Video-monstertopic: Het Oekraïense Offensief Dag 5 - nog steeds een Slavisch Slachthuis
POV Bradleys en Leopard 2s die vastlopen in mijnenveld, bemanning ontkomt
Tussenstand: iedereen was dit weekend - terecht - enorm druk met het turven van Oekraïense verliezen van Leopard 2A4's, de in Oekraïne modernste Leopard 2A6's en Bradley IFV's, vooral in het boven- en onderstaande Russische mijnenveld. Die visueel bevestigde teller lijkt nu te staan op 17 uitgeschakelde Bradleys, 1 vernietigde Leopard 2A4, drie uitgeschakelde Leopard 2A6s, waarvan 1 vernietigd en twee verlaten en drie vernietigde Finse Leopard 2R mine-clearing tanks.
Dat zijn significante verliezen, maar wat wel onderbelicht bleef is dat Oekraïne tijdens hun september-offensief vergelijkbare verliezen leed voordat ze vervolgens Kherson ver/heroverde. Het momentum lijkt ondanks de verliezen dan ook nog steeds gestaag maar ferm aan Oekraïense zijde. Vannacht gaf de Oekraïense krijgsmacht voor het eerst een officiële update over de voortgang van het offensief, en meldde dat het de dorpen Blahodatne, Neskuchne en Makaoivka veroverd heeft. Die claims zijn nog niet onafhankelijk geverifieerd.
De meest prominente Russische MilBlogger WarGonzo schrijft: "The enemy continues to advance (...). The enemy entered the settlement Makarovka, which is a more serious loss than Neskuchne (...). Now it is necessary to keep the enemy away from Staromlynovka. If the Armed Forces of Ukraine cusseed, the situation may become critical and much more dangerous that it seems to many now." Voor iemand die altijd de meest geruststellende invalshoek zoekt, klinkt dat weinig gerustgesteld.
Verder toont ook Kadyrov een nieuw 'leger' op het verdrietigste dorpsplein ter wereld, en geloven we er welgeteld niets van dat die troepen Oekraïne ooit bereiken.
Videos van Russische successen op het slagveld ziet u hier en Oekraïense missers/misstanden hier. Videos van Oekraïense successen op het slagveld ziet u hier. En een tijdlijn met het beste van beide ziet u hier. Voor ieder wat wils!
Maar de meest opzienbarende beelden staan natuurlijk gecureerd (ja dat is een Nederlands woord) en al onderstaand en na de breek.
Instant Het Is Niet Bij Te Houden Update: Rusland lanceert een tegenoffensief tegen het Oekraïense tegenoffensief.
Zwaar Oekraïens materieel verlies in Russisch mijnenveld, manschappen ontkomen
Deze OEK video heeft het allemaal: POV én birds eye van inname stuk gras
OEK drone operator viert direct hit
Eerste POV modernste tank in Oekraïene, Leopard 2A6
UKR Humvee aanval op RU loopgraaf. Gvd toch net Redd Alert
Heere deze point blank waanzin hey
Social
the way of men
POV je ontsnapt uit Bradley die even later ophoudt te bestaan
Social
Dit valt inderdaad op ja; OEK eenheden hebben zeer beperkte luchtverdediging
Social
Deze heerlijke ongeleide waanzin
Twee HIMARS op corvee
RU munitiedepot aan ontvangende zijde van HIMARS
oef
Social
Chef OEK inlichtingen ZWIJGT 30 seconden lang
Social
Kristalheldere RU aanvallen op OEK MRAPS
Social
RIP OEKR bevoorradingskonvooi
Social
RU drones versus Leopard 2s
Social
Russische gunships zaaien verderf
Social
Deze heerlijke Russische Mad Max-toestanden
Social
Reaguursels
InloggenAl die Joosten hier hanteren de volgende retoriek. Ik maak er even WO2 van. De geallieerden landden in Normandië, maar zij verliezen veel manschappen en materieel. Beter is het om te stoppen en te onderhandelen. Belachelijk dat de vrije wereld zoveel mensen opoffert en zoveel goederen stuurt. De Nazi's zitten ingegraven. Het is kansloos. Waarom zoveel jonge levens opofferen? Wat winnen wij er nu mee? We moeten maar accepteren dat de nazi's half Europa hebben veroverd.
De Nazi's hebben het offensief gestart.
De 'halve wereld' vocht mee tegen de Nazi's, u zit hier wat schrijfsels neer te plempen ipv zich in Oekraïne te melden.
@NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 20:12: Volgens mij ontgaat jou mijn reaguursel totaal. Ik weet dat de halve wereld tegen de nazi's vocht. Zoals de halve wereld nu tegen Rusland "vecht".
@Mokum Kosher | 12-06-23 | 20:53: Dan moet ik inderdaad mijn excuses aanbieden want jouw reaguursel kwam niet duidelijk op mij over.
Drink er eentje van mij.
"Instant Het Is Niet Bij Te Houden Update: Rusland lanceert een tegenoffensief tegen het Oekraïense tegenoffensief."
Het is niet echt grappig natuurlijk maar ik moest aan dit oude filmpje denken.
www.youtube.com/watch?v=x8qE9VPsChI
waarom zetten die jongens hun speelgoed middenin een knollenveld als ze een vuurpijl af gaan schieten? Vroeger leerde je in het leger dat je altijd eerst een verborgen positie moest zoeken maar dat telt kennelijk niet meer. Het gaat er kennelijk om om gezien te worden. Het lijken wel politici.
Natuurlijk gaat het allemaal stuk, dat heeft Nederland zo berekend.
Als Oekraine maar de helft van die wapens nodig had om de russen er uit te krijgen, dan hadden wij maar de helft van de wapens gegeven.
Als de Oekraïners zeggen 3000 tanks nodig te hebben en wij geven ze 3000 tanks, en ze gebruiken vervolgens de helft niet, DAN hebben we reden tot klagen.
Zoals door al meerdere reaguurders is verteld hebben de Russen inmiddels 3 verdedigingslinies opgebouwd. Het gebied voor de 1e linie is de zogenaamde grijze zone. Hier worden doelen geïdentificeerd en waar mogelijk uit genomen. Als de Oekraïners hier doorkomen dan wachten er nog 3 linies op hun. Het is zeer moeilijk om samen met verschillende eenheden (pantser divisies en infanterie) te vechten. Dit verreist jarenlange training die de Oekraïners dus niet hebben gehad. Stel dat het ze lukt om bij de 1e linie te komen dan is het van belang om er meteen een nieuwe divisie achteraan te sturen om verder te vechten anders loopt het offensief op niets uit. Verder ontbreekt het bij de Oekraïners aan luchtdekking en luchtverdediging opties. Respect voor de dappere Oekraïense soldaten ,aar de Russen hebben hierop gewacht. Verdedigen is makkelijker dan aanvallen.
Allemaal prachtig natuurlijk, want de Ukry zijn heilig. WWIII nadert. Wie hier is bereid te sterven voor Zelenski?
Het lijkt erop dat sommige reaguurders inderdaad liever sterven voor Ploertin.
@MAD1950 | 12-06-23 | 18:32: Ik sterf voor geen van beiden en al helemaal niet voor jou...
Mijn vijand is degene die bij mijn voordeur staat met kwade bedoelingen, niet een Rus of een Oek ergens aan de andere zijde van Europa.
Ook de reaguurders uit beiden kampen kunnen me de kl#ten kussen, jullie zoeken het maar uit.
#IkDoeNietMeerMee
Peace!
@BadPatNL | 12-06-23 | 19:25: Een tamelijk onzinnige reactie, aangezien ik niemand heb gevraagd of hij voor mij wil sterven.
Overigens heeft ook niemand aan de honderden slachtoffers van deze oorlog, Oekraïners en Russen, gevraagd of ze voor Ploertin wilden sterven. Maar intussen sterven ze wel voor Ploertin, bij bosjes.
"Bradleys en Leopard 2s die vastlopen in mijnenveld, bemanning ontkomt"
Stel je voor dat ze dit met Sovietmateriaal hadden gedaan.
Er komen genoeg russen om met Sovietmateriaal, in hun eigen mijnenvelden omdat zij bij terugtrekken niet meer weten waar ze precies lagen.
Tool - Right in Two
Angels on the sideline
Puzzled and amused
Why did Father give these humans free will?
Now they're all confused
Don't these talking monkeys know that
Eden has enough to go around?
Plenty in this holy garden, silly monkeys
Where there's one, you're bound to divide it
Right in two
Angels on the sideline
Baffled and confused
Father blessed them all with reason
And this is what they choose?
Monkey killing, monkey killing, monkey over
Pieces of the ground
Silly monkeys
Give them thumbs, they forge a blade
And where there's one, they're bound to divide it
Right in two
Right in two
Monkey killing, monkey killing monkey over
Pieces of the ground
Silly monkeys
Give them thumbs, they make a club
To beat their brother down
How they've survived so misguided is a mystery
Repugnant is a creature who would squander the ability
To lift an eye to heaven, conscious of his fleeting time here
Gotta divide it all right in two
Gotta divide it all right in two
Gotta divide it all right in two
Gotta divide it all right in two
Fight till they die over sun, over sky
They fight till they die over sea, over air
They fight till they die over blood, over love
They fight till they die over words, polarizing
Angels on the sideline again
Benched along with patience and reason
Angels on the sideline again
Wondering where this tug of war will end
Gotta divide it all right in two
Gotta divide it all right in two
Gotta divide it all right in two
Right in two
Right in two
En nu in uw eigen woorden?
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 17:37: Verdeel en heers.
Nou en? Een liedje van een alternatieve band. Of dacht je dat zulke kutbandjes *relevant* waren? Indien dat: HAHAHA!
@omanders | 12-06-23 | 17:51: Zo'n iets van een kutbandje als Tool is niet relevant voor de wereldpolitiek, maar in het eind luisteren er meer mensen naar de muziek van Tool dan naar wat jij te melden hebt.
Dat Duitse WO2-kruis op die tank belust lauter op toeval...
lauter... leuke variatie wel.
Klinkt lekker Duits, toch?
Dat kruis is standaard op Leopards aangebracht. Pareidolie, m'n beste. En, het betreft Ruzzische desinformatie.
Ik wacht wel tot de Joop vd Ende musical “ 0ekraine” uitkomt.
Zonder gedegen gevechtsvliegtuigen wordt het voor Oekraïne een moeilijk verhaal. Zo'n offensief heeft absoluut luchtsteun nodig. Hopelijk hebben die kutrussen niet veel vliegtuigen meer over, anders zie ik het somber in en wordt het een massagraf voor Oekraïners hetgeen ik absoluut niet hoop.
Een radarinstallatie is op de Krim geraakt en onbruikbaar geworden. En Russen vliegen al tijden stukken minder boven Oekraine omdat ze daar veel te kwetsbaar zijn. Dus ja, wel vervelend maar het is niet zo dat ze 24/7 Russische jagers om de oren krijgen.
Ruzzische propaganda en desinformatie ten spijt, trekken de Oeki's steeds verder. Ruzzische tanks worden (En masse) vernietigd, maar niet getoond in (Onbetrouwbare) desinformatie vanaf Ruzzische kant.
Je kunt geen omelet maken, zonder eieren te breken.
Koop je in godznaam een nieuw toetzenbord.
Aldus de propagandist...
Als je het dan zo goed te vertellen hebt, pleur dan de linkjes van je bronnen erbij!
Het is bij jou nu net als bij die Wappies in de Coronaoorlog, stellig een hoop geblaat als de waarheid verkondigen om dan zeker terug met de "Doe zelf onderzoek, wakker worden mensen!" uitspraak te komen.
@BadPatNL | 12-06-23 | 20:07: "Ik doe niet meer mee", schrijf je zelf nog elders. Heeft u het warm ? De pilletjes ingenomen .. ?
Complimenten Spartacus. Samenhangend en gebalanceerd stuk in voornamelijk gewoon Nederlands. Hier en daar een leuk knipoogje, maar wel respectvol. Goed overzicht van het lelijke én het mooie van wapentuig.
Zoals je zelf het beste beschrijft: voor ieder wat wils.
Dankjewel champ!
Een mijnenveld; dat hadden 'we' zelf kunnen verzinnen vóór de Russen binnenvielen. Gemiste kans...
Lekker paniekerig doen omdat er wat oorlogstijd tijdens oorlogshandelingen kapot wordt geschoten. Wij kunnen als leunstoelgeneraals totaal niet overzien of het komt door onbezonnen inzet of noodzakelijke doch acceptabele verliezen in licht van het grotere geheel.
Een ding is wel zeker: die Russen zitten aardig in de piepzak maar hebben nog steeds wel wat te spelen kaarten in de mouw zitten voordat ze ook maar overpeinzen over terugtrekken op eigen gebied.
Oorlogstuig (de machines, niet de mensen).
Reken erop dat die smerige Putler nog wat vuile streken in petto heeft. Het is een slechte verliezer.
Je haalt wat zaakjes door elkaar.
Moet jij niet met een omgekeerd vlaggetje staan demonstreren ergens?
Zelfs de nieuwe Miss Russia 2023 is een trans en iedereen maar klagen dat die Russen homofoob zijn.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:16 Hier nog nooit van gehoord zeker?
nl.m.wikipedia.org/wiki/Russische_ant...
Volgens de telefaag zijn de russen al maanden deaud.
Ze liegen toch niet he.
I.p.v. dure tanks te sturen volgende keer misschien eerst een voorraad anti mijn tanks? Want zo schiet het natuurlijk ook niet.
Die anti mijn tanks heeft Oekraine ook gehad, inclusief trainingen. Maar die dingen zijn traag en soms kan je er gewoon niet op wachten en neem je een gok.
Luchtafweer is natuurlijk ook lastig als je aangevallen wordt met vliegende gasflessen met RPGs eraan.
Het is een verloren oorlog voor het westen vanaf dag 1, zodra alle westerse spullen aan gort zijn geblazen komt het Russische offensief en kunnen de Oekrainers zich nergens mee verdedigen. Ze hadden dit offensief nooit moeten beginnen, het is triest allemaal. Ja ze zullen wel ergens wat verder gaan doorbreken om vervolgens vanaf de flanken en de ka-52 afgeslacht te worden.
Figuren zoals jij riepen dat Kyiv wel even in een paar dagen zou vallen. Russen zijn met een paar Javelins Kyiv uit getrapt en Oekraine ademt nog steeds. Ik hoor dit liedje al ruim een jaar, maar ondertussen hadden de Russen 8 maanden de tijd nodig voor Bakhmut, terwijl Oekraine binnen een paar dagen mondjesmaat gebied terug pakt. En dan is de echte aanval nog niet eens begonnen. Ik gok dag het wel los loopt.
Dat hoop jij. Joost.
Lol, ik werk voor een Oekraïens bedrijf. 30.000 collega's sterk, we draaien op volle capaciteit. En nee, niet ergens veilig in het westen van Oekraïne.
Russische troller zijn lollig, zowel hier als op nu punt ennel. Weten niets, roepen veel. Hier op ons Nederlandse kantoor spreek ik Oek collega's. Er zijn miljoenen mannen die (nog) niet nodig zijn maar able and winning om aan te sluiten mocht het nodig zijn. Zolang het Westerse materieel blijft komen, gaat Oekraïne dit 'winnen'.
Het lijkt mij toch niet dat de Oekraïense legerleiding met een soort van kamikaze actie zichzelf buiten spel wil zetten. Er is ongetwijfeld over de mogelijkheden en een strategie nagedacht. Verliezen zijn er natuurlijk en zeker als je de aanvallende partij bent maar wacht eerst maar eens af. Als het de Oeks wel lukt dan is de Oorlog in een heel anderen fase gekomen. En al dat gedoe over de superieure westerse tanks, natuurlijk zijn die goed maar een mijnenveld is nu eenmaal geen eenvoudige bariiere. Afwachten dus.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:02:
Dat hebben "we" al maanden zo niet jaren gedaan, dat praten. Zelfs vlak voor de oorlog, zelfs tijdens de oorlog. Elke westerse leider is langs geweest aan de lange tafel.
En praten over wat, Joost? Jij gaat me vertellen hoe we gaan onderhandelen en waarover, goed? En nee, ome Vlad gaat dus niet zegevieren. Het enige dat Poetin wil is Oekraine vernietigen als staat. Daar gaan wij niet aan toegeven en zelfs als wij daar iets van vinden, heeft Oekraïne daar zelf ook iets over te zeggen. En zij zeggen: We gaan door tot het gaatje. Het alternatief is terreur of de dood.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:02: Man man wat maak jij jezelf toch ook belachelijk. De ene comment nog dommer dan de ander. Triest.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:02: flikker snel op naar je ome Vlad.
Rusland kan en mag nooit winnen, zo klaar als het maar kan.
Er valt niet met Russen te onderhandelen, die zijn zo betrouwbaar als hun auto's.
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:12: Vrede in Luhansk en Donesk en water voor de Krim. Het westen had gewoon Oekraine als buffer moeten laten maar ze willen een grotere EU/NAVO. Putin heeft maanden gewaarschuwd dat het een rode lijn was.
Ja, de invasie na D-Day was eveneens op slag verloren na weerstand in Normandië door (Echte) Nazi's. Er werd opgegeven, onderhandeld en geallieerden gingen praten. Heus, echt waar.
@Flexzz | 12-06-23 | 16:12: Dank u voor de inhoudelijke reactie, ik zal ga vanaf nu hard aan mijzelf werken om minder domme reacties te plaatsen.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:24:
Sorry? Heeft het westen tanks gestuurd? Donbass was op een soort van wapenstilstand na (Minsk 2) een relatief vreedzaam gebied. Toen besloot Poetin Kiev aan te vallen. Leg mij uit wat het westen wilde "vergroten"?
Ik heb weer te maken met een voor geen enkele rede vatbare wappie. Met je rode lijn. Maar je hebt nog steeds niet uitgelegd welke onderhandelingen moeten beginnen. Vooruit, in detail en niet zo vaag als "vrede voor Donbass". Man wat simpel. Ik had meer van je verwacht met je grote woorden de hele tijd.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:06: Grappig, ja Althans, dat was je idee toch, toen je op 'Reaguur' klikte?
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:29: Lees je wat verder in over Minsk 2 aub, google even naar Hollande en Merkel en de leugen van hun vredesbesprekingen. Donbass was verre van relatief vreedzaam, iedere dag raketten op stad.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:29: Lijkt mij een strak plan. Scheelt een hoop mensen typewerk om de onzin die je schrijft te weerleggen.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:24:
Zou Oekraine daar niet zelf over mogen beslissen?
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 17:01:
Krijgen we dat weer... Man man man.
Wie is trouwens Joost van Baalen?
Nou, zoveel is zeker: eenmaal hier zijn ze bij u van harte welkom! Voor koffie, thee, een borrel, en een warm bed (desnoods met uw vrouw er in).
Ok, Joost.
@d e r e a l i s t | 12-06-23 | 16:38: Google jij maar even de vriendschapsakkoorden en het Budapest memorandum en kom dan praten over met de Minsk akkoorden.
@Vleesverkopert | 12-06-23 | 15:59: Ik hiop voor uw collega's dat het westerse materiaal dan heeel snel en in grote getalen komt. Dat beetje wat er nu gestuurd wordt lijkt mij voor veel onnodige doden zorgen. Aan beide zijden. Er moet eens doorgepakt worden als dit de weg is die het Westen in wil slaan.
Wellicht paarlen voor de zwijnen maar de KA-52 is met 7.62mm mitrailleurs neer te halen ( bijlage 91 ). Dat zijn geen wapens die op de bon zijn. Dus ja, lastige dingen maar niet onkwettsbaar:
en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-50
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:12: In dit kader is het wel aardig om te vertellen dat ik een paar dagen geleden nog wat mailtjes heb gewisseld met mijn vriend in Tallinn. Hij schreef: "Mocht Rusland winnen, dan is Moldavië het volgende land dat eraan gaat. Daarna zijn wij aan de beurt."
Ik denk dat hij de gevolgen van een Russische overwinning beter overziet dan onze vriend de r e a l i s t.
@MAD1950 | 12-06-23 | 18:41: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 15:45: Wie is Joost, Joost mag het Weten?
Ik heb wel het idee dat door die drone warfare de oorlogvoering wel verandert. De explosieven zijn niet zo zwaar dus die leo schakel je er niet mee uit maar de optiek en troep zullen wel aardig beschadigd raken.
Oekraine heeft ook grote drones en VPV vliegtuigjes met serieuze ant-tank granaten. Maar als je met een consumenten-drone een handgranaat op de infrarood camera van een tank gooit dan heb je er 's nachts weinig meer aan. rusland heeft ook moeite dergelijke apparatuur te vervangen.
Daarnaast gaan deze drones ver voorbij het front. Tanks zijn erg lastig te besturen door een klein raampje of video scherm, het is binnen heet, vies, rook, olie, kruitdampen, etc. 99% van de tijd rijden de tanks in Oekraine met de luikjes open zodat het een beetje te haggelen is. Van binnen zit er in elke ongebruikt hoekje van een tank een dieseltank. De scherven van 1 handgranaat zijn voldoende om van al die tanks een vergiet te maken. Zelfs een simpel blikje verf over de raampjes van een tank kiepen maakt zij onbruikbaar tot iemand er uit klimt en gaat poetsen. Als je er dicht bij kan komen dan heb je niet veel nodig om een tank flink dwars te zitten.
Wat een ongekende waanzin dit! Snel vredesbesprekingen starten... Hoeveel doden moeten er nog vallen? Dit valt niet te winnen...
Dus als iemand jouw huis binnenvalt en jullie gaan knokken waarna er geen winnaar is, dan kunnen jullie daarna het huis en inboedel verdelen? Dat klinkt als een win voor de indringer.
@Deflatiemonster | 12-06-23 | 15:36: Als dat de situatie is, ja.
Idd, Rusland kan dit niet winnen en moet zich snel terugtrekken
@Deflatiemonster | 12-06-23 | 15:36:
Waarom staat vredebesprekingen gelijk aan de inboedel verdelen?
@NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 15:44:
Wat wilde je "bespreken"?
Daar komt dan nooit een antwoord op.
Nooit.
Houd op met je sneeuwvlok commentaar, dit gaat om essentiële zaken en ja, daar horen mensenlevens bij. Mand
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 15:46: Waarom bemoeid de NAVO, EU en VS zich wel met de oorlog maar laten ze ook maar iets van zicht op vrede of wapenstilstand over aan Oekraïne en Rusland zelf?
@NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 16:02:
Nee, geen vragen stellen, maar antwoorden geven. Wat valt er met wie te "bespreken". Wie gaan we bellen. Poetin? We vragen wat wil je, als je eindelijk stopt? Hij zegt: Oekraine. Hij zegt alles wat ik heb uitgeroepen tot "Rusland". Plus de eeuwige zeggenschap over mijn buurland.
Wat denk je: Heeft dat zin?
Jij gaat het me vertellen: Hoe gaan we onderhandelen over vrede?
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:08:
Ten eerste reageer ik hoe ik wil, ten tweede weet ik dat dit soort zaken mij maar ook jou en al die andere leunstoel generaals ons ver boven de baret gaat. Maar schijnbaar ben jij de echte Poetinversteher, jij weet precies wat hij denkt, althans dat schijn jij te denken.
@NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 16:19:
Geen antwoord dus. En maar zeuren en trekken. Geen enkele oplossing. Exact hoe dat hier gaat. Elke dag weer. Dus nu kom je maar met een nuffig "ik antwoord hoe ik wil".
Nee, jij gaat exact uitleggen hoe we gaan onderhandelen met Poetin. Wat gaan we weggeven, welke concessies, en hoe gaat dit eruitzien?
Je gaat het nu uitleggen anders hoef je nooit weer t e zeggen dat we moeten onderhandelen. Je hebt dus geen oplossing. Niets, nada, noppes.
@NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 16:19: Nouja, dit is geen absolute 'reach', toch? Het moge duidelijk zijn dat als Poetin een land binnenvalt, hij dat gebied ook wil toe-eigenen. Misschien was het feit dat hij het ook uitspreekt ook wel een hint.
Wie ziet er daadwerkelijk een scenario waar alle partijen om tafel gaan, Rusland zich vrijwillig totaal terugtrekt en herstelbetalingen doet?
Want iedere andere uitkomst is een beloning voor het binnenvallen van een soeverein land
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:32:
100% met je eens. Vermoeiend, dat soort "ze moeten praten" gasten. Dat is vooral aan Oekraine zelf. En daarnaast, Eisenhower dwong ons destijds ook niet om met de Duitsers te praten.
Rusland moet zich snel terugtrekken en schade vergoeding betalen. Voordat er nog meer doden vallen.
@wilmeister00 | 12-06-23 | 15:38: ik steek het nog eerder in de brand met de inbreker erin
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 16:32:
Als jij wilt lezen wat ik niet schrijf of mijn schrijven verder zelf invult kan ik jou helaas niet helpen.
Advocaat van de duivel spelen is niet echt een zinvolle bijdrage aan de discussie. Geef nou gewoon antwoord. Jij stelt, kom maar door met het antwoord op de logische vervolgvraag "hoe dan"?
@Janlul | 12-06-23 | 15:31
Nou Jan! Hup dan! Start die vredesbesprekingen?
Waarom rek jij deze oorlog nodeloos, Jan? Jij monster!!
_Na_ de vredesbesprekingen en overeenkomsten viel rusland in 2014 Oekraine binnen. Het enge nut van een tijdelijke "vrede" is dat Oekraine dan officieel NAVO lid kan worden, en daarom zal rusland het nooit akkoord gaan met zelfs een tijdelijke vrede.
Onze tanks zouden zoveel beter zijn dat de Russische. Nou, dat zien we hier gebeuren.
En ondertussen juichen de politici als we weer extra wapens naar het front kunnen sturen.
'onze tanks'. Wij hebben al jaren geen tanks meer. Was niet nodig en te duur. Vandaar dat 'we' ze nu van andere landen gaan kopen om door te sturen naar het front. Zelf stelt ons leger niets voor.
'Stand van Nederland - 5 mei 2022 — 14:47
De Nederlandse krijgsmacht staat er ‘heel slecht’ voor: ‘Wij kunnen nu geen oorlog voeren’
wnl.tv/2022/05/05/de-nederlandse-krij...
Hoeveel tanks heeft Rusland al niet verloren?
Duizenden!
En ja, aanvallen brengt meer verliezen met zich mee.
Hoezo staan de politici te juichen?
Wat een flauwekul, het is hier geen Rusland hoor, waar ze orgasme krijgen bij het idee van inzetten van kernwapens.
@Snufsen | 12-06-23 | 15:31: "Wij hebben ook geen vijand" (in de buurt)
Komt dat even goed uit.
Leo2 is van de 80's, dus ook alweer 40+ jaar oud. Idem F-16. Oek krijgt van ons de afdankertjes, neem de YPR. Handig als taxi, maar veel meer ook niet. En de Leo 2 was vooral bedoeld voor de verdediging, is gebouwd op snelheid en ook in de achteruit! Komt bij: We hebben ze lang niet voldoende gegeven, dus het is maar zeer de vraag of dit het verschil gaat maken. Ik denk zelf van niet, de Russische verdediging is taai, de winst wordt in enkele honderden meters of enkele kilometers per dag geboekt en Oekraïne is een heel groot land. En de KA-52 is een heel lastige tegenstander, die kan van heel lage hoogte maar vele kilometers afstand pantser afschieten en tegen de tijd dat iemand een Manpads klaar heeft duiken ze weer on de bomenrij.
Onze tanks zijn ook beter dan de Russische. Dat wil niet zeggen dat ze niet kapot gaan. Zeker als je ze in een mijnenveld neerzet.
@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 15:48: Er zijn politieke partijen die de NL krijgsmacht naar de klote hebben bezuinigd. Wat wilt u sturen dan???
@Bootvisser | 12-06-23 | 17:31:
Als je het nieuws een beetje had gevolgd had je precies geweten wat Ollongren gaat sturen. Op dit moment financieren wij aankopen voor ze dus in plaats van dat we uit eigen depots leveren bestellen de Oeki's wat is overeengekomen en faxen ze de rekening door naar ons.
Dit is nog puur aftasten, mooi achtergrond artikel:
cepa.org/article/think-ukraines-offen...
"There’s fighting underway across frontline Ukraine, says Lt-Gen (rtd.) Ben Hodges, but the decisive moment will come when we see hundreds of armored vehicles hitting Russian lines."
Als dit al in een chaos eindigt dan wordt die grote aanval pas echt een deceptie.
Die verliezen aan Oekrainse kant, worden mogelijk veroorzaakt door een tekort aan luchtmacht.
Als je aanvalt heb je luchtsteun nodig, die de frontlinie van de Russen zware klappen kan toedienen.
Daarna je tanks inzetten, met vlak daarachter de infanterie.
Een beproefde methode in WOII, wat nu nog steeds geldt.
Die arme jonge mannen aan beide zijden..... En hun vaders en moeders. Het is niet om aan te zien.
En daar is precies 1 man verantwoordelijk voor
@En nu is het genoeg! | 12-06-23 | 15:25: waar heb jij het over?
@En nu is het genoeg! | 12-06-23 | 15:25: Heeft u wel begrepen waar deze oorlog zich afspeelt en waarom?
Als die Russische zonen thuis waren gebleven he...
Die jonge russen zijn daar vrijwillig, de Oekraïense jongens kunnen wel zeggen "geen zin in, ik blijf lekker thuis", maar de oorlog is dus thuis.
Na een paar dagen lijkt de opmars veel, maar het stelt weinig voor helaas. De eerste linies zijn doorbroken op sommige plaatsen is een paar kilometer gewonnen maar er wachten drie linies zwaar versterkte Russische posities. En deze keer lijkt het dat de Russen echt tegenstand bieden een zelfs een uur geleden een tegenoffensief hebben ingezet.
Dat was ook de aangekondigde strategie, dat als Oekraïne voorbij bepaalde posities zou komen de Russische reserve en luchtmacht zou worden ingezet op die plaats en dat lijkt nu te gebeuren.
Het is nog de aftastfase he. En als het zo goed voor de Russen zou gaan hadden ze die reserves nog lang niet gecommiteerd. Dit is echt het begin van het einde voor Rusland want na deze reserves is er niets meer.
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 15:08: "Dit is echt het begin van het einde voor Rusland want na deze reserves is er niets meer". Dat horen we al bijna een jaar.
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 15:08: Gelukkig zijn er altijd de experts die, op basis van media-silence van Oekraine, en wat korrelige beelden die de inlichtingendiensten van beide kanten toestaan voor publieke consumptie, de uitkomst alvast voorspellen. Goed ook dat je al weet wat Rusland aan reserves heeft ingezet. Misschien even doorspelen aan de Navo?
@En nu is het genoeg! | 12-06-23 | 15:22: En Rusland zou Kyiv ff in een paar dagen innemen en heel Oekraine in een paar weken..
@En nu is het genoeg! | 12-06-23 | 15:22: Volgens mij werd er gezegd en ook onlangs nog op de staatstv van moskou dat een volgende oproep aanstaande is. Dus mochten de reserves op zijn, dan staat de volgende rij te wachten, de russische stumperts. Maar paps en mams hebben wel een nieuwe Lada.
@En nu is het genoeg! | 12-06-23 | 15:22:
Niet van mij hoor. Punt is dat ze zelf niet genoeg kunnen bijproduceren aan hoogwaardig materiaal en dat het ze op de internationale markten ook nog niet echt schijnt te lukken. Dus wat er nog aankomt kan de verliezen niet goedmaken en is van mindere kwaliteit. Tuurlijk kan hij bases verder leegroven en troepen uit bijvoorbeeld Belarus en Transnistrie terugtrekken maar dat is slechts uitstel van executie.
@Snufsen | 12-06-23 | 15:25:
Zijn gewoon dag tot dag bronnen en analyses hoor, zijn ook voor jou te volgen als je kapt met wensdenken en zelf even een beetje moeite doet.
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 16:45: Tuurlijk, joh. Gelukkig doen we deze oorlog nou eens een keer zonder propaganda, maar met eerlijjke 'bronnen en analyses hoor'. De verliezen van Oekraine staan ook elke dag online, zodat we precies zien waar het allemaal heengaat.
En dan zeg je 'wensdenken' tegen mij...
@Snufsen | 12-06-23 | 16:58:
Je hebt duidelijk niet gekeken. En daarnaast is er ook nog iets alles een territoriale en topografische map met dagelijkse updates inclusief info van beide kanten. Maar goed, uw natte vinger weet het beter, soit.
@Snufsen | 12-06-23 | 16:58: onze MSM is hartstikke objectief en onpartijdig. Die laten echt de beide kanten zien. Kortgeleden mocht zelfs Tucker Carlson nog zijn licht laten schijnen over die opgeblazen dam. Binnenkort zal Rian van de Rijbroek haar licht waarschijnlijk mogen laten schijnen over de staat van de IT in beide landen en een gerede kans dat Thierry wordt uitgenodigd om de zachtaardigheid van Poetins oorlog toe te lichten. Dus over de onpartijdigheid van onze media geen klagen. Sterker nog: als Oekraïne zegt dat het regent belt Nieuwsuur echt wel even met Rusland of dat wel klopt.
@BenZen | 12-06-23 | 17:25:
Is het niet erg vermoeiend, om achter iedere boom een NPO-propagandist te zien? Los van het feit dat over het algemeen pas zaken als feiten worden gepresenteerd op het moment dat beide kanten het hebben bevestigd. En een goed kanaal geeft dan ook aan dat de info/beelden van kant A komen, hoe kant B erop heeft gereageerd en dat het dus nog niet bevestigd is of betwist wordt.
Maar goed, niet schrikken, er zit een Volkskrantjourno onder je bedje verstopt.
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 17:47: grappige reactie, ik vrees alleen dat ik hem niet helemaal vat. Geeft niets hoor, even goede vrienden.
De Oekrainse verliezen tijdens hun offensief tonen maar weer aan hoeveel meer verliezen een offensief oplevert(t.ov. een ingegraven leger dat verdedigt): Een jaar lang lachen, gieren en brullen om het Russische falen, maar zelfs met maanden training en significant moderner & interconnected materiaal, zijn de verliezen nog steeds onacceptabel hoog en doen die Oekrainers t nauwelijks beter. In dit tempo zijn ze nog voor de herfst door hun materiaal heen.
En dan? Weer 200-300 miljard aan materiaal erin pompen?
Dit gaat nog lang door. 300 miljard is wat aan de lage kant denk ik.
Laten we wat langer dan een week wachten wat dit offensief brengt. De Russen stonden in ieder geval 10 maanden stil (minus Bakhmut). Nu zien wat de Oeks in pak 'm beet 4 maanden gaan klaarspelen
Weet je wat het zou kosten als de Baltische Staten worden aangevallen?
Als Oekraine zou vallen, omdat het Russische leger een makkelijke overwinning haalt, dan zijn die aan de beurt.
Poetin wil alles terug wat bij Sovjet rijk hoorde.
Geen zorg. De EU landen/NAVO zullen alles op blijven hoesten wat nodig is.
@Willibald von Klúúúk | 12-06-23 | 15:15: Eigenbelang, ze hebben geen keus.
Het waarom staat in mijn andere comment.
@snapal | 12-06-23 | 15:11: Bron?
@snapal | 12-06-23 | 15:11: Ik betwijfel of de VS met sateliet data zo'n aanval niet weken van te voren ziet aankomen(zoals we dit ook weken van te voren zagen aankomen, maar geheel volgens traditie niks deden tot de colonnes vastliepen in de modder), maar als het gebeurd, dan is dat gewoon het einde van de wereld zoals jij & ik 'm kennen.
Want al gaven ze iedere Rus een eigen tank, Rusland houdt nog geen maand stand tegen een geactiveerd artikel 5, dus dan wordt het nuken en retaliatie.... van Europa blijft iig niets over om voor te vechten.
@Janlul | 12-06-23 | 15:28: De bron is: Mister Poetin himself. Jaren geleden, dat wel.
Zoek maar op, (ergens, geen idee waar, is de wel de absolute waarheid) hij heeft zelf "beloofd" dat de Baltische Staten totaal vernietigd worden.
In ieder geval nog een mooie vuurwerkshow van onze zuur verdiende belastingcentjes. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Kansloze missie. Om ingegraven verdedigend leger te verslaan heb je 3 x sterkere overmacht plus effectieve luchtsteun. Hebben de Oeki's niet dus dit offensief wordt geen succes.... helaas...
Je hoeft er maar op 1 punt doorheen te breken, dan kun je ze naar keuze flanken, isoleren, afsnijden of in hun soppie laten gaarkoken. Wat dat betreft is een statische defensie enorm afhankelijk van wat er op hun flanken aan de gang gaat en aangezien de coordinatie bij de Russen niet al te best is...
Kansloos gaat me te ver, maar de verliezen zullen best wel hoog zijn.
Het westen had eerder en meer straaljagers moeten toezeggen, het verkort de oorlog.
(Af)wachten is niet slim.
@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 15:05: Aannemende dat je air superiority hebt als je eenmaal door het front gebroken bent, anders pikken ze de doorgebroken colonne er zo uit vanuit de lucht.
@snapal | 12-06-23 | 15:29: Het Westen had zich in 2013 helemaal niet met Oekraine moeten bemoeien....
@ReyNemaattori | 12-06-23 | 15:45: Rusland had Oekraine helemaal niet moeten binnenvallen.
Waarom begin je daar niet mee?
Lees jij wel eens wat?
Dan had je kunnen weten waarom het westen zich juist wel met Oekraine bemoeide.
In het kaarten noemen we zo iets leergeld, niks mis mee.
Het ziet er knullig uit, dat hoopje schroot, maar ik denk dat er voor al dit soort situaties lang getraind is en er goed over nagedacht is, juist om zelfs in de ongelukkigste pechsituaties nog te kunnen redden wat er te redden valt.
Of kunnen jullie vanaf je computer de strategische blunder duiden?
Heb weleens C&C gespeeld en daar bouwde je eerst een leger met luchtsteun alvorens je de aanval inzette.
En dan die obligate muziekjes eronder.
Alsof het een spelletje is.
Ik hoor liever geschreeuw van stervende mensen, zodat het publiek de ernst van de situatie meer doorkrijgt en een sfeer wordt gecreëerd die vrede nastreeft.
In plaats van het onmogelijke 'We moeten Rusland verslaan'.
Alsof je in de wachtrij staat voor een attractie in een pretpark
@zuurtjeregen | 12-06-23 | 14:41:
Rollercoaster Tycoon
Laten we niet te naïef zijn. Het plaatsen van video's zonder muziek en alleen menselijk geschreeuw of leed kan net zo goed leiden tot meer haat en agressie.
Herinner je je die video's nog waarin een soldaat onthoofd werd of waarin iemand voor de camera werd neergeschoten op point-blank range? Ze waren ondraaglijk om naar te kijken, maar ik ben er zeker van dat ze veel meer haat hebben aangewakkerd bij de Oekraïners ipv een stap richting vrede.
Oorlog is rauw met of zonder muziek!
En ja, Rusland moet verslagen worden. Hiermee bedoel ik niet dat Rusland als land volledig vernietigd moet worden, maar dat het gestopt moet worden bij zijn eigen grenzen en dat het criminele Kremlin moet verdwijnen.
@movingsquare | 12-06-23 | 15:01: Dat laatste kan je wel vergeten.
Poetin heeft een kliek om zich heen, die net zo zijn als hij, of nog erger, die geven de macht nooit meer uit handen.
Er zijn verkiezingen, maar ja kan alleen aanhangers van Poetin kiezen, elk verzet is dood, of zit in Siberie.
Alleen een revolutie zou mogelijk de situatie kunnen veranderen
@Snapal Klopt historisch gezien zijn regimes zoals het Kremlin (zie China, Noord-Korea) moeilijk te veranderen. Het zal waarschijnlijk van binnenuit moeten gebeuren zoals je zelf al aangeeft. Rusland is groot en is zeker geen geheel nu er nog een laag van welvaart is, met name in de steden lijkt er nog niet zoveel aan de hand.
Wanneer er voldoende onrust en onzekerheid ontstaat, kan dit leiden tot een groeiend gevoel van ontevredenheid en onbehagen onder de bevolking. Een verslechterende economie kan dan een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de sociale en politieke spanningen.
Uiteindelijk wordt het een intern gevecht waarbij het Kremlin het volk heel hard (nog harder) zal proberen te onderdrukken. Geen garantie offcourse dat dit doorbroken zal worden.
Als ik zoveel van die dingen op een kluitje zie staan doet me dat denken aan de russische tactiek in de voorsteden van Kiev toen.
Ik gok op een gelijkspel in reguliere tijd waar Rusland er in de verlenging uiteindelijk toch met de winst er vandoor gaat.
Zijn de sponsorgelden uit rusland binnen gekomen? :')
Vraag ik mij ook weleens af idd..
Wat een krom babbeltaaltje Patrick.
Je bent toch geen Russische trol met een slechte vertaalmachine?
@snapal | 12-06-23 | 14:31: psst, geen zwitsalletje achter de naam.
Gelukkig hebben we hier een onvolprezen expert in ons midden, die ons in blitzzuiver Nederlands en met indrukwekkende onderbouwing even komt duiden hoe de vork precies in de steel zit.
Je liegt ook dat je barst, niemand heeft ooit beweerd dat de Russen 6 maanden geleden al verslagen hadden moeten worden!
En wat is dat voor onzin dat Oekraine de oorlog zo heilig vindt, dat ze niet kunnen stoppen?
Sukkel!
Voor mij ben je een smerige Russische kuttrol, die alleen maar verwarring probeert te zaaien.
Gaat je niet lukken
Ah daar is het WEF weer, dan weet je dat het serieus gaat worden
@snapal | 12-06-23 | 14:37: Dat kan ik me ook niet herinneren. Wel iets anders: Marcus Keupp van de militaire academie in Zürich voorspelde in April van dit jaar dat Rusland tegen oktober verslagen zou zijn, dus die voorspelling kunnen we in de gaten houden.
@Behangdelul | 12-06-23 | 14:40: Geen hond weet wat wef is (onze fout) maar dat zijn de boosdoeners, de oorlogshitsers.
JAAH, het westen is deze oorlog begonnen en ze blijven het vuurtje opstoken....(sarcasme)
AARGH, daar zakt je broek toch vanaf.
Het WEF is een evenementenbedrijf voor rijke en machtige mensen. Niks meer en niks minder. Overdag luisteren ze naar keynote speakers en 's avonds gaan ze borrelen en netwerken. Daar kan je heel wat van vinden, maar niet dat het een kwaadaardige en schimmige club is met een geheime agenda die achter de schermen overal aan de touwtjes trekt.
@Tashtego | 12-06-23 | 14:44: Patrick spuit Russische propaganda, niets meer of minder.
@Tashtego | 12-06-23 | 14:44: Niemand weet hoe lang die oorlog nog gaat duren.
Al zou het nog jaren duren, so be it.
Het belangrijkste is die Russen het land uit te schoppen, zonder al teveel slachtoffers aan de Oekrainse kant.
Terwijl jonge Russen, Oekraïners de hoogste prijs betalen, is de FBI bezig in Spanje een superjacht in beslag te nemen. www.youtube.com/watch?v=uJ1_3u3IzaQ&a...
Het geld dat door onze Zuid-as stroomt, is rood van jong bloed.
Wekte Wopke ook niet op de Zuid-as?
Klopt hele maal, zullen ze hier ook weapon's of mass destruction zoeken, die zijn ze al kwijt sinds Irak
Kortom, oek vordert heel langzaam. Maar hoe langer het duurt hoe meer de aanval leeg bloedt.
Het echte grote offensief moet nog komen.
Ik zit er aan te denken dat die dam-doorbraak van een aantal dagen geleden wel eens door Oekraiene gedaan kan zijn. Het water zal betrekkelijk snel weer zakken en door de zomer droogt de grond daar dan ook redelijk snel weer. En misschien dat ze dan ook daar een serieus offensief beginnen omdat dan het oversteken van de rivier daar richting De Krim, een stuk eenvoudiger wordt. En de Rus kan dat offensief niet meer saboteren met een damdoorbraak omdat dat al achter de rug is.
Welnee, ze hebben een aardig gangetje en zijn nog lang niet klaar met de invallers.
en zo zie je maar weer dat een gewone burger niks voorstelt voor de wereld landen Poetin mag gewoon zijn gang gaan om Oekraïense Bevolking te uitroeien gewoon ergens een bommetje te gooien en maar zien waar het terecht komt.
Als je denkt dat het Westen de afgelopen pak 'm beet 25 jaar in het Midden-Oosten een slordige 8000 miljard heeft uitgegeven om burgerlevens te redden, dan ben je werkelijk naïef.
De enige reden dat we in Libië, Syrië, Irak en Afghanistan zaten waren de bodemschatten. D'r zijn even veel mensen omgekomen in de invasie van Irak en de guerilla/terreur nasleep als onder het bewind van Saddam Hoessein, met het verschil dat 't nu een shithole is. Dus voor de meeste burgers is 't nauwelijks vooruitgang. Syrie idem, Libië zit nog steeds in een burgeroorlog en Afghanistan is nu beter bewapend dan ooit...
En 't zal je niks verbazen dat ook in deze oorlog het wederom vooral gaat om de bodemschatten. Die burgerlevens en democratie zijn slechts het vehikel dat makkelijk verkoopt aan oorloghitsers en die doen dan de rest in de nationale parlementen.
Veel van dat spul kan nog worden gerepareerd mocht Oekraine het stuk land behouden. Vind dit nog wel meevallen. De terugtrekkende Russen schijnen overigens ook op hun eigen mijnen te lopen dus het is geen sinecure.
En anders staan er wel eigen manschappen als executiepeleton klaar voor terugtrekkende Russische militairen.
Deden ze in het begin van deze oorlog ook al.Naar goed gebruik overgehouden aan "Stalin's oorlogsvisie" in WO2.
@roberto9715 | 12-06-23 | 14:24:
Ik zag ook zoiets op Twitter voorbijkomen. Russische militairen worden ook wijsgemaakt dat krijgsgevangen gemarteld worden.
Dat is inderdaad de procedure. Afslepen en repareren of kannibaliseren. Schijnt dat vooral de tracks in dat mijnenveld te lijden hebben gehad en dat dat relatief eenvoudig te repareren is.
Gelukkig komt de dag van vredesbesprekingen steeds dichterbij.
Hopelijk blijven er genoeg jonge mannen over om Oekraïne weer op te bouwen.
Met hun aan Blackrock verkochte bodemschatten.
En anders kunnen we er hier wel zo'n 700-1000 per week missen.
Vatniks. Het laagste van het laagste.
De Russen zijn (alweer) een hele generatie kwijt. Gelukkig wil de EU 30% natuuroppervlak dus dan kunnen we van Smolensk tot aan de Oeral een groot bos maken en dan noemen we dat Groen-Rusland.
De Chinezen komen er aan om Rusland te redden.
3 miljoen Chinezen soldaten van de PLA.
youtu.be/pabPzkiZZnk
www.youtube.com/watch?v=pabPzkiZZnk
Kan mij wel voorstellen dat China (in ruil voor X...) veiligheidsgaranties kan gaan aanbieden aan Rusland.
@sjef-van-iekel | 12-06-23 | 15:07: Voor China is er ook een strategische overweging om de VS en Europa draws te zitten. Waar dat begint en eindigt is een gevaarlijk spel.
lol, copy/paste uit een Russische talkshow. China heeft Rusland niet nodig en wil geen gezeik. Als die 3 miljoen Chinezen komen, dan om Oost-Rusland terug veroveren en een historische vernedering van China recht te zetten.
@BasBr | 12-06-23 | 16:57: Op Russische prime time televisie inderdaad besproken dat ze 3 miljoen Chinezen soldaten nodig hebben. Eeen zorgelijke escalatie. Xi's grote voorbeeld is Mao. Deze Mao stuurde miljoenen PLA militaire naar Noord Korea.
China is een export land en oorlog schaad de export, nog afgezien van de kans dat China ook onder de sancties gaat vallen. Probeer maar eens te exporteren naar Amerika als Amerikaanse banken de betalingen voor die export niet mogen verwerken.
Als China al iets gaat "redden" dan is het dat ze oost rusland gaan redden van rusland. Voorbeeldje: in een recent handelsakkoord tussen rusland en China is bepaald dat grote steden in oost rusland weer officieel de oude Chinese naam krijgen. Dat deed China echt niet om rusland het helpen.
@W_F | 12-06-23 | 19:02: Volgens alle logica zouden China en Zuid Afrika kaarsrecht achter Europa gaan staan. Wij zijn de grootste handels partner. Maar ze kiezen voor Rusland. Saoedi-Arabië viel Amerika aan op 9/11 de grootste klant. Logica is niet altijd de leidende factor in geopolitiek.
Zag ik daarnet een Duits Balkenkreuz op die Leopard 2A6?
Yeah. Zag ik ook
Ondertussen weten we wel dat er aan beide zijde een hoop types zijn met een onfrisse fascinatie voor het nazi-leger. Zelfs Prigozjin loopt met SS-runen op z'n sleutelbeen.
Of... eerbewijs aan de vorige eigenaar?
@Diotima | 12-06-23 | 14:27:
Het Balkenkreuz is was er al ruim voor de SS en heeft daar ook helegaar niets mee te maken.
@Louter Leuter | 12-06-23 | 14:46:
Joh, en die swa... nee zonnewielen hebben er ook helemaal niks mee te maken... Ik ga hier niet zitten janken dat Oekraïners neonazi's en fascisten zijn, want dat is nogal opgeklopt, maar ik ben niet naïef hoor.
@Diotima | 12-06-23 | 14:52: balkenkreuz was gewoon een wehrmacht symbool. Niet van de nazi's.
Naïeveling.
Nou zie je in die ene video al 11 voertuigen kapot en in de brand staan door een mijnenveld. Waarom rijdt de rest verder als de eerste paar voertuigen op een mijn rijden?
Om artillerie te ontlopen?
snap ik ook niet.
@appeltjesgroeneweide | 12-06-23 | 14:18:
Daarom krijgen ze ook voornamelijk overbodige afdankertjes van het Westen.
Misschien waren de krijgsgevangenen op?
Waarschijnlijk krijgen ze als de eerste tank op een mijn loopt meteen de van tevoren nauwkeurig gerichte Russische artillerie op hun petje.
Ik zou iets willen typen, maar ik weet ook niet meer wat. Is het nu vermaak of leed, is het nu patriottisme of ... Ik heb er gewoon serieus geen woorden meer voor. Vanwaar gaat deze waanzin maar door, verlies van materiaal (€€€) en verlies van mens. en het maakt niet uit wat voor een oplossing je aandraagt, je bent altijd een Putin lover.
Valt mee hoor. Ik doe een voorzetje: Misschien moet de NAVO een tapijtbombardementje doen op het Kremlin.
Dat is inderdaad deprimerend. Heb hetzelfde (machteloze) gevoel.
Het gaat nog veel en veel erger worden en grote aantallen zo niet zo goed als alle Westerse tanks / voertuigen zullen aan gort gaan. Dat hoort bij een offensief. Gelukkig zie je wel vaak dat de bemanning van die voertuigen er grotendeels heelhuids uitkomt. Dat is al winst en zeker niet het geval bij de Ruskies. We zullen zien over 30 dagen hoever ze zijn gekomen. We moeten nu als de donder al het kapot geschoten spul weer oplappen in Polen en nieuwe leveranties klaar zetten.
Precies. Het enige wat we hier kunnen doen is duimen draaien en / of bidden voor een Oekraïens succes. En verder Rutte eraan herinneren dat hij al het mogelijke materieel die kant op moet sturen.
Maar ik geloof er wel in dat dit offensief of beter deze offensieven kunnen slagen. Want er gaat volgens mij nog veel meer komen!
Retespannend allemaal!
Stel je voor. Je kruipt uit op een maandag uit een vernietigde tank en de luitenant laat bij terugkomat alweer een nieuwe tank zien die klaar staat voor je om morgen mee op pad te gaan.
Ze zijn ook pas een paar dagen bezig he. D-day was op 6 juni, ergens in september stonden ze pas in Eindhoven...
Je zou denken dat een beschaafd Europa en de VS er alles aan zouden doen om bijde partijen tot op z'n minst een staakt het vuren te dwingen. In plaats daarvan sturen ze net aan genoeg wapens om de Russen zoet te houden, en Zelensky veren in z'n reed stoppen alsof we allemaal achter die C acteur staan met zijn fascistische legertje.
Poetin is een mafklapper, maar die Zelensky deugt ook voor geen meter.
He gaat allang niet meer om dat stukje Oekraïne waar voornamelijk Poetin aanhangers wonen.
Jij deugt vooral niet.
@blendedperfection | 12-06-23 | 14:11: leg eens uit, omdat mijn mening jou niet bevalt?
Maak nu eerst even je school af voordat je je met grote mensen zaken gaat bemoeien.
@blendedperfection | 12-06-23 | 14:11:
Maar heeft vooral WEL een punt.
Meerdere zelfs.
@BobDobalina | 12-06-23 | 14:14: en dan komt jij met deze grote mensen reactie? Oke.
U denkt buiten de gebaande paden. Alleen daarvoor al hulde.
De VS en navo willen Rusland laten leeg bloeden zodat ze er de komende 30 jaar geen last meer van hebben en ze hun handen vrij hebben om oorlog te voeren met de Chinezen om Taiwan. Daar mogen best een paar honderdduizend Russen en Oekraïners voor sneuvelen. De wapenindustrie wordt er schatrijk van.
@rexmundi666 | 12-06-23 | 14:23:
Ook mijn gedachte. Goed verwoordt, rexmundi666.
@rexmundi666 | 12-06-23 | 14:23: Nee nee, we doen dit omdat de Oekraïeners lief zijn. Puur altruïsme!
@BobDobalina | 12-06-23 | 14:14: Wordt tijd dat u het goede voorbeeld geeft, gezien uw spelling.
Ah, de Poetin aanhanger die weet dat zijn kant van het verhaal te debiel voor woorden is en daarom een vals enerzijds-anderzijds argument probeert te poneren.
Rusland is de agressor.
Rusland moet Oekraïne uit.
Oekraïne verdient westerse steun.
Poetin is een oorlogsmisdadiger en Rusland is de grootste openluchtgevangenis ter wereld omdat het in de handen van fsb maffiosi is.
Die verliezen in de mijnenvelden zijn wel ernstig. Dat moet toch beter kunnen, zou je denken.
De verliezen?
Ik dacht dat die Amerikanen die mijnvelden lang en breed in kaart hadden gebracht met hun satellieten.
@appeltjesgroeneweide | 12-06-23 | 14:20: Ja daarom... en dat als ze dan wel weten waar er één ligt, ze 3 mijnenruimers erop kapot rijden... damn!
@appeltjesgroeneweide | 12-06-23 | 14:20:
Je overziet denk ik niet helemaal hoeveel mijnen er gelegd zijn, en zoekgeraakt, en weggespoeld. We hebben het hier niet over een paar duizend keurig gedocumenteerde mijnen. Rusland gebruikt al sinds een jaar of tien al minstens zeven soorten mijnen in Oekraine, waaronder verboden types.
"Volgens Shmyhal beslaan de mijnenvelden intussen meer dan 40 procent van de totale landoppervlakte van Oekraïne."
https://www.hln.be/buitenland/oekraine-heeft-nu-grootste-mijnenveld-ter-wereld~a213624b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.startpage.com%2F
@Trekhaas | 12-06-23 | 14:26: als die mijnenruimers door een gemengd veld van zowel reguliere AT mijnen als ook gerichte standoff mijnen heen moeten rijden, is het niet gek dat ze er op kapot rijden. Als er van 30-150m afstand een HEAT lading tegen je flank aan knettert, daar verander je weinig meer aan. Afweer daartegen zit niet op de gegeven ruimers gebouwd, en is ook niet 100% feilloos. Mijnen zijn rotdingen, en geen enkel pantservoertuig is onverwoestbaar.
Als voorbeeldje de US 3,5" Superbazooka, tijdens de oorlog in Korea in gebruik, ook als standalone "raketmijn". Een simpele afvuurbuis, en een sensor op het voorspelde pad van het te raken voertuig. Geen reguliere ontmijning die daartegen werkt, toen al.
@funda | 12-06-23 | 15:13: meer dan 40%... niet normaal
@funda | 12-06-23 | 15:13: da’s knap. Meer dan 40% van Oekraine terwijl het ingenomen gedeelte nog geen 25% is.
Snap geen bal van het eerste filmpje.. Tank 1 mag door, tank 2 wordt verrot geknalt.. Voertuig erachter krijgt weer niks.. iemand idee?
Dat was paniek, waren eigen pantservoertuigen die door het afvuren heen reden. Ik vind het een fout van de commandant van het schietende voertuig, hij had het moeten stoppen.
Wat een chaotisch tering zooitje dan.. wss net het klaslokaal uit.
@Shadow112 | 12-06-23 | 14:43: Chaos, stress en letterlijke doodsangst is wat anders dan een oefening. Geef ze eens ongelijk.
De navo oefeningen die nu aan de gang is, maakt eea extra verontrustend
Klopt. Beetje False Flag en tadaa...
Hebben Klaus en Mark toch nog hun zin.
Wat mij betreft bombardeert de NAVO die kutrussen tot aan de grens Oekraïne uit.
Geruststellend, eerder. Als ons kabinet zou moeten opletten maakte ik me ongerust.
@Motorkater | 12-06-23 | 14:20: dat soort truckjes zijn voor Poetin.
REAGEER OOK