Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BANKBLOG - Wanneer geld dood gaat...

Als geld printen welvaart voor iedereen zou opleveren, dan waren we nu allemaal rijk. 

Deze titel is natuurlijk een totale rip van Adam Fergusson, maar het dekt de lading van deze column. Zoals vorige week is besproken, denkt Ray Dalio dat we op weg zijn naar een nieuw monetair systeem. Hij verwacht weer een soort Bretton Woods moment waar de grote machtsblokken een nieuw soort geld gaan bedenken. Het proces naar dit moment is nu in de versnelde fase gekomen door de corona lockdown. De economische depressie die dit teweeg brengt heeft overheden en centrale banken groots doen uitpakken. 

Deze noodpakketten zijn niet overal hetzelfde, maar de meeste behelzen simpelweg zeer sterk verhoogde overheidsuitgaven, belastinguitstel of zelfs verlaging van de belastingen (yess!) enerzijds en enorme monetaire verruiming anderzijds. Het extra geld wat “geprint” wordt, wordt gebruikt om de enorme toevloed aan staatsschulden op te kopen. Dit is monetaire financiering van de overheidsuitgaven. Iets wat we nooit zouden doen in de eurozone (Maastricht criteria, EMU-pact), maar we gaan het toch doen. Ondanks dat de Duitsers door de Weimar-hyperinflatie een genetische afkeer hebben voor inflatoir monetair beleid, zijn nu zelfs zij om. 

Gratis geld bestaat natuurlijk niet. Als geld printen welvaart voor iedereen zou opleveren, dan waren we nu allemaal rijk. Nee, er is een rekening en de vraag is waar die komt te liggen. Grofweg zijn de strijdlijnen tussen oud en jong (schuldenaren versus vermogenden), arm en rijk, werkenden en niet werkenden. Deze strijdlijnen gelden zowel binnen landen als tussen landen (dan wel machtsblokken).

Het verloop van deze fase op weg naar een nieuw monetair systeem zal dus asymmetrisch zijn. Op macroniveau zijn er eigenlijk twee specifieke strijdlijnen: landen met een wereldreservemunt-status versus de rest en landen met militaire macht versus de rest. De eerste is duidelijk waarneembaar: de VS en de eurozone. Hierbij is Amerika de absolute nummer één. De dollar is de grootste in internationale handel en de grootste in de buitenlandse reserves van landen. Op zeer grote afstand volgt de euro (zie hieronder).

1

Op gebied van militaire macht, ligt het beeld wat gecompliceerder (zie wiki tabel). Amerika is de absolute nummer één, wederom, maar om de eurozone te bestempelen als een militair machtsblok, gaat wellicht wat ver. Zo staan Frankrijk en Italië redelijk in de ranking, maar dat was het dan wel (kijk overigens naar de positie van Duitsland!). Deze ranking neemt volgens mij niet de nucleaire capaciteiten mee, wat het beeld dan weer iets anders legt; conflicten tussen nucleaire grootmachten zullen tot uiting komen in proxy-oorlogen (zo niet, dan moet u uw bucketlist binnen drie jaar afwerken).

2

Terugkomend op de reservemuntstatus; het betekent dat als dergelijke landen geld printen en daarmee goederen en diensten kopen in het buitenland, dat dit in wezen gratis gebeurt (gekeken van de monetaire reset moment). De Fed en de Amerikaanse overheid hebben door hoe het spel gespeeld wordt en dat er een monetaire reset aan zit te komen. Dus nu is de Fed enorm aan het uitpakken (zie Fed balans hieronder). De vergroting van de balans en de snelheid waarmee, doet de grote crisis van 2008 verbleken (7 jaar van verruiming sinds 2008 werd nu binnen weken gedaan!).  

3

Waarom dit goed is voor de VS en niet zo goed voor de andere landen die dollars bezitten, het volgende overdreven voorbeeld: 

De VS printen geld en koopt daarmee goederen en diensten van andere landen. Normaal zouden deze landen de prijzen gaan verhogen, want zij zien ook wel dat de VS aan het printen is (debasing) en dat het geld (wat niet meer is dan een I owe you) in koopkracht zou moeten verliezen. Echter, alle grondstoffen zoals olie, staal, koper en zo verder, worden in dollars afgerekend. Dus iedereen heeft behoefte aan dollars. Verder hebben veel andere landen zelf leningen uitgegeven in dollars, waardoor zij dollars nodig hebben om de rente en aflossing (beiden natuurlijk in dollars) te kunnen betalen. Daarbovenop, hebben landen natuurlijk baat bij de grote Amerikaanse vraag naar hun goederen en diensten. Deze vraag betekent dat zij dollars krijgen en vaak worden deze weer gerecycled in Amerikaanse staatsschulden (deze landen kopen met hun dollarreserves Amerikaanse staatsschulden. Zo zitten China en Japan op enorme hoeveelheden Amerikaanse staatschulden). Deze kluwen aan belangen, met een moeilijke mix van korter termijn effecten (vaak positief) en lange termijn effecten (vaak negatief), zorgen ervoor dat de Amerikanen ermee weg komen. Sommige landen morren en willen bijvoorbeeld olie in een andere munt afreken dan dollars. Dan komt de militaire macht van de VS om de hoek en zorgen zij ervoor dat de reserve status van hun munt niet (teveel) wordt aangetast. Dus of je nu wilt of niet, dollars zul je krijgen en accepteren. 

Dit systeem werkt aardig voor de Amerikanen, maar is niet voor eeuwig. China probeert inderdaad al de renminbi te laten gebruiken als internationaal betaalmiddel. Zo hebben de Russen en de Chinezen een deal gesloten. Ook hebben veel centrale banken (vaak de gebrandmerkte vijanden van de VS) hun goudvoorraden niet alleen vergroot, maar ook in eigen land gehaald (normaal liggen deze opgeslagen in de VS, VK, of Frankrijk). Saillant detail is dat zowel Duitsland alsmede Nederland een deel van hun goud hebben gerepatrieerd (dus uit landen gehaald die bondgenoten zijn…). Verder heeft Rusland alle Amerikaanse staatsschulden die zij in bezit had de deur uit gedaan. Het geeft aan dat dit systeem op haar laatste benen loopt. 

4

De Amerikanen zien dit ook en bereiden zich voor op een nieuw monetair systeem. Natuurlijk willen zij weer de leiding nemen in dit nieuwe systeem (militaire macht gaat hier wederom een rol spelen). Nu de corona lockdown een economische depressie veroorzaakt, wordt dit als het verhaal / de justificatie gebracht voor de fiscale en monetaire verruiming. Zij zullen printen en printen en printen en zoveel mogelijk dingen bemachtigen uit het buitenland. Als het moment daar is, wordt de dollar in wezen opgeheven en daarmee ook de dollarschulden. Echter, de één zijn schulden, is de ander zijn bezit. Ofwel, iedereen die in dollars betaald kreeg of in dollars geïnvesteerd was, is alles kwijt (geldt overigens niet voor het bezitten van solide aandelen want deze bedrijven zullen voortbestaan en de nieuwe munt aannemen. Het bezit via aandelen zal anders verlopen. Hierdoor is in de onderstaande afbeelding niet alles één op één te nemen. Zie bijvoorbeeld Zwitserland waar de SNB geld print en zich vol laadt met Amerikaanse aandelen; zij spelen het spel dus ook!). Hiermee verlegt de VS de rekening dus voor een groot gedeelte bij andere landen. Met name de opkomende markten, China en Japan zijn de pineut. Maar ook de eurozone wordt geraakt.

Nu voert de eurozone de tweede reservemunt aan. De euro is echter niet zo sterk in haar rol als reservemunt zoals de dollar. De militaire daadkracht ontbreekt ook om dit lang in stand te houden. De ECB en de overheden van de eurolanden zullen dus nu, in het kielzog van de Amerikanen, hetzelfde trucje proberen uit te halen en de rekening van al dit geprint geld buiten de eurozone te leggen. (In deze context zou ik, die de euro en de EU verafschuwt, blij moeten zijn met de euro en wellicht zelfs eurobonds, want zij zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk van de rekening buiten de eurozone wordt gelegd! Alhoewel de eurobonds er ook weer voor zorgen dat het gedeelte van de rekening dat wel in de eurolanden komt te liggen, juist meer naar het noorden opschuift.)

Deze geldprinterij door de wereldreservemuntlanden (< galgje tip) zal niet zonder slag of stoot gaan en zal tot internationale conflicten leiden. Maar ook binnen het eurozoneblock, gaan de spanningen (verder) oplopen, want ook hier zullen de effecten van het printen van euro’s niet symmetrisch zijn (vandaar de roep om eurobonds door het zuiden, bijvoorbeeld). 

Er komen dus roerige tijden aan, met grote politieke verschuivingen, geopolitieke spanningen, wereldwijde schuldencrisis, nieuwe monetair systeem, grote verschuivingen van vermogen en zo verder. Beangstigend maar ook fascinerend en vol met mogelijkheden voor ons allen om er vernieuwd en sterker uit te komen.

Reaguursels

Inloggen

BUY BITCOIN

Steed | 11-05-20 | 11:35

Milton Friedman draait zich om in zijn graf

SicSeb | 11-05-20 | 08:59

Wat er wordt vergeten: de munt is slechts het ruilmiddel.

Wat een land en inwoners gezamelijk bezit aan infrastructuur, vastgoed, bedrijven, goud en grondstoffen is de waarde.

In dollars en euro’s zal deze activa uiteindelijk extreem duur worden, gevolgen:

- de bezitters van genoemde activa worden rijker;
- mensen die werken voor het geld krijgen elke maand minder koopkracht.

Een goed voorbeeld is de balkan, voorafgaande aan de balkanoorlogen had je hyperinflatie en reeds ontevreden inwoners van die landen.

De dollar zal gewoon blijven bestaan : waarom ? Als de VS dezelfde belastingdruk zou hanteren als Europa hebben ze binnen 2 jaar de volledige staatschuld adgelost ! Vs en dollar overlecven dus.

Dan de Eu in hoogconjunctuur zijn de belastingen reeds verder verhoogd om de failliete landen en de euro te redden.

Hogere belastingen worden niet meer gepruimd (zie Terechte weerstand eurobonds), de euro is niet meer te redden, proberen ze het wel via belastingverhoging krijgen we onlusten of erger.

Nl zou feitelijk per direct uit de euro moeten stappen en dollars als wettig betaslmiddel kunnen invoeren. Of een eigen munt gekoppeld aan de dollar.

Tee Of Cup | 11-05-20 | 01:20

dat nieuwe monetaire systeem bestaat al: een centrale bank mag net zoveel geld ‘bijdrukken’ als nodig met als limiet een verrekening met potentiële toekomstige productie.
due wordt enerzijds gered en daarna belast om het sommetje op 0 uit te laten komen.

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 22:54

gelukkig heb ik mijn guldens nog

klimaatsloper | 10-05-20 | 21:58

Ik mis een advies voor Jan Modaal, iemand zin om dat (het liefst onderbouwd) te geven?

De vrek | 10-05-20 | 19:25 | 4

@De vrek | 10-05-20 | 21:59: Jan Modaal met zijn gezin is in Nederland goed voor zo'n 60/70.000 euro bruto volgens het CBS. Dat betekent stenen kopen en niet huren, ongeveer een 20.000 in aandelen, 10.000 in goud en zilver, 20 euro cash op de bank voor toekomstige werkloosheid en andere shit. Kortom spaarzaam zijn en spreiden. En dan hopen dat je mazzel heb en shtf niet gebeurt tijdens jouw leven. Tenslotte kunnen je kinderen profiteren van jouw zuinigheid als je de pijp uit bent en het gaan verbrassen.

Graaier | 10-05-20 | 22:10

werken.

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 22:55
▼ 1 antwoord verborgen

De oplossing is schulden maken. De euro gaat geweldig inzakken. En dan worden je schulden ook niets meer waard. Weg schulden! Dat is wat de zuidelijke landen ook willen. Weg ons geld, weg hun schulden, de grote equalizer, geen gezeik allemaal arm. Probleem is alleen waar je zolang je geld moet parkeren. Goud is erg duur en wil iedereen verkopen na de crisis en zakt dan dus ook in.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:46 | 3

Als je werkelijk gelooft dat armageddon aanstaande is: egun.de

theo-is-dood | 10-05-20 | 18:48

de Italiaanse staatsschuld is toch echt voornamelijk Italiaans bezit..
uiteindelijk zullen ze moeten bezuinigen, en de belasting moeten verhogen en moeten accepteren dat ze armer worden

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 22:58

Via GS verwijs ik naar het Gloom, Boom, Doom report van Marc Faber:

-"Be prepared! Sometimes in future, your children or grandchildren will ask you about the current economic slump. They will question: “how was it possible that such a minor pandemic in terms of mortality rates created such global economic calamity?” You will then have to explain that the recovery which followed the Crisis of 2008/2009 was artificial because it was financed with debts, and involved fiscal deficits and money printing, which created an extremely unstable and vulnerable financial system. In addition, you will need to point out the high valuation of US stocks, at the time the crisis occurred."-
[...] The point is this. The Coronavirus did not cause the slump of 2020. But it was the pin that pricked the monetary-inflationary credit bubble for good, and depressed all asset prices, and with the invaluable assistance of incompetent politicians led to severe economic hardship.
As Thomas Sowell opined: “There is nothing so bad that politics cannot make it worse.”

theo-is-dood | 10-05-20 | 18:42 | 1

ik vind 3% niet echt laag. Los van de druk op de gezondheidsxorg, die 10-15% van de bevolking is. Dat is ook een economisch Armageddon. Los van het feit dat de langetermijn effecten van opgenomenen niet echt positief zijn.

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 23:02

Pfffff dit soort revolutie-theorieën gaan 99% van de tijd niet gebeuren. Het is veel waarschijnlijker dat er een meer geleidelijke verandering plaats zal vinden. Niemand wordt blij van een revolutie, en u en ik zeker niet.

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 18:37

Cool stuff, Sassen van Elsloo. Ik ben wel toe aan wat nieuws. Deze wereld is stuk. Misschien wordt de volgende beter...

Odin | 10-05-20 | 16:28

Monetair financieren (geld bijdrukken)? Degene die het nieuwe geld mag uitgeven heeft de voordelen, en de inflatie wordt betaald door iedereen die al bestaand geld heeft.
Een beetje mag wat mij betreft besproken worden, maar het nieuwe geld moet dan wel eerlijk verdeeld worden. Dus niet alleen Italie en Griekenland de lusten en wij de inflatie, het nieuwe geld moet over alle Eurolandregeringen verdeeld worden.

petersteenkamp | 10-05-20 | 16:03 | 2

Het werkt zo bij de EU en overheden:
Stel jij bent de EU en hebt een geldpers. Dan pers je heel veel geld voor jezelf en zegt dat iedereen dan rijk wordt. Dan kleed je dat in door het heel moeilijk te benoemen met bonds, en andere woorden die betrouwbaar lijken en mensen laten denken dat het echt beter is. Omdat mensen dom zijn snappen ze dat toch niet.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:49

je kunt ook niet bijdrukken, banken laten omvallen en vervolgens ook je spaargeld kwijt zijn.

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 23:04

Het is een gecompliceerd spelletje, hadden we maar enig idee wat de echte machthebbers achter de schermen aan het bekokstoven zijn.

Het is veel te rustig aan de oppervlakte, men houdt ons kalm en onwetend.

sprietatoom | 10-05-20 | 15:50 | 5

Het is niet moeilijk, lees je in met bijvoorbeeld boeken van Heertje. Daar heb ik het vroeger uit geleerd. Het is allemaal een hoop poeha met moeilijke woorden die er alleen maar voor dienen te waarheid te verbergen.

Probleem is wat ze verbergen, daar ben ik nog niet achter. Er moet een reden zijn voor de combinatie van geld schuiven, massa-import. En er moeten mensen erg rijk van worden anders deden ze dit niet.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:52

ja. heel aannemelijk dat de ‘elite’ een geheime afspraak hebben en dat die iets weten wat echt niemand anders weet.. en iedereen houdt zich aan de afspraak.

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 23:05
▼ 2 antwoorden verborgen

En nu? Aandelen zullen ook imploderen, Dan maar goud? Of nu investeren in stenen en zo veel mogelijk hypotheekschuld opbouwen? Vragen, vragen

glaaf | 10-05-20 | 15:07 | 5

BTC natuurlijk

Kane | 10-05-20 | 17:15

Schulden opbouwen natuurlijk. Alleen hoe krijg je dat geld veilig geparkeerd. Goud kakt in als iedereen het tegelijk verkoopt.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:53

aandelen doen het juist heel goed baar verhouding. want aandelen worden niet zomaar bijgedrukt

Epistulae_Morales | 10-05-20 | 23:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Blij dat ik geen tentamen hoef af te leggen in dit vak…
Snap er amper iets van.
Wat ik wel weet is dat het Duitse Hooggerechtshof niet wil dat Duitsland Zuid-Europees wc-papier opkoopt en er zoveel Euro’s worden bijgedrukt dat het uiteindelijk ook in wc-papier verandert.
Als er in de EMU is afgesproken dat dit soort zaken niet mogen in het Eurogebied, hoezo kan het hof in Luxemburg, Duitsland dan overrulen? Ik snap dat het Europese gerechtshof dat op papier kan maar als afspraken geschonden werden, is er toch een zaak???
Wat ik weet is dat het Duitse Hooggerechtshof niet wil dat Duitsland Zuid-Europees wc-papier opkoopt en er zoveel Euro’s worden bijgedrukt dat het uiteindelijk ook in wc-papier verandert.
Zwitserland is heel groot afgebeeld en heeft kennelijk veel buitenlands kapitaal. Is Zwitserland daardoor kwetsbaar? Is er geen ‘Zwitserlevengevoel’ meer? De VS en de Aussi’s doen het goed omdat hun land zeer klein is afgebeeld, juist als de Dollar wordt opgeheven? Klopt die conclusie?
Iets meer uitleg zou prettig zijn. Moet ik wachten met het afbetalen van mijn studieschuld totdat een brood 35.000,- kost en ik er in een keer vanaf ben?

Wat ik verwacht: er volgt een economische ineenstorting, daardoor ontstaan schaarste, verdeeldheid en chaos, gevolgd door onrust, plunderingen, revolutie en misschien zelfs oorlog in instabiele regio's omdat dictators hun regimes zullen willen redden. Landen met een sterke agrarische bedrijvigheid zullen langer de schappen in de supermarkten kunnen bevoorraden en staan er beter voor. Daarom vind ik het belangrijk dat we de boeren alle ruimte geven om te investeren, te groeien en te produceren. In Europa staat Nederland er wat dat betreft het beste voor. Als jullie verstandig zijn, laten jullie dat zo!

Die cijfers bij militaire macht mogen ook iets nader toegelicht worden. Wat betekent VS 0,94 Rusland 0,80 en China 0,79 in absolute termen? Wat ik tot mijn schrik wel kon afleiden is dat Israël te midden van de barbaarse baardlanden er helemaal niet zo goed voorstaat als ik had gehoopt…

Angélica de Sancé | 10-05-20 | 14:39 | 6

Lees de uitspraak bij de oorspronkelijke bron:
Urteil vom 05. Mai 2020 - 2 BvR 859/1

theo-is-dood | 10-05-20 | 19:14

Het is het CONSTItutioNELe Hof! Dat is wat anders als het Hooggerechtshof

En voorts spreekt praktisch geen enkele journalist nog Duits. Reaguurders trouwens ook niet. Dat gegeven maakt het extra moeilijk om uit te leggen waar de uitspraak in kwestie over gaat.

theo-is-dood | 10-05-20 | 19:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoogstwaarschijnlijk betekent dit dat de euro straks nog minder waard is dat het stukje papier waarop hij is geprint. Met dank aan Wim Kok, Wim Duisenberg en Ruud Lubbers. Zij zijn echter helaas niet meer aansprakelijk voor deze monetaire misère want alle drie deaud.

Motleycrew | 10-05-20 | 14:39 | 1
-weggejorist-
Datishetdus | 10-05-20 | 16:19

MSC ? Letterlijk een papieren tijger. Vooral dat Chinese getal.

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 14:38

(Hyper) inflatie klinkt leuk voor je hypotheek, maar zolang de lonen niet meestijgen en je koopkracht langzaam maar zeker naar de knoppen gaat heb je er niet zoveel aan.
En reken maar dat je hypotheek bij een reset keurig netjes omgezet wordt naar een nieuwe valuta. Mag u raden of dat tegen voor u gunstige voorwaarden gaat zijn of niet.
En je pensioen, ja die gaat uiteraard wel naar de klote.
Speltip 1: spreid uw kansen. En sterkte.

Harry Turtle | 10-05-20 | 13:56

Enorme goede truuk van de USA om olie te betalen met geld wat ze bijdrukken. Gratis! Ze schijnen het al 30 jaar te doen.

helodia | 10-05-20 | 13:30 | 3

En Saoedi-Arabië werd ook nog eens verplicht om een substantieel deel van de opbrengst in Amerika te beleggen, dus het kwam ook nog eens terug. Inmiddels hebben ze ook andere deals, zoals een wapendeal van een paar honderd miljard. Feit is dat die geprinte dollars weer richting Amerikaanse economie stromen. Zoals onze pensioengelden en spaargelden jarenlang ook voor het grootste deel in de VS geinvesteerd werden (Ruding kreeg niet voor niks een baan in de VS). Moet ook nog altijd denken aan het ABP dat onder cda'ers zoals Brinkman tientallen miljarden verloor aan Fannie Mae en Freddie Mac hypotheken. Het stuk over de "APB Paus" is niet meer op het weblog van Jort Kelder te vinden, maar je kunt nog googlen naar "ABP Paus 925" en het dan nog hopelijk ergens vinden of misschien hebben ze het wel bewust verwijderd, gepasseerd station.

Watching the Wheels | 10-05-20 | 14:22

Al sinds 1945, the oil for security deal tussen de US of A en het huis Saoud. De arabieren garanderen olie en de US of A zorgt ervoor dat het huis Saoud beschermt wordt door de US of A zolang de olie stroomt. En daaraan gekoppeld dat het huis Saoud aan iedereen voor hun olie dollars vraagt. En dat maakte dat de US of A dollars kon printen tot ze er bij neervielen, want de hele wereld wilde dollars om olie te betalen. Daarom hebben Rusland en China afgesproken om onderling niet in dollars te betalen.

Graaier | 10-05-20 | 14:27

@Graaier | 10-05-20 | 14:27: En ook Gadaffi wou van de dollar af en we weten hoe het hem is vergaan. De NATO heeft in Lybië de democratie gebracht. Dat moest overigens van Obama en mevr. Clinton. Obama heeft zelfs nog de Nobelprijs voor de vrede gekregen. Wat zit de wereld toch mooi in elkaar.

johnelec | 11-05-20 | 00:05
-weggejorist-
Capo-dei-capi | 10-05-20 | 13:21 | 2

Geld kun je wel printen, maar geld kun je niet eten. En je kunt iedereen wel 1000 dollar of 1000 euro uit de printer geven, maar als de winkels leeg zijn, dan is dat geprinte papiertje nog minder waard dan wc-papier. Voedsel kun je niet printen. In een lege winkel is de miljonair net zo rijk als de bijstandsmoeder.

Stormageddon | 10-05-20 | 13:15 | 3

Goed punt, maar niemand denkt daar over na lijkt het. Wat wel veel besproken wordt is of je wel genoeg denkt aan diversiteit. Dus b.v. bijstands moeder (m/v/l/g/b/t/q). Da's minstens even belangrijk, zo schijnt het in sommige kringen die toch ons beleid maken.....

Dr van | 10-05-20 | 13:26

@Dr van | 10-05-20 | 13:26:
Ook meneer Sassen blijft zich maar focussen op financiele markten, op geld, of waardenpapiertjes, cijfertjes in een computer.
Bottom line: doet er allemaal niet toe. Als mensen niks te vreten hebben maakt het niet uit hoe dat wordt bijgehouden in de boekhouding. Dan is de enige boekhouding die de geschiedenisboeken haalt de sterftecijfers van de bevolkingsregisters.
Zonder een minimaal schuin oog op de agrimarkten, op de voedselcommodities, op landbouwgronden zijn alle bespiegelingen over geld autistische spielerei van cijfertjesfetisjisten.
youtu.be/wTfTQ2SO4yA

Stormageddon | 10-05-20 | 13:41

Het punt is inderdaad dat het om de waarde uitgedrukt in huis, auto, eten gaat. Niet om het getal. Geld bestaat niet meer en is virtueel geworden, het hoort wat voor te stellen maar doet het dat niet meer.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:56

OK, in grote stappen : Een serie van verdragen die niet werken => opstand, met name vanuit "rechts" => politieke instabiliteit => herhaalde herstructurering van de "schuld" => hyperinflatie => machtsovername door nationalisten => oorlog => alle belangen vernietigd => herstel. Oftewel de periode van 1918 tot 1945. De grote reset is niet een nieuw monetair systeem maar een stevige matpartij. Alleen deze keer... Ik denk aan de uitspraak van Dr. Einstein : "Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten wordt, maar de vierde wordt gevochten met knuppels en stenen".

De kern van het probleem is dit : geld heeft geen waarde, het werkt alleen als middel om waarde uit te drukken zolang er vertrouwen in is. Dit vertrouwen verdwijnt als de "leiders" in hun arrogantie de verantwoordelijkeheid voor hun fouten niet nemen en ondanks de tekenen van falen hun zin blijven doordrukken.

Sterkte allemaal.

Dr van | 10-05-20 | 13:13

Adyen, microsoft, gilead, roche, alles prima in de plus sinds aankoop.

van Oeffelen | 10-05-20 | 13:05 | 1

Lam Research, Solaredge, Alteryx, Zoom en Beyond Meat allemaal in de plus sinds aankoop. Maar alles daarvoor?

arlen | 10-05-20 | 14:00

Met de naderende monetaire reset in gedachten, misschien heeft @Alexander Sassen van Elsloo een suggestie voor ons arme roze scharrelaars hoe je daarop voor te bereiden?

DinkyToy | 10-05-20 | 13:03 | 12

@arlen | 10-05-20 | 19:08: alcoholvrij en vegetarisch zijn volgens mij maar minieme delen van de food business (ik ken in elk geval niemand die dat spul zuipt of vreet?), als ze het daar van moeten hebben gaat het geen vetpot worden? Superfoods is ook alleen voor hippies, en insekten vreten gaat de komende tien jaar ook niemand doen.

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:43

@theo-is-dood | 10-05-20 | 19:38: Landbouwgrond vind ik een interessante... maar maakt dat veel uit? Zo lang de NLse boeren genoeg waarde toevoegen aan hun produkten kunnen ze best wat veevoer inkopen uit het buitenland, waar over het algemeen nog plek zat is?

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:44
▼ 9 antwoorden verborgen

' Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws!'
Aldus Rothschild lang geleden. Its all about the money.

Krijgtheenenweer | 10-05-20 | 13:02

Al mijn schulden (vnl. hypotheek) in Euro, en mijn savings in BTC en een beetje goud. Veel meer kan ik niet doen.

euroka | 10-05-20 | 12:47 | 5

@W_F | 10-05-20 | 12:57: De gulden is vervangen, niet ingestort. De toekomst van de Euro is nogal ongewis. QE gaat leiden tot enorme inflatie. In ouderwets Hollands: geld-ontwaarding. En Bitcoin doet niet aan inflatie (wel aan prijs fluctuatie maar dat is iets anders). Grootste gevaar voor Bitcoin is dat overheden zullen proberen het te verbieden (Want ze raken hun macht kwijt)

euroka | 10-05-20 | 13:52

@Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 12:52: Nee dank u. Waarom zou ik de Euro zeepbel verruilen voor een andere ? Aandelenkoersen zijn al een tijdje losgezongen van de economische realiteit. Het zal hard ontwaken zijn straks, op de beurzen.

euroka | 10-05-20 | 13:54

@euroka | 10-05-20 | 13:54: Als de euro ploft heb je niets meer. De nieuwe munt zal bedrijven een nieuwe waarde toekennen, zo ook jouw kleine stukje van dat bedrijf, en ben je dus niet alles kwijt, of maak je zelfs winst. Gewoon goede aanvulling op wat je al hebt.

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Helicoptersneeuw

Premier Trutte | 10-05-20 | 13:13

Ik denk dat de EU het meest slecht er vanaf komt. De eenheid is niet sterk genoeg, er komen teveel immigranten en Islam binnen waardoor binnenlandse onrust en de leiding is te socialistisch, lees duur en slap. We geven teveel uit en durven geen daadkrachtige beslissingen te nemen ten koste van de economie. Dus dat.

BozePaarseMan | 10-05-20 | 12:36 | 1

Die nieuwe mensen gaan ons helpen met de wederopbouw. Ze zijn niet allemaal zo. Er zitten ook fijne mensen bij. Islam hoort erbij, het is allemaal net wat diverser. Etc etc

Bill Cosby | 10-05-20 | 13:23

Maar ehh, Wat gaat er wezenlijk veranderen in het financieele systeem van de EU , Ten opzichte van de 2008 financieele crisis dan?
Want, volgens mij staan we hier nog steeds water in een lekke emmer te gieten?

Datgingniegoed | 10-05-20 | 12:34 | 2

We gaan net zoveel water in die lekke emmer gieten totdat de EU bevolking niks meer te drinken heeft, pas dan zullen ze wakker worden.

Harry Turtle | 10-05-20 | 12:45

De Nederlandse banken houden nu een veel groter eigen vermogen aan tov van uitstaande leningen.
Maar helaas slagen de knoflooklanden er sinds de invoering van de Euro niet in om hun overheidsbudgetten aan de afgesproken normen te laten voldoen.

theo-is-dood | 10-05-20 | 19:44

1 UN Greta wordt straks 1,25 US Dollar waard.

Varende_Reaguurder | 10-05-20 | 12:20

Tijd voor de Neuro en de Zeuro (start bij België). Kunnen we in alle rust naar de ineenstorting van Zuid-Europa kijken zonder er bovenmatig voor te bloeden

Rest In Privacy | 10-05-20 | 12:16 | 1

België bij de zeuro tenzij de Vlamingen eindelijk eens de knoop doorhakken en Wallonië onafhankelijk maken. Dan kan Vlaanderen zeker bij de neuro.

5611 | 10-05-20 | 13:54

Printers en inkt kosten ook geld. Hoor je niemand over.

beldewouten | 10-05-20 | 12:15 | 2

Omdat het ene nulletje extra op het biljet niet zo duur is om te printen.

Graaier | 10-05-20 | 12:18

@Graaier | 10-05-20 | 12:18: Nog beter is het om extra ruimte vrij te laten op de biljetten en losse stickersetjes te verkopen, zodat mensen de extra nullen zelf kunnen bijplakken op de biljetten wanneer nodig.

Varende_Reaguurder | 10-05-20 | 12:23

Volgens mij is het misgegaan toen zulke enorme lappen ingewikkelde tekst nodig werden om de economische status te omschrijven. Je kan het werkelijk alle kanten op lullen, en het doemscenario is dan een van de leukste kanten natuurlijk.

beldewouten | 10-05-20 | 12:08

Japan een opkomende markt? Verder zie ik dit hele verhaal niet zo gauw gebeuren.

sjef-van-iekel | 10-05-20 | 12:04 | 2

Lees drie. 1 Opkomende markten, 2 China en 3Japan. Die zitten straks met al hun afgewaardeerde dollars.

Graaier | 10-05-20 | 12:16

Zolang je de wet van Gresham kent weet je wat te doen met je fiat centjes. Silver and Gold b*tchezzzz

Plaktong | 10-05-20 | 12:02

Waarom is het: de VS printen, de NS zeggen en Duitsand vindt? Kudt Nederlands taalgebruik bedacht door idiote journalisten.

Dubbelepunthoofd | 10-05-20 | 11:59 | 7

@Lupuslupus | 10-05-20 | 12:31:
Zowel 'De VS is een groot land' als 'De VS zijn een groot land' is juist. En omdat het 50 staten zijn is de keuze voor het meervoud logisch.

Plaktong | 10-05-20 | 12:49

@Lupuslupus | 10-05-20 | 12:31: De verenigde statEN, de Nederlandse SpoorwegEN. Maar zowel enkelvoud als meervoud zijn hier juist. Interessant genoeg is het zeer gebruikelijk dat bij bedrijven altijd het enkelvoud gebruikt wordt, ook als de naam eigenlijk een meervoud is... maar de NS is daar een uitzondering op. Zie: onzetaal.nl/taaladvies/vs-is-zijn

Muxje | 10-05-20 | 12:52

Staten is meervoud, idem met de Arabische Emiraten.

ReyNemaattori | 10-05-20 | 19:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Eens temeer zal blijken dat de EU in deze vorm nog minder dan een papierengeld tijger is

bart2653 | 10-05-20 | 11:56 | 1

Maar wel een met een heel goede geldprinter die daarmee alle macht naar zich toetrekt. Ik dat dat macht het einddoel is.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 18:57

"alle grondstoffen zoals olie, staal, koper en zo verder, worden in dollars afgerekend. Dus iedereen heeft behoefte aan dollars" Maar als je gratis dollars bij je olie krijgt dan werkt dat niet helemaal. Als een economie steeds minder olie nodig heeft dan hebben lanen ook veel minder behoefte aan dollars, nog afgezien van een lage of zelfs negatieve olie prijs. De hele truc moet dus gedaan worden voordat de vraag naar olie inzak, maar dat punt zijn we eigenlijk al voorbij. Gelukkig is er meer geld dan fiat-geld van overheden.

W_F | 10-05-20 | 11:55 | 4

Afgezien van deze crisis neemt de vraag naar olie toe. Veel opkomende landen lenen in dollars. Daarom ook dat zij in de problemen komen als de FED de rente verhoogt-dollar stijgt- of de balans verkleint.

arlen | 10-05-20 | 12:20

Als de economie weer opveert zal de vraag en dus de prijs van olie rap stijgen.

MisterMr | 10-05-20 | 12:25

@MisterMr | 10-05-20 | 12:25: Als (en dat is een grote als) de economie over 2 jaar weer op het niveau van 2019 zit dan is zo'n 5% van de gereden kilometers inmiddels elektrisch. 5% minder vraag naar olie lijkt weinig maar dat is precies wat de negatieve olie prijs veroorzaakte. Je mag zelf verzinnen wat er bij 10 of 20% minder vraag gebeurd.

W_F | 10-05-20 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang er meer vliegtuigen met Nederlanders worden ingevlogen gaat alles helemaal goed komen!!!

Pferdefotze | 10-05-20 | 11:50 | 3

U bedoelt waarschijnlijk "Nieuwe Nederlanders"? Die gewoon getest worden op corona en medewerkers in de zorg niet. Die Nederlanders bedoelt u?

Ommezwaai | 10-05-20 | 12:11

Zaten er dan ook mensen van het marokkaanse ras tussen al die gerepatrieerde Nederlanders uit de Maghreb ?

van Oeffelen | 10-05-20 | 13:00

@van Oeffelen | 10-05-20 | 13:00: Het grootste deel, vermoed ik.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 13:28

Het Duitse grondwettelijke hoogste gerechtshof heeft een stokje gestoken voor Eurobond dromen van de EU. Duitsland gaat aan het Russische gas van North Stream II. Samen met Rusland en China wordt een ge-ontdollariseerde handelszone in leven geroepen. In China is men bezig met het optuigen van de digitale Yuan www.unz.com/pescobar/get-ready-for-th... Iran wil in Euro's betaald worden voor zijn olie, de Russische olie ook en de game-changer wordt Saoedi-Arabië, wanneer dat de Dollar loslaat. Ondertussen stapelen de binnenlandse problemen zich op voor de Amerikaanse rogue state. De werkeloosheid overtreft de jaren dertig crisis en treft behalve de laagopgeleiden ook de hele dienstensector, terwijl de medische sector zich het apenlazarus moet werken vanwege de corona-crisis. De Amerikaanse militaire overmacht drukt zich uit in een lachwekkend aantal vliegdekschepen die allemaal in de gaten gehouden worden door onderwater-drone's van China en Rusland. Mocht de VS suspecte oorlogshandelingen willen beginnen, dan gaan op één dag 44 vliegdekschepen kapseizen. >> Ergo: Er gebeurt niets op militair gebied. De Amerikaanse militaire overmacht maakt de VS zeer kwetsbaar. Het lijkt meer op het dagelijkse vlag- en machtsvertoon van het Habsburg empire (een opera & operette nepgebeuren), dan dat er werkelijk sprake is van macht. Met de komst van de drone's zijn alle andere vliegtuigen dodo's geworden. Wie maakt de meeste drone's? Wie beschikt over de beste knappe koppen om drone's te besturen? >> De militaire overmacht ligt bij China & Rusland. Onlangs liet Saoedi Arabië zien waartoe het in staat is om Amerika economisch op te blazen. Dat gaat weer gebeuren.

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-05-20 | 11:49 | 8

@Professor Superhirn | 10-05-20 | 12:46: U kijkt vanuit het machtsperspectief van de VS. Maar zie toch hoe wankel deze reus staat op z'n lemen voeten. Het hoeft geen Jemen te zijn om een Amerikaans oorlogschip aan te vallen. Het gaat met de ontwikkeling van oorlogsdrone's zo snel, dat elke investering in F35 geen enkele 'macht' produceert maar enkel meer doelen voor een drone aanval. De grootste zwakte van de VS zit echter in de menselijke bediening: China en Rusland en India hebben drone's + knappe koppen om die drone's te bedienen. >> de lame duck is de VS. Wen er maar aan: de empire dromen van de VS zijn in hun laatste fase. Opeens ziet iedereen wat voor een derde wereld land zich laat zien in Chicago, New York en L.A..

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-05-20 | 13:18

Dat drones alle andere vliegtuigen overbodig maakt is nog toekomst muziek. De F35 zit Rusland en China echt niet lekker.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 13:21

Voor wie geïnteresseerd is in geopolitiek: www.strategic-culture.org/news/2020/0... De laatste regels uit dit artikel:
"De reddende genade van vandaag is dat de antifascistische geest van Franklin Roosevelt leeft in de vorm van moderne anti-imperialisten Vladimir Putin, Xi Jinping en een groeiend aantal naties verenigd onder de paraplu van de New Deal van de 21e eeuw die is gekomen het "Belt and Road Initiative" te worden genoemd.

Als Prescott's kleinzoon Jeb (of Prescott's spirituele kleindochter Hillary) zich op dit moment in de positie van president van de VS bevond, is het onwaarschijnlijk dat ik dit nu zou schrijven, omdat ik er vrij zeker van ben dat WWIII al zou zijn begonnen. Nu president Trump echter bijna vier jaar Deep Subversion heeft overleefd en herhaaldelijk heeft opgeroepen tot een positieve alliantie met Rusland en China, bestaat er nog steeds een kans om de soorten noodmaatregelen te nemen die op dit moment van de existentiële crisis nodig zijn om te doen wat FDR was altijd van plan geweest en de Tweede Wereldoorlog te winnen."

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-05-20 | 13:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Het mooie van geld drukken is dat Rutte en de Brusselmannen straks iedereen miljonair maken. Uw pensioen in 1 keer afkopen met een glanzend nieuw biljet van €10.000.000.
Klaar.

Met dat biljet in de hand de pijlen volgen naar de stralende afgrond van EUropa. Even moed verzamelen voor dat laatste Deugende sprongetje. Je kunt het!

Jan Passant mk2 | 10-05-20 | 11:48 | 2

Je moet het niet kunnen .
Het gebeurd vanzelf .

likmegaties | 10-05-20 | 11:55

Dus om een lang verhaal kort te maken , je slaapt een pak beter met een stapeltje US$ onder je kopkussen dan met een stapeltje pleuro biljetten .
Op lange duur dan toch .

likmegaties | 10-05-20 | 11:47 | 3

Mja, dat hangt van november af. Wanneer het de deepstate lukt om de macht terug te grijpen, dan haalt de dollar de EUro straks weer in.
In de race naar de bodem, in vrije val. Met de groeten van de Chinese Communistische Partij.

Jan Passant mk2 | 10-05-20 | 11:54

@Jan Passant mk2 | 10-05-20 | 11:54: ook trump maakt deel uit van de deep State.

IkwilJinekwel | 10-05-20 | 12:13

Geld is niets, alles draait om de liefde.

Mark_D_NL | 10-05-20 | 11:41 | 7

Mark gaat wat te vaak naar de hoeren ?

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 12:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat schuldenaren zomaar hun schulden kunnen "wegtoveren" wegens economische en/of militaire macht, dat lijkt me voldoende brandstof voor revoluties en oorlog en een vloedgolf van ressentiment jegens westerse landen en ideeën. VS kan niet overal tegelijk zijn.

pielemuisje | 10-05-20 | 11:40 | 5

Vraag dat eens aan de Rothschilds .

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 12:54

@Kuifje-naar-Brussel | 10-05-20 | 13:20: En voor de zoveelste keer sla je weer een enorme inhoudelijke misser. Je lijkt wel een blinde priester die zich per ongeluk aan een oude tandeloze oma vergrijpt.

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 14:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ray die economische politiek beschrijft als "filling the holes in the financial economy". Afijn, bijzondere kerel die alles heel mooi mechanistisch beschrijft en 100 jaar terug kan kijken. Verder zegt hij heftige dingen. Dat er "no choice" is. Dat er een big shift in wealth aankomt. De centrale banken zijn helemaal los om de diverse gaten in de economie te vullen. Ze kunnen en willen niet anders. Het alternatief is dat zaken omvallen. En wie wil dat op zijn geweten hebben. Dat is meer iets van de opvolgers.

Graaier | 10-05-20 | 11:38

Rusland wordt hard geraakt. Het land is grotendeels afhankelijk van olie en door Corona is de prijs enorm gekelderd. Daar gaan de Russische financiële reserves.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 11:37 | 18

@Kuifje-naar-Brussel | 10-05-20 | 11:54: Jij bent toch zo'n enorme sukkel : An Overview of Russia's Economy

Russia is best known among international investors for its energy industry, as a leading exporter of oil and natural gas. But, those investing in Russia are also watching its growing information technology (IT) and telecommunications sectors. In particular, the country's software industry is one of the fastest growing markets in the world.

The country's 2016 economic highlights included:

Gross Domestic Product (PPP): $3.493 Trillion
GDP Real Growth Rate: -3.7%
GDP per Capita: $23,875
Unemployment Rate: 6%
Inflation Rate (CPI): 12.9%

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 13:10

@Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 13:10: Verwachtingen voor 2016. Kortom, een analyse van 5 jaar geleden. Wat ben je toch een sukkel...

Rest In Privacy | 10-05-20 | 13:19

@Kuifje-naar-Brussel | 10-05-20 | 13:19: Wel, sukkel, het bewijst dat ze in 2016 al geen economie van een ontwikkelingsland meer hadden. Maakt jouw argument dus onjuist, dus ben je een dubbele sukkel met een behoorlijk ego probleem, verstoken van enige zelfreflectie.

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 14:20
▼ 15 antwoorden verborgen

Wanneer geld dood gaat ... zijn wij allemaal al dood.
Het duurt nog minimaal 150 jaar totdat de mensheid (hardleerse arrogante diersoort) zich heeft aangepast aan een verbonden wereld en een nieuw ruilmiddel heeft geïntegreerd in het bewustzijn. Onze taak in het heden is slechts gelegen in de juiste voorzetten te geven, zowel voor, tijdens als na de enorme ellende die ons de komende decennia nog te wachten staat. Geld is vervangbaar, de mensheid ook. Echter, geld kan niet voortbestaan zonder mensen terwijl mensen prima kunnen voortbestaan zonder geld. Geld is het kwaad van de wereld; totdat het dood en begraven is.
Wie blijft strijden vóór het kwaad, zal zelf ten onder gaan. Te beginnen met de EU en daaropvolgend elke grootmacht die geldwaarde boven menswaarde stelt.
Ja, het is een fascinerende tijd. Edoch, 'roerige tijden' is een onderschatting.
Het wordt oorlog en niemand -geen grootmacht, bank, volk of continent- houdt dat tegen. Evolutie heeft geen moraliteit doch is een bittere noodzaak.
Dood aan het geld!

Mensdier | 10-05-20 | 11:34 | 3

Houzee!

Zeebonkus | 10-05-20 | 11:35

Geld maakt niet gelukkig.... Gelukkig maken ze wel geld.

normanius | 10-05-20 | 11:35

Waarom wordt er altijd maar gepraat over 'printen van geld'?

Er wordt vrijwel niets meer geprint of geslagen, was in vorige eeuw al obsoleet. Verander dat effe, alst niet te veel moeite is...

Ichneumonidae | 10-05-20 | 11:27 | 7

Men draait nog altijd plaatjes op de radio. Men zegt ook niet dat ze een bestand openen.

Earl_of_Doncaster | 10-05-20 | 12:13

Papiergeld wordt ook niet geprint. Het wordt gedrukt op een drukpers.

Crash77 | 10-05-20 | 13:15
▼ 4 antwoorden verborgen

En ze worden op GS niet eens als corona gekkies bestempeld?

ik zei het toch | 10-05-20 | 11:25

Ach ik heb 1 geruststellende gedachte en dat is als de totale pleuris uitbreekt de politici en de elite op het marktplein aan de galg belanden. Dat is een feit (hè Sid) en ik vind het wel prima zo. Wat er nu allemaal in de wereld gebeurt heb zal me letterlijk mijn reet roesten.

Roadsurfer | 10-05-20 | 11:19 | 2

Revoluties gaan altijd gepaard met chaos en geweld voor burgers. Heb je daar zin in?

Bataafje | 10-05-20 | 11:47

Een vrij kinderlijke gedachtengang. Maar als je daar mee vaste grond onder de voeten hebt, prima.

beldewouten | 10-05-20 | 12:14

De krankzinnige verruiming, ingezet door Draghi om Italië te redden. Heeft het geholpen, is Italie en/of zijn wij daar beter van geworden? Ik meen dat de Italiaanse wond gewoon nog aan het door etteren is, of zie ik dat verkeerd.

Broadsquire | 10-05-20 | 11:17 | 2

Dat zie je heel erg goed. Als we eerder een Nexit hadden gedaan had NL nu de halve wereld kunnen opkopen.

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 12:58

Bijna alle Italiaanse banken zijn de facto failliet. Dat komt door een grote portefeuille ‘non performing loans’, maar ook omdat ze belegd hebben in Italiaanse staatsobligaties.

theo-is-dood | 10-05-20 | 19:58

https://youtube.com/watch?v=KLODGhEyLvk

Uitleg.

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 11:17 | 1

Money they don't have, on things they don't need.

Watching the Wheels | 10-05-20 | 13:46

Geld printen kan wel degelijk iedereen rijk maken. Alleen moet het dan wel direct aan ieder individu gegeven worden. Op dit moment (en alle andere momenten in de geschiedenis) komt de lading nieuw geld terecht bij banken. Die gebruiken dat om zichzelf te stutten of extra leningen aan bedrijven uit te geven. Hiermee worden besrijven overeind gehouden maar ook extra afhankelijk gemaakt. Het doel van nieuw geld is nooit het rijk maken van het volk geweest maar juist het vergroten van de afhankelijkheid van het volk aan de bank of staat.

JanVergoor | 10-05-20 | 11:17

Why is there so much debt? www.youtube.com/watch?v=lrQX4CF6Bxs
Op zich doen overheden het nu, gezien het grote probleem, niet zo verkeerd. Ze zorgen dat het extra geld dat nodig is niet direct extra schuld voor mensen betekent, ze creeren geld uit het niets en parkeren dat op een ECB balans waar staten alleen voor de vorm voor verantwoordelijk zijn. Het maakt dat landen niet meer makkelijk uit elkaar kunnen als ze gezamelijke schuld hebben (vergelijk het met een huwelijk), dus het dient ook nog een ander doel dat ze nastreven. Als ze te veel geld in omloop brengen, dan lopen ze een enorm risico met megainflatie. Hopelijk weten ze wat ze doen. Eigenlijk zou er ook een mechanisme moeten zijn om weer een deel van dat geld uit omloop te halen als het weer kan (bijvoorbeeld in de komende 10 jaar verdeeld). Maar misschien kan deze verruiming nog wel zonder terugbetalen. Uiteindelijk zullen ze de rijken en aandeelhouders en anders assets bezitter (huiseigenaren) zwaarder moeten gaan belasten om de waarde van die assets niet door het dak te laten gaan. Die waarde gaat omhoog, omdat voor spaargeld negatieve rente geld door het toevoegen van al dat geld. Dat lijkt ook het expiriment, dat ze straks bij digitaal geld kunnen herhalen. Je kunt aan een Bitcoin of andere munt voorwaarden programmeren. Je geeft bijvoorbeeld zo'n digitale munt aan een werkloze met als voorwaarde dat hij binnen een maand uitgegeven wordt. Zo niet, dan verdwijnt hij terug in de staatskas. Enige zorg ... banken willen hun macht niet kwijt en overheden en automatisering is ook geen gelukkige combi gebleken.

Watching the Wheels | 10-05-20 | 11:14 | 3

negatieve rente geldt

Watching the Wheels | 10-05-20 | 11:16

U geeft het al aan "Hopelijk weten ze wat ze doen."
Ik heb menig econoom en politicus al "uncharted territory" horen verkondigen. Dus we kunnen onze borsten nat maken.

BP Richfield | 10-05-20 | 11:24

@BP Richfield | 10-05-20 | 11:24:
Dat riepen ze in 2008 ook, 'uncharted territory', het is altijd onbekend terrein. Verschil met vroeger, er is geen alternatief voor de euro en de dollar (en de pound), dus ze kunnen verkloten wat ze willen. Wij, de slaven, zullen altijd voor die munten blijven werken. Er is geen alternatief. Probeer maar aan goud te komen, het is niet te koop. Bitcoin lijkt volledig gekoppeld aan de Dow Jones. Het is een spelletje en er is geen alternatief.

Watching the Wheels | 10-05-20 | 14:06

“ Nee, er is een rekening en de vraag is waar die komt te liggen”.
Die rekening sturen we gewoon door naar de volgende generaties. Is veel makkelijker dan verantwoordelijkheid nemen voor goed beleid.

me,myself and IK | 10-05-20 | 11:12

Dollar Milkshake Theory, Brett Johnson, Santiago Capital.
Interessant interview door Anthony Pompliano op YouTube.

Doctor Honoris Causa | 10-05-20 | 11:11

Deze analyse gaat volledig voorbij aan de politieke onrust in de wereld, een veel belangrijkere indicatie voor een reset. Ondanks hun machtsgrepen is de positie van zowel Poetin als Xi nog nooit zo wankel geweest. Zij regeren daarnaast over demografische tijdbommen. De VS staan op het punt electorale zelfmoord te plegen: de keuze is november is in november tussen een randdebiele oplichter en fantast en een seniele gluiper. Zowel tussen Noord en Zuid als deels overlappende inkomenslijnen slaat daar bij ongewijzigd beleid de vlam in de pan. Ook India en Brazilië (één van de opvallendste afwezigen in het superpowerlijstje) krijgen nu heel hard hun bekomst van het kiezen van een extremist. Gaat ook gegarandeerd fout.

Dan schat ik de EU op termijn als minst zwakke in. Dan is het wel zaak dat het zieke oude mannetje in dit vooralsnog vooral bureaucratische machtsblok , belastingparadijsje Nederland, heel hard gesaneerd wordt. Het rechtvaardiger kanaliseren van al die interessante geldstromen door ons land is op zich een peulenschil. Het enige vereiste is politieke wil. Iets wat we in de meeste landen in ons kleine uithoekje van de wereld, in principe nog steeds zelf in de hand hebben.

Overigens, en verontrustend genoeg, schatten de VS hun militaire superioriteit zelf wel uitstekend in. Alle kaarten lijken gezet op de modernisering van het nucleaire arsenaal. De rest is een peperduur (en nogal uitgehold) rookgordijn.

Goedemorgen trouwens.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 11:08 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 10-05-20 | 11:38: Mwoah, deze mevrouw en.wikipedia.org/wiki/Ruth_Bader_Gins... zou de verkiezingen mogelijk op heur pantoffels winnen.

Omgekeerd, waar willen zowel Trump als Biden een oudere running mate vandaan halen? Beide kandidaten zijn wat mij betreft even slecht. Ze doen in termen van het uitverkopen van hun idealen in geen enkel opzicht voor elkaar onder. De zwakte van de Democraten is dat ze de schone schijn van integriteit nog steeds proberen op te houden. De Amerikaanse kiezer weet echt wel beter. Dan inderdaad liever een schoft die er onverkort voor uit komt dat hij een schoft is.

Daar ben ik als Nederlandse kiezer eigenlijk best een beetje jaloers op.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 12:08

Vlak die vliegdekschepen niet uit, hoe oud ze ook zijn. Niet voor niets dat China massaal op anti-schip kruisraketten inzet in OC-zee .

Kim-Jung-Un | 10-05-20 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

He ik mis de baken van nationale trots van veel van onze landgenoten, de Turkse Lira :-) Je zou toch ook verwachten dat veel van hen die anders altijd de Turkse vlag uit de kast halen steunaankopen doen nu

www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&a...

Galois256 | 10-05-20 | 11:06 | 2

Die daalt als een dolle. Turken importeren meer dan dat ze exporteren, dus is vertrouwen in de nationale valuta erg belangrijk.

Rest In Privacy | 10-05-20 | 11:40

Het enige goede en interessante aan deze topics blijft de geniale cortoon. Zonde dat die plaat icm met de rest van de bagger wordt gecombineerd.

overVecht | 10-05-20 | 11:04 | 1

Jij snapt er duidelijk niets van!

mr.Cam | 10-05-20 | 11:24

Als geld dood is gaan we ruilen. Arbeid voor iets of spullen voor iets. Terug naar de steentijd. Er kan ook een reusachtige reset komen. Alle schulden weggeschreven. Natuurlijk niet die van de mensen, alleen die van overheden en daaraan gelieerde multi nationale NV´s. Hoe dan ook. De crux blijft het vertrouwen. En dat wordt nu schaamteloos beschaamd. Te paard!

squadra | 10-05-20 | 11:04 | 1

Tijd voor opstand in mijn ogen.

mr.Cam | 10-05-20 | 11:25

Gratis geld bestaat niet maar dat een simpel jaren 60 huis zeker 4 x zo duur is geworden anno 2020 dat is de normaalste zaak van de wereld.

De economie is voor een groot deel lucht en wordt nu met opzet de nek omgedraaid. Vergeet ook niet dat wanneer wij iets meer verdienen dat de belasting ook direct omhoog gaat. Het is vestzak broekzak en een jaartje evenveel geld om laten gaan in de economie is daarbij geen enkel probleem. In 2021 moet je alleen de boeken terugdraaien alsof er niets gebeurt is.

Er is dan nog 1 probleem en dat is dat wij minder slaaf zijn voor de overheid en dat zullen ze nooit laten gebeuren.

Stonecity | 10-05-20 | 11:02

Is het niet gewoon verstandig als EU, om de euro juist met alle geweld stabiel te houden? Op de korte termijn niet cashen met de reservemunt, maar zorgen dat het die reservemunt is die niet gaat instorten.
Dus eerder ondersteunen met de goudvoorraad dan bijdrukken.

frank87 | 10-05-20 | 10:59

Iedereen praat wel over geld maar goud is ook niet het waren. Wilde laatst bij de Aldimijn bier met goud betalen maar ze namen het niet aan.
Hulde voor het artikel, ga morgen gelijk wc-papier kopen voor als deze ramp komt.

jan huppeldepup | 10-05-20 | 10:57 | 1

Je maakt mijn dag goed met de mythologische Aldimijn, waar de goedkope computers en etenswaren worden opgegraven.

frank87 | 10-05-20 | 11:01

Geweldig artikel. Waar leest men dit elders in begrijpelijk nederlands?

Fijnstoffer | 10-05-20 | 10:55 | 2

Omdat dit te confronterend is en niet pro EU. Stel voor dat de makke lammetjes in gewone mensentaal uitgelegd krijgen hoe de geldmarkt echt in elkaar steekt. Zouden mensen gaan nadenken...

SimpeleZiel | 10-05-20 | 11:06

Geld is vertrouwen, als je dit soort feitelijkheden continu bij DWDD en Jinek op de buis gaat roepen rent iedereen weg van Euro's.

Harry Turtle | 10-05-20 | 11:32

EU is intern teveel met zichzelf bezig. En te technocratisch. Men noemt Europa niet voor niets the old continent.
Eerst maar eens wachten wat de spanning tussen Duitsland en de EC gaat doen.
Kurz wil een nieuw EU verdrag.
Reuring genoeg.

Bataafje | 10-05-20 | 10:54 | 3

En wellicht gaat men in Nederland eens inzien wat de EU gedurende deze crisis uiteindelijk voor ons betekent heeft. Het was -en is nog steeds- ieder land voor zich. Geen enkele coördinatie vanuit Brussel. Geld mogen we storten, maar nergens op rekenen. Straks als de rook is opgetrokken, komen de pennenlikkers van de EU weer uit hun krochten om een ieder de les te lezen.

Ommezwaai | 10-05-20 | 11:01

De spanning tussen Duitsland en de EC is niet zo spannend en vindt plaats in een virtuele wereld.
Bovendien geldt onder de streep: Duitsland = EC.

jemagookniksmeer | 10-05-20 | 11:07

Een aardige aanvulling is dat dit hele systeem/kaartenhuis op vertrouwen gebaseerd is. Opkopen van gigantische staatsschulden is alleen verantwoord als je de zekerheid hebt dat
1) De betreffende overheid de boel niet failliet laat gaan. Zit in de meeste gevallen wel goed.
2) De tegenpartij zich aan de afspraken houdt. Dat leek altijd vanzelfsprekend, maar...
De dreiging van Trump dat de US de staatsschuld in Chinese handen op nul zou zetten, geeft aan dat het systeem van vertrouwen wankelt. Het lijkt Trump niet te deren dat de US zich zo als een onbetrouwbare financiële partner afficheert - teken dat hij weet dat het huidige systeem op z'n einde loopt en het tijd wordt voor een reset. Daarop vooruitlopend de schade proberen te beperken door van een getal met heel veel nullen één grote nul te maken, is misschien niet eens zo'n domme zet. Je geeft het kaartenhuis een zetje, maar zorgt er tevens voor dat je een nieuw pak kaarten in je binnenzak hebt.

Een en ander kan uiteraard niet zonder militaire ondersteuning, zoals Alexander al aangeeft. Op kleinere schaal is die ondersteuning voor de US altijd essentieel geweest. Neem Libië : Ghaddafi was bezig met het creëren van een pan-Afrikaanse eenheidsmunt, op goud gebaseerd, dus geen fiat-rommel. Een bedreiging voor de dollar, dus bondgenoot Frankrijk werd ingeschakeld als boeman en Hillary deed de rest.

Dat is maar een van de vele voorbeelden. De US zal het huidige, corrupte systeem tot de laatste snik en met geweld blijven verdedigen, maar zal de eerste zijn die het laat vallen als de situatie onhoudbaar lijkt. Europa en Azië zijn dan automatisch het kind van de rekening.

Leipniz | 10-05-20 | 10:49 | 5

@Leipniz | 10-05-20 | 10:58: ach ja, mooie zet om van wat schuld af te komen.
Olie? Saudi's? Nieuwe oorlog nodig voor Amerika? Afghanistan, Irak, Syrië....
Tijd voor een nieuwe oorlog, goed voor de economie.

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 11:16

"teken dat hij weet dat het huidige systeem op z'n einde loopt" -> of teken dat hij gewoon geen benul heeft van wat hij aan het doen is

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:14

@Leipniz | 10-05-20 | 10:58: De Amerikaans-Chinese relatie is nooit gebaseerd geweest op vertrouwen. De Chinezen vertrouwen niemand, ze zitten overal bovenop. De Amerikanen zijn niet te vertrouwen, ze hebben een machtige marine om hun handelen kracht bij te zetten en regelen ze een opstand in een of ander land. Een Amerikaanse militaire basis is onderdeel van ieder handelscontract (op een aantal uitzonderingen na).

Arachne | 11-05-20 | 00:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk:
Uw bankrekening met een x bedrag erop.
Uw saldo is: € 53.856
Tik tik op computer.
Uw saldo is € 10.053.856
Zo gaat dat met geld creëeren. Met helicopter geld voor banken en bedrijven gaat dat ook zo.

Geld is allemaal digitaal. Virtueel. Virtuele slaven.

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 10:46 | 3

En zo lang het op uw bankrekening blijft staan is er niks aan de hand.
Maar straks ga je er een huis voor kopen, en dan moet je tegen allerlei mensen opbieden die ook allemaal €10.000.000 meer kunnen bieden. Dan is de huizenprijs hoger, of je geld een stuk minder waard.

frank87 | 10-05-20 | 10:54

Met dat verschil dat er altijd tegen iemand met geld iemand met een schuld bestaat, geld van de ene is schuld van de ander. Dat principe laten ze nu tijdens die crisis een beetje los door extra geld in omloop te brengen. Zwakke punt daarbij is dat het toch weer een schuld is. Italie krijgt geld, maar in feite is het toch weer een lening. Ze kunnen niet anders, want maffia en geen belasting betalen enz. maar her lost uiteindelijk voor de armen in Italie niets op. Het is alleen uitstel voor een geldsysteem dat op z'n laatste benen loopt.

Watching the Wheels | 10-05-20 | 10:55

"Verlaging van belasting"... Daar heeft dit kabinet nog nooit van gehoord. Zo verslaafd aan geld binnen harken als een crackjunk die dope nodig heeft.
.
Iedereen heeft te lijden gehad onder deze lockdown, ook ik als loonslaaf. Gezien mijn functie is thuiswerken geen enkele optie, dus zat er niets anders op dan gewoon maar door te gaan met alle risico's van dien. Zou fijn zijn als daar ook eens aan gedacht wordt in de vorm wat minder afdracht aan de staatskas voor een half jaar of zoiets. Maar deze MP en zijn kabinet hebben hier waarschijnlijk totaal schijt aan en zullen het allemaal wel vanzelfsprekend vinden. De medewerkers in de zorg zijn nu -terecht- de helden. Helden die de afgelopen tien jaar financieel zijn uitgekleed, gedecimeerd en ontslagen werden.
.
Over de mensen die Nederland momenteel op alle fronten draaiende houden in bijvoorbeeld fabrieken die de broodnodige levensmiddelen produceren (zoals ik zei de gek), geen woord. Ben benieuw of -en hoeveel- vakantiegeld er dit jaar nog te verdelen valt. Ruim 50% mag ik sowieso per omgaande inleveren, waarvoor mijn nederige dank Mark.

Ommezwaai | 10-05-20 | 10:44 | 2

Het is tijd voor een Ommezwaai, dank dus dat u onze broodnodige levensmiddelen produceert.

jan huppeldepup | 10-05-20 | 10:54

@jan huppeldepup | 10-05-20 | 10:54:
Geen dank hoor... Is niet bedoelt als een zielige klaagzang overigens (al lijkt het er wel op). Een leuke opsteker voor iedereen zou zijn om bijvoorbeeld voor dit jaar het vakantiegeld eens niet te belasten.

Ommezwaai | 10-05-20 | 10:57

Gelukkig maakt geld ongelukkig, en een ongeluk kost altijd geld, ongelukkig genoeg,alweer een schitterend ongeluk.

cat22 | 10-05-20 | 10:42 | 1

Dat is dan geluk bij een ongeluk.

jan huppeldepup | 10-05-20 | 11:01

Ver gezocht, maar de basis is simpel. Overheid geeft staatsleningen uit om kosten te dekken, centrale bank koopt ze op door geld te creëren. Gemakkelijk gezegd, je hoeft dus geen belasting te heffen om toch geld uit te geven. Burgers kunnen geld houden en uitgeven aan leuke dingen in plaats van afdragen aan overheid. Gevaar is dat overheid geen prikkel meer heeft om te letten op kosten bij projecten. Een gouden brug zou bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn, maar daarmee krijg je wel een enorme inflatie op langere termijn

mok | 10-05-20 | 10:39 | 2

Mooi verhaal. Strookt alleen niet helemaal met de realiteit.
De belasting druk is in Nederland nog nooit zo hoog geweest.

jemagookniksmeer | 10-05-20 | 11:14

Sterker nog. De overheid moet geld bijmaken om uberhaupt belasting te kunnen heffen.

De belastingdienst is niet nodig om geld te innen om het geld per sé, maar om het gebruik van de staatsvaluta af te dwingen, sociaal beleid te voeren en werkgelegenheid te veroorzaken.

Polarisator | 10-05-20 | 11:19

De geldpers aanzetten of schulden opblazen zonder dat daar een wegende economische activiteit tegenover staat, is een ticket naar de afgrond.
Geld moet je verdienen, daar staat iets wezenlijks tegenover, en dat principe is overboord gegooid.
En zoals het stuk al zei; wanneer geld printen ons rijk maakt, waar is dan die armoede voor nodig.
De boomer generatie krijgt de schuld van het opvreten, welnu de omvang van de financiële ellende die uw toekomst zal bepalen en wat in deze tijd is verzonnen, maakt dat zogenaamde opvreten als een traan in de zilte oceaan. De huidige en komende generaties zullen nog wat vaker met woorden als triljarden en dergelijke geconfronteerd worden.

Broadsquire | 10-05-20 | 10:38 | 2

Dat is exact wat eraan de hand is - geld (de waarde ervan) is net als religie nu geheel voor interpretatie vatbaar - tastbaar naar werkelijkheid heeft het totaal geen waarde meer.

litebyte | 10-05-20 | 10:50

@litebyte | 10-05-20 | 10:50: in west-Europa is tijdens deze crisis bewust ingezet op pinbetalingen om een run op de banken te voorkomen.
T is crisis he, dat is nooit goed voor vertrouwen.

Bataafje | 10-05-20 | 10:57

Als hier nu echt gesuggereerd word dat de US Dollar zal worden opgeheven, raad ik jullie aan eens even goed in de koffiekan van GS te kijken - want die is bij deze verdacht. Zit iets in dat illusies veroorzaakt.
Dat de huidige economische uitdagingen (lees bende) zal zorgen voor een nieuwe machtverhouding in de wereld staat vast - en als Donald Trump weer verkozen word zal dat meer (versterken) tussen China en Europa zijn - aangezien hij bezig is de oude gevestigde banden te verscheuren - maar de Dollar opheffen / cq vervangen …………..
Toch maar even die koffie checken

nietoptimistisch | 10-05-20 | 10:37 | 4

Zo een pech, ik drink alleen maar thee.

jan huppeldepup | 10-05-20 | 11:02

Ik denk dat jij te weinig koffie op hebt, want je snapt de strekking van het stuk niet echt.

mr.Cam | 10-05-20 | 11:32

De dollar valt zodra olie NIET meer in dollars MOET worden afgerekend. En China, Rusland en Iran zijn al enige tijd bezig dit op te zetten. Dat is ook de reden dat Ghaddafi weg moest.

Arachne | 11-05-20 | 00:39
▼ 1 antwoord verborgen

Geen gezeik, iedereen rijk.

VanBukkem | 10-05-20 | 10:36

Europe first! (dus niet EU first) Ik vertrouw die Yanks voor geen meter, we hebben het wel over die Chinezen maar als er één land is wat alleen aan zichzelf denkt is het de USA wel. Tijd dat de Europese landen eens op houden de gekke Henkie van de wereld te zijn en eens wat meer ballen toont en niet driekwart van de wereld over zich heen laat lopen. Zo jammer dat die EU zoveel schade op het samenwerking niveau heeft aangericht, het kost waarschijnlijk meer dan een decennium om weer zoiets als een EEG op te bouwen, of een Navo zonder de US, en dan heb ik het nog niet eens over de politieke wil.

zwellevertje | 10-05-20 | 10:36 | 2

Als Europa de VS de facto uit de NAVO mikt heeft de VS een groot probleem. Veel van hun materieel is Europees.

Frau Merkel | 10-05-20 | 10:57

@Frau Merkel | 10-05-20 | 10:57:
Volgens mij begrijpt u de verhoudingen binnen de NAVO niet.

Mr.Crowley | 10-05-20 | 13:40

Ach op het ministerie van financiën van NL zullen de ambtenaren dit lang geleden al hebben doorzien en zo goed als mogelijk de Nederlandse economie ingedekt hebben voor een nieuwe Bretton Woods moment.

steekmug | 10-05-20 | 10:32 | 2

De groep die de herinvoering van de Gulden zou voorbereiden werd alvast maar opgeheven.

Frau Merkel | 10-05-20 | 10:59

@Frau Merkel | 10-05-20 | 10:59: Een teken dat ze als getekend hebben bij het kruisje van de VS.

steekmug | 10-05-20 | 11:35

Tja wat maakt een land een economische macht?
Dat is het vermogen om te kunnen produceren en te ontwikkelen.
En onder produceren verstaan we het vermogen om dingen te maken die anderen graag willen hebben.
En onder ontwikkelen verstaan we het vermogen om het land naar een hoger niveau te tillen.
En wat is een hoger niveau?

Mr.Crowley | 10-05-20 | 10:32 | 2

Dat hoger niveau wordt voor een groot deel bepaald door de waarden en normen van de desbetreffende bevolkingsgroep of tijdsvak. Dus inderdaad, was is een hoger niveau eigenlijk? Gaat het over geavanceerde technologie, intimidatie van andere landen of simpelweg over hoeveel inwoners daadwerkelijk gelukkig zijn door nieuwe ontwikkelingen? Misschien toch iets anders? Filosofeer er maar op los.

Zeebonkus | 10-05-20 | 12:02

@Zeebonkus | 10-05-20 | 12:02:
Een geavanceerd land met een hoog niveau van ontwikkeling wekt snel de afgunst op van andere landen die dat niet voor elkaar krijgen.
Je zult een sterke militaire macht op poten moeten houden om jezelf te kunnen verdedigen.

Mr.Crowley | 10-05-20 | 13:37

Money is not dead, it just smells funny.

cat22 | 10-05-20 | 10:31

Hoe is het met de crypto munten?

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 10:30

Allemaal leuk die theorieën maar het gaat erom wat je als gepeupel met het geld kan. Of ik nou €1000 voor een autootje betaal of 1000.000, als het maar bijvoorbeeld 30% van mijn jaarinkomen is. Wat betekent hyperinflatie werkelijk voor de samenleving? Of wat betekent een herwaardering van valuta? Het enige wat ik hoop is dat het verschil tussen rijk en arm wat kleiner wordt, En dat we niet 60 uur per week moeten werken om eten en dak te betalen.

Hadena | 10-05-20 | 10:30 | 12

Als geld alleen een ruilmiddel is en een manier om waarde te bepalen, dan maakt het niet uit hoeveel geld ik had, heb en ga hebben. Maar ik moet geld sparen om later wat te kopen, ik kan nu geen spullen kopen die weer verkopen en dan meteen iets anders kopen van dat geld wat ik net gekregen heb. Als ik spaar om in 3 jaar 30% van een jaarinkomen bij elkaar te hebben is dat zinloos als de waarde van mijn spaargeld verdampt. Als ik nu een auto zie van €200.000 is dat een dure auto. Maar als we hyperinflatie hebben in ik ga na 2 jaar opeens €200.000 per maand verdienen is het mooi als ik dan mijn auto moet afbetalen. Is die verkoop nog gemaakt dan is die prijs ook omhooggeschoten naar een miljoenenbedrag. Mensen met schulden zien opeens hun schuld aan waarde verliezen en die zullen ze met een beetje geluk nog wat afbetalen, maar bij hyperinflatie is er altijd een loon-prijs spiraal waardoor prijzen ook zeer snel stijgen, dat betekend om nog waarde van je geld te krijgen uitbetaalde lonen, penioenen en uitkeringen snel in goederen worden omgezet voor de prijzen omhoog gaan, dus afbetalen van schulden zit er op dat moment al niet meer in omdat elke aankoop zo snel mogelijk aan levensmiddelen uitgegeven gaat worden. Na het instorten van een systeem kan je een nieuwe munt invoeren en dan wordt alles omgerekend. Je schulden zijn dan weer hoog. Als je pech hebt wordt je een soort Turkije, meerdere keren een nieuwe munt invoeren, maar de inflatie niet bestrijden en niet in de hand houden.

Cum infamia | 10-05-20 | 19:26

@DenBeert | 10-05-20 | 11:58:

One should as a rule respect public opinion in so far as is necessary to avoid starvation and to keep out of prison, but anything that goes beyond this is voluntary submission to an unnecessary tyranny, and is likely to interfere with happiness in all kinds of ways.
Bertrand Russell, The Conquest of Happiness

theo-is-dood | 10-05-20 | 20:09
▼ 9 antwoorden verborgen

“ Brussel broedt op inbreukprocedure tegen Duitsland vanwege arrest Constitutioneel Hof.”
Lekker bezig daar. Je grootste sponsor aanvallen. Het begin is er.

zwartzondersuiker | 10-05-20 | 10:27 | 2

De walls start to crumble down..

mr.Cam | 10-05-20 | 11:35

Ik ga er vanuit dat dit artikel niet 5 minuten voor publicatie geschreven wordt. Maar het verbaasd mij inderdaad dat er meerdere dagen tussen de uitspraak van het Bundesverfassungsgericht en de publicatie is en dat er niks over geschreven staat. De inbreukprocedure kan ik mij nog voorstellen omdat die pas later gestart wordt maar de uitspraak missen is hier wel een misser.

Cum infamia | 10-05-20 | 12:50

Ik facht dat ik verstand had van geld, maar als ik dit lees weet ik het niet meer. Ik bedoel, ik begrijp er niet zo veel van.

Ikbeneenzelfbouwer | 10-05-20 | 10:26 | 4

Ben je gezond en jong?

Kun je altijd wat verdienen en hoef je niet angstig en met je armen om je geld heen te zitten.

Polarisator | 10-05-20 | 10:56

@van Oeffelen | 10-05-20 | 10:28: is toch vrij duidelijk wat je moet doen? je huidige monetaire munt (die je verplicht werd te volgen) omzetten in of iets zoals goud (iig waarde vast) of een cybercoin. Alles waar we aan hebben bijgelegd onze werkende jaren, kan je zien als verdampt.

lovekila | 10-05-20 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Bitcoin

Cleem | 10-05-20 | 10:25 | 6

@Voorbeeldige burger | 10-05-20 | 11:09: kopen kopen kopen!

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 11:13

@Voorbeeldige burger | 10-05-20 | 11:09: als je het nulpunt mag kiezen is het rendement altijd lekker hoog

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:33

@nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:33: Dat klopt. Daarom gaf ik het ik ook al reactie voor iemand die het hoogtepunt als verliespunt nam ;). Doet niets af aan als je rond 5k had ingekocht je goed had kunnen cashen de afgelopen week.

Voorbeeldige burger | 11-05-20 | 06:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is ook een lichtpuntje: Met een beetje geluk lopen de spanningen binnen de EU zo hard op dat de hele EU uit elkaar klapt.

obominotie | 10-05-20 | 10:23 | 2

Dat betekent toch dat het licht uit gaat en alle zuurstof opraakt?
Dat hoor ik tenminste steeds al die EU-adepten roepen.

2voor12 | 10-05-20 | 10:26

De EU intensiveert het overleg. Uniek om er toch wat van te maken. Voor velen die dit niet kunnen een teleurstelling.

van Oeffelen | 10-05-20 | 10:30

Het wordt geen extra geld gedrukt. De opkoopregeling maakt geld vrij wat fuctioneert als extra geld in de economie. De opgekochte obligaties lopen gewoon af en de schuldenaar lost gewoon waarna dat geld weer thuis is.

MaarFeitelijk | 10-05-20 | 10:21 | 9

@obominotie | 10-05-20 | 11:17: Dat is helemaal niet zo. U kunt in de toekomst kijken en zult wel onmetelijk rijk zijn? Dat is echter niet zo, u zit in een rijtjeshuis en ontvangt een salaris. Hopelijk de volgende maand weer.

MaarFeitelijk | 10-05-20 | 12:12

@obominotie | 10-05-20 | 10:24: Dat is helemaal niet zo. Hun schulden zijn veel lager dan van de VS en andere landen. Ziet u dit al verzaken in het aflossen?

MaarFeitelijk | 10-05-20 | 12:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus beter als land failliet gaan en dan alles opnieuw opstarten. Brussel neemt de schulden dan toch over?

mente aperta | 10-05-20 | 10:21

Wie de rekening moet betalen?
Wij natuurlijk.
Mark Rutte heeft uit solidariteit al de portemonnee van de B.V. Nederland getrokken.

Osdorpertje | 10-05-20 | 10:17 | 1

Ja want bang om niet meer als beste jongetje van de klas te worden gezien. Kijk maar hoe snel de drol weer werd ingetrokken toen de corrupte knoflokers begonnen te klagen dat we niet genoeg geld aan ze wilden overmaken.

2voor12 | 10-05-20 | 10:24

Mij lijkt het nogal redelijk om al de westerse schulden met China weg te strepen tegen de ellende van het virus dat in hun land ontstaan is.

JohnLocke | 10-05-20 | 10:15 | 7

Beetje zoals Erdogan geld wil?
Chantage?

Is dit nog nieuws? | 10-05-20 | 10:47

Dat is wat Trump dus wil doen. Iets van 1.3veel gewoon laten vervallen.

BekiekUtMoar | 10-05-20 | 11:00

Wellicht dat Afrika vatbaar is voor dit argument.
In de woorden van Paul Kagame (Rwanda) "Why should someone print paper and hand them over to us as money and let us payback, not with a paper which we also have a right to print? Instead we are required to pay these paper loans in values, resources and efforts!"

Beefbus | 10-05-20 | 12:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooie opinie. Eens kijken of ik vanuit dit perspectief zaken beter begrijp. Aan de slag

Kladderadatsch | 10-05-20 | 10:13

Ondertussen heeft Trump de FED al overgenomen
counterpunch punt org/2020/04/08/blackrock-takes-command/

am*dam | 10-05-20 | 10:11 | 8

@Piet Karbiet | 10-05-20 | 11:22: hij vergat eerst de 3 letterdiensten uit te schakelen. En het leger achter zich te krijgen.
Q

am*dam | 10-05-20 | 11:37

Blackrock is Amerikaanse global investment management corporation. De FED is een private bank. En die zijn bedrijven aan het opkopen, op kosten van de belastingbetaler.

Arachne | 11-05-20 | 00:32

@De Droit | 10-05-20 | 10:41: De bank of England is gevestigd op stukje soeverein land. Zoek het maar op. De bank of England heeft de volledige controle over de Engelse overheid.

Arachne | 11-05-20 | 00:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Quantitative ease kan ook quantitative hardening worden. Kijk maar eens naar wat bitcoin doet over 2 dagen. Niet genoeg privacy opties? Kijk maar eens naar wat Monero doet de laatse 5 jaar. Niet genoeg inflatie? Kijk dan eens naar Grin, die daar weer goed op inspeelt.

Kortom: een paradigma verschuiving, waarbij fiat exit is. Een nieuw tijdperk gaat aanbreken waar onze waardeloze kuteuro eindelijk geen rol in gaat spelen. Evenals onze corruptie overheid niet.

Voorbeeldige burger | 10-05-20 | 10:11 | 2

De belastingdienst, met onderliggende geweldsmiddelen, zorgt ervoor dat u de staatsvaluta gebruikt.
Of je je handel met bitcoins, poep, schelpen of in mondkapjes wil beprijzen moet je zelf uitzoeken. Ze doen gewoon een schatting in staatsvaluta en die rekening moet je betalen. Of niet, met de consequenties van het strafsysteem...

Polarisator | 10-05-20 | 10:22

@Polarisator | 10-05-20 | 10:22: 200 euro omzetten voor wat boodschappen is wel acceptabel. Een heel vermogen laten verdampen door inflatie daarentegen weer niet.

Voorbeeldige burger | 10-05-20 | 10:29

" dat dit in wezen gratis gebeurd" ???

Der Schnitzeljäger | 10-05-20 | 10:10 | 3

fiel mij ook ob.

MAD1950 | 10-05-20 | 10:14

Dan stop ik in de regel met lezen. Als je een artikel schrijft zonder de elementaire spellingsregels in acht te nemen, dan hou ik het voor gezien.

Busverhuur | 10-05-20 | 11:42

@Busverhuur | 10-05-20 | 11:42: Man man man.

Zelfs professionele schrijvers laten er wel eens een spelfoutje doorheen glippen - en dat is zelfs nadat er nog een legioen editors naar gekeken heeft.

En hoewel de regels voor gebeurd versus gebeurt duidelijk zijn, is onze intuïtie niet zo simpel.

Leyrann | 10-05-20 | 12:24

Als wij hier ook van die biljetten krijgen met bijvoorbeeld €10,000 die dan geen ene zak waard zijn zoals dat vaak in #1 shitholes ook van toepassing is, wie zn kop moet er dan op dat biljet komen te staan?

TijdelijkOptimist | 10-05-20 | 10:07 | 9

K zou zeggen zet Rutte z'n harses er maar op... als t dan toch niets waard is kun je het altijd nog gebruiken om op te schijten

normanius | 10-05-20 | 10:15

Die van clown Rutte

IkwilJinekwel | 10-05-20 | 13:17

@harrie als je nog een baan hebt en je werkgever je opslag geeft gelijk aan de inflatie wel ja. Anders koop je voor je maandsalaris net een brood bij de Aldi.

Roeieber | 10-05-20 | 13:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is al 40 jaar lang 5 voor 12. Dodelijk vermoeiend om al die praat steeds weer voorbij te zien komen.

Montgomery Burns | 10-05-20 | 10:06 | 3

Ja, het leidt ook totaal af van waar het om zou moeten gaan: waar kunnen we nog wel geld verdienen. Genoeg mogelijkheden, maar volgens deze sjaak is het allemaal gloom&doom.

van Oeffelen | 10-05-20 | 10:11

Ja, we hadden al een 'wat als de dollar valt'-avondvullend programma x jaren geleden. Het is een beetje de club van rome-praat, FD-edition.

JohnLocke | 10-05-20 | 10:16

Dat is lang voor een mensenleven, maar niet lang voor de menselijke geschiedenis. Homo sapiens hebben vaak crisissen en algemene massale ellende nodig om uiteindelijk tot een beter systeem of uitkomst te komen, en dat kan soms eeuwen duren. Toch stelt dat in het grote plaatje niet zo veel voor. Zeker in de gejaagde 21ste eeuw lijkt het alsof onze generatie heel belangrijk is maar we zijn slechts een korte fase van menselijke ontwikkeling.

Zeebonkus | 10-05-20 | 11:49

Met andere woorden we zijn redelijk in de aap gelogeerd

Carlos_I | 10-05-20 | 10:00 | 2

Dat val reuze mee. Wie niets heeft merkt niets van inflatie en wie veel heeft, heeft straks een stuk minder. De economie is daarbij een grote vijver waarin het effect van de steen in het midden gooien rustig naar de buitenkant uitwaaiert en voor het de kant bereikt is de kop eraf.
Mijn opa zaliger zei altijd: "Het geld is nooit weg, het is hooguit bij een ander." En dat is economie in een notendop.

Busverhuur | 10-05-20 | 11:41

Daar hebben we deze "bankier" weer. Als u nou gewoon met van Oef had meegeinvesteerd in Big Tech en Big Pharma dan had u nog iets intelligents gedaan tijdens de lockdown. Anders mag u weer op de overheid schelden of onzinnige blogs lezen. Volgens deze doemprofeet gaat Azie klote, maar Tencent had u wel moeten hebben.

van Oeffelen | 10-05-20 | 09:59 | 10

Big Pharma is bloedgeld.

IkwilJinekwel | 10-05-20 | 13:19

Mijn big tech aandelen waren flink gezakt, inmiddels wel weer in de plus. Pharma heb ik ook niet echt zien stijgen. Mijn renewable papiertjes hebben nog het best gerendeerd, lang leve Timmerfrans!

nieuwe_Deen | 10-05-20 | 20:39
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl