Auto blijft absolute kampioen in transportdingen
Gele rups huilt in vertraging
Wilt u ergens komen, pak dan de auto. Zeggen wij niet alleen, maar dat is tevens de conclusie van het Planbureau voor de Leefomgeving. "Mensen met toegang tot een auto hebben veruit de hoogste bereikbaarheid van voorzieningen en banen, zelfs in de spitsuren." Dat geldt vrijwel overal, maar woont u buiten de Randstad, dan is de vierwieler helemaal koning. Daar kunt u veel banen of voorzieningen nauwelijks gebruiken zonder die glorieuze heilige koe voor de deur. Iets dat alleen maar erger wordt nu de NS vrijwel iedere week de dienstregeling verder inkrimpt totdat er alleen nog een dagelijks boemeltje rijdt tussen Amsterdam en Zaandam. Met de auto komt u er wel en dat met een gegarandeerde zitplaats en zonder stinkende, etende en luidruchtig pratende medepassagiers, wachttijden op een tochtig perron en sprintjes voor een aansluiting. Dikke pech voor alle secondelijmplakkers, maar in dit land speelt het openbaar vervoer slechts een treurige bijrol en bent u het beste af in een traditionele sedan, station, hatchback, coupé, cabrio of desnoods een SUV. Vol gas!
Reaguursels
InloggenEn om die vaststelling te kunnen doen moest een onderzoek uitgevoerd worden. Prachtig toch weer dat dit wéér eens bevestigd dat we geregeerd worden door volk welke in een bubble leven.
Ik woon in het buitengebied en n als ik al hetgeen ik in mijn leven doe en gedaan heb zou ik minstena 500jr oud moeten worden indien ik dat allemaal.middels OV voor mekaar zou moeten krijgen.
Eigenlijk heb zouden we in het buitengebied subsidie moeten krijgen voor het noodzakelijk hebben van een auto.
"Alexa, drive us to the nearest motel".
Ook voor een rokertje bij de sigarenzaak op de hoek is de auto hét i-de-a-le vervoermiddel. ..."Ja want ik ga toch niet lóóópùùù"...
sigarenzaak?? waar dan??
@strawdog | 31-10-22 | 18:23: Hij is al een tijdje niet meer buiten geweest denk ik.
@strawdog | 31-10-22 | 18:23: Amsterdam.
Vandaag de gloednieuwe plug in hybride opgehaald. 450 pk. 0-100 in 4,5 seconde. Opladen bij een laadpaal is fijn. Hij heeft een 1-fase oplader. Volladen vanaf leeg duurt 6 uur. Mooi 6 uur staan bij een laadpaal ( dat mag tenslotte zolang je nog aan het laden bent). Thuis op de oprit aan de laadpaal die zijn stroom verrekend met de opbrengst van de 40 zonnepanelen op jaarbasis. Heerlijk.
In de specificaties van mijn auto staat:
0-100: Ja
Als dat vol laden verrekenen met een D maar goed gaat ;) nl.wiktionary.org/wiki/verrekent
Succes bij mistig weer.
Woon in de Metropoolregio Amsterdam.
Stad met 3 stations en een kleine honderdduizend inwoners.
Voor werk of studie reizen velen dagelijks naar Amsterdam.
Althans dat was zo tot deze situaties zich gingen voordoen:
- de bus om de haverklap niet rijdt o.m. door personeelstekort
- de metro om de haverklap niet rijdt om allerlei dwaze redenen
- de trein m.i.v. 7/11 nog maar 1x per uur rijdt
Wij zijn het OV uit, de auto in.
Mèt files ook nog korter onderweg.
Parkeren mogelijk op het werk (gratis) maar dan moet je er wel vroeg zijn.
Als je in Duitsland woont (of erger) heb je een auto nodig om bij het openbaar vervoer te komen.
Binnengrotesteeds forenzen met het OV is meer dan prima, in ieder geval in de Parel aan de Maas. Zeker als er niet overgestapt hoeft te worden. Op die manier geen enkele noodzaak om daar een auto voor te gebruiken. Maar in Negorijië is dat veelal een heel ander verhaal.
Moet er geen differentiatie komen qua wegenbelasting en aanschaf belasting op auto’s aan de hand van waar je woont? Geen fatsoenlijk OV voorhanden dan betaal je geen BPM en CO2 heffing op aanschaf auto en geen belasting op gebruik auto.
Als uw idee waarheid wordt, dan ga ik terug verhuizen.
hier doen ze aan links pakken en rechts geven. Door een CO2 heffing zijn de vervoerskosten (nog eens extra) gestegen. Daar tegenover staat dan een compensatie die afhankelijk is van waar je woont. inwoners van de grote stad, met veel OV krijgen vanaf 2023 150 €, bij kleinere steden 200€ en bewoners van het "platte"land 250€ (voorlopige cijfers). De afgelopen maand heeft iedereen 500 € gekregen (luister je Mark) om de hogere kosten voor levensonderhoud te compenseren.
Kilometervergoeding omlaag brengen en OV gratis maken heeft ervoor gezorgd dat ik nu in de trein zit.
Dus, u houdt wel van een beetje subsidie. Linkse rakkert.
@Graaisnaaiert | 31-10-22 | 17:35: Ik ben onderzoeker. Ik hou van veel subsidie.
de trein: brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn. next.
Die 707 zou ik niet afslaan.
Tjonge tjonge wat een onderzoek, met een nieuwe golf Coronies voor de deur een afgeladen volle gele rupsen en falend openbaar veevervoer ... ik zit veilig in mijn vierwielertje, maar daar had ik geen duur onderzoek voor hoeven opstarten.
Niets met openbaar vervoer hier.
Busje voor grote spullen, oud papier en de grote hond, personenauto voor het gezin, Renault Twizy voor als ik de stad in moet, en een motor voor als ik er zin aan heb.
Lekker ding achter het stuur, maar rijden kan ze niet.
Met zo'n voorbindding toch wel?
@Grachus | 31-10-22 | 17:21:
U wordt graag gepegt?
@MargauxGrandCru | 31-10-22 | 17:42: Gepegt ?? Weet niet wat dat is, maar zo'n ding achter het stuur, ga ik er gewoon naast zitten.
@MargauxGrandCru | 31-10-22 | 17:42: Ik keep dan nog liever bij Ado Den Haag.
Ik rij tegenwoordig motor. Heeft voor- en nadelen.
Dat voorspelde Johan Cruijff al jaren geleden.
@John McClane | 31-10-22 | 16:57: Parkeren is een voordeel
@De_fluitlokker | 31-10-22 | 17:17: en kutweer een nadeel, ik weet er alles van. En soms je pak, helm, laarzen ook.
OV is leuk voor ambtenaren met een 9 tot 4 cultuur en ander volk met een aversie voor vroeg opstaan. En dan alleen in stedelijk gebied.
Ik kan met OV meestal niet op tijd op het werk zijn. Zou ik wat later beginnen, dan kán ik met de bus, maar dan zit ik tegen de 70 minuten reistijd. Fietsen kost een dik half uur. Auto een minuut of 10, of als het écht tegenzit 20 minuten in de spits. Dan is de keuze snel gemaakt.
Precies dat!
Zelfde hier, om met het openbaar vervoer in het dorp hiernaast te komen zit je 40 minuten in de bus.
Met de auto 5 minuten.
Keus snel gemaakt
Heeft die Lolita op de foto wel een rijbewijs?
Ze heeft denk ik geeneens geld om haar fiets te laten repareren.
@Sinterbikske | 31-10-22 | 16:47: Wat? No money? Hier... sukkekok!
Geen idee, ik ben nog altijd aan het sparen voor een treinkaartje. Tot die tijd moet deze arme sloeber met de auto of motor.
Ik moest lachen.
Het land is de laatste 40 jaar zo ingericht, dat de auto het meest efficiënte vervoermiddel is geworden.
Heel erg dom, want heel erg inefficiënt.
Om 90 kilo mens te verplaatsen moet je 1500 kilo metaal en plastic verplaatsen. Dat dus ontzettend inefficiënt.
Maar wie wil beweren dat de mens slim is? Ik niet.
Hoeveel denk je dat een lege trein weegt? Want het grootste deel van de dag zijn die dingen nagenoeg leeg.
Bij treinen ligt die verhouding nog veel schever.
Zie je een trein met 10 reizigers in een wagon van 40 ton.
@John McClane | 31-10-22 | 16:44:
De weerstand van een trein is wel ontzettend laag.
@Diotima | 31-10-22 | 16:52: Behalve als je er tegen aan kopt, dan geeft hij weerstand genoeg!
@Diotima | 31-10-22 | 16:52:
Het energieverbuik per reiziger in een bijna lege treinwagon ligt toch behoorljk hoog ten opzichte van een auto.
Het kreng hoeft natuurlijk ook geen 1500 kg te wegen hè? Dat is pas nadat alle verplichte shit er op en in gebouwd is.
@TheEgg | 31-10-22 | 16:58:
Peugeot 205, onder de ton.
"de hoogste bereikbaarheid van voorzieningen en banen"
Ja, 6 banen hier op de A2. Maar ja: wat moet je met die banen als je geen auto hebt. Motormuizen gaan gewoon tussen de auto's door, dus die hebben de banen niet nodig.
Iemand zei ooit: een auto is een noodzakelijk hulpmiddel voor het vinden van een parkeerplaats.
Het dichtstbijzijnde station is drie uur gaans. Een normale bus komt hier niet, alleen de schoolbus.
Ik blijf lekker rijden in mijn 1957 Land Rover, diesel, 1 liter op 6 kilometer. Met genoeg reserve onderdelen en een ruilmotor in de schuur. En een lasapparaat. Dat voldoet voor de rest van mijn leven.
Maar, hoe krijg ik zo'n meiske in de auto?
Rohypnol.
Begin met een 2022 Range Rover, dan is zo'n meisje al gauw binnen bereik.
Fentanyl
@John McClane | 31-10-22 | 16:42: Een Range Rover van na ca 2000 moet aan alle milieu normen voldoen. Is gepimpt, terreinbanden waar bijna niemand iets aan heeft, liefst nog een snorkel, waar ook bijna niemand iets aan heeft, en de motor wordt een beetje te zwaar belast om aan de Euro norm te voldoen..
Een yuppenbak, maar U kunt gelijk hebben.
Ted Bundy style.
Je kunt bij Ome VBO altijd terecht voor een cursus hoe-krijg-ik-zo'n-meiske-in-de-auto, want jij krijgt dan een flinke reaguurderskorting ter waarde van maar liefst 20% (Maar 40% omdat jij het bent, dus dat moet je niet verder vertellen!) Maar dan moet je je uiteraard wel binnen twee werkdagen inschrijven, en ook zijn er nog maar drie bureaustoeltjes vrij, dus je moet er wel héél erg snel bij zijn, want je begrijpt natuurlijk wel dat iedereen hier deze cursus wil volgen en het lesmateriaal is ook erg ongeduldig! (Ze zit echt bijna te hyperventileren hier, zo graag wil ze dat je komt!) Hoeveel? Ach, wat is geld als je straks elk meiske in je auto kunt krijgen? Daar hebben we het later nog wel over!
Hoe je zo’n meiske in de auto krijgt? Geen idee, maar een zekere Dutroux wist het wel.
Met een beetje pech komt hij over een paar jaar wegens goed gedrag vrij.
@Sinterbikske | 31-10-22 | 16:49: tieraps, ducttape en chloroform?
Zodra werkgevers de echte kosten en reistijd van hun personeel moeten betalen, verwacht ik een hoop creatieve oplossingen zoals decentralisatie, thuiswerken en flexibele werktijden.
Dat klinkt als een nieuwe lockdown. Toen kon het wel.
Met deze gas en elektra prijzen loont het meer om peut te verstoken dan thuis de boel draaiende te houden...
@Frau_Ferkel | 31-10-22 | 16:41: Het klinkt meer als communisme. Waarom zouden werkgever de reiskosten en -tijd van werknemers moeten betalen? Het is hun eigen keuze om in een of andere rustige verre vinexwijk te wonen ipv dichtbij het werk in Amsterdam. Als in A'dam al die 'Zuid-assers' nu in A'dam-West gaan wonen, hoeven ze alleen het spoor over en zijn ze bij hun werk.
Ik heb een Pick up, Tundra, mijn vrouw rijd de SUV.
Mijn meissie haat alles wat met SUV te maken heeft. Ze kan wel het werkwoord rijden vervoegen, dat dan weer wel ;)
En dan lekker goedkoop diesel rijden
Pas maar dat je bepaalde lieden niet op een idee brengt met een 'oplossing' die erin bestaat om je dan maar niet te mogen verplaatsen naar je werk maar slechts binnen je 'hub' te mogen leven en werken. Zeg maar een soort legbatterij voor arbeiders.
Mogen? Vroeger bouwden de fabrieksbazen een woonwijk naast de fabriek. En waarom niet? Kan je lopen.
De huidige kantoorpanden zijn al zo'n legbatterij met flexplekken geworden. Intensieve menshouderij schreef ooit iemand.
@Diotima | 31-10-22 | 16:37:
Tja, toen stonden de jeneverstokerijen nog in de woonwijk, de weverij aan de ene kant van de straat. de kroeg waar uitbetaald werd aan de overkant en aan het einde het dorpsplein met de kerk. Aaah, de goeie ouwe tijd. Wat kon er mis gaan ??
@Diotima | 31-10-22 | 16:37: En ook precies waar onze feodale overlords weer naar terug willen.
@miko | 31-10-22 | 16:53:
Gelukkig hadden we daarna een periode toen de sociaaldemocraten onze levens verbeterden. Hijst de rode banier, kameraden, en smeer de guillotine met het vet van onze feodale overlords!
@Diotima | 31-10-22 | 17:08:
Was wel zo, een deel van onze gelijkheid hebben we te danken aan de sociaaldemocraten. Als het aan het ARP gelegen had luisterde we nog steeds naar de dominee en pastoor
O, de Matrix?
Kan ook gewoon lopen. Of is dat heel gek?
Vrijwel ondenkbaar voor sommigen, beetje zoals een bidet of de TV uitzetten.
Natuurlijk is de auto belangrijk, maar Nederland is zeer leefbaar wegens de aandacht voor bereikbaarheid per fiets en te voet. Kijk eens naar omliggende landen zonder ruimtelijke ordening. Daar zit iedereen echt verstokt in de auto of thuis.
PS: dat laatste is een overdrijving. Maar bedenk dat veel kinderen daar niet op straat kunnen spelen of veelal door een ouder per auto gebracht moeten worden bijvoorbeeld.
Is wel zo www.youtube.com/c/NotJustBikes
@Duwbak_Linda | 31-10-22 | 16:33:
Oh leuk ja! Leer je weer waarderen wat vanzelfsprekend lijkt. Hier mag Nederland echt trots op zijn.
@Diotima | 31-10-22 | 16:41: Ja, leuk en leerzaam kanaal.
Goed onderzoek van het planbureau. Wel besteed belastinggeld!
Ik heb 2 auto’s
Houwe zo, die is teveel, toen wi gingen verhuizen van Noordwik naar Zuid limburg hebben we er uiteindelijk een moeten verkopen omdat we anders samen die drie autos niet konden meenemen ;))
@Smoelensmid | 31-10-22 | 16:31: Drie.. en wij die J is de pijp uit ;)
Met een SUV ben je nooit goed af. Hooguit beter dan de trein. Maar het laat vooral zien dat je van binnen al dood bent. Een klein beetje rottend eigenlijk al...
De hoge instap omdat je knieën slecht worden en je joie de vivre van weleer steeds meer plaats maakt voor angst en onzekerheid, waardoor je de SUV als een veilig fort beschouwt.
Groter is beter.
@Duwbak_Linda | 31-10-22 | 16:37:
Bij stijl en elegantie gaat het juist om proportionaliteit. Groot motorvermogen in je bescheiden, maar elegante bolide, me dunkt.
@Diotima | 31-10-22 | 16:40: Ik heb geen stijl (ha!) en ook geen haast. Comfort is belangrijker. Het is dat ik het geld even niet heb liggen, anders kocht ik een Dodge RAM. Boerenzakdoekje eraan en gaan.
@Duwbak_Linda | 31-10-22 | 16:44:
Ik had nooit zoveel hysterie en compensatiedrang vermoed bij een welbespraakt iemand die me een Youtube-kanaal over fietsen aanraadt. Voor comfort en rijplezier kijk ik eerder naar niet nader te noemen merken uit de zuidelijke deelstaten van Duitsland.
@Diotima | 31-10-22 | 17:02:
Zat al te wachten op oordelen en aannames over grootte van mijn geslachtsdeel, maar hysterie en compensatiedrang is ook grappig gevonden.
Een SUV is het beste wat er TheEgg.
Hoog, veilig, AWD.
Tuurlijk joh, lekker mekkeren op een beetje auto. Totdat je zo'n enig kastje of stoeltje of weet ik veel wat hebt gezien of snel iets of iemand moet verhuizen maar dat ding met geen mogelijkheid in de 1.2 truttenschudder kunt krijgen en meneer de buschauffeur en mevrouw de conducteur je ook geen toestemming geven om het mee in de bus of de trein te nemen. En de babboebakfiets is ook geen oplossing. En dan is het opeens toch wel fijn dat iemand zo'n ding heeft en bereid is om je even te helpen, of niet dan?
@J.Cash | 31-10-22 | 17:11: Hoog betekent dat de wegligging kut is. "Veilig" is voor mensen die niet kunnen rijden. Beide samen spel je dat als s.a.a.i.. AWD heeft toegevoegde waarde, maar is ook op niet-SUV's te krijgen.
Maar ik denk dat ik zo tussen mijn 75e en 80e er de meerwaarde wel van kan inzien.
@Graaisnaaiert | 31-10-22 | 17:30: Oh, je rijdt een bestelbus, zeg dat dan.
@Graaisnaaiert | 31-10-22 | 17:30:
Alsof je je hele leven met een steekwagen gaat lopen voor die ene keer dat je een wasmachine moet verplaatsen. Doet ook niemand.
@TheEgg | 31-10-22 | 17:32:
Probeer mij maar bij te houden in een snelle bocht, dan moet je van goede huize komen dus zeur niet zo zuur over slechte wegligging. Dat is niet aan de orde.
@J.Cash | 31-10-22 | 17:11: Je hoeft er bij vrouw smoelensmid niet mee aan te komen, zij vindt het maar een auto voor praatjesmakers en overdreven figuren Klopt ook wel een beetje als ik zo in mijn omgeving kijk.. Zelf altijd fan en liefhebber van de BMW 3 serie touring geweest, ingetogen lifestyle auto understated stijlvol genieten . Een echte gentlemans racer;) Een elektrische SUV zoals de iXM60 daarentegen kan mij zeker wel bekoren.;)
Toen die dingen net op de markt kwamen, noemden wij een collega die er een had aangeschaft altijd 'de buschauffeur'. En zo denk ik er nog steeds over.
Mijn SUV is een streling voor het oog, heeft een heerlijke wegligging, 4x4 en meer dan voldoende PK's voor een uitermate sportief karakter. Ieder zijn smaak maar alle SUV's op een hoop gooien is hetzelfde als elk (premium) pilsener Schultenbrau noemen...
Die juffrouw kan niet boven het stuur uit kijken.
Wel als je haar op schoot zet.
Met zelfrijdende autos is dat niet meer nodig.
@Ananas Skaiwokker | 31-10-22 | 16:29:
Je bedoelt die een vliegtuig op de weg niet zien?
www.youtube.com/watch?v=GxhNAN80c5s
Best meedenkend om je Tesla uit angst voor brand meteen maar in het water te parkeren.
Ik zit in de metro..!!
Wat een wereldstad is het ook hè.
Volgens mij duurt bij jou in de buurt een ritje in de metro ongeveer net zo lang als dat het duurt om een geschikte parkeerplek te vinden, dus volgens mij zit jij wel goed?
REAGEER OOK