Terugkijken: 24 miljard euro speelgoed voor stupide stikstofbeleid, terwijl autorijden, vliegen en eigen risico in de zorg duurder worden
Alles duurder, niks goedkoper maar ook steeds meer weggegooid geld
BPM op nieuwe auto's verdubbelen, plus tien cent per liter er bij voor brandstof en rekeningrijden vanaf 2030 (ook voor Teslasnobs). Kaartjes voor het OV omhoog. Vliegbelasting richting zaligmakend zonnetje verdrievoudigen. En het eigen risico in de zorg 100 euro omhoog. Je kan het zo gek niet bedenken, of dit kabinet komt het met de pet in de hand nederig vragen van u stelen onder een barrage van verwijten over het klimaat, dat door uw gedrag naar de klote gaat. En dat terwijl dit kabinet al gevallen is over de eigen stikstofdoelen, maar simpelweg weigert op te tiefen. Luister dan, hierboven, hoe die vreselijk prutsers vierentwintig komma drie miljard euro aan stikstof willen uitgeven, zonder te weten waarom, hoe, aan wie en met welk doel. Enerzijds heb je dan Pieter 'Laatste Strohalm' Omtzigt die kan helpen om het gevoel vast te houden dat u echt niet gek bent. Anderzijds denken we: het AIVD Jaarverslag van vólgend jaar gaat een verzoveelvoudiging laten zien van mensen die denken dat het land gegijzeld wordt door een Kwaadaardige Elite. Fijne dag verder!
Mark Rutte in een Rattenvall-reclame
Social
Lol. D66 verkiest het pluche boven het klimaat
Social
Reaguursels
InloggenHoe stoppen we de waanzin? Ik wordt gedwongen 50-70% van mijn inkomen af te staan en heb overduidelijk geen invloed op deze verspilling.
Is de oplossing dan maar emigreren? Naar een verlicht land zoals Canada of Nieuw-Zeeland... ow wacht, even daar was ook iets aan de hand.
Brussel bepaalt het beleid, Den Haag voert het uit. Zelfs met het rooien van aardappelen moet de overheid zich bemoeien vanwege stikstof. Europa en dit land zijn compleet krankzinnig aan het worden, compleet. Ondertussen verhoogt China de kolen productie om aan alle energievraag te kunnen voldoen. Wat wij hier doen is hetzelfde als niesen in de woestijn...
Ach Brussel, de hele EU dient alleen maar het belang van twee landen: Frankrijk en Duitsland. De rest van de lidstaten zijn alleen maar wingewesten die hun muil dienen te houden en bij de kruisjes te tekenen.
Het is ook niet gek dat Engeland het eerste land was om eruit te stappen.
5 miljard coronasteun zonder bonnetjes en onderbouwing poef weg, behalve de dankbare afleiding van Sywert frauduleuze pissing inside out. 24 miljard stukslaan op stikstofklimaat gaat dezelfde weg bewandelen. Wordt het klimaat beter , neen. Worden een aantal consultancy en onderzoek bureaus en slimme ondernemers beter van en is het fraudegevoelige subsidie , ja
Trouwens heerlijk hier in Zuid Oost Azië waar dus gewoon Airco systemen buiten in de open air staan stroom te vreten om tijdens song kran het koel te maken voor de mensen op de terrassen of de guards bij de malls.
En wij maar energie besparen. Hier staan gewoon aircos BUITEN.
Van mij mag het hoor. Maar om even een perspectief te geven .
Wij mogen niet eens met een mini kachel op een terras hier overal aircos gewoon buiten.
Foto's graag.
Maar wij zijn dan ook een gidsland. Dus Aziatische toeristen die hier komen raken zwaar geïmponeerd en dwingen ook thuis vergelijkbare maatregelen af. Aanvullend gaan eigenwijze Nederlandse expats daar zendingswerk verrichten, in onze aloude traditie van de koopman en de dominee. En dat is zulk belangrijk wereldverbeterend werk, dat mag best honderden miljarden kosten. Het is immers klimaatcrisis!111!!!!!1
Houdingen en opvattingen over klimaatverandering hangen samen met leeftijd, opleiding en partijvoorkeur.
(Jacobs et al. 2021; De Kluizenaar en Van der Torre 2023). Jongeren, hbo/wo-opgeleiden en aanhangers van met name GroenLinks en D66 vinden klimaatverandering veel vaker een probleem dan gemiddeld. Deze groepen vinden ook vaker dat klimaatmaatregelen niet ver genoeg gaan.
Ik ben 59, HBO+ master opgeleid en stemde VVD. Ik vind het een verdomd koud voorjaar en kan niet wachten tot we in maart reeds de 20 grd aantikken. Het is dat alle vervroegd pensioenregelingen dood zijn omdat de 1945-1960 generatie de ruif hebben net voor mij leeggevroten hebben, anders zat ik al in Spanje in de winter.
Ik zou graag micro beloningen geven dus bv een euro voor dit artikel geven. Voor de echt goede. Helaas mist GS die optie.
Zou goed zijn zoiets
Laat die pot van 24 miliard maar even lekker met rust.
Het kabinet Caroline 1 vindt er over 2 jaar wel een goed *ander* doel voor...
Eens
We hebben het te lang te goed gehad en de parlementaire democratie zoals ie bedoelt was is er allang niet meer (dan zouden we niet op dit punt gekomen zijn)
De regering zou er in eerste instantie altijd op gefocust moeten zijn het leven van de bewoners beter te maken, ieder jaar weer.
Dat pad wordt allang niet meer gevolgd.
Altijd zo vervelend van die mensen die dan ook nog serieus menen dat er minder gevlogen moet worden of minder gereisd. Laat je dat toch niet aanpraten en als je dat doet laat anderen vrij die het wel willen en daar geen hoofdprijs voor willen betalen .
Belachelijk allemaal.
Je kunt ook de economie laten groeien en consumeren bevorderen. Ook dan kun je extra dingen betalen .
Ik dacht dat die groene transformatie zoveel economische groei zou opleveren? Dan zouden bezuinigingen niet eens nodig moeten zijn. Haha FAIL (kon je ook aan zien komen natuurlijk)
Je kan ook de overheid kleiner maken scheelt ook een hoop kosten.
Compleet geschift dit kabinet. De stikstof pot van ruim 25 miljard wordt verbrand en tijdens de volgende beschouwing wordt vol trots gemeld dat het stikstof probleem niet is beteugeld, want niet te beteugelen.
Wanneer kan een club worden aangemerkt als een criminele organisatie met of zonder winst oogmerk???
Die rare internationale afspraken over luchtverkeer moeten van tafel. Want het liberalisme heeft de bek vol van marktwerking en level playing fields maar ondertussen worden er geen btw en accijns geheven. Wat is dat voor waanzin?
De natuur kan geen minuut langer wachten, 130% is in slechte staat, het land wordt gegijzeld, er moet nu geld naar de provi..
*jas aantrekt, 2 weken meireces*
Mooi man, die vliegbelasting omhoog. 24 Miljoen passagiers per jaar door de balies van Schiphol, dat is een enorme bult CO2 extra in de lucht. Ik vlieg bijna niet, dus laat ze maar betalen. En die privéjets moeten ze ook keihard aanpakken. Die hogemetotussen wijven hebben een 660x hogere CO2 footprint dan de op vakantie gaande voedselbankiër.
Ik woon in Brabant bij de grens met België en zodra het goedkoper is ga ik daar altijd benzine tanken. Dus ik voel die hogere prijs niet zo.
En China heeft een tekort aan hout. Ze sturen de zonnepanelen nu met pallets van sendzimir verzinkt ijzer naar Brabant. Dus ik kan daar geen gratis pallets meer halen voor de houtkachel. Maar nu heb ik weer een ander adresje, pallets van tropisch hardhout uit China, basralocus rood hout met witte spint, die zij weer van de roofbouw uit Suriname halen. Krijg ik toch lekker gratis steun uit Suriname want m'n AOW wordt gekort omdat ik daar op het atheneum heb gezeten en Suriname betaalt geen AOW aan wie in het buitenland woont.
en zo draag jij je steentje bij.
gaaf hoor
Lol, heb nog 2 wegwerppallets liggen..
Als jij in op het Atheneum zat toen Suriname nog niet onafhankelijk was, hoorde het gewoon bij Nederland. Overzeese gebiedsdelen.
Moet toch een geweldig gevoel geven bij de regering en de coalitiepartijen dat je bijna 25 miljard kunt uitgeven, c.q. door het toilet kunt spoelen, en de burgers voor die 25 miljard laat opdraaien. Zal het vertrouwen zeker ten goede komen.
De meeste miljarden zullen naar subsidies voor bevriende clubjes gaan, dus ik kan me inderdaad wel voorstellen dat in bepaalde kringen de champagneflessen alvast ontkurkt worden.
@ZonderNaam | 20-04-23 | 12:02:
Nou ook prima, dan gaat die riante uitkoop toch van de baan? Kijken of de veefokkers hun kinderen zo ver krijgen dat ze het bedrijf op termijn willen overnemen.
Tis nog erger, autistje van der Wal mag dat geld uitgeven.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 12:07: Ah, je gaat er aan de ene kant vanuit vanuit dat het "probleem" zichzelf en geheel gratis oplost, aan de andere kant vind je dat er 25.000.000.000 euro moeten worden stuk geslagen begrijp ik ?
@EWON | 20-04-23 | 13:38:
Het probleem lost zichzelf zeker niet op. Dat zie je aan de stemuitslag.
Die Jetten is nu helemaal doorgedraaid. Tijd voor een dwangbuis en een kamertje met matrassen tegen de muur + een lieve voorleesverzorgster want het gaat niet goed met die knaap.
Niet alleen draait hij de economie nu helemaal de nek om en maakt hij het leven voor meer mensen en meer ondernemers onbetaalbaar maar er zit ook geen enkele gedachte achter, anders dan die idiote activisme van hem. Die gek is bezig dit land dusdanig af te breken dat we helemaal niets meer kunnen en voor alles afhankelijk zijn van het buitenland ( China ).
Echt, die gek moet daar weg. Kabinet kan me niet snel genoeg vallen.
En zelf is en was hij niet zo klimaat bewust twitter.com/ablocnote/status/14069831... www.geenstijl.nl/5145784/co2-heffing-...
All animals are equal but some are more equal than others
Ohw, een dwangbuis en matrassen tegen de muur doe je hem misschien alleen maar een plezier mee: ongeremde gangbangs.
Bakken met geld voor allerlei adviesbureaus, bemiddelaars, expertise, projectgroepen, (interim-)managers, juristen, want reken maar dat daar 80% van het geld blijft hangen.
En dan bedoel ik dus niet de nieuwe pensioenwet, met het omrekenen naar individuele pensioenpotjes. Want dat had natuurlijk ook gekund.
De stikstoffuik van Arnout Jaspers nog niet gelezen, maar gisteren VI zitten kijken en als je dan deze man hoort praten en met echten controleerbare feiten aankomt dan denk ja dat hele stikstof is onzin. Daar gaat ons belasting geld. En bedenkt dat vooral D66 de grootste boosdoener is.
Als je een kudde paarse broeken met excelbestanden en modellen bij elkaar zet gaan ze zelf echt geloven dat de werkelijkheid op die manier werkt en zo bestuurd moet worden. En dat dit dan allemaal heel feitelijk, objectief en wetenschappelijk is. Kortom: D66.
Het blijkt een behoorlijk selectief betoog te zijn vooral gebaseerd op de aanname dat de natuur in ons land een kunstmatig onderhouden tuintje van hobby-types zou zijn. In dat licht bezien heeft Jaspers helemaal gelijk.
ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen ! niet te dik gelukkig . Wel veel cijfertjes... dat weer wel .
Jaspers gaat uit van de veronderstelling dat het niemand iets kan schelen dat de biodiversiteit in Nederland achteruit holt en dat het opgeven van natuurgebieden ook niemand iets boeit. Als dat je vooronderstellingen zijn, kan de stikstofuitstoot inderdaad fors omhoog.
@bdn01 | 20-04-23 | 16:05:
Nee, Jaspers gaat uit van exacte wetenschappen.
De slogans die jij hier nalalt hebben niks met wel of geen natuurgebieden te maken. Om aan jouw stikstofslogans te voldoen moet bijvoorbeeld elke vogel boven NL vernietigd worden. En trouwens elk loslopend dier, de kleinste insecten uitgezonderd. En dat allemaal om de natuur te "herstellen" naar een tijd dat de stikstofuitstoot bijna 100 keer zo hoog was? Zonder dat de natuur daaronder leed?
