Shell rot eindelijk op naar eigen land
Koninklijke Olie binnenkort gewoon olie
Royal Dutch Shell gaat binnenkort gewoon Shell heten, omdat er niets meer Royal en niets meer Dutch is aan het bedrijf. De veroorzaker van de aardbevingen in Groningen verhuist volledig naar het Verenigd Koninkrijk, wat onze schatkist op jaarbasis toch maar maar liefst 890 miljoen nul euro aan dividendbelasting scheelt. Het verdwijnen van dit schitterende stuk Hollands Glorie is natuurlijk allemaal de schuld van die vervelende koters van Extinction Rebellion met hun vervelende demonstraties de hele tijd. Gelukkig voor Shell bestaat er in Engeland helemaal geen Extinction Rebellion. Wij tanken voortaan in iedere geval alleen nog maar bij Q8 (opzoeken waar die eigenlijk vandaan komen, red.).
UPDATE: LOL. Kabinet probeert Shell om te kopen door dividendbelasting alsnog af te schaffen
Reaguursels
InloggenMaar Brexit zou toch betekenen dat alle Britse bedrijven naar ons toe komen?!
De Bv Nederland heeft zojuist 2 van haar belangrijkste accounts verloren. Bij een bedrijf zou dit drastische gevolgen hebben. Nieuw management, reorganisatie, ontslagen, nieuwe strategie, bezuinigingen. Ben benieuwd wat er gebeuren gaat. Waarachijnlijkt niets.... tot de volgende multinational het vertrek aankondigd (alsof je Atlas Shrugged leest). Dan weer geschokt en onaangenaam verrast Rutte?
Ik ze ze nog staan, smalend nadat ze de rechtszaak gewonnen hadden tegen Shell. Ze hadden het toch even mooi voormekaar.
Op dat punt was het bij mij al duidelijk dat het een kwestie van tijd was voordat Shell zijn koffers pakte.
In het persbericht heeft het er zogenaamd niets mee te maken. Maar dat is voor de bühne.
Dat Shell vertrekt uit Nederland is voor de belastingbetaler goed nieuws.
Shell bepaald voor een belangrijk deel het overheidsbeleid voor klimaatregelen. De groene waterstof illusie, waarbij Shell produceert en exporteerd naar voornamelijk Duitsland zou de Nederlandse belastingbetaler vele miljarden gaan kosten, waar Nederland er maar weinig mee op schiet, maar wel alle lasten draagt.
Ook bij de NAM, waar Shell deel vanuit maakt willen ze geen schadevergoedingen uitkeren.
Ook op de Antillen hebben ze voor 100 miljoen natuurschade aangebracht.
Ook in Nederland zorgt Shell voor veel uitstoot, waardoor er vieze lucht is, veel mensen last hebben van de luchtwegen en Nederland de klimaatdoelen niet haalt.
Nederland is beter af zonder Shell.
Niks van uw relaas klopt. Er vertrekken wat bobo's die in het buitenland gaan besluiten over de energietransitieprojecten en installaties die in Nederland achterblijven.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 22:45: Zelfs de spelling klopt niet. Wat wel klopt: Shell heeft heel snel het Urgenda-vonnis tot verdienmodel weten om te buigen. In plaats van moeizaam je geld verdienen met olie en gas is het veel makkelijker en ook veel zekerder om de schatkist te plunderen met de verkoop van met waterstof gevulde luchtballonnen. Waterstof geeft maar een garantie: Tegen heel veel geld 100% energie omzetten in 50%. Dat geld komt van de belastingbetaler. Veel minder gezeur als olie boren en tankstations bemannen.
... en straks staan we ook nog eens onder water.
Het ondernemerssentiment krijgt een enorme deuk. Unilever weg. Elsevier weg. Shell weg. Er was ooit een econoom die Keynes heette en beweerde dat ondernemers acteren op animal drifts. En anders investeerders wel. Het zijn net mensen.
We raken alles kwijt in nl. We verloochenen onze geschiedenis en onze cultuur. De Nederlandse vlag is niet meer welkom in de hoofdstad en Bedrijven verlaten ons land. We zijn failliet…
Dat is vrije markt “rechts” denken voor je. Alles verkopen aan het buitenland. Jullie kiezen er zelf voor.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 21:59: jullie?
@Ernstige Zaken | 15-11-21 | 22:34: U bent mild
Iedereen schijnt al te weten waarom. Zonder dat gevraagd te hebben.
fd.nl/bedrijfsleven/1419453/vijandig-...
De linkse kerk heeft gewonnen. Weg met die vreselijke kapitalisten die de boel vervuilen. Humor is dat Shell en Unilever de zegeningen van de EU helemaal niet serieus nemen.
De Queen staat al te wachten. Met uk vlaggetje en onderscheiding om er royal British Shell van te maken.
Kom op Nederlanders: boycot alle Shell producten vanaf nu.
Waarom? Verdiep je in de oorzaak.
De reactie van Marjan van Loon van Shell NL vond ik wel treffend: "Ja, we moeten toch door, hè?"
En zo is het
Bij BNR nieuwsradio weten ze net iets te zeker dat het alleen maar aan de dividend belasting ligt. De olifant in de porseleinkast urgenda en Nederlandse wetgeving en rechtspraak danst men heel zenuwachtig omheen.
Dat zat er natuurlijk al aan te komen.
'Links' maakt meer kapot dan je lief is.
"Stoer' taalgebruik door linkse politici jegens dit soort multinationals. Wel zo gemakkelijk, indien je weet dat jouw RIANTE bezoldiging hoe dan ook toch wel volledig - volgens afspraak - wordt uitbetaald tot het einde van de periode dat jij met je reedt gerieflijk in die blauwe stoelen met goudkleurige letters zit. En de periode daarna, in de vorm van wachtgeld, óók 'trouw' wordt uitbetaald.
Weet je wie wél nu de klos zijn?
Al die mensen die werken rondom dit soort hoofdkantoren. Kleine ondernemers en hun werknemers. Je weet wel, het 'En Ka Bee'. Die mensen die voor dag en dauw opstaan, om de boel klaar te zetten zodat zij broodjes kunnen smeren voor het personeel in die hoofdkantoren. Werknemers die bestellingen afleveren. Dat soort Jan/Truus-met-de-pet-op mensen waar 'traditionele' linkse partijen slechts met woord, maar absoluut niet met daad voor zegt op te komen (zie bijvoorbeeld hoe 'linkse' partijen omgaan met het asieldossier, en hoe sociaaleconomisch 'zwakkere' mensen jarenlang op een sociale huurwoning moeten wachten, en hoe die woning dat met voorrang aan de asieleisers wordt toegekend).
En ja, óók het hoger geschoold personeel voelt de gevolgen. Want wat te denken van al die advocaten, notarissen, accountants en andere academici en HBO'ers die nu hun dienstverlening door de neus geboord zien?
Leedvermaak?
Wie denk je dat al die sociale voorzieningen in dit land betaalt? Wie zijn de (grote) netto-betalers van belastinggeld?
Daarenboven verliest Nederland nu één van de spraakmakendste grote multinationals. En menig econoom zal u kunnen uitleggen dat - naast voornoemde aanpalende economie - de hoofdkantoren van dit soort multinationals ándere hoofdkantoren van multinationals aantrekt. Een soort clustervorming.
Dus Nederland is straks wéér een prachtig bedrijf kwijt. Dankzij Woke-achtige linkse kl@@tzakken.
Vier dus maar lekker je 'overwinningsfeestje'. Dat kunnen jullie, want jullie uitkeringen, subsidies en bezoldigingen zijn toch wel gegarandeerd.
Dankzij 'Wit-Rusland' - én ook jullie - wordt Nederland nu en straks wederom verrijkt met 'internationals'.
Alleen gaat hierdoor, anders dan bij Shell - belastinggeld dus nu de andere (verkeerde) kant op.
Helaas helemaal waar.
Het was as al jaren Royal Dutch Shell plc. Het feit dat ze nu pas weggaan zegt wel iets over hoe corrupt onze belastingdienst al die jaren moet zijn geweest.
Het word voor de Groningers ook een stuk lastiger om centen te halen bij de vestiging in het VK. Die neemt echt geen verantwoordelijkheid voor de Nederlandse tak.
Atlas Shrugged
Vanmiddag hoorde ik een linkse jankerd op de radio die had het over dat “Shell heeft afgedaan nu ze naar dat landje aan de periferie naast de EU zijn gegaan”.
Heerlijk die Brexit haat. Voorspelling na voorspelling dat het land vanaf stemmen voor Brexit volledig naar de steentijd zou gaan, maar nee. De bedrijven zouden hierheen komen, maar wederom nee!
Rule Britannia!
Ehhh, niet helemaal waar... :-) Op mijn werk begeleiden we veel Engelse bedrijven die nu ook in Europa gaan zitten.
@m@rkus | 15-11-21 | 18:18: Totdat de EU zelf belasting gaat heffen bovenop nationale belastingen. En let op, dat gaat gebeuren. De EU is ten dode opgeschreven, economisch gezien.
@m@rkus | 15-11-21 | 18:18: Nou niet met feiten aankomen hè? Want daar doen we hier niet aan. Waar we wel aan doen is aan preoccupaties en feitenvrije stokpaardjes.
@markus, ja een verkoopkantoor en een locale fiscale vertegenwoordiging voor de BTW om in- en export te vereenvoudigen. Maar de winst en de banen blijven mooi in het moederland.
Gaat de Koninklijke familie nu ook naar GB. vragen vragen......
Prima idee als het huis eens wat jaartjes vakantie neemt!
Het heette toch al "Royal" Dutch (RDSA & RDSB) ipv Koninklijke, dus die term kan best gebezigd blijven als "het huis" zich terugtrekt op een vakantiepark in de Brexitanië en zich "the house" gaat noemen. Misschien kunnen ze de publieke rol innemen van Andrew, je hoopt toch dat Willem wat minder randy is dan Andy (hoewel zeker weten doe je het nooit...)
Dividendbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting en daarmee dus verrekenbaar. Slechts in één geval is dat een probleem: als je je fiscale huishouden zo goed op orde hebt, dat je weinig of geen inkomstenbelasting verschuldigd bent.
Die vervelende omstandigheid doet zich echt niet alleen bij de koninklijke familie voor, helaas. Nederland lijkt echt zijn langste tijd als belastingparadijs gehad te hebben. Ik begrijp "de Britten" wel met hun uittreden uit de EU.
Dividendbelasting is anders ook een probleem voor directeur-grootaandeelhouders in box 2.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 17:52: Nee. De BV draagt dividendbelasting af, de DGA verrekent in Box 2 tegen een relatief schappelijk tarief.
@Hetkanverkeren | 15-11-21 | 18:04:
De gecombineerde heffing van VPB en Box 2 loopt richting de helft. Dat zou u best schappelijk kunnen noemen maar daar denk ik anders over.
Wat je er ook van vindt. Een bedrijf het land uitjagen omdat je hun product niet wil, draagt op geen enkele manier bij aan stopzetting van dat product. Je naait hooguit je eigen volk.
Het bedrijf wordt niet het land uitgejaagd, er verplaatsen alleen een paar baantjes op het hoofdkantoor op papier naar het VK. Je naait je volk veel meer wanneer je de wetgeving aanpast aan dit soort afpersingspraktijken van grote multinationals.
Het is meer een bedrijf het land uitjagen door te stoppen met de belastingvrijstelling voor alle bedrijven die toevallig "Shell" heten.
Zweden wilde hoogovens ook ineens niet meer. Men denkt dat wij hier gek geworden zijn. In Den Haag ja.
Opvallend ook, dat grote bedrijven juist kiezen voor de UK - Het land van de Brexit.
Dit dus ondanks doemberichten die opdoken in (EU) mainstream media, over hoe zwaar het Engeland zou vergaan, na de exit.
Fakenews.
@Nederlandop1 | 15-11-21 | 16:06: Zo staat het HQ in elk geval al vast buiten de socialistische groene heilstaat. Voor de zekerheid.
Ik heb zo het idee dat er nog wel een brievenbus van Shell achterblijft op de Zuidas, die was men vergeten in te pakken, of de verhuisbus was er al vandoor, zoiets.
Ex stink zon rep bel ion heette die club ooit, maar dat is door de Engelse media helemaal door de mangel gehaald.
Shell is nog steeds maar marginaal bezig om naar nieuwe energiebronnen te zoeken en is alleen bezig voor de bühne, of anderszins om met de macht die ze hebben het proces te temporiseren.
Men heeft ons jarenlang anders doen geloven, maar energie ligt voor het oprapen. Ook dat kost geld omdat daarvoor een hele nieuwe infrastructuur en productie moet worden opgezet. Waar een wil is is een weg. Shell zal er alles aan doen om het olievat volledig op te roken. In de toekomst gaan ze echter problemen krijgen omdat ze aantoonbaar hebben vervuild en de gezondheid van mensen op het spel hebben gezet terwijl alle informatie daarover beschikbaar was. Vergelijk het met de teloorgang van de tabaksindustrie. Het is hoog tijd afscheid te nemen van deze partij. Weg met de aandelen en laat ze lekker in de UK zitten. Zonder aandeel loopt Nederland in de eerste jaren veel geld mis, maar in de toekomst zullen we blij zijn niets meer met Shell te maken te hebben.
Bedrijven als Shell danken een flink deel can hun beurswaarde aan de, al dan niet, bewezen gas- en olievoorraden die nog in de grond zitten. Dat vormt een zeer aanzienlijk deel van hun kapitaal. Zonder die reserves is het een bedrijf als alle andere. Dat speelt inderdaad wel een grote rol in de strategie van het bedrijf. Ze weten heus wel uit welke hoek de wind waait en wat de toekomst zal brengen, maar zijn voor de (interne) transitie zeer afhankelijk van hun traditionele core activiteiten.
Niemand houd je tegen om je aandelen Shell te verkopen. Raar dat je probeert ons te overtuigen dat we onze aandelen Shell moeten verkopen, terwijl wereldwijd het gebruik van fossiele brandstoffen de eerste decenia nog toe zal nemen.(India, China) Ook in het westen willen XR-jongeren nog wel de wereld zien. Dus ook naar kerosine zal er nog een grote vraag zijn. Je zou bijna bij jou een ander motief vermoeden.
Mooi man: energie ligt voor het oprapen.... en Shell is natuurlijk hardstikke fout....
Energie ligt nergens voor het oprapen en Shell is een partij die gelukkig energie kan leveren (in olie, danwel gas). Je zou er blij mee moeten zijn.... Zonder Shell (en concullega's) zou jouw energie contract nog eens een veelvoud zijn van wat het nu is, als je al energie zou kunnen krijgen. Om je douchewater te verwarmen, je huis te verwarmen of jezelf naar de klimaatdemonstratie te vervoeren.
Feit is dat alle nieuwe bronnen voorlopig nu, (en waarschijnlijk ook niet in de nabije toekomst) bij far niet de energie (in totale hoeveelheid calorieen) te leveren die wij/ik/jij in onze moderne westerse wereld gebruiken.
Maar we kunnen natuurlijk terug naar Europa van het jaar 500 gaan, met hier en daar wat houtvuren, en een bevolking die 1/10 is van de huidige, maar dat mag niet uitgesproken worden... (zou dan trouwens ook voor de rest van de wereld moeten gelden)
Tot die tijd blijven de verhaaltje van de linkse hoek over de transitie en dat het allemaal wel kan een ziekte zonder realiteitsbesef. Kap eens met dat ophitsen
BTW, ik heb aandelen Shell en hoe meer klimaatgekkigheid er gepushed wordt hoe meer ik er ga kopen. Energie wordt nog eens heel schaars en heel duur.... prima bedrijf om te bezitten!
Achteraf weet iedereen het beter. Ook jij Tapioca, heb je huidige levenstijl en welvaart te danken aan o.a Shell en aardolie, de aanjager van de westerse economie en rijkdom.
Jou reactie is van een kortzichtige domheid die je veel ziet bij verwende blagen en linkse dromers
Zou het iets te maken hebben met het ABP dat zijn aandelen Shell van de hand zal doen.?
Ook, maar eveneens de Urgenda/Milieudefensie uitspraak tot versnelde reductie van emissies, de opmerkelijke draai van onze Mark vorige week inzake het niet meer willen investeren in oude fossiele brandstoffingwinningsprojecten in het buitenland, potentiele claims vanuit Groningen. En misschien ook nog een klein beetje over de divididentbelasting. Maar als je RTL, de NOS, BNR, en de kartelkranten leest heeft het allemaal alleen betrekking op de dividendbelasting.
Men beseft niet dat het vertrek van de top naar de UK ook een gigantisch imagodomper is voor NL. Royal Dutch Shell is direct/indirect Europa's grootste werkgever (volgens Forbes in 2017) en de 5e van de wereld. Daarnaast is het een mega high-tech bedrijf waar ook veel andere bedrijven van profiteren. Daar moeten we niet mee sollen.
Min van def. ziet af van nederlandse gunning van een nieuwe onderzeeboot want dat zouden we niet meer kunnen ???????
Inderdaad, daar hebben we de kennis en kunde niet meer voor. De laatste ronde onderzeeboten is in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw gebouwd bij de RDM, De vervolgopdrachten voor Taiwan mochten niet doorgaan om China niet voor het hoofd te stoten. Alle mensen die er toen aan hebben gewerkt zijn ondertussen pensioengerechtigd. Tevens weet je dat in Nederland de prijs drie keer over de kop gaat tijdens de bouw.
Beter koop je onderzeeboten in Duitsland, Frankrijk of de USA, landen waar ze nog steeds gebouwd worden volgens de nieuwste ontwikkelingen.Het enige waar je zelf nog wat aan kan doen is de geheime elektronische apperatuur aan boord en de inrichting van de bemanningsverblijven.
Voor de rest... uitbesteden.
@me163komet | 15-11-21 | 14:32: Triest maar waar. De kennis-economie die we ooit hadden is al lang niet meer. Zelfs de inrichting van de bemanningsverblijven is moeilijk omdat de vakmensen allemaal weer terug naar Polen zijn en we opgescheept zitten met Nederlanders die niets kunnen maar wel een grote bek hebben. Het internationale aanzien van kundige mensen met een solide opleiding is er al lang niet meer.
@Boeloeboe | 15-11-21 | 14:55:
We hebben hier ook totaal geen defensie industrie meer. In de jaren 90 van de vorige eeuw compleet opgedoekt. We waren niet groot, maar er kwamen innovatieve zaken uit de koker... noem de goalkeeper bijvoorbeeld, een exportsucces... we hadden de Eurometaal in Zaandam (EMZ) en de Nederlandse Wapen en munitie fabrieken (NWM) in 's Hertogenbosch, Holland signaal en de oude delft. De RDM die onderzeeërs bouwde, en Wilton die ook marineschepen bouwde, Philips die aan de ontwikkeling van nabijheidsontstekers werkte en Fokker die aan de bouw en ontwikkeling van militaire vliegtuigen mee deed. Alles is opgedoekt.... we zijn volkomen afhankelijk van het buitenland, tot en met de losse flodders toe, al heb ik mij bij dat laatste laten influisteren dat er tegenwoordig dan "pang pang" wordt geroepen.
@me163komet | 15-11-21 | 14:32: En het gender neutrale toilet. Daar zijn wij kei in.
Shell zoekt het belastingputje. Doei! Next, KLM.
KLM is al Frans. Een voedermaatschappij van Air France met alleen nog vluchten vanuit Parijs. Maar u kan met de trein vanaf Amsterdam opstappen.
Lieve mensjes, ik houd oprecht van jullie allemaal met jullie meninkjes, maar denk nou toch eens keer na. Ik vind het ook erg dat Unilever en Shell vertrekken maar neem je zelf nou toch niet de maling met de drogredenen waar jullie mee aankomen. Het vertrek van deze bedrijven heeft alles te maken met financieel douceurtjes, het positie van Londen als financieel centrum, de Brexit en nationalisme van de veelal Britse aandeelhouders. Daarnaast heeft Shell een punt als ze stellen dat een dubbele bestuurslaag erg lastig is. Maar met de EU an sich, Timmerfrans, “linkse” rechters, millieubeweging heeft het niets te maken. Want zolang deze, nu dan volledig Britse, bedrijven activiteiten in de EU blijven ontplooien zijn ze, net als voorheen, volledig gehouden aan de Europese regel- en wetgeving. Daar verandert verplaatsen van je hoofdkantoor helemaal niets aan. Dus lul niet zo stom. Het gaat enkel en alleen om de financiële voordelen. Op het hoofdkantoor na, blijven alle activiteiten gewoon onder de EU wetten vallen. Is dat nou echt zo moeijulluk voor jullie?
Joh blijf jezelf dat voorhouden. Stem alle boeren het land uit met Rutte Mugabe. Waarom worden er in Nederland geen huizen gebouwd? Heeft dat ook niks met stikstof regels vanuit Europa te maken? Het lijstje van Timmermans belemmeringen is ondertussen oneindig; vraag het maar aan de visserij, transport, productie of landbouw ondernemingen - vaak klein en middenmoot.
@McCain | 15-11-21 | 14:15: Allemaal leuk maar vertel mij dan maar hoe het verplaatsen van je hoofdkantoor dat dan oplost. Want dat doet het namelijk niet.
Wat klinkt u verontwaardigd, reaguurders bestaan uit een diverse groep hoor, scheer ons svp niet over een kam.
Los daarvan is wel duidelijk waarom ze verhuizen, minder gezeik en minder centjes aan de belasting daar. Geef ze eens ongelijk. Wat dat betreft met zullen we vaker aan het kortere eind gaan trekken met onze kruideniersmentaliteit.
Uw 10e tegel onder hetzelfde topic met exact dezelfde boodschap. Heeft u naast Dunning-Kruger ook nog OCD?
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:20: Ken je die mop van die flitsboetes?
Juist, die komen niet meer.
Hear, hear
Goed gedaan Mark! Topper. Kanjer van me. Vertel eens, wat kun je wèl heel goed? En heeft iemand jou wel een eens verteld…:” goh, dat deed je goed….!”
Nou Mark was zo ongeveer de enige in Den Haag die juist wel probeerde Shell en Unilever hier te houden. Maar inderdaad mission failed... in dit geval "ondanks" Mark
Q8 = Kuwait. Of dat al vermeld?
Piet.
Als je Q8 eens op zijn Engels uitspreekt, zoals "kjoe-eet".
En vervolgens Kuwait op zijn Engels, zoals "kjoe-eet".
Begint er dan heel in de verte ergens een belletje te rinkelen?
Koewacht is een gedeeld grensdorp dat verspreid is over twee landen en drie gemeentes. Het grootste stuk maakt deel uit van de gemeente Terneuzen in de Nederlandse regio Zeeuws Vlaanderen
Wat was dat Brexit toch een gigantische blunder volgens de hypo deugkleutertjes.. multinationals zouden wel eens massaal uit de UK vluchten. And, It ain't over yet, it's just the beginning of the end.
Brexit is niet allemaal kommer en kwel, maar het is ook niet alles zaligmakend. Ze hebben ondermeer nog altijd grote post-Brexit transport problemen in het land door een ernstig tekort aan (goedkope) truckers.
@oh no | 15-11-21 | 14:15:
Kortom, betaal mensen een normaal salaris ipv uitbuiting door op de snede van de wet te gaan zitten mbt betaling en arbeidsvoorwaarden, en je loopt de kans dat mensen weer trucker willen worden omdat ze hun gezin er mee kunnen onderhouden
1. Unilever
2. Reed Elsevier
3. Royal Dutch Shell
4. Wie volgt??? Als er drie schapen over de dam zijn, is de beer los.
Alleen zijn de bedrijven met een Anglo-nederlandse structuur nu wel op.
48-3
www.reuters.com/business/finance/city...
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 13:31: De bedrijven blijven heel duidelijk niet bij ons! Heel producerend en transport Nederland is al naar Oost Europa. De agrarische industrie jagen we de grens over alsof we Zimbabwe zijn. Wat houden we over; de advocaten, rechters en adviseurs die dit dit tot stand brengen. Blijf vooral stemmen op Rutte Mugabe.
Wat dacht je van Tata Steel. Maakt verder niet uit. Nederland is voor gewone bedrijven niet interessant. Teveel regels, politiek instabiel, duur, te weinig IC plekken, georganiseerde crimimaliteit/drugs, verwende en verkeerd geschoolde werknemers.
@derksje | 15-11-21 | 13:42: Tata Steel is voor 2030 weg uit NL. Te duur in NL vanwege alle regelgeving. Die gaan gewoon een nieuwe plant bouwen in homeland India of anders Bangladesh ofzo.
Valt je niet op dat het hier alleen Britse danwel grotendeels Britse toko’s betreft? Noem mij eens een lijstje van niet-Britse bedrijven die naar het VK zijn gegaan?
@derksje | 15-11-21 | 13:42: Het tegendeel is waar. Praat geen feitenvrije onzin. Nederland scoort in bijna alle onderzoeken juist vrij hoog als het om vestigingsplaats gaat.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:53: Wedden dat, als het zo doorgaat, binnen nu en 10 jaar o.a. Shell de petrochemische activiteiten ook migreert?
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:53: Welk recent onderzoek?
@derksje | 15-11-21 | 14:05: Hoeveel van dat soort onderzoeken denk je dat er ieder jaar gedaan worden?
@D-Fens_1963 | 15-11-21 | 14:04: Enig idee wat een kapitaalvernietiging daarmee gepaard gaat. Enig idee wat een petrochemisch complex kost?
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:09: Het was ook geen probleem om de plant in Stavanger af te stoten wegens te duur en te lastige regelgeving. Alles draait om geld en als het goedkoper is om een plant te verplaatsen naar elders dan gebeurt dat ook.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:07: Honderden. Dat is net zo'n onderzoek als 'Het beste bedrijf om voor te werken'. Alleen bedrijven die betaald hebben staan op de lijst. Puur marketing.
Het Koninklijk Huis misschien ?. Dan heten ze in het vervolg gewoon "Het Huis" of "The House". Maar goed, Rutte zal wel weer "onaangenaam verrast" zijn.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:09: Als al jouw producten gecanceld zijn (bij wijze van spreken) niks meer.
Ja, de oud ijzer prijs plus de grond (minus saneringskosten).
Weggevlucht voor activistische rechters en de Urgenda hysterici.
Ook in de NYT aandacht voor deze verhuizing. Waarbij ook een link wordt gemaakt naar de recente rechterlijke uitspraak/dwang om meer te doen aan wereldwijde emissiereductie. De wal keert uiteindelijk het schip. Dat gaan we vaker zien de komende tijd. Dank Mark c.s.
Daar verandert de locatie van je hoofdkantoor niets aan. Ook in Londen zal Shell zich aan EU regels moeten houden als ze in de EU (of ergens anders) activiteiten ontplooien.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:12: Maakt wel degelijk uit. Met het hoofdkwartier in Nederland zal Shell als conglomeraat zich aan de uitspraak moeten gaan houden. Met het hoofdkwartier in het VK hoeft alleen Shell Nederland BV de uitspraak te volgen. Ergens denk ik dat Shell een geitenpaadje gevonden heeft om aan de letter van de uitspraak te voldoen zonder al te veel moeite te doen, en terecht. Ik hoop dat die uitspraak in hoger beroep alsnog door de plee wordt getrokken.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:12:
Denk je, ik zou vooral niet teveel spatjes maken, want voor je het weet sluiten ze pernis en de moerdijk en wordt de produktie overgeplaatsdt naar Engeland. Dan hebben we er hier gelijk tienduizenden werkelozen bij, en kun je straks de benzine en andere oliederivaten voor vier euro de liter uit andere landen importeren.
Ik zou maar gaan uitkijken met rechters die aan die milieuhysterici tegemoetkomen. Kan wel eens heel erg duur gaan uitpakken.
@Muxje | 15-11-21 | 15:01: Dat is inderdaad een goede analyse.
Brexit, ramp voor VK, zo niet de apocalyps. En waar gaan de multinationals heen?
Het Britse volk betaalt blijkbaar graag wat meer belasting om deze grote namen aan zich te binden.
De door Britse aandeelhouders gedomineerde multinationals dan hè? Want de leegloop van andere bedrijven richting Europa is vele malen groter.
Bye bye, zwaai zwaai.
Kon je verwachten na die belachelijke rechtzaak.
Mag Londen straks een paar duizend topinkomens verwelkomen
En evenzovele arrogante schijt-aan-alles-types.
@Zenzeo | 15-11-21 | 13:17: die duizend topinkomens betalen meer belasting dan 500.000 asielzoekers.
@derksje | 15-11-21 | 13:48: Jij bent grappig! Alleen idioten zoals wij betalen belasting. Topinkomens en multinationals echt niet hoor.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:22: Staat dat in het GL programma?
Wat is een topinkomen? Een Amerikaan of Brit die bij Shell 150k/jaar krijgt heeft de 30% regel (5 jaar lang). Een indier of Spanjaard (50k/jaar) die bij ASML, Ziggo of ING werkt heeft ook die 30% regeling. Een Nederlander die al 25 jaar bij Shell werkt en 150k heeft + 500k vermogen in box3 betaald gewoon de volle mep.
Ohhh, geen miljarden dividend belasting meer, als we nu maar de omvolking kunnen betalen.
Unilever en Shell zijn vertrokken naar het VK omdat men daar in de broek schijt voor de positie van Londen als financieel centrum. Er is de Britse regering dus veel aan gelegen om de post-Brexit schade zoveel mogelijk te beperken. Dat doen ze door een soort ultiem belasting paradijs voor dit soort bedrijven te creëren en voor de Europese kust een soort financieel pirateneiland in te richten. Tel daarbij het nationalisme van de veelal Britse aandeelhouders op en daar is je antwoord. Maar de EU, “links”, de milieubeweging en Timmermans de schuld te geven is natuurlijk veel makkelijker want dan hoef je niet verder na te denken. Valt mij al mee dat de moslims en vluchtelingen er door jullie niet bijgehaald worden, al zie ik sommigen er nog toe in staat ook. Verder is er een enorm tekort op de arbeidsmarkt dus ga nou ook niet doen of het vertrek van de hoofdkantoren van die twee bedrijven het eind le van de wereld is en alsof we met massawerkeloosheid te maken hebben, want ook dat is niet waar. Verder nog andere vragen en/of stupide standpunten? Ik verhelp ze graag. Ik heb immers een adelaarsoverzicht ipv jullie kikkerperspectief.
Ik zal vluchtelingen erbij halen. Iedere dag proberen ze te vluchten van Frankrijk naar het VK. Dat is niet omdat ze de Fish and Chips lekker vinden of omdat ze in het financiele centrum willen werken.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 13:14: Zeker. Vrijwel alle reacties op dit topic vallen in die categorie. Maar goed, ik geef niet zo zeer mijn mening maar vertel jullie hoe het is.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:18:
Ongeneeslijk ook nog.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 13:33: Zeker. Het staat hier iedere dag op GeenStijl weer vol met feitenvrij, nergens op gestoelde meningen en analyses van zichzelf overschattende reaguurders. En dat nu al meer dan tien jaar! We zijn het helemaal met elkaar eens.
Met welke temperaturen verkoop jij je gebakken lucht? Ik wil graag een kuub van 160℃ bestellen. Wel groen verwarmd, ander mag ik hier niet blijven.
@heldheino | 15-11-21 | 14:18: Argumenten graag. Steekhoudende argumenten gestoeld op feiten. Kom maar.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 14:23: Ik ben als aandeelhouder van Shell blij dat ze nu eindelijk niet meer naar lui hoeven te luisteren die het allemaal veel beter weten... en de beurs is het met mij eens, plus twee procent... en niet hoeven luisteren betekent ook niet meer mee discussiëren. Doei!
@heldheino | 15-11-21 | 14:37: lol.. oh ja, en waar.
Gazprom heeft vast interesse in een kantoor aan de Carel van Bylandtlaan. Het mooie DenHaag de internationale stad van Vrede en Recht.
Ja, want die hebben zin om in Nederland te zitten, waar je ook kan worden veroordeeld als je je aan de wet houdt. Nee, dan kan je net zo goed in Rusland blijven.
Gelukkig houdt Shell alle divisies die te makenhebben met 'energie-transitie' en dus volop kunnen profiteren van EU-subsidies wel in NL. Multi-nationals zijn virussen.
Exact. Het verplaatsen van enkel je hoofdkantoor heeft NIETS met linkse rechters, de EU of de millieubeweging te maken maar alles met financiële voordelen. Shell blijft gewoon alle activiteiten hier in Europa voortzetten. Maar dom over de EU e.d. raaskallen past beter in de cognitieve bias van de gemiddelde reaguurder.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:21: inderdaad. Door linkse rechters en de EU moet een bedrijf als Shell fors betalen voor het 'vervuilen'. Een bedrijf is er voor de aandeelhouders en niet om de lege schatkist te vullen.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:21:
Sinds zijn oprichting heeft koninklijke Olie in Nederland gezeten. Ze verhuizen hun hoofdkantoor niet zomaar. Er was altijd een band met Nederland. Maar er is een punt waarop je moet besluiten dat het niet verstandig is je hoofdkantoor in Nederland te hebben. Bijvoorbeeld; Wanneer je wordt veroordeeld terwijl je je aan alle wetten hebt gehouden. Sterker nog je wordt ook nog aansprakelijk gesteld voor het gedrag van je toeleveranciers.
@derksje | 15-11-21 | 13:27: En dat kost het verhuizen van een hoofdkantoor op denk je?
@mikes43357369 | 15-11-21 | 13:35: Zolang je activiteiten in een land ontplooit zul je gehouden zijn aan de wetten van dat gastland. Het verhuizen van een hoofdkantoor maakt daarbij niets uit. Of denk je dat Pernis nu kan doen wat het wil omdat het hoofdkantoor niet meer in NL zit?
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:58:
Shell houdt zich altijd aan de wetten van het land waar ze opereren. Het gaat hen om rechtzaken over feiten die niet in Nederland zich hebben afgespeeld.(Nigeria) Of over het feit dat ze worden veroordeelt niet voor de wetten die ze hebben gebroken maar om de modieuze mening van de rechter. En die hen vervolgens ook nog verantwoordelijk maakt voor hun toeleveranciers. Ik snap heel goed dat ze zo weinig mogelijk te maken willen hebben met de Nederlandse rechtsspraak.
Niet zo pessimistisch. We hadden altijd nog de booming business van Thuisbezorg (pizza's aan huis), Pakhuizen met servers (voor de opslag van uw kiekjes en whataspp berichten) en Fastnet (stopcontacten made in China). Shell en Unilever weg, Philips groot in Snurk machines met kwaliteits problemen.
En u vergeet nog de booming business van de kinderopvang, inmiddels al voor een groot deel als private equity aangehouden op de Kaaimaneilanden.
Juist. De primaire (geld en waardescheppende) sectoren moeten het ontgelden.
@squadra | 15-11-21 | 13:10: Ha, je doet het voorkomen alsof de hele agrarische sector en visserij het ook moeten ontgelden.... Oh wacht.
Rutte en zijn corrupte kliek kennende, zal er wel weer miljarden tegenaan gaan smijten alsof het niks is. Koste wat kost om ze hier te houden en natuurlijk moet het plebs dit uiteraard weer middels belastingen allemaal gaan ophoesten. Wat ik je brom.
Stel je geeft iemand honderd euro en beurt twee honderd terug.
Stel je geeft iemand niets en beurt 50 euro.
Roept u maar welke optie heeft uw voorkeur?
@botbot | 15-11-21 | 13:07:
Stel je geeft iemand honderd euro en je beurt maar 50 euro.
Stel je geeft iemand niets en moet toch geld afdragen.
Roept u maar welke optie, heeft uw voorkeur?
@botbot | 15-11-21 | 13:07:
Twee keer niets geven en 100 euro beuren natuurlijk.
Zit jij nou grappen te maken of ben je echt zo wereldvreemd?
Door Brexit heb je in Engeland het risico niet dat je wordt opgebroken door links georiënteerde Europese milieu rechters. Lang leve de EUSSR van commissar Timmermans!
Zo lang ik nog gewoon Airmiles krijg bijgeschreven als ik premium benzine langs de snelweg afreken met de brandstofpas van de leasemaatschappij, zal het mij jeuken.
Na Unilever nu Shell. Het is nu wachten op de volgende die ineens naar GB verhuist. Ik denk dat het te maken heeft met de EU-klimaatplannen wat uitdragen wordt Timmerfrans, etc.
Het heeft eerder te maken met druk van de Engelse overheid en financiële sector die als de dood zijn dat Londen zijn positie als financieel centrum verliest. Denk toch een keer na. Het heeft niets met milieu en met Timmermans te maken, maar alles met post-Brexit paniek en nationalisme.
Je bestaansrecht word je ontnomen door iemand uit Heerlen met 15,000 voorkeurs stemmen. DJT kreeg tot twee keer toe 75 miljoen Amerikaanse stemmen en zit gewoon in Florida met pensioen.
Maar ze zijn wel weg met het hoofdkantoor, Dat Royal Dutch Shell.
Je zou maar eens Rutte heten en zien dat Nederland in jouw tijd als premier Koninklijke Shell kwijtraakt.... dan heb je pas echt gefaald!
Een hoofdkantoortje met een paar honderd mooie meneertjes betekent niets voor de werkgelegenheid.
Niets ? Restaurant personeel, schoonmakers , leveranciers enz.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:08: klopt, er gaan er pak 'em beet 10 echt van NL naar de UK om het juridisch mogelijk te maken. Daarnaast wellicht nog wat ondersteunende taken maar dat zijn kleine aantallen mensen vermoed ik. Maakt het er voor die werknemer niet leuker om.
Maar onze Mark kan niet meer pronken met "wij hebben onder meer het Shell hoofdkantoor in NL dus we hebben een goed investeringsklimaat". Dat is de faal van Mark Rutte als premier in dit dossier.
Alleen denk ik wel dat hij het in eerste instantie weg zal staan lachen en er later geen actieve herinnering meer aan heeft dat Shell eerder in NL gevestigd was met het hoofdkantoor...
Één opsteker, na eerder Unilever en Reed Elsevier aan de Engelsen te hebben verloren, is er na Shell geen enkel groot Nederlands-Engels bedrijf meer over die we aan hen kwijt kunnen raken.
Brexit gaat nu zijn vruchten plukken?
Heeft ook weer een voordeel. Van de ruimte die dit creëert kunnen ze weer appartementen van bouwen om het woningtekort op te lossen. Maar voor wie?
Dan telt de CO 2 afdruk van Shell ook zeker niet meer mee zeker. Oh nee, die boeren moeten toch opdonderen uit dit land. Zij bezitten bouwgrond. Binnen 10 jaar zeker weer gaarkeukens.
Kortom, het vertrek van Shell. Gaat toch om de centen.
Niet getreurd, dit zou vroeg of laat gebeuren. De kleine man betaalt zich scheel, en de grote jongens hoeven geen cent bij te dragen aan dit land. Dit was geen houdbare situatie. Nederland, baken van gerechtigheid in de wereld, en tegelijk nummer 4 op de ranglijst van belasting-ontwijkingslanden ?
En bij het minste tegengas zijn Unilever en Shell verdwenen. Voor de grote accountantskantoren, trustkantoren en notarissen is dit slecht nieuws. Voor de burger is dit een aanzet tot herstel van een gezonde heffingsgrondslag in dit land.
De milieu en linkse partijen hebben het toch voor mekaar gekregen daar gaat weer een hoofdzakelijke Nederlandse club uit Nederland Bedankt Groenlinks /PVDA /SP en D66, SHELL heb je niet kapot gekregen maar kost zeker weer banen .maar dat maakt jullie niet uit zitten lekker op het pluche in de 2e kamer ,wat is de volgende club die Jullie er uit pesten met mede werking van de Milieu gekkies
Ik heb neits met die klimaat mongooltjes, maar ik heb wel wat met 'bijdragen aan de maatschappij' en als je daar dan een beetje in gaat graven is de conclusie dat die bijdrage van Shell eigenlijk heel klein is.
Ja.. er is werkgelegenheid, maar aan belasting betalen doet Shell niet echt, zijn vooral van veel krijgen.. stel je voor dat zichzelf wegjorissen?
De raffinaderijen blijven schijnbaar, dus wat is de toegevoegde waarde van een kantoor?
Ik kan mij niet herinneren dat die “linkse”’partijen in de kabinetten van Rutte zaten. Maar laat dat je vooral niet ervan weerhouden om links de schuld te geven. Wel zo makkelijk natuurlijk.
Oh? dus die raffinaderijn in Moerdijk en Pernis fakkelen eauk op naar de Thamesmond dan? Nee? Nou dan...
Ik mis het Brexit monster.
Shell weg boeren weg alles weg .. doei Nederland..!
Q8 = Kuwait...
Jemig, wat gaan we lekker. 20-30 miljard om boeren weg te pesten, shell foetsie, migratiecrisis. En met dat corona-beleid is het laatste restje plezier wel uit de samenleving geknepen. Kan er een emigratie topic geplemd worden?
Check! Ben bezig een baan in Denemarken te regelen.
In de realiteit van Den Haag zijn immigranten aanjagers van de economie, dus ter compensatie van het vertrek van Shell zullen 100.000 extra immigranten aangetrokken moeten worden.
De Blauwe Baviaan je was me voor.. helemaal eensch!
@FiniteStateMachine | 15-11-21 | 12:24: Ja, misschien maar eens in het voorjaar bezoeken.
Naar gas en olie boren op Nederlands grondgebied is praktisch onmogelijk geworden door politieke onwil en ondoordringbare bureaucratie en regelbrij. Shell trekt de terechte conclusie dat ze hier niks meer te zoeken hebben. Veel succes met jullie windmolens!
De ironie is dat Shell o.a. nog wel actief blijft in Nederlandse windprojecten.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 12:34:
Want geld!
Met de huidige gang van zaken zat dit er wel aan te komen. Als we nog veel gekker gaan doen pf de EU ineens toeslaat rot ik misschien wel op achter ze aan.
Mooi e middelvinger naar de klimaat rechtertjes en schreeuwers. Bonus is dat ze ook de EU verlaten hahaha.
Shell heeft aangekondigd marktleider in de energietransitie te willen worden. Vorige week nog verteld op de radio. Dus waar je vandaan haalt dat het door “linkse” milieurechters komt is mij een raadsel. Staaltje krom redeneren.
@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 13:11: Mark?
Dit gaat de huizenmarkt in het hoge segment in Den Haag wel volledig op zijn kop zetten. Komen er ineens belachelijk veel dure woningen van expats in het Statenkwartier, Archipel, etc. vrij op de markt. Gaan de prijzen omlaag, wat natuurlijk een domino effect gaat hebben waardoor de hele woningcrisis opgelost wordt...
Oow maar ehhh hoe zat dat ook alweer met die Brexit en al die bedrijven die weg zouden willen uit de VK?
Gek hè? Dat ze met hun hoofdkantoren buiten de EU willen zitten. In DH draaien ze de feiten wel vaker om.
het enige dat er vreemd aan is, is dat ze dat besluit al niet eerder genomen hebben. Misschien hebben ze daar geen ministerpresident met een groen links agenda. En verder? Is het puur symbolisch en gaan we er niets van merken. Volgende onderwerp. Wel lullig voor willy als het eerst "Koninklijke Olie" heet en dan "shell". Nou ja, laat dan die "s" in de naam ook maar weg,
Een rechter die buiten zijn boekje gaat met Shell, dit is het gevolg.
Krankzinnig dat een rechter beleid kan/mag maken tegen Shell i.p.v. onze nepleiders die daarvoor betaald worden maar het niet eens kunnen zijn met elkaar. Bah.
Een rechter die buiten zijn boekje gaat, ook dat nog.
Mag ik lachen?, ach wat scheelt mij dat, ik ga het gewoon doen.
Doei, rot maar lekker op. Ik zal ze niet missen.....
Oja dacht je dat?
Door de Brexit gingen alle grote bedrijven Engeland toch verlaten?
Lol. Die dwaze britten ook met hun Brexit. Alle bedrijven vluchten weg uit de UK... he, wacht eens effe...
In the Times en op de BBC een klein berichtje, dat is alles.
www.ft.com/
Eerste hit. Geef jij even het sentiment van hun reactie sectie door?
Tsja,
Ik kan Shell eigenlijk alleen maar groot gelijk geven.
Constant gebasht worden, een regering die aankondigt geen enkele investering in fossiel meer te willen doen, een pensioenfonds die je langs de klimaatdeuglat legt en niet begrijpt dat een transitie bekostigt moet worden door fossiel, een rechterlijke uitspraak die ervoor zorgt dat de hele markt weet dat je verplicht velden moet verkopen onder de vraagprijs omdat een rebellen club een pyrrusoverwinning heeft behaald..
Nederland heeft het voor elkaar gekregen dat een bedrijf die wereldwijd welvaart heeft gegeneerd ervoor kiest om Nederland te verlaten.
Gefeliciteerd Rutte, en vooral Jesse!
Shell verlaat Nederland niet, sterker nog er komt nog wat bij. U laat zich meeslepen in de sneue retoriek van de kleine man. Dat er 2 etages overheadmensen weggaan mag geen naam hebben.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:17: op langere termijn is er wel een probleem. Het is niet slechts Shell.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:17: Vertel dat anders ook even aan de politiek leiders en laten we niet vergeten, de Koninklijke familie.
Shell verlaat Nederland wel degelijk en zal op termijn zich minder geroepen voelen om Nederlandse belangen te beschermen.
Dat is een groot verlies op langere termijn.
De CEO en CFO en hun directe teams overheadmensen noemen..
Maar jij vind het wel prima dus dat Shell vertrekt?
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:17:
U steekt uw hoofd graag in het zand?
@Maya de Blij | 15-11-21 | 12:21: zeg dat even tegen de duizenden mensen in Pernis dat ze naar London moeten. Oh wacht.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 12:26: nee in de aandelenmarkt.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:27:
Natuurlijk is het goed voor de aandeelhouder maar het is niet goed voor Nederland. U lijkt niet over het vermogen te beschikken om dat verschil te zien.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:26:
Vanuit London is het echt wel makkelijker geen rekening te houden met die duizenden mensen in Pernis. Wordt in ene keer tweede rangs personeel of nog minder.
Het vertrek van Organon was ook al zo’n hoogtepunt in Nederland. Het onderzoek was ineens ook weg. Topkabinet. Het vertrek zal het nieuwe lijderschap goed uitkomen. Wijers (D66) was toen het grote licht achter de verkoop (en daarmee vertrek) van Organon.
Maar gelukkig zit onze dienstensector nog vol bedrijven die 100% op groene energie draaien...
En dat is tweeee. Nou Rutte, is Philps, de volgende, BAM, Ballast Nedam ook maar verhuizen. Wordt een beetje karig. Misschien is het vestigingsklimaat toch niet zo heel rooskleurig. Teveel met dat vingertje wapperen en de braafste willen zijn omdat je grote broers Duitsland en Frankrijk zich groen en geel ergeren waarom gerenommeerde bedrijven het hier zo goed doen. En nu krokodillen tranen huilen en zeggen dat het niet zo bedoeld was. Het is een complete chaos in dit land qua beleid. Dit gaat nog wel gevolgen hebben reken daar maar op.
Philips is een matig bedrijf. ASML of ASMI moet u hebben.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:18: ik gok op DSM of Aldel
@Dr.Utker | 15-11-21 | 12:25: DSM is ook prima. Zit ook bij van Oef in portefeuille.
Nou wees er maar blij nee als ook ASML aan zn platkakken gaat trekken. Wat denk je dat de AEX gaat doen met al dit goede nieuws.
‘Onaangenaam verrast’ heet dat bij Rutte. Iedereen zag zoiets al jaren aankomen. Net als bij Afghanistan. Heel de wereld was aan t evacueren maar Kaag was verrast dat t zo snel ging. De Ruttedoctrine impliceert hopen dat problemen vanzelf verdwijnen. Werkt dus niet. Laat Shell nog wel even de rekening in Groningen betalen, en dan, so be it, weg naar t VK.
Goh, de vrije markt in optima forma. Mooi, het werkt. Next!
Ik ken mensen die zo blij waren met de Brexit, die dachten dat alle hoofdkantoren uit de City naar het continent zouden verhuizen. Lekker puh. U was fout, de Engelsen zijn slim.
Herinner me dat Mark Rutte beweerde dat, als gevolg van de Brexit, bedrijven uit de UK zouden vertrekken.
Nou, da’s ‘m dus ook niet helemaal geworden…
Miljarden assets zijn inderdaad vertrokken uit London. Hij had dus gelijk. Dit is een cosmetische actie.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:08: ja hoor, dream on.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:08: Hoezo cosmetisch?
@Maya de Blij | 15-11-21 | 12:16: Shell gaat helemaal niet weg uit Nederland dat is gewoon een leugen. Er gaan twee verdiepinkjes overheadmensen weg. De fabrieken en research blijven. Er is zelfs wat bijgekomen.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:21:
Nee natuurlijk niet, een kapitaalintensief bedrijf als Shell kan ook niet even zijn installaties meeverhuizen. Alleen de besluitvorming hierover en de toekomst ervan komen op grotere afstand te staan van Nederland en de lokale belangen. Research lijkt me een typische eerste activiteit die valt en wel heel veel pijn gaat doen. Na een aantal decennia is Nederland voor Shell nog net zo belangrijk als pak hem beet Nigeria.
Ook de walrus welke sinds enige tijd aan de Hollandse kusten bivakkeerde, is richting Engeland vertrokken. Als reden gaf het dier op, vond het vreten in Nederland te duurzaam worden. (lol)
De walrus in de waddenzee is ook naar de UK vertrokken..... Het zijn altijd de mensen en bedrijven die je niet graag ziet vertrekken. Terwijl mensen je graag ziet vertrekken blijven....
Ik verheug me op de persconferentie met Rutte, en welke kulargumenten hij gaat noemen. Rutte is duidelijk niet de leider die ons land nodig heeft gehad de afgelopen 10 jaar. O ja, nog van harte gefeliciteerd Urgenda.
En Milieudefensie ook bedankt... Shell moest zijn carbon footprint afbouwen en verkoopt oa US schalie olie belangen aan shale cowboys die nog veel vervuillender werken dan major oil. Resultaat: Shell voldoet aan rechterlijke uitspraak en milieu (houdt niet op aan de NL grens) is per saldo slechter af.....
Sprinkhanenplaag. Is alles kaal gevreten? Dan vertrekken ze weer.
Heb je het nu over de WEF?
@mikes43357369 | 15-11-21 | 11:58: nee hij bedoelt hiermee de immigranten oh nee die gaan nooit meer weg omdat gratis.. maar ooit raakt de pot een keer leeg..
Een partij als Shell heeft een land met invloed en een geloofwaardige militaire macht achter zich nodig. Nederland heeft in dat opzicht niets te bieden. Het VK wel en verkeert ook nog eens op betere voet met de VS dus dan is de keuze snel gemaakt, zeker nu de NAM zijn bestaansrecht is ontnomen en Nederland fossiel inclusief aardgas aan het afzweren is, welke olie- en gasmaatschappij wil daarmee geassocieerd worden? Daarnaast heeft het VK ook nog eens meer olie en gas.
Klopt helemaal dit. Een goede vestigingsklimaat is een keiharde concurrentiestrijd dat je op meerdere fronten vecht. NL is en blijft daarin gewoon een klein kikkerland. Neemt overigens niet weg dat er heimelijk is gefaald op de punten waar we wel invloed op hebben.
Zo gaat dat, een hoofdkantoor weg is een dingetje echter de toekomstige investeringen gaan ook ergens anders heen. Misschien betaalt Shell weinig belasting hier maar het besteedt per jaar in Nederland voor 100en miljoen aan
bij bouwbedrijven, bij constructors en renovaties raffinaderijen. 100 miljoen+aan een laboratorium in Amsterdam! en ga maar door. Dit soort geldstromen gaat langzaam maar zeker hier vervallen zoals dat ook met andere vertrokken hoofdkantoren het geval is. De binding met een land is weg, zo simpel is dat. Wordt tijd dat men eens stopt tegen bedrijven aan te trappen, groot of klein. We zullen ze op korte termijn nog hard nodig hebben
Goh! Een mijlpaal. Weer een smet minder op het blazoen van Nederland. We gaan het klimaat redden. Waar kan ik een salarisverhoging krijgen of een lening afsluiten om de duurzame energie te betalen?
Nog iemand interesse in een elektrische auto? Slechts 125.000 km gereden, 8 jaar oud, moet binnenkort een nieuw batterijpakket krijgen. Verder zo goed als nieuw.
De olie zakt en de koers van Shell stijgt. De aandeelhouders zijn er blij mee.
Ja. Cosmetisch dingetje maar het werkt wel.
@van Oeffelen
Heb geduld. De zakelijke activiteiten volgen snel genoeg, zij het in alle stilte.
Nu Philips nog, wat blijft er dan nog over?
Of is die al verpatst?
Wat is er niet verpatst? Enige wat Boonstra niet verkocht kreeg is nog over ...
@Louter Leuter | 15-11-21 | 11:55:
ASML is destijds samen met de catering verpatst door een grote vetbetaalde visionair. Het is momenteel meer waard dan Philips.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 11:57:
Evenals NXP
En Kabinet en Ext. Reb, willen jullie meer of minder Shell in Nederland?
Minder, minder, minder!
Goed, dan gaan we dat regelen.
En de warhoofden van Ext Reb staan te juichen! En dan, over 5 jaar zegt men; jullie uitkering stopt, jullie subsidie stopt, want het geld is op. Dan kunnen ze hun telefoon abo niet meer betalen, niet meer de hele godganse dag domme dingen twitteren, en dan komt het besef dat de realiteit een heel stuk harder is dan hun droomwereld van roze eenhoorns die door gouden weitjes vol veelkleurige vlinders dartelen, in harmonie met mens en natuur levend in een land vol natuuujjjjrrrr en 28 miljoen mensen die niks te vreten en geen cent meer te makken hebben. Komt heulemaal goed!
@Dutchbeaurouge | 15-11-21 | 11:58:
De mensen van die club hebben geen uitkering maar komen allemaal uit gefortuneerde families.
Goed gedaan van dit kabinet. Dan kunnen we de kantoren van Shell mooi ombouwen tot appartementen voor asielzoekers
Als ik hier Shell in de buurt had zou hebben zou ik vanaf nu juist daar gaan tanken. Ik vind het mooi. Arrogant Nederland ‘verdient’ het vertrek van nog veel meer bedrijven.
Bijvoorbeeld Unilever. O wacht, ...
Ik neem aan dat hierdoor ook onze afdracht aan de EU drastisch verlaagd word?
want ?
@Henk1955 | 15-11-21 | 11:49:
Afdracht wordt berekend o.a. op basis van GDP.
@Joris Beltsin | 15-11-21 | 11:55 GDP NL daalt. GDP EU daalt. en dus ...?
@Henk1955 | 15-11-21 | 14:24:
(GDP NL - Shell )/ (GDP EU - Shell) < GDP Nederland / GDP EU < 1
Know your math!
Nederland - dividendbelasting
UK - geen dividendbelasting
Schandelijk hoe Shell wordt gedemoniseerd door de Nederlandse deug(pers). We hebben met zijn allen zoveel te danken aan dat bedrijf en weet niet hoeveel mensen vreten er nog steeds van. En nu met grote ogen zitten kijken van hoekandatnou?.
how dare you blabla.... nee hoor , je hebt gelijk.
De wereld draait op benzine.
Zoals met de meeste grote bedrijven: het land heeft er misschien wel wat aan te danken, maar de burger niet. Dit soort bedrijven kosten de belastingbetaler per saldo alleen maar geld, linksom of rechtsom.
Die Brexit is echt funest voor GB
Zie jij er iets van ?
@Den-Pol | 15-11-21 | 11:53: ja, economie teruggelopen en miljarden assets weg uit London.
@van Oeffelen | 15-11-21 | 12:09: cijfers? Bewijzen? Hebben ze daar ook de hoogste inflatie sinds twintig jaar?
@dathoujetoch | 15-11-21 | 12:13:
www.independent.co.uk/news/business/b...
Ter relativering: het klinkt erger dan het is, want het zijn vooral financiële assets en de bijbehorende economische impact voor het GDP is dan ook beperkt. Zo gaan er met die biljoen assets slecht 8.000 jobs mee.
Nog minder belastinginkomsten om huisvesting asielzoekers en andere linkse hobby's in stand te houden
En nu is ook nog eens onze walrus vertrokken naar Engeland.
Mooi, nu Tata Steel en Schiphol ook nog weg, en dat je dan een land overhoudt met alleen maar rondreizende consultants en Gl/D66 ambtenaren.
Heineken, VDL, Mars, Coca Cola, ASML..
@Sinterbikske | 15-11-21 | 11:45:
Er zijn nog wel pareltjes maar helaas in een rap tempo steeds minder. Ons GDP is voor een steeds groter deel opgebouwd uit nutteloze dienstverleningsbaantjes (zoals oppasjuffen) en ambtenarensalarissen. Daar moeten we ons ernstig zorgen over gaan maken.
"Door Brexit gaan alle grote bedrijven naar het Europese vasteland."
"GB zal binnen de kortste keren aan de bedelstaf zitten vanwege een economische crisis van ongekende proporties".
Shell betaald indirect een shitload aan loonbelasting, facilitaire kosten, panden, onderhoud, advocaten, arbo, coaches en noem alles maar op dat goede werkgevers faciliteren. Tellen we maar even niet mee toch... ***Kuch***
Waarschijnlijk is dit het begin... Want we creëeren hier een kut klimaat in een kutland waar het vaasje echt aan diggelen ligt.
Achja, Nederland heeft hiervoor gekozen. Nederland krijgt wat ze wil.
Daarom snap ik gelul over belasting voor multinationals niet, via de lonen wordt dat toch wel afgeroomd.
*betaalt trouwens
Dat doen ondernemers allemaal. Maar daarbovenop ook nog VpB.
Is dit heeel erg? Ze betaalden toch geen cent belasting.
Best wel dramatisch. De potentiële nieuwe werkgever van Rutte vertrekt. Nu zitten we nog langer aan hem vast.
Jouw hordes nieuwkomers uit verre oorden ook niet.
nou zijn "wij" niet half eigenaar dus qua uitkering van dividend en idd indirecten inkomsten omdat ze hier zitten.
Shell hoeft ook geen belasting te betalen. Dat doet u, via de accijns en de BTW daaroverheen. Wees gerust, de roverheid weet raad.
Deze opmerking laat zien dat je IQ nauwelijks hoger is dan je schoenmaat....
Het zal in een ambtenarenuniversum inderdaad niet uitmaken. Daar zijn ze vandaag al weer bezig om 30 miljard belastinggeld kapot te slaan om de melkveehouderij de nek om te draaien en van boeren natuurbeheerders te maken. Goed op weg naar 100% overheid!
Ik las vanochtend dat "het kabinet onaangenaam verrast was".
Joh.
Alsof "het kabinet" de enige entiteit in NL is die het alleenrecht heeft op emotionele, op onderbuik gebaseerde beslissingen die geen praktisch nut hebben behalve Deugen. Omdat Deugen nu eenmaal modieus lijkt. Ze vergeten echter dat mode verschijnselen van korte duur zijn en dat regeren meer is dan meewaaien met de mode wanen van de dag. De mannen en vrouwen bij Shell snappen dat wél. En begrijpen ook dat wat nu mode is over een tijdje weer uit de mode is. Die gaan toch gvd niet lijdzaam zitten wachten tot er de een of andere omhoog gevallen minkukel van een minister, ooit, gaat besluiten dat Shell toch weer wél liev is en weer wat geldjes en soepsidies krijgt toegeschoven?
Zet 1 van de kroonjuwelen van NL in het verdomhoekje en op de brandstapel van het bespottelijke 'klimaatalarmisme" en jeetje zeg, kijk nou! Gaan ze weg! Terwijl wij hen alleen maar even wilden gebruiken om te Deugen voor eigen gewin.
Heerlijk he dat deugen en onaangenaam verrast zijn?
De holtorren in den haag hadden dit allang zien aankomen.
Geen specialisme dit zien aankomen.
We hebben liever een stroom asiellen dan een multinational.
De stroom en energie raakt op.
Prachtig ...
Vind het allemaal wel vreemd. Als Shell hier vertrekt vanwege klimaat onzin, dat kunnen ze hun borst natmaken in GB. Bedrijven zijn daar veel minder goed beschermd tegen activistische aandeelhouders. Daar ligt vrij eenvoudig een onwelgevallig maar officeel agendapunt op tafel bij een vergadering.
@Lochos | 15-11-21 | 11:53:
Alleen dat onwelgevallige punt heeft alleen met mo money te maken en niet met klimaat.
@JdelaT | 15-11-21 | 11:58: kan best een klimaat activistische aandeelhoudersclub zijn. Kwestie van voldoende andere aandeelhouders achter je te krijgen. Maar u heeft wel gelijk, meestal is het motief mo money en niet deug.
Nahja, toevallig rijd ik zelf vouwfiets, dieselvrij, dus na mij de zondvloed.
Maar een teken aan de wand is het wel.
En alle Brexithaters: UK was al verloren, absolut, maar we gaan de jaloerse EU blikken meemaken.
Good.
The legacy of Ken Saro-Wiwa death is not our problem now.
Die was al afgekocht.
Misschien gaat het koningshuis straks ook naar Engeland, daar is binnenkort een vacature.
Die doen aan huisjes en waterkennis, stotteren vergeten, lolzz.
Alle Europese koningshuis zijn toch al familie van elkaar.
@Ivoren Toren | 15-11-21 | 11:39: Lijkt op een bepaalde catagorie volken.
Zou niet de eerste keer zijn. Willem III remember?
Vreemd, hoor. Ik dacht juist dat alle multinationals en andere heel grote bedrijven na de Brexit juist aan het kijken waren naar welk EU land ze hun hoofdkantoor kunnen verplaatsen.
Dat heet tunnelvisie binnen de EU.
Waarbij wetten boven de markt geplaatst worden..
Oh jee, dadelijk stopt ABP nog met beleggen in Shell.
hoofdkantoor van mijn club zit ook in Londen ik hoop dat we buren worden!
O jee, dadelijk vertrekt het ABP binnenkort ook naar GB, daar hebben ze een andere rekenrente, kunnen eindelijk de pensioenen omhoog.
De verhuizing van Shell naar het VK zal misschien niet heel veel banen gaan kosten in Nederland (en de grootverdieners hebben hun geld al in belastingparadijsjes gestald), maar het is niet goed voor het aanzien van Nederland. Qua prestige is het beter om een bedrijf als Shell in Nederland te houden. Jammer dit.
Deugen is het huidige prestige.
NOS: "Met het vertrek van Shell uit Nederland hangt de olie- en gasmaatschappij ook een vertrekboete boven het hoofd."
Weet iemand wat voor boete dat zou zijn?
Terzijde: mis Das Kapital wel ...
Naheffing belasting ?
Ik mis het ook
Shell is zich al sinds 2009 aan het terugtrekken uit NL. Beetje bij beetje.
Ik blijf er bij: binnen nu en tien jaar doen die Britten gíllend van de lach en met het nodige leedvermaak : 'sliep uit' naar de overkant van de Noordzee.
Met een groene klimaatgek aan het roer die "ambities" heeft...
'Who do you think you are kidding?'
Nu al hetzij beperkt.
Helemaal mee eens. Die kunnen straks nog hun eigen broek ophouden, terwijl de EU verzuipt.
Vrijheid is ALTIJD beter dan marktverstoring vanuit de EU.
Langs de Merwede en de Waal zit dan vanaf Rotterdam een rits Lukoil benzinepompen, die dan maar proberen maar dan wordt wel Putin gesteund. En Nederlandse bedrijven bestaan niet meer Hoogovens, RDM, Fokker, VoC, WiC, Holland Signaal foetsie
Philips ...
De complete bagger-, bergings-, offshore-, scheepsbouw en daar onder hangende activiteiten worden dit land uit gepést. Iedereen straks gezellig mediterend in zijn volkstuintje aan de bedelstaf, terwijl in Afrika en Azië de nieuwe wereldorde een ongekende levensstandaard brengt die wijzelf mochten betalen. Dankzij Frenske en trawanten.
Op naar de volgende?
www.geenstijl.nl/5159378/man-wil-na-s...
Ik durf te wedden dat Rutte binnen het volgende kabinet ook nog ASML en Philips weg weet te krijgen.
Philips bestaat alleen nog als medische divisie. Alle nieuwe consumentenapparaten met het Philipslogo erop komen uit China. Maar gelukkig gaat al die Chinese meuk snel kapot, zodat je een Duits kwaliteitsmerk kan kopen. Eindhovense gloeilampen gingen vroeger 1000 uur mee. Chinese neppers gaan 100 uur mee.
@Nivelleermarionet | 15-11-21 | 11:29: Psst.. Drachten
Q8 = kuweit.
Support your locals.
Nuff said.
als het bij de locals 2,10 en bij Q8 1,94 kost, bij wie gaat u dan tanken?
Shell verkoopt natuurlijk alleen Nederlandse olie.
@Vunzigheid | 15-11-21 | 11:37: Bij diegene waar ik het minst voor om hoef te rijden?
Maar door Brexit komen alle bedrijven naar ons.
Lol ja, om te huilen. Bedrijven willen ondernemen in een LAND met grenzen etc., daar is alle handel al duizenden jaren op gebaseerd. Wij krijgen een land met uitkerings-hangtieten en dat gaat maar heel even goed nog.
Sprak niet lang geleden een bankier uit de City die een aanbod overwoog van de boerenleenbank... Even het belastingstelsel uitgelegd, en wat hij van het brutto bedrag zou overhouden. Hij is nog steeds in de City.
VPB boven de “Jan Modaal” winst is nog steeds 25 procent en dat is veel te hoog.
ik ga zometeen heerlijk mijn Tesla laden met Franse kernenergie. (was dat maar zo.. atoomstroom is allang gestopt in NL).
Het hele Europese net zit aan elkaar gekoppeld, dus je krijgt een grote mengelmoes aan elektriciteit. Het is net de bevolking van Amsterdam.
@MargauxGrandCru | 15-11-21 | 11:19: Dus groene stroom bestaat ook niet? Het is dan stroom met 6% wind/zonne-energie?
Gelukkig hebben we hier asielstroom...
@Rennieflox | 15-11-21 | 11:27:
Deze gaat op voor het Reaguursel van de dag.
Netjes
@Rennieflox | 15-11-21 | 11:27:
Valentie-elektronen zonder lading of toch wel?
@Nuchternederland | 15-11-21 | 11:22: Ik lees nog regelmatig berichten van groene dames die beweren dat ze alleen maar groene stroom krijgen, want daar betalen ze extra voor. Als je dan uitlegt dat zoiets een onmogelijkheid is dan voelen ze zich hevig genaaid, zijn ze toch nog tevreden.
Het hoofdkantoor vertrekt.... voor de structuur beter. Kantoor voor duurzame energie blijft hier... Beurs reageert positief..
Hier de uitleg...
Voor de structuur in de UK... is meer geld en de rest in Nederland omdat ze daar, met het nieuwe klimaat kabinet veel subsidie gaan binnen harken...
Wat weer goed is voor de bonussen vd top die in de UK zetelt en ze daar niet over de hoogte ervan zeiken....
Klopt, fossiel bouwen ze hier af en gaan vol voor de subsidies 'renewables'. Als het tij gaat kenteren dan komen ze wellicht terug.... follow the money. Wat ze in Nederland niet snappen is dat bedrijven geld verdienen.
@JdelaT | 15-11-21 | 11:49: Verder ook ideaal ivm aansprakelijkheid als de renewable shit hits the fan.
Unilever, Shell. Mark Rutte weet ze wel weg te jagen.
Het heeft niet gebracht wat er van verwacht werd
Tata en DSM zijn binnenkort aan de beurt. Eerst de boeren.
Een baan aan de distributie band van amazon is ook niet verkeerd voor den hollander.
En dat terwijl Nederland na de Brexit met open armen stond te wachten. Er is alleen niemand in gesprongen.
Patriottisme is tegenwoordig zo ongeveer strafbaar. Laten we asjeblieft z.s.m. afscheid nemen van alles dat Nederlands is.
Nederland, je mag er wel voor sterven maar niet van houden.
Engeland is fiscaal bijzonder interessant voor buitenlandse grootverdieners.
Allemaal geld dat uit o.a.Nederland verdwijnt.
Die britten hebben het goed gespeeld met die Brexit.
Voor wie eigenlijk is vertrek een verlies? Belasting betaalde Shell al nauwelijks. Die paar hoge toppers op hoofdkantoor evenmin. Hoe meer je verdient hoe minder je relatief betaalt want zij huren de allerbeste fiscalisten in. En voor de lagere inkomens blijft er echt wel een bijkantoor hier.
Waar gaat de Groene Khmer hun pijlen nu op richten? BP? Exxon? ENI? Gaz de France? tip: Chinese kolencentrales. Succes.
of was Shell een te gemakkelijk doelwit voor handophouders, ruifvreters, subsidiesponzen en ander parasitair tuig?
Grazprom?
Klimaatvluchtelingen. Je kunt het niet tegenhouden. Het zijn geen Nederlandse bedrijven, het zijn multinationals. En als straks Zwitserland of Qatar een beter belastingklimaat heeft, verhuizen ze daar naar toe.
Waarom niet naar België (Brussel) of Frankfurt? Zijn toch ook toonaangevende internationale steden?
@Nuchternederland | 15-11-21 | 11:24: Daar heb je niet zo een fijn belastingklimaat he...
Shell zit al zwaar in Qatar (want gas CH4 -> 2 H2 ... over de CO2 hebben we het maar even niet)
@Louter Leuter | 15-11-21 | 11:36: >>pyrolyse--->geen-CO2.
@Hollandmix | 15-11-21 | 11:57:
Die kende ik nog niet, waarvoor dank. Maar waar komt de energie en temperatuur die hiervoor nodig is?
Eigen schuld, dikke bult back better.
Wat raar dat die bedrijven vertrekken naar het VK, terwijl dat land volgens onze MinPres na de Brexit volledig op instorten stond. Of zou onze MinPres misschien niet altijd geheel de waarheid spreken?
Ik ben bang dat hij daar geen actieve herinnering meer aan heeft, aan dat liegen.
Als je "misschien niet altijd"vervangt door "zelden tot nooit" ga ik erin mee
Parbleu. Suggereert u dat onze demissinaire nationale held liegt? Dat is ongehoord. How dare you.
@Nivelleermarionet | 15-11-21 | 11:16: Tsja de waarheid?
@Nuchternederland | 15-11-21 | 11:13:
En dat liegen deed hij dan weer naar 'eer en geweten'
Het VK heeft een leuke belastingdeal gesloten met Shell, kom naar London en we regelen wel wat. Die Brexit gaat op de lange termijn het VK meer opleveren dan in de EU blijven. De EU is een zinkend schip, meer en meer bedrijvigheid zal verdwijnen.
'Wij juichen dit toe, jarenlang beleid heeft eindelijk hun effect, na Unilever nu ook Shell aan de beurt, wij hopen dat ook TATA, Philips en alle boeren snel verhuizen, zodat we hier mooie betonwijken kunnen bouwen. In Nederland is helemaal geen plaats voor boerenbedrijven of industrie, eigenlijk willen we ook de financiele sector aanpakken want ook daar gaat veel mis. Wanneer alle bedrijven weg zouden zijn uit Nederland hoeft niemand meer te werken, dit is het paradijs waar we naar toe willen bouwen' Aldus de demissionaire regering ...
Je kan toch op je klompen aanvoelen dat de Nederlanders moeten blijven werken voor de enorme massa astronauten en kwantumfysici die deze kant op komen.
Q staat voor Koeweit.... ter info
joh
Ik dacht dat ze de 65 waren vergeten.
@gestoptmetroken | 15-11-21 | 11:16:
Bring it on home. www.youtube.com/watch?v=GjgdNqSB25M
Prachtig filmpje.
@Mr_Natural | 15-11-21 | 11:17:
You're the victor!
Bedrijven wegjagen, boeren wegjagen, steeds meer oudjes en import zonder werk. 12% van de Nederlanders werkt voor de overheid.
Waar halen ze straks nog de nodige belastinginkomsten vandaan om het allemaal te betalen?
Geldprinter doet brrrrt
Ssst. Stil houden dat 78% van de Nederlanders nog niet voor de overheid werkt. Anders gaat de roverheid die belasten.
Innovatie, en start-ups! Toverwoorden.
Heeft u een eigen huis of spaargeld?
Hier in 020 vertrekken vele bedrijven uit de binnenstad wegens onbereikbaar voor hun klanten
en ze vertrekken niet naar een 020 buitenwijk, neen, weg is weg
En het GL Politburo denkt dat er belasting blijft binnenstromen na vertrek -en geen opvolger- van deze bedrijven
zo boort sLinks zich op den duur financieel de grond in
uitgeven alsof het een lieve lust is, zonder de bijbehorende inkomsten
Landelijk zal het met dit kabinet niet veel anders gaan,
grote bedrijven weg, boeren weg, ondernemers weg de grens over
en maar blijven denken dat de inkomsten en het aanzien precies hetzelfde blijven
@Tobi | 15-11-21 | 11:17: Weet u waar men gaat incasseren?
Juist bij de burger, die kan nog wel wat missen op de levensstandaard.
@-Sloppie- | 15-11-21 | 11:24:
Bronnen? AT5 bekijken en Parool lezen, daar werd/wordt alles vermeld
landelijke situatie, GS & MSM lez0n, staat er ook allemaal
Het zijn geen complottheorieën, het staat overal en we kunnen allemaal de conclusies trekken
@Zitvlak | 15-11-21 | 11:44:
Natuurlijk bij de burger; de misgelopen inkomsten in 020 (parkeergelden etc) worden simpelweg aan de burger gepresenteerd
allerlei heffingen gaan gewoon omhoog, de (ongesubsidieerde) burger betaalt wel - totdat die er genoeg van krijgt en vertrekt
CBS Werkgelegenheidsstructuur.
Zorg 1725, Onderwijs 635, Openbaar bestuur 534 duizend (en dan zal het loodswezen etc on zakelijke dienstverlening vallen). Dan is de zorg nu 16.6%, Onderwijs 6.4% en Openbaar Bestuur 6.3%. Samen 29.3% (en daar kan je de NS en ProRail ook nog erbij rekenen (de "op afstand" geplaatsten).
12%? Zou mooi zijn.
niet van de shell, dus het vertrek is het probleem niet.
@Tobi | 15-11-21 | 11:17: onzin, booking bouwt een kasteel, uber bouw een gebouw over tripolis heen. Amsterdam is jaren VVD bolwerk geweest. die hebben vooral alles kapot gemaakt.
@AntiZanicz | 15-11-21 | 12:05:
Simpelweg de VVD de schuld van dit alles geven gaat niet op
los van dat de VVD nog PvdA of GL een meerderheid hebben, steunden ze veel beleid van elkaar, met alle gevolgen van dien
Het opheffen van parkeerplaatsen in de binnenstad komt wel degelijk uit de koker van (Groen)Links
klanten kunnen bedrijven niet meer bereiken (niet de coffeeshops en dat soort toeristenmeuk), dus die vertrekken waarna de bedrijven uit de binnenstad vertrekken (stond gewoon in Het Parool)
Dat Booking en Uber iets bouwen is heel fijn maar dat lijken me vooral tijdelijke bedrijven in tijden van overnames, here today gone tomorrow
Banken gaan tijdelijk naar de Zuidas maar daar is ook maar beperkt plaats en niet iedereen wil daar een peperdure lap grond kopen
Kortom, veel bedrijven zijn al gevlogen, en er zullen er nog vele volgen
Het komt denk ik vooral door de dividendbelasting (die discrimineert) en het eindeloze gezeik in NL.
In het VK betalen aandeelhouders geen dividendbelasting, bij ons natuurlijk wel
verder eensch wb het oeverloze gezeik hier
@Tobi | 15-11-21 | 11:12: Iedereen kan gewoon dividendvrije Shell-B aandelen kopen aan de Londense beurs. Bij vestigingsplaats ná versimpeling is het wel een terecht argument. M.i. was er geen reden voor versimpeling als Shell voordeel had van Nederland (politieke dekking, steun vanuit ABP bij aandeelhoudersvergadering, geen deuguitspraken van de Deug66 rechters, etc).
Q8 = Koeweit. Witte pompen kopen vaak restpartijen van big oil op, inbegrepen overschotten van Q8. Over het algemeen is dat gewoon prima benzine. Sorry milieuverdedigers, mijn auto wil niet op water lopen en voor een elektrische bak heb ik geen geld.
Weer een megagroot bedrijf weggepest uit de EU. Way to go boys! Die brexit pakt toch net iets anders dan Brussel dacht.
Hahaha, verdiep je er eens in. Gaat echt niet best met de Britten.
@* Il Principe * | 15-11-21 | 11:11:
Nee hier gaat het lekker. Die Britten lachen ons uit en over een paar jaar als wij hier de hele dag bukken voor Brussel liggen ze over de grond te rollen!
@* Il Principe * | 15-11-21 | 11:11:
Dit riedeltje hoor je telkens als er iets positiefs is te melden aan Brexit. Ik zou graag concreet willen weten wat precies niet goed gaat met de Britten, vergeleken met de overactieve EU kruiperij van Nederland. Nu kunnen we nog miljarden uitkeren aan fouten van de overheid (toeslagen), maar het gaat rap de verkeerde kant op. Nee, de Britten gaan ons nog uitlachen in al onze EU arrogantie.
@Frietje_Oorlog | 15-11-21 | 11:43
Ik buk liever voor Brussel dan voor Shell en Unilever. Brussel zijn wij zelf.
@lanexx | 15-11-21 | 12:34:
Gewoon een beetje het nieuws bijhouden:
news.google.com/search?q=brexit&h...
@* Il Principe * | 15-11-21 | 13:00: Brussel zijn wij zelf.
Lmao.
De beloningen voor de top van Shell zijn natuurlijk een stuk hoger in Engeland dan in het calvinistische Nederland waar ze altijd moeilijk doen over bonussen.
logisch gevolg van de urgenda uitspraak met behulp van bijziende rechters en een eeuwig u uitlachende M.P..
Juist gezien. Als er geen rechtszekerheid meer bestaat is het inderdaad verstandig om ergens anders naar toe te gaan. Je houd je aan alle wetten en vervolgens wordt je toch in het ongelijk gesteld en moet je er ook nog op toezien dat je toeleveranciers zich ook houden aan ongeschreven wetten. Tijd voor een exit-strategie!
@-Sloppie- | 15-11-21 | 11:10:
Wat heeft Urgenda of de Shell met stikstof te maken.
@mikes43357369 | 15-11-21 | 11:47:
www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/gein...
@Is dit nog nieuws? | 15-11-21 | 12:11:
Zitten rechters bij het ABP?
Volgens mij hadden ze speciale regeling zodat ze eruit konden stappen en hun opgebouwd vermogen mee konden nemen.
@mikes43357369 | 15-11-21 | 11:47: Alles? Uitstoot? Dikastocratie is voor niemand een aantrekkelijk vooruitzicht, je kunt geen afspraken maken met de overheid en je kunt niet op de wetten vertrouwen bent aan de willekeur van rechters aangewezen.
Unilever, Shell.. gaat lekker. Laten we vooral zo veel mogelijk bedrijven wegpesten, we hebben toch geen huizen voor al die medewerkers.
Wqt hebben al die multinationals nou werkelijk voor ons land gedaan? Laat ze lekker belasting ontduiken en subsidie ontvangen aan de andere kant van de plas. Good riddance, stelletje 'sociaal ondernemende' sprinkhanen
@Phreack | 15-11-21 | 11:10: u weet dat u niet op JOOP zit hier hè? U weet ook dat half Rotterdam drijft op de Botlek?
@Dr.Utker | 15-11-21 | 11:20: Ik ben een nette kapitalistische jongen die snapt dat dit land ons land drijft op het midden en kleinbedrijf. Deze globalistische belastingontduikende vehikels hebben schijt aan Nederland of welk andere natie dan ook.
@Phreack | 15-11-21 | 11:34: wat een domme opmerking. De Shells van deze werled betalen ook gewoon belasting. Tuurlijk hebben ze voordeeltjes. Ik ook... U ook, Zij aleen meer omdat ze groter zijn. Whatever.
Leuk dat u het geweldig vindt dat ze oprotten... maaruh, die 5000 Shell werknemers in Den Haag dan? En de duizenden leveranciers van Shell dan? Ga daar even uitleggen hoe geweldig het allemaal is dat Shell weggaat.
@SoepKip | 15-11-21 | 11:40: 5000 werknemers gaan nergens geen en hetzelfde geldt voor de leveranciers. Laten we niet doen alsof dit meer is dan wat geschuif met papieren zodat Shell nog minder belasting hoeft te betalen. En nogmaals: multinationals geven 0.0% om de belangen van natiestaten.
@Phreack | 15-11-21 | 11:10:
Dit doet me denken aan The life of Brian waar John Cleese vraagt; What did the Romans ever do for us?
Behalve Pernis raffinaderij, de Moerdijk raffinaderij, het onderzoekscentrum in Rijswijk etc. etc. Helemaal niks.
En vergeet het midden en klein bedrijf die wordt kapot gemaakt door Rutte. Het ziet er allemaal niet zo goed uit.
@mikes43357369 | 15-11-21 | 11:54: Gaan die raffinaderijen en onderzoekscentra ook vertrekken dan? En zo ja, zou Shell dat niet gedaan kunnen hebben onder Nederlandse vlag? Een paar bobos verhuizen naar Londen en Shell verliest haar kroontje, dat is alles. Next.
@Phreack | 15-11-21 | 12:07:
Als Shell geen band meer heeft met Nederland waarom zou je dan niet je onderzoekscentrum zetten op een plek waar je de beste, geodkoopste researchers kan vinden. Nu lopen op die onderzoekscentra een heel groot deel niet Nederlanders. Die maakt het niet uit dat ze in een ander land zitten. Sterker nog ook de Nederlanders willen niet in een land zitten waarin ze zich moeten verantwoorden voor het feit dat ze voor Shell werken. Volgende vraag wil je een reffinaderij hebben in een land waar je niet wordt beoordeeld op de wetten maar op de heersende modieuze opinie? Ik denk het niet.
Ik zie hier grote overeenkomsten met de behandeling van de boeren.
@mikes43357369 | 15-11-21 | 13:05: Lezen. Dat kan Shell dus ook doen zonder van vlag te veranderen. Shell heeft geen band met Nederland, enkel met haar aandeelhouders.
@Phreack | 15-11-21 | 14:21:
Als het alleen een bedrijfskundige beslissing was hadden ze dat al jaren geleden gedaan. Er was een band met Nederland. Nu is die er niet meer.
He Markje, lekker geplayed man !
Zijn er al SMS'sjes zoek van deze case?
Dit is beleidstaal voor: "krijg lekker de (insert Tiny en Lau comment), we zijn klaar met jullie gezeik in NL.
En gelijk hebben ze. In de UK hebben ze dus minder last van het gedram van Timmerfrans en ander gespuis.
Kijken hoe we straks er voor staan met een economie die draait op zonne-energie en wichelroedes.
Allemaal de schuld van Rutte.
Alweer.
Q8 staat voor Koeweit…
En weet een mooi voorbeeld van jezelf opheffen. Veel succes met het vinden van goede mensen daar Shell. De UK begint zo langzamerhand een 3e wereldland te worden met lege schappen in de supermarkten en geen personeel in het ziekenhuis (maar ja, dat hebben wij hier ook).
Die goede mensen zijn er nog over van al die bedrijven die al verhuisd zijn de UK uit. Zoals een Unilever, wat haar hoofdkantoor door bemiddeling van Rutte midden in Rotterdam heeft geplaatst.
@Nuchternederland | 15-11-21 | 11:08:
Het hoofdkantoor zit naar mijn weten in Londen
Tanken doe je maar in de kroeg. Of nee, wacht.
Wat zou de reden zijn hiervoor?
Als je besluit om niet te investeren in olie, moet je niet verrast zijn als een van de grootste oliebedrijven ter wereld vertrekt.
En aangezien de lijntjes tussen de CEO's van dit soort bedrijven, en Mark Rutte heel kort zijn, heeft Rutte ongetwijfeld al geweten wat hij veroorzaakte met de draai van vorige week ten aanzien van de investeringsgaranties.
@Nuchternederland | 15-11-21 | 11:06: Zou ook kunnen dat daarvoor de emmer al overgelopen was en dat Rutte al vertrouwelijk was geïnformeerd en daardoor de deugdraai kon maken.
Tanken is zó 1980...
Nepnieuws natuurlijk, want alle grote bedrijven willen de UK uit, en niet in.
Dat hebben we sinds de aanloop naar de Brexit toch wel goed begrepen?
Is het licht al uit? Zijn de Schotten al een nieuwe oorlog begonnen?
Tja... de brexit moet en zal als een faal worden gebracht.
@PerineumPiraat | 15-11-21 | 11:08: velen in Britain zijn niet blij. Wat vooral door BoJo komt maar ook door de Brexit. Weinig echte deals. Alleen de EU-Japan gekopieerd en met wereldmacht Australië (zo groot als Spanje) wat afgesporken om schapenwol en bier te importeren. Eigenlijk willen ze via een kolonie daar nog graag een Pacific verdrag, zonder China maar dat gaat niet.
We moeten wel zorgen dat de aansprakelijkheden met hen meegaan en iet bij de burger hier terechtkomen.
REAGEER OOK