achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

HOERA Elon Musk heeft 500 miljard

Dat doen we hem (waarschijnlijk) nooit na

Reminder aan hoe het ongeveer begon. Elon Musk in 1999, toen hij als 27-jarige eikel een McLaren F1 op de kop tikte, een maand nadat Musks internetbedrijf Zip2 voor $ 307 miljoen werd overgenomen door computerboer Compaq. Een paar jaar later richtte hij X.com op (gefuseerd tot PayPal, verkocht aan eBay), startte hij SpaceX, stapte hij in bij Tesla, investeerde hij in SolarCity (nu Tesla Energy), stond hij mede aan de basis van OpenAI, begon hij Neuralink en The Boring Company, schoot hij met Starlink een shitload satellieten de ruimte in, kocht hij Twitter, doopte dat om tot X, ging hij met xAI concurreren met zijn oude liefde OpenAI en ondertussen is hij druk met cryptomuntjes, met het spelen van Path of Exile en Diablo, infiltreerde hij in de Amerikaanse overheid, heeft hij tig kinderen met rare namen bij tig vrouwen, zit-ie met regelmaat aan de drugs en doet hij nog een heleboel andere dingen die we vergeten zijn. En nu is hij de eerste ooit met VIJFHONDERD MILJARD dollar. 500.000.000.000. Daar moet op gedronken worden hi ha ho.

Bent u ook rijk en zoekt u nog een goed doel?

Bedrag:

Gaza Flotilla nog onderweg, 26 boten varen ondanks waarschuwingen door op 80 kilometer van de kust

Zie de live locatie op de kaart hier.

Livestream

Een aanzienlijk deel van de boten die gisteren op Gaza afkoersten is inmiddels tegengehouden, de bemanning gearresteerd. Ook Greta Thunberg en zeven van onze landgenoten op boot Mohammed Bhar zijn aangehouden, hun schepen tegengehouden. Op het moment van schrijven varen er nog 26 boten door richting Gaza; dat betekent dat er inmiddels 21 door de Israëlische marine zijn onderschept. Flotilla-vaarders worden naar eigen zeggen helemaal de moeder geïntimideerd door 'sterke zaklampen' en waterkanonnen. Europarlementariër Rima Hassan en haar collega's gooiden zodra ze onderschept werden hun telefoons overboord. Hieronder updates. 
Update 07:55 - Ondertussen veel demonstraties gisteravond in steden binnen en buiten Europa van mensen die de Flotilla steunen
Update 08:01 - Bemanning van onderschepte boot "Safe and in good health" onderweg naar Israël, vanuit waar ze zullen worden uitgezet naar Europa. Greta Thunberg oogt wat nukkig, maar zit er verder vredig bij. 
Update 08:05 - Het aantal Flotilla-vaarders bedraagt zo'n 500; aan het onderscheppen, vastzetten en uitzetten werken circa 600 Israëlische agenten. 
Update 08:19 - Sommige boten verloren hun signaal en zijn dus niet meer scherp te traceren op afstand. Een van hen zou zojuist zijn opgedoken op minder dan 15 kilometer van de Gazaanse kust. Dat is: dichtbij.
Update 09:25 - Er naderen meer onderscheppingen. Onduidelijk is ondertussen of de in de laatste update genoemde boot een van de onderschepte schepen is en via een ietwat merkwaardige route alsnog naar de haven van Ashdod wordt gebracht. Daar lijkt het weliswaar niet op, maar ondenkbaar is het ook niet. Bewuste boot heet overigens Mikeno. Weet u dat ook weer. 
Update 10:11 - Marine zou aan boord van 40 van de 47 schepen zijn gegaan. Minstens vier Flotilla-boten hebben panne; heeft volgens de marine niet te maken met ingrijpen door de marine.
Update 12:09 - Israël ontkent dat Mikeno zo dicht bij de kust is gekomen. Zou berusten op foutieve tracking-informatie, verspreid door Flotilla-vaarders.
Update 12:43 - BuZa Israël: einde oefening, geen van de boten heeft zijn doel bereikt. "One last vessel of this provocation remains at a distance. If it approaches, its attempt to enter an active combat zone and breach the blockade will also be prevented."
Update 12:57 - Livebeelden van de vloot die de haven van Ashdod wordt binnengeleid hierrr.

GSTV. Gezellig borrelen met manosphere-moslims in het Stamcafé

nul-punt-nulletje graag

Ja de politiek moet ook een beetje normeren hè, en wie zijn wij om ze die kans te ontzeggen. Dus als er dan in First Dates een jongen zonder seksleven opduikt die naarstig op zoek is naar een seksleven maar dat niet krijgt omdat hij een onbeschofte hork met een dokterstitel in de Tatologie is en daarna de semi-geëmancipeerde mannen van RTL Tonight hem in de uitzending hebben en hij vervolgens nog ex-kaffir blijkt te zijn ook nou ja dan is de tijd gekomen dat Kamerleden zich moeten uitspreken. Altijd leuk als alle dingen die vervelend zijn aan het conservatisme samenkomen in één knul en die knul nog Davey heet ook.

LEGENDARISCHE VIDEO. Man legt 25 minuten lang uit waarom John Heitinga weg moet

OUT

"Ik heb natuurlijk al die wedstrijden van Marseille zitten kijken dit seizoen. En daar kon je één advies uit destilleren: wat moet je niet doen tegen dit team? Ze gaan je lokken, en je moet NIET HAPPEN. (...) En dan zie ik een trainer, voor de wedstrijd voor een camera staan, die daar gaat vertellen dat hij met lef gaat spelen en hoog druk gaat zeggen. Zeg maar het enige wat je niet moet doen."

Maar Heitinga deed het toch. Dat: kan niet. Bij VI gaan ze niet zomaar zeggen dat John Heitinga weg moet (zie: het kwartiertje van 25m-40m), maar hij moet natuurlijk wel weg.

"IS DIT EEN GRAP? WAAR GAAT DIT OVER? DIT HEEFT TOCH NIKS MEER TE MAKEN MET PROFESSIONEEL VOETBAL?"

LIVE. Champions League! Bayer Leverkusen - PSV

Vooruit nu Rood-Witten

Ja heel gek dit had dus de wedstrijd moeten zijn waarin Peter Bosz het zou opnemen tegen Erik ten Hag en dan hadden wij allemaal met van trots glimmende Nederlandse toetjes voor de tv gezeten terwijl we boerenkool met worst naar het recept van onze moeder vraten maar het mocht niet zo zijn want Erik ten Hag werd na twee speelronden alweer ontslagen. Dat kan natuurlijk hè, gewoon ingrijpen zodra het door begint te dringen dat de trainercoach niet de juiste man op de juiste plaats is dan wel niet er geen reet van kan. Neem zo'n John Heitinga, die speelt voetbal waar je spontaan van de aan de pammetjes wil, acute, aanhoudende tactiekdiaree. Er zijn Ajaxtrainers voor minder gevierendeeld onthoofd verhangen ontslagen. Afijn die zou je dus, bij wijze van spreken, nú kunnen ontslaan, en dan vanavond nog Erik ten Hag, die dus vrij is, ophalen in Haaksbergen of waar die gozer ook wonen mag. Dan zou je dus wél goed voetbal gaan spelen, en wie weet nog resultaat behalen ook. Ho wacht, we dwalen af, dit topic ging over PSV, excuus, hup Eindhoven, speel ze helemaal scheel die moffen, geen genade, meedogenloos. Boeruh!
Update 4' Hoppa, 0-1 Perisic
Update 6' Ho, die stond buitenspel, VAR grijpt in, nog steeds 0-0
Update 65' 1-0 Bayer Leverkusen, Christian Kofane maakt 'm
Update 72' 1-1 SAIBARI LEKKER MAN
Update Einde wedstrijd, 1-1, dikke prima

Gaza Flotilla van 47 boten weigert te stoppen, "wordt onderschept door Israëlische marine"

Zie de live locatie op de kaart hier.

Livestream

Eerst even over die escort door twee Italiaanse en een Spaans fregat. Dat is namelijk geen oorlogsescort, de Italianen hebben aangegeven de escortmissie te stoppen op 278 kilometer vanaf de Gazaanse kust, en het valt zeer te verwachten dat het Spaanse fregat daar ook rechtsomkeert maakt. Dan blijven er over: 47 civiele boten met in totaal zo'n 500 Greta's aan boord op ramkoers met de Joodse Zwaardvloot en 600 politieagenten op dek om de activisten te arresteren en deporteren. 

De Gazavloot ligt uiteraard ook op intersectionele ramkoers met zichzelf, want Tunesische mede-coördinator Khaled Boujemaa trok zich terug nadat hij er tot zijn afgrijzen achterkwam dat er 'homoseksuelen aan boord zijn'. Er zijn grenzen!

Net als vorige keer is het natuurlijk bovenal een publiciteitsstunt onder de vlag van een humanitaire missie, waarbij Israël net als vorige keer gewoon één ding moet blijven doen: deze vloot behandelen als civiele agitators die Israëlische wateren illegaal betreden, en dus vooral geen grof geweld gebruiken bij het handhaven van het zeerecht. Al betrof het vorige keer maar 1 boot, en ditmaal 47 keer zoveel, dus het wordt een hele operatie. Veel meer beeld na de breek.

Update 19:53 - Greta zegt in nieuwe video dat de onderschepping is begonnen.
Update 20:21 - Ze hebben in ieder geval een tamelijk grote waffel nog, de Flotilla-vaarders.
Update 20:27 - Het lachen, vergaan: nu worden ze gekidnapt, zeggen ze. Nederlandse Roos doet ook de groetjes.
Update 20:38 - Israël waarschuwt: rechtsomkeert, of we onderscheppen jullie. Voor de vorm, want de Flotilla-familie vaart natuurlijk gewoon door. Boten worden dus zo naar de haven van Ashdod gebracht, is althans de bedoeling. Hulppakketten kunnen vervolgens Gaza in via de daartoe gebruikelijke kanalen. 
Update 21:00 - Italiaanse en Spaanse fregatten maken zoals verwacht rechtsomkeert
Update 21:10 - De hele zooi moet dus naar de haven van Ashdod. Ondertussen worden er vanuit Gaza raketten afgevoerd op... Ashdod
Update 21:24 - Klaagzang over de veiligheid van Flotilla-vaarders, door Flotilla-vaarders. Terwijl: normaal gesproken zit het met die veiligheid wel snor
Update 21:40 - Welja: in hongerstaking tegen honger
Update 22:12 - Nou ja, beelden van de IDF die een schip betreedt, met gevoel voor drama gedeeld door een Flotilla-vaarder. Ondertussen zijn eerder uit meerdere schepen noodhulppaketten in zee gemieterd, in de hoop dat ze op eigen kracht richting Gaza dobberen. Erg zinvol is het allemaal niet. 
Update 22:26 - Turkije beschuldigt Israël van terrorisme want schepen onderschept. Het is, met alle respect, het vriendelijkste terrorisme dat wij ooit zagen. 
Update 22:28 - KEY RACE ALERT - Greta Thunberg gearresteerd
Update 22:34 - "Greta and her companions are safe and in good health"

Greta zojuist: "we worden onderschept"

YES. Inflatie weer in de lift, stijgt naar 3,3%

Terug van nooit weggeweest

Daar zitten we dan

Hoera: we hebben weer inflatie! Kennen we nog van het verleden, het heden en de toekomst. Toch voelt de tegenslag elke keer weer een beetje anders, iets specialer zogezegd, zeker bij: STIJGING. En uiteraard is zoals te doen gebruikelijk de gewone man, de kleine maar fatsoenlijke burger de dupe van dit inflatiefeest. Het lijkt vooral de schuld van brandstofprijzen, maar waar de stijging precies vandaan komt horen we pas op 7 oktober, als de definitieve CBS-cijfertjes bekend worden gemaakt. Tot die tijd better safe than sorry mensen.

Ferrari: niet meer te betalen Peter!
Louis Vuitton tas: wacht maar ff een maandje Carla!
Reisje naar Dubai: neem extra coupons mee Mo!
Derde huis in Zandvoort: wacht op betere tijden Chris!
Spa-dagje voor Armani de Chihuahua: NEE ook honden voelen inflatie Laqueesha "Baby" Rose!
Etentje bij Ciel Blue: volgende week is de chef er pas weer Rik!
Goudstaven vervoeren naar de opslag: benzine is juist mogelijk aanstichter Klaas!
Die ene diamanten armband van tienduizend euro die je op het oog had voor je vrouw: gewoon doen Piet, behoudt zijn waarde!
Ribeye in plaats van kogelbiefstuk: lekker maar dan niet in een keer al je boter erin plempen Tom!

'Drie Hamasleden gearresteerd in Berlijn, planden aanslagen op Joodse en Israëlische doelwitten'

Eerst Oktoberfest nu dit

Nee maar. Drie vermeende leden van onafhankelijkheidsbeweging Hamas die in Duitsland verkeren, bleken ook leden van terreurbeweging Hamas. Heel verwarrend, als die mensen ineens een dubbele pet op hebben. Het gaat om een 36-jarige Duitser van Libanese komaf, een 43-jarige man uit Libanon en een 44-jarige Duitser van Syrische komaf. Gedrieën verzamelden zij wapens en munitie voor een aanslag op, nu ja, Joden. Tijdens de arrestatie werd onder andere een AK47 in beslag genomen. Hoe diep geworteld Hamas in de Duitse samenleving is blijft vooralsnog onduidelijk; de politie aldaar deed vandaag in ieder geval ook huiszoekingen in Leipzig en Oberhausen.
Update 21:40 - Hamas ontkent alles

Universitair docent ontmantelt verhaal van Kieskompas en Trouw over rechtse partijen die steeds rechtser en radicaler zouden worden

Rechts werd juist linkser! O nee dat ook niet

Weet wat u kiest (qua stemhulp)

Afgelopen maandag heb in Trouw gestaan waar we allemaal al zo verdomde lang bang voor zijn deze verkiezingen: rechtse partijen worden steeds radicaler en rechtser want dat heeft de analyse van het Kieskompas uitgewezen. En dan is het waar. Nou, niet volgens scherpe geest en Universitair docent Nederlandse politiek te Leiden Simon Otjes. Die ontmantelt het Kieskompas op sublieme wijze van Noord tot Zuid en van Links tot Rechts. Dat doet hij zo treffend dat we er zelf niet eens meer zoveel woorden aan vuil hoeven maken. De vloer is van Simon Otjes.

Veelslopend voorbeeld: "Tenslotte presenteert het Kieskompas in de Trouw trots een vergelijking door de tijd en suggereert dat rechtse partijen naar rechts zouden zijn opgeschoven. Het probleem is echter dat die conclusie op basis van hun modellen niet te rechtvaardigen is. Om ontwikkelingen door de tijd te kunnen volgen, moet je dezelfde stellingen gebruiken en voor zover duidelijk uit de documentatie is dit niet gedaan. Stel dat we in 2021 conservatisme meten met twee vragen: “Het moet makkelijker worden om je geslacht in je geboorteakte te veranderen” en “Nederland moet stoppen met het leveren van wapens aan Israël”. Op basis daarvan scoort een partij als de CU conservatief. Wanneer we in 2025 vervolgens heel andere stellingen nemen – zoals “Het moet strafbaar worden om zonder verblijfsvergunning in Nederland te zijn” en “De landelijke overheid mag gemeenten verplichten meer asielzoekers op te vangen, zodat de opvang eerlijk over Nederland wordt verdeeld” – dan komt diezelfde partij ineens progressief uit de bus. Dat lijkt op een verschuiving, maar in werkelijkheid komt het door de keuze voor andere indicatoren."

DUS: goed verhaal van Otjes. slecht verhaal van Trouw, misschien wel de beste krant van Nederland - als je alle andere kranten even niet meerekent. Bovendien wordt de Libertaire Partij niet eens meegenomen in het Kieskompas, en wat is een kompas dat de weg voorwaarts niet kan aangeven nou helemaal waard?

Wilders op 17 oktober aan tafel met man die hem verwijt aan te zetten tot moord

Dat wordt: gezellig

Toen het nog leuk was en Nederland nog onschuldig

Borrelpraat is altijd leuk natuurlijk maar borrelpraat is helemaal een knotsgek feest in het GeenStijl StamCafé bij original borrelpraatshow Vandaag Inside. Op 17 oktober kan die borrelpraat zelfs GEVAARLIJK WORDEN de absolute gamechanger van de verkiezingen betekenen want dan schuift Geert Wilders aan bij Derksen, Genee en Gijp. Volgens domme tongen won Wilders door VI in 2023 de verkiezingen, iets wat we kunnen bevestigen noch uitsluiten doch wel in twijfel trekken. Wat het sowieso wordt: smullen, zeker indachtig de laatste AANVARING tussen de twee kemphanen. Derksen meende naar aanleiding van het Israël-standpunt in het verkiezingsprogramma van de PVV dat Wilders aanzet tot moord, waarop Wilders countertwitterde: "Compleet gestoord die man". Tel daarbij op dat Wilfred Genee gaat zitten wroeten en je hebt een ouderwets spannend televisieavondje met chips, nootjes, bier, natte geblondeerde haartjes en mogelijk, als VI de Televizier-Ring wint, gebak. Wij hebben er zin an!

Weet u nog? DE AANVARING op 6 min 40

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.