Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minister beveelt ILT toch te handhaven op voucherfraude - KLM gaat weer terugbetalen

Minister luistert naar Brussel (en GeenStijl), reizigers moeten weer kunnen kiezen voor restitutie in plaats van vouchers.

De Consumentenbond, D66, de Eurocommissaris van Transport en GeenStijl: wat een bijzondere combinatie van winnaars. Minister Corendon van Nieuwenhuizen heeft zojuist een brief aan de Kamer gestuurd waarin ze haar eerdere opdracht aan de Inspectie Leefomgeving en Transport, om actief weg te kijken bij het schenden van het consumentenrecht door de reisbranche, intrekt. "Vanwege het standpunt van de Europese Commissie heb ik besloten om de aanwijzing aan de ILT in te trekken", schrijft ze in een zojuist gepubliceerde brief (PDF). Woensdag oordeelde de Europese Commissie dat consumenten die geen voucher voor een geannuleerde vliegreis wensen, gewoon het recht behouden op restitutie. De vvd was in Europees verband juist aan het lobbyen om dat consumentenrecht (tijdelijk) koud te stellen, waarmee grote bedrijven (die al met hun hand in de staatssteunpot zitten) bevoordeeld worden ten opzichte van individuele burgers, die tot een renteloze lening gedwongen worden door KLM en andere bedrijven.

Premier Rutte zei in zijn persconferentie van gisteren nog heel stoer dat hij geen gehoor zou geven aan de oproep uit Brussel, 'omdat er toch geen straf op staat'. De minister van Infra & Water lijkt daar nu toch op terug te komen, door de aanwijzing aan de ILT om niet te handhaven in te trekken. Deze ILT-pagina is dus niet meer geldig, consumenten die tegen hun zin vouchers hebben ontvangen kunnen zich opnieuw melden bij KLM, Corendon, Transavia en overige aanbieders, maar we willen vanwege de overmachtsituatie ook wijzen op een andere zin uit de brief van de minister: "Voorts blijf ik vanwege de uitzonderlijke situatie die is ontstaan vanwege Covid-19 een beroep doen op passagiers om, indien het voor hen financieel niet bezwaarlijk is, de vouchers die luchtvaartmaatschappijen aanbieden te accepteren."

'Kies een voucher als het kan'
We sms'ten met D66' Kamerlid Jan Paternotte, die opgetogen reageert: "Hartstikke goed dat de minister eindelijk de vlucht naar voren kiest en de wet weer laat handhaven. Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd. We willen dat de minister samen met de luchtvaartmaatschappijen er voor zorgt dat de mensen die dat willen, zo snel mogelijk hun geld terug krijgen. Veel mensen kunnen dat, zeker in deze tijd, goed gebruiken.  Het is goed dat de Europese Commissie hier heeft ingegrepen om de consumenten te beschermen. Leve Europa!"

Daarnaast kan de Consumentenbond ook in haar handjes knijpen, want in Brussel zijn al hun voorstellen voor het aantrekkelijker maken van vouchers gehoord, en worden ook door Van Nieuwenhuizen overgenomen in haar brief: "Om passagiers te overtuigen om vouchers te accepteren, kunnen die aantrekkelijker worden gemaakt. Ik steun de aanbeveling om vouchers aantrekkelijk te maken en heb daarop reeds bij luchtvaartmaatschappijen aangedrongen. De Commissie doet een aantal aanbevelingen met betrekking tot de waarde van een voucher, de looptijd, de flexibiliteit/overdraagbaarheid en de garantie op terugbetaling."

Kortom. De rechtspositie van de consument lijkt hier in ere te worden hersteld, met inachtneming van de penibele situatie waarin met name de vlieg- en reisbranche nu verkeert. De enige adder onder het gras die wij tussen de regels door lezen, is dat het terugbetalingsrecht nooit is vervallen, maar door (bijvoorbeeld) KLM op 12 maanden is gezet in plaats van de EU-wettelijke 7 dagen. Het kan zijn dat de handhaving van ILT "plotseling" maandenlang tijd gaat kosten. In de ministersbrief staat dat "De Commissie daarnaast vasthoudt aan de terugbetalingstermijn van zeven dagen, zoals die is vastgelegd in de verordening", maar de vvd bevestigt nergens dat het ILT opdracht heeft om daarop toe te zien. Corendon van Nieuwenhuizen zegt enkel dat de ILT moet stoppen met niet meer handhaven. Oftewel, burger die wenst te worden terugbetaald: let op uw saeck. Geld terug is gelijk hebben, maar gelijk krijgen kan nog steeds een voucher zijn.
UPDATE: KLM persbericht. "KLM zal haar beleid aanpassen voor passagiers wiens vlucht de komende periode geannuleerd zal worden. Deze klanten krijgen de keuze tussen een voucher of cash refund indien men geen voucher wil."  Maar tegelijkertijd zegt een woordvoerder tegen RTLZ: "Het gewijzigde beleid geldt niet met terugwerkende kracht. Wie zijn ticket eerder geannuleerd heeft zien worden en een voucher heeft geaccepteerd, blijft met een voucher zitten."

Reactie Consumentenbond:

Even gebeld met de Consumentenbond. Woordvoerder Joyce Donat is "Blij, maar met een 'maar'," zo laat ze weten aan GS, "Een belangrijk punt is nog niet gecoverd. Wij willen een garantstelling van EU lidstaten voor de waarde van de vouchers, mochten maatschappij toch failliet gaan." In haar brief geeft de minister aan dat ze zal pleiten voor een (Europees) garantiefonds, maar dat is de bond nog te vaag: "Voor een fonds pleiten is echt iets anders dan meteen een garantstelling afgeven."

Met betrekking tot het KLM-beleid is de Consumentenbond lovend over de snelle bijstelling, maar ook hierbij hebben ze een 'maar' op te merken: "De restitutieregeling geldt volgens KLM niet met terugwerkende kracht. Als mensen al vouchers hebben geaccepteerd, kunnen ze niet alsnog hun geld terug krijgen. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd!" De vraag is natuurlijk wat KLM onder 'geaccepteerd' verstaat. Staat het ontvangen van (ongevraagde) vouchers in je mailbox gelijk aan 'accepteren'?

“KLM heeft ongevraagd vouchers verstuurd, die zijn bij sommigen ook in de spambox terecht gekomen. Ook was de website onduidelijk, als je op restitutie klikt, kwam je in veel gevallen toch op een voucherpagina uit, soms een Franstalige pagina. Daar zouden mensen wel eens 'per ongeluk' voor vouchers gekozen kunnen hebben, waar ze dachten een teruggaveverzoek in te vullen", zegt Donat. De Consumentenbond hecht er aan te benadrukken niets tegen vouchers an sich te hebben:  “Als je vouchers een goed alternatief vindt, prima natuurlijk.”

Update: D66 blijft scherp op minister inzake terugwerkende kracht

Social

Reaguursels

Inloggen

Laat de KLM failliet gaan. De werknemers zullen werk vinden bij concurrenten en de klanten gaan naar de concurrenten die graag vanaf Schiphol zullen gaan vliegen en we zijn van de transitpassagiers af.
Die transitpassagiers leveren de Nederlandse economie helemaal niets op (passagiers komen niet van de luchthaven af) en zorgen voor veel overbodige vluchten van en naar Schiphol die deels vervangen zullen worden door een beter peer-to-peer netwerk.

p3xxx | 14-05-20 | 23:34

Weer als een schoothondje achter de EU aan en de belastingbetaler betaalt de rekening. Bedankt. Laat die KLM svp even op adem komen, ja. en F... de EU met hun cash verhaal.

Troumoetblijcken | 14-05-20 | 19:03

Ik wil helemaal geen geld terug of een voucher. Ik wil gewoon een vlucht op een andere datum naar dezelfde bestemming.

LostSandWich | 14-05-20 | 18:37

Hoezo soevereine staat?

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:19

Nog gisteren zei Rutte dat we 'solidair' moesten zijn, en als je het er niet mee eens bent maar een rechtszaak moet beginnen. Daarmee de rechthebbende op terugbetaling in geld diep in de aars fuckend tot aan hun huigen. Vandaag staat hij, terecht, vol-ko-men voor lul. En dat doet mij goed.

Koonkluk Huis | 14-05-20 | 16:51 | 1

Hij heeft met geen woord over een rechtzaak gehad = onzin verzinnen is ook een kunst…….

nietoptimistisch | 14-05-20 | 17:19

Hoe blij ze zijn bij d66 zijn dat Europa hun in de ben kakt. Meer meer meer Europa schalt het door het land

bart2653 | 14-05-20 | 16:23

En over een paar maanden of jaar iedereen klagen dat op vakantie gaan zo duur is geworden ten opzichte van <2020. Dus al die juichers die blij zijn met dit nieuws, dan straks niet huilie doen.

LangeT | 14-05-20 | 16:19

De Consumentenbond wil een garantstelling van de EU-lidstaten (of een Europees garantiefonds). Tuurlijk. Waarom zou je het risico laten bij de consumenten die een ticket geboekt hadden als je het risico ook bij alle consumenten kan leggen (lees belastingbetalers)?

rederijker | 14-05-20 | 14:44

Dat geintje gaat KLM, en dus de belastingbetaler, klanten en dus geld kosten.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 14:42

Wat heb je aan een voucher als je niet weet wanneer er weer gevlogen kan worden. Krijg je over 1 jaar het verzoek te verlengen. Ik hoop dat Etihad ook mijn geld terug geeft.

MarkyS | 14-05-20 | 14:31

Moet het eerst nog allemaal zien....
Alle toestanden die je moet ondergaan om toch te vliegen en naar de kroeg te gaan....
Misschien wat jeugd, maar ik denk dat de meesten voorlopig toch ff "in de wacht gaan".....

A333aan | 14-05-20 | 14:31

Raar, hè, hoe alle onpopulaire maatregelen worden doorgedrukt met 'moet van Brussel'?
Maar zodra het recht uit Brussel eens een keer vóór je werkt, de wet zomaar terzijde geschoven kan worden.
Deden ze dat voor bijvoorbeeld grenscontroles ook maar zo gemakkelijk.

Chuck the plant | 14-05-20 | 14:28 | 1

Ik heb Brussel niks gevraagd, ze komen er zelf mee en wij trappen er weer in weer meer EU mogelijkheden tot regelgeving dat pakt dat bureaucratiasche geboefte met beide handen aan.

Uw Verzekeringsadvis | 14-05-20 | 14:47

Wij krijgen volgende week ook een vlucht die ge-annuleerd word - en als KLM er een "meerwaarde" aan verbind - dan wel een Natura oplossing (opdat ik niet straks voor dezelfde vlucht even een paar honderd Euri extra mag overmaken) - dan mag het wat mij betreft een voucher zijn...……. maar zonder dat - geld terug en dan zie ik later wel met wie ik het voordeligst kan vliegen.

nietoptimistisch | 14-05-20 | 14:26

Heerlijk al die NL -se centenpikken helemaal v/d leg, t Ryanair kaartje van 100 euro staat op de tocht, gutto gut toch.

Uw Verzekeringsadvis | 14-05-20 | 13:56

Ben benieuwd. Mijn reis van 19 april is ook gecancelled. Heb wel enkele mails gekregen van TUI, maar nog geen voucher gezien. Heb ik dan nu een voucher geaccepteerd? Mag hopen van niet.

sioux_ | 14-05-20 | 13:54 | 1

Nee, je mag eerst aangeven of je een voucher accepteert.... (denk ik)

A333aan | 14-05-20 | 14:28

Dit is een goede eerste stap, maar hoe zit het met vouchers van theater, camping, evenementen, etc?

Roeieber | 14-05-20 | 13:42

Ik probeer al 2 maanden een voucher te krijgen via travelfrom, ik krijg steeds een russische voicemail en af en toe een mail dat ik nog moet wachten.

Kane | 14-05-20 | 13:41

Tekstboek-voorbeeld van de legendarische ruggegraat van Rutte.

obominotie | 14-05-20 | 13:30 | 1

Rutte is geen econoom.
Hij kan het niet helpen.

Mr.Crowley | 14-05-20 | 13:52

Iets anders: hoe kan het dat een minister, die willens en wetens (geen "inschattingsfoutje") een toezichthouder opdracht geeft even de wet niet meer te handhaven als dat even niet uit komt, en daarvoor door de EC wordt teruggefloten, niet naar huis is gestuurd?

Muxje | 14-05-20 | 13:15 | 2

Dan valt het kabinet... en dat kan niet in tijden van crisis (LOL)

litebyte | 14-05-20 | 13:22

Stapje voor stapje komt het politieke establishment erachter hoe fantastisch de EU is. Het volk zijn in 1999 neen, de politiek dacht aan het banen carrousel en komt er nu langzaam zelf achter. Bedankt jongens!

Atlantis-95 | 14-05-20 | 13:50

vloog voorheen bijna wekelijks zowel prive als zakelijk met de KLM. Zakelijk bijna altijd business class. Krijg ik op een prive vlucht een onenigheid (KLM maakte van een direkt vlucht naar Azie , een vlucht met 2x overstappen met als gevolg dubbele reistijd en een superdure vlucht die je ergens anders veel goedkoper kon krijgen). Contact gehad hierover met de paarsebroeken afdeling van de KLM, met als resultaat: ja meneer Boos het staat in de kleine lettertjes dus we mogen dit doen. Tijdens die vlucht nog toegesproken door de bemanning van sorrie dit en sorrrie dat omdat ze toch niet zo gek waren om te bedenken dat dit weleens de laaste keer KLM voor mij was en inderdaad nooit meer 1 stap bij dat hufter bedrijf binnen gezet.

Bennie Boos | 14-05-20 | 13:07 | 13

@Bennie Boos | 14-05-20 | 13:29: Beide nog steeds beter dan een omhoog gevallen kleuter

Boris011 | 14-05-20 | 14:47

@van Oeffelen | 14-05-20 | 14:47: ben met mijn Platinum ook wel eens van een vlucht heen gemikt door stompzinnig foutje over mijn veel voorkomende achternaam. Kan natuurlijk helemaal niet, maar was niet te repareren. Moest dag wachten op volgende vlucht. Kreeg wel mijn business class intercontinentaal terug voor heenvlucht en kon terugvlucht verzetten indien gewenst. Ach iedereen maakt wel eens foutjes, maar KLM is echt de slechtste niet vindt ik en voor mij niet echt de moeite waard om via de Duitser te vliegen. KLM heeft/had toch ook veel directe bestemmingen.

JayJay | 14-05-20 | 19:30
▼ 10 antwoorden verborgen

Terugbetalingstermijn tot een jaar? Stel de KLM gaat binnen dat jaar failliet, zit je met je waardeloze vouchers. Los daarvan, wellicht een mooi moment om na te denken over de vraag of al dat gevlieg wel gezond is voor onze planeet. En Van Nieuwenhuizen is eng.

IJsbrekert | 14-05-20 | 13:06 | 3

KLM gaat failliet - vraag is alleen wanneer. Dan maakt het hoogstwaarschijnlijk een doortstart (onder een andere naam en met gunstige overheidsvoorwaarden) Mogelijk dat de Nederlandse staat een meerderheidsbelang neemt in de aandelen van het nieuwe bedrijf of wie weet wel enig aandeelhouder wordt (zie NS)

AirFrance gaat niet failliet, dat is namelijk al een staatsbedrijf - dat staat niet toe dat KLM onder KLM blijft opereren, want dan wordt het een geduchte concurrent.

Is er nogwel een belangrijk puntje van aandacht. Dat de Fransen destijds KLM wilden hebben was niet om de mooie blauwe kleuren en de historie, zelfs niet de bedrijfsresultaten. Nee, de hoofdreden was dat KLM enorm veel contracten/afspraken had mbt vluchtroutes/landingsrechten in de VS en Azie.

litebyte | 14-05-20 | 13:30

Al dat gevlieg gezond voor de planeet? Man man wel eens van ijstijden gehoord o o o wat had onze planeet het toen koud erg he.

bijna_raak | 14-05-20 | 13:51

Mocht de KLM failliet gaan, dan ben je en je centen of voucher kwijt en met jouw belastingcenten wordt er dan een nieuwe KLM zonder Franse opgezet. Hoe dan ook je bent de lul.

Lafayette | 14-05-20 | 14:00

Ergens wel een beetje sneu voor mensen die nu van die nutteloze vouchers hebben,
maar ergens denk ik dan, dat hele Coronavirus gezeik is echt al maanden aan de gang
dan moet er toch een stemmetje in je achterhoofd allang hebben gezeurd zo van,
zou je dit nu allemaal wel doen!! wacht nog heel even!! best wel een hoop onzekerheid!
en meer van dat.. vrienden van ons zitten met het hele gezin met nutteloze vouchers en waren eerst nog beetje boos op ons dat wij toch nog even wilden wachten met boeken.
Nu zijn ze boos dat hun shit geen zak meer waard is en een beetje beschaamd.

TijdelijkOptimist | 14-05-20 | 12:54

Volgens econoom en ondernemer Frits Spangenberg is het redden van KLM zonde van het geld, vermoedelijk weggegooid geld én oneerlijk tegenover verpleegsters en onderwijzers. Hij schrijft dat in het FD.

‘Wanneer wij het nu over vitale beroepen hebben, dan zijn de salarisverschillen en belastingvoordelen van vliegers en senior cabinepersoneel vergeleken met leerkrachten en zorgpersoneel schrijnend.
www.welingelichtekringen.nl/geen-cate...

pga | 14-05-20 | 12:53 | 2

Wat maakt dat nu uit. Er is toch geen enkele aansprakelijkheid te verhalen op de fascisten die het door onze strot douwen

haddem | 14-05-20 | 13:04

Frits Spangenberg diskwalificeert zichzelf door de tekst “belastingvoordelen van vliegers” in zijn tekst mee te nemen. Slaat helemaal nergens op is puur om mensen die het toch allemaal niet begrijpen op zijn hand te krijgen, het klinkt wel lekker. Het gaat geen enkele werkgever iets aan waar zijn werknemer fiscale residentie kiest, heeft de werkgever geen invloed op en mag hij zich helemaal niet mee bemoeien. Is populistisch geleuter.

JayJay | 14-05-20 | 19:36

Hoezo zonder terugwerkende kracht. Mensen die een voucher hadden geaccepteerd waren door KLM foutief in de veronderstelling gebracht dat het de enige optie was. Dit is een ondermijning van het consumentenrecht. Volgens mij kan een voucher ook gewoon worden ingeruild voor geld terug aangezien deze optie altijd had moeten worden aangeboden.

BearJilz | 14-05-20 | 12:48 | 4

@van Oeffelen | 14-05-20 | 12:51: Easyjet en geld terug, jaja.

Uw Verzekeringsadvis | 14-05-20 | 13:58

@Uw Verzekeringsadvis | 14-05-20 | 13:58: Ja droeftoeter - kun je wel cynisch over doen - wij hebben ook keurig ons geld terug van Easyjet ( vlucht naar Schotland)

nietoptimistisch | 14-05-20 | 14:29

@Uw Verzekeringsadvis | 14-05-20 | 13:58: ja, confirmed.

van Oeffelen | 14-05-20 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er mis met een tegoedbon ? Waarom heet zo'n ding een 'voucher' ?

Zwizalletju | 14-05-20 | 12:47

"Wie zijn ticket eerder geannuleerd heeft zien worden en een voucher heeft geaccepteerd, blijft met een voucher zitten"
Hoe kon je precies die voucher "accepteren"? Ik kreeg hem opgestuurd, door m'n strot geduwd als het ware. Ik heb helemaal niks geaccepteerd, maar ben wel duizenden euro's armer door de oplichters van KLM. Tijd voor een gang naar de rechter, ik ben helemaal klaar met dit bedrijf, laat het maar lekker keihard failliet gaan.

PeterDriebeens | 14-05-20 | 12:44 | 4

@sprietatoom | 14-05-20 | 12:46: Ja wat een krenten zijn het. KLM krijgt gewoon dikke staatsteun en kan makkelijk normale mensen die hard moeten werken voor een vakantie gewoon wat geld terug geven. Dan betaal je de 'topman' maar wat minder.

BearJilz | 14-05-20 | 12:51

Bukken slaaf. We hebben niet voor niets die aandelen met zn allen door de strot geduwd gekregen

haddem | 14-05-20 | 13:02

Als het bedrijf failliet gaat, ben je die duizenden euro's ook kwijt. Als consument mag je achter in de rij aansluiten als schuldeiser.

Willy_Wuiles | 14-05-20 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Er zit volgens mij nog een ander addertje aan die vouchers.
Als ik mij niet vergis vertegenwoordigt een voucher de waarde van de vlucht die nu niet door gaat. Wie zegt dat je voucher volgend jaar voldoende waarde vertegenwoordigd om diezelfde vlucht dan te kunnen maken.
Vliegen gaat straks een stuk duurder worden namelijk, de verliezen moeten immers ergens gecompenseerd worden wat inhoud dat ticketprijzen enorm gaan stijgen.

normanius | 14-05-20 | 12:43 | 3

Zeker. Hoe meer vouchers ze nu uitgeven met een geldigheid van 12 maanden, hoe duurder de vluchten de komende 12 maanden gaan worden.
Iedereen die van zijn voucher af moet zoveel mogelijk laten bijbetalen is het spelletje.

Een dag na het verlopen van de laatste voucher kunnen ze met onze 4 miljard weer mooi gaan vliegen onder de kostprijs...

mark1487 | 14-05-20 | 12:46

In datzelfde licht bezien...
Hoe zit het nu met de terugbetalingstermijn?
Dit wordt niet echt duidelijk.
Gaan de luchtvaartmaatschappijen ook een inflatiecorrectie hanteren wanneer ze je ticket bijvoorbeeld pas volgend jaar vergoeden?
Zal wel niet hè?

Rhayader | 14-05-20 | 12:51

Ticketprijzen gaan niet stijgen. Al die vliegtuigen moeten vol dus dat wordt stunten met ticketprijzen. Komt helemaal goed. Zie je nu al bij de low cost carriers, die verkopen tickets voor zeer weinig, om die vliegtuigen maar weer vol te hebben zo gauw het weer open gaat.

Mark_D_NL | 14-05-20 | 12:52

Die voucher is eigenlijk een soort kwartje van Kok of de 1000 euries van Rutte, het klinkt leuk en veelbelovend maar aan het einde van de rit krijg je niks. Zodra deze crisis voorbij is komen de klimaatgekkies weer uit hun boomhut en de BUK raketten in stelling gebracht. Timmerfrans heeft echt niet stilgezeten hoor, al zou je dat wel denken als je naar zijn postuur kijkt. Maar die tovert straks ineens een vers totaal gestoord plan uit zijn zuurstofmasker.

Balletje Mayo | 14-05-20 | 12:42 | 1

'en worden de BUK raketten'

Balletje Mayo | 14-05-20 | 12:43

Best handig dat Europa.

beldewouten | 14-05-20 | 12:42

Kunnen we 2 keer betalen. Nog meer staatssteun. Had gewoon een annuleringsverzekering genomen voor een paar tientjes. Kruideniers. Krijg je het reserveringsgeld voor lang parkeren terug?

arlen | 14-05-20 | 12:40 | 4

@Toos Bevergeil | 14-05-20 | 12:46:

Bij één van de twee moet je gewoon geld terug krijgen.

sprietatoom | 14-05-20 | 12:53

@Toos Bevergeil | 14-05-20 | 12:46: Had je het voor de vlucht geannuleerd?

arlen | 14-05-20 | 12:56

@arlen | 14-05-20 | 12:56: Nee, ik heb afgewacht wat er zou gaan gebeuren en ook het voucheraanbod niet schriftelijk of mondeling geaccepteerd.

Toos Bevergeil | 14-05-20 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Is het nou wel of niet met terugwerkende kracht?

Einde van de Domheid | 14-05-20 | 12:39 | 2

En als het nièt met terugwerkende kracht is, was het dan voorheen zo dat bij sneeuw en corona je moest betalen voor niet uitgevoerde vluchten?

Einde van de Domheid | 14-05-20 | 12:39

@Einde van de Domheid | 14-05-20 | 12:39:

Niet met terugwerkende kracht omdat sommigen de voucher "accepteerden" , zo zie je maar weer, nooit akkoord gaan.

sprietatoom | 14-05-20 | 12:43

Je kunt ervan uit gaan dat alle niet-noodzakelijke reizen de komende 10 jaar met enige regelmaat geweerd worden. Telkens als er weer een opleving van de epidemie lijkt te gebeuren.

Je hoeft als concurrent maar een opzettelijk besmet persoon een week lang alle apress-ski bars, festivals of discotheken te laten bezoeken en iedereen mag weer thuis blijven. Voor sommigen figuren is dat zeer lucratief.

BraadWorstLul | 14-05-20 | 12:38

Nou, van harte!
Nu vallen er organisaties om en kun je naar je geld fluiten.

DrumPiet | 14-05-20 | 12:36 | 2

Maak ze niet wakker, zover nadenken kunnen ze nog niet.

botbot | 14-05-20 | 12:42

*iets mompelt over preferente en concurrente vorderingen...

Gajus | 14-05-20 | 12:44

Kun je vouchers verkopen aan belangstellenden?

Mr.Crowley | 14-05-20 | 12:35 | 2

Nee, staan op naam.

arlen | 14-05-20 | 12:37

Een soort voucher-beurs.

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:39

Dus een voucher is eigenlijk nepgeld?

Mr.Crowley | 14-05-20 | 12:33 | 8

@Mr.Crowley | 14-05-20 | 12:50: KLM heeft het al niet gered. Het is nu een kwestie van tijd en of Hoekstra er nog een keer namens de NL belastingbetaler een miljardje of 4 in mag pompen, want die tweede ronde komt met de dag dichterbij. Waarschijnlijk moeten er dan wel aandelen worden genomen en komt er eventueel een afsplitsing van Airfrance.

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:54

@van Oeffelen | 14-05-20 | 12:54: Als Frankrijk niet meer kan bijstorten, dan stapt de EU in.

arlen | 14-05-20 | 12:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoppa, zojuist mijn claims ingediend bij KLM. Ik ga ze niet onvrijwillig geld lenen.

hetgeleteken | 14-05-20 | 12:32 | 3

Pas op hoor, je komt op een zwarte lijst bij KLM, al dan niet virtueel voorzien van hetgeleteken op je borst.

Gajus | 14-05-20 | 12:42

Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Je levert nu een vluchtvoucher van een vlucht voor 1000 euro in voor .. 1000 euro en vliegt straks hetzelfde traject voor mínimaal 1200 euro...

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 12:44

"Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd", zegt Jan Paternotte dus.

Hoe komt het dan dat ze bij D66 steeds dommer worden?

Gajus | 14-05-20 | 12:30 | 3

Het geitenpaadje is "zelden". Die standvastigheid op referendumgebied van '66 snap ik dan weer wel niet.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 12:35

Mensen worden gewoon steeds slimmer in hun denken&doen,
dan gaat de stupiditeit van een partij gewoon meer opvallen!!

TijdelijkOptimist | 14-05-20 | 12:41

@Hetkanverkeren | 14-05-20 | 12:35:
Hun standvastigheid op referendumgebied hangt samen met de al dan niet gewenste uitslag in referenda.
Zolang ze maar lekker zaken kunnen blijven doen met hun vriendjes in Oekraïne.

Gajus | 14-05-20 | 12:41

Hiermee wordt gelijk weer eens duidelijk gemaakt wie hier de baas is, en dat is dus duidelijk niet die in NL door sommigen zo opgehemelde "Grootste Staatsman Aller Tijden".

zwellevertje | 14-05-20 | 12:29 | 5

@botbot | 14-05-20 | 12:36: Klopt, Rutte is het loopjongetje van die EU kliek van Von der Leyen en je vriend Guy Verhofstadt, de ongekozen dictators, dit in tegenstelling tot Poetin die wel ooit gekozen is.

zwellevertje | 14-05-20 | 12:45

Dat latente verlangen naar die grote sterke man komt steeds weer bovendrijven.

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:47

@van Oeffelen | 14-05-20 | 12:47: Als je ziet hoe Rutte kruipt voor z'n baasjes zou je het idd wel gaan denken ja.

zwellevertje | 14-05-20 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Die vreselijke vent van Corendon die zichzelf nu in alle talkshows loopt te pluggen. Man man man. Obesitas Airlines, vreetschuren in Turkije en het marginaal rondvliegen van de massa. Daar zouden we toch mee stoppen ? Laat ze hun laatste geld maar aan de hond, een saffie en bier besteden op hun galerijflatje.

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:28 | 8

@Gajus | 14-05-20 | 12:32: iedere "ondernemer" in Nederland heeft toch dat geld van Koolmees aangegrepen omdat ze nog geen maand reserves hebben opgebouwd na 10 jaar "ondernemen" ?

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:38

@van Oeffelen | 14-05-20 | 12:38:
Goed ondernemerschap betekent onder meer gebruik maken van kansen die geboden worden.
Dus...

Gajus | 14-05-20 | 12:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Rond de 24ste Mei starten de vliegmachines weer op in de EU, binnen enkele weken wereldwijd weer, en dan binnen een paar maanden zit het weer op het oude niveau. Mensen moeten zich niet zo druk maken. Neem die voucher, daar ga je mer voordeel aan behalen dan aan wat cash.

Mark_D_NL | 14-05-20 | 12:26

Tja. Wir schaffen das. 2 vluchten geboekt bij KLM met vertrek in maart en april jl. Fully fexible tickets. Geld terug gevraagd. "Meneer, u krijgt een voucher, coroina crisis bla bla bla". Mevrouw, ik wijs u op de boekingsvoorwaarden van deze full flex tickets. Geld terug of ik laat het alsnog terugboeken door Amex.
5 dagen later stond de 1600 euro teruggeboekt op mijn creditcard.
Je moet je namelijk ook geen oor aan laten naaien door sukkelige helpdesk medewerkers mensen.

The2Amendment | 14-05-20 | 12:26 | 1

Een helpdesk medewerker kan hoogstens oplezen wat in de voorwaarden staat te lezen... beslissingsbevoegdheid 0

Enige voordeel is dat als ze zeggen dat een gesprek wordt opgenomen dat je dan geen mail meer hoeft te sturen met je verzoek want ze hebben al een eigen registratie. Typ die maar uit en verwijs naar dat opgenomen gesprek in de verdere correspondentie.

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 12:36

Komt alles toch weer goed.
Nu naar de kroeg.

HoerieHarry | 14-05-20 | 12:24

Grappig met die staatssteun betalen we nu allemaal mee aan de voucher cashback. Het bedrijf is technisch failliet

stipjes | 14-05-20 | 12:23

vvd , jammer dat we het niet nog kleiner kunnen schrijven.

Zwizalletju | 14-05-20 | 12:22

Mooi. Morgen een Volkskrant in de losse verkoop halen en kijken of er nog leuke aanbiedingen zijn voor een Alllesinclusiefje Ankara. Het schijnt er te wemelen van de snorremansen. Plus dat de Dóner er ook niet slecht zou zijn.

Ah, dat heerlijke buitenland! Wie wil er nou niet naar toe?

Rest In Privacy | 14-05-20 | 12:22

Heb 3 klm vouchers en vind het prima. Zodra het weer kan gebruik ik ze. Kan me ook voorstellen dat mensen in geldnood minder blij zijn met een voucher dus lastige situatie.
Hoop dat velen (met name in andere sectoren/ kleinere bedrijven) waar het kan er voor kiezen de voucher te houden ipv geld. Kan een hoop bedrijven de kop kosten

deNettobetaler | 14-05-20 | 12:19 | 2

U bent ‘rijk’ begrijp ik. Dat we dat weten.

Normpje | 14-05-20 | 12:21

Je begrijpt natuurlijk ook wel dat het geld van die vouchers inmiddels allang verdampt is tegen de tijd dat jij dadelijk met een nutteloos stukje papier probeert een vliegtuig in te stappen die nergens heen gaat wegens geen onderhoud, kerosine, piloten en vlieghomo's.

TijdelijkOptimist | 14-05-20 | 12:31

bevoordeelt worden... really?

misty pain | 14-05-20 | 12:19

'Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd' valt in de categorie 'ja, maar ik bedoelde het goed'. Kortom, zo'n infantiele dooddoener in een discussie. Was natuurlijk wel te verwachten van zo'n plakpak als Paternotte die nog nooit van zijn leven gewerkt heeft en alleen bestuursmodelletjes kan oplepelen en daar open deuren over kan intrappen. OT: laat ze KLM maar lekker leegtrekken met die vouchers, met hun ''too big too fail'' houding.

De Pilsvogel | 14-05-20 | 12:18

Roomser dan de paus. Itt de Europese richtlijn, hoeft t niet van Rutte, want solidiar zijn is belangrijker. Nu sluist de klem het geld van de overheid terug naar de burgers, want uiteindelijk komt t ook daar vandaan.

Toverkol | 14-05-20 | 12:18

de kabinetsperiodes VVD met Markie en zijn loze verkiezingsbeloftes naar de belastingbetalende nukubu kunnen later canoniek worden samengevat in een zin ' omdat er toch geen straf op staat ' . Geld Griekenland, HRA, bonnetje, referendum, dementie achtige vergeetachtigheid, doofpot, duizend euro, geld Brussel

HetOorAakel | 14-05-20 | 12:17 | 1

Zoe "het" er ooit nog op terugkomen? Op deze uiterst stompzinnige opmerking.
En dat wordt MP genoemd? Pfff.

watmagjenogwel | 14-05-20 | 14:42

Toch is dat terugbetalen ook wel een waanzin regel van de EU geweest. Ik zal u mijn voorbeeld geven. Echt gebeurd. Ik ging met ons gezin van 5 een week naar Londen. Vlucht was vervolgens 5 min over de toegestane vertraging gegaan en onze vertraagde vlucht was plots gratis + gratis geld. Het enige wat je hoeft te doen is een formulier invullen en voila. Ik mocht destijds ook kiezen voor vouchers waarvan ik een vlucht voor ons gezien naar New York had kunnen boeken op een ander tijdstip. Ben uiteindelijk voor de poen gegaan. Dit was KLM, Het schijnt dat die budgetmaatschappijen wat lastiger zijn met terug dokken.

zalkmarzegge | 14-05-20 | 12:16 | 1

Wat wil je nou, je bent geslaagd met 5,9 en je hebt 5,89999, en dan begin je te zeiken, dan is het namelijk dat je 0,0001 punt tekort komt.
In uw voorbeeld is de vlucht reeds 3 uur te laat vertrokken!
Neem me nou niet kwalijk.
U zou een goede zijn in de regering.

watmagjenogwel | 14-05-20 | 14:40

Reizen is zó 2019.

Montgomery Burns | 14-05-20 | 12:16

En deze omhooggevallen secretaresse moet ik nog geloven, en serieus nemen?

dathoujetoch | 14-05-20 | 12:14

Maar wat zegt ze onder de hand?? WE GAAN HANDHAVEN.... maar niet fanatiek, jongens!!

jan huppeldepup | 14-05-20 | 12:12 | 1

We hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken te gaan handhaven. Hoe dit echter in de praktijk vorm zal krijgen zal na nader onderzoek duidelijk worden. Binnenkort zal er een verkenning plaatsvinden bij diverse stakeholders, om daarna middels een opgestelde roadmap de daadwerkelijke opties te onderzoeken.

K. Letskoek | 14-05-20 | 13:39

Een toneel stukje waar de burger in moet trappen.

Mr.Crowley | 14-05-20 | 12:11

Na wat heen en weer met enkele ambassade's gaan de van Oefs vanaf volgende week ook weer reizen. Heerlijk.

van Oeffelen | 14-05-20 | 12:11 | 1

a.ub. niet naar Nederland.

dathoujetoch | 14-05-20 | 12:15

En nou maar hopen dat er geen reisorganisaties omvallen waardoor consumenten en geen geld en geen inwisselbare voucher meer hebben..

Reisbureau-run in 3..2..1...

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 12:11

Maar wat nou als je al een voucher toezegging hebt? Gewoon intrekken en vragen om cash.

Crossing_The_Rubicon | 14-05-20 | 12:08 | 1

De KLM-site is in ieder geval nog niet aangepast. Alleen vouchers zijn beschikbaar.

Crossing_The_Rubicon | 14-05-20 | 12:14

Onbeperkte domheid. Dit trekt die bedrijven omver met als gevolg: geen geld terug, vouchers waardeloos. Gefeliciteerd met deze geweldige overwinning.

derkccs | 14-05-20 | 12:08 | 4

@derkccs | 14-05-20 | 12:20:

De overheid leent bijna gratis, een burger die leent betaalt de hoofdprijs. Lijkt me eerlijker zo. Een miljard extra staatsschuld als iedereen zijn eigen geld terugkrijgt maakt niet zo veel uit, maak je liever druk om al het geld dat naar Zuid Europa gaat.

sprietatoom | 14-05-20 | 12:25

@sprietatoom | 14-05-20 | 12:11: totdat de EU zegt dat dat ongeoorloofde staatssteun is.. voor het evenwicht zeg maar

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Volgende keer dus maar weer lekker met de caravan op pad.

Turbulentie? | 14-05-20 | 12:05 | 1

Gewoon op de eigen oprit, toch lekker thuis kunnen schijten en douchen!

K. Letskoek | 14-05-20 | 13:34

Goed werk gedaan, @van rossem!

Rutan | 14-05-20 | 12:05 | 2

Bart moet minister-president worden. Meer visie, meer eerlijkheid, meer creatief, meer bier.
Mijn stem gaat naar de PvdB.

Normpje | 14-05-20 | 12:17

@Normpje | 14-05-20 | 12:17: Maar dan wel met een internetachtige constructie. Anders zie ik het somber in.

Dit land. Paarlen voor de zwijnen.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 12:41

Hef die lockdown vandaag op want de economie stort in, staat in geen verhouding tot de geringe oversterfte (idem 2018 bij gewone griep). Ik voorspel U dat in de zomer de geldnood bij jonge mensen zo groot wordt dat ze alle concertkaartjes/geld terug willen, artiesten/organisaties die nu sympathiek met vouchers denken weg te komen kunnen de borst natmaken.

grindbak | 14-05-20 | 12:05 | 1

U weet dat die overstrekte kwam door vaccineren? Hoop mensen werden ziek door de griepprik. Bel klepel

Cable | 14-05-20 | 12:16

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er heel veel EP's met vouchers in hun maag zitten, vandaar deze actie.

Mr_Natural | 14-05-20 | 12:04

In 2010 hebben 1280 mensen op Jan Paternotte gestemd (voorkeur stemmen)..... en deze nitwit zit nu in de kamer om o.a. de KLM om zeep te helpen. Goed gedaan manneke, je papa en mama zullen trots op je zijn

Blonde Nel | 14-05-20 | 12:04

Wow de EU gaat eindelijk doen dat ze moeten doen, burgers beschermen tegen het oprukkend grootkapitaal. Zij de lusten wij de lasten was het decennia lang kijk maar naar het uiteenlopen van het BBP ten opzichte van het besteedbaar inkomen. Als de EU daadwerkelijk inziet dat er een inclusieve economie voor ons allen moet komen geef ik het nog een kans.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 12:03

Ik heb ook zo'n voucher. Maar die is maar een jaar geldig en dat vind ik stom. Wat nou als de tweede golf van corona komt en je alleen maar vanaf bijvoorbeeld okt 2020 tot dec 2021 een reis kon boeken? Geld kwijt?

Middensteun | 14-05-20 | 12:03 | 1

Ik heb begrepen dat je na een jaar alsnog je geld terug moet krijgen als het omgezet is in een voucher en je geen reeele kans hebt gehad die te verzilveren. Denk aan campings die nu dicht blijven. Je krijgt een voucher van een jaar, maar volgend jaar wil misschien heel NL wel in NL op vakantie, het geld van vorig jaar is opgemaakt aan salaris en onderhoud, dus nieuw betalende klanten zijn interessanter. Campings overvol, boekingen onmogelijk, zit je met je verlopen voucher. Als het goed is moet je dan geld terugkrijgen... Het is geen cadeaubon!

BBRDWR | 14-05-20 | 12:09

De groene agenda van de EU: hoe kunnen we de luchtvaartindustrie zo snel mogelijk kapot maken? Even het laatste duwtje geven dat nodig is.

floridah | 14-05-20 | 12:03 | 1

Dat zat ik nu ook te denken. Hoe zorgen we ervoor dat niemand het zich meer kan veroorloven om te vliegen. Gewoon de vliegindustire kapot maken

clockandhammergame | 14-05-20 | 13:48

Geen bankrun maar een restitutierun. Btw omhoog in 3, 2, 1 ..

pielemuisje | 14-05-20 | 12:03 | 2

Nee per 1 januari 2021. Het is nog geen prinsjesdag. Maar ik denk hetzelfde.

Bijtendehond | 14-05-20 | 12:45

Ben benieuwd hoeveel bedrijven deze 'bankrun' niet gaan overleven.

gristen | 14-05-20 | 12:02 | 3

Het valt voor redelijke grote bedrijven best wel te overleven, maar in het eigen vlees snijden doet nu eenmaal meer pijn dan in het vlees van je werknemers, daar willen eigenaars, raad van bestuurs of hoge pipo's meestal niet aan=liever aan klootzakken en een faillissement riskeren de nieuwe Bentley missen.

TijdelijkOptimist | 14-05-20 | 12:24

Daarom moest het ook vermeden worden. De kleingeestigheid van de consument lijkt voor bediend te moeten worden.

MaarFeitelijk | 14-05-20 | 17:10

Bevoordeeld.

Een paard | 14-05-20 | 12:00 | 1

Haha voltooid.

sprietatoom | 14-05-20 | 12:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl