Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Mondkapjes briefing in de Tweede Kamer

Kaal of kappen weet je wel

Het coronavirus De Tweede Kamer is met vakantie. Heel de Tweede Kamer? Nee, gelukkig hadden we gisteren en eergisteren spannende debatten over het in de steek laten van verpleeghuizen en thuiszorg, wat er met de kapotte economie moet gebeuren en hoe lang het kabinet de rechtsstaat op pauze kan zetten onderwijs & cultuur. En vandaag dus geen briefing van Jaap en zijn mensen, maar wel een bonusbriefing van Feike en zijn makkers over 'Testen en beschermingsmiddelen'. Leg ons maar eens uit hoe het kan dat Nederland duizenden Duitse testen niet afneemt en waarom je in België een mondkapje bij een rol koekjes krijgt, terwijl zorgpersoneel te onzent nog altijd onbeschermd bij al dat dor hout op bezoek gaat. Luisteren maar!

Reaguursels

Inloggen

Djape van Dizzle staat met een raar verhaal in de Story. Nóg een coronasmet op zijn RIVM-blazoen zonder plexiglas.

SIogra | 30-04-20 | 17:09

Wat kost een corona test? Waarom kan ik die test niet gewoon zelf aanvragen en betalen, kan de staat er nog wat aan verdienen en hebben ze direct meer data.

Febofiel | 30-04-20 | 17:08

Lees net in AD: Op een Schiedams bedrijventerrein staat een loods waar er miljoenen liggen. Importeur Ostrichoo opent een mondkapjeswinkel in Rotterdam. ,,Omdat ze anders toch naar het buitenland gaan.’’ 2 miljoen per week komt er binnen. En hoe zit het met die 4 miljoen die Thierry had gevonden?

marian2???? | 30-04-20 | 16:54 | 1

Volgens mij is dat nieuws al anderhalve week oud. Baudet heeft zich in die zaak gemengd, en die wil je als fatsoenlijke staatsomroep geen gelijk geven — ook al heeft-ie dat wel. Wellicht is het daarom dat u dat verhaal is ontglipt.

SIogra | 30-04-20 | 17:14

BREEK!!!!!

Ik les net dat er 9 zorgmedewerkers zijn overleden door het coronavirus en dat er 458 zorgmedewerkers in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest).

Nou vraag ik me af:

Hoeveel van die zorgmedewerkers waren ONBETAALDE VRIJWILLIGERS???

U weet wel, vrijwilligers in de zorg. Dat zijn de vrijwilligers van het Rode Kruis/Ready2Help. Of de vrijwilligers in de verzorgingstehuizen.
Mensen die zonder betaald te worden zich inzetten. GRATIS!!
En waarom?
Omdat Rutte zover bezuinigd heeft op de zorg. Want misschien weet niet iedereen dat meer, maar door die bezuinigingen hebben we nu het begrip 'vrijwilligers-in-de-zorg'.

(zomaar 2 linkjes daarover)
'Dat komt doordat er veel bezuinigd is " www.zorgwelzijn.nl/vrijwilligers-zijn...
"90% meer zorgvrijwilligers nodig door bezuinigingen
Regeerakkoord veroorzaakt verdubbeling van de vraag naar zorgvrijwilligers" www.digitalestedenagenda.nl/90-meer-zo...

Stelt nu dat inderdaad een vrijwilliger is overleden? Hoe moet dat zijn voor de nabestaanden? Hoe kijken die aan tegen voorgaande bezuinigingen die oorzaak (ja oorzaak, want: veel vrijwilligers werken zonder beschermingsmiddelen) zijn van de overleden vrijwilliger en naaste? Als de coronadode zich vrijwillig en gratis heeft ingezet, voor eenieders (zorg)belang, en de nabestaanden nu zelf de grafkist en ceremonie mogen dokken? Hoe 'zuur' is dat voor nabestaanden? Zouden wij als maatschappij, zeker in het geval van overleden zorgvrijwilligers, niet op zijn minst de begrafeniskosten moeten vergoeden of daarin bijdragen? ...

En dan stel ik voor dat de eerste bijdragen bestaan uit het inleveren van een stuk inkomen door degenen die destijds die bezuinigingen erdoor drukten. :(

gaffelbaard | 30-04-20 | 14:51 | 1

Een eye-opener....

Beperdebep | 30-04-20 | 15:14

Het kabinet heeft de Retail bewust kapot gemaakt, door niet alle winkels te sluiten, maar wel iedereen op te roepen vooral niet naar buiten te gaan.

Daardoor kunnen de winkels de (Huur)rekening en andere vaste lasten niet bij de overheid leggen. Maar hebben ze ook geen omzet/inkomen. Wat een Teringstreek.

Kijk: www.youtube.com/watch?v=EuETDgmUwvI&a...

van heinde en verre | 30-04-20 | 14:46

Onthutsend verhaal weer, maar wat doet die Mark Rutte het toch goed!

5611 | 30-04-20 | 15:26
-weggejorist-
eastender | 30-04-20 | 13:40
-weggejorist-
nieuwe_Deen | 30-04-20 | 13:38 | 1

Dat hele Corona gedoe van de overheid is een grote slap-stick film. Wat een ongelofelijk gepruts van honderden zelfbenoemde experts en ambtelijk falen. Op typisch Nederlandse wijze wordt er een heel bureaucratisch circus opgebouwd.
Talloze organisaties en overheden waar we nog nooit van gehoord hebben beleven hun " finest moment " en komen als ridders te voet uit hun duffe kelders en kantoorhokjes. Het is niet om aan te zien.
Een, desnoods zelfgemaakt, mondkapje in het OV en supermarkt en weer aan het werk allemaal.
In 2018 met 12.000 griepdoden in Nl deden ze ook niet zo moeilijk.
Het is mooi geweest. We gaan echt failliet wanneer dit nog zo door gaat.
Laat alle ambtenaren 25% inleveren op hun riante salaris voor 3 maanden als solidariteitsmaatregel, dan zijn de beperkingen morgen ingetrokken.

ceesreis | 30-04-20 | 13:01

Rutte en Hoekstra snappen dat ze gefaald hebben. Nu mag Feike uitleggen dat het allemaal zo ingewikkeld is. Dat hij zich daarvoor leent, onbegrijpelijk.

beniknouzoslim | 30-04-20 | 12:46 | 1

Geld en status. En VVD dienst.

eastender | 30-04-20 | 13:43

Hiddema heeft echt zijn beste tijd gehad. Komt wat seniel over in dit debat. Mooie dingen achter de rug maar tijd om iets anders te doen kerel!

deAmbtenaar | 30-04-20 | 12:26 | 6

Ik denk dat Hiddema niet meer voor een volgende termijn gaat. Hij moet lekker gaat genieten van zijn pensioen, samen met zijn kat.

Sprinkhaan | 30-04-20 | 12:49

@Sprinkhaan | 30-04-20 | 12:49:

Zonder Hiddema gaat geen mens meer op FvD stemmen. Baudet zonder Hiddema is als Peppie zonder Kokkie.

Gulliver | 30-04-20 | 13:02

@Schmalz | 30-04-20 | 12:31: Terecht dat de voorzitter ingreep. Baudet had dit voorbeeld ook al eerder genoemd, Hiddema noemde een naam van de ondernemer. Dit lijkt dus wel erg op het promoten van een bepaalde firma. Uit het antwoord bleek overigens dat er wel degelijk vanuit de overheid contact met de firma was, maar dat hij kennelijk nogal boven de prijs zat....

Mannes | 30-04-20 | 14:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Ow, had ik maar een glazen bol. Ik heb geen glazen bol, Jij ook niet. Helaas.

rooiesaus | 30-04-20 | 12:28

Dat staat er niet. Er staat dat de viral load even groot is. Dat is toch niet per definitie hetzelfde als mate van besmettelijkheid?

Gen. Maximus | 30-04-20 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig hebben we Duitsland nog als lichtend voorbeeld. Minder doden, minder besmetting, genoeg IC-capaciteit, ruim testbeleid, mondkappen in overvloed en er worden al proefpersonen geinjecteerd met een coronavaccin. Rutte en zijn deskundigen blijven vooral hameren op die 1,5 meter. De kapjes zouden
volgens Rutte en zijn deskundigen schijnveiligheid creëren, hetgeen de grootste lulkoek is die je maar kunt bedenken. De kapjes garanderen misschien 100% veiligheid, maar dat betekent nog niet dat er sprake is van schijnveiligheid. Van Veilig Verkeer Nederland zeg je ook niet dat het schijnveiligheid creëert omdat je ondanks alles toch een ongeluk in het verkeer kunt krijgen. In de zorg weken ook nu nog steeds veel mensen zonder kapjes. Zojuist nog van een deskundige gehoord dat we er rekening mee moeten houden dat de tweede coronagolf in het najaar ons nog veel harder kan treffen. Als je dan in de zorg werkt en nog steeds geen mondkapje kan dragen teken je dus je eigen vonnis met een regering die blijft volhouden dat kapjes schijnveiligheid bieden.

jochum1980 | 30-04-20 | 12:12 | 4

Het gaat Rutte/van Dissel om het experiment van de groepsimmuniteit, om niets anders.

Paradijs | 30-04-20 | 12:34

@Analia von Solmsch | 30-04-20 | 12:23: Dat is niet alleen een drogredenatie dat is een bekende denkfout. In de trant van: elimineer het eigen risico in de gezondheidszorg want dat is uiteindelijk goedkoper. De denkfout is dat deze zgn. "tweede orde effecten" vrijwel nooit groter zijn dan "eerste orde effecten". Omdat recht te praten hanteert men dan de term "investeren".

beniknouzoslim | 30-04-20 | 12:50

Stel je voor, dan zou de VVD plus 10 miljoen zetels krijgen. Dat wordt ongeloofwaardig, met niks doen +10 is toch ook netjes.

HetLichtInHetZuiden | 30-04-20 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Geen mondkapjes omdat de reguliere importeurs de overheid misleiden en bang maken over kwaliteit, wij van wc eend adviseren wc eend. Wij hebben ze niet op voorraad maar over jullie lijken warmt er andere dan onze in de markt komen.
De wetgeving hoort ook op de ic doodziek.......

Habe das Gewust | 30-04-20 | 12:11 | 1

Er is geen hónd in dit land te vinden -met uitzondering van een paar roependen in de woestijn- die ook maar ene r*** verstand van mondkapjes heeft. Er worden volstrekt functionele, gecertificeerde (!) mondkapjes als 'ondeugdelijk' in beslag genomen omdat niemand de gebruiksaanwijzing heeft gelezen en de centrale overheidsinkoopclub heeft na de eerste oproep van Kuiper over mondkapjes doodleuk grote hoeveelheden - vaak gratis of tegen kostprijs aangeboden- aangeboden legale, gecertificeerde mondkapjes áfgewezen (daar moet trouwens nog even een parlementaire enquête overheen, over die hoogst merkwaardige club..)

bisbisbis | 30-04-20 | 12:19

Onthouding van medische zorg is strafbaar.
Het onthouden van medische preventie valt m.i. daar ook onder.

Hiram | 30-04-20 | 12:01

En beetje bij beetje worden voorbereid op de verandering dat mondkapjes eigenlijk best wel een goed idee is.

De_dorpsgek | 30-04-20 | 11:54 | 6

@Gulliver | 30-04-20 | 12:03: masahysterie? misschien een idee dat vrouwen niet meer de straat op mogen. Werkt in Saudi-Arabie ook.

Analia von Solmsch | 30-04-20 | 12:25

@Analia von Solmsch | 30-04-20 | 12:25:

Dit bedoel ik dus met massahysterie.
Misschien dat het helpt als de verkoop van alcoholhoudende dranken een maandje wordt stilgelegd.

Gulliver | 30-04-20 | 13:04

Je kletst volledig uit je nek. In Amerika zijn ze al een poos bezig met vrijwilligers, dat was te zien op tv. Mogelijk dat jij daar weer een komplotverhaal van maakt. Dat China op onvrijwillige mensen (gevangenen) experimenteert, daar hoef je verder geen twijfel bij te hebben

bart2653 | 30-04-20 | 13:07
▼ 3 antwoorden verborgen

De Universiteit van Singapore heeft een site waarop voortdurend behoorlijk betrouwbare voorspellingen te zien zijn omtrent wanneer in welk land het virus opgehoepeld is. Nederland is -uiteraard- een tragisch vijfplusje. Dar gaan wij natuurlijk niet naar kijken. En uiteraard gaat er ook nog een Nederlandse instantie een paar miljoen belastinggeld tegenaan gooien om ook zoiets te ontwikkelen.
-
ddi.sutd.edu.sg

bisbisbis | 30-04-20 | 11:46

Ot
Zijn de prijzen in supermarkten de laatste paar weken niet behoorlijk gestegen ?
Zoiets van; graai graai, want mensen letten in deze tijd toch niet echt op de prijzen.

zoalsikhetzeg | 30-04-20 | 11:45 | 1

Voorafgaande aan een prijsstijging, zijn producten vaak in de aanbieding, zodat je de prijsverhoging achteraf minder merkt. Je kunt op die manier dus zo'n beetje zien wat duurder gaat worden.

Vuurwezel | 30-04-20 | 11:57

Er gaan talloze bedrijven op de fles. Kan ook niet anders.

kwark001 | 30-04-20 | 11:44

Prepare your b*ttholes, heel veel horeca gaat omvallen. Want ze gaan het echt niet opengooien in juni.

Wel raar dat je in de supermarkt met zijn allen in een nauw gangpad mag shoppen (de gangpaden in mijn Vogelaarwijk appie zijn maar 1m breed en staat standaard vol met vulkarren) maar niet op enigszins gepaste afstand in een kroeg/restaurant mag zitten.

Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 12:00

Maar volgens alle kranten doet het Kabinet Rutte het geweldig.....

ba$$$ | 30-04-20 | 11:36 | 3

Volgens alle Belgische kranten, gefinancierd vanuit Brussel, met journalisten betaald vanuit Brussel. En de EU doet het ook geweldig.

piloot47 | 30-04-20 | 11:42

De kranten zijn inmiddels wat bijgedraaid zelfs het AD, de volkskrant had een artikel dat de maand februari verkloot is door het kabinet. Alleen de NPO kan er niet over uit hoe fantastisch Rutte het doet.

bijna_raak | 30-04-20 | 11:55

En daar komen de tegenstudies aan die uitwijzen dat door coronahype anderen doodgaan.
UK Study Shows 18,000 Extra Cancer Deaths Possible Within A Year Due To COVID-19 Focus
A new study concludes that there could be 18,000 extra cancer deaths in the UK within a year because victims are not able to get screenings and treatment due to the focus on COVID-19.

“Delays in diagnosing and treating cancer could hurt the survival chances of thousands of people across England, joint research by University College London (UCL) and the Health Data Research Hub for Cancer (DATA-CAN) suggests,” reports RT.

“Scientists analyzed data from more than 3.5 million patients and discovered that the Covid-19 outbreak could indirectly lead to more than 17,900 extra cancer deaths within a year, including 6,270 fatal cases in newly diagnosed cancer patients.”
summit.news/2020/04/29/uk-18000-extra...

pga | 30-04-20 | 11:32 | 1

Ha een Paul Joseph Watson volger, beetje extreem die man en weet niet of hij begrepen heeft wat exponetiele groei precies inhoud, is dan ook voorstander van minder lockdown. Ik vind Bert Slagter (@bslagter) wat zinniger.

bijna_raak | 30-04-20 | 12:53

Nu een meneer aan het woord van het LCH die trots presenteert hoe traag ze werken.

Schmalz | 30-04-20 | 11:31 | 2

Een paar minuten naar deze meneer geluisterd. En begrijp volledig waarom het allemaal zo lang duurt. In de tijd dat hij dit geleuter produceert hadden er alweer een paar duizend mondkapjes geleverd kunnen worden.
Klaar met meneer. Uit.

piloot47 | 30-04-20 | 11:33

Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van zijn uitspraak dat het van belang is dat de PBMs niet alleen besteld moeten worden, maar dat ze in handen van het personeel moeten komen. Briljant!

Reaguurdeskundige | 30-04-20 | 12:06

Ik ben al twee weken aan het speuren in het nieuws hoe het nou kan dat wij zo weinig testen, terwijl testen de enige manier is om *zeker* te weten hoe ver het virus verspreid is.
Uit de interviews met de viroloog uit het UMC Groningen leer ik dat er voldoende laboratoriumcapaciteit is. Die is nog niet eens aan haar max capaciteit. Het probleem zit hem bij de GGD; dat is de instantie die de testen afneemt. Maar de GGD hult zich in stilzwijgen. Waarom krijgen zij het niet voor elkaar voldoende tests door te sturen naar de laboratoria? Waarom doen ze -twee maanden na de uitbraak- nog steeds zo afhoudend?
@GS redactie: het zou de journalistieke klapper van het jaar zijn als jullie hier de vinger achter zouden kunnen krijgen.

ole guapa | 30-04-20 | 11:24 | 6

Antwoord: testen voor COVID-19 zijn schaars en prijzig. Ook is er een tekort aan medewerkers die de testen afneemt.
Daarom geeft het RIVM een strak kader aan welke groepen in aanmerking komen voor een test.

RickRD | 30-04-20 | 11:44

GGD geeft ook aan dat zij in staat zijn meer tests uit te voeren dan het aantal testaanvragen dat ze nu krijgen, en dat zij dus niet de beperkende factor zijn.

Reaguurdeskundige | 30-04-20 | 11:50

@RickRD | 30-04-20 | 11:44:

Ze waren in het begin ook niet echt betrouwbaar. Zie Zuid Korea waar zieke patienten gezond werden verklaard op basis van een verkeerde uitslag.

Gulliver | 30-04-20 | 11:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, ik zou ook geen door Duitsland getest mondkapje vertrouwen. En in China direct bestellen is ook veel goedkoper. Daarom staan we er hier viermaal beter voor als de Duitsers. bilder.bild.de/fotos-skaliert/coronav... Oooooh wacht.

jan huppeldepup | 30-04-20 | 11:12

Ik heb al 8 weken last van keel,neus en soms grieperig gevoel en spierpijnen van nek schouder en bovenrug en benen. Vanmorgen belde de huisarts mij en t is niet uitgesloten dat t de milde vorm van corona is. Hij heeft veel patienten met dezelfde klachten de laatste weken. Testen zou hij graag willen maar mag niet .. tekorten.. hij zei ook dat hij dankbaar is dat waarschijnlijk in t najaar wel meer getest mag worden.. de artsen balen dus zelf ook van die achterlijkheid dat er niet genoeg getest kan worden.

haatsmurfin | 30-04-20 | 11:12 | 10

@haatsmurfin | 30-04-20 | 12:37: Dat Vitamine D (en B, en Magnesium) gebrek, kan komen door die plaspil, en eventueel maagzuurremmers, als je die gebruikt. Ik zou kijken of je opnieuw een bloedtest kan doen, en vragen of men naar de stollingsfactor en ontstekingsfactors kan kijken, want het schijnt dat de helft van de corona patienten in de intensive care last hebben van trombose. Verder kan je kleindochter de corona met ziekte van kawasaki gehad hebben. Ze zou dan oa. last van een rode tong, handen en ogen hebben. Google op corona + kawasaki.

Vuurwezel | 30-04-20 | 14:15

@Vuurwezel | 30-04-20 | 14:15: ik slik levenslang bloedverdunners ivm factor 5 leiden trombose gen.. de inr bloedwaarde word vaak getest bij mij. Mijn kleindochter krewg door zeer hoge koorts een stuip.ze was 2 dagen heel ziek.. net een slappe pop.. na die stuip en in t ziekenhuis knapte ze per uur enorm op. Vermoeden was corona .

haatsmurfin | 30-04-20 | 18:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Zijn er in Nederland echt alleen maar machines van één fabrikant?
Dat is dan waarschijnlijk Roche.
Is er nu niemand op het idee gekomen om hier wat afwisseling in aan te brengen voor het geval dat?
Hoe laat je jezelf in de tang nemen door één fabrikant.

Endoxa | 30-04-20 | 11:10 | 3

Ja, maar een klein dorpje in het norden van het land houdt dapper stand tegen alle tegenwerking in en test gewoon veel zonder roche. Zet hem op Groningen.

jan huppeldepup | 30-04-20 | 11:15

Juist, koop dan even ook nog andere machines.

gato | 30-04-20 | 11:18

Het is enorme flauwekul, Roche heeft het recept op het internet gezet, echter met de disclaimer dat als zij het niet produceren ze ook niet in kunnen staan voor de juiste werking van het produkt, hetgeen me alleszins redelijk lijkt. Maar in de tang nemen is D66/ GL propaganda. Mag ik erop wijzen dat de overheid zelf de eigen productiecapaciteit voor vaccins heeft opgeheven. Ook is het zo dat in NL je geen placebo meer mag geven zonder te vertellen dat het een placebo is zodat je in NL geen dubbelblind onderzoek meer kan uitvoeren. Verder nog een vergunning procedure voor testen van medicijnen die echt gruwelijk is. Het is een wonder dat in NL nog enige medische research is overgebleven. Maar D66/ GL gaan graag terug naar duurzaam, dat had Pol Pot ook voor ogen.

bijna_raak | 30-04-20 | 12:07

Never waste a good crisis.
Die tweede Corona golf komt er, want dat is wat Rutte wil.
Daarmee kan hij zijn status nog meer verhogen.
Volgend jaar zijn er tenslotte verkiezingen, en het domme volk gelooft dat hij het prima doet.

Bolder | 30-04-20 | 11:09 | 4

Ja, Rutte stuurt het virus aan. Dat kan hij, namelijk...

Goldfinger | 30-04-20 | 11:17

@botbot | 30-04-20 | 11:15: dat komt omdat jij je ontzettend makkelijk verplaatst in iedereen die kritiek heeft maar met Rutte heb je nog steeds heel veel moeite.
Pathologiesche leugenaars zijn een groep apart.

likdoorn | 30-04-20 | 11:45

@Goldfinger | 30-04-20 | 11:17: Hij hoeft op Dinsdag alleen maar een drastische stijging van het aantal doden te verkondigen en daarbij te vermelden dat het lag aan het niet-aan-de-regels-houden van het volk en hij kan doen wat hij wil. Dat die extra doden op 3 of 4 Maart zijn gevallen doet er in dat geval niet toe, het zijn immers de "experts" die hem adviseren.

Gladiator Fap | 30-04-20 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen

Mondkapjes werken niet...
Als wij allemaal naakt zouden zijn en iemand pist op jou dan wordt je nat.
Als je een broek draagt en iemand pist op jou dan wordt je broek nat en daarna wordt je huid ook wat vochtig.
Als die ander die pist een broek draagt wordt zijn broek nat en jij blijft droog.
.
Zo simpel kan een uitleg zijn waarom mondkapjes wél werken.

Miezerig | 30-04-20 | 11:07 | 5

@botbot | 30-04-20 | 11:12: Ja botkop, misschien gebruikt Miezerig gewoon zijn gezonde verstand. Daar hoef je geen expert voor te zijn, probeer het is.

jan huppeldepup | 30-04-20 | 11:18

@botbot | 30-04-20 | 11:12: neemt niet weg dat de firma leugen en bedrog aan het woord zijn
GGD meneer er worden ook de mensen met covid verschijnselen buiten de instellingen getest.
Gewoon niet waar opa van mijn schoondochter doodgegaan met covid niet getest wel zwaar verdacht.

likdoorn | 30-04-20 | 11:18

@jan huppeldepup | 30-04-20 | 11:18:
Voor zover dat hij dat bezit doet hij in ieder geval verwoede pogingen.

botbot | 30-04-20 | 11:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een vervelende nare hekserige zelfingenomen chaggerijnige voorzitster.

dathoujetoch | 30-04-20 | 11:06 | 2

Oh, ja, Lodders van de VVD, damage control dus.

dathoujetoch | 30-04-20 | 11:09

Ze heeft niet het niveau van een echte voorzitter. Wel geschikt voor het in goede banen leiden van Bingoavonden

Schmalz | 30-04-20 | 11:16

Verfrissend om te zien dat er iemand zit die gewoon zegt waar het op staat in plaats van overal doekjes omheen te winden (dhr Sijbesma).

fric.spec. | 30-04-20 | 11:05

Als deze crisis één ding duidelijk maakt is dat het aantal complotdenkers en aluhoedjes rechtevenredig met het aantal dagen intelligente lockdown toe lijkt te nemen.
Het woord "intelligent" kan dan ook beter niet meer gebruikt worden..

Superior Bastard | 30-04-20 | 11:02 | 4

Dat aantal dagen is vooral evenredig met de hoeveelheid stank die er uit het kabinet begint te komen. CDA-er De Jonge die louter aan window-dressing blijkt te doen door woordspelletjes te spelen met termen als testcapaciteit, testmateriaal en wat dies meer zij, om mensen wijs te maken dat er binnenkort meer getest kan worden terwijl hij weet dat in Nederland niet kan.

Dit kabinet is alleen maar bezig met zoeken naar excuses waarom er niet gehandeld kan worden, en weigert de handen uit de mouwen te steken.

Reaguurdeskundige | 30-04-20 | 11:20

Als verhalen gaten bevatten gaan mensen die gaten zelf invullen. Waarmee is altijd een verrassing.

Quib | 30-04-20 | 11:31

SB. Voor niemand dan!

CalamityJane | 30-04-20 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Er is nergens meer een peil op te trekken. Bedoelingen zijn zwart gekleurd. Wat bijvoorbeeld is de reden dat er geen mondbescherming voorhanden is, op zijn minst voor zorgpersoneel??

CalamityJane | 30-04-20 | 11:01

De meeste slachtoffers vallen op het moment in de verzorgingstehuizen en dat komt omdat het personeel het meeneemt van buiten naar binnen en dan zonder beschermingsmiddelen op de bewoners worden afgestuurd .
Duidelijker kan het niet !
In mijn ogen is het gewoon misdadig wat daar gebeurt en hoop ik zo ontzettend dat de verantwoordelijken hier in een later stadium op afgerekend gaan worden .

leo59 | 30-04-20 | 11:00 | 5

@komtdatschot | 30-04-20 | 11:08: Geveld klinkt wat te zwaar. Minieme symptomen zelf of bij een huisgenoot zijn al voldoende voor thuis moeten blijven.

EEGlivesagain | 30-04-20 | 11:21

Daarom wil Rutte ook geen bezoek toestaan, hij vind dat onbeschermd werkend personeel genoeg besmettinggen overbrengt meer is niet nodig.

likdoorn | 30-04-20 | 11:28

@EEGlivesagain | 30-04-20 | 11:21: Niet waar. Als een partner van een zorgmedewerker klachten heeft en/of positief test op Covid-19, en de zorgmedewerker heeft geen klachten, dan kan hij of zij gewoon aan het werk.

RickRD | 30-04-20 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

O.a. hier willen ze de spoedwet voor gebruiken:

'Het Ministerie van VWS meldt dat de voorgenomen wijziging van de Zorgverzekeringswet met spoed behandeld moet worden om zorgcontractering te bevorderen. Minister De Jonge kan als de wet wordt aangenomen, samen met de zorgverzekeraars, de hoogte bepalen van de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg die valt onder de Vrije Artsenkeuze. Dit zou betekenen dat zorgverleners die niet-gecontracteerd werken hun praktijken zullen moeten sluiten omdat de vergoeding drastisch wordt verlaagd.'

secure.avaaz.org/nl/community_petitio...

Endoxa | 30-04-20 | 11:00

Coronacrisis, Tis als een geschenk uit de satanische hemel voor matige bestuurders en speciale belangengroepen. Nooit eerder kregen zo weinig bobo's zoveel macht cadeau over het dagelijkse leven als nu.

"Never in the history of mankind has so much been owed by so few to so many". Zoals een beter staatsman dan zelfs Rutte gezegd zou kunnen hebben over deze situatie.

Denk niet dat onze globalistische zieners deze crisis nog snel door hun begerige handen laten glippen.

Jan Passant mk2 | 30-04-20 | 10:59 | 3

Wat is het wat mogelijk gemaakt heeft dat we met matige bestuurders te doen hebben. Daar zit al iets dat zo krom is dat het (voor mij) onnavolgbaar is. Welke rare krachten bepalen? We zijn toch niet allemaal matig? Neem bijv. Paul Rosenmöller en adept Klaver. Er moeten toch betere krachten zijn.

CalamityJane | 30-04-20 | 11:12

Die uitspraak gaat nu ook op
So much = miljarden voor zuid Europa,
So few, is de Nederlandse bevolking die de grootste last hiervan moet dragen.
So many, de bevolking van de zuidelijke en oostelijke landen die gratis miljarden krijgen.

me,myself and IK | 30-04-20 | 11:24

@CalamityJane | 30-04-20 | 11:12:
De bestuurders zijn matig, maar hun compagnons van de media zijn er fantastisch in dat anders te doen lijken. Ook linken de media de concurrentie effectief aan de politiek van de oude bekende socialisten uit de vorige eeuw.
Er is officieel geen sprake van een "media-partij", maar toch maken en breken die verkiezingen.

Jan Passant mk2 | 30-04-20 | 12:43

Die blije Pino van de VVD heeft dus al 7 weken lang hetzelfde pak aan.......

Onze man in Mockba | 30-04-20 | 10:58 | 2

In het pak genaaid.

kwark001 | 30-04-20 | 11:00

Is een drone met 5G, zweet niet.

Pluisbaard | 30-04-20 | 11:17
-weggejorist-
eastender | 30-04-20 | 10:53 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit hele gezeik is bangmakerij om de controle op het volk te verhogen en die klimaat nonsens er door te drukken. Financieel gewin is weer eens de drijfveer.

kwark001 | 30-04-20 | 10:52 | 6

@deAmbtenaar | 30-04-20 | 10:53:
Je moet toch toegeven hoe snel de overheid nu is met controlemiddelen en maatregelen die tegen de grondwet in blijken te gaan volgens rechtsgeleerden. Ik zie opeens hordes agenten op straat die er eerst niet waren, auto's met automatische camera's die groepen mensen kunnen herkennen en meer van dat soort zaken. En maar afwachten of deze maatregelen ooit weer helemaal teruggedraaid worden.
Dat is geen aluhoedje maar gewoon de feiten.

2voor12 | 30-04-20 | 10:59

@kwark001 | 30-04-20 | 10:58:
5G, gezichtsherkenning, Noodwetten, massaal injecteren van de bevolking, distancing dus geen mogelijkheden voor demonstraties en protesten, uitbannen van cash geld etc etc

oranjerood | 30-04-20 | 11:01

@kwark001 | 30-04-20 | 10:58:
deAmbtenaar bedoelt vast dat aangezien uw aluhoedje is afgevallen, u hier een zeer realistisch scenario schetst.

zwenkwieltje | 30-04-20 | 12:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Veel mensen krijgen onderhand wel door dat deze Coronacrisis door de overheid om het asociale k*tbeleid definitief zijn vorm te geven. Alles mag weer open, maar wel als `ome` overheid (je weet wel, vadertje staat) zijn goedkeuring heeft gegeven. Eerder niet, iedereen moet eerst voldoen aan de regels (die ze nu dus verzinnen). En ondertussen worden we via de radio gehersenspoeld en klaargemaakt voor onze toekomstige politiestaat waarin iedereen elkaar wantrouwt... Lachen jonge! Gaat prima zo!

rooiesaus | 30-04-20 | 10:51

Lekker met verkansie en het salaris komt toch wel de 23e mei. Proost alle idioten aan een overheidsinfuus.

Zuster01 | 30-04-20 | 10:50

In deze corona crisis komt zo duidelijk naar boven hoe ongelofelijk laks en bureaucratisch de hele klerezooi is . Wekenlang wordt er gesmeekt om beschermingsmiddelen en testmateriaal en er gebeurt bijna niets . Jaren geleden zei een collega tegen mij dat we zouden worden opgescheept met de allerslechtste generatie managers ooit en hij heeft gelijk gekregen , want dat komt nu toch allemaal wel duidelijk naar boven .

leo59 | 30-04-20 | 10:48 | 2

Blijkbaar denkt een merendeel van de bevolking hier anders over. Niet dat peilingen betrouwbaar zijn maar het is zorgwekkend dat velen aan geheugenverlies lijden en van mening is dat Rutte en consorten heel goed werk doen.

MoonBeebe | 30-04-20 | 10:51

@MoonBeebe | 30-04-20 | 10:51:
En daar krijg ik dus heul veul buikpijn van. Nederlanders zijn makke schapen geworden. 50 jaar NPO indoctrinatie is zeer effectief gebleken.

MarkiesDeBalzaque | 30-04-20 | 10:59

Word helemaal gek van Corona.
Sta al een half jaar droog.

Turbulentie? | 30-04-20 | 10:47 | 1

Niet mauwen, was zonder corona ook zo geweest. Lelijke vent.

Pluisbaard | 30-04-20 | 10:59

Eerste vraag van het kabinet bij elk voorstel van het OMT: "kost dat?".

BASinnic | 30-04-20 | 10:46

Hoe lang moeten we nog doorgaan met die Rutte en 'Jaap met zijn bende'? Alleen omdat de PVV en FvD al vanaf de eerste dag dat het in China dramatisch misging al een Lock down aanbevolen wilden Rutte en zijn meelopers dat niet uitvoeren. Om godverdomme willens en wetens verplegend personeel enorme risico's te laten lopen met hun gezinnen, alleen al daarom moet Rutte en zijn meelopers opgesloten worden.

Boy Cot | 30-04-20 | 10:44 | 1

Natuurlijk was er geen lockdown. Er is angst nodig onder de bevolking om die totaal te controleren. De verplegers worden gewoon geofferd. En de domme burgers staan daarvoor zelfs te applaudisseren. Als dit en voorgaande kabinetten echt begaan waren met zorgverleners en zwakken en zieken dan hoefden die niet in hun eigen ontlasting rond te lopen en kregen ze voldoende tijd en aandacht en verzorgen. Het zijn krokodillentranen van Rutte en consorten. Ik geloof er niet in.

roevka | 30-04-20 | 10:54

Ik ben voor het verbod op gezichtbedekkende kleding, en dus tegen de plicht op gezichtsbedekkende kleding

C1O2 | 30-04-20 | 10:43 | 1

Jij wil zeker in de "tweet van de dag" op de Jeaup?

uisge baugh | 30-04-20 | 10:52

Ik begin steeds meer genoeg te krijgen van dit hele gezeur. Heb al ruim 4 weken mijn oude moeder van 84 niet kunnen bezoeken. Het ouwe mens staat het huilen nader dan het lachen. Hoe lang willen we dit nog vol houden? Maanden? Ik begrijp wel dat steeds meer mensen lak krijgen aan alle maatregelen. Je kunt een volk niet maandenlang opsluiten.

RickRD | 30-04-20 | 10:43 | 4

Toegang eisen met mondkap heb ik geprobeerd bij mijn vader van 83, ik mag er niet in, inmiddels ruzie tot aan raad van toezicht aan toe. Je zou bijna een liberation front optuigen, gewapend dat dan wel. Maar goed blijft bij fantasie. Ik ben boos maar men wijst naar elkaar. Gezonde mensen opsluiten, rare tijden

Noujazeg | 30-04-20 | 11:13

Ik bezoek mijn moeder gewoon. Ben haar mantelzorger en ze moet iedere 2 weken naar het ziekenhuis. Doe ook haar boodschappen en blijf af en toe een hapje meeeten. Ze is 97, doe niet zo moeilijk. Woont ze op zichzelf? Zou ik er geen punt van maken. Of heb jij of zij covid??

Tishetnetnie | 30-04-20 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

'speciaal coronagezant Sijbesma' ... Wat een fuckin poppenkast is het ook.
Hoe durven ze het land lam te leggen onder het mom van de grootste crisis sinds WOII en vervolgens gewoon met reces te gaan?
En waarom gaat het niet over die dictatoriale staatsgreep van Rutte met zijn 'tijdelijke' noodwet?

Dommelsch | 30-04-20 | 10:42 | 2

Feike Sijbesma. Eerst bij DSM en nu verbonden met de VN?????? What could possibly go wrong.

Makemyday! | 30-04-20 | 10:48

@Makemyday! | 30-04-20 | 10:48: Simpel. VVD vriend van Schipper, hup in de banen caroussel en voilà, speciaal gezant. Zo kom je nog eens ergens, ondanks dat je er ruk verstand van hebt.

eastender | 30-04-20 | 11:04

We kunnen alleen maar hopen op een parlementaire enquête wanneer na deze miskleun van een crisismanagement wordt afgerekend met de verantwoordelijke bestuurders.

Joostmochtnietsweten | 30-04-20 | 10:39 | 6

We kunnen ze het zwaar aanrekenen dat ze het niet door u hadden laten bestellen.

botbot | 30-04-20 | 11:00

@botbot | 30-04-20 | 11:00: overheid moet je toch niet in de weg lopen? hulpverleners ook niet. dus niet bestellen door u is een goede keuze geweest zodat er meer voor onze roverheid was. maar ja die deden niks

Henk P | 30-04-20 | 11:20
▼ 3 antwoorden verborgen

man, man... wat een nutteloos gezever is dit toch...…... ongelooflijk. testen heeft geen zin......

gebochelde | 30-04-20 | 10:36

Die Sijbesma meent al zijn antwoorden te moeten larderen met een minachtende grijns.

Computer_says_no | 30-04-20 | 10:35 | 2

De enige hoofdrolspeler in dit toneelstuk die me enigszins bevalt is Ernst Kuipers.

Gajus | 30-04-20 | 10:39

Ik zou ook de hele dag grijnsen als ik zijn salaris had.

eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:40

1,5 meter afstand houden is een goed idee, maar OOK een mondkapje dragen is complete onzin.
Een ieder dit beweerd is compleet achterlijk of heeft andere belangen.

NjetNiet | 30-04-20 | 10:34 | 4

Stel de hele bevolking zou een mondkapje dragen, of de hele bevolking zou geen mondkapje dragen. Wanneer zou de verspreiding van Covid-19 het langzaamst gaan? Verkondig geen onzin, pannenkoek.

Kabila de stijlloze | 30-04-20 | 10:43

Klop is heb ik heb tegen mij tandarts gezegd dat die achterlijk is. Ook is het een goed gevoel dat de rest van de wereld buiten Nederland achterlijk is.

dik van alster2409 | 30-04-20 | 10:46

Leg uit.

de visser | 30-04-20 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Men wil Nederland wat meer besmet krijgen maar de Nederlanders zijn nog te gezond dus lukt niet...

David000000007 | 30-04-20 | 10:33

Mijn kleindochter van 8 met afstandsonderwijs kreeg gisteren van de juf dit liedje op de laptop om thuis in te studeren. Voor als 11 mei de school weer begint, zei ze.
Op de muziek van ‘de mosselman’ en gaat als volgt:

Zeg heb jij de vleermuishoest de vleermuishoest de vleermuishoest?
Zeg heb jij de vleermuishoest
die komt uit Wuhan Chiii-na
Ja ik heb de vleermuishoest de vleermuishoest de vleermuishoest. ja ik heb devleermuishoest, die komt uit Wuhan Chiiiiiii- na.
samen hebben wij de vleermuishoest, de vleermuishoest de vleermuishoest enzovoorts.
Kan ook in kanon worden gezongen, zei de juf.. Het zijn gekke tijden.

Euriool | 30-04-20 | 10:32

Binnenkort te koop bij Zeeman.

ron9129 | 30-04-20 | 10:32

NOS op hun liveblog:

Duitse studie: 'Kinderen mogelijk net zo besmettelijk als volwassenen'
Kinderen zijn mogelijk net zo besmettelijk als oudere leeftijdsgroepen en kunnen het coronavirus daarom net zo makkelijk verspreiden als anderen. Dat stelt een Duitse onderzoekgroep onder de leiding van de topviroloog Christian Drosten in een nieuwe studie. Drosten is een belangrijke adviseur van de Duitse regering.

"De onderzoekers hebben gekeken hoeveel virusdeeltjes ze kunnen vinden in verschillende leeftijdsgroepen. En dan vinden ze geen verschil tussen die leeftijdsgroepen", zei NOS-redacteur Rinke van den Brink in het NOS Radio 1 Journaal.

"Kinderen dragen het virus bij zich, maar verspreiden het minder", reageert viroloog Marion Koopmans van het ErasmusMC in het NOS Radio 1 Journaal. "Het is één ding dat je het virus bij je draagt, het is een ander ding of je het ook verspreidt. Dat komt omdat je klachten als hoesten nodig hebt om het virus ook daadwerkelijk te verspreiden."

De Duitse onderzoekers zeggen wel "wees voorzichtig met het openen van de scholen", want "je zou wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen, omdat kinderen wel degelijk het virus verspreiden", zegt van den Brink in het NOS Radio 1 Journaal.

FLP_du_Stok | 30-04-20 | 10:31 | 2

Koopmans en Drosten kennen elkaar al jaren, sinds de SARS-epidemie al.
Er staat nu een mooi artikel in Science over Christian Drosten.

Gajus | 30-04-20 | 10:47

Koopmans praat onzin, want 50% van besmettingen verloopt symptomatisch. Aerosolen zijn de grootste verspreiders, zie vele studies, maar ook concrete voorbeelden van zangkoren.

Realisties | 30-04-20 | 11:14

Het schijnt al maanden zo te zijn dat particulieren wel aan (de goede) mondkapjes kunnen komen, zo ook een van de leveranciers waar Thierry Baudet mee kwam. www.ad.nl/dossier-coronavirus-rotterd...

Maar op Twitter komen de criticasters niet verder dan 'even een draadje!' met wat halve drogredeneringen en verdachtmakingen. Het buitenland is achterlijk en alleen Nederland ziet het licht in de duisternis, immers.

GroetenVanUrk | 30-04-20 | 10:28 | 1

Het gaat niet om de boodschap maar om de boodschapper. Tjer is een nasi en een faxist jeweetzelluf.

Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:31

Ongelofelijk dat Rutte daar wel gewoon met een mondkapje staat !!1!

Cuban8 | 30-04-20 | 10:25

Te laat ook. Niemand weet wat het juiste is, maar wat wel onjuist is: Angst inboezemen zoals jij doet!

Zeiss | 30-04-20 | 10:44

@Zeiss | 30-04-20 | 10:44: volgens mij toont de grafiek statistieken, op basis daarvan mag uw in angst modus raken of niet. het feit is er dat de tweede piek harder is. eng he?

timmert12 | 30-04-20 | 11:03

Man, man, man.

Nederlanders niet bang voor corona-app: 'Vooral jongeren zien geen probleem’

Ruim de helft van de Nederlanders zou een corona-app op zijn telefoon installeren, als die app aan alle privacy- en veiligheidseisen voldoet. Nog eens een kwart is onder voorwaarden bereid, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
www.ad.nl/binnenland/nederlanders-nie...

RickRD | 30-04-20 | 10:25 | 1

Oh weer een 'onderzoek'.
10 van de 10 keer is dat gewoon propaganda bullshit.

MaxiCosi24 | 30-04-20 | 10:31

Die reacties op n u . nl zijn echt om spontaan corona van te ontwikkelen.
Alles gaat nu alleen nog maar over fucking corona dus ik kan ook prima hier reaguren, een onwelgevallige mening is daar verboten.

MaxiCosi24 | 30-04-20 | 10:24 | 4

Het stikt daar van de betwetertjes, dodelijk irritant.

Gajus | 30-04-20 | 10:45

NU is nu toch ook van de belgen?? Hebben bijna alle media in handen. ?????????

Makemyday! | 30-04-20 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan het zinloze gezever van deze kamerbriefing niet meer aanhoren......

Baardvansinterklaas | 30-04-20 | 10:24 | 1

En dan ook nog een Marokkaanse l*ndverr*der achter in de zaal. Kots!

eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:38

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in volhouden. In iets (wat eigenlijk precies?) maar het lijkt vooral iets wat de burgers steeds meer onder de duim probeert te krijgen als een totalitaire staat.

Burgers krijgen een schuldgevoel aangepraat. We moeten de zwakkere en ouderen beschermen en de, eerder door de staat uitgeklede, zorg kan het niet aan. De zorgmedewerkers hebben het ontzettend zwaar.

Isoleer die zwakkeren en ouderen, dat moeten ze immers toch al, en laat de rest z'n eigen keuze maken om een, fatsoenlijke, dood te sterven of te overleven.

We moeten wachten op een vaccin. Maar niemand die kan zeggen of en wanneer dat er komt. Het lijkt wel de keuze tussen een mondkapje of een stuk touw. Ik neig steeds meer tot het laatste.

Houd vol? Voor wat?

roevka | 30-04-20 | 10:22 | 3

En de gemiddelde domme NL-er loopt vrijwillig in de val.

nuchterland | 30-04-20 | 10:30

Dat vaccin is een wortel wat ons voorgehouden wordt maar uiteindelijk zal blijken dat deze China flu gewoon steeds muteert en vaccineren net zoveel zin zal hebben als een griepprik. Maw handig voor ouderen en degenen met een zwakke gezondheid, niet voor jongeren.

Uiteindelijk moeten we toe naar massaal testen en gewoon thuisblijven als je symptomen van de Wuhan flu hebt. De meesten onder 65 met een redelijke immuniteitssysteem overleven het, het aantal slachtoffers in deze groep is zeer laag en vergelijkbaar met griep.

Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:33

@Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:33:
Ja, het is en wortel en dat Covid-19 staat voornamelijk voor onderdrukking. De mensheid moet geknecht worden. Deze lijkt slechts de keuze te hebben tussen slaafs bevelen opvolgen of zware sancties. Wat is dit voor ondemocratisch geneuzel?
Wij mogen ook zelf niet bepalen door middel van een referendum wat wij willen. Ik begin ook te begrijpen waarom dat afgeschaft moest worden..
Laat elke gezin beslissen wat voor keuze ze willen maken. Deelnemen met risico's aan een samenleving die zo sterker wordt? Of een samenleving waarin niets mag en deze verpietert? Met als bijkomend gevolg dat er ook steeds minder groepsimmuniteit is tegen andere virussen en bacteriën.

roevka | 30-04-20 | 10:45

Precies. Ruim baan voor de essentiële zaken des levens. Luxe flauwekul krijgt het moeilijk. Bovendien hoop ik dat er heel veel subsidiekraantjes dicht gaan, dat scheelt een boel SJW-gezeik.

Gajus | 30-04-20 | 10:37

Het recht om anderen aan te steken en dit bedrijfsmatig te faciliteren wordt met voeten getreden. Zeg het ze!

Schulzie | 30-04-20 | 10:21

.. wel knap dat de hele wereld in 2 maanden tijd stapel achterlijk is geworden...

Bram de Rammer | 30-04-20 | 10:21

Als iedereen nou gewoon eens een maand lang zijn/haar mond houdt

Bucky_Lastard | 30-04-20 | 10:20

Kunnen we alsjebieft stoppen met die zinloze discussie over mondkapjes. Zie dagelijks foto’s uit het buitenland met ridicule kapjes, waarvan het merendeel op half zeven hangt. Heeft ook geen enkel effect als ik zo naar de sterftecijfers kijk. Laat ik het zo zeggen, voor een kand dat vier keer zi dicht bevolkt is als het EU gemiddelde doen we het niet slecht. Ook niet qua stikstofuitstoit trouwens, maar dat geheel terzijde

Feitenpliesie | 30-04-20 | 10:18 | 2

de mensen in de zorg en tandartsen zijn dus ridicuul bezig al jaren? kneus.

timmert12 | 30-04-20 | 10:33

Er zou geen enkele discussie moeten zijn over mondkapjes. Iedereen die over ook maar een beetje gezond verstand beschikt snapt dat het gebruik van mondkapjes een zeker effect heeft. Hoe groot of gering is een ander verhaal, maar het scheelt toch. In het geval van deze pandemie zou ik zeggen: neem het zekere voor het onzeker/baat het niet dan schaadt het niet.

Het RIVM heeft bewezen niet over gezond verstand te beschikken, door het bestaan van asymptomatische besmettingen categorisch te ontkennen (om hier later op terug te komen). Ook daar had het uitgangspunt moeten zijn om het zekere voor het onzeker te nemen.

Ik heb eigenlijk geen woorden voor zoveel stupiditeit, hoewel het wellicht pure bureaucratische arrogantie is. Net als het standpunt over mondkapjes.

de visser | 30-04-20 | 10:44

Preventie dmv mondkapjes en testen is niet aan de orde, want Nederland staat achter in de bestelrij. Dat komt mede door het Beleid en daar is Rutte medeverantwoordelijk voor.
Het illustreert de tweedeling en kloof tussen politiek en samenleving, en wordt beloond met tien extra zetels voor de vvd. En dan zijn we nog maar net begonnen met de crisis. Ik hou mijn hart vast met dergelijke bestuurders, geen mondkapjes, een schijtaandebevolkingmentaliteit en rare schoenen.

De Briemusketier | 30-04-20 | 10:18

Uiteraard worden we weer toegesproken door een blanke man. Blanke mannen zijn gewoon slim. En de blanke mannen worden aangekondigd door een hulpje. En dat is dan weer een vrouw.

Leptob | 30-04-20 | 10:18 | 1

De anders gekleurden mogen de mondkapjes maken, zo heeft iedereen zijn rol.

trekarm | 30-04-20 | 10:22

Dus, Jaap Gaap wordt uit de frontlinie gehaald? Bang voor de flak? Vervelende vragen over het volstrekt falen van het RIVM? Alhoewel, het is interessanter om na te gaan welke kritische vragen NIET worden gesteld aan de Corona bobo's. Mag nu Sijbesma z'n zegenrijke werk toelichten, d.w.z. DSM (waar hij tot voor kort de grote baas was) aan opdrachten helpen voor het produceren van 'kwalititeits'beschermingsmateriaal. Maanden te laat natuurlijk, maar ja, die Chinese meuk blieven we niet.

haasjerepje | 30-04-20 | 10:17

Je hebt mondkapjes en de rotzooi die ze onder andere in België verstrekken die niets anders zijn dan zakdoeken waar het virus lachend doorheen gaat.

2voor12 | 30-04-20 | 10:15 | 3

Wat een onzin, als je niks weet hou dan je toetsenbord.

Wiezewalakristalix | 30-04-20 | 10:19

@Wiezewalakristalix | 30-04-20 | 10:19:
Die monddoekjes stellen niets voor. Ze houden geen virussen tegen en je mag zelfs iets zelf maken van stof.
Dus blijkbaar weet jij niks.

2voor12 | 30-04-20 | 10:24

@2voor12 | 30-04-20 | 10:24:
Ze houden het tegen als iedereen het draagt. Als jij in je bek hoest met zo'n kapje op, dan verspreid je jouw zooi veel minder. En dat maakt zeker wel verschil.

naamengetal | 30-04-20 | 11:22

En wanneer stoppen we dan weer met mondkapjes? En wanneer stopt de lockdown en wanneer. Het is leuk om met iets te beginnen maar hoe stop je met al die dingen. Wanneer is het weer "normaal" en wie bepaalt dat. Die monddingen worden niet verplicht, lijkt mij logisch.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 10:13 | 6

@Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:20:
En iedereen slikt het gewoon. Zelfs hier genoeg reaguurders die volmondig meegaan in deze waanzin en iedereen die vraagtekens heeft maar wat graag bij de politie zal willen aangeven als het kon.

2voor12 | 30-04-20 | 10:29

@2voor12 | 30-04-20 | 10:29:
Jazeker iedereen zit te springen om een stasi app: nos.nl/artikel/2332235-meerderheid-zo...

En nu weet u hoe de NSDAP, DDR, Sovjet Unie en het aankomende EUSSR zo succesvol kunnen zijn. Demense zitten om een totalitaire dictatuur te springen. Zelf nadenken en beslissen zijn te moeilijk voor de meesten.

Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:35

@Graaf_van_Hogendorp | 30-04-20 | 10:20: Wacht maar tot het 'vaccin' en het 'vaccin paspoort' er is. Als je zo'n paspoort niet hebt mag je niet meer deelnemen aan het openbare leven. Dat betekent: geen boodschappen meer doen, niet naar school of werk, helemaal niets meer dan alleen maar thuiszitten. Waarschijnlijk wordt dan ook je uitkering/pensioen/aow stopgezet.

Opb 13:16 'En het maakt dat men aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd;
Opb 13:17 en dat niemand kan kopen of verkopen dan wie het merkteken heeft: de naam van het beest of het getal van zijn naam.'

www.christipedia.nl/Artikelen/M/Merkte...
Er zal waarschijnlijk wel weer hoongelach opgaan maar kijk dan mensen, kijk dan! U ziet het toch voor uw ogen gebeuren?!
De hele wereld in paniek om een virus, de schreeuw van menigeen om een vaccin, véle bevolkingen die zich laten opsluiten zonder enige vorm van protest, een 'noodwet' die er in ons land wordt doorgedrukt, enz. enz.

Lupuslupus | 30-04-20 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

1 van de bedrijven waar Baudet contact mee heeft.... waarom kan Baudet wel contact regelen en moet je jezelf aanmelden bij de Bureaucratische overheid, waar vervolgens andere bureaucraten gaan kijken wat je levert en of dat goed genoeg is..... Dit land kan zoveel beter zonder al die onnodige bureaucratie.... echt Hydroxychloroquine en mondkapjes in deze crisis al beste voorbeeld...

ikworstelengadouchen | 30-04-20 | 10:22

Nee, niet gek. De prijzen hiervan zijn bizar hoog. In vergelijking wat het mag kosten. Een FFP-2 kapje mag ongeveer € 2,30 kosten, bij deze kosten 20 stuks € 119,00, Dat is € 6,00 per stuk. Gek hé, dat je dan geen zaken met de overheid kan doen. En zijn dit wel goed, niet lekke exemplaren.
Leuk voor particulieren, maar voor de zorg onbetaalbaar, gelet op de groet hoeveelheden. De chirurgische mondkapjes zijn meer dan € 1,00 per stuk en zouden maximaal € 0,50 cent mogen kosten. Zelfs hiermee kun je een behoorlijke winstmarge pakken, maar 2x zo duur?

pibasso | 30-04-20 | 10:27
▼ 1 antwoord verborgen

Blijf gewoon thuis met je mondkapjes gezeur.Bacterieen en virussen(haha russen) gaan ons echt overleven.

van stampij | 30-04-20 | 10:12

Dat Rutte faalt wordt ook met de dag duidelijker. Of is hier sprake van opzet?

NoMoreMrNiceGuy | 30-04-20 | 10:12 | 6

@botbot | 30-04-20 | 10:20:
194 landendoen het beter wat het aantal doden per miljoen inwoners

dik van alster2409 | 30-04-20 | 10:49

@dik van alster2409 | 30-04-20 | 10:49:
En die leven net als hier dicht op elkaar.

botbot | 30-04-20 | 11:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze luisteren steeds beter naar de geniale Thierry Baudet.

RickTheDick | 30-04-20 | 10:11 | 5

@eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:15: Heb ze daar op aangesproken en meteen een ban aan m’n broekje wegens “overtreden van de huisregels” dus als je iets kritische zegt of iets niet links aan de kaak stelt overtreed je de huisregels. Lachen dit.....

Blonde Nel | 30-04-20 | 10:19

@eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:15: moet je eens naar BNR luisteren, dan donder je ook van je kruk. baudet bashen, Trump bashen is de toon. Daarnaast het ene na het andere (betaalde) topic met een luchtfiets-ondernemer. Ik hoop dat ze allemaal failliet gaan en echt werk zoeken.

Ray Skak | 30-04-20 | 10:21
▼ 2 antwoorden verborgen

“Aai Tie systeem”. Nou, dan weet je het wel

apek00l | 30-04-20 | 10:10 | 1

hahah het klonk daardoor ook als een enorme handeling. terwijl aiiitiiee gewoon wat 010100011110 zijn die met 1 druk op de knop het werk doen.

timmert12 | 30-04-20 | 10:35

Lees net dat aanbod van Duitsland om mee te helpen testen is afgeslagen .
Het staat er echt
Teletekst
Ja dat lees ik nog

laurentius | 30-04-20 | 10:10 | 5

https://nos.nl/artikel/2332258-nederland-kan-duizenden-testen-extra-afnemen-maar-doet-dat-niet.html

FLP_du_Stok | 30-04-20 | 10:22

@Ommezwaai | 30-04-20 | 10:13:
Ho ho, wij zijn Nederlanders: liever niet gekocht dan teveel betaald.
Behalve voor het verzorgingstehuis was Rutte's moeder woont, daan zijn wel voldoende mondkapjes.

Osdorpertje | 30-04-20 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren nog een foto gezien van gevangenen in Guatemala die wel aan mondkapjes konden komen. In de gevangenis.
Die zijn dus beter beschermd dan onze verpleegsters.
En ondertussen loopt de minister van clownsschoenen te roepen dat het zo goed gaat in de verzorgingstehuizen. Die mensen hadden beter in een gevangenis in Guatemala kunnen zitten.

Osdorpertje | 30-04-20 | 10:09 | 1

Verpleegsters hier hebben bescherming genoeg. De vraag zit vooral in de tweede en derde lijn.

MaarFeitelijk | 30-04-20 | 11:13

Het natuurlijk L@llig om eerst te zeggen dat ze niet helpen omdat FVD en PVV dat beweerde om daar op terug te komen, Dat heet gezichtsverlies in de politiek. Dat dit wel honderden doden heeft gekost is mierenneuken.

www.dagelijksestandaard.nl/2020/04/bi...

dik van alster2409 | 30-04-20 | 10:07

Krijg steeds meer het idee dat dit een concept van John de Mol is..... Big Corona, 1 groot Big Corona Huis dat Nederland.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 10:07 | 1

Lol, ik zie ook wel een parallel met die serie ‘under the dome’, buttserie trouwens, niet aan te raden.

Computer_says_no | 30-04-20 | 10:32

Wij geven zowieso altijd eerst alles weg aan 'arme' landen. Want wij hebben dat niet nodig. Of zoiets...

Realism Is All | 30-04-20 | 10:06

Maar gelukkig kunne Oemfoefoe en Mohammed wel weer asiel aanvragen in Ter Apel als ze negatief zijn getest.

eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:06 | 1

Deze raketgeleerden en apothekers worden dus wél met prioriteit getest, maar als je autochtone Nederlander bent kom je achter in de rij.

eerstneukendanpraten | 30-04-20 | 10:19

Lekker serieuze nieuwsbron heb je.

Gajus | 30-04-20 | 10:34

Een aanpak zonder voortschrijdend inzicht rond mondkapjes is dogmatischer dan een religie.

De werkwijze van het OMT is zonder notulen, niet WOB-baar en zonder academische bronvermeldingen. Mark Rutte is geen arts, hij is wel historicus, en frustreert op deze manier iedere vorm van reflectie, lerend vermogen en geschiedenisvorming.

De pre-historie is de periode voor schriftelijke geschiedenis. De historie is de periode van schriftelijke geschiedenis. Welkom in de post-historie, waar men alles prematuur in de open haard gooit om nu, maar ook straks al het debat in de kiem te smoren. Dit is de proceshouding van een doorgewinterde crimineel.

Feynman | 30-04-20 | 10:05 | 4

En de 2e kamer kan zijn werk, het controleren van de regering, niet meer doen. Dus is het democratische proces dood.

me,myself and IK | 30-04-20 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Mondkapjes hebben geen zin en staan alleen symbool voor onderdrukking (smoel houden!). Dat hebben de artsen in het filmpje, die GS heeft gepost én verbannen is YouTube, gezegd. Is ook heel logisch.

Maar goed, de schoorsteen bij smoelbeschermer moet ook blijven roken natuurlijk.

Uiteindelijk zijn Nederlanders zo'n dom volk dat ze zelf om mondkapjes gaan roepen en die zal uiteindelijk wel komen, verplicht (you give them the power).

nuchterland | 30-04-20 | 10:05 | 7

@Blasfemie | 30-04-20 | 10:14: Heb ik niet gedaan, moppie. Dat weet je best. Is dat jou onderzoek? Ik dacht het niet. Maar als je het over experts hebt dan raad ik je aan om de video van de 2 artsen te bekijken die onlangs op GS stond.

Hier alvast een startpuntje voor jou onderzoek:
www.oralhealthgroup.com/features/face...

nuchterland | 30-04-20 | 10:24

@vanvandaag | 30-04-20 | 10:20: Ik zeg niet dat artsen dat gezegd hebben. Ik denk dat jij in de war bent ;). Geeft niet.

nuchterland | 30-04-20 | 10:25

@nuchterland | 30-04-20 | 10:24: U linkt naar een opiniestuk van een tandarts die klaagt dat mondkapjes niet genoeg bescherming bieden voor hun beroep. Die zorg van tandartsen snap ik, ze zitten lange tijd vlak dichtbij het gezicht van mensen met vaak gebrekkige gezondheid en hygiene. Dit is echter een heel andere vraag dan of mondkapjes voor het publiek werken om de kans op besmetting of de viral load van een besmetting te verminderen - er zijn verschillende onderzoeken (echte onderzoeken, met publicatie, peer review, metingen) die aantonen dat dat werkt.

Niets biedt 100% bescherming, zeker mondkapjes niet, het gaat erom of je de kans op besmetting ermee kunt laten afnemen.

Blasfemie | 30-04-20 | 10:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Als hoesten in de elleboog werkt waarom zouden mondkapjes dan niet werken.

Sierstrip | 30-04-20 | 10:04

Hoezo heeft de kamer vakantie? Dit lijkt mij een uitzonderlijke crisis-situatie waarin ieder verlof moet worden ingetrokken. Wat denkt dat stelletje pluche-klevers wel!

pibasso | 30-04-20 | 10:04

Dat is dus de het grootste schandaal. Dat we de mensen waar het corona-virus wel gevaarlijk voor is, niet genoeg beschermen. Vanaf het begin al. Terwijl het toch al snel duidelijk was om welke groep het ging. Nu is het moeilijk om te geloven dat dit bewust gedaan is. Maar het is een nalatigheid die zijn weerga niet kent. Het andere schandaal in deze crisis is dat we mensen (bewegings)vrijheid ontnemen die niet meer kans hebben om dood te gaan van Corona, dan van woon en werkverkeer,

azijnseikerT | 30-04-20 | 10:03 | 2

Je zou er haast iets van gaan denken ;)

Makemyday! | 30-04-20 | 10:43

Inderdaad. Kans om dood te gaan aan Corona is onder de 50 bijna verwaarloosbaar. Voor vrouwen helemaal. Knettergek om die groep thuis te laten zitten.

me,myself and IK | 30-04-20 | 10:56

Zet alsjeblieft alle mondkapjes op het gezicht van de lachende leugenaar.
Ik kon die lul al niet uitstaan, maar na alle leugens m.b.t. Corona (en de extra doden die dat heeft gekost) kan ik Rutte helemaal wel -weggejorist-.

James Lastig | 30-04-20 | 10:02 | 1

Volgens veel Nederland is Rutte de "Grote Leider" die we nodig hebben. Een intelligente lockdown voert ie lachend in maar basale zaken voor de zorg vergeet ie gewoon.

Ommezwaai | 30-04-20 | 10:07

Australië gaat bijna hele bevolking testen.
Australië legt hand op 10 miljoen coronatests, breidt testen uit
Zij willen de nieuwe voorraad gebruiken om ook mensen zonder symptomen te gaan testen. Vorige maand werden er een half miljoen tests afgenomen.
www.lc.nl/buitenland/Australi%C3%AB-l...

RickRD | 30-04-20 | 10:02 | 4

Symptoomloze mensen testen is schijnveiligheid en verspilling van kostbare tests.
Wat is de consequentie van een negatieve testuitslag?
Hoeft die persoon dan niet in quarantaine?
En als diezelfde persoon een dag later wél geïnfecteerd wordt? Dan weer je nóg niets.

Kapitein Sjaak Mus | 30-04-20 | 10:18

Loze bluf. Met andere belangrijke zaken zijn ze ook niet voortvarend. Waarom zouden ze dat hier wel zijn.

MaarFeitelijk | 30-04-20 | 11:11
▼ 1 antwoord verborgen

De firma List&Bedrog weer aan het woord zo meteen.

Ommezwaai | 30-04-20 | 10:01

Nu werken mondkapjes opeens wel?!?
Vier maand te laat RIVM!!!

Aristotalloss | 30-04-20 | 10:01 | 6

Flauwekul statement. ER is niets veranderd. Mondkapjes zijn de nieuwe schaamlapjes. Nergens voor nodig maar de burger wil iets. Het is net zo fout als de scholen sluiten wat alleen maar door de media hetze en opzweping van de burgerij ingesteld is geworden.

MaarFeitelijk | 30-04-20 | 11:10

@MaarFeitelijk | 30-04-20 | 11:10: Als de regering alles op alles had gezet om het virus zo lang mogelijk buiten de deur te houden en had voorbereid dat de beroepsbevolking beschermingsmaterialen had gehad zaten we nou niet met een schadepost van 100miljard+ euro!
Het zijn faalhazen!
Ze hebben niets voorbereid! Geen enkel zinnig draaiboek; alleen maar een 'groepsimmuniteitsstrategie' die feitelijk alleen zinvol is bij grootschalige vaccinatieprogramma's of...... grootschalig gebruik van beschermingsmaterialen gecombineerd met pinpoint isolatie van kwetsbare groepen! Zonder vaccin en zonder grootschalig gebruik van beschermingsmiddelen is de 'groepsimmuniteit'-strategie massamoord!
Dat kost zo'n 75 of 80 duizend mensen het leven!

Aristotalloss | 30-04-20 | 11:18

Het geneuzel over certificering stoort me mateloos. In de zorg, op de IC, bij de tandarts heb je andere kwaliteit nodig dan in de supermarkt of in het OV. Dus heel simpel, leg die afgekeurde maskers dan ook gewoon neer bij hot spots als supermarkten, stations, in de bus etc. etc. Het houdt niet alles tegen, maar wel een hoop. Ook beter voor de beeldvorming naar buiten toe. Iets meer doortastendheid en creativiteit jongens, beetje out of the box denken.

Graaisnaaiert | 30-04-20 | 13:11
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken