Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ja hoor. Rutte gaat warmtepomp SUBSIDIE geven

Greg zag 't al aankomen

Die 1000 euro van Rutte krijgt u alsnog, 30 keer, maar alleen als je er een het warmtepomp voor koopt.

Een het warmtepomp. Kost duur, zorgt bij miljoenen Nederlanders voor teringherrie met een het deprimerende grondtoon, in sommige gemeenten willen ze je eigen grond er voor afpakken, je krijgt vervolgens je huis niet meer warm en tot overmaat van ramp heeft Janine Abbring er ook eentje. Dus gaat Mark Rutte er subsidie op geven. Logisch toch? Moet van Edje Raketje Nijpels, die vakkundig alle critici van de het klimaattafels op zijn landgoed heeft weggehouden, en dus met achterlijke voorstellen kan aankomen in de het hoop dat het toverwoord "subsidie" de het afkeer kan verzachten tegen een het overheid die denkt dat je de het klimaatthermostaat kunt bespelen door gas te vervangen door grondwater. Het enige dat we vooralsnog rondgepompt zien worden, is het goeie geld van de het Gewone Nederlander, dat in groene broek- en vestzakken van de het gasloze dromers verdwijnt.
UPDATE: Klimaatakkoord op hete kolen. Milieuclubs lopen weg van klimaattafel. Greenpeace, Milieudefensie en de Natuur- en Milieufederaties vinden dat er te weinig belasting & boete in het compromis zit. Ze geven om 16.00 uur een het persconferentie.

Reaguursels

Inloggen

Zal wel VVD zijn. Burgers hoesten straks onnodig 1000 miljard op tot aan de bedelstaf voor aanpassingen voor huizen en bedrijven vervuilen straks vrolijk door zonder centje pijn.. Die milieuorganisaties hebben lekker liggen slapen. Zag eerst een geel hesje nog niet zo zitten, maar inmiddels....

Jan, Leiden | 20-12-18 | 18:56 | 1

Geld om je schuldgevoel schoon te kopen heeft gelukkig zeker meer als 10& , gouwe deul mark net als deze phew tesla subsidie naarlingenzooi . Iedereen ziet t. Aktie is echt vereist.

rattenvanger XL | 20-12-18 | 23:17
-weggejorist-
Fantabulosa | 20-12-18 | 18:36

En de automobilist moet ook nog meer bloeden om op zijn werk te komen.
De Telegraaf meldt dat er een accijnsverhoging en nog hogere wegenbelasting als scenario in het Klimaatakkoord staan.

Wat een land, totale waanzin inmiddels. 2019 wordt het jaar dat de Nederlandse burgers geen cent meer mogen overhouden voor ontspanning.

civilian | 20-12-18 | 18:33

Nijpels moeten ze ook snel met pensioen sturen. Geef hem maar een flinke handdruk. Alles wat die man aangepakt heeft kostte de burger handen vol geld. Hij behoort tot het soort mensen, dat maar beter niet kan "werken".

watazooi | 20-12-18 | 18:07

En eigenlijk is de regering blij met sites als deze. woorden doen geen pijn en de frustratie wordt ongevaarlijk gekanaliseerd. In frankrijk is meer bereikt....

onheil8957 | 20-12-18 | 17:49 | 1

We voeden ze met argumenten die op maandag t/m vrijdag middels intern overleg geneutraliseerd gaan worden.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 20:46

Net gehoord dat de industrie niks betaalt voor co2 uitstoot. hahahahahahahahahahahahaahahhaahahahaahahaaah
Niks zeggen , die klootzakken die u wel laten dokken zijn door het volk gekozen hahahahahah

onheil8957 | 20-12-18 | 17:45

Rutte? geen verassing.
Ir Wiebes zou beter moeten weten!

Tilburgse bluf | 20-12-18 | 17:44

Even de verwarring nog groter maken:
"Bij de aardwarmte-istallatie in de Koekoekspolder bij IJsselmuiden komt een lichte vorm van radioactieve straling vrij. Een medewerker van het bedrijf dat de installatie heeft geleverd is daar tijdens onderhoudswerkzaamheden aan blootgesteld".
Aardwarmte en radioactiviteit horen nu eenmaal bij elkaar.

jacobh-59 | 20-12-18 | 17:32 | 4

Ja dus. En dat straks in tienduizenden huishoudens, is asbest niks bij.

3.4 Arbeidsveiligheidsrisico’s
Er zijn verschillende arbeidsrisico’s voor medewerkers werkzaam op locaties waar
geothermieprojecten uitgevoerd worden. Zij kunnen in aanraking komen met heet, zout water,
werken met zwaar en soms risicovol gereedschap en lopen ook een risico van vallende voorwerpen.
Ook kunnen zij in aanraking komen met radioactiviteit die van nature in de ondergrond kan
voorkomen. Zo kunnen bijvoorbeeld radioactieve elementen zoals radium en radon oplossen in
water en mee worden geproduceerd in de productieput. Daar kunnen ze neerslaan op delen van de
bovengrondse installatie. Bij onderhoud kan personeel aan straling worden blootgesteld of kunnen
zij radioactieve stofdeeltjes inademen.
www.sodm.nl/binaries/staatstoezicht-o...... van.../SvdS+Geothermie.pdf

Abject | 20-12-18 | 17:55

Die wordt leuk, nog voor je klaar ben met afbetalen van de warmtepomp-lening, mag je weer bij lenen om de nucleotiden veilig te laten verwijderen.

"Lening helpt tuinders uit radioactieve put
Aardwarmte hoera. Maar dan graag zonder bijvangst, zoals aardgas of zoals in IJsselmuiden radioactiviteit. De tuinders zagen zich geconfronteerd met geigertellers en dure laboratoriumonderzoeken. Met een lening van de provincie Overijssel lijken ze nu uit de problemen."

www.gfactueel.nl/Glas/Achtergrond/201...

zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt...

Abject | 20-12-18 | 18:02

Ik zeg niet dat techniek overal een oplossing voor heeft of deze bedenkt. Maar een regering met adviescommies die louter en alleen management bedrijven lijkt mij een onzalig plan.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

wie betaalt uiteindelijk de subsidie?

Hentjehopeloos | 20-12-18 | 17:03

Voor wanneer staat de heffing van aardwarmtebelasting gepland? Je weet wel, zodat de gemiste belasting op gas wordt gecompenseerd en de terugverdientermijn mooi samenvalt met de technische levensduur en je netto nooit een cent goedkoper uit bent geweest.

noerg | 20-12-18 | 16:49

Raar dat je zo weinig hoort van de elektrische CV-installatie.
www.bd.nl/goirle/elektrische-cv-ketel...
Dit zou een hele eenvoudige oplossing zijn, daar je voor relatief lage kosten, de huidige verwarmingsinstallatie gasvrij kan maken. Je zou bijna denken dat overheid en belangenorganisaties hele andere belangen hebben.

Cookieman | 20-12-18 | 16:47 | 3

Ik lees zo snel niets over het vermogen - met de stijgende elektraprijzen- en belasting wil je geen energiezuiger uiteraard.

Goldfinger | 20-12-18 | 17:03

Je werkt electriciteit op, rendement van een centrale is 45 %, en die zet je 1:1 om in warmte. Daarom hoor je er zo weinig over, het is dan ook geen uitvinding.

Zorc | 20-12-18 | 17:31

@Cookieman
Doet me denken aan de elektroboiler in ons eerste appartement. 50 liter meen ik me te herinneren.

toetssteen | 20-12-18 | 17:36

Hoe kan het nou zijn dat de milieu-clubs weglopen omdat er te weinig belast wordt? En hun Kamerleden van GroenLinks en PvdA vinden dat de belastingen op gas het komend jaar veel te hoog zijn?

Als je de links-fascisten (zij die de hele samenleving willen gelijkschakelen onder één linkse ideologie van milieu- en gezondheidswaanzin) van GroenLinks/D66/CU/PvdA hun gang laat gaan, gaan de milieu- en gezondheidsbelastingen nog veel meer omhoog voor de burgers: nog meer BPM op auto's, nog hogere accijnzen op brandstof, suikertaks, vettaks, alcoholtaks, accijnzen op tabak nog veel hoger.

Zo zie je maar weer wat een hypocriete mensen GroenLinks/D66/CU/PvdA-politici en -stemmers zijn: hun eigen belastingplannen geven nog vele malen meer belastingverhogingen (milieu en gezondheid), maar nu wel boos doen over de hoge gasrekening van volgend jaar.

Mensonwaardige hypocriete leugenaars zijn het daar bij GL/D66/CU/PvdA.

Jan3863 | 20-12-18 | 16:47

Wat is er mis met aardgas thuis verstoken. Zo’n warmte pomp draait op 220volt... wat opgewekt wordt door het verbranden van gas of kolen.

MeneerGuggenheimer | 20-12-18 | 16:46 | 3

een warmtepomp heeft een rendement van boven de 100%. volgens de folder wel tot 400-500%.

Ir. Wilhelmus | 20-12-18 | 16:54

@Ie. Wilhelmus sarcasmemodus aan of uit?

Sidney_May | 20-12-18 | 21:37

Ir sry typo

Sidney_May | 20-12-18 | 21:37

550 miljoen op zeg 7 miljoen huishoudens. das 78 euro per huishouden.

dan hoef je dus zelf alleen maar die overige 9922 euro bij te leggen.

vervelend man, rekenen. Doen ze dus ook liever niet in de politiek.

Ir. Wilhelmus | 20-12-18 | 16:45

Leest lekker zo met die lidwoorden... laat maar weg voor gemak, verwijzende naar vorige artikel.

Injegezicht | 20-12-18 | 16:44

hmm.. subsidie +btw verhoging+belastingverlaging=sigaar dus inderdaad uit eigen doos...

starbuck280 | 20-12-18 | 16:36

Subsidie dus,
Dus als ik het goed begrijp betaal ik mee aan de warmte pomp van J.Klaver die als het echt te koud wordt toch nog ff zijn pellet kacheltje opsteekt.
Weer zo’n geweldig plan van de klimaat maffia wat gewoonweg geen zoden aan de dijk zet en geld verspilling is. De bio massa- windmolen maffia is ook al zo succesvol in ons land te voorzien van goedkope “schone” energie.
Alles waar Bio of Groen voorstaat deugt tegenwoordig en alles wat CO2 uitstoot is eng/ fout en moet dood.
De arrogantie en hoogmoed van dit volk om te denken dat zij klimaat naar hun hand kunnen zetten irriteert mij mateloos. Nooit wat geleerd van de geschiedenis en willen deze het liefst uitwissen. Menige Generaties voor ons hebben voor een ding altijd een heilig respect/ ontzag gehad en dat was de Zon. Zou het kunnen dat deze koperen ploert die daar in de lucht hangt de oorzaak is van het klimaat?
Wist u dat als het percentage CO2 in de lucht daalt onder de 150 ppm planten gewoon doodgaan en dat alles meer als dit gunstig is voor de planten groei?
Wie is er hier nou groen bezig?

Datgingniegoed | 20-12-18 | 16:16

Die Greenpeace figuur die de intro deed. Heeft Greenpeace die gered van de Japanse vissersvloot?

Ben Hetzat | 20-12-18 | 16:05

Waarschijnlijk is die subsidie net zo hoog als de totale kosten om mijn huis goed te isoleren Rutte, betaal dat maar voor me. Zet veel meer zoden aan de dijk.

Ben Hetzat | 20-12-18 | 16:02

Milieuclubs weggelopen! Doen ze eindelijk iets goeds voor de samenleving, want alles wat uit deze klimaattafel kan komen betekent alleen maar kommer en kwel voor de burgers van dit land! Mensen op kosten jagen voor maatregelen die niets opleveren om een niet-bestaand probleem op te lossen (of een probleem dat zwaar overdreven wordt).

kunstliefhebber | 20-12-18 | 15:57

Die warmtepomp stoppen ze maar diep in een donkere hol ... houtkachel en airco/warmte wisselaar zonnepanelen is perfect voor de doe het zelver en kost een fractie .

Jetstream | 20-12-18 | 15:52 | 2

Airco=warmtepomp..... Verder zeg ik perfect opgelost en je steentje aan de groene zaak bijgedragen. 30k is een onnozel bedrag. Dat kost het vrijwel nooit. Voor 3k ben je een heel eind hoor.

kapotte_stafzuiger | 20-12-18 | 16:47

En koop je airco=warmtepomp in de zuidelijke landen dat scheelt een hoop btw en andere achterlijke afdrachten , uit Italie b.v transport kosten 25 euro bij een grote witgoed keten wel even zoeken voor het beste resultaat.

Jetstream | 20-12-18 | 16:58

Goed idee! Met grondwarmte kost dat hier maar 25.000 Euro. En het gaat wel bijna 8 jaren mee!

Patatter | 20-12-18 | 15:30

Het is alweer een tijdje geleden dat Doekle Terpstra www.geenstijl.nl/search/?keyword=doek... genoemd werd als 1 van de spillen in dit warmtepompcomplot. Hij is hoofd van de UNETO-VNI, die al die rotdingen zou moeten gaan installeren...

Vuurwezel | 20-12-18 | 15:25 | 1

Ja, maar.... jij wordt als ontkenner betaald door big oil. Of de Russen!

Ik moet de eerste betaling ook nog krijgen hoor. Waarschijnlijk komen die 1000 euri van Rutte eerder binnen dan die cheque van Shell of Gazprom.

Stormageddon | 20-12-18 | 15:29

Altijd weer fijn om te lezen waar mijn zuur verdiende VRH-centjes naar toe gaan.
Broeva haro!

EefjeWentelteefje | 20-12-18 | 15:13

Is er dan verder niemand die de gevolgen van de waterpomp voor bodem en oppervlakteflora niet onderzocht wil hebben voordat het hele land er mee vol staat? Het RIVM gaf nota bene in 2011 aan dat er te weinig gegevens zijn, waarmee voorzorgsbeginsel (EC2000a) van toepassing moet zijn. In dat geval worden bepaalde menselijke activiteiten verboden.
Het RIVM heeft geen recenter rapport zover ik kan zien, dus men heeft deze weer eens in een of ander laatje geschoven.

Abject | 20-12-18 | 15:13

Kunnen we niet een week voor de verkiezingen een hele grote advertentie zetten, over het onzin van klimaat en warmtepompen.

gato | 20-12-18 | 15:07

Dit zijn dezelfde jongens en meisjes die geloven in vrije energie en nog meer van dat soort kwakzalverij. Warmtepompen pompen warmte, maar dat kost wel bakken energie. Vraag maar aan de koelkast/vriezer.
Waarom hebben mensen in NL overigens niet standaard een airco (=warmtepomp) in huis. Wat zegt u? Duur?

Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:04 | 1

Ware woorden CB. Warmtepompen die aan de lucht werken zijn immers omgekeerde koelkasten, niet meer en niet minder.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 20:38

Bij Edje is alles fake volgens mij, wanneer komt hij uit de kast?

Ko Ranzig | 20-12-18 | 15:02 | 1

Weet toch al half Nederland, Edje in zijn roze balletpakje zei genoeg.

gato | 20-12-18 | 15:09

Waarom zitten ngo aan tafel

Bokito ergo sum | 20-12-18 | 15:01 | 1

Door de staat goedgekeurde en gesubsidieerde ngo’s.
Fixed it for you. En dat is meteen de verklaring. Je denkt dat er meerdere partijen aan tafel zitten. Maar er zit maar eentje.

Stormageddon | 20-12-18 | 15:07

fuck al die subsidie clubjes.... echt een schande dat dit soort activisten om de tafel zitten en dat de mening van de burgers niet eens wordt gevraagd.. gelijk alle subsidie stop zetten zou een goed begin zijn

Captain_Dipshit | 20-12-18 | 14:57

Ed Nijpels zit daar alleen om zijn zakken te vullen. Als hij meer kon verdienen aan mensensmokkel had hij een boot gekocht.
Oh wacht VVD heeft natuurlijk dat pact getekend.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:56

Dus de overheid en de polletiek zijn veel en veel te laat met het nemen van maatregelen waardoor het klimaatakkoord niet gehaald kan worden en dán duwen zij het even door de strot van de Nederlander die een kapitale lening mag gaan afsluiten voor zo'n onding. En oh ja, de bodem vindt het niet zo heel fijn als er per huishouden een bron geboord wordt a.k.a. Groningen 2.0 en weg effect. Dit soort zaken moet je in de wijk oplossen met een wijkstation op een diepe bron om vervolgens de huizen daarop aan te sluiten. Dan moet alleen wel de straat open maar dat lijkt me beter dan mensen zo schandalig, ondoordacht en schandalig en ondoordacht en vooral schandalig dit non-voorstel door de strot te duwen! We zijn een fucking speldenknop op deze planeet en de grote vervuilers denken: stik er lekker in! Behalve de deugdrammers van Nederland waar de bevolking als eerste ter wereld tot duurzaamheidsslaaf wordt omgetoverd.

Sliptong | 20-12-18 | 14:55
-weggejorist-
kleipeer | 20-12-18 | 14:50 | 2

U woont in een klimaatdicaatuur. Een keer per 4 jaar mag u een hokje rood kleuren bij een leugenaar die u dan 4 jaar mag negeren. U bent schapen. Ff behee behee roepen. En dan terug naar uw vinex hol en de kast aan knippen voor het vermaak van Jhonnie de mol. die de miljoenen binnen harkt en op de schapen als u spuugt en de schijt. Dien uw elitaire meesters schapen beehee

Zatkniss | 20-12-18 | 14:45

Bovendien zijn die verschwarzte klimaatcontroleurs zeer inconsequent: de totale hoeveelheid CO2 die alleen al in europa in blikjes frisdrank wordt geperst staat gelijk aan de uitstoot van een kleine kolencentrale. Maar ja, het prikkeltje van de tong is kennelijk onmisbaar.

isitsoornot | 20-12-18 | 14:45

Met je bitcoins op de valreep investeren in gastankjes lijkt me nog het beste.

elfenstein | 20-12-18 | 14:38

Ik stook mijn huis gewoon warm met een Bitcoin-miner.

frank87 | 20-12-18 | 14:36 | 2

Ik steek mijn geld in de fik.
Ik moet t wel eerst goed nat maken, anders is het zo op.

Ruimedenker | 20-12-18 | 14:48

In Venezuela gooi de de tank van je auto vol tegen overhandiging van een banaan. Hyperinflatie, het kan verkeren.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 20:35

Nederlanders moeten gewoon die extra kosten bij hun werkgevers neerleggen..
mensen met een uitkering bij het UWV, en gemeente..
Zeg maar dat je niet kunt solliciteren door de kou, of dat men geen internet heeft door de enorme energie kosten, men niet naar buiten kan om te solliciteren omdat dan enorm veel warmte het huis verlaat.... lol

Rene046 | 20-12-18 | 14:34

Greenpeace, Milieudefensie? Wat doen deze terroristische organisaties uit mijn naam aan aan de onderhandelingstafel?

bert.s | 20-12-18 | 14:33 | 1

Het gaat over terreur, wat denk jij dan?

Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:08

Het klimaat.
Daarmee kan de overheid nog meer geld persen uit de burgers.
Bent U allen zo dom?

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 14:27 | 4

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 14:27
Er valt niks te kiezen. Ze leggen het gewoon op. Eventueel met boetes en andere gemeentelijke straffen.

Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:06

Stormageddon | 20-12-18 | 15:01
Treurig niet? En dat durft zich dan een "kennis"economie te noemen.

Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:07

@Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:06
Ja, maar de gemeenten krijgen dat ook gedwongen op hun bordje van de rijksoverheid. De gemeente heeft daar geen zeggenschap over, die krijgt een taakstelling van het rijk en als een gemeente weigert dan gaat de geldkraan dicht en komen er boetes, in het ergste geval onder curatelestelling door het rijk. Dus tja... de lokale politiek heeft het maar te slikken.
En het rijk zegt: ja maar we moeten van de VN, wij hebben dat wettelijk bindend verdrag ondertekent. En dat moest van de kamer. En de kamer zegt: onze kiezers wilden dat...
cirkeltje weer rond.

Stormageddon | 20-12-18 | 15:14
▼ 1 antwoord verborgen

Mocht de paarse broek die bedacht heeft dat we de club van installatieoplichters de "Dutch Heat Pump Association (DHPA)" gaan noemen in een allesbrander passen, dan zal ik de aanschaf ervan zeker overwegen...

Rhenium | 20-12-18 | 14:21

Eerst de mensen, die het zouden kunnen betalen, subsidie geven.
En daarna de regeling terugdraaien wegens “groot”succes.
Henk en Ingrid mogen naar Becam voor geld.

Ruimedenker | 20-12-18 | 14:17 | 4

Zo is het met zonnepanelen ook gegaan de afgelopen 5 jaar. Subsidie en goedkope leningen voor hen die het sowieso al konden betalen en nu zijn die potjes leeg. Want een enorm succes... degenen die geen 10 mille eigen investering konden dragen naast de subsidie, tja... die zijn de pineut en worden nu geconfronteerd met extra belastingen op energie. Die mogen de subsidiepotjes weer gaan vullen voor de warmtepompen. En de zichzelf sociaal en links noemende partijtjes vinden het prachtig.
Het cynisme druipt er vanaf.
(Zijn er ook gewatteerde gele hesjes te koop?)

Stormageddon | 20-12-18 | 14:31

Stormy, ik had zonder soepsidie 8 paneeltjes voor 2100 eypo's, die ca. de helft van mijn stroomverbruik doen= 350-450 eypo p/j.

de visser | 20-12-18 | 14:52

Zal. Maar er zijn genoeg mensen die ook 2100 ekkies voor goedkope Chinese rommel niet in de achterzak hebben.

Stormageddon | 20-12-18 | 15:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben nog aan het sparen voor die tyfus asbest clusterfuck die ze in mijn maag hebben gesplitst. Is subsidie voor zeggen ze dan, zijn binnen 0,1 s leeggeroofd door de boeren en de grote grap is dat ik alles voor moet financieren. Gaat niet. En dan nu dit weer. Vieze gore [email protected](*$&(*@!&$)(*!&@[email protected]

Vanilla | 20-12-18 | 14:16 | 1

Ik ken een aantal mensen die zo’n brompomp hebben. Ze hebben er met name ‘s nachts last van, en dan praten we over 1 brompomp in een woonwijk. Wat gebeurt er als je hele woonwijken vol stouwt met honderden van die brommers. Er doet geen hond nog een oog dicht, inheemse dieren/vogels verdwijnen en welke schade richt je dan aan? Dat staat volgens mij compleet niet in verhouding tot een beetje CO2 dat gas produceert.

Eagle_Eye | 20-12-18 | 14:14

Klopt CO-2 heeft niets met opwarming te maken.
Zolang de aarde bestaat is er CO-2 uitstoot via bosbranden, vulkanen en later door gebruik van steenkool, olie en gas.
Dit hoort bij de cyclus--> waarbij bomen en planten CO-2 nodig hebben, hetgeen ze omzetten in zuurstof voor mens en dier.

Je kunt niet als een bezetene CO-2 naar nul brengen... hiermee ontregel je de natuurlijke cyclus waarbij bomen en planten afsterven en vervolgens ook dieren en mensen.
Heeft de Bende van Nijpels echt niet meer verstand?

sociaal_econoom | 20-12-18 | 14:13 | 2

Die Endlösung van bomen, planten... dieren en mensen.

sociaal_econoom | 20-12-18 | 14:14

Gelukkig is een ontregeling aan de natuur voorbehouden en niet aan de mens.

rein9576 | 20-12-18 | 14:22

Over corruptie gesproken. Onder Balkenende was de CDA-achterban aan de beurt. Cees Veerman (CDA) mocht toen een klimaatrapportje schrijven en uiteraard zou de zeespiegel 1 meter gaan stijgen (werd overigens in werkelijkheid slechts 2mm per jaar) en moest er 100 miljard worden uitgegeven om de dijken te verhogen en de kusten te verstevigen. Mooi klusje voor bouwend Nederland! Dat toevallig werd voorgezeten door Brinkman (CDA). Dat rapportje van Veerman (CDA) ging naar minister Eurlings (CDA) en die ging ermee naar zijn baas Balkenende (CDA), en die zei dat het goed was. Kassa! Voor Brinkman. Van het CDA.
Maar tja, VVD’ers zijn geen bouwers, maar ondernemers. Dus werd Nijpels (VVD) ingehuurd om een plannetje te schrijven. Iedereen moet electrisch rijden, leuk voor de autobranche (VVD). En iedereen moet aan de warmtepomp, superleuk voor de installatiebranche (VVD). Windmolens en zonnepanelen, daar is ook dik veel poen mee te verdienen. En Rutte (VVD), de man die niet is vergeten dat windmolens op subsidie draaien, gaat subsidie geven om zijn achterban aan de slag te krijgen.
Mensen, dit is ordinaire corruptie. Je kunt het verpakken als een alarmistisch verhaal om de wereld te redden, maar iedereen weet dat de Nederlandse wamtepomp werkelijk niets komma niets verandert aan het klimaat. De warmtepomp is alleen maar goed voor de makers van de warmtepomp en de installateurs.
Dit stinkt.

Zeddegeizot | 20-12-18 | 14:12 | 3

Je vergeet de begrafenis ondernemer nog (VVD) die je weg komt halen als je door toedoen van dit kabinet aan de geeuw honger bent uitgepiept.

Therapietje | 20-12-18 | 14:27

Uiteraard wel eerst effe je organen inleveren.

Abject | 20-12-18 | 14:44

UIteraard is dit gewoon pure corruptie, maar gelukkig hebben de msm het stemvee wijsgemaakt dat dat in Nederland, met uitzondering van Zuid-Limburg, 'niet bestaat'.

We noemen het gewoon anders: 'ondernemen'.

EefjeWentelteefje | 20-12-18 | 16:26

Antropologische klimaatsverandering is zo ondertussen een religie geworden waarvan de gelovigen steeds extremer dogma's gaan aanhangen. Een hele enge sekte vol enggeestige mensen die amper in staat zijn voor zichzelf tot een conclusie te komen. Gevaarlijk.

Solar666 | 20-12-18 | 14:09 | 3

Het is geen religie, maar een klimaat-neurose. Nu kan je religie natuurlijk ook als een neurose zien, maar soit.

Kwijldraad | 20-12-18 | 14:12

islam gaat klimaat komt,hoera hoera hoera

rein9576 | 20-12-18 | 14:24

Het heeft trekjes van een Sekte.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 14:24

Als die hele klimaatgekte nou eens gebakken lucht blijkt? Wie kunnen dan aanklagen voor onterecht verstrekte subsidies, voor volstrekt onnodige, overbodige maatregelen die tientallen miljarden gekost die we beter hadden kunnen besteden?
Stel dat het over 10 jaar opeens een stuk kouder blijkt? Dat de belangrijkste aanjager van klimaatverandering toch heus dat geelwitte ding aan de hemel is, en niet een beetje CO2.
youtu.be/7sh_nlz43Pc

Stormageddon | 20-12-18 | 14:08

Een jaar geleden moest ik bij "warmtepomp" alleen nog maar denken aan het door Annemarie Jorritsma (VVD) illegaal geïnstalleerde systeem in haar villa te allahmere.

Nu moet ik belasting gaan betalen voor niet-werkende neplossingen omdat het klimaat stuk aan het gaan is (dat is het).

Ik heb vorig jaar een nieuwe, superzuinige HR ketel laten plaatsen. Ik heb zonnepanelen. Ik kook op inductie. Ik heb het hout en de kachel erbij. Vloerverwarming. Volgende stap wordt betere isolatie.

Maar ik, en mijn hardwerkende vrouw, worden gewoon keihard genaaid. En onze kinderen ook, want die krijgen we op deze manier nooit schuldenvrij door een studie heen over een paar jaar. Alle energiebesparing die ik realiseer wordt afgepakt. De overheid is onbetrouwbaar op het criminele af.

Dat wordt een complexe aangifte IB.

de visser | 20-12-18 | 14:08

Volgens mij zit er nog ergens een rookkanaal in mijn huis. Ga ik maar weer eens in ere herstellen denk ik en met een bijl het bos in.

osolemio | 20-12-18 | 14:07 | 1

Koop een knetterbijl, niets fijner als de lucht van half verbrande benzine en boslucht.

Solar666 | 20-12-18 | 14:10

We hebben problemen in Groningen met bodemdaling en aardschokken... en nu gaan ze dit in heel Nederland doen.
Wat een verstand....!

sociaal_econoom | 20-12-18 | 14:07

Weet je wat ik ga doen: een verwarmd motorpak aanschaffen. En nog een paar extra voor bezoekers. Werkt op 12 volt. Sommige hebben een ingebouwde accu. Ik zou wel gek zijn om mijn halve huis overhoop te halen!

John9oo9 | 20-12-18 | 14:05 | 2

Ik heb al zo'n pak voor mijn vrouw gekocht, daar kan ik af en toe 230 volt op zetten.

donkeyman | 20-12-18 | 14:11

Heb zelfs gedacht aan flessen butagas alsof ik kampeer. Wat een achterlijk land is dit geworden. Zou het komen door dat grootschalige xtc gebruik? En het onderwijs is ook al decennia niet meer wat het geweest is; op een gegeven moment ga je dat merken. Ik weet niet wanneer die klimaatmaffia op mijn deur klopt, maar als het zover is ben ik pleiten.

isitsoornot | 20-12-18 | 14:13

Dank voor de informatieve linkjes Ab.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 19:55

Rutte, Nijpels en alle andere klimaatmafketels, de USA heeft de afgelopen 20 jaar zijn CO2 uitstoot omlaag gebracht door over te schakelen op GAS.... veel andere landen doen dat ook, stelletje idioten.

Hoe dan ook het gaat sowieso nergens over. Er wordt gedaan alsof die CO2 molecuul een thermostaat knop is en dat is complete BS. Er is geen relatie tussen CO2 en temperatuur, ja misschien andersom op verschillende tijdsschalen (CO2 volgt T) , er is geen relatie tussen onze minimale uitstoot (tov natuurlijke flux) en de stijging van het nivo.
Er wordt bovendien een spook nagejaagd, een niet bestaand iets namelijk de globale temperatuur, die niemand kan zien of voelen in die alleen bestaat in spreadsheets en modellen samen met een hoop data geknoei.

Als je van het ene end van je kamer naar de andere loopt zit door vaak 1,5 C tussen. Niet te voelen natuurlijk. We maken trouwens als mens jaarlijks een 40/45 graden beweging door en dagelijks van 10/ 15 graden,

Zwizalletju | 20-12-18 | 14:03 | 1

NIet echt iets mis mee toch? Mensen willen best investeren, een subsidie kan net dat extra duwtje geven. Kijk maar hoe veel zonnepanelen je overal op de daken ziet komen, had nog veel meer kunnen zijn als ze dat niet allemaal aan windmolens hadden besteed. Had je nu accu's kunnen gaan subsidiëren zodat iedereen 's avonds zijn elektrische auto kan opladen.

jip_86 | 20-12-18 | 14:02 | 1

Ja, ik zie het ook niet zo somber in.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:08

50 miljoen per jaar en ongeveer 8 miljoen huizen.... Dat is toch wel 6.25 kassa

ik2! | 20-12-18 | 14:02

Woon niet ver van België... daar blijven ze gewoon op gas stoken.
In oude woningen hebben ze CV-ketels wat op mazout (olie) stookt.
In België doen ze daar niet moeilijk over.

sociaal_econoom | 20-12-18 | 14:02 | 1

Ben je wel eens in Luik geweest? Of in de buurt van vliegveld Charleroi? Wat een vieze ouwe troep daar. Doen ze in 0032 ook niet moeilijk over.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 14:10

Kijk, ik snap dat die Groenlinks lijpo's de warmtepomp een briljant idee vinden. Maar Rutte heeft toch ook wel gehoord dat zo'n klotepomp niets helpt...

MasterfulOne | 20-12-18 | 13:58 | 1

Inderdaad deze dingen verwacht je van GroenLinks en D66... maar niet van Ed Nijpels van de VVD.
De VVD van Rutte is met Parijs en Marrakesh net zo links als GroenLinks, D66 en de PvdA.

Niet meer op de VVD stemmen... je denkt dat je op rechts stemt - maar je kiest voor links.

sociaal_econoom | 20-12-18 | 14:05
-weggejorist-
sarcastro | 20-12-18 | 13:56 | 2

eens zien wat hier in (huur) huize normanius zou moeten gebeuren voor al die klimaat onzin;

1) Nieuwe ramen/kozijnen/buitendeuren;
2) spouwmuur isolatie;
3) Uitbreiding groepenkast;
4) modernisering elektra;
5) verzwaring hoofdaanvoer elektra;
6) Nieuwe keuken;
7) verwijderen CV en (gas)leidingwerk;
8) plaatsen warmtepomp;

Joh dat wordt een verbouwing van minstens 50k. (voor een hut welke per maand max. 1000,- oplevert) Dat gaat de verhuurder nooit voor 50 appartementen (waarvan het merendeel ook nog eens sociale huur dus brengt minder op) doen.

normanius | 20-12-18 | 13:56

Hier draait alles op zonne-energie. Dat wil zeggen, de zon brandt zo sterk op de dak van mijn hutje, dat ik geen warmtepomp nodig heb.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:55

Nijpels-Rutte-VVD.
Ik weet (alweer) genoeg.

demaup | 20-12-18 | 13:53

Heb vorig jaar een nieuwe HR-ketel aangeschaft... dat ding werkt uitstekend - is duurzaam, schoon en zuinig in verbruik.
Nu moet ik van de bende van Nijpels dit naar de schroothoop brengen.

Rutte heeft het over een mooi vaasje wat we op de vuilnishoop moeten gooien.

sociaal_econoom | 20-12-18 | 13:53 | 1

Je mag um nog wel een paar jaartjes houden, toch?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:55

Ik woon sinds dit jaar in een appartement zonder gas.. alles op electra. Koken op inductie en ja een warmtepomp.. het word pas echt warm in huis als ik de thermostaat minstens op 22.5 c zet.. dan word t weer zo warm.dat.je het weer moet terugzetten naar 20c maar dan koelt t weer te snel af in huis.. en moet ie toch weer naar 22.5 c.. het inductiekoken vind ik niet erg alleen loopt zonder gas de energierekening wel heel rap op.

haatsmurfin | 20-12-18 | 13:52 | 4

Sorry,... de thermostaat op 20 graden? En dan nog klagen over energie rekeningen.

miko | 20-12-18 | 13:57

@miko, hoe hoog staat de jouwe dan??? 20 lijkt me vrij normaal.

trottle | 20-12-18 | 14:03

Miko in deze periode wel,zomers standaard op 16 a 17.. in heerhugowaard is trouwens al een woning in de fik gevlogen door een warmtpomp.. daar was net een renovatie gedaan in die wijk.geen gas meer dus.

haatsmurfin | 20-12-18 | 21:00
▼ 1 antwoord verborgen

En dit mag gewoon in Nederland, echt schokkend:
youtu.be/X0rXPW6FUoE

Simpele vragen #1: Waarom is er geen regelgeving voor chemische stoffen ...

express | 20-12-18 | 13:52

Veel milieugekkies willen wel graag een of twee keer per jaar met 'de kids' op vakantie, natuurlijk vliegen naar een verre bestemming zodat de vraag "Zijn jullie nog weg geweest?" opschepperig bevestigd kan worden.

DasNouJammer | 20-12-18 | 13:51

Dus als ik het goed begrijp betalen we belasting dat zich onmiddellijk tegen ons gebruikt word, mooi systeem toch. Je moet maar een ontzettend grote hekel hebben aan de Nederiglander .

Neuswiel | 20-12-18 | 13:50

Strak plan, ik heb zojuist een warmtepomp via bol.com besteld.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:50 | 4

Op Marktplaats heb ik een 2e handsje op de kop getikt. Zo goed als nieuw, altijd in de schuur gestaan bij een oud vrouwtje.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:52

@ Kuifje alweer pauze?

MoonBeebe | 20-12-18 | 14:15

of nog steeds pauze?

Sidney_May | 21-12-18 | 09:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben er blij mee. Mijn supergoed geïsoleerde woning op de goudkust van het dorp is daar helemaal geschikt voor. Kom maar op met die subsidie, Mark. Kunnen we mooi van dat potje gebruik maken voordat deze regeling aan eigen succes tenonder gaat en afgeschaft wordt tegen de tijd dat alle paupers er ook aan toe zijn!

Azijnist | 20-12-18 | 13:50 | 1

Subsidie voor het volk = belastingfuik.

ChatBot | 20-12-18 | 13:54

Er wordt door de zelfbenoemde elite aan klimaattafels en op toppen in verre oorden van alles besloten wat de Nederlanders in meerderheid helemaal niet willen. Uw menig wordt bepaald via 1800 interviews door Motivaction. Als de vraag niet klopt zegt frau Ollongren doodleuk op het nieuws dat dit voor de uitslag niks uitmaakt, volgens datzelfde Motivaction. We worden compleet belazerd.

Mammeloe | 20-12-18 | 13:49 | 4

@Kluifje Dat dus. De nukubu blijft maar op zijn eigen ondergang stemmen.. mooi toch.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:54

@Kuifje-in-Afrika
Hou toch eens op met 'door u gekozen'. Waarschijnlijk maakte Mammeloe een andere keus in het stemhokje, net als ik en vermoedelijk veel reaguurders. Probleem is dat die anders-stemmers volledig genegeerd worden door de boven ons gestelden.

DasNouJammer | 20-12-18 | 13:54

@kif, wanneer hebben wij dan kunnen stemmen op allerlei Ngo's en het bedrijfsleven?

therealbraindump | 20-12-18 | 13:55
▼ 1 antwoord verborgen

Een hoop mensen mogen er geeneens een vanwege de locatie waar ze wonen.

"Mag er, door een gecertificeerd bedrijf, overal in Nederland bodem energie worden onttrokken?
In beginsel leent de bodem opbouw van de Nederlandse ondergrond zich voor het gebruik van bodem energiesystemen.
Echter in bijvoorbeeld grondwater bescherming gebieden is toepassing van deze systemen vaak niet toegestaan.

Met de komst van het wijzigingsbesluit bodem energiesystemen kunnen ook interferentie gebieden worden aangewezen waar regels aan zijn verbonden, die bepalend zijn voor wel of niet kunnen toepassen van bodem energie.

Met een 'interferentie gebied' wordt een gebied bedoeld waar al meerdere installaties met bodem energie zijn gemaakt, deze zouden elkaar kunnen beïnvloeden. Wie het eerst komt heeft de meeste kans.
Het antwoord is dus NEE, ook een gecertificeerd bedrijf mag niet overal een bron maken voor bodem energie."
warmtepomp-weetjes.nl/soorten/bodemen...

Abject | 20-12-18 | 13:49 | 5

@ Abject | 20-12-18 | 13:51:
Grote vraag is hoeveel warmte er aan de bodem onttrokken kan worden zonder dit ook weer toe te voegen. Bij extreem warme dagen kan de warmtepomp omgekeerd als airco ingezet worden. Maar dit is nooit genoeg om de warmteonttrekking in de winter te compenseren. Dus moet er straks extra warmte de grond ingepompt worden? Dan gaat het berekende rendement van de warmtepomp wel naar de gallemiezen.

kortebroek | 20-12-18 | 17:02

@Abject | 20-12-18 | 13:51 Waarbij opgemerkt dat putten niet in elkaars nabijheid geboord mogen worden om onvoorspelbare effecten te voorkomen.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 17:17

kortebroek | 20-12-18 | 17:02

Er zijn al met al teveel vragen en onzekerheden om dit land voor 30 jaar aan vast te ketenen, met wie weet wat voor schade achteraf. Bodemvervuiling door de antivries, radioactieve nucleotiden uit de bodem die accumuleren in de installatie, een verstoring van de dieper geleden grondflora en de gevolgen daarvan voor de oppervlakte-flora&fauna.
Het is gewoon misdadig, en naar mijn idee worden er veel negatieve rapporten in een la gestopt, zie mijn link naar RIVM uit 2011 bij Abject | 20-12-18 | 14:04 |

We worden mijninziens een groot toekomstig milieuschandaal ingerommeld. Met enorme financiële gevolgen voor het gros van de huishoudens.

Abject | 20-12-18 | 19:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Terwijl allerlei landen overschakelen op mooie, handige, schone aardgas, wordt onder aanvoering van de Bende van Nijpels deze beproefde vorm van verwarming de nek omgedraaid. In mijn huis weiger ik een warmtepomp te installeren vanwege de te verwachten geluidsoverlast. Dit land is echt over zijn gloriejaren heen, alles wat goed was wordt afgebroken. Vrijheid van meningsuiting bestaat sinds Theo van Gogh ook al niet meer en het wordt steeds erger. Horden moslims worden nog steeds iedere dag met alle egards binnen gehaald met gratis huisvesting, inrichting, opleiding, gezondheidszorg en ga zo maar door. De hardwerkende burger mag de rekening betalen en wordt weggezet als xenofoob en racist. Hoe lang gaat men dit nog pikken?

donkeyman | 20-12-18 | 13:48 | 4

Haha, De Bende van Nijpels, moest ik toch even om lachen.

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:51

@Kuifje-in-Afrika Ja lachen als het niet zo droevig was. Er zijn inderdaad grote overeenkomsten: Net als de Bende van Nijvel zal de Bende van Nijpels nooit gepakt worden.

donkeyman | 20-12-18 | 14:05

Ja joh haal de moslims er maar weer bij.

soldier-of-fortuyn | 20-12-18 | 18:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ook leuk dat vele importlandiërs in de zomer ook de kachel aan hebben staan. Drie maal raden wie daar aan mee mag betalen.

Deflatiemonster | 20-12-18 | 13:46

Belasting en boete voor bedrijven, want volgens de miljeumaffia mogen niet alle lasten bij de burgers terecht komen.

Een bedrijf zal de gestegen kosten doorberekenen aan haar klanten waardoor de burger uiteindelijk de klimaatwaanzin linksom of rechtsom - volledig - gaat betalen. Of ze gaan failliet met werklozen en kapitaalvernietiging tot gevolg. Waarom wil men dat niet begrijpen?

Dr. Ka wo lo | 20-12-18 | 13:46 | 6

Energie bedrijven in NL zijn een kartel. Succes met overstappen.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:55

@Kanarie_Geil
Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn, zoals bij de zorgverzekeringen en de energiemaatschappijen, heb je niets te kiezen.

RaspberryPie | 20-12-18 | 14:02

Door vooraf al geld af te troggelen van de burger,
heeft deze geen keuze meer, kartels of niet.
Men legt zich hier bij neer. Triest.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 14:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit land wordt steeds minder institutioneel religieus en dat lijkt me prima want het had niks met spiritualiteit maar alles met een verdien- en/of machtsmodel te maken. Bitter-ironisch is het wel dat een griezelig soort religieuze gekte nu door de gifgroene klimaatsekte om precies dezelfde reden is overgenomen: big business voor de installatie-branche en fiscaal machtsmiddel om het topzware inefficiënte ambtenarenapparaat aan het werk te houden. Zelfs Rutte is besmet.

isitsoornot | 20-12-18 | 13:46
-weggejorist-
sociaal_econoom | 20-12-18 | 13:46 | 2

We gooien onze citroenen (beste gasnet ter wereld) weg en krijgen er knollen (warmtepompen, draaien op Russisch gas en steenkolen) voor terug - met subsidie. Waarom?
Omdat 195 mensen (leden IPCC) een sprookje vertellen en met heel veel geld mensen huren die dat sprookje doorvertellen. Dat sprookje heeft ook Nederland bereikt en daar geloven mensen ook in dat sprookje. Dat sprookje is:
“Mensen kunnen de aarde significant opwarmen én ook weer afkoelen.”
Dat is dus een wetenschappelijk onbewezen sprookje. Rutte kan samen met klimaathoertje Nijpels de halve welvaart wegpissen aan zonnepanelen, windmolens, electrisch speelgoed en warmtepompen. Maar het klimaat geeft er werkelijk geen ene f*k om.
Dus. Rutte moet weg, deze regering moet vallen, zsm.

Zeddegeizot | 20-12-18 | 13:45 | 5

Hoppa, spijker op z n kop !

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-18 | 13:49

@sociaal_econoom | 20-12-18 | 13:48
Ja hoor, 0,00003 %0 na 100 miljard uit de NL burgertjes geknepen te hebben.

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-18 | 13:51

Het IPCC is waarschijnlijk nog veel te conservatief. WASF!

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 17:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Leg de rekening bij de grootste vervuilers, nl de INDUSTRIE! (70%)
En niet bij de bevolking(30%)

Maar ja Rutte is voor bedrijven en tegen zijn eigen bevolking.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:45 | 2

En de industrie kan dat dragen zonder de kosten door te berekenen?
Ooit economie gehad op sgool?

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:54

De industrie zou dat moeten doorberekenen. Maar politiek denkt dat hiermee de concurrentiepositie in gevaar komt en verlegt de kosten naar de eindgebruiker. Lang leve de globalisering zeg maar.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 18:07

Aangezien de huidige energieboeren weigeren om voordelig gas te leveren is het tijd voor een gezamelijke onderlinge energieverdeler voor ALLE Nederlanders. Oprichten die handel en allemaal overstappen, en modale salarissen voor de bestuurders.

De Briemusketier | 20-12-18 | 13:44

Rusland kan heel Europa nog 100 jaar van gas voorzien.
Maar dat moet je willen heh...

HoerieHarry | 20-12-18 | 13:43 | 6

100 jaar...? Duizenden jaren. Rusland gaat gewoon gas leveren binnen enkele jaren. Want de maatregelen die nu genomen worden gaan een enorme ellende opleveren waardoor de NL regering genoodzaakt zal zijn gas van Rusland te kopen. Nederland wilt te snel gaan. Een enorme misvatting.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 14:05

Niks mis met Russisch gas. Gewoon een voorraadje aanleggen in de bodem van Groningen. Zijn de aardbevingen ook weer gelijk voorbij. En als Poetin dan vervelend doet, dan kunnen we onszelf nog even bedruipen. En natuurlijk lekker goedkoop.

kortebroek | 20-12-18 | 16:54

@Kuif | 20-12-18 | 14:03 ... De VS hebben een punt in deze.

Ook enig idee waarom de USA zich zo opstellen? Ik wil je wel op weg helpen hoor. Denk petro-dollar, NATO en zelfoverschatting. Je laat jezelf wel enorm in de kaarten kijken zo.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 17:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Nijpels: 3 CV-ketels
Jessias: 1 pellet-kachel/allesbrander

Weet iemand nog meer klimaatgekkies? Dan zoek ik er nog wel het Eigen Bijdrage van het betreffende gekkie aan het CO2 productie bij.

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:42 | 1

Al Gore. Man heeft een huis dat meer energie verbruikt dan twee kolencentrales kunnen leveren.

soldier-of-fortuyn | 20-12-18 | 18:05

Heb net vastgesteld dat er 35 grote bomen op het terrein staan en daarvan ben ik 100% bezitter. Daarvan gaat binnenkort de helft tegen de vlakte en daar kan ik zeker nog 5 jaar van stoken. Heel goed voor het milieu ook want ik stook dan op biomassa!

eerstneukendanpraten | 20-12-18 | 13:39 | 6

U slaat dezelfde wartaal als milieuclubs uit. U weet toch zeker wel dat u in dezelfde 5 jaar weer de helft van deze 35 grote bomen opgekweekt moet hebben? En dat u dat niet lukt, net zo als voor geheel Nederland minimaal 10x zoveel bomen zouden moeten bestaan om dat voor elkaar te krijgen.

Joris Beltsin | 20-12-18 | 13:52

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:43
Gewoon de eerste de beste storm misbruiken

boerenvla | 20-12-18 | 14:02

@joris,
Langtermijnsplanning is niets voor deze tijden.. Indien u dit wel wenst, dan bewonder ik u. Suggestie: begin met benoemen van het probleem, de overbevolking. De rest is slechts symptomatisch

Canis.bonus.es | 20-12-18 | 14:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Fijn! Dus na het subsidiëren van de Tesla van de buurman mag ik nu zijn warmtepomp met mijn belastinggeld subsidiëren. Wat een mooi land *snik*. Ik begrijp steeds meer waarom ik steeds meer belasting moet betalen.

El Rico Grande | 20-12-18 | 13:38 | 1

'T is maar een tipje, maar als je remote kan werken en een huisje koopt op het platteland ergens buiten de EU, dan betaal je daarna minder dan 100 euro loonbelasting. De kosten van levensonderhoud zijn dan ook ongeveer de helft. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

ChatBot | 20-12-18 | 13:46

Klimafaat kost maar e 25 miljard per jaar. Een schijntje toch?

ProAsfalt | 20-12-18 | 13:38

Warmtepomp? Loop naar de pomp. Totaal zinloos voor het klimaat, alleen maar zinvol als verdienmodel voor de Staat der Nederlanden en een aantal *proest* klimaatondernemers.
Begin eens met het stoppen met importeren, faciliteren en laten vermenigvuldigen van de grootste oorzaak van CO2, de mens. Kappen met die fokpremie na het 2e kind, kappen met het hiernaartoe halen en pamperen van CO2-veroorzakende zielepoten en kap nou eens met dat idiote verhuiscircus elke maand naar Straatsburg. Om te beginnen.

Graaisnaaiert | 20-12-18 | 13:38 | 4

De grootste veroorzaker is de industrie.
Maar Rutte laat de bevolking betalen.
Zijn Nederlanders nu echt zo dom?

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:42

En kappen met kappen van regenwouden enz. Want die nemen juist heel veel CO2 op...
Maar wij moeten zo nodig met medicijnen en noodhulp de bevolkingen in arme landen explosief laten stijgen, zodat de kap maar doorgaat en doorgaat, waardoor er nog meer ellende komt, die wij weer weg proberen te poetsen met medicijnen en noodhulp en ... oh, daar was ik al een keer geweest

Nuchternederland | 20-12-18 | 13:46

In NL stromen nu elk jaar 100.000 immigranten binnen. Zijn vnl mannen die vrouw uit den vreemde halen, veel kinderen krijgen, etc etc. Hierdoor groeit de bevolking voortduren en zal NL in 2060 20 miljoen inwoners hebben. Drie miljoen meer dan nu. NL wordt dus alleen maar voller, nog meer CO2, nog minder natuur, noem maar op.

Elk huidig klimaatdoel is onhaalbaar als je niets tegen de voortwoekerende immigratie van kansloze Afrikanen en Aziaten doet. Brengt NL aan de bedelstaf en maakt ons land onleefbaar.

mirvink3478 | 20-12-18 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

En wel gloeilampen (die veel warmte afgeven) verbieden, terwijl dat op groene elektriciteit kan draaien en dus gas bespaart.

Nee, De Grote Sprong Voorwaarts van Mao was nog intelligenter opgezet dan deze, dit is meer De Grote Sprong In Het Diepe...

mrXL | 20-12-18 | 13:38 | 2

Sprong in het ravijn waarover Ybeltje Berckmoes schreef. Typisch VVD.

El Rico Grande | 20-12-18 | 13:40

In de zomer dan weer niet. Maar dan heb je de lampen ook niet zoveel nodig.

kortebroek | 20-12-18 | 16:50

Ed heeft vroeger een relatie met Linda de Mol gehad zegt ie.
Al weet Linda daar niks vanaf.
Hoe geloofwaardig is Ed eigenlijk?

HoerieHarry | 20-12-18 | 13:37 | 3

Ik denk dat Ed handelaar in GHB is. Dat kan verklaren waarom Linda er niets van weet.

El Rico Grande | 20-12-18 | 13:42

Misschien schaamt Linda zich?

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:53

Wie heeft er geen relatie, voor een nachtje, met Linda de Mol gehad. Ze staat er toch om bekend dat ze 99% van mannelijk Hilversum tussen de 18 en 65 heeft afgewerkt. Ik geloof Edje.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:58

Alsof Nederland zich al niet tot over de oren beleend heeft, MOET je gaan lenen voor iets waar je alleen maar ellende van kunt beleven. Die paar deugtrollen daar gelaten die hier het tegendeel poneren.

GormSuil | 20-12-18 | 13:35 | 2

Iedereen een torenhoge schuld. Zo zien ze het graag in Den Haag.
En nu bukken slaaf.

Abject | 20-12-18 | 13:38

Tis een manier om nog meer macht over de burger te krijgen. De gemeente als schuldeiser!

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:40

Edje z n landgoed, maar gaat Edje de warmtepomp van z n magnifieke 020 grachtenpand in de gracht hangen of zo, zal mij benieuwen.
Hoewel we kunnen beter mafketels installeren zijn we daar ook van af.

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-18 | 13:35

Nah, Rutje geen warmtepomp hoor, dan wordt het hier in huize Kanarie een 'Allesbrander'.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:34

Dus voor de mensen die blijkbaar tien-duizenden euro's over hebben geven we subsidie en de mensen die dat niet hebben gaan we pakken met extra belastingen, wat een top idee!

Beetje hetzelfde als dat je de accijnzen op brandstof verhoogt want ja, mensen moeten het liefst een elektrische auto rijden. Het probleem is niet dat mensen niet elektrisch willen rijden, het is dat zo'n auto vooralsnog niet binnen het bereik van Jan modaal ligt en dan is het niet gek dat Jan modaal een keer in opstand komt omdat er als er iets uit te delen is het aan hem voorbij gaat, maar als er iets betaald moet worden hij de eerste is die de portemonnee mag trekken.

Terra | 20-12-18 | 13:32 | 4

@Uw Verzekeringsadvis, het mooiste is, U betaald in U premie mee voor al die mensen die structureel NIET betalen!
Zoals die neg0rs die maar niet uit 020 willen vertrekken.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:36

dat dus..

normanius | 20-12-18 | 13:36

@Kanarie-Geil
Lief he !

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-18 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt beter een paar jaar wachten met de warmtepomp.... ze maken lawaai en als het buiten vriest dan krijg je het niet warm en kosten ze een hoop stroom.
We herinneren ons dat de eerste HR CV-verwarmingsketels ook niet goed functioneerden en allerlei kinderziekten vertoonden.

Je kunt beter een paar jaar wachten... anders koop je iets waar je levenslang spijt van krijgt.

sociaal_econoom | 20-12-18 | 13:32 | 1

Hopelijk zijn de voorspelde zonnenvlammen dan ook voorbij. Zou lulling zijn om precies dan volledig afhankelijk te zijn van electra, en een apparaat van 30.000,- .Dit alles is mij door rtl z ingefluisterd (dus waar!)

Canis.bonus.es | 20-12-18 | 13:36

Ik neem aan dat alle groen slinkschers al een warmtepomp hebben geinstalleerd en dat straks bij de extreme koude het probleem vanzelf opgelost wordt

Rest In Privacy | 20-12-18 | 13:29

Als er op je loonstrikje islambelasting zou staan,zou iedereen zich kech voelen.
Dus maken we er energiebelasting van,wel zo deugend.

rein9576 | 20-12-18 | 13:29 | 1

Man man, wat een gezwets.

soldier-of-fortuyn | 20-12-18 | 18:00
-weggejorist-
Reykjavik | 20-12-18 | 13:28 | 2

Als NL op gas blijft, hebben we helemaal geen waterpompsubsidie nodig. Dit is symbolische geldverbranding - en wel ons eigen geld, want die subsidies betalen we via belastingen gewoon zelf. De enigen die er warmpjes bij gaan zitten is de installatiebranche die goudgeld gaat verdienen.

mirvink3478 | 20-12-18 | 13:28 | 2

waterpomp = warmtepomp (ahum)

mirvink3478 | 20-12-18 | 13:33

Onze concurrentiepositie gaat zwaar aangetast worden. Ons elctriciteitsnet gaat zwaar aangepast moeten worden en anders overbelast.
De electriciteitsproductie zal immens omhoog moeten.
Bovendien: een moderne HR-ketel heeft een rendement van 95% of meer, wat zoveel wil zeggen dat van iedere m3 aardgas 95% of meer wordt omgezet in energie (warmte). De gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van 60% (elektriciteit), met andere woorden, van iedere m3 gas gaat 40% verloren. Kortom, uw eigen keteltje is vele malen efficiënter!

Superkwatta | 20-12-18 | 14:18

Die warmtepomp werkt alleen bij katholieken, die geloven in de hel

Uilenspiegel | 20-12-18 | 13:27

Aan een ieder die wel in de klimaathysterie geloofd, stop onmiddellijk met uw leven. Pleeg zelfmoord . Dat is de meest duurzame oplossing , de rest wat u doet is gerommel in de marge. Succes met uw oprechte betrokkenheid met het milieu & klimaat.

ja,diedus! | 20-12-18 | 13:27

Subsidies kunnen weer worden ingetrokken (zie Nederlandse orkesten). Hoe onbetrouwbaar kun je zijn als overheid. Waar moet mijn vader zijn nieuwe fornuis en pannenset van betalen???

Silvio488 | 20-12-18 | 13:24 | 1

Je geeft zo juist mijn enorme twijfels over die hele zooi weer..

starbuck280 | 20-12-18 | 13:29

Heb twee 5 kW warmtepompen gekocht, in 2 dagen geïnstalleerd.
Vloerverwarming in laten frezen, kekke nieuwe tegeltjes erop.
Terugverdientijd door de subsidies: nog geen jaar.
Resultaat: warmer huis tegen veel lagere kosten. Elektriciteit is makkelijk te compenseren met zonnepanelen. (nieuwe salderingsregeling wordt wel even spannend)
Enige moment waarop ik die pompen hoor is als ze vermogen werken en dan moet je er op een meter afstand van staan.
Problemen met warmtepompen komen bijna altijd door knullige installatie. Flexibele slangen ertusse +, rubber voetjes = klaar. Goed zelf te doen, als je tenminste geen twitterende alfa bent.

Coffee Party | 20-12-18 | 13:24 | 6

Net de CV onderhoudsmonteur op bezoek gehad en die had ook leuke verhalen over huizen die niet meer warm werden. Misschien dat dit met nieuwbouw ooit nog wat wordt, maar verder is het armoe. Eigenaar van een warmtepomp heeft alsnog een CV, nu met propaan (want alles was weggehaald) laten installeren omdat ie anders bevroor...

mrXL | 20-12-18 | 13:35

En 2x 5kW gaat het ook echt winnen van m'n CW4 2 25kW ketel... Voor een beetje verwarming is al 50% vermogen nodig.

mrXL | 20-12-18 | 13:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Asbest, dat was handig joh, brandveilig, je weet!

En dan nu massaal aan de warmtepomp. Wijk na wijk, hele steden vol.

Heeft iemand al eens uitgezocht wat dat voor de structuur en flora van die grondlaag betekenen gaat?

Ik voorspel een nieuw drama.

Abject | 20-12-18 | 13:23 | 6

Dat asbest verhaal is nog mooier. Er zijn vele soorten asbest en alleen maar een klein percentage ervan is gevaarlijk. Met de rest is niets aan de hand.
Eenvoudig onerzoek kan bepalen wat voor soort je hebt en zo de beste methode vinden om het af te voeren.
Maar nee dat doen we niet, we behandelen alle asbest als uiterst gevaarlijk om het voor heel veel geld in te pakken en weg te halen. En de bedrijven die dit doen lachen zich totaal rot om de woekerwinsten die ze er mee binnenharken.

2voor12 | 20-12-18 | 13:47

Gevonden! Het RIVM geeft aan dat de risico's op de bodemflora te ongewis zijn om rücksichtslos mee om te gaan.

" Mogelijke veranderingen in de samenstelling van de bacteriële levensgemeenschap
vormen een risico, doordat bepaalde processen niet meer op
natuurlijke wijze verlopen en ook doordat in theorie ziekteverwekkers zouden
kunnen ontstaan (Holme 2003). Al bij de mogelijkheid van een risico voor de
mens of het milieu kunnen beleidsmakers kiezen voor het voorzorgsbeginsel (EC
2000a). In dat geval worden bepaalde menselijke activiteiten verboden tenzij en
totdat bedrijven wetenschappelijk aantonen dat deze veilig zijn Er zijn in de
wetenschappelijke literatuur nog onvoldoende gegevens beschikbaar om een
duidelijk inzicht te krijgen in de mogelijke veranderingen van de microflora. " www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/607...

Abject | 20-12-18 | 13:57

@Abject | 20-12-18 | 13:37 ... dat kan niet zonder gevolgen zijn lijkt mij.

Het gemak waarmee men daar overheen stapt is inderdaad beschamend. Om nog maar eens een vergelijk aan te halen: de verzuring van de oceanen en minimale stijging van de watertemperatuur lijkt het plankton geen goed te doen. Plankton is het fundament van alle zee-leven. We gaan het meemaken.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 16:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn we alleen in Nederland zo gek geworden dat iedereen aan een rot-apparaat moet? En zijn spaargeld moet opofferen?? Met liberalen aan het roer??
Kan het nauwelijks geloven dat we dit belachelijke project doorzetten.

marjen | 20-12-18 | 13:21 | 3

Ja alleen in Nederland inderdaad. Spaargeld opofferen? Ze kunnen de t*yfus krijgen.

born2killn00bs | 20-12-18 | 13:31

Ja we zijn volledig doorgedraaid. De gele hesjes komen zodra iedereen het kostenplaatje ziet. Die berekeningen worden even over de volgende verkiezingen heengetild maar de volkswoede komt.

Blonde Nel | 20-12-18 | 13:34

Nederlandertjes zijn als zakken meel, je kunt er tegenaan trappen zoveel je wilt, opstaan doen ze nooit.

Superkwatta | 20-12-18 | 14:08

"We moeten iets doen..."
Dan ga je lekker naakt op straat een regendans uitvoeren en bidden tot de Azteekse slangengod. Heb je net zoveel effect.

Deflatiemonster | 20-12-18 | 13:20

Alleen de lusten voor de 3% gefortuneerde Nederlanders , de overige 97% mag het gaan ophoesten .

pontius | 20-12-18 | 13:19

Gewoon panelen Halen, overhead zal het niet leuk vinden maar infrarood werkt prima

Bokito ergo sum | 20-12-18 | 13:19 | 1

Nog niet maar ze zijn er mee bezig. Voor vrij grote huizen werkt het niet goed.Er kleven nog flink wat nadelen aan.Dus er moet nog flink wat aan verbeterd worden en is nu nog geen goede investering. Heb er van de week toevallig een heel artikel over gelezen. Huis bijvoorbeeld niet goed geisoleerd en je hebt er niks aan.En meer van dat soort zaken.

tweetybird | 20-12-18 | 13:24

Vergeet vooral niet om als u een warmtepomp aanschaft ook een houtkachel te plaatsen.
Of leer te wennen aan een maximumtemperatuur van 16 graden.

2voor12 | 20-12-18 | 13:18 | 3

Als het vriest ga je die 16 graden ook niet halen met een warmtepomp.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:21

In de kelder is het hier ook 16 graden, ik duik dan wel onder. Waar blijft mijn groene stempel deugsubsidie?

Canis.bonus.es | 20-12-18 | 13:22

@2voor twaalf. Ja is zeker handig als blijkt dat je door dit kabinet weer belazerd bent. Kun je altijd nog je meubels er in verbranden zodat je in elk geval warm failliet gaat.

tweetybird | 20-12-18 | 13:30

Ik betaal helemaal nergens meer voor!

pibasso | 20-12-18 | 13:18

Het is gelogen dat het budgetneutraal kan. De subsidies moeten ook door iemand opgebracht worden. Ook al zou de warmtepompinstallatie inclusief zonnepanelen net zoveel kosten als nu een verwarmingsketel+gas+stroom, dan is het nog niet budgetneutraal: de overheid zou dan heel veel geld mislopen aan heffingen die nu op het gas en stroom zitten. Dat geld heeft de overheid gewoon nodig. Dat betekent dat andere belastingen extra omhoog zullen gaan als iedereen de nul op de meter heeft. Oftewel, nog meer betalen.
Ook is er nog steeds een backupsysteem nodig (kolencentrales?) voor de donkere, koude dagen van het jaar. Want zonnepanelen produceren in de donkere maanden nagenoeg niks.

kortebroek | 20-12-18 | 13:18

WUT!? Daar is die diesel van Halalsema niks bij.
Dat mag wel een eigen topic krijgen.

Abject | 20-12-18 | 13:30

Do as I say, not as I do. Typisch een politicus.

Frau Merkel | 20-12-18 | 13:48

Klaver gaat van Den Haag naar Roosendaal verhuizen. De kachel gaat er misschien uit, maar de reisuitstoot komt erbij. Het lijkt wel een VVDer.

Frau Merkel | 20-12-18 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk als jullie dit 2 jaar geleden hadden gedaan toen we moesten kiezen tussen gas en een warmtepomp voor ons nieuwbouwhuis. Nee, toen vanwege de kosten niet gedaan. Bedankt.

TheseDays00 | 20-12-18 | 13:17 | 4

De Nederlandse overheid is een bijzónder onbetrouwbare partner voor financiële lange(re) termijn investeringen. Nooit op vertrouwen. Gewoon niet. de beloftes zijn waardeloos, altijd. Afspraak is nooit afspraak. Ze veranderen de regels tijdens het spel alsmaar.

Dutchbeaurouge | 20-12-18 | 13:24

@ kortebroek | 20-12-18 | 13:21 |
Ligt vloerverwarming en LTV op de verdiepingen (ruimte op bg lastiger, maar overkoombaar), maar het hele onbetrouwbare en onvoorspelbare gedrag van de overheid is stuitend. 2 jaar geleden goldt alleen EPC-norm.

TheseDays00 | 20-12-18 | 13:43

Wees blij dat je nog gas hebt. Ik zou er nog een goede houtkachel bij zetten en je bent spekkoper.

Superkwatta | 20-12-18 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

CDA & VVD zullen vernietigd worden als ze met deze waanzin doorgaan.

echt_links | 20-12-18 | 13:16 | 1

Dat verhaal heb ik de afgelopen 20 jaar vaker gehoord.

EefjeWentelteefje | 20-12-18 | 16:35

Ah subsidie. Lekker veel regerings geld in corrupte handjes. En dat komt nooit meer terug bij de gewone Nederlander.

Kets22 | 20-12-18 | 13:16 | 2

Nee, dat blijft hangen bij energiebesparingsconsulenten en installateurs die de subsidie gewoon als extra marge beschouwen. Jaren geleden hier in Zaanstad ook een door de gemeente georganiseerde energiebesparingsbeurs bezocht. Wat ik zocht (dubbelglas) werd niet aangeboden en wat werd aangeboden was zo schrikbarend duur dat het niet meer leuk was.

FrankVeer | 20-12-18 | 13:32

Er was ook een "gesubsidieerde" isolatieronde in Zaanstad. Dus ik laat zo een knakker komen en die berekend een mooie prijs.
Dus ik ging naar een onafhankelijk bedrijf voor een second opinion en raad eens. Die bied hetzelfde maar dan een stuk goedkoper.

2voor12 | 20-12-18 | 13:41

En wat als ik die pomp niet wil?

born2killn00bs | 20-12-18 | 13:15 | 1

Verzamel oude kranten en houtafval en maak je eigen houtpellets voor je allesbrander.

ChatBot | 20-12-18 | 13:38

energie toeslag.
waarom niet, dat kan er in dit communistische landje ook nog wel bij.
en het geld haal je bij mijn soort.

glaaf | 20-12-18 | 13:15

Net een nieuw CV-apparaat gekocht. Heerlijk warm en overvloedig warm water. voor €1000 euro ben ik weer dik 15 jaar klaar. Ik heb nog geen milliseconde overwogen een W-pomp aan te schaffen.

Marcel66664746 | 20-12-18 | 13:15 | 1

Ik ben bezig met offertes voor warmtepompen en mijn ervaring is dat ze het allemaal (de goeien) druk hebben, en de vraag al gewoon niet aan kunnen. Dit heeft een verhogend effect op de offerte's, want het is niet erg dat hiermee een paar klanten worden afgeschrikt.

Extra subsidie verdwijnt alleen in de zakken van de installateurs.

Verder de tip aan iedereen, goed isoleren! Warmtepomp kan soms, maar pas als allerlaatste maatregel. Isoleren is zoveel makkelijker. Kijk ook naar de lage temperatuur radiatoren zoals Jaga Strada. Die worden gebruikt als afgifte systeem voor warmtepompen maar ze hebben ook een heel erg gunstig effect op het gasverbruik van de CV ketel. Je kunt de CV ketel dan namelijk instellen op een lagere temperatuur waarmee je gasverbruik al aardig reduceert. Deze ingreep is ook relatief eenvoudig.

flame_me | 20-12-18 | 13:15

Gaaf toch. Als er dadelijk geen gas meer gebruikt word verhogen ze de electriek zo met belastingen zodat u die warmtepomp zelf mag aanfietsen.Onder het mom de aarde koelt teveel af.

tweetybird | 20-12-18 | 13:15

"tot 2030 50 miljoen euro per jaar uitgetrokken voor een speciale investeringssubsidie voor duurzame energie"

50 miljoen euro per jaar, wat een flutbedrag. 550 miljoen euro gedurende 11 jaar (tot 2030) een druppeltje op de plaat. Dan zijn er ca. 7.3 miljoen huishoudens in Nederland. dus dat rekent snel uit tot zo'n maximum van 6850 euro soepsidie per huishouden, per jaar. Een warmtepomp kost ca. 8.000 euro en dan reken je niet mee: je hele huis laten isoleren en vloerverwarming laten aanleggen. 30 duizend euro ben je zo kwijt. (Torenhoog uurloon en vette BTW op alles) Die nog geen 7K trekken mij echt niet over de streep.

Zeker niet als je in de berekening meeneemt (realisme) dat de prijs van stroom veel minder verlaagd is dan beloofd, dat je je drie keer te pletter betaald vanaf 1 januari aan belastingen om alleen maar áángesloten te zijn op het stroomnet, en dat dat alleen maar duurder zal gaan worden in de nabije toekomst.

Dan heeft het geven van een grijpstuiver subsidie geen prikkel om over te stappen. Want het eindresultaat zal zijn, buiten alle ongemakken die een warmtepomp voor al dat goede geld levert, dat je je blauw gaat betalen aan stroom. Het ding zuipt stroom, als iedereen aan de warmtepomp zit zal derhalve de prijs van stroom exorbitant opgeschroefd gaan worden want er is geen alternatief meer voor jan lul. Dus hebben ze het gros van Nederland weer lekker met hun rugjes tegen de muur gezet. De overheid is zó onbetrouwbaar en wispelturig gebleken de afgelopen jaren dat je als weldenkend mens wel echt heel naïef moet zijn om te geloven dat een warmtepomp je werkelijk een besparing gaat opleveren.

Dutchbeaurouge | 20-12-18 | 13:14 | 9

@Superkwatta
Toen de auto werd uitgevonden vond men paarden veel praktischer. Als jij in die tijd had geleefd stond je Henry Ford ook voor iemand uit te maken zonder realiteitszin. Bijna elke innovatie tot nu toe die te maken heeft met het vervangen van iets wat al bestaat is ontvangen met scepsis.

flame_me | 20-12-18 | 14:52

flame_me | 20-12-18 | 14:52

Vernieuwingen wekken altijd tegenstand op. Maar in dit specifieke geval komt dat omdat de vernieuwing geen vóóruitgang maar een áchteruitgang is. Het probleem is bij elkaar verzonnen, de "oplossing" is modderduur en zelfs als je het verzonnen probleem serieus neemt, is de WP geen oplossing ervoor. Kortom; het is verdomd logisch dat mensen geen zin hebben om te investeren in een oplossing die niets oplost. Buiten het feit dus dat de WP een overhaaste vorm van paniekvoetbal is. Daarbij is "de Nederlander" prijsbewust en zeker niet gek. Men voelt dondersgoed aan dat er hevig gelobbyd is om dit erdoor te krijgen. Je voelt gewoon aan dat er in achterkamertjes een dealtje is beklonken. Erin mee gaan betekent je vrijwillig laten bedonderen.

Dutchbeaurouge | 20-12-18 | 15:12

@Dutchbeaurouge
Maar het klopt ook dat de auto eerst ook zo werd ontvangen. Eerst is het een speeltje voor de rijken. Nog vol met issues. In de loop van tijd worden problemen overwonnen en het product verbeterd. En op een gegeven moment kan niemand meer zonder. U zegt dat het een gecreëerd probleem is, maar toen er nog geen auto's waren had ook bijna niemand een auto nodig en kon men zich ook niet voorstellen dat dit ooit een noodzakelijk ding wordt voor iedereen. Iedereen werkte en neukte in hetzelfde dorp. Ik ben er van overtuigd dat ook dit over een paar decennia de norm is.

Ik herinner mij hier ook andere discussies van 10 jaar geleden. Bijvoorbeeld over een rookverbod in de kroeg. Wat een weerstand. Nu walgt iedereen dat wanneer je op wintersport gaat mensen zitten te roken in de kroeg en dat je kleren zo stinken. Wij mensen hebben gewoon moeite met verandering. That's all folks.

flame_me | 20-12-18 | 15:35
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoe kan je als regering het volk aan je binden?
Je moet ze bang maken, vijanden creëren, in dit geval het klimaatgevaar.
En vervolgens ga je als regering incasseren!

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:14 | 2

Het is echt zo wat je zegt. Is van alle tijden. Als het gepeupel te onafhankelijk dreigt te worden, financieel te zelfstandig, dan dondert het systeem in elkaar. Dus ja, ze moeten bang worden gemaakt om te willen blijven arbeiden. Vroeger deed de kerk dat, nu de milieu religie. Het is niks als een vorm van chantage.

Ruil Uw arbeid, en Uw geld in voor "eeuwig leven in het paradijs". Geef aan de collecte en de God van het milieu zal U belonen.

Dutchbeaurouge | 20-12-18 | 13:18

Het is waar dat dit een gebruikte tactiek is, maar het is niet altijd zo dat vijanden worden gecreëerd. Het is dus niet echt productief om met dit argument een gevaar te weerleggen. En met welk doel zou een regering willen incasseren? Het is geen bedrijf.

flame_me | 20-12-18 | 13:53

Geen stress. Bij de volgende verkiezing wordt er afgerekend met al die klimaatgekkies. Gewoon pvv of fvd stemmen en we kunnen weer normaal doen met zijn allen op dit speldeknopje dat we zijn op die wereldbol.

bovenste_plank | 20-12-18 | 13:14

Daar gaan we weer. Eerst een subsidie voor de vermogenden en vervolgens een verplichting voor de onvermogenden.

brughslurph | 20-12-18 | 13:14 | 1

dat u daar van opkijkt met deze VeiVeiDei regering?
Jeweetog.

Kanarie_Geil | 20-12-18 | 13:21

En dat alles om Rusland economisch te dwarsbomen, lange termijn planning van Washington. Heeft 0 met het klimaat te maken.

HdJ | 20-12-18 | 13:13 | 3

Dat dus.

ja,diedus! | 20-12-18 | 13:20

Nah, die willen gewoon hun eigen LNG door onze strot duwen, uiteraard een stuk duurder dan het gas van Vlad.

Abject | 20-12-18 | 13:34

Dat is inderdaad mooi meegenomen.

flame_me | 20-12-18 | 13:54

Die warmtepomp wordt een totale faal; de groene rakkers willen u echter financieel laten bloeden - hoe dan ook.

Goldfinger | 20-12-18 | 13:13

Ook subsidies van Rutte worden door de belastingbetaler gefinancierd. Tief op met de klimaat onzin! Zolang grote vervuilende landen als China, US, India niets doen heeft geen enkele maatregel globaal effect!

Fuckinghell | 20-12-18 | 13:13 | 3

Uitstoot van CO2 door volledige EU: 4,7 miljoen kiloton in 2012.
Alleen China in 2012: 12,5 miljoen kiloton.
En Nederlandje wil graag voorop lopen, maar het gevolg is dat we achterop gaan lopen. Onze concurrentiepositie zal nog verder onder druk komen te staan.
Daarnaast staan de grenzen nog altijd wagenwijd open voor vooral Afrikaanse immigranten die geen enkele economische waarde komen toevoegen, integendeel, die gaan alleen maar heel veel kosten: huisvesting, voedsel, gezondheidszorg, justitie.
We zijn in Nederlandje in een spiraal naar beneden beland. Aan de hand van de grijnzende kinderloze geschiedenisleraar en ex-personeelsmanager van unilever, Mark Prutser.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:52

Vooral dat dus.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 16:29

Vooral dat dus, wat FH schrijft.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 16:30

Aardgas gaat gruwelijk goedkoop worden over zo'n jaar of 5. Iedereen legt pijplijnen aan, iedereen wil leveren. De Nordstreams, het joodse Leviatan-gas, het gas wat uit Qatar moet komen, waar Syrie voor wordt omgeploegd. Dan nog het Amerikaanse gas dat via de Verhofstad-Exmar tankers naar Europese terminals gebracht moet worden. Bovendien laat NL de vraag nog afnemen. Ik ga maar zo'n kleine aardgasturbine aanschaffen om mijn stroom zelf te maken.

Pimp my Voortuin | 20-12-18 | 13:13 | 5

Beste 2voor12,
Als de overheid dat voor iedereen gaat betalen, dan betaalt u het uiteindelijk nog zelf.
De overheid verdient geen geld, produceert niets, voegt geen waarde toe.
De overheid heft belastingen bij burgers en bedrijven die wel waarde toevoegen.
There’s no such thing as a free lunch. Als er 30 duizend euro per huis geïnvesteerd moet gaan worden voor die waardeloze warmtepompen en aanpassingen, dan mag u dat zelf dokken. Ook al krijgt u daar subsidie voor, die subsidie brengt u ook zelf op.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:41

Yep, grootste gasbelt ever in de Persian Golf.

Mammeloe | 20-12-18 | 13:44

@Superkwatta | 20-12-18 | 13:41
Daarom zullen alleen de rijke early-adopters goedkoop met subsidie kunnen kopen maar straks als het klootjesvolk aan de bak moet zelf alles ophoesten.
Hetzelfde wat je nu met elektrische auto's ziet. De rijken schaffen zich een dure Tesla aan waar een bom subsidie aan zit en als straks iedereen verplicht aan elektrisch rijden moet zijn de subsidies op en moet je zelf het volle pond betalen.

2voor12 | 20-12-18 | 13:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Subsidie geven is belasting heffen of zie ik dat verkeerd ?.
Uiteindelijk moet de subsidie ook opgebracht worden.
Dus hoe je het wend of keert de brave burger betaalt wel,
Nog steeds zijn er hard werkende, laag betaalde, ezels die op die volksverlakkerij en vooral die vetnekken van de VV(d) blijven stemmen.

Dzjengis-Somebody | 20-12-18 | 13:12

Helemaal met je eens Mark D, de centjes raken steeds meer op en dan sil it heve.
Wordt spannend jaar 2019, maar ook voor Pinokkiootje keert de wal het schip.

oakmont | 20-12-18 | 13:12

De fabrikanten van die dingen zitten al met kwijl in de mondhoeken. Goed nieuws voor China ook, waar ze ongetwijfeld vandaan gaan komen; goedkoop, gammel en lawaaiig...

Jahowiseffe | 20-12-18 | 13:11

1000 euro subsidie 6000 euro subsidie voor elektrische auto. Zijn niet veel mensen die ik in mijn flat ken die daar iets aan hebben. Misschien iets voor Jesse Klaver in voor zijn niet zo energiezuinig huis en auto

speed48 | 20-12-18 | 13:09 | 8

@flame_me | 20-12-18 | 13:22 Enig idee hoeveel kilo Joules je nodig hebt om op een winterse dag een appartementsgebouw op een behaaglijke 21 graden te brengen? En die energie moet dus met een warmtewisselaar worden onttrokken aan de grond, een temperatuur verschil van een paar graden. Theoretisch zal het wel kloppen maar die praktijk hè?

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 14:56

@Superkwatta
We hoeven niet te stoppen maar een transitieperiode duurt vrij lang. Bovendien gaat het plan niet alleen over warmtepompen, want eerlijk is eerlijk denk ik dat die subsidie niet goed is besteed. Maar onze peilen richten op het verminderen van verspilling door isoleren en energiezuinige radiatoren is gewoon een goed idee. Daar winnen we allemaal bij en bijna iedereen kan meedoen. De mensen die het kunnen betalen kunnen zonder subsidie over naar de warmtepomp. Een warmtepomp is veel zuiniger omdat veel energie uit de buitenlucht wordt gehaald.

flame_me | 20-12-18 | 15:02

Spinsels kwam nog wel eens in oude woningen, type sociale huur, renovatie, investeringsprojecten etc. Vooral in de grote stad (010-020-070) maar ook daarbuiten. Ik stel dat erg veel oude bouw beter geëuthanaseerd kan worden dan nog een jaar of 10 aan het infuus gevuld uit de collectieve middelen. Vooroorlogs is nauwelijks warm te krijgen. We hebben een enorm probleem.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 16:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Voor iedereen die een serieuze mensen over CO2 en klimaat willen horen spreken, raad ik onderstaande video’s aan.
Michael Limburg, vice-president van EIKE (‘Europäisches Instituut für Klima und Energie’):
m.youtube.com/watch?v=N-0Md4WSe-g
Nobelprijswinnaar in natuurkunde Ivar Giaever:
m.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0
Dat klimaatakkoord is waanzin, gebaseerd op drijfzand en foute aannames.
Gifgroene “ondernemers” lachen zich kapot als de plannen bewaarheid worden en gaan hun zakken gesubsidieerd ongegeneerd hard vullen.
De veronderstelde invloed op de temperatuur van die razenddure plannen is 0,0003 graden celcius, maar waarschijnlijk helemaal niks omdat die CO2-global warming these een hoax is.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:09 | 3

Het verhaal van Michael Limburg is een aanrader. De presentatie van Giaever is wat technischer van aard.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:15

Probleem is dat de meeste mensen niet in staat zijn om de natuurkunidge principes achter klimaatverandering (of beter: het ontbreken ervan) te begrijpen. Dan is het heel makkelijk om op basis van een paar -gemanipuleerde- grafieken je conclusies te trekken.
De linkse lobby staat wat dat betreft een stuk sterker. En als nu 'rechtse' partijen als de VVD mee gaan doen in de klimaathysterie, omdat ze merken dat het wel een heel goed en makkelijk verdien model is, dan is het einde dus echt zoek.
En dat is de tippingpoint waar we nu dus op zitten.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 13:16

Het klimaat zit zo complex in elkaar waar zoveel factoren een rol in spelen, dat het niet te voorspellen is door de mens.
Ijstijden kwamen en gingen, ook voordat de mens in groten getale op aarde rondliep en ook voordat de mens fossiele brandstoffen ging verbranden.
Men weet niet waarom het klimaat dan weer kouder en dan weer warmer werd.
Er zijn vermoedens dat de zonne-activiteit een rol in het proces speelt.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:25

Laat me raden. De nederlander kan 60% van de kosten in een duurzaamheidssubsidie krijgen, terwijl de overheid dit geld leent door uitgifte van staatsleningen voor ditzelfde bedrag.

Over een jaar of drie wordt de regeling omgezet van een subsidie in een lening - eerst nig laagrentend - zodat de financiele last volledig bij de burger ligt. De economische groei, ondertussen, wordt door de overheid benut om de maastrichtnorm van 60% te blijven aanhouden. De extra middeln worden gebruikt voor belangen zoals huisbesting van gelukszoekers. En Mieles.

Glasgow Argus | 20-12-18 | 13:08

Heeft nou niemand door dat dit een coupe is van de installateurs branche. Kwam allemaal op als poepen en nu is iedereen erover aan het keuvelen alsof die pomp onvermijdelijk is. Briljant uitgevoerd deze aktie, dat wel.

Pedronegro | 20-12-18 | 13:07 | 2

of er is een nieuw lid toegetreden tot de ERT die warmte pompen maakt... net zoiets als de overgang van gloeilamp naar spaar lamp... daar zijn een paar ERT leden heel blij mee geworden..

Rene046 | 20-12-18 | 14:06

Doet mij sterk denken aan het millennium probleem. Computers zouden stoppen, vliegtuigen vielen spontaan uit de lucht, energiecentrales uit, alles in het donker etc. Een commissie onder leiding van Jan Timmer(Philips) adviseerde de overheid. Bakken met geld voor gebakken lucht. Dat het klimaat verandert zal ik niet ontkennen. Maar dat dit opgelost gaat worden door de huidige denkrichting is absoluut een hele dure fabel die wij, vindt Nijpels en consorten, als waarheid moeten aanvaarden.

eentweehuppekee | 20-12-18 | 18:07

Klimaatoverleg is het nieuwe verdienmodel voor politici.
Een burger mag er alleen maar voor betalen.

Schadenfreude | 20-12-18 | 13:07

Wat de PvdA kan kunnen wij ook, moeten ze bij de VVD denken. Op naar de 0 zetels!

Bert Konterman | 20-12-18 | 13:07

Maar je kon toch ook een waxinelichtje aansteken? Ik heb al gekozen nu.

Poesmobiel | 20-12-18 | 13:07

Maar de NOS was er net zo blij mee. Wat gemeen van die milieuclubs.

XHannibalX | 20-12-18 | 13:06

Ik zeg het al 20 jaar, dat hele klimaatgelul is één grote zwendel, draait alleen maar om geld en is 100% oplichterij.

Maar goed, voer dit maar door, dan wordt de groep die het kotsbeu ervan heeft in razend tempo nog groter.

Hoe eerder de pleuris uitbreekt hoe beter het is.

Kunnen we opnieuw beginnen.

Parsons | 20-12-18 | 13:06

het is toch die meisje?

cDR | 20-12-18 | 13:06

Rutte: "Wanneer jullie mij 10.000 euro extra belasting geven trakteer ik op een gratis biertje. Rondje van mij"

Premier Trutte | 20-12-18 | 13:06

Ik doe straks als Jesse, GroenLinks, Klaver en zet een gezellige pelletkachel in de woonkamer. Nog goed voor mijn eigen business ook.

kapotte_stofzuiger | 20-12-18 | 13:05

Dus de belastingen gaan omhoog (nu nog niet want dat valt teveel op) zodat we met zn allen met ons eigen geld de kansloze energietransitie kunnen gaan subsidiëren.

Poppo van Ulvinga | 20-12-18 | 13:05

Ik neem aan dat Markei, Edje en hun VVD vrindjes inmiddels goede posities hebben bij de bedrijven die die warmtepompen-ondingen gaan leveren en installeren.
En over een jaar of 30 komen we er achter dat dit een van de grootste zwendels uit de vaderlandse geschiedenis is geweest.
Godskolere, wat krijg ik een hekel aan dit land.

Dick Luyenlomp | 20-12-18 | 13:05 | 2

We nemen het allemaal, en we betalen het allemaal. Nog leuke series op Netflix of toffe nieuwe game uitgekomen?

Jahowiseffe | 20-12-18 | 13:20

Natuurlijk zullen zij ruimschoots beloond worden voor deze megaroof van belastinggeld in ons Nederlandje voor naïevelingen.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:37

Subsidie. Het toverwoord voor de volgende verkiezingen. Dus rutte gaat subsidies inzetten om stemmers te trekken. Gaat stemmers kopen. He, logische volgende stap. Dat frauderen op stembureau ging opvallen... En die Turkies spelen alleen het spel mee wanneer ze zelf er ook bat bij hebben. Dan maar stemmen kopen moet het mark hebben gedacht. Hatsjikidee.
--
Weetje. De VVD spendeert ongeveer 80 euro om een stemmer binnen te trekken.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:04 | 4

De subsidie economie is wereldwijd groter danals de commerciële economie. Dat is iets om over na te denken.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:20

In de commerciële economie wordt waarde toegevoegd, het geld dat daar verdiend wordt, wordt voor een groot gedeelte middels belastingheffing weer overgeheveld naar de onrendabelen van de subsidieslurpsector.

Superkwatta | 20-12-18 | 13:35

Nu de policor radicalen zijn klaargekomen op het ongelijkheidsprincipe (de wereld is van iedereen) gaat ons landsbestuur de neoliberale afdeling vastgoedeigenaren verleiden. Onder de streep: een nog groter ambtenarenapparaat, nog meer misbruik van middelen en een stijgende belastingdruk op werk en bezit. Mark, gaat lekker pik.

En Nijpels met zijn inpandige zwembad en de schaapjes op het droge kunnen we genoegzaam Endlösung Ed noemen.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 13:36
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit!!

Eigenaar_IJsland | 20-12-18 | 13:04

Nijpels wil de Nederlandse manbearpig worden zeker.

Conan de Rabarber | 20-12-18 | 13:04

De moet niet gekker worden,
*het

TDB | 20-12-18 | 13:03

Hoe is deze gekte te stoppen?

Johan_Voorhaar | 20-12-18 | 13:03 | 2

Niet. Dus geniet ervan zolang het nog duurt. herfst 2019, eurocrisis 2.0, stort de hele mieterse bende weer in elkaar. Dan wordt het pas echt leuk. Dan ontstaat er een machtsvacuüm in Nederlandje en ben benieuwd wie dat dan gaat opvullen. Zal een leuke strijd worden.

Mark_D_NL | 20-12-18 | 13:07

Hoorde gisteren uit een rapport citeren inzake investeringen in de petro industrie. "Kansen op rendement van 500%". Of je even wilt inleggen... Ik weet genoeg.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 13:46

Eerst moeten we allemaal onze hypotheek aflossen en dan nu weer lenen om dit te kunnen betalen. Snapt u het nog?

J. Jarig | 20-12-18 | 13:02 | 8

@Superkwatta | 20-12-18 | 13:13 Geheel mee eens, alleen jammer van de twee laatste woorden. Bespeur hier op GS al langer de propositie dat er niets mis is met het klimaat. Jammer en gevaarlijk. Net zo gevaarlijk als de eeuwige groei van goederen en genot die we massaal najagen.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 13:40

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 13:40
Niks mis mee, met het benoemen van klimaat hysterie. Peter friemelteef is nog steeds nat achter zijn oren van het mooie bad wat hij mocht nemen. Nederland verdrinkt hoor. Inderdaad, Nederland verdrinkt, alleen niet in "de"water.

Cobalt bomb | 20-12-18 | 15:00

De hysterie welke de politieke machthebbers over ons uitstorten evenals het "verdienmodel" dat adviseurs en installateurs hier in zien werp ik ook ver van mij. Berichten op het gebied van klimaat, milieu en verlies aan biodiversiteit gaan momenteel wel zo snel en de signalen dermate alarmerend dat een pas op de plaats verstandig het minste is dat we moeten doen. Over 10 jaar weten we het: dat we in 2018 al te laat waren òf dat die hele unconvenient truth een schandalige misleiding is geweest. FWIW: ik denk het eerste. Maar goed, ik las in de jaren 80 de boeken van de Club van Rome etc. dus ik ben gekleurd.

spinselsinjehoofd | 20-12-18 | 16:08
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken