Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nog steeds heel veel oversterfte in 2022

Maar het nieuwe is: het komt niet meer helemaal door corona

Nieuws dat voor vaste lezers van de Oversterfte Updates van GeenStijl niet als een verrassing komt: onze vrienden van het CBS melden dat er in 2022 in Nederland heel veel oversterfte was. En nieuws dat voor vaste lezers van de Oversterfte Updates van GeenStijl ook niet als een verrassing komt: in tegenstelling tot in 2020 en 2021 is die oversterfte niet meer alleen te verklaren door de coronadoden. Kijkt u maar even naar deze grafiek. 

NIet alleen door corona

Helemaal rechts ontbreekt een donkeronranje balkje met de coronadoden, omdat de doodsoorzaken voor de periode eind-2022 nog niet allemaal zijn vastgesteld. Toch is al duidelijk te zien dat de oranje balk in tegenstelling tot de jaren 2020 en 2021 niet boven de blauwe balk uit gaat komen. Oftewel: in 2020 en 2021 was het aantal coronadoden hoger dan de oversterfte (er gingen namelijk ook mensen dood aan corona die zonder corona waarschijnlijk ook zouden zijn overleden) maar in 2022 (eigenlijk: vanaf eind 2021) is het aantal juist lager. Dat betekent dus dat er nu ook oversterfte is, die je niet door corona kunt verklaren. De vraag is dus: hoe dan wel? U las al eerder bij ons dat dit waarschijnlijk nogal complex is en dat er weinig op wijst dat het door de vaccins komt, en vandaag kunt u dat ook nog even nalezen in deze hippe infographicserie van de Volkskrant. En dan eindigen we met een klein beetje goed nieuws van afgelopen vrijdag. Toen meldde het CBS namelijk dat er in week 2 van dit jaar voor het eerst sinds november géén oversterfte was. Jippie. 

Reaguursels

Inloggen

Aardige analyse van de volkskrant maar vooral 2022 is interessant (want weinig covid) net als het feit dat de oversterfte vooral bij 50 minners relatief groot is en dat sneeuwt onder in de analyse van de Volkskrant. Hoog tijd voor statistisch analyse uitgesplitst gevaccineerd niet gevaccineerd gewoon om te weten. Want ja, vaccinatie hielp op de korte termijn, maar helpt het ook op de lange termijn... en voor alle leeftijdsgroepen? Technisch niet zo moeilijk dus is er soms onwil om dergelijke analyses te maken?

zokanhetookja | 25-01-23 | 16:58

Oversterfte is het nieuwe normaal en als NL het niet accepteerd gewoon het verwachte aantal sterftes naar boven bijstellen voor 2023. Dan is het gedaan met de oversterfte en is dat ook weer opgelost. We leven niet voor niets in een maakbare samenleving.

Stuffed Human | 25-01-23 | 14:47

Corona blijkt juist veel gevaarlijker dan eerst gedacht. Na de eerste ziekte en genezing blijkt dat er vaak grote schade blijft aan het bloedvatstelsel. Met name de haarvaatjes zijn aangetast, en die verzorgen de bloedvoorziening in de organen en uiteraard ook de hersenen. Dat merk je echter pas heel veel later en sommigen dus al eerder die "long covid" krijgen.

Net als met suikerziekte dat ook schade aan haarvaatjes maakt, is het lange termijn effect nog niet zichtbaar, daar zullen jaren overheen gaan.

www.mayoclinic.org/diseases-condition...

Minstens 1 op de 5 Covid patiënten ervaart permanente schade.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 13:57 | 7

Kan maar misschien ook alert zijn op mogelijke negatieve effecten van vaccinatie op de lange termijn. Meten is weten.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:01

@Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 15:09:
Hetzelfde geldt voor de vaccins.
Daarnaast kun je nooit bewijzen dat Covid iets heeft veroorzaakt als mensen daarnaast ook het vaccin hebben gehad.
We zullen het nooit weten want het is niet te onderzoeken, vanwege onvolledige data.

entredeuxverres | 25-01-23 | 18:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Maarten Keutelmans is wakker. Dat hij geen medicus is valt al snel op.
"Integendeel: in de vijf weken na vaccinatie heeft iemand die is geprikt zelfs iets mínder risico om dood te gaan, ontdekten wetenschappers van het RIVM. Dat is in de grafiek hieronder te zien. De verticale lijntjes tellen het aantal weken na vaccinatie. De dikkere, horizontale lijn bij ‘1,0’ is de ‘gewone’, gemiddelde kans op overlijden."

Iemand die wordt gevaccineerd telt niet meteen mee als zijnde gevaccineerd. De eerste x dagen tel je nog als ongevaxt en sterf je dan ook omdat dat vaccin je een duwtje gaf, dan lijkt daardoor dat gevaccineerden een lagere sterftekans hebben. Dit heet survivor bias.

Jeggeworist | 25-01-23 | 13:05 | 1

x=14

4HoogAantWater | 25-01-23 | 13:15

Gerucht doet zich de ronde dat de piloten van de Davos en andere elite niet de jab mogen hebben gehad. FAA heeft de parameters van de EKG voor piloten in oktober ruimer bijgesteld. Dat is geen gerucht.

Fuck-a-duck | 25-01-23 | 13:04 | 2

Bron downtherabbithole.io?

Kladderadatsch | 25-01-23 | 13:44

Wat nou oversterfte.... We gaan allemaal (een keer) dood en wanneer dat staat onder je voedzolen zei mijn moeder altijd. Dus ik denk dat het door al die gympen komt waar steeds meer -ook oudere- mensen op gaan lopen.

Tjemig | 25-01-23 | 12:41 | 1

Statistiek is niet voor eenieder.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:03

opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/7089...
Al je naar de afgelopen 10 jaar kijkt, zie je bij de groep 0 tot 65 in absolute aantallen een redelijk stabiel getal van tussen de 22000 en 24000 doden per jaar. Er lijkt dan zelfs een lichte afname te zijn, maar je zou het wel moeten afzetten tegen de totale grootte van het cohort 0-65 per jaar, maar die heb ik helaas niet. Hoe dan ook zou je toch uit deze cijfers kunnen concluderen dat als je onder de 65 bent, de kans dat je 1 van de ongelukkigen bent om zo jong te sterven nagenoeg hetzelfde is, los van de oorzaak.
Als ik kijk naar totaal aantal sterfgevallen per jaar afgezet tegen de bevolkinsgrootte, maar dus helemaal los van leeftijd, dan zie je dat die van 0,82% in 2010 naar ongeveer 0,87% ging in 2015, stabiel bleef en nu 3 jaar rond de 0,96% hangt. Kortom, de kans dat je in NL dit jaar doodgaat zónder je leeftijd daarin mee te nemen is 1% en dat was 10 jaar geleden 0,8%. Die stijging is waarschijnlijk te wijten aan groei percentage ouderen op totale bevolking en als je zelf nog een stuk jonger bent is de kans vele malen lager. Maak je dus allemaal niet zo druk en ga gewoon lekker leven nu het nog kan!

Quantum Suicide | 25-01-23 | 12:11

Speculeren heeft geen zin en de kans dat onderzoek veel oplevert is ook gering. Het is ook geen geweldig groot probleem, dat oude zieke mensen iets eerder doodgaan. Wat wel een groot probleem is, is dat long Covid lang aanhoudt en dat jongeren chronische aandoeningen overhouden aan Covid-19.

AlexanderVissers | 25-01-23 | 11:24 | 4

Maar zijn die mensen met long covid nou wel of niet gevaccineerd?

lekgoot | 25-01-23 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Nilfisk | 25-01-23 | 11:21 | 1

Sinds 16 april 2022 is het Nederlands 7-daags gemiddelde van de Covid-19 sterfte niet meer boven de 10 personen per dag uitgekomen.
Sinds 8 november 2022 is het Nederlands 7-daags gemiddelde van de Covid-19 sterfte niet meer boven de 5 personen per dag uitgekomen.
Sinds 7 januari 2023 is het Nederlands 7-daags gemiddelde van de Covid-19 sterfte 0

Bron: www.ourworldindata.org/

Enkel in weken W2022-01-W2022-10, W2022-21 en W2022-37 was er in NL sprake van een oversterfte die binnen de normale range viel.
Alle andere weken viel de oversterfte boven (z-waarde tussen 1,5 en 3,0) of zelf ver boven (z>=3,0) de normale range verwachtte oversterfte uit.

Bron: www.euromomo.eu/

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 11:15

www.nature.com/articles/s41591-022-02...

De oorzaak is heel simpel, en wordt ook door steeds meer onderzoeken bevestigd. Corona is geen longziekte. Het is een hart- en vaatziekte. Kerngezonde mensen krijgen corona, merken daar vaak niet eens iets van, en gaan dan een jaar later ineens dood aan een hartaanval. Nature, The Lancet, overal zien we steeds meer bevestigingen.

Gisteren bevestigde de American Medical Association dat elke infectie het risico op bovenstaande problemen vergroot. Elke infectie is Russisch roulette, en de kans dat de kogel in de kamer zit, wordt bij elke infectie groter. Sommige aspecten van COVID lijken op die van AIDS en stukje bij beetje wordt je hele immuunsysteem gesloopt.

Maar als het grote publiek hiervan gaat horen, moeten ze in Den Haag uitleggen waarom alle kinderen zo nodig zonder masker naar school moesten blijven gaan, omdat corona "niet besmettelijk" en al zeker "niet schadelijk" was. Denk aan de enorme processen die gevoerd gaan worden, aan de enorme schadeloosstellingen die uitgekeerd moeten gaan worden. Dit onderzoeken en aankaarten staat gelijk aan politieke zelfmoord, en veel pers werkt er heerlijk aan mij.

Alleen Pieter Omtzigt heeft, zoals gewoonlijk, zijn tanden hierin gezet. Ook hij noemt dit als een van de zeer waarschijnlijke oorzaken. Maar reken maar dat ze dat onderzoek op alle mogelijke manieren gaan dwarsbomen.

Sakamoto Ryoma | 25-01-23 | 11:05 | 4

Je zal nooit een direct causaal verband per casus kunnen bewijzen tussen kinderen die zonder kapjes nar school gingen en mensen die een hartaabval hebben gekregen in de periode daarna, dus je hoeft echt niet complotterig te gaan doen dat 'Ze in Den Haag' uit angst voor processen daarom dit mogelijke voortschrijdende inzicht over Covid onder het tapijt zouden schuiven.

Quantum Suicide | 25-01-23 | 11:28

Die maskers helpen niet
Frisse lucht/ventilatie wel

Therrie | 25-01-23 | 16:17

@Quantum Suicide | 25-01-23 | 11:28: je kan toch uitrekenen in hoeverre de eventuele samenhang op toeval berust? De hele populatie heeft wel of geen vaccinatie gehad. Wel nieuwsgierig blijven.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Kolenboer99 | 25-01-23 | 10:46 | 1
-weggejorist en opgerot-
Kolenboer99 | 25-01-23 | 10:39 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

AOW wordt berekend over het aantal jaren dat je in Nederland hebt gewoond. Al die instroom van volwassenen uit het Midden Oosten en Afrika zal dit dus behoorlijk gaan beinvloeden. Dan kan de AOW voor in Nederland geboren autochtonen wel omhoog. Toch?

Piet Karbiet | 25-01-23 | 10:29 | 5

@Red shirt | 25-01-23 | 10:41: Google eens op AIO. Dan komt u erachter dat die vergrijzende potverterende club asieleisers wel degelijk een aanvulling krijgen ondanks weinig woonjaren in NL.

_pacman_ | 25-01-23 | 10:51

@_pacman_ | 25-01-23 | 10:51: Gelet op uw woordgebruik ga ik ervan uit dat u iedere liter ingeademde lucht nog teveel vindt.

Red shirt | 25-01-23 | 11:05

@Red shirt | 25-01-23 | 11:05: zolang dat NL-se lucht is kon u weleens dicht bij mijn voorkeur zitten inderdaad. Elders, zonder AOW of AIO uiteraard, mogen ze best doorademen van mij. Maar fijn dat u uw ongelijk toegeeft.

_pacman_ | 25-01-23 | 11:28
▼ 2 antwoorden verborgen

De sterfte door Corona is al iets dat de aantasting van de economie en daarmee de kracht waarmee we de toekomst ingaan, in mijn ogen niet rechtvaardigt, maar die oversterfte is ook zo iets: peanuts.

We blijven maar navelstaren. Feit is dat er veel spannende en foute dingen tegelijk gebeurden. Trump zette China onder druk, China liet virus ontsnappen (), China werkte niet mee, er kwamen wel/geen vaccins (bekendmaking wél vlak na de verkiezingen in de VS), filmpjes met spontaan overlijden van mensen z9ogenaamd door corona gingen rond (onterecht) en uiteindelijk bleek wel dat een klein deel gewoon hartstikke dood ging aan Corona. Maar om dat te vermijden hebben we een zeer snel ontwikkeld enigszins experimenteel vaccin toegelaten en massaal verspreid dat anders nooit zou zijn toegelaten en verspreid.

En nu krijgen we elke week een nieuw plasje van deze of gene hierover heen.

Mensen, de media verkondigen zelden feiten of waarheid en zijn politieke roeptoeters. Verder is het vaccin vaag qua veiligheid maar ik zie niemand die de bedoeling had u te schaden. En verder weten we dus niks behalve dat er 'oversterfte' is. Misschien wel omdat de kachel laag staat? Misschien omdat het vaccin bijwerkingen heeft? Misschien omdat de weerstand tegen andere virussen is afgenomen? Misschien omdat corona tóch sporen nalaat? Wie zal het zeggen?

Dat een Volkskrant er zo zeker van is, is echter een gotspe. Het is juist een raadsel. Koffiedikkijken zal echter verder geen duiding brengen.

Zomaarwat | 25-01-23 | 10:28 | 4

Helaas. Sinds er grof geld verdient kon worden met klimaathysterie, is wetenschap een politiek instrument geworden. Met uitwassen als "Woke".
Maar wetenschap wordt er eigenlijk niet meer beoefend.

Grappig feitje. Weet je wie er echt wetenschap beoefenen? Flat earthers. Die proberen hardnekkig te bewijzen dat de aarde plat is, en zetten daar allerlei interessante experimenten voor op. Dat die experimenten vervolgens hun ongelijk bewijzen is aan de ene kant grappig, maar aan de andere kant bewijst het dat wetenschap werkt, als je het zo gebruikt al bedoelt is.
Er is een theorie, en die gaan we proberen onderuit te schoppen. Iets vies als "consensus" heeft niets in de wetenschap te zoeken.

Zo ook met de oversterfte. Onderzoek alles. Misschien heeft het vaccin wel lange termijn bijwerkingen? Dat is _wel_ belangrijk om te weten. (overigens ben ik er van overtuigd dat het vaccin a: nooit risicoloos is maar b: veel erger heeft voorkomen) Maar wetenschap zoals het hoort mensen. Onderzoekers die betaalt worden ongeacht wat ze aantonen. Betaal voor het onderzoek, niet voor het resultaat.

Zie verder TheEgg | 25-01-23 | 10:13 voor waar ik denk dat de oversterfte vandaan komt.

TheEgg | 25-01-23 | 10:42

@TheEgg | 25-01-23 | 10:42: Ik was het al helemaal met u eens met uw eerdere reaguursels maar ook nu weer. Wetenschap mag nooit stil staan. Er moeten tegengeluiden in de wetenschap gehoord worden. Consensus mag alleen tijdelijk bestaan als een soort pas op de plaats om tegenstrijdige zaken even te parkeren maar nooit mag dat leiden tot uitsluiting van verder onderzoek, ook al is dat tegen die consensus in. Dat probleem is heel duidelijk in de klimaatwetenschappen. Ik heb te weinig kennis van die materie dus inhoudelijk kan ik er niet veel over zeggen maar ik betreur het dat op basis van consensus tegengeluiden worden genegeerd. Terugkomend op het onderwerp, ook al ben ik zeker dat de vaccinaties geen oorzaak zijn van de oversterfte, ik vind wel dat daar onderzoek naar gedaan moet kunnen worden.

Pardoes | 25-01-23 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mis het veranderende klimaat als reden van de oversterfte. Lees ik te weinig over. Moet wel bewust worden weggemoffeld.

Pardoes | 25-01-23 | 10:23 | 4

Gerrit Hiemstra in 3..2..1..

TheEgg | 25-01-23 | 10:47

Veranderende klimaat is een reeds bekende oorzaak van oversterfte.

RandyBiel | 25-01-23 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Bij al die lockdowns is ook gewaarschuwd dat immuniteitopbouw zou lijden omdat mensen niet meer regelmatig in aanraking zouden komen met griep, verkoudheid, etc. Bij hele jonge kinderen zag je dat er inderdaad daarna een tijdelijke piek was in wat ernstigere aandoeningen (maar geen extra sterfte vgens mij).

Hadena | 25-01-23 | 10:23

Zijn de getallen en precieze berekening waar ze die oversterfte op baseren ergens beschikbaar?

ipsocrat | 25-01-23 | 10:23 | 3

Ongetwijfeld.

Red shirt | 25-01-23 | 10:30

Goh verrassing

benikookalgek? | 25-01-23 | 10:21

You have lies. Damn lies. And you have Hugo.

Louter Leuter | 25-01-23 | 10:20

Dus heel veel mensen halen hun pensioen en de AOW niet. Dan kunnen die fors omhoog.

Piet Karbiet | 25-01-23 | 10:19 | 3

Hoezo omhoog? Dat kan lekker naar die lui die nu het land in komen.

Klaas_de_Waal | 25-01-23 | 10:27

Dan kan de AOW leeftijd omlaag Oh wacht….

Toedels | 25-01-23 | 10:56

Las al iets erover in 1 van die Belgische kranten. Hadden het over meer ouderen die gevallen waren. Niet dat dat alles verklaard, maar blijkbaar zijn het dus de fokking keukentrapjes! Daar moet wat aan gedaan worden, iets met een vergunning wellicht?

Pierke Smulders | 25-01-23 | 10:17 | 3

Cursus en helmplicht.

The_Black_Knight | 25-01-23 | 10:19

Nee veel ouderen wonen alleen na het overlijden van de partner want bejaarden tehuizen zijn wegbezuinigd. Die zijn super kwetsbaar en krijgen veelal te laat zorg.

Zapata10 | 25-01-23 | 10:22

Oversterfte 2022 zit met name bij 50 min

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:12

Oorzaken oversterfte:
- Corona
- Secundaire gevolgen corona (bv hartfalen)
- Tekorten in zorg
Geen oorzaak oversterfte:
- Vaccinaties
Zie vk artikel van vandaag

RandyBiel | 25-01-23 | 10:17 | 9

@TheEgg | 25-01-23 | 10:33:
Ach, ze wilden gewoon zeker weten dat iedereen corona kreeg. In een spuitje en hop!
Nu kijken we wie er overleeft de komende jaren....
/alumodus uit

goldsammy | 25-01-23 | 13:17

Volkskrant maakt geen onderscheid tussen leeftijdscategorie en gooit de drie corona jaren op een hoop. De vraag die m.i. nog open staat is heeft vaccinatie misschien toch nadelige effecten op de lange termijn, vooral voor de jongere leeftijdscategorie categorieën. Niet zo moeilijk om die analyse uit te voeren dus waarom niet doen? Volkskrant is net te weinig nieuwgierig.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:21

@RandyBiel | 25-01-23 | 10:33: is alleen voor de korte termijn gedaan, niet voor de lange(re) termijn en niet uitgesplitst naar leeftijd. Omdat het feitelijk de hele populatie betreft (gevaccineerd niet gevaccineerd) super interessant, waarom niet doen? Meten is weten.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Moet ik bij deze cijfers van het CBS ook nog de correctie 53 (correct) / 67 (niet correct) x 100 toepassen?

At_Dawn_They_Sleep | 25-01-23 | 10:16 | 2

Misschien gaat CBS wel net als KNMI (die deed dat met temperatuur) meetresultaten uit het verleden aanpassen.

sjef-van-iekel | 25-01-23 | 10:19

Dat kun je beter even het RIVM vragen, die zitten beter in deze materie en hebben altijd gelijk.

Nuchternederland | 25-01-23 | 10:20
-weggejorist-
Nuchternederland | 25-01-23 | 10:14

Het probleem van die huidige oversterfte is dat het knalhard aantoont dat sommige overheidsmaatregelen meer schade hebben aangericht op lange termijn. We hebben het hier over dingen als uitgestelde zorg, vertraagde diagnoses, enz. Heel veel geneeskunde heeft baat bij een vroege diagnose, en dat is echt totaal om zeep geholpen die 2 jaar.
En we hebben een regering die vooral niet wil leren van haar fouten, dan hoef je ze nl. ook niet te vergeten.

TheEgg | 25-01-23 | 10:13 | 3

Zo simpel is het nou. Dit zag iedereen, behalve vvd666, al lang aankomen.

Marcelinho | 25-01-23 | 10:20

Hier kan ik 100% in meegaan.

toetssteen | 25-01-23 | 10:42

Dit dus. Maar men houdt biet van vingerwijzen en vooral niet naar zichzelf dus Den Haag zal hier niet op in gaan.

Deflatiemonster | 25-01-23 | 13:38

Suïcidecijfers worden nooit bekend gemaakt.
Het zou me niets verbazen als die...

Kapitein Sjaak Mus | 25-01-23 | 10:12 | 1

Onzin. 1.861 suïcides in 2021 in NL. Vanaf 1950 keurig bijgehouden.

_pacman_ | 25-01-23 | 10:20

Och. Oversterfte is ook maar een mening.

chicago river | 25-01-23 | 10:12

Het begint wel op te vallen die enorme oversterfte, al die uitgestorven wegen, in de winkels ben ik meestal de enige, overal lege huizen in de straat. Zorgelijk hoor.

schoneslapert | 25-01-23 | 10:11 | 2

U woont in Bachmoet?

The_Black_Knight | 25-01-23 | 10:14

Valt u niet op dat alle mensen een winkel uithollen als u binnenkomt? Zeep?

dathoujetoch | 25-01-23 | 10:21

You’ve got lies, damn lies and statistics. Mooie uitspraak.

The_Black_Knight | 25-01-23 | 10:11

Chemtrails, aluhoedje afzetten doet.

Xaffier | 25-01-23 | 10:11

Wat is het tegenovergestelde van oversterfte? Overlevers?

HaaiBaai | 25-01-23 | 10:11 | 5

@ikvindhelemaalmooi | 25-01-23 | 10:35:
Mijn zwager heeft inmiddels 5 prikken gehad. 3 vaccinaties eb 2X boost. Wat gebeurt er, corona. Hij heeft het gehaald, maar het was kantjes.
Het is een beer van een vent, niet ziek of zwak.

toetssteen | 25-01-23 | 10:56

@toetssteen | 25-01-23 | 10:56: Dit verhaal kan twee kanten op. Of uw zwager heeft geen baat gehad van de vaccinaties, of hij heeft het juist daardoor overleefd.

Pardoes | 25-01-23 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
ZeZijnGroot | 25-01-23 | 10:10 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Misschien ook gewoon door gebrek aan ouderenzorg?
Ik kan me voorstellen dat de oudjes de wil om te leven snel verliezen als er gebrek aan zorg voor ze is.

Gerf | 25-01-23 | 10:09

Ben ik de enige die een verband ziet tussen oversterfte en het hoge aantal onderschepte containers met farmaceutische producten?

Boeloeboe | 25-01-23 | 09:59 | 2

ja

small_town_dude | 25-01-23 | 10:08

Veel medicijnen zijn op of niet leverbaar
Ook antibiotica volgens ambulancebroeders
Vreem dat dit niet echt het nieuws haalt

Therrie | 25-01-23 | 16:24

De twee ondersteboven nl vlaggen onderaan de grafiek, grappig.

Ars Vivendi | 25-01-23 | 09:55 | 3

U is scherp vanochtend.

Verbandmeester | 25-01-23 | 09:58

Ha! U weer hier?

Piet Karbiet | 25-01-23 | 10:22

Oversterfte, als concept bestaat niet. Het is een zinloze constructie om politieke daden te rechtvaardigen. En dan met name uit de hoek van al die mensen die geloven in de maakbaarheid van het leven.

mountain_saint | 25-01-23 | 09:54 | 6

Lulkoek.
Oversterfte is die sterfte die boven de te verwachten sterfte valt.
Het is een goede indicator of er iets aan de hand is waardoor meer mensen sterven dan verwacht mag worden (op basis van de bevolkingssamenstelling)

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 11:27

Nou ja… niet zo snel. Overstefte is een concept dan wel een model waarmee, afhankelijk van de kaders, cijfers verwerkt kunnen worden. Het is de facto niets. De waardebepaling en -toedeling is volstrekt subjectief en politiek.

mountain_saint | 25-01-23 | 18:03

Verwachtingen. Tja, een raar idee als het om zoiets menselijks gaat als sterven. De zekerheid van dit alles is dat wij allen zullen sterven. Levensverwachting en oversterfte zijn handige begrippen voor beleidsmakers.

mountain_saint | 25-01-23 | 18:05
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Teluitjewinst | 25-01-23 | 09:53 | 2
-weggejorist-
VP732 | 25-01-23 | 09:53 | 1

Men weet niet wat de oorzaak van de oversterfte is. Als dat juist is kan men niet stellen dat de oversterfte niet door de vaccinaties veroorzaakt wordt.
Gelul dus.

Ars Vivendi | 25-01-23 | 09:53 | 3

Lastige materie toch, statistiek.

Kapitein Sjaak Mus | 25-01-23 | 10:07

Voor wappies is dat geen gelul, die zien de corona vaccinaties als een kwade bedoeling en welk tegenbewijs je dan ook daarvoor aanlevert als het niet door een wappie-nieuwskanaal wordt getoond zal men het ook nooit geloven want mainstream media liegt per definitie.

Sinclair | 25-01-23 | 10:08

@Sinclair | 25-01-23 | 10:08:
Dát is dom gelul.
Oversterfte is enkel een indicator die aangeeft of er iets vreemds aan de hand is waardoor meer mensen sterven dan je, op basis van de bevolkingssamenstelling, mag verwachten.

Dan is het de bedoeling dat je als overheid gaat onderzoeken waar die oversterfte vandaan komt ZONDER dat je een oorzaak bij voorbaat uitsluit.
Dus ga je kijken naar mogelijke stijgende trends in ziektebeelden en overlijdensoorzaken.
Vervolgens ga je checken of een of meerdere van die zaken een correlatie laat zien met de oversterfte om dan en mogelijke causaliteit te bepalen.

DUS ook de inmiddels bekende vaccinatiebijwerkingen

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 11:38

In veel landen is de zorg minder geworden. Ervaren verpleegkundigen zijn er mee gestopt, minderjeugdigen voor terug gekomen. Wachttijden zijn opgelopen. Preventieve zorg is ook veel minder geworden. Ik denk dat het daardoor komt.

Hadena | 25-01-23 | 09:51 | 1

klinkt heel logisch

HD50 | 25-01-23 | 09:57

Wanneer straks, bij de volgende verkiezingen dus, D66 de grootste partij wordt en daarmee Kaag uiteraard 'onze' minister-president. Je krijgt dan uiteraard linea recta de wet in werking dat mensen die, volgens D66 dan, niet meer functioneel zijn voor onze maatschappij de pil van Drion toegediend krijgen*.
Krijgen deze mensen dan een eigen categorie of valt dit dan ook onder oversterfte?
*zie hun website voor dit plan, heb het hier in eigen woorden omschreven, strekking is exact gelijk.

Bogoris-le-Grincheux | 25-01-23 | 09:48 | 1

En als je kunt aantonen' dat je ' per post' gestemd hebt op deze partij? Geldt die pil dan ook nog?

dathoujetoch | 25-01-23 | 09:54

Ze zouden bijvoorbeeld bij kunnen houden of het 'plotseling' was, of 'plotseling maar niet onverwacht', of 'na een kort ziekbed', of 'na een lang ziekbed' of 'door een noodlottig ongeval'.
Gewoon de advertenties uitpluizen en het levert wel een aardige statistiek op. Zelfdoding kun je daar ook vaak uithalen.

small_town_dude | 25-01-23 | 09:46

Schijnt een beetje een trend te zijn in meer landen, maar wie het weet mag het zeggen.
Als de trend zich blijft voordoen, dan kloppen de cijfers over het aantal M2 per inwoner op een gegeven moment wel en de AOW leeftijd kan op een gegeven moment wel weer omlaag.
Vwb personeelstekorten is het dan wel weer wat vervelend allemaal..

EEGlivesagain | 25-01-23 | 09:45 | 1

Die trend mag je hier niet uitspreken op GS. Word je voor weggejorist.

Hart_von_Hinten | 25-01-23 | 10:43

Vergrijzing. De babyboomers beginnen het loodje te leggen. Ze zijn met veel, dus een hoger sterftecijfer.

Ruud-i | 25-01-23 | 09:45 | 3

Het zit niet alleen bij de ouderen.

letopuwzaak | 25-01-23 | 09:46

Het dor hout argument, snijdt geen hout.

Louter Leuter | 25-01-23 | 10:17

Ja.
Maar de oversterfte houdt rekening met de demografische samenstelling van de bevolking, dus ook met die hogere sterfte.
Oversterfte is een sterfte die hoger ligt dan de (op demografische samenstelling) te verwachten sterfte.

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 10:57

Er is geen oversterfte. Het CBS heeft zijn standaard te laag gezet.

Eugen Sandow | 25-01-23 | 09:43 | 1

Nonsens, ze leggen uit hoe ze het doen namelijk door het weekgemiddelde te nemen van de jaren 2015-2019 en dat zetten ze af tegen de lopende week. (Met ongetwijfeld nog een kleine correctie voor de toegenomen bevolking)

Zwizalletju | 25-01-23 | 10:10

Cijfers van CBS vertrouw ik al jaren niet meer.
Altijd het gevoel dat de cijfers ' politiek gewenst' worden uitgebracht.

Mispel | 25-01-23 | 09:43 | 1

Dat doet u helemaal zelf.

Madrox | 25-01-23 | 09:44

Een corona infectie kan tal van ontstekingsprocessen en ziekten veroorzaken. Ook stolsels etc dus we zouden moeten weten waaraan mensen zijn overleden en of dat buitengewoon is.
Overigens was ik vorige week bij een bijeenkomst voor werkende mensen met longcovid klachten, georganiseerd door een fysiotherapiepraktijk. Dit omdat ik zelf benauwdheidsaanvallen heb na covid die zomaar kunnen opzetten en wel tot een dag aanhouden.
Ik had een hoop zeurverhalen verwacht, maar het waren jonge, voorheen gezonde, niet dikke mensen die dus wel werken maar grote concessies moeten doen in hun priveleven om het werken vol te houden. Dit waren allemaal mensen met longklachten, hier waren we op geselecteerd.
Er is dus ook een groep, die wel nog werkt, maar met flinke klachten te maken heeft.

letopuwzaak | 25-01-23 | 09:39 | 3

Dit komt dus ook niet door schade door een heftig ziekteverloop. De meesten van ons waren niet heel ziek (griep gevoel) maar ontwikkelden na een paar dagen problemen met de longen/vocht. Veelal zonder hoesten.

letopuwzaak | 25-01-23 | 09:48

@letopuwzaak | 25-01-23 | 09:48: Nou ik heb 3 dagen liggen zieltogen, dat was niet normaal meer. En verschrikkelijke pijn in mijn longen. Geen griep of koorts.

Asteroid-B612 | 25-01-23 | 10:01

2 weken echt beroerd geweest, in totaal anderhalve maand hoesten en nu enkele maanden verder nog steeds conditieproblemen. Bij mijn vriendin is het irritant hoesten nu al voor de 2e keer terug. Maar ja, wel overgewicht dus is het meer mijn schuld volgens velen.... Dank dat je aangeeft dat er ook "normale" mensen zijn die er meer aan over houden dan alleen dikke.

Sinclair | 25-01-23 | 10:14

De oversterfte was onder de 50 relatief gezien het hoogst volgens de NOS. Is toch wel opmerkelijk.

impy | 25-01-23 | 09:35

Mensen gaan dood. Door slechte keuzes, ouderdom of pech. Dat hou je toch.

Voor mij is die coronaperiode er wel een van never nooit vergeten en vergeven.

Ik vind het nog steeds zeer kwalijk dat een minister verantwoordelijk voor gezondheidszorg tegen mensen die zich om allerlei redenen niet wilde vaccineren heeft gezegd: "we weten waar ze wonen". "Vaccineren doen we wijk voor wijk, deur voor deur, arm voor arm".
Dat daar zo weinig ophef over is geweest vind ik nog steeds onbegrijpelijk en pijnlijk.

-PR- | 25-01-23 | 09:33 | 3

Gelukkig is die zelfde minister nu steentjes aan het metselen.. huis voor huis.. wijk voor wijk.. dus die slogan was zo slecht nog niet..

broervandenhollander | 25-01-23 | 09:38

Het werd wel op een iets andere manier gezegd: "Overal waar de vaccinatiegraad omhoog moet, zetten we alles op alles om de twijfels en de drempels weg te nemen: wijk voor wijk, deur voor deur, arm voor arm. En dat werkt, want nog steeds kiezen wekelijks duizenden mensen voor een prik."
Ik ben het overigens helemaal eens met diegenen die dit een heel onhandige uitspraak vinden. Maar ik zie er geen kwaadaardigheid in.
Nog onhandiger vind ik de uitspraak over "We weten vrij goed waar ze wonen, vrij precies. Per postcode weten we waar ze wonen. etc.." Heel stom om dat zo te zeggen. Maar natuurlijk is bekend in welke regio's er bepaalde ziekten, sociale problematieken, etc zijn. Dat is niet alleen bij de overheid bekend maar ook bij de zorgverzekeraars, op basis van declaraties van zorgverleners. Vanzelfsprekend ga je beleid voeren op basis van die regionale kennis. Dat wordt al decennia lang gedaan. Dus het fenomeen zelf is niets bijzonders. Ook hier zie ik dus geen kwade wil bij.
De personen die mij persoonlijk kennen weten hoe ik tegen het beleid van de overheid heb aangekeken en met name de rol van de toenmalige minister. Ik ben absoluut een provaxxer, dat heb ik indertijd hier ook duidelijk laten merken, maar geen voorstander van veel aspecten van het toenmalig beleid. Dus bovenstaande woorden over de uitspraken zijn niet ingegeven door politieke correctheid.

Pardoes | 25-01-23 | 10:08

Daar is zeker wel ophef over geweest; de jacht van de overheid op ongevaccineerden, met totaal onjuiste claims.

Nog schandelijker is de jacht op artsen en wetenschappers die niet volledig mee gingen in het verhaal van de overheid.

Maar goed, we hebben inmiddels de wob documenten die als de fabeltjeskrant lekker weg lezen.

Zoelense Hobbyboer | 25-01-23 | 10:14

Jaja, CBS, hier zal ook wel weer een paar vierkante meter bij gelogen zijn.

John McClane | 25-01-23 | 09:33

Zal toch wel de bijschade van corona zijn? Die ontsteekt waarschijnlijk ook hart en vaten en organen. Dan komt het falen ervan wat later. Hopelijk is het dit. Als het maar niet de vaccins zijn. Die situatie kan de samenleving niet aan.

adhd-je | 25-01-23 | 09:32 | 1

Dit zou dan meetbaar en onderzoekbaar moeten zijn. Begrijp niet waarom dit niet gebeurt, er is al bewezen dat corona tal van ziekten kan veroorzaken, ongeacht vaccinatie en ongeacht of je een mild ziekteverloop hebt gehad.

letopuwzaak | 25-01-23 | 09:41

Met zoveel oversterfte kan de pensioenleeftijd wel weer omlaag. Laten we zeggen tot Frans niveau.

wapster | 25-01-23 | 09:31 | 2

Of omhoog....

Kardan | 25-01-23 | 09:53

Ja, was het maar zo'n feest. Maar dat geld is natuurlijk nodig voor extra stikstofvergoedingen, extra klimaatsubsidies, extra woonruimte voor zij-instromers uit het buitenland e.d. Gaat dus niet gebeuren.

FrankVeer | 25-01-23 | 09:54

Het CBS is dat niet die "FALEND" statistiekbureau voor en door de overheid van vorige Geenstijl topics?
Of doen ze het cijfermatig soms wel/ soms niet goed?

steekmug | 25-01-23 | 09:31 | 1

Statistiek is best leuk, de juiste voorwaarden creëren om de werkelijkheid te begrijpen (methodologie) met statistisch instrumentarium is nog leuker en belangrijker, maar heel erg moeilijk. Is er een Bureau voor de Juiste Methodologie?

nobodiesunmighty | 25-01-23 | 09:42

Nog steeds geen onderwerp voor GS. Jammer, tot het volgende topic.

elfenstein | 25-01-23 | 09:29 | 2
-weggejorist-
HoerenSloep | 25-01-23 | 10:15
-weggejorist en opgerot-
Hart_von_Hinten | 25-01-23 | 10:42

De dood is onvermijdelijk en maakt het wat uit of je dood gaat op je 81e of 83e ?

johnyl | 25-01-23 | 09:29 | 6

Het maakt welwat uit of het je 50e of 80e is en het maakt ook wat uit of je eerst jarenlang kwijlend en verlamd in een rolstoel beland. Dat vergeten een hoop mensen. Hoe denk je dat iemand erbij zit na een cva? Op mijn werk zijn het ook bijna allemaal ex rokers.

letopuwzaak | 25-01-23 | 09:43

Wie wil 100 worden?

Diegene die 99 is.

Louter Leuter | 25-01-23 | 10:15
▼ 3 antwoorden verborgen

En wederom een onderwerp wat zo stom wordt geregeld door den haag en consorten.
Er blijven cijfers verstopt , kan niet , mag niet , hebben we niet.
Waardoor je weer het wantrouwen aanwakkert. Het stomme vind ik dat ze zeggen niet te weten hoe het komt, maar heel stellig durven te zeggen waar het NIET door komt .
Met behulp van de grote media

deathchant | 25-01-23 | 09:28

Fijn, dat maakt plaats voor meer asielzoekers <3

Hans Kwalzan | 25-01-23 | 09:26

Sowieso...
Datagegoochel van de hoogste plank want wat is nou de definitie van een Covid-19 dode? Zijn deze mensen daadwerkelijk enkel en alleen AAN Covid-19 gestorven?

En hoezo staat de Covid-19-sterftebalk naast de oversterftebalk?

De oversterfte zou 100% door kankergevallen veroorzaakt kunnen worden.
Je moet de trends van alle geregistreerde doodsoorzaken moeten bekijken om te bepalen wat de drijvende kracht achter de oversterfte is.

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 09:25 | 4
-weggejorist-
FrankVeer | 25-01-23 | 09:57

@FrankVeer | 25-01-23 | 09:57:
Wat het ook is. Het moet gelden voor NL, D, UK ... Zo verschillend, zelfde uitkomst.
Enige wat zeker een belangrijk deel van de verklaring zal zijn, is uitgestelde zorg.

Louter Leuter | 25-01-23 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik voel me ook al een beetje zwakjes vandaag ...

Het Licht | 25-01-23 | 09:23 | 1

Dus blijf in bed vandaag. Alhoewel de meeste mensen sterven in een bed... Feit

Louter Leuter | 25-01-23 | 09:27

Heel veel mensen hebben ook 2 jaar lang geen of beperkte blootstelling aan "gewone" griepjes. Dus die komen dubbel zo hard aan. En het is griepseizoen maar de griepprik die al jaren op data uit andere delen van de wereld is gebaseerd is waarschijnlijk een stuk minder goed voorspelbaar qua effectiviteit tegen de voorkomende varianten door breuk van die trends elders.

Gregovic | 25-01-23 | 09:22

Ik moet zeggen dat moedertje natuur er weinig van gebakken heeft als het er op aankomt de wereldbevolking te reduceren. Dat kan beter lijkt mij. Neem mijzelf. Ben de afgelopen 3 jaar niet ziek geweest. Niks, noppes. En behoorde toch echt gezien mijn leeftijd tot de risicogroep om het loodje te leggen.

forecastle | 25-01-23 | 09:21 | 1

Ik ook! (Qua ziek zijn, ben geen risicogroep) Maar misschien is mijn weerstand nu zo laag dat als ik weer eens ziek word, ik gewoon dood ga.

Hadena | 25-01-23 | 09:48

Haha, de enigen die zich nog bezig houden met allerlei covid gerelateerde flauwekul zijn de ongevaccineerden, die trouwens tijdens de covid crisis het hardste riepen dat er GEEN oversterfte was maar nu roepen dat gevaccineerde zomaar dood neer vallen, wat bevestigd wordt door die nou ineens wel bestaande oversterfte, vermoeiende lui, die complot wappies.

zwellevertje | 25-01-23 | 09:20 | 15

Uh er zijn veel dingen die niet kloppen hoor
Is goed dat het van twee kanten bekeken wordt
En verplicht aan de qr code etc etc etc
Gaat om veel meer dan alleen dat toch?

Therrie | 25-01-23 | 16:32

U bent dus niet geïnteresseerd of de vaccinatie misschien lange termijn effecten heeft? Hopen dat u geen arts bent of beleidsmaker bent dan.

zokanhetookja | 25-01-23 | 17:31
▼ 12 antwoorden verborgen

www.telegraaf.nl/watuzegt/482654167/w...

"Afgelopen zaterdag plaatste dr. Campbell een zorgwekkende video over oversterfte, en ik wil even wat dieper ingaan op wat Campbell in die video toont. Zoals altijd baseert hij zich op cijfers van overheidsinstanties of instanties die de kale cijfers aangeven. De cijfers laten zien dat in 2022 in de leeftijdsgroep 20-44 in het Verenigd Koninkrijk een oversterfte heeft plaatsgevonden van 7,8 procent. Voor Campbell is dat verbijsterend. Hij vraagt zich af waarom de premier en de gezondheidsministers zich niet volledig op deze cijfers hebben gestort om de ramp te begrenzen. Het gaat om een leeftijdsgroep die niet of nauwelijks onder het virus en de lockdown kan hebben geleden, en toch vindt er in Engeland en Wales grote, niet-Covid gerelateerde oversterfte plaats"

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 09:19 | 9
-weggejorist-
Hart_von_Hinten | 25-01-23 | 10:35

@pibasso | 25-01-23 | 10:05: Kom er regelmatig; zo'n 8-10x per jaar en dan telkens voor enkele dagen, meestal in Manchester e.o.
Ik vind het nog wel meevallen, vooral in relatie tot de VS (waar ik ook regelmatig ben).
Ik zou zelfs durven te stellen dat er meer obesitas (bij de onder 40 jarigen) is in Duitsland dan in het VK.

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 11:47

@TheEgg | 25-01-23 | 10:03: Nee.
Ten eerste is dat niet significant genoeg om een oversterfte te veroorzaken en ten 2e is dit meegenomen in de te verwachten sterfte, die op allerlei demografische gegevens gebaseerd is, dus ook op en relatieve toename van sterfgevallen bij overgewichtige jongeren.

Onkel Bratwurstbude | 25-01-23 | 11:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Soms valt het mee, soms valt het tegen. De crematoria zijn dik tevreden, net als de overheid met de opbrengsten uit de sterftax, doorstroming op huizenmarkt en besparingen op zorg, pensioen en uitkeringen nu mensen eindelijk economisch tijdig omvallen.

_pacman_ | 25-01-23 | 09:18

Kloppen deze cijfers van het CBS nu ineens wel?

dathoujetoch | 25-01-23 | 09:18

Geloof in de holocaust is ook afgenomen. Maar dat komt door de toename van jongeren die sowieso niet in genocides geloven.

Colin.Fart | 25-01-23 | 09:11 | 2

Dat komt meer door het grote aantal leerlingen op scholen die het geloof van de vrede aanhangen. Daar kan/mag dat soort zaken niet meer aan de orde komen.

DerkArie-ut-de-Achte | 25-01-23 | 09:41

“Jongeren”??
Bijna een kwart van de Nederlanders, of laten we het inwoners van Nederland noemen, geboren na 1980!!
Dat noem ik geen jongeren.

J-van-de-Bontekoe | 25-01-23 | 09:50

Wat is het nut van deze cijfers?

Bochel | 25-01-23 | 09:11

Kunnen ze de sterfe niet uitsplitsen naar oorzaak?
Hoeveel bejaarden gaan er jaarlijks dood aan spookrijden?
En hoeveel gaan er dood aan ondervoeding?

Osdorpertje | 25-01-23 | 09:11 | 3

En hoeveel aan vaccins?

Nope- | 25-01-23 | 09:44

Zeker wel, maar dat zal wel weer niet mogen vanwege privacyredenen.

2Little2Late | 25-01-23 | 09:54

Misschien zijn de modellen van verwachte sterfte niet goed?

Hadena | 25-01-23 | 09:08

Right, de wetenschap krijgt geen data en het CBS wel? Het is een grote oplichting van het brave volk. In Canada mag de wetenschap al maanden alles onderzoeken, ook de problemen met bestaande medicatie i.c.m. de vaccins. Begrijp niet dat dit land zo schaapachtig dom de bestuursvehikels blind volgt.

hagelkruis | 25-01-23 | 09:08 | 1

In Canada niet dan? Of past het in het straatje van de Grote Roerganger?

Louter Leuter | 25-01-23 | 09:24

Dit is een “Schotsje lopen topic”. Bedankt.

J.Cash | 25-01-23 | 09:08

Volgens Leon de Winter de schuld van Pfizer.

Après toi | 25-01-23 | 09:07 | 5

Leert eens lezen. De laatste alinea:
"Het is volstrekt onaanvaardbaar dat niet per direct diepgravend wordt gezocht naar de oorzaak van de oversterfte van vele duizenden Nederlanders, ofwel de grootste catastrofe sinds de Tweede Wereldoorlog. Als de oversterfte niet het gevolg is van de vaccins, dan ben ik gelukkig, want in mijn naaste omgeving is bijna iedereen, net als ik, gevaccineerd. Dr. Campbell is zijn vertrouwen kwijt. Waarom wil onze overheid ons niet met harde data geruststellen?"

CLoVis | 25-01-23 | 10:14

Campbell vindt het ook vreemd .. u weet wel die insider

Hetiswathetis | 25-01-23 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer is 5G ook alweer uitgerold?

el burro | 25-01-23 | 09:07

Hebben ze alle prik- en steekincidenten ook meegenomen?

Jos Tiebent | 25-01-23 | 09:06 | 1

de prik-incidenten wel

Ir. Wilhelmus | 25-01-23 | 09:17

Als ik CBS lees,sla ik over.

Jimmy Mc Clure | 25-01-23 | 09:04 | 4

Hetzelfde met cijfers van het RIVM. Van de stikstofcijfers klopte ook geen hout.

pibasso | 25-01-23 | 09:08

@Louter Leuter | 25-01-23 | 09:22: hahaha, krek dat!

pibasso | 25-01-23 | 09:26
▼ 1 antwoord verborgen

Goed nieuws. Dan zal de AOW leeftijd binnenkort ongetwijfeld weer naar 65 jaar gaan.

Waakvlam | 25-01-23 | 09:04 | 3

Alles gaat dus volgens plan.

Astroturfer | 25-01-23 | 09:36

Hoezo?
Als je 67,8 jaar oud bent en je kan nog werken dan ga je werken!
Iemand moet het doen.

J-van-de-Bontekoe | 25-01-23 | 09:54
-weggejorist-
Waakvlam | 25-01-23 | 12:11

Ik leef gelukkig nog en hoop dat alle reaguurders ook nog heel lang mogen leven.
Ik drink er vanavond eentje op jullie gezondheid!

pibasso | 25-01-23 | 09:03 | 2

Daar ga ik in mee, en de enige statistiek die er voor nodig is, even een blik in de krat of ijskast, en die is altijd spot on.

broervandenhollander | 25-01-23 | 09:49

Nou, inderdaad proost. Alle het goeds voor jou, mij, onze medereaguurders en de rest van Nederland.

ratelaar | 25-01-23 | 09:55

Ongelukkige mensen gaan eerder dood.
#Gaaf landje

aflaatverkoper | 25-01-23 | 09:02 | 1

Als ik het verhaal hoor van de vader van een vriendin van ons, hoe die man verleden maand is overleden, dan komt het door de zorg.
En niet alleen dat verhaal.
Incompetentie, regeldrang, en tekorten zorgen ervoor dat kwetsbare mensen zonder de juiste zorg domweg overlijden.
Terwijl hier geen reden voor was.
“Gaaf land”
“We hebben het toch goed”
“Beste zorg van de wereld”
Man man man man…..

J-van-de-Bontekoe | 25-01-23 | 09:47

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland