Prima NOS-samenvatting: 'Verkennend Oekraïens offensief boekt beperkte successen, hoofdoffensief enorm riskant, sowieso bloedbad'
Als uw belastinggeld een keer wel goed besteed wordt, wordt het goed besteed
Hier zag u natuurlijk al ons verslag van dag 1, dag 2, dag 5, dag 6, dag 7 en dag 8 van het Oekraïense tegenoffensief, maar bovenstaand is een uitstekende en gebalanceerde weeksamenvatting door, ja, de NOS. Doet die vaststelling pijn want MSM!!! dan is dat uw probleem verder veel succes ermee. Waar het op neer komt: de verkennende Oekraïense inzet van pas drie van hun twaalf pantserbrigades leiden tot bescheiden succesjes als de verovering van strategisch onbelangrijke gehuchten als Makarivka (maps) en Storozheve (maps) ten Noorden-Westen van waarschijnlijke tussentijdse hoofdbestemming Tokmak (maps). De NOS: "Oekraïens succes is er zeker, maar zoomen we uit, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat die successen tot nu toe klein zijn." En dat is met alle beschikbare informatie inderdaad de enige juiste conclusie.
Maar, zo goed als dat Oekraïne zich maandenlang voorbereidde op dit offensief, hebben de Russen zich maandenlang achter twee linies ingegraven. Een Oekraïense poging tot doorbraak wordt dus hoe dan ook, zeker zonder NAVO-waardige luchtmacht, een bloedbad waar ook het modernste Westerse wapentuig om de zoveel tijd zal sneuvelen. Oorlog, heet dat. Het hoofddoel van de doorbraak is het bereiken van de Azov-zee, om op die manier de Russische toevoer naar de Krim en Kherson Oblast afsnijden.
Hoofddoel van hoofdoffensief: Afsnijden RU toevoer Krim en Kherson Oblast
"Creëer geen problemen. Problemen hebben een oplossing. Creëer dilemma's."
Social
Voortgang en kosten
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenOekraïne zegt het zelf: we staan tegenover een zwaarbewapende, goed ingegraven overmacht met luchtoverwicht. In normaal Nederlands: er komt geen groot offensief. Dat is ook in lijn met wat generaal Milley eerder deze week aan gaf.
Dat roept de vraag op wat er eerder af zal brokkelen.: het Amerikaanse animo om Oekraïne te blijven steunen of de het moreel van de Russische troepen. Ook de gezondheid van Poetin is een belangrijke tijdsfactor.
Ondertussen kan Oekraïne kiezen waar het wil aanvallen en moeten de Russische troepen langs het hele front alert blijven. Over een mogelijk hernieuwd Russisch offensief ben ik nog niets tegen gekomen.
Beste tactiek lijkt mij: tijdrekken tot de feiten in rusland niet meer verdoezelt kunnen worden en dat daardoor wrijving ontstaat in hun maatschappij. Poetin zelf zal nooit stoppen. In de tussentijd voortgang boeken is bijvangst. Zo weinig mogelijk eigen slachtoffers en de russen maximaal laten bloeden.
Nog een sterke gok van mij: einddoel is Marieupol, die stad ligt toch al plat.
Wat ik begrepen heb hangt het van het succes van deze eerste paar probing attacks af, waar en in hoeverre er binnen 2 tot 6 weken die grote aanval komt. Als in, wat kost het, hoe reageren de Russen en hoeveel raken ze kwijt aan die diverse probeacties. Het is niet zo dat je nu al kunt zeggen "dat dat grote offensief er niet komt", daar is het veel te vroeg voor. Hoe en waar en wat het einddoel van die fase precies gaat zijn, dat is vers 2. Ik heb de indruk dat het bij de Oeki's zelf ook nog niet vastligt, in ieder geval niet tot op detailniveau. Meer dat ook zij het laten afhangen van de gelegenheid en dat er dan nog een paar opties zijn met ieder weer vervolgopties. En tot die tijd is het kilometer voor kilometer de Rus terugslaan en zoveel mogelijk schade doen op meerdere punten, zodat de Rus de reserves niet kan concentreren maar moet gaan "splitsen" en keuzes maken. Razend interessant om te volgen.
Inderdaad ok repo, behalve de conclusie: ofwel nu doorbreken ofwel later in het jaar iets nieuws proberen. Alsof je kapot vechten de enige optie is. What about vredesonderhandelingen?
Best nog groen daar.
Klimaat ?
Het tegenoffensief is op dit moment vooral een voortzetting van de uitputtingsslag die deze oorlog is. Er sneuvelt aan beide kanten veel volk en veel materieel. Als het op is, dan heeft de andere partij gewonnen. Als er geen grote doorbraak op territorium komt is dat niet een grote verrassing maar zeker wel is er continue degradatie van het Russische militair apparaat.
Vanaf Berlijn oostwaarts: elke oorlog heeft de bevolking met 20% of meer gereduceerd.
Van welk land dan ook, blijkbaar heerst daar een andere pijngrens.
ELKE
Eigenlijk hoop ik op een enorme stunt van Oekraine. Zoals vorig jaar. Iets fraais zou een offensief zijn geheel linksom over Russisch grondgebied met een grote haak om heel Donbass heen. Dat de afleiding nu plaatsvindt bij Zaporidzja en ondertussen de hoofdmacht naar het noorden verhuist.
Het zal echter wel niet want zoiets loopt heel erg in de gaten met al die satellieten en zo. Maar eens mens mag hopen op een briljante manoeuvre. Die slachtpartij dwars door de zwaarste Russisch linies bij Tokmak ziet er niet fijn uit, en waarom gekozen is voor dat punt is me niet helemaal duidelijk. Maar wei weet komt er iets verrassends uit de hoge hoed van Zelenski.
Over Russisch grondgebied heen achter Donbass langs…….. dus kan je op beide flanken aangevallen worden, je aanvoer is er beroerd geregeld en de afstand door het leger af te leggen wordt veel groter.
Poetin hangt de vlag voor je uit, misschien je bedoeling, dat mag je zelf weten.
Ik denk dat ergens in een van die 200+ oorlogsboeken van je, iets moet staan dat al deze werken ná de betreffende oorlog is geschreven. Ik ken werkelijk geen enkel conflict dat aangegaan is volgens ‘het boekje’.
@Nuuk | 17-06-23 | 17:28:
Desert Storm 1. Linkse hoek om Koeweit heen. Voordeel is, de Russen rekenen niet op dat gebied. Kijk naar het totaal onverdedigde Belgorod. En dan nog zeg ik, ik hoop op een stunt. Want deze slachting is niet erg hoopgevend.
@Beste_Landgenoten | 17-06-23 | 17:32:
Stunts zijn leuk, maar het is niet verstandig die hoop in beleid, en in dit geval tactiek mee te nemen.
De vergelijking met Desert Storm gaat niet op. Irak had een veel en veel zwakker leger dan de VS en het VK. Koeweit en aangrenzend gebied van Irak is vrijwel alleen woestijn, heel leeg dus, veel overzichtelijker dan het strijdtoneel in Oekraïne en eventueel Rusland.
Doe het niet!
@Beste_Landgenoten | 17-06-23 | 17:32: Zaporizhia, ligt gecompliceerd. Die nucleaire reactoren worden eigenlijk gegijzeld, en de Russen hebben die stuwdam al opgeblazen.
Gewoon Zaporiszia negeren, naar Marioepol en alles tussen Cherson en de Krim geduldig opknabbelen. Alles is dan onder bereik en het moraal en logistiek zijn beide voordelig.
Volgens Wall Street Journal levert China “Armored Trucks” aan Tsjetsjenië. Met andere woorden; China is niet neutraal.
—- Chinese-Built Armored Trucks Make Appearance in Chechnya
Ramzan Kadyrov’s video raises questions of whether Chinese equipment will be deployed in Ukraine—/
www.wsj.com/articles/chinese-built-ar...
Waarom Kadyrov het Russische equivalent niet koopt is dan weer zeer opvallend. Verder stelt het niet veel voor. Het is een soort van MRAP.
Het Europa is die van verlichting en niet een groep KGB dictators achter een ijzergordijn.
Forza Ukraine!
Precies.
Weet niet of dat overal zo gaat, maar zag in een aantal filmpjes dat soldaten zichzelf voor dood houden wanneer hun voertuig beschoten en defect is.
Dan zie je ze eerst uit dat voertuig komen, vervolgens gaan ze een minuut op de grond liggen en dan rennen ze weg.
Slechte conditie waarschijnlijk.
klap van de HEAT of APFSD , rondvliegende scherven of gesmolten staal in de cabine , ledematen van je buddy. Dan rook en hitte van vuur , geschreeuw. Luik gaat eeuwigheid durendd eindelijk open. Strompelt naar buiten lichte tot zware hersenschudding gedesorienteerd , Bloed uit neus of wond . Constante piep in oren . Effe vind je rust in het gras
@Piggelmee | 17-06-23 | 15:30: Nee. Zeer dodelijke drones.
Er komt vroeg of laat een vredesakkoord.
Dan ligt half Oekraïne in puin. Dat gaan 'wij' weer opbouwen. Honderden miljarden, als dank voor het voeren van 'onze' oorlog.
Terwijl wij ons behelpen met elektrische auto's en overbelaste netwerken in een land vol kansloze migranten, gaat een onbeschadigd Rusland contracten sluiten. Met China, in Afrika, Met Iran, India, Turkije en landen als Tunesië. Die stoken de kolencentrales nog eens lekker op en rijden tot 2154 op fossiele brandstof vrolijk door.
We hebben ons een kansloze oorlog in laten woelen, waarin duizenden doden en vooral hulpbehoevende gewonden (zijn ge)vallen. De wapenindustrie floreert en Nederland crepeert.
En dan kruipen er hier op GS tegelbakkers achter de plinten langs, die halleluja kraaien en 'owatmooi' roepend deze slachting zien als iets positiefs wat alleen maar tot één al hosanna kan leiden.
We zijn aan het verliezen, terwijl we overwinningsspeeches schrijven.
Tergend slecht geïnformeerd dit. Zo zijn vele landen al bezig om Russische tegoeden over te maken naar Kiev. Dit gaat nu al om vele miljarden. Rusland gaat betalen. Wij zullen ongetwijfeld helpen.
En vrede komt er natuurlijk nooit zolang de Russen niet in gaan zien dat Ukraine met matige steun van het westen een maatje te groot was en ze de aftocht moeten inblazen. Na ruim 300 jaar "Russische Wereld" zijn Oekraïners geenzins van plan om op te geven. Zeer begrijpelijk. Maar dat snappen alleen mensen die zich verdiepen in wat die "Russische Vrede" precies inhoud. Ik zou zeggen lees je in. Er is heel veel over geschreven door experts.
"Dat gaan 'wij' weer opbouwen. Honderden miljarden, als dank voor het voeren van 'onze' oorlog." Inderdaad. Er komen Europese fondsen om de boel weer op te bouwen. Alle Oost-Europese bouwvakkers gaan naar de Oekraïne om daar lekker belastingvrij te gaan werken. In plaats van naar dat vuile achterbakse nepzijkerige Nederland.
De Nederlandse bouw zal helemaal stil komen te liggen.
@Haberdoebas | 17-06-23 | 15:17: Als de Nederlandse bouw, industrie en agrarische sector stillen komen te vallen halen we wel onze CO2 reductie doelstellingen. Greta zal dan trots op ons zijn.
Nederland crepeert omdat mensen in electrische auto's moeten rijden?
Je was als kind vast al een huilbaby....
@Psoglav | 17-06-23 | 15:13: Vele miljarden. Poeh zeg. En Rusland gaat niks betalen, want een 2e Vrede van Versailles zou wel erg dom zijn. En op t risico van een joris: U zit weer hoog te paard. Adviezen als 'lees je in' en ' experts zeggen' zijn daar een bewijs van.
Ik doe een voorspelling en daar mag u het mee oneens zijn, maar u heeft geenszins de waarheid in pacht, noch weet u wat de toekomst zal brengen.
Voor iedere expert staan er 2 tegen- experts klaar.
@Piggelmee | 17-06-23 | 15:20: Gevoed door 4 spenen per uur.
@vladimirows | 17-06-23 | 15:25: Rusland heeft straks geen miljarden schuld jegens Oekraïne maar een biljoenenschuld, klein verschilletje. Die schuld gaat niet giraal overgemaakt worden maar Rusland gaat linksom of rechtsom een zware prijs betalen voor hun agressie. Een verzwakte economie, een militaire reputatie (wat er überhaupt van was) aan diggelen, internationale paria, een versterkte NAVO aan de grens, 100-duizenden doden en miljoenen gevluchte Russen (braindrain), vermindere afzetmarkt voor hun gas & olie, verouderde extractie van gas & olievelden zonder beschikbaarheid westerse knowhow en materialen. Hoe dan ook: Rusland is fucked, of ze deze oorlog nou winnen of niet.
@_pacman_ | 17-06-23 | 15:32: En dus een prima partner voor China.
Wat ik aangeef, is een nieuwe ordening in handelsrelaties en dan gaan wij aan t kortste eind trekken. De eu deugt zichzelf als zwakke partner de afgrond in.
@vladimirows | 17-06-23 | 15:36: Rusland wordt geen partner van China.
Wat er straks nog van over is wordt waarschijnlijk een provincie van China.
@vladimirows | 17-06-23 | 15:25:
Het zou gaan om zo'n 300 miljard dollar wat geconfisqueerd is/wordt. Waarschijnlijk meer.
Dat is een aanzienlijk bedrag.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:51: Dat is het, maar een schijntje op t totaal.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:51: Blackrock beheert inmiddels al meer dan 8triljoen dollar.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:13: op Meduza is een artikel te vinden over hoe Russen tegenover de oorlog in Oekraïne staan. Het merendeel vindt (ook mensen die oorspronkelijk tegen de oorlog waren) dat, nu Rusland deze oorlog dan toch begonnen is, die oorlog maar voortgezet moet worden omdat men geen zin heeft om op te draaien voor een schadeloosstelling aan Oekraïne. M.a.w.: ze gooien desnoods heel Oekraïne plat en roeien het ganse volk uit. Een typisch voorbeeld van die onvolprezen Russische Vrede en een ontluisterend resultaat van de opvoeding in de "Russische Wereld". Inmiddels heeft het brengen van de "Russische Vrede" veroorzaakt dat het mij (en ik ben beslist geen expert) alleszins in het belang van juist Rusland is als Oekraïne toetreedt tot de NAVO. Het land is volgepompt met wapens, als we het land aan het lot overlaten, het aan de Russen uitleveren, zal Rusland tot in lengte van jaren te maken krijgen met wraak en aanslagen. Binnen NAVO verband zal het misschien nog enigszins in toom te houden zijn.
@_pacman_ | 17-06-23 | 15:32: De BRICS gaan nog eens heel groot worden
als ik u zo hoor.
Ja hoor, Oekraïne is kansloos. De Oekraïners moeten zich allemaal overgeven en vervolgens laten vermoorden door Ploertin en z'n vriendjes. Dat is de enige kans op redding voor Oekraïne.
Kom op, mensen. Zullen we met z'n allen lappen voor een retourtje Kiev voor de grote strateeg vladimirows, zodat hij het zelf aan Zelensky kan gaan vertellen?
Realist top
@MAD1950 | 17-06-23 | 16:23: Het wordt tijd dat u uit de oorlogsmode stapt. Dan begrijpt u vladimirows misschien.
@Here's Freddy | 17-06-23 | 16:47: Dus jij levert een bijdrage aan het retourtje Kiev voor vladimirows, begrijp ik?
@MAD1950 | 17-06-23 | 16:57: Ik heb trouwens even gekeken. De gemiddelde prijs voor een ticket Schiphol-Kiev is € 284. Dus als 30 mensen € 10 geven, zijn we er al. Kom op, mensen, er zijn toch zeker wel 30 mensen te vinden die een tientje willen dokken om onze grote strateeg vladimirows in staat te stellen Zelensky te vertellen dat hij kansloos is en zich beter kan overgeven?
@Here's Freddy | 17-06-23 | 16:47:
De enige die er in de oorlogsmodus zit is Vladimir Poetin. Dat is de reden dat u nog kunt jammeren om "die arme zielige onschuldige gesneuvelde soldaten" waarbij u vanwege uw afkeer van de EU/Nato/Maidan/Biden/Zelenski dan nog nog even "aan beide kanten" eraan toevoegt.
Kan het inmiddels wel dromen, dat soort reacties. Boehoehoe, wat zijn we toch begaan met die slachtoffers. #not.
Die doorbraak moet dan wel komen binnen een paar weken, anders loopt dit hele offensief vast. Dan krijg je het "frozen conflict" waar Rob de Wijk al voor waarschuwde en in dat geval heeft Poetin de tijd op zijn hand. Met de Republikeinen in de Amerikaanse startblokken en oorlogsmoeheid bij het westen, kan Poetin rustig zijn arsenaal herbouwen om het volgend jaar of daarna nog eens te proberen, onder een ander Amerikaanse leiding zoals van Trump of DeSantis, beide Poetin-fans en zwaar tegen de hulp aan Oekraine.
Trump zal meteen "vrede" maken, dat wil zeggen: Oekraïne aan zijn lot overlaten zoals de Koerden destijds. Dat Europa dan in gevaar komt deert Trump allerminst, hij ziet Europa toch als een stel klaplopers en profiteurs, en hij heeft de schurft aan die intellectuele leiders van de EU. Liefst liet hij heel Europa in een diep gat zakken.
Poetin kijkt ondertussen de kat uit de boom, laat de ruzies tussen Wagner en andere PMC's lekker oplopen en zal opeens een zware crackdown laten plaatsvinden of zich allieren met de sterkste partij. Zijn rol is nog lang niet uitgespeeld.
Mocht het uitdraaien op een frozen conflict dan gaat het westen ook bij Zelenski aandringen op territorium-voor-vrede, plus wat garanties over wapensteun en zo.
Dat laatste lijkt me, gegeven de omstandigheden, wel een goeie deal.
Levens voor territorium.
Een frozen conflict is bijv Noird en Zuid Korea. Een stabiele frontlinie waar keihard geknokt wordt (en blijft) heeft helemaal niets met een frozen conflict te maken. Bovendien zijn de musea van de Russen inmiddels ook leeggeruimd en is het maar zeer de vraag of Putin wel zit te wachten op een langdurige strijd. Voorlopig zit het wel snor met geallieerde steun.
Je mag hopen dat Trump president wordt, want reken maar dat Poetin een daadkrachtige en onvoorspelbare president in het Witte Huis vreest.
Het is een hoop nepnieuws wat je hier uit verband bij elkaar gooit. Trump heeft de Koerden bv niet aan hun lot overgelaten. Hij heeft dik een jaar van tevoren gezegd dat hij Amerikaanse troepen uit dat conflict rond IS-Syrië-Irak zou trekken en dat hij terecht vond dat Europeanen maar eens wat moeten doen. Er vallen namelijk een hoop Amerikaanse doden voor zogenaamde 66 idealen. Europa weigerde en de rest is geschiedenis.
Verder is Europa wat betreft bijdrage aan de NAVO en dus veiligheid, inderdaad een stel klaplopers. Dat is door heel veel presidenten gezegd, alleen milder dan Trump. De man had gewoon gelijk.
De vredesbeweging en linkse partijen als pvda, d66 en gl en de voorlopers dienen het Kremlin al sinds de jaren zestig, dat is dus zestig jaar lang.
Liever een Rus in de keuken dan een raket in de tuin.
Militarisme is fascisme.
Ontwapening nu.
Geen raketschild in Europa
En daar kan ik nog een hoop leuzen aan toevoegen, die zijn je vast bekend B-L.
Poetin lovers moet je in je eigen nest zoeken landgenoot.
@Nuuk | 17-06-23 | 15:10:
Trump de man die hardop roept dat hij binnen 24 uur een vredesdeal regelt. Die gestoorde ouwe gek? Die helemaal niets kan behalve liegen en opscheppen? Dat er nog mensen zijn die er in trappen is wel hilarisch. Dat wel.
Aanvulling op je stelling wbt de Republikeinen, je hebt enerzijds het "het kost mensenlevens en geld" kamp van Trump en DeSantis en aan de andere kant het whatever it takes-Kamp van Nikki Haley en Mike Pence. Het is niet zo dat een Republikeinse verkiezingswinst automatisch einde steun aan de Oeki's betekent maar het is wel een dingetje waar we rekening mee moeten houden.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:15:
Kan je ergens mee onderbouwen dat hij alleen maar loopt te liegen en op te scheppen?
Ik vraag mij echt af of Poetin de aanval op Oekraïne had aangedurfd met Trump aan de macht. Trump voerde geen oorlog, maar was wel dreigend richting bv China , Turkije en Noord-Korea.
Hij eiste van Europa dat ze van dat Russische gas afgingen, dat ze iets gingen bijdragen aN NAVO.
Verder vredesbesprekingen tussen Israël met Bahrein, Soedan, Emiraten, Marokko en Saoedie Arabië in de startblokken wat dat betreft.
Je vooringenomen haat naar een democratisch gekozen leider is sneu. Het kan een Lomperik zijn, dat is hij wel, maar hij is de president van het machtigste land in de vrije wereld, niet je buurman of collega of zo, dus niet zo aanstellen.
Niet zo somber, BL! Ik heug me, dat je in het begin van deze oorlog het ook al zo somber inzag voor Oekraïne.
Het grootste gevaar zit inderdaad in de VS, in de vorm van Trump of een gelijkgestemde figuur.
En, stel dat er toch vrede in ruil voor landverlies komt, dan zie ik Rusland nog niet één, twee, drie later een nieuwe poging ondernemen. In de tussentijd zal Oekraïne vermoedelijk toetreden tot de EU en de NAVO. In het laatste geval is een nieuwe Russische invasie uitgesloten.
Dus, kom op, laten we hopen dat het Oekraïense offensief wel slaagt, of dat er anders een relatief gunstig vredesakkoord uit voortkomt.
Dan kan Poetin zeggen, dat hij toch maar mooie terrein heeft veroverd, en kan Oekraïne aan de wederopbouw beginnen.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:15:
Met Trump als President is Amerika 4 jaar lang in geen enkel gewapend conflict beland. Zodra er weer een democratische oorlogshitser zat brak de pleuris uit in de wereld.
Rob de Wijk is een zwetser die gigantisch door de mand is gevallen. Ik ga het kort voor je houden. Pas als de hele aanvalsmacht aan gaat vallen en zich te pletter lopen op de Russische "verdedigingen", want het lijkt allemaal haastig met "Russisch kwaliteit" te zijn aangelegd, kan je spreken van een bevroren conflict om de doodsimpele reden dat er nog zat Oekraïense eenheden zijn die de linies kunnen houden.
Trouwens Rob de Wijk is echt een kletsmajoor want er zijn ruim 12 aanvalsbrigades gevormd en 75% is nog helemaal niet eens gezien. Ik weet niet of jij enig verstand hebt van hoe een beetje goed leger in elkaar steekt maar het is een hele klus voor de Russen om die enorme linie te verdedigen en de troepen goed te verdelen zonder gaten te laten in de 2de linie want daar kunnen zomaar wat pantserbrigades doorheen rammen en dan word het strategisch heel lastig om alleen al te zorgen dat je manschappen niet op de vlucht gaan slaan laat staan effectief verdedigen. Je moet dat stuk eens lezen op, ik dacht Forbes, over die Oekraïense Mariniers Brigade die behoorlijke diepe plaagstootjes levert met "snelle" pantservoertuigen en een paar tanks. Dat blijkt heel effectief.
Het zal wel, Sjoerd.
@Piggelmee | 17-06-23 | 15:29:
Och als jij dat soort onzin wil geloven dan doe je dat toch.
Ik luister zelfs soms naar de podcast Veldheren met Peter van Uhm en Mart de Kruif over deze oorlog, die zijn optimistischer over het aanstaande offensief. Ik mis zelf ten ene male de kennis van militaire zaken om een voorspelling te doen, maar ik hoop dat het goed uitpakt voor Oekraïne.
Ik lees uw tegel altijd met veel interesse. Of ik het nu mee eens ben of een afwijkende mening hebt doet er niet toe: discussie moet en mag bestaan en daarmee afwijkende meningen. In ben toch wel benieuwd naar uw mening over Trump. U noemt dat Oekraïne aan haar laat zal overgelaten worden. Volgens mij pretendeerde Trump dat onder zijn leiding er geeneens een oorlog had plaatsgevonden. Ik kan me bij hem, mocht hij op ieuw president worden, zonaar voorstellen dat hij op zijn witte-apenballen eist dat iedereen weer terug kruipt in de schuttersputjes van voor de oorlog op straffe van. Met andere woorden: zou het niet interessant en hulpvol zijn als er een sterke man is die een einde maakt aan het conflict door op de Bokito-trom te slaan ipv enkel sancties en matige wapenleveranties te doen?
@Psoglav | 17-06-23 | 15:31:
"Ik weet niet of jij enig verstand hebt van hoe een beetje goed leger in elkaar steekt"
Kast vol met een 200+ boeken over het onderwerp. Allemaal gelezen ook nog. Echt verstand natuurlijk niet, het blijft leunstoel-kennis maar toch. Heb genoeg conflicten gevolgd om in te zien dat Rusland niet zomaar opgeeft. Er wachten zo'n 2-300.000 Russische soldaten in die stellingen en de Russische luchtmacht zal bij een lokale doorbraak meteen vol op het orgel gaan. Ik hoop op chaos binnen de Russische gelederen, maar de gevechten van de eerste week laten nu al zien dat de Russen veel beter weerstand bieden dan voorheen. Blijkbaar leren ze toch iets.
En die in het westen getrainde brigades, het is hartstikke leuk en aardig, maar het zijn tamelijk groene jongens die nu aan het front komen te staan. Weinig ervaring en ook voor de meeste van hen is alles nieuw. Wat ze aan ervaring missen maken ze vooral goed in moreel. Dus ik hoop dat ze de Russen een heel eind kunnen terugdrukken.
@KDbdl | 17-06-23 | 16:27:
"Volgens mij pretendeerde Trump dat onder zijn leiding er geeneens een oorlog had plaatsgevonden."
Hij roept wel meer. Dat is het probleem. Maar te zien aan zijn houding in Helsinki, waar hij staande naast Poetin en plein public zijn eigen veiligheidsdiensten schoffeerde te gunste van Poetins vleierijtjes geeft heel weinig hoop op een stevig antwoord.
Trump vindt Oekraïne maar niks, hij gebruikte het land vooral om zijn herverkiezing veilig te willen stellen, door Zelenski onder druk te zetten. Trump gaat vrede maken door de steun op te heffen, zodat Zelenski zal moeten stoppen en Rusland de gewonnen territoria zal moeten prijsgeven. Sowieso heeft Trump niets met het buitenland. Zijn adviseurs moesten de scherven van zijn brokken opvegen achter zijn rug om. Hij weet niets van de wereld, hij interesseert zich er niet voor en het boeit hem alleen in zoverre dat hij er soms geld aan kan verdienen. Hij pochte wel 100x dat hij de Europeanen een lesje had geleerd over de budgetten, en hij heeft geen enkel idee waarom een trans-atlantisch bondgenootschap sterk in het Amerikaanse voordeel zou zijn. De man heeft nog nooit 1 boek uitgelezen. Hij is een totale onbenul.
En ja dat is vast gekleurd door persoonlijke afkeer van alles wat die proleet uitstraalt. Maar daar doorgheen kijk ik naar wat hij deed: Vooral heel veel poeha maken, zoals over Noord-Korea, waar we niets mee zijn opgeschoten. Die Kim maakt nog steeds grote raketten en brult even hard. Even had hij Trump bij de ballen door ze handig te kietelen en daar is Trump heel gevoelig voor. Vlei hem, dan is hij als was in je handen.
@Beste_Landgenoten | 17-06-23 | 16:43:
Met alle respect, ik zie hier al minstens 2 enorme denkfouten.
Er zijn geen 200.000 of 300.000 Russische soldaten die in linies wachten op een aanval. Volgens de Russische doctrine moet je dat al minstens door 3 delen. Wat er dus moet zijn, met misschien een geweertje voor alle achterhoede zaken zoals medici, koks, logistiek enzovoorts. Dus dan zitten we op maximaal 100.000 gevechtstroepen.
Een deel daarvan is gewoon gebroken geweertjes soldaat die absoluut geen VDV of Naval infantry zijn, en die jongens kunnen wel echt knokken. Dan heb je nog de Rosgvarda inclusief de boys van Kadyrov en die zijn eigenlijk veredelde politieagenten.
En, het neusje van de zalm zijn de professionele huurlingen van verschillende PMC's die ook zeker wel echt kunnen vechten.
Dus dat front is heel lastig te verdedigen. Eerste linie zal zijn de "misbaren" zijn, tweede linie moet welhaast een mobiele linie zijn die moet "gokken" op waar de Oekraïners gaan aanvallen met laten we zeggen 40.000 man plus ondersteuning van MRLS, Artillerie, Drones, SAM en andere luchtdoelwapens, Luchtmacht en zeer belangrijk, westerse "spionage".
Dit is problematisch voor de Russen want in het midden lijkt het meest logisch, maar dan ligt het zuiden open, kom je daar op tijd? Of het noorden.
Dan voor wat betreft de slagkracht van Oekraïne.
Hoe bruut het ook klinkt maar Kiev heeft haar beste troepen eigenlijk enkel nog ingezet voor de verdediging van Kiev, Kharkiv offensief en Kherson offensief. Wat ze in de linies laten zitten zijn vooral Territorial Defense Forces, vrijwilligers en natuurlijk keiharde getrainde maar kleine speciale eenheden die gigantisch veel schade aanrichten. Maar niet op de schaal van 40.000 man.
Als je denkt dat motivatie, NAVO training niet genoeg is dan moet je dus een linie trekken van 100.000 man over 500 kilometer, realistisch gezien, waarvan een hoop gewoon niet kunnen vechten. In de tweede linie heb je gasten die echt wel goed kunnen vechten en je moet je voorstellen dat er op een verzwakt punt op een juist moment, nu, over een maand, over 3 maanden een doorbraak wordt geforceerd door misschien wel 12.000 troepen in pantserbrigades of zelfs meer.
Ja, de verliezen zullen gigantisch zijn, 3:1 naar schatting, maar als het zwakke punt gevonden wordt en niet gedicht door de tweede linie, dan hebben de Oekraïners echt een grote kans om door te stoten en de aanvoerlijnen in ieder geval in te nemen of nog erger voor de Russen zelfs naar de Zee van Azov door te stoten, Melitopol bijvoorbeeld.
Grote kans dat het hele front instort en je hooguit wat Russische elite troepen houdt die nog echt weerstand kunnen bieden, voor een tijdje.
Kortom. Rob de Wijk lult maar wat. De man is niet meer serieus te nemen.
Afvoerlijnen helemaal afsnijden door te willen doorstoten naar Azov-zee is helemaal niet nodig. Als ze Tokmak / Melitopol innemen is vanaf daar de resterende route naar het zuiden bereikbaar met o.a artillerie en Himars.
Bedenk een ding. Russen zetten nu bij hun verdediging al heli's en jachtvliegtuigen in, waar ze eerder heel terughoudend met die dingen waren geweest. Dat betekent dat ze op hun tandvlees lopen wbt het houden van hun linies.. Als "we" dan inderdaad T of M bereiken gaat dat nog een stuk erger worden, dan wordt het een all or nothing van ze ( lees: Poetin ) en dan zijn de kosten voor ons te hoog voor het bereikte beperklt doel. We hebben nog te weinig vliegtuigen om ze uit onze steunpunten T of M weg te houden en dan krijg je precies wat de Rus nu in Bakhmut overkomt, je hebt er meer last dan gemak van. Dus we zullen die lijn echt moeten cutten, ook al om de Rus in het zuiden te flanken/te controleren , afhankelijk van waar we door willen stoten. Charkiiv is ook een probleem voor de Russen, als we daar door gaan drukken lopen ze redelijk achter de feiten aan en daarmee ontlasten we ook het zuiden.
Dus het gaat hoe dan ook heel interessant worden wanneer we precies wat gaan proberen.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 15:10:
Edit: uitleg van wat ik bedoel met de last van Bakhmut, het was een Pyrrhusoverwinning voor Poetin, de kosten waren vele malen hoger dan de strategische waarde van Bakhmut.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 15:13: Klopt wel wat je zegt. Maar alles staat of valt met beschikbaarheid van afdoende luchtafweer zoals de behoorlijk goede Patriot-systemen. Dat lijkt R’s achilleshiel te zijn.
NOS maakt reportage vol open deuren en iemand hier is het ermee eens.
Verder is alleen duidelijk dat de hoofdaanval nog moet komen; hoe en waar is nog onbekend.
Oja, en er zullen doden vallen. Hoeveel en waar is nog onbekend.
youtu.be/rblfKREj50o
Wat is er positief aan een bloedbad? Waarom zet het beschaafde Westen deze twee schurkenstaten niet aan om de dialoog met elkaar aan te gaan?
Altijd weer dezelfde vragen met dezelfde antwoorden. Omdat Zelenskyy een vredesvoorstel heeft gedaan, Poetin wilde daar niet en wil er nog steeds niet daarover praten. O.a. de Krim zou bespreekbaar blijven. Russen willen niets bespreken dus blijft er maar een enkele optie over en dat is de bezette gebieden dan maar met grof geweld terugnemen. Vrij logisch lijkt me. Als de agressor niet mee wil werken valt er nergens over te praten. Een wapenstilstand nu zou niets meer dan ademruimte zijn voor het Kremlin. Daar stinkt niemand in.
Wie zegt dat het een bloedbad gaat worden?
Lijkt mij ook de beste oplossing. Doorgaan met oorlog voeren leidt aan beide kanten alleen maar tot onnoemelijk veel slachtoffers.
Met de kans op een allesvernietigende MAD.
Maar ja, ego's he. Beetje het puberale 'gezichtsverlies'.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:59:
Waarom voert Zekenski überhaupt de onderhandelingen. Het Westen betaalt de strijd tegen Rusland, dus die mogen bepalen wat toelaatbaar verlies is. De Oekraïne en Rusland zouden onderling moeten aansturen op zo min mogelijk bloedvergieten tot de vredesonderhandelingen tussen Rusland en de NAVO zijn afgerond.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:59: Klopt dat allemaal wel? Oorlogspropaganda , ik vertrouw ze van allebei de kanten niet.
@de IJsman | 17-06-23 | 15:03:
Als je dat niet begrijpt dan houdt het op natuurlijk.
@zoalsikhetzeg | 17-06-23 | 15:05:
Russische oorlogspropaganda is nabij absurd zo onwerkelijk is het, Oekraïense oorlogspropaganda is wat meer aannemelijk. Maar ik ben bevooroordeeld want ik sta aan de kant van Oekraïne en het westen.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:59: Zelenskyy's "vredes voorstel" was overduidelijk een 1-way street. Zoals te verwachten van een subjectieve partij.
@viejohuevon | 17-06-23 | 16:07:
Hij wilde de Krim voor tenminste 15 jaar bespreekbaar houden. Dan een referendum houden onder VN toezicht met als keuzes, onafhankelijk, bij Rusland of bij Oekraïne. Dat is een fikse aderlating. Je hebt er gewoon geen verstand van anders zou je zulke dingen niet claimen.
Wel is het zo dat zelfs de etnische Russen op de Krim inmiddels doorhebben dat ze beter af waren bij Oekraïne om zeer veel redenen. Dat weet Zelenskyy natuurlijk ook.
Wat is eigenlijk het doel dat het kabinet nastreeft met zijn wapenleveranties? Rusland uit Oekraïne verjagen - ook uit de Russisch sprekende en op Rusland georiënteerde delen van Oekraïne? En welke prijs (vooral te betalen door Oekraïense jongemannen) wil het kabinet hiervoor betalen en laten betalen? Is dit doel realistisch gezien de geopolitieke belangen van Rusland in die omgeving?
Het kabinet kloopt in de pas met de EU en de NAVO, dat is het doel.
Dit is een mythe die door Russische propaganda is gestart en goedgelovige mensen trappen daar in kennelijk. Zelfs etnische Russen, is niet hetzelfde als Russischtalige Oekraïners zoals Zelenskyy, willen helemaal niet (meer) onder het juk van de Russen. Als ze dat ooit zouden gewild hebben zijn ze daar nu echt wel van genezen. Al die kapotte dorpjes en stadjes in het oosten daar wonen vooral Russischtaligen en etnische Russen. Die zijn doorgaans dolblij wanneer de Oekraïense troepen eindelijk verschijnen.
Zo'n 50 landen, waaronder Nederland, hebben aangegeven Oekraïne te blijven steunen totdat de Russen verslagen zijn. Het doel is dat Rusland eens moet leren met haar poten ten van andere landen af te blijven. En dat werd hoog tijd. Next Wit-Rusland, Georgië en zo zijn er nogal wat andere landen die stukjes land en of soevereiniteit terug willen.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:08: Heer Psoglav: Een beetje nuance a.u.b.
@viejohuevon | 17-06-23 | 16:10:
90% staat pal achter Kiev sinds 24 februari 2022. Zelfs de etnische Russen zien dat Poetin hun leven verziekt heeft. Dat is de nuance.
@Psoglav | 17-06-23 | 15:08: Klopt het, dat ongeveer de helft van de Oekraïense oorlogsvluchtelingen naar Rusland gevlucht? Bron: www.bbc.com/news/world-60555472
@Boeser_Onkel | 17-06-23 | 17:59:
Nee. En een hoop zijn ontvoerd. Rusland heeft letterlijk "vluchtelingen" opgevangen om ze in dunbevolkte gebieden te plaatsen. Typisch Russisch. Daarnaast ontvoerd Rusland actief kinderen.
Alleen in Polen zitten er al 3 miljoen.
Nee dus, nee, dat klopt niet.
Dit riekt naar Verdun. Ieper.
Als je de propagandafilmpjes vol met Russische lijken moet geloven wel. Die wolfraam knikkers zijn effectief een HIMARS er eentje op je posities gooit.
En wie is dan onze "Haig"?
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:43: Ik moest hem even googlen. Maar 'onze' zal t sowieso niet worden. Mijn tegel gaat meer uit naar de mannen die daar in die hel vertoeven. Duizenden doden zonder resultaat.
@vladimirows | 17-06-23 | 14:50:
Resultaat is een bevrijd Oekraine dat zelfstandig haar politieke, economische en militaire toekomst kan kiezen op democratische wijze.
Iets waar in het verleden Britten, Amerikanen, Polen en Canadezen voor ons hun leven hebben gegeven.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:53:
Overigens, als je "Haig" moest googlen impliceert dat vooral dat je met termen smijt zonder te weten wat ze inhouden.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:54:
Blackadder 4 kijken, het is de man met de tinnen soldaatjes en stoffer en blik.
@funda | 17-06-23 | 15:05:
Haha, oh, heerlijk ja.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:54: En dit pleit dan weer voor uw dedain. Dat ik een naam niet paraat heb is geen schande. Een democratisch Oekraïne? Dat zal dan voor het eerst zijn.
@vladimirows | 17-06-23 | 15:17:
Niet paraat hebben is iets anders dan geen idee hebben wie het is. Haig is rechtstreeks verbonden aan wat u impliceerde bij die namen, namelijk een vleesmolen. Als u niet wil dat er dan zo op gereageerd wordt zult u moeten uitleggen wat u bedoelt met die termen. Desnoods in een addendum. Zoalsm ik een stukje hieronder heb gedaan bij mijn stelling over Bakhmut ( de Pyrrhusoverwinning van Poetin ).
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 15:22: En wie aan Duitse kant? Die ken ik ook niet bij naam. En ik MOET niks. U mag reageren zoals u wilt en als de manier waarop mij irriteert, dan zeg ik dat.
Mooi om te zien hoe Rusland tot op het bot vernederd wordt.
Wat nou grootmacht, haha, een Teletubbies leger heeft het Kremlin, haha.
Ja. Laatste nieuws is dat de Oekraïners bij Vladivostok staan.
Dream on.
Dus feitelijk doen die Oekraïners er nòg lang over.
Oekraïne is zwaar afhankelijk van westerse steun, heeft zelf niet veel meer. Rusland heeft daarentegen nog reserves, die ze nog niet willen inzetten. Maar verder is de lucht net zo blauw als Tinkiewinkie en al die andere teletubbies ons doen geloven.
Wel een van operatie Barbarossa gehoord?
Ging ook zo lekker.
Als je denkt dat Rusland tegen Oekraine vecht, dan heb je toch wel wat berichten gemist. Miljarden en miljarden zijn die kant op grgaan. Rusland vecht tegen Navo met enkel Oekrainse soldaten, en dat houden ze toch aardig vol.
@Ikdoemisschienmee | 17-06-23 | 15:19: Totdat de reserves op zijn, met museumstukken kan je nog wel wat uitrichten, maar op den duur is dat ook niet meer voldoende. Kwetie van tijd, en Rusland is gedoemd.
@zoalsikhetzeg | 17-06-23 | 14:44:
De Russen hebben enkel met steun van wat wij nu min of meer de NAVO noemen het tij op het nippertje kunnen keren. Het had niet veel gescheeld. Zonder de Lend-Lease act hadden ze Duits gesproken in Moskou. De Grote Patriottische oorlog was eigenlijk niets meer dan miljoenen mensen willens en wetens de dood in jagen om tijd te rekken.
Iets wat veel mensen zich gewoon totaal niet beseffen.
/zet Hilversum op de lijst van dorpen met weinig strategische waarde...
Das niet nodig,
Als die tactische kerndingen die in Belarus geplaatst zijn gebruikt gaan worden komen ze in onze achtertuin terecht. Als afzender wil je die 3 x Hiroshima knallers zo ver mogelijk weg hebben.
@normanius | 17-06-23 | 14:15: Die kernkoppen in wit rusland zullen niet zo snel hier vallen, eerder de troef van Rusland, zijn nucleair bewapende onderzeeërs.
@Erageftw | 17-06-23 | 14:24:
Strategisch gezien heb je misschien gelijk maar verder is het maar zeer de vraag want degene die ze onder beheer heeft is zo niet nog een grotere randdebiel dan Poetin.
@normanius | 17-06-23 | 14:30:
Zijn tactische kernwapens en ze zouden daar staan maar onder beheer van de Russen. Beetje typische spierballentaal die eigenlijk meer toont hoe verzwakt Rusland.
Ik wacht wel op duiding van senator Petra Stienen. Die wist ook alles over de Arabische Lente en welke kant die op zou gaan.
Heb het hier al eerder gevraagd: Waar is de website valkiries gebleven? Daar schreven oud-militairen en oud-medewerkers van de MIVD doorwrochte stukken over de geopolitiek en oorlogen. Heel informatief, over strategie en lange termijn doelen en de oorzaken.
Die waarheid is ongewenst. We moeten meegaan in de anti-Rusland doctrine, we worden weer een zinloze oorlog in gesleurd, alleen is het deze keer de totale ondergang van het westen! Maar gelukkig hebben we binnenkort luchtmobiele transgenders die Putin een kopje kleiner maken.. phytoneske tafarelen’
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:08: lol dat derdewereldland kan echt de NAVO niet verslaan hoor
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:08:
Ik zit al een tijdje te dubben over phytoneske tafarelen.
Iets met plantaardig taferelen, zegt mijn beperkte kennis van het Latijn.
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:08: Wel het heersende narratief, dat Oekraïne m.b.v. Westerse wapenleveranties gaat winnen. Lijkt me allemaal nogal kansloos.
Gemakshalve vergeet iedereen maar dat je eerst en voor alles een nucleair conflict moet vermijden. De Amerikanen willen geen nucleair conflict, de Russen ook niet (tenzij erg in het nauw gedreven, wat met conventionele wapens niet gaat lukken).
"Niet mijn oorlog"
Wat de NAVO betreft - daar gaan de Amerikanen over, geen enkel Europees land.
@Joris Beltsin | 17-06-23 | 14:19: Monty?
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:08: Om die reden heb ik in 2016 geflyerd voor het referendum. Geen zin om mijn zoon en zijn maten te zien sterven in Oek.
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:23:
Liezebetje, je schrijft phyton en dat betekent toch echt blaadje. Ik denk zal subtiel zijn maar dat is - denk ik - niet aan u besteed.
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:23: Great minds ....
@Ichneumonidae | 17-06-23 | 14:22:
Dat komt omdat jij niets snapt van oorlogseconomie en oorlogsvoering. Rusland kan niet met de beste wil en gemotiveerde troepen winnen van zo'n 50 landen die Oekraïne actief steunen. Op dit moment zit er niets meer in voor de Russen om de linies te houden maar dat is een probleem. Een mankracht probleem. Iets waar Oekraine geen last van heeft om er manschappen zat zijn die staan te popelen om te vechten voor hun vrijheid en democratie. Iets wat helaas veel Nederlanders niet eens kunnen bevatten. Ook een diagram van wat Rusland maximaal kan en wat het westen maximaal kan is te moeilijk zo blijkt.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:34: Ja ze staan te popelen als ze van straat worden geplukt en in busjes worden gepropt om te vechten voor Zelenski.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:34:
Nou doe eens voorrekenen die manschappen zat etc, met grafiekjes, betrouwbare bronnen enz.
Oek kan niet winnen, en Rusland niet verliezen. Verdun, Somme en Ieper... revisited.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:34: Heb je ook betrouwbare bronnen? Ik vind het altijd nogal lastig om die te vinden.
Jij kunt wel de hele tijd doen alsof je generaal b.d. bent, maar dat lijkt me sterk.
Hier krijgen sommigen, waaronder ik, nogal eens het verwijt een Poetinpijper te zijn, wat heel raar is, want ik heb niks met Poetin.
Er zijn al 8 mln Oekraïners gevlucht, heus niet alleen kinderen en vrouwen. Dat doet wel wat met een land.
www.unhcr.org/nl/noodhulp/oekraine/#:....
@Ichneumonidae | 17-06-23 | 15:14:
Op de veerboten tussen F en VK zie je toch wel veel Oekraïense kentekens (in de regel grote nieuwe autos) heen en weer reizen met vooral jonge (<40) mannen.
@Ichneumonidae | 17-06-23 | 15:14:
Dat komt omdat je niet zoekt. Maar ik ben niet te beroerd om je de juiste kant op te sturen. Zoek op YouTube naar de doodsaaie William Spaniel en veel luister plezier. Hij legt alles nuchter, koud en kil uit met soms een greintje zelfspot en humor.
www.youtube.com/@Gametheory101
Probeer de neiging te onderdrukken om “alternatieve” bronnen als waarheid te zien, alleen omdat ze “alternatief” zijn.
Die volg ik soms ook (kijk er naar), maar ook erg veel aannames en maar zelden een bronverwijzing. Met name Ritter is daar goed in, altijd maar die zogenaamde 'inside information'.
Hij lijkt me overigens weinig belang te hebben bij die oorlog. Klinkt vaak wel redelijk, maar toch heb ik wel de nodige voorbehouden bij z'n verhalen.
@Trekhaas | 17-06-23 | 14:13:
En was bv die Seymour Hersh al niet ontmaskerd als fantast oid? Nou ja, iemand die schrijft: ''Het westen zal tot de laatste Oekraïners doorvechten'' kan ik sowieso al niet meer serieus nemen.
@Dr_Johnson | 17-06-23 | 14:20: Als het Westen geen manschappen gaat leveren (en daar ziet het niet naar uit), dan mogen de Oekraïners die proxy-war tot hun laatste man uitvechten.
Zo gek is die opmerking van Hersh eigenlijk niet.
Dan kan je beter Russisch gaan leren en de hele dag Russische staatstelevisie gaan kijken. Zelfs die geven betere analyses dan die gekken die jij opdreunt.
Seymour Hersh is een wappie. Hij schreef een spionage-thriller over de aanslag op Nord-Stream, volledig met super geheime Amerikaanse duikers die toch opeens maar de hele Noorse marine gebruikten. Het bleek een van A tot Z "gehoord" verhaal van maar liefst 1(!) anonieme bron. Waarschijnlijk zijn eigen dikke duim.
Scott Ritter is een overloper en Poetin-fan, die is al heel lang niet serieus te nemen en Douglas McGregor heeft al tienmaal de ondergang van Oekraïne voorspeld en het wil maar niet opschieten.
Hopelijk ervaren de Russen een tweede Afghanistan.
Waar een Russische generaal in het begin van de oorlog al voor waarschuwde.
@meneer Q | 17-06-23 | 13:58:
Dat is ook een deel van de opzet, dat aanvallen op door Rusland bezette regio's ondersteund gaan worden door partizanen van binnenuit. Ik verwacht dat we dat ook gaan zien, in de vorm van sabotageacties en kleine en snelle overvallen op depots en commandocentra van de Russen.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:04: Zoals pijpleidingen?
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 14:04:
De zogenaamde mini "bavóvna" operaties door "partizanen", speciale eenheden in bezette gebieden en Rusland zelf.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:29:
Die ja. Wat nu al in de regio Cherson aan de gang is maar ik verwacht een veel strakkere coordinatie tussen die troepen en de aanvallers van buiten de Russische verdedigingslinie. Al;s we dat voor elkaar kunnen krijgen zijn ze toast. Oh, en na Mariupol en Bakhmut kunnen we ten tijde van het echte offensief nog wel een 3e Russenmagneet gebruiken. Zou Tokmak kunnen zijn maar liever iets wat een beetje noordelijker ligt. Zolang het maar genoegen Russen pint en fuikt dat Poetin ook die slag niet kan opgeven zonder af te gaan als een gieter.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 15:02:
Ben zelf ook van mening dat de SBU, met name "Alpha Group" al maanden zo niet jaren bezig is met georganiseerd verzet, sabotage en aanslagen in de bezette gebieden. Het valt ook op dat er best veel collaborateurs worden opgepakt en berecht worden. Die zijn aangegeven door hun "buren" dat snapt iedereen wel.
"Oekraïens succes is er zeker, maar zoomen we uit, dan kunnen we niet anders concluderen dan dat die successen tot nu toe klein zijn."
Ja, dat mag dan allemaal zo zijn, in januari/februari werd er nog druk over gespeculeerd wanneer precies de Russen hun grote voorjaarsoffensief zouden inzetten.
Dat grote Russische voorjaarsoffensief is er nooit gekomen. In plaats daarvan vallen de Oekraïners de ingegraven Russen aan. Ik noem dat: winst.
Is ook zo. En dit offensief valt pas over een maand of twee te beoordelen. Ik hoop op succes.
@SterF... | 17-06-23 | 13:56: Het beoogde offensief is nog niet eens begonnen.
Eigenlijk niks nieuws onder de zon als je de gewaardeerde topics van Spartacus hier volgt, ik lees ze graag.
Veel dank <3!
Ik ook. Heel fijn dit! Ik hoor dat je er mee door kunt gaan zo lang als dit duurt. Het liefst zo kort mogelijk.
@The Felchmeister | 17-06-23 | 15:19: -r +p
Een offensief gedoemd om te falen, geen luchtmacht, minder artillerie, minder manschappen tegen een ingegraven tegenstander. Kleine succesjes zijn er noord en zuidelijk van Bakhmut, Makarivka (in een dal dus geen strategische winst), zuidelijk van Orkhiv gaat het wel goed met het offensief maar moeten ze door 4 a 5 lijnen van verdediging raken. Zoals ik eerder heb gezegd is het een zelfmoordmissie met het uiteindelijke resultaat hier en daar 10km terreinwinst die later weer verloren gaat worden. Even afwachten hoe lang het westen Oekraine blijft steunen als het geen noemenswaardige resultaten boekt.
Ah! Dus ze zijn eigenlijk allemaal heel erg dom. Nou, pak de fiets en rij even naar Kiev om het ze even uit te leggen.
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:03: Oekraïne heeft al verloren. Gelukkig heeft ene liesbeth list het allemaal in de smiezen. Kun je ook uitleggen, met een nieuwe grens met de Navo in Finland, het verlies van al het materieel en manschappen, de braindrain in eigen land, wat de Russen dan gewonnen hebben?
Himars en vrienden maken wel wat goed qua ontbrekende luchtmacht en minder artillerie. Denk nog steeds dat ze het enorm moeilijk gaan krijgen, daar niet van.
Het grootste probleem is de Russische luchtmacht. Die is nog intact en redelijk bewapend om ground support te leveren. Verstandig om die tot het tegenoffensief achter de hand te houden; zodra Oekraïne ergens echt doorbreekt is er een kans om met luchtaanvallen een flinke hoeveelheid materieel uit te schakelen. De Patriots worden vooral gebruikt om steden en infrastructuur te beschermen, daar hebben ze er niet genoeg van.
Oekraïne heeft dringend die F16.s nodig, en meer Patriots.
@liesbeth list | 17-06-23 | 14:03: lol I kraamt zoveel onzin uit in dit topic. Russische trol much?
Veel Stratego en Risk gespeeld, zeker?
@Muxje | 17-06-23 | 14:15:
Rusland durft amper luchtmacht in te zetten omdat ze niet opgewassen zijn tegen diverse soorten luchtdoelwapens. Er zijn al een paar hele dure straaljagers verloren gegaan.
@SterF... | 17-06-23 | 14:08:
Prettig ook dat LL de beweringen staaft met linkjes, beelden, verslagen, diagrammen, statistieken en natte vingers en dikke duimen.
Zoveel meerwaarde voor de discussie.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-06-23 | 14:17: Voornamelijk Risk, vanuit Australie naar world domination!
Fantast.
"Zoals ik eerder heb gezegd is het een zelfmoordmissie"
Ik hoop van niet, maar tot nog toe zit je verhaal er niet ver naast. Het kost zware verliezen voor iedere kilometer terreinwinst en die doorbraak is er nog lang niet.
Deze oorlog kent veels te veel "backseat drivers". De beste stuurlui staan aan wal..
Ga dan
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 13:50: ga zelf!
Ik zit hier prima op de achterbank. Generatie dingetje.
Klopt, ben net terug van het strand een km naar rechts is het stil aan de Russische grens.
Mandatory Suicide (inhoudelijk commentaar van Duwbak).
Lying, dying, screaming in pain
Begging, pleading, bullets drop like rain
Mines explode, pain sheers through your brain
Radical amputation, this is insane
Fly swatter stakes drive through your chest
Spikes impale you as you're forced off the crest
Soldier of misfortune hunting with bated breath
A vile smell, like tasting death
Dead bodies, dying and wounded litter the city streets
Shattered glass, bits of clothing and human deceit
Dying in terror, blood's cheap, it's everywhere
Mandatory suicide, massacre on the front line
En dat allemaal omdat ÉÉN ouwe kerel deze ellende veroorzaakt.
@meneer Q | 17-06-23 | 13:54: Ja Rutte is kut.
@meneer Q | 17-06-23 | 13:54:
Deze onzin ook altijd weer opnieuw. Het is niet Poetin, het zijn de Russen. 80% staat in min of meerdere zin pal achter de "speciale militaire operatie".
Een andere dooddoener is het een geschil te noemen tussen Slavische broedervolken. Dat is helemaal niet zo. Russen en Oekrainers zijn absoluut geen broedervolken. Dat heeft er mee te maken dat de Russen al meer dan 300 jaar de Oekraïners willen uitroeien/russificeren. Dat omvolken vindt men niet leuk. Was ook zo met de Polen, Finnen etc. En terecht.
@meneer Q | 17-06-23 | 13:54: Zo oud is Zelenski niet, Biden daarentegen...
“they are no match for droidekas!”
These aren't the droids you're looking for …
Je zet geen 3 brigades in voor een zogenaamd "verkennend offensief". Dit is pure zelfmoord tegen een ingegraven tegenstander. De NOS is in paniek en zoekt een verklaring voor de zware verliezen aan Oekraïense zijde. Het zal niet lang duren voordat circus Zelensky weer een nieuwe tour gaat maken om nog meer wapens te vragen. Steeds meer mensen zien in dat dit een verloren zaak is voor Oekraïne. De VS blijft de boel opstoken en Europa lijd onder deze oorlog. Als het op niets uitloopt dan stappen de Yankees in hun vliegtuigen en gaan ze weer veilig terug naar hun thuisland ver verwijderd van het front in Oekraïne.
Nog nooit zoveel aannames in een tegel gezien. Het is bijna knap.
Duidelijke en empirisch onderbouwde samenvatting alsmede prognose
@zaaddodende pasta | 17-06-23 | 13:41:
Er lijkt mij weinig mis met dat filmpje ja.
@SterF... | 17-06-23 | 13:37: Bizar copium gehalte in kameraad pasta.
Het zit je in het leven volgens mij allemaal niet echt mee he?
Proberen, testen, leren. Dat is wat er nu aan de gang is. Overigens, de grootste Russische successen van dit moment zijn de aanvallen tegenhouden en zelfs in een enkel geval de aanvallers deels terugslaan naar waar ze een uur of wat gelden vandaan zijn gekomen. Nergens op de kaart zie je dat de Russen terrein winnen, ik heb het tenminste niet gezien.
@Ashtrey | 17-06-23 | 13:43: het team America in the house!
@SterF... | 17-06-23 | 13:42: zonder commentaar van de NOS is er inderdaad niets aan mis.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 13:44: De russen hoeven ook geen terrein te winnen, als Putin kan behouden wat ie heeft, heeft ie iig gains gemaakt en het 'Russische Rijk' uitgebreidt en delen 'denazified'.
Das ws goed genoeg om t als overwinning te verkopen.
@ReyNemaattori | 17-06-23 | 13:50:
Er is geen kans dat hij het reeds behaalde kan behouden. Hij kan alleen hopen dat hij gedurende lange tijd zoveel schade kan aanrichten dat "wij" er tabak van krijgen en Zelensky onder druk zetten om de grenzen van voor 24/02/22 te accepteren. Met wat er al is en wat er nog komt gaan de Oeki's de Russen zoveel pijn doen, dat behoud van wat ze nu hebben onmogelijk is. Echt onmogelijk.
Wat fijn dat generaal (b.d.) "zaaddodende pasta" ook een messcherpe analyse heeft. Dit is dus wat er gebeurt als je enkel Russische of "alternatieve" propaganda tot je neemt. Dit terwijl er gewoon een militaire term voor is wat het Oekraïense leger nu aan het doen is en dat dit eerder ook zeer effectief bleek tegen de Russen.
amerika grenst aan rusland
Hier nog even een typisch voorbeeld van een aanval op een dorpje inclusief de voorbereidende acties, het innemen van een bos - = beschutting - ( overzichtelijk gemaakt op de kaart ipv op schreeuwende youtubefilmpjes ), hoe dat werkt, wat de verdediger doet, hoe de aanvaller daarop reageert etc. etc. Het blijkt dat en de Russen en de Oekrainers leren van eerdere ervaringen en ook dat Oekrainers iets flexibeler lijken te zijn in het verzinnen van oplossingen.
www.youtube.com/watch?v=VhaDIebgzNQ
Een leerzame 4,5 minuut van je leven
Bedankt!
@Twee Jeetjes | 17-06-23 | 13:55:
Graag gedaan.
En de legers van de hele NAVO leren nu weer van de Oekrainers.
Bij dit alles wacht ik nog even op betrouwbare bronnen. Die zijn er in feite niet. Veel propaganda en geen partij heeft er baat bij om de eigen verliezen toe te geven.
Er is nog nooit een oorlog gewonnen met alleen maar wapenleveranties (wat het Westen doet). Boots on the ground heb je nodig, maar geen Westers land dat daar over peinst.
Jouw zoon? Stuur hem naar het front.
Gaat niet gebeuren.
Hoop is uitgestelde teleurstelling, Ichneu.
De boots on the ground is een vrij geslepen Oekraïens leger. Er zijn wel Westerse landen die daar over peinzen. Oost Europese landen met de Balten en de Polen voorop hebben daar veel minder reservaties over en de kans is niet uit te sluiten dat zij beperkte middelen het land in gaan brengen. Wellicht niet direct aan de frontlinies (of wel), maar mogelijk om de interne grenzen te bewaken zodat ze daar de Oekraïense aflossen en die naar het front kunnen worden gestuurd. Deze oorlog is nog lang niet voorbij en gaat ook niet stoppen na het eventueel slagen (of deels) mislukken van dit offensief.
Boots on the ground in combinatie met lucht overwicht zou ik als zolderkamerstrateeg zeggen. En dat laatste, daar ontbreekt het nog aan.
Hope is dope.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 13:25: Dat denk ik vaak als ik de Oekraïense of Westerse optimistische verhalen hoor. Dat Russische gelul geloof ik ook wel (niet dus). Bij elkaar genomen zie je maar bar weinig vooruitgang voor de Oekraïners. Maar als gezegd, betrouwbare bronnen in oorlogstijd, mwah.
Als een paar vernietigde tanks of neergeschoten vliegtuigen al nieuws zijn, dan hecht ik er niet zoveel waarde aan. Weinig, om eerlijk te zijn.
Begrijp het sentiment natuurlijk wel, hoewel ik, als vaker gezegd, vind dat het helemaal niet onze oorlog is.
Had Afghanistan dan zo'n florerende wapenindustrie toen ze de Sovjets versloegen?
Die boots on the ground zijn er zat, dat is het Oekraïnsche leger.
@Ichneumonidae | 17-06-23 | 13:42:
Maar kijk nou even die linkjes die ik post. Dan begrijp je waarom het niet meteen een spectaculaire doorbraak a la Tommy Franks of Ariel Sharon is maar meer een Falaise. En wellicht gaan we ook nog een brug te ver-scenario tegenkomen. De training en de trage levering van noodzakelijke tools heeft ervoor gezorgd dat de Russen zich goed konden ingraven en dat is een nootje dat wel gekraakt moet gaan worden. Pas in 2024 komt het noodzakelijke zware spul los wat we nu zouden moeten hebben en de Russen zitten ook niet stil met hun oorlogseconomie dus ja, het heeft tijd nodig maar zoals altijd wint de kant met de meeste resources en productiecapaciteit en dat is niet Rusland.
@RandyBiel | 17-06-23 | 13:50: Het landschap in Afghanistan ziet er nogal anders uit, dat maakt wel wat verschil. Qua understatement.
Dat filmpje van OSInt is de honderdste reïncarnatie van dezelfde gebeurtenis. Het is het enige succes dat de russen denken te kunnen claimen (is niet zo want de inzittenden hebben het overleefd) maar ze blijven het maar uitmelken en claimen dat het iets nieuws is.
Ik denk dat het land dat als eerste wat effectiefs tegen die drones en kamikazedingen weet te verzinnen pas echt een strategisch voordeel heeft. Je kunt nog zo'n lompe tank hebben, een grote boem uit de lucht en hij is nog steeds stuk.
Gepards bijvoorbeeld.
De Oekrainers zouden in dit offensief immens zijn geholpen met raketten die een langere dracht hebben. Die Atacms die de Amerikanen niet willen leveren hadden een flinke impact kunnen hebben momenteel. Die geleverde Stormshadow raketten worden al als zeer effectief gezien en berokkenen de Russen flinke schade, hopelijk zien die Amerikanen dit ook en gaat er nu echt wat om daar.
Ik had begrepen dat daar 75 mio voor is vrijgemaakt door het congres en aangezien die dingen 1,5 mio per stik kosten betekent dat dat we er 50 kunnen verwachten. de vraag is alleen, hoe snel. Maar het is afgehamerd, ze komen.
Maar goed, wachten is dus op Russisch antwoord, operatie Korsakov. Ze weten alleen nog niet waarheen, wanneer, waartoe.
Dit is dan weer oprecht grappig.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:11: Ik mag blijven?
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 14:12:
Jij altijd Duwbak, ook al sta jij anders in deze oorlog dan ik.
Nog even wat voer voor de paniekvogels ( in aanvulling op mijn linkje gisteravond met Bob Deen ):
www.youtube.com/watch?v=-XELmCB-WgA
Uitleg over hoe je om moet gaan met de initiele tegenslagen bij die start van een tegenoffensief en hoe je ze moet plaatsen.
Maar wat is nu het doel? De krim en Donbas? Daar wonen overwegend etnische Russen die helemaal niet meer bij de Oekraïne willen horen. Dat gaat een gevecht en bloedbad opleveren dat we nog niet gezien hebben. Waarom willen we dit zo graag een steunen we dit?
"Het hoofddoel van de doorbraak is het bereiken van de Azov-zee, om op die manier de Russische toevoer naar de Krim en Kherson Oblast afsnijden."
Klinkt plausibel.
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 13:07: en Dan? De krim aanvallen?
@DerStefan | 17-06-23 | 13:09: En dan, dat weten alleen Valerij, Zelensky, Biden (al bestaat de kans dat die het alweer is vergeten) en enkele magere CIA mannetjes.
Sinds de Russische "speciale operatie" is de populariteit van Poetin ook in Donbass spectaculair gedaald. Zo'n 4 op de 5 willen daar onder het Russische juk weg, inclusief de Russisch sprekenden daar.
Bron? Had je maar wat vaker het nieuws moeten bekijken in plaats van "alleen maar vragen te stellen".
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 13:13: Kutbron, snaaiert.
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 13:14:
Yep, maar ik word zo moe van "vragenstellers" als Stefan die advocaat van de duivel spelen gelijk stellen met het hebben van een mening. Een luie manier van deelname aan een discussie, leren we niks van.
Nog los van het feit dat hij vooral zijn eigen visie bevestigd wil zien. Oftewel, vergeefse moeite.
@Graaisnaaiert | 17-06-23 | 13:28: pas op, voor je het weet kijk je ook npo en stem je kartel. Moet je weer nieuwe vrienden zoeken en zo.
www.youtube.com/watch?v=7pJ4JIoGnzc
Daar is je antwoord op al je vragen...
@BobDobalina | 17-06-23 | 13:43: Sowieso alle mensen met een bril naar de aardappelvelden.
@BobDobalina | 17-06-23 | 13:43:
Zou voor het eerst zijn dat ik uberhaupt vrienden heb, Bob ;)
We steunen dit want putin slecht, zelenskyy goed.
Geen nuance, geen geschiedenis, lekker zwart wit.
Wat vooral interessant is dat er ook een burger oorlog in Etbiopie gaande was met een half miljoen doden. Halve land displaced, oogsten mislukt of niet op kunnen halen. Zeer weinig over gehoord de afgelopen 2 jaar...
T is dus nt alleen een kwestie van mensenlevens, maar ook welke mensenlevens en of de grootmachten er een geldelijk belang bij hebben(zoals de grondstoffen en bodemschatten in oost oekraine).
We stonden vooraan om voor grondstoffen irak, syrie libie en afghanistam te bevrijden, 20 jaar later zijn AL die landen nogsteeds shitholes, meer dan een miljoen doden, sluimerende brugeroorlogennof domeweg de Taliban weer in t zadel.
Deze oorlog is niets anders, puur voor geldelijk gewin en controle over resourses, verpakt als denazificatie door de Russen en bevrijding voor de Oekies... iedereen verdient eraan, behalve Rusland en Oekraine zelf...
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 13:14:
Het getuigt wel van schokkende luiheid en desinteresse als je simpele feiten niet weet die hier met regelmaat door zowel de redactie als zeer veel reageerders worden uitgelegd. Je bent zo'n "ik stel alleen maar vragen" figuur merk ik.
@Psoglav | 17-06-23 | 14:04: Ja sorry. Dit soort topics moet ik aan jou laten.
@ReyNemaattori | 17-06-23 | 14:03:
Of Occam's scheermes dat leert dat het je dermate weinig interesseert. M.a.w. voor sommige van ons een onderbouwde weet, voor anderen zoals jij een steeds wederkerende vraag die al duizend keer beantwoord is.
Kan het zijn dat een verkennend offensief ook alleen maar een verkennende defensie uitlokt?
Wie zijn wij om raadslagen te geven of te speculeren. Tot nu toe doen de Oekraïners het goed, maar ze betalen een hoge prijs. Hoop dat hun beloning niet uitblijft.
Normandië innemen duurde ook zeker 2 maanden met overweldigende meerderheid aan manschappen en materieel (en luchtoverwicht) dus vraag me af wat mensen dan hadden verwacht van dit offensief? Het is gewoon te hopen dat ze de druk erop kunnen houden de komende weken en ergens een doorbraak kunnen forceren daarna kan het snel gaan.
,,,en ruim 3 jaar voorbereiding... aan weerszijden. Ik verwacht niks van dit offensief. Maar ik vind wel dat de EU NAVO USA met vuur spelen. Als dit nu faalt en er komt een patstelling; welke ondersteuning komt er dan? Voor de Russen is het duidelijk: de oorlog met dit clubke is aan de gang. Maar de leiders die durven dat niet te zeggen en kunnen er niet mee omgaan. Dit is de zwakte van een mager gedeeld buitenlands beleid en die oude weeffout gaat er niet uit.
@masahide | 17-06-23 | 13:26:
www.youtube.com/watch?v=SUD56s4tezQ&a...
15 a 20 minuten luisteren en u heeft uw antwoorden.
Het Oekraïense leger moet ook wel zuinig met zijn militairen om gaan. Zodra hun luchtmacht mee gaat strijden gaat de opmars wat sneller.
We kunnen dus (slag om de arm) vaststellen dat de Russen niet volslagen debiel zijn en hebben geleerd van hun fouten. Ik wens Oekies alle succes, maar deze zomertour gaat helemaal nergens heen.
En als de herfst toevallig wat vroeg uitvalt kan Oekraïne alvast beginnen met het plannen van het volgende lenteoffensief, 2024.
@tectonicos | 17-06-23 | 13:44: Twee grondlegers zonder noemenswaardige luchtsteun. Dat kan alleen maar in tranen eindigen. Toch?
@Duwbak_Linda | 17-06-23 | 13:54:
Nee hoor, dat verzin je helemaal zelf. Waar denk je dat dit ATCCMS en Storm Shadows voor zijn?
@Psoglav | 17-06-23 | 14:02: Je hebt gelijk, ik had eerst jou moeten consulteren.
En de waanzin gaat verder. Zelfs een paar knakkers uit Afrika komen overvliegen om te vertellen, dat ze gestoord bezig zijn.
Ja, en dankzij "onze" raketschilden zijn ze nog in leven om hun zelfde gedram bij Poetin tentoon te spreiden. Diegene die Kyiv liet beschieten toen zij er op bezoek waren dus...
Laten we eerst overal rubber tegels leggen, veel te veel risico in zo'n oorlog, en zijn we eigenlijk wel verzekerd?
vergeet ook niet een milieutaks, alles rijdt daar op Diesel. De boefjes
Oekraïne pakt het gewoon slim aan, professioneel en stapje voor stapje. Geen rare fratsen en kamikaze aanvallen. In tegenstelling to Rusland is een mensenleven daar nog wel wat waard.
Of de mensen om te sterven raken op.
Je ziet genoeg beelden van hoe een Oekraïener geraakt wordt en er heel professioneel eerste hulp wordt toegepast.
Het probleem zijn de mijnenvelden. Technologie om die kilometers lange velden snel op te doeken zou welkom zijn. Ik heb wat drones gezien die wat kunnen, maar die moeten opgeschaald worden.
Eenmaal binnen artillerie bereik is het momenteel: Rusland schiet, binnen 5 minuten vokgt een accuraat response. De Russen klagen er ernstig over. Niet voor niets verliezen ze per dag 10-20 artillerie systemen. Zo’n Ceasar is een beest van een machine.
Eenmaal artillerie uitgeschakeld zijn de loopgraven een ouderwets probleem. Daarvoor was de tank. Nu hebben ze himars gebruikt om de machinegeweren op de flanken telkens uit te schakelen.
Het gaat langzaam en dat is prima. Er gaan twee grote wegen en één spoor van Donestk naar Kherson. Als alle drie de transportopties onder controle komen, dan is de landbrug zo goed als gebroken. Daarvoor hoeven ze niet naar de kust op te stomen. Rozivka en Tokmat zijn hoofdprijzen.
Wie zijn die mensen die nog NOS nieuws kijken?
Mijn moeder van 80. En waag het niet vlak voor 20.00 u haar te bellen!
Ik dus net.
Ik. Daar wordt al dat Engels nog wel naar gewoon Nederlands vertaald. Nu moet ik, praktisch geschoolde, na een paar regels de rest van geenstijl overslaan om naar de commentaren te gaan.
@Degrelle | 17-06-23 | 13:55: gefeliciteerd met uw schooling
REAGEER OOK