Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente Amsterdam (bekend van het naaien van zzp'ers en mkb'ers) gaat weer nat over aankoop van 37 vervuilende vuilniswagens

Regels zijn er voor iedereen, behalve voor de gemeente zelf

Lollige doch treurige X-conversatie tussen de heer Pritt van GeenStijl en de gemeente Amsterdam over de bespottelijke vuilniswagensaga. U weet inmiddels: de gemeente Amsterdam duwt zzp'ers en mkb'ers richting faillissement en zelfmoord met verstikkende dieselregeltjes, maar heeft zelf nog even snel 37 vervuilende stinkvuilniswagens aangeschaft. Bewoners en ondernemers van Amsterdam krijgen nu een sloopregeling voorgeschoteld onder het mom van 'goh wat denken we toch mee', maar de maximale sloopsubsidie zonder stadspas is € 1.500. Derhalve wederom het praktijkvoorbeeld: een zzp'er kocht in 2017 een uitstekende Euro 5 Mercedes Vito voor € 25.000, krijgt een paar jaar later een achterlijke dreigbrief, 'mag' die (nog steeds prima functionerende) bestelbus laten slopen voor € 1.500 en moet dan € 40.000 kapotslaan op een elektrische schijtbus met het vermogen van een woensdagkrant en een bereik uit de hel. Hartstikke bedankt gemeente Amsterdam, want zó worden hardwerkende ondernemers (met door corona niet al te veel vet op de botten) dus richting de afgrond getreiterd.

Dan het 'verweer' van de gemeente Amsterdam over de aankoop van de 37 stinkdiesels. "Helaas is de infrastructuur voor opladen op de werflocaties in 2025 nog niet volledig gereed." Helaas is de infrastructuur voor het opladen van bestelbusjes IN HEEL AMSTERDAM ook nog niet volledig gereed maar dat maakt de gemeente dan wat minder uit want: Amsterdammers kunnen de tering krijgen van de gemeente Amsterdam. De autobranche vreest voor problemen op het stroomnet, er zijn te weinig voertuigen (e-bestelbus-occasions zijn er al helemaal niet), er zijn te weinig laadpalen, klussen aan de andere kant van het land kun je vergeten (want geen bereik), enzovoorts. Maar meedenken, nee hoor, dat doet de gemeente niet. Want: AMSTERDAMMERS KUNNEN DE TERING KRIJGEN.

Zélf kocht Zita Pels (Groep Timmermans) dus nog wel even 37 dieselvrachtwagens, die 'voor 1 januari 2025 geleverd moeten zijn'. Want precies dán mag de gemeente nog gebruik maken van de overgangsregeling tot 2030. Maar, zo schrijft de gemeente dus: "(...) en zullen daarom tussen 2026 en 2029 geleidelijk overstappen op emissievrije vuilniswagens." Oftewel: lekker 37 joekels van vrachtwagens aanschaffen en deze dingen afschrijven binnen 1, 2, 3, 4 of 5 jaar. Dat is duurzaam! Weet u wie trouwens niet kan afschrijven in 1, 2, 3, 4 of 5 jaar? Mkb'ers, want die gaan dan KAPOT. En waar de burgers onder bedreiging van torenhoge boetes en boa's aan de deur tot voor velen onmogelijke verduurzaming gedwongen worden, heeft de gemeente voor zichzelf al een olifantenpaadje ingebouwd: "Volgens Pels kunnen de 37 vuilniswagens, circa 20 procent van het totaal in Amsterdam, ook na 2030 nog ingezet en verkocht worden, maar de wethouder erkent wel dat ze in principe in vijf jaar afgeschreven worden." In principe, ja.

Lieve zzp'ers, mkb'ers en ondernemers te Amsterdam - ze naaien u.

Reaguursels

Inloggen

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ondernemers überhaupt nog zaken doen In die stad. Gewoon met zijn allen boycotten die schijtstad. Als alle loodgieters, timmermannen, klus bedrijven, etc gewoon weigeren om klanten in Amsterdam aan te nemen is het binnen een paar maanden gedaan met die praktijken.

Cherokee | 08-09-23 | 21:36 | 1

Alle wapenfabrieken op slot en er is vrede op aarde.

Er zijn best wel wat rotte loodgieter appels die ondanks de "afspraak" toch een centje gaan bijverdienen hoor.
Vooral de gasten die snel geld nodig hebben, beunhazen, starters of gasten die uitgekost worden vanwege slechte service.

Piet-Kietelaar | 08-09-23 | 22:09

Schijtstad.

Cherokee | 08-09-23 | 21:34

Al die aandacht voor Amsterdam... verkoop het gewoon of zet er een hek omheen.. Wat een kutstad.
Ze krijgen wat ze stemmen..

Ouwe Semelaar | 08-09-23 | 21:23

Voor 1 januari 2025 geleverd moeten worden. Het zou toch hilarisch zijn als de aanbesteding slaagt, maar de levering vervolgens vertraagd wordt door (reden zelf invullen) en ze die 1 januari 2025 niet halen.... Dan zitten ze zonder.... (net goed!)

kolonel bromsnor | 08-09-23 | 20:58

‘n animal farm genaamd Amsterdam

Fark Mutte | 08-09-23 | 20:05

Zelf een 2e hands rokende en ronkende vuilniswagen kopen als ZZPer en beetje ombouwen tot bestelwagen onderhuids.

KlaagGraag | 08-09-23 | 18:38

Op deze manier gaat NL de komende jaren nog een tijd van serieuze inflatie tegemoet als gevolg van wensdenken. Het uurtarief en voorrijkosten zullen wel eens van een andere orde kunnen worden.

Tuinkassenkoning | 08-09-23 | 18:29 | 1

Ik denk zelf dat het niet meer goed komt. Dan de keuze blijf je hier om mee te betalen aan de waanzin of emigreren.

Meuntjes | 08-09-23 | 19:13

Je zult maar in Shithole City wonen. Wat een ellende. Maar ja, een meerderheid van de inwoners heeft bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen voor deze krankzinnige bestuurders gekozen. Blij dat ik in een dorp woon waar nog sprake is van gezond verstand en realiteitszin.

Kill_Blinton | 08-09-23 | 17:43

Mooi zeg. Ben er nog vuilnisman geweest, in de Pijp. Toen mocht alles nog op straat gezet, we haalden alles op en verhandelden waar nog waarde had elke vrijdag aan een opkopertje. Dat moest stiekem. Ook deden we zwart speciale opdrachten, voor 25 gulden reden we langs. Daarna bier op een rustig plekje om vlak voor einde werktijd naar de werf te rijden.

Beste_Landgenoten | 08-09-23 | 17:10 | 2

Mooi man,
Wat kan een mens veranderen.

Piet-Kietelaar | 08-09-23 | 17:26

Zo zie je maar. Corruptie zit in alle lagen

Happy People | 08-09-23 | 19:03

Wat een rare conclusie. Iemand die vrijwillig in A'dam gaat wonen of daar zijn bedrijf heeft, kiest in de volle overtuiging om 'genaaid' te worden. De stad wordt al decennialang bestuurd door linkse extremisten. Voorheen was dit de PvdA, maar de fakkel is erg gretig overgenomen door GL/D66. Al ze genaaid worden ligt dat niet aan het stadsbestuur, maar aan het eigen onvermogen om in te schatten tot welke praktijken GL/D66'ers in staat zijn.

Grachus | 08-09-23 | 16:59 | 1

Er zijn dus hele volksstammen welke hier voordeel uit halen. Blijkbaar zijn dit niet de handen uit de mouwen ondernemers. Die worden met wetten en wetje’s langzaam weggetreiterd.

Unsinkable-Sam | 08-09-23 | 17:08

Ze naaien u zeker met glasgruis als lubricant.

BL!ZZ | 08-09-23 | 16:57

Amsterdam, je hoeft er niet te wonen en te werken.
Amsterdammers hebben in meerderheid duidelijk gekozen voor een GL richting.

(niet dat mijn Rotterdam zoveel beter is, echter wonen doe ik buiten de stadsgrens)

Rotterdammert1965 | 08-09-23 | 16:14

Elke bestelbus in Amsterdam vervangen door een Tesla met tandemasser. Elke 3e woning vervangen door twee lange parkeerplaatsen zodat elke Amsterdammer naast zijn woning kan parkeren en laden.

W_F | 08-09-23 | 16:00

Ook na 2030 gaan ze gewoon verder met verbrandingsmotoren.
Die vuilnis word hydraulisch samengeperst en dat vergt vermogen.
So jongens, de route al klaar? Nee, de batterij is bijna leeg.

Piet-Kietelaar | 08-09-23 | 15:33 | 2

Elektrisch hydraulisch ja.
Als je dat (kleine) ding de hele dag intensief gebruikt is de batterij ook snel leeg.
Leuk ding voor een stratenmaker die opdrachten zoekt in bijvoorbeeld Amsterdam.

Piet-Kietelaar | 08-09-23 | 17:32
-weggejorist-
Spoorhaas | 08-09-23 | 15:30 | 1

Biodiesel. Ik zie een oplossing voor alle mkbeëers. Biodiesel.

vladimirows | 08-09-23 | 15:21

En dat snap ik dan niet, want treinen rijden op elektriciteit die je in principe volledig ‘groen’ zou kunnen opwekken.

Verbandmeester | 08-09-23 | 14:59

Tegen kapitalisme, maar tegen welke kapitalisten? Rijken die nog wel een treinkaartje kunnen betalen?

W_F | 08-09-23 | 16:12

'n Aanslag gericht tegen de DB en dus het treinende Duitse Volk.

Unsinkable-Sam | 08-09-23 | 17:17

Helaas is de gemeente Amsterdam nog niet volledig gereed voor het gezond verstand.
Hier wordt nu keihard aan gewerkt vanwege de grote uitdagingen waar de energietransitie ons voor stelt, en de nieuwe regelgevingen zoals die uit Brussel op ons afkomen. Samen met de burgers komen wij tot toekomstbestendige oplossingen waardoor wij u straks nog beter van dienst kunnen zijn!

Met een kusje van de meisjes van communicatieteam #47.

funda | 08-09-23 | 14:45

Wat doe je dan ook in Amsterdam?

HetIsWatAllemaal | 08-09-23 | 14:41

Met z'n alle afspreken geen klussen meer aan te nemen in Amsterdam (idem hier in Tilburg straks). Is het zo afgelopen met die onzin..

Tini | 08-09-23 | 14:33 | 3

In België ook veel belemmeringen voor de hardwerkenden.
Oude diesels, dwz Euro4 mogen al niet meer binnen. Parkeren alleen in de parkeergarage.
Je zult maar wonen in het centrum en een verstopping hebben. Geen hond die er komt.

J.Cash | 08-09-23 | 14:59

@J.Cash | 08-09-23 | 14:59: Handvol gewelde pruimen, lepeltje wonderolie en een eetlepel lijnzaad per dag doet wonderen.

Kwakjeszalver | 08-09-23 | 15:06

Je zou verwachten dat een gemeente die qua klimaatdrammen zulk een grote broek heeft aangetrokken zijn zaakjes op orde zou hebben en dus met voorrang de voorzieningen zou hebben getroffen om elektrische vuilniswagens snel en adequaat op te laden. Als exempel, als goed voorbeeld, als "kijk eens, als je maar wilt dan kan het". Dat de rest van de hoofdstad dan nog geen laadpalen zou hebben, soit, iedereen is gelijk maar de apparatsjiks zijn tenslotte iets gelijker. Eerst zelf de boel goed op orde hebben en dan het plan verder uitrollen, nietwaar? Mensen overtuigen om te volgen, mensen verleiden om te volgen. Maar het gaat dus precies andersom, precies andersom. En waarom? Omdat men droomt van appeltjesgroene velden, en het kunnen dromen over dergelijke velden meer dan voldoende kwalificatie is om de politiek in te gaan en lakens uit te gaan delen.
"Helaas is de infrastructuur voor opladen op de werflocaties in 2025 nog niet volledig gereed."
Dan hebben jullie je werk niet goed gedaan, dan deugen jullie niet voor je vak. Dan zijn jullie stuk voor stuk schandvlekken, pisvlekken, spermavlekken op het pluche en moeten jullie oprotten, wegwezen, met pek en veren worden besmeurd en weggejaagd en nooit meer in het vizier komen.

Schoorsteenveger | 08-09-23 | 14:32 | 1

"klimaatdrammen zulk een grote broek heeft aangetrokken zijn zaakjes op orde"
Grappig, dat soort bestuurders hebben helemaal geen zaakjes op orde. Het gaat er alleen om dat ze zich goed kunnen voelen, en vooral zichzelf verheven wanen boven types zoals ik.

helaas-nederlander01 | 08-09-23 | 14:53

Ben benieuwd welk beroep de meeste Amsterdammers, die gestemd hebben, hebben om zo'n gemeentebestuur te kiezen.

Bicyclerepairman | 08-09-23 | 14:29 | 2

De meeste GL stemmers zijn studenten, kunstenaars en bakfietsmoeders.

nick666 | 08-09-23 | 14:31

Klimaatadviseur. Diversiteitbewaker. Racismebestrijder. Bewustwordingsconsulent.

funda | 08-09-23 | 14:47

Kom op zeg, dit soort lijpe crack houdt toch geen stand bij de rechter WTF

Francine Fishpaw | 08-09-23 | 14:29

En neutraal lost niet eens iets op broeikasnegatief wel.

Neuth | 08-09-23 | 14:28

Gloednieuwe vuilniswagens die op dinosap blijven rijden, terwijl ze het elders in het land op waterstof doen. Onder welke steen leven ze in A'dam eigenlijk?

Kwakjeszalver | 08-09-23 | 14:27 | 1

Jamaar dat is een eenmalige tegenvaller.

funda | 08-09-23 | 14:48

Hoi Pritt… Dat neerbuigende toontje. Hebben jullie samen geknikkerd?

apek00l | 08-09-23 | 14:25

Die regel voor ondernemers gaat wel aangepast worden.
Zelfs in het ideologische linkse brein van deze bestuurlijke nitwits zal de realiteit ooit eens doordringen.
En anders zou ik als ik ondernemer was daar, liever mijn bestelbus recht voor de deur van het stadhuis parkeren dan 1500 euro tegemoetkoming krijgen.

Maya de Blij | 08-09-23 | 14:24 | 1

In Groningen is dit beleid grotendeels al van kracht en heeft een redelijk deel van de ondernemers het wagenpark vervangen. De lafbekken en mijn zwager is daar een van.

Kwakjeszalver | 08-09-23 | 14:28

Ik gun het alle Amsterdammers deze shit. Moet je er maar voor zorgen dat je geen knetter links bestuur verkiest......

Blonde Nel | 08-09-23 | 14:17 | 3

Plus veel

BoerKoekoek | 08-09-23 | 14:21

Niet alle Amsterdammers hebben op GroenLinks gestemd. De meeste MKB'ers waarschijnlijk niet.

nick666 | 08-09-23 | 14:21

Ik snap het probleem niet goed, met een Stint kun je de vuilnis ophalen en ook de aannemer een job laten doen. In het laatste geval wel een paar afsluitbare deksel aan de Stint toevoegen. Goed voor de Amsterdammer en het klimaat en last but not least, wel zo veilig.

Low battery | 08-09-23 | 14:17 | 1

Ja en dan de stint leegkiepen in een schuit in de gracht.

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 21:13

Ik dacht dat er geen ondernemers in Amsterdam woonden. Anders hadden ze wel een ander bestuur.

Hadena | 08-09-23 | 14:10 | 1

Ik ben er geboren. Ondernemer werd ik ergens anders (Leiden)

apek00l | 08-09-23 | 14:28

Is trouwens ook wel een beetje animal farm.
Alle zijn gelijk, alleen sommige zijn gelijker dan anderen.
Zucht, stelletje prutsers.
En maar 'groen' willen zijn.

helaas-nederlander01 | 08-09-23 | 14:04

Helaas niet alleen in Amsterdam... You will own nothing and be happy!

Jubeth | 08-09-23 | 14:01 | 2

Nou laat dat laatste maar weg hoor...

Mr Moore | 08-09-23 | 14:30

@Mr Moore | 08-09-23 | 14:30:
hahaha!

LonelyWanker | 08-09-23 | 16:57

Maar hoe zit dat nu met het niet-discrimeren-beginsel en de grondwet enzo?

ikhebergeenbenulvan | 08-09-23 | 14:00 | 2

Diesel is een vrijwillige KEUZE!!

Net als wonen in dat shithole en stemmen op de groene khmer.

klimgek | 08-09-23 | 14:10

Laten ze er nou maar voor zorgen dat er voldoende tractoren bij De Stopera geparkeerd kunnen worden. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 komen immers de meeste raadsleden op een tractor naar de vergaderingen.

goedverstaander | 08-09-23 | 13:59

Waarom hebben ambtenaren en politici eigenlijk stemrecht?

Wij van WC eend.....

nomofiat21 | 08-09-23 | 13:58

Hoor je weinig meer van de laatste tijd....

Lorejas | 08-09-23 | 13:59

Poezie van de bovenste plank: Amsterdammers hebben een goed hart, het zou alleen gekookt op hun rug moeten hangen en wel zo laag dat de honden erbij kunnen. Mooier ga je ze niet vinden.

Sieg Hein | 08-09-23 | 14:14

Zelfs Amsterdammers hebben een hekel aan Amsterdammers..

Barkruk2 | 08-09-23 | 13:57

Wat voor persoon zou een bus laten slopen en niet doorverkopen? Dit staat voor mij echt heel ver van de realiteit.

Hetisnietaanteraden | 08-09-23 | 13:56

Kunnen de Amsterdamse grachten het extra gewicht van al die accu’s wel aan?

Donderbui | 08-09-23 | 13:55 | 2

De grachten wil wel lukken. Waar gooi je afval anders? Het zinkt toch. Ja die bruggen en kades krijgen het nog wat zwaarder.

TheseDays00 | 08-09-23 | 14:13

Dan wordt het door ambtenarren veroorzaakte probleem opeens een TECHNISCH probleem, dat technice weer op mogen lossen, en er weer een nieuw 'probleem' wordt verzonnen.

klimgek | 08-09-23 | 14:13

Werkt de democratie nou zo slecht of lezen 020-ers geen verkiezingsprogramma's. Lijkt me dat de bevolking van 020 de gemeenteraad krijgt die ze zelf in grote mate heft gekozen. Vormt de groep 020-kniezers hier op Geenstijl de minderheid die zich, waarschijnlijk geheel terecht, niet kan vinden de gang van zaken van de meerderheid? Dat is dan democratie.
Of gaat het 020-college na de verkiezingen geheel haar eigen weg, zonder zich te storen aan verkiezingsprogramma's? Ook in dat geval zal het democratische principe met moties van wantrouwen etc de macht wel terugpakken. Aangezien dat niet gebeurt, heb ik het gevoel dat de bevolking van 020 het college heeft, wat ze zelf heeft gekozen en verdiend.
Succes ermee, maar hou het aub wel in 020

ches | 08-09-23 | 13:55 | 2

In principe heb je helemaal gelijk. Ik vind echter wel dat
zelfs een Amsterdammer recht heeft op gezond verstand.

pollens | 08-09-23 | 14:11

@pollens | 08-09-23 | 14:11: Dat heeft de Josti-band ook, maar recht hebben op en het daadwerkelijk krijgen en benutten zijn twee verschillende dingen.

ches | 08-09-23 | 16:40

Afschrijving ca. 10 jaar, ton per stuk, na 5 jaar weg, hopla, hoop geld weggepist. Maar ach, 't is niet hun geld.

Doe gewoon even weer als vroeger, één keer per maand 's avonds grofvuil bij de weg zetten, 's morgens is meer dan de helft al weg door struiners, die er een paar euro aan verdienen na doorverkoop.

Hopla.

GKJP | 08-09-23 | 13:54 | 2

Twee ton per stuk.

goedverstaander | 08-09-23 | 13:55

Afschrijven is niet hetzelfde als wegflikkeren. Wat een achterlijk gebied dat je dat soort mensen in de raad kiest.

TheseDays00 | 08-09-23 | 13:54

In mijn buurtje in 020-Zuid, met vele honderden woningen, staan 4 laadpalen. Vier. Continu bezet. Al jaren. De schamele dichtstbijzijnde andere laadpalen staan op minstens 10 minuten lopen hier vandaan. En in al die jaren dat die vier er staan, is er niet éen bijgekomen.
Voor mij was dat de doorslaggevende reden om mijn 17 jaar oude Suzuki niet te vervangen door een EV, maar door gewoon weer een benzine-auto.
Volgende week ga ik hem ophalen, mijn nieuwe compacte SUV. Op benzine.
Als bewoner van een stad waarvan het bestuur permanent een dikke middelvinger naar burgers & ondernemers opsteekt, is míjn middelvinger inmiddels tot enorme proporties gegroeid. Wat kneiterlinkse fopbestuurders kunnen, kan ik inmiddels nóg beter; In. Your. Face.

Peter Emile | 08-09-23 | 13:53 | 5

@Wiezewalakristalix | 08-09-23 | 14:27:
Ik rij al jaren in een EV, en niet voor het milieu. Al is dat wel iets dat als ik bij linkse kennissen ben uiteraard de reden is......

helaas-nederlander01 | 08-09-23 | 14:45
▼ 2 antwoorden verborgen

In de garage werd de vuilniswagens 's nachts staan zijn geen laadpalen.
De wachtlijst voor laadpalen is lang.
En als de laadpalen eenmaal zijn geleverd blijkt het net het niet aan te kunnen.
Zal de wachtlijst voor een nieuw transformatorhuisje waarschijnlijk nog langer zijn.

Osdorpertje | 08-09-23 | 13:52

Geen idee of dit betrouwbaar is, maar vuilniswagens gaan tussen de 10-15 jaar mee:

routereadytrucks.com/blogs/what-is-th....

Nu kan ik me voorstellen dat ivm de kosten van onderhoud het soms goedkoper is de wagens eerder te vervangen, maar 5 jaar lijkt me in alle opzichten kapitaalvernietiging.

BobDobalina | 08-09-23 | 13:51 | 5

Het gaat om financiële afschrijving
Er zijn belastingregels welke bepalen hoe lang een afschrijvingstermijn mag zijn en die gelden ook gewoon voor de overheid. Afschrijven betekent echter niet dat je het voertuig niet langer mag/kunt gebruiken.

normanius | 08-09-23 | 13:56

@normanius | 08-09-23 | 13:56: dat hoef je me niet uit te leggen, maar ik heb het over het feit dat de trucks daadwerkelijk gaan worden vervangen over 5 jaar ivm het dan geldende verbod. Maar het kan uiteraard dat de gemeente Amsterdam zichzelf een ontheffing verleend, waarmee de zaak naar mijn mening nog wordt verergerd.

BobDobalina | 08-09-23 | 14:05

@BobDobalina | 08-09-23 | 14:05:
De zaak wordt hoe dan ook verergerd tot 2030 en loopt daarna helemaal in de soep wegens het in 6 jaar niet op orde kunnen krijgen van het stroomnet en de laadcapaciteit. Waarom anders denk je dat de optie tot gebruik na 2030 open gehouden wordt.

normanius | 08-09-23 | 14:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederlandse ambtenaren zijn blijkbaar vergeten wie hier eigenlijk de rekeningen betaald.

Woon al 20 jaar niet meer in Nederland en weet uit ervaring dat er geen arrogantere betweters rondlopen dan nNederlandse ambtenaren.

Die lui denken echt dat de burgers voor hun werken ipv andersom.

nomofiat21 | 08-09-23 | 13:49 | 1

Belgie kan er ook wat van, weet ik uit ervaring

ches | 08-09-23 | 13:57

Ipv de A12 dagelijks te willen gaan blokkeren kunnen die ongewassen werkelozen van XR beter de rondweg A10 dagelijks gaan blokkeren. De hypocrisie van de gemeente Amsterdam is van een vreselijk niveau. Vuilniswagens, scooters, bestelbussen en niet te vergeten die wekelijkse 200ton Romeins huisvuil wat verbrand wordt. Maar ja, een stad die geregeerd wordt door de Groene Khmer plat leggen doen die XR hippies natuurlijk niet.

CornholioNL | 08-09-23 | 13:48 | 5

Hoezo? Dat ongewassen XR tuig kan toch ook met hun bakfiets in Amsterdam het vuil ophalen. Win-Win situatie. Volkomen milieu- en klimaatvriendelijk voor de stad en de XR proleten hebben een zinvolle dagbesteding.

Grachus | 08-09-23 | 17:12

@Grachus | 08-09-23 | 17:12: U snapt het niet helemaal, XR is er om te zeuren, niet om ook daadwerkelijk iets te doen. Dat is meer iets voor de hardwerkende burger, die het ook allemaal mag betalen.

Zeurders | 08-09-23 | 21:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat de meeste lezers van Geen Stijl alles wat Amsterdam aangaat niks interesseert, behalve misschien Ajax en Heineken. In die stad wil je nog niet dood gevonden worden.

johnyl | 08-09-23 | 13:48 | 14

@Hetisnietaanteraden | 08-09-23 | 14:09: Wat ik probeer te zeggen dat de stad zodanig is veranderd de laatste 20 jaar dat ik er niet meer zou willen wonen. En inderdaad jaren 80 waren leuk in Amsterdam

johnyl | 08-09-23 | 14:39

@johnyl | 08-09-23 | 14:39: ik vind je allereerste comment dan te zwart/wit. Amsterdam is 'm stad en het doet pijn in m'n hart om te zien dat die stad helemaal kapot gemaakt wordt door de linkse elite.

Hetisnietaanteraden | 08-09-23 | 16:21

Ik geeft het toe. Zonder dat we zo uitbundig om Ajax kunnen lachen, zou het leven een stuk minder aangenaam zijn.

Grachus | 08-09-23 | 17:13
▼ 11 antwoorden verborgen

Ha ha ha. Helaas is dit een typische ambtenaar / politicus Zou het goed doen in Den Haag. Ik ken er 1 persoonlijk. En die vindt het " heerlijk om beleid te maken" . Graag even bedenken wat dat betekent. M.i. betekent het: Ik vind het heerlijk om regels te verzinnen voor anderen. Dus niet / nooit voor jezelf. Anders zou je wel zeggen : ik vind het heerlijk om te veranderen en verbeteringen beginnen altijd bij jezelf cq goed voorbeeld doet volgen. Do as I say ..... zulk vervelend volk. We zouden zoveel beter zijn zonder

Harry99 | 08-09-23 | 13:48

Benieuwd of die elektrische afsleepwagen mijn dieseltje kan slepen

MorgenEenAnder | 08-09-23 | 13:46

Ze zeggen altijd dat de fundamenten onder Amsterdam verrot zijn. Het verrotte van Amsterdam zit echter gewoon in de gemeenteraad. Ze hoeven zich gelukkig geen zorgen meer te maken over afbrokkelende kades e.d. op deze manier zinkt de stad vanzelf wel weg in het moeras van geldverslindende, zotte en ZZP/MKB vernietigende besluiten.

Snoorderlag | 08-09-23 | 13:46

Cordon sanitair rond de mismanagers die in de Stopera zitten. Van hoog tot laag. Niet meer helpen op de privé adressen van die Marxistische elite. Een storing of een verstopt riool? Laat ze letterlijk in de stront zitten, net zo als ze dat met de Zzpers en de MKB doen.

eentweehuppekee | 08-09-23 | 13:44

Ook met scooters heeft gemeente haar inwoners genaaid. Heb mijn oude 6 jaar geleden ingeruild voor een nieuwe omdat de oude de stad niet meer in mocht. Ik gebruik het ding sporadisch dus zoiets gaat heel lang mee. Nu mag ik die scooter weer verpatsen want in twee jaar mag die ook de stad niet meer in, hoewel ik destijds de nieuwste injectie kocht die voldoet aan de emissie-eisen. Intussen is de gemeente ook hard bezig alle wegen voor scooters af te sluiten. Nu kun je denken, koop een elektrische fiets, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat die ook worden geweerd. Verder een leuke stad hoor, maar die mobiliteitsvraagstukken vragen om een andere oplossing.

BobDobalina | 08-09-23 | 13:42 | 4

Je mag met scooter uit 2011 nog tot 2028 stad in, scooter jonger dan 2018 tot 2030.

Lorejas | 08-09-23 | 13:54

@Lorejas | 08-09-23 | 13:54: ah dan heb ik lichtelijk overdreven. Maar betekent wel dat je een perfect werkende scooter weer kan wegdoen terwijl de uitstoot niet erger is dan die van een normale benzineauto (die scooter van mij dan, niet die tweetakt rommel van vroeger).

BobDobalina | 08-09-23 | 14:07

@Bob: is laatst pas besloten. Plan was inderdaad 1 januari 2025.

Lorejas | 08-09-23 | 14:11
▼ 1 antwoord verborgen

Grote steden verlaten en daar ook geen opdrachten meer aannemen. Mij krijgen ze niet.

Zuurteregelaar | 08-09-23 | 13:41

Mooi om te lezen dat die Amsterdamse kolerelijers de tering kunnen krijgen. De vinkentering (en de vetschurft) was nog mooier geweest.

gestoptmetroken | 08-09-23 | 13:40 | 1

Je bent in een vrolijke bui.

Ruimedenker | 08-09-23 | 13:45

Dat wordt straks lachen als de vrachtwagens te laat geleverd worden en dus niet meer onder de overgangsregeling vallen.

Zeurders | 08-09-23 | 13:39 | 2

Nou, dan wordt er gewoon een noodverordeningetje van kracht.

Kwakjeszalver | 08-09-23 | 14:23

Ik zie hier een mooie taak voor die eikel vollebroek van die actiegroep mob. Start een bodemprocedure om het rijden met die dingen verboden te krijgen, maar wacht voor het effect wel even tot ze allemaal geleverd zijn.

me163komet | 08-09-23 | 13:39

Ik kan het hier alleen maar hartgrondig mee eens zijn. Ik ken nu al zzp-ers in de klussector die geen werk meer aannemen in Amsterdam vanwege teveel gezeik en dat gaan er alleen maar meer worden. Dan is het idioot dat de gemeente zelf nog even dieselwagens aanschaft van ons geld om die zogenaamd over vijf jaar weer te vervangen door een compleet nieuw wagenpark, weer van ons geld. Extreme hufteractie.

BobDobalina | 08-09-23 | 13:38 | 4

Wees blij dat u niet in dat achterlijke Amsterdam woont. Daar wonen alleen maar totaal van de pot gerukte volidioten.

goedverstaander | 08-09-23 | 13:42

@goedverstaander | 08-09-23 | 13:42: edoch. Ik woon er. Gelukkig wel in een mooie rustige wijk aan het water die weliswaar binnen de ring ligt maar zeer goed bereikbaar is. Voldoende parkeergelegenheid ook.

BobDobalina | 08-09-23 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

En dan binnenkort de loodgieters onbetaalbaar met 3 maanden wachttijd, bouwbedrijven, vergeet het maar, verse sushi? Ook niet want de fileerderij staat op Urk, en de bezorger kan geen rondje Amsterdam meer doen. Sloep kapot? Sleep 'm eerst maar naar Zaandam. CV ketel? Sorry, de monteur heeft niet alle onderdelen en gereedschappen mee op de bakfiets. Kan er nu al van genieten.

Jacques_SiConto | 08-09-23 | 13:33

Als een beetje elektrische auto in de hens gaat, is het al moeilijk blussen, dus wat wanneer straks zo'n vuilophaalwagen in de hens gaat? Parkeren in de gracht?

Met_baard | 08-09-23 | 13:31 | 7

Zijn de brandweerwagens al elektrisch?

eentweehuppekee | 08-09-23 | 13:46

@normanius | 08-09-23 | 13:41: Zink-lucht-batterijen: "In een zink-lucht-accu reageert het zink met de zuurstof in de omringende lucht tot een oxide, waarbij energie vrijkomt die als elektrische stroom kan worden afgetapt."

"Terwijl Li-ion-batterijen tot 120 wattuur per kilogram halen, benadert zink 460 Wh/kg. Hierdoor moet het metaal ideaal zijn om ingezet te worden in grote accu’s, die volgens simulaties wel duizenden laadcycli kunnen doorstaan."
nl.hardware.info/nieuws/76917/zink-is...

Met_baard | 08-09-23 | 13:59
▼ 4 antwoorden verborgen

De gemeente zou zich moeten realiseren dat dit soort hypocriet gedrag ontzettend schadelijk is voor het draagvlak van de milieumaatregelen. Maar zo slim zijn ze niet.

Lebowski72 | 08-09-23 | 13:30 | 2

Ze zijn niet voor niks ambtenaar geworden.

JanVergoor | 08-09-23 | 13:33

Wat is milieu vandaag de dag, het gaat om klimaat !

Low battery | 08-09-23 | 13:48

"klussen aan de andere kant van het land kun je vergeten"
Dit vind ik niet zo'n nadeel. De spits zit vol busjes werkvolk dat van het westen naar het oosten rijdt voor een klus, terwijl er ook een, voor dezelfde soort klus van het oosten naar het westen rijdt. Zo ook bnoord-zuid zuid-noord etc.
Alle klussen uit laten voeren door een bedrijf in de buurt zou én in files enorm schelen én het is instant beter voor het milieu.
Staat los van het feit dat deze Amsterdamse vuilniswagen idioterie volstrekt belachelijk is. Maar goed. Amsterdam he.

JanVergoor | 08-09-23 | 13:28 | 2

Randstedelingen die in het oosten, zuiden of noorden klussen opknappen.

HAHAHA1!! 1!!

goedverstaander | 08-09-23 | 13:40

Je hoeft niet in Amsterdam te wonen of te werken. Dat is een keuze. Niet zeuren dus.

WillemWordtWakker | 08-09-23 | 13:27

Denk dat zzp'ers, mkb'ers en ondernemers hun krachten moeten bundelen en naar de rechter stappen.
De Amsterdamse overheid heeft maar weer eens bewezen dat ze onbetrouwbaar zijn.
Net als het verhaal van de zoek/voorkeursgebieden voor windmolens.
Mensen worden genaaid waar ze bij staan.

Ruimedenker | 08-09-23 | 13:27

In 2025 is er überhaupt geen mogelijkheid om over te gaan op elektrisch rijden. Behalve een ernstig tekort aan laadpalen , is er sprake van netcongestie: op sommige momenten is er nu al net aan genoeg stroom voor bestaande aansluitingen en nu al worden bedrijven geweigerd op het stroomnet wegens gebrek aan leveringscapaciteit. Dat is over 17 maanden echt niet opgelost.

BozeKater | 08-09-23 | 13:26

Blij dat ik niet in Adam woon.
Was het trouwens niet ene Sharon die ooit zei dat alle auto's in amsterdam elektrisch zouden moeten zijn? Burgemeester nu van Utrecht.
Kennelijk zijn ze dan nu eindelijk iets meer op de hoogte van het onmogelijke daarvan, gezien het feit dat ze door hebben dat het netwerk dat aan moet kunnen.

helaas-nederlander01 | 08-09-23 | 13:25 | 3

Mensen als Sharon hebben nooit een vak geleerd, laat staan in een echt bedrijf gewerkt voor hun centen. Van dat soort plucheplakkers kun je toch niet van verwachten dat ze allemaal snappen wat de consequenties van hun maatregeltjes zijn.

Zeurders | 08-09-23 | 13:44

@Zeurders | 08-09-23 | 13:44: andermans geld uitgeven aan onzinnige projecten behoort wel tot een van haar sterke punten.

Snoorderlag | 08-09-23 | 13:48

@Zeurders | 08-09-23 | 13:44:
Tja, en dat wordt dan burgemeester van een andere stad.
Een beetje zoals iemand die niet weet hoe je een huis met kernenergie moet verwarmen minister wordt van...... energie.
Hele grote ZUCHT.

helaas-nederlander01 | 08-09-23 | 14:50

Tijd dat alle ZZP'ers en MKB'ers in Amsterdam en omstreken een zwarte lijst maken met alle raadsleden erop. En als zo iemand problemen heeft of iets wil laten maken standaard antwoord "ik kan niet komen want ik heb geen electrische bus".

threebees | 08-09-23 | 13:25

De rechter heeft de vergunning voor de grootste biomassa centrale vernietigd. Die komt in Diemen, 200 meter van Amsterdam. De Provincie had gezegd dat er houtpallets zouden worden verbrand. Dat is ook afval, aldus de rechter. Pallets uit het buitenland. Ja ja. Iedereen weet inmiddels toch dit veel CO2 gaat uitstoten en helemaal niet groen is? Vattenfall heeft er 300 miljoen subsidie voor gekregen. Graaiers en idioten.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 13:25 | 6

Vattenfall, was dat ook niet die toko die, door Nederlandse belastingbetalers betaalde subsidie, windmolens plaatste voor een paar honderd woningen maar die eigenlik bedoeld was voor een gigantisch datacentrum voor Facebookgebruikers in Afrika?

Sneerpoets | 08-09-23 | 15:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Pritt heeft natuurlijk een punt en daarom reageert de gemeente Amsterdam. Maar die tegenargumenten worden tijdens het lezen al direct als niet houdbaar geacht. Zoveel hypocrisie en domheid kan alleen maar uit het ultra extreem linkse brein ontstaan van zo’n gemeentebestuur. Nog een lange weg te gaan voordat we ze allemaal hebben weggejorist uit die bestuurslagen en we weer terug naar normaal en gezond verstand zijn gekomen.

Tiscali-2 | 08-09-23 | 13:24 | 1

Die domme linkse figuren zijn wel door de amsterdamse bevolking democratisch verkozen. Oftewel; meer dan 50% van de bevolking stemt links.
Eigen schuld dus.

me163komet | 08-09-23 | 13:44

Gelijkheidsbeginsel?
Wat de gemeente mag, mag een ondernemer ook.
De vraag voorleggen waar al die biodiesel vandaan komt?
Anders op het gemeentedepot tanken.
Dan ben je goed bezig met het proestklimaat.

Zitvlak | 08-09-23 | 13:23

Dit is aan de burger niet meer uit te leggen.
En maar afvragen hoe het komt dat de burger geen vertrouwen meer heeft in de overheid. Vooral blijven stemmen zoals eerder mensen!

pibasso | 08-09-23 | 13:23

Ze kennen het woord dus wel, principe.

DrJaap | 08-09-23 | 13:23

Als ik zzper was in Amsterdam, zou ik lekker wegwezen daar.

Jan_Modaal | 08-09-23 | 13:22

Eigenlijk boeit het geen meter zolang het virus zich maar niet verspreidt over de rest van Nederland.

Low battery | 08-09-23 | 13:22

1500 euro. Dat is een paar dagen parkeergeld in Amsterdam.

Deflatiemonster | 08-09-23 | 13:22

Da’s een mooi korte afschrijvingsduur. Ik denk dat onze gemeente hier wel belangstelling heeft om ze dan voor een zacht prijsje over te nemen. Kunnen we alvast voorintekenen?

mozaard | 08-09-23 | 13:21

Heel simpel, na 2030 mag derdoktor niet meer in Amsterdam komen met zijn ram. Dat mocht ook al niet in een paar buitenlandse steden, tenzij je een carnet kocht.

De klanten van derdoktor betalen gewoon voor de extra kosten of derdoktor komt gewoon niet.

Mijn advies aan alle slotenmaker, loodgieters, metselaars, stukadoors etc. Gewoon met de fiets gaan werken en voorbij uren in rekening brengen. Auto parkeren aan de stadsrand, gereedschap op de bagagedrager en met de fiets de stad in. Wel beginnen te tellenop het moment dat je op de fiets stapt.
Iets vergeten, fiets op en halen. Voor leden van het college en gemeenteraad gewoon dubbel tarief rekenen. Kun je een oud vrouwtje met een karig aow nog een keer matsen.

Der Doktor | 08-09-23 | 13:19

Ze zouden Halsema eens een beetje elektrisch moeten laden.

Waakvlam | 08-09-23 | 13:19 | 1

Doet ze al jaren,overal waneer ze de kans krijgt.

telefoontje | 08-09-23 | 13:31

Dit gaat helemaal nergens meer over.
Het grootste probleem is dat de politici die hierover beslissen allemaal theoretisch opgeleid zijn, en dan ook nog eens in alfa studies. Technische kennis hoef je van hen dus niet te verwachten.
Het andere probleem is dat deze 'volksvertegenwoordigers' helemaal niet het volk vertegenwoordigen, want ze werken vrijwel allemaal bij of voor de overheid (ambtenaar of consultant). Dat geldt voor zo'n 80%, en is bijzonder onwenselijk, want zulke politici zijn gewoon niet onafhankelijk.

Leon Tosti | 08-09-23 | 13:17 | 3

Het zijn allemaal bureauridders zonder praktijkervaring. Hetzelfde probleem met grachtengordel politici die besluiten maken over mensen, zaken en gebieden die ver van hen verwijderd liggen. Het is gewoon dissociatief gedrag allemaal om zo goed mogelijk te deugen.

Snoorderlag | 08-09-23 | 13:41

Je gaat ervan uit dat de politici de beslissing nemen. Vlak de macht van de ambtenaren niet uit.

ches | 08-09-23 | 14:02

Politici opgeleid? Waarom? Iedere janlul kan worden gekozen. Alleen de burgemeester niet.

Sneerpoets | 08-09-23 | 15:01

Je zou bijna een film gaan maken over die soap. Maar daar wel teveel CO2 uitstoot voor nodig zijn.

Dubbelepunthoofd | 08-09-23 | 13:16

Na 2030 'Laadpaalklevende vuilniswagens'.

pa_niek | 08-09-23 | 13:15 | 1

LºL Laadpaal klevende
Elke paal kleefdt, já já dé-té, al in A'dam
en KlapVanMolenWiekers zijn erook.
Iets met verbinding ?

V.Puffellen | 08-09-23 | 16:47

Welk raadslid, burgemeester, topambtenaar, wethouder heeft hier financiële belangen bij?

dathoujetoch | 08-09-23 | 13:14 | 2

Eentje die een neef heeft die zit in de jong gebruikte vuilniswagen branche. En een nicht die een sloopbedrijf heeft.

Lochos | 08-09-23 | 13:28

Dat is juist het probleem. Zij zijn ambtenaar, of bestuurder, en het is niet hun eigen geld dus kan het hen niet schelen, immers dat blijkt duidelijk uit hun antwoord.

anja | 08-09-23 | 13:36

Mosterd denk om je hart!

Ook GSHQ kan uit de stad verkassen... dat zal ze leren!

Louter Leuter | 08-09-23 | 13:13

Aan ideeën en idealen geen gebrek, het enige probleem is de haalbaarheid.
Maar daar komt ook wel weer een oplossing voor hoopt men.

ratelaar | 08-09-23 | 13:12 | 1

Nou dan zouden we al heel wat verder zijn. De Jetten's van deze wereld en hun klimaatWappie vrindjes geloven daadwerkelijk dat met een vingerknip en een scheet het geregeld kan zijn. Die hebben werkelijk geen idee dat hun sprookjes niets anders dan lucht zijn, op ijdele dagdromen bij elkaar gefantaseerd.

Grachus | 08-09-23 | 17:25

Sloopregelingen zouden eigenlijk exportregelingen moeten heten. Uw 'ouwe' diesel gaat linea recta naar Afrika, Zuid-Amerika of India waar ie nog een jaar of 30 blijft rondrijden.

4HoogAantWater | 08-09-23 | 13:11 | 3

Dat is in elk geval met de aankoopsubsidies; iemand koopt een nieuwe 'zuinige' auto, en de oude gaat in de export.
Dan heb je daarna mondiaal 2 auto's op de weg, maar op papier het Nederlandse wagenpark schoner. Win-win?

Harry.Langezwaal | 08-09-23 | 13:49

@Harry.Langezwaal | 08-09-23 | 13:49:
Dat is de hele benadering. Als het er op papier maar 'schoon' uitziet. Zo ging dat in de Sovjet Unie altijd met die vijfjarenplannen, en überhaupt met alle rapporten over en weer. Het is zoals de apparatsjik de wereld ziet. Als hij maar aan de knoppen mag draaien en als het er vanuit zijn stoel maar mooi uitziet. De appeltjesgroene velden van Mariko Peters, zeg maar. Leeft die nog trouwens?

Schoorsteenveger | 08-09-23 | 14:05

Of naar Brazilië? Hier rijden vooral oude Mercedes vrachtwagens rond, bijv model 1113, die al aan hun zgn derde/vierde leven bezig zijn.
Vrachtwagens die hier, uren, stilstaan op de snelwegen zijn de moderne, barstensvol electronica.
Vraagje: wat is de voetafdruk van elke 5- 6 jaar een nieuwe vrachtwagen ?

V.Puffellen | 08-09-23 | 16:39

Voor biodiesel heb je toch geen apart motoren nodig?
Dus als je zegt dat je een vuilniswagen koopt de geschikt is voor biodiesel dan zeg je dus eigenlijk dat je een gewone vuilniswagen koopt met een standaard motor er in.
En als de gemeente al niet een paar vuilniswagens elektrisch kan opladen, hoe moeten al die duizenden klusjesmannen en aannemers dat dan gaan doen?

Osdorpertje | 08-09-23 | 13:11 | 11

@Louter Leuter | 08-09-23 | 13:38:
Da's een gillerdt: E-Nul20
Aan de AziëHaven heel "schijdtA'dam" erin en aan de Dortmuiden eruit als 100% menselijke diesel.
Nr. bellen RWZi A'dam West lucht op.

V.Puffellen | 08-09-23 | 16:25

het bereik is te klein en om over de grachten te kunnen rijdne is er een gewichtsbeperking. Nood breekt wet en men zla gewoon moderne diesels moeten nemen.
het gezeik hier voor de buehne om Femke af te zeiken en fout partijen te kleineren. conformem schrijfregels van rechtse boosmannen media

AntiZanicz | 08-09-23 | 20:06

Er belt nu ineens een rood geworden ambtenaar naar Jacobse en van Es auwtomobielenpaleis over die biodieseloptiemeerprijs

Shoarmamasutra | 08-09-23 | 21:25
▼ 8 antwoorden verborgen

Dit krijg je met een communistische gemeenteraad. Die lui hebben er zelf voor gekozen, die lui mogen zelf op de blaren zitten. Links is tegen elke vooruitgang en is uiterst reactionair. Conservatief dekt de lading niet eens. Het valt mee dat het vuil niet met paard en wagen wordt opgehaald.

El Rico Grande | 08-09-23 | 13:10 | 4

En meteen de riolering verwijderen.
Scheelt een hoop kosten.

Bewoners kunnen dan hun nachtspiegel of hun pot de chambre door het dienstmeisje bij de boldootwagen doen legen, zoals dat heurt.

Kapitein Sjaak Mus | 08-09-23 | 13:15

@Kapitein Sjaak Mus | 08-09-23 | 13:15: En als de boldootwagen te laat is kan het ook gewoon in de gracht, mooi afschrikmiddel voor de toeristen dus twee vliegen in een klap!

4HoogAantWater | 08-09-23 | 13:21

@Kapitein Sjaak Mus | 08-09-23 | 13:15:
Echt middeleeuws is de pot zo het raam uit kieperen.

Der Schnitzeljäger | 08-09-23 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Als je denkt dat deze maatregel het rotten van de palen waarop de huizen zijn gebouwd en het onderwater lopen van Amsterdam tegen houdt is het toch goed. Het is immers een klimaat maatregel.

Low battery | 08-09-23 | 13:10 | 1

GroenLinks en aanpalenden zijn schuldig aan het rotten en verdrinken van Amsterdam.

dathoujetoch | 08-09-23 | 13:16

Je verwacht het niet van de Stad van de Hoop.

Sjeintje | 08-09-23 | 13:09 | 1

Ja, een hoop straatvuil dat er weken ligt.

Piet Karbiet | 08-09-23 | 13:13

Je kan er toch weg als het niet bevalt.

Stentheman | 08-09-23 | 13:08 | 1

Ja, met je hele bedrijf effe verhuizen. En al je klanten verhuizen met je mee.

Schoorsteenveger | 08-09-23 | 14:00

Misschien te simpel gedacht hoor, maar wat doe je als ZZP-vakman/vrouw, aan wiens/wier kennis en vaardigheid veel behoefte is en veel vraag naar is? Dan laat je Amsterdam en de Amsterdammers toch gewoon in de stront zakken? Verhuis naar een plaats waar men je wél welkom wil heten en waar men jouw vakkennis weet te waarderen.

Kievit | 08-09-23 | 13:08 | 3

Het probleem met dat verhuizen is dan weer wel dat er in die plaats waar ze je wel willen, vanwege de wooncrisis ook iemand moet zijn die jou niet wil en bereid is z'n woning te ruilen met die van jou in 020... Geef het weinig kans.

normanius | 08-09-23 | 13:12

het is maar een onzin betoog dat zzpers dwars gezeten zoudne worden. het is geowon een boosmakertje.

AntiZanicz | 08-09-23 | 20:04

In 2030 "emissievrije" vrachtwagens, ja ja, op 1900 ton Italo-afvalverbranding-elektriciteit in Rome... oh wacht... Amsterdam. Stelletje nullen.

hagelkruis | 08-09-23 | 13:08 | 5

nos.nl/l/2475703

15% van ons verbrand afval komt uit het buitenland. 15%!

Lorejas | 08-09-23 | 13:19

1,1 miljoen TON afval. Buitenlands.

Lorejas | 08-09-23 | 13:21

@El Rico Grande | 08-09-23 | 13:12:
Een cynisch, of iconisch, moment:
bracht jaren geleden wel eens overbodig voedsel naar " 'T Landje " de Stadsnomaden.
Overbodig voedsel waarvoor de winkelier zou moeten betalen om het wettelijk te laten vernietigen/verbranden.
De Nomaden voorkomen dus dat ze iets in zouden ademen, die twee schoorstenen zijn hun buren, omdat het overbodig voedsel hun ook vd straat houd en een gevulde maag brengt rust en vrede.
Maar... als de wind weleens verkeerd stond, ging ik of s'avonds, of de andere dag.
De neus meet binnen 'n meter/seconde ;)p

V.Puffellen | 08-09-23 | 16:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Vuilnisman, graag heel Amsterdam in die vuilniswagens kieperen. Opgeruimd staat netjes.

pa_niek | 08-09-23 | 13:07 | 1

Rat-Race
Eigen staart opeten ruimt op.

V.Puffellen | 08-09-23 | 16:10

Hek erom. Succes ermee. Sop/gaarkoken.

goedverstaander | 08-09-23 | 13:06

Heeft ook niks met klimaat te maken. Het is ondernemertje pesten.

Robbie-Rattenstaart | 08-09-23 | 13:05

Amsterdam.
Oh dear, how sad, never mind.

J-van-de-Bontekoe | 08-09-23 | 13:05 | 1

Verander de wereld, begin bij... een ander.

Calastir | 08-09-23 | 13:42

Amsterdammers hebben gestemd op die 'groene' partijen. Ziehier; de oogst.

VP732 | 08-09-23 | 13:03 | 4

Amsterdammers niet. Die wonen nu in Almere en Purmerend. Vooral studenten, ambtenaren, kunstenaars en consultants hebben daarop gestemd.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-09-23 | 13:28

Ik heb daar niet op gestemd. Maar ik verricht ook geen van die - eh - bezigheden die jij noemde (en die ik bewust geen beroepen noem).

anja | 08-09-23 | 13:41

Elk weldenkend mens blijft er ook weg dus dit zal nooit mijn probleem worden. Dat mensen in die hel moeten werken of godbetert wonen, dat is ook niet mijn probleem en ik geef er geen neuk om.
The road to inner peace starts with four words: Not My Fucking Problem.

Bakkeleures | 08-09-23 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland