Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE Wopconferentie! '€ 3.400.000.000 voor KLM'

Krijgen ze dat in harde cash of krijgen ze een voucher?

Alle zorgmedewerkers wel van harte gefeliciteerd dat uw maandelijkse belediging eenmalig is opgehoogd met 1.000 euromeneertjes! In ander nieuws, de Nederlandse Staat trekt 3,4 MILJARD ballen uit om KLM letterlijk en figuurlijk in de lucht te houden. Eerder maakte de regering bekend tussen de 2 miljard en 4 miljard uit te trekken, dus 3,4 is mooi over de helft, en Nederland krijgt een VERtROUWENsPerSOON zodat niet al het geld in een oeverloze hoeveelheid stokbrood + Paturainput voor die Fransen stroomt. "Het is nog onduidelijk hoeveel van het bedrag bij de banken vandaan komt en hoeveel er direct van de Nederlandse Staat aan de luchtvaartmaatschappij geleend gaat worden. KLM is technisch failliet, al maanden komt er geen cent binnen omdat het luchtverkeer al sinds maart grotendeels stilligt." En dan moeten ze ook nog eens geld terugbetalen aan volhardende klanten die geen voucher willen! Enfin, Knabbel en Babbel Hoekstra en Van Nieuwenhuizen geven NU een persconferentie over het steunpakket aan zorgpersoneel, agenten en leraren KLM, LIVE te volgen HIER. Hup KLM blauwe makkers!
UPDATE: 1 miljard directe lening, garantie voor 2,4 miljard op leningen van 11 Nederlandse en buitenlandse banken. Medewerkers die drie keer modaal verdienen - de piloten - wordt gevraagd wat centen in te leveren. Joehoe arbeidsconflict!

Social

Reaguursels

Inloggen

Als de helden uit de zorg € 1.000 pp krijgen, hoe kunnen de totale kosten dan € 800 mln zijn ? 800.000 verpleegkundigen, schoonmakers en overige zorggeiten ?

beniknouzoslim | 26-06-20 | 19:51 | 1

Zal iemand hier of daar wel een evenredige bonus krijgen op hun/hen/het/een/zijn/haar salaris. Dus Pietje schoonmaker verdient minimumloon krijgt er 1000 euro bij.. is een percentage van zeg maar +/-75% is er iemand die 5000 euro verdiend krijgt hij/zij/het/een 3750 euro extra.. zoiets misschien.

David000000007 | 26-06-20 | 21:09

Ik denk dat ze vooral Amsterdam willen redden.

squadra | 26-06-20 | 17:03

En accijns op kerosine en tijdelijke opheffing van de tax-free-zone, tot het tot de laatste cent terugbetaald is.
Eén troost: het zijn euro's die steeds minder met de realiteit te maken hebben. Uiteindelijk betaald er helemaal niemand.

W_F | 26-06-20 | 14:55

KLM had gewoon failliet moeten gaan. Met 3,4 miljard kan je dan vervolgens een nieuw KLM met hetzelfde personeel maar dan zonder Air France opstarten. Zijn we in 1 klap van die Franse potverteerders af en hebben we binnen no time onze prachtige vloot weer in de lucht. Maar het kabinet is niet zo slim om dit te bedenken of anders hebben ze hun eigen corrupte agenda's.

ILF2 | 26-06-20 | 14:37 | 3

Maar de stoere piloot die het met een aardappel in zijn keel over zijn 'kist' heeft, mag wat kosten. Onze nationale trots mensen.
*proest*

gestoptmetroken | 26-06-20 | 14:51

Waar is Robin Hood als je hem nodig hebt?

AttilaHUN | 26-06-20 | 14:06

Ahja, 3,4 miljard. Gelukkig hebben we zo veel kapotbezuinigd op onderwijs, zorg, defensie, politie en andere zaken, *en* hebben we langzamerhand zoveel belastingen verhoogd, dat we dit zonder problemen kunnen geven toch?
Of komt dit uit een ander potje? Of is het potje al leeg omdat we het weggegeven en weggegarandeerd hebben naar de EU, Italie etc?

peterdh | 26-06-20 | 13:56

KLM de superspreader, die het virus airborne maakt(e).
.

Kijkeensaan | 26-06-20 | 13:41

Zo kennen we Rutte weer strooien met Nederlands belastinggeld naar grote bedrijven en andere landen. Verder de massa immigratie op vollen toeren om land maximaal te ontwrichten. Zorg, bouw en landbouw kapot gemaakt. Wat een lijer met rubberen ruggengraat

De Reiziger | 26-06-20 | 13:32

Waarom mag ik mijn geldprinter niet aanzetten?

Rest In Privacy | 26-06-20 | 13:32

deze regering kan van mij demotiverend de tyfus krijgen.

ptrck | 26-06-20 | 13:18

En nu weten we ook waarom Zonnekoning Macron zich verlaagde om helemaal naar meelopertje Rutte te komen ipv gewoon af te spreken in de Brusselse gouden bunker. Dat geld is natuurlijk voor Macron en Rutte koopt zijn volgende internationale baantje. Als die drommelse populisten teveel winnen in de polls dan komt er geen Rutte IV want dan gaat hij voor 5x zoveel loon een internationaal pluche plekkie beplakken.

Cepalislam500mg | 26-06-20 | 13:15

Tip :Probeer eens te bellen of internet ipv te reizen.

2CVOcean | 26-06-20 | 12:38 | 2

Precies. KLM kan beter een deel van hun vliegtuigen verkopen omdat ze die de komende 10 jaar toch niet nodig hebben. Gelukkig is vliegveld Lelystad financieel gezond plan dus daar hoeft geen overheidsgeld heen.

W_F | 26-06-20 | 15:18

@W_F | 26-06-20 | 15:18: ze kunnen beter die dure leasecontracten afkopen en de eigen toestellen niet voortijdig scrappen.

revolte | 26-06-20 | 15:33

Rutte moest er wel de 1.5 meter voor overtreden met dat geknuffeld met Macron maar dan heb je ook niets.

revolte | 26-06-20 | 12:27

3,4 miljard, kan Transavia nu eindelijk eens haast maken met de terugbetaling van die paar 100 euro van onze geannuleerde Griekse reis ?

Het is veel geld, wat is de rol van Macron bij Rutte laatst geweest ?

sprietatoom | 26-06-20 | 11:53 | 2

Europa krijgt eurobonds en Wobke en Rutte een “garantie” voor 5 jaar dat Schiphol geen satelliet word van luchthaven CDG. Die 3.4 miljard gaat oo aan olieboeren en vliegtuig lease bedrijven, Wat er over blijft gaat naar Air France-Klm oftewel het ministerie van financiën in Frankrijk.

Prozac | 26-06-20 | 12:11

@Prozac | 26-06-20 | 12:11: wn we zijn o zo trots op onze zorg, maar we moeten eerst knelpunten vinden wat opgelost kan worden.
met dank aan wopke zijn de knelpunten opgelost, alleen pist de zorg naast de pot.

ptrck | 26-06-20 | 13:20

4000 man moeten eruit bij KLM en piloten 20% salaris inleveren, bij Air-frans niks van dien aard. 8.900 banen moeten verdwijnen bij Air frans gaat niet gebeuren want de franse minister heeft dat gewoon verboden.

Cocorico | 26-06-20 | 11:53

3,4 .miljard stoppen in KLM terwijl het hele AirFrance-KLM spul bij elkaar maar een paar miljard waard was, althans vóór de coronacrisis...
Bijzonder economisch beleid.

Schmalz | 26-06-20 | 11:41 | 2

Anders moet de Koning met Ryanair naar Iran vliegen voor het staatsbezoek. Dat kan natuurlijk niet.

stekkerinjeoor | 26-06-20 | 11:54

Ik gooide er natuurlijk gelijk een google over uit: Die hele toko was in 2016 dus maar een 2,3 miljard euro waard...
---
PARIJS - Air France-KLM blijft in marktwaarde ver achter bij de grote Europese concurrenten. De Frans-Nederlandse onderneming heeft een waarde van 2,3 miljard euro, terwijl Lufthansa Group 7 miljard, IAG 16,2 miljard en Ryanair 20 miljard euro waard is. Dat meldt Bloomberg vrijdag.
---

Mijn gevoel verteld me dan ook dat we dan best sowieso de KLM er uit hadden moeten kopen, uit die technisch failliete boedel, en desnoods de hele toko.

Maar dan neem je ook alle schulden erbij en je stelt je garant voor alle lopende en toekomstige kosten, dat zou wel eens heel veel meer kunnen worden onder de streep dan die 3,4 miljard die nu in een bodemloze put wordt gegooid.

Mijn verstand zegt dat je stukken minder kwijt bent met steun dan met kopen, dus dan beter maar niet kopen.

BadPatNL | 26-06-20 | 12:20

Het zou trouwens een geweldig idee zijn als de overheid zou zeggen: "We geven alleen nog geld aan de NPO als de omroepbonsjes 20% salaris inleveren." Dan worden ze nog zwaar overbetaald natuurlijk, maar is het geen mooi gebaar naar ons belastingslaven?

MAD1950 | 26-06-20 | 11:40

Ja klootjesvolk, hard werken om het riante salaris van de piloten te kunnen blijven betalen van je belastingcentjes. Had je maar piloot moeten worden ipv Senior Straat Manager (lees vuilnisman).

TheOneTruth | 26-06-20 | 11:30 | 1

Aan de piloten ligt het niet, meer aan uw eigen carrière wellicht?

BozePaarseMan | 26-06-20 | 11:53

Waar zijn de rekenaars?

KlM heeft een jaaromzet van 11 miljard, net geen 900 miljoen omzet per maand.
Nu ondersteunen ze dus voor 4 maanden met 3,4 miljard, dat is bijna 900 miljoen per maand.
Hoezo heeft een bedrijf dat nu nauwelijks activiteiten uitvoert dan de kosten gelijk aan de omzet in vol bedrijf?

General McAuliffe | 26-06-20 | 11:21 | 5

@Watching the Wheels | 26-06-20 | 11:27: Krankzinnig. Waarom zijn die prijzen niet marktconform?

Nehemia | 26-06-20 | 11:31

@Nehemia | 26-06-20 | 11:31: Iets met gegarandeerde leveringen en zo. Weet het fijne er ook niet van, net zo schimmig als die derivaten.

BadPatNL | 26-06-20 | 12:23

@Nehemia | 26-06-20 | 11:31:
Ze sluiten lange termijn contracten juist om te voorkomen dat ze op enig moment ineens hoge bedragen moeten betalen. Keerzijde is nu dat ze verplicht zijn de brandstof af te nemen voor ongeveer de dubbele prijs van de huidige marktprijs terwijl ze helemaal geen brandstof nodig hebben dus dat is puur verlies.

Watching the Wheels | 26-06-20 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Mtjah, lijkt op het eerste gezicht wel een aardige deal voor de eerste periode.
(zoekt dekking...)
Maar even aanzien hoe de luchtvaart zich nu op de lange termijn gaat ontwikkellen.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het weer een motor van de economie wordt,
en geen subsidie slurpend prestige bedrijf.
.
Ik ben zeer benieuwd of dat met de piloten salarissen gaat lukken.
Ik hoop en verwacht van wel. Ze werken ook veel minder nu natuurlijk.

hotmint | 26-06-20 | 11:19

Zijn er nou zo veel GL-, milieu- en antifatrollen in de comments of lijkt dat maar zo? Spelling is ook een constant probleem. Vorm en inhoud beneden peil.

TheseDays00 | 26-06-20 | 11:12

Goedemorguuuuu......, daar gaan we weer met die KLM. Het heeft ons als belastingbetaler al 744 miljoen gekost, zie aandelen inkoop februari 2019.
En die aandelenpakket is inmiddels zo'n 62 procent in waarde gedaald, als je die vandaag van de hand zou doen.En daarnaast wordt er geen dividend uitgekeerd. Benieuwd hoe de markt zal gaan reageren.

ben01 | 26-06-20 | 11:03 | 2

“Die KLM” en “die aandelenpakket”?

TheseDays00 | 26-06-20 | 11:07

Er werd volgens mij al jaren geen dividend uitgekeerd. Onduidelijk waarom mensen die aandelen hadden.
@TheseDays00 | 26-06-20 | 11:07:
Het is toch ook "die meisje", "die steunpakket", "die vliegtuig"?

Watching the Wheels | 26-06-20 | 11:25

Rotstreekje om de piloten extra te pakken terwijl het klootjesvolk de oorzaak van de pandemie is. In de wijk van van Oef hier in Spanje staan al 3 bordjes van Engel&Voelkers van met name engelse executives en piloten met Se Vende. All crippled !

van Oeffelen | 26-06-20 | 10:53 | 1

Volgens mij zijn alle luchtvaart maatschappijen mede verantwoordelijk voor de verspreiding van het virus. Maar met weer volle vliegtuigen vliegen en een niet medisch mondkapje op komt het nu allemaal wel goed. Wat dat Engelse vis&chips volk betreft daar word de buurt en Spanje beter van.

Prozac | 26-06-20 | 11:16

Zo die KLM mag wat kosten eerst al duizenden mensenlevens omdat Rutte te lang wachtte met maatregelen zodat de KLM ze nog met massa's in kon vliegen met de boodschap Trump is een racist want die verbied vliegtuigen uit de EU en China zeg maar de corona brandhaarden, En nu nog een rekening van 200 Euro voor iedere Nederlander

dik van alster2409 | 26-06-20 | 10:51 | 4

@van Oeffelen | 26-06-20 | 10:54:
Rutte niet toch.
Voorlopig liggen we nog aardig voor met het aantal doden per miljoen inwoners.Weet je wie het goed doen de Zweden.

dik van alster2409 | 26-06-20 | 11:09

@van Oeffelen | 26-06-20 | 10:54: Wat een onzin. HIj en ook de UK hebben zijn oren laten hangen naar de WHO en Neil M. Ferguson - de epidemioloog die voorspelde dat er meer dan 2 miljoen Amerikanen zouden sterven door het coronavirus. Daar komt nog bij dat die Fauci ook een complete charlatan is. Geen enkel probleem dat je de pest aan Trump hebt, maar blijf wel bij de feiten.

Nehemia | 26-06-20 | 11:13

@dik van alster2409 | 26-06-20 | 11:09: Wat dacht je van de Japanners? Klinkende cijfers en hun economie is ook niet naar de tandjes.

Nehemia | 26-06-20 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Vliegen is ook bullshit. Dat gejammer over het milieu en de bijbehorende lastenverzwaringen enz, en die kisten braken volledig belastingvrij een lading kerosine uit van heb ik jou daar. Laat de poel ploffen, maar vliegen exclusiever (lees duurder) en VEEL minder nutteloze vliegbewegingen. We zitten in deze ellende vanwege al die vrije reisbewegingen, en nu ga je er ook nog eens zo veel geld inpompen? Raar.

petros666 | 26-06-20 | 10:50

Fokker vergeten? Dat was technisch een top bedrijf. Maar na de vele financiële injecties toch failliet. Geen bodemloze putten vullen aub.

bigstone | 26-06-20 | 10:49

Doe mij ook een paar miljoen, lullen wij nergens meer over.

Pluisbaard | 26-06-20 | 10:43 | 1

Alleszins redelijk.

Nehemia | 26-06-20 | 11:16

En laat me raden: Die 3,4 miljard komen allemaal weer terug, met rente?

obominotie | 26-06-20 | 10:30 | 1

Uit te betalen in vouchers.

Nehemia | 26-06-20 | 11:25

Ik ben erg benieuwd naar de stikstofcijfers van de afgelopen maanden. Zouden nog hetzelfde moeten zijn toch want vliegtuigen nauwelijks bijdrage etc?

drs. P | 26-06-20 | 10:30

Bij Air France leveren de piloten en het grond/cabine personeel NIETS in....Namens Air France Airbus en Macron,Merci KLM!!!

Prozac | 26-06-20 | 10:29

Geen geld voor de zorg, dat dan weer niet.

doskabouter | 26-06-20 | 10:25 | 1

Ze krijgen er 1000 pop zwijggeld bij. Opdat wij niet vergeten.

Nehemia | 26-06-20 | 11:17

KLM moet kapot! Opzouten met dat bedrijf!

Rob-van-Hardensteen | 26-06-20 | 10:11

Als de staat voor Sinterklaas gaat spelen... wie speelt dan Zwarte Piet?

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-20 | 10:11 | 1

Akwazi?

Julianalaan | 26-06-20 | 10:26

De zoveelste too-big-to-fail proletenclub. Als CEO van zoiets hoef je dus écht helemaal niks te kunnen, behalve acteren dat je zo begaan bent met al dat personeel (wat de meeste psychopaten aan de top overigens prima afgaat). Je krijgt zelfs een bonus als je overheidssteun 'binnensleept', alsof die niet automatisch op gang komt als de KLM in de problemen komt.

Schulzie | 26-06-20 | 09:59 | 3

Je vergeet dat zo'n bestuurder enkel zijn laafjes opdracht geeft 'hoe dan ook' 15% te snijden. Makkelijkste manier? Personeel wippen.
Uit 'saamhorigheid vragen' om een loonoffer aan je personeel... Dat personeel heeft niets in te brengen maar ziet eind van de maand dat hun loonstrookje 2 cm korter had kunnen worden gemaakt.
Benieuwd of ook de top een paar maandsalarissen willen inleveren.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-20 | 10:07

Klopt. Beste bewijs daarvoor is wel dat de verschrikkelijk foute Camiel Eurlings daar (even) het baasje kon spelen,voordat hij op zijn schijnheilige snoetje ging als omhooggevallen poseur. Daaruit blijkt wel dat van enige degelijke bedrijfsvoering met een betrouwbare leiding bij KLM hoegenaamd geen sprake is (evenmin als bij het CDA trouwens).

Zenzeo | 26-06-20 | 10:18

@EEnzame SchizofrEEN | 26-06-20 | 10:07:
Yup en daarvoor neem je het liefst even interim managers aan. Die zijn voor de zondvloed toch alweer vertrokken naar het volgende te ontvouwen rampscenario. Is er op papier ook niemand meer accountable voor. Lekker makkelijk.

peterdh | 26-06-20 | 13:57

Liever dat het geld naar NL ondernemingen gaat dan in een pot voor Zuid-Europa. Alhoewel je bij KLM zeer goed moet kijken of het geld niet naar Frankrijk wordt gesluisd.

PisFinger | 26-06-20 | 09:54 | 1

Ja leuke dooddoener. Maar je vergeet iets. Het is *geen* of/of , het is en/en. *En* we geven het aan Italie, *en* aan de EU, *en* we bezuinigen onderwijs, zorg, defensie, etc kapot *en* we verhogen belastingen *en* we leggen nu even 3,4 miljard neer voor KLM.

Die "liever" die je hier stelt, is gehele luchtfietserij/dromelarij... We doen het allemaal, tegelijkertijd. De burger betaalt wel, en kiest volgende verkiezingen gewoon weer de partijen die dit zo geregeld hebben. Want Rutte ziet er zo snoezig en eerlijk uit en wat heeft hij die corona-crisis toch goed gemanaged? want "we mogen toch weer op terrasjes zitten", "kijk naar andere landen, *daar* is het pas slecht".... Dus we stemmen gewoon met +40 zetels op Rutte. Dat is waar het op neer komt.

peterdh | 26-06-20 | 14:02

Ik vroeg het al eens eerder:
Stel je kan naar bestemming x vliegen met maatschappij y voor 800 euro.
Waarom zou je dan met de KLM 1000 betalen voor hetzelfde? En andersom ook.

Heeft niks te maken met trots/sentiment/werkgelegenheid creëeren of wat dan ook.
Eigen overwegingen. Prijs, kwaliteit, comfort, snelheid. En bij die punten is het bij de KLM vaak kut.

Is dit nog nieuws? | 26-06-20 | 09:52 | 5

Tui en KLM ontlopen elkaar niet veel in prijs. Service etc aan boord is bij KLM wel weer stukken beter.

basweetutwel | 26-06-20 | 10:27

Misschien iets met veiligheid?! Ook bij piloten heb je marktwerking en komen de mindere goden uiteindelijk terecht in het afvoerputje waar prijsvechters zoals Ryanair en Easyjet dankbaar gebruik van maken..

enjroe | 26-06-20 | 10:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Pakistan heeft sinds kort een overschot aan piloten die KLM voor 2 keer modaal heel graag in de lucht zullen willen houden. Bovendien kan KLM dan besparen op landingsgestellen want zij doen het zonder!

Astimar Teutis | 26-06-20 | 09:50 | 1

Hahaha, wat een heerlijk sarcasme. Keihard en op het randje.

Fuck-a-duck | 26-06-20 | 15:59

Mooi, het steunen van elite-belangen met geld en klappen voor de rest. Tijd voor revolutie.

rechtsdwalendeautist | 26-06-20 | 09:47

Ahh dáárom was Adolf Macron dus op bezoek bij pinokkio in het torentje. Flikker dat opgeblazen vliegtuig-maatschappijtje met hun arrogantie en zeer mediocre service toch over de schutting en laat de fransozen er lekker voor opdraaien!

Morgenstern064 | 26-06-20 | 09:46

Waarom niet aan Lufthansa geven?
Of aan Alitalia?
EU!

Is dit nog nieuws? | 26-06-20 | 09:45

Ik stop met belasting betalen.. ben het nu zat...

David000000007 | 26-06-20 | 09:41 | 1

Helaas. Twee dingen zijn zeker in het leven en dat is de dood en de belasting.

Nehemia | 26-06-20 | 11:18

Wat zijn de nederlanders toch gul met hun belasting geld.
Jij een miljard,jij ook een miljard,jij 5 miljard,jij 10 miljard,jij 20 miljard.

komtdatschot | 26-06-20 | 09:40 | 1

Mark Winfrey

DikkeElvis | 26-06-20 | 10:04

Die kostenverlaging wordt wel serieus genomen: boven 3x modaal salarisverlaging, lees alle piloten en hogere managers mogen geld inleveren.

Vula | 26-06-20 | 09:37 | 3

Ze zullen maar net een huis hebben gekocht in Amsterdam.

Mr.Crowley | 26-06-20 | 09:40

En met dat 'offer' dat ze leveren, vast een heel procent of wat van hun inkomen, gaat AF die 'lening' terugbetalen?

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-20 | 10:13

@Mr.Crowley | 26-06-20 | 09:40: Verschrikkelijk, moeten ze misschien wel verhuizen naar een iets minder dure gemeente, de horreur!

Zenzeo | 26-06-20 | 10:19

Eerst was Rotterdam de banenmotor (hoor je niets meer van, ze hebben Rotterdam aadig laten zakken op de ranglijst), nu is het ineens weer SchipholKlm, wat wordt het morgen? Daar waar de meeste aandeeltjes of leuke banen zitten voor een klein groepje mensen?

dathoujetoch | 26-06-20 | 09:36

€ 3.400.000.000 investeren in ziekmakende herrie, ambitieus!

Zenzeo | 26-06-20 | 09:29

Vergelijk geen appels met peren. Het is ook van economisch belang voor heel Nederland om de luchtvaart en alles wat hiermee nog een economisch is verbonden, de goederenvervoer, logistiek, te behouden. Zonder deze poot kunnen we geen gezondheidszorg veroorloven. Maar die eenmalige 1000 is wel te schamel, ze verdienen iets structureels.

Jan, Leiden | 26-06-20 | 09:28 | 7

Verwart u niet de BV Schiphol (inclusief achterland) met een luchtvaartmaatschappij met een iets te zware overhead?
U denkt serieus dat als de KLM crasht, de hele transport en logistiek-sector rond Amsterdam stil komt te liggen? Dat geen enkele andere maatschappij in staat is in het door zo'n crash ontstane gat te springen?
Zo dan.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-20 | 10:16

@Jan, Leiden | 26-06-20 | 09:55: Valt het toeristenvervoer daar ook onder?

Zenzeo | 26-06-20 | 10:21

KLM en Schiphol graag uit elkaar houden.

Sierstrip | 26-06-20 | 11:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi moment op die miljarden te gebruiken voor één mega-vliegveld in de noordzee. Kunnen we al die andere vliegvelden opdoeken, en daar tech-centra neerplempen.

OudeNederlander | 26-06-20 | 09:15 | 4

Als we stoppen met die hele geldverslindende klimaatwaanzin kunnen we spekkoper zijn.

Nehemia | 26-06-20 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Het echte geld smijten gaat nog komen. Reken er maar op dat er een uitruil is geweest m.b.t. het kunnen geven van Hollandse steun aan de KLM zonder dat Air France/ Ben Smith er met z’n vieze handen aan kan komen het zeg Europese noodfonds, lees Eurobonds. Ik garandeer u dat dat Rutte Nederland heeft uitverkocht aan de EU tijdens het haringhappen deze week.

Overigens zouden zonder steun aan KLM 30.000 man openstaat staan en ik schat nog eens zo’n 200.000 banen in de periferie rond KLM en Schiphol wankelen. Moeilijk.
Fuckinghell

Fuckinghell | 26-06-20 | 09:13 | 1

Hoe lang gaat het duren voordat er weer normaal gevlogen wordt?
Tot die tijd mogen wij de centen opbrengen.

Mr.Crowley | 26-06-20 | 09:42

Uitgerekend een bedrijf dat driftig heeft meegeholpen aan de verspreiding van de pandemie waardoor er in het hele land enorme persoonlijke en financiële schade is ontstaan, hielt het handje op, en wordt nu zwaar gesteund.
Op naar de volgende Pandamie.
Dan weer mede, en vooral, mogelijk gemaakt door het over de wereld slepen van enorme aantallen mensen en goederen..

Kijkeensaan | 26-06-20 | 09:11 | 4

Pandamie, waar kun je dat halen. Ik heb bij de toko gekeken maar die hadden het niet.

DooieKapotte | 26-06-20 | 09:57

Groothandel voor dierenvoer, Panda's schijnen er gek op te zijn.

Pluisbaard | 26-06-20 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

als we die €3,4 miljard nou aan de 33.000 personeelsleden geven, ieder een €ton en we sluiten de tent dan zijn we van die ellende af want die "lening" wordt natuurlijk nooit afgelost en de volgende aanvraag staat alweer in de wachtrij, de zoveelste bodemloze staatsbietenbak waarin de staat andermans geld stort. Er is absoluut geen enkele reden te bedenken waarom de staat vliegreizen zou moeten verzorgen want die reizen zullen direct door andere maatschappijen worden overgenomen. KLM heeft zijn tijd gehad en is failliet laat dat zo.

wlodek | 26-06-20 | 09:10 | 2

Kunnen we van Schiphol een attractiepark maken.

Mr.Crowley | 26-06-20 | 09:44

Eh, mag ik aub eerst mijn geld terug?

DooieKapotte | 26-06-20 | 09:59

Waarom telkens trekken aan een dood paard. Telkens opnieuw weer een injectie geld.
Wanneer komt er een centrale vlieghub in zee ergens centraal in Europa, die middels een hyperloop je direct bij de entry van je vliegtuig brengt? Stelletje dino's.

whisperer.indarkness | 26-06-20 | 09:08 | 2

Een vliegveld in zee ergens middenin Europa. U bent bekend met de geografie van Centraal-Europa?

Enter Yeti | 26-06-20 | 09:12

Welk land krijgt de hub in de Zwarte Zee (iedereen boos en verontwaardigd), hyperloops zijn duur. Wie gaat dat betalen. Dat gekke kleine landje met die grote muil zeker weer.

Nivelleermarionet | 26-06-20 | 09:20

Er worden niet heel veel nachtvluchten ingeleverd, feitelijk 10% (was immers al 10 togezegd). Wat zei Kok ook alweer: In de randen van de nacht... Ja, die randen duren de hele nacht.

dathoujetoch | 26-06-20 | 09:07 | 1

Jamaar de vliegtuigen worden wel een stuk stiller...(*proest*)

Zenzeo | 26-06-20 | 09:36

Dit zou het ultieme moment zijn om de boel te laten klappen, voor een habbekrats de boedel op te kopen en van die verrekte Fransen af te komen. De leasemaatschappijen zullen dan ook wel bereid zijn om een groot deel van de verplichtingen te laten vervallen.

Kan ook zijn dat er geen levensvatbaar bedrijfsmodel meer is voor relatief kleine vliegmaatschappijen. Dan beter de boel opdoeken en geen cent meer investeren met de kans dat het toch bij die F*cking Fransen terecht komt.

SimpeleZiel | 26-06-20 | 09:03 | 3

Ik doe redelijk veel zaken met relaties in Hong Kong. Die Chinezen hebben wel oren naar een maatschappij hier in Europa. Dus ik vind dat je gelijk hebt. Lekker laten omvallen die hap.

Zeiss | 26-06-20 | 09:08

Goed idee.

Sierstrip | 26-06-20 | 09:12

@Zeiss | 26-06-20 | 09:08:
Zo nemen de Chinezen een groot deel van de strategische positities in de wereld over. Helemaal zonder tanks en geweld. Maar niet raar opkijken of jammeren als er over 30 jaar geen geld meer is, omdat alles naar China gaat. Goed, dat is het met steun aan KLM ook. De vraag is, hoeveel geld steekt NL in KLM wat de Fransen nemen en dan alsnog KLM failliet laten gaan a al model Fokker.

PisFinger | 26-06-20 | 09:45

Nederland is inmiddels op alle velden een diep corrupt land waar het overheid aangaat. Ongelofelijk dat alleen consumptie en verdienmodellen korte termijn leading zijn. Why al dat vliegverkeer ? Om ook daar de moneydrain naar het buitenland te bevorderen .?Lockdown was een zegen ook op de weg etc.Maar ook herwaardering zelfvoorzienendheid en autonomie.

2CVOcean | 26-06-20 | 09:02 | 1

Bijna perfect stukje. Alleen "inmiddels" vervangen door "reeds geruime tijd".

Nivelleermarionet | 26-06-20 | 09:26

Aan de andere kant: Die miljarden leveren natuurlijk ook wel wat op. Het geeft sugardaddy Markie hoop dat zijn Emanuelletje ook nog steeds in de toekomst met hem wil knuffelen. Dat mag wat kosten. Anders raakt hij hem mogelijk kwijt aan een ander en kan hij nooit meer met hem knuffelen.

Freezzz | 26-06-20 | 09:01 | 1

Emanuelletje had wel een vreemde manier van knuffelen volgens zijn vriendin!

Fuckinghell | 26-06-20 | 09:41

Voorlopig maar geen KLM Air France vliegen, heb het niet op piloten die 20% salaris in moeten leveren.

naktrawee | 26-06-20 | 09:01

Mooi eindelijk mijn geld terug van mijn voucher!

biervoorvier | 26-06-20 | 09:00

Zegt genoeg over het debiele, overcomplexe systeem dat we hebben gebouwd. En dat 1 eenmalige storting van 1000 euro het voor een vrij grote groep dan compleet kan verstieren... zegt ook genoeg over hoe fragiel het kaartenhuis is.

Sjors W. | 26-06-20 | 09:03

Is er niet een regeling die uitgekeerde schadevergoedingen vrijsteld? Zo ja, dan die 1000 euro uitkeren in de vorm van een schadevergoeding? Scheelt ook nog eens de helft.

kweethetooknietbeter | 26-06-20 | 09:27

Belastingmannetjes wrijven zich alweer in de klamme handjes: dat wordt terugvorderen!

Zenzeo | 26-06-20 | 09:39

tip voor de graaiers: gewoon uit loondienst gaan en je in laten huren als consultant

Struikrover3 | 26-06-20 | 08:59 | 4

@Dikke_Tammo | 26-06-20 | 09:00: alleen de top willen ze 20% korten toch? Draag je ook bij aan het slinken van de payroll waar een 15% target op staat.

Struikrover3 | 26-06-20 | 09:08
▼ 1 antwoord verborgen

En nog geen kans gezien afscheid te nemen v/d Fransen, prutswerk dus was een schot voor open doel.

Uw Verzekeringsadvis | 26-06-20 | 08:57

Alsof het allemaal maar niets is. Ik ga de mooie schone luchten en frisse nachten straks missen. Jammer dat ik mee moet betalen aan een commercieel bedrijf waar ik nooit gebruik van maak.

Quib | 26-06-20 | 08:56 | 1

Precies dit. Vliegen moet weer een luxe worden en niet de luchten altijd vol en overal kabaal omdat Henk en Annie zo nodig voor 30 euro zeven keer per jaar naar Spanje willen vliegen, Ze kunnen ion met de bus.

du Roi Soleil | 26-06-20 | 09:35

Huh wat gek. Waarom is het zo erg als het in Franse handen komt? Dat ons geld en onze bedrijven naar onze EU vrienden gaan is toch goed?

memanta82 | 26-06-20 | 08:56

Bij overheidsteun als deze zou het al het personeel dat bovenmodaal op de loonlijst staat maximaal 2 x modaal mogen verdienen. iNCL topmanagement en piloten. Ook aandeelhouders zouden bij moeten dragen door een moratorium op dividend in de toekomst en een eenmalige cut van X% van de stukswaarde die als onderpand genomen wordt Zo gauw de steun niet meer nodig is kunnen de lonen weer hersteld worden. Degenen die dit niet aanstaat worden geacht te vertrekken. KLM loskoppelen en weer naar Schiphol brengen. Ik ben geen fan van overheidssteun maar bij een nationaal strategisch bedrijf is het noodzaak.

Der alte Fritz | 26-06-20 | 08:56

Zonder Schiphol is NL niets, dus dit moet. Je kan over alles wel klagen. Achter dat bedrag voor mensen in de zorg had eenmalig een extra 0 moeten staan, gecombineerd met een structurele loonsverhoging.

JBKiller | 26-06-20 | 08:51 | 2

Schiphol en KLM zijn twee verschillende dingen.

Sierstrip | 26-06-20 | 09:03

Schiphol en KLM zijn 2 verschillende entiteiten he.

Graaisnaaiert | 26-06-20 | 09:03

Wat gaat KLM terug doen, vakantiedagen inleveren, de komende 20 jaar niet staken. Eerst maar eens los van air france zou een goede start zijn.

Schilder58 | 26-06-20 | 08:51

Is het erg als KLM omvalt?
Zo ja, voor wie?

Kaas de Vies | 26-06-20 | 08:50 | 4

De grootgraaiers zijnde de aandeelhouders.

R.F.Pickering | 26-06-20 | 09:16

Dat vraag ik me ook al een tijd af.
Gevlogen wordt er sowieso,ook zonder KLM.

swassannuf | 26-06-20 | 09:26

Het personeel misschien.

Nehemia | 26-06-20 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

En zo worden de vliegtickets, indrect, toch een stuk duurder. Vlieg nooit KLM, botte service, beetje arrogant.

dathoujetoch | 26-06-20 | 08:50

De luchtvaart betaalt nauwelijks belasting, is zwaar vervuilend, brengt veel overlast. Waarom er dan miljarden aan subsidie naar toe moet snap ik niet. Laat Kees en Bep een normaal bedrag betalen voor hun tickets of gewoon niet vliegen.

du Roi Soleil | 26-06-20 | 08:48 | 3

Omdat anders Schiphol van de kaart geveegd wordt.

UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:51

@UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:51:
En jij denkt dat er zonder KLM niet meer op Schiphol gevlogen wordt? Ok, niet meer door die mooie lichtblauwe vliegtuigen, maar wel door alle andere.

PisFinger | 26-06-20 | 09:49

@PisFinger | 26-06-20 | 09:49: En als er minder op Schiphol gevlogen wordt is dat alleen maar prima. De Poolse koffersjouwers gaan maar asperges steken of terug naar Polen.

du Roi Soleil | 26-06-20 | 12:04

Ik hoop dat ze voortaan gaan omroepen : welkom aan boord en een speciaal welkom voor alle Nederlanders die ons in de lucht houden. Ipv altijd dat stomme arrogante stukje over extra welcome voor onze sky elite plus members (puke puke)

Alexander | 26-06-20 | 08:47

KLM is de regering dus bijna 6 keer meer waard dan de eigen gemeenten?! Daar komt een noodpakket van €0.6 miljard voor

Derkaderr | 26-06-20 | 08:47

En nu de 1 miljard voor TATA nog.

TmC | 26-06-20 | 08:45 | 1

Gaven ze in het Haagse maar doekoe aan tata's.... maar nee.

Graaf_van_Hogendorp | 26-06-20 | 08:46

Iedereen die het wil kan mee profiteren, door aandelen KLM te kopen.

watazooi | 26-06-20 | 08:43 | 3

Mij niet gezien!

Peter_la_Selie | 26-06-20 | 08:45

LOL, nee.

Dikke_Tammo | 26-06-20 | 08:47

Nou nee.

Kaas de Vies | 26-06-20 | 08:50

‘Er komt inmiddels een bedankje binnen voor de 3.4 miljard van ceo Air France Ben Smit’ hahahaha

Prozac | 26-06-20 | 08:42

Belachelijk, laat ze maar gewoon omkiepen.

knutsel_ | 26-06-20 | 08:41 | 1

Precies, een beetje indirect (alweer) die Fransen subsidiëren.

HetLichtInHetZuiden | 26-06-20 | 08:43

Belastingen.zijn.te.hoog.

Serieus. Anders had iedereen en KLM zijn moeder wel een reserve voor 3 a 4 maandjes opgebouwd de afgelopen jaren toen het booming was allemaal.

sjef-van-iekel | 26-06-20 | 08:40 | 2

Als je met belastingen het dividend voor aandeelhouders en de beloningen voor de top van KLM bedoelt... eensch

GWB | 26-06-20 | 08:44

@GWB | 26-06-20 | 08:44: belastingen op loon bedoel ik en vennootschapsbelasting kan ook wel omlaag.

sjef-van-iekel | 26-06-20 | 10:13

Een niet communistische overheid zou KLM gewoon laten klappen. Het is niet alsof het vliegveld dan ineens niet meer bestaat. Het kan gewoon overgekocht worden door iemand die het wel randabel kan maken.

KutFilosoof | 26-06-20 | 08:39 | 1

Een paar Chinese zakenrelaties van me hadden er direct wel oren naar. IK zeg uitgelegen kans vrienden.

Zeiss | 26-06-20 | 09:04

Zelfs als de Nederlandse staat met die 3,4 miljard aan steun heel KLM/Airfrance in zijn bezit zou krijgen zou het een slechte investering zijn. Moet je nagaan hoe achterlijk het is als ze er zoveel geld insteken zonder er aandelen voor terug te krijgen.

Freezzz | 26-06-20 | 08:39

Vraagje van m'n Ghanese buurman, blijft er wel geld over voor de herstelbetalingen inzake de slavernij ?

AntonJansen | 26-06-20 | 08:39 | 2

Hoezo? Hebben de voorouders van uw Ghanese buurman niet betaald gekregen voor slaven die zij verkocht hadden?

Osdorpertje | 26-06-20 | 09:20

Alles best enzo... zolang die Frambozen er maar geen ene sou aan overhouden.

grapjasz | 26-06-20 | 08:39

Pilotenambtenaren verdienen wel zeven, acht keer modaal. Minimaal.

JohnLocke | 26-06-20 | 08:39

Voor de gemiddelde vlieger geen goed nieuws. Ticket prijzen omhoog en concurrentie van low cost airlines en gulf carriers wordt tegengewerkt. In China waar ook heel veel staatsinmenging is hebben ze tenminste nog een visie over transport. Dat het het land bind dat de prijzen laag moeten zijn en hoogwaardig transport. Hier gaat het alleen om KLM te helpen niet vanuit de consument bekeken. Al jaren jankt KLM om staatssteun van de Gulf carriers en zelf gaan ze er nu ook aan (in het verleden ook al).

Alexander | 26-06-20 | 08:39

Duurzaamheid is de nieuwe werkgelegenheid.

RSV, Hoogovens, Noord-Zuidlijn, KLM. Allemaal (rechtse!) hobbies waar met gelegenheidsargumenten een emmer belastinggeld tegenaan moest.

Behoud van werkgelegenheid, een strategische sector, Nederland distributieland, ik geloof het wel.

Intussen is RSV verschroot, de Noord-Zuidlijn ontspoord en de KLM vleugellam.

De markt heeft uitstekend werk gemaakt van onze belastingcentjes. Dumb money, zeggen ze dan in beleggersland.

Guusneus | 26-06-20 | 08:37 | 3

Er moest geen steun tegenaan. De overheid durfde het niet aan bedrijven om te laten vallen. De deugden van het socialisme/communisme vallen dagelijks te aanschouwen. Ik zou alleen niet weten waar.

Sierstrip | 26-06-20 | 09:09

Bedrijven deden altijd al aan duurzaamheid. Het heeft voor een bedrijf geen enkele zin te verspillen, te vervuilen, onduurzaam bezig te zijn.

Sierstrip | 26-06-20 | 09:18

Met behulp van collectieve middelen zoveel mogelijk mensen aan het werk houden zijn toch bij uitstek linkse idealen? U bent aan het omdenken

dikketietenhardetepl | 26-06-20 | 22:06

De Champagnekurken zullen wel gaan knallen op het hoofdkantoor in Parijs.
En dat zullen vast geen flesjes van de Gall en Gall zijn.

jemagookniksmeer | 26-06-20 | 08:37

Als de kosten voor de opleiding van de piloten ook door de staat overgenomen worden mag drie keer modaal wat inleveren. Ik ben nog meer benieuwd naar de bonussen van de top.

Frau Merkel | 26-06-20 | 08:36 | 5

@MickeyGouda | 26-06-20 | 08:47: Uit verschillende benchmarks blijkt dat de KLM vlieger niet duurder is dan een BA of LH vlieger. Uit vergelijking met Easyjet of Ryanair blijkt dat daar de startsalarissen een stuk hoger liggen. Maar uiteindelijk verdien je bij KLM als captain widebody weer een stuk meer dan bij de low cost carriers.

jaapaap5 | 26-06-20 | 09:04

3x modaal voor de Kansenwijkjes? Dat valt vies tegen, paupers.

HA BIER!1! | 26-06-20 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat KLM maar over de kop gaan. Die vliegtuigen kunnen we mooi per opbod verkopen voor €100 per stuk ofzo. Dat heb ik ook nog wel liggen. Alle andere maatschappijen hebben er nu ook geen belang bij. Voor die 3,2 miljard plus de 8,4 miljard die er straks nog achteraan moet, bouwen we een vliegtuigfabriek en voorzien een nieuwe KLM wel weer voordelig van vliegtuigen. Dan hebben we ook weer eens iets Nederlands in Nederland.

Leptob | 26-06-20 | 08:35 | 1

Inderdaad, iedere Euro die daar heengesmeten wordt, telt op bij de sunk costs. Beter investeren in plaats van verteren.
Laat de boel klappen en je bent van de Fransen én het waterhoofd af.

jemagookniksmeer | 26-06-20 | 08:39

Als je dit niet snapt ben je nog dommer dan de eerste beste coronaontkenner.

twasniks | 26-06-20 | 08:35

Eigenlijk wel grappig dat voor 33000 KLM medewerkers 3,4 Miljard word uitgegeven (is +/- 100.000 per medewerker) en voor de 1,25 miljoen zorg medewerkers 1.000 euro per medewerker je ziet wel meteen waar de B.V. Nederland zijn prioriteiten legt.

gjna | 26-06-20 | 08:33 | 4

Wat ik schokkender vind is dat wij 1,25 miljoen zorgmedewerkers hebben.

Cookieman | 26-06-20 | 09:04

Euh ja. Wie mag volgend jaar ook alweer bij gaan passen voor al die ziekenhuizen die financieel op apegapen liggen? U en ik, via de ziektekostenverzekeringen...

Enter Yeti | 26-06-20 | 09:05

@Cookieman | 26-06-20 | 09:04: Dat is bijna net zo'n grote groep als de zwartgekleurden onder ons. Ik neem aan dat die nu alle ziekenhuis bedden uit het raam gaan gooien. En beweren vreedzaam te zijn omdat geen enkel bed iemand geraakt heeft.

HA BIER!1! | 26-06-20 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

ZZP-ers blij met de fooi van 4000 euro en stemt men weer vrolijk op de VVD wat aangeeft dat men eigenlijk niet goed is in ondernemen. In het MKB zou men beter moeten weten maar ook daar zijn velen blij met de inzet van het kabinet. Raar, je zou verwachten dat men meer hart heeft voor de eigen zaak. Wellicht komt het besef als de belasting weer betaald moet worden.
Wie was ook alweer goed voor de meeste werkgelegenheid in NL?

Deflatiemonster | 26-06-20 | 08:32

Rien ne va plus...

Odin | 26-06-20 | 08:29 | 2

& het geld is niet langer van U....!

grapjasz | 26-06-20 | 08:32

Ik vraag me een beetje af wat er nu overeind gehouden moet worden. De organisatie KLM? Die vliegtuigen blijven toch wel staan. Gewoon dadelijk maar opnieuw beginnen met een nieuwe club? Scheelt een paar centen weer.

Mark van Leeuwen | 26-06-20 | 08:26 | 2

Zijn al relatief oude vliegtuigen. Het kan nog wel maar je wordt er niet echt vrolijk van. Een beetje zoals hun personeel in de lucht dus. Vlieg hier alleen met ze als het echt niet anders kan.

Graaisnaaiert | 26-06-20 | 08:31

"Die vliegtuigen blijven toch wel staan"
Bij een doorstart wel. In geval van faillissement heb je te maken met schuldeisers. Grote kans dat die vliegtuigen dan worden verkocht voor prikkie.

Dikke_Tammo | 26-06-20 | 08:32

Nou, heel goed dat KLM gesteund wordt. Wat een onzin om daar en persconferentie voor te houden. Het gaat maar om 3,4 miljard. De wereld vergaat niet. Dus, ik zou zeggen: over tot de orde van de dag. En voor mij betekent dat ik nu de machine aan ga zetten voor de witte was.

kweethetooknietbeter | 26-06-20 | 08:24 | 5

@Mark van Leeuwen | 26-06-20 | 08:28:
Poeh poeh...straks 1000 miljard voor de groene khmer en 750 miljard voor de knoflooklanden. Heb je dat al uitgerekend?

NoMoreMrNiceGuy | 26-06-20 | 08:32

@Mark van Leeuwen | 26-06-20 | 08:28:
Dan mogen we op z'n minst allemaal zo'n leuk Delfts Blauw huisje krijgen.

Kapitein Sjaak Mus | 26-06-20 | 08:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Nogmaals:
- Het gaat om leningen. Uiteindelijk wordt de staat hier dus alleen maar betere van.

- KLM staat nu nog op eigen benen en kan dat waarschijnlijk blijven doen. Er is dus geen sprake van dat KLM nu technisch failliet zou zijn.

- De commerciële werkgelegenheid die KLM direct en indirect genereert, levert de staatskas een aanzienlijk deel met belastinginkomsten waarmee zij onze verzorgingsstaat en degenen die werkzaam zijn in de publieke sector faciliteert.

jaapaap5 | 26-06-20 | 08:22 | 7

@jaapaap5 | 26-06-20 | 08:30:

Klopt, alleen mogen ze geen dividend uitkeren zolang de leningen niet zijn terugbetaald. Ik ben benieuwd wat het aandeel zo gaat doen. Flink omhoog en morgen weer naar beneden, shortsellers zitten waarschijnlijk al klaar.

Peter_la_Selie | 26-06-20 | 08:32

@Graaisnaaiert | 26-06-20 | 08:29: Inderdaad, toon maar aan. 'Werkgelegenheid' is al decennia het toverwoord waarmee elke kritische houding de kop wordt ingedrukt en discussies wordt afgekapt. Hoeft niet eens aangetoond te worden, dat het daadwerkelijk zinvol is. Kijk naar Alitalia, wordt jarenlang in de lucht gehouden met miljarden overheidssteun en uiteindelijk is het allemaal weggegooid geld (gelukkig hebben we daar genoeg van).

FrankVeer | 26-06-20 | 08:38

"Het gaat om leningen. Uiteindelijk wordt de staat hier dus alleen maar betere van"

Zoet zomer kind... alsof de Euro nog bestaat over 5 jaar...

KutFilosoof | 26-06-20 | 08:42
▼ 4 antwoorden verborgen

begin 2019 is er ook al bijna een miljard ingestoken door aandelen op te kopen. Die aandelen zijn inmiddels ook nog maar een fractie van het investeringsbedrag waard.

UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:21

Mooi! Kunnen ze eindelijk mijn ticket van 1100€ terug betalen!

biervoorvier | 26-06-20 | 08:21 | 4

@marcoplarco | 26-06-20 | 09:58: Die had ik inderdaad nog niet meegerekend; on point. Dank je wel ik ben gestopt met huilen.

maakjepunt | 26-06-20 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt me dat we aan het eind van de dag een tweede persbericht krijgen. Namelijk dat Nederland alsnog 'solidair' gaat zijn met Zuid-Europa en honderden miljarden in de 'nee-het-is-geen-eurobond' pot gaat storten.

Macron is niet voor niets langsgeweest..

marcoplarco | 26-06-20 | 08:20 | 6

Rutte baalde dat hij zijn Macronnetje niet kon knuffelen.

Freezzz | 26-06-20 | 08:28

Ik heb acuut een ruis in mijn hoofd. Rutte zal de Nederlandse bevolking toch niet zo dom inschatten?!

MickeyGouda | 26-06-20 | 08:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De beurswaarde van dat hele Air France KLM was een half jaar geleden iets van 5 miljard euro. En dan gaan Nederland en Frankrijk (de belastingbetalers) er nu gezamenlijk 10 miljard insteken om het overeind te houden. Hoedan?

Freezzz | 26-06-20 | 08:19 | 3

Wat kost (direct en indirect) een faillissement?

Dikke_Tammo | 26-06-20 | 08:22

Failliet en doorstart was goedkoper geweest, met plenty mogelijkheden het uit Franse handen te halen.

Dima Beeline | 26-06-20 | 08:19 | 3

Een go-around dus eigenlijk?

kweethetooknietbeter | 26-06-20 | 08:27

Dan had het uwv wel extra werk gehad. En moets de staat 1000000x ww betalen. Linksom of rechtsom betaalt de staat.

zeeman73 | 26-06-20 | 08:31

Wopke krijgt hierna een leuk baantje bij KLM? En Nederland steunt al genoeg knoflooklandjes - waarom miljarden pompen in een half Frans bedrijf?

Graaf_van_Hogendorp | 26-06-20 | 08:18 | 1

Ik roep dat ook al sinds Wopke ineens niet meer beschikbaar was om eventueel premier te worden. Hij gaat een Camieltje doen

YoMoms | 26-06-20 | 09:33

Prestigeproject.

Graaisnaaiert | 26-06-20 | 08:18

Zo lang de overheid en wat aandelen voor krijgt, vind ik het prima. Hoe krom ik mijn eigen standpunt ook vind.

Schepvogel | 26-06-20 | 08:16 | 1

De Fransen worden vooral gesteund hiermee. Vind het helemaal niet zo prima. Denk de rest van het volk ook niet buiten aandeelhouders. Maar ja. Koonklukhuis Lives Matter?

Graaf_van_Hogendorp | 26-06-20 | 08:20

Da’s een boel geld om de vaderlandse trots (kuch) overeind te houden. Even een vraag, ik neem aan dat de piloten nu een marktconform salaris gaan krijgen, dwz drie keer zo laag als thans het geval is?

Feitenpliesie | 26-06-20 | 08:16 | 2

Nee, blijft hetzelfde.

UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:23

Nou, volgens mij is het zo, dat men best zou willen dat het salaris omhoog gaat en men gunt ze ook het dubbele salaris, maar dat kan nu eenmaal niet. En bedenk wat voor een gevolgen dat zou hebben voor andere beroepsgroepen als de politie, defenseie en het onderwijs. Of ik haal ik nu dingen en/of uitspraken door elkaar?

kweethetooknietbeter | 26-06-20 | 08:32

Belangrijk voor NL om een 'eigen' vliegtuigmaatschappij te behouden. Dat heeft alleen al de afgelopen maanden bewezen bij de repatriëring van medelanders en het invliegen van mondkapjes e.d.

filosofem | 26-06-20 | 08:14 | 4

Nou... zeker gezien het feit dat de meeste repatriërings vluchten door TUI en Transavia gedaan zijn, maar verder wel een goed punt hoor!
Zoals door @JanVergoor gemeld... wel jammer dat het eigenlijk al van de Frambozen is.

DatInternetDingetje | 26-06-20 | 08:21

Had het er een keer over met een 'expert' en die zei dat het te maken had met landingsrechten van KLM die de belangrijkheid van Schiphol bepalen. Als KLM weg is, is Schiphol ook over. Zoiets.

UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:24
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen ze eindelijk eens een fatsoenlijke businessclass bouwen en iets anders serveren dan die eeuwige stroopwafel in de economy.

En wellicht personeel inhuren die wel plezier in hun werk hebben, klantgericht zijn en niet met zo`n onvoorstelbare arrogante insteek hun werk doen.

Maya de Blij | 26-06-20 | 08:14

Verder blijf ik van mening dat Gerlach Cerfontaine de gevangenis in moet.

Bigi Bana Boy | 26-06-20 | 08:12

Mooi dat iets oer-Nederlands behouden blijft, op voorwaarde dat die achterlijke bonussen voor de top hiermee voorlopig van de runway zijn.

MickeyGouda | 26-06-20 | 08:12 | 7

Een correctie, grotendeels Frans bedrijf.

Graaf_van_Hogendorp | 26-06-20 | 08:45

@MickeyGouda | 26-06-20 | 08:52:
Onze beteren hebben in al hun wijsheid alles wat Hollands is al lang in de uitverkoop gedaan. Aan de laagste bieder veelal.

Graaf_van_Hogendorp | 26-06-20 | 09:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Hup hup hup, alles in de bodemloze put.

EefjeWentelteefje | 26-06-20 | 08:12

Ik ben niet persé tegen luchtvaart maar heb nooit begrepen hoe al die douceurtjes die deze sector al decennialang krijgt te rijmen valt met het marktdenken, liberalisme en level playing fields. Hoe kunnen andere vormen van vervoer concurreren met een sector die stijf staat van de belastingvrijstellingen (of staatssoepsidie zoals je het net zo goed kunt noemen)?

Bigi Bana Boy | 26-06-20 | 08:11 | 8

@EefjeWentelteefje | 26-06-20 | 08:14: Het probleem is dat er op andere brandstoffen idiote accijnzen zitten, doe daar eens wat aan in plaats van te bedelen om nog meer belastingen.

5611 | 26-06-20 | 08:51

@Alexander | 26-06-20 | 08:50: Wat een gelul zeg. Nederland is één van de meest genivelleerde landen in de wereld. In zowat elke ongelijksheidsmonitor komen we er goed vanaf. Ja. Sommige mensen hebben niet de financiën om naar waar dan ook te vliegen. Ik heb ook niet de financiën om in een dure auto te rijden. Hoor je mij ook niet over. Schrijnende ongelijkheid bestaat alleen in de hoofden van de SP, GL en de PvdA...

Enter Yeti | 26-06-20 | 08:57

Ten opzichte van wegverkeer hebt u gelijk, dat wordt niet gesubsidieerd maar zwaar belast. Maar de trein en andere vormen vasn openbaar vervoer? Die worden echt zwaar gesubsidieerd, meer dan de luchtvaart. En dan nog zijn internationale treintickets niet te betalen. Nog los van het feit dat je verschrikkelijk lang onderweg bent (m.u.v. Parijs, dat schiet wel aardig op)

Kees Maf | 26-06-20 | 09:25
▼ 5 antwoorden verborgen

In Duitsland voor 9 miljard staatssteun aan Lufthansa. In België 290 miljoen voor Brusselse Airways. Wie nu uitstapt is definitief zijn positie in de markt kwijt.

zonder_moeite | 26-06-20 | 08:10 | 5

@down | 26-06-20 | 08:12: Dat, dus. In theorie is er niets mis met Europese steunfondsen, maar in de praktijk is inmiddels wel gebleken dat zulke fondsen schokkend slecht zijn in het doelmatig uitgeven van middelen.

Muxje | 26-06-20 | 08:19

@down | 26-06-20 | 08:12: AirFranceKLM heeft puur bedrijfseconomisch gesproken geen bestaansrecht. Technisch failliet.

UpdateAvailable | 26-06-20 | 08:27

Als er genoeg concurrentie overblijft, is dat geen probleem.

Sierstrip | 26-06-20 | 09:11
▼ 2 antwoorden verborgen

De Franse piloten kunnen dus vanaf nu weer staken voor wat loonsverhoging.

down | 26-06-20 | 08:09

Ik snap het niet, het is toch voornamelijk een Frans bedrijf? Dan zul je moeten nationaliseren als het niet meer lukt. Zo zou Trump het doen: ok, geld erin maar dan is het wel onze maatschappij.

In plaats daarvan gelul over duurzaamheid. Willen ze nou geld geven voor duurzaamheid of om de boel draaiende te houden?

"Ja we geven u geld om uw afgebrande huis opnieuw op te bouwen maar dat moet u uitgeven aan zonnepanelen."

Nederlanders zijn zo vreselijk omdenkend. Altijd maar kronkels inbouwen. Nooit eens gewoon a+b=c

Knufter | 26-06-20 | 08:08

1x 'die'

abeltasman | 26-06-20 | 08:08

De KLM vliegt straks weer, maar landt niet meer in Nederland. Bestaat dan niet meer. Overgenomen door de Belgen.

Dubbelepunthoofd | 26-06-20 | 08:08 | 1

Overname van NL door Vlamingen zou al erg genoeg zijn. Maar Belgen? Daar zit Frans brallend volk tussen. Geloof me, dat wil je niet.

Nivelleermarionet | 26-06-20 | 09:11

Gezamenlijke ambitie met de Fransen, LOL!

Peter_la_Selie | 26-06-20 | 08:07 | 2

“Gezamenlijk”. Dat waanidee hebben wij alleen. Wie de Fransen kent, weet dat men in Parijs daar nog nooit van gehoord heeft.

Bigi Bana Boy | 26-06-20 | 08:14

Met Fransen is niet samen te werken. Dat weet iedereen met een beetje commerciële ervaring. De overheid weet dat dus niet.

Frau Merkel | 26-06-20 | 08:33

En wie is straks de sjaak, en de lœl, hoe moet je dan de broekriem aanhalen die die ze ook al gejat hebben!

abeltasman | 26-06-20 | 08:07

Marktwerking heet dat dan. 3,4 miljard steun. Dacht dat het liberalisme zo goed werkte?

Bigi Bana Boy | 26-06-20 | 08:07 | 1

In tijden van overvloed wel ja. Dan is het dikke ikke. Bij het minste of geringste stukje tegenwind houden diezelfde figuren als kleine kinderen jengelend aan de subsidietiet die dan ineens niet meer zwaar socialistisch is en waar ze toch wel recht op hebben want *vul maar een drogreden in*. Casinokapitalisme met de Staat der Nederlanden als gulle oudtante Agaat voor als het mis gaat.

Graaisnaaiert | 26-06-20 | 09:07

Hoe fantastisch het alles is bla bla, over een paar maanden als de Franse het meeste geld gejat hebben " eeeeh, met de kennis van nu zouden we dat geld naruurlijk nooit........... zelfde bla bla".

jan huppeldepup | 26-06-20 | 08:06

Wie toch ooit bedacht heeft dat het een goed idee was om te 'fuseren' met Air France moet een dwangbuis om. Verder is het natuurlijk gratis helikoptergeld dus wat maakt het uit. U (en ik) betaalt toch wel.

_pacman_ | 26-06-20 | 08:05 | 6

FIAT krijgt dubbel zo veel.

nobody62 | 26-06-20 | 12:18

CDA beleid

MaarFeitelijk | 26-06-20 | 15:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Weg met Schiphol

guile | 26-06-20 | 08:05 | 1

Schiphol is een ander onderwerp.

Is dit nog nieuws? | 26-06-20 | 09:46

Door middel van deze Coronacrisis komen veel linkse idealen plots uit. De teloorgang van de KLM en vliegen in algemene zin is daar vooralsnog niet een van, blijkbaar.

Jimmydepimmy | 26-06-20 | 08:04 | 3

Maar wél de nodige voorwaarden aan gekoppeld. En zo komen tóch nog de nodige linkse wensen een béétje uit.

Jimmydepimmy | 26-06-20 | 08:13

Links is inderdaad tevreden, arbeidsplaatsen verschaft door de staat. Laat dit soort bedrijven geld op halen bij hun rijke aandeelhouders en anders failliet. als er markt is komt er echt wel een groot investeerder die het wel ziet zitten en de failliete boedel overneemt.Dat collectief betalen voor particuliere bedrijven is gekheid.

miko | 26-06-20 | 13:03

het is een rechts kabinet.

MaarFeitelijk | 26-06-20 | 14:55

Uiteraard in het kader van verduurzaming, het stikstof beleid, en niet schulden oplossen met schulden. Ach, wat lul ik toch allemaal, iedereen vind het heel vervelend maar ja, banen he. Hoeveel km fatsoenlijk treinspoor kun je leggen voor dat geld? En hoeveel voor die miljarden die naar andere luchtvaart maatschappijen ging? Volgens mij hadden we al lang en breed in 3 u in Barcelona kunnen zijn voor dat geld, maar dan zonder 2u wachten voor en na. Krona veranderd helemaal niks. Echt helemaal niks.

opblaasschaap | 26-06-20 | 08:04 | 2

Ongeveer twee derde Betuweroute. En dat is al niks.

kokkie klaphaak | 26-06-20 | 08:07

Krona verandert heel veel, u heeft als gezin nu 4000 Euro meer schuld en dat is nog maar het begin. Kijk in de kinderwagen en zing voor de kleine " Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld". Hij namelijk. ( Kabinet in de polonaise!)
www.youtube.com/watch?v=fTUGaVSplEY

jan huppeldepup | 26-06-20 | 08:11

Rechtse hobbies.

Bigi Bana Boy | 26-06-20 | 08:02 | 1

Duidelijk de lezers hier geen woord van zo'n bericht begrijpen.
De piloten kunnen makkelijk in Pakistan terecht. Daar blijven 150 met onrechtmatig verkregen brevet te vliegen. Vandaar het ongeluk van een paar weken terug. Je mag verwachten dat ze de helpers dan toch ook aanpakken. Op zijn islamitisch

MaarFeitelijk | 26-06-20 | 14:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken