Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BANKBLOG - Corona dodelijk voor economie door onderliggend lijden

Uw pensioen gaat aan de beademing


Covid-19 en de lockdowns hebben enorme gaten geslagen in de zeilen van het eurozoneschip.  Maar om alles op Covid-19 te gooien is niet juist; net als bij de dodelijke slachtoffers van Corona, is er meestal sprake van onderliggend lijden.

figuur 1

Allereerst de cijfers en die zijn niet zo mooi. De gehele eurozone heeft in het tweede kwartaal een negatieve economische groei laten zien van 12,1% ten opzichte van het eerste kwartaal (saillant detail: de EU-lidstaten zonder euro deden het veel minder slecht). Dit terwijl het eerste kwartaal ook al negatieve groei liet zien. Als er vergeleken wordt met het tweede kwartaal van 2019, dan bedraagt de economische krimp 15% voor de eurozone. 

figuur 2

Zoals altijd in de “unie”, laten de lidstaten een weinig uniform beeld zien. Zo liet Litouwen een krimp van 3,7% zien en Spanje 22,1% (jaar op jaar). Door de huidige grootte van de economieën in een historisch perspectief te plaatsen, kan het meer tot de verbeelding spreken. Zo heeft de economische krimp in Duitsland 9 jaar aan groei weggevaagd; Duitsland is wat betreft economisch grootte terug in 2011 en Frankrijk is terug in 2002. In Italië kunnen ze nog sneller achteruit rennen (of ze hebben een betere flux capacitor in de DeLorean) want daar staat de economie op het niveau van 1993!

figuur 3

Van die door de EU/EMU beloofde convergentie is absoluut geen sprake, iets wat niet alleen blijvend zal zorgen voor meer problemen, maar ook voor steeds grotere. Het hulppakket waar velen zich zo druk over maken is dus maar een begin. De meeste experts kunnen wel lacherig doen over Nexit, maar als men alleen al naar de tanende publieke steun zou kijken voor dit soort hulppakketten en de economische perspectieven van de eurozone lidstaten, dan zouden zij ook moeten inzien dat de eurozone geen lang leven is beschoren.    

De kredietcrisis (tegenwoordig Global Financial Crisis, GFC, genoemd - wellicht om te voorkomen dat het woord “krediet” een slechte connotatie krijgt) was dus maar een voorgerecht. Ik vrees echter dat dit diner nog vele gangen kent; de huidige crisis is dus niet het hoofdgerecht. Zo is de huidige impact op de economische groei groter dan in de GFC, maar kijkende naar de werkeloosheid is daar nog maar weinig van terug te zien. 

figuur 4

De vele steunprogramma’s vanuit zowel de centrale banken alsmede de overheden, hebben wat leed kunnen verzachten, maar het betrof vooral het verschaffen van uitstel van executie. De faillissementen en saneringsrondes zullen pas later plaatsvinden en dan zal de werkeloosheid flink toenemen. Overheden zouden nogmaals en/of langer kunnen bijspringen, maar dat lost niets op. 

De steunpakketten waren nodig om tijd te kopen. Zodoende kon er gestuurd worden op een meer ordentelijk verloop van de economische sanering. Maar zoals zo vaak is problemen aanpakken niet populair bij politici (en kiezers). Iedere keer weer wordt er gereageerd op symptomen in plaats van oorzaken. Covid-19 mag deze economische terugval op haar naam krijgen, maar de enorme impact was alleen mogelijk door onderliggend lijden. 

Dit onderliggend lijden betreft hier voornamelijk een teveel aan schulden. Dit proces is met name in gang gezet in 1971, waardoor de wereldeconomie een door schuld gedreven systeem is geworden. Elke keer wanneer de schuldenberg te groot werd was het antwoord bijna altijd hetzelfde: nog meer schulden maken. De situatie nu is niet anders.

figuur 5

figuur 6

De wereldwijde schulden schieten namelijk omhoog terwijl het inkomen (BBP) instort. Normaal is het einde dan nabij, maar de oplossing is dat centrale banken met geprint geld deze schulden opkopen. Zolang iedereen meespeelt, werkt het. Dan kunnen we naar de volgende gang van dit galgenmaal. Werkt het niet, dan wacht onmiddellijk de galg. 

Hoe dan ook, de schuldenberg moet (reëel) worden verkleind en flink ook. Daar zijn de schuldenaars blij mee, maar de eigenaren van die schulden niet. En nee, deze bezitters zijn niet alleen de banken, maar vooral de 45-plussers. Het zijn zij die vermogen hebben in pensioenpotten en dit vermogen zal dus (op welke manier dan ook: afstempeling, inflatie, nieuw monetair stelsel, et cetera) gebruikt worden om de schuldenberg te temmen. Welvaart is net als vriendschap: een illusie; een pakketje schroot met een dun laagje chroom.     

Reaguursels

Inloggen

Bangmakerij met pseudo argumenten.

van Oeffelen | 03-08-20 | 09:14

Laten we niet vergeten dat het in de landen met socialistische regimes ((oa Spanje en Italië) al bar slecht ging. Corona is slechts het excuus om overheidsfalen te vergoelijken

Feitenpliesie | 03-08-20 | 07:39

Deze financiële stoelendans begint inderdaad op Russische Roulette te lijken. En met de marionetten van Merkel en Lagarde die wij ‘Nederlandse Regering’ noemen, kan het Nederlandse volk het wel schudden. Behalve het feit dat de Euro via de geldpers straks dezelfde intrinsieke waarde heeft als Monopoly-geld, worden we ook nog op een andere manier bestolen. Nederlandse pensioenfondsen beleggen namelijk wettelijk verplicht in Staatsobligaties waarop geld moet worden toegelegd in de vorm van negatieve rente. Onder het mom van ‘veiligheid/zekerheid’. Legitieme diefstal waarbij u van twee kanten genaait wordt. And not in a nice way.

benjeallanggek | 02-08-20 | 23:30 | 1
-weggejorist-
WendyW | 03-08-20 | 07:35

Het grote probleem is dat NL in de schulden unie is gedrukt zonder toestemming van de kiezer:

de nederlandse pensioenen zijn al jaren geleden opgeofferd via het verdrag van Lissabon waarbij de ECB een politiek instituut is geworden van de EU, ook weer tegen de meerderheid van de nederlandse kiezer.

De nederlandse belastingbetaler is feitelijk beroofd door de gekozen politici om de Eu en de Ecb de Euro te laten overleven van deze pensioenpotten.

Het verbaast mij nog steed hoe mak de nederlandse kiezer is en over zich heen laat lopen...

Tee Of Cup | 02-08-20 | 22:36 | 1

Voor dat laatste moet u bij de vooringenomen pro-EU berichtgeving door de NPO en 'kwaliteitskranten' zijn.

NPOlitiekgekleurd | 03-08-20 | 05:33

Ga het principe van monetarisering van schulden maar even uitleggen aan de gemiddelde Nederlander, leg dan ook maar meteen even uit hoe hun pensioengeld hiermee naar de klote gaat. Veel succes, ik denk niet dat je meer dan 3% van de Nederlanders bereikt.
Dat is het probleem met collectieve pensioenen, je ontneemt mensen van individuele verantwoordelijkheid en maakt ze daarmee dommer en afhankelijker van bestuurders. Er is immers op individueel niveau weinig dat je nog kunt doen. Dit verdommingseffect treedt na een generatie of twee op met eigenlijke alle collectieve systemen. Daar hebben we er in Nederland zoveel van dat de gemiddelde Nederlander het allemaal wel gelooft. Het is mijn hoop dat er een nieuwe generatie komt die in groeiende mate niet meer mee profiteert van deze systemen en verandering eist. We zijn als samenleving hoger opgeleid dan ooit, maar we krijgen steeds minder individuele verantwoordelijkheid, dat is geen correcte ontwikkeling.

Zendavesta | 02-08-20 | 22:01

Koop bitcoin en voorzie in uw eigen pensioen. Hoe moeilijk kan het zijn?

Voorbeeldige burger | 02-08-20 | 20:24 | 3

In ieder geval moeilijker dan dat, maar daar kom je nog wel achter.

Zendavesta | 02-08-20 | 21:45

Die dat maar niet.

van Oeffelen | 03-08-20 | 09:14

Omdat ze zowel linksom als rechtsom je geld afpakken, zo weinig mogelijk werken!

Lebowski72 | 02-08-20 | 18:22

Misschien moeten wij maar over naar de Engelse Pond, als de Dollar niks waard is en de Euro ploft moeten we toch wàt. Wanneer start het tribunaal voor degenen die ons de Euro ingerommeld hebben?

revolte | 02-08-20 | 17:48 | 2

De dollar is veel meer waard dan de Euro, ten eerste heeft de USA gigantische olievoorraden die hun schuld volledig dekt. Ze zijn inmiddels de grootste olie exporteur ter wereld. Ten tweede zijn ze veel concurrerender dan de EU. Ten derde is de Euro in deze vorm onhoudbaar door de economische verschillen. Dus hou uw dollars maar, komt goed.

vlotterik | 02-08-20 | 18:45

@vlotterik | 02-08-20 | 18:45: Ten vierde zij hebben Donald Trump, dat horen de linksedeugers niet graag, maar voor dat chinese wuhanvirus stond Amerika er florisant voor onder en door Trump. Nu willen ze het coronavirus en de linksche antifafielenchaos op Trump schuiven, maar het volk is niet gek. The Trump Dynasty will Prevail.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 20:39

De eerstvolgende keer dat de EU een graai wil doen uit de Nederlandse staatskas zal de volkswoede exponentieel toenemen. De geesten rijpen voor een Nexit, alle bangmakerijen van de zittende macht ten spijt. Een blinde kan nog zien dat alles beter is dan van die ellendige EU deel te blijven uitmaken.

NPOlitiekgekleurd | 02-08-20 | 16:47 | 5

@EefjeWentelteefje | 02-08-20 | 19:04: Pas als mensen in hun portemonnee de gevolgen van het wanbeleid gaan voelen, dan worden ze boos.
Daarom schuift de politiek de hoognodige kortingen op de pensioenen steeds voor zich uit. Want dan staan drie miljoen zielige pensionado’s op het Malieveld.

theo-is-dood | 02-08-20 | 20:01

Rutte geeft ons pensioen zo aan Brussel, daar maalt die hybride toch niet om, hij heeft wel een leugen klaar, want Rutte is zo glad als een paling in een emmer snot.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 20:42

@EefjeWentelteefje | 02-08-20 | 19:04:
Dat verliezen van baan is voor velen om de hoek, maar hebben ze nog niet in de gaten. Bij KLM inmiddels al wel. Die recessie gaat er hopelijk nog voor die verkiezingen inhakken, anders worden ze echt niet wakker.

Jan, Leiden | 02-08-20 | 21:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij allemaal niet zo moeilijk. Vandaag wederom gelezen dat het virus via een militaire basis uit China is ontsnapt. Alles maar dan ook alles wat de Chinezen aan assets hebben uitstaan buiten China, confisqueren. Onder het mom de vervuiler betaald.

Southpark | 02-08-20 | 16:15 | 4

Top, haal ik gelijk mijn uniform even.

OuweOuweLekkerMauwe | 02-08-20 | 19:20

Die chinese virologe, zit veilig en naar verluidt, was de eerste batch voor de VS, ja gevaarlijke jongens die chinezen en waarom, nou Trump liep ze voor de chinese voeten.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 20:44

Covid-19 als false-flag operatie door US? China de zwarte piet (,,) toeschuiven, om de 'handelsbalans' een beetje te 'corrigeren'? Zou geen idioot idee zijn. De VS is financieel al 100% afhankelijk van China.

snars | 02-08-20 | 23:02
▼ 1 antwoord verborgen

Alleen te dikke zieke bejaarden en een paar pechvogels gaan dood aan Corona, verder niemand.

Bolder | 02-08-20 | 15:38

Van de 19 landen die de euro hebben ingevoerd zijn er 16 gedreven door grootheidswaanzin, 2 door opportunisme, en 1 probeert alsnog de ambitie van 1 september 1939 te verwezenlijken.

Pithoigia | 02-08-20 | 14:58 | 1

Je bent de profiteurs nog vergeten .

likmegaties | 02-08-20 | 15:54

Zelfs een zwakbegaafd kind wist bij de introductie van de euro het geen lang leven beschoren zou zijn. Totaal van elkaar verschillende economieën en culturen laten zich verenigen. Dat ze maar hoog mogen hangen.

Arnold9638 | 02-08-20 | 14:45 | 1

Als ze dan nog leven, mogen degenen die verantwoordelijk waren voor de invoering voor het hekje en wachten hen zware straffen. Kok is helaas al dood.

5611 | 02-08-20 | 16:47

Gelukkig hebben de Italianen veel onroerend goed en zonder hypotheek. De hypotheekmarkt in NL is drie keer die van Italië kun je nagaan.
Ze betalen minder belasting dus het leven is er een stuk goedkoper ook al omdat 25% van de belasting niet eens betaald wordt. En nu krijgen ze ook ontelbare geschenken uit het noorden dat ze vroeger onder de voet hebben gelopen.

ecologiste | 02-08-20 | 14:28 | 1

Mooi toch, vastgoed zonder hypotheek is vermogen dat makkelijk kapot te belasten is.
En als die Italianen dat niet doen, doen wij het hier wel voor ze. Want wees toch eens solidair, mensen.

Harry Turtle | 02-08-20 | 18:11

Bedankt GS! Gooi nog wat olie op het vuur..

guile | 02-08-20 | 14:21 | 5

@donkieshot | 02-08-20 | 14:51:
Realiteit kun je op diverse manieren beschouwen. Jammer dat het in het Bankblog altijd eenzijdig en met tunnelvisie gebeurt.

Spring Bruissteen | 02-08-20 | 15:04

@Spring Bruissteen | 02-08-20 | 15:04:
We gaan binnen afzienbare tijd allemaal kapotstukfalliet en de ratten zullen met de gieren vechten om de restjes...

SterF... | 02-08-20 | 17:20

Koop die auto ! Wat een economie hebben we toch die meteen hapert als hij even wat tegenwind krijgt.

sprietatoom | 03-08-20 | 04:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie me zelf tot mijn 80 e bij Mcdonalds werken als het zo door gaat.

Uw Verzekeringsadvis | 02-08-20 | 14:07 | 2

Dat is dan wel een luxetent met status geworden...

SterF... | 02-08-20 | 17:20

@SterF... | 02-08-20 | 17:20: Ja precies, voor de weinigen die zich dan nog een Big Mac kunnen veroorloven, een soort van privilege.

Uw Verzekeringsadvis | 02-08-20 | 17:27

Nederlandje betaalt de rekening wel, gewoon doorgaan met dat fantastische EU-verhikel. Net zolang tot alle landen aan de beademing liggen / leiband lopen of er weer eens een groot land bedenkt dat een oorlog de enige manier is om uit de economische ellende te komen. Oudste recept van de wereld: gaat je economie naar de kloten, begin een oorlog.

_pacman_ | 02-08-20 | 14:00 | 1

Het is een feit dat de EU enkel meer stress en problemen veroorzaakt, en minder vrede.

vlotterik | 02-08-20 | 18:54

Sorry hoor, maar de som van alle EU schulden zijn klein bier bij die van de VS. Dus voorlopig kunnen we nog heel wat Eurootjes bijdrukken....

Odin | 02-08-20 | 13:36 | 5

Ecb balans als %bbp is groter dan de Fed. Staatschulden beginnen nu wat uit elkaar te lopen. Punt v VS is unfunded contingent liabilities. Die zijn huge

Sassen | 02-08-20 | 14:28

Gratis geld drukken loopt altijd op 1 ding uit: zo is het monetair systeem.

donkieshot | 02-08-20 | 14:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou ja zeg. EU lidstaten zonder de Euro deden het minder slecht. Hoe lang tolereren we die dan nog. Hup, aan de Euro en vlug een beetje.

Wel profiteren van de interne markt en geen solidariteit tonen met de zwakke Euro, dat kan toch niet meer. Dat is zo 2019.

Peerkeoud | 02-08-20 | 13:28 | 2

Maar u hoeft geen peseta's meer te wisselen, dat is ook een hoop waard. Groetjes van Rob.

_pacman_ | 02-08-20 | 14:02

@_pacman_ | 02-08-20 | 14:02:
Ik ben net terug van 2 weken vakantie door verschillende niet-eurolanden. En alles met plastic bankkaart betaald. Geen munt hoeven wisselen. Dus dat is geen argument meer.

PisFinger | 02-08-20 | 14:24

Dit feest blijft doorgaan zolang de rente laag gehouden kan worden. De prijs van geld blijft laag zolang het systeem maar van voldoende brandstof voorzien wordt: geldcreatie en daarmee het oppompen van balansen. Lage rente zorgt voor een continue geldstroom op zoek naar rendement. Zolang bijvoorbeeld dividendgroei verzekerd is, is er dus niets aan de hand.

Maar, wat als, zoals de schrijver stelt, het vertrouwen wegvalt. Wat als de ontvanger van zijn maandelijkse salarisspecificatie tot het inzicht komt dat het bedrag, waarvoor hij of zij een inspanning heeft moeten leveren, afgezet tegen deze geldcreatie, deze inspanningsvergoeding devalueert tot betekenisloos bezit?
Wat is dat bezit waard indien het monetaire systeem instort?
Hoe te handelen? Vermogensspreiding uitbreiden naar fysiek goud? Dit zou eventueel een brugfunctie kunnen vervullen in de "transitie" van het ene monetaire systeem naar het andere met als doel: vermogensbehoud in de nieuwe werkelijkheid. En wat is dan het moment om deze omzetting te effectueren. Goud kun je immers niet eten. Wanneer is het vertrouwen in een nieuw monetair systeem zodanig, dat je kunt verzilveren (no pun intended).
Een ding is zeker. Spaarrekeningen worden geslachtofferd. Deelnemen in bedrijven behoudt zijn waarde wel. Of die deelneming nu wordt uitgedrukt in euro's of in schelpen, als deze laatste in een nieuw monetaire systeem de algemeen aanvaarde valuta vormt. Als je de voorbij de kortstondige implosie van financiële markten kijkt.

Graaf_Slis | 02-08-20 | 13:26 | 2

sorry voor het gebrek aan alinea's, maar de letters waren kennelijk op.

Graaf_Slis | 02-08-20 | 13:27

Ik beleg in zeewater. Is van alle tijden

Mark van Leeuwen | 02-08-20 | 13:33

Pensioen? Welk pensioen? Dat verdampte later? En wanneer dan? Wordt steeds verder opgerekt in leeftijd, zeker met de miljarden aan het zuiden waar ze gewoon wel met pensioen gaan... Voor je pensioen krijgt over zoveel jaar ben je allang overleden waarschijnlijk. Beter is nu te leven, pensioen zal i.p.v. nu een vijfde zeker later door een derde niet worden bereikt. Fata morgana, dat is voor velen van ons "pensioen".

Jan, Leiden | 02-08-20 | 13:17 | 1

Het heeft toch decenia lang mensen in het gareel gehouden. "Als ik met pensioen ga dan... " Zulke kreten echo-en nog na uit het verleden. Maar ach, komt tijd komt raad denk ik dan.

Mark van Leeuwen | 02-08-20 | 13:29

In 2011 en 2002 leefden er ook al mensen. En die dronken ook koffie op een terrasje. Ik geloof dat ik met deze teruggang in de tijd wel kan leven. Misschien gelijk even andere prioriteiten stellen. Dus waarom verzorgingshuizen sluiten en de zorg qua diensten uitkleden om zo meer geld over te houden welke je nu ook kwijt bent aan minder finacieel stabiele landen. Met uitgebreide regelingen voor bijvoorbeeld verzorgingshuizen...

Mark van Leeuwen | 02-08-20 | 13:01 | 4

Met het verschil dat je straks het geld uit 2002 bezit met de prijzen van nu (of hoger) - oftewel, dat kopje koffie kun je niet meer betalen.

PisFinger | 02-08-20 | 14:27

Juist. Exact mijn gedachte! Boeiend dat "de economie" terug gaat naar 2014 of zo. Was het zo slecht toen?
Het is een pandemie, dus per definitie wordt de hele wereld geraakt. Als alles en iedereen krimpt, dan is er relatief niet veel aan de hand.

Verder: Iedereen gewoon normaal doen. Ook/vooral de media. Want economie is geen wetenschap, maar vooral emotie. Als jij op het nieuws hoort dat het slecht gaat met de economie, dan stel jij misschien grote uitgaven uit, met als gevolg: het gaat slechter met de economie. Een self fulfilling prophecy.

Timide_Aso | 02-08-20 | 14:29

De cijfers spreken voor zich en voorspellen een grote werkeloosheid en faillissementen. Daar zit geen greintje fantasie, emotie of humor bij. Als u denk dat het al crisis is als de economie met 3 procent op jaarbasis daalt, wat denk u dat het gevolg is van meer dan 10 procent per kwartaal? Ik zou maar wakker worden en je een beetje voorbereiden nu het kan.

donkieshot | 02-08-20 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Pensioen aan de beademing..... normaal zou ik daar om moeten glimlachen, leuk gevonden, maar ben zelf 61 en zit er vlak voor. Vrees dat wanneer ik in aanmerking kom om ervan te genieten, dat de beademing niet meer nodig is, want op=op.

Karel Kruizenruiker | 02-08-20 | 12:53 | 1

Ach, jij maakt nog een kans. Ik ben 38, ik verwacht niets...

SterF... | 02-08-20 | 17:24

Dit ‘overkomt’ ons vanwege ontbrekend zeggenschap waarbij ook nog eens niet iedereen evenveel op tafel legt. Zie daar een dominant kenmerk van een dictatuur, koerswijzigingen zijn uitgesloten! Wij MOETEN garant staan voor geweigerde Zuid-Europese begrotingsdiscipline. Wat nou? Wij kunnen ons geluk niet op volgens de eurofiele grachtengordelroos, ben blij dat je dat ongedisciplineerd zooitje MAG financieren! Het moet niet gekker worden... manmanman

PIS-Alchimis | 02-08-20 | 12:25 | 4

@W_F | 02-08-20 | 12:49: Uiteindelijk werkt dit alleen als niet iedereen uw voorbeeld volgt. Zo wel, dan gaan Nederlandse ondernemingen op de fles, gaan de de belastingen op dingen die u niet kunt missen omhoog. Ze verzinnen gewoon iets. Frisse lucht belasting, burgerbelasting, openbare ruimtegebruikbelasting, enz. Heb je geen geld dan komen mannetjes met gleufhoeden bij je aanbellen.

squadra | 02-08-20 | 13:29

"We" hebben wel zeggenschap. We hebben zelfs een vetorecht. Daar moet je dan als ministerpresident wel gebruik van willen/durven maken. Je kunt je als NL ook de kaas van het brood laten eten. Dan krijg je Europese belastingen (begint schijnbaar onschuldig, maar zal alleen maar meer worden), en gezamenlijke schulden. Allemaal zaken waarvan de VVD zei dat we dat nooit gingen doen.

duProgue | 02-08-20 | 13:39

@W_F | 02-08-20 | 12:49: een kenniseconomie zonder kunde, dat zelf klussen wordt niets. De mensen met kennis en kunde zijn een uitstervend ras.

revolte | 02-08-20 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

Alle economische misère ten spijt is er nog geen inflatie van naam veroorzaakt. En dat is een heel belangrijke graadmeter wat je gelijk in de portemonnee voelt.
De aanbiedingen zijn structureel hoog in de supermarkt. De oliehandel heeft een deukje opgelopen wat de prijs aan de pomp juist doet zakken. Wellicht komt de correctie nog maar ik zie voorlopig nog geen groot probleem.

dijkbewaker | 02-08-20 | 12:21 | 6

Nederland heeft een diverse economie. Voor landen die 90% van hun inkomen uit olie halen is deze crisis pas echt een drama.

petersteenkamp | 02-08-20 | 15:21

@UpdateAvailable | 02-08-20 | 13:09: Die belastingen komen pas na de verkiezingen in maart, uiteraard zonder dat daar ook maar een woord aan gewijd is tijdens de campagne. 2021 wordt een rampjaar voor de werkende Nederlander.

5611 | 02-08-20 | 17:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Pensioen: ik zit er met 1 oog al naar te kijken, want zo ver is dat moment niet meer, en ik verheug me er ook op, want KUDT-baan (en NEE, dat is geen keuze, en kan ook niet makkelijk een andere kiezen, dus dit is wat het is) maar aan de andere kant is het nog redelijk 'ver van mijn bed'. Maar ondertussen 'leef' ik met mijn 55 jaar stukken meer dan velen om mij heen die een stuk jonger zijn dan ik, dus wat kan mij het eigenlijk schelen. Ik leef NU. Pensioen komt wel goed.

m@rkus | 02-08-20 | 12:06 | 5

@Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 12:10: jij snapt er geen zak van! Niemand betaalt voor zn echtgenote. AOW is een omslag systeem. Jij betaalt AOW premie voor de mensen die op DIT moment AOW ontvangen.
Ten tweede , je hoeft alleen maar in Nederland te wonen om AOW rechten op te bouwen. Je hoeft helemaal geen AOW premie te hebben betaald.
Lees eens wat voordat je roept, bijv op de site van de SVB

theo-is-dood | 02-08-20 | 13:21

@Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 12:10: In aanvulling op theo-is-dood: van onze pensioenen gaat niets naar de EU. Dat er een probleem is met pensioenen is een ander issue (geld bijdrukken door de ECB --> kunstmatig laag rendement op staatsobligaties --> lage rekenrente --> kunstmatig slechte dekkingsgraad pensioenen --> geen indexering en mogelijk zelfs kortingen).

duProgue | 02-08-20 | 13:45

@duProgue | 02-08-20 | 13:45:
Pensioenfondsen kopen gedwongen het schuldpapier van brakke EU landen op. Dus indirect zitten ze allang met hun klauwen in de pensioenpot.

Harry Turtle | 02-08-20 | 18:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Meer geld sneller rondpompen heet economische groei. Wij Nederlanders vonden rond 1600 het fractionele dekkingssysteem uit. Geldcreatie. Dat heeft ons geen windeieren dus gelegd. Maar we zijn eeuwen verder en de ouwe truc raakt sleets. We moeten meer en veel meer. De banken doen er niet meer toe. Het zijn doorgeefluikjes van de politiek geworden. Centrale banken, vooral de supra centrale, zoals FED en ECB delen de lakens uit. Monetaire financiering is het nieuwe wondermiddel. Het volgend station is de printer. ¨Vertel nog eens opa, hoe ging toen alles failliet?¨ ¨Wel, eerst langzaam met kleine schokjes, toen ineens heel snel met een grote klap...¨

squadra | 02-08-20 | 12:02

Hoeveel geld moet je meenemen om van Borids GB burger te mogen worden?

LuckyGuy | 02-08-20 | 11:58

Dees is voor de EUlovertjes, de EUkissertjes:
"Liever arm en ongeknecht, dan iets mind arm en geknecht."
Euroduitenuitdelertjes.
Euroduiten-over-de-hegmietertjes.

chicago river | 02-08-20 | 11:55 | 1

En met op woensdag half om half gehaktdag.
En in december een fijn kinderfeest met Sint Nicolaas en de kindervriend Zwarte Piet.
En geen dierenslachten door bij het leven in volle stress hun nek door te snijden en dan op hun kop hangen (heupbreuken maar gaat toch doodbloeden)
Garnalen weer in Nederland pellen zonder dat er een marekkaan op kan spuwen.
Grenzen dicht, zoek het maar uit met je ak-47 en granaten het land inbrengen.
Bindende referenda lang leve Van Mierlo.
Boerka's uit en Nederland uit.
Kindhuwelijken Nederland uit.
Vrouwen en mannenbesnijdenis Nederland uit.
Vul zelf nog maar Uw wensen in onder de streep en idd liever arm maar ongeknecht, meer Jenny Douwes in Nederland.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 12:06

Het begon met cdarattenstreken door Jan Pieter Balkenende, die een bak ellende in de vorm van de euro over Nederland afriep en totaal de wens/referendum van het gehele Nederlandse volk negeerde.
Dit vond navolging bij veel linksche politici ja ook Rutte, die allemaal Nederland aan de EU schonken en tot de dag van vandaag zuchten Wij Nederlanders onder het juk van die eussr, die veel kapot maakt zoniet alles in Nederland bestiert, denk alleen maar aan onze vissers, die compleet kapot gemaakt zijn daar franse visser niet konden concurreren met de Nederlandse visvloot, dus je m'n fou en kapot die Nederlandse vissers en zo kan ik hier een a4tje vullen met eu-ellende en allemaal ingezet door die bak ellende. Nu wordt de eurovirusellende verstopt onder de deken van corona, ja dat corona zal voor velen een zegen blijken.
Niet alleen voor de pensioenfondsen, kijk naar KLM, even ruim 3.5 miljard incasseren en dan het mes in de personeelskosten en de ruif wordt compleet leeggevroten door de voornamelijk franse aandeelhouders.
Dit alles ingezet inderdaad door cda vvd pvda, vergeet ik gewoon even dat onder die Uyl het stemvee uit turkije binnengehaald werd onder het mom dat Nederlanders bepaalde arbeid niet uitvoerden, gelul net zoals dat de garnalen niet meer in Edam en Volendam gepeld mochten worden, nee de pvda en vvd gingen voor marokko. Moet ik meer zeggen, nee ik kan niet meer zeggen want dan komt Joris achter zijn ventilator vandaan.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 11:53 | 3

maar we zijn nu wel 2 jaar lang de winnaar van het Eurovisie songfestival. Je krijgt er zoveel voor terug.

popeye-de-zeemeermin | 02-08-20 | 12:10

Wat fijn dat uw geheugen nog wel werkt.+

ademende aarde | 02-08-20 | 12:57

Balkenende is niet verantwoordelijk voor de euro, dat is al in 1992 stiekem bedussekd door Kok en Zalm. Balkenende is wel verantwoordelijk voor het Verraad van Lissabon, waarmee het referendum over de europese Grondwet genegeerd werd en we de facto een deelstaat voor de EU werden. Zonder Lissabon zouden we een stuk beter af zijn geweest. Ik hoop dat misselijke figuur daarvoor ooit nog voor het hekje te zien.

5611 | 02-08-20 | 17:42

In 2024 mag u weer stemmen.
Dus niet zeuren.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:53 | 4

Een digitaal paspoort voor iedere stemgerechtigde in Nederland en digitaal stemmen vanuit je luie stoel met veel transparantie, want tellen kan life in beeld worden gebracht, nee dat willen de stemvervalsers en communicatiemedewerkers van de vvd niet, want dan loop je de vvdérs voor de voeten en we weten wat er dan gebeurt.

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 11:59

@Masteryu | 02-08-20 | 12:10: ja doe ik al langer dan de geboortedatum van velen hier, maar ja er zijn veel veel veel stemkantoren en veel veel veel communicatiemedewerkers van die rutte en dan ook nog de antifafielen, houdt ze maar eens weg, want dat zijn de momenten dat ze uit hun kraakpanden komen

Theo-Pim-Riv | 02-08-20 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

En als we er dan uiteindelijk uitstappen blijkt het te laat zijn, kort gezegd we verdienen de ondergang omdat we er stelselmatig jarenlang aan hebben gebouwd. Enige visie ontbreekt al decennia lang.

piet7003 | 02-08-20 | 11:52

Gevangen in een hopeloze EU, gevangen in een hopeloze Euro, gegijzeld door hopeloze Europese leiders die elkaar de hand boven het hoofd houden, en waarbij niet 1 het lef of verstand heeft om de handrem aan te trekken; tot hier en niet verder. Zie daar het instant recept voor een financiële catastrofe.
De huidige 'feest vierende jonge generatie', reeds mentaal verslapt door een alles verdunnende zieligheidsindustrie krijgt het links en rechts om de oren en heeft een gigantisch groeiende schuldenberg te verorberen die menigeen de maag zal doen omdraaien.
Degenen die in de EU en de Euro geloven zijn dezelfden die geloven dat sneeuw niet kan smelten.

Broadsquire | 02-08-20 | 11:45 | 1

En een hopeloze kansloze demografische vernieuwing.

chicago river | 02-08-20 | 11:48

@sassen: zou je dat verhaal over de beloofde convergentie tussen de EU landen die niet gebeurt eens willen uitwerken? Dat is de onderliggende belofte voor de politieke EU on zou wel eens veel mensen veel bewuster kunnen maken waarom het gaat.

ole guapa | 02-08-20 | 11:44 | 2

Inderdaad. Daar gaat het om.

feiten_en _cijfers | 02-08-20 | 11:52

Heb ik al eens gedaan, maar wellicht is een update wel handig

Sassen | 02-08-20 | 14:31

Daar gaan we dan. Deze corona-crisis zal voor Nederland blootleggen dat onze peperdure welvaartsstaat onbetaalbaar en onhoudbaar is geworden. Klimaatbullshit en ongebreidelde immigratie worden straks, wanneer het geld op is, helemaal een no-no. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat bij onze linkse landgenoten de schellen van de ogen vallen.

Tietmier | 02-08-20 | 11:39 | 6

Belasting verhogen? Dat is al gebeurd, toch?

TonieKolonie | 02-08-20 | 11:57

@TonieKolonie | 02-08-20 | 11:57: Rutte heeft effectief de IB verhoogd. Het bedrag aan arbeidskorting was eerst voor alle werkenden gelijk. Echter, die korting neemt af naar bijna nul bij een modaal inkomen. De VVD is kampioen nivellering

theo-is-dood | 02-08-20 | 13:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Je zou toch verwachten dat men dit doorheeft in Den Haag. Ik merk er weinig van.
Of het grote uitdelen waar de laatste tijd zoveel fophef over was daadwerkelijk gaat plaatsvinden is nog niet helemaal zeker. Het EP moet er ook nog wat van vinden en die liggen eerst maar eens dwars. Als aan hun wensen tegemoet gekomen is ziet het pakket er weer anders uit en dan moeten de regeringsleiders weer aan de bal. Ook nu weer verdacht weinig in de media..
www.europarl.europa.eu/news/nl/press-...

Frau Merkel | 02-08-20 | 11:37 | 6

@kwark001 | 02-08-20 | 11:39: Dit keer toch wel. Ze proberen nu hun macht te vergroten en hebben vetorecht. Of het uiteindelijk wat oplevert is de vraag, maar voorlopig gooien ze mooi zand in de motor.

Frau Merkel | 02-08-20 | 11:42

@kwark001 | 02-08-20 | 11:39: wanneer besluit die uitvretersbende om te stoppen met de maandelijkse verhuizing naar Straatsburg??
De waanzin ten top!

theo-is-dood | 02-08-20 | 13:33

Het enige waar dat europese nepparlement op uit is, is meer meer meer geld naar de EU. Je hoeft niets van dat stelletje volgevreten, nutteloze, overbetaalde EU-juichaapjes te verwachten behalve meer meer meer ellende.

5611 | 02-08-20 | 17:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Gemerkt dat ik die Sassen Van Elsloo wel prettig vind schrijven.
Meneer is nogal van de metafoor, en dat komt een financieel-economisch behoorlijke nono als ik, goed uit.
Waarom kom ik hiermee?
Van Elsloo liet ik in den beginne min of meer wat links liggen> weer zo'n droog grafiekenepistel doorspekt met financiele afkortingen en grijze geschiedenistabellen.
.
En nu lees ik hem standaard alstie verschijnt.
Nog sterker; 'din (echt kattendametje, maar dan gewoon gekleed en knap en ongeverfd ravenzwarte coupe, 40+, heeft niet 1, maar 2 gaten in haar sierraadloze hand.
En aangezien ik een minimalistische, zuinige uitgever ben, maar to-taal niet vooruit plan, of uberhaupt opbouw of echt spaar, is zo'n economische story met metafoor, zoals nu dit keer het tig gang diner, heel ok om te lezen.
Voelen wij ons niet zo dom.
Gewoon enkelt een 'beetje dom'.
Dank dus.
Keep up the good work Alex.

chicago river | 02-08-20 | 11:35 | 2

din (echt kattendametje, maar dan gewoon gekleed en knap en ongeverfd ravenzwarte coupe, 40+ sierraadloze hand.
U probeert Alex aan de haak te slaan? ;)

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:37

1 ding wist ik wel 100% oh fah show, die klotemunt ging het leven op meerdere vlakken goed verzieken.
Welnu, dat blijkt uitgekomen.
Je hoeft geen econoom te wezen om te wisten dat de N-standaard nooit de Z-standaard op zou krikken, maar dat we, geheel naar commie model, allemaal even arm zouden worden.
Behalve het gestaalde Partijkader, de elite, politieke grootontvangende baas boven baas dirigenten: Brussel.

chicago river | 02-08-20 | 11:42

De zaak is gigantisch uit de hand gelopen. Wat zijn nu de opties?
1. Verstandig financieel beleid voeren met economische groei en schulden aflossen. Hahaha, doet (in het begin) pijn en gaat dus niet gebeuren
2. Club Med uit de Eurozone gooien, laten overgaan op Lire/Peseta zodat ze als vanouds kunnen devalueren. Te veel gezichtsverlies, gaat dus niet gebeuren.
3. NEXIT. Dan verliezen we toegang tot de EU-vrijhandelszone en/of worden gechanteerd tot zeer slechte voorwaarden. Geen aantrekkelijk idee.
4. Centrale banken blijven doorgaan met geld bijdrukken en staatsschuld opkopen. Gaat op enig moment tot inflatie leiden waarmee we uit de schulden zouden kunnen groeien (b.v. bij 4%). Risico dat de inflatie uit de hand gaat lopen.
Wat dan wel?
De enige oplossing die ik nu nog zie is een grote reset waarbij een groot deel van de staatsschulden wordt weggestreept. Dat kan wanneer de ECB veel staatsschuld opkoopt (zoals al het geval is). Vervolgens zou de ECB de schulden van ieder land b.v. voor 50% kunnen annuleren (het is toch maar monopolygeld). Er komt dan niet meteen meer geld in de handen van de mensen dus zal niet meteen inflatie gaan optreden.

duProgue | 02-08-20 | 11:29 | 10

Nexit: de afzetmarkt in Europa is van 25% van de wereld net voor de start van de EU naar 15% gegaan, en dalende. De echte groei zit buiten de EU, niet erbinnen. Het is (voor Nederland) een grote deceptie gebleken, behalve voor een kleine minderheid.

Caesar.is.Keizer | 02-08-20 | 11:53

Enige optie is de bevolking gigantisch te decimeren, maar dat ligt te gevoelig.

piet7003 | 02-08-20 | 11:53

@duProgue | 02-08-20 | 11:48: De ECB is van ons allemaal, dus als de schulden bij de ECB weggestreept worden, dan zijn we met zijn allen minder rijk. Maar omdat de ECB onevenredig veel waardeloze zuid-Europese staatsobligaties heeft opgekocht, en als al deze waardeloze staatsobligaties worden kwijtgescholden, zdan zijn de noord-Europese landen wel degelijk de dupe! Het is wat minder zichtbaar, en omdat iedereen het slachtoffer is (en niet alleen de mensen met een pensioenopbouw bij een pensioenfonds), is het wat minder zichtbaar, maar het economische verlies is identiek.

Wladimir 1928 | 02-08-20 | 19:26
▼ 7 antwoorden verborgen

heerlijk ik dus niet helemaal alleen naar de kloten maar dus samen.
En die Chinese(griep) restricties mondkapjes en 1,5mtr lachen man.
Stomme schapen wanneer staan ze met hun koffertje bij het station,helemaal niks veranderd stommelingen.
De democratie is geheel verdampd burgemeesters rechters en een handvol dictators hebben het hier voor het zeggen.
De Nexit komt eraan eerst uitgelachen nu springt iedereen in de sloepjes op naar Nexit.

RenedieLange | 02-08-20 | 11:27 | 2

Nee.
Nexit kan niet. Kalltgestelt door de EU.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:31

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:31:

Hoe lang zou de EU het redden zonder de aanzienlijk netto bijdrage van Nederland? Wie zijn er dan nog netto betalers? Duitsland wellicht? Ik denk dat als Nederland eruit stapt, dat het einde oefening is voor de EU, dat het dan wordt opgeheven.

DolfWeerwolf | 02-08-20 | 12:20

Eurofielen hebben altijd betoogd dat als Europa door schulden helemaal in elkaar verweven is dat er dan nooit meer oorlog kan ontstaan.
En zo gaat het ook met onze pensioenen. Als onze pensioenen aan het lot van de knoflooklanden zijn verbonden dan kan Nederland nooit meer uit de Euro stappen zonder onze pensioenen te verliezen.
Helaas denken populistische politicie uit Zuid-Europa daar anders over. Voor hen is het slechts gratis geld waarmee zij populariteit kunnen kopen tot de volgende verkiezingen. En daarna hebben zij of hun opvolgers weer een nieuwe lading gratis geld nodig.
Bij het klappen van de Euro zou Zuid-Europa zijn schulden kwijtraken, en wij onze pensioenen.

Osdorpertje | 02-08-20 | 11:27 | 1

Maar geen oorlog...
*Die voeren we tegenwoordig via proxy*

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:31

Als u een ergens een klein afkoopbaar pensioentje hebt, die het nu. Inkomstenbelasting aftikken is wel weer even slikken, maar u bent wel vrij om te beleggen waarin u wilt. Dus niet in de straks waardeloze obligaties.

Earl_of_Doncaster | 02-08-20 | 11:21 | 2

Afkopen is een keuze van het fonds waarbij u zit.
U kan niet zelf zeggen: keer nu maar uit.
Dat moment kiest het fonds.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:30

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:30:
Kleine pensioenen kan je altijd afkopen. Grens weet ik niet uit m'n hoofd.

Harry Turtle | 02-08-20 | 14:52

De wereld valt uit elkaar, en iedereen zit over geld te zeiken, de vraag is wat gebeurt er als mensen er daadwerkelijk genoeg van hebben. Als mensen niets meer te verliezen hebben komen de VW kevers (die uit de jaren 30) weer in de belangstelling.

cat22 | 02-08-20 | 11:17 | 2

Genoeg geld voor iedereen bestaat niet. Inflatie doet zijn werk. De verdeling zal om en nabij altijd blijven zoals ie nu is.

Leptob | 02-08-20 | 11:24

Bij mij op het werk hebben juist de mensen die wel wat te verliezen hebben toenemende belangstelling voor auto’s met van motortjes achterin.

D-Fens_1963 | 02-08-20 | 11:26

Ik kan hem even niet terug vinden (MSM vind het niet interessant genoeg) maar er is dus een grafiek met daarin een lijn van de werkelijke EU economie én allemaal lijntjes vanaf het moment dat de EU voorspellingen deed, en hoe die toekomst volgens hun er dan uit zou gaan zien. Je krijgt dan een langzaam oplopende (herstellende) lijn met elk kwartaal een lijntje dat ongeveer 3x zo snel omhoog gaat maar wat dus geen werkelijkheid geworden is. Een voorspelling kan er natuurlijk naast zitten maar de voorspellingen van de EU zijn ALLEMAAL veel en veel te positief. Een normaal mens zo dan een correctie toevoegen aan de volgende voorspelling of de modellen verbeteren, zodat de volgende voorspellingen (gemiddeld) beter bij de werkelijkheid uitkomen, maar dat mag in de EU natuurlijk niet.

W_F | 02-08-20 | 11:15 | 2

Voorspellers van deze zaken zijn, volgens Kees de Kort: beroeps-optimisten. Neem dergelijke voorspellingen dus met een korrel zout.

Het brein erachter | 02-08-20 | 11:30

@Het brein erachter | 02-08-20 | 11:30:
Als we het dan toch over voorspellingen hebben: de heer Sassen van Elsloo heeft in het verleden nogal wat voorspellingen gedaan, die stuk voor stuk niet uit zijn gekomen. De Grexit, om een voorbeeld te noemen.

Spring Bruissteen | 02-08-20 | 11:39

Volgens bevriende advocaat zullen de komende 2 maanden zo'n 1 tot 2 honderd duizend bedrijven van allochtonen zich failliet laten verklaren na het al dan niet opstrijken van van noodfondsgeld. Meteen van alle schulden en belasting af. Daarna met een doorstart van het failliete bedrijf met een nieuwe BV met medewerking van de bewindvoerder/advocaat nog even schone winst pakken.

Premier Trutte | 02-08-20 | 11:15 | 6

@Leptob | 02-08-20 | 11:19: praat eens met een belastinginspecteur. Een controle bij een allochtoon bedrijf kost drie maal zoveel tijd als bij een Nederlands bedrijf.

theo-is-dood | 02-08-20 | 13:36

@Leptob | 02-08-20 | 11:19: Wanneer je als tobt met leppen kan ik me dat voorstellen. Koop een leptop en informeer je eens goed.

Premier Trutte | 02-08-20 | 13:48

@W_F | 02-08-20 | 11:19: Meeste geld gaat naar Alochtonië. Het geld dat van allochtonen naar homelands gaat is een veelvoud van alle wereldwijde ontwikkelinkgshulp. Aanbestedingen van bv Turken gaan vaak naar Turken al dan niet in Turkije. Het is eigenlijk een gesloten parisitaire economie die Nederland kaalvreet.

Premier Trutte | 02-08-20 | 13:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat eigenlijk wel interessant zou zijn?
Te weten wie de grootste schuldenmakers zijn en de slechtste aflossers.
Gek genoeg houden ze dat onder de pet.

Mr.Crowley | 02-08-20 | 11:13 | 1

Het meeste gedoe is er altijd met horeca. Daarom stopt praktisch geen enkele bank daar geld in. Tenzij de eigenaar een afbetaald eigen huis heeft en de bank daarop tot zekerheid hypotheek kan vestigen

theo-is-dood | 02-08-20 | 13:38

Probeer je de enorme welvaart en stabiliteit in Noordwest - Europa eens voor te stellen als de huidige vorm van de Euro er niet was geweest.

bisbisbis | 02-08-20 | 11:12 | 3

Welvaart ietsje minder, maar wel gebaseerd op sterker fundament. Weet waar ik voor kies.

feiten_en _cijfers | 02-08-20 | 11:16

Ja maar dan hadden banken steeds 0.1% winst gemaakt bij het omwisselen tussen guldens en D-marken, en hadden ze geen honderden miljarden staatssteun nodig gehad.

W_F | 02-08-20 | 11:23

Ik fantaseer er ook wel eens over. Elke keer is het eind van mijn fantasie dat de overheid een steeds grotere broek aan had getrokken en het er per saldo voor de burger hetzelfde voor had gestaan. En dan word ik wakker.....

Leptob | 02-08-20 | 11:27

Cardano is het antwoord!

Kabila de stijlloze | 02-08-20 | 11:11 | 1

Afgelopen week ja.

dhrat | 02-08-20 | 11:41

Overigens ging het niet fout in 1971, maar al eerder: in 1919.

HoogToontje | 02-08-20 | 11:11 | 2

Zodra Frankrijk ook maar een millimeter ruimte krijgt om macht of invloed uit te oefenen in Europa, gaat het volkomen fout.

bisbisbis | 02-08-20 | 11:13

Of nog eerder. Het ging fout plusminus 2000 jaar geleden. En in de gouden eeuw, damn wat ging het toen mis zeg. En daarna, oh echt wel. We zijn en blijven mensen, we're fucked.

Het brein erachter | 02-08-20 | 11:36

Welke econoom kan mij het verband tussen de gepresenteerde cijferbrij en de conclusie, de boomers kopen middels de pensioenfondsen al ons geld op en dus is het hun schuld, uitleggen? Uiteraard aast de EU op ons kapitaaldekkingsstelsel, want dat is echt geld. Wat Sassen van Elsloo keer op keer vergeet te melden is hoe de financiële markten stelselmatig (!) falen. Dezelfde genade waarvan we zo meteen als pensioengerechtigden hulpeloos zijn overgeleverd, als geestverwant van de auteur Wouter Koolmees slaagt in "zijn" snode plannen. Die graai gaat indirect en via de salamitactiek, heus niet via een EU confiscatiewet. Al zijn een paar zeloten, ook hier in Nederland, wel degelijk daartoe is staat. Hebzucht maakt nou eenmaal ongedurig.

En als je Bretton Woods als ijkpunt neemt, leg dan svp aan de nietsvermoedende lezer uit wat daar gebeurd is. En vooral waarom. Snap je de huidige systematische oorzaken ook meteen beter.

Hetkanverkeren | 02-08-20 | 11:11 | 3

En als je Bretton Woods als ijkpunt neemt dit even nagelezen op het internet en ja, zeer verhelderend Bretton Woods als ijkpunt nemen is onzin het bestaat niet meer.

leoklei | 02-08-20 | 11:21

@leoklei | 02-08-20 | 11:21: Precies! De gulden bestaat ook niet meer, net als de D-Mark. Probeer je eens de euro voor te stellen zonder dat Bretton Woods had plaatsgevonden.

Hoe dat precies onzin is allemaal omdat het niet meer bestaat, snap ik dan weer niet. Zullen we dan meteen maar alle geschiedenis afschaffen? Hele volksstammen die dan inderdaad een gat in de lucht zullen springen.

Voor de liefhebbers, een tipje van de sluier op microniveau: www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie... Een bijzonder fijne column.

Hetkanverkeren | 02-08-20 | 12:38

Zie vorige columns hier. Uitvoerig besproken

Sassen | 02-08-20 | 16:20

Zodra Nederlands pensioengeld ingezet gaat worden door de EU, is nexit een feit.

ChupaChupa | 02-08-20 | 11:10 | 7

Never nooit gaat dat gebeuren.

vluchtelingallergie | 02-08-20 | 11:26

De meeste mensen zijn er heilig van overtuigt dat de EU netjes met hun pensioen om zal gaan, en Rutte zegt dat ook. Zelfs als dat pensioen niet meer genoeg is om van rond te komen wil niemand de echt oorzaak weten. Je enoge echte pensioen is wat er nu op je eigen rekening staat en in beleggingen zit die je zelf op elk moment kan verkopen, zonder dat dat iets van een "beheerder" tussen zit. Alles wat de overheid, banken, pensioenfondsen of verzekeraars een pensioen noemen is en belofte die ze morgen kunnen veranderen. Meestal zijn de voorwaarden op papier al niet heel hard en elke spoedwet gaat boven wat voor afspraken er dan ook op papier staan.

W_F | 02-08-20 | 11:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Huidige globale macro model gebaseerd op groei werkt niet oneindig. Kun je hier en daar radertjes afstellen, helpt uiteindelijk niet veel. Uiteindelijk is een model gebaseerd op (gedeeltelijk) centrale verdeling van middelen de enige oplossing. Soort van China maar dan globaal. Dat lukt natuurlijk nooit, teveel groepen met eigen belangen. Dus uiteindelijk valt het globaal uiteen met hier en daar wat correctie gebeurtenissen zoals oorlogen. Na de ‘reset’ kunnen we dan weer een jaar of 70 verder met zelfde model.

feiten_en _cijfers | 02-08-20 | 11:09

Staat mijn stenen pensioen nu ook op losse schroeven? En dit is even een serieuze persoonlijke vraag van de niet meest snuggere. Daar heb ik namelijk vol op ingezet.

GKJP | 02-08-20 | 11:09 | 13

@de IJsman | 02-08-20 | 11:31:
Uw link gaat over het eigenwoningforfait, niet over de HRA, die zit gewoon in box 1.

EefjeWentelteefje | 02-08-20 | 11:36

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:25:

Dat hangt er vanaf hoe mijn kinderen het er vanaf gaan brengen.

GKJP | 02-08-20 | 11:36

@Eefje:

Daar had GKJP het over: eigen woning vrij van hypotheek.

de IJsman | 02-08-20 | 11:59
▼ 10 antwoorden verborgen

Maar we krijgen voor deze investering wel heel veel terug! Ik zeg hamdoelilah.

HoogToontje | 02-08-20 | 11:09

Ja, en nu? Gewoon betalen. De eu moet en zal.

opblaasschaap | 02-08-20 | 11:08

"Dit onderliggend lijden betreft hier voornamelijk een teveel aan schulden. Dit proces is met name in gang gezet in 1971, waardoor de wereldeconomie een door schuld gedreven systeem is geworden. Elke keer wanneer de schuldenberg te groot werd was het antwoord bijna altijd hetzelfde: nog meer schulden maken. De situatie nu is niet anders."

Hèt perfecte ponzi-schema / piramidespel dus. Gaat al 50 jaar mee.
De klap zal groot zijn.

EefjeWentelteefje | 02-08-20 | 11:06

nos.nl/nieuwsuur/artikel/2255360-ital...
Oktober 2018
onderwerpen van de EU-top in Brussel vandaag; de Italiaanse begroting. De "begroting van het volk", zoals de Italiaanse leiders het noemen, moet het armlastige Italië weer op de been brengen.

Maar de plannen voor enorme investeringen baren de Europese leiders grote zorgen. De staatsschuld is hoog en zal hiermee ver boven de Europese normen uitgroeien. Onacceptabel, vindt Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie. Ook de Italiaanse rekenkamer keurde de begroting af. Maar de Italiaanse bevolking is juist erg enthousiast over de plannen.

Pasta.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:04

Dat krijg je als je nep economie/verdien model in stand wilt houden.

vluchtelingallergie | 02-08-20 | 11:03

Met alle schulden short gaan op de EUR en USD. probleem opgelost.

dhrat | 02-08-20 | 11:01 | 1

En de inhoud van onze gezamelijke pensioenpot inzetten als margin.

biebop | 02-08-20 | 11:21

Zolang de geldpersen blijven draaien houd de zeepbel zichzelf nog wel even in stand.

komtdatschot | 02-08-20 | 10:58

Koop maar goud op ipv het te verkopen, zoals het beleid hier was. Om onnavolgbare redenen. Steeds weer blijkt goud het anker, al eeuwen. Maak het onderpand van de neuro en laat politici met hun fikken van het monetaire systeem afblijven. De ECB moet opgeheven, die kan nl. alleen politiek zijn. Sowieso is economische groei achterhaald: het is al decennia vooral papieren groei (en eerder ook inflatie). We lossen nu wel heel veel problemen op die we zelf gecreëerd hebben. Maar er eigenlijk niet zijn. Ook dat is boekhouding. Papier, wetten en model berekeningen zijn niet de realiteit. Daar willen we nog steeds niets aan.

Nichtsneues | 02-08-20 | 10:56 | 6

@kapotte_stofzuiger | 02-08-20 | 11:06:
Toen was geluk nog heel gewoon. Letterlijk. Je was gelukkig met wat je had. Niet slecht om daarnaar terug te gaan. Het kan niet steeds maar meer, meer, meer. We hebben maar 1 aarde. Dus zijn er 2 scenario’s:
-Terug naar een lagere welvaart
-Veel minder mensen
De volgende wereldoorlog zal er komen om nummertje 2 te realiseren.

medusa324 | 02-08-20 | 11:24

Ooh jaa heerlijk. Utopie natuurlijk

Flow82 | 02-08-20 | 11:28

Ik weet niet meer waar ik dit laatst had gelezen, maar de goudverkopen en aankopen door centrale banken in de laatste decennia hebben als resultaat gehad dat de verhoudingen van de goudvoorrraden van de landen steeds dichter de verhoudingen tussen de grootten van de economieën zijn gaan naderen. Dit werd in dat artikel gezien als een aanwijzing dat goud weer een monetaire rol zou gaan spelen.

lekgoot | 02-08-20 | 11:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je kijkt dat laksheid in USA, Antwerpen en Nederland reproductiecijfers van rond de anderhalf, richting de twee geeft, is het een kwestie van tijd tot een double of triple hit. 2 4 8 16 32 64 128 256 512 1024 enz enz.

Voor corona was het financiele systeem al terminaal. Opkoopprogramma`s van slechte schulden vanuit de FED en ECB tijdens hoogconjuctuur en lage werkloosheid. De economie is compleet kapotgestimuleerd toen het niet nodig was. Nu het bloed door de straten gaat stromen, staan de centrale banken zonder gereedschap.

Het is een beetje de brandweer die aankomt bij SE Fireworks of Chemiepack, om erachter te komen dat al het bluswater is verbruikt bij een nutteloze poolparty.

Feynman | 02-08-20 | 10:52 | 4

En zo bevinden we ons in zeer gevaarlijk vaarwater, het troebele water waarin dictators en bloedhonden zich thuis voelen. Dit is niet alleen een financieel verhaal, maar zal/heeft politieke consequenties die zomaar kunnen leiden tot "interessante tijden".

Van Duyvenbode | 02-08-20 | 11:01

@Van Duyvenbode | 02-08-20 | 11:01: Vooral die politieke consequenties zullen heel hard aankomen voor de wegkijkers, de nietweters en de domganzen.

kwark001 | 02-08-20 | 11:03

Prachtig verwoord. Chapeau.

Djipfries | 02-08-20 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Het zijn gouden tijden voor beleggers.
Want, kopen doe je als de koersen laag staan.
We zitten in 1 groot koop-moment! Hiep hoi.

gaffelbaard | 02-08-20 | 10:52 | 9

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:23: U slaat de spijker op zijn kop. De vraag is wat je straks nog kan kopen met al je gespaarde Euro's.

Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:33

@Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:33: Euro 40% gedaald in waarde, huizenprijs 40% gedaald in waarde. Kun je dus gewoon een huis kopen.

ChupaChupa | 02-08-20 | 20:34
▼ 6 antwoorden verborgen

Zelfstandige hier en dan kun je alleen pensioensparen bij woekerpolissen. Niks dus. En pensioen krijg je pas als je (jongere) ook de pensioenleeftijd heeft. Dus geen pensioen.

Het werd inderdaad tijd dat de werkenden dezelfde rechten krijgen als zelfstandigen. Niks dus. Iedereen moet gewoon doorgaan met werken.

Patatter | 02-08-20 | 10:52 | 4

Je kunt toch zelf beleggen?
Dan heb je er nog wat over te zeggen tenminste.
Mijn pensioenbijdragen worden verplicht maandelijks ingehouden en gaan linea recta naar de bedelende Italianen/Grieken/vul maar in.

Papa Jones | 02-08-20 | 11:03

@Papa Jones | 02-08-20 | 11:03: oh ja, beleggen.
Casino kan ook.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:23

@Papa Jones | 02-08-20 | 11:03: Short gaan op alles wat in de AEX staat

Karel Kruizenruiker | 02-08-20 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Media maakt mensen bang want clickbait.
Adverteren is core business.
Corona berichten worden bezocht.
Mensen raken nog angstiger en doen irrationele dingen (toiletpapier hamsteren).
Grote aankopen worden uitgesteld.
Bedrijven verkopen niks meer.
Overheid moet iets doen.
Gaan held geven aan buitenland.

Tja...

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 10:52 | 2

Ben benieuwd welke held wij gaan geven. Rutte naar Europa, Kaag naar Palestina of zeggen we tegen Irak dat ze Hennis wel mogen houden?

medusa324 | 02-08-20 | 11:28

@medusa324 | 02-08-20 | 11:28: allemaal. Maar wie gaat er naar Afghanistan? Klaver? En Mali: Hugo? En welke kandidaten krijgen we daarvoor terug uit Turkije of Marokko?

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:46

MMT is de oplossing.

kapotte_stofzuiger | 02-08-20 | 10:51 | 6

WW3?

ChupaChupa | 02-08-20 | 11:21

"Modern Monetary Theory", een moderne naam voor een eeuwenoud concept, namelijk fiatgeld. Maar fiatgeld werkt alleen goed als je te maken hebt met een verstandige en zuinige overheid. Maar helaas hebben wij in Europa te maken met Mark Rutte en Angela Merkel en hun geldsmijterij. nl.wikipedia.org/wiki/Modern_Monetary...

Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:29

@Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:29:
Met al die economen in de panelen had ik uw reaguursel eerder verwacht. Dank.

kapotte_stofzuiger | 02-08-20 | 11:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Lang verhaal, zal best interessant zijn om te lezen, maar de uiteindelijk vraag is simpel: Wanneer moeten wij hoeveel betalen? En nog belangrijker: Wanneer stappen we uit die EU?

Want zodra je erop uit komt dat dus eigenlijk de hele unie harder failliet gaat dan een warme erwtensoep tentje gedurende een hittegolf tijdens een corona lockdown, betekend dat maar 1 ding: Nederland moet bezuinigen en betalen. Dat hebben we 75 jaar met letterlijk duizenden en duizenden miljarden geoefend: geld in een bodemloze put gooien (Afrika) en dat zijn we gewoon van plan om nu nog even dubbel en dwars over te doen voor deze bodemloze put. Dus... Hoeveel? Maar belangrijker: waarom en hoe lang nog voordat we wakker worden?

peterdh | 02-08-20 | 10:49 | 3

Het artikel niet lezen en dan zo een epistel plempen. U bent echt af voor vandaag.

amateurrr | 02-08-20 | 10:50

@amateurrr | 02-08-20 | 10:50:
Ehhh het artikel is vrij simpel: Het merendeel van de EU is financieel stuk aan het gaan. Er moet actie worden ondernomen, maar dat gebeurd niet. De berg met schulden groeit en groeit. En de oplossing is geld bijdrukken. En dat werkt niet. De EU is een financiële ramp, waar niemand iets aan doet.

Dus mijn vraag nogmaals: Hoeveel moeten we betalen? Hoeveel moet Nederland gaan bezuinigen om dit spelletje mee te blijven spelen zonder kans op winst, maar met voortdurende financiële, maatschappelijke, sociale, ideologische en culturele verliezen? Hoeveel?

Simpel vraagje.

Roeptoeteren "jij bent af", zonder een simpel vraagje te kunnen beantwoorden getuigt er eerder van dat je een en ander van jezelf op mij zit te projecteren.

peterdh | 02-08-20 | 11:15

@peterdh | 02-08-20 | 11:15:
Hoeveel moeten we betalen? Hoeveel moet Nederland gaan bezuinigen om dit spelletje mee te blijven spelen zonder kans op winst, maar met voortdurende financiële, maatschappelijke, sociale, ideologische en culturele verliezen? Hoeveel?

Alles wat de rest niet wil/kan/gaat betalen.
Zoals altijd.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:44

Vanaf het moment dat de huidige unie en eurozone het licht zagen, zijn er voorspellingen dat het einde daarvan nabij is. Toch zie ik continu meer EU in plaats van minder en worden we steeds dieper de euro in gezogen. Het banket lijkt een oneindig aantal gangen te hebben.

Dikke_Tammo | 02-08-20 | 10:46 | 12

@medusa324 | 02-08-20 | 11:48:

Naïef is degene die werkelijk denkt dat die keuze de enige keuze is die gemaakt kan worden. Of we betalen ons suf aan de EU, of we gaan dood. Degene die echt denkt dat dat de enige mogelijkheden zijn, die is behoorlijk naïef, en trapt met open ogen in de scare-tacticts van de EU propaganda machine. Beetje zoals een klein kind dat denkt dat de spoken in het spookhuis echt zijn. Ochh zo heerlijk schattig en naïef. Alleen jammer dat wel de rest van de dag met een jankend kind zit opgescheept. Zo zitten wij nog jaren vast aan die immer om meer geld en macht jankballende EU propagandisten.

peterdh | 02-08-20 | 12:17

@Dikke_Tammo | 02-08-20 | 11:21:
Ik ben ook geheel niet tegen economische samenwerking. En of dat gefaciliteerd/afgedwongen moet worden kun je over praten.

Waar ik tegen ben is de gedwongen unificeren van compleet verschillende sociale, demografische, religieuze, politieke, maatschappelijke, ideologische en culturele samenlevingen. De verschillen zijn te groot, en worden met de immer groeiende EU (want dat is het: een piramidespel dat als een kaartenhuis in elkaar stort zodra er geen nieuwe leden bijkomen).

En dan nog eentje waar wij de grootste netto betaler van zijn. Wel alle lasten, geen van de lusten. De enige reden dat wij nog niet in financiële wanhoop zitten, is omdat we zelf ons huishoudboekje altijd goed op orde hebben gehad. Al komt dat vooruitzicht met rasse schreden dichterbij. En de rest loopt nu te teren op onze bezuinigingen, en onze financiële giften.

Dat moet ophouden. Alles. De gedwongen unificering. De gedwongen betalingen. De gedwongen overgave van zeggenschap. De voor ons niets opleverende EU zoals die in zijn huidige vorm bestaat. Weg met die zooi. Als je op een gegeven moment ziet dat je huis doorgerot is tot op de fundering, moet je niet daarop doorbouwen. Dan moet je het platgooien en opnieuw beginnen. Met een goed ontwerp. En niet dezelfde baggerconstructie.

peterdh | 02-08-20 | 12:49
▼ 9 antwoorden verborgen

Als je iets tegen schuld wilt doen, moet je de rente op laten lopen.

Mr.Crowley | 02-08-20 | 10:44 | 7

@Mr.Crowley | 02-08-20 | 11:04: integendeel, maar het heeft weinig zin te verlangen naar iets dat op de korte termijn niet meer terug gaat komen.

BobDobalina | 02-08-20 | 11:07

@BobDobalina | 02-08-20 | 11:07:
Je hebt een middel dat je kunt gebruiken om schulden te verminderen.
En ja, als je dat niet wilt gebruiken.....

Mr.Crowley | 02-08-20 | 11:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooie prestatie, in 50 jaar de rand van de afgrond gevonden en uitgedaagd.
Paar landen vreten al jaren goud de rest volgen nog de gemaakte afspraken, al volgens de regels van boekhouden laat de uitkomst zich raden.
Spannende tijden ouderwets met bommen en granaten of staan we straks perplex????

enra | 02-08-20 | 10:44 | 2

Ik sta zeker niet perplex, heb dit namelijk al in maart geplempt
,dat die belachelijke paniek maatregelen van die afgekeurde
Haagse domkoppen , burgemeesters en criminele virologen de economie naar de kloten helpen.

joppo0 | 02-08-20 | 10:56

@joppo0 | 02-08-20 | 10:56: Als die maatregelen niet waren doorgevoerd, waren de gevolgen niet te overzien. Maar, lekker die viruswaanzin oogkleppen ophouden.

Kabila de stijlloze | 02-08-20 | 11:10

Misschien zou het beter gaan met de economie als we niet heel Europa en half Afrika financieel zouden moeten ondersteunen.

MickeyGouda | 02-08-20 | 10:43 | 3

"Nee natuurlijk niet joh, wij exporteren immers naar al die landen, dus krijgen we ons geld op die manier terug."
Werkelijk ongelofelijk dat mensen die ervoor hebben doorgeleerd dit met droge ogen durven te zeggen.

jemagookniksmeer | 02-08-20 | 10:48

@jemagookniksmeer | 02-08-20 | 10:48: Wat nu gebeurt is ongeveer het volgende: een supermarkteigenaar deelt geld uit aan de mensen op straat die geen geld hebben, zodat deze mensen in de supermarkt iets kunnen kopen. Hallelujah, de omzet stijgt! Wat we moeten hebben is niet meer export naar Zuid-Europa, maar een deel van onze productiecapaciteit stoppen in onze eigen economie: meer huizenbouw, meer wegenbouw, hogere dijken, kerncentrales enz. Daar hebben we heel wat meer aan dan aan het financieren van de eigen export.

Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:19

Hoorde Arno Wellens zeggen dat 80% van de Europese banken technisch failliet is op dit moment, in de msmedia lees je daar geen woord over.
De ABN-Amro staat er ook heel slecht voor, daar hoor je sporadisch een klein woordje over, maar niet veel.
En alles ligt aan Covid zogenaamd.

Zer0-hedger | 02-08-20 | 10:41 | 5

Zoals Arno Wellens al aangaf in een recente BNR podcast:
- December gaat Deutsche Bank de jaarcijfers berekenen
- Enkele maanden later worden de cijfers onthuld
- Grote kans dus dat de volgende banken crisis komt ergens rond Maart 2021.

Dus wat wordt het scenario voor voor volgend jaar?

Merkel heeft er uiteraard bij Rutte op aangedrukt om samen in de "corona bonds" te gaan wat een verhulde manier is om Deutsche Bank en andere technisch failliete Europese banken te redden.

Volgend jaar zullen politici beweren dat deze banken failliet gaan vanwege corona en gered moeten worden met publiek geld via de corona bonds. Terwijl de banken voor corona al eigenlijk geen bestaansrecht meer hadden. Alles om deze wantoestanden van de banken te verhullen voor het gewone publiek.

DolfWeerwolf | 02-08-20 | 12:35

@Wladimir 1928 | 02-08-20 | 11:13:
Rutte heeft in december toch al getekend hiervoor?
De rest, wat we nu zien, is voor de show.

Zer0-hedger | 02-08-20 | 13:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Iemand nog een kraaltje tegen een spiegeltje ruilen...

Poesman | 02-08-20 | 10:41 | 2

Ik heb nog wel wat schelpjes.

Kabila de stijlloze | 02-08-20 | 11:11

@Kabila de stijlloze | 02-08-20 | 11:11: Hoeveel schelpjes voor een rol wc papier?

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:13

Normaal treed inflatie op wanneer veel geleend wordt. Waarom gebeurd dat nu niet?

druif | 02-08-20 | 10:41 | 7

Dat gebeurt (met een T) nog niet omdat veel mensen die nu coronageld krijgen terecht zorgen hebben over de toekomst en daardoor zo min mogelijk uitgeven en zelfs sparen. Inflatie komt wanneer de mensen denken dat het veel beter zal gaan en weer besluiten om (veel) geld uit te geven.
Hyperinflatie ontstaat wanneer de mensen het vertrouwen in de munteenheid verliezen. Dan wil iedereen zijn monopoly-euros omzetten in iets tastbaars en gaat men tegen elkaar opbieden.

duProgue | 02-08-20 | 11:15

Inflatie treed op in aandelen en onroerend goed, vandaar dat ze zo hard gestegen zijn in prijs in de afgelopen jaren.

DolfWeerwolf | 02-08-20 | 12:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Alexander riep dit 20 jaar geleden ook al in de Telegraaf.

Acidstain | 02-08-20 | 10:40 | 3

En hij had toen ook al gelijk.

Antiquerulant | 02-08-20 | 10:41

20 jaar geleden betaalden we fysiek nog met guldens.

kapotte_stofzuiger | 02-08-20 | 10:52

True

Sassen | 02-08-20 | 11:16

Ok we weten het probleem. Wat is de oplossing?

BobDobalina | 02-08-20 | 10:38 | 12

Schrappen van ballast. Dit is een enorme abstarcte maatschappij, opgetuigd met mensen die volgens de modellen nuttig werk verrichten ( als in: toegevoegde waarde hebben ) maar in de praktijk niks toevoegen. Onmiddelijk mee kappen. Een bedrijhfstak die op subsidie loopt heeft geen bestaansrecht. Een stichting die niet op donaties en vrijwilligers kan draaien heeft geen bestaansrecht. Subsidie mag nooit en te nimmer een verdienmodel worden.

Graaisnaaiert | 02-08-20 | 12:03

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:41: 3 wordt nog leuk, met de sinds 1996 opgeschorte dienstplicht.

BubbelWater | 02-08-20 | 12:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Moge u interessante tijden beleven, u vraagt wij draaien!

william7055 | 02-08-20 | 10:37 | 1

En dat is een oude chinese vloek. Hoe treffend.

elfenstein | 02-08-20 | 11:01

Alle overheden en organisaties die betrokken zijn bij het managen van de wereld d.m.v. geld zijn samen net zo slim als een hoop koeiestront. Er is geen enkel scenario, voor het loodsen van de wereld door een crisis als corona, waarin bijvoorbeeld tijdelijk een toestand zou kunnen worden vastgehouden tot de wereld weer verder kan. Alles hangt nu aan elkaar van noodgrepen en iedereen-doet-maar-wat akties waardoor veel bedrijven en huishoudens op de fles (dreigen te) gaan.

Leptob | 02-08-20 | 10:35 | 1


Ja, maar dat zie ik niet snel gebeuren, ook de volgende keren niet, de wereld 2 of 3 weken op slot en je bent er vanaf, maar dat gaat nooit gebeuren, dus krijgen we dit, keer op keer opnieuw.

Zer0-hedger | 02-08-20 | 10:38

En weet je wie al dat schuldpapier van de EU en EU-landen koopt?

Jullie pensioenfondsen.

En zo wordt uw pensioen gestolen.

Kaas de Vies | 02-08-20 | 10:35 | 9

@elfenstein | 02-08-20 | 11:06: en dan verwacht het bedrijf solidariteit van de medewerkers. En flexibiliteit.
Net als nu bij de KLM. Staatssteun en de flexwerkers staan op straat.
En volgend jaar weer adverteren: kom bij ons! *Zwaan plaatje hier* leuk!

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:10

@Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:10:
Solidariteit? Muhahaha, de klere kunnen ze krijgen. ZZP of vast contract, iets daartussen geeft het voor mij niet meer.

elfenstein | 02-08-20 | 11:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Het reduceren van je eigen schuldenberg zou iedereen moeten doen. Maar iedereen maakt juist grotere schulden, want gratis geld. Waar en hoe zal dit eindigen?

pibasso | 02-08-20 | 10:34 | 7

WOIII. Door een 2e golf van het inmiddels gemuteerde covid19 misschien niet meer relevant. Have a nice day.

isitsoornot | 02-08-20 | 11:46

@Roeieber | 02-08-20 | 11:03:
ik ben bang dat dit nu inderdaad het handigst is. Private schulden omzetten in staatsschuld.

lekgoot | 02-08-20 | 11:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou ja, al die mensen die dood zijn gegaan hoef je geen pensioen te betalen.

Mr.Crowley | 02-08-20 | 10:34 | 5

@Zer0-hedger | 02-08-20 | 10:42:
Dat was ook een dure grap.
Een ziekenhuisbed kost al een kleine duizend Euro per dag, last staan een dagje IC.

Mr.Crowley | 02-08-20 | 10:48

@Mr.Crowley | 02-08-20 | 10:48: peanuts vergeleken bij de steun aan zuidelijke landen.
Peanuts vergeleken bij de import van apothekers.
En ga zo maar door.
Maar er zijn geen mondkapjes voor verpleegkundigen. Want duur.

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:07

@Mr.Crowley | 02-08-20 | 10:48:
Nou ja, kost... Dat wordt gerekend omdat er veel te veel wegvloeit naar zaken die niets met zorg te maken hebben. We hebben onze maatschappij onbetaalbaar gemaakt en dat hebben we helemaal aan onszelf te danken. Teveel specialisten, teveel consulenten, teveel adviseurs, teveel externen, teveel controleurs en instanties, teveel papier, teveel heffingen en belastingen, teveel premies en teveel verdienmodellen.
Zonder subsidie begin je vrijwel niets meer in dit land.

Graaisnaaiert | 02-08-20 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

U hebt het over deze welvaart. Een degelijke welvaart kan wel,maar dan gebaseerd op een degelijk monetair beleid.
U hebt het trouwens ook over een allereerst, de volgende eerste of de allertweedes benoeming heb ik niet aangetroffen.

BP Richfield | 02-08-20 | 10:34

Ben geen econoom, maar zie duidelijk dat dit design-virus het moet hebben van de tegenmaatregelen. Zonder steun van de overheid wordt het nooit zo dodelijk als geadverteerd.

Jan Passant mk2 | 02-08-20 | 10:32

Je hoeft geen econoom te zijn om aan te voelen dat dit niet goed afloopt.

VanBukkem | 02-08-20 | 10:32 | 8

@kapotte_stofzuiger | 02-08-20 | 10:49:
U zit bijna goed... Het klimaat wordt langzaam rijp voor een oorlog inderdaad. De geschiedenis heeft wel geleerd dat een wereldwijde crisis een voedingsbodem is voor een oorlog. In dat geval hebben we zeker IC bedden tekort...

Ommezwaai | 02-08-20 | 11:36

@Ommezwaai | 02-08-20 | 11:36: mensen weten niet wat oorlog is. Mensen denken dat zwarte Piet en niet-geslachtsneutrale wc's erg zijn....

Is dit nog nieuws? | 02-08-20 | 11:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Steunpakketten van gebakken lucht werken zolang er onderling vertrouwen is. Dat vertrouwen is tanende, tussen landen onderling en bij inwoners van die landen. Dit wordt het einde van de munt unie, nu maar hopen dat Mark&Co daar verstandig op voorsorteren en niet op voorhand al onze reserves in de bodemloze put storten.

marcoplarco | 02-08-20 | 10:29 | 4

Rutte heeft al lang en breed z'n poot onder dit "akkoord" gezet. Onder het mom van een "goeie deal" gaan we zeker voor 30 miljard de teil in. 30 miljard waar Nederland nooit 1 euro van terugziet. Onder het mom van onze export naar die landen, betalen we feitelijk onze zelf geëxporteerde goederen die anders ook wel nodig zijn in het luie zuiden. Dit kabinet heeft het rondpompen van zowel binnenlandse als Europese gelden tot een ware kunst verheven. Geld wat met hard werken is opgebracht door de werkende Nederlanders.

Ommezwaai | 02-08-20 | 11:21

Merkel zal nooit toestaan dat de Euro valt, zij is het probleem met in haar kielzog schoothondje Rutte.

sprietatoom | 02-08-20 | 11:23

@sprietatoom | 02-08-20 | 11:23:
Iedereen ziet wel aankomen dat dit niet veel langer houdbaar is. "Project EU" is faliekant mislukt, zo valt nu wel te concluderen. Maar onze hedendaagse "leiders" zullen dit nooit toegeven en deze mislukking tot in de oneindigheid blijven steunen. Ingegeven door fossielen van het CDA, de VVD en de PvdA die dit faalproject ooit mede hebben ondertekend en geregisseerd.

Ommezwaai | 02-08-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken