Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Inhoudelijke behandeling kopschopkakkers (VIII) - DE STRAFEIS

Hier dag 1, hier dag 2, hier dag 3, hier dag 4, hier dag 5, hier dag 6, hier dag 7, vandaag DE STRAFEIS

Dag van de waarheid in de zaak tegen de negen kopschopkakkers uit Hilversum, die op vakantie-eiland Mallorca in een ongenadige explosie van geweld meerdere mensen total loss hebben getrapt en geslagen. Carlo Heuvelman overleefde de aanslag niet. Veel is nog onduidelijk: Sanil Boughlalah, Mees Telkamp en Hein Busschers worden gezien als de hoofdverantwoordelijken voor de dood van Carlo, maar de groep van negen (ook Daan van Stapele, Kaan Birinci, Lukas Onrust, Stan Franken, Martijn Tibbe en Lars van den Hoed) houdt zich aan de omerta, waardoor de familie van Carlo achterblijft met tranen, vragen en onduidelijkheid. Na zeven inhoudelijke zittingsdagen vandaag het requisitoir van de officier van justitie, eindigend met de strafeis. Belangrijk: of de verdachten worden berecht onder het jeugd- of volwassenenstrafrecht. Ze waren ten tijde van de knokpartijen weliswaar meerderjarig, maar de rechter zou ervoor kunnen kiezen ze toch te berechten onder het jeugdstrafrecht. Zitting begint zo, strafeis volgt ergens begin van de middag. Updates volgen - LATER MEER.
UPDATE - We gaan beginnen. Officieren denken vier uur nodig te hebben
UPDATE - OM: VOLDOENDE DUIDELIJK WIE ZICH SCHULDIG HEEFT GEMAAKT AAN DODELIJK GEWELD TEGEN CARLO

UPDATE - OVJ EIST 8 JAAR CEL TEGEN MEES TELKAMP EN HEIN BUSSCHERS
UPDATE - OVJ EIST 10 JAAR CEL TEGEN SANIL BOUGHLALAH
UPDATE - 1,5 jaar voor Daan van Stapele, 180 dagen voor Kaan Birinci (93 vw), 180 dagen voor debieltje Lukas Onrust (162 vw), 180 uur taakstraf voor Stan Franken, 150 uur taakstraf voor Lars van den Hoed. Martijn Tibbe krijgt vrijspraak.

Reaguursels

Inloggen

Debieltje Lukas Onrust komt er goed vanaf. Zijn die 18 dagen onvoorwaardelijk omdat ie weigerde zijn bek open te trekken over de hoofddaders?

Gladiator Fap | 17-10-22 | 20:20

Hoe kan zo'n lamlul als Seniel Boughlalah topadvocaat Peter Plasman betalen? Die vader van Seniel is toch een doodordinaire patatbakker? En het lijkt me niet dat de rechtsbijstand deze advocaat betaalt.
Complimenten aan het OM en dat mag ik als oud-OM'er best zeggen denk ik.

Dameskonijn | 17-10-22 | 19:20 | 1

Dat mag, maar laten we de huid niet verkopen voor de beer is geschoten ; de rechter moet nog uitspraak gaan doen, en dan kan het wel eens heel hard tegen gaan vallen.

me163komet | 17-10-22 | 20:41

Toch is het jammer dat ze daar niet stomtoevallig Rico Verhoeven tegen het lijf zijn gelopen inplaats van Carlo Heuvelman.

Here's Freddy | 17-10-22 | 18:20 | 1

echt he, karma is a bitch

ptrck | 17-10-22 | 19:39

Er zit in elk geval 1 maximale eis van 10 jaar bij met wellicht vrijlating na 8 jaar en 2 eisen van 8 jaar. Hoe lang ze daarvan dan moeten zitten nog niet gevonden. Wanneer de rechters dat nu ook aanhouden ben ik benieuwd of toch niet 1 van de drie iets gaat bekennen. Maar er is ook een kans dat ze elkaar gaan aanwijzen en dan gebeurt er natuurlijk niets.
Degenen die met lagere straffen ermee wegkomen komen naar mijn smaak er dan wel gemakkelijk mee weg. Hopelijk vinden de rechters dat ze het zwijgen hadden moeten doorbreken en legt die ze hogere straffen op dan de eis van het OM.

Jan, Leiden | 17-10-22 | 17:41

Sneu dat Saskia weer moet uitleggen aan de bevolking van de domste krochten van het internet dat ze in Nederland wonen en gewoon te weinig weten om eigenlijk mee te mogen praten.

Ben wel een beetje verbaasd over de nogal pittige strafeisen van 8 tot 10 jaar voor de hoofdverdachten. Het laat wel een beetje zien dat het openbaar ministerie meer zeker van hun zaak dan verwacht. De rest lag overigens wel in de lijn der verwachtingen.

Theodorus.Goldbach | 17-10-22 | 17:37 | 2

De nabestaanden van Carlo hebben levenslang. Dat is pas pittig.

Here's Freddy | 17-10-22 | 17:53

@Here's Freddy | 17-10-22 | 17:53: ik denk dat hij pittig bedoeld in de zin van dat het nog lastig is om alles hard te maken. Maar goed.

Omebert | 17-10-22 | 18:26

Mij intrigeert nu vooral de situatie van Martijn Tibbe. Heb je gelukkig vrijspraak gekregen.... Ben je ondertussen wel onderdeel van het process geweest, leven is overhoop gehaald en je "vrienden" gaan enkele jaren zitten. Vrijspraak gewonnen en toch nog verloren.

Dude heb je eten | 17-10-22 | 16:39 | 3

Hij had ook zijn mond open kunnen doen...

TheEgg | 17-10-22 | 16:49

Martijn Tibbe zal voor de rest van zijn leven bij ieder sollicitatiegesprek dezelfde vraag krijgen: "Wie gaf nou die fatale schop? Zeg het eens. Je was er zelf bij. Ah, kom op nou." Voor hij te horen krijgt dat de functie helaas al vervuld is.

Osdorpertje | 17-10-22 | 17:12

@Osdorpertje | 17-10-22 | 17:12: Dit soort jongetjes hoeven niet te solliciteren, pa zorgt wel voor een baantje binnen zijn kennisenkring.

louis6227 | 17-10-22 | 17:34

Die broer van Kaan Birinci ( je weet wel die ene die getuigenbedreiger) is trouwens ook een eersteklas patser, kijk zijn instagram profiel maar eens

Lornemalvo1234 | 17-10-22 | 16:09 | 1

Instagram?

Omebert | 17-10-22 | 18:28

Eigenlijk is het spijtig dat we niet bij uitzondering de mogelijkheid hebben om straffen te 'stapelen'. Dus én voor doodslag én poging tot doodslag én openlijke geweldpleging, of iets dergelijks.

Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:49 | 1

Waarom dat niet kan vind ik maar raar

Omebert | 17-10-22 | 18:28

Gezien de huidige diversiteitswokewaanzin is het niet gerechtvaardigd de allochtoon de hoogste straf te geven, maar gewoon allemaal minimaal 10 jaar.

B.agger | 17-10-22 | 15:45 | 1

Klopt maar als we het even bekijken vanuit de hedendaagse realiteit sta ik er weer niet van te kijken dat hij de aanstichter schijnt te zijn.

Urbanus_2.0 | 17-10-22 | 15:51

Advocaat Peter Plasman van Sanil B. vindt een eis van 10 jaar buiten proportioneel (AD).

Ach weet u meester Plasman: buitenproportioneel is het feit dat uw cliënt een duidelijk aandeel heeft gehad in het doodschoppen van Carlo Heuvelman.

MK27 | 17-10-22 | 15:44 | 1

Ik vond het doodschoppen van iemand omdat iemand anders zin had in een knokpartijtje ook buitenproportioneel.

TheEgg | 17-10-22 | 16:48

Dit is echt heel triest, matige strafeisen.
Trek hier vervroegd vrijlating vanaf en er blijft 7 jaar over en dat voor iemand dood trappen zonder spijtbetuiging.

vierbier | 17-10-22 | 15:40 | 1

Minimaal 8 en dan nog met voorwaarden. Ook meermaals uitgelegd.

Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:49

Jammer, waarom niet allemaal 10 jaar cel, ze zwijgen. Zwijgen is toestaan, allemaal de zwaarste straf. Kunnen ze lekker met zijn allen 10 jaar brommen. Dit is de eis, de rechter zal ze wel geen straf opleggen want ze zijn zielig.

EmilioEsteves | 17-10-22 | 15:37 | 5

@Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:52: OK, zou best kunnen. Maar allemaal houden ze hun mond. Niemand spreekt vrijuit. Allemaal drukken ze hun neus en proberen hun straf te ontlopen. Als je zo´n grote knul bent om iemand met je volle verstand dood te schoppen moet je ook een vent zijn en zeggen. Ja, ik heb Carlo doodgeschopt. Helemaal tof zou zijn, als ze allemaal zeggen dat ze schuldig zijn aan zijn dood. Het samen uit, samen thuis principe.

EmilioEsteves | 17-10-22 | 18:01

Je mag toch zwijgen? Dat is volgens mij een grondrecht. Wie eist bewijst.

Omebert | 17-10-22 | 18:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Sneu zoals Saskia Belleman per Twitter wordt benaderd. Wellicht wordt het tijd voor een Social Media tekstvaardigheidsbewijs. Dat zou internet veiliger kunnen maken.

Charles Swietert | 17-10-22 | 15:00 | 4

Saskia reageert helaas vaak ook snibbig en uit de hoogte op tweets.

ClintOstwald | 17-10-22 | 16:04

@ClintOstwald | 17-10-22 | 16:04: En vaak volkomen terecht. Ze is verslaggever. Doet dat uitstekend. En dan krijg je van die idioten die met haar een discussie willen aangaan over de rechtvaardigheid van de straffen of andere nutteloze discussies. Verslaggever, laat haar haar werk doen. Geweldig dat ze af en toe nog vragen beantwoord. Maar dat geëikel van mensen met een mening... Prima dat je er een hebt, maar ga de verslaggever (die verder overduidelijk geen enkele invloed op het vonnis heeft) er niet mee lastig vallen.

TheEgg | 17-10-22 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

Geen verkeerde eis. Kan mij nog ergens eind jaren 70 herinneren. In Schagen werd een jongen voor de ingang van een discotheek "gewoon om niets" doodgestoken door een gast uit Den Helder. Gast uit Den Helder was berucht om zijn gewelddadige verleden. Kreeg uiteindelijk slechts 4 jaartjes gevangenisstraf.

enkelereisretour | 17-10-22 | 14:51 | 1

Wim of Willem Roubos was het slachtoffer.

Quattro Stagioni | 17-10-22 | 15:40

Heeft iemand al tegen Saniel gezegd dat de rechter ook MEER kan opleggen?

Wodan-de-knuffelbeer | 17-10-22 | 14:35

Mogen ze het hoger beroep in vrijheid afwachten of hoe zit dat ?

Het instellen van hoger beroep heeft geen effect hierop. Dit betekent simpelweg dat wanneer iemand in vrijheid zijn zaak heeft mogen afwachten en de zaak bij de strafrechter heeft bijgewoond, hij bij de uitspraak meteen vastgezet wordt

Wattman | 17-10-22 | 14:24 | 4

@John McClane | 17-10-22 | 14:28:

Och natuurlijk, goede morgen Wattman.

Is pas de eis...

Wattman | 17-10-22 | 14:29

@Wattman | 17-10-22 | 14:29: wel leuk voor ze dat ze weten wat er boven hun hoofd hangt. En Saniel, als je dit leest, de rechter kan ook MEER opleggen. Slaap lekker straks.

Wodan-de-knuffelbeer | 17-10-22 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

En de schadevergoeding?

MAD1950 | 17-10-22 | 14:22 | 2

Die is al gevraagd toch, vorige week. Toekenning komt bij de uitspraak.

John McClane | 17-10-22 | 14:28

Hoeveel pikt onze overheid/ belastingdiens eigenlijk in van zo'n schadevergoeding, die zij als 'plotselinge financiële meevaller' beschouwd?

klimgek | 17-10-22 | 16:19

Mensen : is slechts eis. Eerst maar eens kijken wat het echt wordt en daarna hoger beroep afwachten. Dus voorlopig nog niks beslist.

Kattie | 17-10-22 | 14:21

Redelijke eis tegen dit groepje uitschot. Ik hoop dat de ouders net zo geschrokken zijn als hun kindertjes. Heb je dat nou opgevoed? Kennelijk wel dus, beunhazen.

HerzlichWillkommen | 17-10-22 | 14:00 | 6

@Whmm | 17-10-22 | 14:40:
Dronken knokken??!?! Spoor jij wel, er is iemand doodgeslagen, dat is moord dan is 10 jaar niets. Jij bent zelf zeker ook zo'n sociopaat die op zaterdagavond met zijn vrienden een hulpeloos iemand kapot slaat.

Stijlloze nick | 17-10-22 | 15:10

@Stijlloze nick | 17-10-22 | 15:10:
Waarschijnlijk parels voor de zwijnen, maar bij moord moet er voorbedachte rade worden bewezen, en dat kan hier niet.

Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:33

@Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:33:
Pedant semantisch geleuter noem ik geen parels hoor.

Stijlloze nick | 17-10-22 | 16:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Hogere straffen dan ik verwacht had. Nu hopen dat de rechter hierin meegaat.

brutus68 | 17-10-22 | 13:53 | 1

Dat mag je hopen, de rechtspraak in Nederland is net zo voorspelbaar als de roulettetafel in het casino.

Wattman | 17-10-22 | 14:22

Ben benieuwd of de omerta nu nog standhoudt.

J.Luns | 17-10-22 | 13:53 | 2

Precies. Als ze een paar jaar moeten brommen gaat een van die rijkeluiskinderen wel zingen…

Spiderman1 | 17-10-22 | 14:47

Zeker. Hopelijk begint het nu te wringen in de hoofden en gaan ze praten.

Repliek_in_stijl | 17-10-22 | 16:38

Drie krijgen een straf, waarvan de hoogte nog moet worden bepaald. De “strafeis” voor de anderen komt ongeveer neer op vrijspraak.

Ridde Rogter | 17-10-22 | 13:52 | 1

Ook al zouden ze bij deze straffen niet lang hoeven te brommen, vrijspraak is het geenszins. Krijgen allemaal een strafblad bij veroordeling.

J.Luns | 17-10-22 | 13:54

Sanil B moet het ook positief zien: 10 jaar lang hoeft de thermostaat niet aan

Waakvlam | 17-10-22 | 13:49 | 1

En gratis kost en inwoning.

Nico_the_Sparrow | 17-10-22 | 14:27

In gijzeling nemen totdat ze praten.
'Maar dat zou kunnen leiden tot levenslange opsluiting omdat ze niet willen praten.'
Jij heb het begrepen!

Vladmydia | 17-10-22 | 13:48 | 1

Eh ja, zo werkt het hier gelukkig niet..

Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:36

19 jaar geëist tegen Sanil Boughlalah. En de rest is ook niet mis te verstaan. Hulde OM, mag ook een keer gezegd worden. En ja, ik weet het, dit is alleen nog maar de eis, maar toch. Bam, in da face!

Deksmaat | 17-10-22 | 13:47 | 3

10 jaar. Tikfoutje van mw B.

c.onjo | 17-10-22 | 13:48

10.

John McClane | 17-10-22 | 13:48

Shit.

Deksmaat | 17-10-22 | 13:50

Het zijn nog maar eisen, maar toch.. niet echt flutstrafjes.

John McClane | 17-10-22 | 13:45 | 5

@MK27 | 17-10-22 | 13:51: aftrek van voorarrest is geen cadeautje, die tijd hebben ze toch al in bak gezeten. De hoofddaders (volgens de bewijzen) hebben dikke eisen gekregen.

John McClane | 17-10-22 | 13:58

@John McClane | 17-10-22 | 13:58: En ze hebben nauwelijks in voorarrest gezeten, want ze zitten al de hele tijd thuis. (eentje hebben ze weer net terug ion de bak gegooid omdat ie zich niet aan de voorwaarden had gehouden)

TheEgg | 17-10-22 | 14:31

Hoge, maar terechte eisen voor een Gooise groep jongens die de hele avond al ruzie aan te zoeken was. 'What goes around, comes around'.

ClintOstwald | 17-10-22 | 16:08
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Kale dodo | 17-10-22 | 13:36 | 3

Alle verdachten even zwaar straffen voor de dood van Carlo Heuvelman: dat kan dus volgens de wet niet.

Volgens de OvJ hebben op Martijn T. na alle verdachten zich op enig moment schuldig gemaakt aan het gezamenlijk plegen van openlijk geweld.

Hein B., Mees T. en Sanil B. ,,een aandeel gehad in het excessieve geweld tegen Carlo: zware mishandeling met voorbedachte rade en met de dood tot gevolg maximaal 15 jaar.

Volgens de OvJ hebben op Martijn T. na alle verdachten zich op enig moment schuldig gemaakt aan het gezamenlijk plegen van openlijk geweld: significante en wezenlijke bijdrage aan het geweld geleverd aan openlijke geweldpleging met zwaar letsel tot gevolg = maximaal 9 jaar.

Wat zal tegen de kopschoppersclan geëist worden en uiteindelijk effectief worden opgelegd?

MK27 | 17-10-22 | 13:24 | 1

Het is nu al meerdere keren uitgelegd dat een groep weldegelijk op dezelfde wijze gestraft kan worden, dus dat kan wél.

Maar, dan moet je wel als eiser (OM) bewijzen dat de hele groep een gelijk aandeel heeft gehad, daarvan is hier geen sprake.

Pontius Vulgaris | 17-10-22 | 15:47

Allemaal 20 jaar bruto... Korting kun je verdienen door te praten.

Pittzz | 17-10-22 | 13:23

Die ouders van dit tuig met hun " damage control " houding.

Pa & Ma Boughlalah, Telkamp, van Stapele, Birinci, Busschers, Onrust, Franken, Tibbe en van den Hoed:

U zou ingesmeerd met pek & veren op een kar door de stad gereden moeten worden. Shame on you !!

Ervaringsdeskundige | 17-10-22 | 13:19 | 3

Ach ja, opvoeden en een voorbeeld zijn voor je kids is voor dit soort lieden een no go zone. Dan krijg je dus dit gedrag.

MK27 | 17-10-22 | 13:26

Die moeders kaal scheren en vaders in d'r blote reet op die kar door de stad, Inderdaad helemaal geen gek idee.

Waakvlam | 17-10-22 | 13:50

Verdachten kunnen volgens de wet niet allemaal even zwaar bestraft worden. Helaas.

usb stok | 17-10-22 | 13:15 | 1

Mogen de kopschoppers m.u.v. Hein B., Mees T. en Sanil B. (=zwaar straffen) en Martijn T. (niet deelgenomen) allemaal q maand aftrek krijgen van de maximale straf.....

MK27 | 17-10-22 | 13:28

Laat ze het politieonderzoek en de rechtzaak uit eigen zak betalen, of die gooise ouders van ze. Dat heeft volgens mij ook nog een paar miljoen gekost.

Hiesjes | 17-10-22 | 13:08

Denk dat de rechter eens korte metten gaat maken met deze sgn lievertjes, als dat zo allemaal hoor.

alki | 17-10-22 | 12:46 | 1

Zitten slapen toen trias politica werd uitgelegd?

HankHill | 17-10-22 | 14:06
-weggejorist-
Nicolas1954 | 17-10-22 | 12:33 | 1

@Theodorus.Goldbach 12.06

Ik heb niet gezegd dat ik de Nederlandse straffen nu per se laag vindt, laat staan dat ik pleitte voor strengere straffen of een oog om oog tand om tand benadering of die zou goedpraten. Als u mijn reactie goed zou hebben gelezen, dan had u dat geweten.

Verder heeft de straf die uiteindelijk wordt opgelegd en het feit of er überhaupt een straf voor iets wordt opgelegd wel degelijk invloed op het al dan niet plegen van strafbare feiten, ook al is deze niet doorslaggevend. Verder is en blijft een straf een vorm van vergelding. Die moet mijns inziens wel in verhouding staan tot datgene wat is begaan. Dat is geen pleidooi voor zo streng mogelijk straffen, maar wel een argument voor het rekening houden met de ernst van het feit bij het bepalen vam de hoogte van de straf, ook omdat de dader wel iets moet merken qua bestraffing voor datgene wat hij heeft gedaan. Dat was ook meteen mijn punt: dat (te) streng straffen niet werkt, maar niet of te licht straffen (even in het midden latend wat te licht is, aangezien dat ook afhangt van de situatie) ook kwalijk kan zijn.

En tuurlijk, je wilt niet dat mensen erger uit de gevangenis komen dan dat ze erin gingen, maar dat is ook waarom er in de gevangenis aan resocialisatie wordt gewerkt, wat toch een goede zaak is. Dat, in combinatie met een straf die qua lengte recht doet aan de gegeven situatie (niet te lang, niet te kort zijn, wat afhangt van de situatie) lijkt mij nu niet iets waar je op tegen kunt zijn.

countus | 17-10-22 | 12:23

Gezien hun achtergrond (het milieu waarin dit overtreffende geweld 'logisch' wordt geacht) en de mate waarin ze omerta plegen; kunnen ze zeker tot voorbeeld gemaakt worden. Zwaarder straffen kan als keerpunt dienen tegenover anderen die zulke geweldplegingen nog niet schromen.

GeheidEenGeit | 17-10-22 | 12:22 | 1

Welk milieu bedoel je?

Sjors W. | 17-10-22 | 14:10

Zeg schreeuwerts, rechtspraak is bedoeld om recht te spreken. Niet om iemand te straffen. Zit een verschil in.

mundusvultdecipi | 17-10-22 | 12:16 | 11

@Wilhelm Tell | 17-10-22 | 12:31: Ook het beschermen van de samenleving is een doel.

Sinterbikske | 17-10-22 | 13:08

O daarom noemen ze het strafrecht, ja ja ik snap het.

John McClane | 17-10-22 | 13:44
▼ 8 antwoorden verborgen

Staan de schoffels al klaar ?

Nietgek | 17-10-22 | 12:15

Het klinkt bijna als een executie.

Ik kan me niet voorstellen zelf ooit een medemens zoiets aan te doen. Niet als diegene niet zelf de aggressor is, tegen bijvoorbeeld mijn kinderen.

frickY | 17-10-22 | 12:10

Ik denk wel dat het OM er met gestrekt been in gaat, maar ik vrees dat er niet veel van de strafeis overblijft. Ik verwacht dat de rechter ze allen slechts veroordeelt voor openbare geweldpleging, met wellicht een zwaardere straf (met doodslag als gevolg) voor Sanil vanwege dat DNA op de schoen van Carlo.
Maar dat laatste moet ik nog zien.

Ridde Rogter | 17-10-22 | 12:03

Bijgestaan = meegedaan. Zeker als iedereen zijn mond houdt. Strafeis: 20 jaar tegen ALLE betrokkenen.
Moeten ze maar gaan praten.

Leffe Blonde | 17-10-22 | 12:02 | 1

strafeis (vanuit OM) is wat anders dan daadwerkelijke straf (door de rechters).

Sp1tz | 17-10-22 | 12:10

Volgens mij kan je de groep niets kwalijk nemen, ze hadden gedronken en er was groepsdruk. En misschien had Carlo wel gespuugd. En er stonden allemaal meisjes omheen waardoor ze een beetje wilde opscheppen enne enne enne Ik wacht nog op verdere fantasie van de advocaten.

jan huppeldepup | 17-10-22 | 11:51 | 4

Waar is tante Sas?

Yarni | 17-10-22 | 12:01

On point per usual

mundusvultdecipi | 17-10-22 | 12:28

Dronkenschap is tegenwoordig een verzachtende omstandigheid, want dan ben je minder toerekeningsvatbaar en kon je niet meer weten dat je geen 200 op de snelweg mocht rijden of iemand voor zijn kop mocht schoppen. Ziets is het geloof ik.

snakedogman | 17-10-22 | 17:23
▼ 1 antwoord verborgen

Samen uit, samen thuis, samen 10 jaar de bak in

Ooknietaltebest | 17-10-22 | 11:49 | 2

Daar zal het wel ongeveer op uitdraaien, althans als u de som van alle individuele straffen bedoelt.

Ridde Rogter | 17-10-22 | 11:55

Dat bedoel ik niet en hoop ook niet dat wat u denkt echt gaat gebeuren

Ooknietaltebest | 17-10-22 | 12:10

Nouja zeg...
Ik zit zo op de bank een beetje gedachteloos met touw te spelen en zo maar poef, opeens liggen er 3 stroppen hier op schoot.
Weird.

Graaisnaaiert | 17-10-22 | 11:48

Geen bekentenis, geen openheid, wel beschermen van hun criminele bendegenoten dus nul berouw of spijt van een laffe moord. Dat hoort in de straf tot uiting te komen.

Blauwpetje | 17-10-22 | 11:39 | 1

Ik begrijp ook niet dat dar niet 'deel uit maken van een criminele organisatie' van gemaakt wordt.
Allemaal aanwezig bij het plegen van een misdrijf. Allemaal de sjaak.

Johanvb | 17-10-22 | 11:56

Zet de schoffels maar klaar.

Cor Zakov | 17-10-22 | 10:58 | 2

En daarna naar kickboksles.

slim blontje | 17-10-22 | 11:02

Geef de nabestaanden van Carlo een schoffel en laat ze 2 minuten alleen met de daders (om uit te leggen hoe je onkruid verwijdert he Joris).

Kaal-dik-en-lelijk | 17-10-22 | 11:37

Allemaal 25 jaar klaar.

kuus | 17-10-22 | 10:43 | 1

Als ik onze Saskia lees: "het OM puzzelde bij elkaar wat zich heeft afgespeeld..." dan vrees ik het ergste. Overtuigend bewijs? Als ik advocaat was van de verdachten lachte ik stiekem in mijn vuistje.

flyonthewall | 17-10-22 | 11:46

Er is een verschil tussen zwijgen omdat je niet hoeft te helpen bij je eigen veroordeling en zwijgen om anderen te beschermen in ruil voor hetzelfde soort bescherming. Bij het eerste maak je gebruik van je persoonlijke rechten, bij het laatste pleeg je meineed en obstructie. Aangezien het hier over een groep gaat, waarvan met grote zekerheid minstens één van de kandidaten de uiteindelijke doodschop heeft gegeven én dat de hele groep wéét wie dat was of waren, zou mijns inziens het zwijgen juist belastend moeten werken. Naar volwassenen recht veroordelen (waarom zou een rechter überhaupt voor kinderrecht kiezen als ze bij de daad meerderjarig waren?) en door het gezamenlijke zwijgen gewoon állemaal als hoofddader berechten. Maximale straf voor dit tuig. Anette Onrust kan dan weer een boekje schrijven: topcrimineel in 7 trappen. Misschien verkoopt deze dan wel...

Gladiator Fap | 17-10-22 | 10:36 | 5

@oblix | 17-10-22 | 10:58: Prima, helemaal mee eens zelfs! Maar dan wel "on top" en niet "in plaats van". Kortom: éérst de straf en voed ze daarna maar weer op.

Gladiator Fap | 17-10-22 | 11:10

@oblix | 17-10-22 | 10:58: Mijn voorkeur zou zijn dat moment te laten samenvallen met de terugkeer van Carlo Heuvelman in de maatschappij.

Blauwpetje | 17-10-22 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Als daders meerderjarig zijn, waarom zou je ze als minderjarigen willen berechten? De logica ontgaat me. Is het het nieuwe medelijden met de dader, "want dader is ook slachtoffer"? Is het puur nepotisme? Ik snap zoiets niet.

Deksmaat | 17-10-22 | 10:32 | 5

nepotisme zeker niet, maar ze kijken dan naar de geestelijke ontwikkeling en welk niveau de verdachte heeft, 18 jr is geen harde grens daarin. Ontwikkeling gaat in principe tot een jaar of 25 door.

Sp1tz | 17-10-22 | 10:51

Het is in theorie mogelijk dat hij het denkvermogen van een reptiel had (vooral op het moment van moorden) maar hoe denk een reptiel?

Geilbaard | 17-10-22 | 11:23

Je kunt je tegenwoordig ook als volwassene identificeren als minderjarige. Gaat allemaal om hoe je je voelt weet je, net als de m/v in je paspoort.

snakedogman | 17-10-22 | 17:27
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Crankhead | 17-10-22 | 10:31 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

Deze knapen hadden in Spanje berecht moeten worden voor doodslag in vereniging en daar ook hun straf moeten uitzitten.
Nu kijken we naar wat een Nederlandse rechterlijke macht, welke overwegend gelieerd is aan het D66 gedachtengoed, vermag in deze trieste casus.

Eppo | 17-10-22 | 10:21 | 3

Eens. Deze rechtszaak in Nederland te voeren slaat nergens op.

Trekhaas | 17-10-22 | 10:29

Ik snap die Spanjaarden ook wel. Die denken 'Nederland, neem je afval terug'. Dat is een eerlijk standpunt, zouden wij ook veel vaker moeten doen. Helaas is Den Haag de hoofdstad van het recht en moeten we alles hier aanvaarden want rechtvaardig.

HerzlichWillkommen | 17-10-22 | 10:40

Nou in Spanje zijn de straffen echt niet hoger en tegenwoordig zijn de celverblijven aldaar bijna de evenkie van de Nederlandse.

SolidRock | 17-10-22 | 14:21

"Ze waren ten tijde van de knokpartijen weliswaar meerderjarig, maar de rechter zou ervoor kunnen kiezen ze toch te berechten onder het jeugdstrafrecht" - hier is ook alles mee gezegd. Typisch Nederland dit.

Harrie Nak | 17-10-22 | 10:18 | 6

@Harrie Nak | 17-10-22 | 10:33: De ontwikkeling is niet af? Bij dit soort figuren is hij niet eens begonnen...

Gladiator Fap | 17-10-22 | 10:40

@Harrie Nak | 17-10-22 | 10:33:

Zulke jongeren ja. Dan hebben we het m.i. over meerderjarige analfabeten en niet over deze gasten. Ik zie werkelijk niet in hoe de rechters plots kunnen zeggen we gaan berechten volgens jeugdstrafrecht want ze zijn jonger dan 21 o.i.d. Voor zover ik weet geldt dit alleen voor halve debielen die het verstand van een kind hebben.

Theodorus.Goldbach | 17-10-22 | 10:48

@Gladiator Fap | 17-10-22 | 10:40: Dat is wel een dingetje. Eigenlijk verdienen die jongens geen straf. De ouders echter dienen voor een paar jaar de gevangenis in te gaan: Dood door schuld, doordat ze hun koters niet opgevoed hebben.
Wat doen we dan met die jongens? Tjah, helaas. Als iemand zijn hond vals heeft gemaakt, kan die hond daar niets aan doen, maar laten we hem na een incident wel inslapen. Nou is dat wat drastisch, maar een jaartje of 30 buiten de samenleving houden lijkt me een goed idee.
Overigens valt daar wel wat op af te dingen. Als 18-jarige, zelfs zonder opvoeding, moet toch ondertussen het besef er wel zijn dat je er niet een avondje op uittrekt om mensen in elkaar te slaan. Mwah, misschien 40 jaar van maken. Als 60-jarige zijn ze minder gevaarlijk voor de samenleving.

TheEgg | 17-10-22 | 11:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Altijd fijn dat mensen elkaar weten te vinden in een gemeenschappelijke hobby. Vrienden voor het leven !

Acidstain | 17-10-22 | 10:15

Met een beetje geluk gaan de straks zwaarst gestraften uit de school klappen over de rol van de minst gestraften.

Colin.Fart | 17-10-22 | 10:13 | 1

Het gaat hier om de strafeis van het openbaar ministerie als ik het niet verkeerd heb.

Theodorus.Goldbach | 17-10-22 | 10:19
-weggejorist-
Sanctum | 17-10-22 | 10:05 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Echt... het feit dat ze allemaal hun mond houden... was een diep treurige figuren...

Koekebakker | 17-10-22 | 09:55 | 1

En je zal zien dat het nog werkt ook. Amerikaanse rechtspraak in de trant van "je behoorde tot de groep en was er bij, dus ben je even schuldig als de hoofddader" kennen wij hier niet.

miff | 17-10-22 | 10:18

En dan gaat het hele zooitje in Hoger Beroep, dit gaat jaren duren.

gato | 17-10-22 | 09:54

D'66 strafje.

Slough | 17-10-22 | 09:52

Hoezo jeugdstrafrecht, meederjarig is meerderjarig tenzij ze aantoonbaar achterlopen.

Wattman | 17-10-22 | 09:52 | 2

Als je zo tekeer gaat loop je daadwerkelijk achter. Zo'n 180k jaar.

Spaanders | 17-10-22 | 09:57
-weggejorist en opgerot-
Themouse | 17-10-22 | 09:48 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Daar komt weinig uit, verzachtende omstandigheden: trial by media

Flapuitx2 | 17-10-22 | 09:47

Ik vrees dat het vrijspraak wordt , en daarna rennen ze juichend de rechtszaal uit...,want ze zitten nergens mee..

Nico_the_Sparrow | 17-10-22 | 09:43 | 3

De rechtzaal uit, de kroeg in, zuipen en wellicht ook snuiven en dan .............. een herhaling van zetten?
Mag hopen dat ze gestraft worden.

MK27 | 17-10-22 | 09:46

Ik denk dat u gelijk gaat krijgen.
In dit soort zaken de bewijslast rondkrijgen is moeilijk. En gezien soortgelijke eerdere zaken geeft dat ook gene hoop op gerechtigheid voor de nabestaanden.

Rotterdammert1965 | 17-10-22 | 09:54

En Pa Onrust gaat zijn gram halen bij GeenStijl! Hadden ze maar moeten juisteren naar zijn voicemail.

DitjaarkrijgikAOW | 17-10-22 | 09:54

"De rechter zou ervoor kunnen kiezen ze toch te berechten onder het jeugdstrafrecht."
Wat the fuck is dit voor onzin. Dat is net alsof ik als fietser aangemerkt wordt als ik met mijn auto door rood rij. Dat scheelt 140 euro.

GateKeeperNL | 17-10-22 | 09:43 | 2

Dan zijn de stoere knaapjes nog kindertjes en hoeven ze slechts strafwerk te schrijven. 500x "Ik mag niet schoppen en jokken".

DitjaarkrijgikAOW | 17-10-22 | 09:51

Precies dat, mooie vergelijking.

Dandruff | 17-10-22 | 09:51
-weggejorist-
Blonde Nel | 17-10-22 | 09:42 | 1

Kijk, als je ervoor hebt doorgeleerd ben je op de hoogte van
het resocialisatiebeginsel
het reïntegratiebeginsel
het rehabilitatiebeginsel
en zo nog wat dingen en dan denk je op een andere manier over verdachten en (uiteindelijk) daders na dan de gemiddelde wraakzuchtige burger.
Als je wilt dat er wat verandert, moet je bij de opleiding van de zittende en staande magistratuur en dus de (internationale) wetgeving beginnen.
Veel sterkte in het stemhokje de komende twintig jaar.

HeerVanStand | 17-10-22 | 09:36 | 1

Geen wraak, wel wreken.

Sjeintje | 17-10-22 | 10:14

De ouders van de kopschopkakkers hebben hun portemonnee opgetrokken.
En dat vertaald zich in dure advocaten die tot het uiterste gaan om minimale straffen te realiseren voor hun cliënten, zelfs als daarvoor de waarheid en rechtvaardigheid moet sneuvelen.
Het laten berechten onder het jeugdrecht is een van de manieren om de straf te reduceren.
Was een van de ouders niet iets in de advocatuur of bij het openbaar ministerie?
Als je dicht bij het vuur zit kan je nog wat regelen voor je kind.
Dat zagen we bij Joran van der Sloot.
Die werd ook beschermd door zijn vader die rechter was, en die hielp om het onderzoek te frustreren.

Osdorpertje | 17-10-22 | 09:34 | 5

@R.j.deVries | 17-10-22 | 10:08: Iets zegt mij dat hij niet de hoofddader is, anders was ie precies om dé reden allang voor de bug geworpen door de rest

Gladiator Fap | 17-10-22 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Tussen 2 en vijf jaar de bak in. Maar wel in Spanje.

Deurdonderer | 17-10-22 | 09:33

Wel heel typisch die lafheid. Geen verantwoordelijkheid willen nemen voor je daden. Geen principes, geen normen en waarden. Hopelijk verhoogt dat de straf.
Minderwaardige figuren, zegt een hoop over de kringen waar ze uit komen. Het eigen belang op 1.
Tfoe

ratelaar | 17-10-22 | 09:33 | 1

Een belangrijk deel van het opvoeden van je kind is hem verantwoordelijkheid te leren nemen......
Dat is hier, bij alle leden van de kopschoppersclan, duidelijk NIET geleerd door ouders, opvoeders of inhuurkrachten.

MK27 | 17-10-22 | 09:51

Ik gok strafeis tussen 2 en 5 jaar, uitspraak 1 jaar met aftrek voorarrest

hotbrasil | 17-10-22 | 09:30 | 6

Aftrek van voorarrest is er altijd, hoef je niet te vermelden. Die tijd heb ik immers al vast gezeten, het is niet dat dat een cadeautje is oid.

John McClane | 17-10-22 | 09:56

@John McClane | 17-10-22 | 09:56: Ik heb er weinig verstand van. Ik onthoud me van verder commentaar :)

De_fluitlokker | 17-10-22 | 10:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is er een met het DNA van het slachtoffer op zijn schoenen, die mag wat mij betreft sowieso doodslag krijgen.

zoalsikhetzeg | 17-10-22 | 09:29 | 2

Ik las 'doodstraf' ...

Usumani | 17-10-22 | 10:34

Ik heb nooit begrepen wat er zo lollig aan is om bewust met een groep het leven uit iemands lichaam te trappen en als een lafaard proberen gerechtigheid te ontlopen met zieligheids verhaaltjes waar paps en mams voor worden ingezet.

jitro | 17-10-22 | 09:25 | 1

volgens mij begrijpt ieder normaal denkend mens dat niet. Maar groepsdwang doet gekke dingen met de mens.

Kowalski11 | 17-10-22 | 09:37

Deze rubberen tegels verdienen een zware straf.
Gezien het ontsporen van deze gasten moet er een voorbeeld worden gesteld.
Berechten onder het volwassenenrecht, gelijk monikken, gelijke kappen.
Uitspraak zal veel mider zijn dan de eis.

Zitvlak | 17-10-22 | 09:20 | 6

@Muxje | 17-10-22 | 09:32: Voor de wet is 18 jaar een ijkpunt.
Daar dient dan gebruik van gemaakt te worden.

Zitvlak | 17-10-22 | 09:57

@Muxje | 17-10-22 | 09:32: waanzin inderdaad. Zeker omdat de huidige jeugd beduidend eerder "volwassen" is dan in mijn jeugd...

At_Dawn_They_Sleep | 17-10-22 | 09:57
▼ 3 antwoorden verborgen

In de voorgaande verslagen hebben de psychologen al hun adviezen uitgebracht per persoon of ze volgens hen zouden moeten worden berecht volgens het volwassenenstrafrecht of niet. Ik weet het niet exact meer, maar enkele wel, enkele niet. Dat wordt dus individueel bepaald, uiteraard.

John McClane | 17-10-22 | 09:16

Allemaal dezelfde hoge straf, dan gaan de moederkindjes wel praten wie en wat

hagelkruis | 17-10-22 | 09:16

Stel, je drinkt iets verkeerds. Stel, dat valt helemaal verkeerd. Stel, je krijgt ruzie op straat. Stel, je haalt daarbij ongelukkig uit. Tot je grote schrik kom je er achter dat je iemand dood geslagen hebt. Dan zou je het kunnen behandelen als een "fout". Dan zou je met een korte straf (dood door schuld, jaartje of 2, 3) kunnen volstaan.
Hier trok echter een groep er bewust op uit om geweld te plegen. Niet 1 keer. meerdere keren op een avond. Dat is niet fout. Dan ben je een psychopaat, en dien je voor een jaartje of 20, 30 achter de tralies te verdwijnen. Niet eens als wraak, of omdat je dat verdiend hebt (alhoewel je het verdiend hebt), maar vooral omdat je zoiets gewoon niet in je samenleving wil hebben rondlopen. In de dierentuin zitten de tijgers en beren ook in een kooi en lopen niet los door het publiek.

TheEgg | 17-10-22 | 09:10 | 5

Deze mannen zijn inderdaad niet meer te rehabiliteren.
Laat ze maar het zeepje oppakken in de douche, 2x per dag.

Sjeintje | 17-10-22 | 09:16

Geheel eens. De uitspraak/eis zal bijna net zo schokkend zijn als de gepleegde misdaden. Zeker voor de achterblijvers van Carlo Heuvelman. Ik wens ze nu alvast veel sterkte toe!
-

Bernhard de II | 17-10-22 | 09:19

Zo is het.
Als er een laffe straf volgt met smoezen als mager bewijs, groepsdruk enzv. is het een belediging voor iedereen die wel voor rechtvaardigheid, opvoeding en respect staat. De ratten winnen dan, geldt voor hun ouders alsook hun product.

Ray Skak | 17-10-22 | 09:30
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Osdorpertje | 17-10-22 | 09:10 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen
-weggejorist-
tsjajaja | 17-10-22 | 09:08 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij een lage strafeis maar een soort van digitale schandpaal optuigen om dit soort sujetten en doodrijders zoals Walter van der wijngaarden en Casper van der wijngaarden even in de spotlights te houden. Helaas komen dit soort mensen niet tot bezinning en nemen hun verantwoordelijkheden. Met de kop door eigen zeik slepen helpt wellicht.

R.j.deVries | 17-10-22 | 09:08 | 3

Net zoals in de VS pedocriminelen in een register staan dat geconsulteerd kan worden?
Damn, das best een goed idee ja.

Sjeintje | 17-10-22 | 09:11

Walter van Wijngaarden, ja, dat is een mooi voorbeeld van de rechtspraak in dit D66-land. Zeg maar rustig kromspraak. Heeft in 2016 met zijn dronken kop een vrouw doodgereden. Wordt in 2019 na veel gedoe veroordeeld tot drie jaar cel. Weigert vervolgens aan zijn celstraf te beginnen en wordt daarom in 2020 opgepakt en alsnog in de cel gezet. Wordt begin dit jaar na krap twee jaar van zijn straf te hebben uitgezeten vrijgelaten. Leve Nederland, leve D66!

MAD1950 | 17-10-22 | 12:49

Ach hier staan ze met naam en toenaam op GS. Indien iemand de namen in google even opzoekt krijg je fijn de hele zaak weer voor de neus.

SolidRock | 17-10-22 | 14:27

Dag van de waarheid is wat later. Een strafeis is maar een strafeis. Daarna mag de rechter nog spreken.

HeerVanStand | 17-10-22 | 09:07 | 3

Eerst de advocaat nog toch?

J-van-de-Bontekoe | 17-10-22 | 09:08

Ja Bontekoe, die ook nog, die mag er wat aan afdoen, maar niet echt in het kader van de Dag van de Waarheid.

HeerVanStand | 17-10-22 | 09:16

hoezo, maar?

AntiZanicz | 17-10-22 | 10:50

"Belangrijk: of de verdachten worden berecht onder het jeugd- of volwassenenstrafrecht"
Dat kan toch helemaal geen vraag zijn? Als je tot zoiets in staat bent dan gewoon het volle geweld van de rechtsstaat erop, zonder aanziens des persoons, zijn ouders, of zijn toekomst.

Foxcave | 17-10-22 | 09:06 | 3

het is geen vraag, zij zijn volwassen (en geschift). Het zal even lekker wezen dat er naar goeddunken onder jeugdrecht gewerkt zou kunnen worden. Het vreemde is dat het nooit de andere kant op kan.

AntiZanicz | 17-10-22 | 09:09

Tenzij het jeugdstrafrecht vervelender of langduriger straffen mogelijk maakt...

VolleBak | 17-10-22 | 10:00
-weggejorist-
elkipo | 17-10-22 | 09:05 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Lijkt mij inmiddels ook een stuk gezonder om toch maar even de bak in te gaan en niet meer de onduidelijkheid aan te blijven wakkeren.
Gajes.

Sjeintje | 17-10-22 | 09:04

De uitspraak zal wel tegenvallen.

Noppies | 17-10-22 | 09:04 | 2

Ik hoop voor de kopschoppers.

Bull-Sunnyboy | 17-10-22 | 09:07

eerst maar de eis, de volgorde doet er wel toe

AntiZanicz | 17-10-22 | 09:07

Taakstraf, want dat werkt beter bij jongeren, aldus een krant die vaak door D66-rechters wordt gelezen.

kapotte_stofzuiger | 17-10-22 | 09:04 | 2

Een taakstraf in de vorm van 20 jaar lang dwangarbeid is prima.

2voor12 | 17-10-22 | 09:25

Die houd ik er in.

Agent 421 | 17-10-22 | 12:21

Als ze deze knapen onder jeugdstrafrecht zouden berechten, tekent dat het definitieve failliet van de rechtstaat.

Enter Yeti | 17-10-22 | 09:03 | 1

Ik snap de ouders wel die zeggen dat als hun kind zoiets of soortgelijks zou overkomen, zij geen aangifte doen maar zelf een oplossing bedenken.
Mag niet, maar wordt meer en meer gestimuleerd door de rechters die deze uitspraken doen.
Hopelijk volwassenenstrafrecht dat toegepast gaat worden in deze zaak, minimaliseren van de huidige beeldvorming 'hoe pak je dit tuig aan en voorkom je herhaling' is zeer wenselijk voor de burger vermoed ik zo.

Sjeintje | 17-10-22 | 09:09

Minimaal 20 jaar gevangenisstraf. Ga er maar eens goed over nadenken...

At_Dawn_They_Sleep | 17-10-22 | 09:01 | 3

Maak daar maar weken van ipv jaren. De zwijgende meerderheid stemt partijkartel namelijk. En dat voert hoofdzakelijk D66 beleid uit.

de Voorzittert | 17-10-22 | 09:13

@de Voorzittert | 17-10-22 | 09:13: Het zal helaas inderdaad eerder die richting uitgaan...

At_Dawn_They_Sleep | 17-10-22 | 09:18

20 uur schoffelen zal het wel worden.

Forwaards | 17-10-22 | 09:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl