LIVE. MH17-proces begint zonder verdachten
Ein. De. Lijk.
We gaan beginnen. De rechtszaak over de aanslag op vlucht MH17 op 17 juli 2014 gaat eindelijk van start. Met een speciale MH17-rechtbank. Met een dossier van 36.000 pagina's. Met vijf miljard gescande internetpagina's. Met een half miljoen bekeken foto's en video's. Met 450 journalisten uit binnen- en buitenland. Met vijf rechters, in plaats van drie. Met een gapende wond in het hart van Nederland, die nooit meer heelt, hoe veel onderste stenen er ook boven komen. Met 298 stoeltjes voor de Russische ambassade die altijd leeg blijven. Maar zonder de vier verdachten.
UPDATE: Er zijn wat technische problemen. Zitting gaat rond 11 uur verder.
UPDATE: Livestream heeft last van coronavirus. Staat nu na de breek.
Juridische duiding
Van zaken die duiding behoeven 👇
Tweets by mariekedehoon
Reaguursels
InloggenJe stuurt een burgervlucht over oorlogsgebied, welke oen heeft dat bedacht van onder de onderste steen??
Ik vraag me trouwens enorm af wat al die "figuren" motiveert om te zeggen dat Oekraine de achtertuin van Rusland is.
Ik ben oud genoeg om te weten dat "wij" (niet jullie dus) niet zo blij waren toen nazi-Duitsland "ons" als de achtertuin van Duitsland zag.
Ik zou me doodschamen als ik dat soort stellingen zou poneren.
Er zijn een paar mogelijkheden.
1.) Je wordt betaalt door de Russen om de publieke opinie te beïnvloeden --- Landverrader.
2.) Je bent een Rus of je neukt een Russin. --- Honeypot loser.
3.) Je bent gewoon weinig geïnteresseerd in feiten en een complotidioot. --- Awww Nederland zal je blijven uitspugen.
4.) Je denkt dat de Russen je echt zullen helpen om jouw idealen te bewerkstelligen. Dat kan. Dan moet je wel denk dat de meeste mensen weten dat het beste vriendje van Baudet en de aanstaande van Eva Vlaardingerbroek een vrouwenhater, homohater, racist en fascist is.
Dat moet je ook gewoon kunnen zeggen. De NSB had immers ook 100,000 leden ergens rond de jaren dertig. In Duitsland en Engeland zag je hetzelfde. Het is geschiedenis.
Maar weet wel waar je echt voor kiest.
4.)
Zielig en puberaal commentaar, een volwaardige discussie op basis van argumenten onwaardig. Ik raad je aan de site van kidsweek te bezoeken.
@duh! | 09-03-20 | 16:36:
Okay... Nu nog uitleggen waarom. En dan kunnen mensen je serieus nemen.
Anders lees je zelf even wat geschiedenis mbt de Sovjet-Unie en tsaristisch Rusland. En stel je zelf vervolgens de vraag: hoe vergelijkbaar was de periode 40-45 in NL met die van Oekraïne van voor 1990
Vroeger liep er een muur dwars door Berlijn. Die werd gebouwd in een tijd dat de geestelijke vader van het Warschaupact, Chroetsjov, al lang geen zin meer had in dat stompzinnige machtsspelletje van de VS om Europa op te zetten als strijdtoneel voor een derde wereldoorlog. Rusland wil graag onafhankelijke landen als buur en na het uiteenvallen van de Sovjet Unie was ook de toezegging dat NATO zich niet aan de grenzen van het moederland zou opdringen. Ondertussen heeft de EU en dus ook de NATO reeds de Baltische staten ingelijfd. Nu is het oog op Oekraïne gevallen en worden prachtige [loze] beloften gedaan richting verarmde keuterboertjes in het westen van dat land zodat we ook daar op de grens van het moederland kunnen gaan zitten. Jij wilt gewoon een nieuwe muur, alleen langer en een stukje verder naar het oosten. Om in jouw jargon te blijven: meer Lebensraum voor de LHGBTQXYZ gemeenschap die Europa in jouw ogen is of moet worden.
De echte daders huizen in Den Haag. Waarom duurt alles zo lang? Ruim 2000 dagen hoorde ik ergens. Betekent maar 1 ding. Politiek moet tijd kopen. En daarvoor is maar 1 reden.
Hou toch eens op om 'de man die op de knop drukte' te beschermen.
Je kan op zijn hoogst nog zeggen dat Malasya Airlines daar niet haar moeten vliegen.
Maar als je echt niet snapt dat de regering niet bepaalt waar een luchtmaatschappij wel of niet vliegt dan kan je beter pas op de plaats maken en opletten en iets leren.
wat een armoede ..
precies...
Mijn inbreng:
Heeft Rusland het wapen geleverd dat het vliegtuig heeft neergehaald? Zeker.
Hebben de Russen het wapen bediend? Zeer waarschijnlijk
Hebben ze bewust een vliegtuig neergehaald? Zeker
Hebben ze bewust een passagiers vliegtuig neergehaald? Nee
Meest waarschijnlijk scenario is nog steeds dat de raket bedoeld was voor een militair vliegtuig.
Wat ik zelf denk is dat Oekrainse straaljagers in de buurt waren waar op gericht werd. Op het moment van afschieten schuilden de straaljagers achter het grotere vliegtuig. Getuigen op de grond hebben hier melding van gemaakt.
Daarom zijn er geen radar beelden en vluchtleiders en is Oekraine net zo, zoniet meer schuldig aan het incident. Maar dat mag niet uitkomen ivm het feit dat het Westen Oekraine wilde inlijven
De radarbeelden zijn er wel. Gewoon ff het JIT rapport lezen. Er zijn GEEN andere vliegtuigen waargenomen, niet op Oekraiense, niet op Russisch beelden. Rusland heeft een poging gedaan, maar die beelden bleken knullig vervalst. Er is geen complot. Gewoon een fuckup van triggerhappy Russen met een BUK. Is het zo moelijk te begrijpen?
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:02: Doe niet zo dom blaaskaak..."triggerhappy Russen met een BUK"
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:02: Waarom worden een zaak die zo groot en belangrijk is alle radarbeelden die er zijn niet gewoon naar buiten gebracht? Er zijn diverse (niet één) getuigen geweest die hebben aangegeven militaire vliegtuigen te hebben waargenomen in het luchtruim vlak na het uit de lucht schieten van mh17.
@duh! | 09-03-20 | 16:13:
Oh dat weet ik zelfs.
Omdat de Amerikanen dat o.a. hebben geleverd.
Maar de grote vraag is waarom er zoveel mensen zijn die NOG STEEDS de Russen willen proberen te verdedigen.
Je kan zeggen wat je wil over de Russen maar ze zijn goed in extreemlinks en extreemrechts te hersenspoelen.
Het boeit ze ook niet zolang ze maar verdelen en heersen.
Grappig dat het roze leger dat niet ziet.
Hoe dan ook.
1.) Er waren geen geen Oekrainse straaljagers.
2.) Het was een Russische Boek.
3.) Het waren de Russen (met hulp van Oekrainse rebellen)
4.) Oekraine wilde van Oost tot West toenadering tot het westen en niet met het Kremlin.
5.) Rusland had ooit eens afgesproken om Oekraine in ruil voor hun kernwapens (ja die hadden ze) voor eeuwig soeverein te laten blijven. Boedapest memorandum. Lees het maar.
6.) Het is duidelijk dat er een groep Nederlanders zijn die meer neigen naar hun eigen 'interesses' en weinig patriottisch zijn.
7.) Ze krijgen er vaak voor betaalt maar velen zijn gewoon niet jofel.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:02:
Beste Beste_Landgenoten,
ik ben het helemaal met U eens met de vele reacties onder de Tanis Gökmen berichten hier op Geenstijl! Ik ben het helemaal met U eens dat die goede lieve aardige jongen er eigenlijk helemaal niets aan kan doen dat hij zo geworden is, maar dat racistische FvD-ers er eigenlijk schuld aan zijn dat deze jongen zo geworden is. Ik vond het ook fijn dat U niet alleen berichten uitzoekt waar het volgens diezelfde 'racisten' makkelijk trollen is, maar dat U zulke zware thema's ook niet uit de weg gaat! Dus ik zou zeggen, ga zo door! Mijn steun heeft U!
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:02: Niet waar. Er zijn geen radarbeelden. Volgens Oekraïne stonden al hun primaire radarsystemen uit wegens onderhoud en op secundaire radar kan je militaire toestellen uitsluitend waarnemen wanneer die hun civiele transponder ingeschakeld hebben. Amerikanen zeiden dat ze alles gezien hadden, maar niemand anders heeft hun beelden gezien en het lijkt technisch onmogelijk dat zij iets onder de 3.000 meter hebben kunnen zijn (behoudens met AWACS, welke door niemand is opgemerkt). Dus je legt op voorhand alle bewijslast bij de Russen neer om vervolgens te gaan zitten muiten dat je ze niet vertrouwt. En ondertussen wel de Oekraïners op hun blauwe ogen vertrouwen.
@Theodorus.Goldbach | 09-03-20 | 16:24:
Mijn vraag ging over het openbaar maken van radarbeelden, daar geef jouw reactie geen antwoord op. Je eerste opmerking is dus niet te staven. 2 en 3 kloppen waarschijnlijk, 4 klopt niet want de Oekraïnsche bevolking is sterk verdeeld. 5 prima en zal, maar Russen dreigenden een van hun belangrijkste marinebases te verliezen. Welke grootmacht staat dat toe? 6 en 7 onzin, er zijn gewoon mensen met eigen observaties die zich een andere mening vormen over de zaken die ze van de regering hapklaar krijgen voorgeschoteld. Bij jou geldt dat getuige je laatste punt alleen voor de spelling van de Nederlandse taal ;-)
@duh! | 09-03-20 | 16:34:
Mijn vraag aan jou is welke expertise je hebt om radarbeelden te lezen.
Ik kan je wel al nu vertellen dat de Russen nep-radarbeelden hebben geleverd.
Ik vrees dat je minder beheft bent dan je denkt dat je bent. Want zelfs ik kan geen radarbeelden lezen omdat ik daar niet voor getraind ben. Waarom denk jij dat je dat wel kan?
Lebon, blaaskaak?
Dat is het verhaal. Triggerhappy Russen met een BUK. Tonnen bewijs te over. Maar je moet wel willen openstaan voor feiten. Dat is bij jou nog nooit zo geweest.
@Theodorus.Goldbach | 09-03-20 | 16:40:
Jij kan volgens eigen zeggen geen radarbeelden lezen maar je weet wel zeker dat de Russen nepradarbeelden hebben geleverd. Ok...
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 18:02: Je ligt volledig in lijn met het JIT en zo zien Rutte en Timmermans het graag...
Pierre deze reactie past bij de complotdenker. Het volk zou aan de leiband lopen, maar gelukkig ben jij speciaal, want jij kunt helemaal zelf alles beter bedenken. Gefeliciteerd Pierre.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 20:13: Wat voor complot? Ik trek geen enkele conclusie, ik benoem slechts de feiten. Indien jij veronderstelt dat de Oekraïners de waarheid spreken met betrekking tot hun primaire radars, dan zijn de Russen de enigen die radarbeelden kunnen leveren. Indien jij vervolgens stelt dat dezen op voorhand niet te vertrouwen zijn dan zijn er dus géén radarbeelden. Dit is jouw eigen standpunt, niet de mijne.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 20:13: Oh wacht... Dat van dat complotdenken was een reactie op Pierre Lebon @19:32. Op die van mij had je reeds gecapituleerd.
Ach ja de radarbeelden. Als je dan toch van complotten houdt? Waarom heeft Rusland dan geen beelden geleverd van het enige radarstation vlakbij jij de baan van de mh17, dat het land had kunnen vrij pleiten, omdat op die beelden het bewijs van de zogenaamde Oekraïense buk zou hebben gestaan? Ik bedoel, station Butyrskaya, dag en nacht actief en met zicht op de locatie. En juist daarvan geen Russische opnames. Ik weet natuurlijk wel waarom. Maar goed, nu mag jij het nog bedenken, Pierre..
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 23:24: Dat is nog steeds een Russische radar en dus zijn de "beelden" (het is geen video of zo) in ieder geval voor jou niet toelaatbaar. Bovendien heeft een SA-11 met zekerheid geen transponder.
Wat wordt er gedaan met die getuigen die twee Oekrainese straaljagers de MH17 zagen volgen waarna kort daarop het toestel ter aarde stortte?
Dat is een onzin verhaal. Bovendien, ju kunt geen straaljagers waarnemen op 11 km hoogte, op een dag met slecht zicht en wolken. Vergeet het maar. Ja er zijn vliegtuigen gezien, maar een dag eerder. Know your facts.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:04: Klopt. Helaas laat je jouw enige zinnige bijdrage tot nog toe direct volgen door een opmerking waar je totaal niets van weet of kan weten en waar ook totaal geen logische reden voor kan bestaan - tenzij natuurlijk de Oekraïense legerleiding wist dat er met grof geschut op hun toestellen gemikt zou gaan worden, maar dat is vast niet de boodschap die jij hier wilt uitdragen.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:04: Dat is geen onzin verhaal. Er zijn inmiddels meer dan 20 getuigen die bereid zijn onder ede te verklaren. En ik zou over de "facts" eerst even contact opnemen met uw vml Min buza Timmermans. Die weet van de Ukr-hoed en de EU-rand.
Ach Pierre. Tuurlijk joh. Ik ben zo ontzettend klaar met al die pure domheid op de wereld. De zwakte van democratie is dan ook dat totale idioten een totale idioot kunnen kiezen als president. Wat we bewezen zien in de VS. Aan idioten zal de wereld ten onder gaan. Mensen zijn bereid om de meest belachelijke onzin te geloven. Iedere dag zie ik daarvan weer de mooiste voorbeelden op GS.
Ik heb er nog 26... check Billy Six, Dld.
Wel heel bijzonder: getuigen die straaljagers op 10-1 km hoogte weten te herkennen. En dan ook nog het herkomstland kunnen bepalen!
Met die 'gave' kun je grof geld verdienen.
Waren dat niet toevallig jachtvliegtuigen die de MH17 hebben neergehaald? Zoals Rusland beweerde?
Oh nee, dat fabeltje is intussen achterhaald: MH17 is neergehaald door en BuK.
Toch misschien jachtvliegtuigen die een BUk hebben gelanceerd?
(cynische mode uit)
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 17:56: Ach ja, zo zie ik al tientallen jaren tandenknarsend toe hoe mensen maar blijven denken armoede te kunnen bestrijden door aan het minimum(!) bestaansinkomen een hoger bedrag toe te kennen en dan vervolgens de VVD als verondersteld rechtse partij er de schuld van te geven dat al die gulle giften juist een groter aantal mensen onder de armoedegrens plaatsen. En het mooiste is nog wel dat dit volk, waaronder jij dus, zichzelf slimmer waant dan degenen die er bij waren toen het grootste communistische experiment aller tijden in elkaar klapte.
Wat zouden de Russische machthebbers hebben te winnen bij het neerhalen van een burgerluchtvaartuig?
Met andere woorden: wie zou welk motief hebben gehad?
Niets, is slechts zoveelste bewijs van onkunde en schaamteloze onverantwoordelijkheid van deze terecht allerwegen gewantrouwde pariastaat. Standaard vervolgens is ook het ad absurdum ontkennen van enige schuld en bemoeienis onder tegelijkertijd opvoeren van bizarre , het gezonde verstand tartende- alternatieve scenario’s. Te winnen hebben ze er deze keer niets bij . Het is ongetwijfeld niet de bedoeling geweest en oorzaak moet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden gezocht in zeker mate van laveloosheid, ook een kenmerkende kwaliteit, maar dat maakt Rusland ( want daar hebben we over voor alle duidelijkheid..) natuurlijk niet minder schuldig ..
En nu een intellectuele uitdaging: vervang Rusland door Oekraïne, daarna door de EU en tot slot door de VS. Hoe wordt de redenering dan ?
@justinianus | 09-03-20 | 14:25: Al groen en geel van nijd...?
@spekpater | 09-03-20 | 14:04: Nu ja, kijk naar wat ome Erdo op dit moment aan het uitspoken is in Noord-Syrië. Hij creëert een slachting en kijkt vervolgens naar de NATO partners om hem bij te staan in de uitbreiding van zijn sultanaat. Dit is ook daadwerkelijk het enige motief dat je zou kunnen verzinnen en als het dat ook daadwerkelijk is kan je uitsluitend concluderen dat het niet heeft gewerkt. NATO is er niet ingesprongen om het oorspronkelijke gezag in de opstandige Oekraïense provincies te herstellen.
Niets. Maar shit happens, dat zag je in Iran met dat Oekraïense toestel. Zij hebben gewoon toegegeven, uiteindelijk. Je ziet dat daar nu geen enkele ophef meer over is. Had Poetin maar hetzelfde gedaan, dan was hij van het hele gezeik af geweest. Maar na vijf jaar kan hij niet meer terug. Hij heeft zijn volk nu zo lang voorgelogen. Nu moet hij volhouden, tot zijn einde.
Daarin heeft u volkomen gelijk: als ( let op : als) je schuldig bent. Voor mij is echter geenzins uitgesloten dat het schurkenregime in de Oekraïne alles in het werk stelt om het andere schurkenregime de Piet van kleur toe te spelen. Dat vervolgens de Macheaveli-isten uit Brussel hun eigen belangen veilig proberen te stellen is evenmin uit te sluiten laat staan het spel van de neoliberalen in het algemeen. Kortom, het is leuk om los te gaan op mensen met een andere mening doch de tragiek is dat wij allen slechts onbeduidende pionnen zijn op het multidimensionale geopolitieke schaakbord.
Spek, dat is niet uitgesloten. Maar ondanks dat, lijken alle feiten naar Rusland te wijzen. Sterker nog, er zijn geen feiten bekend die dat tegenspreken. Dus puur jouw onderbuikgevoel tegen de overdaad aan bewijs lijkt mij geen sterke positie. Maar daarin volharden staat je natuurlijk geheel vrij.
Rusland had helemaal niks en Oekraïne alles te winnen. En ook gewonnen hebben, zie onder andere de kippen in Veenendaal. Wat mij betreft, dat het vliegtuig met president Poetin aan boord doelwit was lijkt me nog het meest waarschijnlijke scenario.
@Maris v.d Hof5393 | 09-03-20 | 22:49:
Zucht.
Maris, dat vliegtuig vloog niet eens over Oekraine.
Maar over Wit-Rusland.
Tot zover je kennis, die je direct van RT lijkt te hebben.
Voor mij blijft de vraag waarom deze vluchten over oorlogsgebied vlogen. Autoriteiten die dit hebben laten gebeuren zijn mijns inziens mede verantwoordelijk. Er waren al eerder vrachtvliegtuigen neer behaalt dus het risico was groot. Neerschieten van vliegtuig is een grote vergissing geweest maar ja de vlek is zo groot geworden dat niemand schuld volmondig op zich zal nemen. Dit proces zal nergens toe leiden.
Heb jij dan gewaarschuwd, wijsneus? Je wist er immers van. Zoals drie miljoen andere Nederlanders die de krant lazen in die tijd.
Boehoehoe, de meningen van andere mensen bevallen me niet. Boehoehoe, lieve redactie, willen jullie ingrijpen?
Vertel eens, justinianus, ben je nu ook "gekwetst"?
www.saarmagazine.nl/bent-gekwetst-ben...
LOL, een gelovige...
@Goedzo | 09-03-20 | 14:32: Kom, kom, met een woordenboek R-N is er vast wat meer van te maken ..
@ justinianus | 09-03-20 | 13:46
Het is hier geen JOOP !!!
Ja, en morgen zijn wij weer allemaal fascist en kan jij opnieuw niet beargumenteren waarom de mening die jij van Rob Jetten hebt overgenomen de enige waarheid onder de zon is.
@Drunken_Pumpkins | 09-03-20 | 14:58: Gelukkig niet, daarom gaat de site me zo aan het hart ..
Haha, meneertje onwelgevallige reacties komen uit Petersburg en hij stelt en passant maar even censuur voor. Naar Russisch voorbeeld?
Poppenkastproces voor de bühne.
Who cares...? Begin zo langzamerhand minder medeleven te krijgen met de nabestaanden. Uit op wraak, opgehitst door de anti-Rusland brigade in NL. Verpakt in een mooi papieren juridisch procesje.
De zaak tegen Holleeder werd ook opgehitst door de anti-holleeder bende?
Zo voel ik het ook. Rusland beschuldigen zonder ook maar een greintje bewijs voelt niet goed.
Berichtgeving over MH17 proces vanuit Russisch perspectief: www.fontanka.ru/2020/03/09/69021928/ Commentaar bij het artikel: Het gaat niet om recht/gerechtigheid maar om schadevergoeding voor verloren geliefden. Vesti nieuws www.vesti.ru/doc.html?id=3246598
Vesti (Google Translate): "Judge Hendrik Steenhuys, who presided over the trial in the Hague in the case of the case of a Malaysian airliner shot down in Ukraine in 2014, noted the absence of all four accused. In the Netherlands, in such cases, the defendants are tried in absentia, he recalled.
Four people were called suspected of involvement in the death of the airliner: Russians Igor Girkin (Strelkov), Sergey Dubinsky and Oleg Pulatov, as well as Ukrainian Leonid Kharchenko. Oleg Pulatov is represented in court by the lawyers appointed by him, so that in his case the court will not be in absentia, reports"Interfax" .
According to the judge, Pulatov received a written subpoena and is aware of the charges against him, the hearings held today and further court hearings in this case. This is his decision not to stand trial, Steenhuis said. According to available information, Pulatov is currently located in Russia, reportsTASS ."
Er wordt dus betwist wat de rechter stelt over berechten in absentie. Een verdachte is vertegenwoordigd door advocaten.
Het staat gerust wel vast dat het een Russische luchtafweerraket was. En het ligt in de rede dat ze dit per ongeluk hebben afgevuurd. Jammer dat Rusland dit niet heeft toegegeven en inmiddels zo vast zit in haar leugens dat er waarschijnlijk geen excuses meer van hun kant komt. Maar Nederland en/of Oekraine hebben ook geen schone handen. Onduidelijk is nog steeds waarom het luchtruim niet gesloten was, terwijl ook vast staat dat Oekraine daar bombardementen uitvoerde. De luchtafweer was daar een reactie op. En ook de Nederlandse regering heeft hier vooral een politiek spelletje van gemaakt (over dr rug van de slachtoffers).
Ook is de insteek van dit proces fout, het ‘juridische’ argument wordt gebruikt dat het moord is met als motivatie dat het geen legitieme (voor zover dat bestaat) oorlog was. Van ‘colleteral damage’ kan dus volgens justitie geen sprake zijn. Op deze manier is dit proces bij voorbaat een schertsvertoning en wordt de nabestaanden op deze manier geen recht gedaan.
Waarom dat luchtruim niet dicht was is met de wijsheid van nu een oordeel vellen. Het aparte is dat destijds nauwelijks iemand een probleem zag, terwijl de kranten vol stonden met alles wat daar plaatsvond. De ophef daarover achteraf doet dan wat gezocht aan, alsof een zondebok nodig is om af te leiden van de ware schuld, de partij die illegaal, ja illegaal, een burgervliegtuig beschoot. Ik erger me groen en geel aan dit soort reacties.
Eindelijk eens een intelligente reactie bij dit topic. Beter dan al die complotdenkers hieronder.
Naast militaire vliegtuigen was er ook al een vrachtvliegtuig neer gehaald dus bij mij ook de vraag wie heeft toestemming gegeven om over dit gebied te vliegen. Volgens mij waren er al maatschappijen die deze route niet meer vlogen.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:51: Er wordt nu ook een zondebok gezocht, bovendien waren er ook maatschappijen waar men nog wel het gezonde verstand gebruikte en niet vertrouwden op praatjes van een land in oorlog.
@Heiner | 09-03-20 | 14:29:
Het waren geen "praatjes van een land in oorlog". Het was geheel openbare info, over de strijd daar en de neergehaalde vliegtuigen, door iedereen te beoordelen op waarde. Je hoefde maar de krant te lezen. De inschatting is door allerlei betrokkenen gemaakt en sommigen hebben besloten dat overvliegen gevaarlijk was, anderen niet. Dit lag niet per se aan Oekraine.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:06: Nee, maar wel aan het stellen van veiligheid boven gewin. Het lag in zoverre aan Oekraïne dat ze eerlijk hadden moeten zijn, ook veiligheid voorop stellen en hun luchtruim preventief hadden moeten sluiten. Ook al was daar nog helemaal geen akute aanleiding toe. "Er is daar een oorlog, de situatie kan snel veranderen, dus sluiten we het luchtruim. Maakt het voor de reizigers veel veiliger en voor alle andere partijen veel overzichtelijker. Want ook Oekraïne heeft luchtafweer en dan is het wel lekker als een gevechtsleider of een vuurleider een lekker leeg schermpje heeft, zonder burgerluchtvaart erop.
@Heiner | 09-03-20 | 20:36:
Oeraine wist niet meer dan wij, dan Malaysia Airlines, de bureghr op straat. De BUK werd pas op de nacht voor de ramp binnegesmokkeld in gebied dat niet werd gecontroleerd door Oekraine. De moeite die je doet om desondanks bij dat land de schuld neer te leggen is een beetje apart.
Wie heeft toegelaten dat die Kist over een Oorlogsgebied mocht Vliegen.
Als jij door een Safari park gaat lopen(ipv. beschermd in een auto) , kan je zo'n beest toch niet blamen dat hij je aanvalt.
Een Civiele Lijn Vlucht over/door een oorlogsgebied is wel een beetje de Wet van Murphy tarten.
Sterker nog, het vliegtuig werd omgeleid over oorlogsgebied vanwege een 'onweersbui' op de reguliere veilige route.
Als je weet dat de tijger losloopt wel ja. Maar als alleen de tijger zelf daarvan op de hoogte was is de bezoeker niet echt iets te verwijten, noch de dierentuin.
@Gezonde_Roker | 09-03-20 | 12:48:
onzin, volgde gewoon de route die ze normaal ook vlogen:
www.whathappenedtoflightmh17.com/fligh...
@usb stok | 09-03-20 | 12:55:
Ik citeer, uit jouw eigen linkje:
"The flight took the same route as many days before. It made a small deviation to the north because of weather on request by the crew."
Er werd dus wel degelijk een kleine wijziging aangebracht. Teneinde onweerswolken te vermijden.
Iets dat dagelijks honderden keren plaatsvindt. En minor wijzigingen op het oorspronkelijk opgestelde vliegplan betekenen.
Door het negeren van deze (hoe klein dan ook) wijziging, verschaf je de Russische trollenfabrieken slechts voedsel.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:52: Jammer voor je, maar de Amerikanen hebben de parkwachters nog uitgebreid gewaarschuwd dat de tijger los rond loopt, en recentelijk nog wat gesnacked had links en rechts.
Maar goede analogie, we zijn het er dus beiden over eens dat in dit geval de dierentuin wel blaam treft.
@TheEgg | 09-03-20 | 13:51:
Dat hebben ze niet. Ik ken alle feiten hierover en nee, je hebt geen gelijk.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 16:07:
Halbe was erbij mensen.
@duh! | 09-03-20 | 16:38: - Jakkes, we hebben wel veel van die Halbe's.
Rusland is toch net zo min verantwoordelijk voor de vermeende daden van deze vier verdachten als Nederland voor de Syriëgangers?
Nee, Rusland stuurde reguliere soldaten en special forces, dusssss is rechtstreeks aansprakelijk.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:53: De vier verdachten zijn twee Russen, een Oekraïner en een Rus die zijn hele leven in Oekraïne heeft gewoond.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:53:
Wil nu wel eens zien,hoor dit al jaren maar geen foto gezien.
@Gezonde_Roker | 09-03-20 | 13:05:
In bredere zin: De oorlog in Oekraine werd deels gevochten door reguliere Russische eenheden en special forces. Dat is nauwelijks een geheim.
Rusland staat de expansie drift van de EU in de weg, daarom zijn ze schuldig. Dat spelletje werd al ver voor MH17 ingeluid
Aluhoedjes...
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:53: Oh? En waarom dan reisde min buza Timmermans daags na de aanslag rechtstreeks naar Kiev, zonder ook maar één keer het rampgebied te bezoeken en werd vervolgens het JIT opgericht, inclusief Ukraïne met vetorecht? Dat was niet om Ukraïne uit de wind te houden, meent u?
@Pierre Lebon | 09-03-20 | 13:25: Met aanvankelijke buitensluiting van Malaysia zogenaamd, omdat in dat land de doodstraf nog wordt gehanteerd...
Inderdaad. Er was een stilzwijgende afspraak met Rusland dat de NATO/Westen niet verder oostwaarts zou trekken. DIe afspraken zijn aan alle kanten geschonden.
@Pierre Lebon | 09-03-20 | 13:25:
Misschien beste vriend, omdat het rampgebeid werd bezet door rebellen en daar nog werd gevochten. Ik weet het is lang geleden, je zal van alles zijn vergeten.
Klopt.
De hufterige houding en opstelling van Rusland is stuitend. Het officiele Rusland is de paria van de international gemeenschap.
Natuurlijk en dat wil het establishment zo houden ook. Het is allemaal kabuki theater. Als er geen echte vijand is, dan creëren we hem wel. Helaas zijn er velen die dat verdeel en heers spelletje niet doorhebben.
@Nehemia | 09-03-20 | 15:40:
Cirkelredenering waarmee je alles kunt verklaren he?
@Nehemia | 09-03-20 | 15:40: - klopt. Daarentegen zijn er ook massa's mensen die dit politieke spelletje heus wel doorhebben. Een spelletje met zoveel onschuldige doden, hoe schandalig is dat?
@Maris v.d Hof5393 | 09-03-20 | 23:10:
En Maris is een van deze geniale geesten, die ook doorheeft hoe het "echt" zit. Helaas heb je stemrecht. Er zou een test moeten komen. Een stemdiploma. Gevaarlijke sukkels moeten uitgesloten worden van deelname aan het democratisch systeem. En dan dient deze test nog worden ontworpen door een commissie. Daar weet ik dan wel weer vrijwilligers voor.
Politiek bedrijven over de ruggen van slachtoffers en nabestaanden. Meer is het niet.
De onderste steen van Rutte die nooit naar boven gaat komen.
Als je de originele berichten en rapportages leest, onvertaald in het Oekraïns en Russisch, dan veranderen veel reaguurders hier van mening.
Jammer Koekke, ga ik niet aan beginnen, mijn Russisch is nogal matig.
Want er verschenen in eerste instantie jubelberichten dat ze iets geraakt hadden en die verdwenen vervolgens toen ze er achterkwamen wat dat iets was? Dat zien we immers ook zo vaak van clubjes als Hamas, die trekken zich ook altijd terug wanneer duidelijk wordt dat er onschuldige burgers bij hun aanslagen betrokken zijn geweest.
Want een of ander antiek stuk sovjet luchtafweergeschut zou verhandeld zijn geweest zonder dat Nederland daar een akkoord voor had afgegeven? Belachelijke grootheidswaanzin. We weten allemaal dat MH17 door dergelijk geschut is neergehaald. Maar weet jij hoeveel slachtoffers de Oekraïense luchtmacht op de grond maakte door onder andere ziekenhuizen met raketten te bestoken?
Kijk nou wie ze in dit schijnproces nu naar voren halen. In eerste instantie stonden ze moord en brand te schreeuwen over de bemanning van die telar, maar deze vier mannen worden daar helemaal niet mee in verband gebracht. Deze vier zouden betrokken zijn geweest bij het aanleveren van het wapen en dus voor het creëren van de omstandigheden waardoor dit ongeluk kon gebeuren. Waar zijn alle andere personen die verantwoordelijk waren voor het creëren van deze omstandigheden? De Kiev-Oekraïners die MH17 en andere burgertoestellen onderdeel maakten van hun strijdplan, de Nederlanders en Maleisiërs die stug een vluchtplan over oorlogsgebied indienden waar andere maatschappijen reeds met een boog omheen vlogen?
Die tenlastelegging, 'moord', vind ik ook wel een beetje hoog ingezet. Als het de verdachten zijn geweest, als, dan is er volgens mij geen sprake van moord, want dat is met voorbedachte rade, maar op zijn best van dood door schuld. Want je gaat mij niet wijsmaken dat die Russen de intentie hadden om een passagiersvliegtuig neer te halen. Integendeel.
Maar goed, het blijft natuurlijk een showproces, dus ik verbaas me nergens over.
Wat een bizar toneel, geld verspilling en verkwisting van tijd. Onlangs las ik dat er duizenden zaken op de plank blijven liggen omdat de Rechtbank overbelast is. Dit gaat nergens toe leiden. Het doel is om Rusland als schuldige aan te merken. Dat gaat nooit lukken. Zinloos.
Heerlijk proces voor de bühne, diep triest voor de nabestaanden
Aleen criminelen wonen niet op het adres waarop ze zijn ingeschreven.
Het is al 6 jaar geleden. Zand erover! En die nabestaanden moeten hun leven weer oppakken. Na 6 jaar moet je over verlies van een naaste heen zijn. Het leven gaat door.
Precies, verdeel de kosten van die jarenlange fop-rechtzaak onder de nabestaanden zodat ze het kunnen afsluiten.
Jij bent gek. Over het verlies van drie kleinkinderen, of je kinderen èn je kleinkinderen, daar kom je nooit overheen hoe oud je ook mag worden.
Alles om de schijn op te houden dat we in een rechtstaat wonen. Vanaf het moment dat het vliegtuig werd neergehaald weten de geheime diensten hoe het écht zit ( spionagesatellieten stonden ongetwijfeld ingezoomed op dit gebied). Er moet gewoon weer een koude oorlog worden opgestart immers daarmee kan de brusselse bende de vorming van een 1000 jarig Reich versnellen. Geopolitiek in optima forma.
Nou vertel, hoe zit het echt? Kies je uit één van de zeven varianten die RT voor je heeft voorgekauwd of kom je met een eigen leuke variant?
Zéér vereerd dat u reageert alhoewel voorspelbaar qua inhoud. Kunt u een overzichtje maken van de blijkbaar door RT verspreide scenario’s. Hier op het eiland kan men alleen de staatsomroep ontvangen en aangezien die al genoeg nepnieuws verspreid beperk ik me tot het luisteren naar muziek en dit roze blog.
*verspreidt
Ah weer zo'n pensionado die zijn vaderland de hele dag loopt te zieken.. Dank daarvoor. Ga naar buiten, aan het strand liggen tussen de andere oude vellen.. Heb je meer plezier aan!
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:56:
Kijk een trouwe NOS/CNN aanhanger.
Leven is loslaten beste landgenoot. Laat los die fixatie op pensionado’s en laat los al die negativiteit. Overigens beneden uw gebruikelijke klasse om nu een ad hominem aan te wenden. U lijkt wel een mede babyboomer in de rij bij de kassa.
@Roger-Rabbit | 09-03-20 | 12:09: ... die wild om zich heen slaat; bekende shit; nix nieuws...
Krüger-Dunning effect in praktijk. Men zit hier vooral op "Mount Stupid" in die curve.
QED beste landgenoot, QED.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:21: De term is Dunning-Kruger effect en critici op het officiële MH17 verhaal in het Rusland kamp gooien is tamelijk lui.
@Gezonde_Roker | 09-03-20 | 12:57:
Het "offficiele verhaal", de term alleen al verraadt dat je boven op mount stupid zit.
Benieuwd of hoofdgetuige John Ketchup Kerry ook op de zitting verschijnt!?
Een hele goede morgen, ik vroeg me net af waar je bleef.
Goh, het is half twaalf geweest. Beste landgenoten is ook uit bed gekomen.
Beste Beste_landgenoten, ik las je vele reacties onder de Tanis Gökmen topics! Ik ben het helemaal met je eens. Ze hadden de goede jongen niet zo moeten discrimineren. Het is uiteindelijk allemaal de schuld van FvD-ers en PVV-ers. Zonder deze landverraders zag onze maatschappij er een heel stuk beter uit!
Wat heeft Tanis ermee te maken? Mooi voorbeeld van een domme flutreactie. Dank voor de bevestiging van je eigen intelligentie.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:55:
Nee hoor, ik verlaag met juist to jouw niveau! (dan snap je het beter! *** knipoog *** )
Het gaat je dus niet om deze zaak. Je hebt gewoon de pest aan dit land. Schrijf je uit je pensionado resort aan de Portugese zuidkust?
Wie heeft het volgens jou gedaan? Schijnbaar heb jij al een veroordeling op je keukentafel liggen.
Beste_Landgenoten, in dit hele proces zitten we in veel gevallen op één lijn. Helaas voedt men zich enkel met wat er in de media geroepen wordt, zonder de feiten zelf na te lezen.
Volgens mij staat dat allemaal beschreven in de duizenden pagina's onderzoeksrapport na vijf jaar continu werk door tientallen rechercheurs. Stel je ook eens op de hoogte. Maar die hoop is ijdel, denk ik zo.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:11:
Oké, dan weten we in ieder geval hoe jij over een procesgang denkt en de beginselen van een rechtstaat.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 12:11:
"Volgens mij"
Volgens jou. Geef eens 1 voorbeeld van wat er "volgens jou" staat in dat onderzoeksrapport?
Gisteren waren er 2 Jehovas aan mijn deur, die zeiden dat de wereld vergaat! Dit stond "volgens hen" in de bijbel! Nu moet ik dus aannemen dat ze gelijk hebben?
Tuurlijk joh. Stapels overweldigend onweerlegbaar bewijs.
@FasiscovanJole | 09-03-20 | 12:21:
Lees het dan gewoon een keertje. Doe je niet, want je bent stronteigenwijs.
Ah.. De tenen zijn altijd langer als de de eigen tenen betreft. Waar zien we dat toch meer? Bij Joop?
Blijft vervelend, als er ineens allemaal gepraat uit je laptop komt en je in meerdere tabbladen naar onder moet gaan scrollen om erachter te komen waar die irritante auto play in zit.
autostart is altijd -1
Fantastisch dat Nederlands recht. We gaan heel eerlijk wat Russen die verdacht worden van het leveren van het moordwapen veroordelen. Russen die geen enkele manier meewerken noch ons rechtssysteem erkennen. Ze maken lekker hun kachel aan met de dagvaardingen van ons OM.
Wat zullen de nabestaanden blij zijn met dit proces. Eindelijk gerechtigheid.
.. wat een poppenkast...
"Oekraine" heeft het niet gedaan. Er is geen enkel bewijs dat de legitieme regering van Oekraine opdracht hiertoe gegeven heeft. Russische militairen hebben dit wel gedaan. Rusland weigert iedere medewerking.
Oekraine heeft nog nooit een legitieme regering gehad, Verhofstad en van Baalen gaven dat zootje toen een vrijbrief
Die zogenaamde regering had een staatsgreep gedaan met medewerking van het Westen.
Ik weet het niet maar volgens mij de grootste boevenbende van het westelijk halfrond hebben daar jaren hun zakken gevuld.
Nederland heeft ook weer meegedaan met een inlegvelletje dat inmiddels verdwenen zal zijn.
En als men kijkt wie er het meeste profijt van heeft, dan is Oekraine de hoofd verdachte.
Wat zal de Nederlandse regering zich aantrekken van 298 doden. Voor de camera's is het kommer en kwel. Maar dat valt in het niets bij het feit dat Oekraïne bij de EU komt en om die reden buiten schot blijft. De EU geeft ook niets om wat de bevolking van Europa te zeggen heeft dus vul maar in.
Zonder dat 1 bewijsstuk was geleverd, voordat 1 lichaam was geborgen, voordat 1 wrakstuk veilig was gesteld, voordat het gebied was afgegrendeld en onderzocht (en dat duurde veel te lang, met dank aan Rutte) was Poetin al aan de paal genageld. Ik zie het nog in de krant van de volgende morgen: "Putin's missile". Dat past namelijk in de trend. Evenals de separatisten als barbaren afschilderen (Telegraaf), terwijl die uitstekend hebben meegewerkt aan het veilig stellen van de lichamen en hun bezittingen. Tegen heug en meug heeft Nederland dat moeten erkennen. Ja Rutte had je maar in een soort staakt het vuren samengewerkt met die separatisten, dan was veel ellende bespaard gebleven. Geen staakt het vuren, integendeel, Oekraïne intensiveerde de aanval (in dat gebied, bewust?). Maar Poetin is fout en als je dat maar vaak genoeg nazegt en herhaalt dan ga je het vanzelf blind geloven, dan kan de zwaarste steen niet zinken. Een van mijn vrienden zegt het ook steeds "ik weet 99% zeker dat Poetin het gedaan heeft" Ja, ja 99% en Poetin. Ik weet 99% zeker dat hij de NPO en MSM volgt.
Heeft Rusland het gedaan? Mogelijk! Heeft Oekraïne het gedaan? Mogelijk!
Alleen die laatste ontspringt de dans.
Zo gaan ze de aankomende jaren de stemming er goed in brengen tot straks iedereen zeker weet dat elke iwan ervan af wist en dat het allemaal wel erg bedreigend is.
Het was daar een oorlog aan de gang. Gezond verstand zegt me dat je daar niet over vliegt. Een land waar oorlog is heeft zijn radar in onderhoud dus uitstaan. Volstrekt ongeloofwaardig. Rusland transporteert een buk raket. Dat zijn de feiten. Men ging toch ook niet op D-day met een bus met toeristen langs het strand van Brittannië rijden. Er zijn drie schuldigen. Nederland (vliegverbod) Oekraïne (leugens over radar) en Rusland voor schieten van raket.
@I.Q. NUL | 09-03-20 | 12:54: Klip en klaar geduid .
Wat een fop-circus. Een rechtszaak zonder verdachten.
Is Rutte ook uitgenodigd?
Kan ie meteen de onderste steen meenemen. Zit ergens in zijn bureaula verstopt.
Het eerste jaartje zal het dus gaan over de juridische vraag of de Nederlandse rechtbank bevoegd is en de procedures correct zijn gevolgd.
Igor, Sergei, Oleg en Leonid.
Hierna genoemd "De Platkoppen".
Wordt er nog gesproken over de betrokken organisaties die dit vliegtuig door oorlogsgebied hebben laten vliegen?
Sst, don’t mention the war (pun intended)
Dat ligt anders. Dus daar wordt niet over gepraat. Als je 6 jaar naar een bepaalde uitkomst hebt gestuurd, kan je je niet ineens met dat soort "futiliteiten" bezighouden.
Nou, dag 1 bestaat uit een poepsaaie regiezitting met een droogstoppel die 300 bladzijden met spelregeltjes voorleest.
Russen zijn enorme lafaards.
Van Oef heeft toendertijd onmiddellijk de zakelijke banden met Moskou gestopt, kosten 1 ton. Nooit meer zaken doen met Russen. Nooit meer.
Je kunt sowieso geen zaken doen met Russen behalve als het simpele en korte deals zijn. Elke langere afspraak of samenwerking wordt acuut getorpedeerd als het kortstondig voordeel oplevert en dan hebben we het nog niet eens over corruptie en "extra kosten".
Mocht u dat niet weten, Bellingcat wordt gefinancierd door de Open Society Foundation.
En de Postcode loterij...
En de geheel onpartijdige Atlantic Council van de NATO niet te vergeten www.sott.net/article/384419-Anatomy-o...
Tuurlijk joh. En daarmee is alles wat zij onderzoeken direct verdacht hè? Ik zeg kijk naar het aangedragen materiaal, vel daar een oordeel over. Bemoei je dan weer met deze zaak. Waarbij voor jou één land per se buiten schot dient te blijven, no matter what. Dat is Rusland. Dat klopt toch?
En breekt alle privacy-regels
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:32: Nee. Dat klopt niet.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:32:
Het wel interessant dat jij beschikt over al het aangedragen materiaal dat het OM als bewijs gaan aandragen.
Willekeurig winkelen in bewijzen en aannames en het toestaan dat een betrokken land vetorecht heeft over de bewijzen maakt het bij voorbaat een schertsvertoning.
Niet bepaald willekeurig. Maar ongetwijfeld is je oordeel niet op feiten maar op je onderbuik gebaseerd.
Een theaterstuk in een nog onbekend aantal afleveringen.. Genant!
De verantwoordelijke schurk is al jaren bekend.
Poetin molenaar!!!
Ik ben benieuwd of al die knip- en plakwerkjes van Bellingcat als bewijs worden geaccepteerd.
En dan nog, hebben we vier Russen die de raketinstallatie hebben vervoerd. Zijn ze daarmee verantwoordelijk voor moord.
De aanklacht is bizar en kansloos.
Die gaat er vanuit dat deze verdachten wisten dat de buk gebruikt zou worden om de MH 17 neer te halen.
@HdJ | 09-03-20 | 11:06:
Je hoeft echt niet meer de BUK installatie te ontkennen hoor. Wrakstukken laten duidelijk zien dat het daardoor geraakt is.
En jij denkt dat een paar complotdenkers van Cafe Weltschmerz meer weten dan tientallen onderzoekers, die daadwerkelijks onderzoek hebben gedaan in plaats van een beetje slap lullen op youtube?
@usb stok | 09-03-20 | 12:02:
Het lijkt totaal niet op een aanslag met een BUK, het lijkt er op of de cockpit doorzeefd is met een mitrailleur.
@VerenigingVanDieven | 09-03-20 | 12:29:
Ohja en op basis van welk onderzoek kom je tot die conclusie?
Om het in de stijl van Rusland te zeggen: Jouw bewering is geen enkel bewijs voor, en dus onzin.
@usb stok | 09-03-20 | 12:45:
Ik heb high-res foto's van de cockpit, de copiloot en de stoel waarin hij zat. Dit in combinatie met een goed stel ogen.
Elk proces wordt aangeduid met de daders, deze met de slachtoffers.
Ik zou je ondertitel ‘ eindelijk ‘verwijderen
Veel. Te. Laat. Beter ?
Aluminium alert: ik ben in de richting van conflict beheersing gaan denken. Het kwartje viel toen er in Iran zich een soortgelijk scenario afspeelde. Er dreigt een conflict uit de hand te lopen. Politiek is onmachtig, dreigende taal en oorlogshandelingen. En dan boem, een ramp. Wat niet kon, stoppen met vechten en escalatie tegen gaan, kan nu wel, want een ramp. In Iran kon men zonder gezichtsverlies verdere acties staken en de US gaat niet bombarderen als er net een ramp is geweest, crisis opgelost. In de Oekraïne valt er een vliegtuig uit de lucht vol mensen. Nu moest er nu wel een staakt het vuren komen en uiteindelijk een status quo. Geen verdere escalatie, geen oorlog aan de grens met Europa, de regering kan aan blijven en verliest de burgeroorlog niet. Rusland kreeg de Krim. Het westen kan beginnen met de Oekraïne leeg te plukken. Geen verdere oorlog of zware sancties. Is deze crash niet een offer geweest omwille van dit resultaat? Kortom massa moord dus. En zo ja wie heeft er dan het meest profijt van? Wie kan dit voor elkaar krijgen? Het is volledig een aluminium folie theorie maar het snijd meer houd dan al de speculaties over dronken Russen met knopjes en rader schaduwen. Verklaard mogelijk waarom landelijk radar systemen uit gezet zijn, mh17 ijskoud over de Oekraïne werd geleid, waarom er geen satelliet data is. Alle partijen vinden het wel goed zo. Veel sterkte aan de na bestaande want de onderste steen is groter en ligt dieper dan we denken.
Goed gevallen kwartje.
Grappig dat je het westen ervan beschuldigd oekraine leeg te roven. Wat hebben we daar precies geplunderd dan?
Ondertussen in rusland, rooft een miljoen artifacten uit de Krim:
empr.media/news/occupied-crimea/russi...
@usb stok | 09-03-20 | 11:48: deze theorie pleit de Russen op geen manier vrij.
Als... wie is dan de beste strateeg.
Laten we wel wezen jongens, dit proces is een groot showproces. Het stond vanaf dag 1 al vast dat de Russen het gedaan hebben, en daar is toen vervolgens naar toe gerechercheerd.
Ze kunnen dat MH17 rapport wel 1000 pagina's dik schrijven; ik geloof er geen ruk van. En dit proces kan ik derhalve dan ook niet serieus nemen. Hee, we zijn al vaker bij de neus genomen.
Voorspelling VanBukkem: Drie van de vier verdachten worden bij absentie veroordeeld, en eentje wordt vrijgesproken om toch de schijn van een eerlijk proces op te houden.
... En de Russen zullen, ondanks dat ze het niet eens zijn met de veroordeling, zich waarschijnlijk neerleggen bij de uitkomst van dit proces. Om van het gezeik af te wezen. Gelijk Khadaffi destijds met die Lockerbie-affaire.
Rusland is geen westers land en toch ook weer wel. Wij in het westen denken voornamelijk faustisch. Russen ook wel, zolang 'het verhaal' maar niet verstoord wordt. Is meer een sferische (apollinische) denkwereld. Denk dat dat achter die ontkenningskramp schuilgaat. Desalniettemin vind ik dat Rusland wel wat meer medemenselijkheid had mogen tonen in dit geval (ongeacht schuldvraag).
Waar zijn de verantwoordelijken voor het openlaten van het luchtruim? Zeker ook gevlucht naar Rusland? Toch? Toch?
De vraag waar opzichtig omheen gedraaid wordt: Welke idioot haalt het in zijn hoofd om met passagiersvliegtuigen over een oorlogsgebied heen te vliegen waar in de maanden voorafgaand al talloze (militaire) vliegtuigen zijn neergehaald?
@VanBukkem | 09-03-20 | 10:49:
Ja maar ze vlogen niet op 11 km dus niets aan de hand.
Protocol was weer eens leidend.
Protocol fails waar hebben wij dat vaker gehoord en onlangs nog in de RIVM corona protocollen.
Zoals zo veel luchtvaartmaatschappijen had men ook kunnen kiezen om niet over dat conflictgebied te vliegen.
@Miezerig | 09-03-20 | 10:56: En de protocollen van Sion niet te vergeten
Horen ze Mark en Frans en Camiel ook nog even uit of ze nog aktieve herinneringen hebben waarom daar vliegtuigen vlogen terwijl bekend was dat er zwaar geschut actief was?
Sterker nog in diezelfde week en daarvoor waren al diverse vliegtuigen cq helicopters van de Oekraïense luchtmacht uit de lucht geschoten. Heeft ook in alle kranten gestaan.
Nieuws die luchtvaartmaatschappijen en regeringen ook lazen.
En een verdachte chocolade fabrikant met veto-recht.
De echte schuldigen aan deze wandaad blijven m.i. buiten schot.
De rechtbank zal, wil ze tot een veroordeling komen, toch het ware bewijs moeten bezitten waarmee ze zonder twijfel kunnen aantonen wie er veroordeeld moet worden. Ik vrees dat het bewijs er niet is en dat wat er wel is niet sluitend is.
Zolang je niet meeweegt welke rol Oekraïne heeft gespeeld, en dat kon wel eens een hele kwaaie zijn, krijg je een proces niet rond.
Maar ja 1 minuut na de crash was de schuldige al bekend, dat moest en zou Rusland zijn. Dan is het werken naar het gewenste resultaat en de gewenste uitslag welke al op voorhand werd geponeerd.
Stel je voor, advocaat:
Ja euh, mijn cliënt is onschuldig want eh... ja denk, ik want, eh,, niemand verdachte ooit gesproken, dus onschuldig.
Rechter: Schuldig? of Onschuldig?
Onschuldig tot tegendeel bewezen is?
Schuldig tot tegendeel bewezen is?
Kweet niet, zat gisteren even naar dat cafe weltschmerz te kijken. Lijken me geen domme mensen. Die schenen toch een heel ander licht op mijn tafel.
www.youtube.com/watch?v=xXMMqZAA8tI
kun jij de in bekakte toonaard verpakte onnozelheid en vooringenomenheid van deze twee types werkelijk langer dan een minuut aanhoren?
@Langshetrandje | 09-03-20 | 10:33:
Hield het ook niet lang vol,langdradige slome geleuter.
@Langshetrandje | 09-03-20 | 10:33: Ik wel.
café weltschmerz is echt by far het irritantste programma ooit. Uitsluitend complot fantasten die hun mentale diarrhee over de kijker uitbraken. Weltschmerz is hét voorbeeld van de zieke ontwikkeling van de laatste tijd waarin zogenaamde zelfbenoemde kritische geesten hun licht laten schijnen op basis van roddel en achterklap. Bij de paranoïde geesten van de labiele luisteraars vindt dat gehoor.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:41: U zegt het...
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:41:
gratis kijktip VanBukkem: Nieuwsuur en Op1, bij de NPO.
@Beste_Landgenoten | 09-03-20 | 11:41: - bijzonder, je kon die 'onnozelheid' niet langer dan een minuut aanhoren maar daaruit wel je mening vormen. Werkelijk geniaal.
@Maris v.d Hof5393 | 09-03-20 | 23:32:
UIteraard heb ik de heer van Wolferen een keertje helemaal uitgeluisterd. Daarna besloten dat het een zielig zootje sukkels is daar.
imho zijn er een paar mensen beschuldigd maar tientallen niet. Dat maakt het voor de overheid een heel veilig proces. Die russen komen toch niet, Rusland heeft maar een beperkte verdediging en de overige daders doen we gewoon niets mee. Kan er niemand zeggen dat het Nederlandse OM niets doet, nietwaar. Ben benieuwd of dit minder dan 10 jaar gaat duren als we zien dat het minder proces van Wilders ook al 6 jaar loopt . Wat mij betreft een schijnvertoning die je de nabestaanden niet aan had mogen doen.
Ik heb op een MH17 vlucht van Malaysian Airways gezeten naar Adelaide, Australië. Precies dezelfde route. Kort nadat ik aangekomen was op het vliegveld hoorde ik mensen in de bus praten over een vliegtuig uit Nederland. Mijn ex was helemaal over de zeik, want die wist niet precies welke vlucht ik had genomen. Als ik één vlucht later had geboekt dan zat ik hier nu niet, dus zulk nieuws komt dan inderdaad dichtbij. Ik ben ook boos op de vliegtuigmaatschappijen, want die blijven ook gewoon doodleuk vliegen over oorlogsgebied, op hoogtes waarvan je jezelf zou kunnen afvragen of dat wel verantwoord is. Om brandstof te besparen. Geweldig.
Wauw. De vliegtuigen die 15 minuten eerder en later daar vlogen zijn door het oog van de naald gekropen. U dus ook. Het knopje indrukken en buk afvuren had niks met een bepaalde tijd te maken. Had zomaar wat eerder of later kunnen zijn.
Wordt ik nou een beetje seniel? Ik heb veelvuldig de vlucht MH17 genomen, maar het eindpunt was toch echt Kuala Lumpur. Vlucht MH17 was een vaste lijndienst tussen Schiphol en KL. Vertrok meestal rond 12:00 uur.
@Ommezwaai | 09-03-20 | 11:05: Klopt, ik ging vanuit Kuala Lumpur door naar Adelaide met Qantas.
Nederlands ambassade medewerkers, politici en Schiphol figuren die niet waarschuwden om niet door dat luchtruim te vliegen zijn ook verdachten ?
Dat is hetzelfde als met corona nu. Als je samen het gevaar niet "wil" zien, wie is er dan nog verantwoordelijk ? Maar dan twee anderen; de 'vrijheidstrijders' Van Baalen en Verhofstadt. Die in de ogen van de pro-Russische rebellen het land even kwamen annexeren. Waarom staan die twee niet in de beklaagdenbank als volksmenners ?
Ik zeg niet dat Putin deugd maar wel dat hij geen bevel voerde om een passagiersvliegtuig uit de lucht te schieten.
Dit is zo erge clusterfuck dat er niet één partij schuld heeft. De schuld ligt hier in eerste instantie bij Ukraine zelf, die hebben de eerste sneeuwbal laten rollen.
Tot op de dag van vandaag zijn we de redelijk goede relatie die we hadden met Rusland aan het vergooien.
Kom in het reine, we gaan Rusland in de toekomst nog nodig hebben.
Helemaal mee eens.
Wat een schijnvertoning dit!
Politiek spel over de rug van de nabestaanden. Schande!
Lekkere nep. Paar jongens die een buk heen en weer hebben gereden. Lekker belangrijk.
MH-17 geeft jonge juristen baangarantie tot aan de pensioengerechtigde leeftijd.
Tenzij een nieuwe meer sexy ramp ertussendoor komt, maar dan is dossierwisseling een optie..
Uiteraard ingeleid door een hele dikke faal van het Openbaar Ministerie.
www.telegraaf.nl/nieuws/89813681/om-m...
Een faal?
Van het OM?
Onmogelijk!
GS, stop eens met die autoplay. Kan die video niet stoppen!!! Die kale bats wil ik helemaal niet horen, of zien. - edit - Stopt wel..
Ik had er ook last van maar pagina refreshen werkt.
Ik kan de player niet stopzetten.
Dus voorlopig geen GS, totdat topic van frontpage is gedrukt.
Blijft een lastig dingetje, blijkbaar
proces is een farce.. een showtje voor de bühne en de nabestaanden...
Proces is belangrijk voor kartel. Een toneel om de rol van groot staatsman te spelen voor het voetlicht van gans de wereld. Zo rond verkiezingstijd. De hoofdrol zal worden ingevuld door de grootste onbenul die ooit in dit land aan (naast) het roer stond.
@DenBeert | 09-03-20 | 11:35: daar trapt toch niemand meer in?..
@intelroy73 | 09-03-20 | 12:16: Helaas. Een beetje reclamebureau krijgt het best voor elkaar om welk product dan ook, in de markt te zetten.
En met dezelfde middelen zal ook het politieke kartel zich weten te verkopen.
Vrees ik. Gebaseerd op ervaring.
Proces zonder verdachten.
Premier zonder ruggengraat.
politiek zonder doel
EU zonder rede
Van Baalen en Verhofstad stonden te schreeuwen op het Maidanplein..... Whe have WON *vuistje erbij* Word er nog niet veel later een passagiersvliegtuig neergehaald die 'waar ik redelijk van overtuigd ben" in de radar schaduw een Oekrainsch militair vliegtuig had zitten met de gedachte dat er door de aanwezigheid van mh17 niet op geschoten zou worden.. Zaakje stinkt aan alle kanten en dat wijzen naar de Russen is veel te kort door de bocht voor een weldenkend mens. (mijn bescheiden mening).
Dat dus, verder iets met onderste steen.
dit proces schijnt jaren te gaan duren... wat een verschrikking voor de nabestaanden............
Ook al weer zo'n toneelstuk. OekraiNee moest zononidg bij de EU, dus heeft Rutte alles gedaen om die onderste steen zo diep als mogelijk weg te stoppen. Schertsvertoning. OekraiNee heeft de MH17 uit de lucht geschoten. Simpel. En Bellingcat, proest....
Elke seconde in deze zaak is zonde van de tijd.
Ben benieuwd of deze 4 rakkers ooit nog over de grens gaan. Je hebt daar toch alles in zo'n groot land. Skigebieden, riviera's. Dus de kans dat ze de petoet ingaan =<0.
Alsof ze dat interesseert. Kijk hoe Taghi ‘vrij’ kon reizen tientallen jaren.
Snowden houd het ook nog steeds vol,snap niet dat Asange niet naar Miskou vertrok trouwens.
Ik begrijp nog altijd niet waarom dit proces in een Nederlandse rechtbank plaatsvindt. Als mensen hier in Nederland een conflict hebben mag een neutrale rechter daar naar kijken.
In mijn ogen heeft Nederland nu een conflict met Rusland. En Oekraïne is medeplichtig.
Om alle schijn van partijdigheid te vermijden hoort zo'n rechtzaak toch in een neutraal land of bij het internationaal gerechtshof gevoerd te worden?
Het is een beetje alsof ik een moord heb gepleegd en de rechter die daar wat van moet vinden, de vader is van het slachtoffer. Dat mag hier helemaal niet.
Ik kan mij best voorstellen dat rusland hier zo naar kijkt.
Ach, de onderzoekscommissie was ook partijdig, dus wat dat betreft past het keurig binnen het show-proces.
Sowieso, de 4 verdachten. Pfff, een stel onderknuppels die verder ook maar gewoon deden wat elke soldaat in een oorlog doet: proberen te overleven en bevelen opvolgen.
Degenen die er moeten staan:
- De Russische regering: Waarom stond daar een BUK?
- De Oekraïense regering: Waarom was het luchtruim niet gesloten?
- De Nederlandse regering: Waarom was de waarschuwing van de Amerikanen niet aan de KLM doorgegeven?
Nederland heeft ook boter op het hoofd, ze wisten dat er vliegtuigen op hoogte neergeschoten waren, maar die paar liter kerosine waren te duur om wat zuidelijker of noordelijker te vliegen en dus Oekraïne te missen, datvliegen over oorlogsgebied kan gewoon voorkomen worden, verder heeft het hele proces geen zin nu, geen radar beelden terwijl de Amerikanen beweerden dat ze de raket hadden zien vliegen, waarschijnlijk op awacs boven de zwarte zee, Oekraïne had geen enkele radar aanstaan ( wie dat gelooft is is gek) luchtverkeersleiding zonder radar nooit. Oekraïne die eventuele verdachten gewoon laten uitreiken naar Rusland?? Lijkt een beetje doofpot, er was voor niemand ee beag bij het neerhalen van Een burger toestel, perongeluk zou beter passen, maar dat kunnen ze nooit meer toestaan hier, het was nog niet gebeurt of het was al Rusland terwijl niemand iets wist
@Idiot456 | 09-03-20 | 10:28: Hillarius Clinton heeft destijds een soort persconferentie gegeven waarin ze zei dat amerika alles had gezien. Ik kan daar helemaal niets meer over terugvinden.
@Leptob | 09-03-20 | 10:55:
Het was dan ook niet Hillary Clinton, maar die imposter John Kerry.
@Idiot456 | 09-03-20 | 10:28: Nederland kan een Maleisisch ! toestel niet verbieden over een stuk grondgebied te vliegen wat niet van Nederland en waar ze dus zodoende geen enkele zeggenschat over de luchtroutes hebben. Dat privilege ligt toch echt bij de Oekrainsche luchtverkeerleiding. Het uitgeven van notams ligt ook bij deze luchtverkeerleiding. Nederland heeft dus geen enkele schuld aan dit drama. Oekraïne wel en natuurlijk Rusland
@Futurus Aurum | 09-03-20 | 12:50: KLM heeft dit geregeld.
Show proces gebaseerd op onzin van Russofobe bellingcat.
Want het waren geen Russische BUKs?
@LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 10:24:
Nee dat waren het niet.
@LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 10:24: De BUK was van Russische makelij, net zoals de Suzuki Swift die op de gouden koets inreed van Japanse makelij was. Dat maakt Japan nog niet schuldig.
Bellingcat beweert op basis van desk research dat de BUK op het moment van schieten onder Russisch commando was; ander - en net zo uitgebreid - desk research komt tot de bewering dat hij onder Oekraïens commando was (zie bijvoorbeeld humanrightsinvestigations.org/2014/07...). Die tweede lezing is net zo suggestief als de eerste; toch kiezen JIT en de media ervoor om de eerste lezing te omarmen, ondanks dat Bellingcat vanaf de eerste seconde zei dat ze erop uit waren om hoe dan ook Rusland als schuldige aan te wijzen.
@LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 10:24:
Niet volgens onze eigen mivd
tass.com/world/1121137
Bellingcat, opgericht twee dagen voordat de MH17-ramp zich voltrok.
Een rechtszaak gebaseerd op door Bellingcat aangeleverde filmpjes en geluidsfragmenten die gemanipuleerd zijn door de SBU (bewezen door forensisch specialisten).
De gemanipuleerde foto's die door toetsenbordridder Daniel Romein uit den haag aan Bellingcat zijn geleverd. Van die laatste is niets meer vernomen.
@dexter79 | 09-03-20 | 10:40: Verder nergens om hoor maar de gouden koets stond netjes op stal ten tijde dat Karst Tates 8 mensen doodreed, en zichzelf tegen 'de Naald' kapot reed. Het enige juiste in je Swift verhaal is dat dat ding van Japanse makelij is/was.
Dit is toch echt zo’n enorme geldverslinding.
Als onderdeel van de rouwverwerking van de nabestaanden en toch een idee te krijgen van gerechtigheid is dit geen geldverspilling. Als juridisch strafproces is dit een politieke genoegdoening die niets oplevert, dus geldverspilling. Hierna gaan ze heel veel geld in diplomatie pompen om de zakelijke relaties te herstellen.
Ik hoop dat het de nabestaanden een wat beter gevoel geeft, maar in mijn optiek is het één grote show voor de bühne.
Het is ultiem schijnheilig tegenover de nabestaanden.
Inderdaad een groot circus, de mensen zouden zich allereerst eens moeten afvragen waarom de radarbeelden van 4 verschillende instanties (van vriend en vijand) niet in de processtukken zitten, overheid schaam U voor deze fake.
@grindbak | 09-03-20 | 10:09: Dat gebeurt wel vaker. Bonnetjes, de beveiligingscamera's bij het CS, het filmrolletje van Srebrenica, de afluistertapes van Opstelten.
@grindbak | 09-03-20 | 10:09: Dat is heel simpel. Uit die beelden zou misschien wel eens kunnen blijken dat Oekraïne zelf de fatale vergissing heeft gemaakt.
Maar Oekraïne moet en zal bij de EU komen en dus moet het schuldige vingertje sowieso naar Rusland wijzen.
Dit is de eerste 'air crash investigation' in de afgelopen 40 jaar waar primaire radarbeelden niet worden gebruikt, met als voorafgaand excuus dat ze 'niet relevant' zouden zijn.
En dat klopt, als je zeker wilt zijn dat Oekraïne zelf niet als mogelijke schuldige uit de bus komt.
Dit zaakje stinkt tot op het bot en Rutte zit bovenop de beerput.
@James Lastig | 09-03-20 | 14:09: Hij zit op de onderste steen.
REAGEER OOK