Van der Wal eist: Provincies moeten uitstoot van stikstofeuro's terugdringen
Crisis van het financiële klimaat
Het is er de afgelopen jaren keihard ingestampt dat we wat moeten doen aan onze stikstofuitstoot, maar nu blijkt dat het allemaal niet te veel mag kosten. Dikke pech voor de provincies die zich suf werkten om het kabinet van stikstofplannen te voorzien en nu te horen krijgen dat ze zeker de helft en waarschijnlijk meer van die ideeën niet kunnen uitvoeren omdat het nationale spaarvarken te weinig euro's uitstoot. Voor liefst 58 miljard euro aan stikstof- en natuurplannen liggen op tafel, terwijl het geplande stikstoffonds "slechts" 24,3 miljard euro krijgt. En dat is alleen als een volgend kabinet en de Eerste Kamer akkoord gaan met dit fonds, wat in deze financieel uitdagende tijden nog maar zeer de vraag is. De tijd van vrijwel gratis geld lenen is achter de rug en dat maakt de ambitieuze herstelplannen voor Rutte's achterstallige onderhoud een stuk lastiger. Vervelend, omdat dit zelfgecreëerde papieren probleem Nederland gegijzeld houdt, waardoor onder meer Hugo's huizenbouw en uitbreiding van het stroomnet onnodig veel vertraging oploopt. En dan is er volgens stikstofminister Van der Wal nog de dreiging van het leger van Brusselse bureaucraten dat ons land binnenvalt en met de botte bijl ons beleid in vorm hakt als we het NOx-probleem niet zelf tackelen. De EU als de afgezaagde boeman om burgers onpopulair beleid te laten slikken: wanneer pakken we deze uitstoot van onzinnige politieke bangmakers eens aan?
Reaguursels
InloggenIn de vorige verkiezingsstrijd was er geen partij die het had over een stikstoffonds. Nu is er zonder de kiezer te raadplegen een fonds van 24 miljard opgetuigd. Dit alles om de agrarische sector eens flink de nek om te draaien. Een verlies-verlies scenario.
Als de bureaucraten uit Brussel met een botte bijl op de schouder de grens over komen kunnen we ze toch vriendelijk edoch dwingend verzoeken op te rotten? Anders bye bye grote betaler Nederland.
"Wanneer pakken we deze uitstoot van onzinnige politieke bangmakers eens aan?"
@Struikrover: Op 22 november 2023 want dan stemmen we de PVV in het kabinet en dan kan er begonnen worden met veel van die onzalige in elkaar gefrommelde wetten weer terug te draaien, laten we beginnen met Wet Toekomstige Pensioenen!
Er komt een moment dat de Chinezen Den Haag overmemen om ervoor te zorgen dat de Nederlandse burger zijn verdien verdien vermogen behoudt om bij Ali te bestellen!!!
Dat krijg je ervan als je provincies en gemeentes zelf wat laat freestylen met natuurbeleid en -onderzoek!
Dankzij het (neo)liberale beleid van o.a. VVD en CDA is de gehele janboel gedecentraliseerd en is de rekening inmiddels verachtvoudigd (8x!!) ten opzichte van een gecentraliseerd natuurbeleid.
Natuur gered, land en mensen naar de kloten
58 miljard Euro voor de uitkoop van de grootste 1000 varkensfokkers in Oost-Brabant en Gelderland? Kan iemand dat eens uitleggen…
5,8 miljoen per varkensfokker en 52,2 miljoen om de uitkoop te begeleiden.
Tja, een derde wereldland worden mag wat kosten. Het meeste geld zal blijven plakken bij (semi-) overheid, banken, commissies, consultants, etc.
Het stikstofprobleem wordt niet opgelost door alle boeren uit te kopen. We moeten half Duitsland ook uitkopen, als je de doelstelling serieus zou nemen.
BNR meldt dat 'volgens KiesKompas' 60% ban de nederlanders wil dat er meer geld voor stikstof naar de pronvine gaat. Hahaha, alsof 60% van de nederlanders zou weten dat het geld uit het stikstoffonds voor de provincies bedoeld is. Waarom wordt hier zo opzichtig gelogen?
Omdat het dat de bedoeling is dat u er toch in gaat geloven.
Dat worden dus belastingverhogingen. De makkelijkste manier voor het Rijk om aan geld te komen.
Eerst nog de Prinsjesdag begroting, de dag daarna kan die begroting de prullebak in, en dan komt pas het echte werk.
Het is een nix probleem.
Ja beste schrijvert, is het nou een NOx probleem of een NH3 probleem , graag duidelijk blijven he
Al eens aan de asielindustrie gedacht ?
Wat stoten die uit?
@KlaagGraag | 28-08-23 | 13:18: Ze stralen agressie uit.
Toch 70.000 mensen in de intensieve mensenhouderij, die allemaal kakken.
“Anders neemt Brussel het over”…
Pure chantage.
Firma binnen zonder kloppen komt even langs.
Brussel neemt het over.
Wat is dat gvd voor een dreigement?
nos.nl/l/2488325
Een dreigement om geen Volt te stemmen?
Dan komen we gegarandeerd nog meer Euro's tekort. Schuif de komma maar op, bel uw bank.
Volgens B_L moeten expats zich niet bemoeien met Nederland maar maakt hij graag een uitzondering voor Kaag en Timmermans. Eurofielen zoals zij, vinden de EU belangrijker dan NL en de NL'er.
Een Nexit is wellicht niet verstandig maar de EU en de Euro zijn op den duur niet te betalen en daarom niet te handhaven. Geduld beste Denker!
Als verlaat antwoord op uw vraag: soms +2 of -12, meestal +8.
Volgens Timmermans betekent diversiteit, en dan bedoelt hij niet planten maar migranten, iets waar we zoveel rijkdom en kracht aan ontlenen... Die blijven ook maar langskomen... www.youtube.com/watch?v=1BFulvNhtps
Ik dacht precies hetzelfde. Buigen voor Brussel lijkt het te worden. Ze schijten peuken voor de EU. En wat als wij nou eens gewoon zeggen "bekijk het maar ff met je dreigementen Brussel, nog 1x dreigen en we stappen eruit"
@clockandhammergame | 28-08-23 | 13:36:
Precies, de EU heeft zoveel macht als wij ze geven.
Pas op met Timmermans want die geeft niets om Nederland.
En te bedenken dat het stikstoffonds noch het klimaatfonds in geen enkel partijprogramma te vinden was en is.
Rond 1976 las ik als puber voor het eerst de term "Europese Unie" in de krant. Toen gingen me de nekharen al overeind staan bij het overdenken van de implicaties en dat doen ze nu nog. Alle waarschuwingen van toen zijn genegeerd, er kwam een dagelijks bestuur, een munt, een leger, grenzen verdwenen, nationale wetten werden overruled door internationale verdragen, en de kranen stonden wagenwijd open: geld eruit, oostblokkers erin.
Alles was voorzien, alles werd doorgedrukt, alles liep fout. Ik heb mijn geweten schoon weten te houden door altijd, iedere verkiezing, faliekant tègen de EU te stemmen. Ik hoop dat mijn stem een kleine bijdrage heeft geleverd aan het afremmen van nog erger, zoals een gezamenlijk fiscaal beleid of wetgeving of die President die ze o zo graag willen.
Terug naar de EEG graag, met eigen grenzen en wetten en geld en bestuur en en en. En EU-hijgerige volidioten zoals Van der Wal en Timmermans naar de donkerste marges van het bestaan. Zo snel mogelijk. Nu. Of 22 November.
Stikstof wordt niet eens genoemd in de eu plannen.
Voorlopig even niet. Want als ik de peilingen mag geloven, wordt de meest voor de hand liggende coalitie er een van NSC, VVD en FC Timmerfrans. En aangezien niemand Yesildinges wil en Omtzigt zelf niet wil, gaan we opgescheept zitten met Frenske d'n Urste
Laat Frenske naar mp worden, als we pvv beleid uitvoeren vind ik alles best.
De vvd heeft GL beleid uitgevoerd, dus mijn idee is best realistisch!
Er is een industrie in Nederland die hier heel goed aan kan bijdragen. Deze kost Nederland zo'n 24 miljard per jaar:
www.geenstijl.nl/5169577/pinnen-of-ca...
Aangezien er minder werkgelegenheid zal ontstaan door bedrijven die al dan niet gedwongen zullen worden te stoppen vanwege een 'te hoog' stikstofuitstoot, denk daarbij ook aan bedrijven die afhankelijk zijn van deze uitstoters, zal deze industrie zwaar gereduceerd moeten worden. Zoniet dan zullen de kosten voor het in stand houden van het door Rutte vaak benoemde 'gave land' zich langzaam richting de afgrond bewegen. De afgelopen kabinetten zijn ogenschijnlijk hier, al dan niet bewust, blind voor.
Toen de eerste plannen bekend werden gemaakt waarschuwde de eerste provincies hier al voor. Soms kwam het neveneffect van het verwijderen van de hoge uitstoters ten sprake. Een eventuele oplossing ligt dan ook in het aanpakken of concessies doen in meerdere probleemgebieden zoals verscherping asielbeleid, verruiming woonwet, invoering piekbelasting voor industriele stikstofuitstoters (vliegverkeer is hier ook onderdeel van), versoepeling toelating innovatie-technieken voor het terugbrengen van stikstofuitstoof met verscherping van handhaving hierop, verlagen kosten OV, en zo zijn er nog wel een paar oplossingen die door burgers en bedrijven beter gedragen worden dan de huidige maatregelen op dit moment zijn.
Hoop is een verwachting en verwachting resulteert vaak in teleurstelling maar ik hoop echt dat de aankomende kabinetten serieuzer met de problematiek omgaan en oplossingen over een breder spectrum trekken dan wat kabinetten Rutte c.s. hebben gedaan.
Dat is ook precies de kortzichtigheid van dit kabinet.
Idem met afschalen van zorg, bejaardentehuizen, onderwijs, het privatiseren van alles, afschaffen studiefinanciering (kunne nu niet instromen), enz enz enz.
Er is geen visie, geen strategie, alleen reactief ad-hoc beleid
@boerk | 28-08-23 | 13:25:
De zorg wordt niet afgeschaald. Sterker nog, de zorgsector kost ons elk jaar acht procent méér
We betalen een vak met geld om onze nationale verdiencapaciteit te vernietigen. Gewoon treurig.
@theo-is-dood | 28-08-23 | 15:29: we betalen er meer voor. Maar dat zegt niets over de kwantiteit en kwaliteit van zorg.
stikstof problematiek, stikstof doelen, het is allemaal verdraaien van de feiten. er is een natuurprobleem in natura 2000 gebieden. die natuur moet hersteld worden van de EU en reductie van stikstof is voor een aantal van die gebieden een mogelijke oplossing. stikstofreductie is dus een middel, niet een doel! maar ja, natuurherstel is moelijk te meten en daarom wordt van een middel het doel gemaakt, makkelijker te meten. overigens proberen de provincies gelijk met de aanpak van stikstof, ook de waterkwaliteit en de biodiversiteit te verbeteren. drie vliegen in klap, zeg maar. voor die twee andere doelen zou ook best geld beschikbaar gemaakt kunnen worden, bovenop de 24 miljard voor stikstof.
Het is een keuze wat wij als "natuur" zien. Heidegebied kun je zien als natuur, maar ook bosrijk gebied. Dat is een keuze. Beide is een tijdelijke fase, overgang van dorre zandvlakte naar groen. Dat begint met grassen, daarna wat struikjes en kleine boompjes en dan een bos (rijk) gebied en uiteindelijk een woud. Daar gaat de natuur heen, moeten wij de natuur nu "bevriezen" in de toestand "heide"?
@boerk | 28-08-23 | 13:28: dat is wel wat GL/D66 van ons wil. Gecultiveerde heide moeten wij van hen als "natuur" beschouwen.
@boerk | 28-08-23 | 13:28:
Dit dus inderdaad, het zijn fases. De natuur is geen schilderij.
Als er nieuwe zeeduinen ontstaan groeit daar aanvankelijk niks op. De eerste begroeiing is biestarwegras, dat tegen zout bestand is. Die begroeiing zorgt voor stevigheid, er ontstaan zoetwaterpoeltjes en helmgras profiteert daarvan. Vervolgens profiteren daar weer andere soorten van, terwijl de zogenaamde pioniersplanten worden verdrongen. Er komen steeds meer en steeds grotere planten, zelfs bomen. Hoge bomen vangen weer veel zonlicht, wat voor sommige planten een probleem is; maar voor andere planten niet.
Al die planten hebben invloed op de structuur en samenstelling van de grond. De vegetatie heeft invloed op allerlei dieren, van insecten tot runderen; en die dieren hebben weer invloed op de vegetatie (vraat, mest, verspreiding, etc).
Wie zijn wij om te bepalen dat kunstmatig aangelegde en aangeharkte natura2000 tuintjes de enige *echte* natuur in Nederland zijn.
@boerk | 28-08-23 | 13:28: Nee dat is ongelooflijke onzin.
@boerk | 28-08-23 | 13:28:
Het is nog erger. De heide is hier ontstaan door roofbouw op de zandgronden, dus eigenlijk helemaal geen natuur. Je kunt het mooi vinden en het willen behouden, maar dat is dus wat anders dan het herstellen van "de natuur". Het is eerder tegenhouden van de natuur.
@Schmalz | 28-08-23 | 14:56: Zo heb ik dat ook geleerd. Heide is cultuurgrond die je onderhoud door schapen de jonge boomscheuten te laten weggrazen.
@ChalinaRosa | 28-08-23 | 14:45: nee, dat is hoe het is.
De meeste Natura2000 gebieden zijn ook maar aangewezen om van subsidieregelingen gebruik te maken, niet omdat er nu zo heel bijzondere natuur is. Dat was de val waar de gemeenten lekker in trapten.
En toen kwam de stikstofregelgeving, waar landen zelf normen mogen stellen, die in NL 200x lager liggen dan elders in Europa voor vergelijkbare gebieden.
Knettergek. En dan doel ik op de stemgerechtigden die nog steeds op de partijen stemmen die ons dit wanbeleid door de strot duwen. "Kiezers" zijn het niet want ze kiezen niet maar volgen blindelings de rattenvangers.
Als een wet niet wenselijk, menselijk of haalbaar is, dan verander je 'em toch gewoon, of ben ik nu gek?!
Ja want prutte en het kartel hebben andere plannen,centjes verdien en de eu( timmerschrans) pleasen.
U hebt gelijk, maar i.p.v. dat slimme ingenieurs de (on)mogelijkheden van EV's/warmtepompen etc.etc.bij particulieren doorrekenen (gebruiken maar 12% van ALLE energie-opwekking).... doen dat 2e Kamer kneusjes met 6- Havo zonder wis/natuurkunde in pakketje.
@hagelkruis | 28-08-23 | 12:51: het lijkt er soms wel op. Is de kaart van grootverbruikers er überhaupt al gekomen?
De enigen in de wereld die een stikstofprobleem hebben, zijn de ter dood veroordeelden in Alabama https://nos.nl/artikel/2488063-alabama-wil-als-eerste-staat-doodstraf-door-stikstof-voltrekken
Klinkt verschrikkelijk, maar het is gewoon lucht zonder zuurstof. De persoon ademt dus gewoon door maar de hersenen krijgen geen zuurstof meer. Geen idee wat de hersenen besluiten te doen; rustig de slaapmodus in gaan of paniek veroorzaken?
@Sneerpoets | 28-08-23 | 14:56: Het eerste. Het gevoel dat je geen lucht krijgt wordt veroorzaakt door CO2. Met zuivere N2 gaat je lichtje gewoon uit.
Van der Wal sorteert voor bij een post in Frenske I
Geen probleem toch?
*stuk elastiek in knip naaien doet*
God schiep de wereld en de Nederlander Nederland.
i.pinimg.com/originals/6b/dd/65/6bdd6...
Nederland is een delta/waddengebied en zou zonder de inzet van onze voorouders een veel kleiner land zijn. Nu biedt het plaats aan 18.000.000 mensen waaronder veel buitenlanders.
Ook is er ruimte voor een enorme biodiversiteit die niet zou bestaan als Nederland was gelaten wat het was: het zou grotendeels verzwolgen zijn en blijven door de Noordzee met in het oosten en zuiden zandgronden met rivierklei en löss.
Daarom is het volstrekt belachelijk dat de EU-wetgeving ook op Nederland van toepassing is. De Nederlanders worden bestraft voor het feit dat ze zoveel mensen uit het buitenland hebben opgenomen en dat Nederland nu overbevolkt is. Desondanks zijn er veel gras- land- en tuinbouwgebieden, heide- en bosgebieden waar het groen weelderig groeit, CO2 opneemt en O2 uitstoot. Het zogenaamde stikstofprobleem NH4+ en NOx verandert heidegebieden in bossen en zou de biodiversiteit schaden maar nogmaals, zonder de dijken en de droogleggingen van de polders, zou er helemaal niets groeien. Dus: laat Nederland met rust en laat Rob Jetten en Frans Timmermans een bèta-tudie doen zoals Plasterk. Een Bestuurskundige en een afgestudeerde in de Franse Taal en Letteren moeten nu over wetenschappelijke onderwerpen beslissingen nemen en dat is niet zo verstandig.
Wederom uitstekende analyse (net als gisteren), jammer dat dit ooit slimme land niet wat meer van Uw kwaliteiten in bestuur en politiek heeft. Plasterk zat bij de verkeerde partij en mocht zijn kennis niet doorgeven aan de "arbeider", dat is tegenwoordig bij hem gelukkig wel anders.
Zoals de pastoor hier zegt, God schiep de natuur en de mens maakte het landschap.
Wat een onzin. Zonder polders krijg je veengebieden, zoals het duizend jaar geleden ook was.
@druif | 28-08-23 | 12: Veengebieden die zonder inpoldering zouden ontstaan bij min 3 meter NAP? U kan solliciteren in het komende wens kabinet .
v.d.Wal heult onterecht met de EU, die afwijkende stik-regeltjes komen uit de eigen Nederlandse politiek... en die kan het simpel met goede wetten oplossen... vooral als "ze" v.d.Staaij baas van de Raad van State maken, hij volgde die dwang-waanzin al jaren niet meer.(een van de wakkere weinigen)
Top idee
Onderkoning kees
Zo is het inderdaad.
En een van der Staaij baas van de Raad van State maken betekent in mijn ogen een échte RvS.
@ChalinaRosa | 28-08-23 | 14:51: 100% eens. Ik stem geen SGP, maar de man weet alles van staatsrecht en laat zich geen knollen voor citroenen verkopen.
Een pot met gratis geld waarop iedereen kon inschrijven. Wat kon hier ook mis gaan?
Hebben de toeslagen Bulgaren al een verzoek gedaan tot uitbetalen ?
@van Dam | 28-08-23 | 12:38:
--'Betrokkenen Bulgarenfraude kregen compensatie toeslagenaffaire'
Veertien personen die betrokken waren bij de Bulgarenfraude hebben een compensatie van 30.000 euro gekregen vanwege de toeslagenaffaire. Het ministerie van Financiën doet momenteel nog onderzoek of zij de compensatie onterecht hebben ontvangen.Dat schrijft demissionair staatssecretaris Van Huffelen in een Kamerbrief naar aanleiding van de berichtgeving in De Correspondent.
In 2013 kwam naar buiten dat mensen in Bulgarije door criminelen 'geronseld' werden om hier toeslagen aan te vragen. Het uitgekeerde geld ging naar de criminelen en de Bulgaren keerden vaak met zo'n 500 euro op zak terug naar Bulgarije. Of de aanvragers van de compensatie ook uit Bulgarije komen is volgens De Correspondent onduidelijk omdat nationaliteitsgegevens bij de Belastingdienst niet meer zijn in te zien.--
Nederland is de pinautomaat van de wereld, gratis geld, gratis geld 'ohne ende'
Elk weldenkend mens zag dit een half jaar terug al gebeuren. En reken maar dat van die 24miljard al veel is uitgegeven aan adviesbureaus en extra ambtenaren. Dat vd Wal dit niet aan zag komen of niet wilde zien is veelzeggend... op naar een bestuursfunctie bij AkzoNobel!!!
Dit is zoals iemand anders al aangeeft de normale modus operandi bij provincies..
Hoog insteken zodat na het afpellen het het onhaalbare overblijft wat je sowieso al wilde realiseren.
Impopulair. En instabiel. Zo heurt het.
www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen...
Afschuwelijk die brandnetels.....
Daarom hier ook op een oude mestvaalt van de kippenren een brandnetel reservaatje aangelegd , afblijven met je poten dus;)
Van der Wal is allesbehalve een krachtig bestuurder. Eerder een apparatsjik die krampachtig probeert gemaakte plannen door te voeren, ongeacht de consequenties. Een beetje bestuurder zou met de vuist op tafel slaan in Brussel, wie betaalt bepaalt. Maar ja, met een natte tosti als Mark Rutte als premier hoef je geen daadkrachtig en assertief optreden te verwachten.
Van der Wal is op z,n hoogst een omhooggevallen huishoudschool juf, de verpersoonlijking van een rampen kabinet. Zie deze evergreen: www.youtube.com/watch?v=HgJIDFopDE4
Net als Ericvanderburgers.
@daytripper | 28-08-23 | 12:03: Ik moet erom lachen, zooo triest.
Laat eens raden..... de verkiezingen komen er aan. Nu wordt even een toneelstukje opgevoerd als zou uw portemonee niet geplunderd moeten worden voor een papieren probleem. Masr pas op! Na de verkiezingen gaat men gewoon weer op de oude voet verder met uw portemonee plunderen. Laat je niet voorliegen!
Stikstofprobleem?
Welke zwakzinnige heeft dat woord bedacht?
Wellicht iemand die zich er in verdiept heeft. nl.wikipedia.org/wiki/Sabine_Hossenfe... www.youtube.com/watch?v=oqu5DjzOBF8&a...
@Smoelensmid | 28-08-23 | 12:03: het probleem bestaat wel, echter half zo erg als geschetst, met normen (mol per Hectare) die gewoon kolderiek zijn, en systematisch wordt de oorzaak' bevolkingsdruk'. Genegeerd. Vind je het gek dat mensen gaan denken dat de andere helft ook onzin is.
@achterdedom | 28-08-23 | 12:20: Er is nog een wereld te winnen in het communiceren van wetenschap politics and society. vandaar dat de studie STS me ooit zo boeide esst.eu/ 2004 masterstudie das alweer lang geleden;)
@Smoelensmid | 28-08-23 | 12:03: Hossenfelder is een theoretisch fysicus. Die heeft dus echt de ballen verstand van biologische fenomenen. Ze maakt leuke YT filmpjes over natuurkunde en kosmologie (ik volg haar zelf ook), maar schoenmaker, blijf bij je leest. Naast het feit dat ze ook in de zaken waar ze wel verstand van heeft nogal overtuigd is van haar eigen gelijk.
toch mooi hoe we onszelf hier totaal irrelevant maken en de bewoners armlastig.
Chinezen en Indiërs lachen zich klimapot
Klimaatpot?
Is dat een nieuwe loot aan de LHBTIQAP+ stam?
Valt onder de L
En anders stop je maar een vinger in de dyke.
Zo gaat dat altijd. Er wordt niet gekeken naar de beschikbare pot geld bij het maken van de plannen. In plaats daarvan gaan ze ervan uit dat toch gesneden moet worden en dienen ze meer plannen in dan nodig. Uiteindelijk wordt er gesneden in de plannen en blijft over wat ze vanaf het begin al wilden krijgen. Meer is dan mooi meegenomen.
Klimaatpot? Wil je die optimaal benutten niet he alle zonnepanelen verkopen aan landen met een nog dommer kabinet, alle windmolens een functie elders geven, en drie kerncentrales bouwen. En dan de natuur redden, zolang dat nog mogelijk is.
Niet he = moet je
Een nog dommer kabinet? Dan kom je uit bij landen als Zimbabwe, Venezuela en Soedan. En die kunnen het niet betalen.
Doe maar controversieel verklaren, net als ieder ander kabinetsplan tot 22 november. Ze hebben zichzelf op 7 juli buitenspel gezet.
Gewoon lak hebben aan rechterlijke uitspraken en het geld weer uitgeven aan leuke dingen.
Ach. De dag dat je wist dat zou gaan komen. Valt nog mee dat ze niet met Timmermans zelf begint te dreigen, want dat is de man die erg veel problemen voor nederland in brussel veroorzaakt heeft. maarja daar hebben de consultants en ambtenaren met adviesbureau in de randstad geen last van. Die lopen juist gigantisch binen met dat gezeik en de echt macht wiult dat dus volhouden. Nederland kan pas beter worden als ambtenaren vervolgd kunnen worden voor hun wanbeleid.
Er is eigenlijk gewoon te weinig Nederland. Ik vind dat we een rekenfactorfactor 0,nogwat moeten hebben qua uitstoot omdat we zo dichtbevolkt zijn.
Ik lees: De Nederlandse stikstofuitstoot is de hoogste van Europa: per hectare stoten we ongeveer 4 keer zo veel uit als het EU-gemiddelde. Ze meten per hectare. Wat een onzin eigenlijk.
We zijn bijvoorbeeld 4 keer zo dichtbevolkt als Frankrijk. Maar Frankrijk stoot ruim 2 keer zoveel uit als ons. Dan doen ze het nog wel beter als ons hoor in principe, op papier dan. Als ze al de juiste cijfers rapporteren. Dat schijnt ook een dingetje te zijn.
Duitsland stoot 4 keer zoveel uit als wij maar is nagenoeg de helft dichtbevolkt. Die doen het per Duitser veel slechter.
Uitstoot:
www.europarl.europa.eu/resources/libr...
Dichtheid
nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lan...
Het gaat niet om het aantal inwoners maar om de veestapel.
@druif | 28-08-23 | 11:46:
Het gaat wel degelijk ook om dichtheid.
Ten eerste omdat ook alle menselijke activiteiten voor stikstofuitstoot zorgen.
Ten tweede omdat mens-arme gebieden zoals grote wouden, meren of gebergten de uitstoot elders "compenseren". Uiteindelijk wordt naar de gemiddelde uitstoot per land gekeken.
@druif | 28-08-23 | 11:46: En de heilige koeien;) www.youtube.com/shorts/IG-tSvnGTqw
@druif | 28-08-23 | 11:46: het gaat om uitstoot per hectare. Nergens anders om. Daarom zeg ik ook dat er te weinig Nederland is. Te weinig NL grond.
Wat uitstoot niet helpt is dan NL zo dichtbevolkt is. Maar p.p. doen we het niet zo slecht.
We importeren ook een hele lading vlees. Dat wordt alleen maar meer natuurlijk. Dat wordt over het hoofd gezien denk.
Ze komen 30 miljard te kort. Dus hoe moet dat dan?
Waar halen ze 30 miljard vandaan?
Bij u en niet bij anderen die het veroorzaken.
Niet door grote bedrijven of multinationals gewoon als iedereen belasting te laten betalen, want dat is slecht voor de Economie.
Dat Brussel en Staatsburg richten toch wat aan in Europa.
Het pendelen kost klauwen met geld en de ideeen die daar vandaan komen, nog veel meer.
Het gedrocht eu maakt noord Europa tot een slaaf van de knoflooklanden en daarbuiten.
Wat zou Europa rijk zijn als we eens een vergrootglas leggen over die zogenaamde verdragen waar niemand onderuit kan.
Je reinste bullshit.
Het wordt tijd voor een andere aanpak in Nederland en voor mij ook in Europa.
Het gedrocht eu mag wel eens een toontje lager zingen en saneren.
Ik vrees dat de geldlobby dit tegen zal houden.
Ze haten ons gewoon vanwege de anti EU sentimenten hier in NL.
@sjef-van-iekel | 28-08-23 | 11:42: Beste Sjef, daar hebben ze het zelf naar gemaakt met hun onzinpraktijken
@sjef-van-iekel | 28-08-23 | 11:42:
Nee, de coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA staan aan de wieg van de EU en de euro, omdat we een transportland zijn en teveel banken hebben. Het is de Nederlandse politiek die voorstander is van de EU en deze koste wat het kost overeind wil houden.
De Oekraine taktiek (goedkoop grondstoffen) van Rutte is mislukt en we missen grondstoffen en hebben een serieus energieprobleem.
Het milieubeleid is daarom versneld maar gaat de Noordelijke industrieen de kop kosten. Na COVID is er geen ruimte meer voor helicoptergeld dus de zuidelijke landen (Griekenland, Italie eerst) zullen richting Rusland/China bewegen voor energie en geld zoals ze altijd al hebben gedaan; sommige Oostbloklanden zullen hier aan meedoen.
Dat is de reden dat Putin de oorlog begonnen is en laat doorgaan, hij wil Europa kapotkrijgen; hij is niet dom, de zwakke punten van de EU zijn de verdeeldheid, euro en migratie; daarnaast verschuilt de EU zich onder de NAVO paraplu wat praktisch betekent dat we militair volledig afhankelijk zijn van de VS. De andere machtsblokken hoeven maar te drukken op verdeeldheid en de zwakke positie van de euro.
Bij de nieuwe verkiezingen in de VS, als Amerikanen flink gaan morren over de uitgaven van Oekraine zal China militair druk gaan leggen in het Oosten, economisch via grondstoffen; Rusland gaat stoken in het Oosten, de OPEC landen gaan gebruik maken van hun positie.
@omgponies | 28-08-23 | 12:13: In uw betoog zitten waarheden.
Blijft dat de E U een gedrocht is waar velen last van hebben en krijgen.
@Zitvlak | 28-08-23 | 12:22:
Het gedrocht is de Westerse gedachtengang dat elke cultuur humanistisch wordt als er welvaart, handel en ontwikkeling plaatsvindt.
Een halve eeuw ontwikkelingssamenwerking vertelt het tegengestelde, de Arabische landen zitten nog in de Dark Ages en de Afrikaanse inwoners gedragen zich nog als nomadenstammen.
Het heeft alleen bij Japan en Z-Korea gewerkt omdat deze via legerbases gekoloniseerd zijn.
De EU gaat vallen omdat er grenzen zijn ook al pretenderen ze het tegengestelde en de 3 grootste economieen (DE,FR,IT) blijven kiften, de cultuurverschillen binnen Europa zijn te groot. Een Noordelijke alliantie, neuro/zeuro of wat dan ook heeft geen zin, dan valt de boel economisch/politiek uit elkaar.
Het smeergeld is op, Scandinavie gaat niet bijspringen.
@omgponies | 28-08-23 | 12:41: Ik ben van mening dat er gesaneerd moet worden en dat de westerse landen niet blijven opdraaien voor het falen van de eu.
Ik deel uw mening dat de Afrikaanse landen liever wapens hebben dan verhoogde economie.
Er zit heus geld in Europa, kijk eens naar Zwitserland.
@omgponies | 28-08-23 | 12:41: niet, omdat er legerbases waren,maar omdat Koreanen en Japanners aan zelfonderzoek deden en beseften dat ze cultureel moesten veranderen. Daar gingen de Amerikanen in het MO de mist in. Die dachten dat die lui zelf tot inzicht zouden komen, zoals de Jappen en Duitsers na WOII. De Islam verbiedt echter om dingen te heroverwegen en daarom dat in het MO geen afstand van hun achterlijke cultuur is genomen.
Maar wanneer komen de lijfstraffen op kritische geluiden richting de klimaataanpak? Het kartel hoeft alleen nog maar afscheid te nemen van Twitter en in Nederland Geenstijl en wat overgebleven 'rechtse journalisten. Trouwens, hebben nog meer mensen last van deze verstikkende hete zomer?
wat een enorme klamme plaknacht was het weer zeg!
Nog een verschilletje tss NL en VL:
In NED gaat men, als braafste jongetje vd klas, om tafel zitten hoe ze aan een (op hogerhand opgelegde) wet kunnen voldoen.
In VL gaat men rond tafel zitten hoe ze zo'n wet kunnen ontwijken!
Oproep aan allen die serieus genomen willen worden: verwar de stikstofcrisis (N) niet met de klimaatcrisis (CO2).
Dat is u toch ook opgevallen?
Dat zijn ook 2 totaal verschillende zaken.
@Het brein erachter | 28-08-23 | 12:24: ja. Dat weet ik. Maar vaak zie ik reacties onder een stuk over stikstof in de trend van "zoveel miljard € voor 0,000 zoveel graden kouder". Zoals hieronder door Aristotalloss.
ik stem ongezien Omtzigt. De rest is corrupt.
Bij deze houding bent u medeschuldig aan het probleem van afbraak van NL. lees eerst zijn programma eens, wanneer dat er is. En kies dan. En niet schrikken als er onverhoopt toch PVV uitkomt. En geen linkse CDA 3.0
Stel dat de EU het hier "overneemt" en ons geld gaat vorderen voor stikstofwaanzin. Hoe zou een referendum voor een Nexit er dan uitzien?
Mss Nooord-Koreaanse of GL/PvdA lijsttrekkers verkiezingsuitslagen?
Zo'n 99,8 %..
Inderdaad, ik probeer mij voor te stellen hoe dat zou gaan.
Referendum? .... gaat u eens heel gauw uw mond spoelen
EU gebruikt noordelijke landen als melkkoe en vernietigt ze. Hoe lang laten we als noordelijke landen over ons heen lopen terwijl we de grootste netto-betalers zijn voor de rest van Europa? Echt, de waanzin moet zo snel mogelijk stoppen, terug naar de EG vorm met handelsverdragen. Het is niet de vraag of er een Nexit moet komen, wel hoe snel dit kan. Dat geldt ook voor Duitsland: Dexit. Laten we als noordelijke landen maar wat gaan doen. Want de hervormingen in zuidelijke landen heeft hopeloos gefaald.
Duitsland is zelf de weg kwijt met hun idiote Atomausstieg und 'Wir schaffen das' politiek. Zij slopen vooral met hun energiebeleid vakkundig hun industrie welke tot voor kort uiterst krachtig was.
Dat is doorgaans het effect van niveleren, omdat een heleboel verschillen voorkomen uit werkethiek, cultuur, gebrek aan financieel inzicht etc.
Met een botte bijl niveleren zonder te kijken naar oorzaken van die verschillen, is effectief de succesvolle landen knevelen zodat de onsuccesvolle landen kunnen inhalen.
Netto resultaat is dat de rijken allemaal wat armer worden en de armen gewoon
doorgaan met wanbeleid, gaten in hun hand en lenen met de lage rentes die ze krijgen vanwege hun noordelijke buren...
Dit gaat door zo lang als de EU zal bestaan. De Nederlandse politiek en ons bestuur en ambtenarenapparaat zijn zo totaal vergeven van de Eurofielen, dat er geen schijn van kans is, dat dat ooit verandert.
Bovendien zijn onze politici zo bang als een wezel om ook maar iets tegen de heilige EU in te brengen.
Nederland stapt pas van het EU-schip af, als alle andere landen allang van boord zijn gegaan. Als het schip al hoog en breed gezonken is., dan durven ze misschien pas uit te stappen.
Vergeet die Nexit dus maar, die komt er nooit.
@ReyNemaattori | 28-08-23 | 11:42:
Rare is dat o.a. Italië gewoon dingen moet verzinnen om al het geld uit te geven. Is echt heel vreemd allemaal! En de corruptie in dat land is nog altijd hoog.
Gisteren aan de kust. Prima windje, maar alle horizonvervuilende molens stonden stil. Allemaal!
Je moet, en kan blijkbaar, niet te veel stroom op willen wekken hè.
Teveel wind misschien? Geen idee.
De jaarlijkse APK denk ik;)
Ze zijn aan het opladen.
Onze overheid had in de tijd van negatieve rente veel meer moeten lenen. Het dak repareren wanneer de zon schijnt.
Helaas doet onze overheid vooral aan kortlopende obligaties. Anders was het inderdaad een mooi verdienmodel geweest.
Sterker nog, de overheid leende met geld toe.
Men had maximaal (EU) toegestaan moeten gaan lenen. Had zeker een paar miljard opgeleverd.
Op naar de nul euro!
Adopteer het Deense model voor stikstof. Computermodel wel te verstaan hoewel er meerder Deense modellen zijn die ik graag zou adopteren.....
Mag niet want Brussel....
Meerderjarige modellen zijn niet te adopteren, je kunt ze ten huwelijk vragen..
@HD50 | 28-08-23 | 12:02: Ik zie het verschil niet. Je kunt in Amerika ook een snelweg adopteren.
Totale waanzinnigen. Met hun stikstofpotje en klimaatbudget. Problemen in de zorg? Zoek het maar uit, kunnen we niet betalen. Dakloosheid? Jammer dan geld is op. Verpieterende oudjes? Vreet je spaarcentjes maar op of ga bij je kinderen inwonen. Openbaar vervoer naar de filistijnen? Minder treinen en duurder maken.
Maar stem vooral allen op de klimaatpaus Timmermans. Dan kunt u geheel klimaatneutraal de armoede in.
Ja maar je kunt structurele problemen toch niet oplossen met incidenteel geld.
We moeten beseffen dat we allemaal een stukje armer zullen worden.
@Klaas_de_Waal | 28-08-23 | 11:25: En u denkt dat deze potjes voor klimaatwaanzin de laatste potjes zijn? Overigens als je die miljarden tegen een goede rente wegzet heb je voor jaren structureel geld. En als je niet leent voor die debiele klimaatplannen hou je voor jaren structureel geld over.
De grootste grap is wel dat we de grootste eurobureaucraat binnenhalen alsof het de paus is. Trap er niet in.
FTM moet even aan de slag om bloot te leggen wie er allemaal zijn/haar/hen klimaatzakken aan het vullen zijn.
Je raadt nooit waarom de vvd is aangehaakt.
Multinationals en grotere bedrijven. Terwijl ze alles verzieken met hun windmolens en biomassa.
@B.agger | 28-08-23 | 11:24:
Overal is geld mee te verdienen, zelfs op iets als milieu.
Jah, dit kon je op je vingers aftellen.
.
Deze vele miljarden waren alleen genoemd
om D66 over de streep te trekken tijdens de coalitie vorming.
Rutte wist ook wel dat dit niet realistisch was, alleen Kaag snapte dat nog niet.
En nu is het haar zorg niet meer.
.
En prima dat we wat gaan minderen op het geld pompen in maatregelen
die qua klimaar heel, heel weinig gaan uitmaken.
Het mooie van die eu is dat de concurrentie hier alles kapot krijgt en de buurlanden dat vrij makkelijk kunnen inpikken.Alleen Duitsland is nog dommer.
Ze hebben hun eigen kerncentrales gesloten en moeten nu elektriciteit van Frankrijk kopen, die zijn elektriciteit uit kerncentrales haalt.
@Mr.Crowley | 28-08-23 | 11:25: niet te hard zeggen. Straks valt Duitsland weer Frankrijk binnen, niet voor lebensraum aber für straum....
@Klaagbaan | 28-08-23 | 11:28:
Duitsland gaat gewoon failliet.
@Mr.Crowley | 28-08-23 | 11:41: Het gaat inderdaad niet goed in Duitsland. Helemaal doorgeslagen in zo ongeveer alles momenteel.
Dus nu komt de EU binnenvallen om zich te bemoeien met ons stikstofprobleem?
Nou begrijp ik wat Frans Timmermans hier komt doen.
Kunnen we Putin niet op Brussel af sturen? Gewoon zeggen dat er milieunazi's zitten...
Dat zijn ze al hoor. We hebben zelfs blijkbaar ergens in Berlijn, sorry, Brussel mensen zitten die ons, zijnde de gouw Nederland, belang moeten beschermen.
Gelukkig worden die wel goed beloond.
En dan straks die Timmermans nog als premier, dan wordt Nederland helemaal door Brussel bestuurd.
Timmermans als premier is toch een beetje hetzelfde als Hank Paulson, de CEO van Goldman Sachs die doodleuk minister van financiën werd in de VS.
In Ierland wil de overheid (op commando van de EU) 200000 koeien slachten voor het klimaat. Haal de koeien voor de barbeque maar uit Brazilië en de melk uit Roemenië of zo. Of uit het VK, die niet onder de EU valt...
Waanzinnig, echt waanzinnig. En ook hier moeten we alles tegen giga prijzen uit Brazilië aan vlees in laten vliegen vanwege de leugens uit de Brusselse EU! Het is gewoon krankzinnig.
@Jan, Leiden | 28-08-23 | 11:37:
Het is net als biomassa verbranden, maar nu biomassa melk en vlees importeren.
Laten we het gezonde Ierse grass fed beef gaan vervangen door vlees van koeien opgefokt met soya schroot en GMO mais. yeahhhh www.youtube.com/watch?v=5ypbjAldKCc www.youtube.com/watch?v=fSgmqsl3Twk
Om te beginnen: #Nexit!
Laten we beginnen ons eigen pad te kiezen in wetgeving en regels in plaats van ons steeds te verschuilen achter het excuus van het mag niet van Brussel of het mag niet van internationale verdragen. Als Brussel dan echt moeilijk doet kunnen we altijd nog nexitten. Dat zal Brussel meer pijn doen dan Nederland. We gaan dan als grootste nettobetaler leuk geld overhouden.
@Sieg Hein | 28-08-23 | 11:24:
Nou ja, eerste 10 jaar lig je wel krom zoals GB door de uitkoop!
@Jan, Leiden | 28-08-23 | 11:38: Maar dan heb je ook wat.
De komende maanden gaan cruciaal worden voor Nederland, krijgen we een kabinet die een andere koers gaat varen of blijven we vasthouden aan kartelplannen/klimaatlobby's? Zeker in tijden dat er nieuwe allianties gevormd gaan worden (BRICS) is het verstandig in te zetten op bestaanszekerheid.
Bestaanszekerheid is ook voedselzekerheid in de eerste plaats.
De EU als 'stok achter de deur', dat is ook altijd vast pandoer. Oldest trick in the book, zeg maar.
En dan doodleuk zeggen dat anders de EU het stuur in handen neemt. Met droge ogen toegeven, dat de Nederlandse regering dus niet meer de baas is in Nederland.
Dat is wat de EU ons heeft gebracht, we zijn horigen van de EU geworden, precies zoals mensen met enige realiteitszin en mensenkennis járen terug al voorspelden.
De EU pusht ons tot een nexit.
@Sieg Hein | 28-08-23 | 11:14:
Vraag is of wij deze keer zonder buitenlandse hulp het Grote Rijk kunnen verlaten.
Engeland is in ieder geval vrij.
Zie Timmerfrans maar als de kwartiermeester voor de transitie van het soevereine Nederland of wat daar daar nog van over is, naar een EU deelstaat. En schrijf die Nexit maar op uw buik. Gaat niet gebeuren. Te veel burgers in dit land zijn financieel afhankelijk van de overheid, en het zal ze echt een rotzorg zijn of die overheid in Brussel zit of in Den Haag. en een groot deel van de rest heeft financieel baat bij een EU staat.
„Als we de stikstofproblematiek niet oplossen zie ik twee risico’s: de eerste is dat Brussel het overneemt. Dat is een reëel risico. Wij zetten nu in op een warme transitie, maar als Brussel het overneemt zal het er wel anders aan toegaan”
@Wattman | 28-08-23 | 11:28:
Hoor ik de spijkerlaarzen al weer over de klinkers schrapen?
*Vast begint met een verscholen luikje in de keldervloer te maken..*
@forecastle | 28-08-23 | 11:26:
Dat is inderdaad wel het vreemde ervan: rare eigen belangen boven onafhankelijkheid.
@Wattman | 28-08-23 | 11:28: Frankrijk en Duitsland maken de dienst uit in Europa. Dat is ze dan eindelijk gelukt, dit keer zonder één schot te lossen.
@KeesBruin | 28-08-23 | 11:58:
Ze hebben niks te vertellen over Zwitserland hoor, vergeet dat maar.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:33:
Laat ze het maar overnemen, des te sneller een Nexit.
@KeesBruin | 28-08-23 | 11:58:
Met schoothondje Rutte als waakhond geen greintje tegenstand en maar te zwijgen over de Eurofiel Timmermans die binnen wordt gehaald als het paard van Troje.
@Sieg Hein | 28-08-23 | 11:14: De ondemocratische EU heeft veel te veel macht naar zich toegetrokken en wij hebben dat laten gebeuren.
Nederland is klein, daarom is het stikstofprobleem 'een landelijk probleem'. Andere gebieden in de EU van dezelfde omvang hebben hetzelfde of een groter probleem. Maar omdat zij ;maar een onderdeel zijn van een land' voldoet het land dan wel aan de norm. Teruggerekend naar inwonertal valt door de dichtbevolktheid de neerslag in Nederland (en Vlaanderen) dan weer juist mee, in internationaal perspectief.
Nederland moet gewoon Brussel vakkundig en beleefd negeren. Wat gaan ze doen, tanks sturen? Hooguit dreigt men met een boete maar zelfs dat is voor hen een risico want dan kan Nederland weer dreigen haar afdracht te verminderen, en we zijn als een soort gekke henkie met afstand de grootste nettobetaler.
www.boerenbusiness.nl/opinies/boerenb...
Dus als we ons aansluiten bij Duitsland is het stikstofprobleem opgelost?
@Helpmedan | 28-08-23 | 11:25: nee, het is een probleem in deze regio door het overbeboeren en malverseren van het land
@Helpmedan | 28-08-23 | 11:25: ja, als diezelfde normen gehanteerd worden zeker. En dat kan omdat er in Duitsland genoeg gebieden zijn waar geen landbouw mogelijk is maar wel natuur.
@Helpmedan | 28-08-23 | 11:25: Ja.
Liever verhogen ze de AOW, we lopen al jaren meer dan 30% achter op al die loonsverhogingen. 56 miljard, man, wat een enorme hoeveelheid geld alleen maar voor die stikstof. Vlak voor de val van het kabinet al die klimaatmaatregelen doorvoeren, wat gemeen. Ik vind dat Caroline en Pieter dat net zo goed, zoniet beter, kunnen dan Kaag en vd Wal. Dus bewaar dit voor het volgende kabinet, wel of niet met Timmermans, maakt niet uit.
Maakt wel uit! Zonder Timmerfrans alstublieft.
Die AOW is prima, is net al omhoog , en ik vind het wel best zo heb nu samen met het meissie AOW en een klein ziekenfonds pensioentje van 12 jaar actief werken, vind het eigenlijk wel best zo.. eindelijk eens niet ieder jaar een dikke belastingaanslag op de deurmat.
Zonder Timmermans, dat is een sprekende handpop voor de EU wat klimaatagenda betreft!
nu is het plots 56 miljard?
@AntiZanicz | 28-08-23 | 11:43: Den Haag heeft er 24 miljard voor gereserveerd, de provincies hebben voor hun plannen 56 miljard nodig.
Bekijk maar eens waar al het geld voor het 'klimaat' naartoe gaat en denk er dan nog eens aan voordat je je belasting betaalt.
Naar D66-consultancy bureaus en dik gesubsidieerde GroenLinks NGO's. Wat heb ik gewonnen?
@Grachus | 28-08-23 | 11:38: Precies daar gaat het meeste geld naartoe.
Dus al die ambtenaren hebben voor niks zo hard gewerkt aan die plannen.
Voor niets, nada, noppes.
Gaat niet gebeuren.
Ik zie een nieuwe golf aan burn-outs in de zeer nabije toekomst onder de ambtenaren.
Hang eens een prijskaartje aan al die verspilde uren. J'accuse.
@MickeyGouda | 28-08-23 | 11:12:
Ook dat bedoelde ik.
Iets te subtiel waarschijnlijk.
Dank voor het duiden!
Nieuwe staatleningen mogen wel duurder worden. Op de oude verdienen we nog genoeg in Europa. Duidelijk dat zorg en defensie flink opgepiept moeten worden. Het in stand houden van het export boerenbedrijf dient geen doel. Het is low yield. Dus stoppen er mee. Elders gaat men maar zelf aan de bak en woont men het eigen land maar uit. Ons land is als een postzegel in de wereld en zit vol met uitgebeten plekken.
Hoeveel was het ook al weer? 0,00007 graden Celsius?
Maximaal 0,05 mol stikstofdepositie per hectare?
Je zou je dood lachen als het niet zo belachelijk veel zou kosten.
0,000036 graden.
Ofwel, let op, één 36 miljoenste graad.
Theoretisch en maximaal haalbaar.
In theorie want niet te meten.
En er zijn mensen die dit daadwerkelijk geloven en een goed idee vinden.
Ik denk dat ik maar eens ga investeren in een dwangbuis-fabrikant.
Het is meen ik 0,00036 graden, nauwelijks te meten tenzij met de meest dure specialistiche thermometers en de depositie waarde voor 1 hectare is al overschreden als 1 gans in tijdens het overvliegen heeft gescheten. Nu plaats de regering veel wind molens om het aantal overvliegende vogels drastisch te reduceren, maar om tot minder dan 1 gans per hectare te komen moeten ze nog wel even doorbouwen.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:11: Het is gewoon een religie66 geworden, voortgekomen uit angst. (Angst die ze zelf zaaien en waar ze zelf in zijn gaan geloven.) Zo van: als we maar genoeg geld op de brand-offertafel gooien gaat het wel voorbij.
Het heeft echt helemaal niets meer met gezond verstand te maken!
Godzijdank zijn we binnenkort van die mafketel van een Rutte af die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt!
Prof Pierre Capel legt het haarfijn uit. youtu.be/Pv6AWZevXSE?si=LNM5i9prYqRmQ...
het gaat gewoon om ons deel naar BNP en niet ten opzichte van oppervlakte van de wereldbol.
@Sieg Hein | 28-08-23 | 11:12:
Vier nullen achter de komma. Niet nauwelijks te meten, volstrekt niet te meten.
@AntiZanicz | 28-08-23 | 11:42: en wat nu als het grootse deel (en de grootste vervuilers) van de wereld niet mee doet? Heeft het dan nog zin al die (Nederlandse) miljarden? Kunnen we dat geld dan niet veel beter besteden? Bijvoorbeeld armoede tegengaan, beter onderwijs, veiligheid, etc. Of kiest u voor 0,000036?
De gemiddelde Nederlander spaart nog zo’n 200 euro per maand. Het lijkt me dat ook die laatste euro’s er nog prima uit te knijpen zijn? Btw omhoog, nog een kwartje bij de pomp erbij, belasting op zonnepanelen en een boete voor ieder die geen panelen heeft. Dit probleem lijkt me zeer makkelijk oplosbaar. Dat stikstoffonds is zo bijgevuld.
Gemiddeld zegt me niet zo veel , hoeveel mensen kent U eigenlijk ? www.uu.nl/nieuws/gemiddelde-nederland... Test jezelf!
1. Tweedehands auto
2. Lid van IKEA Family
3. Niet langer dan 28 minuten voor diner in de keuken staan
4. Heeft een gezin
5. Man werkt fulltime, vrouw parttime
6. Geen roker
7. Favoriete drankje: bier
8. Altijd een komkommer kopen in de supermarkt
9. Drie keer seks per maand
10. Een vast contract
11. Man kijkt porno, vrouw niet
12. 1,2 glas alcohol per dag
13. Spijkerbroek met sneakers
14. Op vakantie naar Duitsland of Frankrijk
15. Barbecue gaat 14 keer per jaar aan
@Smoelensmid | 28-08-23 | 11:13:
Wat een raar lijstje.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:23: www.gld.nl/nieuws/6769571/frank-is-de...
@Smoelensmid | 28-08-23 | 11:31:
Dank.
Maar behalve dat ik wel eens een auto met net de kop qua kilometers er af bij de dealer heb gekocht begrijp ik de rest niet.
Of ik begrijp iets wel, maar is niet op mij van toepassing.
En dat is niet erg.
PS
Een lang weekend Berlijn, telt dat mee?
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:39: Ik zou het niet weten ben er nooit geweest;) Ook de behoefte niet.. reis alleen over de Autobahn naar de wintersport.
@Smoelensmid | 28-08-23 | 12:47:
Mooie stad, echt een aanrader, voor een weekend dan.
Van der Wal doet veel goeds voor Nederland. Bedankt hoor.
Powerrrrrrrvrouw!
En met niet geringe prestaties op haar naam.
Zoals ……. , ehhhhhhh.
Van de wal in de sloot dus
Vreemd, de EU als boemand is vooral telegraaf en VVD CDA werkwijze. Terwijl de wetgeving gewoon uit Den Haag komt. Ook EU regelgeving is met instemming van de landen.
Het stikstofprobleem is ontstaan door 20 jaar niets doen in het boerenbedrijf en een VVD CDA overheid die er niets aan deed. Denk aan de gaswassers die alleen een lege kist bleken met een ventilator. Nu moet het wettelijk doel toch gehaald worden en zijn de veroorzakers in nood en de burgerij slachtoffer. De oplossing is duidelijk, minder uitstoten door het boerenbedrijf.
Ja, alleen de boeren hè?
Simpeler als dit wordt het hier vandaag niet meer.
Als 1 vogelstrontje (!) per jaar (!) de doodsteek is voor 2 hectare (!) natura2000-tuintjes, dan deugt je stikstofmodel niet. En de claim dat de natuur niet kan bestaan zonder dagelijks menselijk ingrijpen is naar linkse maatstaven weliswaar heel geloofwaardig, maar kan buiten jullie bubbel niet serieus genomen worden. De gewilde heideplantjes waarvoor Staatsbosbeheer nu hele bossen om laat hakken bestonden 20, 30, 40 jaar geleden namelijk ook al. Terwijl de stikstofuitstoot toen honderden malen hoger lag dan. Ondanks een paar miljoen minder Nederlanders.
De natuur is namelijk geen sneeuwvlokje.
Los daarvan. Stel dat de milieulobby gelijk zou hebben dat komkommers vervuilender zijn dan accu's, dan nog moet ieder mens eten. En dan blijken komkommers makkelijker verteerbaar dan accu's.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:13: Ik denk het ook niet, want bedrijven zoals Shell, BP, Tata, Schiphol/KLM, die leveren toch iets teveel op om goed hard op de vingers te trappen.
En ze hebben betere marketing en juristen dan de gemiddelde boer.
@Dezenaamhier | 28-08-23 | 11:15:
Ik weet het, u weet het, maar de simpelen van geest onder ons kennen maar één schuldige, boeren, boeren, de BoErEn!!!
Wat een niveau.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:13:
Dit dus!
Nederlandse boeren behoren tot de meest innovatieve ter wereld.
Drie huizen verder bij ons, woont tijdelijk een Amerikaans gezin, dat in Colorado een boerderij heeft.
Meneer studeert hier in Wageningen.
Omdat men hier zo achter loopt en 20 jaar met de armen over elkaar heeft gezeten natuurlijk. Volgens Antizeur dan. * proest*
@LoesjeP | 28-08-23 | 11:24: Wageningen doet aan benutting. Malverseren is een Nederlandse boeren specialiteit. En subsidie slurpen.
20 jaar niets doen.... je moet maar durven. Geen wonder dat de boeren zo kwaad worden met dergelijke onbeschofte D66 retoriek.
ik zou alle boeren het land uitjagen als ik u was. Vervolgens gaan ze in Roemenië boeren en gaan ze daar (meer) uitstoten. De mensheid eet en vraagt om voedsel, de boeren leveren. Maar niet in my backyard als het aan u ligt.
@Boeddha18 | 28-08-23 | 11:55:
Hoho, als onze boeren in Roemenië gaan boeren leidt dat niet tot hongersnood. Daarom krijgen Nederlandse boeren alleen een (gedeeltelijke) compensatie voor onteigening van hun bedrijf, als ze in de EU géén voedsel meer verbouwen.
Socialisme = hongersnood.
@LoesjeP | 28-08-23 | 11:24: Die Anti gast weet werkelijk waar niet waar hij het over heeft. Dat kan 3 dingen betekenen: 1) Gehersenspoeld door de Linkse Kerk 2) Verstandelijke beperking 3) Trol. Een combinatie kan uiteraard ook nog van toepassing zijn.
Niets doen? Je hebt echt geen idee hoeveel extra kosten er gemaakt worden de laatste 40 jaar tbv klimaatregelflauwekul. 50 jaar terug betaalde je voor een ei net zoveel als een postzegel... denk daar maar eens over na.
@Dandruff | 28-08-23 | 12:04: En wat hebben we aan hongersnood?
Of denken de socialisten niet ver genoeg die kant op en "het is deze keer echt anders hoor!", of wat cynischer, ze hebben een aantal eigen voedselproducerende bedrijven uit de wind gehouden om in het geval van die hongersnood zelf goed te zitten en flink te cashen door hier en daar wat uit te delen.
De domheid regeert... ik ben er zo zat van he.
En toch gaat onze overheid in volle gang voor U!! door.
Zoals wel eens eerder vermeld, schoften en/of randdebielen. Dat is wel ongeveer de juiste beschrijving voor onze bestuurders.
Het is een grote bodemloze put die hele klimaatzwendel! En met het klimaat heeft het ook nog eens vrij weinig te maken.
Geen put hè.
Heel veel VVD, D66 en GroenLinks stemmers vullen hun bankrekening met deze zwendel.
Dus het geld verdwijnt niet echt hoor.
het klimaat gaat er in ieder geval niet door veranderen.
@Boeddha18 | 28-08-23 | 11:38: CO2 had met klimaat te maken, N met natuur. Zo was het toch? Ezelsbruggetje: N van de N van Natuur.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:16: De rest zijn onnozele struivelaars die denken dat het echt een verschil maakt.
Laten ze het geld uitgeven aan versterking van de zeeweringen. Heb ik in een ander topic ook al gezegd.
De Tyfus voor van der Wal
krijg het zelf.
Flink hoor!
@AntiZanicz | 28-08-23 | 11:04: Excusez moi !! emotioneel momentje
Zelf ervaring met typhus als deskundige ?
Blijkbaar niet meer “ongefundeerd en nodeloos kwetsend” op dit roze weblog.
En volgens mij is de juiste formulering “ongezien de typhus”.
En vanuit Utrecht, de aanvulling “achter je oogbollen”.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:18: Straks wordt het hier nog inclusief en woke.
@J-van-de-Bontekoe | 28-08-23 | 11:18:
Vergeet, ook uit 030, " de vinkentering" niet.....
@LoesjeP | 28-08-23 | 11:33:
Bedankt!
Ben er al even weg, was hem compleet vergeten.
Deze komt weer in mijn repertoire.
@LoesjeP | 28-08-23 | 11:33: het is Haags, denk maar even aan Koot en Bie
REAGEER OOK