BANKBLOG - Bakken gratis geld, maar gaat het werken?
De enorme hulppakketten vanuit de overheid en centrale banken komen voor het grootste gedeelte niet terecht bij het MKB, de zzp-er of de consument.
De inkt is nog niet droog van haar laatste hulpplan of de ECB komt met een nieuw plan: nog meer geldprinterij. Waar de ECB eerst gebonden was aan bepaalde opkoopgrenzen, zijn deze nu geheel losgelaten (is trouwens een soort omzeiling van de eurobonds). De Amerikaanse Fed komt ook steeds weer met meer hulp (alleen legt de Fed het beter uit dan Lagarde). Tezamen met de nog steeds uitdijende steunpakketten vanuit overheden, is er dus een enorme stimulans. Zal deze stimulans werken zoals beoogd en zal dit niet leiden tot (hyper-)inflatie?
Zoals eerder in dit blog is betoogd, is dit ingrijpen nodig om een systeemcrisis te voorkomen. Centrale bankiers hebben daar wel kaas van gegeten, maar politici begrijpen hier niets van. Wat hen echter bijblijft is dat zij meer geld mogen en kunnen uitgeven. Daar ligt voor de lange termijn sowieso een groot gevaar, maar zelfs op de korte termijn kan dit problemen geven. Immers, zolang de lockdown en de dreiging van covid-19 blijft bestaan, moeten politici blijven ingrijpen. Het perverse gevolg is dat de regeringspartijen het hierdoor beter doen in de peilingen. Sheeple zijn namelijk bang en te laf om zelf verantwoordelijkheid te nemen dus scharen zij zich achter de fiere sterke leider Mark Rutte. Het ironische is dat Rutte zich weer zit te verschuilen achter het RIVM! The circle of sheeple of zo iets.
De systeemcrisis is wellicht afgewend (voor nu althans), maar of ook de economische depressie is afgewend is hoogst onzeker. Een economie groeit door meer schulden, door meer mensen, meer/langer werkenden en hogere productiviteit. De laatste twee zijn de echte steunpilaren van een economie. Helaas ligt de focus sinds 1971 vooral op de eerste drijvende kracht. Hoe gaat het massaal ingrijpen door overheden en centrale banken de reële economie helpen? Hoe gaat dit werken?
De gedachte is dat door hogere overheidsuitgaven, de vraaguitval van bedrijven en consumenten wordt opgevangen. De overheid moet echter ook haar rekeningen betalen. Maar de belasting verhogen om dit mogelijk te maken, is op dit moment een absolute no go. Ofwel, de overheid moet geld lenen om al deze uitgaven te bekostigen. Als overheden over de hele wereld en masse op zoek zijn naar geld, dan zal de rente die zij op deze schulden moet betalen flink omhoog gaan. De centrale banken vangen dit op door geld te printen en met dat geld (veelal indirect) de staatsschulden over te kopen. Hierdoor stijgen de rentes niet. Sterker nog, voor veel landen dalen de rentes zelfs!
Maar wat doen de regeringen met het geld van deze goedkope staatsleningen? Infra projecten worden versneld doorgevoerd, rekeningen worden eerder betaald, (sommige) ondernemers krijgen EUR 4.000, deeltijdverkorting wordt aangeboden, KLM krijgt garanties (en geld?), en zo verder. Uiteindelijk is het resultaat op de economie erg gemixt. Door geld uit te delen wordt de systeemcrisis afgewend, maar om de economie terug op peil te brengen moeten bedrijven investeren en consumenten meer uitgeven. Daar wringt de schoen, want je kan het paard wel naar het water brengen, maar je kan het niet doen drinken. Als banken en andere financiële tussenpersonen geen nieuwe kredieten meer willen verschaffen, als consumenten twijfelen over hun financiën/baanzekerheid en als bedrijven deze bui zien hangen, gaan de investeringen en consumptie er niet op vooruit. In dit geval gaan ze beide zelfs flink achteruit. Het zou vast erger zijn geweest zonder het ingrijpen, maar van de economie herstellen is geen sprake.
De enorme hulppakketten vanuit de overheid en centrale banken komen voor het grootste gedeelte niet terecht bij het MKB, de zzp-er of de consument. Het geld komt vooral eerst aan in de financiële markten. Normaal zouden deze gelden doorrollen naar bedrijven en consumenten. Maar als banken en andere financiële partijen geen nieuwe kredieten willen geven, dan werkt dit transmissiekanaal niet. Het geld blijft hangen en zoekt een bestemming. Het zal dus met name in bepaalde financiële waarden gaan zitten zoals aandelen en obligaties.
Dit proces vond ook plaats in de nasleep van de kredietcrisis toen centrale banken met QE (quantitative easing) begonnen; de economie merkte er weinig van maar de financiële wereld wel. In de hele (hyper-)inflatie discussie die toentertijd werd gevoerd, werd er continu gewezen op het feit dat de inflatie geheel verdwenen was. Maar dat was maar deels waar. Gezien het geld niet bij de echte economie terecht kwam, was er inderdaad geen inflatie aldaar, maar financiële waarden zoals aandelen, obligaties en vastgoed gingen als een speer omhoog. De inflatie vond dus geheel plaats in die activaklassen. Dat kwam dus niet tot uiting in de inflatiecijfers.
Nu kan er wellicht hetzelfde worden verwacht: de economie doet weinig (maar systeemcrisis wel afgewend<hoop ik althans), maar financiële waarden inflateren. Maar of alle activaklassen hetzelfde zullen reageren is twijfelachtig. Verder zullen er binnen de activaklassen enorme verschillen zijn (het beeld tussen winnaars en verliezers zal duidelijker zijn dan in de periode na 2008 waar zowat alleen maar winnaars waren (banksector was juist de grote uitzondering, overigens)). Hoe lang dit duurt ligt aan hoe lang beleggers blind kunnen blijven voor de discrepantie tussen de reële economie en financiële markten. Als de economie niet (snel) herstelt, dan gaat “het geld” een hele andere kant op (schrijf ik volgende week over).
Wat echter wel een duidelijk effect zal zijn, is dat de vermogensongelijkheid zal toenemen. Financiële waarden zijn immers in het bezit van de meer vermogende (en meer verdienende) medemens. Zij zullen over het algemeen meevaren op deze financiële inflatie, maar voor de mensen zonder vermogen is dat niet het geval. Als het eindspel dan daar is en men vertrouwt het geld niet meer (schrijf ik volgende week over), dan krijgt iedereen een pak rammel van heb ik jou daar. Echter, waar de vermogende medemens wat vet op de botten heeft om deze klappen (deels) op te vangen, heeft de rest dat absoluut niet.
Kijken of de gevestigde orde dan nog gevestigd blijft…
Reaguursels
Inloggenconsumenten geven nog best veel gekd uit. kijk maar eens naar de supermarktomzetten dit kwartaal.
niet in het cafe of in het buitenland inderdaad..
overugebs vertrouw ik de horeca echt wel toe dat zij met hun toevallig zeer gelijke prijsniveau over de secrir van een biertje a 5 euro die crisis zo te boven zijn als het weer losgaat in het najaar ofzo
Fysiek goud is steeds lastiger om te kopen, ondanks de huidige prijs. De voorraden raken aardig op. Zegt eigenlijk genoeg.
Ja,ik kon met moeite 500 gram krijgen!!
Lol Kane!
Dit gaat toch weer hetzelfde werken als in 2008 waar bijna alle banken gered moeten worden ,quasi verborgen onder de vleugels van de vleermuis.
“Never waste a good crisis”
Ik ben zeer benieuwd naar de cijfers van bijvoorbeeld de Deutsche Bank.
Er wordt nu met verschrikkelijk veel geld heen en weer gegoocheld waarbij het volk weer op een houtje mag bijten en later de rekening mag betalen.
Want zoals een bekent gezegde ; “ Shit rolls downhill”
Hoorde net op de radio dat de IC capaciteit weer op normaal niveau is dus waar wachten we op? Start de economie weer op.
Dit is natuurlijk niet zomaar een aan/uit knopje want de consument is zijn vertrouwen verloren en is misschien financieel niet meer capabel om bepaalde uitgaven te doen.
Om maar niet te spreken over de overheid die het zo goed met ons voor hebben
Waarbij luchtverkeer waarschijnlijk schreeuwend duur wordt en men alleen mag reizen met vaccinatie bewijs. De veestapel moet worden gehalveerd vanwege de zogenaamde slechte lucht kwaliteit, of is het om grond onteigening te doen?
En dan gaan we nog een noodwet voor het “nieuwe” normaal invoeren om het volk nog meer te manipuleren in de 1.5 meter maatschappij.
De enige economische taak van onze overheid is het met zo min mogelijk kosten rondpompen van geld. Ook in een crisis zou het systeem gewoon overeind moeten blijven. In plaats van verdienen wordt het het wat rondgesmeten maar net als altijd komt via het systeem van belastingen en accijnzen de poen weer terug bij de grote verdeler. Als het dus slecht gaat met " de economie" moet er ergens een particulier/zakelijk pakhuis gelijk dat van Dagobert Duck staan of een enorme geldverbrandingsoven staan te loeien. Waar blijft al die poen anders???
Trump stuurt een groot aantal Amerikanen een 'stimuluscheck'. De ECB stuurt de bankensector een stimuluscheck. Fuck de ECB. De banken worden gered maar de gewone burger kan de (vleermuis)tyfus krijgen.
Hè hè, eindelijk begint het een beetje in te dalen. Nu ook bij de luitjes die nog voor kort elke kritiek op het werkelijk belachelijke coronabeleid wisten te verketteren. Met dat "indalen" bedoel ik het besef van de werkelijk rampzalige economisch gevolgen die het paniekerige angsthazen gedrag, betreffende deze griepgolf, tot gevolg heeft gehad. En absoluut zeker nog zal krijgen.
Nederland zit vol bange sheeples. Dankzij tophypotheek en leasebak en one paycheck away form poverty.
En dus maar weer veilig stemmen op een 'leider' van een marketingteam die trots is op een gebrek aan visie.
denk erover zoals je wilt, maar ik denk niet dat de omgang met ons aller geld, ook na 2008, ons ook maar iets rijker of beter gemaakt heeft.Alleen bepaalde groepen, waaronder dus de gevestigde orde.Plus dat ik denk dat de verliezer van 2008 de winnaar van 2020 wordt, over de ruggen van weer die arme hardwerkende burger.
Meer slecht nieuws. Voedselprijzen. Goud futures...
Het begint nog maar net.
youtu.be/MvOGAb40cMw
Goud is het enige echte geld. Niet het fiat geld wat wij hebben. Inmiddels 40% erbij in een jaar. Er zijn inderdaad zoveel raar stijgende grafieken op diverse markten dat de grote vraag is wanneer het dominoeffect van omvallende systemen begint. En voor veel mensen zonder grond, stenen en goud is het dan te laat. Shtf, wanneer ?
@Graaier | 02-05-20 | 14:56,
Edelmetalen zijn/is volgens mij zo ie zo een goede investering.
Maar je moet wel de poen " eerst " daarvoor hebben.
@Graaier | 02-05-20 | 14:56:
Je mist het punt. 90% van de goudhandel is op papier. Futures, IRA’s, bonds. Dus verreweg de meeste mensen en bedrijven die in “goud” hebben belegd hebben geen goud. Die hebben geen kluisje met gouden munten of staafjes, maar een papiertje waarop staat dat ze mede-eigenaar zijn van een voorraadje goud.
Nu de poep de ventilator begint te raken willen al die beleggers hun “eigendom”, betaald met fiatgeld, fysiek hebben, maar dat goud is er helemaal niet. Daarom houdt ScotaiMocatta er nu mee op. Die zien de bui al hangen.
www.zerohedge.com/markets/worlds-olde...
En dat lijkt heel raar, want goud is dé crisis-belegging dus letterlijk gouden tijden voor een handelshuis in goud, zou je denken... maar ja als goud ook al geen goud meer is... stop er dan maar mee. Vóór de vorige crisis (in 2004) stopte Rothschild ook met de goudhandel.
Veeg teken.
@Graaier | 02-05-20 | 14:56:
Ik ben al een paar dagen aan het twijfelen of ik een deel van ons moeizaam bij elkaar gespaarde spaargeld zal omzetten in Goud. Het goud dat we 2 jaar geleden al kochten, is inmiddels 1000 euro meer waard geworden. Probleem is, dat het goud momenteel vrij duur is (50 euro per gram).
Tja. Wat is wijsheid?...
1917-1919 *kuch*
1929 *crash*
1933-1945 *pang pang*
2020-202? *kuch*
202? *crash*
20?? *pang pang*
En de cirkel is rond
@Varende_Reaguurder | 02-05-20 | 16:30,
U vergeet 1914, heel veel pang, pang en uche, uche, mosterdgas.
@Peter Emile | 02-05-20 | 15:53: kijktip o.a. deze:
www.youtube.com/watch?v=l-knwwD-PZc&a...
maar goud, het fysieke spul... future's geven geen garantie op het metaal!!
@Peter Emile | 02-05-20 | 15:53: zilver
@Varende_Reaguurder | 02-05-20 | 16:30: Gelukkig hoeft u uw geld niet te verdienen met waarzeggerij, want dan zou het er slecht voor u uitzien, vrees ik...
@Peter Emile | 02-05-20 | 15:53: We weten het niet. Goud heeft als nadeel dat het neer meer wordt als je het in een kluisje stopt. Ik zie het als een verzekering voor jezelf en je nageslacht als we teruggaan naar tijden dat de koopkracht van Jan Modaal heel gering was. We leven nu in een hele rijke tijd, met veel koopkracht voor Jan Lul de Behanger en zijn vrouw die ook bijna full time werkt. Je kunt nu als Local Unit Leader (LUL) makkelijker goud kopen dan je voorouder 100 jaar geleden. Afijn, een ounce goud is al duizenden jaren genoeg voor een reldijke set kleding voor 4 seizoen. En een ounce zilver is bijna altijd goed geweest voor een stuk of 10 broden. Het zorgt er dus voor dat ook in shit tijdens je goed gekleed en gevoed door het leven kan. Maar blijft het de komende 100 jaar goed gaan, dan heb je er niets aan gehad. Behalve dat het mooi is naar te kijken (het enige gele edelmetaal) en het rustige gevoel dat je gegarandeerd in staat bent om je netjes te kleden bij SHTF.
@Stormageddon | 02-05-20 | 15:46: precies de reden dat fiat geld en bijdrukken ervan niet erg hoeft te zijn. Een goudstandaard is nl gelimiteerd aan de echte fysieke hoeveelheid goud. als een economie dan geld nodig heeft om de groei te faciliteren dat gebacked staat tegen iets wat er niet is, dan is dat geld er niet en dus geen groei.
overigens is fysiek goud alleen goud dat je letterlijk kunt vastpakken en dus is elke goudbelegging waarbij je dat niet kunt gewoon fiat geld
Het gaat werken. Voor de happy few. Prins Bril voorop. Kan hij de Spelen hier ook naartoe halen
Wat ik niet begrijp is hoe dat werkt: De enorme hulppakketten vanuit de overheid en centrale banken komen voor het grootste gedeelte niet terecht bij het MKB, de zzp-er of de consument. Het geld komt vooral eerst aan in de financiële markten"
De banken zijn het distributiekanaal van geld. Gaan die dan zelf aandelen etc. kopen onder eigen beheer? Wie kan mij dat uitleggen?
Goedzo | 02-05-20 | 14:21,
Nee hoor, het is gewoon simpel, zij gaan stelen, van uw/anderen en mijn opgebouwde centjes voor later.
Omdat vanuit onze regering een paar idioten " stiekem" tijdens het " zomerreces " onze pens.... ach weet je, ik had dit al verstuurd, maar ok, nog een keer.
biz.tpo.nl/2017/06/27/de-europese-com...
Bad - Casey | 02-05-20 | 14:13
Banken beleggen in van alles.
Alle bad loans en waardeloos schuldpapier worden ermee “afgekocht”, weggestreept. Er wordt niks mee gekocht, er worden balansen mee opgeschoond. Fysiek gebeurt er niks. Het is één grote schoonmaakoperatie in de computer. Cijfertjes worden van rood opeens zwart. De hoop van de politici en regeringen is dat de banken dan méér kredieten gaan verstrekken aan ondernemers en consumenten. Maar dat gaan ze niet doen. Want de bank zegt dan... goh, u heeft in maart, april en mei helemaal geen omzet gedraaid. Dus u bent een overbodig bedrijf en u moet eigenlijk failliet (ik overdrijf een beetje, maar de accountants van de bank redeneren echt zo.), dus waar het nodig is komt geen geld.
De bedoeling is om via de lagere rente bedrijven te stimuleren meer te lenen en dat geld te investeren (in extra machines, panden, personeel, noem maar op). In het verre verleden werkte dat ook. Tegenwoordig wordt dat geleende geld vooral gebruikt om eigen aandelen op te kopen. Leuk voor de aandeelhouders en helemaal voor optiehouders zoals de directieleden.
Daarnaast gaan banken sowieso geen geld uitlenen aan bedrijven waarvan betwijfelen of die het kunnen terugbetalen, ongeacht het rente-nivo. In het verleden waren die twijfels minder groot dan in de huidige megaschuldeneconomie.
@sprietatoom | 02-05-20 | 14:39,
Ooit belegde " onze " pensioenfondsen in wapens en munitie, dat liep best wel goed, maar toen mocht dat niet meer, het was namelijk, " niet etisch "....?!
" Lust men nog peultjes ?! ", zou mijn wijlen moeder gezegd hebben.
Tekenend voor het hedendaagse beleid, pure hypocrisie en men ziet het in alles terug ( ik hoop voor velen ), kijk, luister en lees heel goed, wij leven tegenwoordig volgens mij in een zeer slappe Westerse wereld.
En dat gaat fout, zover dit al niet is.
Ik ga mijzelf weer voorbereiden op muziek en vids, fijne dag nog ;)
@Bad - Casey | 02-05-20 | 14:49:
Fijne dag, blijf gezond want dat is onbetaalbaar.
@sprietatoom | 02-05-20 | 15:11,
Zo is dat ;)
Kom je vanavond ook nog naar de kroeg ?!
@Bad - Casey | 02-05-20 | 15:14:
Wie weet, we zullen zien. Nu mijn eerste wijntje van vandaag. Sauvignon blanc uit Nieuw Zeeland
@sprietatoom | 02-05-20 | 15:30,
Lekker, net met 1 arm boodschappen ( bier ) gehaald, proost beste ;).
@sprietatoom | 02-05-20 | 15:30:
Witte wijn werkt niet. Alleen rode wijn heeft resveratrol.
www.dvhn.nl/groningen/Hoofd-ic-van-UM...
@Stormageddon | 02-05-20 | 16:47,
Ok, ( loopt weer terug naar de winkel, al zeulend met een tas vol met bier aan 1 arm).
Bedankt....
@Bad - Casey | 02-05-20 | 17:14:
Graag gedaan. Ik ben nooit te beroerd om medemensen te helpen.
nee de overheid staat garant (deels) voor gekd dat banken nu uitlenen aan MKB etc.
dus lenen dat uit tegen een hoge rente zonder dat de banken zelf een rentelast ( is risicoafdekking) hebben. alleen wat kosten
@Bad - Casey | 02-05-20 | 14:32: ze verhogen straks gewoon de belastingen... en bezuinigen
D66 waarschuwde ons enige geleden met de woorden “ Dit was slechts de amuse ”.
We zitten nu aan het het voorgerecht, De vleermuis soep.
Hoeveel gangen is dit diner eigenlijk?
Ik heb eigenlijk genoeg gehad,
Het dessert is een knaller.
De ratten van D66, PvdA en GL drukken, terwijl half NL als aangeschoten wild op de grond ligt, nu snel hun idiote milieuregels en wetten er door.
Straks als alles achter de rug is en veel bedrijven nog net overeind staan, komen die hufters ze nog wel even de nek omdraaien met allerlei verplichte onzin aanpassingen.
.. zodra regeringen crisis gaan "oplossen" met het vervaardigen van monopolygeld, dan weet je dat allemaal weer volgens het oude vertrouwde patroon gaat verlopen.
Glaasje bleekwater Mark? Brusselmannen?
Het is in veel gevallen de niet vermogende (mede)mens die geld uitgeeft, die bijna zijn hele koopkracht spendeert. En de laagstbetaalden moeten wel hun hele koopkracht spenderen om slechts in leven te blijven en een dak boven hun hoofd te houden. Men voelt zich vaak rijk als je je geld kunt uitgeven.
Koopgoten, meubelboulevards, megastores, auto dealer boulevards enz. men ziet het leven als een continue grote mediamarkt. Ja een mens wil toch leven, en oppotten heeft toch geen zin, hoor je maar al te vaak.
Ik vind dat niet wijs, men buffert te weinig men leert niet van eerdere crises. Een toekomstige crisis, die onherroepelijk of bij verrassing komt, wordt kennelijk fors onderschat.
En dan krijg je ineens een enorme dip in vertrouwen, hoewel er desondanks rijen bij Ikea staan terwijl men niet weet of men over 6 maanden nog wel een baan heeft. Bizar!.
Appeltjes voor de dorst zijn noodzakelijk.
Probleem is dat de overheid in de afgelopen 10 jaar alle appeltjes voor de dorst keihard heeft afgestraft. Mensen die nul komma nul hebben krijgen gratis TVs, wasmachines, en computers. Mensen met een appeltje voor de dorst mogen dat zelf betalen. Drie keer raden waar Jan Ondermodaal voor kiest?
Juist nu blijkt dat het geen enkele zin heeft om te potten of te sparen. De mensen waar u op doelt hebben tenminste nog een beetje lol gehad.
@nieuwe_Deen | 02-05-20 | 15:08: dat gaat toch niet veranderen. Zorg nu gewoon dat je niet bij jan ondermodaal hoort. Dat begint bij opletten op school.
@Epistulae_Morales | 03-05-20 | 11:22: Maakt u zich geen zorgen, ik heb prima opgelet op school. Maar soms vraag ik me wel eens af of ik niet gewoon alles moet opbrassen. Met al die opkoperij van ECB en FED gaat er een keer iets goed mis, en reken maar dat dat geld gaat kosten.
Het systeem verandert helemaal niet en wordt steeds duidelijker. De economie van de gewone mensjes is een hele andere dan die van de rijken en banken. Er zijn nog maar weinig verbindingen en vooral eenrichting, namelijk de winst gaat naar de rijken.
Goedenmiddag allen,
Na een leuk nachtje muziek/vids met mede-reaguurders te hebben gedeeld, val ik wederom met mijn neus in deze foute en stoute wereld.
Door deze " mankpoot " kwam het en gaat het ook gebeuren.
biz.tpo.nl/2017/06/27/de-europese-com...
En geloof me, wij allen hebben voor de " katzekut" gewerkt.
Waarom hebben wij niet meer iemand als " Drees" of " Luns" ?!
Slappe zooi tegenwoordig.
Enige tijd geleden gesprek gehad over gemiste indexeringen pensioenfondsen,. Deze bleef mij bij ABP vanaf 2009 max 19.10%. Waarom favoriet fonds Binnenhof maffia greep kas ABP te doen, sterker hebben ze gedaan in het verleden meerdere malen voor miljarden!
Dat noemen ze HERWAARDERING !...............
Nee, was niet en greep kas. In het verleden over gemiste gesprek pensioenfonds. Bleef 2009 favoriet fonds kas ABP niet. Miljarden!
Gmist hep spraakverandering pensionadas?
3 biljoen euro = 3.000.000.000.000 euro
dat klinkt veel, maar met 446.000.000. inwoners in de EU
is dat 18 euro en 42 cent per dag. oftewel 560 euro en 53 dent per maan
daar kun je niet echt van leven.
Spreidt dat maar over de écht werkenden, dus vergeet alle ambtenaren, leraren en alle overheidspersoneel. Die worden door ons betaald. Trek dan nog de kinderen en bejaarden er van af en het loopt tegen de 50.000 + euro's !
@A333aan | 02-05-20 | 14:12: En vergelijk het dan met de concurrentie vanuit China en Rusland. In beide landen staat de staat achter het roer van de economie. Beide succesvol met overvolle kassen en nauwelijks tekorten. Rusland heeft voor honderdnegen jaren meer dan genoeg grondstoffen om zich alleen te redden. De Chinezen hebben hinderen miljoenen hardwerkende, slimme en onderdanige werkbijen. En beide hebben een staat met een langere tijshorizon dan de volgende verkiezing. Goh wie zullen het gaan redden?
Nou Sassy, ik hoop dat het volgende week wat prikkelender wordt, want dit was weer een onvoldoende.
Lagarde is dan ook geen econoom, maar een bekend -politiek- zwendelaar.
Snelste oplossing: ieder weer z'n eigen munt....
Ik ben inmiddels een beetje de draad kwijt. Hoe steken nou eigenlijk tegenwoordig internationaal de verschillende valuta in elkaar? Massaal betalen we via iDeal een paar eurootjes aan China, voor dingetjes. Hier wordt geld massaal bijgedrukt (Amerika kan er ook wat van). Wat staat er dan nou nog tegenover het geld? Wat is de waarde? Elke euro die China ontvangt, mag China toch een tegenprestatie uit de EU van verwachten? Ik kan het wereldwijde geldsysteem niet anders zien dan een enorme zeepbel. Die niet gaat klappen. Maar stel, dat die klapt: wie er voor opdraaien dat weten we wel. Wat zijn de gevolgen als die zeepbel klapt? Aan wie is dat dan te danken?
Dat u het niet begrijpt is niet zo erg. Echt zorgwekkend is dat diegenen die aan de knoppen draaien het ook niet meer begrijpen. Wat nu gebeurt is ongekend en niemand weet waar dit eindigt.
Dan is het heel simpel. Alles wordt oo de pof geleefd, Italië maar ook wij met veel (over)gesubsideerde banen (vernieuwing/ onderzoek/ cultuur/ zorg/ etc). Als dat geld wat nu vrij wordt uitgedeeld te duur wordt, dan kan dat niet meer en zullen mensen hun (gesubsidieerde) vanen verliezen.
Geen baan is geen inkomen en dus geen uitgaven (hypotheek, voedsel, persoonlijke verzorging, vakantie, luxe artikelen, etc) en zullen andere bedrijven ook de inkomsten zien dalen en de deuren moeten sluiten (sneeuwbal effect).
Aan het eind zitten de toeleveranciers en producente meestal met beurswaarden die zullen verdampen en dan zijn de aandeelhouders de lul.
En dat zijn meestal de (kleine) particuliere beleggers die het nieuws als laatst krijgen (en pensioen fondsen).
economische groei > werkenden > consumeren > belasting
Oh nee, niet weer deze profeet.
Terrasje?
De stijging van de populariteit van Rutte is inderdaan belachelijk. Maar wat bedoelt u dat het volk 'zelf verantwoordelijkheid zou moeten nemen'? Dient het volk zelf verantwoordelijk te worden voor de maatregelen en wetten rondom de coronacrisis?
Hoe precies zou dat moeten gaan gebeuren? Dienen wij daartoe de leiding van het land in eigen hand te nemen? Of de opgelegde wetten niet te erkennen en eigen regels te maken en naleven? Te stemmen op de oppositiepartijen (lol)? Een onafhankelijke staat te vormen op Nederlands grondgebied? Allemaal zelf de politiek in te gaan? Of Rutte met fakkels en hooivorken naar een schavot te voeren en met rotte appels en krolse katten te bekogelen 'ter leering ende vermaeck'?
Ik denk dat leger en politie slechts één van de genoemde opties zou toelaten. En die is nutteloos.
Eigen verantwoordelijkheid = appeltje voor de dorst en weinig schulden (rente+aflossing).
Dan kun je al met minder.
Laatste optie lijkt mij wel wat, maar niet alleen trutte de rest van dat tuig uit de TK ook graag. Blijf de politie en het leger verder uitkleden dan zullen ook die achter de rest van het volk staan, want zij zijn uiteindelijk ook het volk en ook vaak met een gezin.
@boerk | 02-05-20 | 14:19: Mee eens, koop nu geen onzin, laat Ikea links liggen en stop je geld in een sok, je kan het altijd nog uitgeven als alles meevalt.
@gato | 02-05-20 | 14:49: Dat helpt geen fuck, want als niemand meer iets uitgeeft heeft straks ook niemand meer een baan. U bent dan mede-oorzaak van een nieuwe economische crisis.
Het ergste is dat het volk tegen elkaar keert. De buurman met een tientje meer behoort ineens tot de 'rijken' en wordt aangekeken als een paria en de bron van alle kwaad. Lekker delen en heersen wordt dat.
Had ie als kapitalist maar niet in een linkse buurt moeten gaan wonen. :)
Dat zegt meer over het volk dan over de heersers. Je kan natuurlijk ook een tientje minder uitgeven of in een rijtjeswoning kunnen gaan wonen ipv die 2 onder 1 kap. De mensen doen het grotendeels zelf.
Staken? Laten we het het volk lastig maken (NS bijv.) ipv naar Den Haag te gaan zoals de boeren. Als het volk zich tegen het volk keert is het volk ook niet bijster slim.
Het rare is dat misschien de financiële waarden zullen toenemen maar dat dat nooit geldt voor de pensioenfondsen. De mijne moest voor de crisis eigenlijk al 20% af, en dat bij opgepompte beurzen, boomend vastgoed enzovoorts. En het lag niet aan de rekenrente. Ik ga er vanuit dat er na de crisis 50% af zal gaan.
Het is mij duidelijk dat al decennia lang een bubbel met schulden wordt opgeblazen, die inmiddels tot astronomische proporties is uitgegroeid. Als die bubbel uiteindelijk klapt, gaat me dat toch een knal opleveren! De ervaring leert dat langzaam leeg laten lopen geen optie is. Met mijn boerenverstand sluit ik mijn oren dus maar af, maar ze tuiten nu al.
U bedoelt dat als hij knalt, dat dat dan een klap gaat geven. Die opgeblazen bubbel?
Hoe je het ook bekijkt, er wordt altijd geld verdient crisis of niet, zo verkopen wij nu de hut voor een belachelijke prijs gewoon omdat het kan en kunnen we van de bank lenen wat we maar willen, kwamen zelf aan met een spaar depot en kan de aflossingsvrije gewoon meenemen.
Als de prijs zo belachelijk is, waarom dan een aflossingsvrije hypotheek houden (of sowieso hebben)?
Tenzij u dakloos bent geworden, heeft u voor een belachelijke prijs een nieuwe woning moeten aanschaffen. Waar heeft u dan precies aan verdiend?
@Joris Beltsin | 02-05-20 | 13:58: wellicht kleiner gaan wonen? Buiten de stad? Dan heb je een deel weten te verzilveren.
Gefeliciteerd met de verkoop van uw huis. Nu heeft u een berg geld die nul komma nul oplevert en waarover u wel de nodige belasting mag betalen, naast de maandelijkse huur natuurlijk.
Verder gaat Rutte gewoon vermogenden meer belasten. Het kabinet verplicht al om hypotheken af te lossen en de Wet Hillen is door Rutte geschrapt, dus dat komt allemaal best goed in Nederland. Als je iets meer spaargeld hebt, dan gaat Rutte ervan uit dat je 4,6% of zelfs 5,39% rendement maakt, waar ze gewoon een derde van opeisen (ook als het 0% of negatief is). Daarnaast gaan banken als Triodos geld rekenen voor hun spaarrekening, Als je 20 euro op je spaarrekening hebt, dan is dat precies genoeg om de kosten van 10 maanden te betalen. Daarna kun je je spaarrekening opheffen. Andere banken zijn hetzelfde van plan. Boven 100.000 euro wordt jaarlijks 0,5% afgepakt, wat maandelijk wordt geincasseerd (om te voorkomen dat je eind van het jaar alles opneemt en wegloopt). Het systeem is kapot. Het is een nieuw spelletje geworden en het is maar te hopen dat geld z'n waarde niet heel erg snel verliest, want dan komt er nog een geintje overheen. Pensioenfondsen moeten sparen, maar moeten ook korten omdat ze sparen (negatief rendement). En de rendementen op aandelen zijn ook kunstmatig, zoals Sassen van Elsloo al schrijft. Ze worden opgefokt door al dat gratis geld. Het systeem is gewoon stuk en ... het komt nooit meer goed (zou Trockener Kecks zingen).
Wat jij wil is veel zwart geld.Niemand spaart en de belasting heeft geen idee waar dat al dat geld is gebleven.
Het is gewoon legale diefstal door de overheid. Net als de heffing van de fiscus over een nalatenschap. Daar is al genoeg belasting over betaald. Schoften.
Vorig jaar m'n spaarrekeningen al opgezegd. Die waren gratis maar het scheelt mij en mijn boekhoeder weer werk. Heb nog wel betaalrekeningen bij een aantal banken en als er één klaagt dat daar te hoge bedragen op staan dan valt die af.
Pejoar Of een tweede huisje in Marokko, zoals zoveel van onze 'landgenoten'.
Precies! Sparen is iets van de vorige eeuw. Je kan beter alles uitgeven. Iemand die hard werkt en zuinig is zal altijd slechter af zijn als iemand die het niet doet.
Het is nu al zo dat je 0,5% moet betalen als je cash geld stort als particulier. 10.000 naar de bank brengen kost je dus 50 euro !
@W_F | 02-05-20 | 13:47: en waar is het geld? In je matras?
@pejoar | 02-05-20 | 13:39
Ik wil dat niet, heb zelf geen euro zwart geld. Maar je ziet wel duidelijk dat het systeem stuk is als banken en overheden constant geld in beslag nemen bij gewone mensen die al belasting betaald hebben en het uitdelen aan multinationals die geen belasting betalen.
@W_F | 02-05-20 | 13:47
Op dit moment werkt dat nog, wel slim inderdaad.
@A333aan | 02-05-20 | 14:10
Bizar, en daar krijg je straks nog een rekening overheen als je geld enige tijd op de bank laat staan.
@pejoar | 02-05-20 | 13:39:
Precies wat ze in Italië al eeuwen doen.
@Hadena | 02-05-20 | 14:18: Af en toe op de betaalrekening maar meestal in aandelen of andere investeringen.
De overheid met zijn 1,1 miljoen werknemers zou eens kunnen nadenken om het wat zuiniger aan te doen.
We hebben een veel te dure overheid en een veel te hoge belastingdruk.Wordt er wel gedacht over minder overheid?
Stel eens prioriteiten.
Zijn cultuursubsidies en milieu wel zo belangrijk momenteel.
Moeten we zoveel aan de EU geven?En asielbeleid en ontwikkelingshulp?
Is dat belangrijker dan je eigen belasting betalende burger helpen?
Ja natuurlijk is dat belangrijker.
Andermans geld geeft makkelijk uit. De overheid gaat zichzelf natuurlijk niet goedschiks verkleinen.
Socialisme stopt natuurlijk niet bij de grens. Nivelleren is een feest dus geef iedereen lekker geld. De echte socialist geeft andermans geld natuurlijk ook graag uit aan de andere kant van de grens. Toch linkse medemensch?
Als het slecht gaat met de economie moet de overheid natuurlijk anticyclisch opereren en vooral geen ambtenaren ontslaan. Als het goed gaat met de economie zeurt daar niemand om, dus waarom zou je. Eindresultaat: een alsmaar groeiende overheid die steeds meer belastingcenten van u eist.
Alles goed & wel met geld scheppen maar het blijft n claim op de toekomst. Niemand die zich HARDOP afvraagt hoe/wanneer die schuld zal worden afbetaald.
Voorlopig lijkt de redenering dat zolang de schulden de totale waarde van een land (of club, zoals de Euro Unie) niet overstijgen, er niets aan de hand is.
Bullshit natuurlijk.
We hebben de afgelopen kabinetten Balkenende en Rutte aan den lijve kunnen voelen wat schulden doen voor een samenleving: bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen.
Dat is de nalatenschap van deze generatie aan kinderen en kleinkinderen: Schulden als n politiek instrument !
En leg dan maar eens uit aan de betreffende kinderen en kleinkinderen dat het kapitaal dat ze verschuldigd zijn gebruikt is om bankbalansen op te poetsen...
Kost wat maar daar krijg je dan ook heel wat voor terug!
Het is papierenschuld, kan je gewoon wegstrepen. Net zoals de schulden van al die failliete bedrijven wordt weggestreept.
Schuld is gewoon een boekhoudkundig iets.
@ja-ja-nee-nee | 02-05-20 | 13:44: Het is papierenschuld, kan je gewoon wegstrepen
ah.... tegen wat?
@ja-ja-nee-nee | 02-05-20 | 13:44:
Haha jaja, leuk bedacht en zo functioneert t ook in ‘sommige kringen’. Maar jij en ik zijn geen lid van die kringen en worden geacht belastingen te betalen en onze schulden af te lossen.
Ik kan niet naar de ECB bellen en zeggen: schep mij effe wat geld
Gvd. Ik ben boos. Waarom moeten wij altijd betalen. Ieder weldenkend mens weet toch dat het een bodemloze put is.
Omdat er mensen zijn die VVD/CDA/D66 stemmen.
@obominotie | 02-05-20 | 13:40: niet alleen daar ligt het probleem. Wij allemaal zijn het probleem.
Okee volgende week dus over goud en zilver....
En crypto
@Kleiduivenmoordenaar | 02-05-20 | 13:42: nog 10 nachtjes slapen.
Bitcoin halving. Inflatie naar 1,8%. Ik voorzie nog een mooie bullrun.
En als de vermogende medemens klappen krijgt, worden die opgeblazen aandelen verkocht, en komt dat geld alsnog in de reële economie.
Inflatie stijgt, aandelen dalen, nog méér vermogende medemensen in de problemen, nog meer inflatie...
Nou, nee als die aandelen zitten al in de reeele economie - als die amas worden verkocht zijn ze geen reedt meer waard.
Aandelen verkopen is ook een investering, maar dan in euro's of dollars. Bij een hoge inflatie zijn dat niet de keuzes waarmee je lang de vermogende medemens blijft.
@litebyte | 02-05-20 | 13:31:
Zoals het stuk zegt, ze zitten niet in de inflatie berekening. Ja, als ze massaal verkocht worden, verdwijnt dat geld van de beurs. Als dat geld dan uitgegeven gaat worden aan andere spullen die wel meetellen bij inflatie, gaat de waarde daarvan de hoogte in (en dus de inflatie).
Er is een reden, dat de inflatie berekend wordt over die productgroepen: het is wat iedereen nodig heeft.
Laten we ook helikopter geld aan Erdogan geven. Alvast als achterstand vanwege de aankomende vluchtelingen stroom.
Die willen ook geld.
En Afrika: daar moet ook nog heel veel geld naartoe.
En het klimaat!
Heel veel geld naar het klimaat.
Er is meer geld nodig.
Hup, werken loonslaven,
Steek u in de schulden. Hoe dieper hoe beter. Alles voor een ander. Solidariteit.
Iedereen na de crisis een cheque van 1000 euro binnen een half jaar te besteden bij een Nederlands bedrijf. Kost maar wat miljarden maar dat is tegenwoordig een schijntje.
7 miljoen huishoudens. Kost je maar 7 miljard. Valt reuze mee
Al in diverse landen (jaren 90) uitgevoerd, o.a. in Japan.. om het consumenten vertrouwen te winnen en mensen aan te zetten tot aankopen. Het werkte alleen nauwelijks.
Pas oo: straks komt Rutte zijn verkiezingsbelofte na in deze tijd...
@Jos Tiebent | 02-05-20 | 13:37: ".. komt Rutte zijn verkiezingsbelofte na..." hahaHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
@litebyte | 02-05-20 | 13:34:
Je moet het geld uitgeven binnen een half jaar anders vervalt het. Zie het als een VVV pasje.
Daar red ik het niet meer mee hoor.
En dat is nu precies de reden (zoals ik je vorige week ook al probeerde duidelijk te maken) na je plempsel dat de EUro nooit gaat omvallen.
Allles heeft een grens en een einde.
Het omgekeerde is het geval. Geen valuta is voor eeuwig. Ook de euro gaat er een keer aan. De enige vraag is wanneer. Over 10 jaar of over 100 jaar ?
Over KLM gesproken decorrespondent.nl/11201/we-geven-mil...
KLM is allang onderdeel van een politiek spel voor de coronacrisis - de Franse staat zal er alles aan doen om het onmogelijk te maken dat KLM ooit nog in Nederlandse handen komt (als een NL staatsbedrijf in dezelfde vorm als de NS is - de staat dus als enige aandeelhouder)
@litebyte | 02-05-20 | 13:28:
Ze zouden het ook op andere manier in Nederlandse handen kunnen krijgen. Ze zouden bijvoorbeeld een wet kunnen invoeren die het bedrag aan aandelen Airfrance KLM, KPN, Shell en nog een paar bedrijven die belangrijk zijn voor de Nederlandse economie uitsluit van de box 3 belasting, dan moet je eens kijken hoeveel vraag er naar ontstaat. Dan hoeft er waarschijnlijk niet eens overheidsgeld in. Maar ... de huidige steun lijkt goedkoper, want ze lenen voor 0% en kunnen zo nog altijd box 3 belasting innen. Dat is precies het probleem. Het systeem blijft alleen door steeds meer te lenen overeind. Volgende stap wordt dat de ECB aandelen op gaat kopen. Dan gaat Lagarde gewoon AirFrance kopen met de ECB. Dat hebben ze liever, die communisten.
Hoekstra heeft een veel te grote bek en heeft alle credits verloren bij de Fransen door zijn vijandige miljoenen aandelen aankoop een jaar geleden. Het word tijd dat de Fransen (Air France) die KLM kisten zo snel mogelijk in Air France logo en kleuren gaan overspuiten. Misschien dat het dan bij Hoekstra/KLM en het domme volk duidelijk word dat het een Frans bedrijf is. Het is miljarden steken in een bodemloze put bij Air France/KLM. Ze kunnen beter het MKB redden in Nederland want dat is de echte banen motor van NL
Al het geld blijft bij de rijken. Door smerige constructie's blijft het gebakken geld bij hen. Karel van 3 hoog achter krijgt er geen cent van de zien
Lagarde wil die miljarden afbetalen met een nieuwe EU-belasting. Die gaat Karel ophoesten.
Het geld stroomt altijd naar de rijken, wat er ook gebeurt omdat de erg rijken niet of nauwelijks belast worden. Ik heb het dus niet over iemand met een miljoen, maar over echte rijken. Als ze het geld bij de gewone man uit zouden delen, dan is die niet langer bereid om voor weinig geld hun slaaf te zijn dus dat durven ze niet aan (dan stort het hele systeem in elkaar). Ze geven het nieuwe geld dus het liefste direct aan de rijken, zorgen dat aandelen koersen en andere "assets" (ook huizenprijzen) weer omhoog gaan en dan kunnen ze die weer bij de massa belasten (niet bij de rijken want die hebben hun constructies). Het is gewoon een spelletje en je moet als Karel zorgen dat je je huisje van 3 hoog achter inwisselt voor een koopwoning (in een dorp buiten de stad waar het nog net te betalen is). Dat is wat de overheid wil, want dan zorg je weer voor een nieuwe lening en nieuw geld in omloop en kan het piramidespel weer even door.
Gratis geld bestaat niet.
Of je krijgt een enorme inflatie.
Of wij moeten het met z'n allen terug betalen. En dat zie ik niet gebeuren. Al die landen die dat gratis geld aannemen gaan er van uit dan een ander het terug gaat betalen. Ga er maar van uit dat het straks met Eurobonds wordt afgedekt.
Vraag maar aan Z-Europa of gratis geld bestaat, krijg je een heel ander antwoord. Vior betalende landen (alle 6) gaat gratis geld inderdaad niet op, het vrolijk weggeven ervan wel. En nu die duitse vibrator weer bedelen bij haar volk want ze komen wat miljarden tekort. Miljarden die met een pennestreek hop, gratis werd. Maar niet voor ons, want het is allang weg.
Lees in Het Parool dat Woonstichting De Key gewoon de huren weer even fors verhoogd. Die hebben blijkbaar geen weet van een crisis.
Ze hebben toestemming van de regering en de inkomensgegevens van de belastingdienst. Om het scheefwonen aan te pakken.
@Osdorpertje | 02-05-20 | 13:25: Dacht dat de rechter dat verboden had i.v.m. schending privacy.
@Piet Karbiet | 02-05-20 | 13:32: u leeft in een fantasie wereld.
@Osdorpertje | 02-05-20 | 13:25: geen inkomengegevens in die zin dat de coorperatie alleen door krijgt dat een bepaald persoon boven de grens zit voor sociale huur, dus geen verdere info
@JB_Stoner | 02-05-20 | 14:05: Ja lekker. Ik weet dat je naar de hoeren gaat maar vanwege je privacy zeg ik niet op welk adres. Dat soort 'geen verdere info'?
@Durereaguurder | 02-05-20 | 13:42: Uitspraak Bestuursrechter 26 april 2018.
@Knufter | 02-05-20 | 14:11: zoiets ja en voor de duidelijkheid, ik keur dit ook niet goed. Scheefwonen is sowieso bullshit
Gaat het werken, ja mits het niet te lang duurt. Gaat het maanden duren dan vallen de bedrijven alsnog om en is de overheid uiteindelijk meer geld kwijt. Wanneer de grotere bedrijven gaan vallen dan gaat het snel. Die nemen de kleintjes mee.
"De enorme hulppakketten vanuit de overheid en centrale banken komen voor het grootste gedeelte niet terecht bij het MKB, de zzp-er of de consument."
Duuuhhh... Joh, dat hadden we nou nooit gedacht, hoe is dat nou mogelijk ???
Ja ik had ook wel verwacht dat ergens een gratis pinautomaat zou komen.
Even paar keer langs lopen, en je kan met pensioen. Schandalig dat dit er nog niet is natuurlijk.
Die systeemcrisis gaat er onvermijdelijk komen. Simpelweg omdat geld het kwaad van de wereld is wat niet zomaar gered kan worden en om evolutionaire redenen dient te verdwijnen. Geld zorgt al te lang voor teveel mensongelijkheid en teveel verschuivingen binnen en tussen populaties, dat de meest logische stap naar een moderne ontwikkelde wereld is dat tijd het nieuwe middel wordt.
Het kan lang of kort duren, hoogstwaarschijnlijk lang, dat wel. En het zal in golven gaan van illusies naar realiteit en vice versa.
Alles gebeurt met een reden en de aarde heeft nooit een boodschap aan geld of de bijgevolg genaamd overbevolking.
Er zal ellende zijn op elk niveau totdat de mensheid de les heeft geleerd: tijd is het leven, geld is het kwaad van de wereld, de mens is machteloos ten opzichte van de natuur (cq zijn eigen natuur) en de huidige democratie is een valse religie. Benieuwd naar het stuk over vertrouwen in geld, want vertrouwen is een ander woord voor 'neigen te geloven'. Geloven in geld is geloven in het kwaad. Zo, dit waren weer my 2 cents deze week.
Dan maar weer ruilhandel? Wild schieten? Grondje pik? Stammen oorlogen? Zegt u het maar...
Yuval wel eens gelezen? Ik ben niet meer zo van het kakken op het huidige. Ik ben meer van mening geworden dat dit, helaas niet perfect, tot nu toe het beste is wat we kunnen. Totdat ook dit, toch al behoorlijk lang succesvol met zon agressieve mix als de mensheid in zijn huidige aantallen, een keer kei hard in elkaar stort. Daarna komt er weer wat nieuws.
Dan wordt tijd het nieuwe geld, kijk maar rens naar de film In Time uit 2011
@JB_Stoner | 02-05-20 | 14:01: oja met zo'n klokje en als je tijd op is *plop* jammer dan ...
Waarom niet direct €10000 aan elke EU burger geven?
Ja, maar dan verdienen de banken er niets aan.
Omdat Zimbabwe, Venezuela, etc
@unshift | 02-05-20 | 13:43:
de ECB creëert nu 3 biljoen euro en geeft dat aan de overheden/banken.
Kun je net zo goed 5 biljoen (€10000) rechtstreeks aan de mensen geven.
"Normaal zouden deze gelden doorrollen naar bedrijven en consumenten"
Gebeurde in 2008 niet, is bij de Grieken niet gebeurd en nu ook weer niet.
Juist.
Niet echt netjes,
je kunt Mark Rutte hier wel wegzetten als de man die zich verschuilt achter het RIVM - maar prijs jezelf eens gelukkig ……. Je zult in een crisis als deze afhankelijk zijn van Jesse Klaver of Rob Jetten …..dan kun je beter gelijk een hek om Nederland heen zetten en het laten afzinken om er een viskwekerij van te maken …..
Ah, daar hebben we de VVD stemmer: "laten we blij zijn met wat we hebben want misschien zou het wel veel erger zijn als er iemand anders aan het roer zou staan!"
Welterusten nijntje
Dan zal Unilever in zn nopjes zijn als grootste leverancier (wereldwijd) van voeding voor kweekvis.
Nou noem je ook twee lichtende voorbeelden als alternatief zeg... Dan liever de paashaaspremier van Nieuw Zeeland.
U kunt wel proberen dat wat krom recht te praten, maar de feiten liggen er. Wat koop ik voor uw stelling? Ik ben ontevreden over de gehele aanpak van deze situatie.
Viskwekerij of sheepfarm.... hmmmm ik zie weinig verschil
Ja. Het gaat werken. Want iedereen wil dat het gaat werken. Geld is geen feit, geld is slechts een afspraak. Dat is extra duidelijk geworden nadat de geldpers na de bankencrisis aan is blijven staan en de inflatie niet naar niveau Zimbabwe is geschoten.
* applaudisseert
volgens mij gaat het direct naar de beurs ....... want naast een korte paniek bij de start van de Corona crisis doen ze het vrij goed gezien de omstandigheden.
Als geld gratis is dan kun je via de "bubbel" nog wat verdienen.
“There is not such thing as a free ride....”
Geen idee wie die quote heeft bedacht. Zal Churchill wel weer zijn , bij gebrek aan bronnen. Maar goed. De conclusie klopt wel. Zie het in mijn eigen bedrijf ook. Nu op korte termijn raakt deze shit mij prive niet ernstig. Als het langer duurt wel. Voor mijn collegae echter die geen vaste overeenkomst bij me hebben, doet het zeer. Ondanks de NOW verleng ik die contracten niet. Daar zitten mensen tussen die me voorschotten op vakantiegeld en salaris vragen van € 200.- . Daar gaat het dus direct ècht zeer doen. De politiek heeft geen idee hoe we er met zijn allen voorstaan. En dat komt omdat het geen enkele consequentie voor ze heeft. Niet in finaciele zin althans. Vraag Rutte of hij zijn eiegn spaarrekening zou opofferen om jou te redden. Ik ben ervan overtuigd dat-ie dat nooit zou doen. Maar vraagt het vervolgens wel aan de burger. En in dit geval aan mij als ondernemer. De overheid is en blijft een onbetrouwbare partner. Dat voornoemde regeling wordt uitgevoerd door de departementen die er de laatste jaren niets van bakken blijft helemaal hilarisch..
De overheid weet tot op de cent hoe iedereen er voor staat. En dat we straks nog afhankelijker zijn van de overheid.
Robert A. Heinlein had dat bedacht voor zijn Science Fiction roman "De maan in opstand" nl.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_n...
@Stonecity | 02-05-20 | 13:10:
Waarom zouden we straks nog afhankelijker zijn van de overheid?
@normanius | 02-05-20 | 13:27: omdat niveleer feestjes. U weet wel, dat gekir van een paar jaar geleden zodat er een basis gelegd werd voor die "balans". In de praktijk houd dat fus de betalingen in van 6 betalende naar 28(? Tel kwijt inmiddels) ontvangende landen. Deze "crisis" was een prima uitrol moment, zeker als je wat wetten opzij schuift, je eigen volk een worst voorhoudt die je een week later de mediterraanse schutting overflikkerd.
Een Southpark "aaaaaand it's gone" scene is leuker. En heeft per definitie een beter script.
Wat is dat toch met het verlangen naar een financiële apocalyps?
Alsof 75 jaar vrede en welvaart afgesloten moet worden met oorlog en ellende. Uiteindelijk zijn het getallen, met heel veel nullen, op een computerscherm; u kunt nog steeds die boodschappen, auto's, huizen en vakanties betalen, uw kinderen (gratis) naar school en gebruik maken van een van de beste gezondheidszorgstelsel ter wereld voor nog geen 100 euro per maand en zelfs in uw oude dag is voorzien.
Niet iedereen in Nederland kan dat.
En het wordt minder.....
Want welkom welkom welkom
@Is dit nog nieuws? | 02-05-20 | 13:06:
Eens, maar dat is een reeel probleem waar een eenvoudige oplossing voor is. Helaas is het niet bon ton om daarover te praten, terwijl het aanpraten van een niet-bestaande "systeemcrisis" of "recessie" wel sociaal wenselijk is.
@kapotte_stofzuiger | 02-05-20 | 13:09: klopt.
En het idee dat het goed is, terwijl het veel beter kan....
Waarom niet "beter" nastreven?
Het wordt in rap tempo afgebroken en zou niet zo snel in verval hoeven te raken als de intenties oprecht waren geweest. Rutte lacht op de tv, mag door de Corona in zijn handjes klappen voor de peilingen, maar zet achter de schermen gewoon zijn handtekening onder verdragen waardoor wij ineens verantwoordelijk zijn voor banken in landen waar ze al decennia lang er een potje van maken.
Stel je eens voor als die intentie oprecht was geweest, dat hij echt deed wat de titel hem in theorie zou verplichten, het beste met ons voort hebben. Hoe mooi was Nederland dan? Hoe was het dan gesteld met de criminaliteit cijfers? Hoe hoog was de belasting dan geweest? Hoeveel veiliger was het dan op straat geweest? Hoeveel risico hadden we dan gelopen te moeten betalen voor wanbeleid in andere landen? Etc. etc.
Politici zijn beroepscriminelen die erg hoog scoren op narcisme, korte termijn politiek en zelfverrijking. Het land wordt geleid door lobbycraten die juist doordat ze daar goed in zijn, per definitie al geen empathisch vermogen hebben om het werk waarvoor ze worden betaald door ons, de belastingbetaler, te kunnen uitvoeren. Het zijn lege hulzen die luisteren naar groot kapitaal, partijbelangen en een verborgen, constitutioneel verboden, geheime agenda van 1 groot Europa aan het uitrollen zijn, ten kosten van ons.
Geloof mij, die welvaart die u nu beschrijft, wordt sneller afgebroken dan dat u "wij krijgen geen sociaal punten systeem zoals in China" kunt zeggen.
In 2017 werd er in Nederland 97 Miljard uitgegeven aan de zorg. Dat is een kleine €5700 per jaar. Net iets meer dan die €100,- per maand. Dank u Bedrijven en werkende Nederlanders.
@dasechtgeenstijl | 02-05-20 | 14:20:
*zucht*
@Durereaguurder | 02-05-20 | 14:01:
Blijkbaar doet Rutte het goed genoeg voor 4 miljoen Nederlanders, als je het aantal (voorspelde) zetels bekijkt.
Systeemcrisis afwenden door te pompen? Elk faillisement is een 'systeemcrisis'. Elk huishouden dat de schuldsanering in gaat had een 'systeemcrisis'. Rot op met je systeemcrisis.
Ik vindt het niet erg. De diesel is onder de euro hier in het zuiden. Ik mag niet klagen. Ik rij vanuit Portugal naar Nederland 5400KM voor amper 260 euro totaal.
€520,-... om heen en weer te gaan... deed ik in het verleden voor €80,-... in een paar uur.
En behalve de diesel?
@Is dit nog nieuws? | 02-05-20 | 13:06:
Hij wil vooral gewoon pronken met dat hij in Portugal woont.
Rij je in 1x keer of slaap je in de auto? Eten, slapen en tol niet meegerekend.
@EmilioEsteves | 02-05-20 | 13:16: Spanje weet ik niet maar het is maar de vraag hoever je in Frankrijk komt, die hebben het op dit moment niet zo op rondreizende buitenlanders met wazige redenen om rond te rijden.
@EmilioEsteves | 02-05-20 | 13:16:
Dat...
@overVecht | 02-05-20 | 13:06: 260 euro voor heen en terug. Serieus.
@EmilioEsteves | 02-05-20 | 13:16: Slapen in de tussentijd. Gaat niet in hotels ofzo, maar met een comfertabele station lukt dat prima.
@zwellevertje | 02-05-20 | 13:31: Je kunt passeren, zeker als je een Nederlands paspoort hebt, dat moet je laten zien en je beroepen op een document van de nederlandse ambassade. De terugweg was ook niet zo lastig aangezien ik een portugees kenteken en documenten had.
Alleen frankrijk wou me ergens in de middle of nowhere beboeten voor 135 euro omdat ik niet de benodigde documenten had. Toen ik zei ik wil best betalen maar dan rijden we wel even naar de lokale pinautomaat lieten ze me gaan. Weet nog steeds niet of het nu teveel moeite was of dat die lui gewoon corrupt waren. Kut fransen.
Met uw allerlaatste constatering ben ik het van harte eens.
@overVecht | 02-05-20 | 13:11: pronken? Ik zou me kapot schamen maar ja, paupers gonna pauper.
Er wordt 3000 miljard in de EU gestoken, dat is 6000 euro per Europeaan, dat is dus vele malen meer dan er gemiddeld in die twee maanden per Europeaan verdient/gegenereerd wordt, waar blijft dit geld en hoe is dit bedrag verantwoord?
Vergeet niet dat de ene helft ontvangt en de andere helft betaald: 0-12.000
Het is een verdubbeling van de EU begroting. De Europese Commissie pleegt hiermee een soort coup. Zonder enige noemenswaardige verantwoording wordt er met miljarden gesmeten. En niet naar u en ik kan ik voorspellen.
@Is dit nog nieuws? | 02-05-20 | 13:05: je bedoelt 90% ontvangt en maar een enkeling betaald.
Gratis geld is de oplossing:
Daarom komt de hele wereld hier naar toe.....
Even ot:
What. The. Fuck!?
www.dumpert.nl/item/7903251_a112726e
Stop! Hammertime!
Broos vaasje.
Nederland.
Neem dan svp wel de legacy versie van Dumpert. De nieuwe layout zuigt nog steeds.
Wist je dat nog niet dan?
Zo te zien is iedereen naar Ikea?
quantitative easing of quantative pleasing. Men is vergeten in Europa de kraan weer dicht te draaien toen de crisis afliep... maar ze konden ook niet anders want de Euro was gevangen in een onwerkbare cultuuroorlog.
Ze hebben zichzelf in een positie gemanoeuvreerd bewust of onbewust dat dit nooit zou werken.
Een lange termijn oplossing is ook geen eurobonds, deze oplossing is er alleen voor het Zuiden. Allemaal even arm. Nederland betaalt voor iedereen de rekening.
Ik lees je.
"Allemaal even arm." Dat maken ze onze regering wijs ja.. Is Italië niet in het bezit van ca. 2.500 ton goud?
Nivelleren is een feest toch?
"is trouwens een soort omzeiling van de eurobonds"
Klopt, maar als wij uit de eurozone stappen, zijn wij hier dan nog verantwoordelijk voor? Ik denk het niet, dat is wel een essentieel verschil.
Maakt toch niet uit, wij gaan er nooit uit stappen. Nederland is het orkest van de Titanic.
Ik denk dat er gewoon afgetikt zal moeten worden. Waarom zouden andere landen die verplichting gratis overnemen?
En indien ECB zegt dat ze het verlies gewoon laten staan en nooit meer gaan goedmaken, dan is er geld geschapen zonder dat er verplichtingen of productie tegenover staat, en vertaalt zich dat in inflatie en devaluatie van de euro. Daar zullen de achterblijvers ook niet op zitten te wachten.
"Bakken gratis geld, maar gaat het werken?"
Nee en ja.
Wat win ik?
Een fipo!
Staat er verder iets interessants in het stuk vraagt een vriend van me.
@overVecht | 02-05-20 | 12:56:
Ja.
Wat win ik?
@Kaas de Vies | 02-05-20 | 12:57:
Een lekkere dikke knuffel van overVechtje!
Voor jou wel.
@Kaas de Vies | 02-05-20 | 12:57: Dat de boel nog niet inelkaarpleurt?
REAGEER OOK