Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Blik op de bonnetjes: Voor 1,9 miljard euro aan militaire goederen naar Oekraïne

En de rekening blijft oplopen.


Het steunen van Oekraïne is een prijzig project, zo blijkt uit de meest recente bonnetjes van Kajsa Ollongren. Inmiddels leverden we voor 1,9 miljard euro aan militaire steun aan het oostfront, waarvan voor 788 miljoen euro aan materieel uit eigen voorraden. Let wel, dat gaat om het bedrag waarvoor dat spul in de boeken stond, de vervangingswaarde ligt op zo'n 1,5 miljard euro en waarschijnlijk nog hoger nu de prijzen bij de defensieleveranciers rap stijgen door de toegenomen vraag. Niet dat we alles hoeven te vervangen, want net zoals de Russen sturen ook wij steeds oudere meuk naar het front. Zo bevat de lijst met het meest recent geleverde materieel zes Bofor 40L70 40mm luchtdoelkanonnen, een wapen dat in 1959 al door Nederland in gebruik werd genomen en waar we in 2005 (toch alweer achttien jaar geleden) definitief afscheid van namen. Blijkbaar stonden er nog een paar weg te stoffen in een donker magazijn en mag Oekraïne nu met dit oude spul spelen. Een deel van de kosten proberen we overigens nog te declareren bij de European Peace Facility die een potje van 3,5 miljard euro beschikbaar heeft om lidstaten te compenseren. Maar hoewel we al voor 708 miljoen euro aan bonnetjes inleverden, zullen we maar een deel vergoed krijgen. "Het vergoedingspercentage ligt gemiddeld op 50%." Dat oorlogvoeren blijft een dure hobby. 

Oude, maar mooie knallers

We bieden ook LOI-cursussen modderkruipen aan

Social

Reaguursels

Inloggen

Vrijheid heeft een prijs.

Jan de Vries | 06-07-23 | 08:49

17000 getraind kanonnenvoer.
Vertrouw die Russische schepen in de Noordzee boven kabel, electro- internet en gasverbindingen voor geen cent.

meneer Q | 06-07-23 | 07:12

Voor een ander is het veel, voor mij teveel. Dat hele gedram toen met dat associatieverdrag heeft bij mij een erg slecht gevoel over Oekraïne opgeroepen. Ik ga er vanuit dat er natuurlijk wel aardige mensen wonen, maar ik wil ze onder geen beding in de EU.

Zoelense Hobbyboer | 06-07-23 | 06:40 | 2

Er in of niet, dat geld is al verdampt. Was beter besteed aan onze ouderen.

schijtzat | 06-07-23 | 07:07

@schijtzat | 06-07-23 | 07:07: Men heeft veel heel veeeellll geld beschikbaar voor het vernietigen van jonge levens en niets voor het redden van of verbeteren van de leefomstandigheden van eigen landgenoten.

wakker worden | 06-07-23 | 08:12

De Amerikanen vliegen nog steeds met de B-52. 52 is het jaartal dat het vliegtuig "bedacht" is.

De_fluitlokker | 06-07-23 | 06:32

Peanuts vergeleken met wat er nog gaat komen.
Daarna de wederopbouw en versneld EU lidmaatschap.
Ruwe schatting… 7 miljard.
Maar daarna gaan we natuurlijk dik verdienen.
Dat laatste is geen garantie….

Ruimedenker | 06-07-23 | 01:42

Kaag is een kerel, dan wel vroegah... Iemand ooit onderzoek naar gedaan?

Harrie-Couvert | 06-07-23 | 01:00

Best wel vreemd dat mensen met "net" genoeg geld janken over mensen die keiharde steun nodig hebben. Ik heb moeite om me in te houden.

Psoglav | 06-07-23 | 00:35

28.000.000.000 voor 0,000036 graden celcius minder in 2050 is pas duur.

Crankhead | 05-07-23 | 23:35 | 1

Het is en en .. dus je kan niet alle hobbies doen zeg maar

schillenboer | 05-07-23 | 23:56

Niet spotten met de Bofors 40L70 graag. Nog steeds een erg capabel kaliber waar de tijd waarin het in gebruik genomen is, niet gelijk is aan de tijd waarin er verder ontwikkeld werd kwa projectielen. Kijk voor de lol eens de gedateerde Bofors demonstratievideo (op youtube in 4 delen), waarbij ook meer stoffig, doch capabel moordspul langskomt. Dat is gedateerd, en rond tijd van opname bedoeld voor het slopen van 99% van het hedendaags rijdend/ vliegend ru materiaal. Dat het spul uit musea getrokken is, is een ode aan de degelijkheid van het materiaal, zeker geen afdank spul.

De oorlog kost gewoon klauwen met geld. Rusland laten winnen kost op termijn veel meer dan dat.

Reagiertank | 05-07-23 | 23:28 | 2

Ja? Hoeveel zal dat dan kosten?

DolfWeerwolf | 06-07-23 | 05:41

Veel US steun aan Ukraine is volgens internet een lend-lease die terugbetaald moet worden. Moeten wij ook doen.

sjef-van-iekel | 05-07-23 | 23:12 | 3

Je zou maar eens iets gaan lezen waardoor je iets zinnigs kan zeggen. Wow.

Psoglav | 06-07-23 | 00:36

@Psoglav | 06-07-23 | 00:36:

Ja Oekraine krijgt groot deel van geld inderdaad in de vorm van een lening.

Als ze de oorlog zouden winnen, zijn ze daarna praktisch een kolonie van de VS vanwege de immense schuld die terugbetaald moet worden.

Of denk je dat het Westen (de VS voorop) de leningen gaan kwijtschelden?

DolfWeerwolf | 06-07-23 | 05:57

Er is geen limiet, we gaan steunen tot de Oekis gewonnen hebben. Tegen elke prijs.

Yeah73 | 05-07-23 | 23:04 | 3

Ja dat is wat we willen. Fuck onderwijs, fuck woningen voor 400.000 welkome gasten. Wij willen rechtzetten wat Merkel met de nordsttream en kerncentrales heeft bedacht voor ons. Omdat we gehoorzamen.
Even terug naar 1992: Rage against the machine youtu.be/bWXazVhlyxQ

Kladderadatsch | 05-07-23 | 23:16

Precies. Rusland mag niet winnen.

SterF... | 06-07-23 | 00:19

Intussen in een andere inmiddels jaren durende politieke oorlog, heeft de naar Belgie uitgeweken catalaanse president Puigdemont en gekozen EU-parlementslid, een slag verloren. Zijn immuniteit buiten Spanje voor vervolging door de Spaanse autoriteiten wegens het organiseren van het onafhankelijkheidsreferendum in Catalonie was door een speciale commissie van het EU-parlement opgeheven. Saillant detail: voorzitter van die commissie was Spaans en afkomstig van de anti-separistische partij Ciudanos. Het gerecht in eerste aanleg van de EU in Luxemburg heeft het beroep van Puigdemont en twee van zijn ministers afgewezen. Zij gaan nog wel in hoger beroep. Spanje gaat nu wederom uitlevering vragen.

LucaBrasi | 05-07-23 | 22:39 | 1

En terecht. De man heeft gewoon een staatsgreep gepleegd.

Psycho Daddy | 06-07-23 | 08:36

Gewoon aandelen kopen in de wapenindustrie. Gaat als een dolle en dat is lekker zakken vullen.

Teluitjewinst | 05-07-23 | 22:34 | 1

Mijn fondsen zijn er net een paar jaar geleden allemaal uitgestapt. FN Herstal was al van de beurs. Misschien Fabrinet of FN toch maar weer eens checken.

TurpinDick | 05-07-23 | 22:45

Verplicht pensioenfondsen nu eens weer te beleggen in de wapenindustrie. Dan komt er tenminste nog wat terug.

Deflatiemonster | 05-07-23 | 22:33

Los van of het het waard is (ik vind van wel), moet je ook gaan kijken waar dat geld heen is. Hoeveel blijft er in Nederland hangen qua salarissen, belasting, etc. Theoretisch zou Nederland zelfs winst kunnen maken als genoeg landen bij ons iets bestellen. Hoeveel defensie industrie hebben wij eigenlijk?

Hadena | 05-07-23 | 22:21

Die oorlog mag wel eens een beetje opschieten want die Oekraïense koters vertikken het om Nederlands te leren op school.

Vacuumbom | 05-07-23 | 22:16 | 5

@BorisBonkestoter | 05-07-23 | 22:19: Ach welja.
Kijk eens naar hun leger: intelligente soldaten, heel wat anders dan dat Russische leger, stelletje drankverslaafde dombo s.
Lees dat ook in de media: de bevolking uit Oekraine doet het juist heel goed in Nederland, met name op de arbeidsmarkt.
Meer meer meer zou Wilders zeggen.

snapal | 05-07-23 | 22:33

Niet mijn ervaring, Zeker de kinderen pakken de taal snel op, en de 'ouderen' doen ook hun best. Ze zijn beleefd, soms haast op het nederige af, en doen hun best om de taal te leren, proberen wel eens een praatje te maken, zeggen dankjewel bij de kassa. Is het niet ondersteund in het Engels, dan met handen en voeten, maar de inzet waardeer ik, zeker als je hoort wat de mensen die ze hebben achtergelaten moeten doorstaan. Dat staat nogal in contrast met wat ik een paar wijken verderop zie van die andere import, 20 jaar hier en nog steeds zeer gebrekkig Nederlands, bepaald niet beleefd en ze hebben geen idee (of doen alsof) wat hun kinderen uitspoken. Dat lees je dan maar weer in de krant.

error503 | 05-07-23 | 22:45

@snapal | 05-07-23 | 22:33: doe even arbeidsparticipatiecijfers dan. Cbs en uwv allebei graag.

sjef-van-iekel | 05-07-23 | 23:14
▼ 2 antwoorden verborgen

De ouwe meuk die ik vanochtend op een dieplader voorbij zag komen hier in het zuiden v/h land zou voor -10k in de boeken moeten staan, wat een barrels.

Monkey Cabbage | 05-07-23 | 22:11 | 1

Ik denk dat ze 1,9 millard (nieuwprijs) willen afschrijven op al afgeschreven materiaal. De F-5's en F-104's gingen voor een habbekrats naar Turkije.

Sneerpoets | 05-07-23 | 22:24

Overigens.. dit is wat nu bekent is. U weet hoe het met bonnetjes afloopt

schillenboer | 05-07-23 | 22:11

Benieuwd hoeveel straks de wederopbouw gaat kosten -als dit tenminste geen tachtigjarige oorlog wordt. Geen Marshallplan maar een Rutteplan.

TurpinDick | 05-07-23 | 22:06

Ben benieuwd naar morgen om 16:59, welke nieuwtjes nog net even voor het zomerreces over de schutting worden gegooid voor we gaan komkommeren.

KillerK | 05-07-23 | 22:03

1.9 miljard Euro, hoeveel Wagner brigades kan je daarvoor inhuren?

henkiedeboer | 05-07-23 | 21:58 | 1

Is dat niet een idee, fantastisch idee. En dan die kale heerlijk laten schreeuwen. En dan als ie zijn zin niet krijgt via de A2 naar Den Haag. Krijgt ie nog politir escorte ook nog.

nobodiesunmighty | 05-07-23 | 23:05

Gelukkig hebben de geallieerden ook niet hun dubbeltjes staan tellen toen ze Napoleon en Hitler hier er uit veegden.

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 21:56

Dat bedrag is een schijntje als je de oorlog zelf door een ander kan laten voeren.

Ervaringsdeskundige | 05-07-23 | 21:55 | 1

Dit, dit is het verschil. Denk dat de realiteit van zelf aan stukken gescheurd uitbloeden, of wat minder te besteden hebben, een erg abrubt kantelpuntje heeft hoe dichter je bij het front kijkt. En roepen dat je poetin zn zin maar moet geven om de oorlog "te stoppen" vergaat ook op diezelfde manier.. Ik ben zonder schaamte om het te zeggen, blij dat er een hoop mensen tussen mij en het front zitten, die willen, en kùnnen vechten. Die lui ben ik dankbaar, aan de al aanwezige belasting voor heropbouw ga ik het waarschijnlijk niet eens voelen, ik heb gelukkig die noodzaak tot vechten nog niet.

Reagiertank | 05-07-23 | 23:37

Kan de regering nu ook wel mee stoppen,
Gegokt en verloren om een Nederlandse Navo-chef te krijgen!

Paulaner München | 05-07-23 | 21:54

Misschien moet de EU eens haar gouden veren laten zien en alles vanaf daar financieren. Elk land hetzelfde bedrag.. maar nee. Nederland staat als eerste ons geld uit te geven..

schillenboer | 05-07-23 | 21:53 | 1

Zou wat ironisch zijn als een land als Griekenland gul zou geven als eerste, staan hun ons geld uit te geven om met de eer op te strijken.

Denk dat je dieper mag kijken dan de EU, de NAVO haalt financieel flink uit in zijn geheel. De steun is per land aan te rekenen.. Wat ze willen geven. Sommige landen gaan tot hun max, sommige om te pochen, geven meer. Geeft later ook een stok achter de deur.

Reagiertank | 05-07-23 | 23:43

Gelukkig komt die "vergoeding" uit een potje geld aan het einde van de regenboog.

Ir. Wilhelmus | 05-07-23 | 21:53

Tsja, Oekraïne is zo langzamerhand het huurlingenleger van de NATO..

Conan de Rabarber | 05-07-23 | 21:53 | 2

Amerika Engeland (en rusland) hadden ze ook beloftes gedaan toen ze hun kernwapens inleverden.

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 21:58

In feite denk ik dat je ze daar dankbaar voor mag zijn.

Reagiertank | 05-07-23 | 23:44

Nog reaguurders met stormschade op het zompige zolderkamertje..?

grapjasz | 05-07-23 | 21:52

Dat is 100 euro per Nederlander, aangezien pang roepen hoewel het gratis is niet werkt tegen Russen mag het van mij nog wel het 10-voudige kosten als het perse moet.

BorisBonkestoter | 05-07-23 | 21:46

Told you so. En failiet gaan we niet.. wel de burger

schillenboer | 05-07-23 | 21:45 | 3

Van die 100 e de man? Die stopgezette Russische gasleveringen of eten en parkeren in Amsterdam is duurewe

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 22:00

Als al mijn belastinggeld zo nuttig werd besteed zou ik dolblij zijn.

Zoiets | 05-07-23 | 22:24

Eerlijk gezegd heb ik met die 28 miljard van Jetten meer moeite.

Veepert | 05-07-23 | 21:44 | 2

De 100 miljard van Timmerfrans is ook mooi

Baksteenbakker | 05-07-23 | 21:47

Kunnen die Bofor 40L70 iets tegen die Ka-52's?

omanders | 05-07-23 | 21:43 | 6

Ja. De gated fuze variant (3P) ervan werkt heel prima tegen een heli zoals de Ka-52. Op Keistad, 033ert, ga ergens anders je poetinpijperij plempen.

Reagiertank | 05-07-23 | 23:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi toch. Goed doel.

2Benen | 05-07-23 | 21:42

Sja, het is een keuze die je als het Vrije Westen (tenminste op papier) maakt, het niet te laten gebeuren dat een machtswellustige "nice to have" psychopaat een soeverein land binnenvalt en denkt daarmee weg te komen. Zulke entiteiten móét je díréct een halt toeroepen, dat lijkt me een heldere les uit het verleden. Het kost een paar cent ja, maar een andere optie gibt es meiner Meinung nach nicht.

Caparzo*Inc | 05-07-23 | 21:39 | 4

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Je wilt die oorlog beëindigen of niet. Feit is, voor mij dan, dat de verkeerde mannen en vrouwen sterven terwijl de verantwoordelijken een stijve plasser krijgen van de macht of de megawinsten.

Maar vooral doorgaan met oude meuk 'weggeven' of nieuwe meuk mondjesmaat en te laat leveren.

Bootvisser | 05-07-23 | 21:49

@Bootvisser | 05-07-23 | 21:49: 100% eens, er wordt genoeg gegeven zodat Oekraïne tenminste volwaardig/gelijkwaardig kan terugvechten, maar ideaal is het absoluut niet. Gooi je echter als NATO alle registers los, zou Rusland in relatief korte tijd weg uit Oekraïne (incl. Krim), maarja, die nukes hè en een kremlin in het nauw voordien...

Caparzo*Inc | 05-07-23 | 22:04

@Grumpy_Old_Ed | 05-07-23 | 21:46: Welk belang heb je bij het verdedigen van Taiwan.? Als ze Groningen proberen te stelen snap ik het nog, dat je dat niet laat gebeuren. Wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd is niet ons probleem. Dus op zeker dat Amerika na een Chinese inval niet meer stoer met Battlefleets daar rond gaat varen. Die gaan netjes terug naar huis.

Xaphan | 05-07-23 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

Succes met het vinden van munitie voor die Bofors kanonnen...

Schmutz Geilmacher | 05-07-23 | 21:35 | 2

Er zit een vertaalde uitleg van het Nederlandse leger bij. Richten, trekker overhalen, heel hard pang roepen.

keistad | 05-07-23 | 21:39

Die pijpen zijn vrij allround hoorr.. kun je bijna alles indouwen en gaat klabang..!

grapjasz | 05-07-23 | 21:40

Daar is een spreekwoord voor: het doel heiligt de middelen...

Lood om oud ijzer | 05-07-23 | 21:33

Giftige bonnetjes.

SoepKip | 05-07-23 | 21:31

YPR-en waren ook niet aan de straatstenen kwijt te raken lijkt mij.

TheseDays00 | 05-07-23 | 21:28 | 3

Maarja altijd nog beter als rondscheuren in een ouwe Willysjeep ofzeau... de grond bezaaid met van die piderast beenafrukmijntjes als pepernoten..!

grapjasz | 05-07-23 | 21:33

@grapjasz | 05-07-23 | 21:33: Punt was dat ze geen waarde hebben (oud ijzerprijs) net als andere spullen, maar zeker beter tegen mijntjes bestand dan een antieke (kostbare) Willy.

TheseDays00 | 05-07-23 | 21:43

@TheseDays00 | 05-07-23 | 21:43: Bij de Domeinen in Soesterberg stonden vroeger rijen Willys letterlijk weg te rotten met vogelnestjes erin... echt waar zelf gezien.. als stoute tieners het hek overgeklommen

grapjasz | 05-07-23 | 21:49

Dat er überhaupt een bonnetje, kwitantie of zekere mate van boekhoudkundige verantwoording voor de puissante uitgaven schijnt ze zijn is an sich al nieuwswaardig.

Zaadstaaf | 05-07-23 | 21:28

Ik heb in de geschiedenisboekjes nog nooit iets gelezen over een oorlog die 'goedkoop' was.
Dus ik ben niet verbaasd.

Schadenfreude | 05-07-23 | 21:27 | 3

Prijzenoorlog?

Mr.Maloonigan | 05-07-23 | 21:29

Ik meen dat Groot Britanie pas net klaar is met aflossen van WWII schulden.

Wiezewalakristalix | 05-07-23 | 21:51

Die Bofor 40L70 wordt nog steeds wereldwijd gebruikt. Op het laatst bij de LUA gekoppeld aan een Hollandse Signaal Flycatcher radar.

Der Schnitzeljäger | 05-07-23 | 21:26 | 1

Die Boforsfabriek zijn toch ook hele goeie makers van zeer zuigkrachtige stofzuigers enzo..!!(best wel goed om het slagveld netjes op te kuisen..)

grapjasz | 05-07-23 | 21:30

De belastingdienst weet alles, tijd om schoon schip te maken met alle duistere constructies van de grootverdieners van D66/VVD. Een ding weet je zeker, die klootzakken verdienen dik aan alles en hebben geen enkel geweten of moraal besef.

smdyasc | 05-07-23 | 21:25

Het geld wordt het raam uitgegooid en de toekomstige ouderenzorg wordt uitgekleed. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

thanseeuwen | 05-07-23 | 21:25 | 8

@Here's Freddy | 05-07-23 | 21:35: hoezo is dit een proxy oorlog? Is Oekraïne in opdracht van ????Rusland binnengevallen? Het lijkt mij dat zelfs een blinde kip kan zien dat niet Oekraïne Rusland binnenviel, maar dat Rusland Oekraïne binnenviel. Proxy oorlog klinkt heel interessant en de tankies die daar mee schermen kijken er vast ook heel intelligent bij, maar de term Proxy slaat als kut op Dirk.

BenZen | 05-07-23 | 21:43

@Smoelensmid | 05-07-23 | 21:30:
Hm. Nou je het zegt. Ik voel een verdienmodel opkomen. Kortpittig hitsig weduwend Nederland zou dat fantastisch vinden.
On topic, elke euro die we naar Oekraine sturen is 2 euro minder die we kwijt zijn als de oorlog wel de EU of een Navoland raakt. En dat is geen rekenfout.

Graaisnaaiert | 05-07-23 | 23:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Whoever we are
Wherever we're from
We shoulda noticed by now
Our behavior is dumb . FZ

horsteknots | 05-07-23 | 21:23

Je kan het ook aan Hugo geven, krijg je een app die niemand wil en wat inferieure mondkapjes er voor terug.

John McClane | 05-07-23 | 21:21 | 2

5 miljard poef foetsie naar de kongsi/friend end familie van PvdA en CDA. Handen zijn nog steeds stukgewassen doet pijn bij Pornhub kijken

HetOorAakel | 05-07-23 | 21:25

Een oorlog in de Baltische Staten zou de volgende stap zijn van Poetin, mocht hij Oekraine veroveren.
Wie zegt dat?
Poetin himself.
De Baltische staten stonden eigenlijk nr.1 op zijn lijstje, maar Oekraine was makkelijker, dacht hij.
Imperialisme bestaat nog steeds beste reageerders.

snapal | 05-07-23 | 21:19 | 4

Vergeet die oproerkraaier van een Van Balen niet.

Zaadstaaf | 05-07-23 | 21:29

@Zaadstaaf | 05-07-23 | 21:29: leg mij nou eens uit waarom een keer komen zwaaien bij een demonstratie het kan billijken dat dat land daarna vervolgens half platgewalst wordt. Welke logica is dat?
Kijk ik vond het ook een uitslover maar hij deed echt niks fout. Ondertussen worden kinderem em bejaardwn verkracht woningen gebombardeerd ziekenhuizen gebombardeerd mensen willekeurig vermoord kinderen grootschalig ontvoeed en wij moeten t over van Baalen hebben. Kom toch op

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 22:07
▼ 1 antwoord verborgen

Payback voor de MH17 , helemaal niks mis mee.
We zijn in oorlog , zonder zelf enig mensen levens op te offeren.
Het enige wat we doen is wat geld overmaken.

Wat stel je dan voor Struikrover?
Geen ondersteuning aan Oekraiene? En Rusland meer macht toekennen ?

blamage_fr | 05-07-23 | 21:19 | 2

Er gaan heeeeeel veel ukrainers deaud anders. En russen. Hardstikke stom is dat.

sjef-van-iekel | 05-07-23 | 21:39

@sjef-van-iekel | 05-07-23 | 21:39: er gaan als Rusland zijn zin krijgt nog veel meer Oekraïners dood. Minder Russen, dat dan weer wel. Die kunnen dan hun abjecte oorlogsmisdaden uitleven op het volgende land dat dan verstikt wordt door de liefde van moedertje Rusland

BenZen | 05-07-23 | 21:49

Een deel van de kosten proberen we overigens nog te declareren bij de European Peace Facility..

wat ook gewoon ons belastinggeld is...

sjef-van-iekel | 05-07-23 | 21:18 | 1

12 miljard budget, dat komt uit de holle kies van Kaag, die zag dat ons geld voor veiligheid in goede handen is bij de Fransen en Duitsers.

pieterS | 05-07-23 | 21:20

Handel is handel, dat wisten we tijdens Hennes al....

onbekend | 05-07-23 | 21:17

Ha tweetende Willem Engel is ook weer terug van zijn vakantie adres ;))

Smoelensmid | 05-07-23 | 21:16 | 1

Is dat vakantieadres dat ene lapje grond dat met coronadonaties voorgeschoten is?

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 22:08

Uzi's en FN Fal in de magazijnen. Is dat op komen de M1 Garand en karabijnen aan bod

HetOorAakel | 05-07-23 | 21:15 | 9

@Frau_Ferkel | 05-07-23 | 21:30: Sie Frau Ferkel , Sie uberleben den ankommende Europaische Apocalypse. Sie haben meine Achtung

HetOorAakel | 05-07-23 | 21:34

Met een "Brrrrrr" in plaats van een "Ping" kan ik zeker leven.

Mooi filmpje, ik zou hem graag een wisselloop demonstratie zien doen.
www.youtube.com/watch?v=msA5GNrVJ4s

Gna gna.

keistad | 05-07-23 | 22:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus de financiële bijdrage aan het verdedigen van onze vrijheid, kost dan ongeveer 100 euro per Nederlander? Dat lijkt me een koopje,..

The Felchmeister | 05-07-23 | 21:11 | 8

Onze vrijheid???

At_Dawn_They_Sleep | 05-07-23 | 21:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Kosten en baten, Winst en verlies, Een spel van de veroveraar en de onderdrukte. Winst uitdrukken in een papiertje? (economie), Of winst uitdrukken in goederen?. Of zoals blackrock winst uitdrukken in de schulden die je een land kan geven in ruil voor opbouw?. toen ik begreep dat winsten worden geprivatiseerd en de lasten worden gesocialiseerd had ik geen hoedje meer nodig maar zie je het spel van de beesten (hoi Rutte). Die het volk echt als een geldmachine ziet. (je verdiend niets je krijgt net genoeg om te overleven en de overheid pakt de rest af zodat je elke maand weer opnieuw die loonstrook moet "verdienen". Als je zo met de ene helft omgaat en met de andere helft lalala helicoptergeld speelt. Dan is een oorlog de enige uitkomst. (tegen de overheerser vanuit de onderdrukte).

pieterS | 05-07-23 | 21:10 | 1

Research chemicals?

omanders | 05-07-23 | 21:42

Maar we krijgen er wel dagelijkse drone-beelden voor terug. 2 miljard is ongeveer 1 kopje koffie per 3 dagen, dus waar hebben we het over, verwaarloosbaar t.o.v. wat we naar de EU brengen.

W_F | 05-07-23 | 21:10

Was al bekend toch?

"Nederland reserveert 2,5 miljard euro voor steun aan Oekraïne in 2023"

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

Ik zal verder niks zeggen vandaag voordat er weer een hele rij begint te roepen dat ik Vlad steun.

keistad | 05-07-23 | 21:09 | 1

Trek uw waffel maar wel open. Vrijwel alles wordt openlijk hardop gezegd, maar niemand heeft tijd of zin om dit soort tussenzinnetjes vanuit de overheid te zien. Het hele Srebrenicaverhaal is altijd gewoon openlijk beschreven. Later donderen ze er een giftige saus overheen en de onwetenden gaan nog meer onzin uitkramen. In een gezonde samenleving opereer je niet op smerige manieren. Overigens is die 2,5 miljard maar een deel van het hele leververhaal. Als je alles gaat optellen, kom je op astronomische bedragen uit. Daar had heel Nederland een gouden oprijlaan cadeau voor kunnen krijgen. En het levert ons aan het einde helemaal niks op.

Xaphan | 05-07-23 | 22:32

Hoe je het ook wendt of keert: we moeten de Russen in toom houden om te zorgen dat het niet verder escaleert naar NAVO-landen. En ja, dat kost wat en we mogen blij zijn dat de Oekies voor ons vechten en sterven. Dit geld vin dik goed besteed.

nancystjago | 05-07-23 | 21:09 | 8

Poetin durft geen Navo land aan te vallen waarschijnlijk.

henkiedeboer | 05-07-23 | 22:00

@henkiedeboer | 05-07-23 | 22:00: Als Poetin Oekraine makkelijk zou veroveren, zou hij misschien zoveel zelfvertrouwen dat hij de gok zou wagen.
Maar nu is die kans verkeken, want de Navo is zich aan het versterken/uitbreiden.
Precies goed, een sterk leger is het enige waar die dwerg respect voor heeft.

snapal | 05-07-23 | 22:15

@snapal | 05-07-23 | 22:15: Zelfvertrouwen krijgen".
Woordblindheid is het, zat het reageersel nog na te lezen en zag niet de fout.

snapal | 05-07-23 | 22:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Geen geld om voor de komende 25 jaar Rusland als serieuze machtsfactor uit te schakelen. Hebben we mooi de tijd om Taiwan China te laten veroveren.

BoerKoekoek | 05-07-23 | 21:08

Tja… Jaren geteerd op het vredesdividend. Tijd om het defensiebudget en de defensieïndustrie weer wat te stimuleren…

Soyboy | 05-07-23 | 21:07 | 1

Misschien halen we zo wel een keer de afgesproken en nimmer nagekomen 2%.

Bakkeleures | 06-07-23 | 07:41

Vrijheid kost nou eenmaal wat.
Poetin mag hoe dan ook niet winnen in Oekraine, anders zal het nog veel meer kosten.

snapal | 05-07-23 | 21:05

Liever aan Defensie en de Oekraïne, dan aan het Robbie Jetten fonds.

Kaal-dik-en-lelijk | 05-07-23 | 21:03 | 1

Of aan de massa-immigratie.
Meer pecunia naar Oekraïne!

Aristotalloss | 05-07-23 | 22:10

Ostfronthilfe.....
Nou daar gaan we weer:
"Het is niet mijn......."

nobodiesunmighty | 05-07-23 | 21:03 | 8

@bowlfabriek | 05-07-23 | 21:35: Dat klopt.
Tsjechie bijvoorbeeld was ook een reden geweest om de oorlog aan Hitler te verklaren.
Maar dat deden we niet, we hoopten tegen beter weten in, dat Hitler wel zou stoppen met landjepik.
Daarom moet je ook lessen trekken uit de geschiedenis: never nooit accepteren dat een land wordt ingenomen, waardoor het zo goed als verwoest wordt.
Imperialisme stopt nooit bij 1 land, het hele continent moet vrezen.

snapal | 05-07-23 | 21:53

Wat wou je dan? Een nieuw München " pak Tjechoslowakije maar als je daarna echt genoeg hebt want we hebben geen zin in je bevechten.

Shoarmamasutra | 05-07-23 | 22:12
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland