NPO-ers moeten bek houden. Zo niet: BOETE
Tot slaaf gemaakt door Shula Rijxman
Opmerkelijk nieuws vanaf de D66-plantage die Mediapark heet. Bij de NPO moeten werknemers VERPLICHT hun mond houden over de vervelende werksfeer, de ranzige grapjes bij het koffie-apparaat, het verplicht knielen voor MENEER DE VARA-coryfee, de gore lift-selfies van BNNVARA-presentatoren, de keiharde porno op de schermen bij NOS Sport (foto) en de rest van het gedoe met stagiaires in het bezemhok. What happens on the Mediapark stays on the Mediapark is een bijzondere clausule die hoogstpersoonlijk door D66-marionet Shula Rijxman (tegenwoordig wethouder voor D66 in Amsterdam) aan de arbeidscontracten is toegevoegd. Toch babbelen? Boete! En fors ook...
in de arbeidsovereenkomst van de NPO is expliciet een boete toegevoegd die 5.000 euro per overtreding bedraagt plus ‘een boete van 1.000 euro per dag (...) dat de overtreding voortduurt’. Dit blijkt uit een arbeidscontract dat in handen is van de Volkskrant.
U dacht dat The Voice een gore ranzige bende was, maar die NPO (1 miljard taxpoet per jaar) is helemaal een illegale bende. Mediapark opdoeken. NU.
Update: NPO DOODSBANG: Boete afgeschaft
Reaguursels
InloggenAfschaffen, dit wordt helemaal niet afgeschaft, het wordt nu heel simpel een geheime clausule met een extra geheimhoudt boete erbovenop.
De NPO is het persoonlijke speeltje van wie daar om politieke redenen als hoofdje wordt neergezet, en een beetje het tirannetje mag gaan uithangen terwijl het volgende baantje wordt uitgezocht. Duidelijk.
Wie heeft ook alweer de omroep in de portemonee.
Wie heeft het over ondemoctatisch.
Ongeschikte lui bij D66.
Een hoog verloop zegt iets over de sfeer in een organisatie, en zo’n clausule in het arbeidscontract zet daar een dikke streep onder.
En mevrouw Rijxman schuift gelijk door naar een baantje als wethouder nádat ze vertrekt bij de NPO. Dat staat natuurlijk compleet los van de documentaire Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof. www.mediacourant.nl/2020/12/shula-rij.... Goede journalistiek….
Door en door verrot en daar betaal je verplicht aan mee net als het ogenschijnlijke nepotisme. Corrupte bende, bah!
Ehm... *ogenschijnlijk* nepotisme?
Nog steeds jaloers?
Laat ON een documentaire maken over de carriere van Geert, als die het zien waard is wordt die bekeken en heb je een exact vergelijkbaar verhaal als met de VPRO docu over Kaag.
Maar dat kan ON niet want ze kunnen daar niks, laat staan een aardige docu maken. Niemand wil het zien, het is van het niveau Arnold Karskens zingt een lidje over Zwarte Piet.
En nee, geen nepotisme, maar onkunde van je eigen favorieten. Doe daar maar wat aan. Maar nee, dat gebeurt niet, want niemand uit die hoek wil journalistiek doen als opleiding, of documentaires maken. Kortom, een zelf gegraven graf aan die kant.
de Nederlandse journalistieke wereld kan prima vergeleken worden met de PRAVDA, een enkel medium daar gelaten.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 14:38:
Volgens mij gaat de discussie niet over de vraag of ON net zo corrupt en nepotistisch zou moeten zijn als de deug66-omroepen.
De discussie gaat over forse deugboetes voor iedereen die klaagt over (seksuele) intimidatie bij de NPO.
En verder is jouw verwijt dat het net opgerichte ON veel minder geld en personeel heeft dan een tiental gevestigde omroepen nogal flauw. Flauw, en vooral irrelevant; omdat het niks afdoet van de kritiek op het nepotisme en de corruptie in de NPO.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 14:38:
Dit heeft niets met jaloezie te maken, maar met verontwaardiging. Bovendien kijk ik überhaupt nauwelijks tv, ik heb alleen een internet abonnement, dus ik kijk ook geen ON.
@Dandruff | 16-01-23 | 14:33:
Laat ik maar een slag om de arm houden dacht ik, misschien is mevrouw Rijxman gewoon een hele goede lobbyiste. www.volkskrant.nl/cultuur-media/is-ou... Het artikel kan ik niet lezen want paywall.
Waarom hebben we eigenlijk een NPO nodig? En als je bang bent dat er geen doodsaaie want superneutrale politieke, maatschappelijke en natuurprogramma's worden gemaakt - kun je dat toch wel kwijt op 1 zender?
Eens wij hebben niet nodig maar levensbelang voor hen die uitmaken hoe ik moet denken.
Kijk eens naar de naam van de schrijfster van dat AD artikel. Ik geloof er meteen geen barst van.
Er blijven altijd van die jong en hoogopgeleide vrouwen op D66 stemmen. Een eerdere keer deden ze dat bij Jesse. Hij kreeg er in een keer 10 zetels bij en de vorige keer 10 zetels minder. Toen wisten we dat het om 666666 maatschappij veranderende dames ging met een eigen mening.
Dat was even in het begin , kalverliefde van jonge, naïeve meisjes .
Dat werkt altijd maar een verkiezing, zie ooit Ed Nijpels .
Hoe komt het toch dat overal waar geroerd wordt in de stront, D66 boven komt drijven.
Ze zijn nog niet zo ervaren in het verbergen als de VVD.
Diarree 66
@Blauwpetje | 16-01-23 | 13:16: de VVD is ook niet goed in het verbergen van hun kwalijke zaakjes, maar de VVD is wel erg sterk in om gewoon nergens op te antwoorden of het lak hebben aan de controlerende 2e kamer.
Gaat NPO, analoog aan omroep ON, OP1 nog beboeten ivm klakkeloos brengen van nepnieuws door Simons en Roethof over taser-gebruik bij de NL politie?
NPO-ers moeten zowiezo hun bek houden.
Wie betaald die bepaald en dat ben ik de NETTO belasting betaler en niet de NETTO ontvanger is z'n sociale huurwoning met een huifkar aan toeslagen.
Zoiets heet toch machtsmisbruik?
= grensoverschrijdend = een onveilige werksfeer.
Dan moet mevrouw Rijxman toch heel snel op het matje komen?
D66 is ondertussen de VVD voorbij gegaan vwb interne schandaaltjes.
Van neuqen en naaien tot bangslijsten en bangmakerij.
Angstcultuur… kent u die uitdrukking?
Pure chantage.
Dan hoor je Kaag roepen “Sta op!, Spreek je uit!”
Ja mevrouw Kaag, tegen wie eigenlijk?
Tegen rechtse kleautzakken of ook tegen tuig in driedelig pak of in een Chanel mantelpakje?
Pigs are more equal
Heeee, maar de Volkskrant, dat was toch die pluche-klevende, kartelkrant? En dan nu opeens zomaar met een scoop over de NPO?
Zou het dan toch niet waar zijn, dat "de MSM" aan de leiband loopt?
De hele dag mekkeren over kartel, media, NPO en dan continu citeren, linken en putten uit diezelfde bronnen, als zij zaken in de politiek of media aankaarten of blootleggen.
Dat is nou puur vermaak.
Als er niets te melden is over de PVV, ga je als krant wat zinnigs doen, lijkt mij.
@Kruimel | 16-01-23 | 13:16:
Valt ook nooit wat over te melden over de PVV want de PVV presteert helemaal niks. Zit nergens in, neemt nergens aan deel, kan niks, de partijleden kunnen niks (oh wacht..) behalve "schande" roepen op elk mogelijk moment.
Je hebt er niets aan maar toch heeft de PVV een nuttige maatschappelijke functie, want het houdt extreem domme kiezers weg van de plaatsen waar invloed uitgeoefend wordt. De perfecte controlled opposition, en nog vrijwillig ook! Geert mag wel een lintje, zo langzamerhand.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 13:29: jah gelukkig maar dat u kunt blijven wijzen naar PVV,is voor uw mede reaguurders ook altijd weer een verassing. Maar is ook wel fijn dat er nog iemand in de kamer's schande roept.
Dat de PVV wel eens de grootste partij zal kunnen worden is natuurlijk best pijnlijk, maar wat erger is dat u dan de miljoenen kiezers weg zet als extreem dom, dit zegt meer over u dan over die kiezers, vindt u niet?
@Kruimel | 16-01-23 | 13:35:
Dat de partij de grootste wordt zegt niks.
Behalve dat er veel domme stemmers zijn.
De RK kerk heeft ook veel volgers, van een onbestaand sprookje.
En nee dat zegt meer over die kiezers dan over mij, Kruimel.
Stem je PVV dan ben je een domme sukkel.
Per definitie.
Vind het de perfecte test om na te gaan of iemand een domme sukkel is, bij het antwoord "ja ik stem PVV" weet ik dat het zo is.
Als ik naar een debielenschooltje ga zie ik in de klas veel lieve, maar best domme kindertjes. Als ik naar de PVV kijk denk ik hetzelfde. Op dat lieve na dan. Ze zijn eigenlijk alleen maar dom. Lief kan ik niet zeggen of je moet Dion Graus lief vinden natuurlijk.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 13:42: ach mijn waarde @B-L u bevestigt hiermee zelf wederom uw "elitaire" gedachten gang die in het café nog achter u gelaten zei te hebben.
u zegt dus, ik ben niet gek, meer als 2 miljoen kiezers zijn gek.
@Kruimel | 16-01-23 | 13:50:
Nee ik zeg meer DAN 2 miljoen kiezers zijn gek.
Althans, niet zo slim.
Laatst nog in het nieuws: Een op de 5 Nederlanders gelooft dat een *geheime* groep mensen in de wereld ons bestuurt. Dat is meer dan 2 miljoen zelfs en ik weet vrijwel zeker: Daar zijn veel PVV stemmers bij.
Wat mensen al niet denken of geloven, je wil het niet weten.
hoe gaat u mensen noemen die zeggen niet meer op het door schandalen achtervolgde D66, te zullen stemmen, extreem rechtse domme mensen zal lastig worden, daar de meeste weer terug zijn waar ze vandaan kwamen, zoals groenslinks en Volt.
u gaat nu reageren met "het zijn maar peilingen" en dat is waar.
@Kruimel | 16-01-23 | 14:01:
Dat andere partijen bakens van licht zijn hoor je me ook niet beweren. En dat ze er klaar mee zijn snap ik helemaal. Echter dat je dan van de PVV de verlossing verwacht vind ik niet slim. Die partij doet niets voor haar kiezers. In feite is het sneu, want veel mensen, ook die niet hebben doorgeleerd en zo, verdienen politiek die met compassie zorg voor hen draagt. Juist omdat ze wat minder handig in het leven staan of wat minder kansen hadden.
De PVV vergelijk ik met de RK kerk, ook daar hangen soms nog best doorgeleerde types rond (kardinaal Bosma) maar in de basis hangen ze een bijzonder dom, vaak ook nog kwaadaardig sprookje aan.
Maar je mag erop stemmen en je mag naar de kerk gaan als het je een goed gevoel geeft. Niemand houdt je tegen en dat is nou het mooie aan dit land.
De peilingen laten groot verlies zien voor de coalitie en ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, helemaal als rechtse partijen dit land gaan besturen. Zien wat ervan komt. Ik denk niet veel, maar ook dat is misschien dan een zinvolle constatreing.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 14:05: ik geloof ook niet dat de PVV stemmer ( veel voormalig PVDA stemmers ) denken of verwachten dat de PVV of Wilders ooit zal gaan regeren.
BBB, JA21, oogsten de stemmers op van teleurgestelde VVD en CDA stemmers, de D66 loopt leeg, naar groenlinks en volt, misschien om dat ook de huidige middenpartijen er niet meer zijn voor de kiezer, het vertrouwen in de politiek is op een nooit eerder vertoond dieptepunt aangekomen, er worden besluiten , verdragen en wetten aangenomen waarbij de 2e kamer doodleuk buitenspel word gezet.
de diverse crisissen en parlementaire onderzoeken blijven zich opstappelen, en u noemt de kiezers die nog steeds op het "midden" blijven stemmen moreel verheven.
de kiezer is al tientallen jaren verwaarloosd en voorgelogen, net als vroeger de paus zei tegen de keizer "hou jij ze arm dan houd ik ze dom"
waar lijkt de RK dan meer op?
@Kruimel | 16-01-23 | 14:18:
Dat mensen gefrustreerd zijn snap ik best, maar stem dan niet op de PVV want dan kan je evengoed nergens op stemmen. Veel zeggen: ja maar dat is een proteststem. Nou prima, maar dan niet zeuren als er niks verandert. Doe er dan wat nuttigs mee, stem op een partij met een reëel programma.
Ik vind het zelf overigens prima, want hoe meer mensen PVV stemmen, hoe minder hun rare standpunten in beleid terecht zullen komen.
De al jaren stilstaande klok geeft een keer de goede tijd aan terwijl hij er normaal altijd naast zit in deze , neemt dit als een volledige bevestiging van zijn eeuwig gelijk en gaat totaal uit zijn dak .
Koddig maar ook een tikje tragisch .
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 14:33: reëel programma, zoals D66 waar een minderheid op zit te wachten, of de stoere taal van de VVD, waarvan iedereen ondertussen wel weet dat ieder woord gelogen is, ohw CDA die ieder contact met hun voormalige doelgroep is verloren, de voormalige arbeiders partij dan? die de arbeider heeft in gewisseld voor woke klimaat en diversiteit.
dus dan maar blijven stemmen op juist de veroorzakers van de huidige politieke en maatschappelijke chaos? wie noemt u nu dom?
Wat lul je nou? De VK wordt hier op GS heel vaak aangehaald. En ook vaak afgebrand. Stropop argument is stropop argument.
@konjodebonjo | 16-01-23 | 16:02: inderdaad, ook in het verleden heb ik al vaker gezegd dat je in de Volkskrant zowel de grootste bagger, maar ook soms goede artikelen vindt. In ieder geval beter te pruimen dan bijvoorbeeld Trouw of de nrc. In tegenstelling tot deze laatste kun je in de Volkskrant nog wel eens diverse meningen horen.
Het was al zo verdacht stil daar. Nooit eens iemand die uit de school klapt over de werkwijze van verhullen.
Het zal me eerlijk gezegd jeuken wat in dat linkse bolwerk gebeurd. Laat al die linkse deugers elkaar het leven maar zuur maken.
Maak er een reality show van, Dan ga ik wel kijken met bier en popcorn.
mag ook wel, maar bedenk dan wel dat u er vorstelijk aan mee betaald.
@Kruimel | 16-01-23 | 13:38: heb ik er wel voor over.
Nou vakbonden, kom er maar in. Als dit zou gebeuren bij een commercieel bedrijf waar jullie per ongeluk veel leden hebben zou de boel plat gaan. Eens kijken hoe de FNV hier opkomt voor de belangen van haar leden die door hun werkgever tot slaaf worden gemaakt. Demonstraties? Blokkades? Verstoorde uitzendingen door vakbondsleiders die zich vastlijmen?
Gebeurd niet. De hoge piefjes van de FNV hebben de NPO nodig voor hun volgende baantje in de politiek.
Ik vermoed dat er heel veel via ZZP-constructies verloopt. Daar zit geen vakbond tussen.
Die clausule past wel perfect bij de hedendaagse politiek (en ja, hoofd van de NPO is een politieke functie): problemen lossen we op door er niet over te praten.
Npo is geen justitie... ze kunnen helemaal geen boete opleggen danwel incasseren. Alleen via een rechtsgang en eventueel vonnis. Maw, pure intimidatie en angstcultuur creeren. Vraag me ook af wat de OR van de npo hiervan vindt/ vond? Zon clausule moest via de or nl... mogelijk een instemmingsstuk lijkt me, best apart, vraag me af hoe dat is verlopen.
Als een boete in een arbeidscontract opgenomen wordt kan dat gewoon hoor. Kan bijvoorbeeld in plaats van een schadevergoeding worden opgenomen.
@HoniSoit | 16-01-23 | 12:53: zit daar geen maximum aan ? €5k is meer dan de 1e categorie
Clausules zitten tegenwoordig bij elk werk
Niet over het bedrijf praten anders boete
Ah probeerde mijn dochter nog wat geld te geven
Onder mom oprotpremie mond houden
Ook thuiszorg heeft die boete
En inderdaad coach legde uit zo proberen ze je bang te maken
Moet voor de rechter en dat kost veel geld
Zelfs vrijwilligers werk had clausule over mond houden wat op de werkvloer gebeurd
@HoniSoit | 16-01-23 | 12:53: heb contract gewoon niet getekend lol
@HoniSoit | 16-01-23 | 12:53: ze kunnen er van alles inzetten, maar alleen via een rechtsgang dit afdwingen. Maar de meeste mensen zetten handtekening bij het kruisje.
Fascisme, Ministry of Truth, boek&beeld verbrandingen. Je zou toch haast gaan denken dat de woke boven ons gestelden toch niet helemaal zuivere koffie zijn.
Als je het niet meldt, krijg je dan 5000 euro per keer?
Stel je voor dat de belastingdienst of minjus dit soort boetes instellen als je uit de school klapt. Het land zou te klein zijn. Waarom valt dit niet onder de wet bescherming klokkenluiders?
Nou, GS werkt snel. Nu nog even effectueren...
Ik roep het al een jaartje of 20 .
In iedere bedrijfstak in zowel de publieke als private sector heerst in Nederland een gigantische angstcultuur.
Als ze niks te verbergen hadden zou dat niet nodig zijn, maar er wordt wat afgerommeld met ons belastinggeld.
Haha, niks bij de NOS. Wel : Zoeken naar 'tegengif tegen negativiteit' in somber nieuwslandschap
De presentratices van het Journaal van hen, stralen ook niet echt iets uit.
Oogjes dicht en snaveltjes toe!
Niets nieuws
Toch een heel effectieve partij, dat D66, als die zoveel tentakels op cruciale plaatsen in de samenleving heeft. Veel effectiever, dan pak hem beet, een andere partij, die dat niet heeft.
U als gehersenspoelde D66er, zal het Noord Koreaanse en Belarussische model van eenheids partij, vast ook toejuichen als zeer effectief.
@Jbgeno | 16-01-23 | 12:27:
Alsof hier een dictatuur heerst. Alles behalve. Maar als gefrustreerde andere partij stemmer snap ik best dat je de onkunde van je eigen favoriet liefst verklaart op die manier.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 12:32: Dictatuur, nee hoor, Noord Korea en Belarus hebben net als D66, het woord Democratie in hun naam staan, dus de vergelijking met uw (ranzige) partij gaat prima op. Trouwens geen gefrustreerde stemmer maar eentje uit volle overtuiging.
@Jbgeno | 16-01-23 | 12:27: Proest, daar gaat mijn koffie.
@Jbgeno | 16-01-23 | 12:41:
UIt volle overtuiging gefrustreerd, precies wat ik dacht!
Democratie in de naam, ik ken nog een paar.
Of "vrijheid".
Proest.
Verder moet ik altijd heel hard lachen om partijen met maar een baas in de partij, helemaal als die niet eens leden heeft.
Toch best een efficiënte organisatie, die Stasi/FSB/Guoanbu, als die zoveel tentakels op cruciale plaatsen in de samenleving heeft.
@BoerKoekoek | 16-01-23 | 12:49:
Tuurlijk lieverd. Want we hebben hier een totalitair regime.
Het problem is je mag domme mensen niet keihard uitlachen want dan ben je elitair, maar sommigen maken het je moeilijk hoor.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 12:43: Iemand die anders dan u denkt, een psychische gesteldheid aanpraten. Precies wat ze in Noord Korea en Belarussia en Rusland ook doen, wat een gelijkenis met u. Sympathie en voorkeur hebben voor een partij, dat uitsluitend het goede voorheeft met Nederland, zie ik als positief.
Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 12:10
Weet je welke partij ook veel tentakels op cruciale plaatsen in de samenleving had?....
De SED.
nl.wikipedia.org/wiki/Sozialistische_...
@der_feldwebel | 16-01-23 | 13:01:
Op een net iets andere manier. Dat je het verschil niet ziet is dan weer een teken van extreme domheid. Mag ik dat zeggen? Of ben ik nu elitair? Dan maar elitair...
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 13:21:
Jij mag dat zeggen want dat zijn wij hier nu eenmaal van jou gewend.
En jij bent slim genoeg om te begrijpen dat jouw kwalificaties meer over jou zeggen dan over degene die je denkt te moeten kleineren.
@der_feldwebel | 16-01-23 | 13:57:
Je maakt het er helemaal zelf naar, door D66 te vergelijken met de SED. Dan heb je het gewoon niet begrepen en ben ik niet degene die jou kleineert maar dat doe je dan helemaal zelf ten overstaan van iedereen die het wil lezen. Maar ik zal je niet in de weg staan daarbij.
Het is mode van domme mensen om de reacties op alle domme dingen die ze zeggen, als "kleineren" of "dedain" te bestempelen. Maar ook weer niet raar, omdat zelfinzicht dan weer vaak ontbreekt, zodat ze de verklaring buiten zichzelf en hun domme opmerkingen zoeken. Als je en plein public iets doms opschrijft, moet je niet gek kijken als iemand dat ziet en daar wat van zegt.
Het opvallendste verschil tussen de SED en D66 is dat de SED in een dictatuur bestond, en volledig daarmee samenviel. D66 is een gevolg van een geheel open, vrij en democratisch proces.
@Beste_Landgenoten | 16-01-23 | 14:10:
Je gepreek laat ik voor jou, je laatste opmerking is interessant omdat je daarmee aangeeft totaal niet op de hoogte te zijn van hoe de DDR kon functioneren.
Hoelang had je daar ook al weer gewoond?
De vraag is niet of ze effectief is, maar of jij tevreden bent over het resultaat. Er was eens een mannetje met een snorretje, een jaar of tachtig geleden, die was ook heel effectief...
Het is gedrag dat past bij een zich sektarisch gedragende organisatie.
"Wat wij hier samen hebben is buitengewoon en onderscheidt zich van al wat zich daarbuiten bevindt. U, als lid van onze gemeenschap dient er dan ook zorg voor te dragen dit unieke karakter samen met ons te bewaren enmet alles wat in u is te beschermen tegen aanvallen van buitenaf, De wereld buiten de muren van het Mediapark is een boze wereld, dat is de wereld die wij een spiegel voor willen houden, de wereld die wij tezamen willen verbeteren en willen zuiveren. U dient zich terdege bewust te zijn van de soms zware taak die op uw schouders rust en zich derhalve te onthouden van elke activiteit, hoe klein en ogenschijnlijk onbeduidend dan ook, die datgene wat wij hier als hechte gemeenschap hebben opgebouwd en in stand houden op enigerlei wijze zou kunnen bedreigen."
Afgeschaft, opgelost. Toch?
Nee, wanat het gaat uiteraard om de geesteshouding van waaruit men meende een dergelijke clausule te moeten invoeren. Die is er nog steeds. Ik denk zelfs dat de verdedigingswerken nu verder worden opgetrokken.
Ik lees 'wordt'. Niet 'is'. Noch 'met terugwerkende kracht'.
@Schoorsteenveger | 16-01-23 | 12:11:
Ja, nee, pluis is het zeker niet. En een veili gevoel om te praten zal er na die afschaffing ook niet zijn. Dat herstelt inderdaad zomaar niet.
Was ook wat cynisch bedoeld
@Zomaarwat | 16-01-23 | 12:13:
Zie reactie op Schoorsteenveger hierboven.
Geen wonder dat die Shula populair is bij D66.
Kreeg een baantje uit de carrousel voor bewezen diensten.
En nu moet die boete voor ON ook worden afgeschaft, want wat Simons en Roethof mochten zeggen over de politie kan niet.
Of ze moeten de NPO ook een boete geven,gelijke monniken
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Ho ho, ON hoort niet in het deugclubje. Dat is het verschil. Dat zag u toch ook bij Wilders minder minder uitspraak vergeten met uitspraken van bepaalde PvdA figuren.
Ah, ook D66. Geweldig toch al deze eenzijdige regerings vriendelijke programma's
Hoe zit het bij RTL en Veronica en andere omroeporganisaties?
Hebben die ook van die clausules?
Tuurlijk wel.
Dus?
Dan mag het ineens wel?
...'het geheimhouden van bedrijfsgevoelige informatie''... ingevoerd in 2017. Laat me raden, dit gaat over het salaris van de 'unieke talenten' (*proest*)
Stil zitten en de armen over elkaar.
Dit is wel heel ongezouten. Je ziet het wel vaker in iets mildere bewoordingen. Ik mag me ook niet negatief uitlaten over de werkgever (zorg) op sociale media. Dat is misschien logisch, maar daar is aan toegevoegd 'en privésfeer'.
Dus als ik wil vertellen hoe erg ik mijn leiddinggevende vind, kan daar gevolg aan worden gegeven. Je vraagt je af waarom die bepaling er überhaupt is.
Ja maar dergelijke verwachtingen zijn in alle redelijkheid. De eisen van de NPO met boetebedragen zijn pure intimidatie.
@Deflatiemonster | 16-01-23 | 12:04:
Ja, absoluut.
Mag je je wel positief uitlaten over je werkgever?
@vw: je mag niet liegen, vind ik. Maar je mag wel zeggen: de lift is er lekker ruim.
1 miljard per jaar voor NPO staatsTV is buitenproportioneel. Weleens op het mediapark geweest? Ik heb er een tijdje geklust, wat een oude bende daar.
Geld wordt ook niet daar geïnvesteerd, maar verdwijnt via handige bedrijfsconstructies in de zakken van een handjevol mediabonzen.
@Zeurders | 16-01-23 | 11:58: Zoals Jan Slagter?
@Zeurders | 16-01-23 | 11:58: Dat is mij bekend
Salarissen zijn een aardige kostenpost
De fanatiekste moraalridders zijn ook de grootste klootzakken zo blijkt maar weer.
Tuig.
Hilversum is al veel te lang een staatsruif met een doofpotcultuur, waar mediamensen die braaf de zittende macht niet teveel in de weg lopen vrij mogen graaien.
Een geheimhoudingsclausule is toch volstrekt normaal en komt in alle bedrijfstakken voor. De verdere context van het beding is mij onbekend (wat mij er niet van weerhoudt te reaguren...), maar ik vind het geen vreemd beding en ik vind het boetebedrag niet buitensporig. Tevens is een dergelijk beding meer symbolisch, in de praktijk is het bijzonder lastig om er daadwerkelijk iets mee te doen. Ik vind dit fophef. Maar ja, altijd leuk om de gehate NPO weer ergens mee om de oren te slaan, nietwaar?
Bij een redelijk publiek belang geldt dat verbod niet - maar de elitaire kliek kan er wel voor zorgen dat je moeilijk aan een baan komt.
In het Volkskrant-artikel:
De bepaling is uitzonderlijk, zegt Jens van den Brink, mediajurist bij advocatenkantoor Kennedy Van der Laan."
@Schoorsteenveger | 16-01-23 | 12:17: aahh, dit is dus de context die ik verkoos te negeren... Dank, volgende keer toch maar eerst beter lezen dan reaguren.
@rederijker | 16-01-23 | 12:20: U krijgt een boete van EUR5000 als u weer een keer ongenuanceerd uit de school klapt.
Zoals een totalitair regime betaamt.
"De huidige Raad van Bestuur van de NPO stelt in reactie op vragen van de Volkskrant het boetebeding ‘als onwenselijk’ te zien en is van plan de arbeidsovereenkomsten op korte termijn aan te passen."
Het boetebeding gaat er dus in ieder geval uit , zo te zien.
Volgens mij is dit juridisch ook niet haalbaar.
@Xbitt | 16-01-23 | 11:53: Ik denk de rest ook niet.
Eerst zien en dan geloven dat er niks soortgelijks voor terugkomt.
'Het boetebeding' 'als onwenselijk zien', zegt niet heel veel maar is vooral makkelijk lullen als je onder vuur ligt.
Stoer zou zijn te melden dat betreffend beding met onmiddelijke ingang EN terugwerkende kracht als niet bestaand mag worden beschouwd door eenieder die ermee te maken had. Maar dat doen ze dus niet.
Omerta.
NPO ers moeten niet zeuren niemand verplicht ze om te moeten werken bij het ministerie der waarheid, er is overal volop werk te vinden.
Partijen willen verbieden, alles rechts van de VVD voor fascist en complot wappie uitmaken, wurgcontracten medewerkers, NPO misbruiken voor politiek gewin.
Misbruik en metoo schandalen, Sydney Smeets
Nee dat D66 is een aanwinst voor de democratie.
Dat kan korter ;))
NEE66
De boeteclausule als een soort van NPO 66 "Tribunaal"...
Zouden de vrouwen van de NPO nu een advertentie gaan zetten? In een landelijke ochtendkrant?!
"John, zwijgrecht is ook een recht!
Namens alle vrouwen van de NPO"
Zo, dát is deugen!
in principe is het hebben van een 'code of conduct' niet slecht, de meeste grote bedrijven hebben dat. Maar dat ze een lemma erin steken waar klokkenluiden strafbaar wordt is wel heel zot, dat heb ik nog nergens gezien, behalve bij de mafia.
Interessant dit.
Het is blijkbaar een gangbare manier bij de NPO om dingen voor elkaar te krijgen met de bedrijfsjuristen.
Dus het gebeurt vaker.
Wie en wat werd en wordt er nog meer het zwijgen opgelegd om veranderingen erdoor te drukken en weerstand te breken?
Waar mogen mensen nog meer iet over praten?
Is er een meldpunt ergens voor klokkenluiders?
Trek maar open die juridische beerput.
Nette mensen allemaal met een stropdas en een mantelpakje.
Maar intussen dienen ze het onrecht.
En ze weten het.
Maar ja, eerst het geld en dan de moraal.
Vreemd, als je iemand inhuurt om iemand af te buksen is dat strafbaar.
Maar een jurist inhuren om misstanden in je bedrijf in stand te houden en mensen te 'firen' is wel acceptabel.
Ik denk dat mensen die zich er niet aan houden een goeie kans maken voor de rechtbank.
De vraag is alleen ,wie durft er het eerst wat te zeggen
@pejoar | 16-01-23 | 11:51:
Het is angstcultuur.
Dat zorgde er bij de belastingdienst ook voor dat meer dan 10 jaar lang meer dan 20.000 ouders elk een hele correspondentie met vragen en paniekbrieven kon blijven doorgaan. Ze lieten die mensen gewoon tegen een Kafka-muur aanlopen.
En klokkenluiders ... werden ontslagen.
Die clausules zie je wel vaker en houden stand bij een rechter als het om bedrijfsgeheimen gaat bijvoorbeeld ontwerpen van ASML Machines, mocht je daar werken. Wat hier het geval lijkt is dat men de mensen de mond wilden snoeren vanwege de sfeer, intimidatie etc. ivm met hoog personeelsverloop en ik denk niet dat een rechter daar in mee zal gaan. Maar ik laat mij graag voorlichten als het anders is.
Overigens moet men dit niet verwarren met een concurrentiebeding wat weer een totaal ander verhaal is en hier niet van toepassing.
Klinkt plausibel wat je zegt, maar ook ik ben geen jurist.
Het is wel vrij concreet (geen verzoek). Het lijkt mij ook stug.
Je vraagt je eigenlijk af: is dit nog nieuws? Zo triest is het al.
Een beetje leiding en luisteren is belangrijk om een organisatie efficiënt te leiden.
Als iedere ego daar zijn mond open trekt en er moet steeds naar geluisterd worden komt er ook niks van de grond. Dat even ter verdediging.
Idiote regeling, die Shula maakt overal een puinhoop van. Wel een goede scoop van de Volkskrant, zo slecht is de MSM dus niet, als het gaat om nieuwsgaring.
Maar wel extra poet voor cultuur losgepeuterd bij de D66 minister. Alsof er al niet genoeg over de balk wordt gesmeten.
Rutte: "Dit land is door en door socialistisch!"
Ja grappenmaker: omdat jij dat allemaal in de hand werkt!
Waar is de liberale VVD van vroeger gebleven!?
Als Sander Schimmelp. al gekozen wordt tot Liberaal van het jaar dan weet je dat de de VVD van vroeger dood en begraven is. En dat had ik nooit verwacht van Rutte.
O, vandaar dat het in de jaren 1990 zo gierend uit hand is gelopen en we nu nog met z'n allen de kosten van een bankencrisis betalen, waar anderen in de jaren 1990 lekker luxe van konden leven.
Het is te socialistisch.
Tuurlijk.
De VVD is nooit liberaal geweest zoals Thorbecke ooit bedacht heeft. Rechts-conservatief is een betere benaming.
Is dat de moderne variant van wir haben es nicht gewust?
Je ziet nu al dat het wangedrag van een paar bekende Nederlanders vertaald wordt naar een maatschappelijk (mannen)probleem. Heel Nederland moet straks via de werkgever op een verplichte meerdaagse cursus ongewenst gedrag vanwege het haantjesgedrag van een paar individuen die straks weer bij een talkshow mogen aanschuiven om te zeggen hoe zwaar ze het hebben gehad.
Ja, want de blanke, witte voor hen die deugen, man is 'het probleem'.
Overal waar die rondlopen is welvaart en vrede.
Overal waar ze niet rondlopen is oorlog en dictatuur en moderne slavernij.
Do the math.
Dat willen ze dus niet resp wel.
@Zomaarwat | 16-01-23 | 11:39: O ja, de blanke man heeft wel een grote makke: we zijn te aardig tegen minkukels die vervolgens geen enkele belemmering voelen ons te gaan vertellen dat we niet deugen.
Cultureel Marxisme gedijt daar prima op. En wij gaan maar door.
Ik weet het, ben zelf ook zo opgevoed, maar zie het helemaal mis gaan.
Dit soort clausules zijn echt schandalig.
Vanuit de werkgever soms begrijpelijk dat je iets opneemt van die aard. Als daar reden voor is. Bijvoorbeeld als je erg imagogevoelig en arbitrair werk doet qua kwaliteit. Bijvoorbeeld in een ziekenhuis of als advocaat. Wie kan inschatten of iets goed of fout is? Maar je imago is snel gekraakt. Zo niet ligt dat bij de NPO waar imago amper een rol speelt; Jolo loopt er nog steeds met remsporen in zijn witte onderbroek rond om maar wat te noemen en vanuit Studio Sport horen we ook heel weinig en dat boeit niemand want er wordt gewoon gekeken. Dan is zo een bepaling dus onterecht en dan meteen ook schandalig.
Als je je zodanig negatief uitlaat, onterecht, dat iemand schade oploopt, kan je sowieso claimen. Dit is dus een hele botte manier om een de facto angstcultuur en zwijgcultuur te bereiken.
Leuke mensen, die deugers. NOT.
Ik liep daar een paar jaar geleden nog door de burelen. We waren met het team van mijn dochter te gast bij Langs de Lijn. In de rust even een peuk doen op de parkeerplaats. Conclusie: Blankstad. Verboten vor 40+.
Samen met Mammaloe.
Geen dag zonder deze onzin is Nederland niet.
Ook al hebben ze 100x gelijk, lastige mensen moeten hun mond houden of opdonderen, want die zijn lastig voor de carrières van 'collega's' of weer andere managers. Zelfs als het tegen het bedrijfsbelang ingaat. Of het landsbelang.
Dan zagen ze aan wat stoelpoten tot de baas even naar de jurist loopt die gespecialiseerd is in het eruit werken van mensen.
Dat gekonkel en politiek en geroddel en die zieke sfeer is de pest voor je bedrijf maar dat hebben ze dan nog niet door.
Daarom wil Kaag de PVV e.d. verbieden: Bosma wordt te lastig voor de D66 omroep.
Juist!
Waarom krijgen ze eigenlijk salaris?
Omdat dickpicks sinds kort verboden zijn op Mediapark. Vraag me niet waarom...
Martin Bosma vat het geheel kernachtig samen in slechts twee woorden: linkse omerta.
zoals gezegd, hahahaha. De PVV met een lid en een rij engbekken als 2ekamer lid en met de strengste omerta. Grauss zit er nog, madlener, enz. De enige capabale is Bosma zelf maar die is besmet door het heulen met deze lieden
@AntiZanicz | 16-01-23 | 11:33: Tuurlijk. En het kartel praat daarom niet met ze. Maar wel met de engnekken van de Taliban, de PLO, IS ...
Interessant hoor: www.arbeidsrechter.nl/boetebeding-in-...
A. Het boetebeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen (art 7:650-2).
B. Het bedrag dat een medewerker per week aan boeten verschuldigd is mag niet meer zijn, dan het loon over een halve werkdag per week (art 7:650-5).
C. De bestemming van de boete moet zijn overeengekomen en behoort op geen enkele wijze aan de werkgever zelf ten goede te komen. Het gaat bijvoorbeeld om een goed doel of om een geblokkeerde rekening die wordt opgebouwd en gebruikt voor (alle) medewerkers (art 7:650-3 BW).
"Van de punten a t/m c kan afgeweken worden als de medewerker meer loon ontvangt, dan het minimum geldend dagloon" bladieblabla
Het lijkt het Kremlin wel.
Moest ik ook aan denken. Deugden ook en bloedfanatiek. Vervolgden ook met liefde. Kaag zou het prachtig vinden.
@Zomaarwat | 16-01-23 | 11:26: Hebben ze ook openslaande ramen op het mediapark?
@Duwbak_Linda | 16-01-23 | 11:27: Wel een mooie parkeerplaats. Voor standrechtelijke executies...
Eerst maar eens uitzoeken, of deze clausule wettelijk wel mogelijk is. Nog los van het feit, dat die clausule sowieso van een dubieus beleid getuigt.
Maar ja, wie moet dat gaan toetsten? De rechtspraak is een D66-PvdA toko, net als de NPO, dus wij van WC-eend etc.
Dat is het probleem van Nederland in een notendop: het is intussen één elkaar afdekkende, de hand boven het hoofd houdende en onder het tapijt vegende puinzooi.
Sorry, ik vergat het niet aflatende liegen van onze overheden ook nog even te vermelden in de voorgaande opsomming.......
En Kaag riep van het weekend -omdat ze ontzettend slecht staan in de peilingen- nog maar eens 'democratie-ondermijnende' vijanden in het leven.
Nou, laten ze eerst eens kijken naar zichzelf!
Het onderwijs, de rechtspraak, de publiek omroepen... Alles is doordesemd van links en van door de overheid gesubsidieerde links-activistische clubjes.
Snel weg met Marx Rutte en zijn gevolg van linkse democratie-haters.
@Aristotalloss | 16-01-23 | 11:23: Kaag is een beetje voor democratie zoals de pedofiel kinderen liefheeft. Zogenaamd het beste ermee voor maar iedereen weet wat de echte intenties zijn.
Of ze er wat aan 'kunnen doen', die fase ben ik voorbij. Ze zijn gewoon gevaarlijk voor hun omgeving en/of maatschappij.
Verder mag - van mij dan - iedereen zijn mening hebben. En die ook nog uiten. Graag zelfs. Weten we waar we aan toe zijn.
En ondertussen krijgen de NL-ers alleen het nieuws dat deze kliek doorlaat. Plus nog wat fake-news erbij "for good measure". Georganiseerde stemmingmakerij.
Wegens de beeldvorming en het gevoel van de medewerkers zeg ik: salarisverhoging. Lost toch alles op? Niks aan de oorzaak doen.
En meer belastinggeld inzetten. Oplossing voor alles.
Sektarisch!
Scientology is er niks bij!
De bek dicht66. Was het maar werkelijkheid.
Dit kan wettelijk toch helemaal niet? De NPO kan die clausule toch niet zomaar toevoegen.
Volgens mij ook niet. Dat hoort voorgelegd te worden aan de werknemer voor tekenen. Maar de werknemer is dat helemaal niet verplicht om te tekenen.
Maar mijn kracht ligt niet personeelszaken.
het is voor nieuwe werknemers en inleners (velen). En wat is er mis mee.
Ik ben benieuwd welke NP0 medewerker dit op de NOS site plaatst.
De NOS is niets anders dan de spreekbuis van onze regering, ziehier het bewijs.
Ja maar het is toch juist de NPO die altijd op het hoogste moreelpaard anderen de maat neemt over dit soort dingen? Hadden we Gert-Jan Segers nog maar om orde op zaken te kunnen stellen.
Het moet niet gekker worden. Wat denken jullie dan? Vrijheid van meningsuiting? in een democratisch geregeerd land? Lekker blijven dromen.
Alles waar D66 vóór is is per definitie immoreel. Niets anders verwacht dan dit..
De Joop is onbereikbaar geworden, wat is er aan de hand? Moeten ze weer vieze witte onderbroeken wassen om de sporen uit te wissen…
Ik heb me net nog vermaakt met de 134 reacties op de toespraak van Kaag. Het verstand - 'rechts-extreme fascisme' - groeit daar gelukkig als kool.
@gestoptmetroken | 16-01-23 | 11:16:
Daar staan best kritische reaguursels hoor.
Ik zie ook niks. Kwam er nooit maar kom bij BNNVARA terecht en dan krijg ik allemaal teksten in beeld "Er is iets misgegaan". Ik denk dat er een spiegel is bezorgd vanochtend.
@Kaas de Vies | 16-01-23 | 11:28:
Dat zeg ik. Iemand met verstand wordt daar meteen tot extreem-rechts/fascist gebombardeerd. Uit de vele kritische reacties blijkt dat het verstand - naar Joop-maatstaven - getolereerd wordt.
Dit is juridisch onhaalbaar. Een concurrentie beding is ook maar in beperkte mate geldig. Dit gaat veel verder. Te ver wat mij betreft. Dit maakt personeel monddood en werkt misstanden in de hand.
En wat is hier nu het probleem?
genoeg bedrijven hebben zulke clausules. Allemaal zonder kennis van zaken?
@AntiZanicz | 16-01-23 | 11:30:
Bluf vaak.
@Kaas de Vies | 16-01-23 | 11:28: Misschien dat dit soort publieke organisaties transparant dienen te zijn!? Zodat niemand zich deze organisaties kan toe-eigenen!?
Free ome Willem.
Het is een schande dat die Shula Rijxman wethouder van Amsterdam is geworden. Eerst samen met een vriendin een klokkenluidster afserveren, je dan beklagen over de link die gelegd wordt tussen haarzelf en D'66 en een paar maanden later wethouder voor die partij worden en nu blijkt dit weer. Geen wonder dat de mensen onderhand kotsen van de politiek, en dan ook nog het stelletje met aartsleugenaar Rutte in het kabinet, en dan gaat de hautaine Kaag zich ook nog beklagen over de zg toename van rechtsextremisten. Mest eerst je eigen stal eens uit zou ik zeggen.
Amsterdam krijgt wat het verdient. Shula dus.
GTFO
Beeldscherm trololo
Ach, in het bedrijfsleven kom je dit op veel meer plaatsen tegen.
Maar dat weten jullie zeker niet.
Is het bedrijfsleven dan gefinancierd met belastinggeld en heeft het bedrijfsleven dan van rechtswege een onafhankelijke positie tov van de burgers waarbij controleerbaarheid en transparantie een vereiste is?
Weinig met overheid vs bedrijfsleven te maken. Kan mij voorstellen dat bij de inlichtingendienst en defensie soortgelijke bepalingen in het contract opgenomen worden. Echter is de NPO typisch een organisatie die extra transparant zou moeten zijn. Dan past het niet dat je aan de met boetes gaat dreigen met als doel om negatieve aandacht van buiten af te beperken.
Zou zoiets voor de rechter standhouden? Er was toch een wet die klokkenluiders beschermt?
Tot je naar de rechter bent geweest om de clausule nietig te verklaren is het zeer verstandig om eerst je mond te houden. Je hebt het tenslotte ondertekend.
Staat inderdaad in het artikel: "Bij meldingen van grensoverschrijdend gedrag houdt de bepaling waarschijnlijk geen stand in de rechtszaal." Dat zou het doel ook voorbij schieten.
Kan niet wachten op de vragen van Martin Bosma.
ooohhh genieten.. Kijk er ook naar uit.
jaja, hahahaha, Bosma van de partij zonder leden en met de strengste omerta van allemaal
@AntiZanicz | 16-01-23 | 11:29: U is lid?
@AntiZanicz | 16-01-23 | 11:29: Die omerta die al jarenlang onderdeel is van die multi-partijen (regering + deel oppositie) poppenkast die al jaren gaande is, vind u dan wel prima?
Gewoon streamen en geen npo, zo rustig kan het tv-leven zijn.
En daar betaal ik dan belasting voor. Graag weer het oude kijk en luistergeld terug.
Of je nou door de hond of kat gebeten wordt. Gewoon achter een betaalmuur zetten. Wie die ranzige propaganda van o.a. D66 wil zien, neemt maar een abonnement.
wanneer er boetes binnen zouden komen betaalt u minder kijk en luistergeld.
@Ommezwaai | 16-01-23 | 11:09:
Ik kijk nauwelijks tv en zou dan helemaal geen tv meer kijken. Het kijk en luistergeld werkt dan dus effectief als een betaalmuur.
REAGEER OOK