Bassiehof — De nieuwe bestuurscultuur is nu binnen handbereik
Waar Sigrid Kaag faalde, slaagt Caroline van der Plas
De overwinning van BBB afgelopen woensdag is bovenal een opsteker voor de vrouwenbeweging. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een Nederlandse politica voor zo’n enorme electorale aardverschuiving heeft gezorgd: in elke provincie heeft Caroline van der Plas haar partij de grootste weten te maken.
Van der Plas en haar zusters zijn door het glazen plafond geknald
Dit natuurlijk zeer tegen de zin van het patriarchaat vertegenwoordigd door types als Arend Jan Boekestijn (die nu topadviseur is bij VOLT, we weten hoe ze daar met vrouwen omgaan. Nilüfer Gündoğan kan er over mee praten) en Bert Wagendorp.
Terwijl Van der Plas en haar zusters (12 van de BBB-lijsttrekkers voor de provincies, water- en hoogheemraadschappen en Eerste Kamer zijn vrouw) gelijk een knallende carbidbus door het glazen plafond zijn geschoten.
Inclusieve BBB-agenda versus D66-polarisatie
Wat ook bijdraagt aan de overwinning is de inclusieve agenda van hoop en optimisme die Van der Plas cum suis uitdraagt: wij sluiten niemand uit, zijn bereid met iedereen te praten. Een hoopgevend uitgangspunt van iemand die in alle provincies uitzicht heeft op regeringsverantwoordelijkheid.
Juist die handreiking van BBB is zo verfrissend In tijden van polarisatie door bijvoorbeeld D66 Kamerlid Tjeerd de Groot die zich met zijn intens pedante optreden lelijk in de vingers heeft gesneden.
De status quo doorbreken
In de huidige wet staat dat de uitstoot van stikstof in 2035 gehalveerd moet zijn. In het regeerakkoord is onder druk van D66 afgesproken dat dat vervroegd moet worden naar 2030. Een nieuwe wet dus waar het kabinet nog steeds mee bezig is. Maar een regeerakkoord kan opengebroken worden. Bovendien heb je niets aan die nieuwe wet als de provincies die niet gaan uitvoeren. Theoretisch kan de regering de provincies vervolgens dwingen maar dan kun je net zo goed de verkiezingen afschaffen en direct keizerin Kaag aanstellen.
Want de bevolking wil een andere kant op, zelfs D66-stemmers hebben woensdag voor BBB gekozen, de onvrede leeft bij kiezers van alle gezindten.
Een nieuwe bestuurscultuur
Dankzij BBB en de uitgestoken hand van Caroline van der Plas is er nu écht uitzicht op die veelbesproken nieuwe bestuurscultuur. En als D66 niet bereid is die kans aan te grijpen om de status quo – stilstand zo u wilt – te doorbreken, valt het kabinet. Wat tevens een roemloos einde van de periode Rutte zal betekenen. Voorwaar; de koe van Salland spreidt zijn poten over het land.
Overigens ben ik van mening dat de versie van Elvis Presley de beste is.
Reaguursels
Inloggenwww.telegraaf.nl/watuzegt/1347883973/...
Wij zijn met meer, maar zij hebben alle sleutelposities. Binnenkort komen de beschuldigingen weer met hulp van de Nederlandse Propaganda Organisatie.
Dat begon al direct.. Fortuyn, Wilders, Omzicht, Thierry en nu Caroline. De media hebben het er maar druk mee, maar ik merk dat steeds meer mensen om me heen het nu (eindelijk) beginnen te doorzien. Zelfs die waar ik het niet van had verwacht.
@boerk | 19-03-23 | 18:22: Gelukkig. Om mij heen hoor ik ook dezelfde geluiden.
Wat die D66-dame aan het eind van het filmpje als typisch drogargument naar voren schuift, hoor je dezer dagen continu: de meeste mensen hebben niet op BBB gestemd, maar op de regeringsgpartijen of hun 'vrinden', en DUS zijn ze voor het stikstofplan van de regering.
Dat is natuurlijk een totaal onterechte bewering, want ze weet begot niet, hoe die kiezers over de stikstofkwestie denken. We weten wél hoe de BBB-kiezers er globaal in staan, maar voor wat betreft de mensen die op de gevestigde orde gestemd hebben is het gissen
Zelfde geneuzel als: “ 70% heeft niet op BBB gestemd”.
Klopt inderdaad, maar dat betekent dus niet dat die 70% op de coalitiepartijen heeft gestemd of het gevoerde beleid onderschrijft.
Leuke leus voor de BBB: 'Boerenland in Boerenhand!' (was ooit van de NSB, maar dat weet toch niemand meer).
“Een nieuw Nederland, in een nieuw Europa”
Ook zo’n fraaie, nog even een partij bij zien te vinden die deze wil herintroduceren.
@Nuuk | 19-03-23 | 16:27: Nog een gouwe ouwe: 'De vrouw die nadenkt, stemt óók BBB'.
Als je dan toch historische extreem rechtse kreten zoekt, kom dan ook eens met: 1 Europa, 1 rijk, 1 leider, 1 munt, 1 leger. (Maar dat weet nu alleen u niet meer). En kijk daarna eens, welke partijen dat nú roepen.
Hoe diep kun je zinken? nos.nl/l/2468047
Past naadloos in het verdienmodel van circus Baudet. Elke groep useful idiots is meegenomen.
Interessant zeg. Geen verrassing trouwens. Baudet en zijn kompanen verlangen terug naar net na de middeleeuwen en dragen dat ook uit.
@Spring Bruissteen | 19-03-23 | 16:05:
Zou je denken, maar daar zit de crux niet. Die zit hem in de filosofie van Aleksandr Doegin.
In tegenstelling tot de islamofobie die hier prominent aanwezig is is het bij de Russen andersom. Zij zien orthodoxe moslims als de voorhoede om te helpen om het vrije westen te slopen. Een halve maan en orthodoxe kruistocht tegen "globalisten" en tegen westers kapitalisme. En in het verlengde tegen vrouwenrechten vol gevuld met homohaat en transfobie.
Heel "anti-woke" eigenlijk alhoewel niemand van team "anti-woke" onder woorden kan brengen wat "woke" eigenlijk is.
Het is ook geen verrassing dat prominente ver rechtse spreekbuizen over de gehele wereld team Rusland zijn.
Moslims zijn gewoon rechts, heel conservatief en orthodox en maken een hele goede partner om de sociaaldemocraten en liberalen te verslaan.
Culture wars? Inderdaad ja. De wereld verandert en sommige mensen vinden dat helemaal niet leuk. Ook een groot gedeelte van identiteitsloze gemakkelijk te beïnvloeden jonge moslims. Nice deal with the devil huh.
Nee dat ziet U toch echt fout.
D66 en aanverwante bewegingen als Extinction Rebellion willen dat juist. Inclusief terug naar Middeleeuwse bevolkingsaantallen.
Baudet is een NAZI.
Ik zie een tekening voor mij van de ingang van een gebouw met provinciehuis erboven naast de ingang een langgerekte tafel met wat schlemielige boeren met ervoor een rijtje politici met de pet in de hand waarop staat vvd cda pvda cu en links van de tafel achterin een deur met dienstuitgang waarvoor rijtje politici met aluhoedjes waarop d66 groenlinks pvd etc. Wie tekent het even?
Vind alles best zolang dat afschuwelijke D66 of is het inmiddels D33? maar nooit meer wat te zeggen krijgt. Geldt ook voor die landverraders van VOLT, zet er maar 360 op, en die kaviaarsocialisten met hun vliegbrevet van PVDA Groen Links en die totaalpsychopaten van Partij voor de Dieren, moeten allemaal 50 jaar TBS krijgen met een aparte afdeling voor Thierry cs. CDA moet eieren voor haar geld kiezen en de vlucht naar voren maken. Dus uit het kabinet stappen. Kan Rutte naar Europa, en Edith Schippers een historisch verlies gaan mee maken van een een zeteltje of 30. Wat die uitgevreten heeft van die mensen van De Staats Mijnen daar lusten de honden geen brood van. Wel 'prettig' dat zij miljoenen binnen gaat harken door de naderende fusie met die Zwitsers. En de pensionado's minimaal 25 % pensioen derving aan hun broek hebben gekregen.
Mooie rant, Theo! Ik kan met je meevoelen, vooral die 50 jaar TBS voor de mensen van de Dierenpartij spreekt mij wel aan!
Al die mensen die nu al lopen te janken dat iedereen BBB extreemrechts noemt ook. Mijn hemel wat een *kuch* "andersdenkende" sneeuwvlokjes zeg. Niemand, behalve misschien wat hysterische GroenLinks trutjes, noemt Caroline extreemrechts en dat is ze ook niet ze is hooguit gematigd rechts te noemen.
De vraag die men wel heeft, en terecht, in hoeverre gaat Caroline ook aan de slag voor de burger. Want de belangen bijvoorbeeld met betrekking tot grondwaterstand van boeren zijn niet hetzelfde als die van burgers.
BBB is niet rechts. Het is de SP met een mestoverschot. De totaal gestolde stagnatie die het socialisme overal kenmerkt.
@bdn01 | 19-03-23 | 15:48:
BBB is geen SP met een mestoverschot. Let op mijn woorden het is de boeren belangen partij en de burger kan stikken in de ammoniak en vele andere problemen die boeren veroorzaken voor winstbejag. Dit alleen al sluit BBB uit van de frame dat ze socialistisch zijn.
@Ndranghitiari | 19-03-23 | 16:48: Ik deel je afschuw van de BBB, maar ik heb een even grote afschuw van het socialisme.
Lees nu eens één keertje iets over BBB en diens standpunten, ipv hier te proberen de boel op stang te jagen met allerlei suggestieve uit de lucht gegrepen kreten. Of geef eens een voorbeeld van het door u geopperde belang van de grondwaterstand bijvoorbeeld.
De koe is vrouwelijk, dus "haar poten"
De koe haar poten
Het meisje zijn poten
@goedverstaander | 19-03-23 | 14:35: Nomen est omen?
Eerder: die meisjes zijn potten.
Als Hoekstra een slim politicus was (is hij niet, hij is een droogkloot consultant), dan trekt hij maandagochtend 09:00 de stekker uit dit kabinet. Dat is voor hem en het CDA de enige manier om te overleven. Voor VVD66 is het precies andersom. Ergo, de belangen van CDA en VVD66 liggen uit elkaar. Een goed politicus ziet dat.
Eens. Maar het hoeft niet per se om 09.00 uur. Mag ook best een kwartiertje later.
Wat een onzin. Een simpele droogkloot consultant weet dat de BBB maar 14% van haar stemmen uit het CDA kreeg. Don't quit your day job.
@goedverstaander | 19-03-23 | 14:35: Of 8:45 op z'n Nederlands hè. Een kwartier van tevoren aangeven wat je gaat doen.
Eens, zie mijn commentaar van 12:15. De enige redding voor het CDA, de kiezer zal hen ervoor belonen.
Dan hangt het lot van het CDA af van Omtzigt. Besluit Omtzigt ermee te stoppen, en dus niet mee te doen met de verkiezingen later dit jaar, dan heeft het CDA nog een overlevingskansje. Komt Omtzigt met een eigen partij of sluit hij zich aan bij BBB, dan is het einde oefening voor het CDA.
@MAD1950 | 19-03-23 | 15:13: Of Hugo en Wopke en alle andere backstabbers uit het cda zetten, Pieter en Mona terug erin.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 15:16: Dan is de sfeer in de partij een tijdje om te snijden. Maar op langere termijn levert dat inderdaad de beste overlevingskansen op. Ook dan zal trouwens het CDA het kabinet moeten laten vallen. Kortom, het kan alleen nog wat worden zonder Rutte.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 15:16: En toch zegt het veel over het huidige cda dat ze Pieter en Mona eruit gegooid hebben.
Is men niet een beetje voorbarig? Het werk moet nog gebeuren.
Daarnaast is de aanname dat de bevolking heeft gesproken ronduit arrogant te noemen.
Caroline gaat niet besturen als er onteigeningen komen. Zegt ze zelf. En wat is dat voor rare praat dat de provincies weigeren de wet uit te voeren? Zijn hier mensen die het liefst de democratie willen afschaffen of lijkt dat maar zo?
You lose. Face it like a man.
Paar dingen, waarde zwitsal (ga's rap doneren dan): de kiezer heeft gesproken (die volgens de aloude, geldende opvatting ook altijd gelijk heeft), dat is geen aanname maar een feit. En dat zou ronduit arrogant zijn ?? Hoe dan ?
In de provincie zal het er op aan komen hoe de uitvoering van de stikstofmaatregelen gestalte moet gaan krijgen (en voor welk jaar want 2030 staat enkel voor D666 als regeringspartij in sten gebeiteld). Dat dat tegen hindernissen gaat oplopen als BBB de meerderheid in provinciaal bestuur en Eerste Kamer heeft, lijkt mij vrij duidelijk.
Maar je kunt uiteraard (blijven) hopen tegen beter weten in.
@Grijskijkert | 19-03-23 | 14:57:
"Dat dat tegen hindernissen gaat oplopen als BBB de meerderheid in provinciaal bestuur en Eerste Kamer heeft, lijkt mij vrij duidelijk."
Die meerderheid moeten ze nog maken, die hebben ze niet. Dit is toch niet moeilijk?
Omdat de kiezer heeft gesproken, en ze dus de grootste zijn, moeten ze verantwoording nemen en verantwoording nemen betekent ook zaken voor elkaar krijgen die niet populair zijn bij de achterban maar wel moeten.
Daar lijkt het namelijk niet op. Ook niet als het CDA overstag gaat.
Als de Nederlandse politiek zou zijn zoals velen hier schijnen te denken dan had de VVD al 12 jaar met twee vingers in de neus het volledige verkiezingsprogramma kunnen uitvoeren.
"Zijn hier mensen die het liefst de democratie willen afschaffen of lijkt dat maar zo?"
Ja, die zijn er. Ze noemen zich D66.
We hebben zelf geleerd van hoe de ministeries omgaat met rechtelijke uitspraken mbt WOB verzoeken hoe dat kan. Gewoon toch doen en dan van gemeenschapsgeld de boetes betalen. Broekzak vestzak, de overheid in zijn geheel voelt er niks van. En de 'Oh jee maar Europese afspraken/ Europees recht' hebben blijkbaar niet opgelet hoe andere landen omgaan met de Europese afspraken over bijvoorbeeld begrotingstekorten of asielbeleid. Het verschil van Nederland ten opzichte van die landen is dat wij ook nog eens een keer netto betaler zijn. Dus gewoon ballen tonen en een streep trekken. De EU zal snel indammen denk ik. En zo niet roep een paar keer 'Nexit!' (moeten we denk ik niet willen maar laat ze maar ff zweten in Brussel) en ze krabbelen wel terug. Nog een nettobetaler er uit kunnen ze zich niet veroorloven.
Oh, zit Caroline in een provinciebestuur of 1e kamer? Waar leest u, dat provincies weigeren de wet uit te voeren? Hierboven verweet ik u al, dat u van alles roept, maar geen enkel standpunt van BBB weet te noemen. Schaam u, met uw ongefundeerde roeperij.
Kaag gaat met de banken in overleg minder co2 uit te stoten. Dat zegt eigenlijk alles.
Waarom gaat ze dat doen? Kan ze niet beter haar CO2 reductietalenten inzetten in het 3dewereldbuitenland? Die paar promille die we hier besparen wegen niet op tegen de tientallen procenten die er daar boven op komen. Het is een verloren wedstrijd, dus klimaat adaptatie is het enige dat "ons" gaat redden. Het kwartje gaat in de linkse hoek mogelijk ooit nog een keer vallen.
Wat heeft Kaag als minister van Financiën met CO2 te maken?
Stuur gewoon Jetten, dan weten we zeker dat het niets wordt.
Wat wil mevrouw dat de banken gaan doen dan?
@Peerkeoud | 19-03-23 | 15:06:
Of 50% minder vliegen.
Wat ik met Caroline van der Plas heb is dat het me geen ruk uitmaakt of ze een man of een vrouw is en dat het haar kennelijk ook geen ruk uitmaakt.
Caroline is het spreekwoordelijke "wijf met kloten". Een verademing t.o.v. een Klaver, Jetten, Kuikentje of Kaag.
Caroline is in haar eentje meer mans dan de magere x66 mannetjes bij elkaar.
Het CDA in Limburg trekt de stikstof-keutel al in en sorteert zodoende voor op een coalitie/samenwerking met BBB. Is dit het begin van het einde voor Wopmans?:
www.nieuwnieuws.nl/5159776/video-made...
"Stem op een vrouw!" werd er geschreeuwd aan talkshowtafels en door andere schreeuwers (Sophie Straat/Goldband - Tweede Kamer).
Maar die hoor je nu niet... Blijkbaar is de ene vrouw de andere niet.
"Stem op een vrouw!" betekent hier "stem op iemand die het vrouw zijn tot inzet maakt".
Eerst zien, dan geloven.
Van Kaag-ElHaq hebben we niets gezien, behalve de vetlederenmedaille voor de gehalveerde T. de Groot als stemmentrekker voor BBB.
Dus C. van der Plas maakt dus een hele goede kans..... hoewel ze natuurlijk een ietwat steviger tafel nodig heeft.
"De overwinning van BBB afgelopen woensdag is bovenal een opsteker voor de vrouwenbeweging (...) (12 van de BBB-lijsttrekkers voor de provincies, water- en hoogheemraadschappen en Eerste Kamer zijn vrouw)".
En vergeet vooral verkenner Ankie - Tenalady in m'n broekie - Knol niet
Wat mij verbaast is dat BBB als extreem rechts wordt afgeschilderd en geen oplossingen heeft etc. BBB is pragmatisch en gebruikt het boerenverstand. Er is een probleem, wat is de oorzaak en hoe kunnen we dat oplossen en met wie. Een nuchtere benadering lijkt me.
Als bij GroenLinks de kraan lekt dan gaan ze op zoek naar een CO2 verminderde kraan die door een bakker geïnstalleerd moet worden. Als bij BBB de kraan lekt, kopen ze een nieuwe kraan met water reductie en bellen een loodgieter. Tja, beetje verstand gebruiken kom je ver mee in het leven.
Het is het framen, het kaltstellen.
Het zou me niet verbazen dat de ergernis over dit gedrag BBB aan nog meer stemmen heeft geholpen. Boontje komt om zijn loontje.
Geen enkele verbazing. Dit is hoe links rolt. Altijd worden andersdenkenden weggezet als racistisch, populistisch, extreem rechts, onderbuik en ga maar door. Links is voor 90% uiterst onverdraagzaam en geradicaliseerd.
Maar ja, wat als iemand zijn/haar emotie en zijn/haar inner self laat bepalen wat een probleem is en hoe die op te lossen? En wat als je lid bent van een sekte, zeg GL waar maar één waarheid bestaat en waar je naar moet denken en leven omdat je anders zal worden verstoten. Wat als je de voorkeur geeft boven de rust van een dictatuur boven de chaos van een democratie, zeg D66 dan kom je gauw op het vervloeken van de nuchtere mens die zijn/haar boeren verstand gebruikt om problemen te voorkomen en anders op te lossen.
Diverse zittende partijen probeerden BBB inderdaad zo te framen, maar het is gewoon een redelijke rechtse middenpartij.
@Zeurders | 19-03-23 | 14:24: Precies. Ze hebben zelfs geen moeite met kleine opvang van asielzoekers in kleine gemeentes, maar worden terecht wel boos als de elite aangeeft dat de spreidingswet dusdanig moet zijn dat er naar oppervlakte moet worden gekeken, in plaats van naar inwoneraantallen. Ze geven aan dat ook in een klein dorp met veel grond de dochters op hun fiets moeten kunnen blijven rijden, en helemaal terecht. In dat klein dorp is door die asieldroppers uit de stad al geen politie meer te bekennen en dan nog 750 veiligelandiers op die 25 gezinnen af sturen zeker. Daar is BBB op tegen en terecht. Ze willen de asielzoekers bij de NIMBY's plaatsen en dat vinden de NIMBY's dus extreem rechts. Ze blijven hypocriet die linkse NIMBY's.
Ter gelegenheid van de grote overwinning deze week een Caroline Playlist.
Waardevolle aanvullingen worden op prijs gesteld.
1 Neil Diamond - Sweet Caroline www.youtube.com/watch?v=ty1dwBCR6D0
2 Kate Nash - Caroline's a victim www.youtube.com/watch?v=nbYs6o6rMWo
3 Cockteau Twins - Caroline's Fingers www.youtube.com/watch?v=NhGoZLudKyk
4 Status Quo - Looking out for Caroline www.youtube.com/watch?v=IUe7sFYvrw8
5 Frank Sinatra - Sweet Caroline www.youtube.com/watch?v=hgXipo-v2tA
6 Dan Bettridge - Hello Caroline www.youtube.com/watch?v=O1flv6ntpxk
7 Billy Kiesel - Caroline Waits www.youtube.com/watch?v=SOY7NRUhIrI
8 Concrete Blonde - Caroline www.youtube.com/watch?v=wlg91FG9m5Y
9 Flatt & Scruggs - My Cabine in Caroline www.youtube.com/watch?v=Kg2Bw-6tE-U
10 Vince Gill - The Hills Of Caroline www.youtube.com/watch?v=dMmYgHdMOJU
11 Aimee Mann - Goodbye Caroline www.youtube.com/watch?v=4psEZrBCBoY
12 Chuck Berry - His Daughter Caroline www.youtube.com/watch?v=bUVYrZn4sYk
13 Status Quo - Caroline www.youtube.com/watch?v=qvcmyLD9k9o
14 His Name Is Alive - Caroline's Supposed Demon www.youtube.com/watch?v=6eLDpSpSy7Q
15 Songwriter X and the Skeleton Band - My Caroline www.youtube.com/watch?v=d4YMKpYOBaY
16 Matching Mole - Oh Caroline www.youtube.com/watch?v=tdVkqLrsr4M
17 Glenn Frey - Caroline No www.youtube.com/watch?v=_4zYPej7_fM
18 Lou Reed - Caroline Says I - www.youtube.com/watch?v=-wL1edIlgzs
19 Lou Reed - Caroline Says II - www.youtube.com/watch?v=Y793DlD0Sxg
20 Kid Creole and the Coconuts - Caroline was a dropout www.youtube.com/watch?v=atJD2AtQ1TQ
21 Jimmy Buffet - Woman going crazy on Caroline Street www.youtube.com/watch?v=H_r_YmA4PEU
22 Aminé - Caroline www.youtube.com/watch?v=3j8ecF8Wt4E
23 Cheap Trick - Oh Caroline www.youtube.com/watch?v=sPBreGK3Vf4
24 All Time Low - Caroline (B-Side) www.youtube.com/watch?v=k61sFvOTkkM
25 Jon Foreman - Caroline www.youtube.com/watch?v=pIXGqWCRWHU
26 Coma Cinema - Caroline, please kill me www.youtube.com/watch?v=Y010uj7_-oE
27 Arlo Parks - Caroline www.youtube.com/watch?v=IBFdbJlGhFE
28 Outkast - Caroline www.youtube.com/watch?v=gWju37TZfo0
29 ThxSoMch - Caroline www.youtube.com/watch?v=3fNaoXs9hBc
30 The 1975 - Oh Caroline www.youtube.com/watch?v=QJOzUpNaD6Y
31 Shaggy - Oh Carolina m.youtube.com/watch?v=BtLqmWt2h2g
Willeke Alberti - Carolientje www.youtube.com/watch?v=LIU_JaDi1t8
Is dit het vroege stamcafé?
The Folkes Brothers - Oh Carolina
www.youtube.com/watch?v=txJsl9ME4pE&a...
James Taylor - Carolina in my mind www.youtube.com/watch?v=zBpKI59jGGw
Oké, dat gaat niet echt over een meisje Carolina.
Deze dan:
Nazaré Pereira - Chero da Carolina www.youtube.com/watch?v=WIZMq6kF5hc
Het afzeiken van BBB gaat gewoon door: www.gelderlander.nl/arnhem/van-de-bbb...
Allemaal DGB kartel bladen. D66 dus.
Lekker laten gaan die media-ezels als ze zich graag 200 maal stoten.
Als je afzeikt dat de ander niet inclusief en niet divers genoeg is, onder het mom van diversiteit, is de kans verrekte groot dat je het zelf niet bent.
@Tiscali-2 | 19-03-23 | 13:16: Duidelijk wel, als je een comment met ook maar iets van kritiek op meneer de columnist wil plaatsen, noway.
Is strategie, eerst komen de columnisten, die gaan net zo lang door totdat het opeens “nieuws” is want het staat in alle kranten, uiteraard word dat dan uitgebracht door een persgroep/mediahuis krant waar de columnisten niet elke dag er op in hakken. Zodat het minder opvalt. Dan word dat “nieuws” als feit gebracht bij het nos journaal, npo talkshows. En opeens is er een rel. Dankzij de gedachte kronkels van een columnist. Uiteraard liefst ook nog door een vrouwelijke trans columinst van kleur. Want die zijn boven alle verdenking verheven. Altijd het zelfde riedeltje
Mooie foto. Het onderschrift zou kunnen zijn: "Zo, en nu gaan jullie eens even goed naar mij luisteren"
Ik dacht meer aan: "Wie maakte jullie dat wijs, en kan het niet even anders?"
Toch een puntje van kritiek. Wanneer ene Albrecht haar terecht of onterecht confronteert met ‘mega stikstof veroorzakende miljarden bedrijven’ reageert ze daarop met ‘allemaal onzin’ en ‘nou ja, daar ga ik niet eens op reageren’. Als je dit leest Kerrolain, probeer die termen niet te gebruiken tenzij je goede tegenargumenten hebt. Duik nooit weg.
Een mensenleven is niet lang genoeg om alle suggestieve 'vragen' van alle Albrechtjes van deze wereld te beantwoorden.
Dat is een nadeel als je niet vanuit je VVD66-mediatraining op de autopiloot kan gaan.
Ze heeft gelijk -het uitleggen aan een dergelijk figuur kost een uur- en ze hoeft daarbij geen verantwoording aan de directeur van een Amsterdams debatcentrum af te leggen. Dat doet een gekozen politica aan haar kiezer en dat is Albrecht zeker niet.
Had die Youri best wel hoog zitten als onafhankelijk denker, zelfs hij gaat maar door.
Heeft die Spekman niet voor 40 k de armsten onder ons bestolen?
Wat doet zo'n dief dan nog op de buis?
Bert van der Roest (PvdA)
Hij heeft zo'n 40.000 euro verduisterd van de daklozenkrant in Utrecht.
Ik vermoed dat u refereert aan het Utrechts PvdA raadslid Bert van der Roest die geld van de straatkant achterover heeft gedrukt. Zelfde club, andere trui.
'Dan zoekt zo'n dakloze toch gewoon een rijke vriendin?' Ha-ha-ha.
Aah ja van der Roest. Dat wasm.
Nou ja zoals je zei: zelfde club andere trui.
@Remus McMillan | 19-03-23 | 13:21:
Leuk, maar voortaan éérst even nadenken wellicht?
Nee je kan zeggen van Spektrui wat je wilt maar jatten van de armen ziek ik hem echt niet voor aan, nivelleren is een feestje, niet voor de rijken.
Oh... oh... oh... Er gaan al stemmen op om niet zoals vanouds op VVD-partijcongressen Sweet Caroline te draaien nu dit tot in het VK wordt geassocieerd met het succes van de sympathieke BBB-voorvrouw waar op meerdere tv-zenders de vrolijke overwinningsbeelden werden vertoond.
Misschien kunnen ze Ayaan Hirsi Ali weer inhuren, die was buiten vrouw nog hartstikke divers ook.
@funda | 19-03-23 | 13:11:
Hirsi is nog steeds vrouw, een topvrouw! NL is een maat te klein voor haar.
Hoop dat BBB stikstof zelfkastijding kartel halt weet toe te roepen, maar ben bang dat het een illusie zal blijken, kartel met medewerking GL- PvdA doorzet.
GL-Pvda hadden grootse overwinning te vieren, 1 zetel winst.
De financiering van BBB is een sponsoring van marketingbedrijf ReMarkAble.
De bedrijven Bayer en Monsanto (Bayer is eigenaar van Monsanto) zijn klant van marketingbedrijf Remarkable. De oprichter/eigenaar Wim Groot Koerkamp en marketingdirecteur Henk Vermeer zijn weer secretaris en penningmeester bij de BBB. Ook is Vermeer campagneleider voor de BBB. Het adres van de BBB is hetzelfde als het communicatiebureau van Bayer/Monsanto in Nederland.
Monsanto, Cargill en Dupont hebben bijna 17 mln hectare landbouwgrond in Oekraïne gekocht. Dat is zo'n 60% van de beschikbare landbouwgrond in Oekraïne.
Doe verder de rekensom maar zelf.
En daar hebben ze ook nooit geheimzinnig over gedaan. Overigens is dat adres niet meer hetzelfde.
Dan hebben de andere partijen blijkbaar voor het verkeerde marketingbureau gekozen.
Andere partijen betalen alles uit eigen zak en zijn daar heel open over.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 13:00: Het is het omgekeerde. Het is geen politieke partij die haar beste beentje voorzet, zoals alle partijen doet. De BBB is een lobbyverhicel van commerciele partijen. Vergelijk het met tabaksfabrikanten die een politie partij opzetten enkel om het rookverbod tereug te draaien.
Ja, dus? Andere partijen zijn ook verweven met het bedrijfsleven of activistische organisaties of kerken of vakbonden of andere organisaties, wat men bij het CDA zo mooi "het maatschappelijk middenveld" noemt. Dat de BBB goede contacten onderhoudt met andere spelers binnen de landbouwsector wil niet zeggen dat er sprake is van een complot.
Bij de klimaat tafels waren geen burgers en wetenschappers welkom. Wel de milieuclubs en de grote bedrijven. Een energie transitie vraagt om een gigantische investering in nieuwe technologie en apparaten. Er wordt vaak gesproken over de kosten, maar waar kosten zijn, daar zijn ook verdieners. Wie gaan er verdienen aan de transitie? Die grote bedrijven die via gedwongen winkelnering elke burger, elk bedrijf als klant krijgen.
Maar goed, dit is dus geen probleem?
Greenpeace/Urgenda en nog wat ANti NL volk leven van de PC loterij. O ja en GP Samson zit in Brussel bij Timmerfrand op schoot en heeft verzonnen de bossen op te stoken in de Bio centrales, dat is pas een gevaarlijke jongen.
@Red shirt | 19-03-23 | 13:10: Kan best zijn, maar miljoenen mensen zijn het blijkbaar wel met hun standpunten eens.
Nogal feitenvrij, hebt u een linkje oid waaruit blijkt dat de BBB gefinancierd wordt door de Agrobusiness? Uit FTM blijkt nl het volgende: "Wat blijkt: de partij leeft van kleine donaties. Het totaal aantal giften aan de partij was op dat moment welgeteld 161.305 euro."
@vrijblij | 19-03-23 | 14:25: Het is een tekst die rondgaat op Facebook en Twitter, niets heeft Botte Hork zelf aan deze tekst bedacht dus naar feiten vragen heeft ook geen enkele zin.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 15:11: Ah, duidelijk. Dank!
@vrijblij | 19-03-23 | 14:25:
www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-met-h... Wim Groot Koerkamp is oprichter van ReMarkAble, een communicatiebureau voor de Agrifoodscetor, én een van de grondleggers van de Boer Burger Beweging. De partij behaalde een ongekende verkiezingswinst bij de Provinciale Staten deze week en komt nu in veel provincies aan de macht. Hoe hebben ze daar binnen een paar jaar naar toegewerkt? Asjeblieft
@Sinterbikske | 19-03-23 | 15:11:
www.geenstijl.nl/5169680/onthulling-c...
@Sinterbikske | 19-03-23 | 15:11:
Feiten te over zelfs www.geenstijl.nl/5169691/feynman-en-o... www.de-nieuwe-media.nl/l/de-financier...
@Botte Hork | 19-03-23 | 16:48: Dat had u al gezegd. Ik zie alleen aannames waaraan u schijnbaar voldoende hebt. Hoe het ze gelukt is? Gedreven mensen wellicht, maar dat is ook van mijn zijde een aanname. U maakt niet duidelijk of en waar het geld vandaan komt terwijl FTM dat heeft onderzocht. Blijft uw aanname feitenvrij. Alstublieft.
Hoezeer ik Caroline meer mag dan de hautaine Kaag, D66 heeft de betere argumenten. De Nederlandse natuur ligt op apegapen, vandaar dat de rechter en Johan Vollenbroek het kabinet steeds terugfluit.
Nope, we hanteren absurde normen in dit kikkerlandje.
Dat heb je meestal in de winter.
In de visie van D66 heeft D66 betere argumenten. In de visie van BBB niet en die zijn met meer.
Daarom rennen de wolven massaal uit het groene oost Europa naar de verstedelijkte Veluwe
Waar ergens ligt de Nederlandse natuur dan op apegapen ? Ik zie het nergens om me heen.
@(Behind)Doors | 19-03-23 | 13:07: Tsja, wolven zijn rare beesten.
Graag bewijs dat de natuur (welke natuur, en wat is het uitgangspunt om te bepalen of het goed of slecht gaat) op apegapen ligt. Dat Vollenbroek het kabinet door de rechter steeds terug laat fluiten, heeft te maken met het overtreden van mogelijke stikstofgrenswaarden, niet omdat de natuur op apegapen ligt.
De hele Nederlandse natuur is een gedachten-model-experiment van hopelijk verstandige mensen die er verstandige dingen mee willen doen.
Hoe zag de Nederlandse natuur er 5000 jaar geleden uit? Was ie toen wel "gezond"?
Fijn dat carbid ook nog even wordt genoemd. Cultureel erfgoed van het platteland,
In de speleologie ook nog altijd gebruikt.
Zou het niet wonderbaarlijk zijn als Caroline eerder dan Kaag de minister-president wordt? Het zou zomaar kunnen over twee jaar.
Inderdaad. Ik hoop het.
Dan is ook maar afgerekend met Kaag´s fabeltje dat er niet op haar gestemd wordt omdat zij vrouw is en last heeft van het glazen plafond en zo. Die heeft gewoon te veel in vreemde landen geleefd en denkt dat zij Nederland en de NL kent. En/of haar marketingbureau denkt met dat soort teksten alle parttime hoogopgeleide vrouwelijke beleidsmedewerkers bij de overheid en ZBO's mee over de streep te halen "want emancipatie".
Maar nu zien we een stuk of wat nuchtere vrouwen die met beide benen op de grond staan en die doorbreken gewoon dat glazen plafond. Geruisloos.
Ik vind het mooi!
Kom maar door met die nieuwe bestuurscultuur van BBB.
Er kan nog veel gebeuren in de twee jaar naar de tweede kamer verkiezingen, zeker voor een frisse partij die explosief gegroeid is als de BBB. Ik hoop maar dat ze intern elkaar de tent niet gaan uitvechten, versplinteren of wat dan ook. Andermans fouten heeft ze die zetels gegeven, het zijn hun fouten die nu zetels kunnen kosten.
Lol, je nick
@Wattman | 19-03-23 | 12:47: LOL, ik zie het nu pas.
2 jaar? Ik verwacht najaar 2023
@sgaapje | 19-03-23 | 13:23: hij kan zomaar vallen! (Rutte)
Call de bluf maar van Kaag, dan kan D66 mooi gehalveerd worden bij de nieuwe verkiezingen.
Liever meteen helemaal weg, en het grondrecht je eigen organen te mogen behouden zonder contractspelletjes in een vercommercialiseerde markt meteen weer terug.
@funda | 19-03-23 | 12:50: Daarvoor kun je je toch uitschrijven? Ik heb gekozen dat mijn organen alleen aan mijn familieleden gegeven mogen worden.
@Adriel | 19-03-23 | 12:52: JDat kan, alleen: mensen laten tekenen om hun grondrechten vast te leggen is voor mij al in principiele tegenspraak met grondrecht.
Om nog maar van de feilbaarheid van de ambtelijke apparaten te zwijgen.
@funda | 19-03-23 | 13:04: Dat is precies de (D)66-stijl. Je hebt een grondwettelijk recht, maar je moet er wel om vragen. En dat laatste wordt steeds moeilijker gemaakt. Ik voorzie dat er, als het aan 66 ligt, binnen afzienbare tijd restricties aan het stemrecht zullen worden verbonden. 66 heeft daar al een proefballonnetje over opgelaten: de mogelijkheid om een politieke partij te verbieden.
D'66 ging al uit van verlies bij de volgende verkiezingen, vandaar dat ze het zo hard speelden, geen millimeter toegaven en ook na de overwinning van BBB door blijven zetten, en de VVD en het CDA hebben opgeroepen hun rug recht te houden.
Wat vind techno viking hiervan?
Wie?
Als het CDA nu nog niet begrijpt wat ze hebben bereikt met hun nutteloze beleid dan is het maar goed dat ze uitsterven. Een betere toekomst voor het CDA zit in het aan sluiten bij BBB en daar hun invloed ontwikkelen. BBB is voor reden vatbaar, v.d. Plas is bereid compromissen te sluiten. Laat D66 zo snel mogelijk vallen, zij zijn de politieke ellende club. Mensen zoals Omtzigt en Mona Keizer zitten met hun aanpak veel dichter bij de mensen en dus BBB, terwijl Hoekstra veel meer een regent en effectief feitelijk een flapdrol is.
De uitslag laat overigens ook (weer) zien dat de PVV niet meedoet. Een stem naar Geert is sympathiek maar zonder enige impact en daardoor nutteloos.
Redelijk artikel maar Keizerin Kaag is niet de baas (mocht ze willen) en heeft niet de middelen om in de provincie beleid en handhaving af te dwingen als de provincie tegenwerkt. En natuurlijk kan de BBB niet alles voor elkaar krijgen wat ze willen. Maar er moeten wel wat keutels teruggetrokken worden de reet in van Tjeerd en Sigrid.
Denkt u dat? Er ligt ook een wet of de gemeenten te dwingen dus waarom de provincies niet? Rutte heeft niet veel op met het staatsrecht.
Ik denk niet dat de BBB veel medewerking gaat krijgen.
Het is lastig werken als je omgeving je traineert. BBB mag geen succes worden van de gevestigde orde. Ik geloof niet in als de BBB hierdoor niet veel voor elkaar krijgt dat dan de volgende verkiezingen nog veel meer mensen op de BBB gaan stemmen. De mensen willen resultaat zien van hun protest stem .... geen excuses van niemand wil met ons meedoen. Vandaar denk ik dat het moeilijk gaat worden. Nogmaals de gevestigde orde heeft er geen belang bij dat de BBB er een succes van maakt. Ik hoop van ganse dat het de BBB gaat lukken. Beveilig Carolien maar goed want het zal niet de eerste keer zijn dat de kogel van links komt en dat links daar krokodillen tranen over laat maar diep van binnen best wel opgelucht is.
Ze weten alvast wat ze van iedereen buiten de BBB kunnen verwachten.
Als niemand met de BBB wil meedoen dan merken de mensen die op de BBB hebben gestemd dat wel. Denk jij dan dat ze dan ineens weer op CDA gaan stemmen? Tering, als jij dat gelooft dan kun je zo de kamer in voor de CDA qua politiek inzicht.
@geerdt | 19-03-23 | 12:29: eens en eens
@geerdt | 19-03-23 | 12:29:
Dat is precies wat ik zei ..... mensen willen resultaat zien .... geen excuses ...... heeft toch geen zin ... denken de 'one timers' dan en keren voor een deel weer terug naar een mainstream partij. In de werkelijke wereld is het volgens mij niet zo dat het volk nog bozer wordt en nog massaler BBB gaat stemmen. Er is gewoon resultaat nodig ...... en daar gaan de D66, GL, PVV en voor een deel VVD niet aan meewerken
Nogmaals ik hoop van ganse dat het ze gaat lukken. Mijn sympathie hebben ze.
@Ervaringsdeskundige | 19-03-23 | 13:29:
correctie PVV = PvdA
@Kladderadatsch | 19-03-23 | 12:39:
Nee zo werkt de werkelijke wereld 'helaas' niet.
Nou, 'niemand uitsluiten'... Wat de BBB van mevrouw van der Plas vooral beoogt is de broodnodige sanering van de landbouwsector tegen houden, een sanering die al vele decennia geleden had moeten plaatsvinden. Het is dus áchter-in plaats van vooruitgang.
De 'randstadmens' heeft ook een opinie. Wel gemakkelijk als je als ambtenaar je boterham kan verdienen, nietwaar?
Nee, zie haar interviews.
En terug kunnen gaan naar een eerdere, betere situatie lijkt me ook geen misdaad.
@funda | 19-03-23 | 12:28: Wil je terug krijg je dus veel meer uitstoot.
Een discussie over sanering op basis van argumenten die zo'n sanering rechtvaardigen lijkt me prima. Voedselveiligheid, dierenwelzijn, en milieubelasting dus.
Maar als het enige argument stikstof is, dan moeten we EERST over die stikstofnormen praten, dan over maatregelen die boeren kunnen nemen om de uitstoot terug te dringen (ze hebben al een 2/3e reductie voor elkaar gekregen), en dan pas over het terugdringen van de sector zelf gaan praten. Onteigeningen moeten het sluitstuk van het beleid vormen, niet de aanzet.
@NLgaatnaardeklote | 19-03-23 | 12:46: Nee, en zeggen 'dat er maar twee opties zijn' is zo hopeloos uit.
Door deze sanering van de landbouwsector tegen houden is anders een prima initiatief om het volbouwen van de vrijgekomen grond te voorkomen.
Tussen 2020 en 2050 moet er 300.000 hectare grond met een agrarische bestemming verdwijnen, waar er een 1/3 terug naar de 'natuur' terug moet gaan, 1/3 moet worden gebruikt voor woningen, en een 1/3 gereserveerd blijft voor 'andere' bestemmingen.
A: 1 hectare grasland met max 2,5 stuks rundvee, uitlopend naar max 5,0 stuks wanneer de veehouder een mineraal/uitstoot neutraal plan kan overleggen t.o.v. de 2,5 stuks.
B: 1 hectare bouwgrond met laagbouw tot 5 verdiepingen a 100-110 woningen, recreatie, werkgelegenheid, zorg, onderwijs, vervoer.
Welke van de twee opties zou nu het milieu en het klimaat meer belasten?
Ik neig nipt voor optie B te kiezen...
Overigens ben ik geheel voor het vrijwillig uitkopen van boerenbedrijven, alleen moet de vrijgekomen grond dan geheel terugvloeien naar de natuur.
De grootste stappen zijn te maken met het sluiten van allereerst een Tatasteel in IJmuiden en Schiphol, Nederland heeft ze niet nodig, verplaats ze net over de grens in Duitsland en het uitstootprobleem is opgelost.
@BadPatNL | 19-03-23 | 13:52: Zeg, je gaat nu toch niet met feitelijke voorbeelden komen over waarom de natuur er toch wel aan gaat, ook al staat er geen koe meer in het weiland. Dat is niet de bedoeling.
Wat nu moet gebeuren is dat het CDA zich realiseert dat hun kiezers hun huidige stikstofbeleid niet accepteren. De redding voor het CDA is het roer omgooien en het kabinet laten vallen. De kiezer zal hen daarvoor belonen.
Zo is dat, en heel helder maken waarom ze het kabinet laten vallen. Nu doormodderen op dezelfde weg is politieke zelfmoord voor het CDA.
Hoekstra lijkt zich daarvan bewust. Rutte en met name Kaag stoppen gewoon hun vingers in hun oren en roepen Lalalala!
CDA kan ook nog twee jaar doorvechten en pas over 2 jaar weggestemt worden. Keuzes..
De stikstofwet 2035 is al door de EK dus het CDA rest weinig anders
@funkyd | 19-03-23 | 12:19: Als de partij slim is dan kiest ze nu eieren voor haar geld. Het zit toch niet lekker in het pluche als je weet dat over twee jaar je begrafenis is.
@goedverstaander | 19-03-23 | 12:25:
Twee maal een jaarsalaris is bij elkaar toch gauw twee jaarsalarissen.
@SilverCrest | 19-03-23 | 12:19:
Het gaat om de nieuwe wet die nog in voorbereiding is en waarin 2035 naar voren wordt gehaald naar 2030.
@Wattman | 19-03-23 | 12:32:
Weet ik maar de wet per 2035 ligt er inmiddels en BBB heeft geen andere keuze, als ze al in het PS bestuur komen, dan die uitvoeren
Benieuwd hoe ze dat gaan uitleggen aan de achterban
@SilverCrest | 19-03-23 | 12:39:
BBB is voor 2035, zoals in de huidige wet staat, en tegen onteigenen. Weet niet wat daarover in de huidige wet staat, weet jij het wel wellicht ?
Op voorspraak van onze koning wa: niet normaal maken wat niet normaal is
@Spring Bruissteen | 19-03-23 | 12:18: Het Glas/plas/was reflex?
Is wel een uitverkoop van azijn geweest op Twitter, gezien de reacties van velen aldaar.
We hebben in ieder geval nog ammoniak over.
Bij D66 zijn ze deze wormen knuffelaar ook kotsmoe.
twitter.com/Robdeschepper/status/1633...
Dat is het mooie met activisten he. Uiteindelijk mollen ze elkaar, hetzij letterlijk, hetzij figuurlijk. Elke revolutie vreet haar eigen kinderen op.
bovenal een opsteker voor de vrouwenbeweging? Bovenal, dus dát is het belangrijkste? Wat een onzin. Gewoon de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek. Man of vrouw doet er niet toe, hoezeer de seksisten dat graag willen geloven.
Even de aankondiging gekeken van wat we zo in Buitenhof mogen verwachten. De enorme overwinning staat inderdaad op het programma en ze willen dit duiden met de volgende gasten: een columniste van het NRC, een mevrouw van Urgenda en dan zit er ook nog iemand van het MKB!
66 en de khmer mogen aan het woord. De hoofdrolspeler is niet gevraagd.
Niet kijken, overbodig en voorspelbaar.
Echt een aanfluiting, de NPO. Wat dat betreft is BNR vaak heel wat gebalanceerder. Bijvoorbeeld over het woningdossier: bij de NPO alleen maar lui die lovend zijn over Hugo: geen experts op dit vakgebied, maar wel veel vertegenwoordigers van huurders, de Woonbond, en politieke meelopers. Bij BNR laten ze die ook aan het woord, maar dan wel tegenover investeerders, pandjesbazen, makelaars en experts op het gebied van de woningmarkt. Dan krijg je tenminste ook een echte discussie.
Nu kan ik me ook indenken dat mevrouw vd Plas, na de nogal inspannende laatste weken, wel wat beters of leukers te doen heeft met haar gezin zo op de zondagmorgen
Just a thought
Een goede democraat laat ook zijn tegenstander aan het woord
@Muxje | 19-03-23 | 12:16: Hugo maakt inderdaad een puinhoop van het woondossier, valt me op.
@johnyl | 19-03-23 | 12:23:
Absoluut, maar waar is de tegenstander van de tegenstanders van de BBB? Dat is waar het hier om gaat.
Hm, vanavond maar even dit en WNL terugkijken. De weersverwachting, zuurrr, het gaat heel zuurrrr worden.
Vertrouwen komt per trekker en gaat per bezem.
Gna gna.
Caroline van der Plas heeft die enorme electorale aardverschuiving niet veroorzaakt, Sigrid Kaag heeft hem veroorzaakt.
De overwinning van BBB is volledig te danken aan Sigrid Kaag.
Dus wel een vrouw die deze overwinning heeft behaald.
Fantastische vrouw eerst de eeuwigdurende vrede gebracht in het midden oosten en nu dit weer Sieg Sieg!
Ha, en er is ook geen oorlog tussen IJsland en Haïti, dat is ook het zegenrijke werk van Kaag.
In die video over Tjeerd de Groot komt de bekende dooddoener ook weer op tafel: "Een meerderheid van de kiezer heeft gestemd op een partij die het stiksotfbeleid wil voortzetten". Jezus... BBB vanuit niets de grootste in ALLE provincies, naar verwachting met afstand de grootste partij in de senaat (ook groter dan GL + PvdA). En met de partijen waarvan ik helemaal niet zo zeker ben dat ze het beleid door willen zetten (VVD, CDA) kom ik op 40 zetels in de senaat die tegen zijn. De VVD en CDA zijn alleen voor vanwege de coalitieafspraken, en het is nog maar de vraag of dat stand gaat houden.
Hoe veel duidelijker moet de boodschap zijn?
Een meerderheid heeft niet op die k*tpartij van hem gestemd. Ronduit vermoeiende kerel.
https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/29507.jpeg
Zoek Nederland, zoek de stikstof. Ik voorzie nieuwe azc's.
Als je niet weet wat PM2.5 betekent.
Heeft iig niks met 'Stikstof' te maken.
@Onkel Bratwurstbude | 19-03-23 | 12:09: Als zelf jij het punt begrijpt deed ik het goed.
Omtzigt bij BBB, en dan samen met PVV.
Zucht...
Omtzigt wel. PVV niet. Dan 50 zetels.
@TheGermans | 19-03-23 | 12:03: Als Omtzigt straks bij de BBB gaat, dan zou een tweede aardverschuiving in Den Haag wel eens heel erg groot kunnen worden. Mooie tweetrapsraket.
"Dankzij BBB en de uitgestoken hand van Caroline van der Plas is er nu écht uitzicht op die veelbesproken nieuwe bestuurscultuur " dat is nog maar afwachten. Leuk elke 4 jaar dat enthousiasme zoals ook een nieuwe bestuurscultuur bij de LPF, Lijst Pim Fortuin, FvD... maar de vraag is of dat gaat gebeuren. BBB zou van eigen kracht uit moeten gaan en ipv meedoen aan moddergooien over hun politieke tegenstanders op de socal media. Gewoon compleet negeren ipv al die roddeltweetjes naar elkaar toe. Energie richten op goed bestuur en niet meegaan in roddels en achterklap.
De Rutte doctrine zit diep en is hardnekkig gebleken. Ik hoop nog steeds dat dit kartel verslagen gaat worden, misschien wel door BBB.
En wat de nieuwe bestuurscultuur aangaat; NL heeft afgelopen woensdag op de rem getrapt. Tot hier en niet verder!! Er is geen stilstand gecreëerd, enkel vooruitgang. Geeft de burger weer lucht, ruimte en toekomst om te leven. Natuur en klimaat bewegen vanzelf mee.
Kom, kom... een marketingvrouw, een lobbyiste, is met spiegeltjes en kraaltjes de politieke boer opgegaan. En wie is haar electoraat? U raadt het al: maatschappelijk gefrustreerde 50-plussers en de laagopgeleiden, het deel van het electoraat dat bij populisten onderdak zoekt. De belofte van een nieuwe bestuurscultuur is niet nieuw maar zo oud als de politiek zelf, met Pim Fortuijn, Rita Verdonk, Geert Wilders en Thierry Baudet als recente representante. Het is zelf onjuist dat Van der Plas de eerste vrouw is die reuring bracht. Denk bijvoorbeeld eens terug aan Rita Verdonk, de vernieuwer van de bestuurscultuur van haar tijd.
Geen van alle populisten heeft daadwerkelijk iets bereikt. Het resultaat is altijd NUL geweest. Met de ervaring als voorspeller is het een deugd om sceptisch naar Caroline van de Plas te kijken. Ze is de recente koningin van de talkshows en daar komt het probleem: haar spiegeltjes en kraaltjes. Haar ideeen en beloften moeten nu naar de realiteit gebracht worden. Een deel van haar plannen gaan tegen wetgeving in en zelfs welwillende experts zien geen ruimte om deze te realiseren. De BBB is een lobbyclub, en de hoofdzakelijke motivatie is het traineren van noodzakelijke omvormingen en saneringen ten bate van de intensieve veehouderij en de daaraan verbonden toeleveranciers. De BBB zal onrust in het maatschappelijk veld weten te mobiliseren maar een bestuurderspartij zie ik het voorlopig niet worden.
Oh, ik had de mails van het ParteiAmt gemist. Dankuwel.
Als je jezelf eens een keer verdiept in de geschiedenis van D66, zie je dat die partij ook is opgezet door een stel slimme marketeers. Als je kijkt naar de gelikte trucjes van Kaag (op tafel springen, hondjes vastbinden voor ze gaat stemmen, die ingestudeerde gebaartjes als ze praat) zie je dat de partij eigenlijk nog steeds een hoopje door marketeers opgebakken lucht is. 95% imago, 5% inhoud.
Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt maar laten we de amusementswaarde niet uit het oog verliezen. Soort soap. Kijken hoe dit karretje uiteindelijk in de poep gaat worden gereden. Pim had nog het ‘geluk’ dat hij nooit heeft hoeven regeren en mensen daardoor nu nog denken dat hij het wonderkind van 50 was (met dank aan apres toi).
@MAD1950 | 19-03-23 | 12:02: ik ken alleen mensen die vanwege de inhoud op d66 stemmen. Heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat ze op d66 stemmen vanwege kaag.
U wint vandaag wederom de bokaal voor het intrappen van vermeende open deuren.
Fijn dat je voor jezelf kunt verklaren aan de hand van wat NRC artikelen dat het allemaal niets voorstelt.
Dit resultaat is ongezien en ongekend en wellicht valt het kabinet zelfs, CDA heeft de boodschap in ieder geval wel begrepen.
Erg optimistisch c.q. positief is uw plempsel niet. Het bij het oude houden dan maar? Ook geen optie toch? Dan de schouders er maar onder, want BBB is nu eenmaal een feit en niet meer zo zuur doen Red shi(r)t.
"Een deel van haar plannen gaan tegen wetgeving in"
Dan past ze toch prachtig bij het huidige kabinet dat ook allerlei onwillige wetten en uitspraken van rechters naast zich neerlegt en gewoon doorgaat met wat ze willen?
Tsja, marketeers..... Hoeveel spindocters hebben de gevestigde partijen nu rondlopen? 700? Of zijn het er ondertussen al 800? Betaald door de belastingbetaler. En dan vooral Caroline wegzetten als een handige marketingtante. Zo ontzettend goedkoop dit,
@MAD1950 | 19-03-23 | 12:02: Vervang je de naam van Caroline door die van Sigrid in Red Shits pedante betoog, dan staat het nog steeds. Maar ja, de "verkeerde vrouw" wordt nu op het schild gehezen, doet dat even pijn.
Je nickname zegt genoeg over je stemkeuze. Ben je een beetje teleurgesteld rode rakker? Sterkte met het verlies! En het is zo makkelijk om iedereen die anders denkt een populist te noemen, kap daar nou eens mee. Het is een beetje zielig zo. Ook het framen dat het slechts om laag opgeleiden boomers gaat is totaal onjuist. BBB krijgt support vanuit alle lagen van de maatschappij. Behalve Amsterdam, maar wie neemt die stad nou serieus met al die onhaalbare plannetjes en misplaatste arrogantie.
@BobDobalina | 19-03-23 | 12:04:
Dat lijkt me een faire insteek
De kans dat ze de boel in de peop rijden is levensgroot maar geef ze een kans
Het wordt interessant of het nu slaagt of niet
Zuur, zuurder, zuurst.
GL en de PvdD. Lobbyclubs bij uitstek. Nuff said.
Partij van de Dieren is opgericht door reclamemakers. Soit. Iemand moet het doen.
@MAD1950 | 19-03-23 | 12:02: Wanneer we naar de bekende speech van Hans Gruijters kijken dan zien wee populist aan het woord. In haar begintijd was D66 een populistische partij, net zoals de SP dat was.
@Een vrije paling | 19-03-23 | 12:09: Ik ben niet zuur. En ook niet links, zoals sommigen hier denken. Ook niet rechts, overugens. Ik probeer nuchter en los van de waan van de dag naar feiten te kijken. Het pupillenvoetbal laat ik aan anderen over.
@KwaadBloed | 19-03-23 | 12:13: Mijn nick verwijst naar een character uit Star Trek: de vervangbare. Een beetje zelfrelativering kan geen kwaad, vindt u ook niet?
De frustratie zit diep, heel diep, tot in Moskou aan toe, zo blijkt. Een hoop onzin, zonder enig verband wat je hier noemt.
Je hebt, zoals zo vaak, een nogal neerbuigende kijk op mensen met een blijkbaar lage opleiding en 50 Plussers.
Vraagje: zijn alle 50 Plussers laag opgeleid en wat is dan relevantie van dat eventuele verband?
Wat is mis met wat jij en andere ontspoorde linksen steeds populisme noemen.
Je gebruikt een nogal racistisch stereotype van “marketingvrouw, een lobbyiste, is met spiegeltjes en kraaltjes de politieke boer opgegaan”.
Mogen laagopgeleiden en 50 plussers niet stemmen van je? Uitgaande van je minzame arrogantie moet ik concluderen dat je vindt dat “dit soort menen” (wie zijn dat toch?) gewoon niet moeten stemmen want daar zijn ze te dom voor. Stel je toch voor dat die mensen op een verkeerde partij stemmen!! En dat die partij dan….*even hyperventileren *….een fas-cist-ische partij in het zadel helpen!!! Dan krijg je dus toestanden dat niet iedereen meer mag stemmen, dat bepaalde groepen niet meer mogen stemmen. Laagopgeleiden bijvoorbeeld. Of 50 plussers.
Dan hebben alleen nog Brown Shirts iets te zeggen.
Even over die “populisten” die niets voor elkaar kregen. Waarom voert d66 al jaren een campagne met als speerpunt “het bestrijden van Wilders, en later Baudet”? Dan is de invloed al zo groot dat ze dit in ieder geval bereiken. Laten we dat even vaststellen.
Verder de PVV; die zetten echt wel met oppositievoering migratie en intergratie op de kaart. Angstvallig genegeerd door hoogopgeleide burgers, die alles beter weten, en hun lobby, vvd66glcdapvda. Elke partij heeft er nu een menig over, met dank aan de PVV.
Je kan vinden van die partij wat je wilt (zo lang er nog algemeen kiesrecht is, door jou verafschuwt), maar dit is een feit. Goed dat ze het op de agenda kregen, want een relevant onderwerp en het algemeen kiesrecht maakt het burgers mogelijk de PVV te ondersteunen met hun stem, of af te straffen met een stem op een andere partij.
LOL. Als er een partij een marketing & managersprojectje is is het X66 wel. het wordt zo onderhand echt belachelijk, de kritiek vanuit bepaalde hoeken op de BBB.
U bent ook wel een pedant mannetje zeg. Waarom denkt u dat u de wijsheid wel in pacht heeft? Bent u ook zo voor kiesrecht voor enkel gelijkgestemden? Wie zijn toch die mensen?
Nou dat zijn gewoon mensen zoals Caroline het aangeeft. Die gewoon een biertje willen drinken en een stukje vlees willen eten. Een warm huis willen hebben in de winter en in de zomer een keertje naar Spanje willen op verkansie. Die mensen, met niet zulke hoge eisen, moeten volgens u maar niet gehoord worden zeker. Die moeten volgens u maar beter gaan sparen voor een warmtepomp en vegetarisch fabrieksvoedsel naar binnen werken zeker en verder hun bek houden zeker.
Waar is Tjeerd de Groot eigenlijk gebleven?
Valencia? Of uitrusten van de mislukte campagne?
Die zit in zijn schuilkelder op worteltjes te knabbelen denk ik.
Met easyjet weekje pauperparadijs voor 199 euro?
Wormen ontstressen.
Misschien zit ie met talentjes van de D66-jugend in Sidney?
Ah, haar uiterlijk, dat gaan we eens aanpakken. Sterke actie. Zucht.
Ach ja, maar het ei is wel gelegd. Leutig!
Ze ziet er een stuk gezonder uit dan vogelverschrikker Vollenbroek.
Ach ja, BobDobalina. Als je inhoudelijk geen argumenten hebt, ga je het op de persoon spelen. Wat ben je zwak.
Oneens met Bas. De versie van Neil Diamond heeft meer passie en zingt zo lekker mee; "... pah, pah, pah ... so good, so good!!"
Ik vind het dampende 'Caroline' van Status Quo beter bij haar passen.
@gestoptmetroken; Mooi nummer maar niet bepaald een meezinger.
Ik hoop dat het lukt, die nieuwe bestuurscultuur, maar heb er een hard hoofd in.
In de eerste kamer zal Rutte vrijwel zeker een deal gaan sluiten met GL/PvdA (als die niet reeds gesloten was). Vandaar dat Rutte/Kaag zo zelfverzekerd zijn.
Het enige wapen van BBB zijn de provincies. Op zich zullen zij moeten uitvoeren maar het wanneer en hoe wordt door hen bepaald. Het probleem is dat BBB in elke provincie alsnog buitenspel gezet kan worden door Coalitie + linkse partijen (waartoe ik Volt ook reken).
In sommige provincies zal het wel heel lastig worden om een college te vormen zonder BBB. Maar je hebt gelijk, als ze willen kunnen ze de plannen gewoon uitvoeren. Ze nemen dan wel een risico voor de volgende TK verkiezingen, maar het kan.
Dan gaan de vlaggen weer op de kop.
Ik voorspel groot gedonder als men de hint van de kiezer naar de Haagse elites negeert.
Eens kijken hoe Kaag Caroline voor de bus wenst te gooien..
There is a special place in hell for women.
Kaag nam deze uitspraak van Madeleine Albright één op één over.
Maar goed, Lien is een dikke boerenTrien en geen stadse dame.
In de ogen van Sigrid dan hè.
Ik zie Kerrolijn de laatste dagen geregeld op tv aan tafels zitten waarbij ze zich continu verdedigt tegen de aantijgingen van elke boerenlul (sic) die ze bij de redactie maar op kunnen trommelen. Daar moet ze mee ophouden. Ze heeft verantwoording aan die kiezer af te leggen en niet aan zo'n buikspreekpop bij een talkshow. En dat moet ze ook gewoon zeggen.
BBB is weinig meer dan CDA van veertig jaar geleden. Zelfde beleid, zelfde pappen en nathouden van de boeren en milieuregelgeving.
Nou, daar moet BBB het dan maar mee doen. Danku voor dit uiterst verhelderend inzicht. Oik in Valencia?
Goed om te zien dat u uw glazen bol weer mooi heeft opgepoetst.
Pik, Tubbergen, zestig procent CDA, nu zestig procent BBB. Zelfde mensen, andere partij.
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:49: Ah, Tubbergen als maat der dingen!
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:49: u kent ze allemaal persoonlijk.
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:49: Waar ik zei 'glazen bol' bedoel ik 'theebladeren'. Stop de tijd!
Nou, je kon je wel eens goed vergissen in die boeren.
Nope, want vd Plas doet niet aan autopsport
40 jaar geleden..... Toen Nederland nog een prettig, leefbaar land was bedoel je?
Dat belooft wat dan. CDA is jarenlang de grootste geweest en heeft verschillende premiers geleverd, van Agt, Ruud Lubbers, Balkenende, dus volgens u blijft BBN zo’n 20 jaar aan de macht, dat is nog eens goed nieuws!
14% van de nederlanders woont in de grote steden.
Stel je voor dat die Tubbergers het omdraaien en beleid maken dat zij een negatieve invloed hebben op de natuur (hebben ze natuurlijk, alleen maar depositie) ook maar uitkopen dan?
Dan nog, tien keer liever het CDA van veertig jaar gelden dan D66, PvdA of GL van het heden.
Maar nu haar visie op het migratieprobleem. Ook heel belangrijk.
Gaat de provincie helemaal niet over. Rijk en gemeente wel.
BBB-beleidsmedwerker Alexander Hendriks:
“Op de korte termijn wil BBB een tijdelijke asielstop. Dan kunnen we onze asielketen eerst op orde brengen. Verder zijn we voor het verstevigen van de buitengrenzen en willen we de Dublin-verordening streng, tot op de letter, naleven. Want zoals het nu gaat, zijn wij altijd de pineut.”
En dat is dan alleen nog het beleid op de korte termijn. Op de lange termijn wil BBB volgens Hendriks ook opnieuw onderhandelen over het VN-Vluchtelingenverdrag:
“Dat is een verdrag dat niet meer toepasbaar is op de vluchtelingensituatie van nu. We willen uiteindelijk een vluchtelingenverdrag dat past bij 2023.”
Graag gedaan, B.
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:50:
Landgenoot, de uitvoering heeft het rijk zelf over de schutting bij de provincies gesmeten. Dus ja, succes met 1 op 1 afdwingen in alle 12 provincies. Echt, die arrogantie van X66, die in ultimo stoomwals mentaliteit, wat mankeeet jullie eigenlijk?
@bergsbeklimmer | 19-03-23 | 11:52: Dat vind ik wel een plausibel standpunt.
Als ik aan het platteland denk zie ik weilanden met schikdraad en prikkeldraad. Schijnt dat d666 door BBB nu ook zijn opgeschrikt en worden ze geprikkeld. Ben benieuwd wanneer de Hoernalisten beginnen met hun aanval op BBB, tot nu toe is het nog rustig.
Sterke vrouwen bij WNL op Zondag.
Vriendelijk, begrijpend, intelligent, geen bla-bla.
Feminisme in deze vorm is een wereldverbeteraar.
Inderdaad, viel mij ook op.
Dit biedt hoop.
Drie paar argusogen op een rij, zijn ze het toch nog ergens over eens.
Het is wachten op de dag dat Caroline wordt "ontvrouwd".
Met deze uitslag laat ze immers zien dat het vermeende seksisme waar Kaag en andere sterke vrouwen last van hadden, op zijn Nederduits niet meer dan geloel was.
Ergo, om te volharden dat Kaag cs niet werden gekozen omdat ze vrouw zijn, moet het bij Caroline worden gezocht die dus "anders" is.
Vandaar mijn voorspelling.
Het extreem-rechtse frame is immers al over de BBB heen gelegd. Dan maakt het niet meer uit of je vrouw bent. Giorgia Meloni van Italië is ook vrouw, maar ze heeft in eerste instantie vooral een bruine jurk aan.
Over zulke vrouwen mag vervolgens van alles worden geroepen. Je mag ze beledigen. Vogelvrij.
Kaag vraagt zich af " wie zijn toch die mensen die BBB stemmen". Nou kaag, dat zijn wij en we zijn met velen.
Dit denk ik ook. Kaag heeft het gebrek aan sympathie voor haar gegooid op vrouwenhaat. Dit is mijns inziens niet zo, zeker niet in die mate.
Dus het is wachten op een ombuigende reactie om dat verhaal in stand te houden.
Ik ben verder niet anti Kaag ofzo, het valt me wel op dat ze dit doet.
Dat is natuurlijk wat makkelijk geredeneerd. je ziet een mogelijke verklaring over het hoofd: misschien zijn de tegenstanders van bbb iets te woke om hun ontevredenheid te richten op het geslacht van Caroline. Je ziet dat soort reacties meer in de panelen van GS. Oftewel, dat er geen kritiek op het vrouwzijn van caroline is bewijst niet dat rechts niet seksistisch kan zijn. In dit geval zien ze liever dat hun kandidaat wint.
@BobDobalina | 19-03-23 | 11:48:
Klopt natuurlijk. Toch vind ik het verhaal dat Kaag ervan maakt niet plausibel. En er zijn bovendien wel meer vrouwen succesvol (in de politiek).
@letopuwzaak | 19-03-23 | 11:43: Van Kaag verwacht ik alleen neerbuigende reacties, geen ombuigende.
@letopuwzaak | 19-03-23 | 11:43:
Yep, kritiek op Kaag is mysoginie/vrouwenhaat/angst voor sterke vrouwen. Aan de kwaliteiten ( of het gebrek daaraan ) van Hare Heiligheid Sigrid ligt het natuurlijk niet want zij is erudiet in 7 talen en daarnaast een hele sterke, intelligente vrouw.
Mooi he, hoe framing werkt. Wie zijn toch die mensen die de vlag ondersteboven hangen wanneer in ultimo onteigening een normale juridische procedure is.
En dat, LOUZ, is waarom ik een enorme hekel aan Kaag en gelijkgestemden heb. Willekeurig geslacht, geaardheid of afkomst ( maar dat weet je van me ).
@BobDobalina | 19-03-23 | 11:48:
Wie begint met modder te smijten dat mensen die Kaag niet zien zitten bang zijn voor sterke vrouwen? Wie halen dat er constant bij? Hint: niet die critici van Kaag. Echt niet.
@BobDobalina | 19-03-23 | 11:48: ik bedoel het meer vanuit de mensen die pro-Kaag zijn en de antipathie voor haar duiden als vrouwenhaat. Mensen die dat doen zullen moeten concluderen dat het niet met haar vrouwzijn te maken heeft. Vrouwenhaters zouden ook niet op Caroline stemmen.
@goedverstaander | 19-03-23 | 11:42: dat kan ook. Dan is ze al ontvrouwd.
@Graaisnaaiert | 19-03-23 | 12:01: dat is inderdaad niet zo slim van kaag cs, maar laten we niet net doen alsof seksisme niet bestaat omdat caroline veel stemmen van rechts trekt.
@BobDobalina | 19-03-23 | 12:07: Laten we dan ook niet doen alsof Kaag iets verstandigs zegt.
@BobDobalina | 19-03-23 | 12:07:
Niet zo slim. het wekt antipathie op, polarisatie, de wij-zij tegenstelling en dat staat haaks op wat Kaag c.s propageren en zo komen we weer terug bij het stuk van Bas.
"do as we say, not as we do".
Caroline van der Plas, Esther Ouwehand, Renske Leijten, Annabel Nanninga, Fleur Agema ... ik vind ze allemaal prima. Alleen aan Kaag heb ik een hekel. Dus ben ik een vrouwenhater volgens de D66-logica.
@BobDobalina | 19-03-23 | 11:48:
Je kan zeker stellen dat seksisme bestaat. We hebben tal van voorbeelden gezien bij 66. Jij gebruikt nu de drogreden waarbij de bewijslast omdraait en zo het gelijk haalt dat rechts seksistisch is.
BBB zou dus rechts zijn, Caroline is een vrouw, de overwinning is toch echt dankzij miljoenen stemmen die op deze partij uitgebracht zijn. Een partij waar we eigenlijk maar één persoon kennen, en die is goed in beeld: Van der Plas. Verder dus blijkbaar heel veel vrouwelijke lijsttrekkers in de provincies en waterschappen. En toch: de bias die je hebt is “rechts is seksisme” , dat is onwrikbaar en dat zijn ze maar ondanks dat stemmen ze toch op de partij waarvan ze willen dat die zal winnen. Een onderbouwing van die stelling is er niet, alleen dat omdraaien van argumentatie.
Natuurlijk bestaat seksisme. Maar is het relevant voor het 'narratief' dat Kaag ervan maakt. Helemaal eens met @Roos en @Graai (ja, weet ik!) slaat de spijker op zijn kop.
En ik spreek niet vanuit een bepaald gevoel, -heb D66 vaak overwogen-, ik zie gewoon wat er gebeurt.
Terwijl iedereen in de steden al dacht dat het platteland al had opgehouden te bestaan.
Verdorie, altijd weer dat achtelijke platteland, ze hebben het er veel te mooi gemaakt.
Laat het hele BBB verhaal nou een waarschuwing zijn voor de heersende kliek.
Over 2 jaar zijn er TK verkiezingen, da’s meer het eggie.
Natuurlijk zullen de linkse clubjes BBB demoniseren, maar mensen prikken er doorheen.
GL66 zal het proberen, zwart maken is hun enige wapen, want met hun eigen beleid loopt alles vast.
Ze zullen er zelf in stikken.
Zo is het, tijd om ze dood te zwijgen wegens irrelevantie.
Kindjes, er staat een wereldwijde bankencrisis op het punt los te breken (vannacht als Tokyo opent, anders wel Hong Kong). En hier gaat het nog steeds over boeren. Ik wil duiding! Credit Suisse gaat imploderen, als UBS ze overneemt heeft de UBS een probleem. Als ze dat niet doen ook. Binnen de kortste keren liggen de banken in heel Europa op hun gat.
U vergeet dat we een gratisgeld euroverdubbelaar geldpers hebben.
Mooi. Weg met de euro.
Haha, ik heb al jaren geen geld meer.
Is onze MinFin paraat? Of.... Vliegtuig.... Valencia.... Vervuiling?
Pakketjes maken, strikje eromheen en bij de centrale bank dumpen.
Ja wordt best even interessant
Ook als de banken imploderen leggen de kippen nog steeds een ei en geven koeien nog steeds melk.
NL hoeft zich geen zorgen te maken. Met zo’n competente, krachtige, intelligente minister van financiën komt alles goed. Die zit er bovenop.
Sja, geld kost nog steeds weinig tot niets he. Bankje redden? een 1 met een heleboel nulletjes inklokken en als tegenwaarde het bankje met uitstaande schulden en betalingsverplichtingen neerzetten. En dan maar heel hard de vingers in de oren en lalala roepen. Echt, het kraakt, piept, schuurt en ( binnenkort ) klapt aan alle kanten, we zitten in een hele interessante tijd waar weinig meer zeker is en dan krijg je hele onzekere mensen, met alle gevolgen van dien. Een supergrote BBB in dit geval dus, om weer on topic te gaan.
Volgens mij heeft UBS nee gezegd tegen het gratis verkrijgen van Credit Suisse, men wil ook immuniteit van de Zwitserse overheid voor rechtszaken en andere onvoorziene lijken in de kast.
Waar heb je meer aan, een zwitserse bank, of een boer op de hoek?
@MargauxGrandCru | 19-03-23 | 12:00:
De Zwitserse overheid moet garant staan voor een bedrag van redelijk wat miljarden. Ik zeg, laat dat bankje maar vallen, dit financiele systeem is toch onhoudbaar, windhandel zonder tegenwaarde. nou ja, dan moeten ze het ook maar een keer voelen.
UBS biedt 1 miljard, dat is minder dan een kwart van de waarde op vrijdag. Maar iedereen staat met de rug tegen de muur, catch 22. Als dit probleempje niet opgelost is voor vanavond, is er morgen een bloedbad in Europa. Als de UBS CS koopt, is er vannacht al een bloedbad op de Aziatische markten. Alle seinen staan op rood. Behalve als er nog een geniale zet gedaan wordt. Maar ook dat zal uitstel van executie zijn. Binnenkort klapt het zaakje sowieso tegen de vlakte.
Er gaat helemaal niks veranderen.
In de Eerste Kamer heeft VVD/CDA/CU/'66 samen met PvdA en GL een absolute meerderheid. Het kabinet kan haar desastreuze beleid gewoon verder uitrollen, zelfs verder naar links opschuiven, alleen levert de vertaling in de provincie nog wat vertraging op.
Volgens de uitslagen speelt '66 in Friesland en Drenthe geen enkele rol meer, maar is zij, samen met GL groot in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.
Mooi, weten we gelijk waar de windmolens, zonneparken en asielzoekers gestationeerd moeten worden.
En vergeet de ministeries en overige uitvoerende organisaties niet. Als BBB er al in slaagt beleid te vormen, kan het nog altijd desastreus ten uitvoer worden gebracht.
Verder naar links... sommigen, zoals D66, noemen de PVV en de BBB een (extreem) rechts partij. Maar de BBB heeft - net als de PVV - een behoorlijk links programma op economisch vlak. Helaas is rechts veel minder groot dan ik graag zou zien, eigenlijk alleen CDA, VVD (al heeft deze partij op het moment helemaal geen richting), FvD en JA21.
Als ze in een volgend kabinet nog enige rol willen spelen, dan doen ze dat niet
@Muxje | 19-03-23 | 11:40: Er zijn al helemaal geen rechts progressive partijen.
Die mis ik. Partijen die voor minder belasting, kleinere overheid, minder sociale hangmat. Maar wel een slimme energie transitie met kernenergie, minder afhankelijkheid van enkele buitenlanden en meer realistisch migratie beleid.
“ Mooi, weten we gelijk waar de windmolens, zonneparken en asielzoekers gestationeerd moeten worden.” Dat is dus het probleem. Het enorme NIMBY gehalte van de huidige elite. Groots denken en doen, in de wetenschap dat noch asielzoekers, noch windmolens, noch megastallen, noch datacenters bij hun in de tuin komen. Ze hebben ook geen last van arme mensen wat die wonen aan de andere kant van de stad.
Dat interview met Caroline benoemde dat we terecht.
Je kunt niet regeren door je eigen hobbies door te drukken en alleen maar anderen er mee belasten.
Inflatie? Ambtenaren krijgen er als eerste 10% bij! Ontslagrondes? Ambtenaren kunnen blijkbaar niet ontslagen worden.
Vanaf een dermate ‘verheven’ positie is het makkelijk om de stront over het plebs uit te smeren!
Die politieke combi kan zeker maar toch gaat dat niet zo maar. Ondanks dat het feitelijk één partij is geworden, zijn er wel verschillende richtingen binnen die partij. De verschillen in opvatting onder de kiezers is echter veel belangrijker en die verschillen zijn groter.
Reken er op dat er onder de kiezers van vvd en cda nog steeds mensen zijn die gekant zijn tegen verder opschuiven naar het geradicaliseerde kamp van 66, pvdgl. Die kiezers stemmen dan misschien in de hoop dat de vvd het nog een beetje liberaal houden, of ze stemmen uit traditie, maar dit zijn de mensen die kunnen afhaken bij vvd en cda. Over de jaren hebben ze al ervaren dat dit realiteit is, en deze verkiezingen heeft cda dit keihard moeten ervaren. Vvd en cda zullen door de aardverschuiving naar BBB op de rem van de linkse trein gaan staan en het is af te wachten hoe het linkse blok hier op zal reageren. Polarisatie zit (wat de media ook zeggen) toch echt in die linkse hoek.
@Dlareg | 19-03-23 | 11:59: JA21 komt in de buurt, daar heb ik dan maar op gestemd.
@Muxje | 19-03-23 | 12:04: Ja, ook geen slechte partij.
Is inderdaad een hele goeie vertolking van Sweet Caroline. Ben zo blij met deze uitslag. Op naar de val van het kabinet Rutte. Op naar TK verkiezingen. Op naar een welvarend Nederland. Samen met JA21. En nu op naar de golfbaan waar de bitterballen en het bier al op ons wachten.
Zijn de bitterballen wel koud, wanneer je nog 18 holes moet lopen, en het bier dood.
@Glasgow Argus | 19-03-23 | 11:31: Slimmerd, we bestellen natuurlijk pas als we 9 holes hebben gelopen. We zijn niet van die die hards om 18 banen te lopen. Het moet een spelletje blijven he. Geen werk.
BBB lekker blijven uitgaan van de eigen kracht, breek de Rutte doctrine en maak weer menselijke bestuurslagen, lagen die voldoende zelfstandig zijn dat ze elkaar sterken en scherp houden. Niet met meel in de mond brallen over landsbelang of gestreste wormen, maar gewone taal en begrijpelijkekeuzes. Er zullen best hele lastige keuzes gemaakt moeten worden en niet iedereen zal daar mee eens zijn, maar wel samen en open in gesprek.
We zullen zien wat BBB voor elkaar krijgt wordt het Binnenland en Binnenhof Beter, of wordt het toch Build Back Beter.
D66 heeft geen idee en/of benul wat er in mensen van de gestampte pot omgaat. D66'ers leven op een pedant, arrogant niveau en kijken met neerbuigendheid neer op de meeste mensen. Los van dit alles zijn ze er voor Brussel, niet voor Appelscha of Lopik. Zo'n gruwelijke bal gehakt als Tjeerd de Groot of zo'n dedain kreng als Kaag, je gaat er van over je nek.
mooi verwoord
Wees liever blij dat ze hun lichaamstaal (nog) niet beheersen, anders waren het perfecte menselijke chat-GPT's.
Jetten was de eerste menselijke Chat GPT robot. Experiment geslaagd, vrees ik.
BBB is inmiddels voldoende geïnfiltreerd door zogenaamd voormalig VVD’ erg en CDA’ ers, die de partij goedschiks dan wel kwaadschiks in de Haagse discipline gaan schoppen.
Voor kiezers die denken dat een stem op BBB iets gaat veranderen, in goed Duits:”Wechsel der Kapelmeister ändert nichts an der Musik”. Het stikstofverzinsel wordt hooguit per 2035 in plaats van de D66 wens 2030 het einde van de boerenstand.
Caroline van der Plas schoot behoorlijk uit haar slof naar AJ Boekestijn- en dat is trouwens prima, AJ is een idioot - maar om nu meteen antisemitisme in de mix te gooien is bepaald geen teken van kracht.
Met BBB of zonder, het maakt niks uit. Alleen het gevoel is even gelucht. Maar wanneer verkiezingen iets zouden kunnen veranderen, dan zouden ze wel verboden worden.
Je bent ongeïnformeerd.
A.J Boekesteijn deelt zonder te checken inderdaad Complottheorieën over dat BBB samen met door joden gefinancierde bedrijven (monsanto etc) de wereld vergiftigt.
Hier mag Caroline zich tegen verdedigen door die vervelio daar op te wijzen.
AJ Boekestijn is een pedant rijkeluiskind.
@Haberdoebas | 19-03-23 | 11:37: iets net ontslagen toch... Kamerlid... Loslippigheid? En zo iemand serieus nemen?
Rutte probeert er ondertussen alweer het beste voor hemzelf uit te halen en dat hoort uiteraard ook bij een gehaaid politicus. Hij zei vrijdag dat het volk had gekozen en we de uitslag niet kunnen negeren. Dat gaat hem vanzelfsprekend helpen in de achterkamertjespolitiek voor de Eerste Kamer, want de strategie daarvoor moet nog worden bepaald. Met deze uitslag in de hand hoopt hij zich natuurlijk minder te hoeven schikken naar de grillen van Kaag op het gebied van het stikstofdossier en de asielproblematiek. Just my € 0,02.
Jeffrey Pelt : Listen, I'm a politician, which means I'm a cheat and a liar, and when I'm not kissing babies, I'm stealing their lollipops. But it also means I keep my options open.
Rutte is wat dat betreft een Putin-adept: meteen datgene zeggen wat je zeker niet gaat doen.
"Hij zei vrijdag dat het volk had gekozen en we de uitslag niet kunnen negeren."
Daar is helaas niks aan gelogen, vinex en bourgeois verNederland heeft en masse op hem gestemd de afgelopen verkiezingen. En ze zijn met meer, blijkt.
"Met deze uitslag in de hand hoopt hij zich natuurlijk minder te hoeven schikken naar de grillen van Kaag op het gebied van het stikstofdossier en de asielproblematiek"
Is dat zo? Ten eerste moet sweet Caroline oh oh oh nog maar het ruggetje recht houden. Ten tweede zijn er genoeg partijen die Rutte willen helpen als hij meer meer meer stikstof geneuzel en asieleisers regelt. PvdA en GL staan al kwijlend klaar, het is wachten wie nog meer omgekocht kan worden voor medewerking.
@BASinnic | 19-03-23 | 11:28: Hunt for Red October ! Stop de klok !!
@Graaf_van_Hogendorp | 19-03-23 | 11:31: Ik snap ook wel dat GL/PvdA staan te popelen om hem de helpende hand (lees 38 zetels) te bieden. Maar Rutte wil natuurlijk ook zoveel mogelijk van zijn eigen agenda doordrukken. Daarom roept hij dit ook. We zullen zien hoe het spel gespeeld gaat worden.
Dat wordt een inlegvelletje.
Voorwaar; de koe van Salland spreidt zijn poten over het land. Nou zeg, moet dat niet zijn: Voorwaar; de koe van Salland spreidt haar benen over het land.
De koe van Salland is in het zwembad geland, met de badslippers nog aan.
"Want de bevolking wil een andere kant op" Nee, de meerderheid is niet voor het afschaffen ervan..
Afschaffen? Wie heeft het over afschaffen? Een andere, meer realistische koers is iets anders dan afschaffen.
De verbouwing van het Binnenhof moet zo snel mogelijk worden stilgelegd, omdat het project geen stikstofvergunning heeft. Dat stelt milieuorganisatie Mobilisation for the Environment, dat daarvoor een handhavingsverzoek heeft ingediend bij de provincie Zuid-Holland. nos.nl/collectie/13901/artikel/245284...
Volgens het PBL ligt 97% van Nederland binnen 25 kilometer van een natuurgebied waar de KDW niet gehaald wordt. Zelfs het centrum van Den Haag zit op slot door stikstof. Het is daarom totaal niet vreemd dat de BBB het zo ontzettend goed doet midden in de randstad.
Daar wonen genoeg werkende jongeren die alleen kunnen dromen van een eigen huis.
Hopelijk winnen ze dat, en valt het kwartje bij de volksvertegenwoordiging. Maar het zal wel niet.
Het meest bizarre argument tegen de verruiming van de stikstofnormen is nog wel: "ja maar dat kan helemaal niet want EU". Ten eerste: we hebben nog helemaal niet gebrobeerd om bij de EU extra ruimte te vragen, en desondanks heeft de EU zelf al aangegeven dat we meer ruimte hebben dan we denken, omdat onze modellen niet deugen. Ten tweede, als je verdragen sluit en afspraken maakt die er toe leiden dat je helemaal niets meer in je land mag doen tenzij je een halve bedrijfstak om zeep helpt, dan is het eerste wat je je afvraagt toch: "Waar zijn we in vredesnaam aan begonnen, moeten we die afspraken niet ter discussie stellen", en niet: "Nou ja dat is dan maar zo, we moeten wel"?
Is ook belachelijk dat die verherverbouwing zo’n 1 miljard gaat kosten. De Deltaweken waren 2,5 miljard, is toch wel van een heel andere orde.
Tweede Kamer in grote tenten van milieuvriendelijk materiaal op het Malieveld, ben je meteen van die vervelende massa-demo's af. #omdenken
@Muxje | 19-03-23 | 11:54: Ten derde: Verdragen kun je opzeggen. Dus zelfs als je al zo'n verdrag hebt gesloten, zeg je het gewoon weer op als blijkt dat je er echt helemaal naast zat.
Oke, Rutte en Kaag. Opzoutuh en nooit meer jullie lelijke smoelwerken laten zien hier. En neem al jullie door en door verrotte VVD en D66 stemmers met je mee. We willen jullie niet meer. Jullie zijn al tien jaar fout. Foute nederlanders maar later ongetwijfeld tegen een ieder zeggen dat je in het verzet zat.
Sommigen zien het aldus: Vlak de nakende tegencampagne niet uit: NRC, schimmelding, kelder, het partijbureau van d666, langzaam komen ze op stoom. Ze kunnen ook in iedere provincie gaan dwarsliggen en traineren. De tijd is in hun voordeel.
Zie dus door die overwinning de BBB vrouwen massaal voorbij komen in de media. Tis allemaal wel jaren vijftig kleding en dito kapsels incl. dikke brillen. Heeft de tijd op het platteland stilgestaan ?
Vooral niet op de inhoud letten, is dat u voorgeschreven?
U heeft gekeken naar het uiterlijk. Heel goed. Wat vond u van de woorden en inhoud?
Het doet mij inderdaad enigszins aan Jiskefet denken.
Keesie12: Tja, dikke brillen, dat kan niks zijn natuurlijk. Wat een BS.
@Timide_Aso | 19-03-23 | 11:23: Vind dat ReMarKable / Bayer / vleesindustrie concept helemaal niets. Snap niet dat de mensen er massaal achter aan rennen.
@Après toi | 19-03-23 | 11:25:
Goeiesmorreges juffrouw Jannie. Schreef ik al een paar jaar terug, A-t. Maar goed, juffrouw Jannie doet het gewoon dikke ( no pun intended ) prima. En het is nu kiezen, gaan jullie in de provincie over hysterisch links of met verstandig rechts? Ben benieuwd...
@Graaisnaaiert | 19-03-23 | 11:39: Ik krijg meteen zin in koffie :-)
Klopt, we hebben net de carpaccio ontdekt. Kalm an een bietje graag.
Een glas, een van der Plas en niets blijft zoals het was.
*bokaal overhandigt*
tegelizr.nl/tegeltje/een-glas-een-van...
Erg leuke foto, hulde, we zullen zien of deze situatie standhoudt.
met 1/5 van de zetels zal het toch snel anders uitpakken.
Hangt er vanaf of andere partijen ook zoveel aan Caroline en Pieter willen verliezen.
Sorry, maar wat is dat voor geleuter met "eerste vrouw die...". (ok, klein onderdeel van het verhaal, maar ik begin het te veel tegen te komen) Ja, ik ben een conservatieve lul. En wat ik zie is competentie/incompetentie. In mijn werk (technisch) zie ik weinig vrouwen. Maar toen ik mijn opleiding deed hadden vrouwen allemaal zoiets van "nerds", en gingen vervolgens vrijetijdswetenschappen studeren. Dat is geen glazen plafond. Dat zijn vrouwen die gewoon niet willen. Ik heb dus weinig vrouwelijk collega's, maar die paar die er zijn zijn gewoon goed.
Dat gelul over glazen plafonds is juist om volkomen incompetente vrouwen (zie bovengenoemde vrijetijdswetenschappen, zie ook bovengenoemde Nilüfer Gündoğan) naar de top te katapulteren, want gleuf in broekje. Het is dus, jawel, gelul.
Caroline van der Plas doet wat anderen niet konden: In normale mensen taal, zonder in extremisme te vervallen, de incompetentie van de huidige bestuurders aantonen. En dat is volkomen haar intellectuele prestatie, en heeft niets te maken met dat ze toevallig een vrouw is.
Goed gezegd, bovendien is ze zelf niet omhooggevallen zoals de meeste politici.
Snap je het niet? Bas slaat ( o.a. ) progressief X66 om de oren met wat zij wel prediken maar niet doen. X66 is inclusief en divers en voor iedereen en heeft de democratie hoog in het vaandel, maar... Altijd weer die maar. Nou, en nu komt er een die niet zanikt en lult maar doet zonder ophef of poespas. Alsof het gewoon normaal is - wat het ook is -. Kijk, je kunt als proggo organisatie nooit meer je muil opentrekken over dat je zo hard bezig bent met het glazen plafond te doorbreken want tadaa, BBB. Heel slim bezig, die lui. Ik vind helemaal mooi.
Juistem! En deze constatering kun je ook loslaten op het hele inclusiviteitsgeleuter wat er momenteel door alle grote bedrijven en overheden wordt doorgevoerd. Niemand wordt beter van "positieve discriminatie". Caroline heeft het gewoon goed gedaan! M/V boeit me niet.
@Graaisnaaiert | 19-03-23 | 11:23: Wat Graaisnaaiert zegt.
Mooi gezegd.
Al vind ik wel dat het benoemd mag worden dat ze vrouw is. In links-progressieve word zo veel gesproken over dat vrouwen meer rollen moeten hebben. Dit blijkt allemaal niets waard zo blijkt nu, want nu een vrouw het eindelijk goed doet, is het dood en doodstil uit deze hoek.
Het ging ze dus alleen erom dat het een links progressieve vrouw zou moeten zijn.
Deze nieuwe bestuurscultuur is niet de bestuurscultuur die D66 voor ogen heeft.
Nieuw elan, maar dan op “klompen”, da’s even schrikken voor ze.
de cultuur van een volslagen minderheid die al sinds de oorlog aan de subsidie kraan hangt.
@AntiZanicz | 19-03-23 | 11:53: Yup, in alle provincies de grootste.
@funda | 19-03-23 | 12:06: Het boerenbedrijf is volslagen marginaal op het Bruto Nationaal Product. We zijn beter af zonder. Veevoer en export zijn nergens voor nodig. 1/5 is wel groot maar niet de meerderheid, bij lange na niet. Bij de volgende ronde is het weer voorbij.
@AntiZanicz | 19-03-23 | 12:12: Nee, dit is een historisch unicum en wordt door iedereen ook zo gezien, en het is een eerste stap op weg terug naar het gezond verstand.
@funda | 19-03-23 | 12:25: Unicum lijkt me nogal een groot woord. Ik geloof best dat BBB allerlei nieuwe plannetjes en methodes heeft, maar de praktijk is -zeker in de politiek- nogal weerbarstig, en daar gaat Caroline ook tegenaan lopen.
@Après toi | 19-03-23 | 12:32: Grootste partij in alle provincies. Unicum.
Dat de praktijk weerbarstig is, en water nat is de meesten welbekend.
DagnesK doei.
Geen plaatjes plakken hier.
Dank je.
@Ruimedenker | 19-03-23 | 11:17: heel ruimdenkend
Die kop van Kaag, met zoveel minachting kijken naar Caroline.
Prima toch, lichaamstaal is veel duidelijker dan het pr-pc-geleuter.
Alles aan dat Kaagmens straalt minachting en arrogantie uit.
Ze waant zich onfeilbaar en onaantastbaar.
Veelzeggend is ook haar opmerking dat ze alleen haar man, familie en een paar vrienden vertrouwt.
Dan weet je precies hoe zij als volksvertegenwoordiger over ons burgers denkt.
u heeft een andere foto boven uw zolderbureautje hangen
@leo de pejo | 19-03-23 | 11:29: veel praktijk ervaring. veel mensen kun je niet vertrouwen wanneer puntje bij paaltje komt.
@leo de pejo | 19-03-23 | 11:29: Aangezien ze haar huwelijk in het begin geheim hield en later buiten is gedonderd omdat dat een vertrouwenschending was zegt dat ook genoeg over hoe kaag denkt over wetten en regels in Nederland.
Caroline heeft geen enkel track record. Dus we moeten het nog allemaal zien.
Wie hebben en hadden dat wel in de politiek?
"We zoeken een 18-jarige met minimaal 15 jaar ervaring in het vakgebied of soortgelijke functies"
In dit geval is dat positief aangezien de gehele coalitie voornamelijk een trackrecord heeft op stelselmatig falen, de boel bedonderen en categorisch liegen.
Een aantal jaren *zonder* meel-in-de-mond-onzin-uitkramen telt niet? Zou zeggen van wel.
Een betere track record dan de puinhopen van Mark de leugenaar of bedoelde je dat niet?
In vergelijking met de capaciteiten van de huidige, vol met track record geladen, ministersploeg kan 'geen enkel track record' eigenlijk alleen maar positief uitpakken, lijkt me.
Uw leider Mark Rutte heeft een uitgelezen kans laten liggen om de verkiezingen naar zich toe te trekken. Hij heeft vorige week tijdens de wekelijkse persconferentie tussen neus en lippen even terstond gemeld zo van oh ja trouwens de laatste twee covid maatregelen zijn van tafel en ging over tot de orde van de dag…
Hij had daar een groot moment van kunnen en moeten maken.
Want het begon met een groot dramatisch moment.
images0.persgroep.net/rcs/C_g5LHtdWrE...
Wat hij daar vroeg aan de Nederlandse bevolking was inderdaad ongekend. Ongekend en terecht te vergelijken met een situatie als de tweede wereldoorlog zoals Rutte terecht zei.
Je kunt menselijk gezien zo’n dramatische periode niet op deze manier aankondigen zonder het uiteindelijk ook af te sluiten met een soortgelijke afkondiging.
Als hij daar weer was gaan zitten daags voor de verkiezingen en net zo dramatisch als die eerste toespraak was, net zo euforisch de overwinning op het virus claimde en aankondigde en de Nederlandse bevolking bedankte voor jarenlange inzet en dat we ons er toch maar mooi samen doorheen hebben geslagen dan was niet alleen de polarisatie voor een groot stuk teruggedrongen maar dan had zijn imago een enorme boost gekregen en had de VVD veel beter gescoord tijdens de Statenverkiezingen.
Das waar, maar toch heeft ze een briljante campagne gevoerd. Politiek talent kan je haar niet ontzeggen.
inderdaad en bovendien is haar sprong naar voren alleen maar mogelijk door het werk van eerdere vrouwen als Borst, d'Ancona, Mei Li Vos, enz enz.
Nee, ze kan echt niet op tegen het track record, charisma en de ervaring van de politiek "leider" van de VVD, Sofietje, natuurlijk, daar heb je een punt.
@keestelpro | 19-03-23 | 11:32:
Beste Kees, voor de meeste mensen is Corona en de maatregelen gewoon water onder de brug
Een lastige periode, die gelukkig achter ons ligt
Je blijft er een beetje in hangen joh
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:48: Ze heeft zeker goed campagne gevoerd. Maar dat zegt weer niks over haar bestuurlijke kwaliteiten. Gaat ze echt zorgen voor een 'andere bestuurscultuur' of verzandt het bij haar ook. Nb: achterkamertjes horen bij politiek bedrijven, dus daar gaat Caroline zich zeker schuldig aan maken.
@zwellevertje | 19-03-23 | 11:53: Sophietje is geen politiek leider bij de VVD.
@keestelpro | 19-03-23 | 11:32:
Hoi Kees, wat hebben we aan wat jij wil? Dan moet Rutte ook op wetenschappelijke basis evalueren, de eerste voorlopige(!) resultaten zijn binnen en die laten zien dat Rutte na zijn eerste en correcte "we gaan voor groepsimmuniteit" alleen maar macht heeft misbruikt om door angst en onbenul ingegeven vrijheidsbeperkende maatregelen te nemen. De schade is nog steeds niet te overzien en Zweden heeft vrijwel zeker gewonnen.
m.youtube.com/watch?v=T6IM5HN-Rp8
Kortom, Rutte houdt zich zo stil mogelijk over corona.
@Après toi | 19-03-23 | 11:56: Sorry, fractievoorzitter dan, maar vertel, hoe zit het met haar track record, of is een paar jaar tassen schouwen en het zijn van " de dochter van" eigenlijk wel genoeg voor die functie?
@chefren | 19-03-23 | 12:01: Zweden scoorde dan weer veel slechter op Corona dan Noorwegen en Finland, die strengere maatregelen hadden.
@zwellevertje | 19-03-23 | 12:04: Is ook niet heel imposant. Als woordvoerder in de Kamer vind ik haar weinig overtuigend.
@AntiZanicz | 19-03-23 | 11:50:
Hahahaa!
Ik heb een kater, maar als ik uw tekst lees concludeer ik dat u meer heeft gezopen.
@Beste_Landgenoten | 19-03-23 | 11:48:
En dat zonder NPO documentaire!
Nou, ze heeft wél een fors tracker-record hoor
De compositie van de openingsfoto is zeer goed geslaagd!
Hopelijk ziet het huidige kabinet dat de overwinning van de BBB een uitgelezen kans is en wellicht een laatste kans om de rechtvaardigheid van het beleid te herstellen en verdere polarisatie tegen te gaan.
Rutte heeft wel wat weg van Bob Odekirk (Better call Saul)
REAGEER OOK