Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dag 8 - Oekraïne heeft 'pas' 3 van de 12 pantserbrigades ingezet. NAVO-chef Stoltenberg: "F-16 training Oekraïense piloten is al begonnen"

Hier zag u dag 1, dag 2, dag 5, dag 6 en dag 7 van het Oekraïense tegenoffensief

Zo dan. Struikelt ome Jens daar bovenstaand even op de zaken vooruit. Formeel was het de bedoeling dat vandaag op de NAVO-top te Brussel aangekondigd zou worden dat de NAVO Oekraïense piloten op het F-16-platform zal gaan trainen. Maar bovenstaand zegt Stoltenberg dus over de levering van F-16-toestellen dat de training van Oekraïense piloten op F-16s al is begonnen. "Exactly when decisions will be taken it's too early to say, but the fact that training has started, provides us with the option to also decide to deliver planes, and then the pilots will be ready to fly them." Nou, daar zit geen woord Noors tussen. 

Het lijkt erop dat Denemarken een leidende rol speelt in de F-16-trainingen, en dat is toevallig wel het land waar met afstand het beste F-16-filmpje ooit gemaakt vandaan komt. Verder nog een leuk detail; de ongeveer 250 straaljagers van Denemarken, Finland, Zweden en Noorwegen vliegen sinds kort als 1 verenigde Scandinavische pantservuist onder callsign Blood Eagle [okay die naam verzonnen we zelf].

In ander nieuws citeert Reuters vandaag een Poolse militaire analist die zegt dat Oekraïne nu drie van hun twaalf pantserbrigades ingezet hebben. 1 Oekraïense brigade bestaat uit zo'n 4000 troepen. Dat komt in totaal dus neer op een pantser-strijdmacht met zo'n 48.000 man. De adviseur van The Office of the President of Ukraine Mykhailo Podolyak zegt dat "het tegenoffensief nog niet begonnen is, Oekraïense soldaten testen de vijandelijke linies, voornamelijk met aanvallende acties om de Russische verdediging te verzwakken."

Dat lijkt ons een iets te lichtzinnige weergave van de acties afgelopen twee dagen, maar hij heeft gelijk in de zin dat Oekraïne pas ongeveer een kwart van z'n pantser-slagkracht ingezet heeft. Zelfs de modernste Leopard 2A6's zijn inmiddels ingezet (en drie uitgeschakeld), maar de Britse Challenger 2's hebben we nog altijd niet operationeel gezien.

Onderstaand weer een veelheid aan beelden die vandaag in meerderheid ongunstig stemmen voor Rusland. En mocht u dat te MSM vinden, kijk dan gerust hier en hier bij mensen die heel erg hun best doen het te laten lijken alsof Oekraïne aan de verliezende hand is.

Stand van zaken volgens ISW

Social

Girkin zeldzaam opstandig tegen Poetin

Social

No Oliver, they're not

Social

Opnieuw ferme taal van de NAVO. "As long as it takes"

Social

Een Duitse humble brag

Social

Een geborgen Bradley

Social

Day at the office

Social

Russische POW's adresseren hun commandanten

Social

stash

Social

wesleysnipestear.jpeg

Social

Reaguursels

Inloggen

Ach, als de Oekraïners op zijn dan sturen we toch gewoon onze NAVO soldaten. Wat heb je aan materiaal zonder bemanning?

Zoelense Hobbyboer | 16-06-23 | 07:44

Die oorlog, die gaat maar door. Heeft Rutte geen oplossing?

Zijn de inlegvelletjes op?

Zomaarwat | 16-06-23 | 06:12

Ik dacht in mijn naïviteit dat de oorlog maximaal 3 maanden zou duren.

De_fluitlokker | 16-06-23 | 05:53 | 1

Poetin dacht dat hij Kiev in vier dagen in kon nemen met de speciale militaire operatie. Een kleine misrekening.

Xbitt | 16-06-23 | 07:20

Dit kanaal is zeer geschikt voor de theorie op het slagveld, en aspecten van van keuzes en dilemma's in aanval en verdediging:
www.youtube.com/watch?v=xtDGD-HOyKY
Zeer geschikt voor paniekvogels als de Landgenoot om te begrijpen wat er aan de hand is, in welke fase we zitten, waar de Oeki's mee bezig zijn en waarom en in welke volgorde en waar Poetin rekening mee moet houden ( managen troepen, resources, reserves etc). De bigger picture zeg maar, stukken leerzamer dan schreeuwende youtubers die oproepen tot het uitstellen van het offensief ( dafuque? ) Hier heeft hij het grotendeels over de operatie in de richting van de zee van Azov. Aanrader!

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 01:02 | 1

Bedankt zeg!

Spartacus | 16-06-23 | 07:35

Tankbrigades 48000 man. Hoeveel waren dat ook al weer? Even door elkaar delen en kijken of dat in een tank past.

Hollandmix | 16-06-23 | 01:01

Ik lees dit en dat moet ik denken aan die guttmenschen die riepen dat we alleen in goede dingen moesten investeren en de pensioenpotten mochten niet meer investeren in wapentuig. Want kan niet. Hadden we maar gewoon geïnvesteerd in wapentuig, waren we eerder van Putin af en hadden we ook een goed rendement voor onze pensioenpot

oh nee he | 15-06-23 | 23:52 | 2

Die Gutmenschen zijn inmiddels bijgedraaid: "Minister Ollongren: Nederland moet wapenindustrie durven omarmen" Bron: fd.nl/politiek/1454095/minister-ollon...

Zo principieel waren ze dus niet.

Boeser_Onkel | 16-06-23 | 00:25

Geen wapens, geen fossiel, zometeen wordt het alleen nog maar investeren in tofusrtuiken.

Graaisnaaiert | 16-06-23 | 01:03

GeenStijl: "Het lijkt erop dat Denemarken een leidende rol speelt in de F-16-trainingen".

Denemarken wil graag over een paar maanden met Mette Fredriksen de nieuwe NAVO secretaris-generaal leveren. Daarom staat Mark Rutte ook te popelen om Nederlandse F16's te leveren: Hij wil die functie ook.

Dat hij daarmee Nederland een oorlog in sleurt interesseert hem niet. Waarom ook?

Boeser_Onkel | 15-06-23 | 23:41 | 2

Jammer voor je dat de helmen op zijn; die hebben we aan het begin van de oorlog al gestuurd.

Vage_eddie | 16-06-23 | 00:50

In de VS worden F-16's al omgebouwd om op afstand te besturen en... af te laten schieten.

Sneerpoets | 16-06-23 | 07:57

Onderhand zwaar oorlogsmoe,,daarvoor snotneus moeheid.. wat zal het volgende zijn.?.
Het zou snel afgelopen zijn als die leiders elkaar eens gingen afmaken..
Die jonge gasten die haten geen andere jonge gasten.. de Rus en de Oekrainer gaan hier ( Spanje) zonder problemen met elkaar om.. en er zijn er tegenwoordig wel een aantal.
Trouwens veel deskundigheid hier.. kunnen zo naar het slagveld..
Iemand nog zin in een potje stratego?, niet de vlag in je zak stoppen hoor.

broervandenhollander | 15-06-23 | 23:05 | 2

Iedere Rus heeft meer schuld dan die hele Zelensky er ooit aan kan hebben.

Shoarmamasutra | 15-06-23 | 23:22

Hier in de haven liggen schepen met een bemanning bestaande uit Russen, Oekraïners met soms Filipijnen als AB's. Doen gewoon tegen elkaar voor zover ik ze zie en spreek.

forecastle | 16-06-23 | 07:43

Cruciaal lijkt toch het Russische bezette gebied te doorboren en 2 van elkaar verwijderde delen te creëren. Ik gok op een corridor van Zaporizja via Melitopol tot aan de kust. Kan waarschijnlijk niet anders dan met luchtsteun. Een aanvullende onverwachte amfibische landing is wellicht ook nog denkbaar.

Lopendbuffet | 15-06-23 | 22:03 | 2

Twee maar?

omanders | 15-06-23 | 22:13

Dat denk ik ook.
Een groot offensief naar de kust.
Snij je de aanvoerlijnen van de Krim af.
De logistiek stoppen, daar win je oorlogen mee.

snapal | 15-06-23 | 22:35
-weggejorist-
Geilbaard | 15-06-23 | 21:53 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

NAVO staat achter Oekraïne voor zolang het duurt. Zolang we willen lees ik dan.

TheseDays00 | 15-06-23 | 21:52

Eerste slachtoffers staan óók niet op.

Dus laat ik deze ‘feiten’ maar rustig zijn wat het zijn. ‘Informatie’ die degene die ze ter berde brengt, goed uitkomt.

Het gaat nog even duren en de echte spelers die de krachten richten zijn China en de VS.

Af en toe lijkt er iets te kantelen. Heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Zomaarwat | 15-06-23 | 21:51 | 1

KIA's worden vermeldt - Ook aan Ukr. zijde.

Nederlandop1 | 15-06-23 | 22:05

Als ik zie POW's zo zie, nog even en die zijn rijp om mee te doen met die partizanen in de Belgorod Oblast. Die zetten geen stap meer voor Tante Poetin.

Graaisnaaiert | 15-06-23 | 21:45 | 1

Je zou zomaar eens iets kunnen hebben bedacht.

omanders | 15-06-23 | 22:14

Die grote bek van Igor Girkin lijkt leuk.
Lekker rebels tegen de grote baas, maar laten we niet vergeten dat die teringlijer één van de klootzakken is die MH17 neerhaalde.
Laat ‘m branden in de hel, samen met z’n baas, die hij nu aanspoort om nog meer geweld te gebruiken.
Gewetenloos persoon.
Nu ik dit schrijf denk ik weer aan 9 jaar geleden.
9 jaar … de tijd vliegt.
Zie de stoet weer langs ons dorp rijden richting Hollandsche Rading/Hilversum.

Ruimedenker | 15-06-23 | 21:40 | 6

@Jiet Panssen | 15-06-23 | 22:39:
Kan blijkbaar ook in anderhalve regel.
Verder nog iets te melden, Jiet?
Nee hè.

Ruimedenker | 15-06-23 | 22:50

Vergeet ook vooral niet dat massa moorden in de Donbass begonnen toen Girkin de leiding had over het beleg van Slovyansk.

Het is echt een schoft.
america.aljazeera.com/articles/2014/7/...

Barre_de_k | 16-06-23 | 05:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo verlamt het geweten ons tot lafaards,
en zo wordt gezonde daadkracht verziekt door bleek gepieker
en lopen grootse ondernemingen op niets uit….
Girkin for President!

wezen | 15-06-23 | 21:38 | 1

Geen idee of je het meent, of dat je niet op de hoogte bent, of gewoon sarcastisch bent, maar Igor Girkin verdient een kogel.

Ruimedenker | 15-06-23 | 21:42

Ik vond laatst op Wikipedia een zogehete "war map" uit 1877 waarbij Nederland wordt afgebeeld als neutraal en conflictvermijdend. "The Dutch man wisely refuses to let the quarrel interfere with the quiet enjoyment of his pipe."

upload.wikimedia.org/wikipedia/common...

Met deze "instelling" is Nederland neutraal door de eerste wereldoorlog gekomen, en heeft later ook geprobeerd om neutraal door de tweede te komen. En ook vóór de eerste wereldoorlog heeft Nederland het lang volgehouden om binnen Europa niet deel te nemen aan oorlog.

Het is onfortuinlijk dat dit nu niet meer mogelijk is.

superduperadmin | 15-06-23 | 21:29 | 14

En op 13 mei 1940 zat onze koningin op een bootje richting Engeland.
Wat is je punt over neutraliteit eigenlijk?

Vage_eddie | 16-06-23 | 00:53

Zo neutraal waren we niet. Er werd enorm verdient door te handelen en te smokkelen met beide partijen in de 1e wereld oorlog.

Hiesjes | 16-06-23 | 01:12
▼ 11 antwoorden verborgen

De landen rond de Oostzee kennen de Russen langer dan vandaag

JTKDM | 15-06-23 | 21:28

En hoe zit het er de inzet van Chinees materieel aan de zijde van de Russen?

mozaard | 15-06-23 | 21:28 | 3

De Chinezen sparen, schaken, ooit zal het tegen de VS gaan.

WasHetMaarMakkelijk | 15-06-23 | 22:01

Als dat net zo beroerd is als alle geëxporteerde electronica en huishoudelijke apparaten die na 3x gebruiken stuk zijn, hoop ik dat ze er goed veel gebruik van maken.

Vage_eddie | 16-06-23 | 00:56

Heb je wel eens Chinese handleidingen gelezen? Zelfs vertaald snap je er niks van.

Hiesjes | 16-06-23 | 01:14

Die Russische POW's zien er inderdaad uit als Orcs, wat een armoedig zooitje. Het voornaamste woord wat ze over hun meerderen bezigen is f.cking dit en f.cking dat. Ziehier de elite troepen van opper Orc Putin.

Jbgeno | 15-06-23 | 21:26 | 3

Toch vind ik dit soort filmpjes altijd zeer suggestief. Je weet nooit in welke context ze zijn opgenomen.

DeDatumEnTijd-> | 15-06-23 | 21:46

@DeDatumEnTijd-> | 15-06-23 | 21:46:
In de context dat ze compleet door hun "meerderen" in de steek zijn gelaten. Kijk naar hun ogen, hun lichaamstaal, hoor de intonatie. Denk niet, voel.

WasHetMaarMakkelijk | 15-06-23 | 22:00

Ik heb toch echt het idee dat sympathie naar de Russische slachtoffers van Poetin 's regime, die 'Vatniks', gedwongen en onvoorbereid de gehaktmolen in gestuurd, uiteindelijk toch meer kans op een regimewisseling gaat geven dan ze collectief te dehumaniseren.
Hun thuisfront leest ook mee.
Die wil je aan je zijde krijgen.
Die zijn het beu.

Abject | 15-06-23 | 22:49

Hoe deze oorlog doorgaat is vrij makkelijk voor te stellen.
Hoe hij eindigt niet zo.

Niet_Van_Hier | 15-06-23 | 21:17 | 5

Hij eindigt met het afkopen van kernwapens.

omanders | 15-06-23 | 22:22

Rusland zal wel uit elkaar vallen. Denk niet dat het over 10 jaar nog in z'n huidige vorm bestaat.

RandyBiel | 15-06-23 | 22:22

@RandyBiel | 15-06-23 | 22:22: Iets met demografie en geboorteaantallen inderdaad. Het uitdunnen van de toch al schaarse huidige generatie jonge mannen wegens oorlog helpt ook allerminst.
Xi zit handenwrijvend toe te kijken.
Siberië gaat zonder slag of stoot.

Abject | 15-06-23 | 22:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Mocht een Rus een (moderne) tank van Oekraine uitschakelen, dan zal hij bezwijken onder de medailles.
Propaganda bombardeert hem meteen tot "held van Rusland".
Geeft wel aan, hoe weinig succes ze hebben.

snapal | 15-06-23 | 21:14 | 1

Er vanuit gaande dat die Rus lang genoeg leeft om medailles in ontvangst te nemen. Maar bedolven onder metaal wordt hij zeker.

Vage_eddie | 16-06-23 | 00:57

Ondanks alle twijfels door het beïnvloeden van de publieke opinie, aan beide zijden. De moeizame, feitelijke berichtgeving van het front. De "ja maar EU/NAVO/Verhofstadt/Baalen/Maidenplein/2014" argumenten. Allerlei invalshoeken, niet eens persé geheel onterecht....

Als je dan zo'n soldaat, op zijn sandalen, buitgemaakte wapens om de nek, ziet dansen, grappen, lachen met zijn kameraden... het schier weglachen van de mogelijke dood, die morgen of volgende week op de loer ligt. Dat trotseert, tegemoet treedt voor zijn land, zijn vrouw, hun kinderen, hun internationaal erkende landsgrenzen.
De moed die daar uit spreekt, de wil om niet te versagen...

En vergelijk dat dan met die plofkop, Poetin, gisteren in dat filmpje waarin hij tegen een zaal ja-knikkers eigenlijk zegt:
"We zullen u en de uwen door de gehaktmolen draaien totdat het westen geen wapens meer levert aan Oekraïne, dat is onze strategie."

Dan is het toch duidelijk.

WasHetMaarMakkelijk | 15-06-23 | 21:11

Israel spint garen met deze oorlog, ze willen dan nog niet hun Iron Dome vrijgeven maar wel hun Merkava tanks aan Europa verkopen. Alleen nog even de handleiding vanuit het Hebreeuws vertalen.
www.jpost.com/israel-news/defense-new...

Sneerpoets | 15-06-23 | 21:07 | 6

@BenZen | 15-06-23 | 21:19:
Sneer woont in Israël, maar verder heb je gelijk.
Er zijn ondertussen wel meer partijen die verdienen aan deze oorlog.
Iran, Turkije, China, enz enz.
De “steun” uit de Westerse landen kost een bekkie, maar levert ook weer op.
Oorlog….,,je wint wat, je verliest wat.

Ruimedenker | 15-06-23 | 21:32

Ieder defensie-gerelateerde bedrijf verdient hier bakken met geld aan.
Ook al hebben ze part nog deel aan het conflict, de aanvoer van defensiematerieel is mede vanwege dit conflict zo groot dat men buiten de traditionele partners zoeken gaat.
De vraag naar artillerie granaten (NAVO en Rusland standaard) is nu al zo groot dat de NAVO amper nog reserves over heeft en Rusland bij Noord-Korea aan het bedelen staat.
De defensie-industrie zat sinds het einde van de Tweede Golfoorlog eigenlijk al in het slop, Afghanistan etc. was te laag intensief voor bedrijven als Boeing en Raytheon, die verdienden er amper aan.
Nu hebben we eindelijk weer een peer-to-peer-proxy-gevecht.
Kunnen de duurdere speeltjes eindelijk eens te gelde gemaakt worden.

Abject | 15-06-23 | 23:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een oorlogsgeyle figuren hier allemaal. Staan jullie ook te juichen als straks Putin besluit om de rode knop te gaan gebruiken? Laten we zeggen op west-europa? Oh nee. Dan kan niemand meer reaguren.
Onderhandelen. Is dat nu een raar idee, i.p.v. deze nutteloze, geldverslindende,
mensvernietigende oorlogsretoriek.

zwartzondersuiker | 15-06-23 | 21:05 | 20

@snapal | 15-06-23 | 21:28: vind ie niet leuk, de kernkoppen die terugkomen vinden wij weer minder leuk.

Ikdoemisschienmee | 16-06-23 | 00:07
-weggejorist-
Vage_eddie | 16-06-23 | 00:58

Bij onderhandelen, staat er over 3 tot 4 jaar weer een nieuw Russisch leger klaar om het volgende stuk Oost Europa in te pikken.
Gooi er weer 100.000 soldaten tegenaan. Weer een stuk er bij.
Er zijn al best wat landen terug geroofd in de Russische federatie.

Hiesjes | 16-06-23 | 01:19
▼ 17 antwoorden verborgen

Zelfs gaat munitie leveren. Dat moet héél erg jeuken aan het Oostfront.

Ray Skak | 15-06-23 | 21:02

Ik denk dat er ondertussen zwaar onderhandeld wordt. Even aan de boom schudden en zeggen dat je maar een klein deel inzet is onderdeel van dat spel. Wie wil de totale oorlog? Waarschijnlijk geen van beide partijen, dus onderhandelen over het verdelen van de bodemschatten waar het uiteindelijk om te doen is. Daarna heeft Duitsland nog een appeltje te schillen met de VS en Oekraïne, én Nederland die wel de VS tipte over Nordstream maar niet Duitsland?

Zuurteregelaar | 15-06-23 | 20:51 | 6

@Ookonline | 15-06-23 | 21:00:
Kan goed de reden zijn waarom de VS en EU zo graag mee doet. Van de VS is het sowieso niets nieuws.

NLgaatnaardeklote | 15-06-23 | 21:14

Dat denk ik dus ook. Plus het feit dat de ontwikkeling van (buur)landen richting meer democratie het autocratische systeem aantast. Interne spanningen, mensen de straat op etc. Dit zou het einde van Putin’s macht kunnen betekenen.

De bodemschatten. Hmm. Waarom je land en economie zo op deze manier slopen.

Ookonline | 15-06-23 | 21:42

Ik vind het mooi dat je begonnen bent met denken. Beetje meer oefenen, dat wel.

omanders | 15-06-23 | 22:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat in elk geval de goede kant op.

Waar ik wel van schrok, en waardoor ik denk dat dit de slag is die gewonnen moet worden door Oekraïne, is de reportage die ik recent gelezen heb in de Trouw.

Ging over Nederlandse militairen die Oekraïners trainden. Ik quote generaal Bonn:
Generaal Bonn ziet een groot verschil in niveau bij de Oekraïense militairen. Bij eerdere Europese trainingen voor het Patriot-systeem zag Bonn mannen met meer ervaring. “Zij hadden al Russische vliegtuigen afgeschoten, ze wisten hoe ze met radars om moesten gaan. Die training verliep dus veel soepeler.” Maar bij de groepen die nu binnenkomen is er nog veel werk aan de winkel. “Velen hebben geen enkele ervaring. Soms ontmoet je iemand die officier is omdat hij directeur van een groot bedrijf was.”

Dat probleem wordt groter nu de oorlog voortduurt. “Ik heb het idee dat ze met een bus vanaf Kiev rijden, onderweg mensen oppikken en deze hierheen sturen”, zegt hij. “Dat klinkt cynisch, maar dat is wel het beeld wat wij momenteel krijgen.” Bij eerdere trainingen zag Bonn een leeftijd van zo’n 25 jaar, maar inmiddels is de gemiddelde leeftijd van militairen die een training krijgen tussen de 40 en 55 jaar. “Ook daaraan zie je dat de verliezen in Oekraïne groot zijn”, vertelt hij.

Dat betekent dat de jonge rekruten, en de ervaren militairen, opraken. Daarna wordt het een "numbers game" waarbij Rusland in het voordeel is.

DMaN | 15-06-23 | 20:50 | 6

Pik wat begrijp je niet.

Longhorn | 15-06-23 | 21:04

Dat klopt niet! Volgens D66 en de NOS is Oekraïne aan het winnen en kunnen de Russen helemaal niks!

DeDatumEnTijd-> | 15-06-23 | 21:53

@Zuurteregelaar | 15-06-23 | 20:53: De bevolking? Die zijn allemaal dolenthousiast voor Ploertin natuurlijk! Elke keer dat een flatgebouw door een drone wordt getroffen, gaat er binnen een gejuich op: "Hiephoi, de Russen komen ons bevrijden."

MAD1950 | 15-06-23 | 22:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Opleiding had al lang afgerond moeten zijn.
Een offensief zonder luchtsteun is gedoemd te mislukken, of kost onnodig veel slachtoffers en tijd.
Halfslachtigheid is dodelijk in elke oorlog.
Zie al weer de commentaren op GS: zie je wel, Rusland is heus nog lang niet verslagen, we zeiden het toch al...

snapal | 15-06-23 | 20:45 | 5

@BoerKoekoek | 15-06-23 | 20:49: Een offensief moet luchtsteun krijgen, die de boel eerst moet platgooien.
Kan misschien wel zonder, maar kost extra levens.
Oekraine moet heel zuinig zijn op zijn leger: ze hebben niet zoveel manschappen, maar zijn goed getraind en heel slim. Voor het verlies zijn geen of nauwelijks reserves.
Patriots zijn dan wel een voordeel, want Rusland houdt tot nu toe ook zijn beste straaljagers in de garage.

snapal | 15-06-23 | 20:56

Ze hadden ook een piloot die na 2 jaar trainen in USA in maart 2023 actief ging vechten in UKR, captain Vladyslav Savieliev. Die was binnen no time deaud.

sjef-van-iekel | 15-06-23 | 21:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Een flink deel van operationele F16's zijn in private handen, niet in de laatste plaats dankzij ons land. Dat trainen van aspirant piloten, plus hoe het nou zit met het lidmaatschap van de NAVO.

Zoals gewoonlijk mag de infanterie weer het vuile werk opknappen. Hier wel een mooie van CNN: edition.cnn.com/2023/06/15/europe/ukr... Die hadden laatst trouwens ook een prima stuk over de US Navy, en dan dit www.defensenews.com/opinion/commentar...

Zo dom kunnen Amerikanen niet zijn, denk ik wel eens. Met je hekel aan China. Het is dicht bij huis voor ons, maar voor de VS is dit vooral een politiek wat lastigere proxy oorlog. "Nuff said.

Hetkanverkeren | 15-06-23 | 20:39

In principe gaat oekraine pas vol op het gas als er extra luchtverdediging is geregeld en een paar honderd extra tanks zijn geregeld. Zeg augustus. Hopelijk dan ook wat F16's er bij. De trainingen zijn al begonnen las ik. Ergens zit een zwakke olek in het front of nemen de russen de benen. Ga je daar met 4 pantserbrigades en voldoende luchtdekking vol in dan stort de hele linie in 2 weken in. Krim onbereikbaar en terreinwinst voor oekraine.

BoerKoekoek | 15-06-23 | 20:38 | 4

Luchtdekking voor je pantserbrigades werkt alleen leuk als de vijand niet beschikt over goede afweersystemen. De Russische behoren toch tot de beste die er zijn. Niet dat die luchtdekking veel uitmaakt als je je materieel achter elkaar op mijnen laat rijden.

phantom2 | 15-06-23 | 23:48

Vanaf welke vliegbasis gaan ze die vliegtuigen inzetten? Is dat vanuit Ukraine of vanuit een NAVO land?

PieterPan | 16-06-23 | 02:34

De watertoevoer naar Crimea is al afgesloten, de landbrug gaat deze zomer ook dicht, daarna de Kerch Strait Bridge en afwachten tot Rusland het opgeeft.

Makkelijker dan Donbas.

i-Wonder | 16-06-23 | 07:58
▼ 1 antwoord verborgen

"Ukrainian troops with some recently captured small arms,"
Waaronder een SV-98. Die wil ik wel eens proberen.
Maar ik heb vooraf het gevoel, dat een Accuracy van het Nederlandse leger, of "onze" G22A2, beter is.

Vanmiddag 30 schoten gedaan met mijn HK .223. Gemiddeld een 9, op een 100 meter baan. Zonder artillerie van de tegenstander, dat wel.

Frau_Ferkel | 15-06-23 | 20:37 | 10

Mooi speelgoed. Als je het tenminste gebruikt zoals je beschrijft. Ik heb één keer na mijn werk als militair nog geschoten bij wat hillbillies in de VS, AR-15 en wat slugs afgevuurd maar da’s wat mij betreft de allerlaatste keer geweest. Ik heb echter een maatje die wedstrijd sport doet met .22 kleinkaliber geweer, dus snap de fascinatie wel…

JP B. | 15-06-23 | 21:03

@JP B. | 15-06-23 | 21:03: Klein kaliber is voor de kenner.
Groot kaliber is voor proletariers.
Ik jaag met .204 Ruger en 7.92 mm. Groot genoeg.

Frau_Ferkel | 15-06-23 | 21:10
▼ 7 antwoorden verborgen

Die Oekraïners lijken wel op alle beelden veel beter geluimd te zijn. Motivatie om te winnen schijnt het halve werk te zijn.

GrandMechantLoup | 15-06-23 | 20:35 | 1

Waarschijnlijk wel, maar wat we van Oekraïne zien is ook maar propaganda, een Oekrainer die er geen zin in heeft zal niet door de selectie komen.

Ikdoemisschienmee | 16-06-23 | 00:15

Goede mededeling van de Navo. Laat er geen misverstand over bestaan. Whatever het takes.

BobDobalina | 15-06-23 | 20:34

Dat adresseren filmpje geeft goed weer welke type rus de gehakt molen wordt ingeduwd. Het Kremlin is puur evil en links of rechtsom zullen we ons hier tegen moeten blijven verzetten.

movingsquare | 15-06-23 | 20:33 | 1

Ik had niet de indruk dat er veel oligarchen tussen zaten, nee.

zwellevertje | 15-06-23 | 20:37

En toch, voortgang, maar in honderden meters per dag. De weg naar de kust is 150 kilometer. Er moet toch echt iets opeens heel goed gaan wil dit niet verzanden in een slugfest a la Bachmut kwadraat.

Beste_Landgenoten | 15-06-23 | 20:29 | 14

@BadPatNL | 15-06-23 | 21:41:
Hij is behoorlijk negatief, maar doet helaas vaak juiste voorspellingen. Qua Bakhmut was hij bijna exact in het voorspellen van de Russische next moves. Over de Russische slachting bij Vuhledar wist hij vrij goed te schatten wat de Russen echt aan materieel kwijt waren: Heel wat minder dan we steeds moesten horen. De verliezen aan mijnopruimings-tanks bijvoorbeeld, is behoorlijk onhandig. Drie van de zes van de 47e brigade zijn al kapot.

Beste_Landgenoten | 15-06-23 | 23:50

Honderden meters per dag, maar dan heb je het wel over verdedigingslinies he. Daarna ligt er minder weerstand, tenzij men op tijd kan terugtrekken, reorganiseren en zich opnieuw kan ingraven.

Vage_eddie | 16-06-23 | 01:03
▼ 11 antwoorden verborgen

Dag 8, en het lijkt zich al af te tekenen, dat Oekraïne vorderingen maakt. Dat stemt hoopvol, zeker in dit stadium. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Aan de andere kant, als de moraal onder de Russen in elkaar klapt, kan het snel gaan. En dat filmpje met die Russische krijgsgevangen lijkt al in die richting te duiden.

KeesBruin | 15-06-23 | 20:28 | 2

Precies. Russen zijn keiharde backstabbers lijkt me geen fijn gevoel als je moet vechten.

movingsquare | 15-06-23 | 20:35

Precies, we houden de moed er in, Kees. Ik hoop dat die F16s snel inzetbaar worden en het echte verschil gaan maken. Deze ellende duurt nu al veel te lang en heeft aan veel te veel mensen het leven gekost.

Dr_Johnson | 15-06-23 | 21:07

Wat wel opviel dat de thee van Putin bij zijn influencers overleg een ander kleurtje had dan de rest van de tafelgenoten. Zou het dan toch stiekem rum zijn geweest.

impy | 15-06-23 | 20:27 | 1

Eerder zo van deze thee is van P. Niemand komt daarbij in de buurt en 4 ogen kijken nonstop of er iets in gedaan wordt.

sjef-van-iekel | 15-06-23 | 20:31

Da's fijn dat ze F16 piloten aan het trainen zijn maar hoe lang duurt het voor die inzetbaar zijn?

zwellevertje | 15-06-23 | 20:26 | 2

Laatste berichten hierover op de NPO is 6 maanden.

Ing. eslapen | 15-06-23 | 20:28

@Ing. eslapen | 15-06-23 | 20:28: Nou, lekker op tijd dan, zeker als ze nu al veel te weinig luchtsteun hebben. Maar goed, er zijn maar weinig oorlogen waarbij wel alles perfect geregeld is.

zwellevertje | 15-06-23 | 20:33

Las elders dat de beloofde steun van de VS de nodige vertraging oploopt omdat men aldaar niet in staat is om de wapens (tijdig) te produceren. Dat er, ondanks miljarden aan toezeggingen, enkele weken achterstand is

Super Grover | 15-06-23 | 20:24 | 1

Men zal wil men echt Oekraine laten winnen in het Westen toch zachte aanzetten tot oorlogseconomie moeten maken. De productie van munitie voor daar en voor de eigen " pang" zeggers moet enorm opgeschaald. Ook als dat dan elders minder staal geeft of andere dingen dan niet geproduceerd kunnwn worden.

Shoarmamasutra | 15-06-23 | 21:59

Tja, die Oliver Stone. Goede films gemaakt. En het klopt ook dat het meeste nieuws over de oorlog propaganda is. Maar leg me toch eens uit, als die Russen kont schoppen, hoe kan het dan zijn dat ze daar al 1.5 jaar bezig zijn?

Wilhelm Tell | 15-06-23 | 20:23 | 3

Follow the money, Stone is helemaal binnen gelopen met Oekraïne on fire gok ik.

Wattman | 15-06-23 | 20:31

Van je je niets meer hoort: Seymour Hersh, met zijn klaphark verhaal over Nord Stream. Amerikaanse speciale duikers zouden met de Noorse marine-luchtvaart iets stiekems hebben gedaan en hij had alle bewijzen gezien. Blijkt geen zak van waar, in de verte niet eens. Ik wacht nog even op zijn rectificatie.

Beste_Landgenoten | 15-06-23 | 20:31

De Oekrainers hebben al gewonnen en zullen blijven winnen.

Ik hoop dat er snel wat gebeurt qua onrust en opstand in Rusland, want Putin gaat er 1 gooien als het iedereen duidelijk is.

omgponies | 15-06-23 | 20:21

Laad ik het zo zeggen; het wordt steeds spannender.

Plukkieplukkie | 15-06-23 | 20:19
-weggejorist en opgerot-
niv01 | 15-06-23 | 20:16

Nog iemand iets van Verhofstadt gehoord ?

likmegaties | 15-06-23 | 20:12 | 4

In Brussel begint de vrijmibo veel vroeger.

Ing. eslapen | 15-06-23 | 20:18

Ik kan hier zo boos om worden. Ik haat verhofstad, dat sowieso, maar als hij een keer bij een legitieme demonstratie komt zeggen dat het streven naar democratie en welvaart legitiem is en dw landen in Europa vriendjes moeten zijn dan kan d ebuurman toch niet ineens dat land plat komen branden. Dat slaat zo zo nergens op.

Shoarmamasutra | 15-06-23 | 22:01

Klopt, die man is opvallend stil. Zou hij een behandeling bij de tandarts hebben? Dat kan inderdaad wel even duren.

MAD1950 | 15-06-23 | 22:14
▼ 1 antwoord verborgen

Dank weer Timon, scheelt me weer een doomscroll door Joost Niemoller zijn feed om te weten hoe het precies andersom gaat.

Linkse Zakkenvuller | 15-06-23 | 20:07 | 2

Oekraïne is kansloos volgens hem.

Wattman | 15-06-23 | 20:25

@Wattman | 15-06-23 | 20:25: Volgens Joost is Oekraïne al bijna anderhalf jaar kansloos. En toch luisteren ze nog steeds niet naar hem.

MAD1950 | 15-06-23 | 22:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland