Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten — Terracottaleger

Zelensky denkt in uren, Ollongren in jaren

Politici leven in de illusie dat als je maar genoeg geld verzint en het ministere van defensie inpompt, dat er dan net zoals in Command & Conquer direct fitte volledig opgeleide soldaten uit marcheren. Dat vliegtuigen, tanks wel bij fabrikanten wachten zodat je deze bij de start van een oorlog kunt kopen. Dat als je een scheepswerf een fax stuurt, je morgen kunt varen. De markt lost alles wel op...

Het gaat een monsterklus worden om dat geld om te zetten naar ervaren militairen, modern materieel en voldoende munitie. De eerste bestellingen duiden op dure speeltjes met jarenlange levertijden, die zelfs de duur van beide wereldoorlogen overstijgen. Rutte4 zorgt ervoor dat Rutte7 kan vechten tegen een opgebaarde Poetin. Zelensky denkt in uren, Ollongren in jaren.

Binnen een oorlog heerst een ander ritme: Oekraïne heeft binnen 100 dagen de grootste robot ter wereld gebouwd. Via starlink hangen radars, vuurgeleiding en wapensystemen aan elkaar, doelwitten worden automatisch aan beschikbare artillerie gekoppeld. Een menselijke schakel is nutteloze vertraging, de RoboCop-trilogie etaleert enkele ethische bezwaren tegen die ontwikkeling.

Na enkele maanden oorlog in Oekraïne is elke dag een soort Black Friday voor de wapenindustrie. Alles is verkocht, en zij hebben niet de vaklui, technici en ingenieurs om de productie op te schroeven. Zelfs autoverkopen kelderen door chiptekorten in een tijdperk dat Oekraïne wint met geautomatiseerde wapens. Zulke paniekaankopen falen op supply chain management.

We krijgen nog 4 erbij. VIER!

Tijdens de inkoop voor de missie in Mali kwam Nederland erachter dat voor de verouderde mortieren nergens nog granaten werden gemaakt. Er werd een oudere partij opgekocht in de VS, zelfs op het koopcontract stond dat het ongeschikt was. Die granaten werden in de woestijn zonder koeling in zeecontainers voorgekookt. Twee militairen werden vermoord door ambtelijke fouten.

Ons kabinet probeert Oekraïne te steunen door spullen te leveren, en komt er nu achter hoe weinig parate eenheden & goed onderhouden volledig inzetbaar materieel we hebben. Nederland heeft in een vorig leven 213 F16's gekocht, vandaag kunnen we TWEE JSF's uitlenen aan luchtverdediging in het Oostblok. Een mooi stukje moderne techniek in compleet verwaarloosbare aantallen.

De luchtmacht krijgt enkele extra kisten, ik hoop dat die niet in Italië in elkaar gezet wordt bij dezelfde leverancier van de M346 oefenstraaljager, de falende Fyra en de door ontwerp- en productiefouten roestende NH90 (PDF). Opdrachten graag naar bedrijven met een reputatie, laat ons niet weer gijzelen door politieke spelletjes of gehaaide verkopers in aanbestedingsprocedures.

Twee onderzeeboten zijn uit de vaart genomen, om kaal te plukken voor onderdelen voor de andere twee. Beggar's army valt terug op haar eigen sloperij. Het bestellen van nieuwe onderzeeboten loopt al jaren vast op het aanbestedingsproces, het gaat minimaal een miljard boven budget en de levering is opgeschoven naar 2037. Over vijftien jaar hebben een nieuwe vloot, maar dan is Poetin al dood.

We zitten vast in een slingerbeweging. Tijdens oorlog geven we geld uit dat pas decennia later effect en militaire macht geeft op een moment dat alles weer pais en vree is. Tijdens vrede gaan we weer bezuinigen, dat noemen we zelfs vredesdividend. Dat mes combineren we met miljarden verslindende prestige projecten, die een leegloop veroorzaken. Straks zijn we even zwak als nu.

We zitten ook vast in politieke samenwerkingsverbanden waar sommige leden meer bezig zijn met ons geld uitgeven voor hun eigen belang. Victor Orban 

weigert een olieboycot en eist miljarden van de EU. Hij is het schoothondje van Poetin en doorbreekt rustig het Europese blok. Binnen de NAVO is Turkije de blokkade, maar dat zit iets complexer in elkaar. Eerst de achterliggende cultuur:

Erdogan is veroordeeld voor jihadistische uitspraken, hij werd zelfs uitgesloten van alle verkiesbare posities. Erdogan volgde toen zijn ambtstermijn vanwege grondwettelijke beperkingen afliep de Poetin-methode: Hij wisselde wel een premierschap in tot een functie als president, maar verhuisde alle macht mee. Beide dictators horen volgens hun eigen grondwet niet in functie.

Turkije heeft een voorgeschiedenis van expansiedrift en genocides op miljoenen Armeniërs, Assyriërs, Pontische Grieken en Koerden. Erdogan wil niet alleen een stukje Cyprus inclusief aardgas en een setje Griekse eilanden erbij, Turkije trekt ook steeds verder Syrië in om een autonome Koerdische regio zoals in Irak te voorkomen. Erdogan zoekt geen stabiliteit, maar grondgebied.

De PKK wordt door de hele EU inclusief Zweden & Finland als terroristische organisatie gezien. Dat is Erdogan niet goed genoeg, hij wil ook de YPG op de zwarte lijst. De YPG heeft in Syrië de islamitische staat verslagen. Krijgsgevangen jihadbruidjes garanderen dat het kalifaat terugkeert en hun kinderen garanderen onze dood. Binnen strijd tegen islamitisch terrorisme is de YPG onze bondgenoot.

Sinds de Golfoorlogen en Arabische lente staan de NAVO en Turkije lijnrecht tegen over elkaar over wapenleveranties aan Koerdische milities in Irak & Syrië. De strijd die Turkije voert tegen Koerden in Turkije, Irak en Syrië wil Erdogan nu in Zweden & Finland doorzetten. Dat is politieke vervolging van Koerdische diaspora in Europa. De NAVO loopt vast op de keuze Koerden of Finnen bij te staan.

Of je nu kijkt op zuiver militair of geopolitiek niveau, onze krijgsmacht is volledig versteend.

Reaguursels

Inloggen

Van alles wat alles wat oorlogszuchtige rommel bestellen lijkt me een beetje veel van het slechte. Mijn insteek en focus zou puur op high tech verdedigingsmiddelen liggen zonder bepaalde aanvalsmogelijkheden niet uit te sluiten. Topje van de ijsberg waar een land zelf ook goed in is wat betreft kennis van zaken. Israël is bijvoorbeeld een landje omringt door vijanden die noodgedwongen daar veel in geïnvesteerd heeft. Kopen trouwens ook weinig van de plank. Integendeel, ze verkopen de eigen spullen. Israël investeert gigantisch in militaire research & technologie. Als klein land met relatief weinig manschappen is militair overwicht alleen mogelijk door inzet van zeer geavanceerde hightech, zo is de gedachte.Israël loopt ook voorop met gerobotiseerde wapens, waarvan een deel al wordt ingezet voor onder meer automatische (grens)bewaking. Al die oude rommel is goed voor de schroothoop. Scheelt een hoop mensen levens.

dijkbewaker | 05-06-22 | 01:46

Zijn de Scania Gryphus, defentie vrachtauto s die te hoog waren (paar cm te hoog volgens de wet) al naar Oekraïne gestuurd.? Bij ons mogen ze de weg niet op. Ambtelijk foutje.

Breakdance | 05-06-22 | 01:39

Die onderzeeboten is typisch defensie. Wij kunnen NOOIT van de plank kopen, maar hebben altijd onze eigen versie nodig. Zelfs al rijden tal van NAVO landen met eenzelfde type tank of vrachtauto rond, die van ons moet anders. Dus bestellen we iets custom made (duurder uiteraard), dat niet uitvoerig getest is (en dus vaker stuk gaat) en waarvoor moeilijk aan reserveonderdelen valt te komen (duurder).
Dus, nu er nieuwe onderzeeërs nodig zijn, ontkomen wij er helaas helaas niet aan om een geheel eigen onderzeëer te ontwerpen. Met unieke eigenschappen, uiteraard.

wapster | 05-06-22 | 00:51

Geld is nodig, visie en goede planning idem dito.

Baksteenbakker | 04-06-22 | 23:39

De dienstplicht had nooit opgeschort moeten worden.

Battery!!! | 04-06-22 | 23:04

Investeren in leger is vooral nodig om straks burgerprotesten en rellen neer te slaan als de economische crisis komt in combinatie met nog meeŕ overbevolking in NL. De politie die kritische burgers mbt coronamaatregelen moest neerknuppelen als zeehondjes was slechts voorspel.

Ir_HardGelag | 04-06-22 | 22:58

De bestedingen aan defensie zijn volgens mij nutteloos. Een paar extra JSF, een paar Reapers, extra salaris, een paar bootjes. Kijk je naar de laatste oorlogen dan zie je heel andere technieken. Dan zie je kleine drones die lastig neer te halen zijn, in grote aantallen. Dan zie je slimme artillerie, dan zie je hit and run teams met quads en Mad Max voertuigen. Maar wij bereiden ons weer voor op de oorlogen van dertig jaar geleden.

Beste_Landgenoten | 04-06-22 | 22:26 | 1

Dan heb je duidelijk niet de plannen vwb de Landmacht doorgenomen.... BMG's en volledig selfsupporting...

SGT1bd | 04-06-22 | 23:43

"geen boter maar kanonnen.." nounou daar mot je in Nederland al helemaal niet mee aankomme..

grapjasz | 04-06-22 | 22:17

Je kunt het aan defensie overlaten om het geld weer te verkwisten. Bij defensie zijn ze al meer dan 10 jaar bezig om een nieuw uniform + uitrusting te kopen (DOKS). En ondanks vele, vele miljoenen hebben militairen nog steeds geen nieuw uniform. Kijk ook naar die vier extra drones: voor de bestaande 4 drones is al geen personeel (piloten + onderhoud) te vinden dus wordt dit uitgevoerd door Amerikaanse contractors.

Vula | 04-06-22 | 21:47

Ik lees een reden voor een EU-leger en een reden om Hongarije tot de orde roepen of de EU uit knikkeren.

Red shirt | 04-06-22 | 21:42 | 1
-weggejorist-
Battery!!! | 04-06-22 | 23:05
-weggejorist-
aartvantiemenvanjand | 04-06-22 | 21:08

"We zitten vast in een slingerbeweging. Tijdens oorlog geven we geld uit dat pas decennia later effect en militaire macht geeft op een moment dat alles weer pais en vree is. Tijdens vrede gaan we weer bezuinigen"

Dat idee heb ik ook. Maar je moet ook eerlijk zijn, als je dit wil doorbreken dan zul je bereid moeten zijn om flinke defensiebudgetten te handhaven, ook op momenten dat er geen vuiltje aan de lucht lijkt. Daar ben ik op zich voor, maar die structurele 5 miljard moet ergens vandaan komen.

Tashtego | 04-06-22 | 20:54 | 1

Klimaat kan nog wel wat missen.

Justin_Case | 04-06-22 | 22:11

Intussen betaalt de EU (de burgers dus) het feestje van Poetin. Die lacht zich de ballen uit z’n broek. Duitsland, Frankrijk, Italië rekenen al af in roebels.
Meer geld naar defensie in NL?
Weggegooid geld.

Ichneumonidae | 04-06-22 | 20:34

Heer Feynman, U slaat de spijker zeer welbespraakt op de kop. Het tijdperk van het gebroken geweertjes is weer onder ons. Pief paf poef. Wat een ellende met onze op militaire zaken steeds maar weer bezuinigende kabinetten. Visie nul komma nul.

ljcoster | 04-06-22 | 20:33

Geld tegenaan gooien en de lonen niet al te hoog. Gok eens. Gaat niet werken. En daarnaast een tot op het bot verwende rubbertegeljeugd die veelal echt geen zin heeft om het land te verdedigen als het moet, want is niet klimaat neutraal of niet... vul in wat nu weer de afkeurende modewoorden zijn. Overheid heeft zichzelf in de voet geschoten (ghe).
Terracottaleger uitdrukking is echt niet ver gezocht door Feynman.

Basil Fawlty | 04-06-22 | 20:23 | 6

@Hetkanverkeren | 04-06-22 | 20:48:
Ah ok. Dacht dat ze in nog in de buurt van Venlo zaten toen.
Over gediend. Yup. 1990. Althans. Had al geregeld dat ik na mijn eerste 8 weken (Den Bosch) richting Duitsland zou gaan voor de toen net opgerichte IT NAVO afdeling (was nogal goed met computers en zo toen). Cybertoestanden en zo, want ik wilde niet 14 of 16 maanden op bed liggen. Vooruitziende blik van mij qua bezigheid overigens, maar werd eruitgedonderd want val van de muur en bezuinigen. Mijn oogjes, astigmatisme, waren te duur voor een legerbril en dus exit. Lol! maar serieus, ik mocht van de een op andere dag weg. Dus dat was mijn carrière in het Nederlandse leger na een maand of 2.

Basil Fawlty | 04-06-22 | 21:00

zou jij gaan vechten voor Rutte? Ik zeer zeker niet.De lulhannes.

Ouwe Semelaar | 04-06-22 | 23:24

@Ouwe Semelaar | 04-06-22 | 23:24:
Dat is weer een andere discussie. Niet voor Rutte maar wel voor de reaguurders.

Basil Fawlty | 04-06-22 | 23:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoop communicatieapparatuur voor defensie komt ook uit Italië, met dito kwaliteit. Mede dankzij die fijne aanbestedingsregels waardoor het zo goedkoop mogelijk wordt ingekocht.

Schemerlamp | 04-06-22 | 20:00 | 3

Lang leve de Brusselse lobby-creatie. Daarom is Schiphol ook kapot gemaakt. Want alles moest via openbare aanbesteding en Schiphol mag ze niet in dienst nemen want te groot.

Snap_het_ook_niet | 04-06-22 | 20:17

Vroeger van Philips USFA

Sjakkie van de Hoek | 04-06-22 | 21:03

Terwijl toch altijd weer goedkoop duurkoop blijkt te zijn. Het blijven Hollanders

Mark van Leeuwen | 04-06-22 | 21:14

Innovaties komen altijd als er oorlog is. Needle gun Pruisische Oostenrijkse oorlog, Gatlin Gun Amerikaanse burgeroorlog, tank 1914-1918, atoombom 1940-1945, drone tweede golfoorlog. We zijn in de oorlog Oekraine/Rusland weer een beetje terug bij af. De tank, het machine geweer, de luchtmacht hebben een groot gedeelte van hun betekenis verloren. Artillerie/rakketten is zoals vanouds weer de koningin van het slagveld. De drone is een soort van slimme artillerie. Wachten is op een betaalbaar anti drone systeem. En op tanks die zichzelf kunnen verdedigen tegen Javelins. Het laatste zie ik niet gebeuren. Ook Israël is wel klaar met tanks. Te log en een te duur doelwit.

Zapata10 | 04-06-22 | 19:59 | 7

@Asteroid-B612 | 04-06-22 | 20:37: In feite was die needle gun toen al verouderd. Het type Winchester geweer bestond al voor de Amerikaanse burgeroorlog. (load in the morning shoot all day) Dat terzijde, oorlogen zorgen voor innovatie omdat generaals altijd bezig zijn de oorlogen van gisteren te winnen. (Rusland die van 80 jaar geleden gezien de tactiek) Ze gaan ermee op hun bek en daarna gaan ze nadenken.

Zapata10 | 04-06-22 | 20:43

@Asteroid-B612 | 04-06-22 | 20:37: In zekere zin bedreef de fuhrer als eerste identiteitspolitiek : "Ik identificeer me kompleet als 100 % volbloed Duitser, DUS ben ik een Duitser."

Asteroid-B612 | 04-06-22 | 20:45

@Zapata10 | 04-06-22 | 20:43: Dat erste zou kunnen maar ik ben daar niet zeker van. Het Dreyse geweer is uitgevonden in 1862, en de Tweede Pruisisch-Deense oorlog was in 1864. De Amerikaanse Burgeroorlog vond bijna gelijktijdig plaats tussen 1861 en 1865. De Pruis had nog een ander groot voordeel : houwitzers. Die konden vanaf 6 km afstand heel accuraat explosieve granaten van 24 kg per stuk afvuren, ruim buiten het schotsbereik van de inmiddels verouderde Deense kanonnen, die nog ijzeren ballen afschoten, dus de Denen konden zich niet tegen die houwitzers verdedigen en daaarbij werden Deense soldaten gek van angst. Shell shock enz. Dat de generaals bezig zijn met de oorlogen van gisteren ben ik zonder meer met je eens. Vooral tijdens W.O.1 hielden beide zijden aanvankelijk halsstarrig vast aan 19e eeuwse oorlogsstrategieen, met 20e eeuwse technologie. Ze dachten "als we er maar genoeg mannen op de vijandelijke linies blijven afsturen, dan breken we die en komen we er vroeg of laat door." Maar zo werkt dat niet. Wanneer de vijand een paar strategisch opgestelde mitrailleursnesten heeft maaien die iedereen gewoon neer, of je er nou 1000 man op afstuurt, 3000, of 10,000. Die blijven gewoon schieten zolang als het moet.

Asteroid-B612 | 04-06-22 | 20:58
▼ 4 antwoorden verborgen

50 jaar politiek die Defensie eigenlijk maar jakkiebah vond. Mondjesmaat geld en aandacht er heen. Nu de nood aan de man is heb je dat niet zo maar ‘up to speed’. De VOC mentaliteit is ver achter ons. We zitten weer met dezelfde soort lui in de kamer als in het interbellum - we blijven neutraal, soldaten op fietsen, waterlinie

Risingson | 04-06-22 | 19:58 | 2

Dat was inderdaad de mooiste uitvinding: "we blijven neutraal". Dat zoiets niet werkt hebben we gezien.
Ik maak me niet meer druk over Nederland, want we zijn inmiddels geen land meer, want we hebben geen eigen geld(Euro), andersmans wetten (EU), geen grenzen en de helft van de jongeren is inmiddels van buitenlandse komaf.

helodia | 04-06-22 | 20:27

Nood aan de man? In NL?
Wat een onzin. Nou ja, het leven hier wordt een stuk duurder. Ws niet wat je bedoelt.
Alsof de Russen bij Maastricht staan, haha.
Get real.

Ichneumonidae | 04-06-22 | 20:46

De verdwenen 5 miljard van Hugo?

Troyan horse | 04-06-22 | 19:57

Hoeveel kost een kernbom? Liggen die wel op voorraad?

guldenmiddenweg | 04-06-22 | 19:55

Voor de liefhebbers: de US Army heeft zijn multi domain ambities voorlopig op hold gezet, de intel uit Oekraïne is te vers. In Nederland denken hullie: 2%? Van dik hout zaagt men planken. Hoe duurder het systeem hoe sneller het budget is uitgeput. Het kasstelsel dus.

Zijn er ook positieve ontwikkelingen? Jazeker. De Koninklijke Marine die distributed lethality lijkt te gaan begrijpen. Nu dat Belgische contract voor die Franse mijnenjagers nog. Het zijn verder de boots on the ground: de echte killers.

De Koninklijke Luchtmacht heeft het voor elkaar: Miss Eindhoven om het diverse plaatje rond te maken. De gedroomde opvolgster van Sigrid Kaag: www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/0...

Hetkanverkeren | 04-06-22 | 19:52 | 3

Er komt in 1 keer een hele hoop geld bij. En het is inderdaad lastig om dat op korte termijn uit te geven. Dan is de huidige gekozen aanpak denk ik helemaal niet zo verkeerd: gebruik het geld van dit en volgend jaar om een paar dure dingen te kopen die we toch al wilden hebben (die JSF's misschien niet, wel die bewapende drones en verschillende raketsystemen), en wat aan de salarissen doen. Op de langere termijn moet je dan gaan nadenken over welke systemen je nog meer wilt hebben. Maar er is NU geld nodig om de boel in beweging te krijgen.

Muxje | 04-06-22 | 20:09

@Muxje | 04-06-22 | 20:09: Nee! Dat is ambtenarendenken. De Patriot is zo'n succes dat Israël de Iron Dome heeft gemaakt en Saoedi Arabië serieus naar de S400 heeft geïnformeerd. Close Air Support en de deconfiture van de A10.

Kill or be killed: de testcase van de Onderzeedienst.. True colours: www.youtube.com/watch?v=Rka5vDLdHfA

Rood. Wit. Blauw. Niets minder, niets meer.

Hetkanverkeren | 04-06-22 | 20:20

Ja, leuk. Terwijl al haar mannelijke collega's interviews over de inhoud van het geven, wordt zij geïnterviewd over het streven van defensie naar diversiteit....

Bataafje | 05-06-22 | 00:36

Investeren in een soort van rekwisieten voor op het toneel om te verhullen dat Nederland al tijden van binnenuit wordt aangevallen waar we het no-point-of-return al een tijdje zijn gepasseerd.

Leptob | 04-06-22 | 19:47 | 1

Juist, eindelijk iemand met visie. Inmiddels zijn de helft van alle jongeren van buitenlandse komaf met eigen normen en waarden.

helodia | 04-06-22 | 20:31

Doe maar niets kopen. Als een zweethokje voor 1 ambtenaar al 127.000 euro kost in een Europese aanbesteding dan krijg ik gruwelijke visioenen bij losbandige inkoopbureaus van het ministerie van defensie. Dat is als een kind met eenvolle portemonnee de snoepwinkel insturen.

strawdog | 04-06-22 | 19:46 | 1

Vlak voor etenstijd.

WasHetMaarMakkelijk | 04-06-22 | 19:53

Zoveel zijn 5 miljard nu ook weer niet, je kunt er slechts 39K telefooncellen voor kopen.

jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:40 | 1

Lol.

MickeyGouda | 04-06-22 | 19:40

Affirmative, moving out.

UnderTheDevil | 04-06-22 | 19:40

De regeringen Rutte van ons gave land doen overal veel te lang over.
Overigens ziet die drone er stukken beter uit dan die ussr houtje touwtje dingen.

bqbq | 04-06-22 | 19:36

"Politici leven in de illusie dat als je maar genoeg geld verzint en het ministere van defensie inpompt, dat er dan (..) direct fitte volledig opgeleide soldaten uit marcheren. "
Wat een dom gelul weer zeg.. verdiep je er anders eerst eens in.

RandyBiel | 04-06-22 | 19:30 | 6

Grosso modo begrijp ik wat Randy tracht te duiden. Hèt ligt niet zo simpel.

strawdog | 04-06-22 | 20:05

@RandyBiel | 04-06-22 | 19:47:

Wat een onbeleefde manier om je ongelijk aan te tonen. Geld is niet de enige factor nee, dat zegt ook niemand, maar daar begint het wel. Er vielen 2 doden in Mali omdat we tweedehands afgekeurde mortieren op missie stuurden, eerst naar Afghanistan en daarna dus nog eens naar Mali. Dat was een geldkwestie, net als het tekort aan munitie, kleding, beschermingsmiddelen etc dat onze buitenlandse missies kenmerkt.

We geven jaarlijks zo'n 10 miljard uit aan defensie maar we hebben geen tanks, nauwelijks vliegtuigen, nauwelijks schepen en zelfs de gebouwen worden niet onderhouden.

Dandruff | 04-06-22 | 20:12

@strawdog | 04-06-22 | 20:05:

Interessante column en het ligt inderdaad niet zo simpel. Niemand beweert dan ook dat het allemaal heel simpel ligt. Maar uiteindelijk begint slagkracht wel met echte investeringen in echte wapens, echte munitie, echte militairen, echte logistiek, etc. Als je dat een paar decennia nalaat herstel je dat niet in enkele maanden. Dat lijkt me een goede reden om defensie voortaan op peil te houden zoals Feynman schrijft.

Dandruff | 04-06-22 | 20:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Even over de filmpjes over de kalifaatstrijdsters en hun kinderen van dit artikel.

Waarom mogen deze vrouwen zo anoniem rondlopen daar in hun extremisme-uniformen? Ze zijn toch krijgsgevangenen? Weg die doeken! Iedereen mag weten welke wijven het zijn. Onterecht mogen zij met trots hun statussymbool blijven dragen. Geef ze een of ander oninteressante hobbezak als gevangenisjurk.

Ze hadden de kinderen die nog niet konden praten gescheiden moeten houden van de rest. Dan waren ze nog te redden geweest uit de klauwen van hun vastberaden en berekende moeders.

zeurmachine | 04-06-22 | 19:30

Wat is met de Nederlandse industrie aan de hand, kunnen we zelf niet zo'n drone in elkaar schroeven net als de turken. En dan gelijk nog een antidrone ontwikkelen die snel is en groteren drone onschadelijk kan maken. Ook het Israëlische iron dome zou op mijn lijstje staan. Vermoedelijk allemaal te goedkoop of het schuift niet genoeg voor bepaalde personen.

jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:29 | 5

@Graaisnaaiert | 04-06-22 | 19:33: We kunnen er een studenten wedstrijdje van maken, de beste drone door studenten gemaakt krijgt soepsidie van een miljoen.

jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:43

Nederland is sterk in diversiteit en ziet dat als belangrijke input op tal van onderwerpen. Daar gaat subsidie naartoe.
Dingen maken, is zo passé.
Groot militair materieel wordt geleased, het onderhoud ook.
De Nederlandse bijdrage is om ervoor te zorgen dat ontwikkelteam etc divers van samenstelling zijn, taalgebruik voldoet aan diversiteitseisen etc.

Bataafje | 04-06-22 | 19:50

@jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:43:
Koopje. Mits we een optie voor de 1e 100 gevechtsdrones erbij krijgen. Wie zit er tegenwoordig ook alweer op OC&W ( als dat tenminste nog zo heet )?

Graaisnaaiert | 04-06-22 | 20:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoho, bij Command & Conquer moet je eerst je spaarzame financiën in een raffinaderij steken. Dan begint een tellertje te lopen en als hij klaar is volgt de volgende strategische vraag. Bouw ik een militair complex, of eerst een machinefabriek die een extra harvester kan maken.
Afhankelijk van de kaart, waar je ondertussen wat kanonnenvoer op uit gestuurd hebt om te verkennen, schat je de kansen en risico's in voordat je die beslissing neemt.

Mocht de keuze vallen op die machinefabriek en je hebt dus 2 harvesters, dan moet je die strategisch dusdanig inzetten dat ze niet op elkaar staan te wachten om met een volle lading de raffinaderij in te kunnen.

Linksom of rechtsom, je gaat investeren in militaire complexen. Maar kies je voor volle bak verdediging, volle bak aanval, of een gezonde mix?
Maar wat is dan die gezonde mix en wat doe je tegen die schurken die uit het niks met rutte zijn pickups aan komen scheuren?

Kies je voor die coole gadgets, jetpacks bijvoorbeeld. Of kies je voor massa's kanonnenvoer? Ontwikkel je zo snel mogelijk door naar de zwaarste tanks, of bouw je zoveel mogelijk low budget?
En waar zit die vijand nu eigenlijk, wat doet hij zelf? Besteed je veel aan verkenning en bijkomende opofferingen, of bouw je vooral zo hard mogelijk door aan je eigen krachtige leger en hoop je er het beste van?
Ga je die moeilijk kapot te krijgen harvester van de tegenpartij slopen, terwijl die aan de achterkant jouw basis bestookt, of ga je toch zo snel mogelijk voor zijn basis?

Neen, ik ziet het Ollongren (wie?) nog niet uitspelen.

WasHetMaarMakkelijk | 04-06-22 | 19:28

Gewoon taken verdelen in de Navo. Het heeft geen zin een beetje van alles te hebben. Gelet op onze geschiedenis en hanndelsbelangen zou ik inzetten op de marine. Gewoon al het geld van defensie besteden om een serieuze vloot te bouwen.

Marechaussee houden we voor grensbewaking, ceremoniële activiteiten, beveiliging etc. Alleen investeren in handwapens en een paar pantserwagens is voor hen genoeg.

Kaal-dik-en-lelijk | 04-06-22 | 19:28 | 4

Dan beginnen de sneeuwvlokjes weer te janken dat die vloot ze herinnert aan "de koloniale tijd" en dat is kwets0nd en traumatiser0nd. Mag niet !

Asteroid-B612 | 04-06-22 | 19:37

@jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:32:
Alsof alle marines zulke prutsers zijn als de Russen. Bij lange na niet.

RandyBiel | 04-06-22 | 19:38

Voordat de NAVO in actie komt dien je als land zelf voldoende slagkracht te hebben om een aanval tot die tijd het hoofd te bieden.

Zoelense Hobbyboer | 04-06-22 | 19:53
▼ 1 antwoord verborgen

Jarenlang hebben pacifisten, dienstweigeraars en bezuinigingen defensie tot op het bot uitgekleed.
En nu er een oorlog in Oekraïne is uitgebroken bedenken we ineens dat dat een slecht idee was.
In Mei 1940 stelde ons leger ook niks voor, maar toen hadden we niks te vrezen opdat wij immers neutraal waren.

Osdorpertje | 04-06-22 | 19:27 | 7

Trump waarschuwde ook voordurend tegen China, daar had had hij ook groot gelijk in, Biden heeft die koers stilletjes overgenomen en nu met de oorlog in Oekraïne wordt Europa pas wakker..

Geilbaard | 04-06-22 | 19:56

@Briver | 04-06-22 | 19:37:
Je kan wel direct 2% aan defensie besteden, maar daar heb je niet direct een goed werkend leger voor.
Dat snappen politici wel, alleen bepaalde reaguurders niet.

RandyBiel | 04-06-22 | 19:56

@RandyBiel | 04-06-22 | 19:56:
Het is van 2en 1. Met een deel van die poen kunnen we reserveonderdelen - die neem ik aan nog op de plank liggen - aanschaffen om kannibaliseren te voorkomen. Daarnaast is het ook wel prettig om voldoende munitie te hebben ipv pangpang te roepen. En zo zullen er nog wel een aantal dringende aankopen liggen die vrijwel direct leverbaar zijn en ook direct van nut zijn.
Daarnaast kunnen we inderdaad serieus werk maken van de lange termijn. Maar dat redden we niet met meteen een eenmalige injectie van 5 miljard en vervolgens structureel groeien naar 2%.
Ik zou willen voorstellen om "vredesmissies" in Afrika en het Midden-Oosten te boeken op Ontwikkelingssamenwerking ipv Defensie. Immers, geen veiligheid, dan ook geen ziekenhuizen, scholen en vrouwenemancipatie.

Graaisnaaiert | 04-06-22 | 20:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Victor Orban is geen schoothondje voor Poetin. Victor Orban denkt net als de rest van de niet Westerse wereld: Die inval in Irak was volledig onterecht, een prestige oorlog van de VS en kostte direct een half en indirect 3 miljoen levens. En wat namen we als maatregelen? We moedigden ze aan.
Waarom zou ik dan mijn eigen industrie slopen als Rusland hetzelfde doet als de VS in Irak? Als de VS niet wil dat wij Russische olie en gas kopen, dan leveren ze het maar voor een lagere prijs. Dan nemen we dat wel af.

TheEgg | 04-06-22 | 19:26 | 7

@TheEgg | 04-06-22 | 23:40:
Je kunt discussies hebben over legitimiteit maar ik ben een financieel handelaar van huis uit en ik wil echte cijfers zien. Geen emotie, geen gekloot want zo werkt de wereld niet. Je kunt een secundaire discussie over iets hebben over hoe en waarom maar toon mij koele en koude cijfers.
Mooi artikel vandaag in VK en dame toont aan wat pragmatisme is:
"Poetin rekent er op dat het Westen zijn belangstelling voor Oekraïne zal verliezen"
www.volkskrant.nl/columns-opinie/poet...
Deze dame begrijpt zonder emotie wat er aan de hand is. En hou haar uitspraken in gedachte. Ze is koel en bekijkt het koel. Niet leuk voor de hoera roepende pro-Oekrainse media en mensen maar zo werkt het.

Basil Fawlty | 04-06-22 | 23:54

@TheEgg | 04-06-22 | 23:40:

Het probleem met de Lancet is dat die zich niet baseerden op het tellen van werkelijke slachtoffers, maar op een piepkleine enquête. Dat is alsof je in NL onderzoek doet naar het totale aantal covid-slachtoffers door 25 huisartsen een vragenlijstje te sturen. Dat is sowieso al niet representatief.
En zeker niet als de aantallen slachtoffers per regio ver uiteen lopen. Zo was Koerdistan veilig, terwijl er in Baghdad dagelijks meerdere bloedige aanslagen werden gepleegd.
Bij vragen als "kent u mensen die bij een aanslag vrienden zijn verloren" loop je ook nogal het risico dat slachtoffers meermaals "geteld" worden. Ook was de truc om de VS verantwoordelijk te stellen voor elke gevallene voor antidemocraten een goede reden om slachtofferaantallen naar boven in te "schatten".

En boven dat alles, nogmaals; 90% van die slachtoffers viel bij geweld tussen moslims onderling. Idem dito met Syrië, Libië en Afghanistan. Stel dat de val van Hitler zou hebben geleid tot geweld tussen Duitse protestanten en katholieken, zou dat dan de schuld van de VS geweest zijn?
Natuurlijk niet. Dat is verouderde SP-propaganda.

Dandruff | 05-06-22 | 00:20

@Basil Fawlty | 04-06-22 | 23:54:

Goede column, bedankt.

Dandruff | 05-06-22 | 00:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Welk buurland zou ons aanvallen? Ergens anders heeft defensie niks te zoeken. Dit is geld verspilling, schaf af.

Neuth | 04-06-22 | 19:18 | 8

@Briver | 04-06-22 | 19:33:
Na 100 dagen begrijpen ze er inderdaad nog geen ene reedt van. Diep triest.

Graaisnaaiert | 04-06-22 | 19:35

@jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:34: Ja, voordat je het weet trekken de Vikingen weer brandschattend door het land. Ruige jongens, die Vikingen.

matatwork | 04-06-22 | 19:40

@Briver | 04-06-22 | 19:33: Ik denk niet dat niks doen policor is, maar een eigen leger is verkwisting.

Neuth | 04-06-22 | 19:51
▼ 5 antwoorden verborgen

In plaats van dat Erdogan een blokkade opwerpt voor Zweden en Finland kunnen we het ook omdraaien: als hij niet toestemt dan stoppen we alle financiële banden met Turkije.
De inflatie is daar 70% en het enige dat dat land nog in de lucht houd is de geldstroom uit Europa. Gewoon stopzetten als Erdogan zijn poot blijft stijfhouden. Het ettertje op het schoolplein gewoon met eigen middelen aanpakken.

2voor12 | 04-06-22 | 19:16 | 7

@matatwork | 04-06-22 | 19:45:
Ja, weet ik, de vergelijking was niet echt goed gekozen. Ik wilde zeggen dat het beter is dat wij een breekijzer achter de hand hebben om hem in toom te houden dan dat China dat heeft.

Graaisnaaiert | 04-06-22 | 19:51

@Graaisnaaiert | 04-06-22 | 19:51:
Dat breekijzer is er straks niet meer als hij zijn Istanbul kanaal heeft gebouwd en alle professionele vaarverkeer door dat kanaal moet. En ondanks dat de burgemeester en veel Istanbulers er tegen zijn gaat het er komen zo lang hij aan de macht is.

Basil Fawlty | 04-06-22 | 20:02

@matatwork | 04-06-22 | 19:45: vooral om er raketten en radars te kunnen plaatsen om de russen in de klem te houden. Een beetje wat de russen op Cuba wilden doen maar dan weer niet gewaardeerd werd. Schijnbaar is het erg als de russen in de Caraiben of Chinezen in Baha California komen maar niet zo erg wanneer de yanks in de Oostzee of Chinese zee gaan.

AntiZanicz | 04-06-22 | 23:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Heel veel geld voor een leger dat niet gebruikt gaat worden. Het is immers al lang duidelijk dat de Russen niet eens in staat zijn NAVO aan te vallen, en het is ook duidelijk dat NAVO niet van plan is Ukraine meer te steunen anders dan met wat wapenleveranties.
Inderdaad Feynman, een beweging van overschatting, onderschatting, overschatting,.. wat leidt tot het investeren in doctrines die telkens achterhaald zijn wanneer ze er toe doen.
En dat moet de echte vonk in het kruitvat nog vallen, namelijk in de Chineese Zee, niet in de Baltic of de Zwarte Zee.

Lafayette | 04-06-22 | 19:15 | 6

@RandyBiel | 04-06-22 | 19:40:
De beslissing en de budgetverhoging wel. De slingerbeweging die Feynman terecht noemt.

Lafayette | 04-06-22 | 19:48

Het enige goede van de oorlog in Oekraïne is dat het Westen er sterker uit komt (als de oorlog door Oekraïne gewonnen wordt). Daardoor staan we straks een stuk sterker tegen China en andere autoritaire regimes..

Geilbaard | 04-06-22 | 19:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je een goede laag van defensie wilt moet je gewoon de dienstplicht weer invoeren. Een paar jaartjes voor 18 jarigen een tijdje onder de zoden bij het leger of defensie doet niet alleen die generatie goed, maar zo bouw je ook wat op.

Krachtkoe | 04-06-22 | 19:10 | 6

@ReyNemaattori | 04-06-22 | 19:36:
Weet je het zeker? Ik moet even proesten. Ik kijk er zo helemaal niet op terug. Maar goed, lost daarvan ik stel ook duidelijk 'onder de streep'. En jij stelt het alsof je dergelijke 'traits' niet op doet bij het hebben van gewoon een baan.

Lafayette | 04-06-22 | 19:56

@jan huppeldepup | 04-06-22 | 19:38:
Nee, hoor. Die staan dan 1,5 jaar later gewoon de etteren. En de meeste ettertjes zijn gewoon niet dienstplichtig.

Lafayette | 04-06-22 | 19:57

haha, duidelijk zelf niet geweest. Een paar jaartjes? U heeft werkelijk helemaal geen idee. Onder de zoden liggen de lijken. Onder de pannen ben je als soldaat niet. Vervelend dat dat goed zijn voor vervelende mensen vooral ten koste gaat van de normalen wier tijd verkloot zou worden door met aso's in het peloton te moeten zitten. Ik weet vrij zeker dat men vroeger de zekere waardeloze figuren maar gewoon niet liet opkomen. Ook werden toen al de allochtonen maar thuis gelaten. Wat moet je met subgroepen turken en marokkanen of wat meer op de compagnie of op de kazerne. Dat wordt alleen maar heibel. En niet alleen over het eten.

AntiZanicz | 04-06-22 | 23:15
▼ 3 antwoorden verborgen

U haalt gehaaide verkopers aan, dat is gewoonte in Den Haag.
Zie de telefooncellen van 127 k.
Verder zijn er mensen op posten die totaal onkundig zijn.
De baantjes machine draait volop.

Zitvlak | 04-06-22 | 19:09 | 4

Vast een mens van kleur of LHBTQ Woke medewerker/ LHBTQ

Longhorn | 04-06-22 | 20:44

dat soort fratsen worden door de ambtenaren uitgevroten. De politieke leiding zit niet in de catalogi te bladeren om wat spullen te bestellen.

AntiZanicz | 04-06-22 | 23:11
▼ 1 antwoord verborgen

Feynman dat je het oorlogstopic overneemt van Mosterd.

Longhorn | 04-06-22 | 19:08 | 2

Ik ondersteun dit.

Lafayette | 04-06-22 | 19:17

Alsof het de schuld van Ollongron is. De armoede is door VVD en CDA ontstaan. Die wonen liever het land uit voor subsidie voor villa's en auto's of de landbouw.
Het zijn wat vreemde keuzes. De F35 komen al van de band en de order is verlengd. Eigenlijk had men beter ingekort en gewoon twee squadrons Grippen of Rafale gekocht. Dat er zo op special forces wordt ingezet is wel wonderlijk, wat moet je daar mee? Met speciale heli's en wat meer. Fregatten zijn al in otnwikkeling maar vragen nog even, beter zou men er twee extra kopen. Duikboten kan men beter in Frankrijk van de plank kopen. Op tijd en werkend.
De landmacht moet hersteld worden, dit kan alleen door de de 4e divisie meer brigades te geven. Niet de 1,5 van nu. Gewoon direct nog twee brigade, pantser en pantserinfanterie. Gebruik maar oefen tanks in afwachting van nieuwe Leopards en Pumas. Daarnaast nog spullen gereed voor mobilisatie van 4 brigades.
Hoofdprobleem is personeel te vinden. Herstart KVV en eigenlijk zou de dienstplicht direct na de zomer geactiveerd moeten worden, ook voor de minderheden en vrouwen. Stop ze maar in speciale compagnieën. De marine kan zo een paar honderd man per jaar gebruiken. De landmacht kan infanteristen zo beginnen te trainen. Dan heb je over een paar maanden al compagnieën gereed voor inzet. Later zijn ze mooi mobilisabel.

AntiZanicz | 04-06-22 | 23:09

En dan is er plotseling wel geld.

ZZP-er | 04-06-22 | 19:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland