Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dag 13 - Lot significante UKR verovering Piatykhatky zeer onduidelijk, RU wapendepot Rykove van kaart geblazen met Storm Shadows

Hier zag u dag 1, dag 2, dag 5, dag 6, dag 7, dag 8 en dag 12 van het Oekraïense tegenoffensief

UKR's MinDef op 17 juni over voortgang offensief

Er valt vandaag nog moeilijk iets over het slagveld te zeggen dan voorgaande dagen. Gisteren maakte UKR voor het eerst een strategisch significante verovering door het dorp Piatykhatky (maps) aan het Westerse uiteinde van het Zaporizhzhia-front in te nemen. De berichten over de status daarvan lopen uiteen. Een Russische MilBlogger claimt dat Rusland Oekraïne het dorp express in heeft laten nemen, de aldaar aanwezige Oekraïense troepen vervolgens vanuit de lucht vernietigt en het dorp daarna zelf weer bezet. 

Andere Russische bronnen daarentegen, waaronder Girkin, claimen juist dat Oekraïne het dorp geconsolideerd heeft en zich voorbereidt op een doorstoot naar het naastgelegen dorpje Zherebianky (maps). Het evenzo Russische bericht dat logistiek knooppunt en strategisch doelwit Vasylivka (maps) onder Russisch bewind een avondklok invoert, lijkt erop te wijzen dat Rusland zich inderdaad schrap zet op een Oekraïense doorstoot. Elders lijkt een Russisch offensief momentum en grond te winnen. Het ISW schrijft dat "Russian forces made gains in the Kupyansk area (maps) and continued ground attacks along the Svatove-Kreminna line (maps) on June 19."

In het door Rusland bezette Rykove in het Westen van Kherson oblast heeft een Oekraïense aanval met Britse Storm Shadow kruisraketten een Russisch munitiedepot nagenoeg volledig vernietigd. Onderstaand de nasleep van wat er na zes uur aan secundaire explosies van het complex over bleef.

In ander nieuws heeft de EU een nieuw financieel (civiel) steunpakket voor Oekraïne aangekondigd t.w.v. 50.000.000.000 (50 miljard) euro. "In tegenstelling met vorige steunpakketen zal het plan bekostigd worden door bijdragen van lidstaten in plaats van leningen op markten". Scheids wat is dit! Je vraagt voetbalpubliek toch ook niet tijdens de rust een tweede kaartje te kopen!

RU Wapendepot na Britse Storm Shadows. Maximaal secundaire explosies

Voor en na Britse Storm Shadows

Social

Belangrijk segment voor invoelen huidig RU sentiment

UKR arty met een dansje

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik begrijp trouwens beter dan ik zou willen de sympathie van Von der L. voor Oekraïne.

Godwinnen is echter beneden mijn stand.

Ik hou het dus op het rationele, macht dus. Ik weet niet wat de leidende Duitse politici, journalisten en bestuurders allemaal aan chantabele hobby’s hebben, maar zonder sturing het EU-beleid steunen zoals de afgelopen decennia is zonder enige sturing van buitenaf, waarbij de Duitse belangrn duidelijk niet meewegen, voor mij onbegrijpelijk.

Voor wat dat waard is. Voor mij gevoelsmatig wel een en ander. Waarmee ik wil zeggen dat we wat mij betreft met grote kans in een grotendeels schijnwereld lijken te leven als het om beeldvorming gaat,

Zomaarwat | 21-06-23 | 08:44 | 2
-weggejorist-
Psoglav | 21-06-23 | 08:48

Zou Mark Rutte zich het Oekraïne referendum en zijn inlegvelletje nog herinneren?

Zomaarwat | 21-06-23 | 08:37 | 2

Totaal irrelevant en het zegt heel veel over de auteur.

Psoglav | 21-06-23 | 08:47
-weggejorist-
loekdeleeuw | 21-06-23 | 08:08

Als de Oekraïnse mannen op zijn, wat dan? Schijnt nogal hard te gaan met de gehaktmolen.

Zoelense Hobbyboer | 21-06-23 | 07:07 | 5

De Oekraïnse mentaliteit is inderdaad anders dan de NLse die zich na een paar dagen vechten overgeven om anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen.

Leg eens een krans op een graf van een Engelse, Canadese of Amerikaanse soldaat die is gestorven voor jouw vrijheid.

i-Wonder | 21-06-23 | 08:18

Twee problemen op het slagveld.

Oekraïne: Te weinig wapens, ze hebben er veel meer nodig.
Rusland: Te weinig moderne wapens, te weinig soldaten.

Psoglav | 21-06-23 | 08:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Was vroeger goede vrienden met een Amerikaanse marinier, helaas zelfmoord gepleegd. Best toffe kerel. Die zei altijd tegen mij: "war is waiting, and when the waiting stops then it really starts to suck, you get into some kind of trip and you're all about fighting. Until it stops. And then all you do is wait again, and you just get more nervous and more nervous, you'd rather fight or go home, but there you are just waiting."

Ndranghitiari | 21-06-23 | 00:36 | 4

@Graaisnaaiert | 21-06-23 | 00:59: Gelukkig begrijp jij het wel........... Ervaring die je opgedaan hebt in de talloze offensieve operaties die Nederland uitgevoerd heeft natuurlijk. Respect man.

Koppelblokkop | 21-06-23 | 01:16
▼ 1 antwoord verborgen

Mag ik de Landgenoot en anderen die denken dat het nu al mis gaat dit halve uurtje even van hun leven afsnoepen?
www.youtube.com/watch?v=oEiI2cDNOnA
Geen gillende youtuber maar een voormalige commandant van Joint Forces Command General Sir Richard Barrons. iemand die weet waar hij het over heeft dus.

Graaisnaaiert | 20-06-23 | 23:25 | 9
-weggejorist-
Bijtoptong | 21-06-23 | 00:31

@Bijtoptong | 21-06-23 | 00:31:
Nou ja, je hebt in ieder geval een paar minuten bekijken begrijp ik. Er is hoop.
@Movingsquare: graag gedaan!

Graaisnaaiert | 21-06-23 | 00:49

Ga ik zeker bekijken. Laatste nieuws overigens is dat de Russen zelf een flink offensief zijn gestart. Bij Kupiansk. Ze kunnen dat spel ook spelen. En hebben ook heel lang kunnen nadenken over een beste strategie bij een Oekraïens offensief. Dat lijkt dus een tegenoffensief te zijn. Richting Lyman. Een ook kritische sector voor de Luhansk Oblast.

Beste_Landgenoten | 21-06-23 | 01:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Als Clausewitz gelijk heeft met zijn stelling dat verrassing in oorlogvoering een essentiële voorwaarde is dan vrees ik dat UA hier toch sterk in het nadeel is. Rusland heeft zich lang genoeg kunnen voorbereiden en ingraven en het terrein dat UA moet doorkruisen om zijn doel (afknijpen vd Krim) te bereiken voldoende vermijnd om al het wapentuig dat het westen heeft geleverd tot schroot te malen. Ik begrijp v militaire experts dat het UFA ook veel te weinig tijd voorbereidingstijd heeft om alle nieuwe tanks, pantsers etc op elkaar af te stemmen. Maar het grootste nadeel blijven de manschappen, hoe slecht de moraal v Poetins troepen ook is, hij heeft als het moet beschikking over 1 miljoen kanonsvoer tegen c40.000 v UA. En Poetin kan deze ‘war of attrition’ jarenlang volhouden; terwijl het geduld v westerse burgers die hun pensioen zien verdampen terwijl hun belastingcenten in een zinloze oorlogsput verdwijnen toch niet eeuwig zal duren. En begrijpelijk: hoezeer ik het UA ook gun, Oekraïne is geen lid v ons bondgenootschap en ik wens mij niet te bemoeien met een conflict waar wij geen partij zijn - sterker nog, waar deze bemoeienis onze belangen schaadt (militaire aderlatingen, energie- en voedselprijzen, etc etc). En hebben de westerse regeringsleiders (werkelijk de slechtste die het westen ooit gekend heeft) nagedacht over mogelijke inzet v kernwapens, wanneer Poetin, onder druk v zijn nationalistische opppositie, de belangen v Rusland serieus bedreigd ziet? Of denkt men nu werkelijk dat hij slechts bluft? Ik zou de dames heren iets meer cynisme toewensen. De gevaarlijkste conflicten zijn die, die als ‘rechtvaardige oorlog’ worden waargenomen.

Zeno020 | 20-06-23 | 23:06 | 8

Poetin kan wel één of meer miljoen manschappen achter de hand hebben, maar waarmee moet hij die bewapenen? Met pleeborstels of zo? Hij heeft het materieel niet om nog een grote oorlog te voeren. Hij moet ook wat overhouden om binnenlands de verschillende etnische groepen onder de duim te houden.

Aristotalloss | 20-06-23 | 23:45
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 20-06-23 | 23:48

Wat betreft het verdampen van de pensioenen, het is al jaren een rage om niet in de wapenindustrie ( of fossiel ) te willen investeren. Ik denk dat we daar op dit moment niet aan ontkomen. Investeren in Oekraine en in de wapenindustrie is investeren in onze veiligheid en die van onze kinderen en kleindkinderen.
Ik zou graag zien dat een politicus dit eens op de agenda ( niet de urgenda maar de agenda ) zou zetten want met tofu en windmolens houden we de Rus niet tegen en ook niet de Rus 2.0, 3.0 en 4.0.

Graaisnaaiert | 20-06-23 | 23:53
▼ 5 antwoorden verborgen

'Informatie-oorlog' is overgewaardeerd. Het gaat erom wie straks genoeg mensen en materieel overheeft om het gebied te kunnen (blijven) controleren.
Putin kan roepen wat hij wil, maar de rekening komt.
Het offensief verloopt traag zoals je mocht verwachten in deze oorlog die veel mensen in de EU zo enthousiast begroetten, maar de echte spanning komt waarschijnlijk pas als er een snelle doorbraak van Oekraine begint.
Gaan ze netjes bij de grens stoppen, en welke oorlogsmisdaden voegt het Kremlin dan nog toe aan de nu al zo lange lijst.

funda | 20-06-23 | 22:48 | 1

Oorlogsmisdaden gelden voor beide zijden. Daar tel ik dan ook noordstream zeker in mee.

boerk | 21-06-23 | 08:29

Dead link : Piatykhatky (maps)

Zwizalletju | 20-06-23 | 22:39

Berichtgeving wordt inderdaad steeds schimmiger, qua informatieoorlog is het al een dikke 1-0 voor de Oekrs, ook qua volhardende trouwens.

Nederlanddraaitdoor | 20-06-23 | 22:38 | 7

Wat je voorstelt is WO3. En WO4 wordt uitgevochten met stokken en stenen.

Beste_Landgenoten | 21-06-23 | 01:06

B_L, het betreft dan ook ‘klepel, klok plus wensdenken’, nl. deze verkapte waarschuwing is reeds gegeven om verdere escalatie te onderdrukken, niet als optie uit de toolkit van zelfbenoemde leunstoel tegelaars. Ben het dus eens met jou stelling en vertrouw op mensen op top positie’s welke het hoofd wel koel houden.

Unsinkable-Sam | 21-06-23 | 01:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Laten de US China toe een basis te bouwen in Cuba, nee, zullen ze met alle middelen tegengaan.
Later de Russen de NAVO toe in Oekraine, nee, zullen ze met alle middelen tegengaan.
Al deze ellende was al te verwachten in 2014.
Toen de Franse Macron in een interview in november 2019 de NAVO hersendood noemde had hij gelijk. Het stukbombarderen van voormalig Yougoslavie in stukjes en kapotmaken van Libie was nou ook geen heldendaad van een organisatie die opgericht is om eigen grondgebied te beschermen.

Portemonnee van de A | 20-06-23 | 22:37 | 4

Er was nooit kans op toetreding van Oekraine in de NATO tot dat Rusland Oekraine binnenviel.

Dus dit argument is onzin. Verder slaat de vergelijking NATO - China nergens op.

redanx | 20-06-23 | 22:46

Eerst maar eens terug naar de basisschool je kan niet spellen en je weet niet hoe goed balkaniseren bleek voor iedereen behalve de imperialistische Serviërs. Is toch groep 8 geschiedenisles.

Psoglav | 20-06-23 | 22:50
▼ 1 antwoord verborgen

10 jaar geleden wist het Nederlandse volk al intuïtief dat die hele Oekraïne ons enkel ellende zou opleveren. Maar de ‘EU expansion policy ‘ schreef voor dat het hoe dan ook bij de EU gevoegd moest worden. Dat is meer macht voor politici, maar de bevolking heeft herbenoem ellende gebracht. En toen ook werd er hoog en laag beweerd dat het enkel intenties waren en dat nl nooit betrokken zou raken bij een conglict en dat het ons niks zou kosten en dat er geen Oekraïners naar hier zouden komen, enz, enz enz. Was allemaal erger dan we hadden kunnen verwachten.

du Roi Soleil | 20-06-23 | 22:24 | 8

@i-Wonder | 21-06-23 | 08:22: vrijheid van de EU, jaja.. daarom worden we steeds meer gemonitord door o.a. de aivd, krijgen we digitaal geld opgedrongen door de ECB, krijgen we een fantastische digitale ID waar ALLES aan gekoppeld gaat worden (medisch, financieel, credits zoals CO2 stikstof etc) en wij zijn vrij!? Lul niet

boerk | 21-06-23 | 08:34

@boerk | 21-06-23 | 08:34:

Het schijnt inderdaad dat rechtsextremisten daar hinder van ondervinden. De rest van ons vind het allemaal best prima zo.

Psoglav | 21-06-23 | 08:44

@Psoglav | 21-06-23 | 08:44: Communisten, links en andere totalitairen hebben er weinig moeite mee inderdaad. Maar om nu te zeggen dat alleen rechtsextremisten er wél moeite mee hebben, dan zouden ze nog een nuttige rol toebedeeld krijgen van u. Ieder vrijheidslievend mens houdt hier niet van. Ik durf te zeggen: ieder echt mens die niet is vergiftigd met ideologieën die dit soort systemen noodzakelijk achten om het volk te dwingen mee te lopen in die ideologie.

Zomaarwat | 21-06-23 | 08:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Navo grond troepen inzetten en de Russen ontzetten van Oekraiens grondgebied.
Een bullebak pak je aan door eens goed op de neus te tikken en niet met fluwelen handschoenen.
Poetin heeft zij geliefde Moskou te verliezen. Laat hem maar lekker de Calimero uithangen nadat hij uit Oekraïne is geknikkerd.

Dr.Platypus | 20-06-23 | 22:20 | 2

Onzin. Er is geen NAVO voetvolk nodig. We zouden de luchtmacht kunnen inzetten. Dan is het wel snel voorbij met de Russen.

Psoglav | 20-06-23 | 22:23

Beiden dan. Lekker SEED’en en dan alles uitschakelen met de F16s. Beetje hulp met grondtroepen is wel nodig. Zijn nog altijd 300.000 Russen die in Oekraïne zijn.

Dr.Platypus | 20-06-23 | 22:26

Hoop echt dat dit slechts bedrog is en de Oekies met een grandioos genadeloze strategie opnde prolpen komen.. Maar gerust ben ik allerminst. Boekestijn en de Wijk geven ook aan dat ze wellicht maar 20% van de info hebben. Wel interessant dat hier vele toetsenbord ridders zijn die meer weten.... We gaan het zien. Waar ik me wel steeds meer zorgen over maak is dat Polen en een aantal andere Oost Europese landen straks in de verleiding komen om troepen te sturen. Na vliegtuigen de laatste trede op de escalatieladder.

Briver | 20-06-23 | 22:18 | 4

Waarom ben je nou weer een toetsenbordridder die meer weet als je probeert te verklaren wat er aan de gang is? Wanneer was Boekesteijn voor het laatst aan het front of heeft hij een aanvalsplan geimplementeerd dat hem een ridderorde heeft opgeleverd? Om het over De Wijk maar niet te hebben.
Hoe zou je Petra Stienen trouwens willen duiden? De expert over de Arabische Lente die info via Egyptische vrienden gaf maar ze had ze al zes weken niet meer aan de lijn gehad. Werd wel maandenlang als DE expert door de diverse tafels en nieuwsprogramma's opgevoerd en geduid.

Graaisnaaiert | 20-06-23 | 22:47

Het kan zomaar zijn dat de mini-offensiefjes die er tot nu toe geweest zijn alleen dienen om de Russische verdediging vast te pinnen. En dat het echte offensief pas diep in de zomer plaatsvindt zodat de Russen alles wat er gewonnen wordt niet meteen terug kunnen pakken omdat het dan weer herfst wordt en het terrein minder begaanbaar wordt.
Ik gok nog steeds op een groot offensief vanuit de regio Cherson richting De Krim na het hart van de zomer, als het water volledig gezakt is en de bodem flink is opgedroogd. Mèt ondersteuning van F-16's en dergelijke, en langeafstandwapens. Het zal mij niet verbazen als dan ook de hele Zwarte Zee-vloot met een massa-aanval flink onder vuur wordt genomen.
Zo'n offensief zou echt het verschil maken.

Aristotalloss | 20-06-23 | 23:28

@Aristotalloss | 20-06-23 | 23:28:
Yep. Ik heb het linkje beneden al gepost ( Times Radio ) maar de generaal legt hier precies uit wat er hier aan de hand is ( verkennen van de Russische stellingen ) dus de probing fase. En dit kunnen ze heel lang volhouden volgens hem. Where to attack en when to attack ( niet in tijd maar het juiste moment ). Heel interessant:
www.youtube.com/watch?v=oEiI2cDNOnA

Graaisnaaiert | 21-06-23 | 00:00
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij is alles onduidelijk. Denk dat de enige manier is om het een beetje te peilen is je tong uitsteken en het gevoel bij de Russen te proeven? Smaakt het smerig en angstig? Dan gaat het goed.

GrandMechantLoup | 20-06-23 | 21:58

De werkelijkheid is dat het offensief helaas desastreus verloopt. De Russen schieten ducks in a pond met de ka-52 helikopters, hebben een overwicht in artillerie en in de lucht. De kamikaze drones zijn ook uiterst effectief en de Westers getrainde brigades zijn zo groen als gras recht de linies in gestuurd terwijl de Oekraïense elite eenheden zijn opgebruikt in Bakhmut. En dan het lulligste: Nog nergens zijn ze door de eerste linie heen. Hooguit enkele kilometers grond gewonnen pas. Met zware verliezen. Het kan nog steeds dat ergens zomaar een doorbraak komt, maar eerlijk gezegd had die er allang moeten zijn. De legertop lijkt dan ook wat onrustig te worden en overweegt een tijdelijke pauze. Lijkt me geen slecht idee.

Daarachter rijst de vraag, wat nu? Mocht dit offensief weinig opleveren behalve enkele tientallen kilometers hier of daar, dan wordt ook onderhandelen met Poetin een lastige zaak. Het ziet ernaar uit dat deze oorlog toch kan uitmonden in een langdurig jaren voortslepend conflict. En daar wordt nieuwtje blij van, behalve Poetin die op deze manier de teugels extra strak kan aantrekken en zijn regime nog lang kan doorgaan met oorlog tegen "de NAVO" als perfecte excuus voor de onderdrukking van ieder dissident geluid.

Beste_Landgenoten | 20-06-23 | 21:56 | 22
▼ 19 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Longhorn | 20-06-23 | 21:48 | 2

"Gisteren maakte UKR voor het eerst een strategisch significante verovering door het dorp Piatykhatky (maps) aan het Westerse uiteinde van het Zaporizhzhia-front in te nemen. "

Platjekatje moest ik even opzoeken.
Het gaat toch om dit gehucht? en.m.wikipedia.org/wiki/Piatykhatky,_...

Met, maar liefst 301 inwoners.
301.

Hoe kan je verovering van een gehucht met 301 inwoners nou een "strategisch significante verovering noemen?

gaffelbaard | 20-06-23 | 21:44 | 7

Is gewoon een Risk ruillandje...

Louter Leuter | 20-06-23 | 22:01

@gaffelbaard | 20-06-23 | 21:59:
Ik ken de geografie niet, maar misschien is het een knooppuntje wat betreft transport of is er een waterweg waardoor het offensief door kan. Misschien is het een hap uit een linie waardoor je kan oprukken. Er is van alles te verzinnen.
*aansteker tegen je aan doet houden*

SterF... | 20-06-23 | 22:02

@palopalo | 20-06-23 | 21:48:
Aha, ok. Nou, ik heb gekeken. Rivier. Maar wel een hele lange. Met vele kilometers aan andere plekken langs die rivier die misschien wel nóg strategische zijn, maar "hey, we moeten ergens beginnen", zullen ze gedacht hebben.

gaffelbaard | 20-06-23 | 22:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik weet niet meer wie ik moet geloven.
Wacht het eindresultaat maar af.

laurentius | 20-06-23 | 21:42 | 7

@SterF... | 20-06-23 | 21:55: "Maar misschien ook economische voorspoed, vrije pers, zelfontwikkeling en een eerlijk rechtssysteem."
Hier in Nederland ?

Vesta | 20-06-23 | 22:05

@Vesta | 20-06-23 | 22:05:
Ja, je weet niet hoe goed je het hier hebt op sommige punten.
Kennelijk...

SterF... | 20-06-23 | 22:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Metertje vooruit, metertje achteruit. Militair wordt dit conflict niet opgelost.
Wanneer gaat het westen helpen met vredes onderhandelingen? En dan het liefst niet nog een keer door dhr Johnson

blbla | 20-06-23 | 21:41 | 3

Zodra Trump herkozen is tot president van de USA.

At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 22:25

@At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 22:25:

Ja die geeft Oekraïne wel weg de totaal pauper en volidioot. Maar daar zullen de Europeanen het niet mee eens zijn. Dan moeten wij maar de kar trekken.

Psoglav | 20-06-23 | 22:40

@At_Dawn_They_Sleep | 20-06-23 | 22:25: Haha, Trump had een interview op Fox over de oorlog. Lachwekkend. Putin zou wel naar hem hebben geluisterd, want ze waren dikke vrienden. Zoiets was de strekking.

Après toi | 20-06-23 | 23:47

Die 35 mm kanonnen van de Gepard en het gejank om Shorad in de VS. Een carrier met een paar paar Meteors erop, een veel slimmere raket dan de Amraam. Plus een paar jeeps met een CIS geleend van de marine.

Hou je de mijnen over. Maar die doctrine is al zo oud als de weg naar Rome. Kruisigt hem!

Hetkanverkeren | 20-06-23 | 21:34

Poetin kan deze oorlog niet verliezen zonder kernwapens in te zetten, maar hij kan hem ook niet winnen als hij kernwapens inzet. Ik blijf er echt bij dat deze oorlog uiteindelijk door diplomatie wordt beëindigd. Als dit offensief de Russen niet geheel hun eigen grens over bonjourt, zal het opgelost moeten worden (net als elke (proxy)oorlog tussen de USA en Rusland) met verdeling van het land.

Het kan echt niet anders dan dat we over een tijd een West- en Oost-Oekraïne kennen. Poetin heeft nog steeds een enorme joker in z’n zak.

palopalo | 20-06-23 | 21:34 | 6

@gaffelbaard | 20-06-23 | 21:48: Oekraïne probeert wat aan zijn endemische corruptie te doen. Nederland legt de desbetreffende oekazes van de EU naast zich neer.

Oekraïne is een aanwinst. Ons land niet. Voor Europa.

Hetkanverkeren | 20-06-23 | 22:02

@Hetkanverkeren | 20-06-23 | 22:02:
U bedoelt denk ik de richtlijnen en of verordeningen van de EU. Daarover kan gezegd worden dat Nederland meer dan eens op de vingers is getikt voor het niet uitvoeren, niet tijdig implementeren of op een verkeerde wijze daar uitvoering aan geven.
De enige reden dat de Oekraïne na vele tientallen jaren nu ineens wél iets aan de corruptie wil doen, is omdat dat een voorwaarde is voor toetreding tot de EU. Want dat wil Zelensky graag. EU lid worden.
Nederland heeft dat probleem niet want Nederland IS al EU-lid. En qua percentage een van de grootste netto betalers.

gaffelbaard | 20-06-23 | 22:18

@gaffelbaard | 20-06-23 | 22:18: Ik liet me rustig door Rusland veroveren en ging mij pas daarna druk maken om een eventuele Nexit. Puur rechtsfilosofisch en in termen van natiestaat.

Leiden uiteraard in last. Eén van de weinige universiteiten die ik niet heb gepleegd.

Hetkanverkeren | 20-06-23 | 22:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat ze onder het mom van 'eigen bestwil' (noem het democratie) wat van de lidstaten vragen moet een keer kunnen... Maar als het bovenop de al gaande eisen komt als klimaat, immigratie en energietransitie dan mag er toch wel eens een keer voorzichtig naar het volk geluisterd worden denk ik...

nsfl | 20-06-23 | 21:31 | 9

@Après toi | 20-06-23 | 22:07:
We halen het wel bij de potjes voor de diverse linkse "eigen stokpaardje eerst" segregatieclubjes weg. Win-win ;)

Graaisnaaiert | 20-06-23 | 22:59

@Graaisnaaiert | 20-06-23 | 22:59:
Als eerste de Kaagse klimaatplannen, stikstof, en immigratiebeleid. Dat zal de kleine man helpen, die nu een klein beetje moet inleveren van je, en elke maand de eindjes bij elkaar moet rapen.

Louter Leuter | 21-06-23 | 00:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Oekraine verdient onze hulp op allerlei wijze. Kosten zoveel mogelijk afwentelen op Rusland.

flame_me | 20-06-23 | 21:29 | 2

Goed idee! Acceptgiro's bestaan niet meer, maar misschien dat we ze een tikkie kunnen sturen?

Ikdoemisschienmee | 20-06-23 | 21:31

@Ikdoemisschienmee | 20-06-23 | 21:31:
Tikkies en klappen krijgen de Russen al voldoende, als je wilt doneren kun je het best met cash daarheen gaan ivm Kaag's controle

paost712 | 20-06-23 | 21:47

Solovyov zou gewoon diversiteit moeten vieren met zijn zoon.

Duwbak_Linda | 20-06-23 | 21:23 | 2

Zijn Italiaanse villa had een speciale kamer voor heel diverse feestjes.

Beste_Landgenoten | 20-06-23 | 22:16

Bunga Bunga?

Duwbak_Linda | 20-06-23 | 22:17

Schud het spaarvarken. Oh er rinkelt nog iets, dus ik kan dat vast via een extra oorlogsbelasting aan Oek kwijt.

Met_baard | 20-06-23 | 21:23

Het kan Poetin blijkbaar niets schelen.
Hij had de geschiedenis in kunnen gaan als de man die na de tijd van de tsaren (slecht voor de bevolking) en de Sovjet Unie (slecht voor de bevolking) en de gewelddadige jaren 1990 (slecht voor de bevolking) Rusland had kunnen verheffen en welvarend te maken, want een potentieel om jaloers op te zijn.
Maar nee, ze maken er weer een rotzooi van.
Eigenlijk best gênant.

AdvocatusDiaboli | 20-06-23 | 21:22 | 2

Maar Rusland welvarend maken en democratisch zou zijn einde hebben betekend. Al in het begin heeft hij zoveel vijanden gemaakt en wetten overtreden dat hij dan ooit naar de Goelag zou zijn gegaan. Hij kan nooit meer vreedzaam aftreden.

Beste_Landgenoten | 20-06-23 | 22:04

Hij is nog niet dood, dus het kan nog.

Hadena | 20-06-23 | 22:07

Enige consequente in die oorlog zijn de 2 propaganda machines die op volle sterkte door blijven gaan.

Super Grover | 20-06-23 | 21:18

Ik zie allemaal juichende berichten, maar de eerste of tweede echte verdedigingslinie is nog niet in zicht.

Feynman | 20-06-23 | 21:17 | 2

Laat staan de derde..

starbuck280 | 20-06-23 | 21:33

De Oekraïners staan nu voor hetzelfde probleem als de Russen vorig jaar: pogen om een ingegraven tegenstander terug te duwen. Dat is niet makkelijk. Maar in tegenstelling tot de Russen zijn de Oekraïners wel veel beter in het langzaam verzwakken van de tegenstander, met aanvallen op munitiedepots, legerplaatsen, en logistieke concentratiepunten. Ze hebben wat dat betreft hun intelligence op orde, en met de storm shadow een krachtig middel om die kennis uit te buiten.

Of het genoeg is? Het probleem is dat als het Oekraïne lukt om het front in te laten storten, ze uit moeten kijken voor de traditionele respons: met zwaar materieel vol er in om de terugtocht verder af te blijven dwingen over de flanken, en de winst te consolideren. Dat materieel blijft namelijk kwetsbaar voor de Russische luchtmacht en marine met hun kruisraketten. Rusland is er bijna doorheen maar ze maken er zo’n 100 per maand bij, daar kan er een hoop van naar Kiev (Patriot uitputten), maar reken maar dat ook de Russen een leuk aantal van die dingen achter houden, om een oprukkende vijand hard te raken of om een mooi onbeschermd doelwit te grijpen.

Muxje | 20-06-23 | 22:00

All quiet on the southern front. Dat maakt geen enkele strateeg de pis lauw. Tactical nukes. Dan is het meteen WW III. De NAVO kan vooralsnog heur kaarten aan de borst houden, ondanks de VS.

Hetkanverkeren | 20-06-23 | 21:11

@Levi
Krim was altijd al Russisch?

Flightless bird | 20-06-23 | 21:06 | 14

@Après toi | 20-06-23 | 22:10:
In Nederland werd Pim Fortuyn in 2004 aanvankelijk eerste - later tweede. Wat zegt dat over ons?

Louter Leuter | 20-06-23 | 22:48

@Louter Leuter | 20-06-23 | 22:48: Fortuyn heeft geen miljoenen slachtoffers op zijn geweten.

Après toi | 20-06-23 | 23:48

@Après toi | 20-06-23 | 23:48:
Mao was verantwoordelijk voor 50 a 80 miljoen doden (Stalin 23 miljoen, en Hitler 17 miljoen). Toch hebben we uitgebreid zaken gedaan, geheuld met zijn directe opvolgers, en we pakken Xi niet aan (durven we niet). Vraag aan een mainland Chinees wat de grootste Chinees was dan krijg je eerst Mao, en tegenwoordig Xi op 2, daarna wellicht nog Deng Xiao Ping. Of Confucius... Dus het zegt niets.

Louter Leuter | 21-06-23 | 00:18
▼ 11 antwoorden verborgen

50 miljard is niet zo veel als je bedenkt dat anders de Krim en Donbas Russisch blijven! Onderhandelen kan niet, die mensen moeten worden bevrijd en zoals Podolyak het noemt geoekrainiseerd worden.

drs. Levi Samsonov | 20-06-23 | 21:05 | 8

@Trekhaas | 20-06-23 | 21:28: maakt het je echt wat uit waar Oekraïne bij hoort? En dan waarom Krim en Donbass wel en rest niet?

Ikdoemisschienmee | 20-06-23 | 21:35

@Ikdoemisschienmee | 20-06-23 | 21:35: Mij wel. Het is een onafhankelijk land en een Russische dictator als Putin kan niet ongestraft een groot deel inpikken. Zeker niet gezien de bedenkelijke Russische historie in Oost-Europa, waar tientallen jaren meerdere landen zijn bezet en onderdrukt.

Après toi | 20-06-23 | 21:41
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland