Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Technische Kamerbriefing Coronavirus

Nou, we gaan 't meemaken.

De officiële infectie- en dodenteller die we officieel niet meer vertrouwen zegt: 20,684 infecties, 23,214 vermoede gevallen, 427 doden en 726 herstelden. Maar goed, vergaat het Nederlandje tijdens deze WERELDWIJDE OUTBREAK. Duitsland, België, Engeland en Frankrijk hebben hun eerste patiënten al, en er zitten nu zestien Nederlanders op een centrale plek óf thuis in quarantaine. Ze zaten dan misschien in hetzelfde vliegtuig als de Belg die het virus wel heeft, maar "volgens de GGD zal de besmette Belg de situatie van de Nederlanders niet veranderen." Na de breek een RIVM-uitlegfilmpje over hoe zo'n thuis-quarantaine er eigenlijk uitziet, en op de hygiëne en het regelmatige schoonmaken na, zien we eigenlijk geen verschil met het normale leven.

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Bali Lovert | 05-02-20 | 02:58

Volgens de BBC zijn er idd te weinig testkits en zijn er meer besmettingen dan gemeld: https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088.

Hadena | 05-02-20 | 02:55 | 1

Echt een verhaal dat je moet lezen dat van de BBC, aan hun lot overgelaten wanneer te ziek dus. Ze sterven dan liever allemaal thuis.

Jan, Leiden | 05-02-20 | 06:11

Deze vluchten zijn uitstekende steekproeven om te controleren of de Chinese overheid ook de waarheid spreekt over het aantal besmettingen: nl.checkmarket.com/steekproefcalculat...
Grootte populatie: 11000000 (Wuhan), foutmarge: 5%, betrouwbaarheidsniveau: 95%, vereiste steekproefgrootte: 385
www.dw.com/en/coronavirus-german-evac...
www.rfi.fr/en/europe/20200204-belgium-...
Duitse vlucht, 124 mensen aan boord, waarvan 2 besmet
Nederlanders en belgen, vlucht met 254 mensen, 1 besmet
254+124=378 mensen, 3 besmet = 0,8% -> 88000 besmettingen (5,04% foutmarge)
Maar de officiële cijfers gaven gisteren 20,684 besmettingen aan (en dat is over heel China, dus niet alleen Wuhan). Deze cijfers (die dus niet kloppen) geven tevens een bijna zuivere exponentiële trend weer, dat is ook verontrustend. Want ondanks alle maatregelen kun je het aantal nieuwe besmettingen nog steeds vrij nauwkeurig voorspellen. Dat zou niet zo moeten zijn, je zou nu al een afvlakking moeten zien.
i.imgur.com/MSuyTQw.png

#enpassant | 05-02-20 | 00:53 | 2

Klopt, op een log schaal blijven alle curves (aantal doden, aantal ernstig ziek, aantal besmet, aantal verdacht) nog steeds zowat recht. En die laatste 2 aantallen zijn lager dan werkelijk. Met die 10.000 extra bedden (en de 2e serie is geloof ik in aantocht) gaan ze het ook niet redden, want over een week zijn er dan 50-60.000 geinfecteerden, evenveel ws. geinfecteerden en 8-9.000 ernstig zieken ... China can do the math, maar hier vertikken ze het!

MisterC | 05-02-20 | 02:25

Op dat cruiseschip dat nu in quarantaine ligt voor de kust van Japan was een (1) passagier met coronavirus. Van de tot nu toe 31 testuitslagen zijn er 10 positief getest. Dat gaat dus “lekker”. Not. :(

borgmonster | 05-02-20 | 10:41

Volgens de burgemeester van Wuhan (11 miljoen inwoners) hebben 5 miljoen inwoners de stad verlaten voordat die op slot ging.

Nehemia | 04-02-20 | 22:36 | 1

Als dat waar is zouden ze crematoria voldoende capaciteit moeten hebben om het door de Chinese overheid gemelde aantal overledenen te kunnen cremeren. _Als_ dat waar is.

borgmonster | 05-02-20 | 12:45

Mensen, geen paniek! We hebben virus dragers bewust dit land geïmporteerd maar die zitten thuis. Business as usual. Blijf vooral kopen kopen kopen, want de economie moet blijven rollen

Haagineesch | 04-02-20 | 21:57 | 3

Wanneer blijkt dat door nalatigheid van het RIVM en de overheid nu de pleuris ook hier uitbreekt dan moeten we dit nooit vergeten en de verantwoordelijken ter verantwoording roepen mochten ze het overleven.
Het klinkt vergezocht maar wacht nog maar een week of twee.

Dirk III | 04-02-20 | 22:06

@Dirk III | 04-02-20 | 22:06: Maar Dirkje, we wachten al zo lang! We hadden nu toch wel tenminste 1 klein lief besmettinkje mogen hebben hier in Nederland? Is dat nou echt zo moeilijk voor een virus des doods? Maar akkoord, we wachten nog even geduldig ( en in complete paniek!1! natuurlijk).

Achenwee | 04-02-20 | 22:59

Den Haag wil maar al te graag wat bejaarden opruimen om zo wat woningen vrij te maken teneinde de woningnood tegen te gaan. Een virusje is dus van harte welkom.

Kwijldraad | 04-02-20 | 21:39

Dit was de technische briefing voor de bühne. Hoe ging de echte briefing in een geheime zaal voor alleen de kamerleden van het partijkartel?
"Damen en heren, als U het volgende sms-je ontvangt: 'De lange snikken van de herfst violen verwonden mijn hart met een monotone futloosheid', dan moet U als de donder naar Zestienhoven. Hier staan gevorderde toestellen klaar van Transavia en KLM (om de burger niet te verontrusten), die U naar Riyad zullen evacueren"
"Riyad"?, oppert een jonge, onervaren kamerlid.
"Daar woont de toekomstige koning van de EMEA. Handig dat U er dan al bent.
"En de Koninklijke familie"?, oppert een ander onervaren kamerlid.
"Die hebben we uiteraard al een dag tevoren geëvacueerd naar een klein eilandje bij Maui, het evacuatie eiland van Soros.
"En de bevolking dan"?, oppert weer een jonge, onervaren kamerlid. Eentje die een beetje achteraan stond toen God intelligentie uitdeelde.
"Die kunnen de Corona krijgen. Woehahah"....
"Ja, wij vonden 'm ook leuk bij het RIVM"

BASinnic | 04-02-20 | 21:35

Naar aanleiding van de besmette, niet-symptomatische Belg, de vraag is of de persoon in kwestie nu ook het virus kan overdragen. Zo ja, dan hebben we een groot probleem, want dan is de kans groot dat er veel meer mensen het virus bij zich dragen en die vrolijk aan het leven zijn. We krijgen dan overal kleine uitbraken waarvan we het begin niet meer kunnen traceren. Het zou mij niets verbazen wanneer 2019- nCoV voortdurend de kop op steekt het aankomende jaar.

stiffy | 04-02-20 | 21:12 | 4

"Naar aanleiding van de besmette, niet-symptomatische Belg, de vraag is of de persoon in kwestie nu ook het virus kan overdragen."
Het antwoord is 'ja', zie daarvoor dit recente onderzoek naar de besmetting in Duitsland:
www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc20...
i.imgur.com/57dXMBT.png
Wilt u geen artikel lezen, kijk dan naar de bijbehorende grafiek. Het bijzondere is dat de PCR is zelfs ook nog positief (de mogelijke besmettelijkheid) is na het verdwijnen van alle symptomen (het doormaken van de ziekte). Vandaar ook de waarschuwing: "concern about prolonged shedding of 2019-nCoV after recovery. ".
"Zo ja, dan hebben we een groot probleem, want dan is de kans groot dat er veel meer mensen het virus bij zich dragen en die vrolijk aan het leven zijn. "
Mogelijk geen groot probleem, instituten als het RIVM weten meer over dit virus dan ze u zullen vertellen. Wat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn dat het RIVM zo laconiek reageert op dit virus wat in de ogen van veel mensen totaal krankzinnig lijkt?
www.biorxiv.org/content/10.1101/2020....
De dataset is klein en er is geen vervolgonderzoek maar de conclusie van dit onderzoek is dat het longweefsel van Aziatische mannen extra gevoelig is voor dit nieuwe virus.

#enpassant | 04-02-20 | 22:07

@#enpassant | 04-02-20 | 22:07: De Duitsers hebben aangegeven dit geval niet goed te hebben uitgevraagd, dus het antwoord is weer dat het (nog) niet is aangetoond.

Nichtsneues | 05-02-20 | 06:52

@#enpassant | 04-02-20 | 22:07: This article is a preprint and has not been certified by peer review [what does this mean?].

Wacht dus nog maar even op bevestiging. Dat Hiv verhaal ging ook zo. Bleek niet waar.

Nichtsneues | 05-02-20 | 06:55
▼ 1 antwoord verborgen

De arrogantie waarmee er wordt omgegaan met een virus waar we eigenlijk nog zo weinig vanaf weten, is stuitend. Misschien is er een risico om te voorzichtig te zijn, maar dat scenario is beter dan een uitbraak. Plus, er zit enorm verschil in de impact van maatregelen: Alle vluchten en een deel van de handel platleggen heeft vergaande gevolgen. Een klein 20-tal van je burgers even testen voor je ze in een waardeloze "thuisquarantaine" zet, kost amper moeite.
Als het zo ernstig is dat een opkomende economie als China (waar men het normaal niet nauw neemt met gezondheid) een van haar grootste handelscentra platlegt, 2 ziekenhuizen uit de grond stampt, de interne economie lamlegt en onder een halve martial law het land in lockdown heeft, mag je er misschien vanuit gaan dat je dit gevalletje even serieus mag nemen.

Vage_eddie | 04-02-20 | 20:59 | 4

In China verspreidt het zich, wij hebben losse importgevallen. Dat is al heel iets anders.

Nichtsneues | 04-02-20 | 23:11

@Dirk III | 04-02-20 | 21:34: Hysterische reactie. Hoeveel doden nu in West Europa?

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 23:22

In het begin van een besmetting is de viral load laag in het serum.
Negatieve uitslag: quarantaine, want mogelijk positief.
Positieve uitslag: quarantaine.

Ik zie de consequentie van al dan niet testen niet zo.

Aart4888 | 04-02-20 | 23:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb net een nieuw theorie bedacht, volkomen haalbaar.
China laat dit opzettelijk gebeuren. Zij kennen met hun lab en jarenlange ervaring de risico's en weten dat deze virus de hele bevolking zal besmetten met een kost van 2% van de bevolking die eraan bezwijkt en DUS 98% die overleeft en per definitie immuun wordt voor deze specifieke virus. Zogenaamd om de wereld te beschermen doet China actief een lockdown en laat passief toe dat de rest van de wereld China isoleert. Maar effectief leidt dit er toe dat de epidemie zich vrijwel volledig binnen de nationale grenzen van China houdt.
Eindproduct na 6 maanden? China is een land met een bevolking die volledig immuun is voor deze virus, en met hun lab kunnen ze nu aan een nog dodelijker variant van de virus werken waar zij wel tegen immuun zijn, en de rest van de wereld niet.
Voilà.

SaintNick | 04-02-20 | 20:29 | 9

@Vage_eddie | 04-02-20 | 21:04: Is het GVD! met 7 miljard mensen überhaupt nog mogelijk een origineel idee te hebben? Bah!

SaintNick | 04-02-20 | 21:10

Elke mutatie van een virus levert weer een nieuwe immuunrespons in de gastheer op. Vooral wanneer Er een wezenlijke mutatie is zoals jij voorstelt is de kans veel te groot dat er alsnog veel eerst geïnfecteerden alsnog slachtoffer worden. Mij lijkt dit daarom geen plausibele theorie. Tenzij het al volledig getest is op andere aan de mens gelijkende zoogdieren. Met een 100% zeker verloop.

borgmonster | 04-02-20 | 21:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat een stemmingmakerij weer. Dat het RIVM nog geen testen heeft gedaan is logisch. Zolang er nog geen verschijnselen te bekennen zijn is de test niet betrouwbaar. Je kunt dus wel testen, maar de uitslag zegt niks.

elco485 | 04-02-20 | 20:13 | 7

@Nichtsneues | 04-02-20 | 21:07:
Test soms wel en soms niet, Hebt u van het RIVM?
Ik volg het CDC wel, die nemen het namelijk wel serieus en hebben de middelen en het virus in huis.

marrretje | 04-02-20 | 22:50

@Vage_eddie | 04-02-20 | 21:14: het blijkt uit ervaring met eerdere incidenten dat het wel goed werkt met thuisisolatie. Veel landen hebben niet de structuur vd Nederlandse infectieziektenbestrijding en doen dus wat anders maar het is niet alleen Nederland dat thuisisolatie kent. Vooraf zijn er voorwaarden en er is geregeld contact met deze mensen. Omdat het een A-ziekte is, kan desnoods de quarantaine ook opgelegd worden. Dat je dat allemaal niet gelooft kan ik ook niet helpen.

Nichtsneues | 04-02-20 | 23:05

@marrretje | 04-02-20 | 22:50: de Amerikanen hebben eerder ook thuisisolatie toegepast. Dacht je dat Rivm alles alleen deed ? Natuurlijk zijn er contacten met het cdc en ecdc etc. etc. De VS is niet goed te vergelijken met Nederland qua land/bevolkingsdichtheid en zorgstructuur. Identiek zal het niet worden.

Nichtsneues | 04-02-20 | 23:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Ondertussen, de Britse overheid adviseert de tienduizenden Britten in China het land te verlaten.
Persoonlijk lijkt mij dat juist Dé manier om versneld het virus naar Groot Brittannië te krijgen...
Dus mij dunkt het wijs dat NL niet datzelfde doet.

SaintNick | 04-02-20 | 20:08 | 1

Dat zijn dan nog de Britten uit de niet besmette gebieden. Maar het is nog maar de vraag of het virus zich verder verbreidt in China, dat is nog ongewis.

Jan, Leiden | 04-02-20 | 21:28

Gelukkig hebben wij in Nederland het Koninklijk Huis dat fungeert voor ons land als een kanarie in een kolenmijn. Worden officiële bezoeken afgezegd, de kinderen van school thuisgehouden en/of wordt een extra vakantie ingelast, dan weet de eenvoudige burgerman dat er iets niet helemaal in de haak is. De vergelijking klopt niet helemaal: De kanarie vertoont wel ander gedrag, maar blijft leven, terwijl de mijnwerkers nu bijna geen kans zullen hebben om te ontsnappen.

ridder pompompom | 04-02-20 | 19:42 | 2

Ik voorzie een staatsbezoek aan Madagaskar

Vega Mindy | 04-02-20 | 20:44

Het wrange is dat een officier geacht wordt om bij zijn manschappen te blijven.
Een kapitein hoort als laatste van boord te gaan van een zinkend schip.
Al dat klatergoud op de borst van onze 'vorst' stelt waarschijnlijk geen reet voor.
In de oorlog naaide de hele boel hem er ook uit zodra het gevaarlijk werd.
Uiteindelijk hebben de strijdkrachten her en der nog dapper stand gehouden en was het het bombardement van Rotterdam waardoor Nederland zich versneld overgaf. Mijn oma praat liefkozend over die tijd, hoe de koningin soms met "landgenoten..." een door de Duitsers verboden radio-uitzending voor het Nederlandse volk begon, maar zelf zie ik het anders:
Ze hebben hun volk in de steek gelaten, om nadat de bezetter was verdreven weer terug te kunnen keren naar hun paleizen en hun Royale uitkeringen.
Dat het Nederlandse volk die lafbekken heeft teruggenomen na de oorlog, vind ik onbegrijpelijk. Opgestaan is plaats vergaan. Wel de lusten, niet de lasten. Bah.

Vage_eddie | 04-02-20 | 21:12

Dit virus zal in geen geval de bevolkingsaanwas gaan ondermijnen. Er komen jaarlijks globaal na aftrek van de uitval 80 tot 90 miljoen nieuwe mensen bij op planeet Aarde en als we een scenario als in 'The Stand' gaan krijgen zullen de overlevers de komende jaren voornamelijk blikvoer gaan eten. Dat wordt dus consuminderen.

Nehemia | 04-02-20 | 19:32

Wat een krankzinnige manier om mogelijk besmette personen in “quarantaine” te plaatsen.
Waarom niet een Van der Valk of vakantiepark ontruimd, elke teruggehaalde een privékamer, TV, radio, internet en een goede catering, en daar twee weken vasthouden. Alle toiletten en wasbakken dagelijks ontsmetten en afval als gevaarlijk chemisch spul verbranden. Verder een virusswab door de neusgaten, geen lijfelijk bezoek en helemaal ingepakte hulpverleners.
Dat is quarantaine zoals het hoort, en niet deze typisch goedkope polderoplossing.

Alco-de-Holist | 04-02-20 | 19:15 | 4

100 jaar geleden vielen er in NL slechts 60.000 (1%) slachtoffers aan de Spaanse griep.

SaintNick | 04-02-20 | 20:14

Dat doen ze alleen met asielzoekers. Bij burgers met de NL nationaliteit mag het niet zoveel kosten.

El Sid | 04-02-20 | 20:56

@SaintNick
1% is in aantallen niks, maar qua sociale implicaties wel.
Dat betekent dat iedereen er een collega, oma, of desnoods vaste caissiere die altijd vriendelijk groet aan verliest.

Vage_eddie | 04-02-20 | 21:18
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een gemiste kans om deze mensen niet te testen. Ze zouden elke dag moeten testen om meer te weten te komen over de window periode van dit virus en de besmettelijkheid ervan. Ze weten dat er in ieder geval 1 besmette persoon met deze mensen in het vliegtuig heeft gezeten. Een ideaal scenario om goed te monitoren en lering uit te trekken; ook als er uiteindelijk niemand besmet blijkt te zijn levert het waardevolle informatie op. De GGD en het RIVM pakken dit mijns inziens te laconiek/arrogant aan.
Overigens snap ik niet dat de terugkeerders er zelf niet op staan om getest te worden. Ze willen toch zelf neem ik aan ook zo snel mogelijk geholpen worden indien besmet en ook voorkomen dat naasten risico lopen.

INTP | 04-02-20 | 19:12 | 3

Precies! Wanneer je nog weinig informatie hebt ga je meten, meten en meten.

Winter_is_coming | 04-02-20 | 20:32

Er bekruipt me het idee dat ze
1: Te "degelijk" zijn geworden om nog maatregelen te durven treffen:
Alles op de evacuees het zo gemakkelijk mogelijk te maken.
2: Bang zijn om paniek te zaaien en daardoor de boel zo minimaal mogelijk aanpakken. Dat zoiets juist tot onrust leidt, lijkt men over het hoofd te zien.
Ergens is het qua verhouding toch compleet onlogisch om een evacuatievlucht te charteren en vervolgens niet even een kleine 20 testkitjes te kunnen missen?
Misschien is er niemand besmet, maar zet het even af tegen de optie dat er wèl iemand besmet is: Thuisquarantaine is dan niet waterdicht en eerdat iemand ziek wordt, hebben diens huisgenoten al op oncontroleerbare schaal de buitenwereld aangetoken.

Vage_eddie | 04-02-20 | 20:53

@INTP: juist om die reden zijn ze teruggehaald naar de EU. Uit China krijgt de EU geen betrouwbare informatie dus dan kan je het beter zelf meten.

borgmonster | 04-02-20 | 21:28

Ook het Coronavirus zoekt graag interactie met anderen. Het is altijd op zoek naar een gastheer.

Nehemia | 04-02-20 | 19:11

[Yangtze River Cloud] How long can the virus survive in the air? Experts from the Central Steering Group respond to eight issues
2020-02-04 09:18  |  Chutian Metropolis Daily

"Jiang Rongmeng said that research has now found that the virus can survive for several hours on smooth surfaces. If the temperature and humidity are appropriate, it can survive for several days. For example, in a 20 ° C environment with a humidity of 40%, studies have shown that the new coronavirus can survive for up to 5 days. If a person sneezes, if he does not pay attention to cover it, he will have virus. The virus will contaminate the door handle and the elevator button."

Mooi nieuws, dit...

Bucket of Shit and P | 04-02-20 | 19:07 | 2

Dit is wetenschap inderdaad. En om deze info vraagt men.
Maar het rivm en de experts van rtl doen hier kennelijk niet aan.

letopuwzaak | 04-02-20 | 20:16

"... that the virus can survive for Several hours on smooth surfaces".
En onze overheid zet mensen in thuisquarantaine, al dan niet met huisgenoten.
Als het niet zorgwekkend was, zou ik erom lachen.

Vage_eddie | 04-02-20 | 20:55

Let maar op als het uitbreekt zitten zij op een eiland en u mag dood gaan .

steefbeen | 04-02-20 | 18:41 | 1

Deal.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 18:47

@kweethetooknietbeter | 04-02-20 | 18:38: Mocht die het onverhoopt onder de leden hebben zou ik hem aanbevelen om wat door het Europese Parlement rond te gaan struinen. Zo blijven we inclusief met zijn allen.

Nehemia | 04-02-20 | 19:15

Quarantaine verbroken om het virus ook uit te zetten in Europa! Toppie jongens!

David000000007 | 04-02-20 | 18:30

Woon op 10 minuten fietsafstand van de Zaanse Schans. Komende vrijdagmiddag kan ik een verkenning doen als daar behoefte aan is. Zijn er speciale wensen inzake observatie?

De_fluitlokker | 04-02-20 | 18:18 | 2

In ieder geval je fluit in je broek houden. Beter voor iedereen.

Dirk III | 04-02-20 | 18:20

@Dirk III | 04-02-20 | 18:20: Sir yes sir!

De_fluitlokker | 04-02-20 | 18:32

Al twee keer gelezen; Elke dag een borrel nemen en niet eens zo veel.
250 cc Whisky schijnt al voldoende te wezen..

bolletje kaas. | 04-02-20 | 18:06 | 3

Da's een kwart liter Whisky per dag. Netjes!

Erratio | 04-02-20 | 18:22

Levercirrose in zelf aangebrachte thuisquarantaine lijkt me een fijnere manier om te gaan dan met een longontsteking tussen de hazmat-suits.

Vage_eddie | 04-02-20 | 21:22

Levercirrose in zelf aangebrachte thuisquarantaine lijkt me een fijnere manier om te gaan dan met een longontsteking tussen de hazmat-suits.

Vage_eddie | 04-02-20 | 21:22

Betrapte me er zelf op vandaag in de supermarkt, een Chinese moeder met twee kinderen tussen de schappen. Anders nam ik daar geen notitie van maar nu, oeps, even snel weglopen. Het doet dus wel wat met je. Heb net bedacht hoe het Supermarkt personeel zich deze dagen moet voelen. " eh mevlouw, zit er hier ook zegeltjes bij".

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:02 | 6

@Capt. Iglo | 04-02-20 | 18:14: U kunt natuurlijk even informeren * mevrouw woont u hier al jaren?" Ja ik woon hier al heel lang maar zoek een goede hoestsiroop voor mijn broer die net uit China komt.
Wat ik bedoelde is, dat u gelijk heeft als je het nuchter bekijkt maar toch emotioneel handelt als je in deze situatie komt.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:34

@Capt. Iglo | 04-02-20 | 18:14:
Chinese gemeenschap is best nauw, de kans dat die ene Chinees in contact is met een besmette Chinees is dan weer best reeel.

marrretje | 04-02-20 | 19:04

Je weet het niet!

feiten_en _cijfers | 04-02-20 | 21:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is net als met penicilline. Dat krijg je in Nederland pas als de bacteriën je half beginnen op te vreten (u weet wel, om resistentie ontwikkeling te voorkomen, omdat men elders in de wereld veel te kwistig is met dat medicijn). Wat voor geneeskundige houding tegenover een pestvirus als corona mag je dan verwachten ? Gewoon, een goed gesprek.

suscrofa | 04-02-20 | 17:59

De officiele cijfers kloppen van geen kant. Ga maar na:

20 personen werden door Frankrijk uit Wuhan gehaald, het bericht daarbij was: "Ze vertonen symptomen van het coronavirus", dus een meervoud, minstens 2. Oftewel 10 %.

Nu halen we in totaal 24 Belgen/Nederlanders deze kant op en is er ook 1 besmet.

In het vliegtuig van Duitsland waren er 102 personen aan boord en 2 besmet.

Dat zijn redelijke steekproeven die iets zeggen over hoe het er in Wuhan aan toe is, bereken die cijfers door voor de in totaal 108,08 miljoen mensen die in Wuhan wonen (bijv. de 1 % die besmet was in het Duitse vliegtuig), dan zijn dat er alleen al daar meer dan 110k.

Terwijl volgens de officiële cijfers er iets meer dan 20.000 besmet zijn.

Diddykong92 | 04-02-20 | 17:58 | 2

correctie* 11,8 miljoen inwoners.

Diddykong92 | 04-02-20 | 18:03

Ik denk niet dat die westerse terugkeerders representatief zijn voor alle Chinese inwoners van Wuhan, geen goede steekproef dus. De echte Chinezen komen waarschijnlijk veel meer in contact met medechinezen en komen meer op die hellhole markten. Dikke kans dus dat de besmettingsgraad onder de hele populatie hoger ligt.

5611 | 05-02-20 | 00:44

De mensen uit Made mogen ook wel uitkijken.

roosvrij | 04-02-20 | 17:58 | 1

hahahaahahah

omeP | 04-02-20 | 20:18

Hiddema heeft het niet kunnen volhouden, kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Een hoop geouweneel over hoe het virus is ontstaan, maar geen maatregelen nemen om het enigzins te beperken in eigen land. Immers, het oude spreekwoord is nog altijd, voorkomen is beter dan genezen.
De aanpak van de het thuis uitzieken, zal ergens wel goed voor zijn.
Het is een beetje koffiedik kijken, is wat van Dissel zegt.
Nou, ik kan weer rustig slapen vannacht.

mynameistrouble2 | 04-02-20 | 17:57

Wat zijn we weer heerlijk naïef hier.
Even op basis van de informatie van deze sessie, onbehandeld heb je dus 5 tot 20% doden. na behandeling daalt dat naar 2 tot 3 %. klinkt goed he!
Dan heb je een R0 van 2 nu we verspreidingsmaatregelen nemen. dat is nog steeds een hogere besmettelijkheid dan de 1.2 R0 van de griep.
Het is dus niet onwaarschijnlijk dat dit virus de hele wereld over kan gaan.
Gelukkig hebben we zo veel over capaciteit in de zorg waardoor we nooit meer terug gaan naar die 5 tot 20% sterfte omdat mensen niet meer in het ziekenhuis terecht kunnen *kuch*

kortom niet om je zorgen over te maken en je kan prima zonder testen mensen terug halen uit dat gebied en ze op hun blauwe ogen geloven als ze beloven 2 weken thuis te blijven...

Arno | 04-02-20 | 17:57 | 1

Ik lees in je reaguursel net "kuch", u voelt zich toch nog wel goed he??

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:05

RIVM kreeg nogal veel kritiek -ook op deze site- omdat het de Mexicaanse griep had overschat. Die bleek reuze mee te vallen. Het instituut heeft ervan geleerd, vandaar de nuchtere en sobere benadering dit maal. Maar dat is volgens veel reaguurders dan ook weer niet in orde. Oftewel, ze kunnen het nooit goed doen.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 17:56 | 12

@Nichtsneues | 04-02-20 | 18:15: Je zou in dit geval, gelet op hoe china deze situatie aanpakt, er ook voor kunnen kiezen als, ik weet niet, Frankrijk, die potentiële besmetten in een vakantiepark onderbrengen. Gewoon omdat je 0 risico wil lopen bij een virus waar al met al nog niet zo heel veel over bekend is.

Mean Dean | 04-02-20 | 22:36

@letopuwzaak | 04-02-20 | 19:02: Ik las ook al ergens dat dit virus vooral aanslaat bij Aziaten. Want laten we wel wezen: er is nog geen Europese of Amerikaanse dode te betreuren geweest.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 23:27

@letopuwzaak | 04-02-20 | 19:02: waarbij een positieve test zonder symptomen nog niet automatisch betekent dat je besmettelijk bent. Het 4us heeft geen eigen aandrijving om de patiënt te verlaten en iemand anders te infecteren. Je ziet vaak dat familieleden vd patienten niet ziek worden dus het zal niet super besmettelijk zijn.

Nichtsneues | 05-02-20 | 07:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Weet iemand naar waar in het land die besmettingshaarden getransporteerd zijn?

BubbelWater | 04-02-20 | 17:46 | 2

Daar waar underlayment voor de ramen en de brievenbus dichtgeschroefd zit.

Dr. Blechtrummel | 04-02-20 | 17:54

Tot Eindhoven, daarna van de radar verdwenen.

grapo | 04-02-20 | 17:54

Heb ik teveel caps gebruikt joris?

Compleet gefeminizeerd neurotisch geneuzel van de overheid als je het mij vraagt. Het mag niet te ongemakkelijk worden voor de evacs. En doen alsof ze ziek zijn is eigenlijk ook wel een beetje beledigend voor China. En wat zullen mensen wel niet denken als we dit wel serieus nemen zeg?!

haddem | 04-02-20 | 17:42 | 2

Aha, nu verstaan we u.

grapo | 04-02-20 | 17:46

Nederland, het land van leugenaars, onder tapijt vegers, deugers en waarheid ontkenners. Dit land dus. Het gaat helemaal goed komen mensen gewoon doorlopen want het RIVM, zegt het. Dit is Nederland.

De Evangelist | 04-02-20 | 17:39 | 3

Paniek heeft ook geen nut.
Wacht rustig af,iedereen komt aan de beurt,dus ook mister onderste steen.

rein9576 | 04-02-20 | 17:58

@rein9576 | 04-02-20 | 17:58: Het zou wel zo gepast zijn als hij bij onze gequarantainden even met een bosje bloemen op bezoek ging.

Djadja_Kolja | 04-02-20 | 18:37

Heb het filmpje even geanalyseerd zoals ik het begrepen heb. Je mag het huis niet verlaten dus in dezelfde flat wel de buren opzoeken maar niet naar de winkel om de hoek en niet in het buiteland bellen. Contact zo veel mogelijk beperken, dus alleen voor belangrijke dingen zoals eten, seks en televisie kijken nog bij elkaar komen, voor de rest wegblijven. Pas goede hygiëne toe dus niet van die flut maandverbanden maar neem is echt dure flappers. Gezondheidsklachten melden, dus als je de schijterij hebt of je zit al een uur te hoesten even de Chinese ambassade bellen.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:38

typisch Nederlandse gierigheid, mag weer geen rooie geen cent kosten natuurlijk. Niet nodig om te testen. Maar wel iedereen vermoeien met zo'n flut briefing. Van dat geld hadden ze die mensen kunnen testen. Maar nee, ga maar lekker thuis uitzieken. Geen pakjes aannemen, en niet met eigen partner naar bed. Zo, dat is dan even 2 weken feest voor ze. Kratje Corona erbij, wat kan er gebeuren? Kan er iemand in godsnaam die telefoon een keer opnemen, ik kan die Timen niet eens meer horen.

mynameistrouble2 | 04-02-20 | 17:37 | 4

Maar als decplauris wel uitbreekt weten ze niet hoe snel ze hun familie in veiligheid gaan brengen.
Ben sowieso wel benieuwd hoe ze daar nu al mee omgaan.

marrretje | 04-02-20 | 17:42

Toch gek dat er niet wat aan te verdienen valt aan dit hele gebeuren. Ik snap dat niet. Tenzij men er achteraf een slaatje gaat uitslaan. Dan snap mijn paranoia-brein het wel weer...

kweethetooknietbeter | 04-02-20 | 17:46

Net als bij klimaatmaatregelen: hoe duurder hoe beter. Sure..

Nichtsneues | 05-02-20 | 07:06
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
haddem | 04-02-20 | 17:37

ergens verdienen we een uitbraak van dit virus vanwege de laksheid van hen die ons moeten beschermen.

De Koning | 04-02-20 | 17:36 | 1

Bereid jezelf voor, als je dat nog niet gedaan hebt

haddem | 04-02-20 | 17:38

Mevr van de Berg van het CDA stelt een vraag, waarom op de "dia" iets cursief staat, whwhahahahaha, wat een dombo. Zij is woordvoerdster volksgezondheid, met 10 jaar ervaring in Bouwend Nederland. Niet te filmen, en dat zit in de 2e Kamer.

Prediker | 04-02-20 | 17:36

Als ik terrorist was zocht een of andere besmette Wuhan Chinees op en ging ik Europa onderhoesten, bioscoopje hier, marktje daar, treintje in de spits kan het zo gek niet verzinnen.

marrretje | 04-02-20 | 17:30 | 5

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:36:
Heb maar een stukje van em nodig.

marrretje | 04-02-20 | 17:37

@marrretje | 04-02-20 | 17:37: Schijnt dat de ontlasting al genoeg is, daar zijn ook virussen in gevonden. Je kan de douane altijd nog vertellen dat het chocolade pudding is.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:43

@jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:43:
Welke douane?

marrretje | 04-02-20 | 17:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Ah mooi. RIVM die het allemaal een beetje onderschat. Geen test nodig. Zal wel loslopen. Dat zal het inderdaad. Door heel Nederland.

Wim Venijn | 04-02-20 | 17:28 | 2

Stikstof.. vele malen gevaarlijker dan corona zegt het RIVM.

suscrofa | 04-02-20 | 17:31

Zou toch mooi geweest zijn als Rutte de reizigers persoonlijk had ontvangen met een stevige hug. Maar ... dat heeft hij echt niet aangedurfd.

Leffe Blonde | 04-02-20 | 17:27 | 1

Rutte is gewoon zijn eigen designated survivor

boerenvla | 04-02-20 | 17:42

Dus een goed gesprek.. daar bestaat de Nederlandse test op het Coronavirus zo'n beetje uit. Gerustgesteld (koffers pakken, naar de Cariben).

suscrofa | 04-02-20 | 17:25 | 2

Veel plezier.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:35

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:35: Mag ik u een Corona van de zaak aanbieden?

Dirk III | 04-02-20 | 17:40

Schandalig dat de terugkerende Nederlanders niet getest zijn. Wáárom niet?
Kleine moeite, toch, tegenover het riskeren van een uitbraak.
Daarbij was die Belg op die vlucht dus wèl besmet en is het aannemelijk dat er anderen middels hem besmet kunnen zijn.
Ook is er van het virus bekend dat je tijdens de incubatieperiode besmettelijk bent. Als je iemand isoleert wanneer er klachten optreden, ben je dus al te laat.
Tot slot is die "thuisquarantaine" een enorme grap:
1. Wed maar dat je in die vorm je huisgenoten kan besmetten. Een besmette huisgenoot kan vervolgens weer voordat er klachten optreden, mensen in het verdere openbare leven besmetten.
2: De regel "zo min mogelijk contact met anderen" is lulkoek.
Wat is "zo min mogelijk"? Daarmee doe je enkel een beroep op het inschattingsvermogen van de geïsoleerde persoon, terwijl die zomaar de afweging zou kunnen maken dat een wekelijks avondje kaarten met de vriendengroep best door mag gaan. Bi. Fucking. Zar.
Ik hoop dat het meevalt hier in NL, maar onze beleidsmakers verdienen eigenlijk een uitbraak, gevolgd door pek en veren.

Vage_eddie | 04-02-20 | 17:23 | 4

Dacht je echt dat deze mensen geen instructies kregen en niet gecontroleerd werden ? Er kunnen omdat het nu een A-ziekte is ook dwangmaatregelen opgelegd worden. Die groepsisolatie werkt niet beter dan thuisisolatie.

Je doet alsof je met testen bij symptoomloze mensen de zieken er uit kunt vissen. Dat lijkt niet zo te zijn. Er zijn waarschijnlijk te weinig virussen aanwezig om betrouwbaar te kunnen testen. Bij symptomen wordt er wel getest.

Nichtsneues | 04-02-20 | 18:19

@Nichtsneues | 04-02-20 | 18:19: je doet net alsof het groeps- of thuis-isolatie is - er zijn echter nog wel meer smaken. Maar wat is dan precies een argument voor niet testen? Je zou het daarmee maar net een dag eerder opsporen waardoor er net niet nog iemand besmet wordt.. het virus is al besmettelijk tijdens incubatietijd, remember? Dus testen bij symptomen kan zomaar te laat zijn.

bleached | 04-02-20 | 19:04

De richtlijnen lenen zich inderdaad voor eigen interpretatie.
Dat is in elk geval wél een fout te noemen, dat zou niet mogen in medische termen.
Net als de richtlijnen voor 'normale handhygiëne' onvoldoende en niet volledig waren. (Bijv niet de kraan aanraken etc).
Doe dan de richtlijnen in elk geval goed. Hoeveel sec handen wassen en dat soort dingen.

letopuwzaak | 04-02-20 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

"Schat, je hebt toch geen druiper he?". "Nee natuurlijk niet, ik zeg je toch dat ik niet vreemd ben gegaan!"

Lausig | 04-02-20 | 17:22

Het schijnt dat zonnebanken tegen het virus helpen.

Ruikbaard | 04-02-20 | 17:13

Hoe heet dat heroine roken van een alufolietje ookal weer ?

grapo | 04-02-20 | 17:10 | 3

Complotten?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:18

Mexicanen!

ikbenerweer! | 04-02-20 | 17:20

Een sjieneesie rooke, dude.

suscrofa | 04-02-20 | 17:28

Voorlopig maar effe niet naar Giethoorn en Kinderdijk.

Tishetnetnie | 04-02-20 | 17:07 | 2

Of de grote steden.

lekgoot | 04-02-20 | 17:44

Is nu ook wel koud op de Beulakerwiede in zo'n fluisterbootje. Heb je maar zo een griepje te pakken.

suscrofa | 04-02-20 | 17:46

Of het nou vals alarm is of niet, het is echt schandalig. Daarnaast ga je mij niet wijsmaken dat er niemand in Nederland besmet is, zou bijna hopen op een uitbraak en heel Nederland op slot.

marrretje | 04-02-20 | 17:07 | 3

Werknemer...

Hemke-Valsema | 04-02-20 | 17:14

Als er straks niet meer geknald en gevuurpijld mag worden, dan krijgen de kwade geesten en de boze virussen vrij spel. Maar even horen hoe men er over denkt bij de hoorzitting over het consumentenvuurwerk dat net is begonnen.

kweethetooknietbeter | 04-02-20 | 17:03

Krijgen we een keer iets uit China wat wel werkt, is het weer niet goed.

Dr. Blechtrummel | 04-02-20 | 17:03 | 3

Moet nog blijken of het goed werkt.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:17

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:17: Voel je je geroepen om het te proberen?

Dirk III | 04-02-20 | 17:43

@Dirk III | 04-02-20 | 17:43:
Never volunteer.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 18:44

Nederlanders dienen vervangen te worden. Een virusje erbij voor de goede zaak.
Mvg M. President RutteIII die het land zo goed bestuurd (met een kluitje het riet in)

ugur | 04-02-20 | 17:02

Van Dissel kan het wel lekker uitleggen, maar het virus is zich supersnel aan het verspreiden. Ik hoor al flink wat kuchjes daar in de Christine zaal.. Ik zou ook even 2 meter opschuiven als ik van Dissel was. Ik vertrouw die Timen ook niet.

mynameistrouble2 | 04-02-20 | 17:02

Tja buitenkansje voor de overheid, ook een manier om de huizencrisis en het fileleed op te lossen zonder zelf iets te doen..

Tjemig | 04-02-20 | 17:02

'... op de hygiëne en het regelmatige schoonmaken na, zien we eigenlijk geen verschil met het normale leven.'
.
Hahaha

Kijkeensaan | 04-02-20 | 17:02

Het RIVM was al een pruts instelling met procedure neukende ambtenaren, maar nu helemaal. Die Belg heeft natuurlijk het hele vliegtuig ziek geblaft.

postmodernismisdead | 04-02-20 | 17:01 | 4

Hangt er vanaf waar de Belg heeft gezeten, iedereen achter hem is nu de hoestchinees.

Tjemig | 04-02-20 | 17:05
▼ 1 antwoord verborgen

De oplossing van Rutte is toch gewoon lachend wegkijken?

Sinclair | 04-02-20 | 17:00 | 1

Over een paar weken volstaat "wegkijken" alleen al.
Niemand kan namelijk zien of je lacht met een mondkapje op, dus hoef je zelfs die moeite niet meer te doen.

Vage_eddie | 04-02-20 | 17:28

Dan maar een racist maar ik had geen Nederlanders vanuit een virusgebied laten invliegen. Ga daar maar in thuisquarantaine en veel handen wassen.

BozePaarseMan | 04-02-20 | 16:59

De oplossing lijkt mij duidelijk: vliegtuigen verbieden.

LuNaTeeQ | 04-02-20 | 16:59 | 2

Virussen verbieden

Joffri | 04-02-20 | 17:17

Ja, of gewoon rondjes laten cirkelen totdat het veilig is.

suscrofa | 04-02-20 | 17:50

Ah, nu weet ik ook de reden, waarom virologen ons vertellen dat mondkapjes/masker niet werken:
Anders zijn er straks niet genoeg voor het medisch personeel.
Daar zouden ze dan toch ook niet moeten werken?

Roadblock | 04-02-20 | 16:58

Ik zie het probleem niet.

Dhr Rutte lacht het wel weg, en iedereen zag dat het goed was.

Nu de realiteit, weer een voorbeeld tav open grenzen.

wat moet er in godsnaam gebeuren in dit land voordat er werkelijk, met voorbedachte rade, gehandeld wordt.

Ik word een beetje moe van de opmerking, Met de kennis van nu,.......

Meesteres Belgie | 04-02-20 | 16:57

Gewoon belasting heffen op virusdragers, dan gaat het vanzelf wel weg

Kamikazepiloot | 04-02-20 | 16:56 | 1
-weggejorist-
BubbelWater | 04-02-20 | 17:17

In belgie zitten die allemaal in Quarantaine op het militair vliegveld of hospitaal. Ik hoop dat dat bij jullie ook het geval is. En dat er geen enkele idioot besloten heeft om ze thuis in qurantaine te plaatsen.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 16:54 | 5

Ach als het in NL fout gaat dan kunnen ze iig nog het militaire apparaat onbesmet inzetten om orde te handhaven. Wat als bij de belgen de besmetting uitbreekt onder de militairen aldaar ?

grapo | 04-02-20 | 17:21

@grapo | 04-02-20 | 17:21:
1: Op een militair hospitaal zal het er véél gedisciplineerder aan toe gaan dan bij een "thuisquarantaine", dus zal de kans op uitbraak veel kleiner zijn.
2: U doet alsof het complete militaire apparaat non-stop op de kazerne leeft. Dat is niet zo. De meeste militairen gaan 's avonds lekker thuis een bordje warme prak eten bij vrouw/manlief. Als in civiele kringen een uitbraak komt, wordt het leger dus van binnenuit besmet door werknemers die contact met familie etc hebben.

Vage_eddie | 04-02-20 | 17:31

Belgie heeft geen GGD systeem en dan moet je wat. Het werkt niet beter.

Nichtsneues | 04-02-20 | 18:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Die zwarte aktetas daar achter prof van Dissel, is dat een treetje Corona dat eruit steekt?

Conan de Rabarber | 04-02-20 | 16:54 | 1

Ik vermoed dat het allemaal met een sisser afloopt. Het blijkt ook geen biowapen te zijn. Wel ga ik beginnen met preppen. Maar dat is meer omdat het een leuke hobby lijkt.

beldewouten | 04-02-20 | 16:52 | 7

@Roadblock | 04-02-20 | 17:02:
Speelkaarten? Batterijen? Mondharmonica? Wc papier? Zaklamp? Stapel playboys?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:16

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:16: modharmonica niet uitlenen !

grapo | 04-02-20 | 17:23

3 sinaasappels per dag, en iedere woensdag 1 kiwi. Dan overleef je dit virusje wel.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 17:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vindt dat ze in de bible- belt sowieso geen mondkapjes mogen dragen. Principe.

frank4444 | 04-02-20 | 16:52 | 4

Thoughts and prayers.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:53

Als je het krijgt is het zo en zo de straf van allah of god, als je naar de regels leeft is het gewoon nodig als christen of allahnees

litebyte | 04-02-20 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

De tyfus en de pest was ook niet best.

HoerieHarry | 04-02-20 | 16:52 | 6

TBC (al dan niet open)

litebyte | 04-02-20 | 16:58

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:58: calm down! CALM DOWN!! *hysterisch gaat krijsen* CALM DOWN!!!

DeutschlandUberAlles | 04-02-20 | 17:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een klunzen, wat een stuitende onkunde! Het deugen gaat boven alles. Of het nu gaat om het terughalen van IS terroristen of het terughalen van mogelijk besmette Corona gevallen.
Zelfs de meest eenvoudige maatregelen worden nagelaten. Iedereen in hetzelfde vliegtuig, 18 uur dezelfde lucht ademen en een stofmasker als 'bescherming'. Bij aankomst niemand testen en mensen met een briefje naar huis sturen. 'Thuis in quarantaine', wordt dat dan omfloerst genoemd.

Chuck the plant | 04-02-20 | 16:50 | 2

Hier in Nederland wonen 17 miljoen mensen dus een paar minder kan wel volgens Rutje want hij heeft een "zeer" grote vinger in de pap bij het RIVM, en mocht het tot een grote uitbraak komen dan heeft hij heus wel zijn schaapjes op het droge.

kapt.Jerkoff | 04-02-20 | 17:00

Als het maar niks kost, dat is het enige criterium.

robot from 1984 | 04-02-20 | 17:01

Tsja, zonder dat er echt pleuris uitbreekt valt er niks te verdienen door RIVM en Pharma instanties.
Dus even lekker laten voor wat het is en gewoon besmette mensen verdelen over Nederland.

Herr Oberst | 04-02-20 | 16:49 | 2

Hoewel ik hoop dat het virus niet hier komt! Maar wat als het met Ebola en/of cholera muteert...

DeutschlandUberAlles | 04-02-20 | 16:51

Don't panic! Don't panic!
"Rent als een gek heen en weer".

frank4444 | 04-02-20 | 16:48 | 4

"When in danger or in doubt, run in circles, scream and shout."
― Herman Wouk

Chuck the plant | 04-02-20 | 16:53

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:52: Flesje Corona open maakt en die twee panic schoppers is bekijken met hoofdschuddend hoofd,

jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:49

@jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:49: Borgmonster kijkt verbaasd hoofdschuddend mee.

borgmonster | 04-02-20 | 22:02
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een heissa allemaal. En dan vliegtuigen vol EU'ers terughalen die de boel hier kunnen komen besmetten. Hier zit een veel hoger plan achter.

Leptob | 04-02-20 | 16:48 | 1

Als er een hoger plan achter zat, had men het stiekem gedaan.

Vage_eddie | 04-02-20 | 17:35

Staat 12 Monkeys eigenlijk op Netflix?

Nuchternederland | 04-02-20 | 16:47 | 2

De serie wel.

Conan de Rabarber | 04-02-20 | 16:51

Ja.

schijtzat | 04-02-20 | 16:51

Niet getest?? Geen aanleiding voor??
Proest!!! kuch... kuch..
Die mensen bij het RIVM, hebben die toevallig stage gelopen bij het UWV
of de Belastingdienst?
Dat verklaart een hoop namelijk.
Wat zou er in godsnaam kunnen gebeuren?
Kuch.. kuch..
Sorry.. ik ben even weg.

mynameistrouble2 | 04-02-20 | 16:47 | 1

Ze hebben bij RIVM niets in hun Computer gevonden dat een test moest. Er veschijnt steeds *Corona, unknow name*.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 17:52

Maar goed, 90% van de reaguurders hier leeft al jarenlang in een vrijwillige zolderquarantaine, jullie krijgen het echt niet.

Conan de Rabarber | 04-02-20 | 16:47 | 1

Bij mij gaat mijn uitgeademde lucht zelf door een filtre van zuivere alcohol.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 16:56

RIVM laat het gewoon weer gebeuren en wacht tot er een middel is dan pakken ze ook weer een graantje mee. RIVM belangen lopen parallel net die van de farmaceuten dat is al eerder duidelijk geworden.

wimaa | 04-02-20 | 16:45 | 8

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:47: Nou in ieder geval geen thuis-quarantaine voor die terugkeerders.

VP732 | 04-02-20 | 17:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Aan de juristen hier: Als het misgaat onder verantwoordelijkheid van het RIVM biedt "Tweede Boek. Misdrijven. Titel VII. Misdrijven waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen wordt in gevaar gebracht" dan soelaas bij het ter verantwoording roepen?

Boeser_Onkel | 04-02-20 | 16:43 | 2

Sorry hoor maar je bent ietwat naïef.
In dit land is verantwoordelijkheid een woord om als overheidsdienaar meer geld te krijgen.Als er stront aan de knikker is schuift iedereen alles af en mocht er onverhoopt iemand toch ergens de schuld van krijgen ,is alles zo goed juridisch dichtgetimmerd voor de schuldigen,dat het financieel gezien,niks uitmaakt.Er is maar een baas in dit land en dat is de overheid!

pejoar | 04-02-20 | 16:48

Alleen als een buitenlandse mogendheid de boel terug overneemt en het standrechtelijk executeren van onder het stof haalt.

Lt-Kol Kilgore | 04-02-20 | 16:57

Mooi dit, hele wereld in paniek en wjj sturen mensen ongetest naar huis. Nuchterheid noemen we dat, ik noem dat gokken met levens.

Arno | 04-02-20 | 16:41 | 5

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:45: We gaan het zien, wellicht vallen over een tijdje Nederlanders spontaan dood op de grond.

BubbelWater | 04-02-20 | 16:54

Wilt u mij er buiten laten?

pa_niek | 04-02-20 | 16:56
▼ 2 antwoorden verborgen

paniekjankerds

Satria | 04-02-20 | 16:40 | 10

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 17:12: Ja we know! We weten ook dat het veel te vroeg is om dat soort cijfers als feit te beschouwen.

MrLahey | 04-02-20 | 17:28

Er werd net gesteld dat onbehandeld het sterfte cijfer 5% tot 20% is. Na behandeling daalt dat enorm (als de chinesen niet liegen) nu is dit en virus dat nu een R0 van 2 heeft, elke zieken besmet 2 mensen en we weten niet zeker of je eerst ziek of eerst besmettelijk word.
Griep is een R0 van 1.2 en gaat ongeremd de hele wereld over.

Worst case is dan dat ook dit virus de hele wereld over gaat. Zodra er meer mensen ziek zijn dan dat we met onze ruime overcapaciteit in de zorg kunnen opvangen klapt het stefte cijfer terug naar de onbehandelde aantallen.

Nee, geen reden voor paniek, wel voor zorgvuldigheid en dat is dus niet "gaat u maar ongetest twee weekjes thuis zitten"

Arno | 04-02-20 | 17:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Is er ook een youtube link van de live- debat ?

Mariara_Mountain | 04-02-20 | 16:39 | 1

Vraag het die meisje.

piloot47 | 04-02-20 | 16:41

We worden geregeerd door een stelletje debielen. Een dodelijk virus dat mensen al besmettelijk maakt terwijl ze nog niet eens symptomen hebben en er zijn nu ook gevallen bekend van mensen die het overleefd hebben en ook nog steeds besmettelijk zijn. Ondertussen worden er gewoon mensen vanuit China naar binnen gevlogen.

Freija | 04-02-20 | 16:39 | 3

Je hebt het over de uitbraak van het lassa virus in Nigeria?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:44

Mensen die het 'waarempel' overleefd hebben.... het moet toch niet gekker worden.

litebyte | 04-02-20 | 16:52

@Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:44: lassa.. wordt vooral overgebracht door voer waar VVD'ers met hun tengels aan hebben gezeten (stond op facebook) dus zo min mogelijk contact is mijn advies...

litebyte | 04-02-20 | 16:55

RIVM staat dan ook voor Rijksinstituut voor Volksverlakkerij en Massamoord....

Shitting Bull | 04-02-20 | 16:38 | 2

Wat een flauwekul. Lees je eens in.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 16:39

Je kunt ook alle reizigers van Schiphol door één tunnel naar een crematorium leiden.
Maar als ik dat zeg of zing, word ik meteen naast Cherry Boudet op het strafbankje gezet.

Boris Poepnagel | 04-02-20 | 16:38

1 op de 50 bezwijkt. Niks aan de hand dus.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 16:38 | 4

Dat is niet waar. 50 op de 50 bezwijken. Altijd.

Leptob | 04-02-20 | 16:50

Virussen kunnen muteren en kunnen dan onbehandelbaar worden(voor hopelijk slechts een korte tijd)

pejoar | 04-02-20 | 16:51

Toch lullig als je de man voor jou in de rij nummer 49 hoort noemen.

Roadblock | 04-02-20 | 17:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben we nou al eens fatsoenlijke mortaliteitspercentages? Van de hoeveel besmettingen gaan er hoeveel precies dood en wat waren hun overige aandoeningen/conditie?
De vorige "we gaan allemaal deaud" ziekte H1N1 is tegenwoordig een onbenullig griepachtig dingetje, neem maar een paracetamolletje en tot ziens. Alleen als je 85 bent en aan je 5e bypass zit maak je meer kans om d'r in te blijven, maar dat was toch wel gebeurd, is het niet het ene virusje dan is het wel een of andere obscure bacterie. Hell, zelfs keukentrapjes zijn levensgevaarlijk op die leeftijd.

elfenstein | 04-02-20 | 16:37 | 2

2.1 procent in China. Maar daar komt vast ook nog TBC voor.

Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 16:39

Betrouwbare cijfers hebben we niet want de epidemie is nog te jong, en de cijfers die we hebben komen van China.

MrLahey | 04-02-20 | 17:06

Hier zie ik iedereen met een grote boog om de busladingen Chinese toeristen heenlopen en ook in de loja chinesa was het gisteren nóg rustiger dan normaal. Over twee weken carnaval, ben benieuwd hoeveel mensen er met een mondkapje op in de feesttenten staan alhier. Het is iig wel mijn kostuum.

Bom-Petisco | 04-02-20 | 16:37 | 2

Orgineel.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:43

Iedereen verkleed als zuster of dokter met mondkapje en ik als astronaut met zuurstof fles.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:23

Is er überhaupt nog één enkele overheids of semi-overheidsdienaar te vinden, die gewoon het werk doet waarvoor hij of zij door ons allemaal betaald wordt?
-
Die besmette Belg mag dan wel de 'situatie van de Nederlanders niet veranderen' maar had het RIVM niet even kunnen METEN, wat de stand van zaken was, qua informatievoorziening en feitelijkheid?

bisbisbis | 04-02-20 | 16:37 | 11

@Capt. Iglo | 04-02-20 | 16:40: ho ho, niet te snel oordelen. bisbisbis heeft mooi wel wikipedia hoor.

grapo | 04-02-20 | 17:13

@Roadblock | 04-02-20 | 17:12: Een situatie als deze ontwikkeld zich. Een organisatie als het rivm kan zich alleen baseren op harde feiten. Dat in de krant staat dat iets besmettelijk is, is voor hun geen reden om dat aan te nemen. Het kan dus gewoon zo zijn dat zij op dat moment nog geen wetenschappelijk bewijs hadden ontvangen over de besmettelijkheid, dan veranderen ze dat niet op hun website. Het kan dus goed zijn dat het rivm ruim achterloopt op media omdat zij zich op andere bronnen moeten baseren. Als je dat niet begrijpt moet je al helemaal geen mening hebben over een nog veel ingewikkelder iets als een virus en de verspreiding ervan.

Capt. Iglo | 04-02-20 | 17:18

@Capt. Iglo | 04-02-20 | 17:18:
Alles kan zijn.
Alleen stond die berichtgeving op hun site toen er allang een overzichtssite in de lucht was die zich baseerde op de bronnen van WHO, CDC, ECDC, NHC en DXY.
Als dat geen harde feiten zijn weet ik het niet meer.
Als ik zo'n site kan vinden dan moet de RIVM allang die cijfers gehad hebben.
Nu zou ik ook kunnen concluderen dat zij bewust hun berichtgeving niet aanpasten, maar dan zou ik ze van dezelfde laatdunkende arrogantie verdenken, die ik ook in uw reacties beluister:
Wij weten wel wat goed voor jullie is.

Roadblock | 04-02-20 | 17:42
▼ 8 antwoorden verborgen

De doden gaan pas echt vallen als China geen medicijnen meer gaat leveren door gesloten fabrieken. 80% van de Europese medicijnen of grondstoffen komt daar vandaan.

Hadena | 04-02-20 | 16:36 | 10

@litebyte | 04-02-20 | 16:51: als alles in China op slot gaat vanwege dit virus dan wordt handelen en dus medicijnen of grondstoffen leveren vrij lastig

Capt. Iglo | 04-02-20 | 17:21

Niet alles zonder bronvermelding komt van feestboek kerel. Als je niet zo lui was had je binnen 1 minuut de bron zelf kunnen achterhalen. Herhaling van gisteren, beetje triest van jezelf vind je niet?

Binnenbaan | 04-02-20 | 18:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik eis invoering van de doodstraf als die flikkers van het RIVM er naast zitten.

varkenskebab | 04-02-20 | 16:35 | 1

Komkom! We leven niet in China! Waarschijnlijk wordt het in Nederland bestraft met een (top)functie in een andere organisatie.

litebyte | 04-02-20 | 16:38

De cijfers uit China zijn absoluut zeker door de overheid daar gemanipuleerd,
alleen al meer dan 70 crematies-uit-gele-biohazard-lijkzakken bij 1, van de 5, crematoria in Wuhan, volgens werknemers aldaar.
De Chinezen aldaar die gaan lachen als er over de 'officiële' cijfers wordt gesproken,
iedereen daar weet dat die cijfers altijd bullocks zijn.

Zit me toch niet lekker.

vander F | 04-02-20 | 16:35 | 4

Bron?

litebyte | 04-02-20 | 16:42

Zoveel"expertise" hier.
Hep op feesboek gestaat. China liegt. Je weet zelluf.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:42

Hoeveel dagen gaan er normaal gesproken dagelijks dood in een stad met 10 miljoen?

MrLahey | 04-02-20 | 17:07
▼ 1 antwoord verborgen

Dit land wordt geregeerd door debielen, maar ja we vinden het allemaal best.

piet7003 | 04-02-20 | 16:34 | 1

Moet je nagaan hoe het in de rest van de wereld is.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:50

Camera beetje naar links op die gilf met mondknevel.

AliBhaBha | 04-02-20 | 16:34

Niks aan de hand mensen. Als we het niet zien, dan bestaat het niet.

Schietmijmaarlek | 04-02-20 | 16:31 | 2

Net zoals de smurfen.

Boris Poepnagel | 04-02-20 | 16:40

Behalve God/Allah etc. Die zien we niet maar bestaan wel.....
Zucht.

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:50

Dit kan niet waar zijn RIVM onder toezicht gelijk man man

Banenenrepubliek | 04-02-20 | 16:30

Het RIVM (verleden week nog: "Het virus is niet besmettelijk"), ziet geen reden om die Nederlanders te testen.
Ook geen reden om ze 14 dagen af te zonderen.
Mijn vertrouwen neemt met de dag toe.

Roadblock | 04-02-20 | 16:29

We worden door idioten geregeerd.....
emigreer zolang het nog kan, en ontzeg deze snullen je belastinggeld en energie....

zattekater | 04-02-20 | 16:27

cameraatje op de PowerPoint is teveel gevraagd?

piloot47 | 04-02-20 | 16:27 | 1

Je moet het domme volk niet bangmaken.... voordat je het weet wordt het verkeerd geïnterpreteerd...

litebyte | 04-02-20 | 16:41

Niet getest op coronavirus...

Misschien is dat maar goed ook; alleen een plaag kan de wereld verlossen van zoveel ongelofelijke stommiteit.

quantumcollider | 04-02-20 | 16:27 | 1

Denk dat het niet uitmaakt

rein9576 | 04-02-20 | 16:29

Het RIVM... dat is die organisatie die ook zo goed de Q-koorts inschatte m.b.t. verspreiding en gevaar voor de volksgezondheid.

litebyte | 04-02-20 | 16:25 | 1

En die Mexicaanse griep die er nooit is geweest.
Miljoenen aan vaccin naar de stort.

joppo0 | 04-02-20 | 16:38
-weggejorist-
Julius Pace Car | 04-02-20 | 16:24

Die mensen moeten 2 weken in quarantaine dus testen, niet testen, het maakt geen moer uit. Ze worden heus wel gemonitord tijdens die 2 weken. Dan test je ze wel en ze hebben het, wat dan? Dan moeten ze in quarantaine en dat gaan ze al.

Dit hele virus is sowieso een storm in een glas water.

Capt. Iglo | 04-02-20 | 16:24 | 5

Dat monitoren bestaat uit een dagelijks belletje met de plaatselijke GGD. Verder zitten ze niet in quarantaine maar thuis met gezin op 2 meter afstand. We zullen zien.

Trumme | 04-02-20 | 16:28

@Capt. Iglo | 04-02-20 | 16:30:
Als ik nog even op de site van RIVM kijk, dan delen ze mee, dat ze alleen de Nederlandse passagiers in (thuis)quarantaine plaatsten omdat de Chinese autoriteiten DAT EISTEN.
Als het aan hun had gelegen....

Roadblock | 04-02-20 | 17:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze zetten alles, maar dan ook alles op alles om ook mee te tellen in deze overhypte griep. Let op, het eerste geval wordt binnenkort ontdekt en dan hebben de jakhals Erik-en en de Sjarrelsen Groenhuisen weer voor weken content voor hun tok sjoowtjes.

Conan de Rabarber | 04-02-20 | 16:24 | 3

De Chinezen onder hypen eerder dan overhypen. De werkelijke cijfers zullen we nooit te horen krijgen. Met in een week meer dan 300 doden en 20k besmettingen is het bovendien geen griepvirus.

Trumme | 04-02-20 | 16:31

@Trumme | 04-02-20 | 16:31: Het is inderdaad geen griep maar die eist dan ook maar 650.000 doden per jaar.

Conan de Rabarber | 04-02-20 | 16:38

De technische briefing vind plaats in de Wttewaall van Stoetwegenzaal. Wat heeft deze freule gepresteerd dat er een zaal naar haar is vernoemd?

RickRD | 04-02-20 | 16:21 | 6

@RickRD | 04-02-20 | 16:27:
-
Zij was nog van een generatie Christenen die van mening was dat de 'overheid gegeven is van God' (zo zeiden ze dat toen) En kunt u voortaan alstublieft zélf even googlen? (huiswerk doen alvorens vragen te stellen die u zélf ook kunt beantwoorden, enzo)

bisbisbis | 04-02-20 | 16:41

@Yellow Shark | 04-02-20 | 16:23: "goede persoonlijke contacten met de koninklijke familie"
en
"dit is gekkenwerk!!" na zelf foutief gestemd te hebben.

Foutief stemmen.

hallevvezool | 04-02-20 | 16:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Als jullie volgende keer weer in de garage een kuchende man in een regenjas spreken, dan moet je maken dat je wegkomt.

fender06 | 04-02-20 | 16:21

Er zijn mensen die menen dat het dodental, dat waarschijnlijk veel hoger ligt dan de Chinezen toegeven, eigenlijk gedeelt moet worden met het aantal infecties van 7 dagen geleden om tot een nauwkeurigere sterftecijfer te komen.

Waarschijnlijk omdat meestal pas na de 7e ziektedag complicaties optreed in zo'n 25% van de gevallen zoals zware longontsteking. Dit betekend dat ruim een kwart van de mensen die nu het coronavirus hebben over een week aan de beademing moet.

En hierom begin ik me zorgen te maken. Als ruim een kwart aan de beademing moet, dan kan niet iedereen behandeld worden. Ik snap dan ook niet waar de regering de arrogantie vandaan haalt om te zeggen dat ze zijn voorbereid. Mensen worden straks naar huis gestuurd om te sterven. Gaat u maar rustig slapen.

Suncatcher | 04-02-20 | 16:19 | 1

- Er zijn mensen die menen dat het een overhypte griep is, ook ALLE doden die door griep omkomen worden nu meegenomen in de tellingen.
- zware longontsteking komt vooral voor bij diegene (mannen boven de 50) die al een zwakke gezondheid (lees long- en of hartpoblemen hebben) evenzo nierfalen bij diegene die al in slechte gezondheid verkeren.
- Meeste slachtoffers hebben een droge kuch die lang aanhoudt, loopneus, keelpijn, hoge koorts en koudheid.
- Vrouwen tonen meestal een ander ziektebeeld waarbij de kenmerken veel anders voordoen.

litebyte | 04-02-20 | 16:36

Ik lees net in AD dat het virus vermoedelijk via vleermuizen en civetkatten de overstap naar de mens heeft gemaakt. Civetkatten die massaal gehouden worden nu om koffiebonen te vreten en weer uit te schijten voor die superspeciale en superdure koffie. 200 tot 600 euro per kilo uit een kattenhouderij en tot 6600 euro voor de 'wilde' variant. Alle koffieshops dicht. Nu. Kuthipsters. J' accuse!1!

grapo | 04-02-20 | 16:19 | 8

@bisbisbis | 04-02-20 | 16:48: Al tijdens de Sung Dynasty werd er in china grof gehandeld in civet kat producten, onder andere als geur en smaakstof. Verder is de kat in china zelf een delicatesse en handelen chinezen in alles wat geld brengt. Maar natuurlijk gaat het om alle koffieshops dicht, want het virus leeft nog na het branden van de koffiebonen en het vervolgens overgieten met water op 99,9 graden C.
Toch ?!.. lol man man.

grapo | 04-02-20 | 17:04

@BubbelWater | 04-02-20 | 17:00: ghehe.. eindelijk. en dan nog koffiebonen worden gebrandt en daarna kokend water erover om koffie te zetten. Flink virus dat dat overleeft. *kuthipsters*

grapo | 04-02-20 | 17:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Over een paar maanden hebben ze er "geen herrinnering" meer aan. Stelletje sukkels, voorkomen is beter dan gezen. Letterlijk.

doskabouter | 04-02-20 | 16:16 | 1

Ik snap ook niet dat ze, ongeacht aanleding of niet, volledig getest worden. Nu worden ze heen gezonden.....

nickstert | 04-02-20 | 16:22

Die op de foto rechtsboven ben ik

Botte Hork | 04-02-20 | 16:16

Zeur toch niet zo over testen en gevaarlijk. Wij worden geregeerd door de VVD! Een lachje en klaar is Kuif.

Normpje | 04-02-20 | 16:15

We hebben geen goede leiders en geen goede bestuurders.

Ze doen maar wat.

Kaas de Vies | 04-02-20 | 16:15 | 3

Wie niet?

Hetkanverkeren | 04-02-20 | 16:16

Dat was in de jaren '80 politiek een vereiste, niet gehinderd door een algemeen gebrek aan kennis van zaken, beslissingen nemen!! Het enige wat veranderd is, is dat nu ook vrouwen en genderdingus nu ook met gebrek aan bestuurlijke kwaliteiten mogen beslissen over belangrijke dingen die bijkans je leven kunnen kosten!! Nog een banaan bij die republiek!!??!

TijdelijkOptimist | 04-02-20 | 16:28

Vanmiddag op een radio gehoord van zo'n RIVM figuur dat je het virus bij je kunt dragen zonder dat de symptomen meetbaar zijn. Daar ben je dus klaar mee.

Jos Tiebent | 04-02-20 | 16:14 | 1

Dat ze daar al achter zijn, toch enige intelligentie bij het RIVM.

BubbelWater | 04-02-20 | 17:02

We praten het virus er wel uit. Waar het RIVM en anti-vaxxers elkaar ontmoeten.

Egerius | 04-02-20 | 16:14

Om de dag neuken met condoom en een wetsuit aan. Beffen mag alleen met mondkapje en een beflap. En daarna handen wassen!

Magna_V65 | 04-02-20 | 16:14 | 1

En anaal dan?

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:36

De Told-you-so brieven mogen nu worden dichtgehoest.
Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig of getroffen.

hallevvezool | 04-02-20 | 16:13

Gelukkig is ons land wederom weer een stukje veiliger.
*alvast schuilkelder uit winterslaap haalt*

Zweevers_02 | 04-02-20 | 16:12

Ik loop al drie weken met een condoom om.

Turbulentie? | 04-02-20 | 16:12 | 1

Over je hoofd toch, anders helptut nie.

paartjehop | 04-02-20 | 16:14

Nederland, nuchter of gewoon naïef? Zeg het maar...

MoonBeebe | 04-02-20 | 16:11 | 1

Nou....

Nuchternederland | 04-02-20 | 16:44

Luister naar de experts, en pas op voor mensen met een kroontje.

OverdaanDerOnderheid | 04-02-20 | 16:11 | 3

Kuch...

MoonBeebe | 04-02-20 | 16:12

Uche....
*met sputters*

elfenstein | 04-02-20 | 16:31

*Kuche kuche kuch*
Hatsjie

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:36

Het RIVM heeft kennelijk een hoop cliniclowns in dienst.

Solar666 | 04-02-20 | 16:11

Hele steden in quarantaine, mensen die op straat dood neervallen etc etc. En in Nederland word er na een gesprek besloten geen verder onderzoek te doen. Ondanks dat er een besmet persoon op dezelfde vlucht heeft gezeten. Mocht iemand in Nederland aan het coronavirus sterven dan hoop ik dat de familje het RIVM helemaal de pleuris procedeerd. Deze regering is kapodt stuk.

Indoneesje | 04-02-20 | 16:10 | 2

Ik onthou dat soort dingen ook.
Ik ben al bezig een soort zwartboek samen te stellen van de baarlijke nonsens die het RIVM al op zijn site over het virus het licht heeft laten zien.
Het vult zich opvallend snel.

Roadblock | 04-02-20 | 16:32

Jajajaja ja
Mensen die dood op straat neervallen.
*Internet*

Is dit nog nieuws? | 04-02-20 | 16:35

Moedeloos wordt ik van dit soort sukkels. In een vliegtuig zitten met een 'besmette' en de Nederlanders worden niet getest.

Crossing_The_Rubicon | 04-02-20 | 16:09

Rustagh, Rustagh.... Het rivm heeft met mensen die terugkeerden gepraat... Komt allemaal goed! Kuch... Kuch

Pedante-aap | 04-02-20 | 16:09

Kon je op wachten. Mensen testen pas na 2 weken al dan niet positief. Net zoals je hem pas zonder in je nieuwe vriending moet steken nadat je zeker weet dat ze na 3 maanden safe sex negatief test. Is allemaal niet zo moeilijk maar ja, i heb er dan ook niet voor doorgeleerd.
Gelukkig zijn we wel "het gesprek" met de evacuees aangegaan en hebben we "afspraken" met ze gemaakt.
*headdeskt*

Graaisnaaiert | 04-02-20 | 16:08 | 2

Werkt ook altijd prima met criminelen en godsdienstgekkies!

Kukooo1 | 04-02-20 | 18:03

Tja.. Baudet werd weggezet als gekke henkie en paniekzaaier toen hij tot twee keer toe een debat aanvroeg over de stand van zaken en de veiligheidsmaatregelen die al of niet waren genomen.

Pearlbitch | 04-02-20 | 16:07 | 3

Eensch. Triomfantelijk werd hij weggebonjourd door Arib: 'helaas meneer Baudet, u heeft WEER geen meerderheid'. Doorverwezen naar de bijeenkomst van donderdag volgens mij. Precies de dag dat blijkt dat er in Nederland ook sprake is van besmetting, wedden?

Crossing_The_Rubicon | 04-02-20 | 16:11

Baude(t) (de t spreek je niet uit,) weg zetten als gekke henkie lukt zelfs die stropop Jetten.
www.youtube.com/watch?v=5J3ri_DZwGM
Hij moet echt eens leren debatteren die lavendelprins en vleugelneuker anders word het niks met hem.
Kan Hiddema hem geen les geven/

miko | 04-02-20 | 16:12

"Ze zaten dan misschien in hetzelfde vliegtuig als de Belg die het virus wel heeft"
Zaten ze nu wel of niet in hetzelfde vliegtuig? Lijkt me nogal een wezenlijk detail.

DrumPiet | 04-02-20 | 16:07 | 1

Piet voor jou maakt het niet uit toch, was niks bijzonders, zegt het rivm feitelijk nog, er zaten in dat vliegtuig besmette fransen verder valt het mee

Idiot456 | 04-02-20 | 17:38

Snap je niet he. "Gesprekken" ffs.

"Heb je aids?"

"nee joh"

"neuken dan?

menage | 04-02-20 | 16:06 | 9

@piloot47 | 04-02-20 | 16:25:
is nog steeds zo, kan mijn Thaise schoonfamilie ook niet aan het verstand brengen hoe ze ermee moeten omgaan. Voel je je niet goed, hophop, naar diegene die 2500 baht heeft betaald voor een vergunning om medicijnen te mogen verkopen en hoppa, slikkerdeslik en als het al wat beter gaat krijgt de volgend de rest van de pillen. En die gebruikt ze ook als ze zich niet lekker voelen want ja, medicijnen he. Je gaat pas naar een dokter als je tenen eraf vallen, je niet meer kunt poepen of als je bloed hoest.

Graaisnaaiert | 04-02-20 | 16:44

@Lochos | 04-02-20 | 16:28: Dat doet me denken aan die loodgieter die zaterdagavond gebeld werd door zijn huisarts dat de wc aan het overlopen was. Loodgieter " gooi twee paracetamolletje in de pot, als het niet over gaat kom ik maandag voorbij". Arts wind zich op waarna de loodgieter vertelde" u zei met dat ook laatste week toen mijn dochter zo ziek was dus wat is het probleem.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Rivm: mag ik u vragen... Voelt u zich wel goed?
Geinfecteerde: prima, overal kuchen de Chinezen, maar volgens mij niks aan de hand..
Rivm: fijn dat we even hebben kunnen spreken, gaat u maar rustig naar huis....

*Facepalm*

Pedante-aap | 04-02-20 | 16:06

Accepteer het nou, we gaan allemaal dood.

Deflatiemonster | 04-02-20 | 16:03 | 2

Gelukkig wel.

Pearlbitch | 04-02-20 | 16:08

Belastingen kan je soms nog ontwijken, maar niets is zo zeker als de dood.

Wladimir 1928 | 04-02-20 | 22:13

Kansloos!

Nissan GT-R | 04-02-20 | 16:03 | 6

@Knapper | 04-02-20 | 17:31: oh die specialisten, dan valt het gelukkig dus mee. Het virus stopt bij de nederlandse grens wegens deze specialisten natuurlijk.

jan huppeldepup | 04-02-20 | 18:08

Bij de NOS wist een "deskundige" te vertellen dat je minimaal twee meter afstand moest houden ten opzichte van je huisgenoten die in quarantaine zijn. Toen ik dit tegen mijn vrouw (medisch specialiste) vertelde moest ze keihard lachen. Die Nederlandse deskundigen zijn knettergek, en ze weten kennelijk niets van hoe virus-infecties overgedragen worden. In principe moet je helemaal niet in hetzelfde huis verblijven, maar als je dat toch wel doet, dan behoort de persoon in quarantaine achter een dichte deur, en hij hoort gebruik te maken van een badkamer/WC waar de rest van de huisgenoten niet komt.

Wladimir 1928 | 04-02-20 | 22:10

@Wladimir 1928 | 04-02-20 | 22:10:
Wij hebben geen idee hier wat quarantaine inhoudt. Wij gaan liever het gesprek aan om vervolgens afspraken te maken, u weet toch hoe het balletje hier rolt?

Graaisnaaiert | 05-02-20 | 00:14
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken