Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook criminoloog Rutenfrans zegt: kopschoppers googelen is prima, OM zwaait met witte vlag

Wat het OM doet, is jezelf vrijwillig overgeven

Na Mallorca en na het Gardameer en na Renesse wil het nog steeds niet helemaal op het Mediapark doordringen dat kopschoppende kudtjongeren, ongeacht hun welvaartsstatus of het netwerk van pappa en mamma, onmiddellijk moeten worden opgepakt, vastgezet en vervolgens aangepakt. En als je dat niet doet, dan komt de samenleving in het geweer. En het geweer van de samenleving heet Google, tussen de kruisharen wordt aangelegd op sociale media en als zich daar een silhouet van een verdachte aftekent, dan drukken we af. En het zal iedereen Jeuken wat Rutger daar van vindt. Dat begrijpt criminoloog Chris Rutenfrans wel: "Je moet niet straffen met het oog op de dader, je moet straffen met het oog op het slachtoffer en met het oog op de samenleving." Hoort u het ook eens van voorheen De Volkskrant!

Reaguursels

Inloggen

Waar straffen perfect in werkt en dat hoor ik weinigen over is dat je zo mensen langer uit de samenleving houdt.

zhirek | 09-08-21 | 14:29 | 1

Weinig mensen kunnen rekenen, maar je hebt gelijk. Als je de straffen verdubbelt, halveer je het aantal loslopende criminelen.

Dwaalgast | 09-08-21 | 17:03

Die wordt dus nooit meer uitgenodigd bij de NPO.

Valka | 09-08-21 | 13:41

Waarom is het zo stil rond de rest van de kopshopkakkers. Geenstijl, kunnen jullie ze nog even in het zonnetje zetten zodat het OM niet vergeet aan het werk te gaan?

Zorbadabuddha | 09-08-21 | 11:59 | 1

Vandaag hoort de (pas) tweede opgepakte verdachte Hein B. of zijn voorarrest met twee weken wordt verlengd.

Schweinchen Dick | 09-08-21 | 12:06

De geloofwaardigheid van Nederland staat ook op de tocht. Als er straks fopstraffen gegeven worden al of niet met toepassing van het jeugdrecht, zal elke kopschoppergroep die landgenoten in het buitenland mishandelt of doodschopt spoorslags het vliegtuig naar Nederland pakken. De achterliggende boodschap is dan namelijk dat vluchten loont. Moeten we niet willen met zijn allen, volgens mij.

Schweinchen Dick | 09-08-21 | 10:45 | 1

Nee hoor - die geloofwaardigheid staat niet op de toch.

Iets wat je al kwijt bent kun je niet nogmaals verliezen.

Anomiemus | 09-08-21 | 18:18

Mooi om die interne strijd van die NPO-mevrouw te zien. Alles wat ze geleerd heeft blijkt lariekoek en dat is even wennen.

Watching the Wheels | 09-08-21 | 10:15

Probleem met straffen van jongere daders lijkt me resocialisatie. Als je een 18 jarige 10 jaar wegstopt, kan hij nirmaal opbouwen van een volwassen bestaan vergeten. Willen we dat? Met alle gevolgen. Het zou goed zijn als je in de gevangenis een goede opleiding zou kunnen doen.

zeeman73 | 09-08-21 | 09:09 | 13

Henk heeft wel een eenzijdige kijk op het leven van veel mensen. 'Uitgestudeerd', 28, etc. Deze verwende man weet blijkbaar niet dat veel van zijn landgenoten (waaronder Tinie) al buffelen vanaf hun 18e.

Tinie | 09-08-21 | 11:38

@Tinie | 09-08-21 | 11:38: Arme Tinie, Hoelang ga je "buffelen"? 20 jaar ? en dan vindt je het wel genoeg? De mannen gaan voor het grootste deel tot 67, dus houdt op met zielig zijn.

Henk1955 | 09-08-21 | 13:31

Voor de duidelijkheid: heb vanaf mijn 18e tot 66e (twee jaar geleden) gewerkt, pensioen afgedragen en belasting betaald. Zie ik de uitgewilderde student nog niet doen. Weet niet hoe bevoorrecht hij is (geweest). Zijn vanzelfsprekendheden waren de mijne niet.

Tinie | 09-08-21 | 14:32
▼ 10 antwoorden verborgen

Tekenend is de houding van dat mens dat 'm de vragen stelt. Kennelijk ging de redactie ervan uit dat meneer de criminoloog een bepaald moreel standpunt zou vertolken en precies zou gaan zeggen wat ze zelf al vonden. Maar dat doet-ie niet, en je hoort al te duidelijk het ongeloof in de stem van haar en hoe ze in haar volgende vragen steeds wanhopiger poogt om alsnog de 'juiste' antwoorden te krijgen. En Rutenfrans gaat ijzerenheinig door met het debiteren van zijn opvattingen, alsof hij die wanhoop niet proeft. Kostelijke radio dit.

Schoorsteenveger | 09-08-21 | 08:56

Die knotsgekke opmerking van het OM zelf, dat een digitale heksenjacht tot strafvermindering zou kunnen leiden. Daar zijn ze verdomme zelf bij! Helemaal gelijk die Rutenfrans.

Johan1235 | 09-08-21 | 08:41 | 2

Nee, het OM formuleert de strafeis, maar de rechter bepaald de straf. Het is in het verleden inderdaad meermalen gebeurd dat er minder straf werd opgelegd omdat " er al gestraft is door de mediaaandacht".

Shoarmamasutra | 09-08-21 | 09:44

Dus verzwarend!? Zegt ze. NEE. dat zegt i niet.

Reaaalist | 09-08-21 | 09:52

In plaats van al die juristen zich helemaal scheel te laten verdienen aan het uitzoeken van wie/wat heeft gedaan zodat de (hoofd)daders een lange straf krijgen, zou ik liever zien dat gewoon alle leden van die hele groep allemaal bijvoorbeeld 8 maanden gevangenisstraf zouden krijgen.

Ik heb namelijk de (misschien ijdele?) hoop dat er in zo'n groep dan toch altijd een paar nét iets heldere geesten zitten die zich zullen afzonderen van de groep en/of anderen zullen proberen te weerhouden van gewelddadig gedrag. Lijkt mij het meest effectief -en preventief- werken als het zgn. 'stoere' groepsgevoel wordt doorbroken nog voordat er ellende en geweld aan de orde is.

Wering | 09-08-21 | 03:01 | 2

Wat dacht je van 8 jaar..... vanuit het slachtoffer bekeken is dit nog minimaal.

Koning BongoBongo | 09-08-21 | 07:30

@Koning BongoBongo | 09-08-21 | 07:30: De nabestaanden krijgen in ieder geval tot wel 50 jaar en soms nog meer. Jeugdige daders van "volwassen-misdrijven" moeten ook volwassen straffen krijgen. Verder moet een straf ook een echte straf zijn en niet een soort vakantie op kosten van de belastingbetaler inclusief weekend verlof, resocialiseringsverlof, vervroegde invrijheidstelling en weet ik veel. Laat ze werken dan vervelen ze zich ook niet.

Waar-is-niets | 09-08-21 | 07:51

Verkeerde topic

Frau Merkel | 09-08-21 | 01:44

Moet het feit dat dit de eerste keer is niet straf verminderend werken vraagt ze . Maar wie zegt dat het de eerste keer is , de ouders en kennissen van de daders ?
Het is misschien de eerste keer dat ze zijn gepakt .
Straf ze zwaar en geef de twee hoofd daders gewoon minimaal 10 jaar voor doodslag .

Castor12 | 09-08-21 | 00:57 | 1

Je kan je beter afvragen waarom ze denkt dat een straf op een eerste doodslag met korting moet komen. Dat lijkt me namelijk tamelijk bizar.

heldheino | 09-08-21 | 07:14

Altijd gezeik, ook hier. Zit al dagenlang naar dat gezeur over homo's te kijken. Nee hoor we moeten het er over hebben, de hele olympische spelen gaan er over, meisje van 14 gaat het internet over. Binnenkort gaan wij het weer over zwarte Piet hebben. Ik kan niet wachten, wat een gezeik om niets

Raetsheer | 09-08-21 | 00:52 | 4

U hoeft het niet te lezen, zwitsalletje.

halfvolle glas | 09-08-21 | 06:00

@halfvolle glas | 09-08-21 | 06:00: nee, dat is zo, maar je wordt er wel voortdurend mee geconfronteerd en het wordt allemaal voorgeschoteld alsof het om de grootste levenskwesties gaat.
En wat heeft dat met 'zwitsalletje' te maken?

B. Randnetel | 09-08-21 | 10:22

Wat een gezeik

menage | 09-08-21 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

Dat straffen niet zouden helpen komt vooral vanuit linkse universiteiten, jonge mensen die afstuderen die goed weten wat die oude knarren willen horen.
Journalisten scholen, nog lager niveau, nemen dit klakkeloos over, die zien weer op tegen die zogenaamd afgestudeerden. Die zitten volgepropt met politiek correct denken, om de excellenties straks goed aan te spreken, en PVDA, ja, nog steeds en D66 naar de mond willen praten.

G.M.I.M. Pet | 08-08-21 | 23:29 | 1

Zware straffen helpen niet, hoe weten ze dat? Er wordt al tientallen jaren niet zwaar gestraft. En dan hebben ze het nog over bruto-straffen, dat is niet interessant, wat zitten ze effectief. En al de tijd dat ze gevangen zitten kunnen ze niets meer uitvreten, genowgdoening tegenover het slachtoffer en de familie, en het laten zirn dat het gedrag onaanvaardbaar is.

Ruud5 | 09-08-21 | 09:19

Gehoord. Die man sprak alleen maar zinnige dingen. Soms zou je denken dat er in de wetenschappelijke wereld niet meer van dit soort mensen bestaan.

SIogra | 08-08-21 | 22:50 | 1

Ze zijn er genoeg, maar de NPO filtert alles.

Frau Merkel | 09-08-21 | 01:36

Halsema net op tv, in gesprek met agenten waar geweld tegen is gebruikt. “Goh, lage / geen straffen of schadevergoeding, wist ik niet. Ga ik uitzoeken”.

Lukiluuk | 08-08-21 | 22:37 | 1

Hoor je nooit meer iets van.

Watching the Wheels | 09-08-21 | 10:18

De beste straf voor kopschoppers zou toch zijn om deze lieden terug te kopschoppen...vroegah heette dat met gelijke munt terug betalen...mag ik dat zeggen..?

grapjasz | 08-08-21 | 22:25 | 2

'Oog om oog, kop om kop' schijnt barbaars te zijn, volgens die verhevenen die nooit barbaren tegenkomen.

funda | 08-08-21 | 22:28

Ik denk dat deze mensen de wereld weinig te bieden hebben. Uw oplossing is nog eens goed voor het milieu ook. Dat moet een meesterdeuger aanspreken.

SIogra | 08-08-21 | 22:52

Wil die doos van BNR hier ook akte van nemen? Waarvoor dank.

Liamtoh | 08-08-21 | 22:19

Ook een een keer een criminoloog die niet met links polcor multiculti meel in de mond praat. Straffen helpt namelijk wél, al was het alleen maar om dit soort tuig zo lang mogelijk van de straat te houden.

Schweinchen Dick | 08-08-21 | 22:18 | 2

Precies en natuurlijk helpen korte gevangenisstraffen niet net zo min als taakstraffen maar voor grof geweld moeten dan ook echt serieuze straffen worden gegeven niet acht maanden maar meteen drie jaar. Dat zet wel zoden aan de dijk.

AlexanderVissers | 08-08-21 | 22:34

Gevangenisstraf kost geld, taakstraf levert geld op

Johan1235 | 09-08-21 | 08:48

Of het op het Mediapark doordringt is totaal irrelevant, het moet doordringen bij de politiek, het OM en de rechterlijke macht.

Franker | 08-08-21 | 22:04 | 1

Gezien de dikke banden die de politiek en de media hebben is het zo raar nog niet.

Warhead | 08-08-21 | 22:06

Vrees dat deze criminaloog een roepende in den woestijn is voor wat betreft strafmaat.

william7055 | 08-08-21 | 22:04 | 1

De discussie omtrent straffen en de filosofische bespiegelingen zijn al zo'n twee eeuwen oud. Jeremy Bentham heeft daar nog een leuke bijdrage aan geleverd. De tegenstellingen zijn tussen de "modenen" die denken in oplossingen voor "criminaliteit" dwz de criminelen willen hervormen en uit het criminele circuit houden. Dan zijn er de moralisten die de nadruk leggen op genoegdoening voor maatschappij en slachtoffer en de aanhangers van de afschrikking, straffen om anderen te weerhouden van crimineel gedrag en de dader van herhaling. In dit geval is echter zoals Rutenfrans terecht stelt de afwachtende aanpak door het OM onbegrijpelijk. Als een meute spoorslags de plaats delict ontvlucht en zich niet ter beschikking van de Spaanse justitie stelt is dat voldoende grond voor een beginnende verdenking van betrokkenheid bij een strafbaar feit en dus voor aanhouding. Dat dit is verzuimd is onbegrijpelijk. Het OM heeft hier heel wat uit te leggen, het kan toch niet het gevolg zijn van het legertje aan advocaten waarvan sprake is in de media en de onwil van de Spaanse justitie tegen een muur van advocaten op te boksen? Daarom, GS, houdt de vinger aan de pols want klassenjustitie ligt altijd op de loer, een Officier van Justitie is ook maar een mens.

AlexanderVissers | 08-08-21 | 22:31

Net weer 2 traumaheli's naar Zeeland, Breezand, Vrouwenpolder. Lekker vakantie!

Wisselend_2014 | 08-08-21 | 21:36 | 4

@funda | 08-08-21 | 21:37:
Of een peloton ME''ers met honden achter de hand houden om er eens lekker doorheen te laten rausen.

MickeyGouda | 08-08-21 | 21:51

@MickeyGouda | 08-08-21 | 21:51:
Ja, als ME-training, en ook om af en toe gewoon even lekker los te gaan.
Daarna de scootertjes verzamelen en verkopen, en de slachtoffers daarmee schadeloos stellen.

funda | 08-08-21 | 22:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat een grote groep jongeren lijdt onder het gevoel dat er geen doel is in hun leven. Ze hoeven niet, zoals vroeger, al jong te gaan werken om het gezin waaruit ze voortkomen te ondersteunen. Dat lijkt een voordeel, maar het ontneemt een noodzakelijkheid in hun leven, die hen volwassen maakt. Ze volgen eindeloze opleidingen tot midden twintig zonder dat ze enige verantwoordelijkheid voor wat dan ook hoeven te dragen. Kortom: eigenlijk is het leven zinloos en het wordt nog een beetje dragelijk gemaakt door feesten, festivals, zuipen in het weekend en de vakanties en drugsgebruik. Een ander deel van die jongeren zoekt als een gek naar zingeving en eindigt dan bij Black Lives Matter, Antifa of Extinction Rebellion.
Het gaat hier om een generatie die eigenlijk nooit volwassen wordt. Ze blijven altijd kind en dus onverantwoordelijk voor hun daden. Ze missen zelfs het besef dat ze morele plichten zouden hebben en jagen hun eigen pleziertjes of ‘goede’doelen achterna uit volstrekte leegheid.
Pas als het volslagen uit de hand loopt en ze de gevolgen daarvan opeens zelf moeten dragen heb je kans dat er enig besef van verantwoordelijkheid voor je eigen daden tot ze gaat doordringen.

B. Randnetel | 08-08-21 | 21:19 | 2

Hoog tijd dus voor een wake up call en een gepaste dosis realiteit richting de generatie die moeite heeft met volwassen worden. Want dit gedrag (en de problemen die er uit voortkomen) lost zich nl. niet vanzelf op. Zeker niet met een "kopje thee + goed gesprek", ook niet met "de dialoog aangaan" en al helemaal niet met pappen,nathouden en wegkijken. Helaas is het gebrek aan daadkracht inmiddels institutioneel en stelselmatig geworden binnen de instanties waarvan we als belastingbetaler beter en doeltreffender mogen verwachten.

Grijskijkert | 08-08-21 | 23:29

Mooie post! Helemaal mee eens.
Maar de ouders doen er verder vaak ook niets mee: die vinden hun koters maar zielig, "laat ze nog maar flink genieten nu, want ze moeten nog zóóó lang werken" (doelend op de pensioenleeftijd).

Wat ze vergeten is dat (minstens 95 % van) de huidige zestigers inderdaad al op jonge leeftijd fulltime ging werken. Want 'studeren' deed je alleen universitair; de rest heeft gemiddeld van 17/18 jaar tot 68 jaar moeten werken. Dus 50 jaar.

En dat gaan die "arme, zielige" 'studenten' van nu nooit halen: reken maar uit hoeveel jaar je dan mist als je aan de voorkant al 10 arbeidsjaren mist. Dat gaan zij nooit meer inhalen in de één of andere nutteloze bullshit baan.
Maar hé, wél allemaal 'hoogopgeleid'.... opdat Nederland voor het echte werk een constante stroom (beoogde arbeids-)immigranten 'nodig' heeft.

Hoe komen die jongeren aan een adequaat werkend moreel kompas?
De overheid? De ouders? Voorheen waren er mensen die (even een ouderwetse term) het leven konden "voorleven". Die zijn er nu al steeds minder, maar dat valt toch straks helemaal weg?

Wering | 09-08-21 | 02:47

Als een hoge straf niet voldoende afschrikwekkend werkt, hebben we met een psychopaat te maken. Dan moeten we de maatschappij beschermen door ze langdurig uit de maatschappij te halen.
Simpel gesteld: als die gekken vastzitten vermoorden ze gedurende die tijd even niemand. Dus hoe langer vast hoe beter.

Malle moer | 08-08-21 | 21:04 | 1

Das 1.
2. Nieuwe aanwas van usual suspects trachten te minimaliseren.

D-Fens_1963 | 08-08-21 | 21:06

Niet bedoeld als verzachtende omstandigheid maar zou onderhand kickboksen niet verboden moeten worden. Daar wordt geleerd dat je iemand tegen het hoofd kunt schoppen, dat het toegestaan is. Dat het kan.
Je zou dergelijke sporten ook gewoon kunnen doen met de ristrictie dat het hoofd niet geraakt mag worden.
En dan nu die idioten op Mallorca en andere vechtersbazen keihard straffen. Enkele jaren brommen in onze, helaas te luxe, gevangenissen. Plus financieel kaalplukken de rest van hun bestaan.

Mariolo | 08-08-21 | 21:02 | 7

@komet
Vroeger zat er zeer ws bijna geen tuig op de kickbox school. Tegenwoordig….

swassannuf | 08-08-21 | 22:03

Ik zit op zo'n MMA sportschool en daar wordt juist verteld dat geweld om acceptabel is, en anders kan je oprotten.

Patjep | 08-08-21 | 23:58
▼ 4 antwoorden verborgen

De journaliste, Margeet Spijker, werpt een vraag op: hoe kan het zijn dat iemand die moreel besef heeft een hoge straf wel afschrikwekkend zou vinden en iemand schoppen die weerloos op de grond ligt, niet?

Het schort kennelijk aan het moreel besef. Maar om een hoge straf afschrikwekkend te vinden, daar heb je geen moreel besef voor nodig. Als je die hoge straf krijgt, heb je er ontzettend veel last van. Geen vrijheid meer. Duh.

Een rechter zegt tegen je: je hebt iets heel slechts gedaan. Als je moreel besef hebt, dan is dat afschrikwekkend. Maar inderdaad, als je moreel besef hebt dan schop je een weerloos persoon niet.

Sitting_targets | 08-08-21 | 20:55 | 1

Het onbreekt ‘s lands leiding al jaren aan enig moreel kompas.
Goed voorbeeld doet goed volgen.

D-Fens_1963 | 08-08-21 | 21:04

Ik was een tiener toen Pim Fortuyn werd doodgeschoten. Ik ben nog steeds jong en de dader loopt al weer jarenlang vrij rond (Volkert vd Graaf heeft zelfs een grote bek ook nog). Dan heb je toch het idee dat het gewoon de moeite waard was voor die man. Je kunt het zo gezien overwegen om iemand te vermoorden, zeker als je gelooft in 'een groter belang'. Het is echt waanzinnig hoe weinig die man maar heeft vastgezeten. Gelukkig gaan de straffen omhoog. Ze kunnen wat mij betreft niet hoog genoeg zijn. Het gelul van recidiverende werking bij hogere straffen is totale onzin in levensdelicten. Als die kans er is mogen ze überhaupt niet meer vrij komen lijkt me.

RigouReus | 08-08-21 | 20:51 | 3

Pim werd in 2002 doodgeschoten en uw was een tiener.
Dan bent u nu een 30-er die beseft dat de straffen echt omhoog moesten.
Maar het is afwachten wat de Rechters gaan opleggen.... die zijn nl.niet allemaal voor de zwaardere straffen.
By the way: VvdG hadden ze echt wel zwaarder mogen straffen m.i.

MK27 | 08-08-21 | 21:01

Het paard van Beatrix heeft ook een grote bek en is naar Volkert vernoemd?

Ray Skak | 08-08-21 | 21:06

De groep collectief verhoren en, om de atmosfeer helder te krijgen, bij twee willekeurig gekozen deelnemers een teennagel verwijderen. Zo krijg je vaart in de verhoren en doe je efficiënt aan leedtoevoeging.

P. Breidel | 08-08-21 | 20:41

De discussie over het jeugdstrafrecht mag in deze context ook opnieuw gevoerd worden.

Frau Merkel | 08-08-21 | 20:38

Wat zou de familie van Carlo Heuvelman eigenlijk van deze discussie - en uberhaupt de gang van zaken - vinden? Het gaat over pa Onrust, pa Sanil, meneer Jeuken, het OM en de kopschopkakkers maar laten we niet vergeten dat zij met de ellende zitten. Een zoon bij wie het lichtje is uitgetrapt.

Graaisnaaiert | 08-08-21 | 20:35

Streng straffen helpt de slachtoffers en de maatschappij, maar het helpt óók veel daders. Als mensen op tijd aanleren dat bepaalde dingen echt niet kunnen, dan zetten ze hun leven op de rails. En eindigen ze niet zoals relatief veel mensen rond Taghi en Holleeder; onder de grond.

Mensen zijn net als andere dieren heel berekenend; wat levert het op, en wat zijn de risico's? Zelfs dieren zijn daar voortdurend mee bezig, daarom mogen wilde dieren niet gevoederd worden. Want dan leren ze dat mensen voedsel bij zich hebben maar ook ongevaarlijk zijn. Met name beren en wolven kunnen beter schuw blijven.
Bekend zijn de boodschappen stelende apen in oa Kaapstad, maar er zijn bijvoorbeeld op Bali ook makaken die brillen "gijzelen", en teruggeven in ruil voor voedsel. De aapjes hebben geleerd dat brillen en camera's meer opleveren dan oude petjes; en ze nemen geen genoegen met een enkele pelpinda. Leuk artikel met filmpje. www.demorgen.be/nieuws/deze-stelende-...

Zolang crimineel en gewelddadig gedrag meer baten dan risico's oplevert zal dat gedrag alleen maar toenemen. Ongeacht wat allerlei geitenwollen sokken daarvan vinden. Dat is het beste te zien in landen waar crimineel en gewelddadig gedrag naar bepaalde bevolkingsgroepen legaal is.

In Saoedi Arabië blijven juwelierszaken gewoon open als de eigenaar gaat bidden. Geen mens haalt het in zijn hoofd zelfs maar een nep-ring te jatten. Want als je gepakt wordt gaat je hand eraf.
Maar gastarbeiders, zelfs moslims, worden gezien als "ongelovigen". Dus die mogen worden bestolen, beroofd, mishandeld, verkracht; zelfs vermoord. In het ergste geval moet de Saoedi een schadevergoeding betalen, maar dat kan er doorgaans wel af. Dankzij de op slavenhandel drijvende oliehandel.

De extreem slechte behandeling van gastarbeiders en slaven in de golfstaten wordt al decennialang aan de kaak gesteld door vakbonden en mensenrechtenorganisaties, maar er veranderde niks. En zolang die landen dat wangedrag niet bestraffen winnen de baten het dus van de risico's.

Bewust of onbewust draait het allemaal om kansberekening; en om het afwegen van de baten tegenover de risico's.

Dandruff | 08-08-21 | 20:34 | 1

Hulde voor deze post. Perfecte uitleg.

Pikboom | 09-08-21 | 08:39

Zolang de discrepantie blijft bestaan tussen wat de maatschappij als een rechtvaardige straf ziet en wat de rechters opleggen als straf met het oog op de dader en resocialisatie doet het er niet zo veel toe wat hij zegt. We moeten maar es loslaten dat het daarom gaat, straffen wordt nog altijd gedaan voor de maatschappij ter voorkoming van eigenrichting (historisch gezien) Als je dat teveel loslaat krijg je dat mensen meer en meer het recht in eigen hand nemen en dat is toch echt een symptoom van een falend rechtsysteem.

Snoorderlag | 08-08-21 | 20:30 | 6

@Beste_Landgenoten | 08-08-21 | 20:32: tot ze zelf aan de beurt zijn? Je bedoelt nadat ze zelf ook iemand hebben doodgeschopt?

Heel raar, overkomt mij nou nooit.

Malle moer | 08-08-21 | 21:07

Het is niet voor niets dat de elite, msm en de rechters zo tegen juryrechtspraak zijn. Dan zou er namelijk wel eens veel strenger gestraft kunnen gaan worden.

Schweinchen Dick | 08-08-21 | 22:22

@Beste_Landgenoten | 08-08-21 | 20:32: Het Nederlandse volk wil inderdaad zwaardere straffen omdat het volk niet zoals de Nederlandse rechters naar de achtergrond van de daders kijkt maar naar het leed van slachtoffers en nabestaanden.

Koning BongoBongo | 09-08-21 | 07:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Je mag het niet zeggen, maar Nederland is vol. En omdat mensen dingen niet mogen zeggen kroppen ze hun woede op. Icm met een andere locatie, drank en drugs ontladen die gastjes zich. Eigenlijk is het dus allemaal de schuld van links. Geweldsuitbarstingen gaan we nog veel meer zien de komende jaren.

Henk de Vries2074 | 08-08-21 | 20:23 | 3

Nee, het is de schuld van de VVD.

D-Fens_1963 | 08-08-21 | 20:45

Het is niet de schuld van links. CDA en/of vvd zijn altijd aan de macht geweest. Zij hebben dit veroorzaakt, althans niet tegengehouden. Rechts stemmen helpt dus niet. Nou ja, cda of vvd stemmen helpt hier niet tegen.

Malle moer | 08-08-21 | 21:10

Das wel een heel kort bochtje. Mi ligt het mn aan de opvoeding, bijbrengen van normen, waarden en discipline en niet aan mr Heineken etc. Als je echt laveloos bent, lukt dat kopschoppen ook niet meer.

Toverkol | 08-08-21 | 21:18

Een criminoloog is ook maar een mens en waarom telt zijn mening zwaarder dan die van uw buurman? Maar even terzijde, we weten niet wat tussen Nederland en Spanje is afgesproken en als dit alleen de opsporing en vervolging van de gewelddadige dood van het slachtoffer uit Waddinxveen betreft is het in de eerste plaats aan Spanje om de openbare geweldplegingen en mishandelingen te onderzoeken en te vervolgen.. Dat ligt natuurlijk anders wanneer het verzoek tot overname van het onderzoek voor alle strafbare feiten die door Nederlanders die avond op Mallorca zijn gepleegd betreft. Kortom bij gecompliceerde gevallen waar meerdere strafbare feiten zijn gepleegd en onduidelijkheid betsaat omtrent daderschap is deze gang van zaken niet zo heel erg handig. Veel beter was het geweest als alle onderzoeken gewoon door de Spaanse justitie waren uitgevoerd en de vervolging ook aldaar had plaatsgevonden. Vertaalproblemen zijn eenvoudiger op te lossen dan bevoegdheidsconflicten.

AlexanderVissers | 08-08-21 | 20:23 | 1

Spanje heeft gewoon geen zin in dit miljoenen kostende feestje om wat doorgesnoven idioten te berechten. Laat Nederland het maar opknappen.

Henk de Vries2074 | 08-08-21 | 20:25

En als ze in die groep (Mallorca) allemaal naar elkaar gaan zitten wijzen, verklaar ze dan allemaal schuldig. Dan omgekeerde bewijslast, bewijs maar dat je het niet hebt gedaan, anders ben je schuldig.

Sitting_targets | 08-08-21 | 20:23 | 2

Voor openbare geweldpleging gaat dat al gauw op. Als je geen afstand neemt na de eerste tekenen van geweld en mee optrekt met de meute ben je al gauw de sjaak.

AlexanderVissers | 08-08-21 | 20:40

Wat bedoelt Nijman met het woordje OOK in de kop?

Piet-Kietelaar | 08-08-21 | 20:22 | 1

Ik denk: OOK als Piet-Kietelaar.

Sitting_targets | 08-08-21 | 20:27

Taakstraffen moeten ook gewoon verboden worden bij geweldsdelicten. Maar ik bespeur bij de politiek heel weinig animo om iets te veranderen aan het strafrecht. Den Haag vindt de fopstrafjes wel prima.

MAD1950 | 08-08-21 | 20:13 | 1

Helemaal eens met criminoloog Rutenfrans. Buiten de straffen die gaan volgen, zou het een aanvullende strafmaat voor landgenoten die zich misdragen in het buitenland kunnen zijn het paspoort in te vorderen voor een aantal jaren. Kortom als Nederland nog een rechtsstaat zou zijn, zoals sommigen nog beweren, dan houdt een beschaafd land z'n vuile was binnen. Een reisverbod dus!

Een vrije paling | 08-08-21 | 20:12 | 4

Zullen we stoppen bepaalde vormen van geweld zwaarder te straffen dan andere? Met dezelfde snelheid waarmee u zegt dat misdrijven tegen bepaalde personen of in bepaalde situaties harder bestraft moeten worden, zegt u dat misdrijven in andere omstandigheden minder erg zijn.

Malle moer | 08-08-21 | 21:14

@Odin | 08-08-21 | 20:21: Na uitzitten gevangenisstraf volgt de invordering van het Nederlandse paspoort blijft en blijft het tweede (buitenlandse) paspoort over. Misschien een reden voor uitzetten naar dat land land van herkomst en er hier nooit meer in.

Een vrije paling | 08-08-21 | 21:38

@Malle moer | 08-08-21 | 21:14: Nee m'n beste dat zeg ik niet.

Een vrije paling | 08-08-21 | 21:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het is toch gewoon logisch. Bij een lange gevangenisstraf kan een crimineel minder snel in herhaling vallen dan bij een korte gevangenisstraf. Dus de maatschappij is beter af bij een lange gevangenisstraf.

yeps | 08-08-21 | 20:11 | 4

@Beste_Landgenoten | 08-08-21 | 20:33: Bl... je zakt nu wel heel erg af. Amerika met miljoenen mensen in achterstandswijken die geen toekomst hebben en dus in de criminalitiet belanden en aan de drugs en wat is het ... zo'n 300 miljoen vuurwapens in omloop . Hoe kun je dat nou vergelijken ? Maar goed ,je hebt je trolgeld weer binnen en de groeten aan je opdrachtgever!

Koning BongoBongo | 09-08-21 | 07:47
▼ 1 antwoord verborgen

Het dedain van die radiojuffrouw vind ik stuitend. Je ziet d'r gewoon kijken van "laat die ouwe lul maar kletsen".

brutus68 | 08-08-21 | 20:06 | 6

Ben haar naam even kwijt maar zou deze ijskast met verve willen ontdooien!

loze stijl | 08-08-21 | 20:14

@loze stijl | 08-08-21 | 20:14: Zij jou niet.

Zwezerik | 08-08-21 | 20:21

Bij WNL maken ze goede radio. Beter dan de TV van WNL: stel kutten die in pakjes gehesen worden.

Sitting_targets | 08-08-21 | 20:26
▼ 3 antwoorden verborgen

e) Een uitzondering hierop lijkt mogelijk bij delicten die bestaan uit (bedreigingen) met geweld in groepsverband. Dan kan de aanwezigheid binnen de groep bijdragen aan het bedreigende karakter van het geweld en zodanig zwaarwegend zijn dat op grond daarvan medeplegen kan worden aangenomen. Ook een dergelijke kwalificatie vergt naar ons inzicht een extra motivering.

Lukiluuk | 08-08-21 | 20:00

Alle verdachten zijn trouwens vermogend (via papa & mama), en vluchtgevaarlijk (zie eerdere vlucht vanuit Spanje, waar in no-time tickets werden vervroegd). Lijkt mijn het prototype voor voorlopige hechtenis van de hele groep. Straks zijn deze "heren" verdwenen....

De Hoge Raad is zeer duidelijk. Als je als groep meermaals ruzie gaat zoeken om uitgaansgeweld te plegen, ben je als groep het delict aan het plegen. Je kan iemand niet hard tegen het hoofdschoppen als die niet eerder ten val is gekomen. Tegen een groep jezelf verweren is lastig. De leden van deze groep zijn strafrechtelijk aansprakelijk voor de acties van de hele groep. 01-strafrecht-advocaat.nl/juridisch-k...

Opzet is nodig om hier doodslag van te maken. Er is algemeen bekend dat bij een ernstige mishandeling mensen kunnen overlijden. Dat het ernstiger uitpakt dan beoogd, is voor rekening en risico van de daders. www.arresten.nu/eierschedelarrest-hof...

Voorbedachte rade is nodig om hier een moord van te maken. Ik vind dat die voorbedachte rade erin zit, omdat voordat deze moord nog andere mishandelingen hebben plaatsgevonden, en algemeen bekend is dat je met kopschoppen iemand kunt doden. Alle leden van deze groep hebben de tijd gehad de groep te verlaten, hebben de tijd gehad te stoppen. Er is op een bepaald moment door deze groep een BESLUIT genomen ruzie te zoeken, in plaats van te gaan feesten...

Feynman | 08-08-21 | 19:57 | 2

Zeker na de eerste partij ruzie had een verstandig man de groep verlaten.

me163komet | 08-08-21 | 20:02

"Ernstiger dan beoogd" vind ik wel een mooi concept. Hoor die Peter Plasman in de rechtszaal al verkondigen dat het beoogde doel alleen maar een blijvende handicap was en dat dat het veel minder erg maakt.

C1O2 | 08-08-21 | 20:14

Hmm. Hij zegt een aantal goede dingen. Maar ik mis ook wat.
Je moet namelijk ook straffen met het oog op de dader: Juist in een geval als dit, waar dus kennelijk elke moreel kompas ontbreekt, moet de straf dusdanig zijn dat er bij iemand een kwartje valt voordat er iemand wordt vermoord. Want als er ook maar één iemand in die groep nog net voldoende bij zijn verstand is om te weten: Degene die dit doet verdwijnt voor 25 achter de tralies, dan is te verwachten dat hij ingrijpt. Die zware straf zou echt wel erger voorkomen hebben. De strafmaat in Nederland is ondertussen dusdanig, dat mensen er niet eens meer aan denken. Een grote groep, en niemand die denkt aan de gevolgen. Zorg dat die gevolgen dusdanig zijn, dat er voortaan wel iemand aan denkt.

En wat betreft straffen met het oog op het slachtoffer, voor een filosoof mist hij eigenlijk een van de belangrijkste redenen: Het gaat niet om pure wraak, maar waar het om gaat is dat je als maatschappij daarmee een signaal afgeeft naar het slachtoffer, dat dit niet geaccepteerd wordt. Dat je, als maatschappij ziet wat voor onrecht er is aangedaan, en dat je, als maatschappij, dat onacceptabel vindt. Helaas blijft zijn huidige redenering een beetje in het persoonlijke wraak gevoel zitten.

TheEgg | 08-08-21 | 19:57

Een gezamenlijke uitvoering tijdens het feit levert al voldoende aanwijzingen voor een wezenlijke bijdrage en derhalve voor medeplegen op. Het is dan aan de verdachte om het tegendeel aannemelijk te maken.

Lukiluuk | 08-08-21 | 19:55

Vrouwen krijgen gemiddeld 60% van de straf die een man krijgt voor hetzelfde delict. Iemand daar al naar gekeken? Gelijke behandeling toch?

Frau Merkel | 08-08-21 | 19:51 | 4

@sallandstrots | 08-08-21 | 20:08:
Dat vrouwen niet mishandelen is een urban myth en het gemiddelde geldt voor alle misdrijven, niet alleen geweldsmisdrijven.

Frau Merkel | 08-08-21 | 20:35

@sallandstrots | 08-08-21 | 20:08: Vrouwen plegen flink wat geweldmisdrijven, echter wordt het grootste gedeelte nooit geregistreerd. Dit omdat er geen zichtbare schade is.

Arachne | 09-08-21 | 00:52
▼ 1 antwoord verborgen

Had Rutenfrans ook maar zo'n verhelderend blik gehad toen hij bij de Volkskrant nog linksaf zijn gat moest vegen, dan had deze discussie misschien al wat op kunnen leveren voor slachtoffers en hun nabestaanden!

TijdelijkOptimist | 08-08-21 | 19:51

Natuurijk werken zwaardere straffen wel, maar dan moet de straf ook zwaar zijn.

smdyasc | 08-08-21 | 19:50

Zachte heelmeesters.._

Watjeszijnhet | 08-08-21 | 19:49

Onrust al gebeld om die uitzending te verbieden?

Lukiluuk | 08-08-21 | 19:42

Een korte genadeloze straf is veel effectiever dan een lang begripvol staatsverblijf. Zoveel heb ik van het leven wel begrepen.

61 | 08-08-21 | 19:42

Rutenfrans, ik dacht dat dat een grap was. Niet dus.

Sinterbikske | 08-08-21 | 19:40 | 1

Is zijn voornaam Sue? Dat zou wel passen. De man heeft niet getroffen in het leven.

Frau Merkel | 08-08-21 | 19:44

Benieuwd hoe lang Chris, Rutenfrans nog op sociale media is... Want als je vermeende daders mag zoeken, mag je deze meneer natuurlijk ook opzoeken. En Antifa heeft laten zien hoe effectief dat is

NaughtiusMaximus | 08-08-21 | 19:38

Eigenijk moet je nooit klaar kunnen zijn als dader met je straf bij dit soort (levens)-delicten. Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je levenslang vast moet zitten, maar wel dat je een stempel hebt en houdt. Net als de familie. Dus als je welk vergrijp dan ook later pleegt, pakken we dit er weer bij. Of een blijvende betalingsverplichting naar de directe nabestaanden toe, misschien in de loop der tijd afbouwend maar nooit ophoudend. Al was het maar om de dader te blijven herinneren en symbolisch. Het is inderdaad veel te veel namens de dader gedacht als je zegt dat hij een keer los moet zijn van zijn verleden, terwijl de familie van die jongen levenslang heeft.

RigouReus | 08-08-21 | 19:38 | 5

die stempel bestaat al.
dat noemen we een strafblad.

ko uit groningen | 08-08-21 | 21:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens Chris Klomp, de man die zijn eigen ramen ingooit, is dit een kul argument: twitter.com/chrisklomp/status/1424077... Dus als het bepaalde journalisten niet aanstaat hoef je niks uit te leggen, dan volstaat zo'n tweet. Met die instelling wordt het nooit wat in Hilversum en bij de kranten.

Cum infamia | 08-08-21 | 19:35 | 2

Tja mijnheer Klomp: straffen werkt niet want dat werkt recidive in de hand. Niet straffen is inderdaad een stuk beter, dat heeft ons veel gebracht de afgelopen decennia.

Alsdan | 08-08-21 | 19:41

Dit beestje dan:
"@NickVeenman
Ik vind dat WNL echt een enge zender, die pushen steeds dat extreem-rechtse narratief, maar zonder het heel expliciet te zeggen. Proberen zich altijd te verschuilen achter een expert die dan ook altijd toevallig die extreem-rechtse opinie heeft."
Volgens mij kan hij activistisch-rechts en extreem-links niet goed uit elkaar houden.

Frau Merkel | 08-08-21 | 19:48

Die dame lijkt in haar vraagstelling haast te sturen op dát wat hier nou precies altijd fout gaat. Het pamperen van kwaadwillenden, zij het criminelen, ideologen, politici of noem maar op. Rekening houden met deze kwaadwillenden kweekt kwaadwillenden.

NiCeY | 08-08-21 | 19:33 | 3

Ik denk dat deze dame dit journalistiek goed aanpakt gezien de insteek van haar gast. En deze man pareert met verve.

Alsdan | 08-08-21 | 19:36

@Alsdan | 08-08-21 | 19:36: Duh. Hoezo journalistiek. Mijn indruk is dat ze zichzelf te beleefd vindt om de beste man te onderbreken - maar wat ze van hem vindt is wel duidelijk te zien aan de lichaamstaal. "Seniele oude gek". Zoiets. Het woord heksenjacht vond ik niet helemaal passen, iemand?

Otto Normal | 08-08-21 | 19:57

@Alsdan | 08-08-21 | 19:36:
Lijkt te sturen. Intonatie en houding.
De heer Rutenfrans is in deze 'meningenhoek' een verademing qua rationeel realisme.

NiCeY | 08-08-21 | 20:02

Die beste kerel had gele goede dingen te zeggen en kraakte een paar harde noten.

Een zo een noot is waar ik zelf tegen aanliep. Slachtoffer geweest van een geweldsmisdrijf. En OM presteerde het om haar werk niet te doen. Ging de zaal in met het minimale van het minimale. En dus ging de rechter mee in de maximale straf die werd geëist. Die beste rechter had best hoger if zwaarder willen straffen, alleen Kim dat nu niet want OM ging niet voor maximaal. Feitelijk een hamerstuk. Alleen in als slachtoffer voelt jaren later nog steeds niet genoegdoening. Die man is gewoon te licht bestraft, effe schoffelen en dat was het dan.

En dat zegt die criminoloog dus ook, als OM beter haar best doet, dan gaan rechters daar gewoon in mee. Alleen OM doet haar werk niet. Geeft het bij voorbaat al op, gaat op stoel advocaat zitten met verzachtende omstandigheden. (Was bij mij ook, man had al wat op zijn kerfstok, alleen dat was al zo lang geleden dat werd hem niet aangerekend.... Door de OvJ!!)

Nee, ik moet mijzelf voorhouden dat rechtssysteem werkt, dat als ik ooit nog in zo een situatie kom ( hopelijk niet) dat ik niet zelf recht in eigen hand neem.
En da's verdomde lastig, want ben zeer teleurgesteld in de rechtspraak.

PS! Voornaamste reden was dat mijn verwondingen mee viel. Laat ik duidelijk maken dat ik onwijs veel geluk heb gehad dat ik dit verhaal na kan vertellen. Dit had echt heel anders kunnen zijn!

Harvey2Face | 08-08-21 | 19:31 | 1

Volgens mij mag een rechter zwaarder straffen dan het OM eist. De rechter mag de tenlastelegging niet veranderen, de straf wel. De rechter mogen ook wel eens op realiteitscursus.

Frau Merkel | 08-08-21 | 19:49

We leven in gefeminiseerde samenleving en van leven begrijpen we niet zoveel...
https://quotefancy.com/media/wallpaper/3840x2160/2417694-Carlos-Castaneda-Quote-Men-have-to-be-hooked-Women-don-t-need-that.jpg

Zwezerik | 08-08-21 | 19:31

Oude witte man!

Jezus_Boeddha | 08-08-21 | 19:30

Delict is als groep gepleegd. Het OM hoeft helemaal niet aan te tonen wie de fatale trap gegeven heeft. Dit is groepsgeweld, dat geeft groepsaansprakelijkheid. Ze zijn allemaal minimaal medepleger. jure.nl/ECLI:NL:PHR:2017:210

Feynman | 08-08-21 | 19:29 | 5

@Feynman | 08-08-21 | 19:47:
Dan praat ik even langs je heen, ik doelde op de uitspraken gecombineerd met doodslag/moord etc. Groepsaansprakelijkeheid komt dan eigenlijk alleen voor bij vooraf ''geplande'' gebeurtenissen waarbij vooraf/tijdens het misdrijf duidelijk is wat er gaat beuren. Het dossier waar je naar refereert kent een inkoop van wapens, planning met vluchtauto's etc. Het is dan lastig terug te vallen op dat je niet wist wat er zou gaan gebeuren. Dat is bij een vechtpartij met dodelijke afloop natuurlijk wel anders. Zo ver ik weet is nog nooit iemand veroordeelt voor doodslag zonder aantoonbaar effectief te hebben bijgedragen aan het overlijden van het slachtoffer.

mmx | 08-08-21 | 19:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Klare taal vanuit logisch verstand. Het bestaat nog.

RayHolland | 08-08-21 | 19:23 | 1

Helemaal mee eens. Het kan zijn dat straffen maar ten dele werkt, maar je start wel met als overheid en als samenleving een signaal af te geven dat het klaar is en niet meer gepikt wordt. Doe het, en we pakken je, en we pakken je hard. Bijkomend voordeel van een zware straf, is dat je ze een hele tijd niet in de maatschappij hebt en als ze vrijkomen het testosterongehalte al wat is gedaald door de leeftijd.

Alsdan | 08-08-21 | 19:34

Mbt tot de dodelijke 'kopschopperij' in Spanje ben ik van mening dat we Amerikaanse straffen toe moeten passen, dus '25 to life', waarbij de dader voor minstens 25 jaar achter tralies gaat, en het zo rond zijn vijfenveertigste nog eens mag proeven van de vrijheid die hij nu zo overduidelijk niet aan kan.
Helpt niet? Je beschermt de maatschappij de eerste vijfentwintig jaar tegen verder kopschoppen door deze dader, en je geeft er een duidelijk maatschappelijk signaal mee af dat dit niet geaccepteerd wordt en de prijs dientengevolge bijzonder hoog is.

me163komet | 08-08-21 | 19:23 | 8

@Alsdan, leg dat maar uit aan de familie van het slachtoffer...... geen auto ongeluk of arbeidsongeval, dodelijke ziekte, of een duwtje waarna iemand ongelukkig valt, maar door volkomen zinloos geweld zonder een duidelijke aanleiding.
Doelbewust bij iemand die al uitgeschakeld op de grond ligt zijn hoofd weg proberen te trappen alsof je op de voetbal een penalty neemt. En dat terwijl er toch door de loop van de afgelopen decennia legio voorbeelden zijn dat dit heel vaak een fatale afloop heeft; het slachtoffer eindigt als een kasplantje in de rolstoel of overlijdt.

me163komet | 08-08-21 | 19:56

@Osdorpertje | 08-08-21 | 19:42: Niemand heeft mij ooit als tandheelkunde student of als praktiserend smoelensmid ooit naar een strafblad gevraagd ,waar haal je deze kul eigenlijk vandaan..?

Smoelensmid | 08-08-21 | 19:56

Hear, hear.

Schweinchen Dick | 08-08-21 | 22:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Logica, gezond verstand en rechtvaardigheid.
Helaas is dat allemaal wel nogal vorige eeuw.

Poesmobiel | 08-08-21 | 19:18 | 1

Als vrouwe justitia een kerel was dan waren de rapen gaar geweest.

frickY | 08-08-21 | 19:21

Dat we hier tegen orthodox-links daderpamperen zijn, maakt nog niet dat de herinvoering van de schandpaal een goed idee is. Leidt vooral tot willekeur en verharding.

Panos88 | 08-08-21 | 19:17 | 8

De middeleeuwse schandpaal is wellicht wat overdreven maar de digitale manier in deze uitzonderlijke gevallen is een mooie tussenvorm tussen die schandpaal enerzijds en het paaien van daders aan de andere kant van het spectrum.
Het OM acteert en presteert niet. En op hun geweeklaag is een mooi spreekwoord van toepassing:
"Tracht eigen schuld niet goed te maken met kwaad dat gij van and'ren weet. De modder op des naasten mantel is nimmer zeep voor uw kleed. "

Bakkeleures | 08-08-21 | 20:40

Harvey + 1

De paus | 08-08-21 | 21:15
-weggejorist-
Der Doktor | 08-08-21 | 21:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Back up uit (voormalig) linkse hoek? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Edit: zijn twitter even doorgenomen. Hij staat aan de goede kant van de lijn. Realist.

goedverstaander | 08-08-21 | 19:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino