Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WTF? "Eigen Grond inleveren voor warmtepomp"

Het staat er fukking echt. De War on Huizenbezit is begonnen.

Welkom in eco-communistisch Nederland, waar uw gas wordt afgepakt, uw gemeenten worden afgepakt, en waar nu ook uw grond wordt afgepakt. Allernieuwste luchtballonnetje van de nietsontziende klimaatkerkmaffia. Het inleveren van eigen grond onder uw eigen koopwoning, in ruil voor de financiering van zo'n ronkende lawaaiige warmtepomp van 30.000 pleuro. LOL, stelletje staatsoplichters, en dat dan schofterig communiceren ook met "helpen".

Idee is niet helemaal nieuw overigens. Zo kwam de kerk vroeger ook aan al het grootgrondbezit en de vele landerijen. Same fukking woekeraars, en diezelfde God heet nu EnergieTransitie.

Volgende plan dat nu in de steigers staat op de klimaattafel van Diederik Samsom... Uw dochter inleveren bij het staatsbordeel, in ruil voor een gratis zonnepaneel!

Reaguursels

Inloggen

Over een jaar of tien "woekerpomp" het woord van het jaar?

Turdnudger | 22-11-18 | 01:23

Je kunt dat geld beter uitgeven aan kernenergie...

ratelaar | 22-11-18 | 00:10

Hoho, bekijk ook eens het voordeel: Die pomp gaat maar 8 jaren mee. En dan moeten die mensen een nieuwe kopen en die kunnen ze niet betalen waardoor ze de rest van hun huis ook aan de gemeente moeten verkopen en de gemeente heel rijk wordt. Mooi toch?

Patatter | 21-11-18 | 21:51

Ik niet begrijp. Hoe kwam vroeger de kerk aan haar grond?

mozaard | 21-11-18 | 21:40

Doordat huizenbezitters de grond onder hun huis aan de kerk verkochten zodat deze de bodem tot minimaal 2,5 meter diepte konden heiligen. Anders zou je dat duizend florijnen kosten of moest je een knaapje afstaan voor in het koor.

Mazzelstof | 22-11-18 | 05:34

Die grond mag je vervolgens terug huren. Win win dus....

LinkeToni | 21-11-18 | 21:08

Prima deal toch? Aardwarmte raakt een keertje op en is alleen in Nederland mogelijk. Wanneer de warmte onttrokken is duurt het minimaal 1000 jaar voor hetzelfde resultaat.

klowiepowie | 21-11-18 | 20:59

Ik zag het vanmorgen ook in de krant. Dit moet toch wel één van de leipste plannen aller tijden zijn. De ambtenaren en lobbyclubjes draaien al warm om de burger te knechten en een poot uit te draaien in een bizarre alliantie van communisten en grootkapitaal. Het wordt tijd dat paal en perk gesteld gaat worden aan deze gekte.

Bamberger Reiter | 21-11-18 | 20:45

Als we van het gas af moeten, kunnen ze wat mij betreft door de (eigen) grond zakken met die warmtepompen. Ik koop in Belgie een moderne, electronisch gestuurde kolen gestookte ketel.
www.ekowand.eu/nederlands/antraciet-k...
Wat googlelen leert mij dat de prijzen in de buurt liggen van die van de huidige gasketels
Veel goedkoper ( ook qua brandstof ) dan een warmtepomp en als extra bonus een enorme middelvinger naar de milieugekkies .

zeur | 21-11-18 | 20:34

Sprak vandaag een zakenrelatie die al 3 dagen zonder verwarming zit omdat de warmtepomp het niet doet, en monteur er niets van snapt, zit in speciale ecowijk, heb onlangs gewoon nwe gaskachel gekocht, want als iedereen aan de warmtepomp is, wordt gas goedkoper toch?

corbiere | 21-11-18 | 22:44

Die grond onder mijn huis blijft van mij, maar als ik eerst al die idioten er onder mag stoppen, dan kunnen we misschien verder praten.. O wacht.

Gokmaar | 21-11-18 | 18:48

Als ze je grond hebben, hebben ze ook de zeggenschap over je huis!

Viper52 | 21-11-18 | 18:36

Ammenooitniet.. vraag maar aan de Amsterdammers hoe leuk dat is: die erfpacht.

Europees_Aanbesteed | 21-11-18 | 17:52

En dan moeten je tegels uit je tuin en dan heb je nog niet genoeg regentonnen en dan....

Afrikanerhart | 21-11-18 | 17:41

De gemeente krijgt geen meter van mij, Ik "verduurzaam" het wel zelf

schimanski70 | 21-11-18 | 17:25

Ik verkoop liever de lucht boven mijn huis voor een zonnepaneel of 80.

Is dit nog nieuws? | 21-11-18 | 16:17

Dat wwekte in Amsterdam ook zo lekker. Dat heet erfpacht. Daar probeert men nu weer vanaf te komen.

echtpaul | 21-11-18 | 16:12

Ik heb een pomp op eigen grond laten aanleggen. Zeven jaar geleden,zonder enige soepsidie. Na vijf jaar de kosten terug verdiend. Genieten.

Wouterhetkanstouter | 21-11-18 | 15:50

Met deze karige inhoud, zeg ik gelul. Zo hoog is mijn energie rekening geeneens om een degelijke investering in vijf jaar terug te verdienen

yooooh | 21-11-18 | 18:22

Warmtepomptechnologie is over 15 jaar alweer ouderwets. Worden ingehaald door nieuwe technieken zoals de waterstofbrandcel.

Koonkluk Huis | 21-11-18 | 15:47

En het aller-, allerleukste van dit circus is nog wel: het effect van deze 'maatregel' is absoluut verwaarloosbaar.
-
Als morgenochtend na de koffie alle personen op het gebied van het Koninkrijk der Nederlanden spontaan en massaal zelfmoord plegen, dan zal de atmosfeer rond deze aardkloot er -letterlijk- niet warm of koud van worden.

bisbisbis | 21-11-18 | 15:38

Uhmm. Is dit een 1 april grap? Grond aan de gemeente verkopen, zo heeft de overheid toch steeds meer controle over je?

Kan iemand mij vertellen dat ik niet gek ben geworden maar dat ik gek wordt gemaakt??

Badr Haary | 21-11-18 | 15:36

Voor je het weet moeten dan ook al je tegels uit je tuin

Afrikanerhart | 21-11-18 | 17:40

Bezint eer ge begint.

ZoltarTheMagnificent | 21-11-18 | 14:43
-weggejorist-
andrew1972 | 21-11-18 | 14:25

Wat zijn dat eigenlijk voor 'n warmtepompen die bij jullie in NL voor €30.000 verkocht zouden worden? Ik woon in Zweden alwaar warmtepompen al jaren gemeengoed zijn. Een lucht-lucht (dus haalt zijn warmte uit de buitenlucht, levert warme lucht binnen) pompt is vanaf zo'n €500 te koop (rond de 5KW, COP rond de 4-5), een lucht-waterpomp kost het dubbele, water-water begint rond de €1500. De pomp zelf is, met andere woorden, niet zo duur. Die dingen gaan ongeveer 10 jaar mee. Verder is er bij water-waterpompen nog een warmtebron nodig, dat is hier meestal een 100m-150m diepe geboorde put maar soms ook een warmtewisselaar in een meer of onder een veld. Die put kost al snel €15.000, is dat misschien waarop gedoeld wordt als er over €30.000 warmtepompen gesproken wordt? Zo nee, wat dan, anders dan afzetterij en opgeblazen prijzen wegens staatssubsidie etc.?

Voorgeenchanterikpeu | 21-11-18 | 14:21

U denkt toch niet dat de argeloze burger straks vrij is in de keuze van zijn warmtepomp? (ALS hij die al zou willen) Het is heel simpel: er komt naar goed Hollands gebruik een KEURMERK, waardoor die burger straks de keuze heeft uit maar liefst drie modellen/merken, die dankzij de overheid het monopolie hebben. Drie maal raden wat dat met de prijs doet. En als u die dingen veel goedkoper in Duitsland of Belgié denkt te kunnen kopen: magnie, want geen sticker met een NEN-norm (ofzo)
-
En dan is die argeloze burger er nog niet. Er komt de verplichting om de put periodiek te laten inspecteren doorf een gecertificeerd bedrijf. De overheid moet er namelijk niet aan denken, dat u met uw diepe put straks op één of andere manier de bodem of een prachtige waterlaag vervuilt.
-
En uiteraard moet u voor uw put wél eerst even vergunning aanvragen bij uw gemeente. En die vergunning... kost een enorme sloot centen.

bisbisbis | 21-11-18 | 15:22

Voorgeenchanterikpeu,

Die schatting van 30.000 euro is zelfs aan de lage kant. In dit stuk wordt uitgelegd waarom 50.000 een heel reëel bedrag is. www.linkedin.com/pulse/klimaatwet-waa...
Het meeste zit in het luchtdicht afsluiten van de woning omdat een warmtepomp op haar best 55 graden Celsius haalt. Dat luchtdicht afsluiten vergt ook een luchtverversingssysteem dat 24/7 aanstaat. Vandaar dat het totale stroomverbruik veel méér toeneemt dan alleen ter vervanging van gas. De energierekening wordt ook hoger omdat een warmtepomp 24/7 aan moet staan, terwijl een CV ketel 's nachts of overdag uit kan worden gezet.

En hier enkele praktijkvoorbeeldjes waar de kosten 60.000 tot 70.000 euro per huis waren. www.destentor.nl/zwolle/40-000-woning...
www.gelderlander.nl/wageningen/nolens...

Dandruff | 21-11-18 | 15:26

Voorgeenchanterikpeu Die 2.400 kWh is wel relevant. Een tussenwoning verbruikt gemiddeld 4.200 kWh op jaarbasis. De pomp die nodig is om het water de aardbodem in te jagen is een energieverslinder en zorgt ervoor dat woningen 45% meer elektriciteit nodig hebben. En waar komt die vandaan? Juist, van een gascentrale! En waarom van een gascentrale? Omdat NL een groot tekort krijgt aan energie door al die warmtepompen, de ons omringende landen dat niet kunnen leveren omdat ze eenzelfde probleem hebben (D door de Energiewende de sluiting van kern- en kolencentrales en onvoldoende uit wind/zon en B door de problemen met hun kerncentrales). NL wil geen kolen- (30% van de energiemix) of kernenergie en zal genoodzaakt worden om gascentrales in te zetten en te bouwen. De eerste tekenen daarvan zijn er al: de gascentrale in Maasbracht wordt weer geopend!

Sobrii-estote | 21-11-18 | 15:49
▼ 5 antwoorden verborgen

All your base are belong to us

Dirk III | 21-11-18 | 14:14

Dank voor deze nostalgie! Daar was ik even aan toe.

TheManiac | 21-11-18 | 19:47

Ha ha wat een idioten.Vroeger kwamen ze nog met kraaltjes en spiegeltjes om te ruilen voor goud.De grondbelasting moet eerst eens afgeschaft worden.Alibaba en zijn 40 rovers blijven wel actueel zo in een nieuw jasje gestoken.Trouwens door het massaal onttrekken van warmte aan de aarde ontstaan nieuwe grote klimaat problemen.

hetwerktniet | 21-11-18 | 14:05

Tientallen jaren gaswinning blijkt aardbevingen te veroorzaken. En duizenden leidingen voor aardwarmte die de grond in geboord worden en continu water oppompen zouden niets doen met de bodemgesteldheid ?

Trumme | 21-11-18 | 14:53

Trumme | 21-11-18 | 14:53

> duizenden leidingen voor aardwarmte die de grond in geboord worden en continu water oppompen zouden niets doen met de bodemgesteldheid ?

Jawel, als er teveel warmteputten geslagen worden dan bevriest het grondwater. Dat risico loop je met name in dichtbevolkte gebieden, hier in Zweden loop dat op 't platteland - waar ik woon - nog wel los.

Overigens verwarm ik m'n huis met een houtkachel en een houtfornuis en verder niets, dat gedoe met warmtepompen hoeft nog even niet. Misschien als ik te oud wordt om hout te hakken, dan zien we dan wel weer...

Voorgeenchanterikpeu | 21-11-18 | 17:16

Ook mijn opvatting, we hebben helemaal geen benul wat een overkill aan gaten in de grond voor warmteuitwisseling met de grond gaat doen voor de flora en fauna erboven. Het klinkt allemaal mooi en op afgelegen gebieden is het een prima oplossing maar in dichtbevolkte gebieden is het heel wat anders. We leven uiteindelijk maar op / dankzij een relatief dun aardschilletje...

oh no | 22-11-18 | 07:47
▼ 1 antwoord verborgen

Neem gewoon infrarood-panelen, ik ben al twee jaar van het gas af en zit heerlijk warm

Bokito ergo sum | 21-11-18 | 13:48

En U trapt de hele dag op een home-trainer met dynamo?

Trumme | 21-11-18 | 14:54

Grond kopen in Nederland.
Dit bestaat niet eens.
Kan er niet vrij over beschikken.

hallevvezool | 21-11-18 | 13:27

En hoe zit het dan met de onroerendzaakbelasting? Gaat die omlaag als de grond niet meer van mij is?

Gaz21 | 21-11-18 | 13:21

Nee joh, want dan kunnen diezelfde gemeenten niet meer rondkomen en dus is het beproefde concept dat de OZB-tarieven net zoveel stijgen als uw huis minder zonder grond waard wordt. Bovendien gaat u jaarlijks pacht betalen van 2-3% over de grondwaarde, maar dat is allemaal fiscaal aftrekbaar en dus bijzonder aantrekkelijk.

Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:26

osolemio | 21-11-18 | 13:25
Zeer verbaasd hierover. Je zou toch zeggen dat je niet wordt aangeslagen over iets wat je niet in eigendom hebt maar inmiddels heb ik inderdaad gezien dat niet het eigendom maar het genot de grondslag voor OZB belasting is.

Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:32

Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:32 |
Yep, dat hele erfpachtstelsel hangt van onrechtvaardigheden aan elkaar. Het is verschrikkelijk. Koop nooit maar dan ook nooit een huis op erfpacht. Valt onder geen enkel toezicht. Je bent vogelvrij en overgeleverd aan een totaal verrotte overheid.

osolemio | 21-11-18 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik moet zo'n herrie kast niet aan mijn huis. Geluidsoverlast van zo'n apparaat is ook slecht voor het milieu en dier.

TeddyWankSpider | 21-11-18 | 13:08

Ik heb dit jaar mijn nier verkocht om zo mijn zoon te laten studeren.
Volgend jaar gaat mijn rechter long eraan.
Mijn kat en hond heb ik al aan de Chinees verkocht en mijn vrouw werkt in een kelderbox om de aanstaande OZB belasting te kunnen voldoen.

Johan_Voorhaar | 21-11-18 | 13:06

En zocht u nog een taakje voor dochterlief?

schoon-schip-maken | 21-11-18 | 13:17

Ja ene Benno heeft zich al gemeld, maar ik twijfel nog.

Johan_Voorhaar | 21-11-18 | 13:20

Collega van me ging €300 per jaar besparen. WP was binnen 7 jaar terug verdiend, gerekend op energieprijs van €0.80/kuub en het weglaten van het onderhoudscontract van €150/jaar.

boerk | 21-11-18 | 13:05

Dit biedt ook kansen om in een all-time-high markt short te gaan op een deel van de waarde van je eigen woning. Verkoop je grond tegen het huidige toptarief aan de gemeente, blijf lekker wonen en koop het tegen een sterk gereduceerd prijs weer terug bij de eerstkomende crisis.

Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:05

Je dacht dat de gemeente het terug verkoopt?

peterdh | 21-11-18 | 13:59

Neem van mij aan dat de erfpachtcanon geindexeerd wordt, met een minimale index van nul procent (in tijden van deflatie zeker geen lagere canon) en dat de prijs voor het terugkopen van de grond minimaal de verkoopsom is. No free lunches.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 14:00

"Zo kwam de kerk vroeger ook aan al het grootgrondbezit en de vele landerijen." Volgens mij kwamen de verschillende kerken hoofdzakelijk aan zoveel grond door alle nalatenschappen van kinderloze boeren. Dat was een goede ruil: de boer (en zijn eventuele vrouw) naar de hemel en de kerk kreeg land wat ze konden verhuren en wat een permanente opbrengst opleverde in de daaropvolgende eeuwen. Ik vind de deal die gemeenten nu voorstellen van een heel wat bedenkelijker niveau!

Wladimir 1928 | 21-11-18 | 13:04

Ik denk dat we hier een pracht van en oorzaak van een revolte gaan krijgen.
De eerste de beste economische crisis gaat hierdoor heel veel mensen in de ellende storten.
Ook al omdat Koolmees en consorten het vaste contract gaan reduceren naar een flexbaantje met het stempeltje vast contract.
De balans is volledig zoek geraakt.
Een warmtepomp in het huis waar ik nu woon gaat 40.000 Euro kosten. Dat verdien je in je hele leven niet meer terug.
Er zit een clusterfuck aan te komen waar de honden geen brood van lusten.

Zapata10 | 21-11-18 | 13:03

Maakt het dat je woning dan ook €40000 meer oplevert bij verkoop?? Laat maar, ik weet het antwoord zo ook wel..

boerk | 21-11-18 | 13:08

Waarom heeft men het steeds over € 20.000 of € 30.000 terwijl als ik even zoek, en dus kan kopen, je voor onder de € 10.000 klaar kan zijn.
www.waermepumpenshop.com/waermepumpen/...

minik | 21-11-18 | 13:00

Hangt er af in wat voor huis uw woont. Ik woon in een monumentaal pand dat met 2 CV ketels wordt verwarmd, glas-in-lood, hoge plafonds en zonder isolatie. Als ik mijn pand klaar wil maken voor een warmtepomp (veel lagere capaciteit dan die 2 ketels) moet ik alle raampartijen met roedes en glas-in-lood vervangen, dure granitovloeren wegbreken en opnieuw laten aanleggen en de spouw isoleren met speciale voorzieningen om vochtproblemen in een oud pand te voorkomen. Dit is buiten de warmtepomp al een investering van 150k en dan doe ik het nog voorzichtig.....

Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:12

Joris Beltsin heeft gelijk; het concept van een warmtepomp is dat je met veel lagere temperaturen (t.o.v. CV ketel) je huis warm moet krijgen. Dit betekent dus heel goede isolatie en bij voorkeur vloerverwarming, speciale radiatoren kan ook. Er zijn genoeg huizen die amper goed warm te krijgen zijn met de bestaande CV-ketel(s), als die over moeten naar warmtepomp dan gaat dat dus echt tien duizenden euro's kosten.

TimTam1862 | 21-11-18 | 13:25

Geweldig goed plan in een grote stad waar iedereen de warmte weg gaat halen uit hetzelfde stukje grond. Dan de bodeminklinking van centimters per jaar bij nieuwbouw en veengrond die door de leidingen opgevangen moet worden. Je hebt lekker pech als je in de buurt van ondergrondse leidingen of een metro woont.

Frau Merkel | 21-11-18 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

Voor een miljoen hebben we een deal... krijg je het huis er gratis bij.

koter | 21-11-18 | 13:00

Knettergek!

Julius Pace Car | 21-11-18 | 12:57

Daar weten ze bij PSV alles van

Sprinkhaan | 21-11-18 | 12:54

In een hilarisch tegeltje om in te lijsten van onze beroeps VVDer Berbaar:

"Met een powerwall volgend jaar en op termijn een warmtepomp komt zelfvoorzienend zijn dan behoorlijk dichtbij.",

geeft hij aan serieus te denken dat een (peperdure) powerwall van TESLA hem en zijn vrouwtje en zijn hondjes 'zelfvoorzienend' maakt. Jammer dat snuggere Berbie niet lijkt te snappen dat je voor seizoensgebonden variatie niet kan bufferen. In de de winter wanneer de warmtebehoefte het grootst is, schijnt de zon niet of veel te zwak en kun je powerwalls en zonnepanelen ophangen zoveel je wil, maar het zal je niet helpen.

Typisch VVD: hoop slap gelul (met of zonder bitterballen), maar rekenen kunnen ze niet...... #SAD

echt_links | 21-11-18 | 12:49

Eindelijk iemand die het snapt. Daarom is zonne energie ook niet de oplossing. Ik stook op pellets, dat is duurzaam opgeslagen zonne energie. Verbranding op hoog rendement.

WdVteL | 21-11-18 | 19:17

Kosten baat ja ik heb al 7 jaar zonnepanelen een speksteen hout kachel.
Centrale verwarming wie doet je wat kosten gas en licht €50 per maand
De hout kachel brand alleen s,avonds het hout ik koop wel eens wat het meeste scharrel ik bij elkaar.
Dus de warmtepomp kost €30.000 hoeveel jaar gaat dat ding mee wat gebeurd er als hij uitvalt wat is het stroom verbruik vooral s,winters als het erg koud is.
Ik hoef geen berekening te maken dat ding kan voor mij niet uit.
En de grond verkopen onder mijn woning zijn ze van de hoeren besnuffeld welke compleet idioot bedenkt zulke plannen.
Rariteiten kabinet zet er maar een kern centrale neer volgens de nieuwste kennis is dat niet meer zo gevaarlijk en dan kun je ook waterstof maken dat is het produkt voor de toekomst
Verander de naam van NL maar in utopia afgelopen jaar was een record aan binnen sluipers ze staan in de rij voor een uitkering.
De burgemeesters worden hoorndol van de gepleegde diefstallen en het gaat maar door tot het einde

soledad | 21-11-18 | 12:45

Kon het eerst niet eens geloven toen ik vorig jaar voor het eerst over deze waanzin las. Het lijkt het oude Israel in de tijd van de profeten wel,
Om natuurrampen af te wenden brachten ze toen offers aan de afgoden van de regens en de vruchtbaarheid op de toppen van heuvels en bergen. Want anders werden die afgoden boos en zou het land door verwoestende droogte worden getroffen.

Tegenwoordig is dit oude heidendom vervangen door modern heidendom; we moeten grote offers brengen om de toorn van de natuur en het milieu af te wenden. Anders worden we door een KLIMAATRAMP getroffen.
Ga toch een heel eind fietsen met die idioterie!

Ab Sconditus | 21-11-18 | 12:44

De eendagsvlieg, daar is het zo allemaal met die reclame/voorlichting/propaganda goed verwoord. U gaat NU een heleboel betalen aan die graaiers en gaat er nooit achter komen wat er precies aan de hand was en wie er beter van is geworden. De eendagsvlieg, heeft voor vandaag wel een goed gevoel.. daar gaat het tegenwoordig om, dat noem ik pas populisme.

boerk | 21-11-18 | 12:51

En dan komt er zo'n smerige, acherbakse, aal-gladde gemeenteambtenaar bij 2 oudjes thuis, die met alle moeite nog zelfstandig thuis wonen omdat de situaties in bejaardenhuizen toch zo verschrikkelijk zijn, even op ze inpraten en inpraten tot ze uiteindelijk toch maar bij het kruisje tekenen.

EnNouJijWeer | 21-11-18 | 12:41

Ach, voor een ton of drie + de erfpacht afgekocht tot het jaar 2118 mag de gemeente mijn kaveltje best overnemen hoor.

Badderbeest! | 21-11-18 | 12:30

Met dit soort uitspraken kun je nagaan met wat voor een soort randdebielen je te maken hebt in de gemeenteraad. Kijken of ze het zelf ook gaan doen. Ken nog zo´n gast die toen hij in de raad zat ineens allemaal grond ging opkopen.

PijlVader | 21-11-18 | 12:26

Zo is het. Onbetrouwbare types en ze vallen niet onder toezicht van de AFM.
Dus nooit doen!

osolemio | 21-11-18 | 12:36
-weggejorist-
Rallywally | 21-11-18 | 12:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben opeens heel erg blij met me hout gestookte haard, ding verwarmt op 3 houtblokken me hele één gezinswoning.

Barkruk2 | 21-11-18 | 12:24

En? Ligt er maar helemaal aan hoe goedkoop hij die houtblokken kan krijgen.

EnNouJijWeer | 21-11-18 | 12:44

#Me2, 800KG speksteen schoon aan de haak.
4bulletjes en het ding stookt voor minstens 12 uur. Warmtewisselaar pakt het, voor het uitblazen, nog voor 90% terug zodat het in de vloerverwarming hergebruikt kan worden. Wat een oplichting, man man man.
Laat groenlinks eens het goede voorbeeld geven met hun hoofdkantoor en hef ook maar al die beschermd stadszicht regels op.

boerk | 21-11-18 | 12:56

Voor 20.000 kan ik in ieder geval heel veel houtblokken krijgen.

Barkruk2 | 21-11-18 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is een nog maffer voorstel dan dat van Sjuul Paradijs die de stadsdeelvoorzitters van Amsterdam gevraagd heeft columnist te worden bij zijn folderkrantje City.

Koonkluk Huis | 21-11-18 | 12:20

Wat dacht je er van als ik alle bomen in mijn dorp voor eigen gewin omhak en opstook? PLeur op met je kut idee, dit werkt de makrtwerking om goedkopere warmte pompen te leveren ook niet. ( Ik ga Nu aandelen kopen van warmte pompen) Kansloze idioten die dit weer opperen....

dorstig! | 21-11-18 | 12:16

WP zijn hiet2x zo duur als in Italië... Subsidie, wie wordt daar beter van? U!?

boerk | 21-11-18 | 12:57

De waanzin slaat inmiddels toe bij de klimaatneuroten.

Eppo | 21-11-18 | 12:15

"klimaatneuroten" prachtig!

Pierre Lebon | 21-11-18 | 12:29

De meest onbetrouwbare partner die je kunt voorstellen is de overheid. Geweldig plan om de grond in erfpacht te verkopen aan de Gemeente, kun je nagaan dat daar de lasten sterk van zullen stijgen.

Daarnaast, als de overheid zo groen wil zijn, waarom schaft zij de salderingswet dan af in 2023? Zo groen is de overheid niet, alleen graaien bij de burger onder het mom van 'groen' zijn. Trap er niet in mensen, trap er niet in.

RenHoek | 21-11-18 | 12:10

Of leningen tegen 0% voor 10jaar ofzo? Werd vroeger ook nog wel eens gedaan.

boerk | 21-11-18 | 12:59

Hahaha, wat een briljant plan. Iedereen die zo dom is om daar in te trappen verdient niet beter. Mijn grond blijft van mij (nou ja, de bank dan). En tegen de tijd dat een warmtepomp (water/water, die niet zo’n pokkenherrie maakt) break even wordt in een jaar of vijf met de gestegen gasprijs dan slaan we die pijp wel de grond in. Tot die tijd stoken we lekker gas. Dan zakt Groningen maar ietsje verder!

Azijnist | 21-11-18 | 12:10
-weggejorist-
ja-nee-misschien | 21-11-18 | 12:10

Het PSV stadion moet nu wel een enorme warmtepomp hebben.

Patje2011 | 21-11-18 | 12:09
-weggejorist-
Zatkniss | 21-11-18 | 12:07

Een stap op mijn erf en ik haal de buks tevoorschijn. Waag het eens om met die rotzooi in mijn buurt te komen.

Dreigen helpt geweldig tegen de gemeente. Kijk maar naar al die woonwagenkampen, denk je echt dat die een warmtepomp nemen?

RenHoek | 21-11-18 | 12:06

Weet je wat ik zo leuk vind aan die energietransitie, en die "installaties die zichzelf terug betalen".
Als heel Nederland een warmtepomp en zonnepanelen heeft, hoe lang denk je dat het dan duurt dat er belasting betaald moet worden op panelen en op warmtepompen?

TheEgg | 21-11-18 | 12:06

Over een jaar, zeker die zonnepanelen.

gato | 21-11-18 | 12:10

Nou, de BTW saldering op de teruglevering wordt geschrapt. Zie het einde van de salderingswet in 2023. Dan zijn zonnepanelen opeens een stuk minder interessant.

RenHoek | 21-11-18 | 12:14

Het is niet te verteren dat we gigantische bedragen moeten uitgeven voor rammelende systemen.
Terwijl we een goeie gas-infrastuctuur hebben liggen en gas een schone brandstof is. Op wereldschaal zou het een uitstekend plan zijn als Nederland gewoon gas blijft gebruiken. Geen kapitaalvernietiging!
Zo langzamerhand lijkt de toekomst wel erg duur te gaan worden: Massale immigratie uit Afrika, zakkende bodems, energie-transitie, pensioenen, om maar wat te noemen.

marjen | 21-11-18 | 12:05

en na 1 dag werken in Nederland max 2 jaar WW recht!.. voor heel Europa

fikkieblijf! | 21-11-18 | 12:33

Het idee van een staatsbordeel, waar de dochters en vrouwen van senatoren in een bordeel moesten werken om de staatskas op orde te krijgen, is overigens ook niet nieuw. Ik heb daar ooit eens een documentaire uit 1979 over gezien. Caligula of zoiets. Aanrader.

spanarchist | 21-11-18 | 12:03

Ik snap wel dat Nederland steeds meer touristen trekt, die kunnen dan tenminste eens een keer hartelijk lachen om Regelfantasieland.

Patje2011 | 21-11-18 | 12:03

Ik wil wel de lucht boven mijn huis verkopen als de prijs goed is.

Tronald_dump | 21-11-18 | 12:01

ik zou daar wel een minimum hoogte aan vastknopen. Voor je het weet word je opgenomen in een laagvliegroute

zeiksmurf | 21-11-18 | 12:46

Google eens hoe de linkse stadsadel voor een prikkie woont in de betere buurten van Amsterdam Zuid; trefwoorden Amsterdamsche Coöperatieve Woningvereeniging Samenwerking, dienstboderuimtes en de moeder van Asscher. Met een wachtlijst zo lang dat alleen kinderen van de zittende leden voorrang hebben.

Mammeloe | 21-11-18 | 12:01

Grond onder je huis verkopen is na 3 jaar canon aan de gemeente betalen. Niet doen dus. Dan maar een mazouttank en dito installatie.

Fuckinghell | 21-11-18 | 12:00

Eens. Wat dacht je van een Russische Planar heteluchtkachel? Die van 8kW zou voor mijn woning ruim voldoende moeten zijn...

Wini | 21-11-18 | 14:35

Begin eerst daar in de Randstad maar , daar zijn al veel proefballonnetjes geklapt.
Dan zien we het hier wel over een jaar of dertig als de koude periode weer aan het einde is

Rest In Privacy | 21-11-18 | 11:58

Buiten t feit dat een warmtepomp A een grafherrie maakt, en B in bv Spanje 4 keer goedkoper is, is het verpachten van eigen grond alles behalve een slim idee. En al helemaal niet aan de overheid. Dat is zo ongeveer de meest labiele partner als het om dit soort constructies gaat.

Chemokar | 21-11-18 | 11:57

Het kost maar een paar centen om onze cv installaties net als de rest van europa om te bouwen zodat ze met hoog calorisch gas overweg kunnen. Maar nee, want dat gas komt oa. uit Rusland (ook uit noorwegen). We kunnen een enorme tijd vooruit als we dat doen, stikstoffabrieken kunnen dicht we halen alle klimaatdoelstellingen die er zijn. Dit heeft alleen met politiek te maken. Niet met wat slim is. Helaas staan die twee mijlenver uit elkaar.

Mesmer | 21-11-18 | 11:57

Idd, paar sproeiertjes vervangen en gaan met dat hoog calorisch gas. Zou veel te makkelijk en logisch zijn, daar wordt geen ambtenaar beter van.

Vanilla | 21-11-18 | 12:17

@Vanilla, het is maar de vraag of er ook maar één ambtenaar bestaat die daar kennis van zou hebben. Immers met die kennis wordt je geen ambtenaar.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:44

"Aan de grond zitten" krijgt zo een nieuwe betekenis.

Ce ca! | 21-11-18 | 11:57

Slecht plan. De verhouding grond tot opstallen zal gemiddeld 1 tot 2 zijn. Als je een hypotheek hebt, zal de bank de verkoop van de grond alleen toestaan als de overwaarde groter is dan de verkoopprijs (om onderdekking op de resterende opstallen te voorkomen). Deze regeling is dus geschikt voor huishoudens met een loan-to-value van maximaal 2/3. Veel huishoudens zullen dus nog steeds buiten de boot vallen, vooral diegenen voor wie de financiering problematisch is (zoals starters). Een ander probleem is dat het risicoprofiel op de hypotheekschuld voor banken veel groter wordt omdat de loan-to-value op alleen de opstal naar 100% gaat. Dan is het wachten op een volgende crisis die de banken weer massaal in de problemen brengt.

Joris Beltsin | 21-11-18 | 11:55

Het zijn vaak starters die naïef stemmen op Groene partijen. Die krijgen hun leermoment nog wel.

Deflatiemonster | 21-11-18 | 11:58

Idioot plan inderdaad. Niet doen.

Rest In Privacy | 21-11-18 | 11:55

Maar, wel een diepe buiging voor de creativiteit die door de roverheid aan de dag wordt gelegd. Zoiets leer je niet op school, dit is gewoon een gave.

Koos Knak | 21-11-18 | 11:54

nou mensen.. even een tip... zaakvervangingsleer!! goed opzoeken wat dit betekend als je op grond van een ander je huis woont.. en staat

staat jouw koophut op grond van een ander dan is de helft van de waarde van je koophut bij verkoop van de grondeigenaar!! en een soort van pacht krijg je dan terwijl je er woont...

TRAP ER NIET IN..

fikkieblijf! | 21-11-18 | 11:54

Dus a) de gemeentelijke belastingen worden direct verhoogd zodat de gemeente de aankoop van de grond kan financieren, b) de pacht wordt dusdanig berekend dat dit uiteindelijk meer oplevert dan de aanvankelijke aankoop van de grond heeft gekost en c) tegen de tijd dat je bijna als particulier break-even staat, moet je de hele installatie vervangen... Goed idee!

dr_mark | 21-11-18 | 11:54

Dus de grond ONDER mijn huis kan ik verkopen aan de gemeente. Dan ben ik toch voor 100% afhankelijk van de gemeente daar hun eigenaar zijn van de grond waar mijn huis op staat. En in veel gevallen is 100% afhankelijk hetzelfde als overgeleverd aan de partij waarvan je 100% afhankelijk bent. Nog geen 1% van 1 haar op mn hoofd dat ik dit zelfs maar zal overwegen.

Krijg je 3 jaar nadat je de grond (lees ziel) aan de gemeente hebt verkocht een brief van de gemeente ''Uw huis staat op gemeente grond en er is besloten om op deze grond een speeltuin te plaatsen. Wij verzoeken u binnen 14 dagen de grond op te leveren zoals de grond erbij lag voordat uw huis op deze grond werd geplaatst. Indien u in gebreke blijft zal alles wat op de gemeente grond staat eigendom worden van de gemeente.''

ja-nee-misschien | 21-11-18 | 11:53

Verandering van bestemmingsplan.
En aan wie verkoopt de gemeente de grond, er is al jaren sprake dat buitenlandse schaliegasmaarschappijen proberen Nederlands grondgebied te bemachtigen.

kleurdoosje | 21-11-18 | 13:15

... schaliegasmaatschappijen...

kleurdoosje | 21-11-18 | 13:15

Quadrille dacht ik.

kleurdoosje | 21-11-18 | 13:16

De overheid is onbetrouwbaar, daar kunt u op vertrouwen.

noerg | 21-11-18 | 11:52

Wij kunnen niet in duurzaamheid investeren omdat de gemeente een erfpacht grootgraaier is. Erfpacht wordt berekend over de WOZ en door prijsstijging van de woningen en zelf aangebrachte woningverbeteringen kost het ons klauwen met geld als de canon afloopt. Verbouwen kost dubbel. Je betaalt de verbouwingen maar jaagt daarmee ook het bedrag aan erfpacht op als je canonperiode afloopt. Die woekererfpachtrekening hangt nu al boven ons hoofd. Ik investeer helemaal niks in duurzaamheid, ze lossen eerst het erfpachtprobleem maar op. De overwaarde van ons huis wordt helemaal afgeroomd door de gemeente. Als ik zonnepanelen op mijn dak zet, wordt mijn afkoopbedrag van erfpacht duurder, dus bekijk het maar.
Gemeentes zijn het schoolvoorbeeld van arrogantie en onbetrouwbare overheid, dus nooit maar dan ook nooit je grond verkopen aan de gemeente!

osolemio | 21-11-18 | 11:51

Laat me raden, u woont in Amsterdam?

kotelet | 21-11-18 | 11:54

kotelet | 21-11-18 | 11:54
Nee, dan zou ik moeten verhuizen want daar zijn ze helemaal de weg kwijt. Erfpacht problematiek speelt in heel Nederland. Op de Waddeneilanden, Utrecht, Zaanstad noem maar op.

osolemio | 21-11-18 | 12:11

Hoe stom kan men zijn dat men iets "koopt" waarop erfpacht rust. NOOIT DOEN!!!

Dutch_Viscount | 21-11-18 | 13:00

Dit idee kan alleen maar uit Amsterdam komen.

Zeg maar de stad waar ook KOZP vandaan komt, waar alle junks, uitgerangeerde politici en zwervers belanden en waar de rest van Nederland niets mee te maken wil hebben.

Bloemetjesjurk | 21-11-18 | 11:50
-weggejorist-
2CVOcean | 21-11-18 | 11:49

‘GEMEENTE’=schuilwoord, met niemand als dader.

Verderkijkert | 21-11-18 | 11:48

IDD, zelfs de koffiejuffrouw hier op het gemeentehuis heeft een juridische opleiding toch hebben ze voor elk klusje een dure externe specialist nodig. dat dekt namelijk zo lekker in.

HD50 | 21-11-18 | 11:51

Wat gemeenten kunnen, dat kunnen particulieren natuurlijk ook. Wordt leuke concurrentie. Grondmelkers. Dus je kan misschien beter electrisch gaan ¨stoken¨. Blijf je eigen baas.

squadra | 21-11-18 | 11:48

Geniaal. Even op mezelf betrekken: woon en werk inmiddels al meer dan 26 jaar in het buitenland, waar de maximumduur van een uitkering twee jaar is. Ga dus even terug naar Nederland, werk één dag en krijg dan een door met Nederlands geld betaalde uitkering. Ik zeg doen.

spanarchist | 21-11-18 | 12:17

Grond onder je huis verlopen en de opbrengst inleveren als erfpacht. "Tijdelijke" erfpacht, net zo tijdelijk als dat kwartje en zo.

Schmalz | 21-11-18 | 11:45

Wat nog veel beter voor het klimaat is, is wanneer die groenlinkse bakfietsmoeders stoppen met de overtuiging dat ze de hele bakfiets moeten kunnen vullen met 5 stuks kleuter.

Knisperende_Tissue | 21-11-18 | 11:44

Raar voorstel. Dan betaalt de belastingbetaler voor de aankoop via de rente op de leningen voor overname van de gronden. Biedt dan als gemeente direct een lening aan de huiseigenaar aan tegen het tarief dat de gemeente kan lenen.
Dan betalen alleen de betreffende huiseigenaren.
Of dit wordt gekoppeld aan een pacht. Dan ben je als huiseigenaar wel af als je daarin meegaat.

SamV | 21-11-18 | 11:44

Een andere vraag die hier opkomt: hoe lang gaat een warmtepomp eigenlijk mee?

Bij jaarlijkse inspectie en onderhoud - niet gratis, by the way - gaat de warmtepomp 15 jaar mee en is de installatie na 10 jaar economisch te vervangen.

Een duurzaam model lijkt het me niet.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:42

Dat u na 10 jaar de pomp moet vervangen is niet het probleem van de milieu- en klimaatmaffia. Je weet toch?

Goldfinger | 21-11-18 | 11:46

Nee, dat is niet hun probleem maar hun bedrijfsmodel.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:47

Het volk stemt op het klimafaat en krijgt het klimafaat. Wat wil het volk nog meer?

ProAsfalt | 21-11-18 | 11:41

Poels' film krijgt steeds meer aandacht ook internationaal :

Wow! Profound If True: Russian Expert Believes Supply Of Hydrocarbon Fossil Fuels Virtually “Infinite”
Believes Supply Of Hydrocarbon Fossil Fuels Virtually “Infinite”

notrickszone.com/2018/11/20/wow-profou...

Lees ook de commentaren pro en con .

Zwizalletju | 21-11-18 | 11:41

Dat was inderdaad een interessant idee , maar helaas rusland dus dan is het per definitie de vijand van europa.

Rest In Privacy | 21-11-18 | 11:55

Het olieverhaal klopt niet. Die zouden onstaan door dat plant en dierresten zich zouden hebben afgezet op de bodem van de zee. Daarna bedolven onder vele sendimentary lagen. Nergens op de wereld zie je lagen met potentie om nog olie te kunnen worden.

Tronald_dump | 21-11-18 | 12:16

Er zijn maar twee reeele alternatieven: nucleair (dus moderne fissie-reactors en/of kernfusie) en waterstof. Waterstof kan op/bij de oceaan mbv zonne- en/of wind-energie worden gemaakt, met tankers worden getransporteerd en daar waar het nodig is worden gebruikt, met water als overblijfsel.
Dat moet je wel zo doen dan geen olie-sjeikje, omhooggevallen generaaltje of koninkje de baas is over die locaties, zodat je niet afgeperst kan worden. Dus stabiele, lage prijzen want oceaanwater is goedkoop, en wind/zon gratis en je hebt dus je initiele investering en onderhoud. Alles kan bijna 100% geautomatiseerd dus personeelskosten nauwelijks.

EnNouJijWeer | 21-11-18 | 13:06

Je grond verkopen, er een pak geld voor krijgen om een warmtepomp aan te leggen die nooit gaat werken op de schaal waarop de overheid het wil en dan het verkregen bedrag weer dubbel en dwars terugbetalen via de pacht. Tering, je moet echt wel een asociale idiote debiel zijn wil je zo'n plan aan de burger overleggen.
Gas is ineens slecht ondanks dat het een van de schoonste energiebronnen is. Hout verbranden wordt steeds meer ontmoedigd. Straks gaan ze nog dikke winterkleding verbieden om die warmtepomp maar door je strot te rammen.

Deflatiemonster | 21-11-18 | 11:40

Als een burger hout verbrand dan is het slecht, als de overheid het op grotere schaal doet en je geeft het een groene naam "bio-massa" dan is het natuurlijk wel harstikke prima!

TimTam1862 | 21-11-18 | 13:45

Betalen ze ook je brandverzekering? Dit land is niet het pad af, het is op drift in het heelal.

MickeyGouda | 21-11-18 | 11:39

Je gaat bijna denken dat daarom die 2 criminelen zijn opgepakt. (2 topics geleden) De staat duldt geen concurrentie.

Ce ca! | 21-11-18 | 11:35

Met mijn eeuwigdurend afgekochte erfpacht gaat dat hem niet worden vrees ik.
Ik zou best een warmtepomp willen aanschaffen als de ketels aan vervanging toe zijn straks, het is allemaal flink geïsoleerd dus dat zal, op een paar kleinigheidjes na, het probleem niet zijn.
Maar ik verwacht, net als met de zonnepanelen en elektrisch rijden, dat de overheid wel een paar kekke fiscale voordeeltjes zal optuigen om eea te stimuleren.
Kijk dan wordt het interessant ;)

Berbaar | 21-11-18 | 11:35

He Berbaar, google eens op einde salderingswet 2023. Dat is de overheid voor jou, lekker onbetrouwbaar en je investeringen verdien je nooit meer terug.

RenHoek | 21-11-18 | 12:18

Met een powerwall word je trouwens NOOIT onafhankelijk van het net, want je kunt NOOIT bufferen voor seizoens gebonden variatie. In de winter, wanneer Berbie en zn vrouwtje en zn hondjes het flink koud gaan krijgen, schijnt de zon niet of zwaar onvoldoende. Dan kan je 1000 powerwalletjes ophangen, maar het zal je niet helpen. Hebbie em??? Snuggere Berbie?

echt_links | 21-11-18 | 12:37

@ J. Jarig - probleem met zonnepanelen op een woonhuis, is dat wanneer stroom echt wordt verbruikt de zon meestal al weg is. Bij bedrijven werkt het beter, die verbuiken gewoon minder stroom met zonnepanelen. Wordt niks terug gepompt in het net.

Hiesjes | 21-11-18 | 12:46
▼ 11 antwoorden verborgen

Zo debiel kan alleen Amsterdam zijn. Maar die hebben al bijna alles in handen middels erfpacht.

Tronald_dump | 21-11-18 | 11:35

Is dit in Eindhoven?

RechtseKnakker | 21-11-18 | 11:35

Eén woord: ontoerekeningsvatbaar

kweethetooknietbeter | 21-11-18 | 11:34

Was dat maar waar. Deze mensen proberen wel bewust over de rug van de belastingbetalers rijk te worden en als een partij als de VVD aan de macht blijft gaat ze dat nog lukken ook. Een leuke baan in Europa er achter aan. Ze weten precies wat ze doen en weten donders goed dat dat hele milieu gebeuren ze veel geld gaat opleveren. Ik zie die Core nog staan orakelen over het milieu. Een man met zeven huizen en 10 auto's of meer en jij moet in een plaggenhut en lopen vond hij.

Therapietje | 21-11-18 | 11:55

Ik doe niet mee!

JanVergoor | 21-11-18 | 11:34

Mijn grond verkopen voor een warmtepomp? In wat voor universum leven deze mensen?

Hollende_Kleurling | 21-11-18 | 11:33

In a galaxy far far away.

Dirk III | 21-11-18 | 11:34

Ik wil best verkopen als de prijs maar goed is: 10000/m2

Tronald_dump | 21-11-18 | 11:36

LOL Ja
Enfin, de grond van de (niet zo) Onafhankelijke Republiek KsstVortGaWeg wordt niet verkocht! Einde mededeling.

Hollende_Kleurling | 21-11-18 | 11:39

Tip voor goedkoop stoken: wissel gewoon jaarlijks van leverancier. De 'welkomstbonus' levert vaak al een paar honderd euro op. Ketel vervangen? Hang een Intergas HR aan de wand voor een appel en een ei: simpele, betrouwbare techniek en nauwelijks bewegende delen die kapot kunnen.

kotelet | 21-11-18 | 11:33

Intergas HR, daar moet je ieder jaar een nieuwe van kopen.het is een ellendig vuilnisbelt samenraapsel.

ungah | 21-11-18 | 12:00

Nadeel van een palletkachel is de uitstoot alleen.

RenHoek | 21-11-18 | 12:20

@Renhoek, u zit verkeerd hier, u moet naar de Joop.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor alle mensen die in het sprookje van de warmte pompen geloven, lees onderstaand artikel even door en bedenk je heel goed wat je doet, voordat je de grond onder je huis verkoopt voor zo'n wonder der techniek.
tijdovanderzee.com/2017/06/23/warmtep...

Ik heb vrienden die in deze wijk woonden en die hebben jaren gezeik gehad. Koud huis, geen warm water om te douchen etc. etc. Niet even, maar jaaaaren. En volgens mij is het nu opgelost door gewoon weer good old CV ketels te plaatsen. Een drama is het.

Dick Luyenlomp | 21-11-18 | 11:33

Mooi toch altijd, die gemeenten hebben met die "duurzaamheids ambities" ambities hebben die ambtenaren genoeg, maar u mag in de ellende zitten als het niet "werkt", dan zijn die ambtenaren niet thuis. Tot die ambtenaren weer nieuwe ambities hebben, dan begint het spel weer van voren af aan.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:30

Een leuk weetje.
In New York verkoopt men zelfs de lucht boven gebouwen.
Mocht er dan een flat gebouwd worden, dan zij de opbrengsten voor de koper

Ce ca! | 21-11-18 | 11:33

Meer een teken dat de energietransitie nu al op zijn laatste benen loopt. Mensen beginnen zich te realiseren dat we niet van de wind kunnen leven en dat we echt zaken als kernenergie, gas en olie nodig zullen blijven hebben. Ook de nietigheid van de Nederlandse bijdrage in de beperking van wereldwijde CO2 productie is goed doorgekomen.
Maar ja, dat is alleen maar morren van het volk. Wat echt indruk maakt is dat het niet te financieren is, als in te duur (investeringen renderen niet), als in, wie heeft daar het geld voor klaarliggen. Dit plan tekent de onmacht om e.e.a. financieel geregeld te krijgen.
Als onze technocraten echt door willen gaan op deze heilloze weg van verarming dan rest slecht belastingverhoging na belastingverhoging.

DebraCadabra | 21-11-18 | 11:32

U snapt natuurlijk wel dat dat klimaatlabel al jaren geleden klaar is gelegd om u via de WOZ alsnog flink een poot uit te draaien mocht u niet meedoen. Dan is het plots alsnog 'rendabel'.

Lucifer | 21-11-18 | 12:01

Ik vraag me af hoe lang het zal duren voor we net als ons gidscontinent Afrika ook onder golfplaten wonen met zo'n open riool stroompje tussen de 'huizen' door, met de koppen onder de vliegen, dat is pas duurzaam.

Papierversnipperaar | 21-11-18 | 11:32

Iedereen een warmtepomp....... dat betekent 6 grote gascentrales erbij in dit land om die pompen 's nachts te laten draaien en dan hebben we het nog niet over die "honderdduizenden" elektr.auto's die 's nachts moeten melken aan huis.

hagelkruis | 21-11-18 | 11:31

dat was mijn vraag inderdaad wat verbruikt zo'n waterpomp

Fedde71 | 21-11-18 | 11:36

Of je stemt op een linkse ecolieger, of je stemt op de Vereniging Voor Dictatuur, het maakt niets uit.

Als je de uitstoot van CO2 wil terugdringen, als je minder energie wil gebruiken, zorg dan voor een kleinere bevolking. Op een andere manier krijg je het niet gedaan.

El Rico Grande | 21-11-18 | 11:30

Hmmm. Mijn huis staat op een platform boven het water. Heb dus geen eigen grond. Wel ooit eeuwig durend recht van opstal afgekocht. Benieuwd wat ze daar op gaan verzinnen.....

Eagle0511 | 21-11-18 | 11:30

Levenslange 100% inleveren van uw inkomsten, maar u krijgt dan wel 50 euro leefgeld per week.

kweethetooknietbeter | 21-11-18 | 11:39

Dus eigenlijk een soort nieuwe hypotheek op je huis.. Je verkoopt letterlijk de grond al onder je voeten vandaan.

tiku99 | 21-11-18 | 11:30

Nee, een nieuwe soort van erfpacht. En een extra knopje waaraan de gemeente kan draaien als de begroting niet sluitend is. Oftewel: een nieuwe gemeentelijke belasting.

J. Jarig | 21-11-18 | 11:44

sorry maar nee. Ik houd mooi mijn gaskachel (heb geen CV)

Fedde71 | 21-11-18 | 11:29

Heb ik ook, alleen één gaskachel in de kamer meer heb ik niet nodig met de opwarming van de aarde,toch?

Jee-dee | 21-11-18 | 11:53

Hoe gaat dat dan met Stadsverwarming in een huis met eeuwige erfpacht? Die gebruiken geen gas en die grond is ook geen volle eigendom. Voor die groene milieuvriendelijke 2e hands restwarmte betaal je overigens 300 euro per jaar te veel, volgens de Consumentenbond. En switchen van energieleverancier is verboten. Leve de vrije EU-markt!

Mammeloe | 21-11-18 | 11:29

Hebben ze in Spanje ook gedaan, om een gasleiding aan te leggen naar Valencia via Koninlijk Besluit. Wel geld gekregen, nee mag je dan niet zeggen. Na een week aardbevingen, gestopt met, de leiding ,ligt nu niks te doen, miljoenen naar de maan.

gato | 21-11-18 | 11:28

Ja, de groene transitie in Spanje is een groot succes.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:31

Ga die warmte pompen lekker installeren bij bedrijven. Wij huishoudens gebruiken minder als 10% van alle gas!!! Dus zelfs als de helft van Nederland aan de warmtepomp zit hebben we 5% gewonnen. Terwijl bij industrie echt pas CO2 en gas kan worden bespaard.

Hiesjes | 21-11-18 | 11:28

He, verpest het nou niet...

Bill le Koek | 21-11-18 | 11:34

Dit vind ik ook een goede oplossing.

gato | 21-11-18 | 12:02

Die bedrijven verhalen het op hun beurt weer bij.... u raadt het al, u zal en moet het gelag betalen.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:24

Ik zag bij het topic over ZP eerder vandaag een tegel over dat het Deugdzaam Nederland slechts te doen is om dingen van het volk af te pakken. Ook dit is daar weer een mooi voorbeeld van.

zwarte_weduwe | 21-11-18 | 11:28

Ik ben de 50 gepasseerd en woon alleen in mijn koophuis. Je denk toch niet dat ik 30000 euro ga investeren. Weet je hoe lang je moet stoken om die 30000 te bezuinigen? Dat rendement haal ik niet in de rest van mijn leven. Bovendien ben ik van mening dat gas gewoon een relatief schone bransdtof is. De heren in Den Haag mogen dan wel aandelen hebben in warmtepompen maar aan mij gaan ze niets verdienen.

Rest In Privacy | 21-11-18 | 11:28

Helemaal met U eens.

Dutch_Viscount | 21-11-18 | 13:06

Dubbel win voor de gemeenstes.
Hogere WOZ-belasting omdat je huis meer waard is geworden
Erfpacht die ze naar eigen inzicht kunnen verhogen als ze om geld verlegen zitten.

Osdorpertje | 21-11-18 | 11:27

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:57 |
Nee, dat is niet correct. De WOZ waarde wordt bepaald alsof de woning op eigen grond staat. Of de woning op erfpacht staat doet niet ter zake. Dus ze blijven harken.

osolemio | 21-11-18 | 13:15

osolemio, is dat zo? woningen hier in de stad brengen veel meer op wanneer ze op eigen grond staan iplv erfpacht, ik kan me voorstellen dat dit ook meeweegt in de WOZ waardebepaling.

BosrandDirk | 21-11-18 | 13:56

BosrandDirk | 21-11-18 | 13:56
Ja, dat is zo! De meeste mensen weten dat niet. Zie ook reactie van reaguurder Joris Beltsin.
--
Zeer verbaasd hierover. Je zou toch zeggen dat je niet wordt aangeslagen over iets wat je niet in eigendom hebt maar inmiddels heb ik inderdaad gezien dat niet het eigendom maar het genot de grondslag voor OZB belasting is.
Joris Beltsin | 21-11-18 | 13:32
--

osolemio | 21-11-18 | 18:38
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlanders zijn een gedwee volkje. Dat wisten de nazi's in 40-45 ook al.

De waanzin van de klimatofielen kent geen grenzen meer.

balustrade | 21-11-18 | 11:27

Nee hoor de rek is er bij mij uit.

Rest In Privacy | 21-11-18 | 11:29

Ik wou net zeggen, onteigening jongens. En dan pacht gaan heffen, weet-ik-veel wat nog meer kosten om de huiseigenaar weg te jagen en dan een mooi project te gaan ontwikkelen.
Wat worden we toch bestuurd door een bende criminelen...

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:26

Noemen ze dat helpen? Serieus? Wie daar in trapt verdient ook niet beter dan te worden leeggezogen door de gemeente met steeds hogere erfpacht. Wat een smerig land zijn we toch met een overheid die maar aan 1 ding denkt: zakken vullen te koste van domme burgers.

MW51 | 21-11-18 | 11:26

Alleen worden de mensen die daar intrappen met uw geld 'geholpen'

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:54

Zo’ n erfpachtconstructie is net zoiets als een aflossingsvrije hypotheek waarbij de renteaftrek in de vorm van canonbetalingen volledig is, anders dan bij de woninghypotheken.

Precies de belastingarbitrage waar de overheid de burgers voor wilde behoeden. Ook voor degenen die spaargeld hebben om een warmtepomp te kopen een methode om belastingaftrek te verkrijgen.

Los daarvan, warmtepompen zijn volstrekt ineffectief wanneer de woning al niet perfect geisoleerd is en er geen vloerverwarming is. De investering komt du gewoon gemiddeld hoger uit dan hier voorgesteld, en helemaal wanneer 7 miljoen huizen hiermee uitgevoerd moeten worden. Er zijn gewoonweg niet genoeg installateurs.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:26

De parallel met religie is onthutsend. Bange poeperts die sodom en gomorra afroepen over mensen die Het Woord in twijfel trekken. Met argumenten als 'je wilt toch niet dat de wereld vergaat?' en 'je wilt toch niet zeggen dat het niet de verkeerde kant opgaat' word ik verketterd. Oppassen voor die gasten ze zijn nietsontziend en irreëel en denken dat alles ondergeschikt is asn hun visie. Niets democratisch of inclusief aan als puntje bij paaltje komt. The new fascists will call themself climate etc.

Kladderadatsch | 21-11-18 | 11:25

En de Zondvloed is in de nieuwe Milieureligie 1 op 1 vervangen door de Zeespiegelstijging. De nieuwe Aflaat een Warmtepomp. God is een DJ en BN-ers zijn Apostelen. Stelletje hypocriete Zeloten.

Mammeloe | 21-11-18 | 11:36

En dan te bedenken dat het allemaal geen zak uitmaakt, dat 95% van alle co2 op aarde is opgelost in de oceanen en dat elke besparing door die voorraad nog geen druppel op de gloeiende plaat is. De werkelijke waarheid is dat men gewoon geen flauw benul heeft omdat er teveel factoren invloed hebben om zomaar te kunnen zeggen dat co2 de dader van de nog niet eens onomstotelijk bewezen opwarming is, er is slechts een redelijk vermoeden. En bij al die rapporten die stellig beweren van wel gewoon voor de grap eens kijken wie er nou het onderzoek heeft betaald en wat diens belang is.

Lucifer | 21-11-18 | 11:24

Ze willen af van voedsel voor planten en bomen, weg met de oerbossen.
Ik las laatst dat er een tekort was aan CO2, noodzakelijk voor in de kassen.

kleurdoosje | 21-11-18 | 11:56

Het is gewoon het nieuwste verdienmodel en tevens een machtsmiddel om burgers onder druk te houden.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 12:00

The SJW's van de regenboog nemen wraak op het burgerlijke fatsoenlijke smaldeel van de bevolking. Het is totale chaos in in hun perverteerde hoofdjes van de verwende verwarde en narcistjes en hun georganiseerde en zelfbevlekkende klupjes vieren hun succes op kosten van de nette burgers. Dat heb je ervan als je met kind net het badwater wegsmijt.

pigadaki | 21-11-18 | 11:23

Gelukkig mn hypotheek afgelost. Raad ik iedereen aan, trouwens. Zo snel als mogelijk aflossen die hap. Sta je iig. een stuk sterker.

Bovendien eco-maffia partijen wegstemmen.

VVD zal pijnlijke dood sterven als het heult met de nep-linkse vijanden van het Volk plus Edje!

echt_links | 21-11-18 | 11:22

Ja, wat de overheid verder nog allemaal gaat bedenken weet ik natuurlijk ook niet. Maar schuldenvrij door het leven gaan geeft een groot gevoel van gemoedsrust en vrijheid kan ik u vertellen. Rente op de bank is nul en van aandelen word ik nerveus. Heb van de overwaarde ooit een skitterend huis in een fijn zonnig land gekocht (dat nu dus ook hypotheekvrij is). Ik kan dus altijd het huis in NL (voor veel geld) verpatsen en dit in de eco modder wegzinkende kutlandje de rug toekeren.

Après mois le déluge!!

echt_links | 21-11-18 | 11:37

@goldfinger: op je eerste woning betaal je nu nog geen belasting. In de toekomst wordt wel de korting op het huurwaardeforfait stapsgewijs verminderd. Dus dan ga je langzaam maar zeker (wat) belasting betalen. Voor het huis in het buitenland geldt de wet ter voorkoming van dubbele belasting. Daar betaal je dus in NL niets voor.

echt_links | 21-11-18 | 11:44

Rutte heeft daarvoor de afbouw van Wet Hillen bedacht... Ergo betalen ga je toch. Er moet namelijk een boete op aflossen staan en een beloning op schulden maken.

RenHoek | 21-11-18 | 12:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier in 050 is vandaag het Feest der Democratie. We mogen stemmen voor de gemeenteraad van de nieuwe gemeente : samenvoeging van de Stad, Haren en Ten Boer.

Niemand wilde die samenvoeging, maar het is opgelegd van bovenaf. Het verzet van Haren is gebroken. In Haren staat een vrijwel nieuw gemeentehuis waarvan het democratische gedeelte straks ongebruikt blijft.

En als klap op de vuurpijl mag ik straks mijn stembiljet rechtstreeks in een Kliko deponeren.

De minachting voor de kiezer kent geen grenzen ( ha! ).

Eierbal-is-fijn | 21-11-18 | 11:22

Gecondoleerd.

Mammeloe | 21-11-18 | 11:24

Maar worden Harenezen en Ten Boerista nou ook Stadjers of blijven dat gewoon foute Ommelaanders? Los van het feit dat het een volgende stap naar grootschaligheid en anonimiteit is.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:59
-weggejorist en opgerot-
Vagevuurder | 21-11-18 | 11:21

Also also..

Loodje | 21-11-18 | 11:26

Nou er zal toch wel één zijn die deugt... ergens...

RenHoek | 21-11-18 | 12:26

'k heb wel een enorme hekel aan dat volk, maar zover durf ik toch niet te gaan, je weet nooit. LOL.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou toch wel enorm zuur zijn als je net je grond voor een habbekrats hebt verkocht aan je gemeente, vervolgens moedeloos je nieuwe warmtepomp dan maar aanzet en blijkt dat je huis op een enorm olie/gasveld staat.

Baron Clappique | 21-11-18 | 11:20

Nee, dat olie/gasveld kun je nooit claimen. Is altijd van de Staat.

Mammeloe | 21-11-18 | 11:23

Oh maak je geen zorgen, dat regelt de overheid wel. Ondanks al het roepen over milieu en warmtepompen en "we moeten van het gas af" heeft onze gemeente al toestemming gegeven om "een onderzoek te doen" naar schaliegasboringen/fracking voor het gasveld waar mijn oude huis op staat. Gebouwd door een griendwerker ergens in 1870 en "gefundeerd" op wilgenmatten. Staat dus feitelijk gewoon in de klei. Een paar schokjes en het hele kaartenhuis dondert in elkaar. Maar hey, gas moeten "we" niet willen maar als er wat te verdienen valt dan zeggen "ze" razendsnel ja.

Dutchbeaurouge | 21-11-18 | 11:33

OMG @Dutchbeaurouge,
Wat een nachtmerrie, verschrikkelijk. Sterkte hoor!

kleurdoosje | 21-11-18 | 11:50

En dat geld van de gemeente komt van? Jawel, de burger. Dus je betaalt toch alles zelf, met als bonus dat je grond niet meer van jou is. En daar gaan ze dan geld voor vragen.

TheBigKirth | 21-11-18 | 11:20

Kan wel de OZB flink omlaag.

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:19

Maar waarschijnlijk gaat dan het OZB tarief dan weer omhoog,
Allemaal niet makkelijk hoor.

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:19

Pritt vergat nog de afgepikte referenda en donoren. Verder is het tempo waarin deze idioterie ons door de strot wordt gedouwd beangstigend. Ze kunnen de 200 m2 lucht boven mijn huis kopen. Alle kilometers.

Mammeloe | 21-11-18 | 11:17

De eerste 10 zou ik toch nooit verkopen..

Nouwske | 21-11-18 | 11:20

Nog even en we krijgen naar goed chinees gebruik een sociaal rating system en dan is de EUSSR helemaal klaar.

Captain_Dipshit | 21-11-18 | 11:23

En iedereen zonder warmtepomp krijgt een woedende menigte voor de deur en een kenmerk opgespeld.

BozePaarseMan | 21-11-18 | 11:17

We wonen al in een staatsbordeel. Hoor toch dat gejammer van de madammen in Den Haag.

XHannibalX | 21-11-18 | 11:16

Klinkt niet echt als een bijster goed plan..
Ik denk ook niet dat de hypotheekverstrekker het er mee eens is dat een deel van het onderpand aan de gemeente verkocht wordt

Wijze uit het Oosten | 21-11-18 | 11:16

He het feodale stelsel komt weer terug. Van vrije "boer" wordt u horige. En wie wil een woning kopen met eeuwige dienstbaarheid aan de locale roofbaron (gemeente). Onfraye historty ende alslegt

Zatkniss | 21-11-18 | 11:15

Mooie metafoor, als het niet zo triest was zou ik erom glimlachen.

HD50 | 21-11-18 | 11:32

Ik denk dat ik de hooivorken maar vast klaar zet in de gang.

Hebbiehemookweer | 21-11-18 | 11:14

Belachelijk.

Leyrann | 21-11-18 | 11:13

Truc afgekeken van PSV.

E-Burke | 21-11-18 | 11:13

Het is wachten op het moment dat we onze pensioenen af moeten gaan geven om het klimaat te redden. Daar zit de eco-maffia op te azen.

polletjepiekhaar | 21-11-18 | 11:12

De pensioenen zijn reeds geclaimd door de EU

Henk657 | 21-11-18 | 11:14

Ik heb krom gelegen voor mijn huis, en nog steeds.
Ik wens ze veel succes met het afpakken van mijn grond :)

Nouwske | 21-11-18 | 11:11

En wie gaat deze gulheid van onze gemeente betalen?
Hint: de gemeente zijn wij zelf, dus wie ?

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:10

Sigaar uit eigen doos.

BosrandDirk | 21-11-18 | 11:10

Gelukkig gaat de bank dit niet pikken, die gaan een beetje hun onderpand weggeven. Het wordt wel steeds duidelijker dat de klimaatagenda een handige manier is om het socialisme in te voeren.

HD50 | 21-11-18 | 11:10

De grond onder je huis verkopen zal niet zo'n probleem zijn voor de bank, onder voorwaarde dat je de opbrengst gebruikt om de hypotheek af te lossen.

witwas | 21-11-18 | 11:24

Het internationaal socialisme, dan toch..

echt_links | 21-11-18 | 11:25

@ witwas, de grond met daarop de planologische bestemming woningbouw is het enige waardevaste van je hele woning. Die verouderde stapel stenen van 10/20/30/40/50 of hoeveel jaar oud is niet veel waard.

HD50 | 21-11-18 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is met geen pen te beschrijven..... Een concept (warmtepomp) wat nog in de kinderschoenen staat, wordt doodleuk als de nieuwe norm gepresenteerd. Al het gangbare is daarmee "achterhaald" en wordt bestraft. En om die nieuwe norm te financieren (lees: aan bestraffing te ontkomen) word je min of meer gedwongen huis en haard te verkopen. Het is voorbij crimineel.

kotelet | 21-11-18 | 11:10

Lobbyisten

kleurdoosje | 21-11-18 | 11:43

Je moet wel enorm veel last hebben van een te hoge CO2 uitstoot en een onbedwingbare drang tot het redden van de aarde om je eigen bezit in staatshanden over te dragen in ruil voor een inefficiënt derderangs kutsysteem van 30 ruggen. En dit alles in de wetenschap dat je een nog een prima HR keteltje aan de wand hebt hangen met een rendement van tegen de 95%. Als de zelfbenoemde planeetredders met een overduidelijke dubbele agenda op zoek zijn naar draagvlak onder de bevolking dan zou ik willen voorstellen nog heel even door te zoeken.

Texacoballletje | 21-11-18 | 11:10

Draagvlak? Kontzakken zoeken ze. Links lullen en rechts vullen met heilige groene saus a.u.b.

Kladderadatsch | 21-11-18 | 11:28

Woah woah woah... Wie heeft dit verzonnen?

Het wordt chaos wanneer bijvoorbeeld zo'n warmtepomp verplicht wordt gesteld. Niemand kan het betalen, dus niemand gaat het doen. En (een deel van) je grond onder je eigen huis verkopen? Ben verdomme geen voetbalclub. Weet wat voor ellende dat veroorzaakt. Wie daarmee akkoord gaat, verdient niet eens een eigen huis.

Heau even | 21-11-18 | 11:10

"Daarom wil een aantal gemeenten de verduurzaming van hun particuliere woningvoorraad versnellen door de financiering van die verbouwingen zelf te regelen. Een van de besproken varianten is de al eerder genoemde tijdelijke erfpacht. Daarvoor is volgens de initiatiefnemers geen tijdrovende wetswijziging nodig. Ook hoeven de gemeenten zich dan niet om eventuele bezwaren van de AFM te bekommeren. De AFM moet consumenten beschermen tegen onzorgvuldige kredietverlening, maar erfpacht is geen krediet. De AFM bevestigt desgevraagd dat erfpacht niet onder haar bevoegdheden valt."

en

"De huiseigenaar kan de kavel waarschijnlijk niet zonder toestemming aan de gemeente verkopen. De Nederlandse Vereniging van Banken heeft veel bedenkingen en beschouwt de erfpachtvariant als een ‘uiterst complex paardenmiddel’."

De zweep moet erover geloof ik.

Dutchbeaurouge | 21-11-18 | 11:09

Kan iemand mij uitleggen waarom investeren in een warmtepomp zinvol is als de temperatuur alsmaar blijft stijgen ? Of kan je hiermee je huis ook koelen , of smeltend gletsjerwater uit je kelder mee wegpompen? Ik zou dat ook wel eens aan Jesse willen vragen.

Baron Clappique | 21-11-18 | 11:09

Je kunt je huis er inderdaad mee koelen, Een warmtepomp is niets anders dan een flink formaat airco. Ooit schudden wij, energiebewuste Europeanen ons hoofd om al die energieslurpende aircosystemen wat die gekke amerikanen in elk gebouw meenden te moeten installeren. Nu dwingen we onszelf om uitsluitend diezelfde stroomslurpers te gaan gebruiken om onze woningen te verwarmen. Het kan verkeren blijkbaar.

HD50 | 21-11-18 | 11:17

Gewoon een antargaz gastank in de tuin aan laten leggen tzt...

de dorstige | 21-11-18 | 11:09

Das ist natürlich bereits verboten oder wird kurzfristig verboten.

Baron Clappique | 21-11-18 | 11:11

In Amsterdam willen ze heel graag van de erfpacht af, is dus een goed moment om het gewoon landelijk in te voeren.
Geloof er niets van dat het alleen om verkoop gaat, zal eerder 'verkopen' aan de gemeente en dan voor veel centjes terughuren zijn.

001_Mills | 21-11-18 | 11:09

Tuurlijk. Eerst gratis, totdat de massa is overgestapt. En dan bij de eerste de beste gemeentelijke tegenvaller een paar cent per m2 om het vervolgens elk jaar zonder aanleiding verder te verhogen.

WammesWonder | 21-11-18 | 11:23

Er is een reden voor dat ze er vanaf willen, want het westen, zo leerde ik gisteren, zinkt veel sneller dan het oosten. Ergo, hoge herstelkosten of natte voeten. En die kosten komen natuurlijk voor de eigenaar van de grond, en dat wil de gemeente natuurlijk niet, die voelen al nattigheid.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:57

In mijn woning is geen ruimte voor een waterpomp, behalve op het dak.
Ik vraag me werkelijk af hoe ik dit voor elkaar moet gaan krijgen.
Ik vind het prima om dit te doen maar dan wel volledig op kosten van de overheid waarbij dezelfde overheid eeuwigdurende de onderhoud / service kosten gaat betalen van deze warmtepomp.

Maar iets zegt mij dat dit wel niet zal gaan gebeuren en het fijn op de burgers gaat worden verhaald.
Uiteraard eerst gesubsidieerd, om enkele jaren later alsnog zelf te betalen middels een extra of verhoogde energie heffing.

Maya de Blij | 21-11-18 | 11:08

Ik woon in een rietgedekt boerderijtje uit 1870, rijksmonumentale status. Isolatie nul, stoken doen we op de houtkachel en de thermostaat met HR ketel houd het huis op 15 graden in de winter. Dus thuis komen in de winter is eerst een extra trui aan, de kachel opstoken en dan na een uurtje word het warm. Het huis isoleren voor een warmtepomp is niet alleen praktisch onmogelijk, het mág niet eens hier. Ivm monumentenstatus. Zonnepanelen idem. Kan ook niet op rieten kap sowieso. Kortom; als alles loopt zoals men het wil dan kan ik ofwel me helemaal te pletter gaan betalen voor energie, ofwel het huis is waardeloos, onverkoopbaar en de sloophamer kan door het monumentale gebouwtje. Vooruitgang mensen, het mag wat kosten.

Dutchbeaurouge | 21-11-18 | 11:16

Klinkt als een prachtig Hans en Grietje woning, Beaurouge!
Maar ik begrijp je probleem, totale waanzin dit.

Maya de Blij | 21-11-18 | 11:33

@Dutchbeaurouge | 21-11-18 | 11:16: Dat klinkt als en mooi projectje om door een vriendje van het CDA te laten ontwikkelen. Huisje plat en er een appartementencomplex in de vrije sector neerpleuren. Gaat geld opleveren, jongens.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:55

Oh en je haalt straks dus met je warmtepomp de warmte uit gemeentegrond...
Daar komen die extra heffingen!

Kamikazepiloot | 21-11-18 | 11:08

Leg die pomp dan gewoon onder de straat. Maak er een publiek warmtesysteem van. Vast goedkoper ook, als je de hele straat in 1 keer kunt doen.

WammesWonder | 21-11-18 | 11:20

Dat heet stadsverwarming en is teveel oostblok/Leidscherein. Dan krijgen mensen het idee dat er wat aan de hand is.
Nee. Dit is veel beter om iedereen individueel te benadelen ipv collectief.

Dezenaamhier | 21-11-18 | 11:57

DAN DOE JE HET TOCH NIET?!
Het idee van de transitie is dat je zo'n warmtepompie koopt als je ceevee er mee op houdt. En ja, dat is een stuk duurder dan een cv ketel. Maar voegt ook waarde toe aan je huis. Daar kan je dus prima gespaard vermogen voor inzetten. (en je verdient het nog terug ook!)
En anders koop je toch gewoon weer een cv ketel. Verbrand je je geld gewoon lekker. Ieder z'n ding toch?
Of komen we nu op voor het volk dat wel een eigen huis wil kopen maar zich niet realiseert dat zo'n object verwarmen ook geld kost. En per se een zo groot mogelijke hut wil en dus geen cent meer over heeft voor investeringen. En die dan ook nog eens niet snappen wat erfpacht is en hoe dom het is om daar van afhankelijk te zijn?

two ball cane | 21-11-18 | 11:07

Het gaat er juist om dat je in de toekomst wellicht geen cv-ketel meer màg kopen/installeren.
Je gelul slaat dus wederom nergens op.

Baski | 21-11-18 | 11:43

Ik maak er een sport van de cv zo lang mogelijk uit te laten. Warmtepomp, my ass. Als het echt zover komt is er wel weer een nieuwe ontwikkeling of verzinnen handige jongens op youtube wel een soort van doe-het-zelf McGyverachtig iets om je warm te houden. Ga niet de afhankelijkheid van het gas inruilen voor iets wat mij nog afhankelijker maakt van die boevenbende in DH.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:52

Als het gas niet meer geleverd wordt, ga ik gewoon over op butaangas, in flessen van 20 ltr, die roverheid kan voor mij aan het gas. Maar zelf peins ik daar niet over.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 14:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Chinese toestanden. Daar "koop" je de grond onder je huis voor 20 of 70 jaar. Wat er daarna gebeurt is een verrassing.

WammesWonder | 21-11-18 | 11:07

Tja, een onteigeningsprocedure gaat nu eenmaal veel sneller als de ondergrond al van de (lokale) overheid is en er *oeps* op onverklaarbare wijze tgv brand geen woning meer staat. Anarchisme gaat nog eens groot worden.

Litsehimmel | 21-11-18 | 11:06

Of de bestemming van het perceel wordt op onverklaarbare wijze veranderd in , zeg het maar, een klimaatneutraal bosje, een warmtepompcentrale, een flitsappartement/neukhut voor overspelige partijleiders/fractievoorzitters, enfin, noem maar op.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:46

Communisme gaat nog erg groot worden deze eeuw. Krijgt Mark_D vast een stijfje van.

Langshetrandje | 21-11-18 | 11:06

Wie zal het zeggen. Hijzelf vooralsnog niet; Mark_D_ schittert door onregelmatige afwezigheid al een tijd
-of k moet hem gemist hebben.

chicago river | 21-11-18 | 12:58

Pritt is uitgeslapen vandaag.

propper1000 | 21-11-18 | 11:06

Stapje voor stapje richting de socialistische heilstaat waarbij naar goed CCCP gebruik de bevolking alleen maar moet werken en helemaal niks meer mag bezitten...

ze zijn echt helemaal compleet gestoord geworden, fuck die warmte pompen.

Captain_Dipshit | 21-11-18 | 11:06

Hoe kan dit nu? Nederland stemt ogenschijnlijk steeds rechtser en ondertussen wordt het beleid steeds linkser?? WTF is er hier aan de hand???

Langshetrandje | 21-11-18 | 11:07

omdat de VVD, wat bij uitstek de partij was van de kleine zelfstandige, haar ziel heeft verkocht aan het groot kapitaal (de unilevers van deze wereld) en die zien de hele klimaat hysterie en vluchtelingen to stroom als een verdien model.. De VVD zegt rechts te zijn maar dat zijn ze al lang niet meer... en alles wat rechts van de VVD is wordt voor het gemak maar weg gezet als Extreem rechts...

Met z'n allen op weg naar de EUSSR en als je het er niet mee eens bent staat er binnenkort een oekrainSSe sonderkommando's voor de deur om je op te halen voor een bijspijker cursus

Captain_Dipshit | 21-11-18 | 11:33

@LangsHerRandje: u moet volledig, maar dan ook volledig afhankelijk worden van de nukken en grillen van de boven ons gestelden, hetzij politici ( en hun papieren stoottroepen, de ambtenarij ) en de multinationals. Mensen die krom liggen om hun levensstijl vast te kunnen houden zijn niet lastig, hebben daar geen tijd voor. U weet toch hoe de hazen lopen, inmiddels?

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:44

Nee, gewoon nee.
Welke hersenloos figuur heeft dit verzonnen dan?
Wat als je je huis weer wil verkopen? Denk je dat iemand dat nog wil kopen?

Kamikazepiloot | 21-11-18 | 11:05

Hersenloos figuur!!!
Heeft u wel eens gehoord van ambtenaren?

watmagjenogwel | 21-11-18 | 13:57

Overigens het woord "burger" is uitgevonden door diezelfde ambtenaar, i.t.t. hunzelf.

watmagjenogwel | 21-11-18 | 13:58

Haha alsof dit ooit gaat werken. Het is maar 100m2, maar ik hecht wel aan mijn 100m2 grond.

hetgeleteken | 21-11-18 | 11:05

LOL dat gaat natuurlijk niet anno 2018, maar het geeft wel aan hoe onrealistisch hysterisch men is geworden. Daarbij zou het wel een bizar groot risico zijn om de grond ónder je huis te verkopen aan een zo vreselijk onbetrouwbare partner als de Nederlandse overheid. Ik zie de blauwe enveloppen, tegen alle gedane beloften in, na een paar jaar al duimendik in de brievenbus verschijnen. Geestig om te zien hoe gestoord men begint te worden. Soms denk ik echt dat men collectief aan het degenereren is; het lijkt wel een soort omgekeerde evolutie waarbij mensen alsmaar dommer en vooral emotioneler worden.

Dutchbeaurouge | 21-11-18 | 11:05

Is al een tijdje gaande hoor, die verachtelijking van de maatschappij.

Boogschuttertje | 21-11-18 | 11:07

Ter aanvulling: Erfpacht is ooit in Amsterdam in het leven geroepen om mensen met een laag inkomen in de gelegenheid te stellen toch een huis te kopen. De grond werd dan goedkoop gehuurd van de gemeente zodat dat niet ook gekocht hoefde te worden.
Vraag maar aan de mensen die erfpacht hebben hoe betrouwbaar die overheid is gebleken.

TheEgg | 21-11-18 | 11:59

Alsof die 18 miljoen mensen de planeet gaan redden. Legio steden met meer inwoners. Probeer in Afrika de negels het neuken af te leren, scheelt straks een miljard mensen, dat schiet tenminste op.

glaaf | 21-11-18 | 11:05

Weet niet of het bewust is, maar ik vind "negels" een mooi woord!

Dick Luyenlomp | 21-11-18 | 11:07

Wat is een Negel? Een Neger die zich houdt aan de Regel?

Frietje_Oorlog | 21-11-18 | 11:40

gRaaf heeft wat moeite met de R. Wel sterk trouwens, negels en hij heeft een punt.

Graaisnaaiert | 21-11-18 | 11:41

Dus dat kavel wat je voor €200.000 gekocht hebt willen ze dan terugkopen voor een warmtepomp van 30 mille? Krijgen die ambtenaren een deel van het salaris uitbetaald in pillen? Of is er iets anders waardoor ze compleet bezijden de werkelijkheid leven?

Enter Yeti | 21-11-18 | 11:04

Gratis lidmaatschap voor het leven van de Duyvendakbrigade.

Langshetrandje | 21-11-18 | 11:09

Haha dit gaan de hypotheekverstrekkers echt accepteren.

Maar uit welk ei komen die ambtenaren.

Kaas de Vies | 21-11-18 | 11:02

Hypotheekverstrekkers doen dat wel degelijk, erfpacht is de grond waar Amsterdam op is gebouwd.

Kleine anecdote uit de oude doos: wethouder Joop den Uyl wilde Buitenveldert ontwikkelen en liet alle grond in erfpacht uitgeven. Behalve een klein hoekje dan, waar hij zelf in volle eigendom een bungalow liet bouwen. Zo rollen de socialisten.

Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:14

Niet iedereen heeft een hypotheek.
Flink gespaard enzo.

BosrandDirk | 21-11-18 | 12:16

@Glasgow Argus | 21-11-18 | 11:14 |
Dit gebeurt NA het vestigen van een hypotheek niet ervoor.
@BosrandDirk | 21-11-18 | 12:16
Flink gespaard, geen hypotheek, maar wel financiering via de gemeente nodig. Logisch.

Kaas de Vies | 21-11-18 | 16:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo rollen de klimaatwaanzinnigen...
Maar het is voor uw bestwil. Echt waar!

Desmoulins | 21-11-18 | 11:02

Alles om die 0,00000007 graden opwarming te voorkomen natuurlijk. Kost miljarden, maar dan heb je ook niks.

vokjoe | 21-11-18 | 11:17

En 5 miljoen voor het behoud vsnbedn ziekenhuis in Lelystad ( ruim 180.000 omwonenden) kan er bij de overheid niet af.

Leffe Blonde | 21-11-18 | 15:27

Logisch toch? De communisten in Den Haag geven graag alles weg aan kansloze nieuwkomers en de hordes kansloze uitvreters die hier reeds zijn in ruil voor stemmen. Wie gaat dat feestje betalen? Dat zijn de werkenden en de houders van bezittingen. Halen doe je namelijk bij de mensen waar wat te halen valt.

Solar666 | 21-11-18 | 11:02

je kan ook gewoon kippenmest en afval verbranden.

Lt-Kol Kilgore | 21-11-18 | 11:02

Propaan. Sommige CV-ketels zijn al geschikt.
Ja, duur, maar goedkoper dan je grond terugpachten

kapotte_stofzuiger | 21-11-18 | 11:44

Of diesel dat is in België populair en ondanks de torenhoge accijns is dat als je niet al te veel verbruikt dat wel te doen als het vastrecht op aardgas niet meer hoeft te betalen. Denk alleen niet dat de buren blij worden maar kippenmest, afval en pellets zijn ook treurnis in de wijk.

voldemort | 21-11-18 | 17:28

Nou een edit functie zou niet gek zijn....

voldemort | 21-11-18 | 17:29

Compleet gestoord.

Poppo van Ulvinga | 21-11-18 | 11:01

Uhh wat heb je nog aan een warmtepomp als je geen grond meer hebt om een huis op te zetten.

tweetybird | 21-11-18 | 11:01

O het gaat dus om extra geld in de kas. U betaald zelf de warmtepomp en heel veel extra meer.

tweetybird | 21-11-18 | 11:13

Grond in ruil voor een lousy warmtepomp, en vervolgens de erfpacht skyhigh gooien. Nooit, never doen dit.

Harry Turtle | 21-11-18 | 14:55

Ik hoorde van een warmtepomp eigenaar dat de elektrische bijverwarming bij kwam bij een licht nachtvorstje, daar gaat je COP. (rendement)

voldemort | 21-11-18 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

oneconomische kolder,
cui bono??

Hemmenaar7 | 21-11-18 | 11:01

In ieder geval niet de huiseigenaar.

Litsehimmel | 21-11-18 | 11:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken