Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Russische NPO en soldaten over Val Van Kherson

Oh Oh Kherso

Het zit erop in Kherson te zuid-Oekraïne, dat Poetin op 30 september (dag 9 van z'n mobilisatie) officieel annexeerde. Rusland heeft zich teruggetrokken uit Kherson-stad en heeft zich in heel Kherson-oblast teruggetrokken naar de oostoever van de rivier Dnjepr. Bittere pil voor de Russen natuurlijk, zeker aangezien Kherson-oblast direct aan de geannexeerde Krim grenst. Zelensky heeft al vaker expliciet gezegd dat Oekraïne ook de Krim komt her/veroveren. Niet heel verassend dus dat Krim-Noord nu nieuwe loopgraven bouwt en oude loopgraven herstelt. Poetin houdt zich ondertussen op de vlakte en heeft nog niet gereageerd op de val van Kherson. Hij had het te druk met een toespraak voor de 75e verjaardag van het Rusland Nationale Volksgezondheidsinstituut. Moet ook gebeuren!

Update: Voorzitter van de de Joint Chiefs of Staff Mark A. Milley meldt dat niet alleen Rusland, maar óók Oekraïne tot nu toe zo'n 100.000 dode of gewonde soldaten heeft.

De laatste oversteek

De Krim Graaf Zich In

Social

Meer beelden van terugtrekking

Wow die taal op het einde

Social

Moet ook gebeuren!

Social

Reaguursels

Inloggen

Zo besparen we levens... wat een briljante man die generaal. Als ze gewoon helemaal terugtrekken tot in Rusland dan besparen ze alle levens van de troepen die nu in Oekraïne zijn gelegerd. Zal wel weer te simpel gedacht zijn van me.

oh no | 10-11-22 | 23:46 | 1

Zou je denken. Maar je hebt gewoon helemaal gelijk. Bijna iedereen in het westen snapt dit.

Theodorus.Goldbach | 11-11-22 | 01:47

Duhuus. Toch een goed idee om die brug tig keer te bombarderen. De Russen echt weg uit Kherson? Gaat het dan echt serieus slecht met de Russkies? Das ist ja auch was!

Beste_Landgenoten | 10-11-22 | 22:41 | 1

Het gaat niet echt goed met de Russen. Zelfs niet met het extra voer voor de kanonnen. Poetin kan zich niet erg veel meer van dit soort grappen veroorloven.

El Rico Grande | 10-11-22 | 23:44

Grappig dat Tim Pool ook mee vecht

WimCock | 10-11-22 | 20:47

Implosie van het russische leger op de linkeroever in volle gang. Het front in oekraine wordt zodoende enorm veel kleiner met een voor de oekrainers veel voordeligere opstelling, met als het ware een wig die in de russische linies dringt. Laat vervolgens die westerse artillerie maar haar werk doen de komende wintermaanden en den iwan geen minuut rust geven.

panthoseen | 10-11-22 | 19:33 | 3

Uh, het verkorten van het front werkt twee kanten uit he…

KDbdl | 10-11-22 | 21:25

Het front loopt als een banaan (the fishhook). Oekraine heeft de korte binnenbaan met kortere lijnen naar alle richtingen.

panthoseen | 10-11-22 | 22:06

Rechter oever denk ik? Stroomafwaarts gezien..

Beste_Landgenoten | 10-11-22 | 22:14

In ieder geval krijgen de russen goed op hun flikker bij Kehrson. De Oekrainers racen momenteel langs de rivier richting Byreslaw. Ik wacht errop dat ze groepen russen gaan insluiten die dan in paniek naar Cherson vluchten.

jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:32 | 3

Maar wat zouden de russische henk en ingrid op de bank voor de tv ergens op een appartementje in sint petersburg er van vinden?

panthoseen | 10-11-22 | 19:42

@panthoseen | 10-11-22 | 19:42: Die hebben van hun zoon die opgeroepen is allang zoveel waarheid van het front gehoord, die zijn nu klaar wakker.

jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:49

@jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:49:

Of moedigen hun zoon aan om zoveel mogelijk te plunderen, verkrachten en moorden voordat hij huiswaarts keert. Ja, dat is eigenlijk wel wat ze zouden zeggen.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 19:52

Milley noemt natuurlijk niet zomaar wat getallen, hij weet donders goed dat zijn woorden in alle Nato landen en ver daarbuiten van voor naar achter stukgelezen worden. Als de verliezen min of meer gelijk op gaan, dan is de situatie toch behoorlijk anders dan ik tot dusver dacht. Zijn uitspraken zijn echt wel nieuws.

Blauwpetje | 10-11-22 | 19:17 | 7

@Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 19:22:
Milley weet donders goed wat hij zegt. Elk woord is nauwkeurig gewogen.
Ook dit is een heel doordacht plan van misleiding strategie en propaganda

Jacktheflipper | 10-11-22 | 20:23

@Blauwpetje | 10-11-22 | 20:22:

Ze worden immers stap voor stap verder terug richting Moskou getrapt. Ik bedoel als je 300.000 man moet oproepen betekent dat natuurlijk wel dat jouw initiële 200.000-250.000 man zoals Milley zou zeggen "no longer combat effective" zijn.

En dan staan de reserves in de achterhoede te trappelen om naar het front te gaan in Oekraïne. Tuurlijk, de verliezen zijn zwaar maar ze vechten ergens voor. De Russen vechten voor? Ehm... Poetin?

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 20:50
▼ 4 antwoorden verborgen

New York Times:

“ Ukraine Peace Talks Remain Distant Even as Moscow Signals a Retreat
President Biden and European leaders say they cannot push Ukraine and Russia into negotiations, though some U.S. lawmakers are questioning aid for an open-ended war.”

www.nytimes.com/2022/11/09/us/politic...

theo-is-dood | 10-11-22 | 19:14

Vreselijk, de Russische moeders,
die hun slecht uitgeruste zonen
de gehaktmolen in zien gaan.
.
En toch moeten we doorgaan met wapen hulp, IMO.
Ik hoop dat er na vandaag nog meer soldaten gaan deserteren.
Van Russische zijde uiteraard. Die vechten voor een leugen.
Tegen beter weten in...

hotmint | 10-11-22 | 18:37 | 1

Een beetje moeder had haar zoon in de kelder verstopt of haar spaarcentjes gegeven om te vluchten. Een echte moeder had tegen haar zoon gezegd, als je toch moet vechten en misschien sterven, doe het dan voor de goede zaak en bevrijd ons van de Tsaar en zijn Siloviki.

Maar ja, dat vind ik maar hoor.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 18:51

En maar jammeren op de Russische tv, dat ze tegen de NAVO aan het vechten zijn. Wat ze natuurlijk vreselijk oneerlijk vinden. Iedereen had Rusland gewoon rustig Oekraïne moeten laten veroveren, zoals het hoort. Volgens de Russen.
Wat een stumpers!

KeesBruin | 10-11-22 | 18:36 | 4
-weggejorist-
Blauwpetje | 10-11-22 | 19:21

@Blauwpetje | 10-11-22 | 19:21:

Oh ja? Wanneer heeft de NAVO een land aangevallen om het te vernietigen? Artikel 5 is 1 keer in werking gezet voor Afghanistan omdat ze Bin Laden niet wilde geven. Blijft over "coalition of the willing" en interventies.

En de EU? Die heeft nog nooit iemand aangevallen.

De Russen aan de andere kant doen niets anders dan hun buurlanden aan te vallen en het westen te sarren sinds de Sovjet-Unie uit elkaar viel.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 19:25

@Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 18:48: Er is inderdaad iets heel erg mis met Rusland, en met de mentale instelling van veel Russen.
En een superioriteitscomplex dat voortkomt uit een minderwaardigheidscomplex is een bekend verschijnsel. In feite ben je dan jezelf aan het overschreeuwen, om maar iets voor te stellen.
Rusland is al héél lang een vreemd land, met een barbaarse, bloederige geschiedenis, waarin miljoenen mensen het loodje gelegd hebben voor de aspiraties van hun leiders, ongeacht of het nu tsaren, communisten of Poetin-types waren.

KeesBruin | 10-11-22 | 20:44
▼ 1 antwoord verborgen

Vraag mij af of je zo een tank over kan zetten.

wiers | 10-11-22 | 18:35 | 1

Zo lang je een compleet kentekenbewijs hebt wel.

mundusvultdecipi | 10-11-22 | 18:50

Nederland steekt 100 miljoen € in voor wapens Oekraïne!
Wie voert er nu uiteindelijk oorlog?

aardv@rk | 10-11-22 | 17:56 | 13

Het is een echt aardvarken, hij wroet een beetje om te provoceren en minstens zeven man stinken er in. Ja hoor aardvarken, je hebt gelijk, Nederland voert oorlog met rusland en daarom verliezen ze.

jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:12

@aardv@rk | 10-11-22 | 18:14:
Er varen wekelijks schepen met tweedehands auto’s en vrachtwagens vanuit Marseille naar Libië. Niks nieuws.

theo-is-dood | 10-11-22 | 19:20

Ja twee landjes voeren opeens oorlog omdat de een binnen valt en dan krijgt de ene heel veel hulp en daar is niets aan vooraf gegaan…

KDbdl | 10-11-22 | 21:24
▼ 10 antwoorden verborgen

De Russen zijn altijd fier geweest op dat kunstje dat ze uithaalden in de tijd van Napoleon. Een hele regio plunderen en platleggen, zodat de vijand in een onbewoonbaar gebied terechtkomt.
De vraag is hoever de Russen zullen gaan in het onbewoonbaar maken van Cherson. Laat ons hopen dat het bij mijnenvelden blijft, en niks erger.
Verder snap ik die grachten niet goed om de tanks tegen te houden. Je hoeft er toch niet in te rijden? Je kan er ook omheen rijden.

Nonkel Frituur | 10-11-22 | 16:52 | 4

@Muxje | 10-11-22 | 17:00: Die muurtjes hier en daar stellen niet veel voor in verhouding tot de totale frontlinie. En die betonblokken gaan ook wel uit de weg als je een paar bommen op gooit. Maar het is mooi voor op de Russische tv.

Nonkel Frituur | 10-11-22 | 17:08

@Nonkel Frituur | 10-11-22 | 17:08:

U heeft hier wel gelijk. Heel veel van de Russische defensieve linies, zoals de "nieuwe" of herstelde zo u wilt linies in het noorden van de Krim zijn echt pure propaganda. Deze "Maginotlinies" zijn pure "Potemkin-dorpen" voor de show. Je hoeft geen brigadier-generaal te zijn om te zien dat dit al niet meer werkte sinds de eerste wereldoorlog vooral omdat het ook van belabberde "kwaliteit" is. Het is voor de show. Maar de Russische "waterline" naar oost-Kherson die houden ze wel. Vraag is of ze de, denk ik, komende aanvallen vanuit Kharkiv en op de Donbas kunnen weerstaan? Als je de "Maginotlinies" mag geloven hebben ze er momenteel weinig hoop op dat ze Loegansk kunnen houden. Tenzij die lelijke generaal het tij kan keren lijkt het erop dat de Russische inzet nu is Donetsk, deel Kherson, deel Zaporizja en de Krim houden en onderwijl Oekraïne onleefbaar te maken.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 17:30

De Romeinen pasten de taktiek van de 'verschroeide aarde' al toe. Helaas niets nieuws.

funda | 10-11-22 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

De Rus liegt, steelt, bedriegt, plundert, verkracht, kun je denk ik redelijk veilig durven te stellen..

Als afgekeurd zeeman, heb ik eigenlijk geen verstand van strategie, de situatie ter plekke, de manschappen en hoeveelheden, de aanvoerlijnen, het aanwezig materiaal, de voorraden en al dat tactisch gedoe waar ik dus geen verstand van heb..

Zou ik iets in het oor van de Oekse generaal mogen fluisteren, dan zou het zoiets zijn van, 'Doorstoten naar Marioepel, Krim isoleren.
Cherson is een leeggeplunderd 2de Stalingrad, daar valt behalve moreel, weinig winst te behalen, behalve risico

Mahjah, zomaar een gedachte hè..
Wat het ook wordt, de plannen liggen heus wel klaar.

'We are in war with Nato' zegt die dominante iritator..
Soit.. doe dan even een flink Pools Duits leger 30 km van en langs de Belarus grens..

Whahahahaha zoveel ruggergraat vind je bij de hele navo niet

AldNuut | 10-11-22 | 16:50 | 1

Denk meer dat de NAVO iets heeft van "give me a reason" dan dat het gebrek aan ruggengraat ligt. Het zal velen niet zijn opgevallen maar stapsgewijs gaan er steeds meer NAVO troepen richting de Baltische staten, Roemenië en Polen. En dat is wat er in het nieuws komt. To avoid war, prepare for war zeg maar.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 17:34

Is dit soms een venster op hoe mensen in de negentiende eeuw dachten? Het lijkt erop dat Rusland het enige land is waar kolonialisme en verovering geaccepteerde gespreksonderwerpen zijn.

Die weduwen die boos zijn dat hun mannen niet goed bevoorraad zijn, in plaats van boos op het gegeven dat hun mannen überhaupt zijn opgeroepen om onder de wapens te komen voor een veroveringsoorlog. Ik kan het met mijn verstand niet volgen. Lijden ze aan cognitieve dissonantie? Leg het me uit!

Diotima | 10-11-22 | 16:34 | 4

"Leg het me uit." U dacht dat ze in Rusland aan vrijheid van meningsuiting deden? Dat ze een pittig gesprek mochten hebben met de besluitvormers?

dathoujetoch | 10-11-22 | 17:01

Veel Russen zijn bang voor de duivelse invloed van het westen, geloven stellig dat wij allen neonazi's zijn, kindertjes opeten, allemaal in ons blote reet op de gay pride staan en uit zijn op de vernietiging van het fantastische Russische ras. Daarnaast is ze sinds Poetin aan de macht is stelselmatig wijsgemaakt dat Oekraïners üntermenschen zijn die het leven niet waard zijn. Hoewel het in Rusland misschien niet heel fijn wonen en leven is, worden ze, zo denken ze, wel beschermd door de van God gegeven overheid. Te vergelijken met kinderen in een onveilig gezin. Dat kun je zielig vinden en dat is het ook. Maar aangezien ze, gebrainwasht en wel, in Oekraïne zijn om dat land te vernietigen en er de meest abjecte oorlogsmisdaden begaan is "zielig" geen reden om ze niet door de meatgrinder te halen.

BenZen | 10-11-22 | 17:20

@BenZen | 10-11-22 | 17:20:

Blogger “1420“ brengt goed in beeld dat de Russen het verfoeide westen helemaal niet nodig hebben om het "fantastische" Russische volk te vernietigen. Dat kunnen ze prima zelf.

Verder ben ik inmiddels wel alle vormen van medelijden voor dat soort Russen kwijt. Echt het doet me niets als ik lees "weer bataljon "mobiks" gesneuveld" of "Russische "mobik" overleden door levercirrose". Sorry, not sorry.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

"Update: Voorzitter van de de Joint Chiefs of Staff Mark A. Milley meldt dat niet alleen Rusland, maar óók Oekraïne tot nu toe zo'n 100.000 dode of gewonde soldaten heeft."

Dat zou ik ook zeggen. Dat is de klap voor Rusland iets minder hard. Ik denk dat de verliezen aan Oekraïnse de laatste drie maand stukken lager zijn dan die van Rusland. Ik schat eerder 20.000.

Atlantis-95 | 10-11-22 | 16:28 | 2

Milley gaat ons niet vertellen hoeveel Oekraïense doden en gewonden er gevallen zijn. Ook niet wat hij denkt. Dat zou echt belachelijk zijn. Wat ze (NAVO) zeggen over de Russen moet je zien als "zwaar" conservatieve schattingen en wat ze zeggen over Oekraïne als "pessimistisch".

Waarom? Omdat je helemaal geen "accurate" informatie geeft aan de vijand van je bondgenoot tenzij het in je voordeel is.

Dan zie ik Petraeus als een betere "bron" die het overigens, dacht ik, ook over 100.000 "uitgeschakelde" Oekraïners heeft. Maar Petraeus liet een beetje doorschijnen dat het gaat om ALLE Oekraïners dus zeg maar iedereen die zich ook maar een beetje bezig houdt met de oorlog.

Ik weet het niet hoor. Denk ook niet dat Petraeus ons verteld hoe het echt zit volgens zijn mening. Zou ik niet doen.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:37

Maar een Oekrainer valt voor zijn land, de rus valt voor een gestolen wasmachine.

jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:15

Wat een bijzondere presentator ook, die Vladimir Solovyov. Hij is zelf voortdurend aan het woord en als een van zijn gasten iets probeert te zeggen wat hem niet bevalt, dan brult hij er meteen doorheen. Russische manieren, zullen we maar denken.

Après toi | 10-11-22 | 16:16 | 3

Die ervaring hebben we in Nederland met de linksmensen.

Coolcalmcollected | 10-11-22 | 16:26

@Coolcalmcollected | 10-11-22 | 16:26:Nooit een kritische noot, nooit praktische vragen stellen, nooit daadwerkelijk enige steen omkeren.
Enkel wensdenk gewauwel en halve waarheden.

ReyNemaattori | 10-11-22 | 16:37

Waarom Rutte erbij halen?!

Drembil | 10-11-22 | 16:46

Het komt me allemaal net iets te gelikt en gemaakt over vanuit Russische zijde. Burgers eruit, eigen militairen eruit, en dan? Wachten op het Oekraïnse leger en letterlijk alles plat gooien?

Normaal zou ik aannemen dat ze zich gewoon terugtrokken, maar het lijkt wel of ze het op een of andere manier graag aan iedereen willen laten zien.

Zoelense Hobbyboer | 10-11-22 | 16:14 | 6

@Levi: die afspraken gingen volgens mij alleen over de inzet van atoomwapens, ter voorkoming van een nucleaire oorlog. Beide landen willen dat niet en beide hebben er belang bij dat hun burgers dat weten.

Zoelense Hobbyboer | 10-11-22 | 17:34

@theo-is-dood | 10-11-22 | 18:07:

Alweer? De volledige terugtrekking van Rusland naar haar erkende landgrenzen en ze mogen hun collaborateurs meenemen. Net zoals een groot deel van onze landverraders ook naar Duitsland mochten oprotten.

Maar voor mij persoonlijk? De totale implosie en vernietiging van de Russische federatie. Ze mogen het gebied rondom Moskou en Sintpetersburg houden. De rest gaat terug naar de oorspronkelijke bevolking. Imperialistische rotvolk moet eens gestopt worden.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 18:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar gewoon kappen met deze 'speciale operatie' zit er nog niet in blijkbaar.

Nog geen journalist die een vraag heeft kunnen stellen 'Wat is er voor nodig om hiermee te stoppen?'
Poetin wil vast een eervolle aftocht, politiek-historisch.
Dus iemand anders moet er voor kunnen opdraaien.

AdvocatusDiaboli | 10-11-22 | 16:13

Nu nog de Russen in het zuidoosten laten ophouden. Daar boeken ze nog steeds heel gestaag vooruitgang.

Hadena | 10-11-22 | 16:05 | 2

De russen boeken helemaal geen terreinwinst.

AntiZanicz | 10-11-22 | 16:09

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:09: was het niet 3 cm. per dag? Ga gewoon terug Russen naar je land en ga daar maar eens jullie voormalig sprookje, nu volstrekte nachtmerrie, verwerken, want er gaan heel veel Lada's worden weggegeven aan ouders. De nachtmerrie zal doorgaan. Materiaal genoeg? Ook voldoende mens-materiaal?

nobodiesunmighty | 10-11-22 | 16:26

Maar wat wordt de lange termijn.

Gaat Poetin nu de winter gebruiken om aan te sterken, soldaten te werven, kanonskogels te maken, drones op te stapelen voor een voorjaars-offensief?

En gaan wij dan weer in slaap vallen?

AdvocatusDiaboli | 10-11-22 | 15:58 | 6

@Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:05:
"Raspoetitsa" (de perioden waar wegen onbegaanbaar worden door de modder)
De invasie dit jaar was op 24 februari. Dan toch.
Mobiele eenheden waren beperkt tot hoofdwegen, met de nodige vertraging tot gevolg.

AdvocatusDiaboli | 10-11-22 | 16:22

@funda | 10-11-22 | 16:08: vrij makkelijk hoor. Gewoon laten verklaren dat ie aan Alzheimer lijdt.

Hadena | 10-11-22 | 16:29

@AdvocatusDiaboli | 10-11-22 | 16:22:

Jep. Daarom liet Oekraïne de Russen ook opstomen en terwijl wij zagen/dachten dat de Russen wel zouden winnen hadden zij een pijnlijk, bloederig maar kennelijk werkend plan. Ze spelen de lange oorlog niet de korte strijd. Achteraf gezien denk ik eigenlijk dat ze er al 7-8 jaar mee bezig zijn over wat te doen met een volledige Russische invasie en hoe al het gestolen gebied terug te krijgen. Denk dat ze (met de NAVO) de Russen voor de gek hebben gehouden en om eerlijk te zijn vele experts en "hobbyisten". Ik was er in ieder geval wel zeker van dat de Russen voor Raspoetitsa Kyiv hadden bereikt voor een 'coup de grace'. Wat zat ik fout. En de Russen ook die vast kwamen te zitten in de modder.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 18:16
▼ 3 antwoorden verborgen

In de Donbas schieten ze al van beide kanten sinds 2014, die riviergrens omlaag wordt gewoon het nieuwe/oude Rusland, wen er maar aan. Gewoon koerscorrectie in de geschiedenis van/na foutje Gorbatsjov, U kunt weer gaan consumeren Europa, vanaf deze winter.

hagelkruis | 10-11-22 | 15:51 | 20

@ChalinaRosa | 10-11-22 | 19:20:

Wat is het probleem volgens jou dan? Strategische reserves zitten bomvol. Gasprijs is gekelderd en men is volop bezig de stroom via nieuwe partners stabiel te houden. De Russen moeten hun gas, euh euro's, verbranden omdat niet het het nergens kan verkopen.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 20:21
-weggejorist-
Zwizalletju | 10-11-22 | 20:48

@Zwizalletju | 10-11-22 | 20:48:

Moeilijk he. Begrijpen dat die halfgare kleuter van een Trump alleen maar dingen herhaalt als hij denkt dat hij er beter van wordt of om iemand te sarren.

Waarom snap je niet dat Trump dit niet heeft ontdekt of bedacht maar dat hij maar gewoon exact herhaalde wat anderen al zeiden omdat hij dacht dat hij er beter van zou worden uit rancune en voor eigen gewin. Alles draait alleen om Trump. Hij gooit zijn eigen dochter nog voor de bus als hij denkt dat hij er beter van wordt.

Trump is een hele domme charismatische psychopathische pathologische leugenaar van een 74-jarige verstandelijk en emotionele kleuter met "daddy-issues".

Hij zegt niets nieuws. En hou eens op met schelden ui.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 21:02
▼ 17 antwoorden verborgen

Intussen floreert de Russische lijkenzakindustrie. Elk nadeel heb z'n voordeel.

J.P.Drapeau | 10-11-22 | 15:51 | 3

Valt wel mee. Russen zijn niet zo op Cargo 200 en Cargo 300. Kost alleen maar geld. Geen lijk, geen geld en gewonden zijn al helemaal te duur. De grond in Oekraïne daarentegen wordt wel goed bemest.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 15:55

@BenZen | 10-11-22 | 18:11:

Het geeft wel een nieuwe "flair" aan die wereldbekende meloenen uit Kherson ja.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 18:18

het heeft lang genoeg geduurd, volledige lcuht dominantie, Paratroopers bij de nucleaire installatie planten en deze overnemen. Dikke A10's over de loopgraven sturen. reapers achter de hardware, en zo binnen een week die russen terug naar mama-land sturen. Als putin met Nucleaire wapens gaat dreigen direct lik op stuk en B52's langs de grenzen van rusland laten vliegen

nickstert | 10-11-22 | 15:51 | 4

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:08: Dat is het leuke van een A10, hij vliegt heel laag, kan tegen een stootje en knalt met zijn enorme vuurkracht alles weg. Als de russen hun radar aanstellen komt een radar raket.

jan huppeldepup | 10-11-22 | 19:20
▼ 1 antwoord verborgen

Russen willen dus niet dat Biden/de Democraten de verkiezingen in de VS winnen. Want ze hopen dat Trump/Republikeinen de militaire en economische steun aan Oekraïne aan banden leggen.

Après toi | 10-11-22 | 15:47 | 16

@Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 17:55: Thales Nederland heeft 2600 werknemers in dienst, en is het grootste defensiebedrijf in ons land. Maar ze produceren bijvoorbeeld ook voor de NS, en maken niet louter spulletjes -radar- en communicatie-apparatuur en vuurgeleidingssystemen- voor de militaire markt.

Après toi | 10-11-22 | 18:34

@Après toi | 10-11-22 | 18:34:

Zoiets zal het zijn. Ik heb het echt niet uitgezocht.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 19:57

@Après toi | 10-11-22 | 16:05:

Trouwens. Kevin McCarthy kan lullen wat hij wil. 1.) Hij is )nog) niet eens Speaker, het is zelfs nog steeds niet gedaan met verkiezingen zelfs. 2.) Lend-Lease Act is tot en met 2023. Dat is een gedane zaak. Kom op. Jij weet toch wel dat Kevin maar wat lult. Heb je zijn "overwinningsspeech" niet gezien? De man kwam klaar op de woorden "no more Nancy Pelosi" terwijl ze nog steeds niet gewonnen hebben. Ik zou een simpele sukkel als McCarthy NOOIT serieus nemen. Weet je wie een linke vent is? McConnel. Die kan dingen. Vergeleken met McConnel is McCarthy een vliegenmade.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 20:03
▼ 13 antwoorden verborgen

@funda | 10-11-22 | 16:13:

Ik wil niet dat de Russen altijd liegen maar het gezegde luidt: "Als de Rus iets ontkent dan is het waar, als ze iets claimen is het een leugen".

Ze hebben er een woord voor "Vranyo". Ik lieg, jij weet dat ik altijd lieg en het kan me geen fuck schelen en jou ook niet. (khekhekhe).

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:54

@Muxje | 10-11-22 | 17:05:

Ik weet niet. Japanners zijn ook heel leugenachtig maar dat is vooral uit "beleefdheid". Russen daarentegen?

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 17:51
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MAD1950 | 10-11-22 | 15:36 | 3

Heen en weer. Tijd voor het GVB om die ouwe dieselponten over het Noordzeekanaal/IJ aan Oekraïne te doneren. Hup Republiek Amsterdam: Skin in the Game!

Hetkanverkeren | 10-11-22 | 15:33 | 8

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:06:

Omdat het mag van Turkije (lees NAVO). Overigens laatst wel een beetje ophef over een Russische propagandist die op televisie zei dat de Russische Zwarte Zeevloot kansloos is tegen de Turken. Dat klopt inderdaad.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:11

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:06: Niet. Turkije heeft het laatste woord over de Bosporus en heeft dit al bij aanvang van de vijandelijkheden toegepast.

Deze informatie is in het publieke domein. Zie verder het misbaar van Erdogan richting Zweden en de Koerden.

Hetkanverkeren | 10-11-22 | 16:23

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:06: Amerika en andere landen hebben nooit de Montreux Conventie ondertekend; daar zijn feitelijk maar een paar landen bij betrokken. Overigens kun je ook via Rijn > Donau in de Zwarte Zee komen. Of hele kleine bootjes in hele grote vliegtuigen stoppen?
Oekraïne zou misschien ook bootjes in Roemenië kunnen kopen?

Aristotalloss | 10-11-22 | 17:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Nou, dat was 'm dan. Dat wordt een wintertje Im Osten Nichts Neues:
Loopgraven, weinig beweging, veel doden.

HeerVanStand | 10-11-22 | 15:31 | 9

@funda | 10-11-22 | 15:43: het zit erin dat ze er zo overheen lopen. De russen hebben alleen RPG en AK met wat oude tanks. Niets geavanceerds dat werkt

AntiZanicz | 10-11-22 | 16:05

@AntiZanicz | 10-11-22 | 16:05:

Nou dit is nu ook niet helemaal waar ze hebben best aardig spul zoals de "Lancet" een "loitering munition" of op z'n Russische "disposable drone". Maar ja. Daar win je de oorlog niet mee. Daarnaast hebben ze nog steeds een gigantisch aantal artilleriestukken en MRLS en pakhuizen vol met munitie. Alhoewel ik niet het idee heb dat Rusland doet aan FIFO dus heb het gevoel dat ze meer en meer het "oude" spul moeten gaan gebruiken.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Ben ik eigenlijk de enige die het tijdstip van de aankondiging van terugtrekking uit Kherson opvallend vind: nadat duidelijk werd dat de Republikeinen niet met grote overwicht de midterms zouden gaan winnen waardoor financiële hulp van Amerika aan Oekräine overeind bleef.

Sqbar | 10-11-22 | 15:29 | 16

@Blauwpetje | 10-11-22 | 19:12:

Nee? Zelensky had al een poosje terug gezegd 200 man per dag. Maar denk dat hij achterlijk zou zijn als dat waar zou zijn. Soms is liegen heel verstandig. Zeker in een oorlog.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 19:19

@Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:21: senaat en huis beiden naar de republikeinen. Biden is einde oefening, de onderzoeken zullen worden opgestart en de laptop van hunter leegetrokken. Binnen 2 jaar is er niks meer over van biden en kameella. Zeker met een prachtige scotus.

BoerKoekoek | 10-11-22 | 19:35

@BoerKoekoek | 10-11-22 | 19:35:

Nomen est omen. Ik zal maar geen verwijzing maken over bepaalde figuren in de club van Boer Koekoek.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 20:16
▼ 13 antwoorden verborgen

Ben benieuwd of die stuwdam nog gaat breken.

zeeman73 | 10-11-22 | 15:28

Zo te zien is de ponton bug naast de Antonovskiy brug ook niet meer bruikbaar. Als de Oeks slim zijn hengelen ze de bruikbare delen van de ponton brug naar hun oever.

Der Schnitzeljäger | 10-11-22 | 15:21

Géén geldige link onder "teruggetrokken naar de oostoever"
( <a href="http://">teruggetrokken naar de oostoever</a> )

Zwizalletju | 10-11-22 | 15:20

Waarom worden ze daar nog steeds aangesproken met 'kameraad' (comrade in de ondertiteling), Rusland is toch allang geen communistisch land meer?

FrankVeer | 10-11-22 | 15:18 | 3

Maar toen waren ze wel groter en hadden hun millitairen aanzien. Mogelijk appeleren ze daar aan

Shoarmamasutra | 10-11-22 | 15:28

In genoeg regio's is het heel normaal om 'vriend' te zeggen. Of broer. Terwijl je beiden niet bent. De banketbakker hier noemt mij ook altijd broer. Aardig van hem.

AntiZanicz | 10-11-22 | 16:02

Eenvoudige militaire logica. Je kunt een bruggenhoofd op een tegenoverliggende oever alleen handhaven als je luchtoverwicht hebt. Anders zijn je (ponton)bruggen en/of schepen een schiettent. Rusland heeft dat overwicht niet en daarom is dat bruggenhoofd niet houdbaar. Pure militaire logistieke kwestie. Niek valstrik, niet hinderlaag, niet politieke trucjes. Ik word moe en ook wat onrustig van al die pis- en koffiedikkijkers die er van alles achter zoeken, behalve dat ze de echte reden zien. Iedere militair onderlegde persoon kan ze het zo vertellen. Hoe moeilijk is het?

Bigi Bana Boy | 10-11-22 | 15:17 | 5

Men snapt gewoon niet dat Oekraine zo aarzelt.
Maar ja waarom zouden ze haast maken? Cherson is een vogel voor de kat. Zonder distributielijnen kwijnen ze ook weg zonder er hard tegen te hoeven vechten

Shoarmamasutra | 10-11-22 | 15:52

He bruggenhoofd was een half land. Als het dan niet lukt ligt het ergens anders aan.

AntiZanicz | 10-11-22 | 16:00

@Shoarmamasutra | 10-11-22 | 15:52: Eensch. Cherson is een vogel voor de kat; daar moet je nu niet meteen veel mensen aan opofferen; daar schuilt wel een potentieel groot gevaar/risico. Maar Oekraïne moet wel doorvechten nu en daar ligt in dat front bij de Zwarte Zee wel een stevig obstakel. Wel benieuwd wat ze gaan doen. Waarschijnlijk een omtrekkende beweging op één of andere wijze.

Aristotalloss | 10-11-22 | 17:12
▼ 2 antwoorden verborgen

De man die die vrouwen voorlicht kan zo aan de slag in onze regering.
Wat een voorlichter is die man! Dat is een man die voorlichten kan.

funda | 10-11-22 | 15:16

Maar praten met elkaar zit er niet in.
De EU wil dat alle Oekraïners in het westen gaan wonen omdat ze dan makkelijker bij Europa kunnen horen.
De wapenindustrie wil dat dit nog jaren doorgaat.
De VS hoopt dat Rusland instabieler wordt.
En Nederland? Hier willen ze steeds nieuwe zielige landen zodat ze dat kunnen gaan duiden en er in hun media aandacht aan kunnen geven. Maar ook, zodat er minder geld aan de eigen burgers wordt uitgegeven want wij zijn blank en slecht.

pejoar | 10-11-22 | 15:14 | 2

"Maar praten met elkaar zit er niet in."

Natuurlijk praten ze. Via het Rode Kruis. Om krijgsgevangen uit te wisselen. Dat was het wel. En terecht. Ik ga ook niet met mijn buurman praten die met grof geweld mijn tuin wil bezetten. Jij wel?

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:25

De werkgevers in de slachthuizen en distributiecentra zijn dolblij met die 100.000 Oekraïense minimumloners in Nederland. Want de arbeidsmarkt wordt krap.
De winsten worden geprivatiseerd, de lasten voor de samenleving worden gecollectiviseerd.

theo-is-dood | 10-11-22 | 19:08

Lekker doormarcheren naar Moskou, laat ze het daar maar lekker uitzoeken die köt russen.

tis_wat | 10-11-22 | 15:14 | 3

Nee. Het Oekraïense leger is aan de winnende hand dankzij training en wapens uit NATO landen. Aan die gift zit een voorwaarde: niet de grens oversteken.

koeberg | 10-11-22 | 16:13

@koeberg | 10-11-22 | 16:13:

Want dan valt uit te leggen voor de Russen om atoomwapens in te zetten?

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:25

@koeberg | 10-11-22 | 16:13:
Sterker nog. Die steun aan Zelensky gaat al eerder stoppen. Alleen de wapenindustrie profiteert, de belastingbetaler in de EU en de VS blijft geen jaren meer betalen voor dit conflict

theo-is-dood | 10-11-22 | 19:10

Sofort de rivier Djnepr oversteken met wat er maar te vinden is. Zo de druk er op houden en de vijand geen tijd te gunnen. Wellicht is er een dolle dinsdag aan te wakkeren.
Daarbij moet er sofort luchtsteun geleverd gaan worden. Waarom laat men dit van het welbevinden van Adolf Putin afhangen? Hitler werd toch ook niet omn zijn opinie gevraagd?

AA uitschakelen en de vijand onder druk houden zodat de terugtrekking van den Ruschen soepel en vlot verloopt.

AntiZanicz | 10-11-22 | 15:13 | 3

Vergeet het maar. De Oekraïners zullen tegen hetzelfde aanlopen als de Russen. Geen rivieroversteek en/of bruggenhoofd zonder luchtoverwicht. En dat hebben ze niet, net als de Russen dat niet hebben.

Bigi Bana Boy | 10-11-22 | 15:19

@Bigi Bana Boy | 10-11-22 | 15:19: als je jouw brug kan beschermen met sam-batterijen, ben je er ook

ZoekEenVrijeNick | 10-11-22 | 15:28

@Bigi Bana Boy | 10-11-22 | 15:19:

Ze moeten opkomen vanuit het noorden. Richting Marioepol zich doorknokken en de weg naar de Krim afsluiten. Ik geef het ze te doen. Wat een opgave. Gaat een hoop levens kosten. Daarna is Oekraïne hopelijk zo tot de tanden bewapend dat ze de grenzen met Rusland volledig kunnen veilig stellen en dan komt de discussie "de Krim" pas. Ik weet het niet hoor. Maar goed ik heb het wel eerder fout als het gaat om de vechtlust en tactiek van de Oekraïners.

Theodorus.Goldbach | 10-11-22 | 16:29

Een nieuwe loopgravenoorlog ... ik hoop op Blackadder 5.

funda | 10-11-22 | 15:13 | 3

Er zijn plannen geweest voor BlackAdder 5, gesitueerd in de jaren '60. Blackadder als hippie. Is uiteindelijk niet door gegaan omdat de hoofdrolspelers ongeloofwaardig oud waren. Er is begin 2021 nog wat speculatie geweest op een nieuwe serie, but alas..

ole guapa | 10-11-22 | 15:32

@ole guapa | 10-11-22 | 15:32: Nouja, de oude afleveringen en de kerstspecials zijn ook leuk om opnieuw te zien.

funda | 10-11-22 | 15:39

@ole guapa | 10-11-22 | 15:32: zo leuk is die Atkinson ook niet meer. Met Bean ging het snel bergafwaarts.
Nu ze oud en versleten zijn kunnen ze mooi Putin en zijn generaals spelen. Vuurpeloton, zinloze bestorming enz.

AntiZanicz | 10-11-22 | 15:59

“Ze zijn zich aan het ingraven”. Ze doen het vuile werk dus al voor de Oekraïners.

Normpje | 10-11-22 | 15:10 | 1

inderdaad, de achterblijvers kunnen meteen toegedekt worden. Opgraven doet de familie later wel.

AntiZanicz | 10-11-22 | 15:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl