Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BANKBLOG - Hoe te beleggen

Tips voor uw lalala geld

Cortés, de huiscartoonist van onder andere Geenstijl, kwam met een suggestie voor een column. Naar aanleiding van wat tweets over de manipulatie van de Italiaanse rente, kwam op een gegeven moment Cortés met de vraag “wat te doen met je spaargeld”. 

Dit is natuurlijk een vraag waar hele bibliotheken vol mee zijn geschreven, dus deze column zal daar geen recht aan kunnen doen. Ik kan wel enkele handvatten geven die de lezer wellicht kunnen helpen met betrekking tot dit vraagstuk.

1) Bepaal een  eigen visie

Klinkt erg voor de hand liggend, maar in mijn ervaring volgen veel beleggers de mening van een ander (analist, fund manager, econoom, columnist, neef, buurman, etc.). Ze denken dat die persoon er wel verstand van zal hebben en dus volgen zij de adviezen/ideeën op van deze persoon. Probleem is echter dat de overtuiging vaak niet echt hard blijkt te zijn als de beleggingsresultaten even tegen zitten. Deze beleggers dumpen dan hun belang en gaan dan op zoek naar de volgende “goeroe” (de film The Big Short laat dat mooi zien). Kortom, het is belangrijk dat een belegger zich een beeld vormt van de huidige stand van zaken (economie, beurzen, politiek, en zo verder) en dan de toekomstscenario’s maakt die hij/zij de hoogst waarschijnlijkheid acht. Dat kan betekenen dat de belegger soms (zo niet vaak) de zijlijn zal prefereren. Maak je geen sier mee in het café, maar overleven is één van de heilige geboden van beleggen. Als ik nu om mij heen kijk, lijken de meesten echter dol te zijn om op een vulkaan te dansen (kom ik verderop op terug). 

Met die visie, krijgt de belegger overtuiging en kan er door de waan van de dag heen gekeken worden. Overigens niks mis met speculeren op korte termijn (denk aan day traden), maar dat is toch echt een ander spel met andere drijvende krachten en andere risico’s. 

2) Inventarisatie

Cortés vroeg mij dus waar in te beleggen. Nou, nadat de belegger een visie heeft gevormd, moet hij kijken naar (onder andere!): 

De leeftijd (hoe dicht tegen zijn pensioen zit de belegger? Met andere woorden, kan de belegger verlies lijden en heeft hij genoeg tijd om ervan te herstellen?)

Hoe groot is het vermogen van de belegger en hoeveel is beschikbaar voor beleggingen?

Hoe liquide moeten de beleggingen zijn (kan de belegger bijvoorbeeld investeren in start-ups)?

Hoe hoog is het inkomen van de belegger en hoeveel is vrij besteedbaar?

Wat zijn de plannen en doelstellingen van de belegger (wil hij later reizen, of een grote erfenis achterlaten voor de kinderen, of is het voor aanvulling pensioen, en zo verder)?

Wat is de timing van de benodigde cash in- en uitstromen?  

Wat verwacht de belegger van zijn pensioen?

3) Risico

Hoeveel risico is de belegger bereid te nemen? Best een moeilijke vraag om te beantwoorden voor een outsider, maar ook de belegger zelf weet het vaak niet. Banken en andere financiële instellingen  hebben hele vragenlijsten in elkaar geknutseld met behulp van onder andere psychologen om het risicoprofiel van de klant precies te bepalen. Doen ze dat niet, dan kunnen zij aansprakelijk worden gesteld als het mis gaat. Vaak genoeg komt de uitslag van een risicoprofiel dus als een verrassing voor de belegger, dus het is zaak hier niet te lichtzinnig over te denken. De belegger dient de tijd te nemen en desnoods de vragenlijsten van verschillende financiële instellingen te raadplegen om hem hierbij te helpen. De vragenlijsten van banken zijn redelijk uniform helaas, dus de belegger dient het meer als food for thought te zien dan als een lijst met alle relevante vragen omtrent zijn risicoprofiel (disclaimer: dat is mijn eigen mening). 

4) Waar in te beleggen  

Met het bovenstaande duidelijk voor ogen, kan de belegger kijken naar de beleggingscategorieën en -producten waarin geïnvesteerd kan worden. Aan welke geografieën wil de belegger zich blootstellen. Aan welke beurs/beurzen moeten de genoteerde beleggingen staan? In welke valuta wil de belegger direct of indirect geïnvesteerd zijn. In welke combinaties wil de belegger investeren:  aandelen, preferente aandelen, warrants, obligaties, converteerbare obligaties, zero coupon obligaties, TIPS, aandelenopties, CFD’s, Turbo’s, futures, commodities, edelmetalen, vastgoed, et cetera et cetera? Men kan het zo gek niet bedenken, of er is een financieel product voor. 

Dan komt het uiterst complexe werk van het selecteren en waarderen van de mogelijke investeringsopties. Dit is iets wat bijna geen enkele particuliere belegger kan, maar dat was ook niet nodig de afgelopen 10 jaar. Of dat ook voor de komende 10 jaar zal gelden, is hoogst onzeker.  

5) Gebruik een goede adviseur

Nee mensen, ik ben geen beleggingsadviseur (AFM vergunningsplichtig) dus dit is geen reclame voor mijn eigen toko. Punten 1 tot en met 4 (onder andere) moet samengesmeed worden tot een samenhangend geheel. Een goede adviseur (zijn er helaas niet veel van), die kan alle mogelijkheden goed uitleggen en testen of het wel passend voor de belegger is. Ook kan de adviseur blijvend een oogje in het zeil houden; wanneer bijvoorbeeld de data steeds contraire is aan de door de belegger waarschijnlijk geachte scenario’s, dan zal de adviseur met de belegger alle punten opnieuw tegen het licht houden en waar nodig een alternatieve koers voorhouden. Met kwaliteit en prijs voor ogen, kan de adviseur de belegger ook helpen kiezen bij wie te handelen, sparen, en zo verder (platformen, banken, verzekeraars, hedge funds, private equity, en zo verder). 

Het moge duidelijk zijn dat iedere persoon dus een op maat gemaakt beleggingsbeleid nodig heeft. Zoals eerder is vermeld, moet iemand een vergunning van de AFM hebben om persoonlijk beleggingsadvies te mogen geven. Dus ik ga dat dan ook niet doen. Wat ik wel mag doen is het delen van mijn visie, duiding en ideeën. Sinds eind 2010 heb ik vele columns hierover geschreven (o.a. DFT, IEX, Tradeidee) en vlogs (Tradeidee en GloComNet). De strekking is meestal niet bepaald rooskleurig. Gebaseerd op mijn analyses (meer dan een paar Friese uurtjes), zitten we in de overtreffende trap van een schuldgedreven economisch systeem. Het is hiermee een soort piramidespel. Dat kan leuk doorgaan en langer dan ik steeds denk, maar op een gegeven moment is het gedaan met de pret. Maar zoals mijn niet bepaald favoriete econoom Keynes ooit zei: “The market can stay irrational longer than you can stay solvent.

Aangezien mijn amoureuze relaties al te omschrijven zijn als dansen op een vulkaan, verkies ik al sinds tijden om de beurzen te mijden. Ik bezit wat goud, vastgoed en rommel wat in startups. Voor de rest maak ik mij druk om macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen en kijk met een unheimliches Gefühl naar de dansende menigte in de verte.  

PS boektip in deze context: Dao of Capital van Spitsnagel 

Reaguursels

Inloggen

Bakstenen, Bitcoin, Goud.
Aandelen en ETF's doe ik wel weer na de crash, alhoewel de huidige totale gekte nog best even door kan gaan dankzij de FED.

Harry Turtle | 26-07-20 | 23:52 | 9

@surffee11 | 27-07-20 | 09:48: ik vind dat als je investeert in fysiek, je er ook bij moet kunnen. Anders kun je net zo goed een tracker voor zilver kopen. IMHO.

NiceAsPie | 27-07-20 | 09:53

@NiceAsPie | 27-07-20 | 09:37: Hey Niceaspie: ik weet niet of je ooit crypto's met onderliggende edelmetalen onderzocht hebt; check www.lode.one met AGX en AUX als coins... 1 AGX = 1 gr Zilver en AUX = 1 mg goud....

surffee11 | 27-07-20 | 09:55

@surffee11 | 27-07-20 | 09:55: nee, ik zal eens kijken. Maar ik ben niet zo van de crypto’s. Die ene met als onderliggende waarde de dollar was ook van alles mis mee. Heb alleen bitcoin tracker, want ik vind al dat gedoe met die Exchanges veel te veel moeite (en kost bij bitcoin ook nog flink per transactie)

NiceAsPie | 27-07-20 | 09:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Er komt een wereldwijde recessie aan, die nog zeker een aantal jaren gaat aanhouden. Euro's en andere valuta worden steeds minder waard. De droom om geld te laten werken op de beurs is voorbij. Vastgoed in NL is het nieuwe goud.

Haagineesch | 26-07-20 | 22:52 | 2

De vraag is denk ik eerder of die recessie niet gewoon als die extreem lage rente een constante factor gaat worden... Alle economische modellen hebben we 10 jaar geleden al weg moeten gooien dus het zou me niets verbazen als het zoiets gaat worden.

oh no | 27-07-20 | 07:36

@oh no | 27-07-20 | 07:36: die lage rente kan niet meer anders anders gaan er banken/landen failliet... ook een van de redenen dat (f)Rutte die ESM getekend heeft... straks NL lappen voor de Zuidelijke Europese landen...(the usual suspects) tis bizar....

surffee11 | 27-07-20 | 09:52

Is bots.io wat?

steekmug | 26-07-20 | 22:00

Mijn beleggingsadvies: beleg in Russisch aardgas (Gazprom). West-Europa gaat aardgas hard nodig hebben om de oh zo belangrijke klimaatdoelstellingen (proberen) te halen (overigens terecht; aardgas is immers na waterkracht en kernenergie de meest schone energiebron). Duitsland breidt in rap tempo haar aardgasnet uit. Eigen aardgasproductie is steeds controversiëler door het risico op aardbevingen (overigens terecht; Groninger zijn is op zichzelf al erg genoeg). In België en Duitsland is de atomausstieg nog in volle gang. De Russische gasvelden zijn nog lang niet uitgeput. Bovendien kun je op borrel na de aandeelhoudersvergadering een biertje drinken met Vladimir.

Baron van Baesweiler | 26-07-20 | 21:51 | 4

@NiceAsPie | 27-07-20 | 09:30: De roebel is inderdaad een risico. Van de andere kant: de roebel staat wel historisch laag momenteel.

Baron van Baesweiler | 27-07-20 | 11:32

@Baron van Baesweiler | 27-07-20 | 11:32: ja de Libanese dollar stond vorige week ook historisch laag. Nu nog veel lager. Ik investeer ook niet om geld te verdienen, maar om wat ik heb te behouden. Dus voorzichtig en in tastbaar.

NiceAsPie | 27-07-20 | 12:18

@NiceAsPie | 27-07-20 | 12:18: Tja, beleggen is altijd een afweging van risico vs. verwacht rendement. Hoe voorzichtig je ook bent, je kunt altijd geld verliezen.

Baron van Baesweiler | 27-07-20 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Denk dat als het op crypto aankomt er een belangrijk punt is, dat vaak vergeten wordt: over de komende jaren zal het vermogen van boomers naar de millennials gaan (erfenis). De gemiddelde millennial zal veel eerder geneigd zijn dat geld te investeren in crypto dan in meer traditionele beleggingen zoals aandelen en bonds.

Sir Hackalot | 26-07-20 | 21:44

Ik beleg in peuken, kan alleen maar omhoog gaan

amateurrr | 26-07-20 | 20:23

Oud ijzer, insider tip.

niels5142 | 26-07-20 | 20:13

Eerste zorg dat je 3 maanden netto salaris hebt (buiten het aflossen van je schulden), dan 10% van je geld opzij zetten en indexfondsen met lage kosten kopen.

bijna_raak | 26-07-20 | 20:03 | 1

Mee eens behalve de indexfondsen. Nadat er 10.000 cash ligt te wachten tot er een nieuwe wasmachine gekocht moet worden, mag de rest op aan fortress stocks met hier en daar een probeersel.

hustler01 | 26-07-20 | 22:00

Voorlopig haal ik het meeste rendement uit het extra aflossen van mijn hypotheek.

Andersdenkend | 26-07-20 | 19:47 | 1

Inderdaad, alleen zou het me totaal niets verbazen als de overheid binnenkort een verdienmodel hangt aan het percentage hypotheekvrij zijn... ze zijn al best wat jaren niet meer de betrouwbaarste lange termijn partners wat dat betreft.

oh no | 27-07-20 | 07:39

Ik zou zeggen in alles wat Italiaans of Spaans is. Daar komt immers een armada uit el norte binnen

Feitenpliesie | 26-07-20 | 19:41 | 1

Yep, die verrekening van de Zilvervloot werkt prima voor ze.

oh no | 27-07-20 | 07:40

Chainlink

KutFilosoof | 26-07-20 | 19:26

Punt 1 tot en met 5 kloppen maar laat ik daar aan toevoegen:

Zoals menigeen hierboven/hierbeneden (ligt eraan welke berichten eerst ;-)) al zei in verlenging daarvan enkele van mijn eigen observaties: (in willekeurige volgorde).
6) Let op de kosten! Heel veel mensen letten wel op de commissie/brokerage maar vergeten vaak jaarlijkse servicekosten en andere semi verborgen kosten bij beleggings vehikels.
7) Niks belangrijkers is dat je weet waar je in belegt. Doe je huiswerk, doe je huiswerk, doe je huiswerk, doe je huiswerk en oh ja doe je huiswerk. Had ik al gezegd dat je je huiswerk moet doen? Bij deze dan.
8) Discipline. Zeer belangrijk! Naar de onderkant maar ook de bovenkant. Maw zet voor jezelf een punt waarop je verkoopt en als je verkoopt kijk niet terug. As is verbrande turf.
9) Beleg alleen met geld dat je kunt missen. Heb je geen geld dan beleg je niet. Klaar. Maar sluit geen leningen af doe andere gekke dingen waar je later spijt van krijgt.
10) Beleg niet in te veel verschillende produkten. Je hersens kunnen maar een beperkt aantal produkten constant volgen. Zeker als je beleggen als een secundair iets ziet, maw je een andere baan hebt dan constant beleggen. Zelfs al ben je primair met beleggen bezig dan nog is er een maximum.
11) Als je al belegt. Beleg alleen in iets waar je je comfortabel bij voelt. Doe geen rare dingen omdat iemand dat zegt. Beleg je in een eenvoudig produkt? Prima als dat voor jou werkt en goed voelt. Je hoeft geen ingewikkelde constructies te bouwen waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
12) Beleggen is geen gokken. Wil ik gokken dan steek ik de straat over en ga naar Holland Casino (en zelfs daar kun je je in bekwamen). Goed beleggen is het minimaliseren van je risco’s. Daar komt punt 7 weer om de hoek kijken.
13) Je gaat fouten maken. Geloof me. Na bijna 29 jaar in de bizz (professioneel en nu prive) en dag in dag uit je huiswerk doen maak ook ik nog steeds fouten. Daar is niks mee maar zorg dat de “pijn” zo beperkt mogelijk is (punt 7 en 8)

En laat ik afsluiten met een mooie cliche die ik leerde op dag 1 toen ik in de bizz begon van een oude ervaren handelaar met vet Amsterdams accent: “Och Basil, het belegginskerkhof ligt bezaaid met private investeerders die altijd opscheppen over hun sucessen op verjaardagfeestjes.” ;-)

Good luck and godspeed!

Disclaimer: En in navolging van ASvE geef ook ik geen tips. Ik kan een visie of een beschouwelijk idee hebben maar je krijgt geen tips.

Basil Fawlty | 26-07-20 | 19:18 | 4

@Ir. Wilhelmus | 26-07-20 | 19:20:
Succes. En dat meen ik oprecht.

Basil Fawlty | 26-07-20 | 19:25

Fouten bestaan niet. De markt reageerde alleen wat anders dan logisch was :).

Twee van mijn zeperds: GoPro: zakte op gegeven moment van $90 naar $30. Dus daar ging UpdateAvailable even groots in. Wat kon er mis gaan. Staat sinds jaar en dag nu rond de $5. Facebook bij opening gekocht op $50. Ging op gegeven moment naar de $0. Ik in paniek alles verkocht (begon toen net met beleggen). Afijn staat nu rond $230. Maar goed onderweg op vele moment heringetreden en alsnog tonnen winst geboekt.

Mijn persoonlijke tip zou nu zijn: zwaar in crypto. Dat fiat geld gaat op een gegeven moment een uitweg zoeken...en dan komt het in crypto terecht. Bitcoin eind 2021: $200K (ja K) ETH $2K.

UpdateAvailable | 26-07-20 | 20:10

Ik ga beleggen in een level playing field. Die mondkapjesshit heb ik al gemist en dat Oxford verhaal nog veel harder. Dat crematoriumverhaal: is dat al uitgespeeld? Of het vastgoed in al die peperdure verpleeghuizen? Same difference. En met de juiste bestemming op voorhand. Huisvesting. Houdt de afwaardering van al die zakelijke pandjes ook weer wat af.

Vastgoed: er is geen betere. Daar waar de rekenrente in de pensioenfondsen heeft afgedaan: het accepteren van lagere huren voor bedrijfspanden. Stenen zijn echt. Maar leg private equity de fijnere kneepjes van rent seeking maar eens uit.

PS: de waarde van een bedrijfspand is de contante waarde van de toekomstige huuropbrengsten. Veel bedrijfspanden staan leeg, de contante waarvan is uiteraard precies 0. Die panden zijn dus niks waard. Toch is er amper handel in.

Het gaat niet goed in de vastgoedsector. Het schijnt dat de normale geldschieters geen kant op kunnen met hun cash (zelf even op googelen). I, for one, want four more years. Mark Rutte that is. Zero Base.

Hetkanverkeren | 26-07-20 | 20:33
▼ 1 antwoord verborgen

Een hele bekende uitspraak in de cyptowereld is: not your keys is not your coins. Geldt ook voor onze dollar/euro etc geld. Is niet van ons en kan zomaar worden geconfisceerd of middelen die door andere derden zoals beursen/adviseurs worden beheerd. Dus vooral inzetten op fysieke assets (edelmetalen) en deze zelf in eigen beheer nemen, of eventueel in een eigen crypto wallet onderbrengen. Voor de zure reageerders: nee, dit is geen verborgen advertentie!

SimpeleZiel | 26-07-20 | 19:16

Ik koop elke maand wat Bitcoin kan je namelijk niet bijdrukken zoals euro's. Verder wat op de bank en huis zsm aflossen.

Omebert | 26-07-20 | 19:12 | 5

@bigstone | 26-07-20 | 19:30: Nee, is standaard aanpak. Elke maand vier aandeeltjes Unilever of zo. Ook iets voor opa's en kleinkinderen.

Otto Normal | 26-07-20 | 20:54

Een spaarplan bij Gold Republic is dan ook wel wat voor u.

T. Rammel(l)an(d)t | 26-07-20 | 22:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Twee dagen geleden werd bekend dat ook Intels 7 nm proces botched is:
INTC -15.28%
AMD +13.08%

LiniaalRectaal | 26-07-20 | 18:44 | 1

Intel krijgt het zwaar omdat Apple alle devices met eigen ARM processor gaat uitrusten.

UpdateAvailable | 26-07-20 | 20:13

Beleggen doe ik niet. Ik gok op een andere manier: het casino (en nee, géén poker, Black Jack, Punto Banco of Roulette). Daar heb ik in de afgelopen twee jaar een aanzienlijk spaarbedrag mee kunnen opbouwen dat bij diverse banken stof ligt te vangen en minder waard ligt te worden. Denk erover om een aanzienlijk deel van dat spaargeld in Goud & zilver om te zetten...

Peter Emile | 26-07-20 | 18:44 | 3

Op deze enorm hooge koers?

bigstone | 26-07-20 | 19:32

@bigstone | 26-07-20 | 19:32:
Gaat - denk ik - nog veel hoger worden... Dénk ik (het blijft gokken, net als beleggen).

Peter Emile | 26-07-20 | 20:25

Goud en zilver zijn nog steeds relatief goedkoop.

Harry Turtle | 26-07-20 | 22:51

Of je rekent je rijk net als de NL overheid:

We worden voorgelogen dat het coronafonds maar 40 euro PP kost:

ter vergelijking: je koopt een auto voor 30.000, je leent daarvoor 30.000 tegen 2% , vervolgens roep je dat de auto maar € 50 per maand kost ( de rente) , vervolgens geef je de auto bij levering gratis weg aan een italiaan en roep je dat je de Euro hebt gered en vergeet je dat je nog 30.000 een keer moet ophoesten!

Beleggen is in de eurozone feitelijk niet meer beleggen voor direct rendement maar inflatie verarming voorkomen door indirect rendement (waardestijging assets).

Er zijn dus redenen om in alternatieve risicovolle producten als bitcoin te beleggen. Feitelijk toont het aan hoe armzalig de eurozone is geworden sinds de Ecb als instituut van Brussel is ingezet om de Euro te redden.

Tee Of Cup | 26-07-20 | 18:39 | 4

Bitcoins zijn ook onderhevig aan inflatie 2 tot 3 %

bigstone | 26-07-20 | 19:34

@bigstone | 26-07-20 | 19:34: Van bitcoin worden er niet onbeperkt bijgedrukt op bevel van een of andere knakker die niemand gekozen heeft.

Knufter | 26-07-20 | 21:07
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds de focking woekerpolissen dient men financiële instellingen te mijden als de pest.

drs. P | 26-07-20 | 18:32

De beste investering die je kan doen is in je gezondheid.
Zo simpel kan het zijn.

Voor financieel gewin, crypto`s.
Groeimarkt die alleen maar volwassener wordt.
Persoonlijk zou ik DGTX kopen, een nieuw, kosteloos platform die volgende week live gaat en die in de toekomst als eerste platform de mogelijkheid biedt om commodities te verhandelen tegen crypto.

En uiteraard aandelen van Appie.
Hoe slecht de economie ook gaat, mensen zullen altijd blijven schijten en toiletpapier nodig hebben.

Maya de Blij | 26-07-20 | 18:17

Dat is hét probleem. Spaargeld levert niks op dus mensen voelen zich bijna gedwongen om alternatieven te zoeken om nog iets van rendement te krijgen, met alle risico's van dien. Zou me nieta verbazen als er 65plussers zijn met een tonnetje of twee aan spaargeld en alleen AOW die vervolgens alles kwijtraken. Mooi man.

YoMoms | 26-07-20 | 18:08 | 7

@T. Rammel(l)an(d)t | 26-07-20 | 20:08:
Ik wel. Het smelt als sneeuw voor de zon

YoMoms | 26-07-20 | 20:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Super simpel, beleg in Italiaanse staatsobligaties. Krijg je in ieder geval nog iets terug van je geld. En gegarandeerd hoger rendement dan op de bank, immers de ECB blijft ze toch wel kopen. De Italiaanse rente moet naar beneden.

Johan11 | 26-07-20 | 18:02

Wat betreft centjes luister ik alleen maar naar Berbaar ( vzmh ) en Van Oeff.
Luisteren dan, he...

Graaisnaaiert | 26-07-20 | 17:45

Aandelen Nestlé, ook vanwege het belang wat Nestlé in L'Oreal heeft.

Rhenium | 26-07-20 | 17:44 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het meest interessante stuk is natuurlijk dit:
"Gebaseerd op mijn analyses (meer dan een paar Friese uurtjes), zitten we in de overtreffende trap van een schuldgedreven economisch systeem. Het is hiermee een soort piramidespel. Dat kan leuk doorgaan en langer dan ik steeds denk, maar op een gegeven moment is het gedaan met de pret."

Waarom streven we in het huidige systeem altijd naar groei? Waarom richt de maatschappij zich niet op stabiel blijven, maar streven we naar "een gezonde inflatie" van net geen 2%?
Daar kan ik echt met m'n kop niet bij.

Timide_Aso | 26-07-20 | 17:40 | 3

Omdat bijna niemand zijn geld ergens in stopt als het niet terugkomt met wat winst. Niet alle winst heeft met groei te maken bijvoorbeeld efficiëntieverbetering vergroot winst maar niet de groei in markt of omzet. Maar er is een limiet (zie long-run average total cost enzovoorts).

Dus als je de groei uit het systeem haalt en investeert op alleen stabiliteit en efficiëntie zal een groot deel van de beweging uit de markt verdwijnen. Maar kapitaal moet bewegen anders worden heel veel dingen snel duurder en gebeuren merendeel van de ontwikkeling, durf en investeringen niet meer.

Uiteraard kun je het hele systeem verbouwen. Maar deze marktcarrousel draait al eeuwen op dezelfde principes, buiten verstorende politieke invloeden. Even iets nieuws beginnen staat gelijk aan een revolutie en niemand weet de uitkomst. De markten zullen dan direct crashen wegens de onzekerheid.

GeenAccount | 26-07-20 | 18:18

@GeenAccount | 26-07-20 | 18:18: Maar winst maken is toch iets anders dan streven naar een munt die waarde verliest? Ik snap dat geld moet rollen, en dat inflatie daar een stimulans voor is, maar dat moet toch ook anders kunnen denk ik dan? Belast bijvoorbeeld alleen inkomsten en geen uitgaven, en dan wel zo simpel mogelijk, zodat er een zo klein mogelijke overheid komt. Want zuiver kapitalisme wordt inderdaad verstoord door een sturende overheid die bijvoorbeeld banken gaat redden. Dat is geen kapitalisme. Laat die commerciële banken lekker omflikkeren als ze failliet gaan.

Timide_Aso | 26-07-20 | 19:24

Omdat zonder inflatie schulden onhoudbaar worden. En er is nauwelijks inflatie. Ergo, schulden worden onhoudbaar.

Ik snap trouwens ook niet waarom alles altijd maar moet groeien. Als je als bedrijf de lonen kunt betalen en vervangingsinvesteringen kunt doen is het toch prima? Waarom nou steeds maar weer meer?

NiceAsPie | 27-07-20 | 10:34

Mij interesseert het niet. Heb geld zat.

Schadenfreude | 26-07-20 | 17:36 | 1

Mij evenmin, ik heb geen geld om te beleggen.

Het brein erachter | 26-07-20 | 18:16

Spreiden, spreiden en spreiden. Spreiden in regio, valuta, sector, small/large cap, beleggingscategorie, groei/waarde. Deelname in bedrijven die het dividend kunnen laten groeien dus sterke cashflow, die een lastig te kopiëren verdienmodel hebben, etc.

Graaf_Slis | 26-07-20 | 17:30 | 1

Juist graaf.

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:41

Mijn persoonlijke strategie: hou geld zo dicht mogelijk bij jezelf. Als je een assemblagemedewerker bent met een pensioenwens, en je hebt geen verstand van of talent voor geld, dan heb je een middleman nodig. Een fonds. En adviseur. Die kosten allemaal geld en leveren per saldo niet altijd meer op dan de beslissingen die een aap zou nemen op basis van de banaan die hij kiest.

Maar wie wel iets van geld weet en handig is: je eigen stukkie vastgoed. Geloof nooit prospecten en bedrijven. Allemaal gelul. Dan heb je een goed bedrijf, jaar in jaar uit winst en net als je instapt gaat de baas er met de kas vandoor of vindt er een of andere domme zet plaats. Ik heb nog wel eens in Fortis belegd. Reden: die doen geen wild west dingen zoals ABN Amro. Drie maanden later was 't feest daar. Ik bedoel maar.

Dan bitcoin. Je kunt 100% verliezen met bitcoin maar het opwaartse potentieel is enorm. De kansen zijn beter dan bij een casino, zeg maar. Als de adoptierate toeneemt van 5 naar 10% van de bevolking is het vanzelfsprekend dat je dat terug gaat zien in de prijs die men voor een coin wil betalen. Ik meen dat Africa al van WesternUnion (8% per transactie) aan het afstappen is, ze ontvangen liever het geld van familie in bitcoin. Ook volatiel maar dat zijn hun eigen currencies ook dus die zijn wel wat gewend.

Dan het risico van zo'n cryptomunt. Nou. Wat is het risico van de euro? Van de dollar? Als één van die twee in zwaar weer komt (denk aan de drukpers die al jaren aan staat in de EU) zal dat op een gegeven moment au gaan doen. Crypto is dan 'een alternatief'. Zelfs als 1% van het globale kapitaal uiteindelijk naar crypto zou gaan, zou dat een koersexplosie tot gevolg hebben.

Gevaren: het gevaar van bitcoin is een altcoin. Dus je moet wel mazzel hebben met wélke cryptocurrency je kiest. Zelf denk ik dat bitCoin een naamsbekendheid heeft die het meerwaarde geeft, maar ik kan daar natuurlijk naast zitten.

Ik ben overigens een jaar geleden ingestapt en heb nog nooit ook maar één cent boven de nullijn gestaan qua koers. Ik zie het een paar jaar aan, laat zeggen over 3 jaar moet wel duidelijk zijn welke kant het is opgegaan met crypto's.

Knufter | 26-07-20 | 17:27 | 2

Eens. Blijf dicht bij huis,
Waag je niet aan /op constructies en markten waar je geen kaas van gegeten hebt; dat is hetzelfde als zonder vaarbewijs de oceaan opvaren met een optimist. Beleggen is zo moeilijk als je het zelf maakt.

Overigens -in algemene zin- zou ik nu niet in vastgoedfondsen gaan beleggen als je hoopt op een snel en comfortabel 'ritje'. Een aap kan nog zien dat de hele mieterse bubbel na de zomer in elkaar klapt.

Te_gast | 26-07-20 | 17:46

@Te_gast | 26-07-20 | 17:46: Mensen willen een dak boven hun hoofd. Gisteren, nu en morgen. Als je eigenaar bent van huurhuizen voor de werkende klasse zit je goed. Ik zou nooit in vastgoedfondsen gaan. Je hebt het niet zelf in de hand, vele van die fondsen hebben de mogelijkheid na X jaar nog eens met X jaar te verlengen en al die tijd zit je geld vast.

OudeNederlander | 26-07-20 | 17:58

spreiden.
1. Euro's
2. Dollars (mag ook aandelen in dollars zijn)
3. Goud en/of
4. Bitcoin
5. Aandelen / fondsen

Over beleggen in aandelen: volg alsjeblieft de "anaalisten" niet. Dat zijn de grootste dombo's die altijd 3 stappen te laat. 60% van de tijd hebben ze het ongeweten fout. 30% van de tijd zeggen het express fout, dat je een aandeel moet kopen terwijl ze het zelf shorten (of hun opdrachtgevers), 10% van de tijd hebben ze het toevallig goed.

Ir. Wilhelmus | 26-07-20 | 17:27 | 2

Probleem van een analist: stel een brug is niet sterk genoeg. En er rijdt toch een auto over. En nog een. En nog een. Maar die analist weet beter, die ziet dat het de brug in Genua is.

Nou die analist kan wel inpakken. Of hij moet toegeven dat al zijn collega's, die mensen over de brug sturen, steeds maar weer winst voor hun klanten maken en hij niet, wat na een jaartje of twee, drie, niet vol te houden is. Óf hij moet mee gaan doen met de rest.

Totdat de brug instort. Maar dan is de analist al lang ontslagen door zijn baas of in de steek gelaten door zijn klanten.

Knufter | 26-07-20 | 17:32

Een goede analist/adviseur zorgt eerst voor zichzelf.

onfray | 26-07-20 | 17:35

Het alternatief voor daadwerkelijk ondernemen: beleggen. Des duivels oorkussen.

Risico. De definitie waarvan ik graag aan uw onbehagen overlaat. Ondernemen: het zou geen gokken moeten zijn. Want de homo economicus. Ik heb heb een prachtproduct, dus welke ander keuze dan mij te kopen?

Green Manalishi, niet te verwarren met voodoo economics www.youtube.com/watch?v=ZjOD8i-8uWY Terwijl ratio en schaarste toch twee handen op één hongerbuikje zouden moeten zijn.

Uit as. En dan de wederkerigheid.

Dat Green. De antithese: Frans Timmermans. Europa zet ons als Nederlandje genadeloos in de zeik. Niet helemaal onterecht.

Hetkanverkeren | 26-07-20 | 17:24

Edelmetalen vreemde valuta ( zelfs US$ ) antiek en vermijdt die Euro zo veel mogelijk .

likmegaties | 26-07-20 | 17:23 | 4

Ik zit in goud- en zilvermijnen sinds een paar jaar. Als u de ups en downs kunt uitzitten (zonder marge/geld mag tijdje in het aandeel blijven) mooiste rendement van alles momenteel. Lage olieprijs helpt ook mee. Enige zorg is dat in tokkie wokkie landen het vrij gebruikelijk is om een goudmijn te onteigenen. En veel junior mijnen zijn slechts een gat in de grond met een mooi verhaal, beleg op de GDX/GDXJ ETF als u geen zin heeft om u te verdiepen in analyses.

HetGewoneNormaal | 26-07-20 | 17:42

Ik probeer als particulier een rekening (deposito) in Noorse kronen te openen. Lukt me niet vanuit Nederland. www.raisin.nl had ooit de mogelijkheid, maar ook dat is dichtgetimmerd (verboden?). Is er toch een route naar een NKR deposito-rekening vanuit Nederland? Vertrouwen in de euro zakt steeds verder weg bij me.

Dank voor tips, mede-reaguurder(s)!

Wayfaring stranger | 26-07-20 | 18:00

@Wayfaring stranger | 26-07-20 | 18:00: Cash is king - ook in NKR natuurlijk .

likmegaties | 26-07-20 | 18:22
▼ 1 antwoord verborgen

Beleggen in rolexen. Al 20 jaar ieder jaar stijgende.

Nuchternederland | 26-07-20 | 17:18

Zodra iemand je wilt wijsmaken hoe je op een snelle manier rijk kunt worden, door welke handeling dan ook, dan is die persoon nimmer te vertrouwen.
Ik zou als ik het wel wist namelijk nooit aan een ander vertellen, anders heb je er een concurrent bij. Vele varkens maken de spoeling dunner...................

Broadsquire | 26-07-20 | 17:14

Zorg dat je eerst je schulden afbetaalt. Daarna kun je dagdromen over investeren en beleggen.

OudeNederlander | 26-07-20 | 17:12 | 9

@Diederik_Ezel | 26-07-20 | 18:01:
Geen spaargeld hebben is tot daaraantoe maar geen assets hebben is een veel groter probleem. Mensen die het al niet breed hebben en toch elke 3 jaar die nieuwe tv willen, elke 5 jaar een nieuwe inrichting en om nog maar niet over Ipads en mobieltjes te praten hebben ook echt niets als het misgaat. Die troep verdampt sneller in waarde dan een waterijsje op een terras.

Graaisnaaiert | 26-07-20 | 19:26

Helemaal mee eens.

Sir Hackalot | 26-07-20 | 19:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Nog een praktische tip: beleg in iets waar je feeling mee hebt.
De financiele trucendoos is oneindig, maar als je het pad volgt van een markt waar je kennis/interesse in hebt, is dat een uitstekende en leuke manier om kennis te maken met beleggen, Ikzelf investeer alleen maar in duurzame projecten omdat dat mij aan het hart ligt.

Te_gast | 26-07-20 | 17:07

regel 1 van beleggen; rijk worden met belggen is extreem makkelijk achteraf gezien. regel 2. iemand die geluk heeft gehad heeft altijd gelijk.

geenspam | 26-07-20 | 17:07 | 1

Zijn dat uitspraken van Johan Cruyff?

isitsoornot | 26-07-20 | 17:10

ik beleg in vastgoed.

newray | 26-07-20 | 17:04 | 1

Dan hoop ik dat het meevalt met de Corona, anders leegstand en daling v prijzen..

ger1306 | 26-07-20 | 18:06

Etf's lange termijn. Ieder maand bijkopen. En lekker met 60 met pensioen ;-)

Prof. Dr von Fotze | 26-07-20 | 17:00 | 2

En zo vroeg mogelijk beginnen!! Einstein noemde rente op rente niet voor niets het achtste wereldwonder

Diederik_Ezel | 26-07-20 | 17:03

Dit is het enig juiste beleggingsadvies.

Frits de Vriez | 26-07-20 | 17:22

-Gratis advies-
Natuurlijk ga je niet af op het beleggingsadvies van zo'n paljas die bij Harry Mens aanschuift. Nee, natuurlijk volg je geen advies op van zo'n -in Suitsupply gestoken- accountmanager van de Rabobank die zijn target voor het clickfondsje moet zien te halen. Deuuheuu!

Beleggen is een kunst en beleggen vraagt kennis van -en interesse in- de markten. Als je heel veel geld hebt, kun je een investeringsfonds oprichten en een fondsbeheerder betalen/ aanstellen. Anders moet je gewoon niet gaan beleggen. Graag gedaan!

Te_gast | 26-07-20 | 17:00 | 2

Nou die gast die bij
Harry Mens aanschuift heeft mij een paar tips gegeven waar ik al een mooi rendement op heb, pareltjes.

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:07

Het zal wel ik heb niet zoveel centen wat me wel aan Italië opviel is dat ze een nieuwe regeling hebben ingevoerd, als je een E bike koopt betaald de overheid ( wij dus ) 500 mee dat privilege hebben wij niet.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-20 | 16:58

Bitcoin moet je nooit aanraken. /s

harry21 | 26-07-20 | 16:55 | 2

Nee, dat is 1 grote gok.

Kuifje-naar-Brussel | 26-07-20 | 17:00

Ik heb een dollarrekening in Australië. Is het verstandig om daar meer spaargeld te houden?

Magmacarta | 26-07-20 | 16:54 | 1

Sparen is beleggen in geld en dat is de slechtste belegging. Inflatie, negatieve rente etc

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:09

Beleggen in aandelen wapenproducenten en in vastgoed is veilig en levert geld op.

Rotterdammert1965 | 26-07-20 | 16:52 | 2

Als je bloedgeld wilt?

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:10

Vastgoed, commercieel is ook niet de place to be op dit moment.

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:11

Een goede crisis is een mooi moment voor bedrijven om een en ander tegen het licht te houden en gaan meestal voor nieuwe bruikbare technologieën en businessmodellen. Blockchain is inmiddels volwassener geworden, problemen met de combinatie van schaalbaarheid, veiligheid en snelheid lijken te zijn getackeld door o.a. Cardano.
De koersbewegingen kunnen nogal heftig zijn, maar op de langere termijn zullen blockchains/crypto's met een use case geen windeieren gaan leggen.

BP Richfield | 26-07-20 | 16:42 | 1

Cardano heeft tot nu toe 30k opgeleverd. Hodl!

Kabila de stijlloze | 26-07-20 | 17:46

*Mompelt iets met uranium aandelen*.

Diddykong92 | 26-07-20 | 16:39

Hahaha. Beleggen is altijd een kwestie van lange adem geweest (behalve bij het inderdaad anticiperen op acute nood. Wiens nood?) Christine a La Garde. De Ubermilf waar La Brigitte www.youtube.com/watch?v=MEP8bRaCk_k in heur echtelijke stonde met haar Emmanuelle wakker van ligt.

Niet dat al die milfs niet op elkaar lijken: www.youtube.com/watch?v=7yuM9PdB9jU Opinions. Every mouth is a port in a storm. Not every mouth is an asshole.

Hetkanverkeren | 26-07-20 | 16:36

Waar is van Oef als je hem nodig hebt...

potverdrie | 26-07-20 | 16:34 | 2

Druk met geld tellen.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-20 | 16:55

Van Oef of Basil. Dat zijn de beroeps in de panelen.

Kuifje-naar-Brussel | 26-07-20 | 17:01

Tesla leek wel een turbo de afgelopen tijd, +400%. Absurd, zelfs Musk zegt dat het aandeel te hoog is gewaardeerd.

De hysterie op de markt in maart heeft velen een hoop geld opgeleverd.

Peter_la_Selie | 26-07-20 | 16:34 | 4

Jep aardig geboerd met Tesla. Dik groen resultaat hier. Maar blijft ook wel dansen op een vulkaan, kan zo omslaan.

jip_86 | 26-07-20 | 18:05

@IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:30:
sowieso de komende weken even meer shorts aanhouden is niet onverstandig. heeft afgelopen weken al aardig wat opgeleverd.

aardt | 26-07-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Tip 5: Gebruik een goede adviseur. Als die adviseur het allemaal zo goed wist dan was hij (zij/LBGTXYZ) geen adviseur meer maar was met veel plezier zijn miljoenen aan het besteden. Kortom: je moet toch zelf studeren en een plan bedenken.

duProgue | 26-07-20 | 16:34

Ik kijk naar de besmettingen in Amerika en zie de sprongen van +1 miljoen besmettingen: 98 dagen, 44 dagen, 26 dagen, 15 dagen (per nu). Over zeven dagen +1mln (zó makkelijk met die protesten en dan ook nog die storm die Texas treft). Dan 4 dagen, dan 2 dagen, en dan ... US lock-down. Maar dan staat de teller op ACHT miljoen zieke Amerikanen. Aftellende breekt de pleuris rond het weekend van 8 Augustus uit. Koop een paar "out of the money"-puts van 1 maand. Lekker goedkoop met een enorme hefboom.

Du-u-u-h | 26-07-20 | 16:33 | 2

Opties zijn momenteel gierend duur. Heb afgelopen maanden een paar gokjes gewaagd met puts maar liep steeds verkeerd.

Frits de Vriez | 26-07-20 | 17:29

@Frits de Vriez | 26-07-20 | 17:29: Klopt, wil je je geld verdubbelen dan moet je bijna 30 punten omhoog of omlaag. Ik handel nu met opties die ver in the money zijn om zo nog 0,80 per punt te vangen.

wilderst | 26-07-20 | 22:48

Ik ga ff mijn mening geven. Ben nog relatief jong (38 jaar) en niet heel vermogend. Mijn "net worth" zit ergens rond de 90.000 EUR. Ik ben geëmigreerd en probeer dit jaar mijn appartement in Nederland te verkopen.

Op dit moment zijn mijn investeringen zo ongeveer:
- 10k in crypto
- 10k spaargeld
- 10k indexfondsen
- 60k appartement

Afgelopen week kwam ik dit artikel tegen "Central Banks have Become Irrelevant". In dit interview geeft Russell Napier aan dat hij vanaf volgend jaar en dan voor een lange periode een hoge inflatie verwacht (4% - 8%). Geld zal dus aanzienlijk minder waard worden (goed voor schulden, slecht voor spaargeld). In het artikel zegt Russell:

"Exactly. Don’t forget: These are politicians. We know what mess most of the global economy is in today. Debt to GDP levels in most of the industrialized world are way too high, even before the effects of Covid-19. We know debt will have to go down. For a politician, inflation is the cheapest way out of this mess. They have found a way to gain control of the money supply and to create inflation. Remember, a credit guarantee is not fiscal spending, it’s not on the balance sheet of the state, as it’s only a contingent liability. So if you are an elected politician, you have found a cheap way of funding an economic recovery and then green projects. Politically, this is incredibly powerful."

Voor mezelf heb ik besloten om in mijn indexfondsen te blijven zitten. Wellicht dat deze fondsen flink zullen dalen de komende periode, maar historisch gezien herstellen ze altijd weer over lange tijd. Gemiddeld historisch rendement voor een breed aandelen indexfonds is rond de 7%.

Ook blijf ik in Bitcoin (en een paar andere kleine cryptos). Ik denk zelf dat Bitcoin waardevaster zal zijn dan bijvoorbeeld de Euro. En hopelijk, als inflatie daadwerkelijk stijgt, dat meer mensen er voor kiezen om geld in cryptos te stoppen. Dat zou de waarde verder omhoog duwen. Ik hoop misschien nog voor 10.000 EUR dit jaar bij te kopen.

Ik woon in Thailand en wat wel apart is, is hoe sterk de Thaise Baht is geweest de afgelopen jaren. Ik ben wel een beetje bang dat de USD een flinke inflatie zal krijgen en om de één of andere reden de Thaise Baht juist in waarde zal stijgen. Dan zouden mijn inkomsten relatief best hard kunnen dalen. Dus wellicht dat ik ook een appartement in Thailand wil kopen. Zou ik deze kunnen verhuren, dan heb ik in ieder geval een beetje zekerheid van inkomsten. Appartementen kopen in Thailand is echter wel een beetje een mijnenveld, dus ik twijfel nog. Om vastgoed te kopen, zonder direct met alle "gezeur" als onderhoud, verhuur, belastingen en dergelijke te maken te hebben is een REIT wellicht ook interessant, hoewel ik nog niet weet of deze ook bestaan op de Thaise markt, wat de kosten zijn, hoe veilig investeringen hier zijn, etc...

DolfWeerwolf | 26-07-20 | 16:32 | 14

@DolfWeerwolf | 26-07-20 | 18:32:
Hou er rekening mee dat de regering die er nu zit netjes gezegd niet gek is op buitenlanders en maatregel na maatregel neemt om het toerisme te ontmoedigen. Kijk alleen maar naar de aangescherpte visumregels en het beperken van entries + visumtoerisme. Op de lange termijn weet ik niet of investeren in de toeristische sector een goed idee is. Aan de andere kant ontstaat er wel een kapitaalkrachtige(r) middenklasse en daar zou wel wat te doen mee moeten zijn, maar of wij als buitenlander daartussen komen... je moet daar connecties en entries hebben is mijn ervaring, anders blijven ze vriendelijk tot je geld op is.

Graaisnaaiert | 26-07-20 | 19:31

@Graaisnaaiert | 26-07-20 | 19:31: klopt wel. alleen de keuze is in NL blijven waar de regering ook niet het beste met je voorheeft of daar. Toerisme is idd voorlopig onzeker.

maakjepunt | 26-07-20 | 19:33

@Graaisnaaiert | 26-07-20 | 19:31:

Als ik een condo zou kopen dan is het doel niet direct verhuren aan toeristen. Dan zou ik me waarschijnlijk richten op een condo in een zakendistrict in Bangkok. Die dan wellicht te verhuren is aan expats.

DolfWeerwolf | 26-07-20 | 19:40
▼ 11 antwoorden verborgen

Probeer je maandlasten naar beneden te brengen met je investering. Ik heb zonnepanelen laten plaatsen.
Scheelt me maandelijks ongeveer €75.

Verder: steek je geld in je eigen comfort. Nieuwe schuur, nieuwe veranda, nieuwe keuken etc.

*mijn oprechte excuses voor het beledigen van GS en haar Reaguurders door het woord "zonnepanelen" te schrijven en daarmee de associatie van GL/milieu/windmolens.
Het was me alleen maar te doen voor het financiele gewin.

Het Licht | 26-07-20 | 16:31 | 5

Zonnepanelen ja, indien je ook investeert in een accusysteem voor eigen opslag. Dan ben je pas echt off the grid.

OudeNederlander | 26-07-20 | 17:11
▼ 2 antwoorden verborgen

"... de toekomstscenario’s maakt die hij/zij de hoogst waarschijnlijkheid acht."

Bam. 90 procent van de reaguurders failliet.

beldewouten | 26-07-20 | 16:27 | 3

Soms is het ook wel erg lekker om bij een minderheid van 10 procent te horen.

Kuifje-naar-Brussel | 26-07-20 | 16:44

In één geaggregeerde actie allemaal tegelijk alles eraf halen en ons daarna verwonderen over het effect. Dat moet haast surrealistisch zijn.

Schulzie | 26-07-20 | 16:26

Lachen: Sassen-van Elsloo zegt weer eens helemaal niks in zijn stukje internetproza en heeft daar meer dan 1100 woorden voor nodig. Knap.

Odin | 26-07-20 | 16:20 | 4

@theo-is-dood | 26-07-20 | 16:25: Ik vind het wel frappant dat men dat uit een boek moet halen, dit ligt toch volkomen voor de hand... Met zo'n mindset kun je denk ik het beste door blijven sparen.

Pot Vol Koffie | 26-07-20 | 16:29
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn suggesties zijn:
- begin zo vroeg mogelijk met beleggen, is nl. de enige manier om u te wapenen tegen inflatie en hoge belastingen (spaarrekening is gegarandeerd verlies)
- kosten zo laag mogelijk (overweeg zelf over te stappen naar de giro)
- beleg niet in die financiële producten, alleen de bank wordt hier rijk van
- als u het ingewikkeld vindt om zich te verdiepen in de fundamentals van bedrijven; beleg dan in indexfondsen tegen zo laag mogelijke kosten bv van Vanguard in de S&P 500
- o ja en ook belangrijk: niemand kan de beurs voorspellen/timen, hij kan omhoog, omlaag of hetzelfde blijven. Beleggen doet u uiteindelijk voor de lange termijn. Uiteindelijk zijn er maar een paar momenten waarop u een negatief rendement zou hebben gemaakt gezien over een periode van 10 jaar, volgens mij alleen in 1938/1939.

Diederik_Ezel | 26-07-20 | 16:19 | 18

@OudeNederlander | 26-07-20 | 17:32: Jawel, aandelen zijn wel van jou en je bent beschermd tegen faillisement van de broker. Voor meer info lees de site van de AFM. Daarop staat onder meer: "Als een bank of beleggingsonderneming failliet gaat, worden beleggers beschermd door vermogensscheiding." plus nog veel meet info.

duProgue | 26-07-20 | 18:17

@duProgue | 26-07-20 | 18:17: De aandelen staan op naam van de bank of trading huis, en die geven bepaalde "rechten" door aan de economische eigenaar, zoals recht om te stemmen op aandeelhoudersvergaderingen endergelijke. Zodra de bank of trading huis failliet gaan, val je onder het vangnet van de betreffende instantie. Meestal is dat een geldelijke garantieregeling tot een bedrag X. Aandelen zijn en blijven alleen van jou (legal owner) als je ze expliciet op jouw naam laat zetten. Verder verwijs ik je naar je eigen bank of broker met de simpele vraag of je aandelen "street name" of "direct registration" zijn. In bijna alle gevallen heeft alleen iemand die legaal eigenaar si van de aandelen, dus de "direct registration" variant, zeggenschap bij fusies, recht om de boeken in te zien, etc.

OudeNederlander | 26-07-20 | 18:34

@OudeNederlander | 26-07-20 | 18:34: U beschrijft de situatie zoals die b.v. in de USA is. In NL geldt op basis van de Wet Giraal Effectenverkeer (Wge) dat de bewaarinstelling in bet giraal effectenverkeer niet de eigenaar wordt van niet-nummergebonden bewaarde effecten. Het belang daarvan is dat, mocht de betrokken instelling failliet gaan, de cliënt geen risico loopt. De effecten zullen bij een faillissement buiten het vermogen van de betrokken instelling vallen.

duProgue | 26-07-20 | 19:39
▼ 15 antwoorden verborgen

Beleggen is onverstandig want beurs staat te hoog, obligaties zijn niets waard, goud & zilver staan torenhoog, klassieke auto's heeft u geen verstand van en is te volatiel, idem voor kunst, vastgoed is al onbetaalbaar, cryptomunten zijn een casino, onder het matras levert u in, op de bank levert u in. Mijn advies gezien bovenstaande: investeer in het verlagen van uw lasten ipv te focussen op het vermeerderen van uw vermogen.

_pacman_ | 26-07-20 | 16:18 | 6

@J. Jarig | 26-07-20 | 16:36: Volgens hardnekkige geruchten gaat het contant geld per 2021 op de schop - dan gaan we cashless. Als je dan met duizenden euro's aan cash geld zit wordt het nog een hele toer om dat in te wisselen.

OudeNederlander | 26-07-20 | 17:19

Uw eerste is zin klopt niet helemaal, je kunt je ook verdienen aan een dalende koers, en als je zo de beleggerspanelen in de gaten houdt, doen de meeste dat ook.

aardt | 26-07-20 | 18:31

@OudeNederlander | 26-07-20 | 17:19: Onzin. In veel Europese Eurolanden is cash king. Waaronder Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië. Het is wel zo dat in NL zeer weinig cash betalingen plaatsvinden, iets waar de NL-se stasi erg blij mee is want dan kunnen ze u nog beter monitoren.

_pacman_ | 26-07-20 | 19:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Ga de markt op. Zoek een goed produkt of bedrijf op en doe goede TA op de grotere tijdframes. Ga bij long- en shortposities in tegen het algemene sentiment voor de gekozen investering. Wacht voor het innemen van die posities op de juiste bevestigingen binnen je TA.

NiCeY | 26-07-20 | 16:16

Daytripper adviseert aandelen west red lake ... mag datttt ? 3 mnd geleden 0,04 CD $ per stuk .. nu 0,18... en het bal is pas begonnen met de goudprijs op $1900.
Over rendement gesproken.. geinig.

daytripper | 26-07-20 | 16:15

Ik heb geen spaargeld, maar als ik Willem Middelkoop mag geloven, komt de Big Reset er elk moment aan. En dan zou ik maar goud kopen.
www.rtlnieuws.nl/economie/video/21254...

RickRD | 26-07-20 | 16:15 | 6

Ach hou op met die kerel. Heb je die 15 minuten volledig gekeken? Op vrijwel ieder vlak slaat meneer de plank mis. Goud op 4000 ok doei.

Kabila de stijlloze | 26-07-20 | 17:44

Het komt er al 10 jaar aan volgens Middelkoop.

ger1306 | 26-07-20 | 18:26

Middelkoop heeft daar zelf financieel belang bij en zoals ger ook al aangaf roept hij dat al jaren.

Sir Hackalot | 26-07-20 | 20:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Klinkt allemaal heel logisch, maar veel wijzer voel ik me niet. En intussen dringt de bank maar aan om te gaan beleggen onder motto als: meer doen met uw spaargeld. Nadat ze de rente verwaarloosbaar (indirect?) hebben gemaakt.

Dan lees ik aan het eind: goud, vastgoed en startups. Ook nog advies voor de net iets kleinere belegger? Beleggen in deze onzekere tijden vlak na Corona klinkt als Russisch roulette, niets lijkt mij nog zeker. Helemaal niet nu we niet weten of er nog een 2e uitbraak zou kunnen komen?

Jan, Leiden | 26-07-20 | 16:13 | 6

Koop sowieso geen aandelen via een bank. Kosten te hoog en zelf een extra 0.5% dat van uw rendement wordt afgesnoept is op de lange termijn een berg geld dat je misloopt.

Kijk bij DeGiro en Meesman en andere derde partijen. Vergelijk kosten.

DolfWeerwolf | 26-07-20 | 16:44

Start up kan vaak al vanaf 10k en soms zelfs minder

Sassen | 27-07-20 | 13:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Overweeg fysiek goud te kopen en dan naar een Zwitserse kluis ermee. Ik weet, beetje laat gezien de prijs maar ik had dan ook zo’n adviseur die niet verder kan kijken dan de beurs. Nu staat mn vermogen te beschimmelen op rekeningen. Lag er vannacht weer wakker van.

kapoerewiet | 26-07-20 | 16:13 | 5

@Kabila de stijlloze | 26-07-20 | 17:45: dgtx, maar wel snel zijn, De 31e is public launch.

Maya de Blij | 26-07-20 | 18:02

@Maya de Blij | 26-07-20 | 18:02: 460k waiting for moon

Kabila de stijlloze | 26-07-20 | 22:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Een leuke inspiratie vormt -Investor Amnesia- van Jamie Catherwood.
Klik: investoramnesia.com/2020/06/14/the-st...

Er zijn mooie paralellen tussen de coronahysterie en de Spaanse Griep (nog. 1917-1919)

theo-is-dood | 26-07-20 | 16:12

Ik heb nog 144 dozen schmink staan. Verkeerde belegging.

antagonist | 26-07-20 | 16:12 | 2

Gheheh, ik snap em...

kees1386 | 26-07-20 | 16:52

akwasi heeft geen belangstelling iig

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:37

Heb begrepen dat mijn Nederlandse aandelen shell binnenkort ook niks meer waard zijn.

Tishetnetnie | 26-07-20 | 16:11 | 2

Kletskoek. Royal Dutch Shell is de grootste partij wereldwijd in aardgas. En gelukkig zijn de meeste landen niet zo achterlijk als Nederland om aardgas in de ban te doen. Bovendien kun je LNG omzetten in superschone synthetische diesel.

theo-is-dood | 26-07-20 | 16:15

Long term blijft Shell een prima investering, is inderdaad steeds meer een gasbedrijf en de hele wereld gaat juist over op gas (behalve Nederland)

Diederik_Ezel | 26-07-20 | 16:26

Weten we nog dat GeenStijl de cryptomunt Gulden NLG accepteerde?

Dat was nog eens lachen.

BubbelWater | 26-07-20 | 16:11 | 3

Toen ik klikte had ik nog wel een onsubtiele shill verwacht. Valt me dan weer mee. Accepteren ze die scamcoin nog?

Pot Vol Koffie | 26-07-20 | 16:32

Is daar ooit nog uitleg over geweest? Ik vond het allemaal maar schimmig des tijds.

beldewouten | 26-07-20 | 16:38

Oh ja, speeltje van dat advocatenzoontje, arrogant menneke.

Heer_Wob | 26-07-20 | 17:02

Ik snap niet wat er nou zo moeilijk is aan beleggen. Aandelen moet je kopen als ze laag staan en verkopen als ze hoog staan. Een kind kan dat nog snappen.

petersteenkamp | 26-07-20 | 16:10

Je kan het beste een goede kluis kopen voor thuis, kan je mooi sparen voor je ouwedag pensioen kan je niet van leven straks in Dit kudtland Wel 40jaar lang betalen dat dan weer wel.

de uitbater | 26-07-20 | 16:10 | 1

En wat ga je in die kluis stoppen? Cash geld verliest langzaam zijn waarde. Mijn oma heeft in haar jeugd een begrafenisverzekering gekocht; wanneer zij overlijdt dan keert die verzekering honderd gulden uit voor de begrafenis.

petersteenkamp | 26-07-20 | 16:47

Ik beleg meestal met een plakje goede kaas..

Wijze uit het Oosten | 26-07-20 | 16:09

Gaan we nu, eind juli, over beleggen praten. Half maart had je in moeten stappen.

theo-is-dood | 26-07-20 | 16:08 | 4

@daytripper | 26-07-20 | 16:17: Gisteren was een goede documentaire over equador en Shell. Het hele gebied ligt vol met olie.

gato | 26-07-20 | 16:23

GS-Erelid worden, kroontje kopen. Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Normpje | 26-07-20 | 16:55

@daytripper | 26-07-20 | 16:17: weten we niet, heb ook een aardige positie in Shell, gekocht begin april maar kan best een hele tijd duren voor het aandeel weer in de buurt komt van de stand voor Corona.

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:21
▼ 1 antwoord verborgen

Simpel, primaire levensbehoeften. Eten, drinken, wonen en verwarmen. Wat wordt er als eerste schaars?! Nu ruilt Nederland vage diensten voor elektronica en auto`s. Straks zit niemand om onze gedachten te wachten en hebben we onze akkers in een stikstofcrisis opgeheven. De hongerwinter vertelde ons al dat dromen geen magen vult.

Feynman | 26-07-20 | 16:08 | 2

Juist, doe ik ook, kinderen geholpen met huis kopen, huis in Spanje, maar wanneer verkoop je dat, dus nu sparen voor huis in Nederland, want heb kasten vol kleren, plus nog een cassatiezaak lopen.

gato | 26-07-20 | 16:16

@Feynman, wat defensieve aandelen ahold en bijvoorbeeld Unilever moet je inderdaad ook in je portefeuille hebben, spreiden is het devies, dat geeft de grootste kans op rendement.

IkwilJinekwel | 26-07-20 | 17:25

Ik beleg een klein bedrag, en dan voornamelijk in dingen die ik zelf ook nodig heb.
Voedsel, energie en water en hier en daar wat medicijnen.
Alle andere dingen zijn mij te veel onduidelijk, is Tesla echt zo veel waard? Wat doet Amazon en kan die ook klappen? Hoezo is eBay zo groot.. etc. etc. met andere investeringen had ik meer kunnen verdienen, maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier.

Dlareg | 26-07-20 | 16:07 | 1

Een Tesla die vanaf het dieptepunt in maart 4 keer zoveel waard werd, en als ze dan een dollar winst per aandeel maken schiet het nog eens omhoog. Kan toch niet anders dan een luchtbel zijn.

sprietatoom | 26-07-20 | 19:16

Je mot anti-cyclisch beleggen.

Kuifje-naar-Brussel | 26-07-20 | 16:01 | 1

Precies, alleen ff uitvinden wat de cyclus is.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-20 | 16:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken