Karel Knip (NRC) snapt niks van coronacijfers
Eredoctor zit er pijnlijk naast
Hee kijk nou. Karel Knip, NRC-wetenschapsjournalist en eredoctor aan de VU, probeert in een pedant stukje de coronacijferafdeling van de Volkskrant af te fakkelen. U mag nul keer raden hoe dat afloopt. Je zou haast zeggen dat de positie van Karel Knip als eminente wetenschapsjournalist onhoudbaar is geworden. Knip, plak en kloosried na de breek.
Puzzelen met coronacijfers tot de rek eruit is
Wekelijks stuit Karel Knip in de alledaagse werkelijkheid op raadsels en onbegrijpelijke verschijnselen.
Deze week: rekenen aan corona.
Geërgerde brief van lezer Gerben K. in Arnhem. „De coronagegevens zijn een statistische puzzel.” Hij verwijt de media betekenisloze willekeurige fluctuaties in besmettingsgetallen (de ‘positieve tests’) als nieuws te brengen. Het gaat hem om de gewoonte om van elke nieuwe opgave aan te geven of die onder of boven het gemiddelde van de afgelopen week ligt. „Dat het aantal besmettingen alweer boven het gemiddelde ligt is niet zo gek, want dat zou in ongeveer de helft van de keren het geval moeten zijn.”
GS: Ja dit zijn we helemaal met lezer Gerben K. in Arnhem eens en hebben we al een keer uitgelegd in dit topic.
Als er geen enkele trend zit in de cijfers, had hij er nog bij moeten zeggen.
GS: Nou dat had hij er niet bij moeten zeggen, want op de lange termijn is dit ook het geval als er wél fluctuatie in de cijfers zit. Natuurlijk zal het dagtotaal vaker boven het weekgemiddelde liggen als de trend stijgend is, maar datzelfde geldt voor het dagtotaal vergeleken met het totaal van de dag ervoor. Nou ja. We hebben het al een keer uitgelegd in dit topic.
Het is inherent aan de definitie van het gemiddelde. Als de besmettingsgraad constant is en de coronacijfers voldoende ‘normaal’ verdeeld zijn dan liggen er evenveel boven als onder het gemiddelde.
GS: Ook bij allerlei andere verdelingen dan 'normaal' trouwens.
Dan is de afwijking van het gemiddelde geen nieuws.
GS: Precies.
Er valt aan toe te voegen dat de zogenoemde ‘standaardafwijking’ (een maat voor de spreiding in de opgaven van een week) de laatste maanden ruim 10 procent is, ook als er geen trend is.
GS: "De zogenoemde 'standaardafwijking'." Hier zit Knip een beetje stoer te doen met middelbareschoolwiskunde, terwijl hij het effect van de dag in de week (nogal relevant in deze tijden van corona) vooralsnog negeert.
Zelfs forse afwijkingen van het weekgemiddelde kunnen betekenisloos zijn.
GS: Ongeveer net zo betekenisloos als de berekening dat de standaardafwijking de laatste maanden ruim 10 procent is.
Weekeffecten wegwerken
Andere kritiek sloeg op de grafieken die het ‘voortschrijdend gemiddelde’ van de besmettingsgetallen tonen. In deze grafieken wordt het gemiddelde van de opgaven van 1 tot en met 7 februari uitgezet naast dat van 2 tot en met 8 februari, 3 tot en met 9 februari, enzovoort. Het is een doeltreffend middel om weekendeffecten weg te werken. Aan de invloed van de vrije zaterdag en zondag valt niet te ontkomen.
GS: Hee. Opeens heeft Karel Knip het dageffect ontdekt.
Maar je kunt erover twisten of het gemiddelde van week 1-7 februari een eigenschap is van 7 februari of van de nacht tussen 3 en 4 februari. De lezer vindt dat NRC zijn grafiek 3,5 dag moet opschuiven om hem synchroon te krijgen met de dagwaarden. De vraag is of het kán.
GS: Tja. Dit maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Het voelt voor ons wat natuurlijker om het gemiddelde van de week op de laatste dag te zetten, omdat de stijging of daling van het gemiddelde (in vergelijking met het weekgemiddelde van de dag ervoor) afhangt van de stijging of daling van het dagtotaal in vergelijking met het dagtotaal van exact een week geleden. Het blauwe lijntje geeft dus mooi aan wat de trend is, zonder de ruis van het dageffect.
Het RIVM maakt geen gebruik van het voortschrijdend gemiddelde maar vergelijkt het gemiddelde van week 1-7 februari met dat van 8-14 en 15-21, enzovoort. Waarom het instituut dat doet weten we niet, misschien wordt er gedacht dat het publiek het anders niet snapt.
GS: Geen idee hoe het met het publiek zit, maar Karel Knip snapt er zelf in ieder geval niets van. Het RIVM vergelijkt een keer per week het totaal van de ene week met dat van de vorige. Eigenlijk komt er geen gemiddelde aan te pas.
Bij de alternatieve aanpak gaat veel informatie verloren. Bovendien zadelt die de Nederlander op met twee soorten weekgemiddelden.
GS: Welk alternatief bedoelt hij nou?
De Volkskrant, die net als de NRC Flourish-software gebruikt voor zijn coronagrafieken, heeft ook dat faseverschil van 3,5 dag. Het zal een dingetje van Flourish zijn.
GS: Nee. Het is gewoon een dingetje van een duidelijke grafiek.
Maar de Volkskrant heeft ook nog een speciale grafiek die het (relatieve) ‘groeitempo’ in de weekgemiddelden laat zien. Die verhoudt zich tot de eerder genoemde grafiek als de versnelling van een auto tot diens snelheid. Het praktisch nut van de ‘afgeleide’ grafiek is nihil, het is dezelfde informatie anders uitgezet. Pijnlijk is dat de Flourish-plot niet klopt, de vermelde groeitempo’s zijn veel te hoog. Meer dan 7 procent groei tussen twee opvolgende weekgemiddelden (met interval van één dag) kwam niet voor.
GS: Pijnlijk is dat Karel Knip niet snapt dat de Volkskrant keurig het gemiddelde van een week (bijvoorbeeld 9 tot en met 15 februari) vergelijkt met een hele week ervoor (bijvoorbeeld 2 tot en met 8 februari). De grafiek met het groeitempo op de uitstekende en heldere pagina van de Volkskrant klopt wel en geeft ook extra informatie. Waar de afgeleide van het weekgemiddelde laat zien of op 1 dag het aantal groter is dan een week ervoor, kun je door deze groeitempografiek zien hoe de laatste zeven dagen zich verhouden tot de zeven dagen ervoor. Hadden we al gezegd dat dit pijnlijk is? Pijnlijk hoor. Au au au. Pijnlijk.
Veerkracht en signalen
Ernstiger twijfel aan het rekenwerk in de Volkskrant ontstond tijdens de laatste uitzending van Buitenhof (21 februari).
GS: Gaat Knip nu echt zonder de cijfers goed bestudeerd te hebben verder met het bashen van de Volkskrant? Nee toch zeker? Wel dus.
Dat was er een van de soort de-rek-is-eruit waarin drie geleerden uitlegden hoe ’t nu verder moest: een rampendeskundige, een psycholoog en de Denker des Vaderlands. Wie ertegen bestand is moet het nog maar eens bekijken, het gaat over denken vanuit veerkracht, signalen afgeven en eerlijke informatie communiceren. Vooral de Denker des Vaderlands was somber. Het kabinet moest af van het paradigma dat vaccinaties de oplossing zouden brengen. Ze had in de krant gelezen dat we pas in juli 2023 klaar zijn met vaccineren. „Nou, dat vind ik vér!” Dat kon je geen perspectief noemen.
Het betrof de column van Ionica Smeets in de Volkskrant van hetzelfde weekend. Als je de minderjarigen niet meetelt, rekende Smeets voor, en bovendien aanneemt dat zo’n 8 procent van de Nederlanders zich weigert te laten vaccineren dan zullen er toch nog 13 miljoen van de 17,4 miljoen Nederlanders geprikt moeten worden. Tweemaal geprikt, wel te verstaan. Daarvoor zijn 26 miljoen doses nodig. Er zijn al 800.000 doses weggeprikt, het vaccinatietempo ligt op 200.000 prikken per week, dan heb je nog 126 weken te gaan. Ben je klaar in juli 2023.
GS: Ja kom nou. Omdat de Denker des Vaderlands (een filosoof, als we tijdens deze coronacrisis met zijn allen één ding hebben geleerd dan is het wel dat 99% van de filosofen 0% van cijfers snapt) een column (!) verkeerd interpreteert is het de Schuld van de Volkskrant? In die column staat keurig vermeld dat het vaccinatietempo nog omhoog gaat. Wij citeren: "Maar er is beloofd dat het vaccinatietempo flink omhoog zal gaan de komende maanden."
Snelheidsbepaldende stap
De gruwelijke waarheid greep ook de AW-redactie bij de keel. Was hier op af te dingen? Ja, hoor. Je kunt ook aannemen dat 20 procent van de Nederlanders een vaccinatie weigert (zoals ze zelf opgeven) en liever gewoon dood gaat. Ook waren er vorige week al een miljoen prikken gezet en lag het vaccinatietempo op 300.000 per week. Dan eindig je een jaar eerder, al in juli 2022. Geruststellend te weten dat iedereen boven de 40 al eind 2021 gevaccineerd zal zijn.
Maar het is natuurlijk onzin. Het vaccinatietempo zal sterk toenemen.
GS: Dus Knip leest de column (wij herhalen: column) van Smeets moedwillig verkeerd en gaat dan lopen klagen dat het onzin is? Pijnlijk.
Tot voor kort was de lokale organisatie de snelheidsbepalende stap, inmiddels hangt het tempo af van de leveringen van de industrie. Zelfs als nog niet driekwart van de toegezegde doses worden geleverd kunnen we, zoals ons is toegezegd, voor oktober klaar zijn. Bedenk dat het Janssen-vaccin maar eenmaal hoeft te worden geïnjecteerd.
GS: Joh. Nou. Wat. Een. Verhelderend. Inzicht.
Het zal wel zijn dat Smeets ons gewoon probeerde te verneuken, maar ondertussen staat de Denker des Vaderlands mooi op het verkeerde been. Hoe moet dat nu verder?
GS: Ja nee dus. Karel Knip probeert te NRC-lezer te verneuken door te doen alsof hij iets snapt van de coronacijfers. Dat is niet zo. Dat maakt ons verder niets uit, maar je gaat je toch ernstig afvragen wat de pedante mening van iemand die zo lui leest in een kwaliteitskrant doet.
Reaguursels
InloggenMisschien wel het stukje van Geenstijl dat het meest de plank misslaat. Duidelijk geen bèta's...
Minder dan 1% van de Nederlandse bevolking sterft aan corona. En dat is als je gelooft dat alle corona doden ook daadwerkelijk aan corona zijn overleden, en niet aan onderliggend lijden. Maar ja, dat is te moeilijk en dan wordt iedereen boos en dan heb ik het weer gedaan of zo. Wat zijn we allemaal bang hè? Fantastisch! Echt ge-wel-dig. En dat in vredestijd! We zijn nog benauwder voor corona dan voor onze schoonmoeders! Toppie!
*Mark Rutte high-fiven doet*
benoem het gewoon obv RIVM data: van de geïnfecteerden sterft 0,25%
Dat zijn alleen mensen in risicogroepen en dezelfde risicogroepen voor alle overige ziekten.
Echter, 100% van de Nederlanders heeft last van de uitval van accute zorg en accuut onderzoek in de reguliere zorg.
En daar komt Jaap weer met z'n R-getal van 12 februari aanzetten om de derde golf aan te kondigen. We zijn inmiddels 2.5 week verder en de golf is nog niet gearriveerd.
Ik zit nog steeds op die 170.000 besmettingen door de Britse variant te wachten. Weet iemand waar die zijn gebleven? Bij de angsthazen in de schuilkelder misschien?
"Ik geloof alleen de statistieken die ik zelf vervalst heb" - Winston Churchill. Kerona is een griepje trouwens
Ik haaaaat griep.
Kappen met die corona kolder! Wie gelooft nu nog die koekenbakkers.
stop met angst zaaien.
Geen knip voor de neus waard
"kwaliteitskrant" *proest*
Waarin de uitspraak: 'De vaccins zijn bovendien in een waanzinnig hoog tempo ontwikkeld. De wetenschappelijke terughoudendheid en daarbij horende lange testprocedures, die normaliter bestaan voordat een middel op de markt wordt gebracht, zijn nu losgelaten. De vaccins zijn in feite tijdens de experimentele fase beschikbaar gesteld aan de bevolking. De farmaceutische industrie wilde best snel leveren, maar verbond daar wel voorwaarden aan. We zullen pas later weten wat dat voor bijvoorbeeld eventuele bijwerkingen betekent,' wat gewoon iemands persoonlijke mening is, gejorist wordt. (Ad Verbrugge)
“Waarom Lockdown? 98% heeft weerstand. Focus op risicogroepen” zegt Prof. Dr. Theo Schetters : www.youtube.com/watch?v=lXYrilwwf70&a...
lickdii oi sn ja, maae voor risicogroeoen.
we accepteren geen minderjarigen in het cafe, doe dat ook maar een tijdje voor 70+ers
How to Lie with Statistics
1 van Bill Gates favo boekjes.
Verzin ik niet, gaf ie zelf toe in filmpje
@nobodiesunmighty | 02-03-21 | 14:44:
Ik heb spambots met betere AI gezien. De zinsconstructie laat nog te wensen over.
Ja, die komt er niet in he. Als je de aanname doet dat de lockdown effect heeft en als enige effect heeft, dan redeneer je zo. Dit is MET lockdown effect! OK. Stel dat we in een of andere horror wereld van 60 jaar terug ipv een lockdown we onder een SGP-Premier VD Staaij opdracht hadden gehad elke dag een kwartier tot Onze Lieve Heer moeten bidden. Dan hadden we geroepen: En dat terwijl we dagelijks bidden! OK. Maar wat nu als lockdowns (of bidden) eigenlijk helemaal NIET werkt. Dan doe je het dus wel, maar het maakt niks uit. Kijk je naar de cijfers, dan mis je eigenlijk echt scherpe dalingen of effecten van ELKE lockdown. In ELK land. Tuurlijk wordt dat gedempt door incubatie etc, maar toch. Dan is er ook nog iets tussenin. Namelijk dat een lockdown wel een dempend effect heeft op besmetting (is wat voor te zeggen want minder contacten en kans op grote brandhaarden die ondergronds al erg verspreiden voor de uitbarsten). Dan nog is het niet het verschil tussen 100.000 per dag (Van Dissel in Januari) en de 3000 van de dagelijkse praktijk. Dan is de spreiding groter, want met lockdown is het allemaal iets voorspelbaarder door kleinere uitbraken. Maar het hadden er misschien 5000 geweest, of 6000 voor mijn part. Die gaan hun ouders aansteken, maar nu zijn we aan het vaccineren, en het gaat steeds sneller. Over 2 maanden hebben we alle zwakkeren gevaccineerd. Dus het is eigenlijk heel simpel nu: die 5000-6000 zijn nu prima, alleen moeten we nu die mensen die voor eind april gevaccineerd moeten worden even niet zien. Laten we elkaar allemaal besmetten, als de kwetsbaren zijn gevaccineerd. Koningsdag wordt een grote party.
De positief-getesten-graad is nu verder gedaald naar 8.5 %, lager dan we in máánden hebben gezien. Waar gaat dit nog over ?
Kan je beter vragen aan al die sukkels die zich laten testen als ze een kuchje hebben of ineens twee keer achter elkaar moesten niezen.
@WhiteShark | 02-03-21 | 14:39:
Ik heb me al twee keer laten testen vanwege een hoestje.
Niks mis mee; nadat "veilig" was gegeven kon ik weer aan het werk en mijn bejaarde ouders bezoeken.
Het gaat nergens meer over. Helaas dringt dat maar bij een klein gedeelte van de Nederlandse bevolking door.
@WhiteShark | 02-03-21 | 14:39: Ja die ken ik ook. 3x in 4 weken langs de teststraat. En 3x niets aan de hand. Maar de paniek zeg.........niet te geloven. Er kwam een snottebel uit haar neus hellup,. Twee jaar geleden zou ze gewoon een zakdoek hebben gepakt, effe snuiten en naar de Appie zijn gelopen.
Ik zou me eerder afvragen waarom ze opeens overstapten van het publiceren van dodencijfers en aantal IC-opnames naar het publiceren van de aantallen besmettingen. Ik denk dat dat alleen maar was omdat die aantallen hoger zijn, dus dan lijkt het erger. Dus hoe ze dan die besmettingencijfers weer bij elkaar geraapt hebben zou me niks interesseren.
Aangevuld met de eens per zoveel dagen verhaal over 42-jarige Dirk die overleed aan Corona en zo sportief (zijn ze allemaal, echt!) en levenslustig waren. Allemaal zonder onliggend lijden. Tsja, vet lullig natuurlijk, maar iedereen kent wel iemand die 50- was en plotseling overleed.
@BBRDWR | 02-03-21 | 14:54: ik raak ook overleden van dood gaan.
Nog even iets over een andere hoogleraar die op 28 februari in het NRC stond, Ad Verbrugge. Onder het artikel was op 1 maart geplaatst : 'Correctie (1-3-2021): Aanvankelijk werd een langere versie van dit interview gepubliceerd. Enkele passages zijn geschrapt omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervan ontbrak.' Wat was daar aan de hand?
geen idee, maar wel belangrijk om dit te weten. Ook Ad is (maar) een mens... net zoals die mensen van het NRC.
Ga naar archive.is en vul daar de url in en je weet het. Afgezien van de leestijd die van 6 naar 5 minuten is gegaan (want minder tekst) en een spelfout zit de wijziging vooral in de laatste alinea's.
@Zoiets | 02-03-21 | 15:13:
Voor wie daar allemaal geen zin in heeft, het gaat om de zin: "Steeds nieuwe vaccinaties maken ons als soort niet sterker, maar juist zwakker. Ziek worden is niet alleen slecht. Het vitaliseert juist ook ons immuunsysteem."
@Zoiets | 02-03-21 | 15:15: En het tweede stuk: 'De vaccins zijn bovendien in een waanzinnig hoog tempo ontwikkeld. De wetenschappelijke terughoudendheid en daarbij horende lange testprocedures, die normaliter bestaan voordat een middel op de markt wordt gebracht, zijn nu losgelaten. De vaccins zijn in feite tijdens de experimentele fase beschikbaar gesteld aan de bevolking. De farmaceutische industrie wilde best snel leveren, maar verbond daar wel voorwaarden aan. We zullen pas later weten wat dat voor bijvoorbeeld eventuele bijwerkingen betekent.” '
@grietmetgroenefiets | 02-03-21 | 19:22: de meeste vaccins zijn eigenlijk verdund virus en worden intwikkeld met minder kapitaal en minder proefpersonen. Dus snekkervis altijd mogelijk, maar geen keuze.
Uitzondering is het AZ vaccin dat het virus imiteert ( simplistisch voorgesteld) en waarbij ik ook mijn bedenkingen heb omdat de methode anders en telatief nieuw is
@Zoiets | 02-03-21 | 15:15: ja, want het was zoveel beter toen kinderen nog doodgingen of verlamd raakten door ziektes die nu helemaal of bijna uitgeroeid zijn? Want doodgaan is een teken van sterkte of zoiets?
je kan beter naar de ziekenhuisopnames kijken. Als daar een neerwaartse trend inzit, dan gaat het goed.
Niet noodzakelijkerwijs natuurlijk. Lege bedden kosten geld tenslotte.
@Poekieman | 02-03-21 | 14:26: je kunt idd uitgaan dat de triage wordt aangepast op de nominale capaciteit. Dus waar he vorige werk 55+ moest zijn voor opname, kom je nu met 50+ aan de beurt...
Waarom moet alles zo doorgerekend worden met statistieken enz enz.
Gewoon lekker simpel, patiënt dood, ok jammer, laatste wens, op de schoorsteen of onder de krokussen( ligt een beetje aan het seizoen) of dacht u dat het inde middeleeuwen anders ging, daar stond een schildknaap alles te verwerken met een laptop, wie er dood was gegaan door een bijl of zwaard, Of door de Spaanse kraag van de hoer in de herberg die het gebreide condoom vergeten was.
Ter verduidelijking, een Spaanse kraag is een soa.
@dirkdoorsnee | 02-03-21 | 14:13: ter verduidelijking, een soa is een Sexueel overdraagbare aandoening.
@dirkdoorsnee | 02-03-21 | 14:14: Ter verduidelijking, een Sexueel overdraagbare aandoening, komt veelvuldig voor, zo iets kenmerkt zich meestal als uw lichaam van uw lul afvalt.
@dirkdoorsnee | 02-03-21 | 14:13: Ik geloof u gelijk, ik voel niet de behoefte om te googelen en foto’s voorgeschoteld te krijgen.
Spaanse kraag een SOA? Dan wel heeeeel errug veel littekenweefsel rond uw corona.
Die Ronaldo toch, altijd goed voor een kwinkslag. NRC een kwaliteitskrant noemen is net of je zegt dat rutte bijna nooit liegt. We hebben er hartelijk om kunnen lachen.
Ik ook!
Karel Knip heeft tegelijk met Constantijn Huygens de middelbare school bezocht. Met dat in het achterhoofd houdt hij zich kranig.
Onderliggend leed, valt daar ook als je op een verkeerd matras ligt onder?
Nee. Wel uw maîtresse na een nacht in de missionarishouding.
Als je onderop ligt wel.
@goedverstaander | 02-03-21 | 14:01: Ja vroeg mezelf ook al af waarom ze alleen op me willen zitten, hun willen ook weer naar huis na een nacht van noeste arbeid, verhelderend
@dirkdoorsnee | 02-03-21 | 14:11: Hun?, of : zij.
@antonconstandse | 02-03-21 | 14:14: het
Hun......als in hunnie of zullie.....
Ik doe het zo langzamerhand in mijn broek van statistieken, van het lachen dan. Hier in Oostenrijk zaten we een paar weken geleden rond de 20000 tests per dag, daarbij net boven de 1000 positieven. Nu zitten we op ca 1900 positieven en dat is de reden dat de horeca nog niet open kan. Wel werden er gisteren 450000 tests gedaan, dus op jan en alleman, omdat ze naar school moeten of naar de kapper willen of gewoon zomaar, voorwaarde, ze hebben geen symptomen. Daaruit komen een aantal positieven die nog een keer getest worden samen met degenen die wel symptomen hebben, samen iets meer als 60000 tests. In de statistiek telt alleen het getal onder de streep. Ja, Ook hier worden we gemerkiliseerd, dus belazerd.
U klinkt eerder als de Bergretter van Ramsau am Dachstein. Daar komen ze ook altijd met een helicopterview en zien ze niets.
En dat terwijl onlangs in de lancet een mooi artikel stond dat PCR tests geen geschikt middel is als een ziekte eenmaal verspreid is. Dit omdat de PCR test nog lange tijd virusdeeltjes vindt terwijl een besmet persoon maar 8 tot 9 dagen besmettelijk is. De waanzin voorbij.
@Kevf | 02-03-21 | 14:27: Los van false-positives door vervuiling etc. Test is niet 100%, misschien 99,9%, maar dat geeft dus nog steeds 1 op de 1000 een positieve uitkomst. Dat is op 20.000 testen per dag, dus 20 stuks. Is het geen 99,9% maar 99% dan is het dus al 200. Gaat lekker zo. En daar bovenop de PCR-positieven die al niet meer besmettelijk zijn.
@Kevf | 02-03-21 | 14:27: Hoezo voldoet het dan niet? Men weet niet eens hie het virus zich verspreidt ( RIVM gebruikt de term ‘aangenomen wordt’), dus die virusdeeltjes activiteit is een aanname
de basis van de sterftecijfers en besmettingen klopt al niet. Zo gaat er niemand dood aan de corona zelf maar sterven de meesten (70-plussers) aan onderliggend leed en worden volledig willekeurig bij de corona doden gerekend. Het aantal besmettingen kan verder alleen nauwkeurig worden bepaald als alle 17 miljoen Nederlanders iedere dag weer zouden worden gecontroleerd. Dat gebeurt dus niet en worden alleen degenen geteld die zich toevallig hebben hebben gemeld en aangezien 95% van de besmetten geen of licht ongemak voelt zullen die zich niet aanmelden en tellen niet mee. Kortom, de door de overheid geproduceerde sterfte- en besmettingscijfers zijn gewoon waardeloos.
De opnames in de ziekenhuizen zijn geen indicatie voor u?
Het aantal jongeren die nu revalideren ook niet?
Het aantal mensen die blijvend longschade hebben ook niet?
Het aantal mensen met chronische spierpijn ook niet?
Moet ik nog even doorgaan
@botbot | 02-03-21 | 13:49: die vallen onder de 5% besmetten die zich gemeld hebben, de overgebleven 95% van de besmetten meldt zich niet want zij ervaren geen symptomen
@botbot | 02-03-21 | 13:49: Niemand die ontkent dat Corona bestaat. Niemand ontkent de opnames. Niemand ontkent de doden. Ontken jij dan niet dat 17.5 miljoen personen en een maatschappij gijzelen tbv 3000 personen - vaak veelal ouderen, personen met onderliggend lijden of zwaarlijvige personen - een niet houdbare zaak is.
@Torwart | 02-03-21 | 13:57:
Ja, ja, Alle mensen die gestorven zijn aan corona hadden onderliggende gebreken en waren eerdaags toch gestorven.
En dat geloofd u zelf.
Vandaag of morgen moeten wij het corona virus dankbaar zijn voor het opruimen van die oude zooi als ik u geloven mag.
@Torwart | 02-03-21 | 13:57: Daarom is corona-ontkenner ook een heel fout woord. Net zoals klimaat-ontkenner, een woord dat mevrouw Kaag vaak gebruikt. Hoe kun je nu het klimaat ontkennen? Dan kun je ook water ontkennen. Of de zon.
@Torwart | 02-03-21 | 13:57: ik ken een zeer zwaarlijvend persoon op leeftijd die na een positieve test vrijwel geen klachten heeft gehad. Oei! Zeldzaam?
Waar GS dan ook niet doorheen prikt is dat het aantal besmettingen niks zegt als je het niet afzet tegen het aantal afgenomen tests.
En dat cijfer, het %positief getest, daalt al weken.
Dus die hele uiteenzetting hierboven is volledig accademisch en voegt niks toe.
Misschien is het zelfs zo dat het virus in bepaalde perioden van het jaar schadelijker is dan in andere perioden van het jaar, afhankelijk van de weerstand van mensen, die in de zomer hoger ligt dan in de winter, waardoor mensen in bepaalde periodes niet eens doorhebben dat ze besmet zijn.
Karel Knip gaat daar ook niet op in dus dat snap ik wel. Dat cijfer is al maanden dalende, nog niet zo laag geweest sinds oktober 2020. Het meer testen en zo dus op meer geïnfecteerden te stuiten is leuk maar het zegt niets. Het gaat om de mensen die er daadwerkelijk last van hebben en naar het ziekenhuis moeten. En die cijfers (ziekenhuisafdeling en IC) dalen sinds begin dit jaar.
Gezien de cijfers van bloedbank Sanquin missen de testen het aantal geïnfecteerden met de factor 2,5. Dus het aantal positieve mensen ligt gemiddeld 2,5 maal zo hoog.
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:53: Maar.. mag iedere leeftijdscategorie bloed doneren? Zijn sommige leeftijdscategorieën vatbaarder voor besmetting dan andere leeftijdscategorieën? Dat het werkelijk aantal besmettingen veel hoger ligt ben ik wel met u eens.
@Sinterbikske | 02-03-21 | 13:46: dat geldt voor alle ziekten en afhankelijk van onze biologische klok die nog streds van voedselarme winters uitgaat
Het aantal besmettingen is seizoensgebonden, maatregelen gebonden en testbereidheid en testmogelijkheid gebonden, dus gemiddelden en cijfers over besmettingen zeggen niet zo veel. Belangrijker zijn de cijfers van het aantal ziekenhuisopnames en doden, die zijn namelijk niet afhankelijk van het aantal afgenomen testen.
Knip manipuleert wel meer. Zo heb ik een grafiekje van hem uit de NRC van de opwarming waarbij het lijkt of de opwarming vanaf 1900 begint bij 1950. Voordat de co2 uitstoot begon was het al flink opgewarmd, zodat het er wat schrikbarender uitzag.
De heer Karel Knip heb ik al 10 jaar geleden geparkeerd. De NRC en de heer Knip mis ik niet meer.
images.app.goo.gl/BtQM2FjoCJ1rFKRy8
Statistiek. Leuk. Je kunt altijd rekenen naar de uitkomst die je hebben wilt. Ik zeg maar zo, 1 op de 6 mensen heeft altijd 5 anderen om zich heen.
“There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.” Aldus Benjamin Disraeli.
Moeilijk. Ik lees vaak graag Karel Knips stukjes. Heb veel meer met de informatieve NRC dan de zure Volkskrant. Maar Ionica Smeets leg ik ook wel graag langs mijn eigen 1.5m meetlat
Het zure stuk van Knip viel mij als nrc lezer (vaker niet dan wel trouwens) ook al negatief op. Het is warrig, incompleet en tendentieus.
Dat het nodeloos vermelden van dagcijfers gewoon verboden moet worden staat buiten kijf, zeker als er deelwaarheden bij staan als “hoger dan gemiddeld”.
“Vandaag schijnt de zon, gister niet”
Moet ik nou een trui aan of niet?
Gister niet, vandaag wel.
Alstu.
Ik kom uit op 42.
Over een week of zes?
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:33:
Ook.
Je was mij voor. Snel gerekend trouwens
Het is altijd 42. Als je goed doorrekent.
Een filosoof is iemand die feitenvrij mag bazelen. Is geen wetenschapper en boeit in de regel niet.
Die boeien juist in de regel juist.. de niet wetenschappers. Vandaar O.a. de hoge kijkcijfers voor voetbal enzo.
Ongelijk hebben is ruimer en interessanter dan het ‘bewezen’ gelijk.
Filosofisch dan.
Kwaliteitskrant?
Dat concept bestaat sinds PCM niet meer in Nederland.
Het is één groot complot1!1!!!
Nou 2 dan, inclusief uwer persoon.
Gemiddeld genomen dan.
Cijfers interpreteren moet iedereen zelf doen. Het meest overgewaarde cijfer, dat echt hélemaal niets zegt, is het gemiddelde.
Gemiddeld wordt iedereen geboren met één schaamlip en één teelbal.
Twee schaamlippen is het gemiddelde, Lep. Valt me van je tegen.
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:31: Zal gemiddeld vast iets onder de twee uitkomen?
#iswelzo
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:31: gadver! Je hebt gelijk. Ik had het verdrongen ...
Iets minder dan één schaamlip en iets meer dan één teelbal.
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:31: Damn, had even niet aan de binnen en buiten varianten gedacht.
@Leptob | 02-03-21 | 13:40:
Die zitten aan elkaar vast.
@geen koning | 02-03-21 | 13:37: Dat klopt. Er worden iets meer jongens dan meisjes geboren op de wereld, 1,07 om 1. Meisjes leven alleen wat langer. Een baby wordt gemiddeld met nul borsten geboren. Twintig jaar later is dat gemiddelde bijna 1. Gemiddeld dan hè. Raadselachtig.
@goedverstaander | 02-03-21 | 13:42: hangt van de definitie van ‘borsten’ af. Zowel mannen en vrouwen hebben tepels, en ik ken ook mannen die borstkanker hebben gehad.
@Sinterbikske | 02-03-21 | 13:54: Ik ook. Daarom schreef ik er voor de zekerheid ook maar 'gemiddeld' bij.
iemand met 1 been in ijswater en 1.been in kokend water, voekt zich gemiddeld genomen wel lekker
"GS: Ook bij allerlei andere verdelingen dan 'normaal' trouwens. "
Neen het. U verwart het gemiddelde nu met de mediaan.
Zwitserland koerst al weer 2 weken op ondersterfte en in de ziekenhuizen van Graubünden, St Gallen, Schaffhausen en Uri is men aan het duimendraaien, geen patiënten. Wel moeten de terrassen dicht want op 2 meter afstand van een ander in de zon een wijntje nemen is natuurlijk levensgevaarlijk. Het enige dat je Zwitsers niet af kunt pakken is het skiën, alle pistes zijn open en het is heerlijk.
Tuurlijk kan je ook skiën de Zwitsers afpakken. Waar een wil is is een weg.
@geen koning | 02-03-21 | 13:35: Vind ik ook. Verbieden dat skiën. Bovendien is sneeuw racisme.
Waterskiën op de Almeerder Plassen? Of Almere Hout?
@geen koning | 02-03-21 | 13:35: die wil is er niet, zit heel diep. Wel bij hysterische SP types in Basel en Zurich, maar dat is te ver weg. Nijd, afgunst, het is er, maar het is niet genoeg.
Gemiddelden, standaarddeviatie het zegt allemaal niet zoveel. Kijk maar naar het klassieke Anscombe's quartet. en.wikipedia.org/wiki/Anscombe%27s_qu...
Mooi!
Ook stochasticus?
@van Oeffelen | 02-03-21 | 13:47: tegen wil en dank.
Hmm beetje jammer. Overigens GS even een puntje:
"GS: Geen idee hoe het met het publiek zit, maar Karel Knip snapt er zelf in ieder geval niets van. Het RIVM vergelijkt een keer per week het totaal van de ene week met dat van de vorige. Eigenlijk komt er geen gemiddelde aan te pas."
Het totaal van een week is gelijk aan het dag-gemiddelde van die week maal 7. Dus jawel, er komt wel een gemiddelde aan te pas. Verder een prima stuk.
Dus het totaal van de week delen door zeven en vervolgens weer vermenigvuldigen met zeven. Sterk staaltje rekenwerk, BS.
Of je telt eenvoudigweg alle dagtotalen van één week bij elkaar op.
De stelling was dat er geen gemiddelde aan te pas kwam. Maar een weektotaal is al een gemiddelde van zeven dagen op zichzelf. Maal zeven.
Ook zo'n mooie, vandaag op de voorkant van de Volkskrant: 'Hongarije schuwt het Russische en Chinese vaccin niet. Waar is Orban mee bezig?'
Ja want denk je, dipshit?! Hij is bezig met zijn opdracht in te vullen, om zijn landgenoten te beschermen, en dat is meer dat je van de boven ons gestelden kunt zeggen!
Jij hebt wel vertrouwen in Sputnik en Sinovac...? Sputnik klinkt dan wel weer stoer, ik ben al van het pad als ik er aan denk. Shotje Sputnik en de dag kan niet meer stuk.
@nietzomoeilijk | 02-03-21 | 13:33: Sputnik heeft gewoon wetenschappelijke triage ondergaan. Sinovac zou ik zelf ook niet nemen.
Een handelsbarriere is goed voor een gummetje in de vorm van een broccoli uit Vietnam. Maar voor echte zaken slaat de EU de plank helemaal mis.
@konjodebonjo | 02-03-21 | 13:35: In Rusland ja. En sinds het einde van het communisme is Russische wetenschap niet meer serieus te nemen. Geen wonder dat de Russen zelf dit in een mum van tijd in elkaar geflanste vaccin met een beweerdelijke effectiviteit van 95% niet vertrouwen. Een Russisch vaccin in zo'n korte tijd ontwikkeld is even betrouwbaar als een uit Rwanda, Roemenie of een vergelijkbaar topwetenschappelijk land. Doe mij maar een prikje VS of Europa.
@Torwart | 02-03-21 | 13:38: Goed punt, eens. Maar dat betekent nog niet dat je rommel moet kopen.
Nou ja, kwaliteitskrant, kwaliteitskrant. Das war einmal.
Ja, lange her.
Heb ik net afgelopen week een proefabbo op de Volkskrant genomen om lekker mee te doen hier, begint het gekut met NRC. Mijn mediawallet is gewoon leeg nadat afgelopen maand weer €33 is afgeschreven.
Ik kreeg de zoveelste papieren full-color aanbieding, incl 1e deel van een 'leuk' kwartetspel per post: 4 euro voor 4 weken een krant. Blijkbaar nog reserves genoeg aldaar om de laatste marketing stuiptrekkingen mee te financieren.
Als je puzzelt met cijfers krijg een liegpuzzel.
Cijfers creëren vaak een illusie van feitelijkheid en juistheid. Vaak bewust misleidend of onvolledig gepresenteerd,. Zelfs als dat niet het geval is, dan zijn lezers maar matig in staat de gepubliceerde cijfers te kunnen lezen en op waarde te kunnen schatten. Oplossing? Die is er niet.
Het *voornemen* is om het priktempo omhoog te gooien. Die berekening van Ionica heb ik ook al hier eens op Geenstijl gemaakt (en als ik zo vrij mag zijn, veel eerder dan Ionica), en je kunt je voornemen wat je wil, maar op dit moment hebben we bijna niks meer in de ijskast liggen. Zo simpel is het. En als er niks of bijna niks meer komt en/of de EU of andere landen blijven doses voor onze neus wegkapen (en Rutte is zo geil op de EU dat 'ie zelfs dat zou pikken), dan hebben we niks en gaan we gewoon voor gaas.
Ik hoop echt van ganser harte dat iemand bij de overheid een contingency plan aan het maken is, maar ik heb weinig hoop.
Contingencyplan zou betekenen de EU overrulen, gaat nevernooitniet gebeuren, niet in NL.
@jemagookniksmeer | 02-03-21 | 13:34: Je hoeft het niet in de krant te zetten, maar het zou echt verdomd gerust stellend zijn om te vermoeden dat op het moment dat de EU de handdoek in de ring gooit (en met Ursula aan het roer, kan ik me dat echt zo maar voorstellen), er iemand met enige macht in Nederland op staat en zegt: aha! Maar hier hebben we aan gedacht!
Bij nader inzien, zet het maar gewoon wel in de krant. Je *hoeft* het niet te gebruiken.
We moeten gewoon bang blijven voor corona. Punt uit.
(een filosoof, als we tijdens deze coronacrisis met zijn allen één ding hebben geleerd dan is het wel dat 99% van de filosofen 0% van cijfers snapt)
Te makkelijk. Ik zou willen dat er een paar filosofen aan tafel zaten bij het OMT. Die willen nog wel eens kritische vragen stellen. Die snappen de cijfers beter dan de meeste leden.
18 maart, als wonder boven wonder de VVD en het CDA weer een mandaat gekregen hebben om het land verder naar de EU afgrond te rijden, wordt bekend gemaakt, dat de vaccinatiegetallen doch anders zijn dan verwacht. En dat NL weer onder aan het lijstje staat - nog ver achter Albanië en Wit-Rusland.
Och gut. De cijfers bevallen je niet.
Maar de echte vraag is natuurlijk: ben je Frequentist of Bayesiaan?
A priori Bayesiaan.
Wie Karel Knip is of wat hij in het NSB Handelsblatt schrijft is irrelevant.
Mensen zouden zich eens kunnen verdiepen in het wezenlijke verschil tussen beschrijvende en verklarende statistiek. Daaropvolgend wat 'demagogie' is.
Kunt u daarna heerlijk kort keuvelen over coronacijfers.
Wanneer in een bepaalde week ( zo als de laatste weken ..) er veel meer mensen zich laten testen, stijgt het aantal besmettingen ( let wel: nog geen corona aangetoond..), maar kan gelijk aangeven dat het percentage ! van positief getesten is gedaald..
Uhhh, ja behálve dat het aandeel positief getesten éigenlijk sinds eind november al redelijk constant rond de 10-12% ligt.
allecijfers.nl/nieuws/statistieken-ov...
100% juist. Het percentage daalt al een paar weken en er wordt meer getest. Het virus komt dus steeds beter in zicht ipv "de Britse variant we gaan allemaal dood"
@Jimmydepimmy | 02-03-21 | 13:15: ik zie daling, tijd voor een nieuwe bril.
@PeterDriebeens | 02-03-21 | 13:18: Exact. Het percentage positief getesten ligt onder 10%. Is sinds oktober vorig jaar niet zo laag geweest. Oh, oh, wat hakt die Britse variant er in.
Kees Knip is gewoon een afwijking van een gemiddelde wetenschapsjournalist. Naar beneden.
Hij heeft ook een broer?
en knip voor de neus waard;zeker coronagevalletje,geen smaak maar ook geen geur-neus
NRC.... Next!
Het doel van deze closeried ontgaat me. Of is het doel alleen dat over alle genoemde elementen GS ooit weleens iets heeft gekopieerd uit de reaguurderspanelen om het vervolgens als eigen artikel te publiceren? Vragen vragen.
Karel Knip, mooie naam voor een kapper.
Karel knip knipt knapper dan Karel knap de knappe kapper knippen kan ?
@Castor12 | 02-03-21 | 13:10: Karel de knappe kapper kapt knap. Maar de knecht van Karel de knappe kapper kapt nog knapper dan Karel de knappe kapper kapt.
@Castor12 | 02-03-21 | 13:10: @goedverstaander | 02-03-21 | 13:36:
Dank dank. De dag is weer goed.
Joh, sodemieter op met je analyses over per-dag getalletjes. Stap eens achteruit, dan zie je het grotere plaatje, en dat is dat we met die getallenbrij bezig gehouden worden zodat niet opvalt hoe onder onze handen de maatschappij afgebroken wordt. Dát is belangrijk.
Met als doel?
@boer-zonder-principe | 02-03-21 | 13:28:
Build Back 'Better'
Waarbij 'better' niet persé uw definitie van beter is.
Volgens mij willen mensen gewoon genaaid worden.
@boer-zonder-principe | 02-03-21 | 13:28: Binnen een jaar regels doorstampen ipv 10 jaar.
Het wiskunde-A gestuntel is van een kwaliteit van lik me vesje. Het kabinet en het RIVM én de media willen graag statistische gegevens presenteren maar hebben geen kaas van statistiek gegeten. En dit is gewoon middelbareschool wiskunde he, niks bijzonders. Het artikel legt dit ook haarfijn uit.
Maar het toont niet het werkelijke beeld en uitleg van de cijfers. We zagen bijvoorbeeld de afgelopen week een stijging van het aantal positieve tests, maar de impact daarvan wordt steeds kleiner naarmate er een deel van de mensen is gevaccineerd en dus beschermd. En als je dan ook nog eens meer gaat testen, dan krijg je hogere cijfers terwijl in werkelijkheid de situatie aan het verbeteren is.
Los van of je winkels moet opengooien kun je hiermee gaan uitrekenen wanneer je op punten komt waarbij je maatregelen kunt versoepelen. Dat scenario ga je uittekenen en dat hou je de mensen voor. En telkens als zo'n punt wordt bereikt, geef je inmiddellijk de maatregelen op die erbij horen. Dat is dus een scenario zonder datums maar met meetwaardes.
Maar onze overheid creëert niet zo'n routekaart omdat ze daar de kennis niet voor heeft het en het vertikt om die kennis extern in te schakelen. Maar het zou een hoop schelen als men de volgorde der dingen wist en onder welke condities die werden ingevoerd/opgeheven.
Dát is planmatig werken, doorstastend en pragmatisch te werk gaan. Helaas kan hoofdmeester Hugo dat niet, zonde.
REAGEER OOK