Milieuwappies chanteren KLM, Tata, Boskalis en andere grote bedrijven met Shell-zaak
'Doe mee aan ons klimaatgedram of anders...'
Met de Urgenda- en Shell-overwinningen is het de klimaatdrammers naar hun hoofd gestegen. Milieudefensie ziet zichzelf momenteel als de almachtige klimaatdictator en EIST van 29 grote bedrijven dat ze voor 15 april een klimaatplan presenteren. Doen ze dit niet, dan dreigen de bomenknuffelaars naar de rechter te stappen met een zelfde soort zaak als tegen Shell. De oliegigant kreeg van de rechter de opdracht om sneller hun CO2-uitstoot terug te dringen. Niet veel later besloot het bedrijf zijn hoofdkantoor te verplaatsen naar het Verenigd Koninkrijk. Het hoger beroep in de Shell-zaak loopt uiteraard nog, maar het idee dat een rechter dusdanig hard kan ingrijpen in hun bedrijfsvoering is een nachtmerrie voor de grote concerns. Een angst waar Milieudefensie graag misbruik van maakt, want dergelijke acties zijn nu eenmaal erg goed voor de inkomende donaties. Combineer deze dreiging met het bericht dat het kabinet eerder nog overwoog om complete bedrijven te sluiten om hun eigen klimaatdoelen te behalen en het mag een klein wondertje heten dat niet alle internationals met het hoofdkantoor onder hun arm dit land zijn ontvlucht. "Je ziet dat er al een beweging is en wij hopen met deze campagne bedrijven een extra zetje te geven", zegt Milieudefensie over de CO2-reductie zonder door te hebben dat dit ook op de aanwezigheid van multinationals in Nederland van toepassing is. Waar blijven de vestigingsklimaatdrammers?
Zucht...
Social
Reaguursels
InloggenWaar vreten die mafklappers van, is er een subsidie pot of een andere goedbetalende rijksafdeling?
Ze krijgen subsidie van de overheid, onze belastingcenten dus en er gaat geld van de postcodeloterij naar toe. Goede doelen noemen ze dat.
Hier hebben de klimaatkinderen van Rutte en Kaag nog nooit van gehoord. Willen het ook niet weten. Waar het op neer komt is dat de Klimaatwedloop Nederland en de EU net zo is als de wapenwedloop was voor de USSR.; Desastreus.: "Seaborg is making nuclear energy an inexpensive, sustainable, and safe technology that can out-compete fossil fuels and revolutionize energy markets. The company is working with shipyards to bring power barges to market by 2026 and sees Southeast Asia as an ideal market for the reactors given its strong economic growth and challenging geography for developing other renewable energy sources."
Kan wel eens een goed plan zijn. Deze mensen alleen producten geven als ze milieu vriendelijk geproduceerd zijn. Dus alleen recycled papier op de plee. Groen gas voor de verwarming of groene stroom voor het huis of verwarming. Even geen wind en zon, geen stroom. Niet vliegen of auto rijden. Alleen biologisch voedsel en melk. Eens kijken hoe principieel ze zijn.
Oh, mocht ik dat niet zeggen? Vreemd, er was geen woord gelogen.
naast mij woont ook zo"n wappie .De hele dag geen bliksem uitvreten overal tegenaan schoppen en de anderen en buren het leven zo zuur mogelijk maken
Ze willen ook een einde aan de intensieve veeteelt in NL (iets met stikstof of zo). De Nederlandse veeteelt bedrijven behoren tot de meest efficiënte bedrijven op dit gebied met een kleinere footprint op het milieu in vergelijk met gelijksoortige bedrijven in andere delen van de wereld. Dus sluit deze bedrijven en wees blij, maar het zijn pyrrusoverwinningen. China gaat niet opeens minder vlees eten daardoor. De vraag naar vlees blijft hetzelfde of neemt toe en de leverende bedrijven zijn dan in plaats van de Nederlandse oost-Europese bedrijven of Aziatische bedrijven die het minder nauw nemen met alle milieu eisen en meer vervuilen dan de Nederlandse.
Zo is het. Hear, hear.
Fanatici houden niet van realiteit.
De multinationals lachen zich de ballen uit de broek om de milieudrammers van Groenlinks en D66. Rutte en Kaag hebben tientallen miljarden van ons geld gereserveerd voor groene maatregelen. Kaag denkt daarmee de wereld te redden en ziet als mooi neveneffect dat de Nederlandse middenklasse die ze haat het gaat betalen. Rutte weet dat de multinationals aan de milieutafel zitten waar de miljarden worden verdeed. Shell, de Rotterdamse haven, de energiebedrijven enz. enz. weten dat de gratis miljarden voor het grijpen liggen. En de groene gekkies maar demonstreren en denken dat zij de regie hebben Hahahaha usefull idiots voor Rutte en zijn vrienden.
Eens, behalve dat "Kaag denkt de wereld te redden".
PLO-vrouwtje Kaag is een typische Pechtoide D66-er; een kwaadaardige linkspopulistische apparatsjik. Ze weet dondersgoed dat het milieu hier niet bij gebaat is. Integendeel, letterlijk elk "groen" plan is vervuilender dan wat we nu doen. Ongeacht of we daar eeuwig mee door moeten/kunnen gaan; maar de linkse "oplossingen" lossen niks op.
Tennet zegt: of er ook stroom komt uit je stopcontact tussen 2025 en 2030, dat weten we nog niet. Met andere woorden: we zijn in een rap tempo vrijwillig - nou ja, onder aanvoering van een stel fanaten - aan het afglijden naar de middeleeuwen.
Miljardeninvesteringen worden er gedaan om stroom te produceren die slechts beschikbaar is op tijdstippen dat er geen behoefte aan is. we zijn verdoemd.
Yep, EU landen storten zich moedwillig en bewust in armoede met het klimaatbeleid. Kosten duizenden miljarden en de effecten op klimaat zijn zeer twijfelachtig. De effecten op grote delen bevolking: meer armoede, minder energie, meer kou, duurder voedsel etc. Alles voor de goede zaak, toch?
Ik steun de acties van Milieudefensie van ganser harte. Pak die bedrijven maar aan. Ik hoorde vandaag op BNR dat de CEO's van die bedrijven zich regelmatig laten ontvallen dat ze zich privé wel kunnen verenigen met de eisen van Milieudefensie, maar dat binnen het bedrijf de belangen van de aandeelhouders toch zwaarder wegen. Als Milieudefensie met deze actie de belangen wat meer laat doorslaan naar een schoner milieu dan hebben ze mijn steun.
Ik trek dit ook in breder verband. Welke idioot heeft er ooit goedgekeurd en keurt nog steeds goed dat er Pfas mag worden geloosd in open water? Of dat we afvalwater injecteren in de bodem, met alle risico's van dien? Of dat bedrijven jarenlang kankerverwekkende stoffen over woonwijken mogen uitstorten?
Dit gebeurt alleen maar omdat het voor die bedrijven goedkoper is dan het afval netjes af te voeren of hun uitstoot te verminderen. Ten gunste van een paar rijke aandeelhouders. Als het aandraaien van de duimschroeven het voor veel bedrijven een reden is om naar andere landen om te zien, veel succes. Die landen draaien ook wel bij als iedereen daar ziek wordt van de troep die dergelijke bedrijven produceren. Vervuilend produceren is gewoon een doodlopende weg en het wordt tijd dat ook aan onzichtbare vervuiling een prijskaartje wordt gehangen.
Alles weg en allemaal van de geldboom plukken. U woont al in een plaggenhut en draagt jutenzaken? Nee aanpakken snode milieuvervuiler dat je bent.
@VonMeuse,
Als je naar BNR luistert weet je natuurlijk ook niet hoe het werkelijk zit. Dus iemand heeft gezegd dat iemand heeft gezegd dat de aandeelhouders...?
En dan nu naar de werkelijkheid, wat weet je eigenlijk van pfas? Het gaat om 7000 verschillende stoffen waarvan de schadelijkheid niet bewezen is; en die daarom dus niet verboden zijn.
Kun je bedrijven noemen die pfas in open water lozen?
Het is altijd makkelijk schelden op "de rijke aandeelhouder". Maar de grootste vervuiler is de mens, daarom is de linkse eis tot overbevolking het grootste milieuprobleem in NL.
Het zal mij echt een rotzorg zijn wat de CEO van een bedrijf denkt. Ik denk dat Millieudefensie echt niet snapt wat er gebeurt als je de westerse wereld laat afglijden, qua welvaart, naar de middeleeuwen. Ziekte en oorlog is nog maar het begin. Daar trekt een beetje dijkverzwaring echt bleek bij weg.
@Zatkniss | 13-01-22 | 13:39: Precies, alleen als je gaat leven zoals je voorouder in de eerste helft van de vorige eeuw draag je echt wat bij. En niet met je onbeschermde leuter in de Meuse van je vrouw. Want kinderen zijn de vervuilers van de toekomst. Inleveren vriend en minder levensplezier is uw lot.
Ik kan U steunen, houtkachels stoelen is probleem, affakkelen chemisch bedrijf mag, ooit vergunning voor afgegeven helaas uitstoot hoogovens vooral niet te moeilijk doen, dioxide ramp Muiden is Idereen vergeten, vieze grond problemen is doofpot . Toekomstige kerncentrales worden kennelijk GROEN , wie is er nu gek?
@Dandruff | 13-01-22 | 13:52: 3M loost PFAS in de Schelde. PFAS is daarnaast een verzamelnaam voor ruim 6.000 verschillende stoffen. De schadelijkheid van die stoffen staat wel vast. Dat de stoffen in het verleden niet verboden waren is in dat verband natuurlijk niet relevant. loodhoudende benzine was ooit ook de normaalste zaak van de wereld en daar moet niemand meer aan denken dat dat ooit terug zou komen.
Je hebt natuurlijk gelijk als de zegt dat de mens de grootste vervuiler is. Als wij consumeren bepalen wij daarmee de mate waarin ten behoeve van onze consumptie wordt vervuild. Ik zou die voetafdruk zo klein mogelijk willen hebben. Ik probeer daar naar te streven, maar slaag daar niet altijd in. Dat betekent echter niet dat we dan maar niks meer moeten doen.
Ja vooral terug naar de middeleeuwen, typhus, cholera, tbc, geen idee wat een welvaart de industrie en de fossiele energie heeft gebracht langer leven meer scholing minder bittere armoede.
@VonMeuse | 13-01-22 | 15:12:
-
Ik zit hier toevallig te bidden voor de dag waarop loodhoudende benzine terugkeert. (maar ja: ik bezit dan ook een paar oldtimers ...)
@Henkie | 13-01-22 | 14:27: U
ik vandaag ook een collega op de mail om deze club to sponsoren. En ik maar denken dat je op je werk nooit moet hebben over geloof, seks en....... politiek!
"Je ziet dat er al een beweging is en wij hopen met deze campagne bedrijven een extra zetje te geven",
Inderdaad, en dat is zo snel mogelijk vertrekken naar de UK of andere landen waar dit soort werkeloze apen geen gehoor krijgen bij een rechtbank.
GroenLinks populisme in beeld.
Enige visie of inzicht zal je er niet vinden.
Zou deze club ook, in theorie, tegen de Nederlandse bevolking kunnen procederen? Dat de bevolking wordt gedwongen om CO2 uitstoot te verminderen? Kan dat? Dat regering wordt aangeklaagd om de bevolking strenge eisen op te leggen?
@Bataafje | 13-01-22 | 14:11: Hebben ze al gedaan en 'gewonnen' opzetje van Rutte hoeft hij geen goedkeuring vd kamer maar kan hij zeggen moet van rechter, doortrapt maar dat is Mark wel toevertrouwd.
@bijna_raak | 13-01-22 | 15:43: bedoel je Urgenda?
En niemand die vraagtekens durft te zetten bij de financiering van dit gespuis.
Postcode loterij plus staatssubsidies.
Dat gaat ons geld kosten
Boskalis denkt er ook over om Nederland te verlaten. De baas is het anti fossiele brandstof gedram meer dan zat. Zijn ze druk bezig met het installeren van LNG installaties op hun schepen, wordt het door deze overheid op één hoop gegooid met kolen. En nu hebben we ook nog de technisch gehandicapte Jetten in de regering.
Het vestigingsklimaat in NL wordt steeds problematischer. Eerst moesten energieboeren kolencentrales bouwen, dan deze weer sluiten en nu moeten er misschienn kerncentrales worden gebouwd. Wat een waardeloos investerinsgsklimaat, maar leg dat maar eens uit aan d66 en GL.
@therealbraindump | 13-01-22 | 13:06: D66 en GL? VVD is al 10 jaar de grootste en laat dit gebeuren.
komt dit probleem ook niet omdat NGO's zoals milieu defensie kunnen procederen in naam van alle Nederlanders (maatschappelijk belang). Die status moeten ze duis afpakken. Pas bij 1 miljoen handtekeningen mogen ze zulk soort rechtszaken pas voeren. Of een uitspraak moet per referendum goedgekeurd worden.
Het maatschappelijk belang definieert zich vanuit de politiek, niet de burger..
Klimaat-terreur. Milieudefensie is gewoon een terrorische organisatie met stropdassen..... maar Nederland is al te ver heen en komt niet meer van ze af.
En ze worden gesubsidieerd door de overheid en clubs als de Postcodeloterij.
Geldt natuurlijk voor nog meer van dergelijke schreeuwclubs (o.a. KOZP) die menen dat ze namens "de gehele" danwel "de meerderheid" van de bevolking spreken.
Ik zou graag zien dat onze rechtspraak dit soort discussies terugstuurt naar de plek waar het in de democratie hoort en dat is de volksvertegenwoordiging om het te bespreken en het in wetten en regelgeving vast te leggen zodat bedrijven en de bevolking weet waar ze zich aan moeten conformeren.
Dat een club die vastgelegde wetten en regelgeving dan niet ver genoeg of te langzaam vind gaan is vervolgens ook iets wat via het politieke speelveld aanhangig gemaakt moet worden en niet bij de rechter.
Alleen als er wetten en/of regelgeving overtreden wordt dan pas zou de rechter in beeld mogen komen.
Maar ik vrees dat onze (D66 fanboy/-girl) rechtspraak zich weer volledig dienstbaar zal opstellen ten opzichte van een schreeuwclub.
Kortom - we zijn het bokkie met zijn allen. En ergens zou ik het zelfs nog kunnen begrijpen - maar niet waarderen - als deze bedrijven besluiten dat het wel leuk genoeg is geweest in NL en hun heil ergens anders gaan zoeken waar het minder vervelend ondernemen is.
Zouden al die mensjes op de foto al een betaalbaar eigen huis of een betaalbare huurwoning hebben?
Ik hoop dat de ondernemingen inderdaad hun boeltje pakken en richting het VK verhuizen, met in hun kielzog een groot aantal van hun gekwalificeerde mensen.
Laat de groene Khmer hun zin krijgen en zoveel mogelijk ondernemingen het land uitpesten. Kijken hoelang ze nog subsidies krijgen als het aantal netto betalers hard achteruit rent.
Zolang de overheid doordrenkt is van linkse idealisten en we met zijn allen mee blijven spelen met de Postcodeloterij, dan zullen ze dus nog heel lang subsidie blijven krijgen uit verschillende hoeken...
Maar als al deze bedrijven besluiten te vertrekken en gekwalificeerde mensen meezuigen naar een ander land dan zijn we zeker niet beter af, want dat zal dan vast wel weer een aanleiding zijn om nog meer kansloze sloebers uit Afrika uit te nodigen om de vrijgekomen woningen op te vullen.
Yup. Ik ben dit jaar alweer 15 jaar weg uit 0031 en heb het redelijk naar mijn zin in 0045, waar er weinig animo is voor ongecontroleerde immigratie. De EU wordt hier door de meerderheid met de nodige argwaan aangezien, en regelmatig de middelvinger gewezen. Zo gingen hier niet lang na "wir schaffen das" de grenzen dicht. De EU steigerde eerst. "Jamaar Schengen", om uiteindelijk een oogje dicht te knijpen.
Ook staan ze hier niet vooraan om qua milieu het beste jongetje van de klas te zijn.
Die 29 grote bedrijven moeten een aantal advocaten gaan inhuren en daarmee bedoel ik de succesvolle.. en dan Milieudefensie aan de bedelstaf te brengen. In ieder geval hebben ze dat geprobeerd. Lukt dit niet, dan verhuizen naar een land waar geen klimaathysterie heerst.
Die domme klimaatdrammers moeten gestopt worden, want anders zijn wij op lange termijn het Griekenland van Noord-Europa.
Wat is de volgende multinational die vertrekt? ASML? Philips? Zeg het maar. De politiek moet ingrijpen en via wet- en regelgeving zorgdragen dat deze kwesties door de politiek geregeld moeten worden en niet door de rechter.
De politiek grijpt in door een nieuwe D66 Minister van Klimaat te installeren.
We jagen alle grote bedrijven weg, zodat we meer bomen en dieren krijgen en minder vervuiling. Maar geen geld. Geen pensioen. Geen verzorgingsstaat meer.
Boskalis
Helemaal mee eens, maar ik vrees dat we met de gevestigde partijen als D'666, VVD, GroenLinks/PvdA in het pluche en aan de macht alleen nog maar door het afvoerputje kunnen spoelen :(
Over 10-20 jaar kunnen we op Schiphol (nee... aan grens bij de binnenwandelpaden) entree gaan heffen voor Museum Nederland. Inclusief een rondleiding langs de leegstaande hoofdkantoren van voormalige bedrijven. Wij spelen dan allemaal in klederdracht (geitenwollen trui) een rol in hoe het was. De entree voorziet nog net in karige maaltijden en van de rest kunnen we alleen nog maar dromen (jongelui) of mijmeren (ouderen).
Welke maaltijden? Die de unicef uitlevert omdat wij geen geld meer hebben om eten te kopen en de boeren allemaal weggepest zijn?
Schiphol, daar kunnen vast wel 500.000 statushouders gevestigd worden. Win-Win toch?
De aarde zorgt wel voor zichzelf. Als het te gortig wordt en natuurrampen niet meer helpen, last ze een ijstijd in.
Iedereen opgesodemieterd.
Al de controledwangbehoeftigen en superieur denkende mensen denken dit tij te kunnen keren.
En over miljoenen jaren worden er weer fossielen ontdekt. De homo erratus .
Ik zeg, alle bedrijven weg uit Nederland. Dat zal ze leren! Dan is de lucht schoon boven Nederland, de rivieren niet meer vervuild, de wegen niet meer vol! Wacht..... wie betaalt dan mijn (semi) ambtenarensalaris / uitkering / subsidieslurpers etc.
Die lucht en rivieren houden ook op bij de grens...
@Roos | 13-01-22 | 12:24: gelukkig wel, anders moeten we hetzelfde verlangen van België en Duitsland en nog verder... dat zou wel vervelend worden.
Jesse is er blij mee. Dit zegt genoeg over deze politieke vertegenwoordiger. Allemaal aan de bedelstaf, behalve Jesse natuurlijk
De bestuurselite en de directe kliek eromheen van Milieudefensie (en soortgelijke professionele actievoerdersclubjes) bestaat grotendeels uit GroenLinks'ers (Borgers, Duijvendak) en soms D66 (Smits), woonachtig in de grachtengordel. Na het bijwonen van zo'n rechtszaak springt men snel met de drie kinderen in de bakfiets op weg naar de open haard van het grachtenpand, alwaar ze de volgende reis naar Afrika plannen.
Te vaak meegemaakt & gezien in die kringen; zelf blijkt men aan het milieu maar al te vaak geen reedt te doen...
Ja hoe hypocriet. Mond vol hebben van het milieu en wel drie kinderen of meer. Als je dan zo vol principes zit zorg dan dat je je niet voortplant. Overbevolking is nog wel de grootste bedreiging voor de planeet en adopteer dan maar zo'n kindje uit de derde wereld. Kun je dubbel deugen.
@PieterPuk | 13-01-22 | 12:32: Dit soort "ngo's", zoals ze zichzelf graag heel hip noemen, is al een jaar of twintig een speeltuin van hoogopgeleide en van geboorte af aan verwende provincialen die voor studie in Amsterdam zijn neergestreken en er nogal eens mede dankzij daddy's money zijn gebleven. Als je de profielen op LinkedIn bekijkt heeft er zelden iemand in het bedrijfsleven gewerkt, als het zo is zijn ze meteen na studie in een managementfunctie omhooggevallen en na 2 of 3 jaar naar de volgende 'klus' gekatapulteerd, zelden/nooit een carrière vanaf scratch. Why? In die baantjes gaat dan opvallen dat je bullshitstudie, en jij, eigenlijk geen reedt voorsteld; je moet dus snel zodanig hoog gaan zitten, als directeur of bestuurder, zodat je met je geklets jaren kunt blijven zitten. Geen kennis & kunde posities innemen dus. Meestal komt men direct van de UvA in die ngo's terecht.
De maatschappij kent men van het studentenhuis en uit de krant.
Joop Visser zong het ooit heel mooi:
Nooit een vak geleerd, zijn handen staan verkeerd;
onze Jan is manager geworden.
Werken lukte nooit zo goed, nu vertelt ie hoe het moet...
Want heel vroeg begreep ie het al: de beste stuurlui staan aan wal
Achter zijn bureau, boven zijn niveau;
onze Jan is manager geworden...
Hij vergadert met plezier en hij regelt op papier
Hele dagen halve zaken waar hij geen verstand van heeft
Tegenwoordig graaien ze openlijk bij in het veld waar ze bij de ngo als bestuurder of directeur actief zijn. Zoals Marty Smits van Milieudefensie "sociaal ondernemer in zonne-energie" is...
Klinkt als een soort Robin Hood die van de mand met appels op eentje na alles weggeeft, is natuurlijk hooguit andersom.
@Tierelier | 13-01-22 | 13:09: En de ngo moet eigenlijk gfo genoemd worden; een government funded organization. Zoals Milieudefensie gewoon op de overheidskurk drijft, al jarenlang; 2/3 van de inkomsten zijn uit subsidie, zo'n 12 meloen. En die anderhalf meloen van de Postcodeloterij is ook erg welkom want zelf de broek ophouden kunnen ze niet. Bijna alle ngo's zijn full government.
"Hoi ik ben Diederik en directeur bij een club die al jaren zijn eigen broek niet kan ophouden' klinkt natuurlijk lullig tegen die collega-directeur die bij die andere ngo in hetzelfde schuitje zit, dus de code is; daar löllen we niet over want we leven in de schijnwerkelijkheid van de bullshitbaantjes der Heilige Baantjescarrousel, want hier om de hoek in het echte leven waar we echt iets moeten kunnen zouden we door de mand vallen...
@Tierelier | 13-01-22 | 13:09: Wat u probeert ter vertellen is dat deugen goed betaalt en het klopt als een zwerende vinger
@Slough | 13-01-22 | 13:32: Er is wel meer dat goed en ook beter betaald en dat veel en veel leuker want zonder hypocrisie is.
Alle dat soort “doorgeleerden” een tijd op t land te werk stellen.
Het vervelende van die drammers is dat de maatregelen die zij willen de uitstoot niet eens gaan verminderen, maar hooguit verplaatsen naar landen die minder scrupules hebben.
Shell olieveld verkocht aan Amerikaans bedrijf schieten wij niks mee op. KLM minder vliegen andere luchtvaartmaatschappij springt erin. TATA steel nou zijn heel wat andere bedrijven die lachen. Maar wij gaan voldoen aan de norm.
@dedwarsligger | 13-01-22 | 12:47: klopt, partijen als ConocoPhillips hebben niet zoveel op met het idee dat ze als bedrijf moeten gaan vergroenen/verduurzamen. Die willen gewoon elke cent petro-winst uit de grond halen en als dat niet meer mag dan zullen ze ongetwijfeld naar een andere branche dan de energie uitwijken...
Shell, en de andere Europese olie/energiemaatschappijen, bashen is zo gemakkelijk met de rechtssystemen in Europa. Helaas vergeten die milieuclubs wel dat dit bedrijven in de industrie zijn die voorop lopen wat betreft het streven naar verduurzaming en zich bewust bezighouden met de energietransitie, al dan niet om gewoon te kunnen blijven voortbestaan als bedrijf.
@dedwarsligger | 13-01-22 | 12:47: Yep. Maar dan kloppen onze modellen tenminste hè.
Best prettig dat ook bedrijven zich aan de wet moeten houden.
Niet als die wetten door activisten worden bedacht.
@Dandruff | 13-01-22 | 12:09: Klote man, democratie.
@Komjehiervaker | 13-01-22 | 12:25:
Niks democratie, die activisten zijn een piepkleine minderheid.
En die foprechters hebben niet begrepen hoe een rechtsstaat werkt. Je kunt mensen niet verplichten tot iets dat onmogelijk is, en zeker niet op basis van een wet die daar nooit voor bedoeld was.
@Komjehiervaker | 13-01-22 | 12:25: Dikastocratie bedoelt u?
Er ligt nog een hoger beroep.
@Dandruff | 13-01-22 | 12:49: Een piepkleine minderheid schrijft geen wetten.
@Dr. Worstenbroodje | 13-01-22 | 12:50: In een dikastocratie is hoger beroep overbodig. Als de wet je niet aanstaat, moet je regelen dat de politiek hem aanpast. Of verdragen opzegt.
Dat doet shell toch. Houd zich aan alle huidige wetten en regels, maar toch is het niet goed genoeg. Want over 50 jaar is het misschien te warm en zijn er andere wetten en daar moet shell zich nu dus al aan gaan houden volgens de rechter. Die neemt dus beleidsmaatregelen op basis van 1 punt (toekomstig klimaat op basis van modellen), terwijl beleid juist rekening moet houden met alle punten ook economie werkgelegenheid etc. is dus politiek
@Komjehiervaker | 13-01-22 | 12:54:
Klopt, en dat is dus het probleem.
Er is geen enkele wettige basis voor de onzinnige uitspraken voor urgenda en tegen Shell. Die uitspraken zijn onwettig en dus feitelijk ook ondemocratisch.
@Dandruff | 13-01-22 | 13:04: niks onwettigs aan een uitspraak van de rechter, waarvan 1 tot aan de hoogste rechter aan toe. De bal ligt echt bij de politiek, als ze dit niet willen moeten ze geen vedragen ondertekenen omdat ze er goede sier mee willen maken.
@Komjehiervaker | 13-01-22 | 13:36:
Onzin, ten eerste zijn er in beide processen wetten uit de context gerukt.
Ten tweede is Shell gestraft voor "fouten van haar klanten", wat volstrekt onwettig is. Alsof je de kruidenier beboet omdat hij een pyromaan een aansteker heeft verkocht.
Maar het grootste probleem is dat alles is gebaseerd op etiketjes die niet kloppen. De milieubeweging zegt dat het kappen, versnipperen, in gasovens drogen en daarna met autobanden verbranden van regenwouden goed is voor het milieu, en dus wordt dat gestimuleerd.
Net zoals stroom "groen" is, ook al kost het 2x zoveel gas om een ei op stroom als op gas te koken.
En op basis van die valse etiketjes krijgt elke werkende burger dus torenhoge boetes opgelegd.
@Dandruff | 13-01-22 | 14:02: Jij kan wel vinden dat het onwettig is, maar als tot aan de hoogste rechter wordt bepaald dat het wel wet is, is het wet. Vervolgens kan de politiek die wet aanpassen.
In een normaal land zou dit milieugespuis als een terroristische organisatie bestempeld worden, met hun afpersingspraktijken.. maar ja, niet met VVD66/cda en cu die het gespuis nog graties geld erbij verstrekken ook
Ik begreep uit de Urgenda zaak vooral dat de rechter op de stoel van de regering en Tweede Kamer is gaan zitten. De democratie wordt ondermijnd door dit soort uitspraken. Van een GroenLinks begrijp ik het gejuich wel. Communisme heeft geen goede verhouding met democratie.
Wat de milieuclubs doen met de genoemde bedrijven lijkt mij een soort afpersing.
Onze regeringen sluiten allerlei trendy verdragen waar onze rechters ze enkel wn alleen maar aan houden. Rutte kan ook gewoon verdragen opzeggen als deze onvoorziene gevolgen blijken te hebben, maar stiekem vindt hij het wel best.
De rechter past gewoon de wet toe. Je moet bij de politiek zijn, zoals Trekbeest al zegt.
@Komjehiervaker | 13-01-22 | 12:30: Urgenda moest wel van een heel erg ver geitenpaadje komen.
Als Boskalis vertrekt dan kan de TU Delft hun offshore faculteit wel opheffen, maar gelukkig eren ze de grote leider Timmermans wel met een eredoctoraat.
Vooral goed omdat Timmermans met het vliegtuig naar Rotterdam komt om van daaruit met politiebegeleiding naar Delft te kunnen gaan.
en dus gaa de ingenieurs bureaus zoals arcadis, Royal haskoning etc er achteraan. Want waarom zou je als Engelse boskalis een arcadis aanbevelen als je ook een lokale Stantec kan gebruiken. Blijf je betere vriendjes met de l
okale politiek
Winstgevend vanwege de vele subsidies. Maar goed, ook in een planeconomie kan je winstgevende ritjes meemaken, dus heb posities ingenomen. Ben er wel van bewust dat positieve cashstromen en winstgevendheid twee heel verschillende dingen zijn.
Omdat het gesubsidieerd wordt met ons geld
@harington,
Subsidies lijken winstgevend voor een kleine corrupte elite, maar een hele samenleving kan nooit van subsidie leven. Die moeten eerst middels belastinggeld ergens anders vandaan getoverd worden.
Ga vooral terug naar school, inderdaad.
Kunnen we de ceo's niet omwisselen voor de D66 rechters.
En de meeste "groene" spullen, bv zonne-platen en windmolen-onderdelen komen uit China, waar de industrie echt niet groen is. Moeten eerst een enorme reis maken op vieze boten. Dat wordt nooit van zijn leven duurzaam.
Als het winstgevend zou zijn, kunnen de subsidies er ook wel af. Wedden dat het als een kaartenhuis in elkaar stort.
Kijk , daar heb je nu zo’n ‘hoog op ge lei de’.
Milieuproblemen gaan niet opgelost worden met geld.
Daar zit nu juist de kern van het probleem.
Maar mooi om te lezen dat het enige groen waar jij om geeft is de kleur van het geld.
Er is een wet van behoud van energie. Dan is er ook een wet van behoud van vervuiling. En waarom is klimaatbeïnvloeding door CO2 slecht en klimaatbeïnvloeding door het uitstorten van chemicaliën door vliegtuigen (China) geen probleem.
Dat laatste is een Chinese binnenlandse aangelegenheid. Daar mogen we van de Chinezen niets van vinden. Foei dus en maar alvast wat aftrek van je social credit score voor als de Chinezen hier de boel overnemen :P
Zouden die mensen weleens denken: "Goh, die sojaburger van mij, is die soja wel lokaal verbouwd? En dat plastic in de verpakking, waar is dat ook alweer van gemaakt? En die grote vrachtwagen, gemaakt van Tata staal en aangedreven door Shell diesel, zou die óók mijn sojashit vervoeren?"
Als ik Shell dictator zou zijn zou ik de prijs zoveel verhogen dat er wordt voldaan aan de eis van de rechter,gewoon omdat er niks meer verkocht wordt. Ga je je zooi zelf maar bij de havens ophalen.
Ik besta dus ik stoot uit...
100% blanke postcodeloterij gekkies..
Hoe gaat met de CO2 uitstoot van het maandelijkse verhuiscircus van het Europees parlement? Op schema?
Dit soort lui maken Nederland compleet kapot. Ze zijn ook té geïndoctrineerd om ook maar hun ongelijk toe te geven als werkeloosheid en armoede in het land zou toeslaan.
Tegelijkertijd er wel huichelachtige praktijken op nahouden: backpacken door verre oorden, syntetische kleding dragen en noem maar op.
Als klein start initiatief zou ik graag zien dat de ledenlijst van dit soort clubs integraal wordt opgenomen in een branche-brede "No-Fly List" van luchtvaartmaatschappijen. Om ze tegen zichzelf te beschermen. Zij weten het immers ook beter voor de rest van Nederland.
Dat laatste is een goeie van die no fly list.
Als Nederland maar niet kapot gaat terwijl de wereld vergaat ey..
Èn alleen nog maar hennepkleding , tassen , brillen , schoenen ipv een nylon-outfit.
@sjef-van-iekel | 13-01-22 | 11:27:
Yep en doe daar maar no tank, niet reizen met de trein, geen toegang tot supermarkten, lijsten erbij.
@Neuth | 13-01-22 | 11:30:
De wereld vergaat gelukkig ook niet.
De op zich al zwaar overtrokken "voorspellingen" van het IPCC worden door de msm stelselmatig sterk overdreven.
En zelfs al zouden de allerdebielste voorspellingen uitkomen dan nog is dat peanuts vergeleken met wat de mens en vooral de natuur al hebben overleefd.
@Dandruff | 13-01-22 | 11:55: Dat was ook niet het punt dat ik probeerde te maken... Om het je te verduidelijken; maakt mij het uit hoeveel anderen lijden als ik maar niet lijdt.
@Dandruff | 13-01-22 | 11:55: Tegenwoordig wordt alles toegeschreven aan de opwarming van de aarde... als we eens een hete zomer hebben... een regenachtige herfst.
Als er dan eens een koude wintermaand is dan heeft dat te maken van het ontregelde klimaat van de planeet.
We worden compleet geïndoctrineerd.
Al die kinderen op school worden natuurlijk compleet gehersenspoeld met al die flauwekul door linksstemmend onderwijspersoneel.
Best een uitdaging om die op een latere leeftijd dan nog een beetje rationele denkpatronen aan te leren.
Laat de overheid maar eens al die groene plannetjes uitvoeren. Maar dan graag niet op de pof maar van de daadwerkelijke inkomsten. Benieuwd hoe pro-milieu iedereen nog is als we het allemaal nóg meer in de portemonnaie gaan voelen.
Legale terroristen!!!!
Deze organisaties worden volop gesubsidieerd door de overheid en aangevuurd door diezelfde overheid.
Het zijn pure astroturf organisaties en deze krijgen nu vrij spel door de inzet van een inmiddels van politiek afhankelijke rechterlijke macht.
Het is slikken of dansen naar de pijpen van de politiek.
De keuze van een gezond bedrijf kan niet anders zijn dan vertrekken, en wel zo snel mogelijk.
allemaal al voorspeld
Tata is een rotbedrijf, jaren in de buurt gewoond. In de zomer altijd gele lucht i.p.v. blauwe lucht, in de winter zwarte sneeuw, veel mensen met longklachten en vaak de lucht van zwavel en verbrande cokes. Ondertussen bovengemiddeld veel kanker en luchtwegproblemen en een tata lobby die er voor zorgt dat de provincie kritische GGD rapporten wegmoffelt.
Tot slot is het eigendom van India, dus de Nederlandse economie levert het behalve een paar honderd banen weinig op. Alle winst stroomt naar India. Ook kan India er elk moment mee dreigen de stekker eruit te trekken, dus het excuus van het belang van een eigen staalindustrie gaat ook niet op.
De vervuiling van Tata heeft weinig met CO2 te maken.
"Behalve een paar honderd banen weinig op"
www.tatasteeljobs.nl/over-tata-steel/...
9000 (en dat is nog exclusief de onderaannemers) lijkt mij toch iets meer dan een paar honderd. Maar ja, milieugekkies passen de feiten altijd heel makkelijk aan in het eigen voordeel.
@gatij | 13-01-22 | 11:14:
Met 12,5 megaton co2 uitstoot per jaar de allergrootste co2-uitstoter van heel NL.
@gatij | 13-01-22 | 11:14: Dus is het oké ?
@aardv@rk | 13-01-22 | 11:34:
Hartstikke dikke prima want staal hebben we gewoon nodig. Geldt ook voor cement en beton...
@YoMoms | 13-01-22 | 11:27: CO2 boeit niet zo, dat gaat toch gebeuren als je staal produceert. Het is meer fijnstof en giftige componenten die bezwaarlijk zijn voor de gezondheid.
iedereen heeft het maar over winstbelasting, maar de loonbelasting is juist wat het meeste opbrangt. 20.000 banen minder (tata plus onderaannemers) is toch 30.000.000 minder inkomsten en dat worden uitkeringen is dus een gat van minimaal 60.000.000 per maand voor tata alleen. is toch aardig wat subsidie minder
Zorg dat die foto niet verdwijnt en begin met het identificeren met naw van de personen op bovenstaande foto's. Dit zijn de personen die straks hoofdelijk aansprakelijk gehouden kunnen worden als 29 grote bedrijven uit nederland vertrekken naar lage lonenlanden zonder wetgevers die wappies volgen, wat hier zal leiden tot tienduizenden ontslagen bij deze bedrijven en hun onderaannemers, gevolgd door een golf van werkeloosheid.
En dan? Tribunalen zeker?
Ach onze economie kan wel wat kleiner terwijl die van lage loon landen wel wat groter mag.
En vervolgens importeren die producten en we zijn net-zero! Joepie! Ehhh uit China? Wacht...
@Neuth | 13-01-22 | 11:33: U heeft er geen probleem mee om 20% in te leveren en 20% meer te betalen? Begin dan gelijk en doneer dat geld naar deze groepen als u dat zo graag ziet!
@Boniwee | 13-01-22 | 13:30: Nogal vooringenomen qua gevolgen van zulk beleid. Ik ga misschien met pensioen in Kenia ofzo, ff geduld.
wat is nu belangrijker? een inclusieve samenleving waar geen rascine is en waar vrouwen ook gelijke kansen krijgen en geen milieu vervuiling of een samenleving waar mensen de kans krijg om geld te verdienen. Ik weet het wel. Ben je voor Shell ben je tegen inclusiviteit en racisme.
President-directeur van Shell Nederland is Marjan van Loon (v).
Sluit elkaar niet uit. En Shell doet veel tegen milieuvervuiling. (RTLZ)
@de euro middenweg | 13-01-22 | 11:29:
Ook pot? [x] Geschikt
Multinationals zijn doorgaans een stuk inclusiever en minder racistisch dan lokale bedrijfjes. Racisten komen ook niet snel bij je werken als je met zoveel nationaliteiten samen bent, het is eigenlijk niet eens een issue.
Een hondje stoot meer CO2 uit dan het dagelijks rijden in een benzineauto.
Kunnen we hondenbezit niet gaan aanpakken?
Wou u labiel links nu ook al hun huilhondjes en troostpuppies afpakken? Guurrechts hoor. U stemt zeker op Geert.
Wat denk je van kinderen?
Klaver heeft er drie.
Bijna dus, nee.. dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/de-eco-...
Een hond stoot óók meer stikstofoxiden uit dan een auto! De ecologische pootafdruk is aanzienlijk. NRC begin januari. Een onderzoeker uit Wageningen.
Mijn advies aan die bedrijven: Niks van aantrekken. Procedures maximaal rekken, en die tijd gebruiken om te kijken of je kunt verhuizen. En als die uitspraak toch in je voordeel uitvalt, mooi meegenomen, dan kun je overwegen om te blijven.
Ik heb werkelijk geen goed woors over voor dit soor kut clubs. Komen me werkelijk net zo de strot uit als de hufterige lobby clubs waar naar geluisterd wordt. Voor wat? Denk ik altijd, alles is bekend aan info om een keuze op te maken daar hoeft je fucking mening niet bij om t door te douwen.
Milieu Defensie hoort thuis op het lijstje staatsondermijnende organisaties maar mag ook best op het lijstje van terroristische clubjes.
Overtuigingsdrang.... levensgevaarlijk!
Milieudefensie is mede verantwoordelijk voor grootschalige milieu verontreiniging in de landen waar de grondstoffen voor CO2 zero economie vandaan komen. Daarnaast is Milieudefensie mede verantwoordelijk voor kinderarbeid, verjagen lokale bevolking van hun geboortegrond, achterlaten compleet vernietigde natuur en uitbuiting. Allemaal voor hun eigen "moral high grounds". Overigens is de TU Delft eveneens medeschuldig als zij de CO2 Tsaar een eredoctoraat geven. De lijst van mensen die zich superieur achten bevat namen als Jesse Klaver, Sigrid Kaag, Mark Rutte etc.
Cijfertjes: in India leven 300 miljoen mensen in pure armoede, 600 miljoen mensen hebben geen toegang tot betrouwbaar netwerk voor elektriciteit www.climategate.nl/2021/12/india-en-c... ... en vanuit Zweden roept een autistische puber dat haar jeugd is gestolen. Er is geen klimaatcrisis clintel.org/er-is-geen-klimaatcrisis-...
Maar die milieumalloten laten hun cola en andere koolzuurhoudende drank niet staan terwijl de totale hoeveelheid CO2 die vrijkomt in Europa door frisdrankgebruik gelijk is aan de uitstoot van een kleine kolen gestookte elektriciteit-centrale. Dus consequent zijn ze niet. Eigenlijk zouden ze collectief zelfmoord moeten plegen want ook de mens produceert kooldioxyde. Ik ben bereid daarvoor de koolmonoxyde te leveren. Laat ze maar lekker inslapen met een zelfgenoegzame glimlach.
En ze hebben allemaal kleren gekocht bij de grote kledingwinkels (nee, ik geloof er niet in dat ze allemaal zelf naaien of naar tweedehandstokootjes gaan). Ze hebben allemaal een iPhone. Ze willen allemaal zuipen op Chersonissos. Ach. Laat maar. Deze klotegeneratie weigert zelf acties te ondernemen die de grote corporaties echt treft.
Iedereen die denkt dat de CO2 uitstoot vermindert kan worden met een bevolkings groei!!!
Die leeft in een droom wereld.
Maar omdat niemand het lef heeft om er tegen in te gaan, zal de wereld zoals we die nu kennen dusdanig veranderen dat de meeste harde voorstanders nu spijt krijgen.
Een totalitair systeem van uit de onderbuik geregeld, geen feiten of waarheden alleen de wens en gedachte dat, zullen de wetten vormen.
Misschien was corona een test, het volgende virus uit china misschien meer dodelijk.
@jan huppeldepup | 13-01-22 | 12:25: precies... hoe meer bevolkingsgroei , hoe groter de kans op contact met ongewenste virussen, flinke bevolkingsdichtheid garandeert goede lokale verspreiding, de luchtvaart zorgt er vervolgens wel voor dat het een mondiaal event wordt
Helemaal bovenaan de agenda eerst het afschaffen van ANBI status voor actievoeren en lobbyen. Alleen niet politiek controversiële doelen komen nog voor ANBI status in aanmerking. De laatste exercitie op dit gebied is hopeloos mislukt getuige dat Vereniging Milieudefensie en Stichting Greenpeace Council nog in het ANBI register staan.
alles gefinancierd door de postcodeloterij, uiteindelijke door de buren in uw straat die de postcodekanjer willen hebben maar niet doorhebben dat het gaat naar milieudefensie
Nu betalen die multinationals sowieso nauwelijks belasting, dus het is eigenlijk ook geen verlies als ze verkassen naar het VK.
Ze kunnen beter ten strijde trekken tegen bijv. de wildgroei van datacenters welke bewezen CO2 uitstoot geven(of de groene stroom opslurpen zodat burgers gedwongen CO2 uitstoten bij gebrek aan schone alternatieven), bewezen drinkwater opsouperen en verder marginaal aan de economie of belastingpot toevoegen.
Nee, de toeleveranciers zijn ook het slachtoffer bij vertrek.
Al is het maar de catering op het hoofdkantoor.
Het gaat hoogstens over sommige multinationals die te weinig winstbelasting betalen. Maar daar komt steeds vaker een eind aan. Google maar eens IKEA & tax planning.
Wat een onzin. En anders hadden die bedrijven hier sowieso niet gezeten. Had u nu al jaren meer betaald. En wat let mensen uit zichzelf meer belasting te betalen dan wettelijk vereist. Bij zoveel vertrouwen in de overheid is dat gewoon een investering.
Maar die komen met steun van GroenLinks. Daar hoor je Jesse niet over.
Tata Steel IJmuiden en Vattenval Velsen staan naast elkaar, en zijn 2 van de 5 grootste vervuilers van Nederland.
Dan zou een verstandig mens denken , dat het meest vervuilende industrie gebied van Nederland extensief gemonitord wordt.
En dat het milieu daar extra prioriteit heeft.
Het wordt niet extensief maar intensief gemonitord en het milieu heeft daar extra aandacht. Ze zijn echter vooral vervuilend omdat ze voor staal en stroom zorgen. Toen de kolencentrales 40 jaar geleden gepland werden was wereldwijd de verwachting dat olie en gas nu wel zo een beetje op zouden raken dan wel erg duur en dat dus op lange termijn kolen de belangrijkste betaalbare energiebron zouden worden. Door fracking en horizontaal boren raken olie en gas helemaal niet op en is de ratio achter kolencentrales verdwenen. Ondertussen hebben we ze wel. De staalindustrie is traditioneel vervuilend en het is een hele uitdaging de uitstoot te verminderen. Ondertussen leiden maatregelen in Nederland en Europa vooral tot verplaatsing van de uitstoot, niet tot vermindering.
Het klimaat is de nieuwe onbereikbare god in de groene religie. Maar laat u niks wijsmaken: het gaat gewoon om geld en macht, net als altijd. De aarde trekt zich al miljarden jaren geen reedt aan van een beetje CO2.
De aarde is een stuk ruimterots dat niet leeft nee.
@Neuth | 13-01-22 | 11:37: u weet wat ik bedoel.
@Gladiator Fap | 13-01-22 | 12:00: Ja, maar ik denk dat je het probleem onderschat.
@Neuth | 13-01-22 | 12:12: Mijn punt is dat er geen probleem is.
Als je in de toekomst in NL wil blijven, doe je er verstandig aan je te laten omscholen tot:
energietransitieconsultant (hun/hullie)
Ik zag laatst een documentaire waar eilandbewoners ergens in het zuidelijk halfrond plastic flesjes uit de zee haalden, en die omsmeltten naar een soort aas voor vis. Dat krijgen ze toch maar mooi gratis van ons. Denkt milieudefensie dan niet aan die mensen?
Ik heb zoiets van misschien moeten we inderdaad een beetje kallemer aan gaan doen met het verbranden van fossiele brandstoffen. In de klimaat catastrofes die voorspeld worden geloof ik niet zo in. Ik denk ik dat momenteel de schuld van de veronderstelde klimaatvernaggeling of milieuvernaggelig door de overheid heel simpel neer wordt gelegd bij de zwaksten.
De overbevolking is het grote probleem. Meer mensen, meer behoeftes, meer vervuiling.
Daar moet actief wat aan gedaan worden. Croma leek te helpen, maar kunnen we nu ook wel afschrijven.
@Nuchternederland | 13-01-22 | 10:50: Gelukkig is het ook een linkse hobby om zoveel mogelijk mensen, die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, in leven te houden. Meestal in landen waar geboortebeperking geen issue is. Het is misschien cru om te stellen: maar dat is het grootste probleem, de groei van de wereldbevolking.
@The_Black_Knight | 13-01-22 | 11:03: Dat men in veel welvarende, dun bevolkte landen per hoofd van de bevolking x keer meer vervuild dan veel arme dichter bevolkte landen, betekent niks?
@Neuth | 13-01-22 | 11:40: ja maar westerse wereld begon zelfs van nature een bevolkings afname te hebben... dus maar snel veel importeren, zodat die hier ook leren om op ons vervuilingsnivo te leven en zodoende ons totaal vervuilingsquotum op peil te houden
@tek | 13-01-22 | 12:49: Ja de economie MOET blijven groeien he...
Als je een beetje internationaal bent als bedrijf, dan heb je een draaiboek klaarliggen om snel je hoofdkantoor te verplaatsen als het hier te heet wordt. Dat heet volgens mij risicomanagement.
Verhuizing is simpel. Statuten aanpassen.
hallo, waar de wegmetKuipers topic heen?
www.geenstijl.nl/5163033/doei/
Doei?
www.geenstijl.nl/5163033/doei/
@Nuchternederland | 13-01-22 | 10:51: merci. Browser issue hier..
Eindelijk weer iemand uit praktijk, een bèta ook nog, weer niet goed.
De rechterlijke klasse grijpt de macht! Troelsta adepten zetten het parlement buiten spel. Staatsgreep door de rechterlijke macht moet met wortel en tak worden uitgeroeid, te beginnen met onmiddellijk pensioen voor de rechters in de Shell zaak. Milieudefensie vetgemest met miljoenen aan overheidssubsidie valt onze democratie en welvaart frontaal aan. En de deksel is inmiddels van de doos van Pandora af en zie de geest nu maar weer eens in de fles te krijgen. Hopelijk maakt de Hoge Raad spoorslags rechtsomkeer om deze heilloze ontwikkeling te stoppen. Je zou bijna op Baudet stemmen.
Dat de rechterlijke klasse 'de macht grijpt' wordt wel vaak geroepen, maar die baseren zich slechts op de wetten die ze niet zelf gemaakt hebben. Rutte heeft ook zoiets gezegd, maar die heeft boter op zijn hoofd. M.a.w. als Rutte e.a. het niet eens zijn met deze uitkomst, dan hadden ze andere wetten moeten maken.
Ik krijg trouwens het idee dat milieudefensie zich aan het vergalopperen is met deze zet. Energietransitie is zeker nodig, maar daarvoor is meer nodig dan fabrieken sluiten en bedrijven verjagen.
Rechters zouden terughoudendheid moeten betrachten in politieke dossiers en dat doen zij niet, dom en kortzichtig.
@StiekemeBunzing | 13-01-22 | 10:49: De rechters baseren zich steeds meer op mensenrechten en vage verdragsbepalingen om wetten naast zich neer te leggen. Dat gaat veel te ver.
Dit land is ook geen democratie. We mogen ritueel om de 4 jaar een stip zetten maar activisten, pestkoppen en beroepsslachtoffers zetten de koers. Daar kan je 3 dingen aan doen:
1. Stop subsidies aan professionele klaagzeikers.
2. Teken niet lichtzinnig vage verdragen met inlegvelletjes.
3. Ga in behandeling tegen klimaatpsychose: Er is helemaal geen klimaatcrisis. Er is wel een milieucrisis door windmolens en biomassa.
Nadat ook de laatste fabriek gesloten, de laatste multinational het land verlaten en de laatste energieleverancier het gas afsluit, komt Milieudefensie er achter dat subsidie niet aan bomen groeit. (vrij na een Indianen spreekwoord).
En ook al groeide het aan de bomen, die zijn dan opgestookt in de biomassacentrale.
@Nuchternederland | 13-01-22 | 10:46: Van hun eigen site:
"Milieudefensie ziet houtkachels niet als een zinvolle bijdrage aan de energievoorziening. De kleine hoeveelheid hout die beschikbaar is in Nederland kan beter worden gebruikt in grootschalige installaties."
m.a.w. u mag niet uw hut zelf warm stoken op hout, al het hout wordt op een grote hoop gestookt en de warmte verdeeld onder de armen.
Het probleem is juist dat zij de pijn als laatste voelen.
Als ze zelf nou eens zouden stoppen met CO2 uitstoten.
Een beter milieu begint bij jezelf, nietwaar…
5 minuten de adem inhouden geeft een wereld van verschil.
Het enige wat ze hiermee bereiken is dat deze 29 bedrijven in navolging van Shell hun productie verplaatsen naar een ander land. Uitstoot blijft waarschijnlijk hetzelfde (maar dan in een ander land) en economisch gaat Nederland er enorm op achteruit.
Wat er in Nederland overblijft is alleen een dienstensector die bij elke economische crisis enorme klappen krijgt.
En Jesse zag dat het goed was....
Als ik in NL m'n Nissan Patrol op diesel wil rijden betaalde ik iets van 2400 euro per jaar aan wegenbelasting, zo'n sales paupertje met z'n kut Tesla krijgt er bij wijze van spreken nog geld bij. De tax op diesel is ongeveer ook nog eens drie keer de prijs van de diesel maar vluchten van die luchtvaart maatschappijen is btw vrij en op kerosine wordt geen cent tax geheven. Het is allemaal een beetje uit evenwicht in NL, tijd dat de bevolking daar ook eens de kont tegen de krib gooit.
De bevolking stempt iedere keer op de VVd met de rechtse praatjes en het linkse beleid, dus daar moeten we het niet van hebben.
Zet die diesel op Duits kenteken. Daar zijn mogelijkheden voor. Zelfs onze glazenwasser rijdt met zo’n witte plaat op zijn dieselbusje.
@theo-is-dood | 13-01-22 | 11:10: Is geregeld maar het gaat natuurlijk om het systeem wat zo door en door scheef en verrot is.
Het gevolg is dat bedrijven allerlei 'net zero' in jaar X doelen gaan stellen waarvan je nu al weet dat ze ze a. nooit gaan halen, en b. een verwaarloosbaar verschil gaat maken op de mondiale CO2 uitstoot. Gevolg is dat alles duurder wordt, want al die parasitaire klimaat-consultants moeten immers ook vreten en op skivakantie.
wie had dat gedacht van VoC mentaliteit en eerste aandelen uitgevende multinational naar klimaatdeugdrammers en boerenwegpesters met PvdA en Groenlinks voorop
Milieudefensie aka cultuurmarxisten, you will own nothing but you will be happy. Zoiets?
En straks blijkt het hele verhaal een grote onzin en geldklopperij, maar goed klimatscepticus zijn is het oude wappie toch?
Ik zie nog de Makro’s branden….
Tsja, het volk heeft zelf gestemd op partijen die stilletjes deze verdragen in achterkamertjes hebben ondertekent.
Wist u ook dat per 1 februari u verplicht bent een warmtepomp te kopen of een lading zonnepanelen op uw dak moet leggen als u uw huis gaat verbouwen?
Valt mee, alleen bij een grote verbouwing. Dus bijvoorbeeld een aanbouw.
Een nieuw likje verf telt niet.
@Nuchternederland | 13-01-22 | 10:45:
Hoe dan ook mag je minstens 15k extra aftikken voor iets waar je niet op zit te wachten. Dit zal de woning-ellende alleen maar verergeren.
ik stel voor dat we alle industrie en logistiek overboord gooien, en ons staatsmodel en dagelijks leven gaan inrichten zoals de boeddhistische heilstaat Bhutan.
Triest en lachwekkend dat een (politiek gekleurde) rechter in Nederland de dienst uitmaakt tegenwoordig.
En dat laat de regering gewoon gebeuren.
Ons groothandelsbedrijf heeft nog een "dreig"brief liggen uit 1993 van Milieu"offensief", de voorloper van dat zootje. Ondertekend door 2 personen, eentje was Volkert.... Kunnen we in dit land niet met fatsoen en intelligentie langzaam de goede kant op sturen??? i.p.v. dat landelijke podium voor die terror-juristen???
Tata sleept die hele installatie naar India, en gaat daar rustig verder met vervuilen. Dat willen ze toch al, want goedkope arbeid. Win-win . En half Ijmuiden is werkloos.
Plus je hebt geen eigen staal industrie meer wat je zwakker maakt als je staal nodig hebt voor pak em beet, Tanks.
onder Hoogovens was het allemaal niet zo een gezeur en kwa verontreinigingen een stukje erger
En vervolgens sleep je de productie de wereld een paar keer over...
Opgedane ervaring met lockdowns kan mooi gebruikt worden voor klimaat lockdowns en een stikstof- en/of co2-budget. Handig.
Het feit dat zelfs bijna twee jaar aan lockdowns, minder forenzen, minder handelsverkeer en minder vliegverkeer niet genoeg is voor deze klojo's geeft wel aan dat het nooit genoeg zal zijn voor ze. Stoppen nu het nog kan.
De rechter die, als een mede-directeur, zich bij bedrijven met het beleid bemoeid, gemotiveerd door een kleine groep linkse fanatiekelingen, zonder democratische grondslag.
Het marxisme ligt weer op de loer.
En dat hebben we te danken aan al die idioten die keer op keer VVD/Rutte & co in het zadel helpen.
Daarmee huilen die VVDers dus mee met de linkse wolven in het totalitaire bos.
Waarom willen die meelopers toch ons mooie land en onze mooie cultuur, die ons zoveel welvaart en voorspoed bracht, naar de bliksem helpen ?
Een mooie toekomst voor hun eigen kinderen naar de verdoemenis helpen ?
Onze industrie is echt heel erg vervuilend en dat moet anders omdat die innovatie een exportmarkt op zich gaat worden.
Dat zal allemaal best. Maar ik heb persoonlijk liever dat een land door de regering wordt bestuurd IPV door ngo's die via de rechter hun gelijk proberen te halen. Dat laatste maakt Nederland namelijk onbetrouwbaar, onberekenbaar en steeds onveiliger. Voor burgers èn bedrijven. Je kunt dan net zo goed de regering afschaffen namelijk en je verlaten op verdragen en rechtspraak.
Dat is allemaal prachtig, maar dat moet organisch gebeuren vanuit een marktvraag, niet afgedwongen door rechters en milieulobby's. De concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven t.o.v. de rest van Europa en zelfs de wereld wordt hiermee op het spel gezet.
Dit krijg je dus wanneer de rechter op de stoel van de politiek gaat zitten. De klimaatclubs valt niks te verwijten, die maken alleen maar gebruik van de opties die de rechtspraak hen biedt.
Begrijp niet waarom men nu weer tegen is. Waarom wetten en getekende afspraken voor bedrijven niet hoeven te gelden, niet hoeven worden nageleefd. Zeg dan gewoon eerlijk dat je tegen iedere regel en wet qua klimaat bent en de boel graag overlaat aan het toeval.
"Afspraken". Jeetje, Landgenoot. Decreten en dictaten, terwijl er maar 1 boosdoener is en dat is de vruchtbare homo sapiens. En zolang biggen nog wordt gesubsidieerd en mensen massaal vanuit uitstootarme naar uitstootrijke landen als het "onze" worden versleept om hier in alle rust verder te mogen baren heeft elke inperkende maatregel alleen maar tot gevolg dat wij allemaal een stukje minder CO2 ( en welvaart, en comfort, en kwaliteit van leven ) te besteden hebben maar onder de streep verbruik en uitstoot nog net zo groot blijven als het was. Ik heb het wel eens ophokken genoemd en daar blijf ik bij.
@Graaisnaaiert | 13-01-22 | 10:43:
Je kunt altijd wijzen naar overbevolking als olifant in de kamer. Meestal zijn "anderen" dan weer schuldig aan die overbevolking, conveniently. Dat is dus ook te gemakkelijk, helemaal als je bedenkt dat de Nederlander gemiddeld 45 x zoveel CO2 maakt als een Afrikaan, puur door onze welvaart. Je kunt dus ook zeggen: Er mogen 45 Afrikanen geboren worden voor elke Nederlander, dus ALS we die overbevolking al zouden willen inperken voor het klimaat, begin dan bij ons eigen land. Maar dat even terzijde.
Over op duurzaam is ook verstandig om andere reden, fossiel raakt namelijk eens op, de komende 200 jaar en de leveranciers ervan zijn niet echt fijne vrienden, zoals de Saoedi's en de Russen. En dan nog de CO2 winst.
Dan nog is het zo: Als wij niet beginnen, gaan armere landen al helemaal niet beginnen, onder het motto laat de grootste vervuilers maar het goede voorbeeld geven en dat zijn nog altijd met stip bovenaan de westerse landen.
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 11:24:
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat we vanwege de immigratie die mensen tot 45x meer CO2 laten uitstoten dan als we ze in eigen omgeving hebben opgevangen. Is toch niet zo moeilijk te bevatten? Simpel een kwestie optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
Daarnaast bepleit ik hier al jaren voor het beprijzen van het krijgen van kinderen in plaats van het subsidieren middels een fokpremie ( heb er zelf een en daar blijft het bij, dus ik ben geen linkse hypocriet als Klaver en Kaag ).
"Jamaar, iedereen heeft het recht op kinderen, vuile rechtse ..."
Klopt, beprijzen gaat wmb vanaf het 2e kind en dan cumulatief. Bijkomend voordeel is dan dat mensen hopelijk een beetje verstandig omgaan met de partnerkeuze in plaats van zich op hun 17e te laten volblaffen in een kelderbox door een kek petje in een GTI met verlaagde velgen.
En ik pleit er daarnaast voor om ontwikkelingshulp en investeringen rechtstreeks afhankelijk te maken van de mate waarin de regering programma's voor geboortebeperking oplegt. Beter 2 kinderen die goed opgeleid, hgoed gevoed en zelfstandig de wereld in kunnen dan 6 kanslozen die hun hele leven afhankelijk blijven en maar blijven baren in de hoop dat er eentje tussenzit die ze op hun oude dag in huis kan nemen.
Het mioet radicaal anders, daar zijn we het denk ik wel over eens. Alleen de manier waarop is verschillend. Ik wil niet vanuit de zieligheid en afhankelijkheid van mensen uitgaan maar vanuit de eigen kracht en de eigen zelfredzaamheid. Mensen uit Afrika en Azie zijn niet dom, lui, achterlijk, kansloos en zielig. Mensen uit die landen zitten met het probleem dat ze elkaar naar beneden trekken, mede door een slecht functionerend overheidsapparaat, corruptie, meer afleiding dan opleiding en geen lange termijnvisie. Daar moeten wij ze in bijstaan, niet in het droppen van zakken met geld en het massaal opnemen van mensen uit die landen. Maar goed, dit zal ook wel weer racistisch zijn.
@Graaisnaaiert | 13-01-22 | 12:02:
( Hard he, Landgenoot? Maar wel de enige manier imho ).
@Graaisnaaiert | 13-01-22 | 12:47:
Je hebt een duidelijke mening erover. Maar inderdaad. In Afrika zijn ze nijet zielig. Men moet daar zelf uit de ellende zien te komen. Al zijn er wat mechanismen waardoor dat lastig gaat, en daar hebben "wij" westerse bedrijven, een aardige schuld aan. Lang lopende contracten, of contracten met lokale machthebbers die geld verdienen aan onze concessies trekken veel geld en grondstoffen weg uit Afrika. De waardevermeerdering van de maakindustrie in lage-lonenlanden komt niet of nauwelijks ten goede aan de lokale bevolking maar explodeert pas aan onze kant van de aarde. Vervoer, handel, retail, daar zit 90% van de winsten. Die vallen terug naar onze economie. Een perfect systeem om de boel in stand te houden, geld maakt geld en arm blijft arm. Deze armoedeval is een groot probleem in veel armere landen. En daarop komt nog de braindrain. Opgeleide mensen zoeken hun toekomst hier en njiet daar. Logisch vanuit persoonlijk perspectief.
Een dictaat bedacht door groep 1 tegen groep 2 een 'getekende afspraak' noemen is hilarisch, maar niet onverwacht.
Links noemt zich graag het verzet tegen onrechtmatigheid, maar in de praktijk verschuilt het zich graag achter de wet (als het al niet ronduit legal warfare voert), ongeacht hoe krom die is. En heeft dan nog het lef dat met rechtvaardigheid te verwarren, of zulke eufemismes te gebruiken.
Smerige afpersingspraktijken. Daar blijkt ook wel weer uit dat het extremistische ondemocratische milieunazi’s zijn. Aanpakken die terroristen.
Dat zeg ik ook altijd als ik niet voorkomen wegens te hard rijden. Afpersing!
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:32: Je hebt het maar druk met reaguren vanmorgen. Voor het milieu zou het beter zijn als je de stroom van je PC/telefoon bespaart.
Weet niet precies hoe dat werkt maar begrijp niet altijd dat milieu of natuur als links wordt gezien. Zou mezelf niet als links omschrijven maar wat mij betreft mag er zeker prioriteit gegeven worden aan het beschermen en conserveren ervan
Ten koste van alles?
@SeingaltUNo | 13-01-22 | 10:31: met alles bedoel je waarschijnlijk niet alles. Maar ik denk wel dat het zeer belangrijk is ja. Zowel op grote schaal als bijv het behoud van parken in drukbevolkte steden
Eens, maar dan wel op een slimme manier, nu is het vooral de burger op kosten jagen en grote bedrijven subsidiëren die vervolgens hun groene stroom verkopen aan andere grote bedrijven zodat de burger nóg harder op kosten gejaagd moet worden.
Bouw een 2/3-tal kerncentrales en we halen ons klimaat doel, dealtje maken met Australie, Canada of de VS voor een paar tonnen Uranium en/of Thorium we hebben voor de komende 100 jaar energie voor nog geen 30 miljard, zonder afhankelijk te zijn van discutabele regimes, zoals bij Russisch gas of Arabische olie.
@jeweettochniet | 13-01-22 | 10:37:
Misschien een idee om dan eens te stoppen zo ongeveer een kleine stad per jaar te importeren in zo ongeveer het drukst bevolkte land ter wereld. Want als er een top tien is van drukst bevolkte landen ter wereld staan we er zeker in.
Ik zie KLM er helemaal niet tussen staan: milieudefensie.nl/klimaatzaakshell/10...
Terecht, want civiele luchtvaart draagt minder dan 2% bij aan globale CO2 uitstoot.
@geenspam | 13-01-22 | 10:47: www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/47/lucht...
@geenspam | 13-01-22 | 10:47: Luchtvaart telt officiel gewoon niet (net als zeevaart) omdat het meeste ervan niet een land kan worden toegerekend.
@Marvin_NL | 13-01-22 | 10:51: denk je dat klimaatverandering een nationaal fenomeen is?
En wanneer begint de rechtszaak tegen GroenLinks? Wegens exorbitante uitstoot van CO2, fijnstof en SO2 (veroorzaakt door banden grabulaat om het natte hout toch aan het branden te krijgen) in hun mega openhaarden én het verwoesten van enorme bossen om te kunnen blijven stoken?
Grote bedrijven vertrekken gewoon uit Nederland dus meer werkeloos en criminaliteit. Zijn genoeg landen die hun welkom heten. Dus wat willen ze Nederland dat alles moet importeren en niets meer zelf kan maken. Geweldig goed voor hun en slechts voor de rest. Succes garandeert
Nou ja klimaatdrammen? Het is natuurlijk wel gek dat bedrijven als Tata-steel en alle luchtvaartmaatschappijen, de grootste vervuilers, geen enkele belasting betalen en/of niets bijdragen aan het schoon uitstoten van rookgassen. En dit terwijl Nederland van het gas af MOET, want gevaarlijk, en de mensen wamtepompen door hun strot geduwd krijgen. Dat is op z'n minst opmerkelijk te noemen, maar zeker geen gedram of klimaatdrammen. Gelijke monniken, gelijke kappen. De vervuiler dient te betalen. En dat laatste is nu niet het geval!
Exact dit.
De vervuiler dient te betalen. Betalen voor wat, aan wie, waarom? En wat gebeurt er met dat geld? Ik zou zeggen: de vervuiler moet zorgen dat hij minder vervuilt. Het is nogal PvdA/GL/D66 om altijd maar weer in die straf-stuip te schieten. Oehh iets wat ik niet leuk vind, gauw, maak het duurder! Wat nou als het goedkoper kon EN schoner? Zou dat niet veel leuker zijn? Altijd maar dat denken in geld geld geld. Bah.
@John McClane | 13-01-22 | 10:30: Het is gek dat consumenten zich kapot moeten investeren (geen gas, wamtepompen, zonnepanelen, elektische auto's) en dat grote bedrijven niets hoeven lijken te doen aan het filteren van uitstoot (luchtvaart, scheepvaart, industrie)
En wie denk je dat die verhoging van belasting gaat betalen?
Marvin, u gaat betalen omdat producten duurder worden...
"De vervuiler dient te betalen"...
Leuke slogan maar uiteindelijk ligt de rekening altijd bij de consument.
@DenkenDanDoen | 13-01-22 | 10:34: Op dit moment de consumenten in Nederland, en niet de grote bedrijven.
@Marvin_NL | 13-01-22 | 10:33:
Je lult, scheepvaart heeft flink moeten investeren in motoren die aan de huidige milieunormen voldoen.
@normanius | 13-01-22 | 10:36: U geeft hiermee een vrijbrief aan alle bedrijven om geen belastingen meer te betalen, omdat de consument toch al belasting betaald? Bijzonder.
@VW, alles ist vorbei | 13-01-22 | 10:37: Heeft u wel eens gezien waar schepen op varen op zee? Ruwe stookolie, en geen enkele filtering op de uitlaatgassen. Pas wanneer schepen in de buurt van de bewoonde wereld komen schakelen ze over naar "schonere" brandstof.
@normanius | 13-01-22 | 10:36: Wat ook logisch is, want zonder consument is er geen industrie. Tata gaat geen staal maken voor jan lul natuurlijk. Dat is het hele gelul aan het 'de vervuiler betaalt' verhaal, want de vervuiler maakt alleen aanbod voor een vraag uit de markt en die komt uiteindelijk altijd van de consument.
@Marvin_NL | 13-01-22 | 10:39: Duidelijk dat je niets van scheepvaart weet. Weleens van een scrubber gehoord?
@Marvin_NL | 13-01-22 | 10:39:
De scheepvaart op de rivieren, kanalen, meren, etc moet aan strenge milieu eisen voldoen.
Dat containerschepen die over zee hier naar toe komen op ruwe stookolie varen weet ik ook wel.
Als er geen regelgeving voor gemaakt is , wordt zal dat zo blijven.
Aardig idee dat men bedrijven gaat houden aan gemaakte afspraken. Burgers moeten dat ook dus waarom bedrijven niet? Ik zeg er vol bovenop. Gaan met die rechtszaken. Klaar met al die lijntrekkende bedrijven.
Vind ik ook. Reken van tevoren wel even uit hoeveel werkelozen het op gaat leveren als al deze bedrijven hun productie naar lage lonenlanden verplaatsten waar geen vragen worden gesteld, en hoeveel miljard het per maand gaat kosten aan gederfde inkomsten en werkeloosheidsuitkeringen voor een paarhonderdduizend man als deze 29 bedrijven vertrekken.
En reken ook even uit hoe duur dat tien kilometer hoge scherm om Nederland gaat worden om te voorkomen dat de sterk vervuilde lucht uit de landen waar die bedrijven zich vestigen hier naartoe waait. Sterk vervuild, want waar ze dan naartoe verhuizen, daar worden ze met open armen ontvangen en worden geen vragen gesteld.
Dat geclaim is ook een beetje raar.
Niemand bij rechts is tegen
schonere lucht
geen slak-dumpingen waar je gezondheidsproblemen van krijgt
zwarte sneeuw van tata-steel
troep in je drinkwater waar mannen borstgroei van krijgen
radioactieve zooi in de zee
meer onafhankelijkheid van Poetins gas
Maar dan moet je wel iets doen dat gaat helpen.
Als alle milieumaatregelen ongedaan worden gemaakt door wereldbevolkingsgroei, helpt het dus niet.
Kijk eens op Wikipedia bij wereldbevolking en schrik je rot waar en hoeveel het groeit. Dat kan nooit goed gaan en gaat een ecologische vluchtelingen opleveren.
Te vrezen is dat bij milieudefensie een hoop idealistiese alfa's zitten die het grote plaatje niet zien.
Dat is zo. Maar het is ook niet helpend om met dat argument maar alles te laten zoals het is toch?
Gewoon lekker afwachten en de schuld geven aan de Afrikaan omdat die teveel kindertjes maakt.
@zeeman73 | 13-01-22 | 10:26:
Als je je alleen richt op symptoombestrijding dan kom je niet verder. De natuur kan best wat vervuiling en bevissing hebben, maar niet teveel. Daar zit het probleem. Je kunt een bedrijf weg jagen naar een corrupt land waar ze gewoon doorgaan met vervuilen (zie Darwin's Nightmare), maar dat lost niets op.
Ze zouden bij milieudefensie eens door moeten rekenen wat een halvering van de wereldbevolking voor effect zou kunnen hebben. En hoe snel je dat voor elkaar hebt.
Je kunt altijd bij jezelf beginnen bij het bestrijden van de overbevolking.
Zeeman, alles te laten zoals het is? Heb je wel eens om je heen gekeken wat er allemaal al gebeurt op het gebied van de energietransitie?
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:33:
Er zijn inderdaad mensen die besloten hebben geen kinderen te nemen, om deze reden. Of maar een.
Check
vhemt punt org
“May we live long and die out”
Daar staan wel wat antwoorden op cliché vragen.
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:33:
Je hoeft geen voorstander te zijn van moord, zelfmoord, abortus of gewelddadige methoden; in plaats daarvan bereiken dat zo veel mogelijk mensen zich vrijwillig niet voortplanten. Niet perse tot de mens volledig is uitgestorven; slechts dat de voortplanting sterk verminderd wordt.
Maar dat nou net wat in bijvoorbeeld Afrika en Azië niet gaat werken, tenzij onderwijs misschien.
Die bijeenkomst is blanker dan de gemiddelde KKK-meeting.
U vraagt zich af hoe kan zo'n klein clubje als Mileudefensie of Urgenda zoveel 'macht' hebben? Dat kan uitsluitend door de slechte besluiten van Rutte 1 t/m 3.
Waarom heeft FNV zoveel invloed. Waarom is het kabinetsbeleid louter D66 beleid terwijl de meerderheid in de TK 'rechtser' is. Waarom heeft PvdA zoveel burgermeesters?
Hoezo? Bedrijven hebben zich toch zelf vastgelegd aan afspraken? Die staan getekend op papier. Is het dan raar als een rechter gaat toezien op de naleving? Of mogen bedrijven altijd de regels aan hun laars lappen?
Nou, Urgenda wordt ( volledig? ) gefinancierd door de NL-overheid en is voortdurend bezig om diezelfde overheid voor de rechter te dagen wegens niet nakomen van "gemaakte afspraken" of het niet op koers liggen voor de gestelde doelen. Dus cynische ikke denk dan al snel dat Urgenda in het leven is geroepen om alle rotmaatregelen waar "we" ons aan hebben gecommitteerd het kabintesbeleid in te fietsen zonder dat het de parijen zetels kost. Kunnen ze wijzen: "ja, maar het moest van de rechter". Weet u nog, de standaard kreet eind 90er jaren en begin van deze eeuw? "Moet van Brussel" En de discussie was dood, oppositie had het nakijken.
Bestuurlijke maffiapraktijken dus, geen afgehakt paardenhoofd in je bedje maar actie by proxy. Man, vraag me af of ze dat bij bestuurskunde leren of dat het een karaktertrekje is voor een bepaald slag mensen.
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:26: Je denkt dat Shell een afspraak heeft gemaakt? Die 'afspraak' is opgelegd door de eu-milieu ambtenaren.
Zijn geen wappies hoor. Grote bedrijven willen namelijk alleen maar geldt verdienen en klimaat-, milieu- en vervuilingsproblemen zal ze verder een zorg zijn. Er is noodzaak voor snelle verandering om nog te proberen te voorkomen dat de menselijke samenleving over een jaar of 100 kapot is, en dat gaan de bedrijven echt niet zelf doen. Dit kost namelijk geld, en dat gaat ten koste van de winst en dat willen de aandeelhouders niet. Bedrijven doen dus een beetje aan windowdressing of greenwashing en laten het daar dan bij. Om deze reden is het een goede zaak dat activisten dit via de rechter proberen af te dwingen.
Geldt? Is dat een nieuw crypto?
Die rechter is toch niet toevallig van D66?
@amateurrr | 13-01-22 | 10:21: oh ja... taalfout.
@squadra | 13-01-22 | 10:24: want? het is hier modieus om D66 te verbinden aan alles waar te tegen bent?
Dat is het niet. Het is namelijk een politieke keuze of die bedrijven dat mogen doen of niet. Het is niet aan de rechter om zich daar in te mengen. De trias politica is al een tijdje stuk en dit soort zaken helpen daar niet bij.
Het is namelijk slechts uw mening (en misschien van meer mensen) dat grote bedrijven er meer aan moeten doen. Ik vind dat grote bedrijven vooral winst moeten maken. Dat is mijn mening. En daar kunnen we het dan gezellig samen over hebben en dat doen politici voor ons. Het gaat de verkeerde kant op als een rechter en enge clubjes als milieudefensie dit gaan afdwingen.
En heb je ook iets om dat gevoel mee te staven? Ik denk namelijk dat dat niet zo is, maar dat de grote bedrijven wel iets realistischer zijn dan simpelweg met alles te stoppen. Want dat is misschien leuk als je een werkeloze "student" bent met niks, maar er zijn ook nog 1699000 andere Nederlanders die wel normaal willen leven.
Onzin, het is de rechter die toeziet op de naleving van gemaakte afspraken en wetten. Dus hoppakee, aanpakken.
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:28:
Je denkt een stap te ver. Hoe zijn die wetten en decreten & dictaten ( afspraken is newspeak, daar doen we in Clan Graai niet aan ) tot stand gekomen, dat is de hamvraag.
@Beste_Landgenoten | 13-01-22 | 10:28: Wetten zijn interpretatie onderhevig. De rechter in Nederland kleurt heel ver buiten de lijnen. Uiteindlijk wordt dan een universeel recht op leven (grondrecht) een concrete aanwijzing aan een bedrijf. Dat is onzin.
Zo zie je maar weer Subsidie is verslavender dan Crystal Meth.
Bedenk goed wat je met je Postcode doet.
Verplaats bedrijven naar het buitenland en dankzij Alibaba (transport) en datacentra (hoi) hebben we nog meer bomenverbranders nodig. Goed bezig gl en milieuterroristen. De olifant in de kamer (omvang wereldbevolking niet benoemen). En nee, niet mensen vermoorden, maar krimp aanwas en woonplaats verplaatsingen zijn oplossingen.
Wat is de co2 uitstoot van gebreide kleding?
Dr is heel wat gedram en vooral oplossingen die helemaal geen oplossing zijn. Maar neem nou dat schaliegas. Shampoo en vervuild water terug de aarde in pompen.
Het is gewoon schandalig. Ik vind het dikke prima dat dit stopt en dat er tegengas is. Het interesseert ze geen reet wat ze de planeet aan doen.
Maak je geen zorgen om de planeet, die red zich wel. Echter de soort mens misschien wel niet.
Een groter bedrijf vervuilt meer dan een kleiner bedrijf, wie had dat gedacht?!
Die bedrijven voorzien alleen maar in een groeiende behoefte die ontstaat door het eindeloze fokgedrag van de mensheid.
Ik zie meer in een 1 kind beleid. Of geïncentiveerde eugenetica, gratis kaartjes naar de Toppers of het Piraten Festijn als je je laat steriliseren.
Ben ik nou gek of is de rest gek? Klimaat is iets heel anders dan milieu. Op deze manier kun je natuurlijk iedereen voor de gek houden door de aandacht op het moment dat het het klimaat betreft af te leiden naar milieuzaken en omgekeerd. Ik zeg: Stop de vulkanen!! Het is een schande.
Milieudefensie eist klimaatmaatregelen; kan Klimaatdefensie dan ook meteen iets doen aan het milieu? Of ben ik nu het padje kwijt?
Ja
Nee, u snapt het goed dat het niet te snappen is.
Al die bedrijven verlaten gewoon Nederland, hahaha!
Het ware verstandiger dat Milieudefensie de bouw van het megadatacentrum Meta blokkeert! Dát zou pas nut hebben!
Dan hebben ze geen platform meer en zakt het hele zaakje als een mislukte cake in elkaar... En ze zouden zich dan tegen biomassa moeten uitspreken en dat gaat niet gebeuren.
Kijk dat zooitje daar nou staan op een doordeweekse werkdag. Allemaal een soort ongewassen studenten in een studierichting waar we helemaal niet op zitten te wachten. Daar staat geen enkele persoon tussen, die in staat is om welke bijdrage dan ook te leveren om een energietransitie tot een goed einde te brengen. Gas, olie, motoren en chemie zijn slecht, elektriciteit, windmolens en zonnepanelen zijn goed. Verder komen ze niet.
@StinkendeRoede | 13-01-22 | 10:25: Een goede MBOér verdient meer dan een ambtenaartje, hoor ik daar jaloezie?
Die wappies zijn geloof ik pas tevreden als de beschaving hier compleet in elkaar dondert, oerbos het weer heeft overgenomen, wolven en zwijnen de Veluwe koloniseren, wij zelf weer rivierklei voor pottenbakken uit gaan graven en onze huisjes duurzaam van riet en takken en dichtgesmeerd met poep worden gemaakt.
En dan afhankelijk van de VN en buurlanden zijn voor voedselhulp, medicijnen en lesmateriaal en dan boos gaan krijsen als de voedselpakketten geen quinoa co2-neutrale tufo en een eerlijk kopje frappucino bevat, het lesmateriaal niet 100% duurzaam uit kringlooppapier bestaat en medicijnen niet uit biologische kruiden zijn gewonnen en de levensverwachting weer naar 35 terug is gegaan.
Echt, op welk maatschappelijk vlak dan ook, de barbarij viert hoogtijdagen. Dat ik dit nog mag meemaken, de decline and fall of western civilization.
Maak je geen zorgen, als de Islam het hier heeft overgenomen zijn ze zo klaar met die klimaatneuzelaarij.
@wakker worden | 13-01-22 | 10:48:
Wat ik schreef, dan komt de echte barbarij... Machtig interessante tijd om in te leven maar ik had het toch graag anders gezien.
Is toch al jaren stilzwijgend beleid.
Iedereen die iets kán, mens of bedrijf, wegpesten om die te vervangen door een schier eindeloze sliert met zogenaamde 'slachtoffers'.
Zelfs de politici hebben het slachtofferschap omarmd intussen. Ze worden 'bedreigd' of 'de oppositie maakt het werken onmogelijk' ach guttegut, ze hebben het zo zwáár. Krijgen de prutsers ook nog eens aan de lopende band corona. Nee jongens, deze mensen zien áf. Allemaal slachtoffers. Net zolang tot je hele land bevolkt is met zelfbenoemde slachtoffers. En dan heb je welgeteld helemaal niks.
Job well done.
Lekker shillen voor big corp is ook een ding. Voor wie zijn we nu eigenlijk, voor de mensen die ziek worden van Tata of de moneygrabbers aan de top?
Die klimaatdrammers hebben vaak geen principes. Excuses om drie keer per jaar toch te vliegen voor vakantie wordt afgedaan met, "maar ik eet door de week geen vlees."
Ook eens allemaal je deelname aan de Postcodeloterij opzeggen en daardoor de geldkraan dichtdraaien voor dit soort clubs.
www.postcodeloterij.nl/goede-doelen/o...
Loterijen zijn een extra belasting voor mensen die niet goed kunnen rekenen.
Als je daar aan meedoet ben je niet goed wijs.
Aan de andere kant, het is wel een vrijwillige belasting, dat zouden ze allemaal moeten zijn.
Dit dus.
Wel even geduld hebben bij het opzeggen; heb een half uur aan de telefoon gezeten om die lui te overtuigen dat ik niet meer mee wil doen met die onzin. En dan niet de hoorn erop gooien want je moet aan het eind van 't gesprek eerst een bandje afluisteren en vragen beantwoorden. Anders heb je officieel niet opgezegd. Het zijn boeven.
@Tjatiswat | 13-01-22 | 10:23:
Gewoon de afschrijvingen storneren, dan stopt het ook
Met het risico dat nog meer grote bedrijven het land verlaten en daarmee heel veel werkgelegenheid, en bedankt hè ! Snel groene knuppels.
Gaan de wappies ook voor banen zorgen voor de werknemers die ontslagen gaan worden? Of moeten maar gewoon een pond klimaat in de pan gooien?
klimaatdrammers grijpen de macht, stemmen wordt overbodig.
TATA moet dicht.
Schoon mag ook.
MAar het doden van buurtewoner moet per direct stoppen!
In Velsen staat gewoon een moderne fabriek, een van de schoonste in zijn soort.
Als je dat soort benchmark fabrieken sluit wordt het er in de wereld niet schoner op. Dan openen ze een fabriek in Pakistan waar jaarlijks tientallen doden vallen en 1000 kinderen vergiftigd raken.
@small_town_dude | 13-01-22 | 10:15:
Wat dan? Eigen doden eerst?
@gestoptmetroken | 13-01-22 | 10:18: Ja. Allebei.
@small_town_dude | 13-01-22 | 10:15: Schoon verdikkeme, stoppen met geld wegsluizen naar India.
Lekker al die bedrijven wegjagen. Unilever is al weg, Shell vertrekt, Boskalis gaat en er zullen er meer volgen. Vluchtend voor eu regeltjes en ander geneuzel.
Wij zijn te rijk, te beschaafd, te ontwikkeld, het gaat hier te goed en het is hier te veilig. En omdat de rest van de EU ( en daarbuiten ) zich niet naar ons niveau wil of kan ontwikkelen moeten wij maar afzakken tot het hunne.
Zou me niets verbazen als daar serieus over is gesproken in de achterkamertjes van de EU en Bilderberg ( iig het "probleem" van ongelijkheid in welvaart en ontwikkeling )..
Zo, nooit gedacht dat een gedachte als die laatste zin ooit nog uit mijn vingers zou komen. Geeft te denken.
Nederland moet high tech worden. Al ons vreten wordt straks elders gekweekt, verbouwd, opgehokt en geslacht. De enige chips die we hier straks hebben zijn niet te vreten. En we weten: elders is alles duurder.
@Dubbelepunthoofd | 13-01-22 | 10:40: Daarom halen ze ook zoveel allochtoniërs hiernaar toe, om in de high tech industrie te gaan werken... Wat zeg je? Er zit helemaal geen plan achter en ze doen maar wat?...
Als ik het lijstje van 30 bedrijven doorneem, kan ik milieudefensie niet serieus nemen.
Het is meer een marxistische strijd tegen het kapitalisme.
Dit heeft niets meer met klimaat te maken.
En laat milieudefensie niet vergeten dat met en via dit soort grote bedrijven/werkgevers de mensen de belastingpot vullen, waarmee de klimaatdoelen betaalt worden.
Hypocriet staaltje marxisme.
Met subsidie. Het erge is dat die lui zelf niet de consequenties hoeven te dragen.
Het westen kent niet zo veel problemen. Dus verzinnen we problemen en lossen we dat op met luchtfietserij. Resultaat: stok in je eigen wiel steken.
Die vent van milieudefensie, nylon rugtas uit Azië, leren schoenen, polyamide pak.
Een echt bewuste neppert.
Een plastiek vierkant pak noemen wij dat.
Nylon blauwgrijs pak met groenig overhemd en bruine schoenen met gestreepte sokken.
*huiveren doet*
Sowieso moet je een volwassen vent die niet in het leger zit en een rugzak draagt altijd wantrouwen.
@Kapitein Sjaak Mus | 13-01-22 | 10:27: Geweldig, die laatste zin.
Is C02 nou slecht voor het klimaat of voor het milieu? Of allebei?
Het schijnt slecht te zijn voor de diversiteit van planten daar bepaalde planten andere planten door wildgroei zullen wegduwen. Zoiets dacht ik.
Het is een atmosferische meststof.
Zit nu Zembla te kijken , over Pro Rail die kanker verwekkend steenstof blijft storten op de treinrails.
Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar Poolse uitzendkrachten zonder juiste instructie , vlees producten bij broodafval bestemd voor Dierenvoer gooien.
Geen NVWA die er controleert of in wil grijpen, zelfs nadat ik deze wantoestanden heb door gegeven.
Maar het klimaat is zoooooooooooooooooooooo belanrijk.
Lek een liter olie op de weg.... en de pleuris breekt uit..
Uitstekende zaak. Wat is er opbrengen om smerige vervuilers als Tata om een plan te vragen? Daar is iedereen bij gebaat. Ook Klaverhaters.
…op tegen…
@StinkendeRoede | 13-01-22 | 10:09: Tata is een zeer innovatief bedrijf dat bijzonder hoogwaardig staal produceert en al heel veel maatregelen heeft genomen om hun 'carbon footprint' terug te dringen. Kan het nog beter? Tuurlijk, maar Tata neerzetten als een milieu-terrorist is tendentieus, ongefundeerd en zal mogelijk als nodeloos kwetsend worden ervaren.
Je noemt precies één bedrijf.
Er staan er nog 29 op het lijstje, dat niet geloofwaardig te noemen is.
Tata moet zeker weten drastisch gereorganiseerd, maar er staan bedrijven op dat lijstje….. lachwekkend.
ja net zolang blijven pesten met onrealistische doelen totdat ze besluiten om hun staal ergens anders te laten maken.....
en dan janken
@_pacman_ | 13-01-22 | 10:12: volgens mij zet niemand Tata neer als milieuterrorist. Behalve jij dan. Voor straf moet je nu, met je kinderen een jaar in IJmuiden wonen.
@StinkendeRoede | 13-01-22 | 10:21: Tata zat er al lang voordat de huidige bewoners er zaten. Is iets slecht voor je gezondheid, heb je er last van of bevalt het niet? Ga weg. Neem je verlies. Hou op te zanikken met als enige doel geld te vangen. Zie ook Groningen en Schiphol klagers.
@_pacman_ | 13-01-22 | 10:12:
Klopt. Je kunt ze a: wegjagen, b: kapot beprijzen of c: de tijd gunnen om zsm ( zal in alle redelijkheid een jaar of 15 duren ) te transformeren tot een bedrijf wat klimaat- en mileu en de leefomgeving stukken minder schade oplevert. Want wat denkt u, als ze door het VK worden weggekocht wordt er met wat geld geschoven en gebeurt er geen donder op klimaat- en milieuwinst. Om bij een verhuizing naar Azie of Afrika maar helemaal te zwijgen. je moet ze toch op een bepaalde manier pamperen.
Vroeger een handjevol werkschuw tuig van Greenpeace dat zich hiermee bezig hield. Het gevaar is dat o.a. door social media heel veel ongeinformeerde 'studenten' en linkse wokisten op deze bandwagon springen. Natuurlijk ben ik ook voor een goed milieu, maar je hoeft me niet te zeggen hoe ik leven moet ♫♫
Eigenlijk vind ik het wel goed, ze ondernemen actie om iets voor elkaar te krijgen waar ze oprecht in geloven. Kunnen velen hier in de panelen een voorbeeld aan nemen, een beetje roepen in de marge en klagen dat er niets gebeurd. (mezelf incluis hoor).
Alleen al om de manier waarop milieudefensie dit aanpakt zou ik als CEO de hakken in het zand zetten. De meeste bedrijven zijn al, proactief of reactief, heel hard bezig om kritisch naar hun eigen CO2 footprint te kijken. Hebben al moeite om mee te komen om de extreme klimaatambities waar te maken; kunnen niet van de ene op de andere dag emissievrij zijn zonder failliet te gaan. Deze actie van milieu defensie werkt m.i. alleen maar averechts.
@Nietdanjatoch | 13-01-22 | 10:28: Och ja die arme mega miljoenen bedrijven zijn eigenlijk ook maar arme mensen.
@Calastir
Als je weleens bij een groot bedrijf over de vloer komt, en dan bedoel ik geen IKEA of MediaMarkt, maar bedrijven als raffinaderijen, fabrieken, tank terminals etc.... dan zou je waarschijnlijk weten dat er al heel veel gedaan wordt op gebied van milieu en uitstoot. Dan zal je ook gaan beseffen dat de eisen van deze dramclubjes best wel onrealistisch zijn. Of ben jij ook van menig dat we maar helemaal moeten stoppen met aardolie? Dan is er binnen enkele maanden een enorm tekort aan van alles, van grondstoffen voor medicijnen, voedsel, polymeren etc.... dan laat ik de brandstoffen nog even buiten beschouwing.
Fantastisch, middenstand dood door lockdowns, grote bedrijven het land uit pesten.
Denken ze daar bij milieudefensie dat we allemaal ambtenaar kunnen worden ofzo, nadat de werkgelegenheid om zeep is geholpen?
Ambtenaar, activist of afhankelijk ( van anderen ), meer smaken hebben we niet bij de grote beroepskeuzetest van het leerjaar 2032-2033.
Lood om oud ijzer. Een druppel op een gloeiende plaat. Deze bedrijven zijn hier al lang mee bezig.
Pak in plaats hiervan de groei van de bevolking aan !
Stop de massa-immigratie.
Stop allerlei subsidies op het krijgen/onderhouden van kinderen.
Oftewel: Stop Jesse Klaver!
En ook dit linkse kabinet uiteraard.
ik studeerde aan de VU in de jaren 90. Ik kende een aantal fysisch geografen en miliekundigen. De slimste studenten daar gingen naar Shell, BP en Biliton. De mindere bleven op de VU of gingen voor een hongerloontje naar een NGO
Enge man!
Jesse Klaver, de snotneus. Bart Chabot zei: 'Klaver is een gozer die in staat is om zijn eigen orgasme te faken'
Shell is slim. Weg hier uit dit openlucht gekkenhuis. Zij wel........
Tsja, hadden parlement en regering maar beter moeten nadenken over al die milieu regeltjes.
Inderdaad, de Nederlandse overheid doet het zichzelf aan door zich ondergeschikt te maken aan Europese onzinregels over stikstof, natura 2000 enz.
Die Donald Pols heeft meer dan één probleem, zo te zien.
Die Jesse moesten ze ook opsluiten.
Waarom ook al weer?
Of onder een elektrische bus gooien
dat doet hij ook met bedrijven en zelfdenkende GL-ers
Klimaatterrorisme, hier gaan we nog veel plezier aan beleven de komende jaren. Lekker je wil opdringen onder het mom van "het klimaat", zoveel mogelijk bedrijven wegpesten en dan straks afvragen wat er met de Nederlandse economie is gebeurd. Vooral met pleefiguren zoals Klaver die dit toejuichen zonder blijkbaar de consequenties te snappen. Met dit soort "vrienden" heb je als land geen vijanden meer nodig.
Het probleem is dat deze mensen denken dat je geen economie nodig hebt want er zijn toch subsidies.
Straks gaan die klimaatterroristen nog met fakkels bij mensen voor de deur staan. Politici en zo. Hoe zou men dan reageren?
Die Klaver begrijpt sowieso helemaal niets. Shell werkt wereldwijd. Was een Nederlands-Brits bedrijf en nu lekker 100% Brits. Perfect.
Prachtig die middelvinger van Shell.
Ja .. Daar gaat ook een stuk welvaart.
Een balans lijkt voor de hand liggend. Geleidelijk overstappend op groenere energie zonder bedrijven weg te jagen - En de rest van de wereld moet hier ook in mee. Niet alleen wij.
We leven tegenwoordig niet in een wereld van 'white privilege', maar 'minority privilege' getuige de karakters op de foto hierboven.
Dat er velen mogen volgen, als deze gelegaliseerde dramcultuur zo voortduurt
Postcodeloterij gebeld en opgezegd. Reden - sponsoring Milieuterroristen
Nu pas? Dat doen ze al jaren.
Die sneaky kudt reclame van ze ook: Doe mee en vier een prijs straks met je buren!! In andere woorden: stel je toch eens voor dat we langskomen en je buren waar je al een schijthekel aan hebt winnen wel en jij staat met lege handen!! Schoften, toch blijf ik wel meedoen want dit kan ik natuurlijk niet laten gebeuren. Ghe.
@Ashtrey | 13-01-22 | 10:07:
Weet u, uiteindelijk wilt u maar een ding, namelijk dat die kudtburen zo snel mogelijk optiefen. En of dat nou via een faillissement, een baan elders, overlijden of de hoofdprijs in de loterij is zal mij werkelijk jeuken. Weg is weg, toedels en de groeten, we schrijven niet.
Die loterij waarvan iedereen een lot heeft, je alleen kunt winnen als je betaald en je hele wijk rijk is behalve jij als je niet meedoet? Zou verboden moeten worden. Pure chantage.
Gelijk hebben ze.
Nee natuurlijk hebben ze géén gelijk.
Typisch links-populistisch gelul.
Dit gaat niet over klimaat, dit gaat over geld.
@Ruimedenker | 13-01-22 | 10:11:
Die moet je even uitleggen.
@Ruimedenker | 13-01-22 | 10:11: Wellicht een aanvulling met feiten, argumenten en cijfers?
@Lievewitteman | 13-01-22 | 10:34: waar zijn die van u?
Als bedrijven Nederland verlaten ivm losgeslagen rechters, en ze zouden echt vervuilend zijn, dan in het beste geval verplaatst de vervuiling zich .
Geen milieuwinst.
In het slechtste geval verhuist men vervuilende activiteiten naar een achterlijk land, waar de vervuiling misschien wel grotere vormen aanneemt.
En dan ga ik nu alleen uit van een kwade opzet bij de bedrijven.
In de praktijk zijn de grote bedrijven zoooo woke geworden, dat ze liever failliet gaan dan beschuldigd.
Hun strijd tegen het kapitalisme.
Geld dus.
@Ruimedenker | 13-01-22 | 10:42:
Ontwaakt, verworpenen der aarde!
Zoiets?
Is in het verleden altijd goed uitgepakt, toch?
REAGEER OOK