Het hele idee achter natura2000 is dat de natuur totaal afhankelijk wordt van de mens. Daarom versnippert staatsbosbeheer hele bossen; zodat sbb daarna de zandgronden kan blijven "onderhouden".
Het is een verdienmodel.
En al die d66-ers maar roepen "ojee, al die bomen zijn slecht voor de natuur".
En ondertussen steeds zeggen dat NL zo snel mogelijk naar 30 miljoen inwoners moet. Alsof een overbevolkt en gewelddadig derde wereldland straks rekening houdt met de natura2000 tuintjes.
Zo werkt het dus: Paniekerig gegil dat we dood gaan aan klimaat en dat de natuur omvalt. Maar met 24,3 miljard zet dit kabinet de natuur weer recht overeind. Even doorplussen met nog eens 35 miljard en u gaat deze kabinetsperiode nog niet helemaal dood aan klimaat.
En zo mogen Kaag en Jetten 60 miljard wegspuiten zonder bonnetjes. Weg ermee.
Want jij weet, in tegenstelling tot duizenden wetenschappers die meewerkten aan het IPCC rapport, dat het allemaal maar onzin is.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 12:09: ach, wetenschap is tegenwoordig ook maar een mening.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 12:09: ga eens in het IPCC rapport duiken, en dan niet alleen de samenvatting lezen, want daar staan ook gewoon nog altijd tegengeluiden in die volledig genegeerd worden door eenieder die klimaatfanticus is. In eerdere edities van het IPCC waren er meer tegengeluiden te vinden maar dat zal wel deels te maken hebben dat de cancel cultuur toen nog niet zo doorgeslagen is al de afgelopen jaren.
Natuurlijk gaat D66 niet voor een amendement stemmen waarin het jaartal 2030 wordt vastgelegd. Dan is er direct een kabinetscrisis. De truc is dus om te doen alsof het amendement overbodig is en het CDA lekker de kastanjes uit het vuur te laten halen.
Het is sowieso lachwekkend dat het kabinet ruziet om een einddatum. De overheid heeft nog nooit een project op welk terrein dan ook afgrond binnen de oorspronkelijke planning en budget.
@ZonderNaam | 20-04-23 | 11:12:
'afgerond', hoewel afgrond ook wel toepasselijk is t.av. de politieke koers
@ZonderNaam | 20-04-23 | 11:12: Het gaat ook n.i.e.t. om de einddatum: het hele plan is slecht. Een fuik leidt niet naar de beste plek om te floreren.
Niet alleen dat, dan kunnen ze daarna ook al hun (incl die van PvdGLA en PvdD) klimaatvolgelingen aan het werk zetten om de overheid en bedrijven te vervolgen bij de rechter. En zo krijgen ze dan gewoon nog wat ze willen, een totaal naar de klote geholpen Nederland.
Om een vriend te citeren:
"Aan de ene kant zegt Omtzigt erg verstandige dingen, aan de andere kant zegt Omtzigt erg verstandige dingen helaas."
en stemt vervolgens mee met het kabinet
@Hetiswathetis | 20-04-23 | 12:49: ja dit dus
Klimaatverandering door mensen is onzin. Het is reden nummer 1001 om u verder te knechten en uit te wringen.
Het is inderdaad 1 grote money grab. Vooral de "Green Deal" van Timmerfrans, een zwart gat waar alleen maar nog meer geld bij moet. Het zal nooit genoeg zijn.
Zoveel centjes door de klimaat-plee ........ klassenboekdrager Jetten krijgt er een strakke plasser van.
Ergo, BPM voor de verbrandings motoren autos verdubbelen, voor de overige gewone autos blijft hij NUL;)
Ik word een beetje moe van jouw geneuzel met je elektrisch dit en elektrisch dat.
Denk nou eens na. Stel, iedereen morgen aan de elektrische auto en de warmtepomp.
1: Hoe dan? Waar halen we die stroom vandaan?
2: Hoe is dat in vredesnaam te betalen?
3: Hoe wil je in hemelsnaam de winkels bevoorraden en de economie op gang houden met alleen maar elektriek?
En dan heb ik het nog niet eens over de verslechterende actieradius bij kou en het toenemende gevaar op autobranden.
@Graaisnaaiert | 20-04-23 | 11:54: bij bereik van 400 km of meer begint de EV op 49.000 euri. Dat is dan de VW ID3 ProS. In het echt haalt die dat natuurlijk niet eens, alleen bij warm weer en met de wind mee.
Bijna niemand heeft dat geld voor een auto liggen, ondanks subsidie. subsidie ipv extra belastingen. Wie gaat die subsidie ophoesten als het beleid 'succesvol' is? Het is dan niet meer bij de brandstofauto weg te halen.
Zeker met al die fijne prijsstijgingen bij de boodschappen en de energieprijzen dankzij VVD66 beleid is de EV haalbare kaart.
De goedkoopste EV's rijden 130 km ofzo op 1 lading. Dat kun je bijna al fietsen. Fijn voor de vakantie: iedere 100 km tanken gedurende een uur. Als er al een oplaadplaats te vinden is. En dat kost dan ruim boven de 20K.
.
@Graaisnaaiert | 20-04-23 | 11:54: 4: Waar halen we de grondstoffen vandaan voor de accu's en kabels?
Misschien er ook even bij vertellen dat zowat heel werkend Nederland in loondienst 10 - 17 % loonsverhoging tegemoet ziet. En het einde is nog niet in zicht.
Ambtenaren misschien... Het overgrote deel krijgen rond de 6-8%. Bij een inflatie van 17% kan je zelf uitrekenen wat dat betekent.
@Ikdoemisschienmee | 20-04-23 | 11:08:
Daarbij worden loonsverhogingen direct doorgerekend in de prijzen en blijven de belastingschijven gelijk waardoor er de facto ook een lastenverzwaring optreedt.
@Ikdoemisschienmee | 20-04-23 | 11:08: De CAO die voor mij en mijn collegae (enkele honderdduizenden) geldt heeft er in de afgelopen 2 jaar 9,25% bijgekregen. Daarvan was 3,25% correctie voor de inflatie over de periode 2017-medio 2021 en 6% inflatiecorrectie 062021-012024. Ik zou graag ruilen met de ambtenaren en de EU bobo's.
bruto, netto is het achteruitgang en je hoort al over de extra heffingen die de politiek wil gaan opleggen (Robo en Timmerfrans bijvoorbeeld). Wie zijn die mensen ?
Uhm... nee, niet bij mijn baas hoor. U werkt zeker in de publieke sector?
Gek hè die onvrede
Burger betaalt 49%, energiebelasting,bedrijven 4 %.
twitter.com/wierdduk/status/164896861...
Miljarden om die boeren uit te kopen en alle juristen te betalen die dit mogelijk moeten gaan maken terwijl met investeringen van ca 1 ton een boerenbedrijf voorzieningen kan treffen om de ammoniak ontwikkeling en uitstoot ca 70% te beperken. Maar dat staat niet in GL/D66 agenda dus gaan we miljarden uitgeven om de meest productieve en moderne boeren uit te kopen en straks moeten we allemaal aan de gemodificeerde rotzooi uit canada of de plofkippen uit de Oekraine, hoe komt het toch dat we zo afhankelijk zijn in dit land....
Ik denk dat er onder de notarissen ook wel veel D66ers zitten.
Maar die investreingen gaat geen boer doen, zo lang de zaak onduidelijk blijft. En raad eens wie die onduidelijkheid wil behouden?
Deze stompzinnige maatregel maakt dat de asielinstroom nog verder toeneemt,dat ziet deze simpele Telegraafburgert dan ook goed.
www.telegraaf.nl/watuzegt/980032164/a...
Dit land wordt inderdaad gegijzeld. Het is toch belachelijk om 24,3 miljard euro aan de boeren te geven. Waarom hebben zij geen ondernemersrisico? Gewoon aanpassen en op een verantwoorde manier voedsel produceren of oprotten. Klaar. Niets geen miljarden aan de boeren geven.
De facto komt dat dus neer op onteigening schout, iets waar landen achter het ijzeren gordijn veel ervaring mee hebben.
Waar haal jij nou weer vandaan dat er €24,3G aan de boeren wordt gegeven?
@naglfar | 20-04-23 | 10:31: Vraag ik mij ook af.
Ondernemersrisico? Met de overheid als het risico? Daar kan werkelijk geen enkele ondernemer zich op voorbereiden.
@Paulus de Bk | 20-04-23 | 10:49: Dat is het wezens kenmerk van ondernemen, die moeten ook kunnen schakelen en niet allen in goede tijden voorbereiden...
Het grootste deel van de 24 miljard zal naar allerlei subsidies gaan van vage stichtingen geleid door mensen met een goed politiek netwerk. Dit is gewoon weer het volgende rondje graaien van de usual suspects.
Lijkt wel een maffiastandpunt.
@Paulus de Bk | 20-04-23 | 10:49: inderdaad, de overheid is allang niet meer de betrouwbare partner als het aankomt op lange(re) termijn afspraken.
@oh no | 20-04-23 | 13:58: Het enige betrouwbare aan de overheid is de onbetrouwbaarheid.
Lijsten met feiten-ontkennende reacties. Dat het allemaal lastig oplosbaar is, lijkt me zonneklaar, maar het zijn ook fundamentele keuzes, waarover de mensen het niet eens zijn. wat voor de een een lapje waardeloze nepnatuur is, beleeft een ander juist als essentieel en wat de ene als een onvervreemdbaar erfrecht ziet, zoals het fokken van varkens voor de export, ziet de ander weer als nodeloze vervuiling van de leefomgeving en zo heb je op klimaat hetzelfde: Sommige vinden het allemaal loos alarmisme, andere zien de wereld ten onder gaan.
Je kan niet iedereen tevreden stellen, er zijn harde en essentiële keuzes nodig. Feiten ontkennen, wegkletsen of de kop in het zand steken is wat ik de laatste jaren aan terrein zie winnen.
Of we zeggen: Weg met de natuurgebieden en we worden een nog groter agro-powerhouse, of we pakken de stikstof rigoureus aan en halveren de veestapel. Waar het nu heengaat: Pappen en nathouden, weer vier jaar langer. Om dan over vier jaar voor exact dezelfde keuzes te staan. Dus maak keuzes, stippel helder belied uit en voer dat uit. Dan kan iedereen weer verder, boeren met innoveren of verkopen, natuurbeheerders, vee-exorteurs enzovoort. Maar dit uitstellen van beleid, het is een doodlopende weg.
Wacht nou gewoon eens af waar ze mee komen, zeurkous.
@bl,
Niemand zegt "weg net de natuurgebieden".
De vraag is meer of we kunstmatige natura2000 tuintjes verkiezen boven natuurlijke bebossing. Een andere vraag is of we kiezen voor honderden piepkleine tuintjes waardoor 97% van NL op slot moet, of voor een paar grote tuinen en natuurgebieden; en daarbuiten heel veel leefruimte.
Verder is de eis om de natuur te herstellen naar de tijd dat NL < 2 miljoen inwoners had, onmogelijk te combineren met de kabinetsplannen voor een bevolkingsexplosie en minimaal 30 miljoen inwoners.
Geen enkel land ter wereld werd ooit beter door overbevolking, en de natuur al helemaal niet.
Er is niemand die zegt weg met de natuurgebieden grote duimzuig BL. Laat je trouwens een hoop zand een tijdje liggen is het binnen een maand al begroeid en een natuurgebied. Natuur kan je helemaal niet tegenhouden of stilzetten. Met het klimaat idem dito. Stikstof is eten voor de plantjes dus semantische discussie.
“Of we zeggen: Weg met de natuurgebieden en we worden een nog groter agro-powerhouse, of we pakken de stikstof rigoureus aan en halveren de veestapel.“
Een volstrekt tendentieuze en valse tegenstelling.
@dijkbewaker | 20-04-23 | 10:34:
De grap is zelfs dat veel natuurclubjes die hoop zand willen "beschermen" tegen teveel begroeiing. Er worden gewoon bossen gekapt voor "natuurherstel". Maar goed dat deze stikstofdiscussie nog niet is doorgedrongen in landen met beschermd tropisch regenwoud.
Dus ze mogen van jou kiezen maar als de keuze jou niet bevalt blijf jij toch bezig. De bevolking heeft al gekozen nu nog die paar mensen in het kabinet.
Ik heb er weinig sjoege van, maar bij tijd en wijle bekruipt mij het gevoel dat we hier de natuur aan het redden zijn om elders de natuur naar de kloten te helpen. Want die winning van grondstoffen is in de landen waar ze gewonnen worden bepaald niet schadevrij om over de mensenrechtenschendingen in die landen nog maar te zwijgen. En het klimaat bestaat uit meer dan het stukje blauwe hemel dat we boven Europa, ten koste van andere landen, aan het creëren zijn. Voorts: rekening rijden? Lekker dan als je eerst het OV op het platteland naar God hebt geholpen. Kunnen de plattelanders die daardoor afhankelijk zijn van de auto's fijn meebetalen aan het OV in het westen van het land, waarmee de inwoners naar de dikgesubsidieerde musea en concerten kunnen (op het platteland al niet te vinden en met de voorgenomen benzineaccijnzen voor de plattelanders al helemaal onbereikbaar). Bovendien heb ik de pest aan die zwaar gesubsidieerde electieke auto's. Om te beginnen hoor je de krengen als fietser niet aankomen en bovendien is die subsidie compleet belachelijk.
Je hoeft niet eens een discussie te voeren of stikstof wel of niet een probleem is dat opgelost moet worden. Zolang de overheid elk probleem denkt op te kunnen lossen door er alleen maar een berg belastinggeld tegenaan te kwakken blijven we gewoon verder zakken in het moeras van incompetentie en corruptie. Welke doelen we zeggen na te streven maakt in praktijk dan niet zoveel uit.
@Dandruff | 20-04-23 | 10:40: ik kom net uit Brazilië. Zelfde onzin maar daar eten ze elke dag vlees en het liefst filet mignon. Ook die lhtq onzin. Ze rijden hier al wel jaren op alcohol. Waarom kan dat hier niet?
@BenZen | 20-04-23 | 10:50:
Het ergste aan die elektrische auto's is dat ze voornamelijk rijden op (bruin-) kool. Slechts een klein deel van onze stroomvoorziening komt van onbetrouwvbare energiebronnen.
Zo'n 90% van de stroomproductie is fosssiel, en dat gaat op korte termijn niet veel veranderen.
Verveelvoudiging stroomverbruik = verveelvoudiging fossiel verbruik.
Waarbij men bedenke dat elektriciteitscentrales qua energie een flink rendementsverlies hebben. Bij een moderne gascentrale 40%, maar bij kolen 60% en bij "groene" biomassa zelfs 80% rendementsverlies. Dus een ei koken op stroom kost ongeveer twee keer zoveel gas als een ei koken op gas. Idem met een huis verwarmen of auto rijden.
Daardoor is de onhaalbare en daarnaast onbetaalbare "energietransitie" feitelijk een ramp voor het milieu.
@Dandruff | 20-04-23 | 11:15:
Het hele opladen an sich is al een probleem. Niet zo erg als je alleen maar van en naar kantoor hoeft te rijden, maar er zijn ook heel veel beroepen waar men de hele dag in een auto of bestelbusje moet rondrijden. Als je dan om de haverklap je auto weer een uur in het stopcontact moet duwen dan gaat dat negatief uitpakken voor je bedrijfsresultaat.
@1977 | 20-04-23 | 11:09:
Dat zou hier ook kunnen, alleen weet ik niet of dat per se beter is voor het milieu. Het rijden op alcohol vergt ook weer extra landbouwgebied en hele andere motoren. Hetzelfde geldt voor rijden op plantaardige oliën.
Elke technologie heeft voor- en na- delen, de beste oplossing zit in een combinatie van meerdere oplossingen. We zijn nou eenmaal met heel veel mensen op een vrij klein planeetje.
@Dandruff | 20-04-23 | 11:23:
Dat heel veel mensen is ook maar relatief. De biomassa van alle mieren op aarde is hoger dan dat dan alle mensen.
De leugen regeert.
"Feiten ontkennen, wegkletsen of de kop in het zand steken is wat ik de laatste jaren aan terrein zie winnen."
Regeringen liegen samen met de deuggeile msm al decennia over alles.
Op een boekje als de stikstoffuik reageren ze dan ook arrogant met algemene kwalificaties. Ha! Feiten? Doei!
@ZonderNaam | 20-04-23 | 11:23:
Precies. Sterker nog, met name elektrische vrachtwagens zijn niet eens geschikt voor een "te zware lading". Niemand aan de klimaattafels snapt kennelijk wat de bedoeling is van *transport*.
Plus dat veel energieleveranciers nu al moeite hebben de stroom geleverd te krijgen, door het tekort aan infrastructuur. Er worden om die reden zelfs klanten geweigerd. En er is een enorm tekort aan technici om die infrastructuur alsnog aan te passen.
Dus.
Wat denk je dat er gebeurt als straks alle huizen in 1 straat van het gas af moeten?
Als in de winter alle elektrische kacheltjes aangaan?
Als iedereen in de straat zijn auto aan het stroom zet?
Als een transportbedrijf verderop 's avonds 100 vrachtwagens aan de oplader zet?
Het is geen keuze tussen uitbreiding van de agrarische sector en/of het verdwijnen van natuurwaarden.
De discussie gaat er in essentie over, of omgerekend iets meer dan 10.000 Euro per hectare een uitgave is die een beoogde doel zal verwezenlijken. Een doel dat geen enkel economisch nut vertegenwoordigd en bovendien in aanzienlijke mate ons bnp zal verminderen.
@NLgaatnaardeklote | 20-04-23 | 10:43: nou, dat weet ik niet hoor of de bevolking gekozen heeft. Ik vermoed dat een hoop BBB stemmers helemaal niets hebben met stikstof maar helemaal flauw zijn van de resultaten van vier kabinetten Rutte. En het mag dan best wel praktisch zijn dat je op de route Friesland Rotterdam je autoruiten niet minstens één keer insectenvrij hoeft te maken, je hoeft niet noodzakelijkerwijs het helderste lampje in de kroonluchter te zijn om in te zien dat er wel degelijk iets met natuur, milieu en klimaat aan de hand is en je hoeft evenmin een klimaatwappie te zijn om te willen dat je kleinkinderen in een enigzins leefbare wereld kunnen leven. De oplossing ligt er echter volgens mij niet in om de schade van onze energietransitie in de wingebieden van de daarvoor noodzakelijke grondstoffen neer te leggen en evenmin bij de inkomensgroepen die met geen mogelijkheid een elektrische auto kunnen betalen. Krengen die je als fietser pas opmerkt als ze al naast je rijden en bovendien vaak bestuurd door lui die geen subsidie nodig hebben.
@BenZen | 20-04-23 | 11:53:
Probleem is veel meer de tweedeling tussen de noodzaak voor verandering inzien en accepteren enerzijds of die noodzaak ontkennen en zo door willen als vroeger anderzijds. De wereld om ons heen verandert heel snel en wie daar niet op acteert is straks de sigaar.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 12:19:
Ik zie de noodzaak voor verandering op veel terreinen wel in, maar de routekaarten die de politiek uitstippelt zijn zo compleet losgezongen van de praktijk dat ze alleen maar richting afgrond kunnen gaan.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 12:19:
Nu snel een derde wereldland worden lost de door jou aangestipte (mogelijke) probleempjes niet op. Jij hebt het nooit over praktische zaken.
Hoe "groen" is stroom eigenlijk?
Hebben we infrastructuur voor de overstap naar 100% stroom?
Hebben we de ingenieurs en technici om die infrastructuur te realiseren?
Kunnen elektrische vrachtauto's, vliegtuigen en schepen hetzelfde transport aan als hun (veel schonere!) fossiele broertjes?
Hoeveel kolencentrales vergt het om een theoretisch (want onmogelijk) e-schiphol te laden?
Het is bizar dat overbodige managementslagen, persvoorlichters, klimaatcoaches en klimaatconsultants het beleid bepalen, zonder zich een paar minuten in te lezen.
En stel dat we er voor slechts een paar duizend miljard euro in slagen om 0,0000003% invloed op het klimaat te hebben. Bijvoorbeeld door kolencentrales net als biomassacentrales op papier "groen" te noemen. Volgens de milieulobby is etikettering immers bijna net zo belangrijk voor het klimaat als extra subsidies voor de rijken.
Maar dan nog, stel dat.
Wordt die 0,0000003% milieuwinst dan niet onmiddellijk teniet gedaan door de geplande bevolkingsexplosie van dit kabinet?
Hoe denk jij de natuur van NL vroger (met minder dan 2 miljoen mensen) te combineren met een NL straks met 30 miljoen mensen?
Dat kan gewoon niet, nooit, is onmogelijk; hoe groot d66 de verschillen tussen arm en rijk ook maakt.
Nederland, een land zo groot als 3 bloembakken, en "natuur". Laat me niet lachen. Als je natuur moet je eens rondkijken in Washington state ! Eindeloze bossen, talloze gigantische wildlife parks met kristalheldere meren, bergen en vulkanen met sneeuw op de toppen, grillige kusten met duizelingwekkende kliffen waar je kan uitkijken over de oceaan en met een beetje geluk zeehonden, orca's (!), zeearenden en andere fascinerende dieren kan zien. Overal wasberen en herten (niet alleen in het bos, ook op straat, en die beesten springen gewoon dwars door je heg heen om alle bloempjes in je tuin op te eten). Golvende landschappen, indrukwekkende watervallen waar het water van 100 meter hoog omlaag stort, natuurlijke grotten van onvoorstelbare schoonheid. Regenwouden met torenhoge bomen. Gigantisch ! Je weet niet wat je ziet. Prachtig. Indrukwekkend. DAT is natuur ! Sta je dan, met je Nederlandse "natuur" waar ieder grassprietje is gepland en geplant na 4 jaar oeverloos ge-emmer en vergader door 386 ambtenaren.
@Dandruff | 20-04-23 | 13:00:
Dan doen we der toch lekker niks aan jongen? Jij je zin. Gewoon zo doorgaan, tot alles op is. Vorige week was earth zero day of hoe heet het, de dag waarop de wereld alweer grondstoffen voor een jaar heeft opgebruikt. Iedereen weet: Dit kan zo niet doorgaan, maar Dandruff is doodsbang dat zijn lieve centjes belanden in de zak van een opportunist. Prima kerel, met jou gaan we de problemen ooit wel oplossen. Aan jou hebben we wat.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 13:27: het begint steeds meer te lijken alsof jij een van die geldontvangende opportunisten bent ;)
Drammen heeft geen zin, daarmee vervreemd je alleen maar mensen van een op zich goed streven namelijk het beter omgaan met de planeet. Een wat betere kijk op zaken, die meer initiatieven toestaan, en een wat gematigder (maar realistischer) tempo zorgen ervoor dat er veel meer mensen zich aansluiten bij het verwezenlijken van het veranderen naar een betere omgangsvorm met de planeet. Het is alleen wel zo dat wij als piepklein landje, welke eigenlijk volledig ingericht is (zelfs onze 'natuurgebieden'), niet de problemen van de hele wereld op zich kan nemen dus waarom moeten wij onze samenleving in record tempo de armoede instorten voor een utopistisch doel?
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 13:27:
Niets doen is misschien het ergste dat jij je kan voorstellen, maar er is een nog slechtere optie te bedenken. En dat is alles overhoop gooien met wereldvreemde, onbetaalbare en contraproductieve beleidsplannen. En dat is de kant die jij op wilt gaan.
@Dandruff | 20-04-23 | 10:40: Ja, mooi dit. Ook in Regio 072 bomenkap door SBB in het kader van 'herstelwerkzaamheden'. Nog meer stuifzand. Sommige fietspaden worden door het stuifzand onbegaanbaar. De oplossing van SBB: het fietspad verplaatsen, kost natuurlijk ook niks.
@Beste_Landgenoten | 20-04-23 | 13:27:
Waar schrijf ik dat we niks hoeven te doen?
Het enige wat ik wil is *eerst denken, dan doen*.
Buiten de klimaatkerk is dat een algemeen geaccepteerde instelling.
Terwijl jij probeert met een ad hominem de aandacht van de discussie af te leiden, blijven alle genoemde feiten gewoon staan. Overstappen op "groene stroom" levert een verveelvoudiging van de co2-uitstoot op. Plus dat de fossiele brandstoffen zo nog veel sneller opraken dan zonder al die stroomcentrales.
Feit is dat de infrastructuur voor meer stroom ontbreekt.
Feit is dat de technici er niet zijn.
Feit is dat stroom geen vrachtwagens of schepen voortstuwt.
Dat die klimaatplannen onbetaalbaar zijn maakt ze nog niet haalbaar.
En natuurlijk gaat het er vooral om dat die transitie naar onbetrouwbare energie zo duur is dat we een derde wereldland worden. Maar grootschalige armoede geeft nog garantie op een beter milieu, ga maar eens kijken in een gemiddeld derde wereldland.
@Dandruff | 20-04-23 | 14:47:
De logica van BL en kornuiten lijkt het zijn dat het probleem zo groot en accuut is dat alles beter is dan niets doen. Ook al ga je dan een kant op waarmee je alles 10x zo hard verneukt.
@Buurman,
Bizar inderdaad, maar het is dan ook een verdienmodel. Echte natuur kost niks, SBB streeft daarom naar natuurgebieden die echt "onderhouden" moeten worden.
ZonderNaam,
De klimaatkerk vertrouwt meer op paniek dan op techniek. Dat kenmerkt deze hele discussie. Velen beseffen echter niet dat volledige afschaffing van alle techniek tot grootschalig sterven zal leiden.
En velen beseffen dat wel, maar boeit het niet. Zolang ze hun linksreligieuze wanbeleid maar ruimschoots kunnen declareren bij de belastingbetalers.
Mijn voorspelling is dat die 24 miljard uiteindelijk zeker 50 miljard wordt en dat we achteraf blij mogen zijn als er van 10% van het uitgegeven geld daadwerkelijk bonnetjes bewaard zijn.
u bent nog positief
Ach, de gaan gewoon weer snijden in de pensioenen en de AOW en net zoals in de jaren 80 gaan we de ambtenarensalarissen een procent of 10 korten. Nee, niet die van bestuurders uiteraard, alleen maar van leraren en handhavers natuurlijk. Ons Soort Mensen is daar veul te belangrijk voor.
Ik krijg een ongemene neiging om te gaan schelden en tieren. Dus ik laat het hierbij.
En iedere keer denk je weer dat de bom zal barsten in NL, maar nee hoor, wat zijn wij een in slaap gesust volkje geworden. Als de overheid dit in Frankrijk zou flikken dan stonden snelwegen in de fik, werd al het werk neergelegd en liep heel Frankrijk op straat. Maar in NL slikken we het allemaal, daarom komen die jokers met steeds belachelijkere regeltjes.
Inderdaad, meer respect voor de Fransen wat verzet betreft. Hier de pensioenleeftijd naar 68 of later, geen staking gezien.
@Wattman | 20-04-23 | 10:27: Geen tijd om te staken, ik bouw zelf wel een potje om ergens rond m'n 60ste te stoppen.
Lees net: weer 70 miljoen maar Oekraïne om ouwe Leopards te kopen en op te knappen.
En de brandstof maar duurder maken.
Putinlover !!!
voor een schijntje het halve Russische leger naar de getver helpen met 2e hands meuk, wat training, en zelf geen eenheden sturen. Das toch ook leuk voor een zuinige Nederlander? kunnen we vervolgens defensie weer verder kapotbezuinigen
@Jacques_SiConto | 20-04-23 | 10:33: Als je je het voor een schijntje wilt oplossen, een elitetroep inzetten om de heer V.P, balkje voor de ogen bij foto, even om te leggen is heel wat goedkoper. Dat is dus blijkbaar niet het doel. Het doel is waarschijnlijk de wapenindustrie helpen met een gesponsord conflict, waarbij de verliezen aan beide kanten zo groot mogelijk moeten zijn. (Ik vraag me af wat een grotere CO2 voetprint heeft, de oorlog, of de voetprint van alle slachtoffers als deze oorlog er niet was geweest). Anders was deze waanzin allang gestopt.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 10:15: Waar slaat dit nu weer op ? Of een grapje van u ?
Tjeerd de Groot…..ik drink nog liever mijn eigen kots op dan dat ik naar deze kale koekwaus moet luisteren!
Hm'kay, ik heb gewoon oordopjes met anc. Werkt als een tierelier.
@Duwbak_Linda | 20-04-23 | 10:00: Active nonsense cancelling?
@knutsel_ | 20-04-23 | 10:13: Ja, maar dat was zoveel typen.
@Duwbak_Linda | 20-04-23 | 10:13: Daarom heb ik het voor je gedaan. Geen dank.
Ik zet de TV uit. Wacht een tijdje totdat ik denk dat die gek weer weg is en zet hem weer aan.
Er zit een mute knop op de afstandsbediening, en die mogelijkheid is er ook op de videospelers op het internet.
Ik hoop maar dat statushouders, die op familiebezoek gaan, uitgezonderd worden van belastingen op vliegreizen.
Uiteraard, het zou "racisme" zijn om aan hen dezelfde eisen te stellen als aan autochtone Nederlanders.
Statushouders zullen dezelfde vliegstatus krijgen als belastinggraaiende klimaatdrammers, die ook onbeperkt mogen vliegen. "Voor het milieu" natuurlijk, dus op kosten van het plebs.
Laat mij nou denken dat die reis sowieso gratis was , omdat deze drommels zoveel ellende hebben moeten doorstaan ,
Jaren wachten op een mooi huis en een miele..... als dat geen ellende is...
Ik ben er groot voorstander van deze reis geheel gratis te maken. zolang het dan maar een enkele reis is.
Ze zijn er niet voor ons, ze zijn er voor het lobbycircus genaamd Brussel, ze zijn er voor de grote corporaties, de financiële instellingen, de hedgefondsen, NGO's etc.
Wellicht dat de burger ook maar lobbyisten in moet gaan huren om gehoord te worden.
Daar heb je eigenlijk een heel erg goed punt. Als de politiek, welke in ons belang behoort te lobbyen, dat niet voor ons doet, zelf een ander lobby mechanisme opzetten. Soort van terugpakken met hun eigen spelletjes. Goed idee!
@DanskeRob | 20-04-23 | 09:47: ik zie dat anders. Het politieke systeem zelf moet in Nederland op de schop. De invoering van een referendum optie voorzien van goede waarborgen is essentieel. Op deze manier houden politici wel rekening met de belangen van de burger. Ook moet de overheid ten allen tijde op een transparante wijze politieke besluiten kunnen toelichten. En wanneer het kabinet dit niet kan, dus lak heeft aan een professionele bestuurscultuur, gewoon opstappen en wegwezen. Ook het zomaar kunnen overstappen van de politiek naar lobbyclubs of omgekeerd moet voor langere tijd niet mogen, 10 jaar of meer. Het verotte spel meespelen werkt niet, het spel zelf en de spelregels moeten worden gewijzigd.
@therealbraindump | 20-04-23 | 09:58: Dat is nou precies het hele punt. Het spel en de regels zijn best duidelijk, maar de 'boven ons gestelden' houden zich daar al jaren niet aan. In een normale wereld had Rutte al lang uit zijn functie gezet geworden vanwege de toeslagenaffaire, Groningen, noem maar op. Maar hier gaat ie gewoon door. Het systeem werkt dus inderdaad niet. Referendum hadden we een soort van, maar is door de D66, notabene een partij die begon met de visie van een referendum, om zeep geholpen omdat ze de uitslagen van referenda niet leuk vonden. Op deze manier komt het gewoon niet goed.
@DanskeRob | 20-04-23 | 10:03: het zelfreinigende vermogen van een groot gedeelte van de huidige politiek is inderdaad minimaal of afwezig en dat is het grote onderliggende probleem van veel maatschappelijke vraagstukken.
@therealbraindump | 20-04-23 | 09:58:
Dat het spel en de spelregels veranderd moeten worden ben ik 100% met je eens.
Alleen, hoe gaan we dat doen?
Elke politieke partij die dat zou willen krijgt te maken met een gigantisch staatsapparaat dat hen 24/7 gaat tegenwerken. Met lastercampagnes, schijnprocessen, foponderzoeken en protesten van subsidieslurpers. Er volgt een cordon sanitair in alle gekozen organen; en een beroepsverbod in alle ongekozen organen.
Ik denk inderdaad dat de tegenstanders van dit verrotte spel toch zelf ook meer aan lobbyisme zouden moeten doen. De democratie is feitelijk buitenspel gezet door oa fractiediscipline, baantjesmachines en talloze subsidie-organen en semi-overheidsclubjes die buiten elke democratische controle het beleid bepalen. Met stemmen alleen is dat bijna niet op te lossen.
@Dandruff | 20-04-23 | 10:10: Hear hear, dat is exact het probleem. We hebben geen democratie. Je kunt alleen maar kiezen op partijen en mensen binnen die partijen. En de mensen binnen die partijen, komen alleen maar op de kieslijst als ze braaf doen en zeggen wat de zittende nep-elite voorschrijft. Geloof me, ik heb het zelf ook geprobeerd. Kansloos. Zonde van de energie. Als je een eigen mening hebt die niet exact is wat de leider van de betreffende fractie verlangt, maak je geen kans. Fractiediscipline wordt dat genoemd. En dat is gewoon volksverlakkerij.
@Dandruff | 20-04-23 | 10:10: dat wordt inderdaad een hele opgave. Follow the Money zou ik dan willen voorstellen. Knip de geldstromen tussen de overheid en allerlei belangenclubs maar door, en ja, dat wordt gillen en hysterisch krijsen door sommigen. Ook het voorstel van de sgp om belangenclubs niet meer a priori te kunnen laten procederen uit naam van het algemene belang is essentieel. En wetten zouden in Nederland uiteindelijk weer getoetst moeten kunnen worden aan de Nederlandse grondwet en niet aan internationale verdragen.
@Abject
De dagen dat de grote traditionele bedrijven de dienst uitmaakten in den Haag zijn voorbij, zie het vertrek van Shell en Unilever, grote financiele instellingen zijn gekortwiekt. Tegenwoordig is het de mileulobby (oa Green Peace, milieudefensie, Urgenda etc.) plus trawanten (oa energiebedrijven en afgeleiden). Groen is het credo en daar zit het (belasting)geld en is er te verdienen. En dan heb ik het nog niet eens over de zieligheidsindustrie lobby.
@Abject: letterlijk ALLE politici zijn populisten. Ik onderbouw mijn stelling met een voorbeeld :
Neem alle Kindregelingen die we in Nederland hebben. De Kinderbijslag die wordt betaald door de SVB. In sommige gevallen bestaat nog steeds dubbele Kinderbijslag. Dan de Kinderopvangtoeslag. Dan het zogenaamde Kindgebonden Budget. Als extra ook de Combinatiekorting.
Elke politicus die durft te pleiten voor afschaffing of vereenvoudiging van één van deze regelingen pleegt politieke zelfmoord. Dan schreeuwt de burger moord en brand.
Wie niet te corrumperen valt zal sabotage ondervinden.
Van de lulligste kudtbugertjes wordt verwacht zich flexibel op te stellen,
star de regeltjes te volgen en ze gedwee toe te passen.
Voel eens hoe dat glazuur springt.
De D66 consultantdirecteurtjes lopen de deur weer plat bij Kaag.
Want wie wil er nu niet een gratis miljardje of 3 om allerlei leuke proefballonetjes op te laten?
Moest gisteren wel even lachen waar Lientje's prioriteiten liggen nadat die PVVer opperde om het vervolg debat vrijdag as te houden.
'Nee dat kan niet want ik moet mijn moeder weg brengen voor een knie operatie'
Niets tegen BBB maar soms moet je offers brengen.
Als Jesse Klaver een papadag mag hebben tijdens de formatie dan mag Lientje toch ook wel haar moeder naar het ziekenhuis brengen.
Ik dacht dat men onlangs nog pleitte voor de menselijke maat in de politiek. Nu iemand dat in de praktijk brengt, wordt het weer afgefakkeld.
@FrankVeer | 20-04-23 | 09:41: Dus een soort van 'bestand van staakt het vuren' want persé ik moet met mams weg brengen.
Ze had ook kunnen zeggen, het spijt me maar dan heb ik een afspraak die ik niet af kan zeggen. Maar zo´n gladjanus is ze nou eenmaal niet. (Ik had het wel zo gezegd trouwens).
En zij heeft in haar eentje het debat weten uit te stellen?
@NLgaatnaardeklote | 20-04-23 | 09:47: Het is aangeven dat haar mams belangrijker is, dan dat liegende en bedriegende tuig in de kamer. Heb ik persoonlijk veel begrip voor. het is niet dat dat debat een dag eerder of later de wereld verandert.
@ChalinaRosa | 20-04-23 | 09:50: Zo zou ik dus ook gezegd hebben, de reden als ik ergens voor verhinderd be heeft niemand ooit een f#ck mee te maken.
@DanskeRob | 20-04-23 | 09:53: Ten eerste hoop ik dat van uitstel afstel komt maar buiten dat, het gaat om de inhoud niet om de poppetjes.
"Laten we gewoon het land afbreken en in een faillissement storten. Dan komen die gelukszoekers ook niet meer." En wij maar denken dat Rutte geen visie heeft.
Die volksverhuizing vanuit de rest van de wereld heeft wel een bepaalde inertie, dus voordat dat inzicht die landen heeft bereikt, zijn er nog wel een paar miljoen binnengemarcheerd.
@FrankVeer | 20-04-23 | 09:43: Daar is gisteren 24 miljard voor uitgetrokken.
Dat er geen woningen zijn is ook uitgekiend beleid van Rutte dan gaan die illegalen wel naar een land waar wel een woning voor ze is. Die Rutte is hartstikke slim.
Dit kabinet kan alleen maar overleven door miljarden bij de burgers weg te halen voor hun klimaatbeleid voor hun dobbernegersbeleid om de zorg overeind te houden en proberen nog iets aan het onderwijs te kunnen doen. Als ze de eerste twee in deze rij gewoon schrappen kunnen de andere twee enorm verbeteren. Een enorm simpele oplossing lijkt me waar heel veel kiezers zo langzamerhand ook wel achter zijn gekomen.
Industrialisatie van de natuur, zo pakken we het klimaat aan.
Krijgen de banken hun investeringen toch nog weer terug.
Kom maar op met dat duppie erbij per liter scheurgas, dan gaat iedereen onder de grens Dordt-Gorkum naar den Bels om te tanken, want dan 25 cent per liter goedkoper. Er zal vast ook een groot deel van NL naar Duitsland gaan. En dat Randstad deel, jammer joh. Had je maar iets sensibelers moeten stemmen.
Zelfs vanuit Amsterdam loont het al gauw, als je ook nog even wat boodschappen meeneemt, dagje uit, lekker eten (ook veel voordeliger) en weer zuruck.
De huidige korting op brandstof vervalt naar ik meen deze zomer ook nog.
@NLgaatnaardeklote | 20-04-23 | 09:39: Ja, ik heb het gevoel dat velen zich dat ook niet realiseren.
@D-Fens_1963 | 20-04-23 | 10:06: Daar ben ik er ook één van.
Maar goed, dit krijg je dus met een premier die geen richting geeft ("voor visie ga je maar naar de opticien") en geen regie neemt en een kabinet van idealistische non-valeurs installeert, die vervolgens hun gang kunnen gaan. Een horde wilde olifanten in een porcelijnwinkel met mooie vaasjes.
"Ze" hebben 1 jaar over de "formatie" gedaan, het brave volk geloofd dat.... incompetentie al 2 jaar weggehuicheld, dit moet toch anders binnenkort???
Als we nu eens allemaal, door links te stemmen, dit centrum rechtse kabinet verwijderen?
Overigens kwam ik in het nachtcafé niet meer aan een antwoord op je zeer zinnige tegel toe, maar ik dacht nog wel dat bouwen en wonen niet iets is dat we zonder meer aan de markt over kunnen laten. Wonen moet een recht zijn, ook voor de allerarmsten. En als de huizenmelkers zien dat pandjesbaas zijn te weinig oplevert en hun pandjes verkopen, dan wordt de wereld daar niet slechter van, een aantal goede niet tena gesproken.
@cugel | 20-04-23 | 09:54: Basisbehoeften mogen in dit zeer welvarende land zeker een recht zijn.
En het liefst ook blijven.
Maar nimmer onvoorwaardelijk en zonder plichten.
Trek jij je Tena maar alvast aan als het hier allemaal wat minder vriendelijk en vrijblijvend wordt.
@cugel | 20-04-23 | 09:54: Deels mee eens. De markt alleen gaat het niet oplossen. Maar de overheid is veel te veel bezig om te sturen op de gewenste uitkomsten, in plaats van de problemen aan te pakken. De gewenste uitkomst is: betaalbare huren, dus stellen we een maximum huur in... waarmee je sommige huisbazen dwingt om onder de kostprijs te verhuren. ALLE experts op dit gebied voorspelden dat het woningaanbod op de huurmarkt hiermee in zou storten. Lekker aan de prijs sleutelen werkt dan ook niet als je niet ook iets aan het aanbod doet.
@Muxje | 20-04-23 | 10:37:
Ik ben geen expert op het gebied van huisvesting, wel ken ik uiteraard de uitspraak van Jan Schaefer. Ik ken iemand in Ierland die 9 woningen verhuurt, maar zegt dat het door de administratie bijna de moeite niet waard is. Ja, bouwen is de oplossing, zoals iedereen weet. En als huisbazen onder de kostprijs moeten verhuren dan zullen ze willen verkopen, waardoor er woningen op de markt komen voor mensen die graag een eigen huis hebben om er zelf in te wonen. Dat lijkt mij gezonder dan huisjesmelkers.
@D-Fens_1963 | 20-04-23 | 10:12:
Uiteraard wordt van iedereen verwacht dat ze naar vermogen zich nuttig maken voor de maatschappij, in ruil voor de steun die ze krijgen.
Pak je verlies en onderwerp je. Verzacht de pijn met drank, nu het nog kan. "Ik ken het klappen van de zweep, ik ken de regels van het spel, ik ken de zin van het bestaan, maar als ik drink dan gaat het wel" (Jan Boerstoel).
En er was ook nog iets met 1000 miljard he, voor Timmerfransie. Ook voor het klimaat.
Blijft leuk:
www.youtube.com/watch?v=4X0vnHX0iEQ
Haalbaar & betaalbaar…
Dat is waar het al jaren over gaat.
Haalbaar? Zou kunnen, elk probleem is op te lossen.
Betaalbaar? Zo onderhand niet meer.
Nou hebben m’n gezin en ik een riante positie, goed inkomen, lage woonlasten.
Dat vliegticket komt er wel.
Maar dan alles en iedereen die gemiddeld zijn of daaronder.
Voor hen wordt het leven onbetaalbaar.
Een tweede hands auto voor woon/ werk, tegen een gering salaris.
Een salaris waarmee de mensen krap aan twee weken naar de camping kunnen of héél soms een keer naar Spanje vliegen.
Misschien wel naar familie in Marokko.
Straks onbetaalbaar voor Achmed met de pet en Henk & Ingrid.
Doelen zijn haalbaar maar onbetaalbaar.
Maar goed, D66 komt er wel achter als de pleuris een keer uitbreekt.
Die achterlijke kapsoneslijers die het voor zichzelf prima voor elkaar hebben maken het leven voor 80% van de bevolking onmogelijk.
En daar zijn ze nog trots op ook.
Een stel psychopaten zijn het.
Voor hen waarvoor het leven onbetaalbaar wordt komen er wel regelingen. En die ga jij betalen.
Die pleuris gaat hier niet uitbeken omdat er nog teveel mensen denken dat het allemaal wel goed zal komen en DPG krantjes lezen.
@Muxje | 20-04-23 | 09:29:
Phoe!!
Dat worden er straks wel heul veul..
Moet er een krantenwijk bij nemen.
@Muxje | 20-04-23 | 09:29:
Natuurlijk! Welke huurder in een sociale huurwoning gaat ZELF die verplichte warmtepomp betalen?
Daar komt natuurlijk een subsidie voor.
Het leven *wordt* onbetaalbaar? Dat is het al. Ze komen het geld al bij mij ophalen.
Ik heb bijstandsniveau, maar heb met pijn en moeite wat geld gespaard in geval er iets kapot gaat. Niet veel, rond de 1000 euro. Gemeentelijke belastingen computer zegt dat er geen kwijtschelding van de 550 euro gaat gebeuren, want ik heb teveel vermogen. Kijk, daar ga je al. Ik sparen door niet te eten? Zij aan de haal met mijn centen, die ik spaar in geval mijn koelkast kassie wijlen gaat.
@Met_baard | 20-04-23 | 09:38:
je had het beter cash kunnen sparen en niet opgeven.
@Ruimedenker | 20-04-23 | 09:32: Ik deel jouw leed Ruime.
Echter bedenk ik mijzelf ook dat een krantenwijk meer "oplevert" dan reaguren.
Of het zou over frustratielevels moeten gaan ;-)
Het vliegtuig vertrekt toch wel, ook als het half leeg is. Dus het is complete onzin.
Als professionele problemenoplosser kijk ik anders naar de zaken.
Het begint al met de probleem stelling. Die schiet vaak al te kort, waardoor er bij de oorzaakanalyse verschillende mogelijke oplossingspaden niet bewandeld worden c.q. de verkeerde paden bewandeld worden.
Dus de vraag die je als eerste moet stellen is: is het vermeende probleem überhaupt een probleem?
Je zet dan de observatie(s) (van het symptoom / de symptomen) af tegen standaarden en definities, liefst onderbouwd met data.
Als die data beschikbaar zijn, zul je ook deze moeten toetsten op hun accuraatheid en hun toepasbaarheid om het probleem te beschrijven.
Vervolgens kijk je naar de context waarin het 'probleem' optreedt. Tot waar rijkt de impact en wat is het gevolg / welke veranderingen binnen de context treden er op als ik het probleem elimineer en wat zijn de gevolgen als ik het probleem niet oplos?
Pas dan ben je in staat een fatsoenlijke, objectief onderbouwde probleemdefinitie te formuleren waar, als je je werk goed gedaan hebt, niemand aan zal twijfelen.
Hier zie je NIKS van terug in al di cirises die we blijkbaar hebben.
Een crisis is dus de situatie die volgt als het probleem niet adequaat wordt opgelost c.q. ingeperkt (want nee, niet ieder probleem is op te lossen) en de gevolgen van het niet handelen in de context van het probleem significant erger worden dan nu al het geval is.
Het zijn stuk voor stuk een stelletje fokking amateurs.
@Muxje | 20-04-23 | 09:29: Regelingen? Fooien. Slaat nergens op.
@lekgoot | 20-04-23 | 09:42: Ssstttt. :)
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:33: Dat moet de eigenaar c.q. verhuurder betalen.
@ChalinaRosa | 20-04-23 | 10:13:
Dat snapt iedereen! Maar de woningbouwvereniging kan de aanschaf en inbouw van tienduizenden warmtepompen niet betalen. Dus komt het Rijk (lees: de belastingbetaler) over de brug met subsidies.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 10:28: Ja, oké. Gekkenwerk weer.
Niet alleen dat
Alles gaat failliet
Van vliegveld waar echt veel mensen werken
En ook de vracht die uot verre landen komt wordt veel duurder
Verder was vorige keer al met hoge taks mijd nederlandse vluchthavens
Schiphol zal en moet kapot
We zijn straks erger dan derdeweteld landen lol
Nederland wordt het eerste vierde wereld land
Hoe stom kunnen ze zijn?nog meer belasting geen kerncentrale,al het geld verdwijnt
En er wordt niks gedaan om de asielindustrie te remmen
Bizar
Ben helemaal des wetenschaps
Geef staafdiagram
Ik zeg altijd: 'als je het met je vuisten niet kan winnen dan gebruik je wetenschap'
"Ja, maar we moeten iets doen!"
Liefst heel veel geld van een ander uitgeven. Geen garantie of het werkt. Niemand kan er op afgerekend worden.
De 24 miljard is bedoeld om stikstofdruk te verlichten zodat we weer huizen en infrastructuur kunnen bouwen. Natuurherstel is niet het doel, slechts een middel om woningmarkt en de economie weer op het spoor te trekken.
Net zo vaag en weinig specifiek als de overheids'plannen', je doet het goed!
En om te zorgen dat de Rabobank zijn leningen aan de agrarische sector terugbetaald krijgt.
Het is gewoon tuig, iets anders kan ik er niet meer van maken. Kwaadaardig elite tuig die hun agenda uitvoeren, zakken vullen en het volk compleet in hun macht willen hebben.
En ze worden aangestuurd door reptielen!
Ik ben het volledig met u eens. Wat n incompetente regering!
@Xbitt | 20-04-23 | 09:28: Of 5G de wetenschap is er nog niet over uit.
Wat Nederland nu nodig heeft is een competent zakenkabinet, de politieke achtergrond doet er niet toe, met mannen en vrouwen met een bewezen track record. Het partijpolitieke kneuzenfestival wat nu regeert is niet in staat om de juiste keuzes op een besluitvaardige manier uit te voeren. Problemen 'oplossen' door er een zak geld tegen aan te gooien werkt niet.
We kunnen nu wel ongeveer uitrekenen wat een D66 kamerzetel moet kosten. 24,2 Miljard om D66 aan boord te houden, Mark betaalt het graag met uw centjes en D66 accepteert het verlies aan stemmen.
Plus jaarlijks 500 miljoen rente, ok wel aflopend. Plus 35 miljard plus rente nog voor Jetten's klimaat.
Een extra €100,- Eigen Risico voor zorgkosten is een heel goed idee:
„Harder gegroeid dan economie
Opvallend aan de cijfers van het CBS is dat de uitgaven aan zorg zelfs harder stegen dan de economie groeide. In 2018 ging 13 procent van wat de BV Nederland in een jaar verdient op aan zorg, vorig jaar was dat 13,1 procent. “
Toch raar, met steeds meer inwoners zouden de zorgkosten per inwoner juist omlaag moeten gaan, toch?
Vergrijzing en duurdere behandelingen. Zorg is een enorme kostenpost.
@Après toi | 20-04-23 | 09:27:
En steeds meer mensen die gratis gebruik maken van onze zorg.
Want die zorgkosten zijn zo gestegen omdat er meer mensen gebruik zijn gaan maken van de zorg? Of omdat de personeelskosten zijn gestegen?
Als er niet meer gebruik is gemaakt van de zorg (uitvretende gelukszoekers even niet meegenomen) dan is een stijging van het eigen risico niet te verantwoorden.
Daarnaast zorgt een stijging van het eigen risico voor uitstel van zorg bij mensen die het juist wel nodig hebben. En die komen dan pas voor zorg als het al bijna te laat is, met alle kosten van dien.
@Après toi | 20-04-23 | 09:27: Ja en die "onzinbezoekjes" aan de huisarts niet vergeten hè?
Ik zou me als ik jou was na zo'n uitglijder over de huisarts en eigen risico in deze discussie liever een beetje gedeist houden.
Maar ja, die plaat zal bij jou wel achter je kop zitten.
@-PR- | 20-04-23 | 09:32: Zorgkosten stijgen vanwege vergrijzing en vanwege de beschikbaarheid van nieuwe, soms erg dure, behandelingen.
@Après toi | 20-04-23 | 09:47: geen excuses over de blunder met de opmerking over de huisartsen? Excuses? He, fout, he, ik?
@-PR- | 20-04-23 | 09:32: De huisarts valt onder de basisverzekering, niet onder het eigen risico.
@Après toi | 20-04-23 | 09:47: Dat is logisch. De zorgkosten stijgen ook vanwege nieuwe ´inwoners´ die niet bijdragen.
@Après toi | 20-04-23 | 09:47: was het maar zo simpel.....
Als zelfs het enige democratische middel, namelijk onze stem, niet meer voldoende is voor dit maffiose schorem, wat rest ons dan nog? Paardenhoofden op kussens? Die kerel van Van der Wal zal het verschil niet eens merken.
Deze partijen hebben nu eenmaal een meerderheid in de Tweede Kamer.
@Après toi | 20-04-23 | 09:28: geniet er nog maar even van.
Het is te triest voor woorden. Alles moet sneller, alles moet tegelijk. Het is 5 over twaalf. Straks is half Nederland afhankelijk van toeslagen. Dan word er in ieder geval niet zoveel meer gespaard.
MEER dan de helft krijgt Toeslagen;
— Dienst Toeslagen betaalde in 2022 7,8 miljoen toeslagen uit, met een waarde van 15,7 miljard euro. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens en 9,5 miljoen mensen betrokken bij een toeslag. Bekijk op deze pagina de verdeling per toeslag.—/
www.overtoeslagen.nl/over-ons-werk/fe...
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:20: Ben toch wel benieuwd wat die dienst Toeslagen kost. Dan bedoel ik alles. Gebouwen, infrastructuur, lonen, belastingen, pensioenen etc. Weegt het op tegen belastingverlaging, de kosten van toeslagen versus belastingen verlagen.
Wat een ongelofelijke klote bende is het in het kabinet en 2e kamer. 24,3 miljard.....voor wat... de linkse stadse hobby. Het gaat gewoon nergens over
Plus nog 30 miljard voor Het Klimaat, vergeet dat niet!
Ik meende gisteren de Omzigtman horen zeggen dat het allemaal voor 2 miljard ook klaar is.
@ChalinaRosa | 20-04-23 | 09:20: 2 miljard voor 'het probleem' 22 miljard voor lobbyclubjes, onderzoekjes etc.
In het kader van "if you can't beat them, join them" heb ik me gister ingeschreven bij de KvK als stikstofconsultant. Er zijn straks duizenden miljoenen beschikbaar voor ondersteuning. Dan kan ik in ieder geval mijn deeltje dat ik aan belasting er voor neer tel weer terug graaien. Ik heb ook geen verstand van stikstof dus dan sta ik op gelijke voet met de meeste beslissingbevoegden over al dit geld.
Dat is geen enkel probleem, niemand begrijpt stikstof. Politci denken dat het een stof is waardoor je stikt, oftewel dood gaat. Dat willen we niet met z'n allen natuurlijk, maar het ligt gewoon aan de naam. Geef het een positieve naam en het probleem is opgelost. Verder heb ik nooit begrepen waarom Pokon producten heel erg goed zijn voor je tuin en je plantjes want het bestaat vooral uit stikstof. Mijn eigen planten groeien er ook als een tierelier door. Maar dezelfde stikstof uit de lucht is kennelijk dodelijk? Daar gelooft geen mens. Natuur is dynamisch, die past zich aan aan de omstandigheden. Zo heb ik bijvoorbeeld veel vleesetende planten zoals de venus vliegenval en trompetbekerplanten. Die planten groeien voornamelijk op plaatsen waar ze geen voeding uit de bodem kunnen halen, zoals witveen of blonde turf. Zeg maar schrale en zure grond. Zonder voeding gaat alles dood, dus die planten hebben zich noodgedwongen aangepast om dan maar de voeding uit insecten te halen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, dat begrijpt iedereen. Het is dan ook volstrekt idioot om te eisen dat het 'stikstofprobleem' voor een bepaalde datum opgelost moet zijn. Laat de natuur het in haar eigen tempo bepalen, dat kan ze best.
@quigg | 20-04-23 | 09:42: leuk verhaaltje
Als je 24 miljard aan de zorg uitgeeft gaat dat op aan zorg.
Als je 24 miljard aan stikstof uitgeeft gaat dat naar adviseurs, deskundigen, freelancers, consultants en andere D'66 figuren die maar al te graag helpen om dat geld op te maken.
Ben jij echt zo naief? Alsof de zorg geen geldverslindenders aantrekt. Bodemloze put.
@Jazeetie | 20-04-23 | 09:20:
Bij de zorg gaat er heus geld op aan onnodige managementlagen en andere profiteurs, maar er komt in ieder geval ook geld bij de zorg zelf terecht.
Maar bij stikstof heb je bijna de garantie dat al het geld over de balk gegooid wordt, dat geldwolven alles opmaken en je aan het eind van je geld nog niks hebt.
@Jazeetie | 20-04-23 | 09:20:
pointer.kro-ncrv.nl/succes-maagverkle...
“Ieder jaar krijgen 12.000 mensen in Nederland een maagverkleining. De operatie wordt vergoed door de basisverzekering, als patiënten zwaar overgewicht hebben.”
Of wat te denken van dit voorbeeld:
“Heb je in het verleden een tattoo laten zetten en vind je dat achteraf toch geen goede beslissing? Dan wil je je tattoo laten verwijderen. Dat is heel goed mogelijk door het weg te laseren. Vaak heeft het een paar behandelingen nodig voordat een tattoo vervaagd of zelfs volledig is verdwenen.
De kosten voor het verwijderen van een tattoo, door middel van een laserbehandeling, kost enkele honderden euro’s. In dit artikel geven wij meer informatie over de (mogelijke) vergoeding die je kunt krijgen vanuit je zorgverzekeraar.
De vergoeding voor het weghalen van een tattoo
Er zijn verschillende verzekeraars die een deel of het volledige bedrag vergoeden. Een van de verzekeraars is de zorgverzekering van het Zilveren Kruis (Zilveren kruis Achmea). In het standaardpakket worden de kosten niet vergoed. Deze kosten worden vergoed bij het zogenaamde aanvullende 3-sterren of 4-sterren pakket.
Wanneer je dit aanvullende pakket neemt, betaal je enkele tientjes per maand meer (dit verschilt per jaar omdat de voorwaarden elk jaar worden aangepast). In de afgelopen jaren wordt in dit pakket 100% van de kosten vergoed – oftewel je hoeft geen extra kosten te betalen naast je eigen risico.”
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:38: Dus als je extra zekerheid voor je gebit wilt, moet je op de koop toenemen dat je betaalt voor lui die hun lelijke plakplaatje willen verwijderen. Wat een kutsysteem.
Als je geld tekort komt ga je bezuinigen en niet de belastingen verhogen.
Precies
Allebei doe je dan.
Ik wijs hier regelmatig op de Regeling ADAM. Een Amsterdamse subsidie waarmee je gratis met je zieke parkiet naar de dierenarts kunt.
Maar zelfs die idiote subsidie wordt door sommigen op GS verdedigd.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:10:
#parkietlifematters.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:10:
Dit land hangt van toeslagen en subsidies aan elkaar. Het is inderdaad bezopen dat de overheid het vreten van je hond zou moeten vergoeden als je dat zelf niet kan. Als we daar eens mee kappen.
@Après toi | 20-04-23 | 09:07: Hoe kom je daar gvd nou weer bij.
Niet als de (belasting)druk al heel hoog is.
En al helemaal niet als het draagvlak onder die druk lijkt te gaan bezwijken.
@D-Fens_1963 | 20-04-23 | 09:23: Niks mis met belasting op vervuiling.
@Après toi | 20-04-23 | 09:28: En belasting op "onzinbezoekjes" aan de huisarts? ;-)
Immigratie zorgt uiteindelijk binnen afzienbare tijd tot een ineenstorting van onze verzorgingsstaat.
Dat is zo klaar als een klontje. Die link mag best gelegd worden.
Er komt een moment waarop de benzine zo duur wordt dat het goedkoper is om een paar asielzoekers in te huren om je auto te duwen. Win-win, zij blij want hebben een betaalde baan, ik blij want goedkoper.
Het mooie is dat ze dan waarschijnlijk weer vertrekken. Ze komen hier niet voor het mooie weer…
@quigg | 20-04-23 | 09:13: Neem dan een paar Eritreërs, want die schijnen heel hard te kunnen lopen.
Dat vliegen duurder wordt lijkt me geen enkel probleem. Vervuilend, en veel te goedkoop. Verder roept iedereen altijd dat zorgmedewerkers meer moeten verdienen, ben ik het mee eens. Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Kom op zeg, vliegen zorgt voor 2% van de CO2 uitstoot. Laat ze op iets andere focussen
Misschien ergens gaan bezuinigen, oh nee, kost stemmen.
@Nietdanjatoch | 20-04-23 | 09:07: Wel een wat grotere bijdrage aan de opwarming, zo'n 5% Maar nog steeds een non-issue. En een vlucht is minder vervuilend dan men denkt. Wie de HSL naar Nice overweegt terwijl de kerncentrales in Frankrijk het even niet doen, stoot minder uit als 'ie gaat vliegen.
Lekker met zijn tweeen met je caravan naar en elektrische fietsen naar Italie. Nee dat is een stuk beter voor het milieu. Verbod op vakantie in het buitenland dan maar? Een maal per jaar jaar op de niet elektrische fiets met tent naar de veluwe, dan ben je goed bezig voor het milieu.
Wat een dom gelul over dat vliegen altijd.
@dasechtgeenstijl | 20-04-23 | 09:13: Dat laatste met ik het volkomen mee eens. Dom gelul.
@Muxje | 20-04-23 | 09:10:
Zoek de actieradius en tankinhoud van een modern toestel op Wikipedia eens op. Dan kom je met een vol toestel op ca 2 l per 100 km per passagier (in de actieradius zijn de reserves die je nodig hebt ingecalculeerd). Je kunt de bezettingsgraad meenemen, ga dan van 80% uit, dan wordt 2 l, 2.5 l/100km op. Dat haal ik met mijn hybride niet (ook niet met mijn betere wederhelft in de auto). Je haalt het ook niet meer een EV als de e uit een centrale komt. Vliegen is helemaal niet zo slecht (behalve die miljardairs die met hun jets naar COP bijeenkomsten vliegen).
Je snapt natuurlijk wel dat dan iedereen vanaf vliegvelden in Duitsland en België gaat vliegen als we het hier zo duur maken. En daarmee verleggen we de economie die daar aan verbonden is (inkomsten en werkgelegenheid) ook naar het buitenland. Dus is alleen maar slecht voor de schatkist.
Als vliegen 'te goedkoop' is, raakt de aanbieder vanzelf failliet. Zolang dat niet het geval is, is vliegen niet te goedkoop.
@naglfar | 20-04-23 | 09:46: Kerosine is bijvoorbeeld vrijgesteld van belasting, normale benzine niet. Dat is al vreemd.
@Après toi | 20-04-23 | 09:49:
Doe jij zaken over de grens? Wat gebeurt dan met de BTW bijvoorbeeld? Waarom denk je dat de grote accountantskantoren hele BTW afdelingen hebben? Waarom denk jij dat belastingen een recht zijn?
Die vliegtuigen vliegen toch wel. Dan met minder passagiers. Flauwekul dus.
Nee, maar volgens de woke religie heeft BBB geen gelijk. Fijn nog even alle belastingen verhogen voordat het kabinet valt. Waar gaat dat geld naar toe eigenlijk?
Dat zijn blanco cheques, alleen degene die er de handtekening onder zet weet dat. Er is geen plan, er is PANIEK, en dan is alles geheiligd.
Zaken duurder maken
De minima compenseren
Belastingen verhogen om dat alles te betalen
Sterkste schouders
------------ +
Onder de streep: socialisme.
@Muxje | 20-04-23 | 09:12:
Onder de streep... Ik vertrek.
Het huidige kabinet is de keizer uit het sprookje "De nieuwe kleren van de keizer", en Caroline was de eerste die durfde te roepen dat de keizer naakt rondloopt.
Eensch!
“Onontkoombaarheid”.
Die Tjeerd lult maar een eind in de ruimte.
Vreselijk.
Deze hele discussie gaat niet over stikstof, deze discussie gaat over kapsones, arrogantie, gezichtsverlies, cijferneuqen.
Mierenneuqen mag wat kosten.
Zelden zulke “hoogopgeleide” mensen zo dom zien doen en het gaat maar door.
Hij lijkt alles en z'n moeder te haten wat er in zijn (eigen) portefeuille zit, maar ook in de portefeuille van vissers, boeren, burgers en buitenlui.
Zijn streven lijkt dan ook voornamelijk zichzelf in die kringen gehaat te krijgen.
Complete (innovatieve en cruciale) bedrijfstakken naar de kleauten.
Er zijn mensen voor veel minder omgelegd.
Ik voorspelde het direct na de winst van BBB al: D66 gaat draaien op de deadline van 2030, en zich richten op de maatregelen die we nu "moeten" nemen. In de praktijk verandert er niets.
Om maar te kunnen blijven zitten op het goudomrande pluche.
Meer eigen risico zorgt indirect voor meer zorgkosten, maar dat schijnen de beleidsmakers niet te snappen.
Het remt vooral veel onzin-bezoekjes aan de huisarts af.
@Après toi | 20-04-23 | 09:07:
De huisarts valt niet onder eigen risico
@Après toi | 20-04-23 | 09:07:
U weet toch dat de huisarts NIET onder dat eigen risico valt?!
@Après toi | 20-04-23 | 09:07:
Ben met vrouw en dochter(zoon is 18+) €4000,- kwijt aan premie.
En dan nog de dingen die we zelf moeten betalen of die niet gedekt zijn.
Beugeltje voor dochter en dat soort dingen..
Sommige tandartsbehandelingen.
We zijn dus zo’n 5000 kwijt aan “zorg” per jaar.
En dan zitten we niet eens voor onzin in de wachtkamer bij de huisarts.
@Ruimedenker | 20-04-23 | 09:15:
— Ieder jaar krijgen 12.000 mensen in Nederland een maagverkleining. De operatie wordt vergoed door de basisverzekering, als patiënten zwaar overgewicht hebben.-//
Voor dit type medische behandelingen betaalt u ook zorgpremie……
pointer.kro-ncrv.nl/succes-maagverkle...
@theo-is-dood | 20-04-23 | 09:12: Heel goed :-)
Ik vind die Omtzigt toch echt wel een kanjer hoor, duidelijk, helder en uitgelegd zodat iedereen het begrijpt. Deze man zou zich moeten aansluiten bij de BBB, JA21 of PVV
BBB is het slimste. Dan heeft BBB gelijk een premier.
@TheGermans | 20-04-23 | 09:02: BBB moet Lientje als premier benoemen. Al was het maar om Kaag te fucken die zo graag 1e vrouwelijke premier wilde zijn.
Mevrouw van der Plas zei in principe hetzelfde als Omtzigt in haar eigen woorden
en mevrouw van der Plas zei nog veel meer.
@TheGermans | 20-04-23 | 09:02: Nou, als je in het oosten zegt dat je 'het' slimste bent, dan betekent dat iets heel anders dan slim zijn. Hier in het oosten betekent het namelijk 'slecht'...
@Graeme Reaper3779 | 20-04-23 | 09:32:
Het oosten waar ze Nedersaksisch praten. Onder de Oude IJsel in de Liemers (voor de westerlingen, dat is het stukje achter Arnhem) betekent slim "erg". De Oude IJssel is de taalgrens van de Nedersaksen en de Nederfranken.
Oftewel een miljarden fonds bekostigt met verkwanseld gemeenschapsgeld voor de ontwikkeling van megalomane, onrendabele projecten. Vraagje, hoeveel geld is er beschikbaar voor arme Nederlandse gezinnen die niet meer kunnen vreten of een woning kunnen bekostigen? Kunnen leraren, zorgmedewerkers, en politie agenten al een beetje rondkomen?
Dat is wat Omtzigt zich precies zo afvraagt in het filmpje.
Hoeveel geld is er beschikbaar voor woningbouw. Het rijk zal het zelf moeten doen omdat investeerders afhaken.
Hoeveel van die miljarden gaan naar oligarchen?
Dat er bij deze Enorme Crisis rond stikstof überhaupt nog Nederlanders in leven zijn is me een zeer groot raadsel.
Om over het klimaatgedram maar te zwijgen.
verwarrend verhaal, we gingen toch allemaal dood als het niet in 2030 geregeld zou zijn? 2035-ers waren toch allemaal genocidisten? maar dat is nu weer discutabel omdat een coalitiepartner koude voeten gekregen heeft. dus d66 heeft niet zoveel problemen met een beetje genocide als de coalitie het maar overleeft of dat hele doodgaan stukje is niet waar.
Ach ja na wat handjeklap gaan Sigrid en Mark gewoon verder op de weg naar de totale vernietiging van Nederland waarna het in opdracht van de EU teruggeven wordt aan de zee om de natuur, het milieu en het klimaat te redden. Heil Sigrid, Heil Mark.
Dat er een rekening aan zat te komen kan geen geheim zijn (corona-, energie- en migratiecrises) maar voor dit geneuzel willen ik en Fens jr. niet opdraaien.
Laten we absoluut aan damagecontrol doen de korte periode dat dit criseskabinet er nog zit.
Nu ik erover nadenk: ik heb nog nooit stikstof gezien, gevoeld, geroken of zelfs maar gehoord. Bestaat dat spul eigenlijk wel? En hoe weten we straks of het weg is?
Het gaat niet om stikstof an sich (N2), maar aan stikstofverbindingen zoals ammoniak. Maar die woorden zijn te ingewikkeld. Normaal adem je dagelijks kilo's stikstof in.
Het mag natuurlijk niet weg. Sterker nog, als het zich in min. afwijkende waarde gaat manifesteren bent u de eerste die dat merkt.
M.a.w. het is in precies de juiste mate aanwezig.
Zonder dat u het merkt. Houwen zo!
Ik denk dat het pas weggaat als het de overheid goed uitkomt.
Als het weg is dat stikstof en ik vervolgens een wind laat is het weer helemaal terug van weggeweest.
Het MILIEU kunnen we beïnvloeden,
NIET het klimaat.
Mieljeu, desnoods.
Ik hoop dat we spoedig de overheid kunnen beïnvloeden want daar zit de echte rot.
Regering en bestuur zijn pijnlijk onbekwaam, dat Omtzigt nog de enige is met een gezonde helikopterblik zou Rutte toch eindelijk wakker moeten schudden. Met zijn 666-ploegje wil hij 24 miljard van de belastingbetaler verbranden... die 900 ton Italo-rotzooi per week is voor dit land meer dan genoeg.
Ik begrijp nu waarom Omtzigt weg moest en Mona Keijzer de laan uit werd gestuurd.
Om even te reageren op de nieuwe Bijbel voor boeren rechts, het volgende citaat uit nrc.
Jaspers heeft die kritiek ook. Hij gebruikt het om zijn beeld te onderbouwen: maak het niet zo streng. De economie mag namelijk niet worden gedwarsboomd, zeker niet door „al die piepkleine onbelangrijke Natura 2000-gebiedjes”. Zijn boek is vooral een moreel pleidooi. Ter ondersteuning selecteert hij feiten die in zijn beeld passen en verkondigt hij halve waarheden. Hij legt de werkelijke problematiek slecht uit, en maakt niet goed duidelijk wat voortkomt uit politiek, rechtspraak of wetenschap, de lezer in verwarring achterlatend. Hij gaat ook voorbij aan Europese milieu- en klimaatafspraken, waar Nederland nou eenmaal mee heeft ingestemd, en waar we alleen maar meer mee te maken krijgen. In dat opzicht voert Jaspers een achterhoedegevecht.
www.nrc.nl/nieuws/2023/04/19/het-stik...
U mag hier bést een originele, eigen tegel neerkwakken. Ik geloof zelfs , dat dat de eigenlijke bedoeling van deze roze panelen is.
Het zal inderdaad niet zoveel zijn. De zoveelste Valse Profeet waar eenvoudigen van geest achteraan lopen.
Vervang het woordje 'Jaspers' eens door 'NRC' in uw citaatje, dan wordt het een stuk geloofwaardiger.
Boeren rechts.. zucht.
@Après toi | 20-04-23 | 09:06:
Of gewoon iemand met een andere zienswijze. Zonder het gelezen hebben het oordeel klaar. Eenvoudig hè!
Typisch nrc, verdachtmakingen en suggesties zonder onderbouwing, next BL. Als er 1 krant in Nederland in verval is is dat het nrc wel.
Niets uit zijn boek is weerlegd.
Kom dan eens met een concreet voorbeeld van een halve waarheid? Ik heb het zelf niet gelezen maar ik ben wel benieuwd. Het is toch niet verboden iets anders tegen de problematiek aan te kijken? U lijkt daar altijd heel verontwaardigd over, zo van hoe dúrven ze!
@JJMS | 20-04-23 | 09:15:
How Dare You? (Greta)
@JJMS | 20-04-23 | 09:15: ik heb het morele gelijk aan mijn kant en dus heb ik gelijk. Feiten en ratio doen er dan niet meer toe.
@JJMS | 20-04-23 | 09:15: Ik wist dat je het boek niet had gelezen.
Over die recensie: de rcensent begint met Jaspers in een bepaald kader te zetten:
'De school van Jaspers vindt dat natuur de economie niet in de weg mag staan.'
- Hier wordt gedaan alsof dat tegengesteld is aan wat onze regering beoogt;
- De recensent heeft dit nergens expliciet kunnen vinden, maar: 'Over zijn morele overtuigingen heeft Jaspers het niet, maar zijn boek past naadloos in de eerste stroming. Dat Nederland als gevolg van de stikstofcrisis op slot zit, vindt hij onbestaanbaar.'
Dat is waar het boek over gaat! Daarom heet het de Stikstoffuik!
@Après toi | 20-04-23 | 09:30:
Beweer ik ergens het tegendeel?
Als ze die BPM nu eens drie jaar zouden opschorten , dan zou dat wagenpark in de kortste keren vernieuwen - en dus heel veel schoner worden. Het komt niet zomaar uit de lucht gevallen dat wij hier met één van de oudste wagenparken van Europa zitten : de BPM - waarvoor Nederland vanuit Brussel overigens al ettelijke malen op de vingers is getikt- is de hoofdoorzaak. Maar ja: uw overheid, die overal en altijd de auto wegzet als ‘ verfoeilijk’ en ‘smerig’ is tegelijkertijd keihard verslaafd aan de inkomsten die ze daaruit krijgt.
11.6 jaar... gemiddelde leeftijd van onze dafjes, alleen in Albanië rijden ze nog iets ouder. Hier klopt toch iets niet.... Rutte/Kaag.
Ze krijgen u echt wel uit die oude auto, de vraag is alleen kunt u een jongere betalen of bent u voortaan aangewezen op het openbaar vervoer.
Zo. Koffie erin, oliejas aan en dan lekker de hele dag de klimaatverandering aanpakken. Zin an!
Jij bent goed bezig! Succes vandaag!
Andermans geld uitgeven is altijd lekker!
Dat een regering zo makkelijk geld verkwist waar iedereen toch al zo hard voor moet werken, en dat een volk het accepteerd! Hilarisch
Datzelfde volk stemt op BBB dat wil dat landbouwmiljonairs voor miljoenen €€ worden uitgekocht.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 08:56: BBB heeft liever dat boeren worden uitgekocht als die boeren uitgekocht willen worden. Gewoon normale marktwerking.
@littlelebowsky | 20-04-23 | 09:20: Klopt. En er is al een redelijk aantal boeren dat wel uitgekocht wil worden. Zoals van der Plas zei : begin daar dan mee.
Denk dat die 24 miljard effectiever besteed zou zijn aan ons leger. Dat gaan we nog nodig hebben. Maar dan echt.
Doel je nou op bestrijding van de toekomstige effecten van de massa-immigratie? Of toch iets anders?
De Marine! Om onze stroom en datakabels te bewaken tegen de Russen. Al liggen er waarschijnlijk al bommetjes klaar om te wachten op Putins vingerdruk. De Russen hebben alles al in kaart gebracht en zelfs al eens getest (oa de kabel naar Spitsbergen.
Goed idee! Laten we een modern vliegdekschip kopen.
"Gerald R. Ford-class
The $13.3 billion aircraft carrier is the U.S.'s most expensive warship in history."
Plus natuurlijk nog wat vliegtuigjes.
Ik weet ook nog wel iets anders, zoals velen hier, die het liever aan iets anders zouden uitgeven. Bv. aan de burgers in de vorm van lagere belastingtarieven.
@Ichneumonidae | 20-04-23 | 09:15: je kunt misschien beter mini onderzeers bouwen. Met bommen erin.
@Hadena | 20-04-23 | 09:20: Wat jij wil.
't Gaat er mij om dat iedereen wel een idee heeft hoe je die 24 mld het nuttigst kunt besteden, als je trouwens al 24 mld überhaupt wilt uitgeven.
't Zou de overheid sieren als zij minder zou uitgeven.
Ja man, van ons Peppie & Kokkie leger zijn grootse wapenfeiten te verwachten.
PAng ! Pang !
@DankeSchon | 20-04-23 | 08:53: De EU krijgt het steeds moeilijker om de eigen bevolkingen te onderdrukken. Een groter leger kan dan uitkomst bieden bij het neerslaan van opstandjes.
Sja. Zonder effectief leger krijgen we die Criminele 4 nooit weg uit Vak K.
Ben er eigenlijk wel klaar mee, als je die nieuwe plannen van Jetten hoort. Dat heeft niets meer met uitstoot, klimaat of beleid te maken, dan ben je gewoon kwaadaardig bezig met het burgertje pesten.
Stikstof is slechts een gekozen afleider voor het hoofddoel. Nivellering en controle van bezit.
Sinds de invoering van het progressieve belastingstelsel is nivelleren al de norm
Nivelleren bij mij gaat niet lukken, los van het belastingstelsel. De tyfus.
Ik zal wel hebben liggen te slapen maar waar komt die 'Tijdelijke wet transitiefonds landelijk gebied en natuur vandaan'?
Moet hier niet de 35 miljard van Jette bijgeteld worden zoals Lientje gisteren opmerkte?
Nu wordt het vervolg debat 3 weken uitgesteld en ik neem aan dat na aanneming van deze wet deze ook naar de 1e kamer moet??? De huidige 1e kamer vergaderd voor de laatste keer op 6 juni en treedt op die dag dan af, dat halen ze toch nooit met deze wet???
Is het de bedoeling dat dit hele zooitje strand in de volgende 1e kamer bezetting???
Ja ik weet het veel???
Dan zegt de 2e Kamer: "Wij willen wel een oplossing, maar het wordt tegen gehouden door de nieuwe 1e Kamer, die vol zit met BBB-mensen, dus de chaos in dit land is de schuld van BBB".
Zoiets?
@Boeloeboe | 20-04-23 | 09:13:
Hé ik ben ook alleen maar confused maar zoiets zou zo maar kunnen, dan komt onwerkbaar dan komt aftreden zonder gezichtsverlies, nou ja zonder gezichtsverlies?
Dat mag je toch hopen!
Stikstof gaat dit kabinet misschien niet doen klappen, maar dat huurwet-bommetje, zal dat zijn werk gaan doen?
Om de positie van huurders te verstevigen wilden CU en PvdA af van tijdelijke huurcontracten, alles in kannen en kruiken, tot CDA en VVD kwamen met een wijzigingsvoorstel: 'Daarin staat dat kleine huurbazen, die maximaal één huis verhuren, voortaan het recht krijgen om een huurovereenkomst te ontbinden als ze hun huis willen verkopen of als een familielid erin wil wonen.'
Men is nogal woest op met name Hugo de Jonge.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
— Daarin staat dat kleine huurbazen, die maximaal één huis verhuren, voortaan het recht krijgen om een huurovereenkomst te ontbinden als ze hun huis willen verkopen of als een familielid erin wil wonen.'—/
Een heel verstandig voorstel lijkt me.
theo-is-dood, mee eens! Er zijn nu ook mogelijkheden maar wel lastiger. Wet leegstandswet bv.
@theo-is-dood | 20-04-23 | 08:49: Een raar voorstel: het levert nog meer onzekerheid voor huurders op. Ik heb dan ook geen idee waar deze gekkigheid vandaan komt.
Beter om de verhuurder altijd de mogelijkheid te geven om de huur op te zeggen, maar dan wel met een opzegtermijn van een aantal jaren. In tegenstelling tot wat er (ook in de kamer weer) geroepen wordt is de reden van de populariteit van tijdelijke contracten niet het kunnen opkrikken van de huur, maar vooral om over het pand te kunnen beschikken, of om van een slechte huurder af te komen. Wil de belegger het pand aanhouden, dan wil die juist niet van die huurder af. Met mijn voorstel kan die huurder blijven zitten, wetende dat ze op elk moment een x aantal jaar zekerheid hebben als de eigenaar gaat verkopen.
Huurders hebben in Nederland al heel veel rechten. Kom maar eens van een slechte huurder af, dat kost tijd en dat kost (veel) geld.
@Après toi | 20-04-23 | 09:08: van die huurders die geen enkel onderhoud plegen, niet willen meegaan in onderhoud van vereniging van eigenaren, geen toestemming geven voor een nieuwe boiler (want daarna huurverhoging), etc.?
De VVD ruikt bloed, nu dat D'66 heeft aangetoond dat het ook kan draaien (en dus macht boven principes verkiest).
Partikuliere verhuurders zijn sjoemelende, louche zwendelaars die wat mij betreft opgeknoopt mogen worden.
@Muxje | 20-04-23 | 09:07: Dat doe je maar daar waar huizen verhuren echt als belegging/volledig inkomen als motief heeft. Als je slechts één huis(je) hebt dat je verhuurd moet je de mogelijkheid hebben te selecteren aan wie je verhuurt en, met een opzegtermijn van maximaal 3 maanden, aan wanneer je de huurder eruit wilt. Ik zou best willen verhuren, maar geen risico willen lopen dat mijn afbetaalde bezit door een huurder in waarde vermindert. Anders kun je het te verhuren deel beter uit de markt onttrekken.
De Stikstoffuik van Arnout Jaspers moet gelezen worden door elke Nederlander.
Deze regering is volslagen doorgedraaid en de weg kwijt. Ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn, minister van der Wal is helemaal een domme gans.
"Stikstof moet omlaag, de wereld vergaat!!! We gooien er 24 miljard tegenaan, dan doen we tenminste wat."
En de Nederlander ziet heel veel voorzieningen wegbezuinigd worden in de zorg, onderwijs, defensie, politie, infrastructuur etc.
Dit kabinet moet KEIHARD onderuit en afgestraft.
Dit dus. Prima boek en zelfs hoogleraren geven toe dat er niet veel, of eigenlijk helemaal geen, fouten in staan.
De kennis in dit boek is natuurlijk ook bekent bij onze bestuurders. Het is dus boze opzet waarbij de ene leugen na de andere over de Nederlander wordt uitgestort.
@Peerkeoud | 20-04-23 | 08:52: Ze zijn bang voor gezichtsverlies als ze toegeven dat ze fout zitten. Maar dat gezichtsverlies is al lange tijd gaande en dat wordt steeds erger. BBB heeft straks in haar eentje een kamermeerderheid in ook de Tweede Kamer.
De vorige keer dat ze keihard onderuit gingen, zaten ze er demissionair gedurende een jaar en gingen gewoon door met hun rotzooi erdoor drukken. Er was toch niemand meer die ze weg konden sturen want ze waren al demissionair.
@Peerkeoud | 20-04-23 | 08:52: Boze opzet. Dat denk ik ook.
Ben ik nu een complotdenker?
@ChalinaRosa | 20-04-23 | 09:44: Erger nog je bent een realist!
Staat Rutte wel aardig, dat veiligheidsbrilletje.
"Nederland pakt klimaatverandering aan"
Lachwekkend.
Het kost dan wel 24 miljard plus, maar deze regering heeft wel als enige toegang tot de wereldthermostaat en kan die tegen dit zachte prijsje een half graadje lager zetten.
Stikstof heeft weinig invloed op klimaat. Het is voedsel voor de natuur.
Dat kleine stipje op de globe, die 0,2% van de wereldbevolking. Het is nog niet eens een druppel.
Grotere CO2 en stikstof reducties zijn echt in andere delen van de welreld te halen. Bijv. Alle wagens in India een roetfilter, elke Amerikaan een paar % minder CO2, geen plastic verbranden in Afrika.
Wanneer flikkert dit kutkabinet nu eens op? Er worden nu dingen doorgedrukt die een meerderheid niet wil en waar niemand voor gekozen heeft.
Het zijn rare tijden, GroenLinkser stapt over naar lobby chemische industrie!
Nienke Homan ; ‘Groene’ Nienke Homan uit Groningen voorvrouw chemische industrie.
dvhn.nl/economie/‘Groene’-Nienke-Homa...
4000€ de neus kost dit waanzinnige idee.
Nu hun ongelijk toegeven zullen ze nooit doen.
Stembus,volgende week!
Inflatie jonguh! Kost je dus straks gewoon de prijs van twee terrasiertjes
Ik vond Arnout Jaspers gisteren wederom behoorlijk overtuigend in het beargumenteerd onderuithalen van de geschifte doemdenkwijzen, cirkelredeneringen en daaraan gekoppeld ineffectief doch reteduur beleid.
De kerken zijn al een poosje aan het leeglopen, je eigen scheten opsnuiven (SP) kan ook thuis. Klimaat is de opium Voor het volk.
Ik wil namens alle kale mannen excuses maken voor Tjeerd de Groot. We zijn echt niet allemaal van die f#*#king assholes.
Tjeerd is het type dat continu ‘oh ja’ fluisterde tijdens colleges, want godenzonen weten alles al.
Doemdenken is een vruchtbare politieke strategie geworden, zeker onder jongeren. Veel jongeren zijn al zover dat ze democratische stappen willen overslaan omdat we er anders aangaan.
Het lijkt erop dat Pieter de enige is in de kamer die zijn gezond verstand gebruikt.
En Caroline.
@halfvolle glas | 20-04-23 | 08:38: en zo nog een paar usual suspects, maar goed, lekker kartel blijven stemmen mensen!
Het is inderdaad totaal absurd dat dezelfde premier die ooit vond dat Defensie 1,4 miljard te veel kreeg waardoor we essentiele wapensystemen als tanks op moesten geven, nu vindt dat 24 miljard zonder enig doel uitgeven, eigenlijk een prima besteding is.
En wel voor 1.2 Miljard aan wapens aan de Oekraïne geven....
Betaalbare energie hadden we al in de vorm van gas, aangevuld met wat duurdere groene stroom. Nu is het omgekeerd.
Lees stikstoffuik.
@Guusje Nadorst,
Stikstof Fuck.
REAGEER OOK