Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Telegraaf: 'NATUUR VERSTIKT NEDERLAND'

O jongens jongens wat zijn die TeleBelgen toch magere lui

Weet je wie we de schuld gaan geven van het onnavolgbare, hysterische en overdreven klimaatbeleid van onze politici? DE NATUUR. Het is gewoon de schuld van de natuur. 'Lappendeken aan groen remt groei economie'. 'Heel Nederland lamgelegd'. 'We hebben onszelf gegijzeld'. 'NATUUR VERSTIKT'. Aldus De Telegraaf alwaar ze kennelijk een keer een milieuclubje op de pik hadden dansen. Weet je wat, Telegraaf? We schaffen de godganse natuur gewoon af. Geen gezeik, weg ermee. Weg met die gore bomen en die vieze vuile weilanden, en knup die vogels ook maar op. En dan zo'n hele rits projectjes die wegens 'schuld van de natuur' niet van de grond komen, zoals een tankstation in Epe, een dorpshuis in Otterlo, een waterleiding in Hoenderloo en een paar bedrijventerreinen (overal in Nederland zie je leegstaande bedrijventerreinen maar het is de schuld van de natuur dat we niet meer bedrijventerreinen kunnen bijbouwen). HEEL NEDERLAND LAMGELEGD.

De natuur verstikt Nederland. De natuur verstikt Nederland. De natuur verstikt Nederland. Herhaal dat nog maar even een paar keer. Nee, NEDERLAND verstikt Nederland. De trage, stroperige en haast onmogelijke processen die opgestart worden als je ergens iets wilt bouwen, de oeverloze omwegen die bewandeld moeten worden als er een zieke boom gekapt moet worden, de bureaucratie als er een muurtje omver moet, de spastische reacties als er ergens een verdwaalde bosuil zit te chillen met z'n makkers, als je schutting te hoog is, als je houtkachel te warm is. We zijn zo doorgeslagen in regelgeving, voorschriften, protocollen, handtekeningen en tachtig lagen commissies en instanties, we zijn zo bang mensen op de teentjes te trappen, dat we van gekkigheid de natuur er maar de schuld van gaan geven. Weet je wat we doen, we steken de Veluwe gewoon in de fik. #PrayforVeluwe

Reaguursels

Inloggen

Hoogbouw, hoogbouw.. Luxe-appartementen in gebouwen van 500 meter...

6638-12345 | 25-08-19 | 11:08

We hebben teveel mensen op een te klein oppervlakte. Dus denken ze dat te kunnen oplossen door meer te gaan bouwen maar dan moet de natuur inleveren. Gewoon helemaal niet meer nieuw bouwen en al helemaal geen nieuwe wegen en vliegvelden. Nederland moet wel leefbaar blijven en zoals het nu gaat wordt de leefbaarheid per dag minder.

Toetsiemonster | 25-08-19 | 10:13

ga eens in bv Canada kijken, daar heb je nog natuur. in Nederland zijn stukjes bos en hei maar dusdanig gecultiveerd allemaal dat van een natuur geen sprake meer is.

Arietjuh | 25-08-19 | 08:54

Je hebt natuur, natuurorganisaties, en natuurregelgeving. Dat zijn 3 heel verschillende dingen.

frank87 | 25-08-19 | 00:03 | 1

Inderdaad. En??

Titaantje | 25-08-19 | 08:55

Tientallen jaren immigratie met als gevolg een steeds verder groeiende bevolking verstikt Nederland.......

JP1973 | 24-08-19 | 23:23 | 1

Maar een GroenLinks mutsje beweerde op WNL radio (erg leuk programma) dat "we" niet maar steeds meer huizen kunnen bouwen, niet meer wegen kunnen aanleggen, niet vliegvelden steeds maar uitbreiden, niet steeds meer bedrijven erbij moeten hebben enz.
Dezelfde muts die steeds meer illegalen wil huisvesten; maar bijbouwen mag niet want Natura 2000.
En ik hoor nooit van dergelijke mutsjes waar het geld voor al hun wensen dan eigenlijk vandaan moet komen.
Markerwaard inpolderen, dan hebben we weer geweldig vruchtbare grond erbij.
Maar je ziet linkse hysterie al.

arie-hoax | 25-08-19 | 02:49

Groen is tegenwoordig voor brand veroorzakende zonnepanelen, voor vogel en insect vermoordende windmolenparken en nu dus ook tegen bos en natuur. Bos aanplanten is de meest efficiënte remedie tegen CO2 toename, maar daar hoor je Jesse Klaver niet over. Ook niet over de schoonste vorm van energie: Kernenergie. 'Groen' is gewoon een lulverhaal om je rood te verkopen.

Joostmochtnietsweten | 24-08-19 | 21:40 | 1

intussen schreeuwen we moord en brand over brazilie..... we hebben zelf alle natuur hier naar de klote geholpen omwille van landbouw en stedenbouw en nu schreeuwen we dat de brazilianen dit niet mogen want de longen van de aarde gaan eraan.

Ben5570 | 25-08-19 | 11:58

Verstikkende bureaucratie en uit de hand gelopen administratie, welke beschaving is daar niet aan ten onder gegaan.

En Natuur? Psa, laat me niet lachen. Er is geen vierkante meter Nederland die niet in de afgelopen 150 jaar over de schop is gegaan. Alles wordt 'beheerd', sommige invasieve soorten worden geweerd, anderen worden aangemoedigd en zelfs (weer) uitgezet, en het criterium is kennelijk de aaibaarheidsfactor. Hei moet wijken voor een nieuw aan te planten bos, aan de andere kant van het land rooit men bos ten faveure van heide. Grote grazers moesten hun natuurlijke gang kunnen gaan en afgelopen winters heeft men duizenden exemplaren af moeten schieten, zodat de rest door kon met 'natuurlijk' wezen. Natuur is een hobbie van mensen met een zendingsdrang.

Sans Comique | 24-08-19 | 18:18 | 2

Het is leuk om biotopen van enkele honderden km’s te hebben, waarbij dieren en planten die hier oorspronkelijk voorkomen of -kwamen een soort van hun gang kunnen gaan met hier en daar ingrijpen van de mens als een combinatie van wolf, beer, vos, arend, lynx e.d.
Maar echte natuur in evenwicht, waar we het laten schommelen met overstroming, bosbrand, explosie van een soort en weer terugkeren in natuurlijke proporties, daar hebben we de balans en de uitgestrektheid niet voor.
De mens móet beheren en anders loopt het óf uit de hand of het stort in, beiden met desastreuse gevolgen.
Op dit ogenblik exploderen de ganzen, waar de versnipperde natuurgebieden dat nog extra versterken, parasiterend op land- en tuinbouw.
En tegelijk boeten de weidevogels in, omdat er te weinig begroeiing om akkers is en teveel predatoren als vossen, zwerfkatten, Buizerds, kraaien en reigers/ooievaars.
Alleen ingrijpen door beheer kan dit in balans houden.
En dat.... vindt men zielig.
Het martelen en sterven door overpopulatie van soorten niet.

Braco.me | 24-08-19 | 19:43

@Braco.me | 24-08-19 | 19:43:
Toch nog iemand die in zinnige woorden de megalomane "natuur"projecten in hun micro-omvang kan plaatsen. Thnx.

reservebelgië | 24-08-19 | 19:49

Ja potverdikke je moet toch alles gewoon vol kunnen plempen met bedrijventerreinen enzo. Je mag ook niks meer tegenwoordig. Is dat infantiele Fortuincliché (we hebben geen natuur in Nederland) al voorbij gekomen?

Hommel | 24-08-19 | 18:05 | 1

Alles voor de groei!

SterF... | 24-08-19 | 22:49

En de enige oplossing waar VNO en LTO mee komen is het verlagen van de maximumsnelheid. GroenLinks zal in haar nopjes zijn met deze rechtse vrienden, bah

hoevenpe | 24-08-19 | 17:32 | 1

Ja bah. Het is me wat. Op een afstand van 100km kom je met 130km/u wel 3 min 45 sec eerder aan dan met 120km/u.

Titaantje | 25-08-19 | 09:02

Nederland heeft geen natuur. Zelfs onze bossen zijn compleet aangeharkte parken.

zeertegendradig | 24-08-19 | 17:13 | 2

De Veluwe is aangelegd om die prachtige natuurlijke zandverstuivingen (zo boordevol van oer-gevoelens), die dorpen onder het zand deden verdwijnen, te bedwingen.
Toen kon het al: bomen planten!

arie-hoax | 25-08-19 | 02:56

En dus?

Titaantje | 25-08-19 | 09:03

De natuur, is dat niet waar het koud en nat is als het regent, waar muggen je steken en waar everzwijnen je omver beuken?

petersteenkamp | 24-08-19 | 17:06 | 2

"Natuur is de afstand tussen twee steden"
Aldus Godfried Bomans.

Papa Jones | 24-08-19 | 17:34

@Papa Jones | 24-08-19 | 17:34:
Absoluut.
Met die aantekening dat in de tijd van Godfried Bomans de agglomeratie nog niet als een wilde reuzeninktvis om zich heen had gegrepen. Tegenwoordig rijd je zo van de ene stad via de voorstad via een aanpalende gemeente langs een industrieterrein, kantoorkolossen en goedkope hotelketens hop, zo de volgende stad in.
Niks natuur. In elk geval in Noord en Zuid Holland (deeltje Groene Hart daargelaten).

chicago river | 24-08-19 | 17:38

Gevaarlijk artikel, projectontwikkelaars staan al een tijdje te popelen om t Rembrandtpark vol te pleuren met flats a la Bijlmer.

pomodorus | 24-08-19 | 16:59

"De natuur verstikt Nederland. Nee, NEDERLAND verstikt Nederland."
@Mosterd | 24-08-19 | 14:01 |
Kijk, dat zijn compacte volzinnen die je ergens opslaat achterin je rabiaat groenrechts liberale kop, zonder enige moeite.
En wanneer het nodig is, met de zoveelste luchtfietsend lamlul tegenover je, (denk: raamambtenaar, asieladvocaat, zorginstelling-directeur (m/v/x), schud je hem via je achterhoofd hop, zo uit je mouw, en zie hem gaan, richting lamlul de "gesprekspartner".
Waarna jij rustig op z'n leuke maar overduidelijk verveelde vriendin afstapt.
.
Nahja. Laat ook maar. Iets anders: Als er vrouwelijjke vervoegingen zijn als "directrice", waarom is er dan niet zoiets als de "raamambtenares?
Klinkt dat teveel naar raammeesteres? Raamdanseres?
.
En nog weer heel iets anders; de term *Dominatrix* (hoorde ik over via een vriend).
Hij mij uitleggen van hoe en wat, en ik dacht alleen maar; dat kan alleen maar een personage zijn in een Asterix album, weliswaar een - zeker voor Asterix - een pikant personage, maar hee, maar toch.
Why in hell dat -*trix*, waar komt dat vandaan in godesnaam?
En als er iets NIET heetsexygeyl klinkt, is het wel *do-mi-na-trix*.
16.51 dus de 5.../*KLOK1*

chicago river | 24-08-19 | 16:51 | 2

raamambtenarin

hindipopup | 24-08-19 | 23:03

Ik ben ff beton voor de tuin aan het bestellen.

Omebert | 24-08-19 | 16:37

Ik vind het prima dat ze geen huizen mogen bouwen: kunnen ze tenminste minder migranten opstapelen. Doen ze dat toch dan wordt het burgeroorlog. Laat maar eens duidelijk worden waar dit oneindige domme beleid: economische groei ten koste van alles, toe leidt. Maar zag al weer dat ons kabinet opnieuw de economie wil injecteren voor prinsjesdag dus ze snappen het niet helemaal. Ondertussen verhuur ik mijn huis voor 4x de hypotheeklasten en wacht het gekrakeel wel af op de Canarische eilanden

Mensaap | 24-08-19 | 16:35

Weilanden zijn geen natuur;
gras is een gewas, gewassen zijn cultuurgewassen.
Dus weilanden ies koeltoer.

Ludendorff | 24-08-19 | 16:27 | 2

Jij snapt het.

Von Knarrenstein | 24-08-19 | 16:46

Juist

SterF... | 24-08-19 | 22:50

Waarom daagt PVV en FvD de NL-se staat niet voor het gerecht, omdat de bevolkingsgroei door immigratie in strijd is met de stikstofregels. Door onze geboortecijfers neemt de groei niet toe. Als we naar 20 mln inwoners gaan, is er geen ruimte voor natuur, of we gaan onze landbouwgrond opkopen en natuur van maken. Ik vindt dat er niks mis is,met het stuk van de telegraaf.

varkensboer | 24-08-19 | 16:21 | 1

Geweldig idee. Ik ben vóór.

Papa Jones | 24-08-19 | 17:24

Zodra Hans de Boer iets steunt weet je zeker dat het een k*tplan is.

Goldfinger | 24-08-19 | 16:20

Andrew Deen | 24-08-19 | 16:00 | Wat wilt u nou eigenlijk zeggen met dit domme kletsverhaal? Ieder land vindt ergens haar oorsprong. En vervolgens gaat het hechten, rijpen, ontwikkelen. Ontstaan er gemeenschappelijke waarden. Kun je zelf beslissen wie je wel en niet binnenlaat. Als ik uw onnozele redenatie volg, wordt iedereen aangenomen bij Abn Amro omdat het ooit ontstaan is uit 2 banken.

kotelet | 24-08-19 | 16:12 | 2

Meneer Deen is van de opvatting dat alles en iedereen die niet is zoals hij uitgeroeid moet worden. Staat in een van zijn stukjes. Iets met pest en pokken. Een echt mensenmens. De aarde staat in brand en de enige oplossing is dat iedereen dood moet, behalve Andrew Deen. Dan is de aarde veilig voor onze nakomelingen. O wacht, die zijn er dan niet meer. Gezellig.

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:35

@Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:35: D666er. Alle mensen die niet D666 stemmen zijn stom, laag opgeleid, tokkies en/of deplorables. Ze hebben de verkeerde mening dus moet hun stemrecht afgepakt worden. Op verkiezingsdag en patrouilleert Deen bij het stembureau om verkeerde stemmers weg te jagen. Zo red je de democratie. /> D666-Deen.

5611 | 24-08-19 | 17:42

Misschien minder mensen, wereldwijd...
Helaas is dat niet in lijn met de economische modellen, er moet immers groei zijn...

SterF... | 24-08-19 | 16:03 | 2

En wie gaat dan bepalen wie er 'teveel' is? Vindt u het niet vreemd dat linksdenkende mensen altijd klagen over overbevolking, maar tegelijkertijd halleluja roepen als half Afrika het land binnensnelt. Tegenstrijdig, zoals altijd. Als je zo bezorgd bent over gebrek aan woonruimte etcetera, waarom wil je het probleem dan verergeren?

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:41

@Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:41: Linkse mensen vinden dat je minder of nog beter, geen kinderen moet krijgen. Goed voor het klimaat. Tegelijk halen ze enthousiast 50.000 klaplopers per jaar binnen. Welkom welkom!

5611 | 24-08-19 | 17:44

Door de torenhoge erfenissen die natuurmonumenten en hun zielsverwant clubjes opstrijken is het haast onmogelijk nog efficiënte landbouwarealen te handhaven. Meer en meer worden kavels opgekocht door de natuurclubs en energieproducenten. We hebben straks natuur en stroom maar ook heel veel monden meer te voeden Voor ons voedsel moeten we dan de hand ophouden bij de grote Oost-Europese en Noord Amerikaanse voedselproducenten. Heel Nederland wordt afhankelijk van de internationale voedselbank. En dati is dan Genade brood vreten en niet kieskeurig zijn.

strawdog | 24-08-19 | 15:52 | 2

Voorlopig zijn we nog de grootste exporteur van grofru, TER WERELD. Maar inderdaad alles kan kapodt.

kotelet | 24-08-19 | 15:55

@kotelet | 24-08-19 | 15:55: Dat kan snel veranderen. Bedrijven en overheden zitten te denken om boeren uit te kopen om stikstof ruimte te krijgen. Dat kan hard gaan.

Van de andere kant: de overheid doet al 40 jaar zijn best om boeren weg te pesten en nog steeds staan onze boeren op de kaart.

Een hongerwinter a la '44 zou mooi zijn: stedelingen met hun bakfietsjes naar de Friese boeren. #teamboer

5611 | 24-08-19 | 17:48

Nederland is een stadstaat in wording, want nog lang niet vol genoeg.
De natuur is ondergeschikt aan dit linkse Utopia, waarin half Afrika een hutje moet krijgen.

Kanarie_Geil | 24-08-19 | 15:50 | 5

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:06: u bedoeld de syfilis man die onvruchtbaar was?

am*dam | 24-08-19 | 16:29

Ik besef dat ik de verkeerde taal heb gebruikt.
Mijn punt punt was meer dat Nederland aan het verstenen is, en dat de natuur geofferd wordt aan dit 'ideaal'.
Waar huisvest je een half continent, dat aan het verhuizen is?

Kanarie_Geil | 24-08-19 | 17:14

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:00: Vraag aan 100 nedermarokkanen wie hun staatshoofd is: 95 zullen Mohammed zeggen. Ga bij een voetbalwedstrijd Nederland-Marokko kijken: tribunes vol nedermarokkanen die HUN team toejuichen. Hou toch op met je zelf voor de gek te houden. Ze zijn alleen Nederlander als de uitkering eraan komt.

5611 | 24-08-19 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je natuur serieus neemt, moet je geen immigranten meer toelaten en emigratie actief stimuleren. Je zou van de overlappende gebieden van het Noorden van Gelderland, Oosten van Overijssel, Flevoland en zuiden van Friesland één groot bos kunnen maken. Een soort oerbos 2.0.
Mensen die in dat gebied wonen, geef je gewoon een flinke zak met geld en een bouwlocatie naar keuze.

Dutch_Holland | 24-08-19 | 15:45 | 2

Oosten van Drenthe sluit er ook nog mooi op aan.

Dutch_Holland | 24-08-19 | 15:47

Je kan ook alle weilanden in het groene hart van de Randstad kunnen beplanten met bos. Levert veel meer natuurwaarde op dan die paar grassprietjes.

Nebuchednezzar | 24-08-19 | 15:50

Niet 'volgens' de Telegraaf beste Mosterd, maar volgens LTO en de Boer van de VNO. Riekt sterk naar Volkskrant, NOS en NRC trucjes en daar zit ik bij GS echt niet op te wachten. Kappen met die onzin.

ProfessorX | 24-08-19 | 15:45

Vergeet ook niet: wij hebben in Nederland de beste toegang tot groentes en fruit. In de hele wereld. Nergens zijn deze zo goedkoop en kwalitatief hoogwaardig als hier. Dat vergeten we nog weleens, omdat het zo vanzelfsprekend is. Waaromzouden we dat (naast de export) opofferen voor nieuw te bouwen ghettos voor Merkel-dobberaars?

kotelet | 24-08-19 | 15:45 | 5

Goedkoop?

Arietjuh | 24-08-19 | 15:55

@Arietjuh | 24-08-19 | 15:55: Wat is goedkoop.... Ik heb in Engeland gewoond.... Niet te betalen daar! In Amerika? Mag je een hele grote zak met geld meenemen. Canada? Same story.

kotelet | 24-08-19 | 15:59

Inderdaad, touché.

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Het artikel in kwestie is gewoon pertinente onzin. Weer twee man die iets roepen en dat is dan meteen evangelie dat in de krant moet. Heel simpel, als het allemaal waar is, wat zij beweren, hoe leg je dan de eenvoud uit waarmee vrij recent hectaren bos naar de gallemiezen zijn gekapt uit 'duurzaamheid'? Blijkbaar valt het wel mee met die 'verstikkende regelgeving'. Ook is het 'Groene Hart' jaren geleden vogelvrij verklaard, maar meer dan nog meer bedrijventerreinen levert het niet op.
Gisteren ook weer langs weer een leeg giga gebouw gereden, was blijkbaar te huur.

Het artikel zal ingegeven zijn door de niet-aflatende honger van de bouwsector naar nog meer grote projecten, uiteraard bedrijventerreinen, die lijken het meest lucratief te zijn, anders kan ik het niet uitleggen. Met de woningbouw vlot het niet zo, maar dat is doelbewust. Snel veel woningen bouwen zou de grondprijs e.d. omlaag drukken, en dat wil men niet. Men importeert zelfs heel Afrika om de grondprijs nog meer omhoog te stuwen. Nederland mag dan een klein land zijn, het zijn grote gekken die hier de dienst uitmaken.

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 15:44 | 2

Eindelijk iemand die het snapt

van heinde en verre | 24-08-19 | 15:55

Dat bossen kappen gebeurt vooral om 'beterw' natuur te maken: moeras, veen, heide. Het is meer tuinmannetje spelen.

5611 | 24-08-19 | 17:54

Ze willen van Nederland gewoon één Amsterdam maken;

alles volbouwen, met een soort Vondelpark als natuurgebied.

CLoVis | 24-08-19 | 15:43

"Natuur"gebieden. Lappendeken. Het zal wel.

Maar feit is, dat
a) Nederland de afgelopen 40 jaar is overlopen door honderdduizenden uitvreters & profiteurs uit foute landen, die dit toch al overbevolkte land een kapot sociaal stelsel, overbevolking én een verstikte woningmarkt hebben bezorgd;

b) Dit land al decennia wordt verlamd, verstikt & op kosten gejaagd door een veel te machtig geworden milieu-lobby, die met zijn activistische geschreeuw, zijn arrogantie en zijn morele chantage zorgt voor obstructie en verantwoordelijk is voor al die wetten & wetjes m.b.t. uitstoot van CO2methaanstik-enfijnstof, waardoor nix meer kan of mag.

Peter Emile | 24-08-19 | 15:39 | 10

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:18: Wel raar dat u zoveel geeft om (klein)kinderen als u tegelijkertijd iedereen met pest en pokken wil uitroeien voor een 'leefbare planeet'. U denkt zelf niet goed na over wat u zegt. Ziet u de tegenstrijdigheden niet? Aan de ene kant speelt u klimaatpaus en ziet uiteraard als enige verlichte geest wat er op ons afkomt, aan de andere kant pleit u voor genocide. Want 'wij' zijn het probleem. 'Wij', niet meneer Deen uiteraard, want verlichte geest.
Dus 'wij het probleem' moeten de pest en de pokken krijgen om de wereld te redden voor de kinderen. Het moet ongelofelijk frustrerend zijn om de 50 te naderen en mentaal niet verder gekomen te zijn dan een puberende activist uit 1981, gegijzeld door het toen heersende doemdenken. Nostalgie misschien? Ziet u de huidige hype als een soort terugkeer van de gloriedagen van weleer? Zoals menige babyboomer klaarkwam toen onnozele studentjes het Maagdenhuis weer eens een keer bezetten?
U verwijt anderen 'angst' terwijl u daar zelf in grossiert. Waar u mee komt, is niets nieuws, het is het aloude doemdenken. Het heilige geloof in het einde van de wereld. U bent de meneer in de pij op straat met een gong, roepende dat wij ons allen dienen te bekeren.

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 16:53

@Andrew Deen | 24-08-19 | 15:54: Je bent een angsthaas als je in blinde paniek achter de klimaathysterici aan loopt.

5611 | 24-08-19 | 17:57

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:18:
Ik citeer even uit uw antwoord aan NorthStar:

"Zo overweldigend overtuigd bent van jouw gelijk (angst) dat je liegt."

In de eerste plaats is het niet kies om iemand die zijn mening geeft, te afficheren als 'leugenaar'. Bovendien is iemands mening bestempelen als een leugen, niet bepaald een voorbeeld van het aandragen van een zinnig argument.
Maar nog belangrijker: iemands mening of argumenten (even in het midden gelaten of NorthStar wel of geen gelijk heeft) bestempelen als 'angst' is weer zo'n kenmerkend geval van het psychologiseren van onwelgevallige meningen; die worden tot 'fobie' verklaard. Mensen met meningen die niet in uw straatje passen worden tot angstige mensen bestempeld, tot mensen met een fobie dus. Psychiatrische patiënten, eigenlijk.
Da's behalve onsportief, ook gevaarlijk; het eindigt vaak in het opsluiten of op andere wijze monddood maken van iedereen met een onwelgevallige mening. Zoals dat in de Sowjet-Unie gebruikelijk was. En in Nazi-Duitsland. En zoals nu ook wereldwijd gebeurt met mensen die een - terecht - kritische houding hebben tegenover de islam. Die mensen lijden ook al aan een irreële angst, aan een fobie: islamofobie. Kritiek - of zelfs maar een mening - wordt tot 'angst' bestempeld, tot 'fobie'.

Een grotere, unfairdere dooddoener en monddood-maker is nauwelijks denkbaar.

Peter Emile | 24-08-19 | 18:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Denk dat het probleem wel blijft. Maar op zich is het geen slecht idee om natuurgebieden te concentreren in bepaalde locaties. Hoe we het dan ook gaan doen er moet een balans ontstaan tussen onze leefomgeving, klimaat en economie. Kan je schreeuwen tot je een ons weegt dat het allemaal niet waar is maar we hebben echt een gigantisch probleem waar we nog steeds effectief niets aan doen.

Als cynisch mens heb ik drie oplossingen.

1.) Laat de pest los bij de grootverbruikers (u dus).
2.) Laat de pokken los bij iedereen.
3.) Probeer e.e.a. recht te trekken want de longen van de aarde staan in brand en waarvoor? Geld. Kortzichtig geld. Geld van vandaag. Maar moeten we de wereld niet achterlaten beter dan we het gevonden hebben? Of is dat dom links gelul?

Andrew Deen | 24-08-19 | 15:38 | 3

Eh... meneer Deen. Ik waardeer dat u zo eerlijk en openhartig genocide bepleit, maar bent u zelf niet dan medeschuldig aan wat u anderen verwijt? Of bent u van een beter soort mens omdat u als enige inziet als een Greta Thunberg hoe fout alles is en hoe het beter kan? We hebben vaker mensen als u daadwerkelijk aan de macht gehad. Die zagen ook een probleem in specifieke bevolkingsgroepen en zetten vervolgens een doodscultus in gang. Ik doel natuurlijk op uw mede-socialist der Adolf, die ook dol was op top-down rechttoe rechtaan oplossingen.
Waar haalt u uw onzin vandaan dat de 'longen van de aarde in brand staan'? Doelt u op de landbouwgronden die Braziliaanse boeren in de fik steken om ruimte te maken voor nieuwe aanplant? En tevens hiermee schimmelvorming tegengaan?

Feit is, dat u niets nieuws verteld. Ik hoorde dit soort geleuter al in de jaren '80. Een stripboekenverkoper die heilig geloofde dat het tijd was voor een nieuwe oorlog omdat dat goed was voor de economie.
Ik lees dat u geld vies vindt. Interessant. U mag dat gaan bepleiten bij uw geestverwant Marcel van Dam, al moet u waarschijnlijk erg uw best doen om op zijn 2 miljoen euro kostende landgoed toegelaten te worden.

Kort gezegd, practice what you preach, sunshine, anders ben je gewoon weer de zoveelste virtue signaller.

Datsun_Cherry | 24-08-19 | 15:53

Je bedoelt dat alle niet-D666ers, je weet wel die deplorables die niet klimaatgelovig zijn, dood moeten? Ja dat ruimt lekker op zeker als D666 bij de volgende verkiezingen gedecimeerd wordt.

5611 | 24-08-19 | 17:59

Nederland is gewoon vol van 5.000.000 in 1900 naar ruim 17.000.000 nu
Plus heel veel grootschalige landbouw en veeteelt 1.700.000 koeien 12.000.000 varkens 105.000.000 kippen
71.000.000 m2 bedrijfsruimte staat leeg
Nog een beetje red de aarde erbij (windmolens zonneparken)
We zullen een keuze moeten maken

nachtbrakers | 24-08-19 | 15:37 | 6

@kotelet | 24-08-19 | 15:48:

Nee dat dacht ik niet, dat heb ik overigens ook nooit gedacht.

Wel weet ik dat groene energie en onafhankelijk zijn van staten zoals Iran en Saoedi-Arabië niet alleen mogelijk is maar wenselijk.

Graag hoor ik jouw tegenargumenten.

Waarom we olie en gas moeten kopen terwijl we de technologie hebben om deze islamitische moslims niet meer via de "peut" te financieren.

Make your choice.

Andrew Deen | 24-08-19 | 16:12

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:12: we zouden om te beginnen wat meer moet kopen van de boeddhistische moslims.

kokkie klaphaak | 24-08-19 | 17:26

@Andrew Deen | 24-08-19 | 16:12: Amerika schijnt volop gas te hebben.

5611 | 24-08-19 | 20:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar het probleem meneer, dat blijft.

Deksmaat | 24-08-19 | 15:32

De Telegraaf zal misschien heus wel 1 of 2 goede puntjes aanhalen in hun artikel, en milieuclubjes zijn over het algemeen gewoon kut want valt geen eerlijk gesprek mee te voeren, maar laten we aub een beetje zuinig zijn op de natuur die we nog hebben en ons focussen op andere oorzaken van evt "remmingen".
(ophouden Nederland vol te blijven proppen met mensen comes to mind)

Merkelfapper | 24-08-19 | 15:29

Ach, we kunnen altijd nog een bod op Groenland uitbrengen.
*roflol*

Graaisnaaiert | 24-08-19 | 15:28

Misschien een idee te eisen dat mest voor 100% wordt verwerkt in plaats van alles maar uit te rijden. Vrij bizar dat zon grote industrie gewoon mag lozen op de huidige manier. Verder zie ik overal van die schitterende dozen zgn distributiecentra nog steeds verrijzen. Broeinesten van innovatie, hoogwaardige werkgelegenheid en algemene landschapsverrijking. Meer meer van dit en fuck de natuur!

kokkie klaphaak | 24-08-19 | 15:27 | 2

Enig idee hoeveel regels er bestaan om deze mest te gereguleren?

yooooh | 24-08-19 | 16:15

@yooooh | 24-08-19 | 16:15: niet voldoende waarschijnlijk. De helft vd stikstof komt uit de landbouw. Aanpakken bij de bron zou ik zeggen.

kokkie klaphaak | 24-08-19 | 16:40

Het probleem is idd Natura2000 en vergeet niet de Ecolgische Hoofd Structuur. Volstrekt willekeurig worden gebieden aangewezen die vervolgens nauwelijks de agrarische waarde opbrengen. Zo creeert de (locale) overheid schaarste in grond waar wel gebouwd mag worden met een meerwaarde van factor 4 tot 10. Grondeigenaren (en ik spreek uit ervaring) zijn hierbij weerloos. Talloze regels worden uitgevonden om de veelal goede ideeen om iets met land te doen te blokkeren. De oplossing zou kunnen zijn wat men jaren geleden in Michigan bedacht had. Eigenaren van gebieden met bouwbestemmingen krijgen rode punten toebedeeld. Eigenaren van gronden waar niet op gebouwd mag worden (zoals grond met het met een natte vinger bedachte hoge agrarisch-cultuur historische waarde) krijgen groene punten. Er mag alleen ergens iets gebouwd worden door een ontwikkelaar/eigenaar/overheid als op een stuk grond groene en rode punten verzameld zijn. De bezitter van enkel rode punten koopt dus groene punten van landeigenaren die daarmee voor de eeuwigheid ( geen idee of dat lukt) op zijn land geen ontwikkelingsmogelijkheden meer heeft en dus natuur blijft. Hij/zij heeft daarmee wel waarde weten toe te voegen aan zijn natuurgronden. Wat er nu overal gebeurt is dat kleine grondeigenaren ontwikkelaars en gemeenten proberen geld te verdienen op versnipperde stukjes grond. Dat gaat ten koste van alle omliggende gronden. Met rode en groene punten is dat probleem dan wellicht voor de toekomst uitgesloten.

austinhealey | 24-08-19 | 15:25

Lekker belangrijk. De natuur wordt vanzelf omgehakt, met strak 1 miljoen daklozen en nog 20 miljoen mensen die het slechter hebben dan wij erbij is dat nodig om er 1 grote Bijlmer van te maken.

Jan Passant mk2 | 24-08-19 | 15:21 | 2

Onleesbaar, probeer het nog eens.

Berbaar | 24-08-19 | 15:24

@Berbaar | 24-08-19 | 15:24:
Luie lummel. Je wil niet begrijpen omdat je onderdeel van het probleem bent.

Jan Passant mk2 | 25-08-19 | 01:18

Ik denk dat we het best heel Nederland kunnen asfalteren. Mooi zwart, stijlvol. Lekker warm in de Zomer.

Kets22 | 24-08-19 | 15:21

Zuuucht. Ja natuurlijk is de natuur niet het probleem, maar de regeltjes die we onszelf opleggen. Maar verder heeft de Telegraaf gewoon gelijk. We komen nu op een punt dat we moeten kiezen: minder natuur, minder mensen of minder economie. Met schone of slimme techniek kunnen we nog wel wat schuiven, maar de ruimte daarvoor neemt nog steeds af.

De simpelste maatregel is trouwens om de grootschalige landbouw fors aan banden te leggen. Kost geld, maar levert meteen een hele hoop op: minder uitstoot, en ruimte voor natuur of woningen. Het is eigenlijk van de gekke dat ons piepkleine landje een van de grootste exporteurs van voedsel is.

Muxje | 24-08-19 | 15:16 | 5

@kotelet | 24-08-19 | 15:20:
Heerlijk Janmaat 2.0 (de sneuneus) dus migranten zijn een bedreiging voor de polder. lol

Berbaar | 24-08-19 | 15:26

@Berbaar | 24-08-19 | 15:26:

Erger. Migranten zijn de enigen die daar dagelijks gaan werken.

De rest van Westland licht op zijn buik het bier van gisteravond op te burpen met een bijstandsuitkering.

Zonder Polen en andere immigranten zou onze voedselproductie ernstige schade ondervinden.

Tsjek Henk Bres. De man heeft nog nooit een dag gewerkt maar woont paar kilometer van Westland.

Nog nooit een dag gewerkt. Woont een paar uurtjes van de kassen.

Andrew Deen | 24-08-19 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee Mosterd. Projectontwikkelaars mogen in Nederland alles. De combinatie overheid en projectontwikkelaars gekoppeld aan totaal disfunctionerend bestuursrecht heeft er voor gezorgd dat Nederland een corrupte bananenrepubliek is geworden. We worden niet verstikt door regeltjes. We worden vermoord door malafide gemeentes en projectontwikkelaars. Zeg mij eens wie er bepaalt wat er in jouw straat gebouwd wordt? Precies, jij niet. Dag democratie.

van heinde en verre | 24-08-19 | 15:14

De bevolking groeit jaarlijks met 100.000 personen maar we mogen niet in de natuur bouwen. Op een gegeven moment is de benouwde kom volgestapeld en kun je niet anders.
Wat ook niet meewerkt is dat de meeste bevolkingsgroei komt door migratie die gelijk een beroep doet op de huizenmarkt. Je komt als Somaliër hierheen vanuit Engeland en je krijgt gelijk een woning toegewezen. Een beetje beleid vanuit Den Haag m.b.t. de demografische verandering van Nederland kan geen kwaad. Je kunt niet woonbeleid maken voor 2030 als je niet weet hoe Nederland er demografisch uitziet. En wil je gaan sturen of is het een voldongen feit dat er jaarlijks 80.000 migranten bijkomen?

Duifmans | 24-08-19 | 15:10 | 1

Je weet toch van de burgeroorlog in de UK? Levensgevaarlijk daar! Ministerie heeft zelfs al een negatief reisadvies voor met name Engeland en Wales gegeven.

ole guapa | 24-08-19 | 15:25

Wat wij in Nederland natuurgebieden noemen daar lachen ze in het buitenland om. Vaak niet groter dan een voetbalveld en ingekapseld tussen Vinex-wijken en kantorenparken. Met minimale stroken groen er tussen om ze met elkaar te verbinden.
Zo hebben wij in Osdorp ook een natuurgebied. Als je niet beter wist zou je zeggen dat het de oevers van een sloot waren. Maar het is dus een natuurgebied. 20 meter breed en 500 meter lang. Schijnen dus hele bijzondere kikkers te wonen. Waarschijnlijk kunnen ze viool spelen of zo, maar ik zie er niets bijzonders aan.

Osdorpertje | 24-08-19 | 15:08

Nederland is een dunbevolkte stad en heeft geen echte natuur. Wat er aan groen is, moet stadspark heten, worden beschermd, onaangetast blijven en zorgvuldig worden beheerd. Voor de bloemen, planten, bomen, beesten en ons eigen welzijn. En sluit die Hans de Boer maar op. Knettergek.

Fijnstoffer | 24-08-19 | 15:07

Of Nederland is vol, of gezeur over de natuur is onzin!

Boe2019 | 24-08-19 | 15:05 | 2

Nederland is vol.

Goofje | 24-08-19 | 15:14

@Goofje | 24-08-19 | 15:14: Inderdaad, Nederland is vol en we moeten ophouden de hele zooi hier vol te bouwen en te asfalteren. Tot hoever gaan we. Meer huizen, meer industrieterreinen meer, meer meer. Totdat alles "OP" is. We gaan door totdat alles "op:" is geconsumeerd. En die export van al die dieren, gewoon verschrikkelijk. We gaan maar door en door en door............ Alles voor het grote geld ten koste van alles ten koste van de natuur. Meeste mensen zien de natuur niet meer.

AnnaJL | 24-08-19 | 15:28

Met Natura 2000 werd ieder grasveldje opeens een natuurgebied.
Tot grote vreugde van de Groen Niks aanhangers.
Zoals gewoonlijk werd er niet over de consequenties nagedacht.
Gelukkig hadden de bewoners van de Grachtengordel hier geen last van.

Bolder | 24-08-19 | 15:04 | 2

Natura 2000-gebieden zijn door internationale afspraken begrensd tot de gebieden die als zodanig zijn aangewezen. Ik denk dat je de Wet Natuurbescherming (vml. Flora- en Faunawet) bedoelt, want die beschermt alle natuur. Ook die vervelende tjielpbeesten in jouw tuin/balkon.

Boris Poepnagel | 24-08-19 | 15:17

En dat Natura2000 daar hadden hunnie toen 2000 uur p.p. over vergaederd. Heerlycke tijd. Bijzonder lekker gegeten. Alles na zessen 200%. En nu weer lekker alles op den schop tralala. Die Veluwe storen gewoon mateloos. Sofort anfassen.

Shareholder II | 24-08-19 | 15:35

Spitsmuisjes zijn lief....

steekmug | 24-08-19 | 15:04

Las het eerder! Nederland als een stadsstaat. Dertig miljoen zou moeten kunnen. Natuur kun je daarbij niet gebruiken.

CalamityJane | 24-08-19 | 15:04

Omgekeerde wereld. Misschien een goed teken om eens te stoppen met die groei, wij werknemers worden er sowieso niet beter van. Ik durf gerust te zeggen dat ik in 1995 meer kwaliteit van leven had, en er financieel minder bekommerd voor stond dan nu.

Als we niet als Hong-kong of Singapore willen eindigen (waar mensen in kooien wonen van 1 x 1 x 2, 15 mensen in een kamer voor 500 euro p/m/pp/ moet de kont tegen de krib.

BenPakdee | 24-08-19 | 15:04 | 1

Daar las ik over... met foto´s. Die kant gaan we vast op ben ik bang.

CalamityJane | 24-08-19 | 15:05

Brazilie heeft op meerdere manieren ook last van verstikking.
Ze stikken de moord nu, omdat ze de verstikking te lijf wilde gaan.

snapal | 24-08-19 | 15:01

@ Hetkanverkeren | 24-08-19 Mooie analyse. VNO-NCW: ik ken geen enkele ondernemer die daar lid van is. Het is een privé-spaarpot geworden van een klein theekransje met VVD,ers. Mensen als Jorritsma Ben Verwaayen, Bernhard Wientjes, Edje raketje.... Als bokken zitten ze op -en snoepen ze uit- de haverkist. Die eigenlijk bedoeld is voor het MKB. Schaamteloos, en met hulp van hun marionetten in het kabinet. 'Maffia' dekt de lading nog niet eens......

kotelet | 24-08-19 | 15:01

Die Veluwe liggen daar gewoon verkeerd. Grijp maar in.

Shareholder II | 24-08-19 | 15:00 | 6

@kotelet | 24-08-19 | 15:15: Eeuwenoude beplanting? Dat staat over 100jaar daar waar je het vandaag aanplant en daarna met rust laat.

Shareholder II | 24-08-19 | 15:28

@Shareholder II | 24-08-19 | 15:28: Ja, dus? Ga je lelijke kantoorkolos en Bijlmer 2.0 maar in Wallonië neerzetten.

kotelet | 24-08-19 | 15:35

@kotelet: Ik ga niet over Wallonie. Maar een nieuwe groene supercity voor de rycken in den Veluwe, waarom niet? De dieren en bomen passen zich wel aan. Voorwaarts, mars.

Shareholder II | 24-08-19 | 17:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Meneer @stormageddon , U hebt gelijk , de Telegraaf was even vergeten wat voor zwamketel die Calon was en is en zal blijven.
En natuurlijk, die voor 50 miljoen gebouwde natuurbruggen om groene beschimmelde parels metelkaar te verbinden , al waren het allo- en autochtonen.
Ondertussen zijn we de afgelopen jaren door natuuridioten alhier op de rand van Boxtel kwijtgeraakt : 2 grote vluchten patrijzen , kieviten , de leeuwerikken , overwinterende eenden ( via waterschap de dommel dat ook in natuurtje spelen doet ) , scholeksters , fazanten , konijnen en hazen. Vossen zijn lief !!! Natuurmonumenten ook maar helaas even dom als lief.

15121937 | 24-08-19 | 14:59

80% van de lucht bestaat uit stikstof. Ik snap het probleem niet.

Lucifer | 24-08-19 | 14:58 | 1

Het gaat om gebonden stikstof, zoals nitraten, ammoniak en andere derivaten. Stikstof jaagt de plantengroei van o.a. grassen, brandnetels en braam rigoreus aan waardoor specialistische planten overwoekerd raken en verdwijnen.

Boris Poepnagel | 24-08-19 | 15:20

Persoonlijk houd ik wel van een nat uur.
En van alle vrouwen die ik na tuur.
Maar laten we zuinig zijn op onze bosjes.
Vergeleken met de natuurparken in de diverse buitenlanden, zijn onze bosjes een soort van volkstuintje. Op de Veluwe na misschien.

Ruimedenker | 24-08-19 | 14:58

Dit vvdbode artikel geeft de situatie beter weer: www.telegraaf.nl/financieel/192733318... Hele domme kortzichtige wetgeving met Diederik Samsom en Sharon Dijksma in de hoofdrol.

De agrarische sector doet heel erg zijn best om te verduurzamen en 1 opmerking van belangenorganisatie LTO haalt de hele goedwillende sector onderuit. Met zulke vrienden.... www.lto.nl/media/default.aspx/emma/org... Wat uiteraard ontbreekt is elke onderbouwing van de causaliteit tussen Natura 2000, het behoud van onz zeer diverse landschap, en eventuele achterblijvende economische groei. Wat die belemmerde groei betreft komt het "austerity"beleid van de kabinetten Rutte eerst.

En wie zit daar mede achter? Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, de machtigste lobby club in Den Haag. Maar ja je hebt natuurlijk niet voor niets een staatsfonds, zo meteen het enige ter wereld op basis van geleend geld (Dutch Disease II), van 50.000.000.000 "spotgoedkope" euries bekonkeld bij je buklaafjes in het kabinet. Toeval bestaat niet: je moet wel plek hebben om te asfalteren, nog meer onrendabele spoorlijnen (Betuwelijn, Duitsland vertikt al 20 jaar om die lijn door te trekken, de Hoge Snelheids Lijn, waar de NS niet eens het materiaal voor heeft, en de allermooiste: Schiphol op Zee, een verhaal apart).

En reken maar dat de private equity funds van Annemarie Jorritsma flink mee gaan profiteren van die fijne public/private financieringsconstructies zoals ze bij grote Nederlandse infrastructuurprojecten tegenwoordig gebruikelijk zijn: de lasten en de risico's voor de belastingbetalers en de goudgegarandeerde opbrengsten voor de happy few.

Het is allemaal zo doorzichtig, want gewoon een doorgetrokken lijn uit het verleden, en toch gebeurt het gewoon iedere keer weer. Onbegrijpelijk.

Hetkanverkeren | 24-08-19 | 14:54

Er is al een paar ton ingezameld om de 40.000 bosbranden in de Amazone te blussen, maar GS wil de Veluwe in de fik steken.
Beter om het gas uit Groningen eruit te halen, zodat alle huizen instorten en dan daar alle natuur onderbrengen. Me dunkt dat dat wel voldoende compensatie is.
Bevolking moet dan wel even verhuizen.
Het ideaal van een randstad zonder natuur is echt wel haalbaar..

snapal | 24-08-19 | 14:53

Huh? Het lijkt erop dat @Mosterd een rode waas voor zijn ogen kreeg toen hij de kop van het artikel in de Telegraaf las en meteen in de pen is geklommen.
Anders had hij wel gezien dat niet de mening van de Telegraaf is, maar van VNO en LTO.
Jammer dit.

Marie Curieux | 24-08-19 | 14:50 | 1

Rook is rook ;-).

CalamityJane | 24-08-19 | 15:09

Just diggit.... o wacht... just built it

pino2 | 24-08-19 | 14:49 | 1

.. build (omhoog gooit)

pino2 | 24-08-19 | 14:50

Nou in Brazilië hebben ze dat probleem dus ook. Gelukkig kon Freek Vonk daar de hele natuur in de hens voor ze steken!

MeneerGuggenheimer | 24-08-19 | 14:47

Heel Nederland is lamgelegd!

WitteGrunneger | 24-08-19 | 14:41 | 10

@CalamityJane | 24-08-19 | 15:23: Kom kom, zo erg is het toch niet dat het FVD ophoudt met bestaan? Stem gewoon PVV. Eenvoudig de beste.

kotelet | 24-08-19 | 15:28
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
danyelm | 24-08-19 | 14:40 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De natuur is niet het probleem. De - meestal grootstedelijk wonende - milieudramclubs zijn het probleem. Politici zonder ruggegraat zijn het probleem. Ja natuur is belangrijk, ja een gezond milieubeleid is belangrijk. Maar we zijn ook een klein doch dichtbevolkt land. Realiteitszin graag.
De Raad van State is, als luchtdicht verpakte verzameldoos erebaantjes voor uitgerangeerde ex-politici, niet alleen vér over de houdbaarheidsdatum, maar ook een volledig niet-democratisch fossiel instituut. Dat een dergelijk instituut de democratische regering een "dwingend advies" (lees: "bevel") kan geven is een gotspe. Als de regering ballen heeft vegen ze dit 'advies' rap van tafel.
Vwb het 'stikstofprobleem', het grootste deel van Nederland ligt benedenwinds van het Roergebied, en benedenstrooms van de Rijn.
Maar ach, dit is Nederland; €4miljard aan dringend noodzakelijke huizenbouwprojecten wordt probleemloos opzij geschoven, de hele Veluwe e.o. is overstuur door twee wolven, etc.

Pyrolobus | 24-08-19 | 14:39

Beter erkennen we dat NL economisch vol is en qua bevolking. Beter economen als dijkverzwaring gebruiken met hun eeuwige gezeik van alles moet maar groeien. VNO - NCW, LTO weg ermee. Kwaadaardige lobby maffia die alle Nederlanders aan de bedelstaf brengt ten gunst van de criminele MNC's en Brussel.

harverster | 24-08-19 | 14:38

Nederland is gewoon overvol, maar ja linksmensen hé die bepalen hier gewoon het beleid.

Mikeachterhoek | 24-08-19 | 14:38

Goed dat ik nog niet gegeven heb aan de WNF Amazone actie. Eigen natuur eerst.

roevka | 24-08-19 | 14:38

Blijf gewoon met je poten van het laatste beetje groen wat we nog hebben in dit volgepakte hutjemutje land. Als je hier in een bos loopt, kun je al praktisch niet verdwalen omdat er om de kilometer een weg loopt. Het nog verder dicht-vinexen van Nederland, leidt tot ghetto,s en uiteindelijk een mindere kwaliteit van leven. Het wordt tijd dat we het lek eens gaan dichten en geen gelukszoekers meer binnenlaten.

kotelet | 24-08-19 | 14:36 | 2

Je kunt niet verdwalen in Nederland.Onmogelijk.

miko | 24-08-19 | 15:58

@miko | 24-08-19 | 15:58:
Misschien bij de Kalmthoutse heide, maar vooruit, da's een grenspark.

scootah rijdert | 24-08-19 | 18:24

Weet je wat? We schaffen niet de natuur af, maar we schaffen de Telefraaf af! Daar zal de burgemeester van Amsterdam heel blij mee zijn!

Brulboei_61SB | 24-08-19 | 14:36

Het is mensen eigen..., het is altijd de schuld van iemand of iets anders...

Quib | 24-08-19 | 14:36

Natuur? In Nederland? Waar dan? Als ik de Stad uit ga en om me heen kijk zie ik alleen maar weilanden en Vinexwijken.

VanBukkem | 24-08-19 | 14:35 | 1

Het is ook gelul. Elke vierkante centimeter is hier al drie keer omgeschept en bestuurlijke herbestemd. Maar goed het woord bekt lekker en d'r zit een hoop handel en marketing omheen, natuurlijk. #achja

Shareholder II | 24-08-19 | 15:43

"de spastische reacties als er ergens een verdwaalde bosuil zit te chillen met z'n makkers".
Schitterend, ik zie het zo voor me.
Maar het probleem ligt er inderdaad en dat wordt met name veroorzaakt door een overload aan disfunctionerende ambtenaren die continue nieuwe, idiote regeltjes zitten te verzinnen om zelf aan de vreet te blijven.

Gravin v Kippenbouth | 24-08-19 | 14:35

"Weet je wat we doen, we steken de Veluwe gewoon in de fik."

Geen gelul, we pakken het meteen goed aan.
youtu.be/bU1QPtOZQZU

Zwezerik | 24-08-19 | 14:34

De Belgenbode verwoordt in het artikel de visie van Marc Calon, voorzitter van LTO. Calon hekelt de lappendeken van Natura 2000-gebieden. Wie zich wel eens verdiept heeft in die Natura 2000-gebieden weet dat Calon gelijk heeft.

Man-Van-De-Rekening | 24-08-19 | 14:34 | 3

Natura 2000, de kaalslag van Nederland. Een van rijkswegen opgelegde maatregel waarvan we vooraf wisten dat het schade aan de natuur zou toebrengen en naar nu blijkt ook nog eens economische schade.

BozePaarseMan | 24-08-19 | 14:38

Marc Calon heeft nooit gelijk. Laat hem eerst maar eens de miljarden terugverdienen die al zijn idealistische volkshuisvestingsgelazer in de Groningen heeft gekost, met zijn megalomane plannen voor Blauwe Stad, de gigantische uitbreidingen die er bij Leek, Ten Boer, Aduard, Winsum en Grijpskerk moesten komen. Miljarden zijn er uitgegeven door rijk, provincies en gemeenten om dure grondaankopen te doen, om plannen te maken, procedures te voeren. De man hoort in het cachot.
En hierin heeft hij ook geen gelijk, ook al is het hele Natura2000 plan krankzinnig. Laat onverlet dat Marc Calon nu voorstelt om bij wijze van spreken 5 gebieden in Nederland aan te wijzen voor “natuur” (Veluwe, Wadden, Drenthe, Peel en Zeeland) en dat de rest volgebouwd kan worden. Dus hondje uitlaten in een bos bij Alphen? Vergeet het maar. Utrechtse Heuvelrug kan nog voller met villa’s. Er zijn hele stukken zonder een huis met zwembad. Marc zou er zelf ook wel willen wonen. Maar ja, al die nare natuur.
De kern van het probleem is niet de versnippering, maar de rigiditeit van de regelgeving. Maar ja, weet Marc veel. Die durft “groots” te denken. Het is een mafketel. Ik ken dat geouwehoer van hem al 30 jaar. Het wordt tijd dat hij met pensioen gaat en verdwijnt.

Stormageddon | 24-08-19 | 14:46

De telegraaf heeft al een hekel aan Nederland sinds 1940.

captainobvious | 24-08-19 | 14:33

Nog slechts 15% van het vaste land op aarde kun je nog enigszins vrije natuur noemen ook al zijn daar ook effecten van de mens te zien. De mariene habitats zijn ook enorm aangetast. Sinds de intensieve menshouderij goed op gang is gekomen (industriele revolutie, de vervreemding zie Marx) wordt alle natuur kapot gemaakt voor eigen gewin en door onwetendheid. Descartes heeft de mensen laten vervreemden van zichzelf. de economen hebben de ecologen kapotstuk geslagen. Alles van waarde is weerloos. De mensheid is verworden tot een horde consumenten met hypotheekschulden aan de fascistische baken die hun zware rentes opleggen met gemakkelijk gekregen gedrukt geld en schuldbrieven (Nederlandse uitvinding obligaties). Het is echt niet meer te stoppen. Ik zeg het nu en hier en niet weer.

ecologiste | 24-08-19 | 14:32 | 10

@Elzenkoning | 24-08-19 | 14:51: Klopt helemaal. Ik ben dat zeker met u eens. Het probleem is dat de mensen die de beslissingen maken er soms anders over denken. men wil liever niet zijn kaarten op tafel leggen. Er moet en zal gepolderd worden. OK we zijn een democratie. Ondertussen kan de natuur er niet op stemmen. Tegenwoordig hebben vrouwen gelukkig stemrecht, maar de vlinders, vogels en viooltjes niet. Hun vertegenwoordigers moeten de kans krijgen om hun stem te laten horen en uit te leggen. maar ecologie is ingewikkeld net als economie. maar de ecologie is het oudste economische systeem van de aarde toen de mensen er nog niet eens waren. Ging wel eens mis (dinosauriers..) maar nu stevenen we af op de 6 extinctie.

ecologiste | 24-08-19 | 14:57

@ecologiste | 24-08-19 | 14:57:
Nu zou ik filosofisch kunnen stellen dat wij onderdeel zijn van de grote kringloop en er dus niets verloren gaat, maar da's flauw.
In China hebben vlinders, vogels en viooltjes ook geen stemrecht. We worden eruit geduwd op deze manier. En een arm continent kan zich al helemaal geen natuurbeleid veroorloven. Dit was tevens mijn laatste post onder dit topic wegens Zwitsal restricties :)

Elzenkoning | 24-08-19 | 15:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is ook nooit goed.

Deksmaat | 24-08-19 | 14:32

Probleem is ongeremde groei van de bevolking op veel te weinig grond in Nederland en het economisch model. Voor de steeds grotere groep ouder wordende mensen die te gezond leven en voor 3/5e deel te oud worden moet een steeds grotere jongere generatie komen om de hoge levensstijl van die oude generatie én hunzelf te kunnen bekostigen. Dat is weer een probleem voor de leefbaarheid, want steeds meer bedrijven, woningen, infrastructuur, openbaar vervoer nodig. En dat gaat nu al in de Randstad zwaar ten koste van de natuur. Ook de lucht is steeds smeriger, artsen waarschuwen hier de laatste tijd veel voor.

De oplossing? Goede vraag, is die er wel? Heertje vroeg zichzelf al af of het economisch model nog wel juist is voor onze tijd. Maar geen oplossing.

Zelfs toenmalig koningin Juliana gaf het al aan: Nederland wordt/raakt met de destijds al te constateren enorme bevolkingsgroei te vol (ooit in een kersttoespraak). Hierin had ze wellicht toen al gelijk.

Jan, Leiden | 24-08-19 | 14:28 | 4

@ecologiste | 24-08-19 | 14:34:
Dus eigenlijk kun je mijn verhaal op de hele geciviliseerde maatschappij van urbanisatie loslaten?

Jan, Leiden | 24-08-19 | 14:43

Onzin,de lucht kwaliteit is al jaren aan de beterende hand zeker in de steden als je dat vergelijkt met vroeger

miko | 24-08-19 | 15:48

De lucht steeds smeriger? Misschien dat er een klein piekje in de verder dalende lijn zit maar meer dan dat zal het niet zijn. Over het algemeen is de luchtkwaliteit in geurbaniseerde gebieden in zo'n beetje de hele geschiedenis sinds we steden hebben nog nooit zo goed geweest als tegenwoordig.

Merkelfapper | 24-08-19 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

"De trage, stroperige en haast onmogelijke processen die opgestart worden als je ergens iets wilt bouwen"
Nou ja zeg. Net een interview bekeken van Veelo en Heleen Mees (TPO, aanrader). Zegt dat mens van Mees praktisch hetzelfde alsdan Mosterd. Synchroniciteit is geen incident!1!

Elzenkoning | 24-08-19 | 14:28 | 2

Welke offciele statuur heeft Heleen Mees precies en waarom zou iemand haar uitspraken serieus moeten nemen? Het mens is een uiterst arrogante labiele stalkster en heeft ze niet helemaal op een rijtje.

Beefbus | 24-08-19 | 15:03

@Beefbus | 24-08-19 | 15:03:
Jij moet helemaal niets. Je hoeft haar niet serieus te nemen. Je hoeft het zelfs niet te bekijken. Je hoeft haar woorden niet tot je te nemen en je hoeft je er geen eigen oordeel over te vormen. Je mag haar zelfs van tevoren afserveren als serieuze gesprekspartner vanwege oordelen die jij over haar hebt.

Elzenkoning | 24-08-19 | 15:12

"Ik stel de vraag: liggen die natuurgebieden wel goed? En moet die natuur alles bepalen wat wij nog mogen in Nederland?”, Hij zegt het echt! Wat een ongelofelijk lamme deurklink moet je dan zijn zeg. En LTO die pleit voor minder boerenbedrijven? Is dat zoiets als de ANWB die fan is van rekeningrijden?

kotelet | 24-08-19 | 14:27

1 hamster kan een heel industrieterrein tegen houden en niemand die kan bewijzen dat ie bij de dierenwinkel vandaan kwam en helemaal geen korenwolf is.
En een stuk natuur ter grote van een voetbalveld kan dankzij linkse activisten een halve eeuw lang het doortrekken van een snelweg tegen houden waardoor vracht en personen vervoer al een halve eeuw lang moet omrijden.

Osdorpertje | 24-08-19 | 14:26

Natuur zou toch moeten wijken door de aanwas van mensen.
Nederland is half vol dus.

rein9576 | 24-08-19 | 14:26

Ik stel voor om een onderzoekscommissie er nog eens naar te laten kijken.

Pedronegro | 24-08-19 | 14:23

Pas maar op; Pin opperde ook dergelijke ideeën in een interview en 5 dagen later werd hij neergelegd door een milieufanaticus...

Larousse | 24-08-19 | 14:19

Zoals ik het lees willen ze niet minder natuur maar betere en grotere natuur met minder regelgeving: "Minder en groter..."

HermanusKlabanus | 24-08-19 | 14:18 | 1

Nederland is vol. Een heleboel immigranten zijn in elk opzicht mislukt, ook economisch. Als zij niet in Nederland zouden zijn dan hadden we geen woningtekort. Dan hadden we sowieso veel minder problemen. Geen?

Sitting_targets | 24-08-19 | 14:18 | 9

@Berbaar | 24-08-19 | 14:37: Jonge mensen doen er goed aan zich alvast te ´mengen´ voordat ze een gezin opstarten. Beetje kleurtje doet wonderen in de toekomst.

CalamityJane | 24-08-19 | 15:20

@CalamityJane | 24-08-19 | 15:20:
De meeste jonge mensen zijn daar gelukkig helemaal niet mee bezig.
Is meer een dingetje voor frustraatjes zoals U in een miniem hoekje van de Internetz.
Mooi!

Berbaar | 24-08-19 | 15:33

@Berbaar | 24-08-19 | 15:33: Ben geen frustraat omdat ik niks te vrezen heb. Ik kan zeggen dat de zondvloed voor na mij geldt. Empathie (toekomstige generaties) als onderdeel van je karakter laat zich niet verjagen.

CalamityJane | 24-08-19 | 17:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Is natuurlijk wel zo dat die versnipperde (beschermde) natuurgebieden de economische groei vaak in de weg zitten.
Ze hebben een punt.

Berbaar | 24-08-19 | 14:18 | 5

@Berbaar | 24-08-19 | 15:08: Het is zoals het is. Maar ik zit mij voor wat betreft de 'verplichte' groei van een economie altijd wel af te vragen of dat iets is wat moet, of dat dat iets is wat wij denken dat moet. Ik weet niet of die laatste zin klopt...

Quib | 24-08-19 | 15:20

@Quib | 24-08-19 | 15:20: Taalkundig misschien niet, inhoudelijk des te meer. Zie om mij heen (te) veel mensen die zich helemaal het schompes werken om vier keer per jaar naar Duitsland of de Ardennen te kunnen gaan. Wij hebben ervoor gekozen naar Wijk aan Zee te rijden of langs de waterlinie te wandelen.

Economische groei is een keuze, geen verplichting.

Guusneus | 25-08-19 | 11:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet je, ik ben dat geklaag een beetje beu. Één blik direct over de grens, en je ziet dat we onze shit hier bij ons best goed voor elkaar hebben. [Disclaimer: ABSOLUUT NIET dankzij de VVD/Rutte!]. Maar los van die domme eikels. Kijken we naar afval ophalen, mate van criminaliteit, openbaar vervoer, onbeschoft gedrag tegen elkaar, ambtelijke kafkaëske toestanden, negeren van (straat-)terroristen onder de bevolking; da's allemaal héul kut inderdaad. Maar ben je wel eens in het (directe!) buitenland geweest, en naar die toestanden gekeken aldaar? Bij ons is zijn misstanden in het bovenstaande tenminste nog in het nieuws en bespreekbaar. Je moet niet vragen hoe, maar er is in elk geval aandacht. Eén ritje naar de échte apenlanden binnen onze geliefde E.U., en de scheuren in het wegdek, het afval op straat, en de zwervers/tasjesrovers in de steden lachen je in overvloed tegemoet. Wij hebben het kut, maar elders is het echt nog veel, veul kutter. Ik weet niet wie we daar "dankbaar" voor moeten zijn (behalve onszelf :)

Taggart | 24-08-19 | 14:17 | 11

@Taggart | 24-08-19 | 15:05: Ik ben een tevreden strijder, in de volle overtuiging dat er zowel positieve als negatieve dingen op je pad terecht zullen komen. Het kan niet alleen maar leuk zijn, zo zit het toneelstuk niet in elkaar. Maar ondanks dat kun je tevreden zijn...

Quib | 24-08-19 | 15:23

@Frau Merkel | 24-08-19 | 14:23:
Juist ja, de misstanden worden uit het nieuws gehouden,hoe ben jij daar van op de hoogte dan?
Taggart heeft gewoon gelijk,ga eens op reis en zie de ellende. Wat in Nederland een misstand is is in veel andere landen dagelijkse routine. En ga dan al helemaal niet uit Europa. Amerika is zowat een derde wereld land. Laat je niet misleiden door de TV series,dat is niet de staat waarin het land verkeert.

miko | 24-08-19 | 15:40

@Happy People | 24-08-19 | 14:23: Oefenen in tevredenheid. Zoek de kick zonder het eigenbelang er bij te betrekken.

CalamityJane | 24-08-19 | 17:26
▼ 8 antwoorden verborgen

En daar komt nog bij dat de EU alles dat we in dit land beslissen kan overrulen...
De ziekte van de ambtenaar en de politicus is dat ze denken dat er altijd maar meer, meer, meer regeltjes bij moeten komen. En ondertussen mag de bevolking steeds minder, minder, minder...

Aristotalloss | 24-08-19 | 14:16 | 1

Kadavers dat dan weer wel.

rein9576 | 24-08-19 | 14:28

Weiland is geen natuur, das war einmal natur

DeBelastingbetaler | 24-08-19 | 14:15 | 1

Weiland is productiegebied maar aangenamer dan een bedrijvencomplex.
Die grutto hoort er eigenlijk niet.

arie-hoax | 24-08-19 | 14:25

Dit is geen mededeling van De Telegraaf maar van LTO en overige land- en tuinbouw-organisaties. Ook ANP heeft het bericht zo verspreid met dit in de kop.

blikjegrolsch | 24-08-19 | 14:13 | 1

Juist ja. Zag het ook. En @Mosterd had dat ook moeten zien.

Marie Curieux | 24-08-19 | 14:55

Ik heb wel eens natuur gezien, komt wel héél dichtbij zo...

Klik_hier | 24-08-19 | 14:09

Nou, dit is best een punt voor de Telegraaf. Die natuur in Nederland stelt geen hol voor en zal dat ook nooit doen omdat we een te druk bevolkt land zijn. Waarom niet gewoon de paar recreatieplaatsen handhaven die er nu al zijn en de rest gewoon in Duitsland en de Ardennen laten als we echt natuur willen zien. Nederland is veel te klein voor serieuze natuur. Als een konijn de weg over wil krijgt het een ecoduct van een paar miljoen en oma zit met een vieze bips een paar uur te lang naar de linkse NPO te kijken omdat er geen zorg is. Ik vind dat een scheve verhouding, we zouden wel iets nuchterder mogen zijn.

RigouReus | 24-08-19 | 14:08 | 5

@Quib | 24-08-19 | 14:46: ja, ik geloof dat de mens bovenaan staat, niet dat een mens meer waard is maar wel dat ik mijn oma verkies boven een konijn. En dat je in Nederland gewoon kunt stoppen met natuur omdat het geen fluit uitmaakt op wereldniveau wat wij hier lopen aan te knooien in de marge. Maar buiten dat begrijp ik niet echt wat je wilt zeggen.

RigouReus | 24-08-19 | 15:03

@Ddarez | 24-08-19 | 14:14: mijn punt is, dat je in Nederland geen ruimte meer hebt voor natuur. Dus dat een recreatieplaats overblijft

RigouReus | 24-08-19 | 15:05

@RigouReus | 24-08-19 | 15:03: Mensen kunnen niet zonder natuur. Ze zijn er onderdeel van. Het zal mensen uiteindelijk veel beter doen als ze zich zo nu en dan tussen het groen kunnen bevinden, ook al is het maar een kantoortuintje op een dak.

Het mag duidelijk zijn dat we niet op ons best functioneren in een grijze vierkante betonnen bak met zo nu en dan een raam om naar iets anders te kunnen kijken dan twee beeldschermen.

Daarvoor naar de Ardennen of naar Duitsland moeten rijden is niet heel handig. Volgens mij, en dan spreek ik jou tegen, moeten we juist meer stukjes natuur zien te krijgen.

Quib | 24-08-19 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Belachelijk.

menage | 24-08-19 | 14:08

Laten we Groenland kopen.
Of het Markermeer inpolderen.

arie-hoax | 24-08-19 | 14:07

Gewoon ruilverkaveling opnieuw doen. Dit keer met de natuur. De oorzaken zijn eerder de groene khmer, regeldrift en gebrek aan economisch denkvermogen bij ambtenaren.

Frau Merkel | 24-08-19 | 14:07 | 3

Ruilverkaveling. Nu alle grote boeren alle weilanden overal vandaan opkopen voor wat voor quotum dan ook, om nog maar veel groter te worden, is het een enorme geld- en tijdverspilling geweest. Ondertussen moet ik mijn bijen in het najaar (bij)voeren omdat het hier op het platteland zo lekker overzichtelijk en makkelijk monoculturistisch is met al die enorme weilanden. Het platteland is prachtig, maar voor biodiversiteit moet je tegenwoordig in de stad zijn met die mooie tuinen. Over een tijdje zal het wel weer omdraaien, dan wordt alles weer kleiner en diverser...

Quib | 24-08-19 | 14:41

@Quib | 24-08-19 | 14:41: De ontwikkeling naar kleiner en diverser is al ingezet. Alleen gaat er ook hier een scheiding in de bevolking komen. Waar dat vroeger financieel was, grotendeels gebaseerd op een maak-industrie, is dat tegenwoordig eerder op intelligentie. Onderwijs is voor iedereen beschikbaar en het overweg kunnen met technologie het doorslaggevende criterium om succesvol te zijn. Doordat de oude selectie criteria weggevallen zijn gaat intelligentie nu de doorslag geven. De meer intelligenten zullen rijker worden en duurder en beter voedsel kunnen kopen. Er is te weinig ruimte om alles kleinschalig en betaalbaar te produceren. De middenklasse is weggesaneerd en dat gaat zich wreken, zoals de geschiedenis heeft laten zien.

Frau Merkel | 24-08-19 | 14:59

@Frau Merkel | 24-08-19 | 14:59: Ik ben eigenlijk nooit naar school geweest, en geschiedenis is nooit op mijn pad gekomen op de moment dat ik er wel was. Ik schiet daarin dus ernstig tekort. Zijn er voorbeelden van samenlevingen die zonder middenklasse functioneren?

Quib | 24-08-19 | 15:17

Tuin asfalteren? Goed idee.

TheseDays00 | 24-08-19 | 14:05 | 1

En bij een regenbui huilen dat e.e.a. onderloopt.

Goofje | 24-08-19 | 14:23

Laten we maar een beetje zuinig zijn op de laatste stukjes natuur in Nederland, is nog maar heel weinig van (en dan bedoel ik niet de door mens aangelegde parken die moeten doorgaan voor 'natuur').

HypodePipo | 24-08-19 | 14:05 | 1

Noem jij eens een stukje op wat niet door de mens geschapen is in Nederland. Ik kom uit bij de Waddenzee en wat duin gebieden en dan houd wel zo een beetje op

miko | 24-08-19 | 15:35

Gestopt bij 'magere lui'..
?!!??

HogeNood | 24-08-19 | 14:03 | 1

Sinds wanneer eindigen we zinnen zonder punt?

keestelpro | 24-08-19 | 15:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken