Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alarm! Alle wilde dieren dood

We gaan het modewoordje 'stikstof' gewoon een keer lekker negeren

Als natuurorganisaties het zeggen is het onomstotelijk waar: "Sinds 1990 zijn de populaties wilde dieren in open natuurgebieden en op het boerenland gemiddeld gehalveerd." De 'grote oorzaak' is iets, we zeggen niet wat, maar het komt erop neer dat het de schuld van de boeren is. Boeren zijn namelijk nazi's. "Dit rapport maakt onomstotelijk duidelijk dat de Nederlandse natuur in crisis verkeert en dat 'iets' de belangrijkste veroorzaker is", aldus directeur Kirsten Schuijt van het WNF. Een of andere vogelteller zegt: "In de jaren 80 begon ik als vogelaar in Zeeland. Toen was ik blij als ik een groep van dertig patrijzen zag. Oudere vogelaars zeiden: dat is niets, vroeger waren die groepen minstens dubbel zo groot." En dat is allemaal de schuld van iets, terwijl de boeren juist zeggen dat het daarmee wel meevalt. Enfin, het voordeel is dat je 's zomers ook niet meer de wespen van je af hoeft te slaan als je aan de frisse pils zit, want die beesten zijn toch allemaal dood door iets. En dat allemaal terwijl de oplossing heel dichtbij is. We plempen gewoon het hele land vol met windmolens en gigantische zonneparken, en dan kappen we al onze bossen om op te stoken in de biomassacentrales. Dan komen die diertjes vanzelf terug.

Reaguursels

Inloggen

Ja hoor ik voel het al weer aankomen. Natuurlijk door climate change. Och we zijn de aarde toch zo aan het vervuilen.

Ach we doen ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig.
1 Hup alle boerderijen weg ach waarom hebben wij die nog nodig we verhuizen de productie naar China want daar gaat het zo goed.
2 Iedereen een warmte pomp, Huizen top isoleren. Een perer dure warmte pomp.
3 Auto's die rijden op fossiele brandstof dat kan toch echt niet meer hoor anno 2020. Hop iedereen moet zich maar diep in de schulden gaan steken voor een Tesla want dat is de enige e-auto waarmee je nog enige afstand kan overbruggen.

Kortom het gaat prima met het milieu. Al zo lang de aarde bestaat verdwijnen er schepsels en komen er nieuwe schepsels bij.

Dus waarom al deze linkse milieu paniek. Moeten er weer linkse zakken gevuld worden?

lex63 | 07-02-20 | 09:15

De neergang van weidevogelpopulaties is begonnen toen de stront in ipv op de grond moest. Na een paar duizend jaar mest uitrijden zou het zo maar kunnen dat er een ecosysteem was ontstaan. In no time naar de knoppen omdat klimaatpaljassen de stront in de grond wilden. Daar leven bijv. wormen, geen vliegen enz. Weg voedsel voor weidevogels, hoera voor de blauwe - en zilverreigers (mooie comeback wel, goed voor de biodiversiteit!)

Feitenpliesie | 06-02-20 | 19:58

Natuurcrisis.

Er is geen natuurcrisis.

Stikstofcrisis.

Er is geen stikstofcrisis.

Groen heeft juist stikstof nodig. Veel stikstof. Gras houdt van stikstof. Wiet houdt van stikstof. Rabarber houdt van stikstof.

Groen zet CO2(g) om in C zonder O2. Groen kan niet zonder stikstof.
Hoe meer stikstof, hoe beter voor het klimaat, aldus de visie van de klimafatisten.

Kortom, iedereen houdt van stikstof.

ProAsfalt | 06-02-20 | 19:37 | 1

Als je de staats tv mag geloven gaat het allemaal dood de klimaatmaffia krijgt steeds meer podium

likdoorn | 06-02-20 | 20:28

Waarom moet dat rare wijf nou ook weer op die foto?

Troumoetblijcken | 06-02-20 | 19:16

Ik zit de hele dag al te denken bij die foto 'waar doet die vent me toch aan denken?' maar ik ben eruit.
Mocht iemand de voor mij iconische film 'Falling Down' kennen met Michael Douglas, die knakker lijkt sprekend op de werknemer van het fastfood restaurant die beleidsmatig geen ontbijt wilde verstrekken aan mister Douglas. Echt bizar, die gelijkenis.

Datsun_Cherry | 06-02-20 | 18:09 | 1

Topfilm

Teeweetwee | 06-02-20 | 18:31

Het gaat om de Kritische Depositiewaarde - dat is een neerslagnorm. Die normen kunnen per natuurtype anders zijn, maar in de regel zijn ze zo laag dat ze ook niet gehaald worden als je de veestapel gaat halveren.

Nehemia | 06-02-20 | 17:31

kringlooplandbouw? dat was er toen ik jong was maar dat was niet goed volgens de geleerden en de overheid. en nu is het ineens wel goed volgens de geleerden en de overheid.
wij hebben toen actie gevoerd tegen de monoculturen en wij krijgen nu de fout dat het er gekomen is.
toen ging het om geld en niet om de natuur.
en nu? gaat het ook om geld en niet om de natuur.
laat je niet misleiden.
geloof de overheid en "onafhankelijke" onderzoeksbureaus niet, geld dicteert!

isotope 465 | 06-02-20 | 17:22

Voor sommigen is de Natuur één grote catalogus, waarvan we iedere keer weer soorten moeten wegstrepen. Soorten die erbij komen krijgen, als ze al ontdekt worden, als er al naar gezocht wordt, op een achterkant van het zevende katern op Zaterdag een vermelding in de rubriek; "Meer negeerbare feitjes".

Hoe noem je een soort dat achteruit gaat in aantallen? Bedreigd. Hoe noem je een soort waarvan de aantallen opeens sterk toenemen? Een plaag. Ja, op die manier zal het nooit goed komen natuurlijk.

Sans Comique | 06-02-20 | 16:48

Was ze toen al kalende met dat hoge voorhoofd ?

piet7003 | 06-02-20 | 16:42 | 3

Dat is een geïmplanteerd bord voor d'r kop. Hard hout. Daarmee headbutt ze Worf met één klap tegen de vlakte.

Sans Comique | 06-02-20 | 16:49

Die hoge haarlijn kan veroorzaakt zijn door de zure regen.

Nehemia | 06-02-20 | 17:32

En ook die Slavische neus

Slinkse Klerk | 06-02-20 | 19:22

Wanneer gaan ze nou gewoon overbevolking toegeven en niet de boeren de schuld geven? Ohhh, dan verdient de linkse liegende elite natuurlijk minder als er minder mensen zijn.

Gaat het niet dan? | 06-02-20 | 15:34 | 1

Nederland moet af van zelfvoorzienendheid. Nederland moet voor haar meest basale levensbehoeften afhankelijk worden van het buitenland, lees EU. Boeren dragen in grote mate bij aan onze zelfvoorzienendheid. Dus de boeren moeten stuk en daarvoor is op meerdere fronten de aanval nu ingezet. Uitkopen gaat niet snel genoeg en is duur en stuit op te veel weerstand, dus kregen we een opeens vanuit het niets een enorm probleem met stikstof, 'Natuur'problemen, fijnstof, geluidsoverlast.

"Two things go straight to a man's heart; Bullets and gold. Buy 'em or kill 'em, but do it fast."

Sans Comique | 06-02-20 | 17:34

Minder wilde dieren. Nou en.

deugnietmee | 06-02-20 | 14:48

Boeren hebben wel degelijk schuld aan de teloorgang van de natuur. Ik zie nauwelijks nog kievitten. Gras is een akkergewas, er staat nog nauwelijks een paardenbloem tussen. Weilanden zijn steriel geworden.

En dat is een enorm verschil met 20-30 jaar terug.

omanders | 06-02-20 | 14:19 | 2

Niet mee eens. In het buitengebied van mijn woonplaats had je vroeger honderden kievitten, grutto's en scholeksters. Gras werd gewoon gemaaid, strond werd gewoon gesproeid. totdat de natuurverenigingen zich ermee gingen bemoeien. het gebied werd anders ingericht, bomen gekapt. Gevolg: 0 (nul) weidevogels.

RamondeM | 06-02-20 | 14:40

@RamondeM | 06-02-20 | 14:40: Maar vroeger deden deze boeren het ook rommeliger

En hier in het buitengebied waar ik woon is de achteruitgang van de kievit niet met mestinjectie gekomen. Dat bestaat al decennia.

omanders | 06-02-20 | 15:21

O ja, dat is dat stofje waar we een jaar geleden nog nooit van gehoord hadden....

Viper52 | 06-02-20 | 14:10

Las het vanmorgen. Bij mij kwam iets op van wc eend.....
30 jaar geleden had ik nog nooit van een steenmarter gehoord en nu stikt het in onze wijk van deze beestenvalt mij op dat er laatste 10 /15 jaar aanmerkelijk meer eksters zijn gekomen. Zij halen de nesten van de mussen en de merels leeg en verstoren de broedsels van koolmezen.

jaap932057795966 | 06-02-20 | 14:03 | 3

Ja en die eksters gooien met stenen die bij mij een zonnepaneel hebben vernield.

Viper52 | 06-02-20 | 14:19

@jaap
Er verandert dus wel degelijk iets in onze flora en fauna. Ook bij mij marters onder de motorkap en de dakpannen, iets wat 20 jaar geleden ondenkbaar was. Merels die nu als aardvarkens de complete ruim omwoelen, maar zwaluwen die weg blijven. Spechten in de tuin die er vroeger nooit waren, maar de mussen zijn verdwenen. Geen grutto’s en kieviten in het weiland, maar wel witte reigers. Om mijn huis kom ik de laatste jaren meer en meer salamanders tegen die een schuilplekje in de winter zoeken. In het najaar heel veel kikkers bij mij op de weg. Hoe het komt weet ik niet, maar het is wel opvallend. Is het erg? Weet ik niet. De natuur is veranderlijk, wij kennelijk minder.

Alco-de-Holist | 06-02-20 | 16:46

Heide op arme hoge zandgronden is helemaal geen natuur het is gecultiveerde natuur. Het is ontstaan door intensivering van de schapenteelt en het kappen van bomen. Als we de natuur z'n gang laten gaan is nagenoeg alle heide binnen korte tijd verdwenen.
Ik woon naast een heidegebied. Jaarlijks,in de winter, worden er duizende jonge dennetjes en berken weggehaald om te zorgen zodat 'de natuur' niet verandert.
En nee dennetjes en berken gedijen uitstekend op arme grond.

zuurtjeregen | 06-02-20 | 13:54
-weggejorist-
Fobofoob | 06-02-20 | 13:54 | 1

Waarom wordt toch altijd door milieuorganisaties teruggekeken naar hoe het was. Leef met het heden en accepteer de beslissingen die in het verleden genomen zijn.
In 1990 was de Ned bevolking 14,9 miljoen mensen groot. Sindsdien een paar miljoen bijgekomen, wegen aangelegd, huizen gebouwd, AZC’s neergezet, kantoren en bedrijven gebouwd, en dat alles op al schaarse grond waar in 1990 nog de eikelmuis e.a. woonde. En stop met dat populaire gezeik over “de stikstof is de schuld”.
Nog opmerking: Op de foto’s in het rapport zie ik alleen blonde, blanke mensen staan; dat is toch wel een racistisch minpuntje.

Eugen Sandow | 06-02-20 | 13:51

dieren hebben een hekel aan GroenLInks

klimaatsloper | 06-02-20 | 13:34 | 1

Niet alleen dieren hoor!

Mallepietje1001 | 06-02-20 | 14:03

Dus hup, 60 patrijsen, 60 fazanten, 60 snippen, grijze huismussen enzovoorts.
60 konikspaarden, edelherten, wilde zwijnen, schotse hooglanders enzovoorts.
Allemaal loslaten op hoge veluwe, loosdrechtse plassen, bevers naar de biesbos.
Beetje (niet) bijvoeren indien nodig. Probleem opgelost.
Natuurlijk beheer noemt men dat, al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw werkt dat toch prima? Kost ook minder dan geen drol.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Beheer_met_gr...
Oh wacht!

grapo | 06-02-20 | 13:24 | 1

Voor elke groep van 60 doen we dan 60 nieuwe medelanders minder ter kompensatie van uitstoot. 2 vliegen 1 klap. Ik zeg doen !

grapo | 06-02-20 | 13:27

Zelf ervaring bij het jagen: veel van de jonge hazen en fazanten worden kapotgemaaid. Vroeger deed de boer dit met een krakkemikkig maaiapparaat achter/voor de trekker waardoor hij de randen niet helemaal mooi af kon werken en er tijd was voor de dieren om uit de weg te komen. Tegenwoordig huurt een boer een efficiënt maaibedrijf in die over het land raast en elk stukje meepakt. Meer geld voor de boer. En de boer heeft zijn marges ook nodig.

Misschien kan je niet een land vol wildie dieren hebben en al maar groeiende bevolking en strengere milieuwetgeving.

De Eierbal | 06-02-20 | 13:04 | 2
-weggejorist-
nsprokkel | 06-02-20 | 13:14

Ik beschouw de 115000 hectare nieuwe natuur sinds 1990 toch als een redelijk randje.

nsprokkel | 06-02-20 | 13:14

Dat van de afnemende hoeveelheden vrije dieren is wel een zorgelijk feit en vind ik persoonlijk heel belangrijk. De ellende is dat je helemaal niet zeker weet of stikstof de primaire boosdoener is en of het niet anders opgelost kan worden.

Hoewel ik wel een voorstander ben van minder en/of kleinere varkensboerderijen. Dat is geen onomstreden bedrijfstak.

van heinde en verre | 06-02-20 | 13:01 | 1

De hoeveelheid dieren is niet afgenomen, de aantallen zijn veranderd.
Door slecht natuurbeheer zijn de gecultiveerde gebieden wat men natuur noemt (heide, zandverstuivingen, hoogveen) in slechte staat.
Als je daar dan de dieren gaat tellen welke je er verwacht, zal je op lagere aantallen uit komen.
Daar tegenover staan wel meer dieren die in de ontstane habitat zich wel prettig voelen.
Men aangepaste cijfers om de overheid een dienst te bewijzen (waarom denk je anders dat juist nu het rapport naar buiten komt).
Tevens bestaan er onderzoeken waaruit blijkt dat de neerslag van stikstof uit veebedrijven niet verder dan 300 meter van het bedrijf neer slaat.
Vooral industrie met hoge pijpen om de uitstoot over nabij gelegen huizen te tillen hebben een veel meer verspreidde uitstoot.
Tevens is de veestapel als ook de akkerbouw sinds 1980 behoorlijk gekrompen, waar er wel meer natuur, huizen, industrie, wegen en vliegbewegingen zijn gekomen.
Indien er al een stikstofprobleem is (wat ook al discutabel is) moet men de redenen juist buiten de boeren zoeken.

The ruud | 06-02-20 | 16:56

De totale veestapel is sinds 1990 behoorlijk gekrompen; mest moet direct in de grond worden geïnjecteerd; er is een enorme hoeveelheid regels en wetjes aan het gebruik van mest geproduceerd; er is door de boeren een fortuin geïnvesteerd in het terugdringen van uitstoot uit stallen; er is met behulp van belastinggeld een grote hoeveelheid nieuwe natuur aangelegd, dat met belastinggeld ook wordt onderhouden; Rutte neemt vandaag een voorschot op het terugdringen van landbouwsubsidies (die zijn bedoeld als compensatie voor oneerlijke concurrentie die voortvloeit uit allerhande Europese handelsaccoorden), en dan komt zo'n club als dit met een verhaal dat het in dezelfde tijd hard is achteruitgegaan met de wilde dieren. Zijn de technische maatregelen opgelegd aan de landbouw teveel doordrenkt geweest met politieke kul, druipt dit rapportje van de politieke kul, of allebei? Zeg het maar.

nsprokkel | 06-02-20 | 13:00

freek is een eindbaas, maar Jinek is kudt

Pietertje87 | 06-02-20 | 12:55 | 1

Kudt zal Jinek vast wel hebben, maar een wild dier.... zou zomaar eens heel erg tegen kunnen vallen heb ik 't idee.

HAL 9000 | 06-02-20 | 16:53

De enige diersoort die al geruime tijd explosief toe neemt, ten koste van alle andere soorten dieren en planten, loopt uitsluitend op zijn achterpoten. Ze zijn beschermd en hebben een bsn-nummer, dus afschieten tot gezondere aantallen is helaas geen optie.

Veepert | 06-02-20 | 12:51 | 2

Grenzen dan maar open voor zielige kalifaters dan maar. Ook een vorm van natuurlijk beheer.

grapo | 06-02-20 | 13:31

@grapo | 06-02-20 | 13:31: voor de mensen waar jij op doelt moeten inderdaad de grenzen open! Wel graag éénrichtingsverkeer in de andere richting dan nu het geval is.

Veepert | 06-02-20 | 15:24

Ontken het maar weer als je geniet van de groene industrieterreinen. Het platteland is stuk. FEIT! Dit ontkennen is nep-nieuws. Vaak wel effectief bij de wat dommere massa.

DeEchteWaarheid | 06-02-20 | 12:42

Het aantal koeien was 40 jaar geleden het dubbele van nu, met 5 miljoen minder mensen. Mest werd toen uitgereden wanneer de boer het wilde, uit giertanks met sproeiers, en niet geïnjecteerd op een paar verplichte dagen in het jaar zoals nu. De hoeveelheid personenauto’s is in die tijd ook verdubbeld. Het aantal km2 bebouwing van dorp en stad is verdubbeld.
Maar het is de schuld van de boeren. Vast.

Denken die postcodeloterijclubjes werkelijk dat iedereen gek is en belazerd kan worden met hun flauwekul?

Stormageddon | 06-02-20 | 12:41 | 3

Er wordt gewoon een hetze tegen de boeren en de tuinders gevoerd. Het is een marginaal dingetje. Als je kijkt hoe voortvarend ze zijn met de reductie van ammoniak doen ze echt hun stinkende best.

Nehemia | 06-02-20 | 17:37

OK, de patrijs is aan het verdwijnen. Heeft vooral te maken met de opgeruimdheid van het landschap, waardoor onvoldoende vreten voor de jongen. Kregen er wel zeearenden, zilverreigers, freekvonk en een blonde krolse poes voor terug.

suscrofa | 06-02-20 | 12:34 | 3

Eerder is in ~ 10 jaar tijd het aantal katten in Nederland verdubbeld van 1,5 mln tot ruim 3 mln. In Europa (en de VS) slopen katten jaarlijks (!) honderden miljoenen inheemse vogels en kleine zoogdieren ..

Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 12:42

@Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 12:42:
Predatie door huiskatten is in stedelijke gebieden en koloniesituaties (bijv. waddeneilanden) soms hoog. Zangvogel- en ook knaagdierpopulaties kunnen dit van nature redelijk goed lijden dankzij een hoog reproductiecijfer. Als je als prooidier bent geboren dan heb je veel broertjes en zusjes. Voor kraaiachtigen en roofvogels zijn katten een voedselconcurrent. Slopen is in uw context dus een te groot woord. Oude houtwallen rooien en kleinschalige randstedelijke natuur opofferen voor het bouwen van industrie of finexwijken, dat is slopen.

suscrofa | 06-02-20 | 12:50

@Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 12:42: Mensen hebben liever een kat over de vloer dan een zure buur van linkse snit. Die beestjes eten trouwens vooral ingeblikt slachtafval, en zeer zelden levende waren.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 12:54

Hier even een reactie van iemand die 36 jaar in het natuurbeheer/de natuurbescherming heeft gewerkt.
Ik word niet goed van dit soort berichten. Al dat geroep over wéér een 'crisis', nu niet het klimaat, maar "de natuur in Nederland". Dit is in zijn algemeenheid GEWOON NIET WAAR!
Uiteraard gaan er dingen niet goed, inderdaad is er een stikstofoverschot, dat negatieve effecten heeft. Maar om nu te gaan rondbazuinen dat het he-le-maal mis is in de Nederlandse natuur is gewoon pure hysterie. Precies zoals het alarmisme van Greta Thunberg pure hysterie is.
Ja, de patrijs is dramatisch achteruit gegaan, net als de weidevogels. Maar er zijn ook vogels die vroeger zeldzaam waren en flink zijn toegenomen. Bijv. de lepelaar, de slechtvalk, de havik en de blauwborst. Het is dus niet alleen maar kommer en kwel.
Idem in de plantenwereld. Daar zijn de laatste tientallen jaren veel soorten die er slecht voor stonden, vooral door herstelmaatregelen en goed beheer flink vooruit gegaan. Bijv. parnassia, slanke gentiaan, teer guichelheil enz enz.
Dit soort alarmistische acties, want dat zijn het uiteraard, werkt contraproductief voor de natuurbescherming. Mensen worden er moedeloos of fatalistisch van: laat maar waaien, die natuur. Er is toch niks aan te doen.
En waar gaat het de natuurclubs, zoals het WNF en Vogelbescherming om? Om poen, om aandacht, om nieuwe projecten, die ze met veel bombarie kunnen lanceren, ter meerdere eer en glorie van zichzelf ook nog.

KeesBruin | 06-02-20 | 12:33 | 4

Gisteren vanaf Zwolle naar Hardenberg gereden onvoorstelbaar hoeveel gekapte bomen er langs de weg liggen biobrandstof is bisnis

likdoorn | 06-02-20 | 12:39

Fijne toevoeging. Helemaal mee eens. Maar wat wel zorgelijk is, is de stand van de insecten. Bijen bijvoorbeeld, daar zijn er echt minder van. En dat van de weidevogels vind ik wel jammer.

van heinde en verre | 06-02-20 | 13:04

@van heinde en verre | 06-02-20 | 13:04: Bijen en insecten gaam toch dood van roundup dat monsanto spul?

voldemort | 06-02-20 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Die 'vermiste' vogels liggen naast de bijen, onder de windmolens.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 12:33

In de jaren 60 barste het van kieviten grutto's en allerlei weidevogels.
Toen brak de gekte aan dat boeren geen mest meer mochten gebruiken maar aangewezen waren op kunstmest.
De weilanden werden mooie strakke gazons en voor de weidevogels geen wurmen meer te vinden.
De milieu gekte heeft al een hoop kapot gemaakt en het houd niet op.

likdoorn | 06-02-20 | 12:32

1980 tot 2020:
800K koeien minder (2.6 naar 1.8mlj)
300k hectare minder boerenland
3.1 mlj meer inwoners
4.1mlj meer auto's (verdubbeling)
287mlj ton(1990) naar 469mlj ton overslag zeehaven Rotterdam.
Nee het komt door de boeren.

Boergogne | 06-02-20 | 12:31 | 4

Ik heb hem even uitgeprint,komt hier in een mooi lijstje aan de muur te hangen!

SpicyMchaggis | 06-02-20 | 13:05

mooie uiteenzetting, ik pik hem van je

paulis | 06-02-20 | 13:19

aantal vluchten schiphol:

van 185.836 naar 496.748

paulis | 06-02-20 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Vermoedelijk verbetert de uitstoot per persoon, het milieu en ook het klimaat in meerdere opzichten als we om te beginnen Jinek exporteren naar een willekeurig ver land.

Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 12:29

Er is totaal niets natuurlijk aan heide, het is cultuur. Heide hoort hier niet, kan alleen maar groeien omdat continu grassen struiken en boompjes worden verwijderd. Het is gewoon een park.Laat je het zijn gang gaan, dan krijg je bos. =natuur

paartjehop | 06-02-20 | 12:17 | 1

De meeste heide is ontstaan door roofbouw/overbegrazing in de 17e - 19e eeuw ..

Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 12:38

Zodra je met je elektrische auto of windmolen gehakt maakt van dieren is dat ethisch verantwoord. Dat weet iedereen. Het volk mag sinds 1983 niet meer in opstand komen, dus laat de klimaatnazi's elkaar opvreten en hoop maar dat je als burger er heelhuids bij weg kunt komen.

BrokenTipi | 06-02-20 | 12:13 | 1

Zire regen regelt het wel.

TheseDays00 | 06-02-20 | 12:17

Nog even wat propaganda om de publieke opinie te beïnvloeden voordat morgen de Mugabe plannen van het kabinet naar buiten komen.. zo doorzichtig

paulis | 06-02-20 | 12:09 | 1

Mijn inschatting is dat de overheid hier een dubbele pet op heeft. Dat hele stikstofspook is niks meer dan een opgetrokken rookgordijn.

Nehemia | 06-02-20 | 17:42

Hier stikt het van de eekhoorns, fazanten, groene spechten, bonte spechten, konijnen, hazen, spreeuwen, roodborstjes, huismussen, ringmussen, reeën, vinken, egels, wilde zwijnen, herten.
Gelukkig heb ik een groot huis en genoeg plek aan de muur.

Dutch_Holland | 06-02-20 | 11:54

1,7 miljoen runderen en ruim 17 miljoen mensen in Nederland.
Welke van de twee is met meest schadelijk voor het milieu?
Weet u het?

Broadsquire | 06-02-20 | 11:52 | 1

Ik gok op de 3 miljoen deugers.

peetjoh | 06-02-20 | 12:13

Het is toch gek dat bij de Oostvaardersplassen er veel te veel beesten rondlopen terwijl op andere plekken het aantal dieren gehalveerd zou zijn.

En dan ook nog door dat stofje wat niet genoemd mag worden, wat in de grondbeginselen een meststof is. Alleen niet voor het door de natuurnazi's uitgekozen plantjes.

Louigi | 06-02-20 | 11:50 | 1

Het WNF heeft weer geld nodig en dan krijg je niet met goed nieuws. Is big business.

Dutch_Holland | 06-02-20 | 11:56

Probleem is dat er steeds meer exoten komen, was laatst nog in Amsterdam en daar is zijn de oorspronkelijke bewoners verdrongen door exoten.

Dutch_Holland | 06-02-20 | 11:50

Ik zeg, gewoon alles betegelen.

zweeperover | 06-02-20 | 11:48

Elk jaar wordt er een stad bijgebouwd en komen er vele zonnepanelen op het boerenland. Dit gaat uiteraard ten koste van dieren en natuur. Waar moeten uiteindelijk al die beestjes blijven als NL helemaal volgebouwd is ?

Archimedes-2 | 06-02-20 | 11:46

Boeren weten heel goed hoe ze de wildstand moeten beheren, dat doen ze al eeuwen lang. Met alle onzin zoals het verbod om op eksters te jagen halen we een hoop ellende op de hals: eksters eten jonge mezen en dan zijn er geen mezen meer om de eikenprocessierups op te eten. Weinig stommer dan politici.

ugur | 06-02-20 | 11:42 | 1

Onzin....
Weinig mezen betekent weinig eksters mits het hoofdvoedsel is.... Weinig mezen en veel eksters betekent een ander prooidier voor eksters die genoeg aanwezig zijn... Er is altijd een correlatie tussen prooidier en predator.

dijkbewaker | 06-02-20 | 13:17

Waarom zou je nog een natuurlijke natuur handhaven? De meeste mensen kijken niet om zich heen, die hebben een smartphone scherm voor hun neus, en 's avonds is het de walki-talki show die hun herseninhoud bepaalt.
Pijnbomen, kreupelhout en brandhout, meer blijft er niet over.

Broadsquire | 06-02-20 | 11:39

Zoals bij alle onaangename waarheden, stop je hoofd diep in je eigen reet en negeer alles of ontken het keihard. Of geef alles en iedereen de schuld zolang het maar vooral niet aan jezelf ligt. Dus kom maar op met natuurlijke variatie, de stand van de aardas, zonneactiviteit, George Soros en de Bilderberg groep. Want vast staat dat het allemaal onzin is natuurlijk.

Bigi Bana Boy | 06-02-20 | 11:39 | 1

Heide is geen natuur, vroeger bestond het niet hier. Weg ermee, en laat er bomen groeien, dat is wel natuur.

paartjehop | 06-02-20 | 12:19

En als er een komeet op de aarde afkomt, heffen we komeetbekasting en moeten we allemaal een sterrenkijker kopen. Dan komt alles wel goed. Aldus onze regering.

Leffe Blonde | 06-02-20 | 11:36

Uitstoot stikstof daalt al jaren, nu wilde dieren gehalveerd. Wat is de incubatietijd van stikstof?

Boerenlogica | 06-02-20 | 11:33

Wat denkt u dat er gaat gebeuren met al die ongebruikte hectaren weiland als straks de veestapel op oekaze van GL/D66 is gehalveerd. De grond wordt niet meer bemest, er is geen mest meer, en daardoor verschralen. Het gras wordt niet meer gemaaid er is geen noodzaak om hooi te bunkeren voor de koeien.
Neem een ding van mij aan, die weilanden gaan eraan. Die worden bebouwd, er wordt een infra aangelegd en wellicht bewoond door vele immigranten, want Nederland is nog lang niet vol.

Broadsquire | 06-02-20 | 11:30 | 1

Minder CO2 = minder groen. Dus minder dieren. Maar dat snapt de grachtengordel niet.

Leffe Blonde | 06-02-20 | 11:38

Ik heb steeds een deuntje in mijn hoofd.
Iets met 15 miljoen mensen.
1996? Wat vliegt de tijd toch.

SpicyMchaggis | 06-02-20 | 11:30

Als er op het platteland nog wel wilde dieren leven is de grootste boosdoener dus de stad : daar zijn er helemaal geen meer.

Veepert | 06-02-20 | 11:30

Ik zal het voor jullie keyboardridders die alleen de natuur ervaren vanuit het dakraam van het zolderkamertje proberen uit te leggen: Stikstof is een modewoord en heeft wel iets met de verarming van de natuur te maken, maar een belangrijker oorzaak is de moderne tijd. Alles moet groter en efficiënter, zodat de boer, die er ook niks aan kan doen, een boterham kan verdienen. Dat is begonnen met ruilverkavelingen. Mooi kleinschalige landschappen met kronkelende beekjes hebben plaatsgemaakt voor open akkers en weilanden. Biodiversiteit zit hem grotendeels in kleinschaligheid van landschappen; heggen, steilrandjes, houtwallen, kleine bosjes, hakhout. Al deze elementen zorgen voor overgangen, schuilplaatsen, nestelplaatsen, microklimaatjes, etc.
Naast de schaalvergroting is er daarnaast nog de efficiëncy: waar in een weiland vroegah tientallen soorten voorkwamen zie ik nu weilanden met maar 1 soort. Dit is funest voor bodemleven en insecten (70% minder) en daarmee alles wat er verder in de voedselketen van afhankelijk is voor zijn eten. Kieviten hebben het moeilijk omdat er onvoldoende insecten zijn in het vroege voorjaar voor de groeiende jongen.
Kortom, dat zijn de oorzaken en niet IETS.

ET20 | 06-02-20 | 11:28 | 10

@boerzoektscheet | 06-02-20 | 11:34: nou, volgens mij heb je je scheet gevonden boer, ha lekker dan, allemaal CH3 in het milieu. Op het gebied van geboortebeperking heb je wel een puntje te pakken...

rooiesaus | 06-02-20 | 12:11

@ET20 | 06-02-20 | 12:07: Hopelijk zat die knoop erin voordat je aan kinderen dacht. Je hebt wel een punt maar om meer monden te voeden moest de hele productie efficiënter. De boer werd verplicht tot de ruilverkaveling en de gevolgen zijn bekend. Oplossing = minder mensen, verantwoorde productie en natuurlijke variatie zodat ziektes minder kans krijgen.

boerzoektscheet | 06-02-20 | 15:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Problemen met stikstofoxiden en ammoniak zijn gewoon oplosbaar, die oplossingen zijn er gewoon.
Alleen het eten mag niks kosten, en de boeren krijgen maar weinig betaald.
Het is verschil wat iets kost in de supermarkt en wat de boeren betaald krijgen, dat is het echte probleem.

VanderGeelen-Coppens | 06-02-20 | 11:27

Bij mij zijn er veel blèrende ganzen en krijsende eksters. En dan die debiele rrroekoe-koe kutduiven. Van mij mag dat best wel wat minder minder minder.

Nivelleermarionet | 06-02-20 | 11:24

Dat wilde dier op de picca kan je zeker temmen met een zweepje?

P.redgleuf | 06-02-20 | 11:23

Het beroemde landschap van Nederland, weilanden met runderen en een mooie Hollandse lucht, vastgelegd door onze geroemde kunstenaars, is straks verdwenen. U kunt het alleen nog op doek in een museum bekijken. U fietst straks langs eindeloze velden waar zonnepanelen verbouwd worden en waar een miniem grassprietje zichtbaar kan zijn, en waar gordijnen van windmolens het voorheen bekende gekwetter van vogels qua geluid hebben vervangen. Geen vogel die nog een nest in het weiland kan maken, de grond is al bezet. Wie het laatst komt (Rattenfall) heeft de grootste bek. De enige natuurgebieden die u nog mag bezoeken zijn kinderboerderijen met wat kippen en wilde eenden en de Groen Links/D'66 stadsparken waar u niet mag barbeknoeien laat staan zelfmeegebracht niet biologisch voedsel mag nuttigen.
Ik durf de stelling aan te gaan dat de volgelingen van GL/D66 in hoofdzaak stadse mensen zijn, die misschien het verschil tussen een duif en een eend kennen, maar verder is natuur, laat staan de kennis daarvan; iets waar ze geen bal verstand van hebben en in hun stadsomgeving helemaal niet kennen, daar groeien ze niet mee op. Ze zijn zelf voor 100% de grootste bedreiging voor hun eigen welzijn, maar wel de bek vol over de boeren. Stem ze weg, ze verdienen geen enkel respect.

Broadsquire | 06-02-20 | 11:12

Er is maar 1 reden voor dieren om ergens wel of niet te zijn en dat is vreten, niet stikstof.

D-Fens_1963 | 06-02-20 | 11:11 | 1

Nederland wordt volgebouwd, elke vierkante centimeter is bebouwd, danwel geasfalteerd. Dieren kunnen geen eten meer vinden, sterven en verdwijnen.
Gevolg: geen dieren meer...

rooiesaus | 06-02-20 | 11:37

Zo'n subliem stukje dat ik de angel mis.

Heisessie | 06-02-20 | 11:07

De boeren moeten deaud , Halvering van de vee stapel om plaats te maken voor kip /koe/ varken/ graan uit de oekraine.
Nog niet zo lang geleden was er een commercial op TV voor EU brood. ( oekraine)

Datgingniegoed | 06-02-20 | 11:06 | 1

Ja pure stemmingmakerij.

Sitting_targets | 06-02-20 | 11:13

Die paar miljoen katten die buiten alles afmaken wat leeft helpen ook niet echt natuurlijk.

drs. P | 06-02-20 | 10:58

De wolf is al weer terug in Nederland.

Graaf Monte Cristo | 06-02-20 | 10:57

Blijkbaar kom ik wat te weinig op witteonderbroek.nl, want de timing van dit rapport is een wel heel gelukkig gevalletje synchroniciteit: joop.bnnvara.nl/nieuws/groenlinks-pre...

Synchroniciteit is overigens een mooi woord voor "twee zielen, ëën gedachte".

Hetkanverkeren | 06-02-20 | 10:54

Beleid is al jaren dat vele roofdieren beschermd zijn die vroeger gejaagd werden:
- Steenmarters
- Vossen
- Allerlei roofvogels.
- En nu ook wolven
Het is dan ook niet vreemd dat de soorten die door bovengenoemde gegeten worden, onder druk zijn komen te staan. De stikstof uitstoot van boeren en het verkeer daalt al tientallen jaren. Zou het niet gewoon door deze daling komen?

kortebroek | 06-02-20 | 10:53 | 1

+ Katten.

paartjehop | 06-02-20 | 12:22

Dit is precies wat in de jaren 80 voorspeld is:
Milieuvervuiling zorgt er voor dat de top van de voedselpyramide dood gaat.
Nu is het milieu schoon en worden de patrijsen opgegeten door de buizerds.
Vanmorgen nog van een veldmens (mensen die altijd buiten werken op het platteland): Wat verzuipen we tegenwoordig in de rovers. Je ziet de vossen rondrennen over de Makkumer Zuidwaard.

frank87 | 06-02-20 | 10:50 | 1

1990 is bijvoorbeeld het jaar dat de lood uit de benzine verdween.

frank87 | 06-02-20 | 10:51

Hoe kan dat dan. Er wordt sinds de jaren 90 60% minder Ammoniak uitgestoten in de landbouw, omdat er veel minder mest uitgereden mag worden en alleen vergunningen afgegeven worden voor milieuvriendelijke stallen. Maar dat de steden uitbreiden omdat er 100.000 kanslozen met open armen het land worden binnengelaten mag niet gezegd worden.

varkensboer | 06-02-20 | 10:42

In Zimbabwe liggen ze op hun knieën voor de boeren om ze terug te laten komen.
Helaas, ze zijn naar Rusland, die waardeert ze nu wel na slechte ervaringen in het verleden.

Mr.Crowley | 06-02-20 | 10:40

Ik ben een vogel liefhebber. Als je dan toch vaak door de natuur fietst neem je dat vanzelf mee. Het gebied de Middelpolder, waar ik vaak kom is het domein van heel veel verschillende weide- en watervogels en ik kan u verzekeren, het gaat cresendo, maar daar moeten we wel heel zuinig op zijn! De grutto's, tureluurs, kieviten, scholeksters de snippen (niet de Zalmsnip) het stikte er vorig jaar van. Ik kijk al weer uit naar komende april/mei.
Zes verschillende ganzensoorten en nog meer eendensoorten. Bergeenden met 19 jonkies. Vorig jaar kolonies van 25 lepelaars, zelfs de zeldzame casarca/roestgans is daar te vinden. En dan heb ik het nog niet over allerlei andere riet en oever gevogelte.
Nu is de Smient weer in ontelbare aantallen aanwezig tot ca. april.
Vorig jaar leek het wel of de natuur in het prille voorjaar explodeerde zo fris en groen het zich weer voordeed. En dat terwijl drukke snelwegen en een nog drukkere stad op een steenworp afstand liggen en steeds dichterbij komen. Het is net een muur die op je afkomt.
Kortom wat ik vaststel is niet wat de klimaatmaffia ons voorhoudt, maar dat mag u NATUURLIJK niet weten.
Du pain, du vin, du boursin, vrij vertaald: het doet pijn, het is niet fijn een boer te zijn.

Broadsquire | 06-02-20 | 10:39 | 8

@gestoptmetroken | 06-02-20 | 11:53: ja ach voorgaande jaren zijn er langs de rivieren hele uiterwaarden gemaakt. Overal is nieuwe natuur aangelegd. Dus dat minder broedgebieden is onzin.

peetjoh | 06-02-20 | 12:10

Zeldzame vogels zitten te broeden naast de startbanen op Schiphol.

paartjehop | 06-02-20 | 12:23

@peetjoh | 06-02-20 | 12:10:
Dat doet me denken aan zo'n verhaal van een natuurorganisatie: ze schreven in de krant dat ze toch geen koeien in weidevogel gebied wilden. Het bleek namelijk te veel werk om steeds draadjes neer te zetten om de weidevogels van de koeien weg te houden.
Zoveel verstand hebben ze dus van het inrichten van broedgebieden: de vogels geven in alles aan koeien om zich heen te willen (dat helpt tegen rovers, en stront voedt vliegjes), maar de organisatie haalt ze weg.

frank87 | 06-02-20 | 14:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Stikstof uitstoot door verkeer loopt al jaren terug (Euro 6 vrachwagens en alle voorgangers). De lucht in NL is sinds de jaren 50 niet zo schoon geweest. Er zijn minder dieren door een overschot aan predatoren. (Vossen, roofvogels. tegenwoordig zelfs een wolf). De bestrijdingsmiddelen hopen niet meer op in de top van de voedselketen. En dus gaat het de predatoren goed af. De prooidieren lijden daar onder. Omdat we strikte regels hebben en bestrijdingsmiddelen die nare bijwerkingen hebben niet meer gebruiken.

djmarco2 | 06-02-20 | 10:34 | 2

+ Katten.

paartjehop | 06-02-20 | 12:24

dj,
Onzin.
Het aantal predators loopt congruent met het aantal prooidieren....
veel prooidieren dan zijn er ook veel predators......
Weinig predators betekent weinig prooidieren... kleuterschool natuurinfo...
Wat je dus al met 4 jaar hoort te weten.....
In berekeningen worden vaak alleen maar het aantal predators geteld omdat daarmee ook de populatie prooidieren vanaf geleid kunnen worden: Vaste verhouding!

dijkbewaker | 06-02-20 | 13:07

Nou denk ik eerder dat 't de Oostblokkers zijn dan de stikstof. Ze vissen de sloten leeg. Ze vangen zwanen en eenden. Ze stropen in de bossen. En alles gaat op de BBQ achterin de vrachtwaggel. Nou is het natuurlijk logisch dat 't niet gewoon benoemd word. Dat is nou eenmaal Nederlands.

peetjoh | 06-02-20 | 10:34

Het enige dat we in Nederland aan natuur hebben is Freek Vonk. Als Freek Vonk het zegt is het natuur. Hij heeft er tenslotte doorgeleerd... Stelt inderdaad weinig meer voor...

rooiesaus | 06-02-20 | 10:29

Die gluiperd van een Rutte laat geen middel onbenut om de publieke opine te beinvloeden en de FDF hebben hem en dat laafje Schouten al lang door.
Bij het debat met Renske Leijten begon hij te jij bakken en bij de FDF gooit dat loeder het ganzebord omver.
Het is alleen vreselijk te moeten constateren dat een groot deel van de bevolking deze leugenaar nog steeds vertrouwd.

oakmont | 06-02-20 | 10:28

Oh dat is ook toevallig dat zo'n NGO als het WNF meedraait met de stikstof molen, je zou bijna denken dat er een agenda achter zit.

sarcastro | 06-02-20 | 10:28

Welkom wolf, er is helaas geen eten volgens het AD dus we begrijpen eigenlijk niet wat je hier komt doen.

Eppo | 06-02-20 | 10:26

GL-stemmers moeten inderdaad eens wat minder milieuvervuilend leven.

Stedelijk leven valt al direct af. Elke GL-pipo die niet op het platteland woont is een hypocriet.

Nederland80 | 06-02-20 | 10:26

Ik zie een verband, sinds het verbod op het afschieten van verwilderde katten 2013 en de afnemende vogelpopulatie.
nos.nl/artikel/2064447-jagers-willen-...

Maar nu krijg ik weer kattenbezitters over mij heen.

2_amazing | 06-02-20 | 10:26 | 3

Nee hoor, wat mij betreft..

MooseNL | 06-02-20 | 10:26

ik zie wel meer ratten en muizen en ook regelmatig rattenvallen in de slootkanten.

Obsi | 06-02-20 | 11:23

Nee hoor, alleen huiskatten moorden aan de lopende band vogels.

Kleine_Deugniet | 06-02-20 | 21:40

Ow dit is gewoon de nieuwste anti boer propaganda. Het idee is dat als ze maar lang genoeg dingen zoals dit roepen dat de schaapjes dan wel zullen volgen.
Nog even een het is veiliger om boer in Zuid-Afrika te zijn dan hier.

IkWilOokWatZeggen | 06-02-20 | 10:25

Gelul!!
Ik zit al 50 jaar zeer regelmatig in prachtige natuurgebieden door heel Nederland te vissen. Ik zie
Buizerds
Vossen
Reeën
Ooievaar meer als ooit te voren.
Prachtig groot en klein wild
Veel vissen zien er gezonder uit als 30 jaar terug. Slangen volop.
Wat willen ze nou?

zoalsikhetzeg | 06-02-20 | 10:24 | 4

Stennis om 2 vlindertjes die op arme zandgronden hier 300 jaar geleden veel zaten.Waanzin, wij moeten dood is de sfeer.

grindbak | 06-02-20 | 10:27

Het land van de boer voor:
- Woningen
- Zonnepanelen
- Windmolens

Eppo | 06-02-20 | 10:28

Politiek gemotiveerde leugens wederom. De meerval, waarvan ooit alleen een populatie in de Westeinderplas en ringvaart Haarlemmermeer zat, nu in allerlei wateren (bijv. IJssel) algemeen, net als de roofblei en andere vissoorten uit het Donaustroomgebied, de terugkeer van de zilverreiger en zeearend, de komst van het blafhert, de wasbeer en de goudjakhals etc. etc. Kerkuilenpopulatie (die mooie witte) groeit onstuimig sinds de minder strenge winters, triljarden ganzen die dagelijks het boerenland volschijten met tonnen stikstof. 'Dreigblogger' Rypke schreef daarover (en over kerkuil) verhelderende artikelen.

accuvrijezondag | 06-02-20 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een klinkklare onzin..... Ik zie alleen maar dieren erbij komen...... en vooral dieren die vroeger hier in Nederland zowat uitgestorven waren..... Om en rond het water en onder water zijn er grote verbeteringen gaande.... Onder water barbelen, meervallen, en de terugkeer van de steur en zalm is slechts een kwestie van tijd omdat er veel minder rotzooi gedumpt wordt in de rivieren... Lepelaars, zilverreiger enz het giert ervan.... Ganzen zijn een plaag zoveel....

dijkbewaker | 06-02-20 | 10:20 | 2

Klopt. In mijn aquarium zwemmen nu allerlei tropische vissen. Dat was een paar jaar geleden nog niet.

kwark001 | 06-02-20 | 10:25

De natuur in Nederland is prachtig en past zich aan naar de omstandigheden. Al miljoenen jaren. We zetten hele gebieden af voor de Korenwolf en één of ander kruipend ongedierte in Zandvoort en schieten gewoon 1500 herten af, en eventueel ook een paar honderd paarden. We zijn de gekte voorbij, relativeren lukt niet meer, alles op de FPAS en C02. Ongezien de Zuid-Hollandsche turftyphus voor al die milieu-rabiaten.

Crossing_The_Rubicon | 06-02-20 | 10:19

We worden geregeerd door totale malloten.

Mr.Crowley | 06-02-20 | 10:24

Robojet stelt zijn algehele gebrek aan kennis weer ten toon. Verbaasd ben ik er niet over.

5611 | 06-02-20 | 11:06

Je zult natuurorganisaties nooit horen klagen over de toenemende druk op en de versnippering van het resterende groen door de bevolkingsgroei als gevolg van de aanhoudende immigratie.

jochum1980 | 06-02-20 | 10:18

Boeren hebben mijn permanente sympathie maar niet mijn vertrouwen.

Einde van de Domheid | 06-02-20 | 10:17 | 2

Of zoals de dichter zegt: 'love all trust a few do wrong to none'.

Einde van de Domheid | 06-02-20 | 10:18

U stelt uw vertrouwen liever in de politiek? Of in Bitcoins?

Crossing_The_Rubicon | 06-02-20 | 10:20

Ik zag in de eerste zin een jeukmodewoord staan. Ieuw!

mark1487 | 06-02-20 | 10:16

Weet iemand toevallig hoe het is gesteld met de natuur en de wilde dieren in Hongkong?

PieterPassant | 06-02-20 | 10:15

Volgens de linkse milieubewegingen, zoals wnf, is de oplossing méér immigratie! Want als alle natuur is volgebouwd dan telt het niet meer als natuur maar als stad en is het, volgens (s)linkse lui, probleem opgelost.

ZwarteDag | 06-02-20 | 10:14

Ik ga vleermuizen fokken.

Leptob | 06-02-20 | 10:12 | 1

I fok horses. Pardon? Yes paarden.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:13

Wie is die kalende junk naast dat onnozel lachende paardenhoofd?

gestoptmetroken | 06-02-20 | 10:11 | 4

Als een mevrouw zó in de camera kijkt, verbergt ze haar onderkin. Altijd.

Leptob | 06-02-20 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

De natuur in Nederland is enorm versnipperd. Klein natuurgebiedje hier, klein natuurgebiedje daar en geen verbinding tussen al die versnipperde natuurgebiedjes. Dus al die edelherten en everzwijnen hebben dus ook minder kans om een partner te vinden en zich voort te planten.
Daar heeft de stikstof helemaal niks mee te maken.
Nederland is gewoon te klein voor een Serengeti achtig natuurgebied. OK, we hebben het eens geprobeerd met de Oostvaardersplassen, maar die zijn zo groot als 3 voetbalvelden, dus dat ging helemaal mis.
Op basis van vage conclusies komt het WereldNatuurFonds Nederland nu met een rapport dat een beetje met woorden loopt te spelen. "Onomstotelijk" terwijl dat helemaal niet vast staat. En iets "de belangrijkste veroorzaker" noemen terwijl het slechts een van de vele oorzaken is en dat andere oorzaken een veel grotere impact hebben.
In de waan van de dag gaat de regering dit onbewezen rapport waarschijnlijk wel gebruiken om de woningbouw en veeteelt nog verder kapot te maken.

Osdorpertje | 06-02-20 | 10:10 | 2

'... Oostvaardersplassen, maar die zijn zo groot als 3 voetbalvelden...'

Dan heb jij al jaren het wereldrecord wielrennen. Ik doe er gemiddeld een uur over om erdoor te fietsen.

kwark001 | 06-02-20 | 10:21

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het in 1990 beter was. De grote kaalslag van de ruilverkaveling was in de jaren 50 en 60, terwijl de afgelopen 30 jaar er vooral verbeteringen doorgevoerd zijn. Geen lager polderpeil zo ver ik weet, minder kunstmest, niet meer dieren, eerder minder, schonere stallen enz.

Verder lijkt het mij onzin dat ALLE wilde dieren zouden lijden. Doorgaans is het zo dat als een bepaalde diersoort ergens last van heeft, een andere wilde soort juist profiteert.

5611 | 06-02-20 | 11:11

Wilde dieren in Nederland? Bedoelt men daarmee loslopende katten en honden?

Magmacarta | 06-02-20 | 10:09 | 1

Men wilde dieren, maar kreeg extra mensen.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:12

Sommige mensen zijn ook echt beesten. Soms ook bio en vaak divers.

Shoarmamasutra | 06-02-20 | 10:08

Foto´s kunnen bedriegen weet ik. Hier zie ik wel duidelijk dat ordinaire trekje van Jinek. Trek eigenlijk.

CalamityJane | 06-02-20 | 10:08 | 3

A dirty mind...

Rest In Privacy | 06-02-20 | 10:10

Eva is geil dat komt door de aandacht.

Gulliver | 06-02-20 | 10:15

En blond is ze ook niet.

Baron-barry | 06-02-20 | 10:19

Het rapport noemt stikstof als grote boosdoener voor het verdwijnen van flora en fauna en bio diversiteit sinds de jaren 90.
Nu is bekend dat het stikstofgehalte sinds de jaren 90 met 60% is AFgenomen.
Betekent dat dan niet, dat als er al een verband is tussen stikstof en flora en fauna, dat het een positief evenredig verband is?

jemagookniksmeer | 06-02-20 | 10:08 | 1

U vervuilt de discussie met feiten, niet de bedoeling.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:14

Stadsmensen moeten zich niet met de natuur bemoeien.

DrumPiet | 06-02-20 | 10:06 | 2

Bullshit. Ik heb jaren op t platteland tegenover een akker gewoond. Nooit geen vlinder of vogel. Enige wat er zat was duiven en koekoeken. Nu woon ik in een stad met tuinen en parken en je struikelt over de roodborsten, groenlingen, uilen, vleermuizen, gierzwaluwen, vossen, spitsmuisjes merels en mussen.
Mij maken ze niet meer wijs dat die doodgespoten volgegierde monocultuurvelden meer met natuur van doen hebben met natuur dan de stad.
En wat doen die Groen Linksers? De mooie plekjes van de stad volplempen met tuinloze mensenbioindustriestalflats om dat dooie boerenland te sparen.

Shoarmamasutra | 06-02-20 | 10:14
-weggejorist-
Watching the Wheels | 06-02-20 | 10:05 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De mens is ook een dier, en gezien de toename van de mens-diversiteit en mensenrassen, kun je stellen dat de biodiversiteit in grote steden enorm is toegenomen.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:03 | 1

Maar dat moet wel onder controle gehouden worden. Een teveel aan herten schieten we ook af.

Leptob | 06-02-20 | 10:09

Vroeger kon je ook iedere winter wekenlang schaatsen.

beniknouzoslim | 06-02-20 | 10:02 | 2

Betere tijden. Schaatsen en daarna met je poten tegen de verwarming onder het genot van een kop chocomel. Wachtende op boerenkool met een extra worst omdat er anders een vechtpartij uitbrak. Jeugdsentiment.

Peter_la_Selie | 06-02-20 | 10:05

Vroeger vroor het ook altijd 10 graden op 6 februari.

beniknouzoslim | 06-02-20 | 10:02 | 1

Maar wat is vroeger? 50 jaar terug? of hebben we het over 500 jaar terug, toen was het namelijk warmer dan nu. Temperatuur is relatief en zolang we pas 100 jaar nauwkeurig temperatuur meten weten we eigenlijk helemaal niks. Uiteraard kunnen we met koolstof datering een eind komen maar daar zit hoe verder je terug gaat in de tijd een behoorlijke afwijking op.

Lekker nie opgerot | 06-02-20 | 10:06

Ach, gisteren bij Kockelman één op één, weet niet meer wie het was, beweerde dat afgelopen mei er een vergunning is uitgegeven aan Dupont de Nemours Dordrecht om 7 kilo pfas in de rivier te dumpen, een maand later werd Nederland verboden 0,00 nog wat pfas te te verplaatsen en dit land in crisis te storten. Waar blijven onze snuggere journalisten om dit te onderzoeken?

lanexx | 06-02-20 | 10:01 | 3

7 kilo lijkt me niet veel, zal wel 7 miljoen kilo zijn?

Watching the Wheels | 06-02-20 | 10:06

7 kilo zouden ze eerder ergens in een kliko gooien.

Watching the Wheels | 06-02-20 | 10:07

@Watching the Wheels | 06-02-20 | 10:07: Het is 7 kilo per jaar gewoon dumpend in de rivier En de boeren moeten stoppen om vele malen minder?

lanexx | 06-02-20 | 10:50

Belangrijk moment om juist nu dit rapport uit te brengen door WNF. De onderhandelingen beginnen weer tussen de boeren de overheid. Om dan de natuur zeer slecht in de media te brengen is pure propaganda. Daarbij speelt de overheid een extreem smerig spelletje trouwens. Die probeert het gezamelijk belang te breken door onafhankelijk met diverse partijen te gaan praten. De overheid wil ruzie onderling creëren binnen deze groep. Daarbij kan er nu ineens wel geld vrijgemaakt worden om boeren uit te kopen. Een zeer smerige politiek, maar we kennen niet anders van de VVD. Kuif, kom er maar in.

Zeiss | 06-02-20 | 10:01 | 9

@2voor12 | 06-02-20 | 10:29: de MSM gedraagt zich steeds meer als een zedenprediker van de politiek correcte kerk. Een bewaker van de status quo i.p.v. een waakhond die die feiten onderzoekt en misstanden aankaart. Wat de betreft heb ik diep respect voor een vakman zoals Pieter Klein van RTL die zich wel tot de feiten beperkt en doorbijt wanneer dat nodig is.

therealbraindump | 06-02-20 | 10:39

@therealbraindump | 06-02-20 | 10:19: De toelichtende tekst bij Standpunt is ook wel heel neutraal... not. Des te mooier dat 79% van de stemmers hier niet intrapt

5611 | 06-02-20 | 11:17
▼ 6 antwoorden verborgen

In de vogelaarwijken is er ook weinig diversiteit.

kwark001 | 06-02-20 | 10:01

Het gaat best goed. Elke week komen er 600 wilde dieren bij.... toch?

Poesman | 06-02-20 | 10:00 | 1

Straks hebben we een overschot aan hyena's.

Manus Olie | 06-02-20 | 10:03

Maar er zijn sinds 1990 een heleboel mensen bijgekomen, dat dan weer wel.

Mr.Crowley | 06-02-20 | 09:58 | 1

En dat zijn ook halve wilden.

koeberg | 06-02-20 | 10:01

Die Freek Vonk kijkt wel heel erg graag gifserpenten in de bek

Shoarmamasutra | 06-02-20 | 09:58 | 1

Heeft hij een mooi uitzicht op zijn hoogtepunt.

Gulliver | 06-02-20 | 10:05

Ik wil graag verkering met een Steenmarter, uitroep.

BinAardig | 06-02-20 | 09:57 | 1

En ik ben getrouwd met een schorpioen. Bevalt goed.

Baron-barry | 06-02-20 | 10:11

Dus op basis van een paar vogelaars,vrijwilligers ,die op hun vrije zondag als het lekker weer is naar buiten gaan , wordt ondermeer deze totaal ongeloofwaardige conclusie getrokken.
Elkaar gek maken.., meer niet

laurentius | 06-02-20 | 09:57

"Katten doden meer dieren dan hun baasjes denken". Maar dat mag je niet zegg0n van pauper Nederland.

ruudvangeelen | 06-02-20 | 09:57 | 7

Een van de oorzaken van de zwarte dood in de middeleeuwen was een verbod op katten door de kerk, vanwege bijgeloof dacht men dat katten duivelsdienders waren, heksenvriendjes etc... dus moesten alle katten dood. Naja, zonder die katten hadden ratten en muizen vrij spel met als gevolg een enorme vloedgolf aan ongedierte plus bijbehorende ziekten. Het verbaast mij dan weer niks dat uitgerekend links weer met het idee komt om katten verplicht binnen te houden, links is in veel opzichten precies net zo dom als die bijgelovige religekken in de middeleeuwen.

elfenstein | 06-02-20 | 10:10

Zolang onze kat naar de vogeltjes miauwt loopt het nogal los met vangen. Of het moeten wel hele domme vogeltjes zijn.

voldemort | 06-02-20 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zit al heel lang uit te kijken naar het moment dat lukt om uit heel oude overblijfselen weer een fellatiotyfussaurus tot leven te brengen. Dan gaan we pas weer echt terug naar hoe het was.

Leptob | 06-02-20 | 09:57 | 2

Kan nie wachten!

BinAardig | 06-02-20 | 10:00

Zo af en toe denk ik dat ze gewoon nog rondlopen. Vooral in het Haagse.

Crossing_The_Rubicon | 06-02-20 | 10:24

In ons dorp 98 hectare volgebouwd met cleane distri-dozen van 18 meter hoog, nou daar komt zelfs geen muis meer. En dan plarende boeren de schuld geven..... hypocriete GL/666-wijze, oplichters

grindbak | 06-02-20 | 09:56 | 1

Je moet toch ergens de gratis staats-drugs opslaan.

Opajoop | 06-02-20 | 10:07

Tsja, als je het hele land moet gaan volbouwen met lelijke vinex en snelwegen omdat er per 10 jaar maar liefst 100.000 mensen bij komen, dan hou je maar weinig ruimte over voor 'natuur'.

Vreemd toch dat die zogenaamde natuurliefhebbers dezelfde zijn als die juist de kanslozenimport nog verder willen faciliteren. Ik snap 't niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

EefjeWentelteefje | 06-02-20 | 09:56 | 2

Als ze nou toch verplicht binnen moeten komen van de EU dan maar allemaal bij elkaar zoals in NY, the projects. Soort Bijlmerflats. Midden in de polder en geen OV.

Baron-barry | 06-02-20 | 10:14

Per tien jaar 100.000? Voeg daar maar een nul aan toe.

kapoerewiet | 06-02-20 | 10:15

Er komt een moment dat de mens die vervelende beesten helemaal niet meer nodig heeft. Eten is een omslachtige manier om energie en bouwstoffen binnen te krijgen. Energie kan je directer toedienen en bouwstoffen kunnen al grotendeels uit een potje komen. De natuur is steeds minder nodig. En als 'we' het éénmaal onder de knie hebben is elke planeet bewoonbaar.

Sqbar | 06-02-20 | 09:55 | 2

En waar komen die spullen die in het potje zitten dan uiteindelijk weer vandaan?

Ommezwaai | 06-02-20 | 09:57

@Ommezwaai | 06-02-20 | 09:57: Dat zijn bouwstoffen die de plant opneemt om te kunnen groeien, die kan je ook direct gebruiken,

Sqbar | 06-02-20 | 09:59

De biodiversiteit neemt af door pesticiden. Maar dat gaat vooral om insecten. Dat is uiteraard wel het voedsel voor het voedsel voor de half wilde dieren dus uiteindelijk zijn het wel gewoond boeren. Sinds ik 'the biggest little farm' heb gezien loop ik een beetje met mijn kop in de wolken maar hoe fucking vet zou het zijn als alle boeren in Nederland op die manier zouden boeren?

hustler01 | 06-02-20 | 09:55

En ondertussen zijn parken in mn A'dam West vergeven van de alles killende, niets ontziende en meevretende uitheemse grasparkieten. Struinen woeste wolven onze wijken af in het Oosten des lands en vliegen zee arenden lustig rondjes op zoek naar kadaverende populaties. Dus hoezo gaat het slecht met de beestjes......?

de directeur | 06-02-20 | 09:53 | 6

Wij hebben sinds kort regelmatig een valk in de tuin. Fantastisch voor de stinkduiven die je niet weg krijgt. Ook al een vos in de straat gespot door de buren. Dus we gaan vooruit.

Baron-barry | 06-02-20 | 09:59

In de stad hebben ze toch ook steeds meer ratten omdat mensen hun troep overal neerpleuren of restjes zo van het balkon af mikken, dus hoezo niet bijvoeren want het werkt wel.

Kleine_Deugniet | 06-02-20 | 10:08

In een uur fietsen rond Sloterdijk zie ik op klaarlichte dag meer konijnen dan in dertig jaar dagelijks 30+km fietsen op de Veluwe.

accuvrijezondag | 06-02-20 | 11:01
▼ 3 antwoorden verborgen

TEl in mijn tuin tegenwoordig minimaal 10 soorten vogels. En ook vogels die er vroeger niet waren zoals Parkieten en Lepelaars.

Brokeboon | 06-02-20 | 09:52 | 1

Na een dip door een late winter een paar jaar geleden, heb ik afgelopen zomer ook weer veel ijsvogels gezien.

gestoptmetroken | 06-02-20 | 09:57

Allemaal de schuld van dat gratenpakhuis genaamd Nancy Pelosi en haar fascisten vriendjes, die de oorzaak zijn van alle klimaat problemen (is 99% concensus over).

Gelukkig is de wereld definitief verlost, van deze minderwaardige onderkruipsels, nadat zij gisteren een overweldigende nederlaag hebben geleden. 'Lies will never Trump the Truth'.

Guy Fawkes | 06-02-20 | 09:51

Ik denk dat het vooral ontbreekt aan nestbouwmaterialen en lekkere strontvlieghopen.

kweethetooknietbeter | 06-02-20 | 09:51

Klimaat / natuur hét verdienmodel van de toekomst.

Yalimba | 06-02-20 | 09:51 | 1

Vooral van links-georiënteerde klimaat-sprookjes-vertellers en Thunberg-religieuzen

En die fascistenclub in Brussel niet te vergeten

Guy Fawkes | 06-02-20 | 09:54

Ooit kijken historici terug op deze periode en zien dat we en probleem dat niet bestaat (klimaatcrisis) willen oplossen met oplossingen die niet werken (windmolens, zonnepanelen en warmtepompen). Ze zullen zich op de dijen kletsen van het schaterlachen. “Die sukkels wilden de natuur redden... door bossen te kappen en te verstoken in biomassacentrales en door de natuur vol te plempen met reusachtige draaipalen en zwarte panelen... terwijl er voor ieder megawatt uit een windmolen een megawatt fossiel wordt bijgestookt als back-up... de zeespiegel niet stijgt, de lucht al loeischoon is, en de temperatuur eventjes een pietsiebeetje is gestegen”.

Zeddegeizot | 06-02-20 | 09:51

De schuld van de boeren?
Dat het hele land, alle weilanden, vol gebouwd worden met dozenhallen, heeft natuurlijk 0,0 invloed.
De boeren waren er 100/200/300 jaar geleden ook, de amazons, ali's en wish's niet.

Zueco | 06-02-20 | 09:50

Wat jammer! Dacht even dat het een topic was dat Eva en Freek weer bij elkaar waren. Wat een teleurstelling.

halfvolle glas | 06-02-20 | 09:50 | 3

Same here. Maar dan hadden we het wel op P1 van de TeleG gezien. Gister die Borsato's op de headline Page1. De komkommertijd is vroeg.

ThePozz | 06-02-20 | 09:56

Hadden die ooit wat? Goh, wat is GS lezen toch leerzaam.

kapoerewiet | 06-02-20 | 10:18

Het idee dat stikstof een probleem is, is absurd. De atmosfeer bestaat voor 78% uit stikstof. Acht En Zeventig Procent! Stop met het moedwillig verwateren van begrippen. nl.wikipedia.org/wiki/Aardatmosfeer

marcoplarco | 06-02-20 | 09:49 | 1

Gaat om stikstof-oxiden, dat is iets heel anders. Maar de verwarring ontstaat omdat men het alleen maar stikstof noemt.

2voor12 | 06-02-20 | 09:55

Dump dat carona virus vanuit een vliegtuig. De boel ff goed uitdunnen. We zijn gewoon met teveel sprinkhanen...

Bushcrafter | 06-02-20 | 09:49

Twee taboeonderwerpen van deze tijd:
1) bevolkingsontwikkeling
2) kernenergie.
Men wil geen oplossing en koestert de problemen.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 09:49 | 5

Exact dit.
En wat betreft kernenergie: een duidelijk geval van kalf verdronken, put gedempt. Want reken maar dat NL straks eerst helemaal volgeplempt wordt met windmolentjes en zonnepaneeltjes, om er daarna pas achter te komen dat die bij lange na niet voldoende energie kunnen (blijven) leveren bij een exploderende bevolkingsgroei.

EefjeWentelteefje | 06-02-20 | 09:58

@Langshetrandje | 06-02-20 | 09:52: Bouwen doen we als een malle. Je vergunning aanvragen, dat is de crime. Je begint eraan op 20 met lang hippiehaar en hebt hem binnen als je kaal , grijs of zwaar demeterende bent.

Zeiss | 06-02-20 | 10:10

@Zeiss | 06-02-20 | 10:10: me dunkt een essentieel onderdeel van een bouwproces. Grote bouwprojecten lopen ook nog al eens uit na de aanbesteding. U kunt de voorbeeldjes zelf wel bedenken.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 10:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Je injecteert de koeiemest in de grond in plaats van het uitrijden over het land.
De grond is daardoor zo dood als een pier, want die kunnen niet leven in verzuurde grond.
Er komen geen insecten meer op af want er valt niks meer te halen voor ze. En dus ook niet meer voor de vogels want geen wormen en geen insecten.
Dus de populatie verminderd omdat het voedselaanbod verminderd.
Vervolgens ga je de hele boel ook nog dicht plempen met windmolens en zonnepanelen.
Weg (weide!)vogels.

GaRFjes | 06-02-20 | 09:49 | 2

Die mest injectie is door de overheid zelf verplicht gesteld in plaats van giertonnen vanwege stankoverlast bij het gieren.

5611 | 06-02-20 | 11:23

@5611 | 06-02-20 | 11:23: Precies! En diezelfde mensen blazen nu van hun hoge milieu torens (windmolens) af dat hun lieve vogeltjes verdwijnen. Als ze naar beneden kijken kunnen ze er nog een stel zien liggen...

GaRFjes | 06-02-20 | 11:42

(H)aaibaar bericht! Feitelijk is Freek ook een boer...

Bouwfraudeur | 06-02-20 | 09:47

Geef dan mensen de schuld. Als er geen mensen waren die de producten van de boeren afnamen, dan zouden deze boeren ook niet meer bestaan.

Rico Tampeloerus | 06-02-20 | 09:47 | 2

Dat is het dus. De mens is het probleem, niet specifiek iets wat de mens doet.

halfvolle glas | 06-02-20 | 09:49

Het komt gewoon even lekker uit de boeren afzeiken en ze de schuld in de klompen schuiven. Ik kan niet wachten op het volgende boeren protest en mag hopen dat het steeds grilliger wordt dat zelfs onze defensie denkt joh Vak K weer ze zelf maar uit de binnenstad.

Lekker nie opgerot | 06-02-20 | 09:50

20 jaar geleden zag je amper reigers, nu zie je ze overal. De natuur veranderd maar wordt in zijn totaliteit niet minder. Veel linkse vogelhippies kunnen niet tegen verandering denk dat dit het enige feit is.

Lekker nie opgerot | 06-02-20 | 09:47 | 8

@Lekker nie opgerot | 06-02-20 | 09:47 : dat klopt toch niet. Ook 20 jaar geleden struikelde je al over de reigers. Ik heb nog toen overal draden om mijn vijver moeten spannen om die krengen weg te houden van mijn vissen. Ja, vroeger was de reiger veel zeldzamer, maar dan heb je het over de eerste helft van de vorige eeuw. Daarna zijn hun aantallen enorm toegenomen. In plaats van schuwe vogels werden het cultuurvolgers, die graag naast een hengelaar gingen staan, omdat ze wisten dat ze dan op zijn tijd wel een lekker visje kregen.

Ook de merel was vroeger een schuwe bosvogel, dat zou je nu ook niet meer zeggen. Voor futen moest je vroeger met een goede kijker de natuur in, maar in de jaren 80 zag ik ze in Leiden gewoon in de gracht zwemmen. IJsvogels worden ook steeds gewoner, terwijl je vroeger verbaasd was als je ooit eens zo'n felgekleurde vogel zag, die eerder in de tropen thuis leek te horen.

Argyronauta | 06-02-20 | 10:42
▼ 5 antwoorden verborgen

De natuur, dat zijn wij.

RickTheDick | 06-02-20 | 09:47 | 2

De natuur is erg inclusief, vergeet dat niet, Rick. Alles en iedereen telt mee.

Kuifje-naar-Brussel | 06-02-20 | 09:49

@Kuifje-naar-Brussel | 06-02-20 | 09:49:
Ook donkere materie hoort erbij. Bedankt voor het inzicht. Je laat de waarheid in mij geboren worden zoals Socrates dat deed bij zijn retejong (retenjong?) Meno.

RickTheDick | 06-02-20 | 09:54

Iets zegt mij dat er wat ontbreekt in deze topic. Verder niets.

Dubbelepunthoofd | 06-02-20 | 09:46 | 3

Tieten?

Gulliver | 06-02-20 | 09:47

dit?

DrumPiet | 06-02-20 | 10:07

Ja dat krijg je als je ieder stukje groen in dit land volbouwd met huizen en bedrijventerreinen en ook nog eens alle bomen kapt.

yacoda | 06-02-20 | 09:46 | 2

Alle tekenen dat dit land tè vol is. Maar als je een linkse boomknuffelaar vraagt of het verstandiger is de grenzen te sluiten krijg je te horen dat de wereld van iedereen is...!?

Lekker nie opgerot | 06-02-20 | 09:48

Je en de rest moet vol met die zonneparken en windmolens van ze, daarom moeten die vervelende boeren weg. Van De Volkskrant moeten we zonneparken mooi vinden.

5611 | 06-02-20 | 11:27

Maar ondertussen zijn er verschillende dieren weer aan een opmars bezig. De wolf, de ooievaar etc etc

trottle | 06-02-20 | 09:46 | 3

En de zilverreiger, dat witte vogelbeest. Weilanden staan er tegenwoordig vol mee.
Wat eten die eigenlijk, gras?

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:08

Allemaal leuk geklierd, feit is dat er inderdaad veul minder konijnen, fazanten en dergelijke te zien zijn. En dat is jammer. En slecht. Waar het dan maar door komt.

Normpje | 06-02-20 | 09:46 | 3

Ik zie hier in Amsterdam massa's konijnen. Alleen zien die mij niet vanwege de myxomatose. Arme beesten, een van de ergste fuckups van de mens aangaande dierenwelzijn.

elfenstein | 06-02-20 | 10:01

Geklierd? Geklierd? Heb je een reaguurder met een (onklaargemaakt) vuurwapen zien lopen dan?

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:20

Toen ik jong was wemelde het in de duinen van de mammoeten. Nu zie je er amper nog een. Allemaal de schuld van die Prins met zijn circuit.

JvanDeventer | 06-02-20 | 09:46 | 3

Toen konden we ook lopend gaan shoppen in London

Idiot456 | 06-02-20 | 09:59

Ja man. Waren er zoveel dat ze er een wet voor gemaakt hebben. Daarna zag je ze niet meer...

vette_shit | 06-02-20 | 10:02

Het probleem van mammoeten en alle olifant-achtigen, is dat men ze tegenwoordig zelfs in een kamer niet meer ziet.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:19

Niet alleen mensen maar ook dieren die in sloten leven hebben last van bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in bollenvelden, zegt Martina Vijver hoogleraar ecotoxicologie aan de Universiteit Leiden. Het televisieprogramma Zembla maakte donderdag bekend dat omwonenden last hebben van het landbouwgif dat wordt gebruikt in onder andere de Bollenstreek.
bron: omroep west 7-3-2019

MaatJan | 06-02-20 | 09:45 | 1

Klopt wel tulpen moeten veel bestrijdingsmiddelen hebben anders overleven ze niet

Idiot456 | 06-02-20 | 09:58

De teek zal wel weer floreren op stikstof ga ik vanuit.

CalamityJane | 06-02-20 | 09:45

Half wild dier, ik ken alleen een half haantje of half varken, telt dat ook mee?. Een half wild dier is net zo fantastisch als bijvoorbeeld een krokodil met winterbanden.
ais.badische-zeitung.de/piece/0a/e1/0...

jan huppeldepup | 06-02-20 | 09:45

Komt door de droogte. Je stikt bijna door het stof.

Schriever | 06-02-20 | 09:44 | 1

Ah. U heet Rob Jetten?

5611 | 06-02-20 | 11:30

Hmm, dat iets is vast oprukkend fascisme.

GroetenVanUrk | 06-02-20 | 09:44 | 1

Afrukkend Fobisme las ik.

elfenstein | 06-02-20 | 10:03

Tsja, roofstaat aan de Noordzee, daar hoort natuurlijk ook roofbouw bij.

happen_maar | 06-02-20 | 09:44

.. maar goed. Het is moeilijk om de halve islamitische wereldbevolking op te vangen in een klein poldertje - en er tegelijkertijd een natuurpark zonder beton & asfalt van te maken.

Dat lukt alleen in de koortsige droomwereld van de vijanden van alles dat leeft. Verbeter de wereld, maak een wildpark van Hilversum, Brussel en Den Haag.

Jan Passant mk2 | 06-02-20 | 09:44 | 1

Misdadig. Dat zei ik vijftien jaar geleden al. Hoe zal het er nu uitzien in Nederland.
Twintig jaar geleden, een reisje naar Engeland, ontmoette daar een Haagse mevrouw die zich er niet meer prettig voelde. Vanwege...!
En waarom wordt het niet door veel meer mensen zo ervaren? Op dat punt is mijn begrip al lang zoek trouwens.

CalamityJane | 06-02-20 | 09:49

Gisteren weer die prachtige natuurserie "seven worlds" gezien....... en dan op het einde moet de klimaatverandering nog even worden gemeld, samen met de waarschuwing dat alles op termijn gaat uitsterven.......

Ik word hier zo ontzettend moe van!

Fatwabuster | 06-02-20 | 09:43 | 6

@Gulliver | 06-02-20 | 09:49: omdat het aanpassing vermogen weg is ja, een ijstijd is alleen op het noordelijk halfrond en vanaf Spanje is de overlevings kans vrij groot

Idiot456 | 06-02-20 | 09:56

Die Attenborough heeft zich voor mij onsterfelijk belachelijk gemaakt. Op de Netflix versie vertelt hij klimaatleugens over de walrussen en ijsberen. Ik kan die man niet meer serieus nemen en dit vind ik erg jammer.

Barbarous_Relic | 06-02-20 | 10:09

Dat is gewoon een verplicht nummer, zeg maar een soort reclameblok vanwege de subsidievoorwaarden. Straks krijg je ook een (verplicht) blokje klimaat als het zeg over de studieprestaties van studenten werktuigbouw in Aken gaat.

5611 | 06-02-20 | 11:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien is de migratie onder dieren wel op orde? In tegenstelling tot het menselijke organiseren.

Zeiss | 06-02-20 | 09:43

Kan iemand mij eens uitleggen hoe je als links meer natuur wil maar tegelijkertijd de grenzen vol open zet en er jaarlijks 100.000 mensen extra binnen komen die ook ergens moeten wonen?

Behangdelul | 06-02-20 | 09:43 | 3

Vraag je nou om logica te ontdekken in linkse plannen?
Computer says no. /Devnull

elfenstein | 06-02-20 | 10:04

Dat is niet uit te leggen. Brussel wil die boeren van ons hoe dan ook kapot hebben. Vandaar dat we dagelijks dmv CO2 nieuwsfeitjes gehersenspoeld worden. Vergeet niet dat die Nederlandse MSM pers door Brussel wordt aangestuurd.

WarremeWors | 06-02-20 | 10:20

Dat is links denken. Een heel bijzondere eigenschap in de natuur.

5611 | 06-02-20 | 11:35

Maar Isar goed of slecht? Minder dieren..

azijnseikerT | 06-02-20 | 09:42 | 2

is dat

azijnseikerT | 06-02-20 | 09:43

Minder mensen is in elk geval beter! Zoveel staat vast !

demaup | 06-02-20 | 09:46

En met hoeveel miljoen mensen is het aantal inwoners toegenomen sinds 1990?

Het leven verandert, de samenleving verandert. Dat geldt voor zwarte piet maar net zo hard voor de natuur.

Gazelle | 06-02-20 | 09:41 | 3

mijn post op 9.39. Overigens is een sterke bevolkingsgroei meestal te zien bij ontwikkelingslanden. Dus ook die indicator belooft voor Nederland weinig goeds.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 09:45

Dat zal rond de 2.5 tot bijna 3 miljoen extra zijn ofwel 20% erbij. Lijkt mij de belangrijkste verandering sinds 1990, iets met 15 miljoen mensen... Je ziet bij dit soort propaganda ook nooit vergelijkingen met de uitstoot in de jaren 70 of zo.

5611 | 06-02-20 | 11:39

Pure bangmakerij......... ineens is alles kut qua natuur, terwijl het water nog nooit zo schoon is geweest, er nog nooit zoveel ooievaars zijn, de bevers zijn terug, de wolf is terug etc etc etc.....

Kap eens met dat gezeik!

Fatwabuster | 06-02-20 | 09:41 | 6

@Langshetrandje | 06-02-20 | 09:54: Cup a soup in een thermos. Koffie in een thermos. Aardige belangeloze mensen om je heen. Een verademing. En vooral als teveel met vullis te maken hebt.

CalamityJane | 06-02-20 | 10:02

@Langshetrandje | 06-02-20 | 10:14: Hoeft niet. Ben een naar harmonie strevende aanpasser zonder mijn authenticiteit te verliezen. Spreek ieders taal.

CalamityJane | 06-02-20 | 11:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Het barst van de wilde dieren in de EU-media. Vooral de populatie reptielen floreert daar als nooit tevoren.

Jan Passant mk2 | 06-02-20 | 09:40 | 1

De reptillians, dus toch?

Kleine_Deugniet | 06-02-20 | 21:57

Heeft er natuurlijk niets mee te maken dat heel Holland wordt gekapt zodat de dieren vluchten voor het Nederlandse klimaat.

van stampij | 06-02-20 | 09:40 | 2

Heel Holland kapt?

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:02

In duitsland valt het idd op dat je nooit meer vieze voorruit hebt.
Was toch anders vroeger.

Roger-Rabbit | 06-02-20 | 09:40 | 1

De betere stroomlijn van auto's helpt daar ook aan mee. Luchtstroom en insecten over de auto, ipv er tegenaan.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:11

Die oude vogelaars zijn verwende, luie hobby kijkers.

Jonge vogelaars moeten tenminste hun best doen om nog een vogel te zien.

Polarisator | 06-02-20 | 09:39 | 2

Vogelaars zien ze vliegen.

Gulliver | 06-02-20 | 09:43

aantal inwoners nederland 1990 14.9 miljoen. Aantal inwoners nederland 2020 17.4 miljoen. Hiermee is Nederland nummertje 23 of 24 op de lijst van dichtstbevolkte landen ter wereld. Waarbij de eerste 20 eigenlijk alleen landjes zijn die stadjes genoemd zouden moeten worden. Alleen Taiwan heeft meer inwoners dan Nederland en de rest van de lijst is véééééél kleiner in inwonerstal dan Nederland. Kortom Nederland lijkt veel meer op een stad dan op een land. Wildlife in de stad is redelijk schaars (en wellicht zelfs ongewenst).

Rest In Privacy | 06-02-20 | 09:39 | 14

@Glasgow Argus | 06-02-20 | 10:01: Het schuim en zij met schuim in de mondhoeken ontmoeten elkaar verplicht bij ruimtekrapte. Dat steekt wel verder aan.

CalamityJane | 06-02-20 | 10:05
▼ 11 antwoorden verborgen

OK, maar in kilo's zorgen die boeren toch echt voor veel meer dier.

John McClane | 06-02-20 | 09:39

Sinds vorig jaar hebben ee een nieuw woordje: Stikstof, ineens komt alles, maar dan ook alles door teveel stikstof!

Swaffelkaffert | 06-02-20 | 09:37 | 1

Dat komt omdat stikstof een soort van deken over de natuur heen legt, die dan verstikt.
Heb ik gehoord van iemand die zei er verstand van te hebben.

Nuchternederland | 06-02-20 | 10:01

Goh, wat is er sinds 1990 in Nederland nou echt veranderd?

heldheino | 06-02-20 | 09:37 | 3

Windmolens.

Jos Tiebent | 06-02-20 | 09:42

De btw, aantal moslims, vunzige seks, grenscontroles, zwarte piet....
Moet ik nog doorgaan?

elfenstein | 06-02-20 | 09:44

Marijke Helwegen

SpicyMchaggis | 06-02-20 | 11:18

Er staan steeds vaker van die storende hysterische paniekzaaiende artikelen in het ad, vooral van bepaalde vrouwelijke redactieleden viel me op.....
Echt complete ongeloofwaardige onzin.

laurentius | 06-02-20 | 09:37 | 2

Vrouwen in de overgang zijn gewoon een ramp. Gewoon een jaartje of wat uitzitten en ze komen weer met zinnige artikelen.

2voor12 | 06-02-20 | 09:39

@2voor12 | 06-02-20 | 09:39:

Heeft meer te maken met baargekte.
Ze gaan pas weer zinnige dingen zeggen als ze dement worden.

Gulliver | 06-02-20 | 09:41

Het enige dat altijd wint in de natuur is de dood. De rest is een kwestie van voorkeur/ discriminatie.

Polarisator | 06-02-20 | 09:37 | 1

Ook de mens niet uitgezonderd gelukkig.

CalamityJane | 06-02-20 | 09:56

Allemaal dood vermoord door de windmolens.

Gulliver | 06-02-20 | 09:36

Er komen bij honderden wilde dieren de grens over per week tegenwoordig.
Het natuurlijk wild valt daaraan ten prooi.
Soms merk je daar iets van als ze toevallig een schaap of konijn missen in de plaatselijke kinderboerderij,of als de brasem of karper uit de vijvers verdwijnen op uitheemse BBQ's.

Welles! Nietes! | 06-02-20 | 09:36

Als het echt zo slecht zou gaan met de natuur dan kwam de wolf echt niet terug naar Nederland.

VanBukkem | 06-02-20 | 09:36 | 1

Die wolven willen zich verbroederen met die in Den Haag.

kwark001 | 06-02-20 | 09:38

Nou, gelukkig ligt het niet aan de klimaatverandering. Kan dat sprookje ook meteen bij het grof vuil.

Hetkanverkeren | 06-02-20 | 09:35

Doomsday is coming!!!
Stort al uw wereldse tegoeden op mijn bankrekening en ik zorg dat jullie allemaal in het paradijs komen. En dat de zondaars mogen branden in de hel.

weedo | 06-02-20 | 09:34 | 3

Wat is je pincode?

Gulliver | 06-02-20 | 09:37

Groene emo-oplichting krijgt alle ruimte door gebrek aan kennis bij de bestuurders.

grindbak | 06-02-20 | 09:34 | 1

1 ding hebben die wel verstand van als geen ander:
HOe kloppen we die kudtburger nóg meer geld uit de zak, liefst met gebruikmaking van argumenten die zó debiel zijn dat een kikker die niet in de kookpot zit direct zou maken dat ie wegkomt.

elfenstein | 06-02-20 | 09:46

300 Jaar geleden was waar nu New York is ook een enorme verscheidenheid aan natuur, dat is nu ook wat minder geworden.
Ik zie dat trouwens in veel gebieden waar vroeger amper mensen waren en nu miljoenen.

2voor12 | 06-02-20 | 09:33 | 2

Met één druk op de rode knop kan dat allemaal weer terugkomen, de natuur is beter af zonder de mens.

happen_maar | 06-02-20 | 09:48

Mijn goede visvriend Jeremy Wade was een paar jaar terug nog in Chernobyl. Daar waren de dieren ook inmiddels teruggekeerd. Vissen die gaven wel licht en de reeën hadden twee hoofden en vijf poten maar verder alles kits!

eerstneukendanpraten | 06-02-20 | 10:19

Gisteren nog bruine vogels gekocht in de dierenwinkel.

dhrat | 06-02-20 | 09:32 | 3

Gepaneerde kipfilet?

Gulliver | 06-02-20 | 09:38

Ik ben ook liefhebber van wilde dieren. Voornamelijk zwijn en fazant.

Polarisator | 06-02-20 | 09:31 | 5

@Polarisator | 06-02-20 | 09:41:

Ik heb voor de lol een zwarte Suzuki Swift gekocht, daar mag je alles mee aanrijden...

eerstneukendanpraten | 06-02-20 | 10:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Trouwens@ foto, kin omhoog Dionne. Houding.

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 09:31 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

De olifant in de kamer nl. heel veel mensen wordt wederom niet benoemd. Kom maar op met die kansarme migranten die hier de boel komen potverteren.

Solar666 | 06-02-20 | 09:31 | 2

Dat is bij de wilde beesten af.

Kuifje-naar-Brussel | 06-02-20 | 09:32

De meeste kansarmen komen uit regio"s waar geen plant wil groeien, laat staan dat er dieren lopen. Cultuur meenemen is dus nog een dingetje.

Ommezwaai | 06-02-20 | 09:54

Misschien omdat de natuur en beesten concurrenten zijn van de mens.
Pesticiden bijvoorbeeld?
Of autowegen?

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 09:30 | 4

Echt he, dit is wel een staaltje confirmation bias.
Waar staan alle andere variabelen, zoals zeer zeker bestrijdingsmiddelen (waar veel nuttige kleine beesten van dood kunnen gaan).
Is er op die locaties met een ander middel gewerkt bijvoorbeeld.

Nee, stikstof. Boeren.

Kleine_Deugniet | 06-02-20 | 09:55

Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is eerder gedaald dan gestegen de laatste 30 jaar. Daarbij mag je ervan uitgaan dat eventuele erfenissen uit de jaren 60 zoals DDT, alleen maar verder uitgespoeld of uit elkaar gevallen zullen zijn. Toen werd de gifspuit nog echt kwistig gehanteerd.

5611 | 06-02-20 | 11:48

@5611 | 06-02-20 | 11:48: bij de sierteelt valt dat wel weer mee. Ook wordt soms overgestapt op middelen die later toch/alsnog nadelen blijken te hebben.

Maar, afgelopen jaar (of die ervoor inmiddels?) wel berichten dat het goed gaat met bij, bloem en vogel.

Dus wat dit onderzoek nu weer moet menen?

Kleine_Deugniet | 06-02-20 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken