Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

6 jaar later. Russisch tuig blijft liegen over MH17

Niet vergeten

Het is vandaag zes jaar geleden dat de MH17 uit de lucht werd geschoten. De Onderste Steen is nog altijd niet boven, maar we hebben een rechtszaak met vier (afwezige) verdachten. En er is eindelijk harde diplomatieke actie tegen schoftenland Rusland. Schoftenland Rusland liegt al zes jaar lang alles bij elkaar en strooit vandaag volgens wat inmiddels een barbaarse traditie aan het worden is zout in de wonde door op twitter te linken naar een persbericht van de 'onafhankelijke' republiek Donetsk dat de schuld van het neerhalen van het vliegtuig bij Oekraïne legt. Uiteraard zonder een splinter geloofwaardig bewijs. En maar zeiken over pre-cooked-Russia-is-to-blame-verhalen, terwijl je zelf de ene na de andere gedebunkte pre-cooked-Ukraine-is-to-blame-leugen hebt verspreid. Tuig.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
The Russian | 18-07-20 | 17:11 | 1

Aangezien het dossier onder het tapijt is geschoven door kampioensleugenaar Rutte zie ik geen enkele reden de officiële lezing ook maar een seconde serieus te nemen.

Rest In Privacy | 18-07-20 | 14:55 | 4

Alsof er een "officiële" lezing is.
Dat verraadt de complot denker.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 16:08

Gelukkig hebben we nu een rechter die zich over de zaak mag buigen, ipv wat domme complottertjes.

RandyBiel | 18-07-20 | 16:14
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
rachid82 | 18-07-20 | 13:17

Het enige dat je Oekraïne en de Nederlandse overheid in deze kunt verwijten is dat na het herhaaldelijk neerschieten van Oekraïnse gevechtstoestellen door de 'opstandelingen' het luchtruim niet eerder is gesloten voor de civiele luchtvaart. Daar verbaasde ik mij al de dagen voorafgaand aan het neerschieten van MH17 over. Voor de rest zijn onderstaande verdachtmakingen richting Oekraïne en Nederland weer de bekende verhalen uit de grote Kremlinduim van de hele en halve onwaarheden........

VanOldenbarnevelt | 18-07-20 | 13:09 | 10

Dat gebeurt continu en overal ter wereld. Het is minder verstandig, dat uiteraard, maar het gebeurt dagelijks

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 16:09
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
squadra | 18-07-20 | 13:02 | 2

Volgend jaar, na de dramatische val van het zeer kortlevende gedoogkabinet, zie ik uit naar het artikel met drie video's over MH17: Wat er Fout ging & Waar het fout ging & Waarom het fout ging. Hoe de overheid door het introduceren van allerlei politiek in een technische en gerechtelijke kwestie er niet in slaagde onze doden te bereiken, contacten met lokale overheden rond de crashsite tijdig te leggen, Oekraïne onder druk te zetten, onderzoek naar Oekraïens materiaal en sluiting van het luchtruim uit te voeren en een geheel onpartijdig onderzoek te eisen waar verdachten niet op enige centrale wijze bij betrokken zouden raken. Door het onderzoek op een bepaalde manier te kleuren werd al het bewijs en de rechtszaak gekleurd totdat steeds meer experts twijfelden aan de volledigheid en nauwkeurigheid van de ingediende bewijzen die niet forensisch van aard bleken.

GeenAccount | 18-07-20 | 12:17 | 1

Haha, Het zijn hier net de cabaret-dagen met die geforceerde 'we doen er alles aan om de directe betrokkenheid en schuld van Rusland maar zoveel mogelijk af te zwakken'. Succes jongens met jullie opzichtige pogingen!

VanOldenbarnevelt | 18-07-20 | 13:03

Oekraine is op geen enkele manier ooit door door de mensen van Donetsk en Lugansk aangevallen, wel andersom. Ik zal dan wel onaardig zijn maar waarom zeiden we niets toen de twee Russische provincies van Oekraine zich wilden afscheiden en meneer de President Porosjenko ongelofelijke hoeveelheden bommen op hun woonwijken en zelfs een ziekenhuis en een kindertehuis liet gooien? Als hij vond dat die twee provincies bij Oekraine hoorden dan gaat het dus om het bombarderen van zijn eigen volk!!!

Als we dat onmiddelijk hadden veroordeeld en hadden laten stoppen dan was er geen MH17 ramp geweest. En vergeet niet dat voor het neerschieten van dat toestel er in de voorafgaande weken al 14 Oekrainse bommenwerpers door luchtafweergeschut werden neergehaald. En dan zijn wij nog zo ongelofelijk partijdig dat we die mensen verwijten dat ze zichzelf tegen die bombardementen probeerden te beschermen!

Een Nederlandse diplomaat van de Nederlandse ambassade in Kiev op 14 juli, dus drie dagen voor de ramp met vlucht MH17, werd gewezen op de gevaarlijke situatie in het luchtruim boven Oost-Oekraïne. Deze informatie is echter niet gedeeld met onze luchtvaartmaatschappijen, wel met het ministerie in Den Haag.
Een kind van twaalf begrijpt wie hier hoofdverantwoordelijk is want wie stuurt er dan toch een burgervlucht ove datr oorlogsgebied?

faraday | 18-07-20 | 12:09 | 12
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 17:05
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 18:53
▼ 9 antwoorden verborgen

De afgelopen 6 jaar heeft geenstijl anders ook behoorlijk vaak gretig Russische complottheorieën/propaganda verspreid omtrent mh17.
En dan is Rusland nu opeens schofterig.

Het spreekt voor zich dat Oekraïne geen vliegtuigen neerhaalt aangezien de seperatisten geen luchtmacht hebben. De seperatisten haalden wel vliegtuigen van de Oekraïnese luchtmacht neer.

Gedeugbeleid | 18-07-20 | 12:02 | 3

Geenstijl gaat daar waar het gevoel is. Dus kun je die spreiding verwachten.

GeenAccount | 18-07-20 | 12:25

Dit soort logica heeft geen vat op complot gelovers. Daarom ook allerlei gekunstelde argumenten, als zou Oekraïne door het neerhalen van een vliegtuig sympathie extra krijgen, of iets dergelijks, als de Russen de schuld zouden krijgen.

Uiteraard vergezocht, want het risico van zoiets is enorm als het uitlekt of ontdekt wordt. Bovendien had Oekraïne al die steun en sympathie dus er was geen enkel zinnig doel voor zo'n actie. Maar bij gebrek aan motief moet je iets verzinnen nietwaar? Er viel voor Oekraïne dus niks neer te schieten, inderdaad want de zogenaamde rebellen hadden geen luchtmacht. Wel de steun van Russische artillerie van achter de grens, en later van reguliere tank eenheden die bij Debaltsjevo het offensief uitvoerden voor de rebellen. Maar ach, deze feiten zijn aan complotgelovers niet besteed.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 13:05

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 13:05:
Oekraïne kon, dankzij de aanwezigheid van Russische BUK systemen, haar luchtmacht niet effectief inzetten, en de inzet van die luchtmacht was dringend nodig om door de separatisten omsingelde Oekraïense legereenheden te ontzetten.
Het ontbrak Oekraïne vervolgens aan de militaire middelen om die BUK systemen te verwijderen, en dus moesten de Russen er op een andere manier van overtuigd worden deze systemen terug te trekken.
Dat hele argument dat de Oekraïners niet geschoten kunnen hebben omdat de separatisten geen luchtmacht hadden is een schoolvoorbeeld van simplistische denken, een denkwijze waar overigens jou hele argumentatie aangaande de MH-17 affaire bol van staat.

Ravian | 18-07-20 | 14:12
-weggejorist-
Fedde71 | 18-07-20 | 11:59

Vanaf dag 1 was het al duidelijk dat de Russen hier betrokken bij waren. Trieste klootzakken, hoe ze zich jarenlang met de meest domme theorieën proberen te verdedigen.
Maar meest bizarre blijft nog wel dat bepaalde 'Nederlanders' er nog achteraan hobbelen ook.

RandyBiel | 18-07-20 | 10:17 | 8

@Pierre Tombal | 18-07-20 | 12:32:
Het was dan ook niet heel moeilijk om na te gaan dat de pro-Russen hier achter zaten.
Dat lieten ze nb dezelfde dag al weten.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het wordt alleen ingewikkeld als je je inlaat met die laffe Russische leugens. Dan moet je iedere paar maanden je verhaal aanpassen.

RandyBiel | 18-07-20 | 12:46

@RandyBiel | 18-07-20 | 12:46: Grappig, als ik geheel conform jouw redenatie over Verhofstadt in Kiev begin ben jij de eerste om te gillen dat dat er niks mee te maken heeft. Waarom kom jij dan wel van Oekraïners met een internationale handelsrelatie met Rusland op Poetin uit?

Pierre Tombal | 18-07-20 | 13:01

@Pierre Tombal | 18-07-20 | 13:01:
Volgens mij was daar wel iets meer gaande dan wat internationale handel met Rusland.
Nu alweer die militaire annexatie van de Krim vergeten?
Korsakovje.

RandyBiel | 18-07-20 | 13:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Natuurlijk hebben de Russen een hele vuile rol gespeeld en doen ze vervelend. Toch bevat de gerefereerde tweet terechte kritiek op het onderzoek. Dat is niet bepaald netjes opgezet (vetorecht Kiev) en de onderzoeksvragen zijn beperkt tot de dader (aanleiding en omstandigheden worden niet onderzocht).

Verder is het natuurlijk een verregaand politiek signaal van stuitende arrogantie dat verdachten voor een Nederlandse strafrechter worden gedaagd. Hier had natuurlijk een tribunaal op neutrale gronde moeten komen dat zich beroept op internationale wetgevingen en verdragen zoals destijds bij Lockerby.

De verwarde man | 18-07-20 | 09:58 | 1

Dat is geprobeerd, maar dat wilden de Russen niet. Geen internationale rechtszaak. Dus bleef dit over..

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:42

Weet niet hoor, Oekraine is ook geen lekker spul. Maar goed, als we meegaan in het narratief van de JIT vind ik het prima. Als we maar beseffen dat het dat is, een narratief zonder smoking gun

Rest In Privacy | 18-07-20 | 09:48

Misschien toch eindelijk eens kijken naar de beslissing om over een oorlogsgebied te vliegen waar al eerder vliegtuigen waren neergehaald. Wat er nu gebeurt lijkt op opzichtig hengelen naar een showproces waar een of andere aardappelboer veroordeelt gaat worden zodat het dossier gesloten kan worden

beetje.jammer.dit | 18-07-20 | 09:32 | 2

Dit dus! Kon het niet beter zeggen. De beslissing over oorlogsgebied te blijven vliegen omdat het goedkoper en milieuvriendelijk is. Zo ie zo het jit is een lachertje omdat de personen die de beslissing namen door te blijven vliegen over dit gebied zelf een hoofdrol hierin hebben. Dit is puur zodat de nabestaanden een schuldige aangewezen kunnen krijgen waar ze boos op mogen zijn.

Miss Silly | 18-07-20 | 11:22

@Miss Silly | 18-07-20 | 11:22: Net als in andere landen ontving het arme Oekraïne broodnodige vergoedingen voor commerciële vluchten die door haar luchtruim vlogen.
Een land dat failliet, corrupt en nog steeds in oorlog is verantwoordelijk houden om het luchtruim niet volledig af te sluiten voor de burgerluchtvaart is dan ook niet uit te leggen.

Een burgervlucht hoort niet boven oorlogsgebied te vliegen, dat lijkt me essentieel om veilig te vliegen.
Een kind van twaalf begrijpt wie hier juridisch hoofdverantwoordelijk is: niet de kruimels die nu terecht staan en al zeker niet een van de oorlogvoerende partijen: mea culpa Nederland.

faraday | 18-07-20 | 12:17

Rutte liegt ook al tien jaar alles aan elkaar. Zie weinig verschil.

Dubbelepunthoofd | 18-07-20 | 09:23 | 4

Ik klikte op de comments om precies dit te zeggen.

Graftak | 18-07-20 | 09:59

@Graftak | 18-07-20 | 09:59: elke keer als het gaat over Oekraïne trekt Mark Rutte een veel te grote broek aan. In het geopolitieke spel tussen de VS en Rusland zijn beiden agressief maar de eerste offensief agressief de laatste defensief agressief. De minister President vergist zich van bondgenoot en vijand. Donald Tusk over VS: 'Heb je met zulke vrienden nog vijanden nodig?'

faraday | 18-07-20 | 12:30
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Voorkomen is beter dan genezen. Dat vliegtuig had daar nooit mogen vliegen.

salembot | 18-07-20 | 09:20 | 6

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 13:31:
Niks wijsheid achteraf, dit was wijsheid vooraf, waar het de Nederlandse overheid helaas aan ontbrak.
En mensen die daadwerkelijk geloven dat Russische militairen dit soort operaties via gsm en internet bekokstoven kun je alles wijsmaken.

Ravian | 18-07-20 | 13:58

@Ravian | 18-07-20 | 13:58: Nogmaals, de overheid negeerde de zogenaamde "ambassadeursbrief" en heeft zelfs geprobeerd het bestaan ervan te verdoezelen.

CheapTrick | 18-07-20 | 16:04

@CheapTrick | 18-07-20 | 16:04:
Ik heb niet gezegd dat ze de kennis niet hadden, enkel dat ze besloten hebben om daar niets mee te doen, omdat dit hen beter uit kwam, todat het mis ging natuurlijk.
En toen moest er een zondebok komen om de publieke woede op te focussen, zodat de eigen verantwoordelijkheid, en die van een beoogd toekomstig EU lid, onder de mat geveegd kon worden.
En dus kregen de Russen de zwarte piet toegeschoven, wat de EU ook prima uit kwam; win win.

Ravian | 18-07-20 | 16:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Genegeerd: OSCE onderzoeker die ‘krachtig machinegeweer’ constateerde
Analist John Helmer wijst erop dat hierbij cruciale informatie is weggelaten, namelijk dat die getroffen linkerkant van het lichaam van de piloot zich direct aan de kant bevond van het stuk van de romp dat kapot was geschoten. Uit foto’s van dat doorzeefde stuk romp is te zien hoe er van schuin onderaf op de cockpit moet zijn geschoten, niet met één raket, maar met een groot aantal kogels. Aangezien het lichaam van de piloot het enige object in het hele vliegtuig is waar deze metalen fragmenten in werden aangetroffen*, is dat op zich al ‘virtueel sluitend bewijs dat het vliegtuig onder vuur werd genomen door een (Oekraïens) gevechtsvliegtuig.’
(*Bij een explosie van een BUK raket zouden in de wrakstukken van een groot deel van het hele vliegtuig vele duizenden metaaldeeltjes moeten zijn gevonden, wat niet het geval is).
‘Al dit bewijs, dat diep in dat rapport werd onthuld -en dan enkel nog in subclausules, in plaats van in directe zinnen- werd compleet weggemoffeld en genegeerd door de Nederlandse regering,’ aldus Helmer. Hetzelfde geldt voor de conclusie van de OSCE onderzoeker die als eerste op de plek van de ramp arriveerde: ‘Er waren twee of drie stukken romp die echt doorzeefd lijken met wat bijna op schoten van een machinegeweer lijkt, een zeer, zeer krachtig machinegeweer.’ YouTube heeft een video met deze verklaring van deze inspecteur inmiddels offline gehaald .Toch hier een link
www.youtube.com/watch?v=fNMj-M-GDl0

dik van alster2409 | 18-07-20 | 09:01 | 19

@Redemption | 18-07-20 | 12:44: Op de foto's in de link is een en ander wel degelijk te zien. Mocht er ooit een rechtszaak komen dan gaan we het wel zien, aangenomen dat er geen Doods66-ers tussen zitten.

Frau Merkel | 18-07-20 | 15:23

@Frau Merkel | 18-07-20 | 15:23:
Gaten van buk fragmenten zijn dat.
Die Russen waren zo dom om die gaten aan de linker zijde van het toestel te koppelen aan een vliegtuig dat van rechts naderde.
Geeft maar weer eens aan hoe extreem dom die complot theorieën zijn, en hoe extreem dom die mafkezen zijn die daar 6 jaar na dato nog steeds mee rondlopen.
En FYI : die rechtszaak is er al. Beetje opletten aub.

RandyBiel | 18-07-20 | 16:12
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 18:48
▼ 16 antwoorden verborgen

Het artikel is niet het beste dat geschreven is. MH17 toont vooral de minimale positie van NL in de internationale politiek aan.

Fervent | 18-07-20 | 08:34 | 2

Precies de reden waarom een Maleisisch toestel met overwegend Nederlanders als doel werd bepaald. Twee nietszeggende landen die internationaal niets klaarspelen.

PikinhetBlik | 18-07-20 | 10:30

@PikinhetBlik | 18-07-20 | 10:30: En de grotere machten uit wiens hand met eet dus altijd braaf zullen volgen, als het er gaat om zou gaan.

GeenAccount | 18-07-20 | 12:27
-weggejorist-
P-unit | 18-07-20 | 07:55 | 2

Iran nam tenminste nog verantwoordelijkheid binnen een paar weken nadat het leger daar een burgervliegtuig de lucht uit schoot. Daar kan Rusland nog een voorbeeld aan nemen.

Rest In Privacy | 18-07-20 | 07:35 | 4

Het toont vooral het geopolitieke ‘nut’ van een ramp aan. Er was toen een escalatie net de usa gaande maar de ‘ramp’ gaf beide partijen de mogelijkheid om zich zonder gezicht verlies terug te trekken. Ook biJ mh17 kun je geopolitieke winst behalen als oorzaak zien. Verdere speculaties laat ik nu maar in het midden vanwege het ochtend humeur zie post hier boven. Maar er zijn echt andere scenario’s te bedenken dan het dronken separatist drukt per ongeluk op knop raket

P-unit | 18-07-20 | 10:39

Rusland kan nooit toegeven. die oorlog was immers illegaal en volgens de Russische propaganda waren er geen Russen bij betrokken. Nu toegeven is toegeven dat je je volk zes jaar hebt bedrogen met leugens.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
M13 | 18-07-20 | 07:03 | 1

Ik heb ook een theorie: de Russische instructeurs hebben een dag of wat Oekraïners uitgelegd hoe zo’n BUK nu werkt. Dat groepje ging stevig aan de drank, hebben dat ding aangezet en toen ging er wat piepen. ‘En nu dan?’ -‘dit knopje geeft licht..’ -‘ooops’.
Knulligheid verklaart vaker rampen dan een ingewikkelde complot. De nutteloosheid staat ons tegen.

Alquest | 18-07-20 | 07:01 | 1

Oekraïne had tot juni 2014 een zeer goed lopende Buk industrie. Ze verkochten materiaal en training ook aan het buitenland (Georgië). Waarom zou er geen expertise in het oosten zijn? Ook had Oekraïense leger beschikking over nieuwe, geheel refurbished en "verbeterde" Buk systemen volgens eigen TV omroep rond juni in bedrijf genomen werden. Je kunt de trotse uitzending met eigen ogen zien en toch wordt het niet eens genoemd in het Nederlandse onderzoekje. Zelfs geen voetnoot bij JIT. Dat toont aan dat er niet echt serieus gekeken is naar het hele plaatje maar achter een eerdere conclusie aan is gaan jagen. Laten we maar hopen voor Nederland dat het de juiste was anders gaan we af.

GeenAccount | 18-07-20 | 12:32

Goed stuk GeenStijl!

David000000007 | 18-07-20 | 06:12

Het lijkt erop dat de leden van het JIT team uit de briljante ontslagregeling van flapdrop Wiebes zijn geselecteerd.

peter van dijk1186 | 18-07-20 | 05:59

Grappig om hieronder te lezen dat de voornaamste ‘argumenten’ van de verdedigers van de officiële jit-lezing het smijten met termen als complotgekkies, wappies, Putin-fanboys etc. etc. zijn - naast het uiten van ongefundeerde Ruslandhaat natuurlijk.
Daar waar zij die ‘alternatieve’ lezingen naar voren brengen met inhoudelijke argumenten en concrete zaken komen. Waar dan vervolgens niet op gereageerd wordt..
Omdat de geopolitieke belangen zo enorm zijn en alle betrokken partijen wel iets te verbergen lijken te hebben zal de waarheid in deze kwestie mogelijk wel nooit (of over vele, vele jaren) volledig aan het licht komen vrees ik, vooral voor de nabestaanden. Maar ook voor ons allen.

duh! | 18-07-20 | 03:12 | 4

Weet je wie er ook gooide met çomplotgekkies, wappies en Putinfanboys?
Meneer Joshua Livestro tijdens het Oekraine referendum..
En laat die nou indertijd door Soros betaald zijn.

Roadblock | 18-07-20 | 09:04

Ja, klopt, het schijnt niet mogelijk te zijn om de zaak objectief te bekijken en kritiek te hebben op beide partijen. Er schijnen maar twee smaken te zijn: 1. Rusland is slecht en Westen goed 2. Je bent een Russische trol.

De verwarde man | 18-07-20 | 10:02

Duh. Je wel toch niet ontkennen dat je een voorliefde hebt voor complotten?

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Politiek wetenschapper professor Kees van der Pijl, iemand die zich echt verdiept heeft in MH17 en die (kort samengevat) al veel eerder in zijn boek tot de conclusie gekomen is dat de hele zaak rond MH17 verschrikkelijk stinkt, komt in een interview tot de harde conclusie dat de hele aanklacht tegen de MH-17-verdachten onhoudbaar is: de.sputniknews.com/interviews/2020071...

Wladimir 1928 | 18-07-20 | 03:08 | 9

ik kan niet bij het artikel. Wat sowieso wel vast staat - daar ging het ook heel veel over bij de eerste zittingen- is of het sowieso wel kies is om strijders uit een burger oorlog in een ver land volgens het Nederlandse strafrecht te berechten.

Ik houd het in een uitzonderlijk geval voor mogelijk, maar de rechter bedient zich hier van verregaande politieke oordelen over de status van de Donbas en die van de strijders daar.

Mocht het al tot een veroordeling komen, dan vraag ik mij af wat de rechtsgeldigheid is en in hoeverre dat verder stand gaat houden bij hogere rechtsorganen.

De verwarde man | 18-07-20 | 10:06
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 10:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Het probleem is vooral dat een land als Nederland geen greintje zelfrespect heeft. Dan kan je ook niet verwachten dat andere landen dat voor je hebben. Dat blijkt ook elke keer met al die onderhandelingen in de EU over steunpakketten en dergelijke. Als je als land 0 zelfrespect hebt, dan kan je het ook wel vergeten dat een land als Rusland dat voor je heeft... Daarom vegen ze hun reet af met het tandeloze gesnotter van Nederland..

Antiquerulant | 18-07-20 | 01:33 | 1

De meeste Nederlanders hebben heel veel zelf respect. Dat zijn namelijk de mensen die de economie daadwerkelijk steunen, hard werken, sociaal bekwaam, hun kinderen een mooie toekomst gunnen, die mensen dus. Niet die doorgewinterde deugneuzen en die corrupte ambtenaren die het schoppen tot ministers. Die laatste categorie heeft alleen maar zelf respect, een narcistisch apparaat dat niets op heeft met het landsbelang en precies het tegenover gestelde doet van wat het zegt te zullen doen. Rutte is daar de absolute grootmeester in. Politiek bekeken komt het beter uit om de feiten te negeren en rechters gaan er in mee.

ILF2 | 18-07-20 | 02:54

Het is ergens toch treurig dat een baken van het vrije woord bij dit soort topics vooral een verzamelbak van gekkies, fantasten, psychoten en Poetinfanboys is.

beldewouten | 18-07-20 | 00:34 | 7
-weggejorist-
Nehemia | 18-07-20 | 07:23

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 01:03: je ziet het ook terug met Corona. Het gros hier is anti-westen. Wat Rusland en China roepen is waar (of Trump) wat de EU roept of tegenstanders van Trump is niet waar.

Altijd wel wonderlijk om te lezen. Denken dag Poetin het beter met ons voor heeft dan Rutte.

Harris Pilton | 18-07-20 | 09:24

Tsja het is bizar.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:48
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 00:20 | 3
-weggejorist-
Wladimir 1928 | 18-07-20 | 00:10 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Rechtszaak zonder bewijs is , vermoedens is voor het OM meestal genoeg.

Pensionista | 18-07-20 | 00:08 | 2

De onderste steen komt bij Rutte nooit boven .

Hoorneslaan | 18-07-20 | 00:20

En het Rusland verdedigende tuig is ook weer volop aanwezig ondanks de allang bewezen schuld van Rusland. Maar nee, Soros dit, Soros dat en een hoop complot-geleuter zoals altijd. Het was vanaf dag één zo obvious als wat, dat Rusland een fatale blunder maakte met een stiekem binnen gereden BUK, die onderste steen lag al direct voor iedereen zichtbaar op tafel, behalve voor wappie-Nederland, useful idiots en kremlintrollen.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 00:00 | 10

Evenals @ronaldo verval je in gescheld.
Als je het niet met jou eens bent, ben je tuig, useful idiot, of een kremlintrol.
Hetzelfde geleuter als tijdens het Oekraine referendum.
Ik heb niet het blinde kinderlijke vertrouwen, wat jij schijnt te hebben in een Oekrainse regering, die als eerste er voor zorgt dat zijzelf niet vervolgt kan worden, en het daarna wekenlang onmogelijk maakt, dat er op de plaats van de ramp onderzoek gedaan kan worden.
Ik heb sowieso geen vertrouwen in een regering, die dit soort legereenheden heeft:
i2.wp.com/cms.sofrep.com/wp-content/u...
en waar in 2013 nog in stadions de 14 Waffen SS-divisie vereert wordt.
www.wikiwand.com/nl/14._Waffen-Grenad...)
Jij blijkbaar wel.

Roadblock | 18-07-20 | 09:33

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 08:53: Er bestaat niet zoiets als "de Russische lezing". Het gaat om de mening van individuele Russische experts. Namens het Kremlin is er nooit een andere mening verteld dan dat Rusland er in ieder geval helemaal niets mee te maken heeft. Raketproducent Almaz-Antey heeft MH17 gebruikt om reclame te maken voor het eigen bedrijf, en heeft de mogelijkheid open gelaten dat een Oekraïnse BUK MH17 heeft neergehaald. Toen tijdens een persconferentie het JIT een onbeschadigd stuk BUK-raket tentoongesteld heeft, hebben Russische experts de registratiecodes kunnen lezen, en ze hebben vervolgens met documenten bewezen dat het tentoongestelde onderdeel van een BUK-raket toebehoorde aan een BUK-installatie die in Oekraïnse handen was. Rusland heeft de complete BUK-administratie vrijgegeven om dit te bewijzen. Maar dat betekent niet dat "Rusland" van mening zou zijn dat met die BUK-raket MH17 is neergehaald. De Oekraïne heeft overigens helemaal niets van de eigen BUK-administratie vrijgegeven en houdt het angstvallig geheim, maar ook Oekraïne beschikt over dezelfde administratie waar ook Rusland over beschikt, en uiteraard met dezelfde conclusie, namelijk dat het door het JIT tentoongestelde BUK-onderdeel toebehoorde aan een Oekraïnse BUK-installatie. Een beetje pijnlijk voor Oekraïne natuurlijk.

Wladimir 1928 | 18-07-20 | 11:15
-weggejorist-
Redemption | 18-07-20 | 11:47
▼ 7 antwoorden verborgen

@El Rico Grande | 17-07-20 | 21:33:

Enkele betrokkenen hebben allang toegegeven dat het toestel inderdaad door de BUK eenheid is neergehaald. De vraag moet ook niet zijn wie, de vraag moet zijn waarom MH17 is neergeschoten - dan is het mogelijk dat Ukraine ook een rol speelde.

litebyte | 17-07-20 | 23:55 | 13

Het was Malaysia Airlines, niet de Nederlandse luchtvaart autoriteit. Zij zijn autonoom in het besluit waar ze langs vliegen. Ze waren ook de enigen niet, er vlogen die dag 150 andere airliners over dat gebied..

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:51

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 08:56:
Er was een week eerder onder meer een AN-26 transport neergeschoten op een hoogte van 21.300 voet, das ongeveer 6,5 kilometer.
Dan weet je dat er met iets anders als schouder gelanceerde wapens geschoten wordt, en bijna alle luchtdoelraketten die boven de 5 kilometer komen halen ook probleemloos de 10 kilometer.
Het was dus een bekend gevaar, dat door Nederland genegeerd is, vanwege brandstofkosten, en omdat dit EU-kandidaat Oekraïne geld opleverde.
Vervolgens keurt de RLD, omdat de regering geen vliegverbod boven Oekraïne heeft afgekondigd, het vluchtplan van MH-17 goed, en de rest is geschiedenis.
Maar die Nederlandse verantwoordelijkheid hebben ze mooi weten te verstoppen achter een luidruchtige en emotionele anti-Rusland campagne.
De Nederlandse bevolking liet, en laat, zich weer eens een rad voor ogen draaien.

Ravian | 18-07-20 | 12:39
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat een staatvijandelijke overdaad aan Poetin-liefde klotst hier tegen de plinten aan zeg. Pak je koffers, koop een ticket naar Moskou en vertrek. We, en alle nabestaanden van MH17, kunnen je missen als kiespijn. Doei!

eetvis | 17-07-20 | 23:53 | 9

We?

Roadblock | 18-07-20 | 09:11

@Wladimir 1928 | 18-07-20 | 02:22:
Met putin aan het roer het je in Rusland reeds meerdere onderling tegenstrijdige lezingen gehad. Blijkbaar geef je compleet geen ene kut om waarheidsvinding.

RandyBiel | 18-07-20 | 16:35

@RandyBiel | 18-07-20 | 16:35:
En dat uit de pen van iemand die niet verder wenst te kijken dan zijn NPO neus lang is.

Ravian | 18-07-20 | 17:42
▼ 6 antwoorden verborgen

"schoftenland". Nou nou. De VS zei "We hebben de beelden. We zagen het traject." Als Rusland erbij genaaid kon worden waren die beelden direct op tafel gekomen. Niets van dat.

Claude_Vieaul | 17-07-20 | 23:37 | 1

Maar Rusland en China zijn vriendjes en met die laatste hebben de VS dan weer gedoe dus je weet het niet.

Erectus-Enormous | 18-07-20 | 02:17

Meh. Rutte zou alles boven water krijgen. de onderste steen. Hij zou de schutters voor het gerecht brengen en wie staan er nu virtueel voor het hekje? Vier mannen die betrokken zouden zijn geweest bij het aanleveren en wellicht zelfs het strategisch positioneren van een verdedigingswapen. En dan klagen dat de Russen zouden liegen. De man, als het al een man is, die ISIS voorzag van mobiele platformen voor hun snelvuur geschut doet als onze premier al tien jaar niks anders, letterlijk iedere dag. @Ronaldo wil meespelen maar heeft totaal geen idee wie de bal heeft of waar het verrekte ding überhaupt is.

Pierre Tombal | 17-07-20 | 23:35

Wat een flut stukje. Kom, het is weekend, ik kom volgende week nog wel eens op GeenStijl kijken.

Short | 17-07-20 | 23:10

Tsk, ik mag hier niet eens in algemeen beschaafd Russisch reageren.

Kritiek caster | 17-07-20 | 23:02

In de laatste zin draait @Ronaldo gewiekst de chronologie om en voor de rest is het veel gescheld. Beiden duidelijke tekens van een gebrek aan argumenten, steevast te constateren in het ze-rusjens-are-to-blame-kamp.
Waarom moest een bukje uit middel-Rusland komen terwijl de Oekraïne de beschikking had over tientallen buk-installaties?
En was het wel een buk? Waar zijn de radargegevens?

jgrotius | 17-07-20 | 22:59 | 5

@litebyte | 18-07-20 | 00:28: Rusland had die BUK allang niet meer in gebruik. Doet er ook niet toe, want er is nooit een BUK gebruikt.

Nehemia | 18-07-20 | 07:31

@wiener mit pommes | 17-07-20 | 23:52: En opmerkelijker: ... niemand hoorde. Die dingen schijnen een gruwelijk kabaal te maken dat op kilometers afstand te horen is. Geen enkele getuige in de buurt heeft iets gehoord.
Als het een buk was, dan is die door een van de tientallen andere bukinstallaties in handen van de Oekraïne, elders in de Oekraïne afgevuurd. Daarom komen er ok geen radargegevens van de Oekraïne. Die pleiten Rusland namelijk 100% vrij en dat wil noch de Oekraïne noch de EUSSR.

jgrotius | 18-07-20 | 12:23
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ravian | 17-07-20 | 22:55 | 3

Mooie zomeravond in de buitenlucht met een goed glas single malt en tjirpende krekels. Ik lijk wel gek om mijn tijd te verdoen met gehakketak over iets wat 6 jaar geleden is gebeurd en waar niemand in deze panelen ook maar iets aan gaat veranderen.

Spring Bruissteen | 17-07-20 | 22:37 | 1

That's my man .
NL zou kunnen leren van België.
Hun snappen dat ze niks voorstellen op het wereld toneel .
Wij ook niet .

Kale von Doom5748 | 17-07-20 | 23:43

Tjeeezz GS ..."schoftenland Rusland" nog wel. Waar haalt deze Ronaldo zijn info vandaan? Van het immer betrouwbaar gebleken Bellingcat? Zeperd dit
twitter.com/beek38/status/11286371075...

e_abbastanza | 17-07-20 | 22:32 | 2

Ronaldo is de schenenschopper van dienst. Deze functie bestaat sinds juli 2016.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 22:38

Bellincat gevalletje - wij van WC eend.

Nehemia | 18-07-20 | 07:31

Dat Rusland hier een hand in heeft gehad, daarvan ben ik echt nog niet overtuigd....

D.Ormin | 17-07-20 | 22:29

Onvoorstelbaar dat dat volstrekt bij elkaar geschraapte en omver geblazen Russia did it narratief van Atlantic Counsil + Soros projectje Bellingcrap nog steeds over de toonbank gaat. Maar. Vertel een leugen vaak genoeg, luid genoeg, en lang genoeg en het volk zal je gaan geloven - Goebbels.
www.bonanzamedia.com/2020/05/04/mh17-...

HdJ | 17-07-20 | 22:20 | 9

Met complot wappies is nu eenmaal geen enkele discussie te voeren. Feiten, zoals een zeer gedegen rapport van jaren goed onderzoek, wordt totaal genegeerd. Het is hopeloos, zulke kwaadaardige onzin, maar helaas denk ik wel eens, hebben deze lui ook stemrecht

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 08:59
-weggejorist-
Roadblock | 18-07-20 | 09:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Misschien ook geinig om te vermelden dat de Obama administratie zo'n $5 miljard in Oekraïne hebben gepompt om de boel op te stoken en daar uiteindelijk ook in is geslaagd via de staatsgreep gerunt door Victoria Nuland. Alles hebben ze in het werk gesteld om Oekraïne en Rusland tot een confrontatie te dwingen. Geef de heilige Obama nog een extra Nobelprijs voor de vrede anders

Stevo365 | 17-07-20 | 22:08 | 6

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 00:59:
"Het was staand Amerikaans beleid om democratie te stimuleren"
Ik moet even bijkomen na deze zin.
Ik ken wel een aantal voorbeelden van het Amerikaanse 'stimuleren van het de democratie', waar tot op de dag van heden nog doden van vallen.

Roadblock | 18-07-20 | 09:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn te veel belangen om de hele waarheid te kunnen achterhalen. Putin de schuld geven kan natuurlijk altijd. Valt me wat tegen van GS.

jan99 | 17-07-20 | 22:07 | 5

Hoe Ronaldo nu z'n stukkie tikt, man man. Hou het bij de vrijmibo.

Kopieerapparaat | 18-07-20 | 00:28

Dat vijandsbeeld moet immers overeind blijven. Vladimir staat namelijk op het punt om Europa binnen te vallen. Echt waar.

Nehemia | 18-07-20 | 07:36
-weggejorist-
CheapTrick | 18-07-20 | 15:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Over tuig gesproken , ik denk dat van Baalen & Verhofstadt ( met zijn persoonlijke belangen in de Oekraïne) op de hoogte zijn van de werkelijke waarheid.

ja,diedus! | 17-07-20 | 22:07 | 3

Eigenlijk zouden ze Verhofstadt moeten oppakken wegens handel met voorkennis en uitlokking. Zelfs pro-EU man Rob van Wijk spreekt schande over z'n agitator optreden op het Maidan plein.

Phantomas | 17-07-20 | 22:12

Net als Rutte. Waarom denkt men dat Omtzigt zwartgelakte rapporten in zijn handen kreeg gedrukt? De waarheid is niet populair.

Nehemia | 18-07-20 | 07:37

@Nehemia | 18-07-20 | 07:37: Het merendeel van de 473 zwartgelakte rapporten betrof communicatie tussen burgemeesters die iets wilde organiseren ter nagedachtenis. Werkelijk hilarisch dat een mailtje van burgemeester A naar burgemeester B of ze gezamenlijk een herdenking zouden doen, volledig zwart gelakt moest worden.

CheapTrick | 18-07-20 | 15:49

Je zou maar ten oorlog trekken en dan tot de ontdekking komen dat je geen vliegtuigen hebt. Wat doe je dan? Juist ja, dan leen je een BUK van oom Putin.

Cerpio | 17-07-20 | 22:03 | 1

Het was het verse regime in Kiev dat ten oorlog trok toen de in het oosten van Oekraïne woonachtige etnische Russen dit middels een staatsgreep aan de macht gekomen regime niet wenste te erkennen.

Ravian | 18-07-20 | 11:59

Hou op met doorhuilen en accepteer het onrechtvaardige heden zoals het is.
De geliefden komen niet meer terug en Rusland gaat niets toegeven.

zuurtjeregen | 17-07-20 | 22:01 | 1

En de EU en Oekraïne al helemaal niet.

Bloemschikliefhebber | 17-07-20 | 22:50
-weggejorist-
Phantomas | 17-07-20 | 21:55 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Alsof een zondebok veroordelen iets gaat veranderen. De echte boef is Putin en die is vooralsnog onschendbaar.

Erectus-Enormous | 17-07-20 | 21:53 | 2

Nou lulletje rozewater - schuld bekennen is idd belangrijk - vraag maar aan die Iraakse overlevenden van dat bombardement door die Nederlandse F16... u weet wel op die zogenaamde bommenfabriek waar al bekend van was dat het geen bommenfabriek was.

Uitleveren aan Iraq die piloot?

litebyte | 17-07-20 | 21:58

Hoezo is Rusland een schoftenstaat? Al 20 jaar lang een stabiel land dat zichzelf sterk heeft ontwikkelt. Met een leider die een grote meerderheid van het volk graag nog jaren ziet leiden. Verder mooi en groot land met aardige mensen en heul veul grondstoffen voor eeuwen welvaart.

Graaier | 17-07-20 | 21:52 | 11

Het volk heeft daar niets te kiezen

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 00:07
▼ 8 antwoorden verborgen

Niemand van ons is erbij geweest. Ik blijf het heel vreemd vinden dat Oekraïne, als mogelijk verdachte, dat we met z’n allen niet bij de EU willen hebben, deel uitmaakt van het onderzoeksteam JIT. En ook dat radarbeelden niet (direct) beschikbaar waren. Er zijn ook getuigenverklaringen dat er ook een gevechtsvliegtuig aanwezig was dat de MH17 uit de lucht schoot en dat dat gevechtsvliegtuig vervolgens met een BUK is neergehaald.
Oekraïne MOCHT niet in een kwaad daglicht komen te staan. Het moet een voedselproducerend land voor de EU worden en onze boeren moeten kapot zodat we meer en meer afhankelijk van die klote EU worden.
Met alle leugens die we moeten slikken ben ik bijna bereid alles te geloven.

Bloempje | 17-07-20 | 21:52 | 9

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 00:13:
"Ik heb even geleden kunnen genieten van een paar dagen aan het strand bij Ameland en daar live de mock-up luchtgevechten van de Leeuwarder f16s kunnen horen, en zien, boven de Noordzee. Wat me opviel was dat ondanks blauwe lucht, de toestellen alleen te horen waren en heel soms slechts te zien. Op die hoogte, waarop de mh17 ook vloog, kan je geen jagers zien vliegen en al helemaal niet als het lager bewolkt is."
Wat een tegenspraak zeg ,en daarmee probeer tot een conclusie te komen ??
Wat een gelul zeg !

Modi | 18-07-20 | 09:04

@Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 00:13:

Ach, BL, de meest simpele logica ontgaat die complottertjes. Ik heb eerder deze discussie ook al eens gevoerd dat je een lijntoestel op kruishoogte van ca 10.000 meter met het blote oog niet kunt zien, als hij geen 'contrails' produceert, en om die te kunnen zien moet het tamelijk onbewolkt zijn. Dus dat ooggetuigen hebben gezien dat er een jager in de buurt van MH17 vloog, is totale bullshit.

Weet je hoe het complotgekkie reageerde? "Er bestaat zoiets als verrekijkers'', alsof men in een arme streek als Oost-Oekraïne geld heeft voor verrekijkers, en alsof de mensen daarmee de godganse dag de hemel afspeuren om te zien of er nog een vliegtuig wordt neergeknald.

Dr_Johnson | 18-07-20 | 11:31

Er is geen zinnige discussie te voeren met gasten die ieder feit gewoon keihard ontkennen of negeren. Je kunt op die hoogte geen straaljagers waarnemen, tenzij de omstandigheid heel gunstig is.

Beste_Landgenoten | 18-07-20 | 11:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat is ruis en mist en doelbewust gefabriceerd nihilisme.

Zoals dat schokkende bericht over die duif in de VrijMiBo, dat hakte er anders ook wel in.
www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161609/Duif-...

Belangrijk is om te weten, dat de foto bij het artikel van een hele andere duif was. Dat staat er ook duidelijk bij. Dus dat je niet op het verkeerde spoor word gezet door al die media van tegenwoordig.

kloopindeslootjijook | 17-07-20 | 21:50

Maleisië de enige niet politiek gebonden trok zich terug uit een in hun ogen eenzijdig onderzoek.

dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:48 | 4

@LiniaalRectaal | 17-07-20 | 22:01:
Grappig om het woord integriteit te gebruiken als je het over de corrupte dictatuur Maleisië hebt.

Spring Bruissteen | 17-07-20 | 22:17

@Spring Bruissteen | 17-07-20 | 22:17:
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 22:24

@Spring Bruissteen | 17-07-20 | 22:17: Maleisië corrupt? Waar komt dat dan plotseling vandaan? Omdat hun zich niet kunnen vinden in de bevindingen van het MH17 onderzoek?

Nehemia | 18-07-20 | 07:41
▼ 1 antwoord verborgen

Lees het nu pas, maar wie Ronaldo wel niet, een EU slaaf lijkt, voor mij liggen alle kaarten nog open, te veel belangen vanuit de EU, Rusland moet en zal hangen.
Om een oud spreekwoord maar weer eens te gebruiken "als is de leugen nog snel de waarheid achterhaald hem wel"
Weet U nog hoe snel er met de vinger naar Rusland werd gewezen

Mich2007 | 17-07-20 | 21:43

Schuld/Schuldig.
Duidelijk is dat alle partijen wat te verwijten valt.
NL, KLM, Oekraïne, Rusland.
En uiteindelijk is slechts de man aan de knop schuldig.
Een bewuste aanslag of een noodlottige fout?
Ik denk dat laatste.
Neemt niet weg dat alle partijen catastrofaal nalatig zijn geweest.
Voor de nabestaanden is 6 jaar niks.
Zij herbeleven dit drama als de dag van gister.
Mijn gedachten gaan uit naar hen.

Ruimedenker | 17-07-20 | 21:43

Waarom zo lang liegen en ontkennen?
Wat hebben de Russen te verliezen?
Iedereen weet dat ze daar zaten om de seperaristen te ondersteunen.
Krijg je een blauw oog. So what.

RickyLaRue | 17-07-20 | 21:39 | 5

Dat is de grote vraag.
Wie zijn 'de Russen' in dit geval.

kloopindeslootjijook | 17-07-20 | 22:02

Draai het om. Waarom zou je in godsjammerlijk toegeven.
De woede en de hoon van de wereld en schuldbetalingen. Ontkennen is veel eenvoudiger

zuurtjeregen | 17-07-20 | 22:04

@RickyLaRue
Dat de een toegeeft dattie vecht, en zn blauwe oog op de koop toe neemt. En dat de ander ontkent, de schuld afschuift en huilt.
Ik had ook kunnen zeggen: niet elke man is evenveel man. Maar dan worden de panelen sneller boos. Ghehe.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat we als NL weinig indruk maken op Russia. Kunnen wij dit niet beter als EU doen?

Kaan78 | 17-07-20 | 21:37 | 1

De EU heeft nog nooit een deukje in hun eigen boterberg geslagen. Laat die oorlogshitsers er maar buiten.

Frau Merkel | 17-07-20 | 22:04

Kijk uit. Straks komt Rutte nog met een zaak wegens laster en smaad. Hem zomaar Russich tuig noemen!

ScumbaggusMaximus | 17-07-20 | 21:35

Het ziet er naar uit dat Oekraine gewoon onder Russische vlag blijft, ondanks de inspanningen van Hans van Baalen en Guy Verhofstadt.

Mr.Crowley | 17-07-20 | 21:34 | 3

Of dankzij V en Van B.?

padbuffel | 17-07-20 | 21:37

Werkelijk? Met zeker 2 miljoen Ukrainse arbeidsmigranten in Polen (het zij zegmaar de Polen van... ehm Polen) druppelen ze al langzaam de EU in nu het in Polen minder wordt. Vraag maar eens in de kassen in Duitsland

litebyte | 17-07-20 | 21:55

De landspsycholoog heeft nog heel wat werk te verzetten. Ik heb in mijn leven geleerd dat eerlijkheid en gerechtigheid ook maar vormen van belevingen zijn. Heel vaak verloopt het leven nou eenmaal niet eerlijk. Accepteer die pijn. Drink een bier. En vedan.

Leptob | 17-07-20 | 21:32

Rusland, het land van moorden met polonium. Het land van moorden met novichok. Ontkent alles en schiet een verkeersvliegtuig neer. Alsof dat ineens erkend gaat worden.

Met het verspreiden van het gifgas nivichok stond het meeste op CCTV. Maar Rusland ontkent. Dat zegt genoeg.

El Rico Grande | 17-07-20 | 21:31 | 6

@Pimp my Voortuin | 17-07-20 | 21:37: wat zeggen die dan?

litebyte | 17-07-20 | 23:49

Wij stuurden ons leger naar Sebrenika met pijl en boog wat 8000 doden ten gevolge had.

Hoorneslaan | 18-07-20 | 00:48
▼ 3 antwoorden verborgen

De Oekraïne moest zich afzetten van Rusland dus vanaf dag 0 moest en zou Rusland de enige verdachte en dader zijn.
Op dag -1 stonden Europese liberale prominenten op het Maidanplein te oreren met gebalde vuist in de lucht dat de EU achter ze stond.

Sinds toen is de rest geschiedenis...

Miezerig | 17-07-20 | 21:25 | 2

Van Baalen en Verhofstadt, erger als NSB-ers in de geschiedenis , neem het van mij aan.

grindbak | 17-07-20 | 21:32

@grindbak | 17-07-20 | 21:32: Net als nazi's zijn beide hoogstwaarschijnlijk ervan overtuigt dat er een soort van duizendjarig rijk wordt opgebouwd.

litebyte | 17-07-20 | 21:52

Na een week of wat was er al een handels embargo tegen Rusland terwijl er nog niks bewezen was.
Geheugensteuntje:barack hussein obama was toen de moefti van de VS.

komtdatschot | 17-07-20 | 21:22 | 4

@Kuifje-naar-Brussel | 17-07-20 | 21:26: De vraag is niet OF, maar OF trump het zelf wel door heeft.... misschien door zijn mate van genialiteit dat hij het niet door heeft.

litebyte | 17-07-20 | 21:50
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Gladiator Fap | 17-07-20 | 21:16 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Ja en bin laden heeft vliegtuigen in de torens gedirigeerd, Saddam had chemische wapens en vermoordde babies in couveuses, Ghadaffi en Assad vermoorden hun burgers, Europa is een democratie, alle ellende hier is de schuld van Moslims, en GS is niet gewoon nog een medium in de zwijnenstal van de massa media.

Balgesjaakt | 17-07-20 | 21:15 | 3

Touché en tav dat laatste... begint er wel op te lijken idd. Wat gebeurt hier?

Yllorio | 17-07-20 | 21:35

Touché, correctemundo want dus niet, en tav dat laatste... begint er wel op te lijken idd. Wat gebeurt hier?

Yllorio | 17-07-20 | 21:38

Ja Bin Laden en zijn crew vlogen de torens in. Mafkees . www.youtube.com/watch?v=RpKNpdFufnI <-- Hier zie je hem terugkijken op de geslaagde operatie.

Zwizalletju | 17-07-20 | 21:42

Kan iemand zich my lai nog herinneren. Pfff, was ook niet normaal.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:12

Alles verjaart helaas.
De Titanic was een oepsie!
De holocaust was een dingetje.

Turbulentie? | 17-07-20 | 21:09

Nou @Ronaldo, lekker objectief stukje journalistiek weer, man man man...

Leduc | 17-07-20 | 21:04 | 6

@Zwizalletju | 17-07-20 | 21:43: Nu wordt het wel erg ingewikkeld. Kan iemand even turven? Wie snapt wie nu wel en wie niet?

Frau Merkel | 17-07-20 | 22:06

@litebyte | 17-07-20 | 21:24:
Defensie apparaten geven miljoenen, zo niet miljarden, uit aan speciale communicatie apparatuur die “in het veld” veilige verbindingen moet garanderen.
En dan zou een stel Russische militairen op een geheime missie in Oekraïne zeer gevoelige informatie gaan uitwisselen over een door de vijand (Oekraïne) beheert publiek GSM netwerk?
Dat zou minimaal een enkeltje Siberië opleveren, maar meer waarschijnlijk een plekje voor het vuurpeloton.

Ravian | 17-07-20 | 23:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja.. klooizakken...
Maar ik blijf me toch af vragen of de Oekries eerlijker zijn.. Rutte anyone?

DatInternetDingetje | 17-07-20 | 21:04 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 17-07-20 | 21:25: Heel goed mogelijk. Als je de gesprekken van de BUK bemanning ook luistert vanaf het begin dat ze de oproep krijgen om zo snel mogelijk naar een hele specifieke plek te gaan. DAAR het "doel" neer te schieten tot het moment dat ze er achter komen dat het NIET het 'doel' is.

Zeker ook als je snapt dat de BUK eenheid in die beperkte hoedanigheid dat het opereerde er van uit moest zijn gegaan dat het om een heel ander toestel ging dat op een bepaald moment langskwam

litebyte | 17-07-20 | 21:35

BREEK: Kuifje ontslaat Oekraïners van verdenking MH17.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 21:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Russen doen wel meer wat niemand leuk vindt. 17 juli is ook de dag dat ze de familie Romanoff hebben uitgemoord. Dat is nu dus 103 jaar geleden en ze zijn in mentaliteit nog niet erg veranderd.

devil13 | 17-07-20 | 21:02 | 11

Mja, nu kan ik iets zeggen over dat we in 40-45 toch wel heel erg actief met de Jodenvervolging hebben meegewerkt als land, en sindsdien die mentaliteit nog niet verloren hebben, maar dat slaat in dit geval ook nergens op.

Roadblock | 17-07-20 | 22:34

25 miljoen dooie en ww2 vind ook niemand leuk .

Kale von Doom5748 | 17-07-20 | 23:37
▼ 8 antwoorden verborgen

Welke reden zou Rusland hebben voor het neerhalen van het passagiersvliegtuig?
En welke reden zou aspirant EU lid Oekraïne hebben?

oplichter | 17-07-20 | 21:02 | 4

Als je kijkt naar de activiteit van de bewuste unit zie je dat ze op een vergelijkbare manier minimaal 1 toestel hebben neergehaald - alleen dat was wel een transporttoestel van de Ukrainse luchtmacht.

Goed mogelijk dat MH17 op basis van 'gespioneerde' data is neergehaald, alleen was het deze keer niet een transport toestel van de luchtmacht, maar MH17, bait dus.

Vlak na het neerschieten hoor je de BUK bemanning ook duidelijk aangeven "we hebben het doel neergehaald"
Ukraine zou er idd alle belang bij kunnen hebben dar Rusland een buitenlands toestel neerhaalt.

litebyte | 17-07-20 | 21:15

@litebyte | 17-07-20 | 21:15: Ja, maar oplichter had het alleen over belang als zodanig. Zo bezien is het voor beide partijen niet in hun belang het toestel neer te halen, en voor beide partijen wel in hun belang dat de tegenstander dat doet. Maar goed, daar is verder ook niet veel mee gezegd.

Tashtego | 17-07-20 | 21:21

@Tashtego | 17-07-20 | 21:21: Als ik me goed herinner was er in de 2 weken weken voor MH17 zeker 5 toestellen van de Ukrainse luchtmacht neergehaald met BUK raketten, waarvan zeker 1 groot transport toestel.

Er ging destijds het verhaal de ronde dat de Russische geheime dienst eerder de vluchtegegevens had dan de Ukrainse piloten die de missies moesten vliegen.

litebyte | 17-07-20 | 21:29
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er gebeurd? Een stel klootzakken, Oekraïners en wellicht wat Russen er bij hebben per ongeluk de MH17 uit de lucht geschoten. That's it.
Nou kan iedereen gaan liegen of ze er wel of niet bij waren, maar doet dat er toe? De daders zullen waarschijnlijk nooit voor het gerecht komen.En ja, dat is klote.

TheBigKirth | 17-07-20 | 21:02 | 5

@Mr.Crowley | 17-07-20 | 21:20: Nee, nogmaals de BUK bemanning verwachtte een bepaald toestel op een bepaalde tijd en overvlieg locatie als je de gesprekken en andere gegevens (zie Bellingcat) volgt kom je al snel tot die conclusie.

Er werd hoogstwaarschijnlijk een Ukrains transport of ander groot toestel verwacht.

litebyte | 17-07-20 | 21:45

@Mr.Crowley | 17-07-20 | 21:20:
Oekraïne is ook een (groot) gebruiker van het BUK systeem, en had destijds een groot aantal van die systemen in de regio gestationeerd waar MH-17 is neergeschoten.

Ravian | 18-07-20 | 00:13

En Nederland heeft een vliegtuig laten vliegen over een gebied waarvan bekend was dat het niet veilig was. Waarschijnlijk om kosten te sparen, de Nederlandse zuinigheid....

Augustwoman | 18-07-20 | 09:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er serieus mensen die dit proces serieus nemen dan? Van de betekenisloze massa-emotie aan het begin, tot de vertraagde imcomplete onderzoeken, tot de elkaar kopierende speculerende media, tot de afwezigheids rechtzaak?

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:01 | 5

@Frau idd nogal een schertsvertoning

@Kuifje verwerking van de nabestaanden, prima, maar daar is dit proces niet voor nodig. Dan was een herdenking en een snelle eerlijke conclusie beter geweest. Dit eeuwige rekken en slepen met valse hoop en slechte info, maakt loslaten alleen maar lastiger. Het helpt politiek ook niet, maatschappelijk niet, economisch niet.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:23
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kudthond | 17-07-20 | 20:58

Weinig vaderlandsliefde onder het geenstijlvolk te bekennen. Wel veel loyaliteit aan poetin....

panthoseen | 17-07-20 | 20:57 | 12

Vaderlandsliefde (patriottisme) is iets compleet anders dan meelullen met een stel leugenaars die beweren ons land en volk te vertegenwoordigen.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 21:40

Volkomen gebrek aan realiteitszin.
Je gaat er ook van uit dat Rutte met een volle portemonnee thuis komt?

zuurtjeregen | 17-07-20 | 22:09

Is het al wel eens bij je opgekomen dat als de Russen MH-17 niet per ongeluk neergeschoten hebben dit betekend dat de Oekraïners dit met opzet gedaan hebben?
Dat dit in plaats van een door Nederlands wanbeleid veroorzaakt ongeluk wel eens vooruit geplande massa moord kon wezen?
Dit heeft helemaal niets met “loyaliteit aan Poetin” te maken sukkel.

Ravian | 18-07-20 | 01:34
▼ 9 antwoorden verborgen

Beste Nederlanders, dit heet Karma. De manier waarop onze regering al proostend in polonaise, zonder een seconde te twijfelen en zonder grond onderdanen uitlevert (Poch), maakt het Nederlanderschap hol. Helemaal leeg. Er zijn ook landen die hun burgers gewoon niet zo snel bij het grofvuil zetten als Nederland. Kan je ook respekt voor hebben.

Leptob | 17-07-20 | 20:52 | 3

Aan de wodka zeker.

Zack Hooi | 17-07-20 | 20:56

Het niet uitleveren van de verdachten is te verwachten en ook iets heel anders dan leugens en nepnieuws verspreiden over de toedracht van de ramp. Daar zit de pijn.

Het brein erachter | 17-07-20 | 21:00

@Het brein erachter | 17-07-20 | 21:00: pRutte en co spreken altijd en overal de waarheid /sarc

Frau Merkel | 17-07-20 | 21:08
-weggejorist-
GeenAccount | 17-07-20 | 20:50 | 2

Je gaat je als EUrocisten actief bemoeien met een oorlog buiten je unie-grenzen en je faalde gegiantisch. Feitelijk hebben die halve facisten (EUrocisten) zoals Verhofstadt en van Baalen bloed aan hun handen waarvoor ze zich strafrechtelijk zouden moeten verantwoorden.

litebyte | 17-07-20 | 21:01

Iemand al op de gedachte gekomen even stil te staan bij de 298 vermoorde mensen, en het leed dat hen, maar bovenal hun nabestaanden is aangedaan en aangedaan wordt?

GKJP | 17-07-20 | 20:45 | 7

@Frau Merkel | 17-07-20 | 21:11: Je bent wel een tikkeltje paranoïde, valt me. Dit geval is zo klaar als een klontje voor mij.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat mij frustreert is dat zolang daders of ooggetuigen hun mond niet gaan opendoen, we nooit werkelijk zullen weten wie het hebben gedaan: of de Russen of een strijdende partij on Oekraïne. Daar ligt mijn frustratie.

Jan, Leiden | 17-07-20 | 20:45 | 3

Het is erg voor de doden en hun nabestaanden maar zojuist las ik dat slechts een handvol nabestaanden naar de herdenking zijn gekomen. Bij de meesten van hen kun je dus niet zeggen dat ze er openlijk - dat is iets heel anders dan privé - mee 'zitten'. Dus waar komt uw 'frustratie' vandaan vraag ik mij af. Ja het was een schokkende gebeurtenis maar als ik mij in herinnering roep hoe e.e.a. is verlopen, de lichamen daar op de velden die door de bevolking(!) in de bloedhitte werden versjouwd, W.A. die de volgende ochtend na de ramp bij pres. Poetin op de stoep had moeten staan om toegang tot het gebied te eisen zodat b.v. de Ned. marechaussee de lichamen weg had kunnen halen - hij had een paar maanden daarvoor nog zitten borrelen met pres. Poetin - (maar nogmaals, dat kregen de bewoners van die streek op hun bordje) en dat dus heeft verzuimd. De Nederlandse regering heeft helemaal niets(!) gedaan en ook het staatshoofd niet. Alleen maar politiek geleuter. Ik zal het nooit vergeten, de beelden noch de politiek er omheen. Maar gefrustreerd, ik zou niet weten waarom. De Ned. overheid heeft schandalige steken laten vallen en nog geen 100 optochten met rouwauto's nemen dat feit weg.

Lupuslupus | 17-07-20 | 21:53

@Lupuslupus | 17-07-20 | 21:53: Ok. Ik verkeer in de enorm gelukkige omstandigheid dat ik nog weinig met de dood "dichtbij" te maken heb gehad. Maar wanneer iemand dood gaat is dat enorm kut. En je blijft ze altijd missen. Maar je moet wél verder met je leven.

Laat het achter je. Ze zijn weg. Ze komen niet terug. Je weet wat er gebeurd is (tenminste, voldoende goed om zeker te weten dat ze dood zijn, verdwijningen is een ander verhaal).
Herinner je geliefden die je verloren hebt, maar stop met die rouw-porno. Die is er alleen maar voor mensen die er misbruik van maken (politici). Die gebruiken de dood van jouw geliefde voor hun eigen cynische politieke gewin. Laat je leven niet gijzelen door die politici. "Je vindt pas rust als de verantwoordelijken gestraft zijn". Uitgesproken door politici die het proces zo lang mogelijk rekken en zo politiek mogelijk maken.
Er zijn heel veel verantwoordelijken aan te wijzen. Maar ga daar nou je leven niet van afhankelijk maken. Verander de dood van je geliefde niet in een obsessie. Dan is ook jouw leven weg.
Hoe hard het ook klinkt: mensen gaan dood. Aan van alles. En hoe enorm kut het ook is, accepteer het. Vergeet je geliefden niet, maar ga wel verder met je eigen leven.

TheEgg | 18-07-20 | 10:08

@Lupuslupus | 17-07-20 | 21:53:
Had duidelijker moeten zijn, mijn frustratie gaat erover dat waar deze nabestaanden recht op zouden hebben, mogelijk onder de pet wordt gehouden wellicht door economische geopolitiek. De belangen van de wereld gaan boven de belangen van de nabestaande als individu blijkbaar. Wanneer het dus niet uitkomt wordt er gezwegen. Dat laatste is ook toch wel voor mij frustrerend, er wordt geen recht gedaan aan deze nabestaanden en vrienden van veelal jonge mensen op deze vlucht.

Jan, Leiden | 18-07-20 | 11:19

Ondertussen tekent gemeente Utrecht een contract met Gazprom (deels staatsbedrijf) voor levering van gas. 38 andere nederlandse gemeenten gingen voor. Poetin heeft ons bij de ballen, en het politieke kartel geeft ze hem op een dienblaadje.
www.ad.nl/utrecht/russische-gazprom-n...

Melk met klonten | 17-07-20 | 20:44 | 2

Correctie: 38% dus.

Melk met klonten | 17-07-20 | 20:47

We lopen al jaren aan de leiband van de oorlogszuchtige VS. Sinds Trump neemt dat eindelijk af. Rusland speelt het geopolitieke spelletje beter en gebruikt die vaardigheden om de EU buiten de poort te houden. We zouden zelfvoorzienend kunnen zijn, maar de biomassa en windmolens zijn belangrijker. De PvdD moet eens ophouden met zeuren, het zijn zelf communisten notabene.

Frau Merkel | 17-07-20 | 21:14

Nogmaals het was geen ramp, het was moord...

Raetsheer | 17-07-20 | 20:42 | 7

@dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:10:
Lul niet zo dom.
Wat winnen ze daarmee?

HoerieHarry | 17-07-20 | 21:18

@HoerieHarry | 17-07-20 | 21:18:
Het terugtrekken van de Russische BUK’s zodat de Oekraïense luchtmacht stevig in de tang zittende Oekraïense legereenheden kon ontzetten?
Verder kijken dan je neus lang is heet dat.

Ravian | 18-07-20 | 00:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Oekraïne was van oorsprong de graanschuur van Europa en dat moet het in de toekomst ook weer worden ten nadele van de Nederlandse boeren, zo werkt de EUSSR.

revolte | 17-07-20 | 20:41 | 5

Ze hebben toch ook kippen.

dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:17

Oh ik dacht de zonnepittenschuur.

Leptob | 17-07-20 | 21:44

@dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:17: plofkippen en megastallen in aanbouw.

revolte | 17-07-20 | 23:58
▼ 2 antwoorden verborgen

No worries de onderste steen komt boven.. m

Raetsheer | 17-07-20 | 20:40

Het voelt als Srebrenica. We zijn volstrekt machteloos in het grotere politieke plaatje..

padbuffel | 17-07-20 | 20:39 | 4

We tellen alleen heel even mee als we de portefeuille trekken. Dan twee keer met de ogen knipperen en iedereen is het alweer vergeten.

jemagookniksmeer | 17-07-20 | 20:43

Yep...

Raetsheer | 17-07-20 | 20:43

allemaal 10 jaar gevang en karremans levenslang. zijn ze nog blij mee ook.

newray | 17-07-20 | 20:46
▼ 1 antwoord verborgen

er was een straaljager met munietie in de lucht . bukraket afgevuurd. fuck, wrong plane. russia . wie vliegt er dan ook over een warzone.

newray | 17-07-20 | 20:38 | 4

Maar goed dat dit niet het groot dictee der Nederlandsche taal is.

NeedIsaymore? | 17-07-20 | 20:43

de waarheid is alles.

newray | 17-07-20 | 21:19

Maar welke waarheid is dat? En wie zegt dat dàt dé waarheid is? There is no spoon...

Acar_ketimun | 17-07-20 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds risk al een hekel aan dat continent.

dhrat | 17-07-20 | 20:38 | 2

Ik heb pas 1x meegemaakt dat iemand de Aziëbonus kreeg.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 20:40

@LiniaalRectaal | 17-07-20 | 20:40:
www.dailymotion.com/video/x2vq9a4
"World War II... the Russian front, not a good idea...! Hitler never played “Risk” when he was a kid...! ‘Cause, you know, playing “Risk,” you could never hold on to Asia. That Asian-Eastern European area, you could never hold it, could you? Seven extra men at the beginning of every go, but you couldn't fucking hold it! Australasia, that was the one! Australasia, all the purple ones! Get everyone on Papua New Guinea and just build up and build up..."
(E.I.)

kloopindeslootjijook | 17-07-20 | 20:50

Polonium-210, MH-17, Novitsjok. Zolang ze alles blijven ontkennen weet je genoeg.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 20:36 | 9

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-07-20 | 20:56: Je hebt er moeite mee om je een oordeel te vormen. Dat kan en dat mag. Ik heb hier wel een uitgesproken mening over. En dat kan en dat mag ook. Zeker op GS.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:20

complotdenken is ook russchisch.
Not gonna get us
They're not gonna get us

newray | 17-07-20 | 21:24

Hoi Peter_la_Selie!
Twijfel is vaak goed. Maar waar mijn twijfel hier is weet ik niet. Jij wel? Het lijlt er op dat jij denkt dat ik soms trek.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-07-20 | 21:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Israël, Jordanië, Irak en niet te vergeten Turkije Allemaal bondgenoten die net even wat anders te doen hadden dan hun luchtruim te bewaken. Blijft bolwiskunde en dus lastig, maar helemaal niemand?

We verkopen peperdure radars aan Egypte, maar ontwerpen zelf M-fregatten die ternauwernood een rubberbootje kunnen lanceren. Blijkbaar is er meer eer te behalen via de moslimbroederschap. Het zal allemaal wel.

Ik wilde eigenlijk een boom opzetten over Turkije dat de S-400 rond de Zwarte Zee heeft ingezet om al die vijfde generatie wondervliegtuigjes in de zeik te zetten. Blijkt dat ook gewoon met IR-pods te kunnen.

Worden al die arme inzittenden van de MH-17 ook al niet meer levend van. Gebruiksartikelen: dat zijn we. Hoe lang nog?

Rest In Privacy | 17-07-20 | 20:34 | 6

@Shoarmamasutra | 17-07-20 | 20:49: Israël. En vice versa. Die radar- en radiogolven, zeker op de lange banden, kaatsen mekaar helemaal suf daar in dat Midden-Oosten.. Om van de satellieten nog maar te zwijgen.

Al decennia. En dan de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. SIGINT heaven. Hoe het precies zit met het bereik van onze radarantennes weet ik uiteraard ook niet want staatsgeheim.: maar echt helemaal geen rauwe inteldata? Mijn aersch. Hoi jongens: www.defensie.nl/onderwerpen/radarstat... En die zouden stand alone werken?

Ik ga de fotorolletjes van Srebrenica ontwikkelen. Schei toch uit.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:40

@Frau Merkel | 17-07-20 | 21:19: Nope, dat zijn de nieuwe mijnenjagers. Helaas is dat een Frans feestje. Waarbij Nederland en België de kastanjes voor Rusland uit het vuur mogen te lijken halen. Dat is helaas geen grap. Alle innovativiteit lijkt al uit de nieuwe M-fregatten gesloopt. Lulkoek over lasers en zulks daargelaten. Maar daar ga ik nu niet op in. Ik hoop vannacht weer eens een keertje wel te kunnen slapen.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik had eigenlijk van GeenStijl verwacht dat ze wel door de leugens van Bellingcat (opgericht op 15/7/2014 en direct het hoogste woord) heen zouden prikken, maar kennelijk niet.

cdriel | 17-07-20 | 20:34 | 11

Dit is Ronaldo. Al dit soort MH17 stukjes zijn van zijn hand. De rest van de redactie is verstandiger.
Mag. Ik hoef niet per se in een bubbel te zitten waar iedereen het met me eens is.

TheEgg | 18-07-20 | 00:05
▼ 8 antwoorden verborgen

Tjibbe Joustra en het JIT vertrouw ik ook niet.

VanBukkem | 17-07-20 | 20:32

Voor mijn gevoel, ja ik heb gevoel, zijn de mensen die vliegen in het bewuste gebied veilig vonden danwel vergeten waren dat het wel eens onveilig kon zijn, voor 75% verantwoordelijk. De andere 25% boeit mij niet zo.

Leptob | 17-07-20 | 20:24 | 6

@Shoarmamasutra | 17-07-20 | 20:53: Als ik in Syrië door een strijdgebied ga lopen en dan overhoop geschoten wordt, zou theoretisch iedereen wel heel boos kunnen worden op Assad of op IS, maar terecht zal in de praktijk iedereen zeggen: Welke idioot gaat daar dan ook dwars door een oorlog lopen. En terecht. Precies wat hier ook aan de hand was.

TheEgg | 18-07-20 | 00:04

@TheEgg | 18-07-20 | 00:04: Precies!! En juist daar hoor je nooit wat over. Waarom is er niet harder gezocht naar de schuldigen hier in Nederland?

Augustwoman | 18-07-20 | 09:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Iedereen klopt zijn straatje schoon te vegen. NL, EU, Oekraïne, Rusland en de VS. In ieder geval worden er vieze spelletjes gespeeld over de rug van 400 onschuldige doden. Er zijn mensen die er blijkbaar beter van worden en de waarheid komt niet boven tafel dat is de conclusie.

EmilioEsteves | 17-07-20 | 20:23 | 4

@Jan, Leiden | 17-07-20 | 20:46:
We zullen het nooit weten, omdat we het niet willen weten.

Mr.Crowley | 17-07-20 | 20:55

Wat heeft de Eu of de VS nou weer met vluchten over de Russischtalige kant van de Oekraine te maken? Werkelijk geen hol.

Shoarmamasutra | 17-07-20 | 20:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik blijf Frans T. De schuld geven. Destijds minister BuZa. Hij wist precies wat er speelde en wat de gevaren waren. Dat is nieteens een mening maar een feit.

Beetje als afleiding met de befaamde "thug with the ring" speech een emo stukje acteren en zoef... Weg was die man naar de EU.

Mark R. Wist er natuurlijk ook vanaf. Helaas heeft deze persoon geen actieve herinneringen meer van een beperkte selectie aan herinneringen.

sjef-van-iekel | 17-07-20 | 20:23

He Kuif, leuk dat je er ook bent. Zoals beloofd, en dat kan ik waarderen. Heb je misschien een specifiek onderwerp (binnen MH17) waar je over wil redetwisten?

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 20:22 | 17

@LiniaalRectaal | 17-07-20 | 21:48:

Christus. Omdat ze die radarondersteuning niet hadden, besloten die door wodka benevelde Igors en Sergeijs nou juist om op de rode knop te drukken. Ze 'dachten' dat ze een militair vliegtuig van Oekraïne uit de lucht knalden. Daar stuurden ze elkaar ook feliciterende SMSjes over. Dat kon je al op 18 juli 2014 lezen. Toen ze er achter kwamen wat ze werkelijk uit de lucht geschoten hadden, werden al die berichtjes schielijk gewist. Maar toen waren ze uiteraard al opgepikt. Zo snel gaat de digitale wereld vandaag de dag.

Dr_Johnson | 17-07-20 | 21:58

@Dr_Johnson | 17-07-20 | 21:58:
Dat ding is niet te bedienen in je eentje, en zeker niet dronken. Ten tweede: wie tapt die berichten? Zou die instantie die berichten ook niet kunnen manipuleren? Waarom überhaupt op YT publiceren?
Nou, dat is simpel: om goedgelovige idioten zoals jou te overtuigen.

LiniaalRectaal | 17-07-20 | 22:11
▼ 14 antwoorden verborgen

"Schoftenland Rusland liegt al zes jaar lang alles bij elkaar en strooit vandaag volgens wat inmiddels een barbaarse traditie aan het worden is zout in de wonde door op twitter te linken naar een persbericht van de 'onafhankelijke' republiek Donetsk dat de schuld van het neerhalen van het vliegtuig bij Oekraïne legt."

En zo is het. Maar dat zal je door al die aluhoedjes en complottertjes niet in dank worden afgenomen. Die beginnen weer te zeiken over radarbeelden die ons onthouden worden, en het feit dat sommige airline companies al waren gestopt om over Oekraïne te vliegen.

En ik ben het lang niet altijd eens met Bekende_Landgenoten, maar in deze kwestie deel ik zijn mening volledig, en ik bewonder zijn onvermoeibare drive om telkens maar weer tegen al die debielen in te gaan.

Dr_Johnson | 17-07-20 | 20:22 | 15

@Kuifje-naar-Brussel | 17-07-20 | 20:45:
Niet met je eens, Kort samengevat stuur jij je kind naar de overkant van een drukke snelweg dan lijkt mij niet de chauffeur van de auto schuldig als het kind aangereden wordt.Dit is het zelfde als je vliegtuig een oorlogsgebied laat invliegen en dan het radar uit zetten.

dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:04

@dik van alster2409 | 17-07-20 | 21:04: Eer vlogen die periode nog tientallen vliegtuigen boven de Oekraïne. Degene die schiet is verantwoordelijk.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:23
▼ 12 antwoorden verborgen

Ondertussen laat ene Mark van kaartenhuis ‘De Onderste Steen’ ergens in een tussenzinnetje vallen dat de overige EU-landen “de volgende keer” de boel écht op orde moeten hebben..

Nick_Star | 17-07-20 | 20:21 | 3

We worden er opnieuw met boter en suiker ingerold. Niemand die nu op de rem wil trappen "want politieke zelfmoord" dus wordt het gewoon "de volgende keer" en "ze moeten nu toch echt gaan"... totdat het inderdaat niet meer gaat en de hele zaak uit elkaar klapt. En dan zijn de kruimeltjes voor China, de Arabieren,en roofinvesteerders. Maar de huidige elite - zolang ze zelf niet tot die roofinvesteerders horen - heeft er decennialang goed van gevreten en dat is toch ook wat waard.

Graaisnaaiert | 17-07-20 | 20:31

@Graaisnaaiert | 17-07-20 | 20:31: Er was toch iets met de leningen die zouden terugkomen met rente volgens de Jager? Nooit gebeurd. Maar ja, zolang de VVD-adepten op die partij blijven stemmen blijft Rutte gewoon met leugens strooien.

Lupuslupus | 17-07-20 | 20:58

Dat zegt die bokkelul al sinds dat 'ie MP is. En daarvoor werd er ook al van alles naar die faalstaten gesmeten. Waar zijn we nu? Dat er 4 landen de broek van de rest mag gaan ophouden. Dat meer meer meer EU snap ik wel, het betekent voornamelijk meer meer meer geld van de "vrekkige" vier. Dat absurde brusselse roversnest gaat me toch met een knal imploderen zeg... Kan niet snel genoeg gaan.

Acar_ketimun | 17-07-20 | 21:27

Ik wacht nog even af. Thierry Baudet weet dingen die de onschuld van de Russen bewijzen. En Thierry geloof ik altijd.

oldandwise | 17-07-20 | 20:20 | 3

Hij zat net al weer te twitteren vanaf een geheime locatie aan de Scheveningse Weg.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 20:27

@Kuifje-naar-Brussel | 17-07-20 | 20:27: Mag het penthouse inmiddels ook door andere politici gebruikt worden? Sympathiek van Pechtold. Dat had ik toch niet verwacht.

Frau Merkel | 17-07-20 | 21:22

@Frau Merkel | 17-07-20 | 21:22: Scheveningse Weg nummero 2.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 21:24

In de Oekraine is iedereen eerlijk.

uncommonsense | 17-07-20 | 20:20 | 9

De Oekraïne ja.

uncommonsense | 17-07-20 | 21:44

Zucht.... zowel Oekraïne als De Oekraïne is correct. Als je dan al taalnazi wil spelen, doe het dan goed.

uncommonsense | 17-07-20 | 23:56
▼ 6 antwoorden verborgen

En in welk belang precies?
Aangenomen dat het per ongeluk is gegaan maakt het voor de slachtoffers niet zoveel uit wie het heeft gedaan, als er maar een antwoord komt.
Ergens in de chain of commands is een verkeerde keuze gemaakt of een verkeerde waarneming gedaan, of een verkeerde gok gemaakt of alle drie tegelijk.
Tenzij je wil beweren 'wij maken geen vergissingen'. Maar hoe realistisch is dat..
Het zou ze eigenlijk sieren om opeens iets te 'ontdekken' en het te erkennen. Verkeerde menselijke waarneming, verkeerde conclusie, verkeerde beslissing. Dat zou meer vertrouwen geven dan dit, ook binnenlands..
Of het is banaler: men permitteert zich dit, als onderdeel van het grote spel van de media gebruiken om een ​​mist van desinformatie op te wekken en net genoeg wantrouwen te wekken om ervoor te zorgen dat het publiek zich nooit kan mobiliseren rond een coherent verhaal. Kafka met onbekend een doel.

kloopindeslootjijook | 17-07-20 | 20:19

Nu zijn de Russen ook niet bepaalde lieverdjes, maar het Rusland bashen was al vóór de MH17 ramp aan de gang. En nu komt de zaak MH17 wel, en 'toevallig', als een sterke speelkaart in het voordeel van het Westen. Timmerfransje's krokodillentranen en geknipte video van plunderende Russen, de indrukwekkende rouwstoet auto's, onvolledige of bij elkaar verzonnen 'bewijzen' etc. Ik geloof niks meer van wat we op de reguliere media te zien of te horen krijgen.

hoogvlieger | 17-07-20 | 20:15 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Zelf zou ik niet snel in dit soort van absolute waarheden durven spreken, over de moordaanslag op MH17.

Het is duidelijk dat er 399 slachtoffers zijn. Een ervan is de waarheid.

Vier anderen mis ik zelf nog elke dag. Ik prijs me gelukkig dat ik, althans in dit aards bestaan, mijn grootouders niet meer onder ogen moet komen om ze uit te leggen wat er bij Torez met hun klein- en achterkleinkinderen is gebeurd.

Glasgow Argus | 17-07-20 | 20:15

Bijzonder eigenlijk: als er in de UK een Russische oud-spion wordt vergiftigd stelt de EU sancties in tegen Rusland. Als datzelfde Rusland een heel vliegtuig wegjorist met een Russische BUK raket, onderzoeken we het 6 jaar.... vreemd.

Gewoon alle, maar dan ook echt alle diplomatieke- en handelsrelaties opzeggen lijkt me. Vanuit de hele EU en gelieerde landen. Tegoeden bevriezen in Malta en Oostenrijk. Etc. Dan maar gas uit Noorwegen en LNG uit de RoW.

Odin | 17-07-20 | 20:15 | 18

De dag nadert dat westerse landen zelf te maken zullen krijgen met sancties, het bevriezen van tegoeden, het niet kunnen im- en exporteren, verregaande reisbeperkingen.
Eens kijken hoe dat gaat bevallen. En hoe de bewoners omgaan met tekorten. Vooral als persoonlijke bezit wordt bevroren of geconfisqueerd.

Sancties, confiscatie, bevriezingen (banktegoeden) en uitsluiting uit het Swift systeem zijn een vorm van oorlog.

Arachne | 18-07-20 | 01:04
▼ 15 antwoorden verborgen

Maar vliegtuigen vanuit Amsterdam over een oorlogsgebied sturen om een paar druppels kerosine te besparen is geen enkel probleem. Kom op zeg, de enige schuld ligt bij KLM en het ministerie van buitenlandse zaken. Het is hetzelfde als mensen laten zwemmen tussen de krokodillen en dan als reisorganisatie de krokodillen gaan aanklagen als het mis gaat. Maar oh wee, wat had Rutte een mooie rouwstoet geregeld. "Wat een staatsman!" En iedereen staat weer te klappen en zich af te trekken op wat een mooi land we zijn.

hustler01 | 17-07-20 | 20:14 | 5

Mogen die heel hoog vliegen, zou er toch maar uit de buurt blijven.

kloopindeslootjijook | 17-07-20 | 20:35

Follow the money. Of in dit geval: Follow the status. Wie hebben er gwonnen: Oekraïne (omdat iedereen zich meteen tegen Rusland keerde, nog voor duidelijk was wat er gebeurd was), de EU (mede aanstichters van de staatsgreep in Oekraïne), Rutte, de staatsman.
Natuurlijk vlogen die vliegtuigen daar nog. Ondanks de waarschuwingen van de VS. Niet neergeschoten: prima dekking voor de Oekraïense jagers, en een symbool dat Oekraïne alles in de hand heeft. Wordt het wel neergeschoten: Zie bovenstande effecten. Win-win situatie voor Rutte en zijn soortgenoten. En die paar hondert mensen. Ach. Verwaarloosbaar is het totaalbeeld.

TheEgg | 17-07-20 | 23:54

Exact, en dat verdoezel je dan door heel hard “de Russen hebben het gedaan” te gaan schreeuwen.

Ravian | 18-07-20 | 00:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja de bewijzen dat Rusland het gedaan heeft zijn keihard toch.
Keihard bewijs is van de Amerikanen we hebben radar beelden alleen we hebben ze niet.

dik van alster2409 | 17-07-20 | 20:14 | 1

Nee, omdat het 2e vliegtuig daarop te zien zal zijn. Het ontbrekende BUK rookspoor zegt alles.

Ortega77 | 17-07-20 | 20:32

Rusland liegt, Oekraïne liegt, de VS liegt, Nederland liegt.
Blijkbaar hebben ze allemaal iets te verbergen.

2voor12 | 17-07-20 | 20:12 | 4

@hustler01 | 17-07-20 | 20:16:
We krijgen alleen dat voorgeschoteld wat ze ons willen laten zien. Het gaat niet om waarheidsvinding maar om pure geopolitiek van alle betrokken landen.
Oekraïne is al lang voor het neerhalen van het vliegtuig het middelpunt van een machtsspel en daar is MH17 een onderdeel van. Het stinkt aan alle kanten.

2voor12 | 17-07-20 | 20:19

Inleg velletje en referendum Oekraïne

komtdatschot | 17-07-20 | 20:40
▼ 1 antwoord verborgen

Zonder twijfel zijn er genoeg Nederblanke woke's die zeker weten dat het de schuld van Israël was, of Trump (toen nog geen president, maar ach), of white privilege, of farma die vast 'vaccins' met chips er in weg moesten werken.

Eerlijk gezegd zie ik geen nut in die rechtszaak. Want wordt hier ooit recht gedaan? Zal Rusland ooit iets toegeven? Kom op; Stalin was de architect achter de moord op tientallen miljoenen Russen, en momenteel mateloos populair in Rusland. Een Rusland dat de waarheid accepteert en verantwoordelijkheid bekend én neemt is hetzelfde als een Italié dat stopt met geld eisen en de economie hervormt. Niet nu, niet ooit. En dat heeft Rutta cs. allang geaccepteerd.

Valse_nootjes | 17-07-20 | 20:11 | 7

Waarom moet Rusland iets toegeven? Heeft de toenmalig leider van Maleisië niet meermaals uitgesproken, dat hij het officiële verhaal niet slikte.

Stalin is mateloos populair omdat hij de USSR heeft bevrijd van de nazis en het fascisme verslagen heeft (het rode leger heeft de duitse wehrmacht verslagen na een langdurige en bloederige strijd).
Stalin was Georgiër. De moord op miljoenen Russen komt door de hand van en Stalin en Lenin en Trotski, ijverig geholpen door de Tsjeka.

We zijn onder valse voorwendselen (gore leugens) oorlogen in gerommeld (Irak, Libië, Afghanistan, Syrië), naar de Balkan gestuurd en het fotorolletje is kwijt, in een wereldwijde economische crisis geduwd en nog steeds verplicht lid van NATO met verhoogde financiële verplichtingen.

Arachne | 18-07-20 | 00:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Oekraïne heeft anders ook wel wat uit te leggen.. net als de joe es of eee.. radarbeelden Antoine?

deathrowmarv | 17-07-20 | 20:10 | 1

Anyone.. djiez

deathrowmarv | 17-07-20 | 20:10

Ik heb nog nooit een Rus ontmoet die de waarheid sprak.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 20:09 | 12

Ik heb Derk Sauer en Pieter Waterdrinker wel eens ontmoet in Moskou.
Als die mogen meetellen voor Russen heb je nog steeds gelijk.

Maya de Blij | 17-07-20 | 21:18

Ik heb volgens mij nog nooit een echte Rus ontmoet... dat is verdacht.

beldewouten | 18-07-20 | 00:37
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik zou ze van het gas afsluiten. Oh wacht...

Andersdenkend | 17-07-20 | 20:08

Oekraïne...?

Is dit nog nieuws? | 17-07-20 | 20:08 | 2

Ja dat is zo'n lap land dat ineens onafhankelijk was geworden toen Rusland uit de Soviet Unie stapte en hem daarmee opblies.

Shoarmamasutra | 17-07-20 | 20:57

We kunnen ok beginnen
met orrdelen
aan de hand van bewijzen.

Wie, oh wie...

CLoVis | 17-07-20 | 20:08

Hadden we anders verwacht?
Poetin zal nooit toegeven dat dat ding per ongeluk uit de lucht is geschoten.
Je kunt beter stoppen met die nep rechtszaak.
Want ook al worden er figuren veroordeeld, de straf die ze krijgen wordt nooit ten uitvoer gebracht.

HoerieHarry | 17-07-20 | 20:06 | 12

@Tobi | 17-07-20 | 20:54:
Precies.
Geef het toe en betaal de nabestaanden smartegeld.
Dan ben je een mannetje.

HoerieHarry | 17-07-20 | 20:58
▼ 9 antwoorden verborgen

Tja, we krijgen van geen enkele partij alle info.

Kaas de Vies | 17-07-20 | 20:05 | 3

Toch vertrouw ik de ene partij meer dan de andere.

Rest In Privacy | 17-07-20 | 20:11

Volgens mij is Rusland toch echt de enige betrokken partij die alle info heeft overlegd aan het JIT, dus eerst de secundaire radargegevens tijdens een persconferentie enkele dagen na het neerschieten, en daarna de primaire radargegevens alsmede alle geluidsopnames van de Russische verkeerstoren. Later heeft Rusland volledige inzage gegeven (in tegenstelling tot de Oekraïne) in de administratie van alle BUK-raketten. Daar staat tegenover dat Duitsland de gegevens van hun AWACS-vliegtuig nog steeds weigert vrij te geven, en we zitten ook nog steeds te wachten op de gegevens uit de zwarte dozen vanuit Engeland (bijvoorbeeld de gesprekken met de verkeerstoren in Kiev), de opnames van de verantwoordelijke verkeerstoren in Kiev zelf, de getuigenissen van de medewerkers van de verkeerstoren in Kiev, alle radarbeelden uit Oekraïne en natuurlijk ook de satellietopnames waar John Kerry naar verwees. Wat moet Rusland nog meer aanleveren? Als u het weet, dan kan ik mijn invloed in het Kremlin misschien aanwenden om ook die informatie te vragen van mijn kameraden.

Wladimir 1928 | 17-07-20 | 23:52

Wat je zegt ben jezelf.

rechtsdwalendeautist | 17-07-20 | 20:04

Liegtuig

Der Schnitzeljäger | 17-07-20 | 20:03 | 2

Dat valt nog te bezien. Dat je geen bewijs hebt, bewijst niet dat je geen gelijk hebt. Ik moet het nog allemaal zien met die rechtszaak. Ik denk dat er weinig heel blijft van de aanklacht, niet in de laatste plaats omdat het de relatie tussen Nederland en Rusland zou verslechteren, een relatie waar Nederland veel geld mee verdient gezien de vele producten die over en weer gaan.
Die onderste steen blijft altijd de onderste, we zullen nooit weten wat er precies is gebeurd.

Busverhuur | 17-07-20 | 23:02

Vreemd dat men nu tegen de Russen is terwijl het hier populair was om met de Russen te zijn en iedereen daarbuiten de schuld te willen geven. De putin-verstehers verstaan het niet meer? Of de keizer blijkt zonder kleren.

MaarFeitelijk | 18-07-20 | 09:22

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland