voor datzelfde gezin drie dagen een gezonde maaltijd op tafel zetten.
Een kilo wortelen koop je voor onder de euro. 2 kilo uien koop je voor minder dan een euro. Een paar kilo aardappels koop je ook voor minder dan een euro per kilo. Vleesjes kijk je wat er in de aanbieding is, bouillon kost geen, drol peper kost geen drol, zou - desgewenst - nog minder, beetje melk of een beetje boter et voila, een overheerlijke stamppot voor 4 personen voor omgerekend nog geen knaak per persoon. En met een beetje mazzel eet je er 2 dagen van.
@Graaisnaaiert | 03-03-22 | 13:39: Ieuwwwwww!!
Maar wellicht beter/lekkerder dan Borsjtsj.
Dus heeft het dappere Oekraiene zich niet overgegeven zoals enige angsthazen hier als tijdelijke oplossing suggereerden.
Nu miljoenensteden door legers omsingeld worden, schuilkelders volzitten met vrouwen en kinderen, het water en voedsel opraken, en Russen op het punt van volkerenmoord staan breken er heroische tijden aan voor iedereen. Laat wapperen die banieren.
Glorie aan de Oekraine, kameraden.
Onze afschuw zullen wij genadeloos delen op alle social media.
Speltip 1: Speel alleen hoog spel als je redelijke kaarten hebt.
Speltip 2: Weet wanneer je moet stoppen.
Gisteren nog maar getankt in Brecht (België) voor €1,744, zie dat het daar vandaag al €1,799 is.
En van de week wel dat nieuws gezien dat Connie Witteman stopte met social media tot de oorlog voorbij was, en me vluchtig af zitten vragen wie dat dan wel niet was en of Poetin dat erg zou vinden. Hoorde ik gisteren dat dat Vanessa was. Misschien dat Poetin dat wel erg vindt dan ja. Alstie fan was.
Net 1.977 betaald, ook in België maar die E10 verdraagt mijn auto niet. Maar goed, schijnbaar kom je er wel verder mee.
@NLgaatnaardeklote | 03-03-22 | 13:23: Een liter ethanol bevat minder energie dan een liter benzine. Je motor gebruikt er meer van om hetzelfde vermogen te maken.
Heeft Gerrit Hiemstra al nieuwe tips gedeeld? Saving the Netherlands, the world and the universe. Gaan Gerrit.
"Verzet je niet tegen windmolens en zonneparken", dat vond ik echt de allerbeste tip van 'm.
@JJMS | 03-03-22 | 13:13: Gerrit is doodsbang dat het COA deze ruimte in beslag neemt.
Wie de fuck is dat lelijke gedrocht met die peuk?
"Cackelin' Kamala"
@Glasgow Argus | 03-03-22 | 13:11: Tieten van een kerel maar is het dat ook?
Origineel een foto van Ben Affleck, nu met wat photoshop er op.
Haha moet een fake foto zijn.. die wil je niet in bed vinden.. whahaha..
rutte met een ander hoofd, om één of andere reden zouden de premier of de veep van de USA de schuld hebben volgens de putin-minnende schrijvers.
Dat is nou Stierennek Harris. Alles fake, behalve haar nek.
Oh, het zal de schuld van ons het Westen zijn.
Het probleem zijn de Russische imperium wensen die al 250 jaar de wereld rondom verkloten.
En stop die putin-verstehers in een goelag.
Rustig rustig.
"Het probleem zijn de Russische imperium wensen die al 250 jaar de wereld rondom verkloten." LOL! Hoe krijgt u het uit uw toetsenbord.
Kletsverhaal. Geen mens is illegaal.
"En stop die putin-verstehers in een goelag."
AntiZanicz | 03-03-22 | 13:09
Heb je de ironie hier nou echt niet door?
@TeeJee | 03-03-22 | 13:21: zelf geschreven wat is er mis mee om hier verraders een tijdje uit te schakelen door ze in Drenthe veenarbeid te laten verrichten.
@AntiZanicz | 03-03-22 | 13:25:
Definieer verraders. Zo heb ik liever geen Zanik naast me in de loopgraaf als de Russen komen.
@AntiZanicz | 03-03-22 | 13:25:
Dwangarbeid, iedereen die jouw mening niet deelt (of die je niet aan staat) de goelag in.
Hoi Putin 2.
Ben vooral geschokt te zien dat Oekraïne ook al vrouwen met paars haar heeft. Daar gaat onze conservatieve alliantie.
Wellicht een heel ruwe kapper bezocht?
@funda | 03-03-22 | 13:22:
Voor je het weet schreeuwen ze racisky en eisen ze genderneutrale pleesky. Leer mij de vrouwtjes met raar haar kennen.
Dit is duidelijk in scene gezet. Lijkt wel een sketch van een lokale omroep.
Waanzin is universeel, Duwbak.
Paars, blauw en groen haar is overigens wel een perfecte waarschuwing om de vrouw ( m/ v/ woef! ) in kwestie op een veilige afstand te houden. Neus-, lip- en wenkbrauwringen en -knopjes zijn overigens ook rode vlaggen wat dat betreft.
@Graaisnaaiert | 03-03-22 | 13:35: Ja, e.e.a. is vaak recht evenredig met de chaos ín het hoofd.
Afgelopen jaren zijn de Nederlandse huizen een biljoen in waarde gestegen. Dat compenseert lekker. Althans voor de woning eigenaren. Maar we werken in Nederland altijd met gemiddelden van gemiddeldes van gemiddelden van gemiddeldes van gemiddelden van gemiddeldes. Dus de gemiddelde Nederlander is op papier een stuk rijker geworden. Of je huurt of koopt maakt dan niet uit. We zijn immers allemaal gemiddeld, als het puntje bij het gemiddelde paaltje komt.
Meer schulden.
Meer geldcreatie.
Dat is niet helemaal hetzelfde.
Meer OZB, nog meer geknecht door overheid en banken. Zelfs als je verkoopt en onder een brug gaat wonen - belastingen.
En als je de euvele moed hebt te overlijden...
@funda | 03-03-22 | 13:24: verhuren voor 1500 a 2000 per maand en backpacken.
@sjef-van-iekel | 03-03-22 | 13:29: Dat verbiedt de bank als je hun hypotheekslaaf bent.
Gaan onze lieve groene Pensioenfondsen nu weer in de wapenindustrie beleggen ?
Gouden business.
Nee, dat mag niet van de dames van het ESG committee.
Gepensioneerden worden via deze zelfde truc ook twee keer genaaid met olie- en gas: wel aan de pomp de hogere prijs betalen, maar niet profiteren van de prijsstijging.
Geduld, ook de wapenindustrie vergroent. Kogels uit teruggewonnen plastics, er liggen grote kansen.
@funda | 03-03-22 | 13:26: solar powered ICBMs.
Ik zag de Telegraaf liggen. Een Nederlandse vrouw van 40 gaat in de Oekraïne vechten. Ze heeft drie kinderen.
Haar kinderen kunnen misschien haar moeder uit Russische krijgsgevangenenschap halen.
Ongeschikt voor moederschap.
Daarnaast gaat 90% van die EU strijders hooguit een ambulance busje rijden en gaan ze oprukken vanuit Polen/ west Ukraine ofzo?
Voordat ze die volledige 200 kilometer van Polen naar Kiev afgelegd hebben willen ze weer omkeren.
Deze vrouw heeft ook in Kosovo gediend.
twitter.com/RepDeanPhillips/status/14...
Vluchtelingen zien er altijd uit als zielige kindjes uit Afrika.
@ratelaar | 03-03-22 | 13:08: dit moest even omdat er eerder deze week RASSIES geroepen werd toen er een Afrikaan via Ukraine naar Polen wilde gaan en tegengehouden werd.
Ik versta er niets van
Duitsland heeft zijn kerncentrales geloten. Maar zijn we hier nu verdomme een keer aan het bouwen? Gas verdampt en energie door wind of zon is geen duurzame vervanging. Wel duur.
beter zouden ze ze weer snle van slot halen, nu ze nog maar net dicht zijn kan dat nog gemakkelijk.
Eerst nog 5 jaar overleggen over de locatie en onderzoeken of het leefgebied van geelgerande watertor wordt bedreigt door de bouw
Oorlog is zo fokking zinloos. Eigenlijk bijna alles wat overheden de burgers opdragen. Dat besef is zo onderhand na honderden jaren toch wel doorgedrongen bij mensen? Als iedereen dienst zou weigeren is oorlog echt voorgoed voorbij.
Politiek en hun slaafse propaganda vriendjes de MSM zijn de as van het kwaad.
Het is vooral hebzucht dat ten grondslag ligt.
Zo dacht de VVD ook over de rol van de overheid. Voordat het wandelende geheugendefect premier werd.
@J.P.Drapeau | 03-03-22 | 13:07:
Mooi gezegd. De voormalige partij van vrijheid en democratie heeft letterlijk bezit genomen van de vrijheid en gedraagt zich exact tegenovergesteld van waar ze voor stond.
Geenstijl inmiddels ook MSM.
@J.P.Drapeau | 03-03-22 | 13:07: Waar ik aan toe zou willen voegen dat hij zo snel mogelijk uit ons lijden verlost wordt.
REAGEER OOK