Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goh. Nederland wil helemaal niet Van Gas Los

Geen idee hoe dat komt

Een vreemde zaak. Klimaatbureau HIER (waar? hier, red.) heeft onderzocht dat Nederlanders steeds minder enthousiast zijn over stoppen met aardgas. En dat, terwijl klimaatbureau HIER (daar) zelf heel erg simpel uitlegt waarom we allemaal als de wiedeweerga van de minst vervuilende fossiele brandstof af moeten. De overheid heeft dat namelijk bepaald! Super goede reden natuurlijk en heel erg raar dat Nederlanders niet heel veel geld willen betalen voor warmtepompen die zo veel lawaai maken dat je elkaar niet meer verstaat als je heel hard "HET IS NOG STEEDS KOUD" staat te schreeuwen. Maar goed. "Het is belangrijk dat er snel meer duidelijk wordt over de kosten en financieringsregelingen, maar ook over de voordelen, zodat steeds meer mensen aan de slag gaan in hun huis en wijk en zo ook weer anderen inspireren!" We kunnen niet wachten.

Reaguursels

Inloggen

En Nederland importeert miljoenen kubieke meters Russisch gas. Alleen wordt dat opgeslagen en met winst aan het buitenland verkocht. Oh ja en de industrie gebruikt het ook. Maar wij burgers worden echt niet besodemieterd hoor. Nee ehhh heus waar niet..... ehhhh toch?

straight up | 17-07-19 | 08:14

Op geldmakers na wil niemand van het gas af. Bij GL zijn ze standaard stoned en bij D66 kijken ze neer op de bevolking; de rest is er bij gelogen, qua percentages. Die Nijpels' en Samsoms van deze wereld, hoe komt het eigenlijk dat zij zoveel macht hebben om een bevolking te dwingen tot zo een kapitaal vernietiging en zichzelf in de schuld bij de overheid te moeten steken? Kan iemand dit soort lui onder curatele brengen?

eastender | 17-07-19 | 02:51

De ENIGE reden dat wij van het gas moeten is dat de grond schudt in Groningen doordat daar veel gas uit gehaald is. Overal gebruikt men Russisch gas als milieuvriendelijke brandstof. Maar dat mag van onze politici niet. En daarom zijn wij de enigen die van het gas moeten. Omdat politici dom en bekrompen zijn.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 22:26

CO2 is goed voor plantjes. Dus deuren open en verwarming op tien.

McSnor | 16-07-19 | 19:09

*kuch* wie gaat dat ding aanleggen? Volgens mij zijn er niet genoeg werkwillenden in die sector. En ik krijg afentoe wel eens het vermoeden dat niet alle vluchtelingen hier zijn gekomen om dit klusje te klaren.

ScumbaggusMaximus | 16-07-19 | 18:33

Ik ben helemaal om !
Volledig groen gespoten.
Komende jaren ga ik €50.000,- investeren in mijn woning.
Echt waar, warmtepomp, zonnecollectoren, windmolen, muur- en vloerisolatie, biologisch voedsel en tot slot ook nog links stemmen.

Badend in het zweet werd ik wakker, ik had een nachtmerrie!

Bolder | 16-07-19 | 17:43

On dit te bewerkstelligen hebben ze dus eerst het referendum om zeep geholpen, en over een jaar of zo kunnen ze zo je huis in wandelen om hun ding te doen. Het wordt tijd voor de burger om zich te bewapenen teneinde zich te kunnen verdedigen tegenover de roverheid.

wegrenner | 16-07-19 | 17:27 | 1

Even voor de goede orde; er wandelt niemand maar dan ook helemaal niemand "zomaar" mijn huis binnen.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 17:35

Als ze maar met hun poten van mijn gasfornuis afblijven, anders ga ik mijn rijbewijs halen, een auto kopen, en dan in het weekend zo'n fles Liquigaz halen in Frankrijk, gewoon, om terug te zieken.

dugo | 16-07-19 | 16:52

We worden besodemieterd. De kosten zullen de 1000 miljard ver overstijgen. Resultaat zal zijn dat we in de kou zitten bij een beetje vorst.

Kopuithetzand | 16-07-19 | 16:41

Hoe komen ze aan die 48% die voor gasloos zou zijn? In mijn omgeving kom ik op 2%.

Kwelbeller | 16-07-19 | 14:39 | 1

Geen idee, de bekende dram- en spinredenen waarschijnlijk weer. NIEMAND die ik ken wil van Gas Los. Ja, subjectief natuurlijk, maar als andere reaguurders tot soortgelijke resultaten komen wordt dit verhaal al rap minder subjectief.

Kinkfactor | 16-07-19 | 16:00
-weggejorist-
piloot47 | 16-07-19 | 14:17

De Duitsers gaan van het gas af.....hiephoi, heel veel 2'hands warmtepompen te koop, pas een hele mooie gekocht voor 900 euro, nieuwprijs was 11.000 euro, 5 jaar oud....lol....

A333aan | 16-07-19 | 14:16 | 1

In mijn serre wordt het 's winters 15-20 graden, als de zon er op staat 35, pleur ik daar die warmtepomp in...

A333aan | 16-07-19 | 14:22

Uitstekend verdienmodel voor de overheid: voor al die verbouwingen en aanpassingen betaal je 21% btw, en natuurlijk is energie nu alvast extra belast om er voor te zorgen dat je straks goedkoper uit bent.
-Waar die handjes vandaan moeten komen om alles aan te passen, dat weet niemand. Een landelijke asbestsaneringsactie is net afgeblazen, ook na 2024 mag iedereen zijn totaal versleten asbestdak gewoon laten liggen.

Analia von Solmsch | 16-07-19 | 13:51 | 4

Met hetzelfde stroomverbruik als in 2017 was de rekening over 2018/2019 300 euro duurder.... Maar niet getreurd, in 2021 wordt de stroom goedkoper, en wie geleuft da.....

A333aan | 16-07-19 | 14:18

@A333aan | 16-07-19 | 14:18: En als straks iedereen van het gas af is, dan maken ze de elektriciteit fors duurder, de roverheid.

Uranus1767 | 16-07-19 | 14:21

"Handjes"?? Het elektriciteitsnet is evenmin berekend op de dan ontstane vraag. Krijg je als er mensen die van toeten noch blazen weten zich met technische zaken bemoeien.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

En in Duitsland krijg je momenteel € 750 soepsidie als je gas in je woning aan laat leggen, omdat het zo schoon is.
Die warmte pomp gaat hem nooit worden in bestaande woningen. Wederom een nep milieu flop

Het leven is zwaar | 16-07-19 | 13:36

Misschien is er een politieke partij, die aan het Gas wil blijven?
Trouwens, met een goede inductieplaat is het goedkopen en uiteraard veiliger, kan namelijk niet ontploffen als je hem aan laat staan, sluit ie zelf af.
En niks dure stroomgroepen nodig, kijk maar en nee ik heb geen aandelen, maar ben best tevreden met deze plug en play goedkoper dan gas kookplaat.
www.bol.com/nl/p/inventum-vki6010zil-...

Slurfje | 16-07-19 | 13:04 | 4

wij zijn 2 jaar geleden van een inductie 4 pits kookplaat met elektrische oven overgestapt op een 6 pits gas met 2x grotere oven.
Na 2 jaar blijkt dat we zo'n 275 euro per jaar bespaard hebben. Het schoonmaken is iets lastiger, maar we kunnen nu wel weer echt wokken en niet meer dat laffe roerbakken wat de gemiddelde Nederlander als wokken ziet.

ijsaartindeoven | 16-07-19 | 13:22

ps: In die berekening zitten nog niet eens de kosten van de verzwaring en uitbreiding van de electro groepen en hoofdstop. Verzwaring betekent automatisch een flinke lastenverhoging wat veel mensen niet door hebben.

ijsaartindeoven | 16-07-19 | 13:29

Ik kan hem vast wel op een blokker verdeelblok aansluiten samen met de magnetron en waterkoker e.d.

nobody@home | 16-07-19 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn nog steeds veel reacties waarbij mensen zich afvragen waarom we van het gas af moeten maar dat punt zijn we allang voorbij. U gaat van het gas af het waarom doet er al een tijdje niet meer toe. De beslissing is al genomen.

osolemio | 16-07-19 | 12:53 | 6

Dat is idd nog steeds mijn vraag. En als ik D66 vraag zeggen ze dat ze niet afhankelijk willen worden van gas van Putin. WTF !

nobody@home | 16-07-19 | 13:44

Ammehoela! Mij is niets gevraagd en ik ga dus NIET, NOOIT en NEVER van het gas af. Dan draaien ze de beslissing van De Grote Leugen maar terug. Nog twee jaar volhouden en dan FvD stemmen zou moeten helpen.

Maar goed, ik heb het al meer gezegd hier, maar als "ze" bij mij binnen willen komen om m'n gas af te sluiten zet ik een uurtje van tevoren alle kranen open. En dan gaat de Zippo erin. Net als Van Speyk, dan liever de lucht in. Aan het gas met ze, die kut-klimaatkerk.

Kinkfactor | 16-07-19 | 16:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Fook! Heb ik me toch laten verleiden om even op die link te klikkeren..
Een.. ener.gie.zui.nige inductie kookplaat?
Goh... u bedoelt zo'n ding wat in de meeste huizen die voor gas gebouwd zijn niet gebruikt kan worden omdat te weinig groepen / aanvoer?
En zo'n ding waarvoor je EEN APARTE GROEP nodig hebt om hem überhaupt aan de gloei te krijgen? Zo'n ding? ZUI.NIG?
Wappies!

DatInternetDingetje | 16-07-19 | 12:47

gas is schoon en voordelig. Nu even stoppen in Groningen, want wie wat bewaart, die heeft wat. dan, wanneer de prijzen nog veel hoger zijn, alle Groningers een gratis huis met fundering voorzien van vering en demping verzorgd door hyperpro of öhlins en dan lekker koken en stoken.

etwaboy | 16-07-19 | 12:31 | 1

Zo is het maar net. Bewaren voor schrale tijden.

Willem_Oltmans | 16-07-19 | 15:10

Jah,
Eerst maar even een paar kerncentrales bijplaatsen,
zodat internet het blijft doen wanneer, we allemaal in de winter onze electrische kacheltjes aan zetten, om onze tenen niet te laten bevriezen.
Daarna praat ik wel verder over gas, olie en kolen...

hotmint | 16-07-19 | 12:30

Aardgas is prima en hartstikke schoon in vergelijking met kolencentrales e.d. Ook minder gevaarlijk dan kerncentrales. Dus allemaal prima.

Een probleempje is echter dat het aardgas in Nederland nogal opraakt. Groningen verzakt en beeft. Dus ja. Dan is het alternatief aardgas kopen bij de Arabieren, Amerikanen of Russen.

Oke.

We gaan dus aardgas massaal inkopen. Maar dan heb je nog wel wat probleempjes. Niet al het aardgas is hetzelfde. Zo is het Russische gas wat we hier hebben niet geschikt voor jouw CV. Blijft dus over LNG van de Amerikanen of Arabieren. En wat kost dat dan?

Nou, goedkoop is het niet.

Dus ja... Wat nu?

Andrew Deen | 16-07-19 | 12:30 | 8

@ijsaartindeoven | 16-07-19 | 13:32:

Is dat zo? Als jij jouw CV installatie moet vervangen enzo dan kost dat best een beetje meer dan een paar tientjes.

Andrew Deen | 16-07-19 | 13:49

@Andrew Deen | 16-07-19 | 13:48: Het ombouwen van een HR-ketel van laag calorische naar hoog calorisch gas is een kleine aanpassing. Alleen de brander hoeft te worden aangepast. Dat is anders bij het ombouwen van je CV installatie naar eentje met een warmtepomp. Een CV-installatie met een HR ketel maakt CV water van 80 graden en 60 graden retour water. Hierop zijn je radiators en leidingen uitgelegd. Bij een CV installatie met een warmtepomp ga je naar een temperatuurtraject 60 - 40 of zelfs nog lager. Hiervoor heb je dus andere radiatoren(convectoren) en andere leidingen nodig.
Nederland wordt niet energieonafhankelijk door van het gas af te gaan. Als we al onze energie proberen op te wekken met windparken op zee en zonnecellen wordt ten eerste een hele dure grap. Ten tweede wordt de energiezkerheid er niet beter op doordat we op koude winterdagen met weinig wind dan geen energie hebben. Ten derde kan onze energieintensieve industrie niet in Nederland blijven bestaan met onbetrouwbare en dure alternatieve energie. Energieonafhankelijk kan ook door te kiezen voor schalie gas en/of kernenergie. Bedoelde je dat? Het is in principe niet erg om gas te importeren als je het genoeg gediversiviseerd hebt.

mikes43357369 | 16-07-19 | 16:01

@Andrew Deen | 16-07-19 | 13:48: Je kletst onzin. Al sinds de jaren 60 winnen we hier in NL hoog calorisch gas maar ook laag calorisch gas.
Dat probleem lossen we op door hoog calorisch gas te mengen met stikstof. En laag calorisch gas te mengen met hoog calorisch gas.
Hetzelfde gaan ze in Belgie dus ook doen.

copywriter | 16-07-19 | 17:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Redenen waarom je niet van aardgas af wil;
1. De HR ketel(rendement 106%) is een heel efficiënte manier om je huis te verwarmen en warm water te maken.
2. Ons elektriciteitsnet is (nog) niet gedimensioneerd om als een merendeel van huizen is voorzien van een warmtepomp, deze huizen van elektriciteit te voorzien. Deze investering kost ook weer miljarden.
3. Als onze elektriciteitsopwekking vooral straks met zon en wind gebeurd is er geen leverzekerheid. Als er in de winter een koude periode met weinig wind is dan zal het niet mogelijk zijn de huizen te verwarmen. De Duitser gebruiken de term “Dunkelflaute”.
4. Om bovenstaande reden wil je de opgewekte elektriciteit (als er een overschot is) op een of andere manier opslaan. Aangezien we geen bergen hebben zal dat een chemische energie drager worden. Wat is er dan makkelijke om deze energiedrager(synthetisch aardgas) direct naar de huishoudens te sturen via een leidingensysteem wat er al ligt. Bij nieuwbouwwijken zal dat dan niet ge geval zijn.
5. Door van het aardgas af te gaan sluit je ook de mogelijkheid af om nieuwe technologien te gebruiken waar onze buurlanden op in zetten. Bijvoorbeeld Micro WKK: Een fuel-cell of Sterling motor wekt elektriciteit op en de restwarmte wordt gebruikt om het huis te verwarmen.
6. Warmtepompen stoten alleen maar minder CO2 uit dan HR-ketels als de elektriciteit die op dat moment wordt gebruikt door de warmtepomp niet voor grootste deel met fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Dit is voorlopig niet het geval. Dus zullen voorlopig warmtepompen tot meer CO2 uitstoot lijden.
7. Er is genoeg aardgas. Niet alleen Russisch gas maar ook gas uit USA, Qatar, Mozambique, Australië, Algerije etc. etc. Voor de komende 100 jaar meer dan genoeg gas.

mikes43357369 | 16-07-19 | 12:24 | 1

Alle vriendjes en vriendinnetjes in het GroenLinks netwerk doen 'iets met milieu', dus we moeten van het gas af, zodat zij kunnen cashen.

me,myself and IK | 16-07-19 | 12:30

Schiphol krijgt toestemming om van 500.000 naar 540.000 vluchten te gaan. Eén keer opstijgen levert de vervuiling van een miljoen vrachtauto's op.
Dat is 40.000.000.000 vrachtauto's aan extra vervuiling. En wij moeten van het schone aardgas af? Het Groningse gas houdt op, zeker. Maar er zijn oliestaatjes waar het overtollige aardgas wordt afgefakkeld, Rusland wil leveren, laten we dat eerst eens doen. Het probleem is dat de NL overheid de 14 Miljard aardgasbaten nodig heeft om hun tekort te verbergen. Dus creeren ze een nieuwe markt met milieuwetgeving waarin iedereen aan de warmtepomp moet, ja zo kan het ook natuurlijk. En denkt u nu echt dat een warmtepomp energiezuiniger is? Nee, het stroomverbruik is hoog en de techniek is nog niet betrouwbaar. En het stroomnet is niet in staat om in aan deze vraag en die van electrische auto's te voldoen.

vlotterik | 16-07-19 | 12:17 | 7

@Roeieber | 16-07-19 | 12:36:
-
Schiphol is jaarlijks goed voor bijna veertig miljard kilogram CO2 (vlgs. methode milieuberekeningen CBS)

bisbisbis | 16-07-19 | 13:14

@bisbisbis | 16-07-19 | 13:14:

Daarom: het kabinet geeft geen fok om het klimaat maar wel om jouw portemonnee - die moet helemaal leeg om de eindbazen tevreden te houden.

Computer_says_no | 16-07-19 | 13:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is een veel logischere stap! We hebben al een gigantisch goed leidingwerk in de grond liggen. Bovendien kan je tot geloof ik aardgas met 30% waterstof mengen zonder dat je nieuwe apparatuur (CV-ketel, gasfornuis) nodig hebt.

Timide_Aso | 16-07-19 | 12:14

Inderdaad, dat zou een veel betere oplossing zijn. de hele infrastructuur is er, is ook betrouwbaar, en door te mengen kunnen we langzaam over.

vlotterik | 16-07-19 | 12:20

Daarbij waren die Sterling ketels ook niet zo gek. Meteen energie opwekken voor de buurman als je staat de doushen. Spreidt je kanse .

boerk | 16-07-19 | 13:09

Waarom van het gas af.. In Duitsland en België gaan ze juist over op schoon mileuvriendijk gas
Waarom gezond verstand Nederland er dan vanaf... Wel simpel Geld... Doordat Nederlanders al 60 jaar gas hebben En de Nederlandse Regering dit gas liever aan het buitenland verkoopt mogen wij aan de warmte pomp Die betaald de consument namelijk zelf... En ondertussen slurpen de Duitsers.. net over de grens het Groningse gasveld leeg tot er een groot sinkhole over blijft

zoefff3 | 16-07-19 | 12:01

Op het nieuws was de befaamde houding er weer in de toelichting van hun woordvoerder: We moeten de mensen beter informeren zodat we ze mee krijgen.
Ja hoor, want zij weten natuurlijk wat goed is voor de mensen. De mensen begrijpen het alleen niet en daarom willen ze het niet. Daar ligt het aan...

deBelastingplichtige | 16-07-19 | 11:49 | 6

In dit geval klopt het denk ik wel. Na de eerste berichtgeving over het klimaatakkoord waren veel mensen gematigd positief (dat blijkt ook uit die enquête). De boodschap was helder: er zijn rigoreuze ingrepen nodig, maar de doelen zijn haalbaar en e.e.a. is ook redelijk betaalbaar. Maar daarna is de voorlichting volkomen ingestort. Er zou een lening komen, of het zou toch een lening in de vorm van tijdelijk erfpacht worden (als er geleend moet worden was dat verreweg de beste optie: bind de lening aan het gebouw in plaats van de eigenaar), en toen ook weer niet (de banken zullen er wel weer niet genoeg aan verdienen of zo). De tijdslijnen zijn volstrekt niet helder, en over de gefaseerde invoer onder regie van de gemeenten is nauwelijks iets bekend gemaakt (dat gaat nog wat worden, sommige gemeenten kunnen de afvalstoffenheffing niet eens normaal innen). En tenslotte gooide de oppositie roet in het eten door - terecht - te stellen dat de lasten wel erg veel bij de burger op het bordje komen. Van een (voor klimaattypes tenminste) hoopvolle aanpak gingen we naar een rommelig en slecht gecommuniceerd plan, dus ik snap wel dat mensen dan afhaken.

Muxje | 16-07-19 | 12:25

@Muxje | 16-07-19 | 12:25: Allemaal drogredenen. Onderaan de streep gaan huiseigenaren in de orde van grootte van € 50.000 aftikken. Hetzelfde geldt voor verhuurders en dat gaat terugkomen in de toch al hoge huur Dat kost gasloos maken namelijk.

Een lening blijft een lening en subsidie is geld wat je eerst afgepakt hebt. En besparen op je energierekening kun je ook vergeten. Zodra gas uitgefaseerd is en mensen geen alternatief meer hebben (noot: niet vergeten anti-houtstookhetze op te voeren) gaat de ecotax op stroom als een raket omhoog, zie elektrische auto's nu. Want ja de bodemloze put moet wel aangevuld blijven. Ga je over op stadsverwarming dan betaal je je meteen al scheel, google maar op stadsverarming.

5611 | 16-07-19 | 12:55

@Muxje | 16-07-19 | 12:25: Die berichtgeving rond het klimaatakkoord was alleen wat eenzijdig. Ik denk juist dat mensen ook veel meer de andere kant van het verhaal zijn gaan horen. Mensen hebben inmiddels ook andere kanten van het verhaal gehoord en lijken sceptischer te zijn geworden. Vragen zich af waarom we van het gas af moeten en vooral waarom zo gehaast. Daarbij is natuurlijk steeds meer naar voren gekomen dat de eventuele effecten van al die investeringen waarschijnlijk minimaal zullen zijn. Dus waarom dan al dat geld uitgeven.
Ik denk dus dat mensen niet afhaken door het slecht gecommuniceerde plan (wat ik zeker met je eens ben, omdat weinig nog concreet is), maar dat mensen hun vraagtekens zijn gaan zetten bij de noodzaak en vooral of het de kosten waard is.

deBelastingplichtige | 16-07-19 | 12:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Klimaathysterie is de geslaagde samenwerking tussen grootkapitaal, politiek en belangengroeperingen. Zij winnen, u niet. Cees Veerman en Eelco Brinkman (allebei CDA, en Eelco ook opperbouwmeester) gaven al de aftrap: De zeespiegel zou 6meter stijgen, dus alle dijken moeten omhoog en het strand moet breder. Daar zijn miljarden naar toe gegaan, maar intussen (10 jaar later) is de zeespiegel geen millimeter sneller gestegen dan normaal. Bouwend Nederland lacht, u mag huilen.
Doekle Terpstra (Techniek Nederland, en verrek, ook al CDA) is de gewillige hulphond van Samson. De installatie van al die warmtepompen is een natte droom voor de techneutenclub.
Gesubsidieerde windmolenparken, gesubsidieerde zonnepanelen, gesubsidieerde Tesla’s - allemaal één grote omgekeerde herverdeling, uit uw zak, naar de graaiers in het grootkapitaal, hun politieke vriendjes, en de nuttige idioten bij de milieuclubs.
Het klimaat is inderdaad volkomen kapot, het is namelijk compleet corrupt.

Zeddegeizot | 16-07-19 | 11:46 | 5

@Watunbidanwenu | 16-07-19 | 11:58: Kun je misschien ook kwantificeren hoeveel subsidie er naar fossiel gaat? En dan ook graag met meer komen dan geen belasting.

5611 | 16-07-19 | 12:57

@Watunbidanwenu | 16-07-19 | 13:13: Mooi rookgordijn. Ik lees niets over de beprijzing van afgedankte accu’s en exploitatiegaranties voor windmolens.

Zeddegeizot | 16-07-19 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je nieuwe vrijstaand laat bouwen of zelf gaat bouwen kan ik het je van harte aanraden.
Mijn supergeïsoleerde strobouw woning door mijzelf gebouwd doet het heel behoorlijk zonder gasaansluiting. Ik heb dan ook een flinke tuin en de afstand tussen de huizen is ruim waardoor de warmtepomp weinig overlast veroorzaakt. Daarbij moet ik opmerken dat hij in de zomer, wanneer men meer buiten is erg stil is. In de winter als het erg koud is dan blaast hij weleens op vol vermogen. Dat zijn de momenten dat ie het meeste lawaai maakt. Maar ook dan valt het lawaai mee, hij klinkt als een flinke ventilator die frisse lucht rondblaast.
Mede door de bouwmethode en isolatie is de warmtepomp in combinatie met zonnepanelen een prima en goedkoop systeem voor verwarming en warm water.

ratelaar | 16-07-19 | 11:46 | 5

Echt nivootje overheid: in de zomer is hij heel erg stil. Proest!

5611 | 16-07-19 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan dat z.g. Klimaatburo mij eens uitleggen waarom in de ons omringende landen juist wel op gas overgeschakeld wordt?

karimp | 16-07-19 | 11:24 | 4

@Mr.Crowley | 16-07-19 | 11:26:
En kennelijk is die er over 40-50-60 jaar ook niet, anders ga je geen duur gasnetwerk aanleggen.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 11:52

Omdat zij Rutte niet hebben.

5611 | 16-07-19 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Gas kan gewoon op druk blijven.
Wanneer de Groningers gewoon een maandelijkse toeslag krijgen, die is gefundeerd op de schaal van Richter en de uitslagen daarvan op hun coördinaten, dan zul je eens zien hoe snel de waarde van de huizen stijgt.
Gewoon royaal vergoeden en de Groningers kennende, dat gaat erin als koek!
Nu niet mijn idee jatten Wiebes!

Rest In Privacy | 16-07-19 | 11:20 | 3

Dat is wat de Partij van het Noorden 20 jaar geleden al riep. Als de gasopbrengsten gewoon in de Groninger bankrekeningen was verdwenen, waren er een hoop problemen opgelost. En niet alleen in Groningen, de overbevolking in de randstad was ook een stuk minder als mensen in Oost Groningen willen wonen (mensen trekken naar het geld toe).

frank87 | 16-07-19 | 11:27

Waarom? het is Nederlands gas, niet Gronings gas, zo werkt dat hier. Gewoon de schade eindelijk eens fatsoenlijk gaan vergoeden en ophouden met de gaswinning als de boel een beetje te wankel wordt. Ook eens kijken naar CO2-opslag in die gasvelden, zou zo maar kunnen dat het de grond meteen ook stabiliseert. Maar dat wil ken ook weer niet want enerzijds te eng en anderzijds een te makkelijke oplossing: het doet geen pijn.

Muxje | 16-07-19 | 11:32

Inderdaad, als een aardbeving niet meer is dan een soort van 'cake walk'-ervaring op de kermis, dan zou het winnen van aardgas nooit een probleem zijn. Dus gewoon de ontstane schade vergoeden en gebouwen verstevigen. En dat is bovendien ook nog eens goed voor de werkgelegenheid (in dat gebied). Win-win.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 12:01

En dat er nog mensen zijn die op een Seegers stemmen die op de bühne staat te lullen dat het allemaal zo goed voor ons is maar achter de voordeur stiekem bid voor nog heel lang gas uit Rusland

likdoorn | 16-07-19 | 11:10

In mijn duitse woning ga ik over naar gasverwarming omdat dit gesubsideerd wordt in Duitsland. De Duitse politiek vindt dit milieuvriendelijker als elektrische verwarming. Ook heb ik zonnepanelen op mijn dakje liggen. Hoe kan het toch dat de Nederlandse overheid zulke andere inzichten heeft als de Duitse overheid.

Nerderlander | 16-07-19 | 11:06 | 4

"Andere lobbyisten en/of andere belanghebbenden?"

Rest In Privacy | 16-07-19 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Eens uitzoeken wie er heel erg rijk van wordt, Shell of iemand anders.

gato | 16-07-19 | 11:05 | 1

Koop ik toch lekker mn gas bij Gazprom.De pijpleidingen liggen er al.Gazprom verkoopt ook in nederland en zijn druk aan het boren in de noordzee.Daarbij heeft Gazprom een handelsovereenkomst met nederland,dus dat zit allemaal wel goed.
Of zoiets.

komtdatschot | 16-07-19 | 11:02

Wij zijn iig al >40% duurder uit met de maandelijkse energierekening.

Nergens subsidie terug te vinden. Gaat dit allemaal eerst naar bedrijven, overheid en sociale verhuur? ... Wij moeten het zelf maar ophoesten?

Rutte & co, ongezien de...!

Kleine_Deugniet | 16-07-19 | 10:59 | 1

De subsidie of stimulering is dat u rente vrij mag lenen!
Is dat gaaf of niet! *Kuch*

boerk | 16-07-19 | 13:11

Als we de energie eens op de bon doen. Was in de jaren 40 van de vorige eeuw een probaat middel om de consumptie terug te dringen. Of mag dat niet van timmer-vanderleyen-juncker?

Schadenfreude | 16-07-19 | 10:59 | 6

@komtdatschot | 16-07-19 | 11:05: Vergeet de lichtmuntjes niet!
In het een zat een gat, uit 't andere was er een driehoekje uit het randje gehaald. In 030 tenminste.

LoesjeP | 16-07-19 | 11:29

Ben op zich ook voor een quotum. En alles daaroverheen gewoon 10x zo duur. Maar je weet nu al dat je gejank krijgt als 'ik zit aan mijn quotum en nu wordt het winter en ik kan de verwarming niet meer betalen mijn kindertjes hebben het zo koud boehoehoe'. En dan krijgen die mensen toch gewoon hun gasje en stroompje.

SmilingBhudda | 16-07-19 | 14:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik snap het niet. Een blik op ons kabinet vol gillende klimaat-apen kan de sceptische burger leren dat het dik in orde zit met de plannen van Den Haag.

Gewoon eerst het gas afsluiten, dan de bevriende VVD-ondernemer met het monopolie op warmtepompen bellen, misschien nog een windmolentje erbij en al onze energie-klimaat-warmteproblemen zijn opgelost.
In 1 toverspreuk.

Jan Passant mk2 | 16-07-19 | 10:54

Stuur dat ff door naar Nijpels & co. Daar gaat hun verdienmodel.

ja,diedus! | 16-07-19 | 10:57

Foei dat is veel te rationeel gedacht. Het gaat om het gevoel dat weet je toch. En deugen natuurlijk.

5611 | 16-07-19 | 13:05

"Nederland wil helemaal niet Van Gas Los"

Daar was dus al in voorzien, namelijk door de gasprijs steeds verder op te drijven tot het onbetaalbaar wordt en men uiteindelijk wel over MOET stappen of anders wordt het kou lijden.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 10:51 | 5

@osolemio | 16-07-19 | 12:24: De VEH heb je waarschijnlijk niets aan maar ik denk dat er nog aardig wat procedures gevoerd gaan worden tegen dat afsluiten van gas.

5611 | 16-07-19 | 13:08

@5611 | 16-07-19 | 13:08: Daarom gaan ze ook per gemeente de klimaatnoodtoestand uitroepen. In Utrecht is dat al gebeurd.

osolemio | 16-07-19 | 13:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Het viel mij al op dat de reactie’s op Twitter van onze linkse , rechtse overlopers en nietszeggende “66 kopstukken alleen maar negatief zijn. Kijk maar eens bij Klavertje en Jetten. Er moeten toch ook mensen lyrisch zijn over deze gasten , maar die hoor je niet. Of zijn ze er niet ?

ja,diedus! | 16-07-19 | 10:51

Wat ik niet begrijp aan al deze maatregelen is dat we telkens achterin de keten beginnen met vervangen van fossiele brandstoffen. Tesla subsidies, aardgas in de ban etc. En dat substitueren we dan met electriciteit. Die nog maar marginaal duurzaam wordt opgewekt. Dan moeten toch alle ballen eerst op het verduurzamen van de electriciteitsvoorziening?

Wat we nu doen is het paard achter de wagen spannen, terwijl we het kind met het badwater weggooien (afstappen van relatief schoon gas). Stelletje zwakzinnigen.

Gen. Maximus | 16-07-19 | 10:45 | 7

@Muxje | 16-07-19 | 11:29: volgens mij zit er een duidelijke volgorde in, op z'n minst een dakpan. Nog even los van het feit dat we denk ik moeten focussen omdat de middelen beperkt zijn. We krijgen godbetert elk jaar de begroting met pijn en moeite rond (of niet) en de immense staatsschuld groeit gestaag door

Gen. Maximus | 16-07-19 | 12:02

@ja,diedus! | 16-07-19 | 10:53: Dat was in dezelfde tijd dat wij de gasrotonde van Europa zouden worden. Hoor je ook niks meer van. Iets met waan van de dag, paniekbeleid.

5611 | 16-07-19 | 13:10

Ik zou zeggen, geef subsidie op slopen van oude woningen van voor 1960 ofzo.
Die zijn toch zo lek als een mandje, slecht voor de gezondheid en voldoen nooit aan de huidige normen als daglicht, geluid, plafond- en deur hoogtes.
Het is van de zotte om nog in deze woningen te "investeren".
Plat gooien (evt met wat subsidie) en nieuw bouwen naar de huidige bouwnormen en eisen.

boerk | 16-07-19 | 13:15
▼ 4 antwoorden verborgen

"De regering is verheugd te constateren dat de verregaande milieumaatregelen reeds nu vruchten afwerpen. De zomer van 2019 is de koudste sinds mensenheugenis, en dat nog voordat alle burgers een warmtepomp hebben gekocht. Stempt dus allen GroenSlinks en Deplorabelen666!"

Nivelleermarionet | 16-07-19 | 10:44 | 4

Dat deze zomer de koudste is moet je maar afwachten. Gekke Gerritje zal de 31e wel met de melding komen dat dit de warmste julimaand in mensenheugenis was.

The_Challenger | 16-07-19 | 11:21
▼ 1 antwoord verborgen

De enige reden waarom we van het gas af moeten, is omdat het nu duidelijk gaat worden dat we het 50 jaar voor een appel en een ei aan het buitenland verkocht hebben en de opbrengst in de bodemloze multiculti pot gepropt hebben.

johan3 | 16-07-19 | 10:43 | 1

En de EU, niet te vergeten......

L.E. Raar | 16-07-19 | 10:45

Heeft Edje Nijpels al drie warmtepompen trouwens?

MurkRatte | 16-07-19 | 10:42 | 3

VVD heeft maar 1 belang zo veel mogelijk verdeeldheid en het debacle af wenden op de linkse milieu gekken zodat ze de industrie graaiers zo veel mogelijk toeschuiven en het pleps arm houden

likdoorn | 16-07-19 | 10:46

Murk, je begrijpt het niet echt denk ik. De regels gelden alleen voor het klootjesvolk. De bedenkers ervan hoeven hier niet aan te voldoen. Zoals Klavert ook gewoon in een huis zit met enerielabel E of zoiets.

yeps | 16-07-19 | 10:55

Het is veel basaler; Nederland wil rechtsaf maar is met dank aan de volkspartij van verraders veroordeeld tot 3x rechts is linksaf.

D-Fens_1963 | 16-07-19 | 10:39

Een warmtepomp is een uitstekend systeem, maar er kleven een aantal hele grote mitsen en maren aan. Ten eerste is bodemwarmte i.c.m. vloerverwaming (en koeling, ook bij een hittegolf lekker 20 graden) het enige systeem dat zin heeft. Ten tweede is het belangrijk dat er een systeem met voldoende capaciteit wordt aangelegd, iets dat bouwers bij voorkeur niet doen, want iedere euro die ze extra in hun eigen zak kunnen persen nemen ze graag mee. Dat bewoners hun zolder vervolgens niet warm kunnen stoken, zal hen aan de reet roesten.

Lood om oud ijzer | 16-07-19 | 10:39 | 16

@Dandruff | 16-07-19 | 15:44:
Je kijkt naar de gestandaardiseerde klassewaardering voor het energielabel op basis van 55 gemiddeld???
mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0070/8...
Scroll in de handleiding naar p24 en kijk naar aanvoer verwarmingscircuit: 60 graden. Onder warmdrinkwaterbedrijf warmtepomp zondeer elektrische bijverwarming zie je: 58 graden.

Lood om oud ijzer | 16-07-19 | 15:55

@Lood om oud ijzer | 16-07-19 | 10:44: Dat is wat anders dan de warmtepomp die de overheid ons wil aansmeren. Wat heeft de aanleg gekost en hoeveel elektrisch verbruik je per jaar? Je bent alles mee rekenend niet goedkoper eerder duurder uit. Ik geloof je hele positieve verhaal niet. Volgens mij ben je een lobbyist voor de groene industrie.....

Blonde Nel | 16-07-19 | 17:48

@Blonde Nel | 16-07-19 | 17:48:
Schei uit gek, ik stem gewoon Thierry.

Lood om oud ijzer | 16-07-19 | 18:52
▼ 13 antwoorden verborgen

Over 5 jaar geen paintballen in Spaarnwoude, Een poolpak heb ik gelukkig al.

The_Challenger | 16-07-19 | 11:19

Duitsland zet vol in op gas, oftewel 80 miljoen mensen vol aan het gas (da's wel wat meer dan 6 miljoen, is het niet?). Dan moeten wij van het gas af?!?!? Dat is wanneer de buurman een complete gascentrale in de tuin plaatst en jij met 8 zonnepaneeltjes op je tussenwoningdakje de uitstoot wilt compenseren. Man, man, man.

Eagle_Eye | 16-07-19 | 10:39 | 2

Niet de eerste keer dat Duitsers vol inzetten op gas.

Feynman | 16-07-19 | 10:42

@Feynman | 16-07-19 | 10:42:
Moest ff lachen. 3e keer al. En voor de eerste keer met een goede reden.

The_Challenger | 16-07-19 | 11:17

Er is ook nog steeds een misverstand over dat het vrijwillig zou zijn. Volgens Gert Jan Segers 'moet' helemaal niemand van het gas af maar dat is echt een pertinente leugen. U zou door Wiebes verleidt worden maar u wordt verkracht. De gemeente gaat straks bepalen wanneer u van het gas afgaat. Let op WANNEER niet OF u van het gas afgaat. U mag dan nog een beetje mee babbelen over de manier waarop u de hut dan warm moet houden maar de gaskraan wordt dichtgedraaid. Medezeggenschap in de gemeente is trouwens ook niets waard, u mag zeggen wat u wil en dan doen ze wat anders, dus laat u niets wijs maken. Lees maar wat het gaat betekenen;
www.eigenhuis.nl/wat-doet-vereniging-...
Ze schuiven het door naar gemeentes dan mogen die het opknappen.

osolemio | 16-07-19 | 10:39 | 2

Dank voor de link. Dit is echt heel erg eng!

postmodernismisdead | 16-07-19 | 11:30

Dat heet zand in de ogen strooien. Met behulp van de gelijkgeschakelde media is dat ook prima te doen. Laten we hopen dat er verzet komt tegen dat afsluiten.

5611 | 16-07-19 | 13:16

Zonnepanelen op je dak,een af te sluiten glazen veranda als warmte opvang op het zuiden,en het energie verbruik daalt met 2/3.

De Profundus | 16-07-19 | 10:37

beste gasinfrastructuur ter wereld mooi behouden, en over 10 jaar oid over op waterstof.
Niet voor niets gaan buurlanden nu over op het schone aardgas.

Hemmenaar7 | 16-07-19 | 10:36 | 5

@Flikke-Rob | 16-07-19 | 10:41: de tweede leugen is dat van het gas af in Nederland een goede bijdrage is tegen global warming.....17 miljoen Nederlander tegenover 7,5 miljard.........

Blonde Nel | 16-07-19 | 10:44

@Blonde Nel | 16-07-19 | 10:44:

Leuk detaii; pakweg 60% van de aardbewoners kookt op kampvuurtjes, gestookt van gekapte bossen maar vooral ook afval (-hout) vol chemische troep. Vaak kookt men niet alleen om 18:00 uur, maar een groot deel van de dag (water, brood, rijst, etc).

En hier moeten de huishoudens (minder dan 20% van de co2-uitstoot in NL) dus "even" 1.000 miljard neerleggen voor waterpompen. Terwijl we niet eens de vakmensen hebben om die doelstelling te halen.

Dandruff | 16-07-19 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Er worden heel veel partijen beter van die warmtepompen, maar de ijsberen horen daar niet bij.

priks | 16-07-19 | 10:35 | 1

En nu dus allemaal op partijen gaan stemmen die deze onzin willen stoppen. Dus PVV of FvD.
Maar het domme RTL- en SBS-volk laat zich wel weer in de luren leggen door de gelijkgeschakelde media die in opdracht van Den Haag, Brussel en Soros ons land de afgrond in willen helpen.

2voor12 | 16-07-19 | 10:34 | 2

Precies. Vlak voor de volgende verkiezingen roept Klaas Dijkhoff even "gas is best schoon, het klimaatkalifaat is onhaalbaar" en het plebs stemt weer VVD.

Dandruff | 16-07-19 | 10:39

@Dandruff | 16-07-19 | 10:39: Ik reken mijzelf niet direct tot het plebs maar heb wel sinds de Dijkhof van weleer (Bolkestein) geen VVD meer gestempt. Dat voortschrijdend inzicht zal wellicht iedere (nieuwe) lichting kiezers opnieuw moeten krijgen.

D-Fens_1963 | 16-07-19 | 10:50

Willen wij met zijn allen meer, of minder gas in Nederland?

born2killn00bs | 16-07-19 | 10:32

"Het is belangrijk dat er snel meer duidelijk wordt over de kosten en financieringsregelingen, maar ook over de voordelen,...."
Welke voordelen?
Als je gedwongen kosten moet maken, en als je het niet kunt betalen gedwongen op de pof moet gaan leven, wat zijn dan de voordelen?
Heel Nederland op de pof. "Let op! Lenen kost geld." zo leert ons dezelfde overheid die ons nu gaat dwingen om te lenen.
Dus nogmaals, welke voordelen? Kunt u er twee noemen? Nou, eentje dan?

Schoorsteenveger | 16-07-19 | 10:32 | 3

Het mooiste is dat ze zeggen dat het een investering is die je niet kost. Want geld lenen is opeens gratis.

2voor12 | 16-07-19 | 10:35

Het wordt allemaal nog veel duurder, want de overheid moet straks ook nog 'uitleggen' dat de minima moeten worden ontzien. Dat leggen ze nu nog even niet uit (lees: ze verzwijgen), want dat vermindert het draagvlak bij degenen die het allemaal weer moeten ophoesten.

Schulzie | 16-07-19 | 11:15

“Dat hebben we zo afgesproken”

... zei de man die op de knop drukte om de kernraket af te schieten.

postmodernismisdead | 16-07-19 | 10:31

Dit is gewoon een maatregel om niet van Poetin afhankelijk te zijn en het wordt verpakt als klimaat vriendelijk. NL kan het gas niet meer zelf uit de grond halen.
Simpele vraag, als gas zo slecht is waarom wordt het dan in andere EU landen aangeprezen als klimaat vriendelijk ten opzichten van Stookolie (Belgie en Duitsland).

Zatkniss | 16-07-19 | 10:30 | 3

Sterker nog, in België krijg je een premie als je overstapt op aardgas.

postmodernismisdead | 16-07-19 | 10:31

Scandinavië wil heel graag gas leveren. Dat hele doemscenario dat we van Rusland afhankelijk zullen zijn is een grote leugen.

2voor12 | 16-07-19 | 10:36

@postmodernismisdead | 16-07-19 | 10:31:

In Duitsland krijg je ook subsidie om op gas over te gaan.
Ook in andere landen zoals Portugal streeft men naar meer aardgas al weet ik niet of daar overal subsidie aan hangt. Maar iedereen ziet aardgas als *schoon*, en "dus" moeten wij er vanaf. Om over te stappen op vervuilende bio-brandstoffen.
Echt totaal bezopen.
Nee, erger nog; typisch links.

Nog los van het feit dat elektriciteit veel vervuilender is. Zelfs een moderne gasgestookte elektriciteitscenttrale heeft een rendementsverlies van 40% (bij oudere centrales is dat nog hoger, steen- en bruin- kool idem). Daarnaast gaat er bij omzetten en transport nog stroom verloren tussen centrale en meterkast, en ook het opladen van bijvoorbeeld accu's levert rendementsverlies op.
Tel daarbij op dat koken op elektriciteit 3 keer meer energie kost dan koken op gas...
Dan kost het dus 6 keer zoveel gas om een ei op elektriciteit te koken, dan op gas!
Straalbezopen.

Dandruff | 16-07-19 | 10:54

De laatste keer dat de overheid 'We moeten het beter uitleggen' dicteerde, werd ons de Europese Grondwet die geen grondwet mocht heten door de strot geduwd.

Schulzie | 16-07-19 | 10:29

Het klimaatbureau, zoals de naam ook suggereert, zit er niet voor het volk, maar is een orgaan die zogenaamd het belang van de regering, wat uiteindelijk managers uit Brussel zijn, en hun fascistische groene agenda legitimeren..

Zo’n beetje hetzelfde als personeelszaken, wat tegenwoordig ‘human resources’ wordt genoemd.

Die zitten daar niet voor jou als werknemer, maar voor de baas om te zien of jij als ‘resource’ nog wel rendabel bent..

killRoy1982 | 16-07-19 | 10:27 | 1

Het eerste wat er bij mij opkomt als ik klimaatbureau hoor is Polit-bureau
Feitelijk hetzelfde, ook linkse deugdrammers!

pibasso | 16-07-19 | 10:39

Dit nieuws bevestigd maar weer dat maar ongeveer 2 miljoen nederlanders politiek nieuws volgen en partijprogramma's lezen of debatten kijken. Over 30 jaar krabt die domme menigte aan zijn hoofd. Huh? We moeten opeens allemaal dingen? En van de Nederlandse bevolking is opeens 20% moslim?

Middensteun | 16-07-19 | 10:27

Nederland gebruikt al jaren het relatief schone aardgas. En nu jezelf straffen?
De grote winst zit in landen die gebruikmaken van stookolie en bruinkool.
We zouden toch als EU één zijn? Daar is het laaghangende fruit.

BrutusBosch | 16-07-19 | 10:27 | 1

Probleem is dat elk land relatief minder moet gaan vervuilen en niet in absolute zin. Dus landen met bruinkool kunnen snel en goedkoop overstappen op gas en volden dan al aan die vorowaarde. Nederland was al heel schoon en moet dus waanzinng veel investeren om nog iets schoner te worden dan ze al was.

2voor12 | 16-07-19 | 10:38

IK zou best van het gas afwillen en wonen in een energieneutraal huis. Maar dan moet het huis extreem goed geïsoleerd zijn , driedubbel glas hebben, balansventialtie en vloerverwarming krijgen. Dat gaat me in een 100 jaar oud stadsmonument in de Pijp niet lukken. Voor nieuwbouw zou het prima kunnen, de investeringen zijn dan misschien ook wel terug te verdienen.

Verder heeft de overheid natuurlijk boter op haar hoofd. De problemen in Groningen zijn nooit serieus genomen, en de Groningers zijn nooit volledig gecompenseerd voor de schade. Er is geen enkele toekomstvisie voor de energievoorziening op langere termijn. Windmolens gaan ons echt niet helpen. Dan maar aan de warmtepomp.

Andreas B. | 16-07-19 | 10:25 | 1

U kunt mijn huis kopen in het zuid-oosten van NL. Wel genoeg centjes meenemen!

pibasso | 16-07-19 | 10:37

De vraag naar stroom zal groter worden dus ook de verbranding van fossiele brandstoffen om aan die energie te komen?
Schonere alternatieven zoals windmolens en zonnepanelen zijn beperkt bruikbaar en bij lange na niet genoeg om heel Nederland van energie te voorzien.

spamzuiger | 16-07-19 | 10:25

Zomer 2019, 15 graden heb al 2 dagen de cv ketel aan. !

joppo0 | 16-07-19 | 10:23 | 4

Is bij mij ook zo. Dat ballending begon zomaar milieuvijandig aardgas op te stoken omdat de thermostaat het koud had. Ik heb de politie gebeld maar die kwamen niet, en de milieukliklijn was continu in gesprek. Opwarming van de aarde. Kamervragen, nu!

Nivelleermarionet | 16-07-19 | 10:35

Idem, ik heb de open haard al 2 x aangezet. Gewoon omdat het kan! Mijn wijk zit niet meer aan het gas, maar is verplicht aangesloten op de stadsverwarming. Als ik de thermostaat hoger zet, duurt het met de vloerverwarming uren voordat het behaaglijker wordt, daarom even wat holt veur op het vuur.....

pibasso | 16-07-19 | 10:36

Heeft je buurman je al aangegeven bij de Klimagestapo? Schijn je in Amsterdam € 3,38 per kop voor te krijgen.

5611 | 16-07-19 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Verwarming door gas vervangen door verarming door elektriciteit levert weinig milieuwinst op voor de kosten.
Ondertussen proppen we onszelf vol met vlees (ik ook) en moeten we helemaal naar Azië om op vakantie te gaan. Er zijn zoveel laagdrempelige maatregelen die meer opleveren dan van het gas af.

koeberg | 16-07-19 | 10:22

Gas is gewoon uiterst effectief en efficiënt , dat is door de jaren heen wel bewezen.

Croxifoxio | 16-07-19 | 10:21 | 1

Nou bij hier.nu kunnen ze zich dat niet meer voorstellen. Wat een treurige site is dat.

voldemort | 16-07-19 | 17:57

gewoon gas doorpompen in Groningen en alle winst naar verstevigen van de huizen klaar

Oromis | 16-07-19 | 10:19 | 3

Al die extra bevingen nemen we dan maar op de koop toe. Vinden die Groningers ook.

Ridde Rogter | 16-07-19 | 10:23

Daarom alle winst naar het verstevigen van de huizen daar

Oromis | 16-07-19 | 10:35

Maar wel keer op keer ‘s nachts gillend wakker schrikken omdat de grond onder je al dan niet verstevigde reet wegtrilt. Waarom ga jij er niet wonen?

Ridde Rogter | 16-07-19 | 11:02

De angstmakers (zoals Gekke Gerrit) hebben wat nieuws verzonnen: klimaat=weer. Maar waarom is het dan nu (harte zomer) 18 graden ? Omdat het in India regent. En dan maar dan dat het plebs dat klakkeloos overneemt..

Kamervraag | 16-07-19 | 10:19 | 1

Ja maar in Alaska is er een hittegolf en zitten de ijsberen met hun poten in het zwembadje.

5611 | 16-07-19 | 13:22

De stuitende arrogantie dat alleen Nederland een verschil kan maken om klimaat verandering tegen te gaan. Het is lachwekkend en tegelijkertijd ook extreem zorgwekkend te noemen. Er onstaat langzamerhand een soort Groen fascisme, waarin extreme maatregelen worden doorgedrukt zonder enig wetenschappelijke discussies. Alle maatregelen ten spijt, de Linkse waanzin om het klimaat maar ook de natuur te kunnen 'beheersen of controleren' zal meer schade aanrichten dan het gebruik van Gas of het rijden en sterk verbeterde diesel auto's.

Indoneesje | 16-07-19 | 10:18

Ik ben vóór klimaatverandering. Mordicus!

"Gewone" natuurrampen en oorlogen zijn allang niet meer afdoende tegen de plaag die de mensheid is. Ten volle beseffen doe je dat zodra je de bevolkingsgroei live in de gaten gaat houden:

www.worldometers.info/world-populatio...

Graaf je verder op die site, dan zie je dat een land als Ethiopië in de jaren 80 een iets lagere bevolkingsgroei had dan in andere decennia.
Een klein rubbeltje in de grafiek... Terwijl de hongersnood toen enorm was. Ook ik stortte als twaalfjarige geld voor de zielige negertjes.

Alleen een échte achteruitgang in leefomgeving gaat deze plaag indammen. Oorlogen helpen niet. Geboortebeperking zou het mooiste zijn, maar plagen laten zich niet reguleren.

Mijn hoop is dus gevestigd op het onleefbaar worden van halve continenten. Dat is op de lange duur de redding van de mensheid, hoe tegenstrijdig dat ook moge klinken. Iets dergelijks zagen we ook in de 14e eeuw. De Zwarte Dood was gruwelijk, maar Europa kende de eeuwen daarna vooruitgang in veel opzichten.

Gajus | 16-07-19 | 10:17 | 1

Ben ik helemaal voor, de overbevolking dient een halt te worden toegeroepen,
minder mensen op aarde is uitermate klimaatvriendelijk, effectiever kan het niet.

spamzuiger | 16-07-19 | 10:30

Gaat helemaal niet om het klimaat.
Is puur politiek, de export van gas wordt nu een netto import van gas.
De overheid verdiend er niets meer op, de economie heeft een constante aderlating en gaat zo deud.
Dus de burgert mag dit oplossen ipv dat de overheid het budget op orde brengt (immigratie, EU, of zorg-cowboys bijv).
Dat is het echte verhaal.
De nederlandse staat is (indirect) deel eigenaar van twee gigantische gaspijpen tussen Duitsland en Rusland, die veel beloofde gasrotonde waar ze jaren geleden zo trots op ware. Net als die LPG terminals in Rotterdam, de "toegangspoort" tot europa.
Hoor je niets meer over.

boerk | 16-07-19 | 10:17

Ook Duitsland, dacht €800 subsidie voor aansluiten op gasnet.

boerk | 16-07-19 | 10:18

Als u het koud heeft moet u zich daar maar op kleden, scheelt enorm in de kosten.
Huizen verwarmen is voor watjes.

spamzuiger | 16-07-19 | 10:17

De burger moet van het gas af, oplossing klimaatradicalen: maak het gas kunstmatig zo duur dat alternatieven 'rendabel' worden en zwijg over wat er over de grens gebeurt (gas wordt daar gepromoot als het groene alternatief). Wie rekent wat er na alle loonbelasting, sociale premies, btw, accijnzen, etc. nog over blijft van zijn loon komt op een bepaald moment tot de conclusie 'tot hier en niet verder'.

Crusher | 16-07-19 | 10:16 | 1

Toch hetzelfde als de "spits toeslagen" voor de randstad en de NS.
"Ontmoedigen" noemden ze het.
Ipv met de kosten besparing de burgert wat voordeel te bieden (korting!)

boerk | 16-07-19 | 10:20

Gas, de meest schone fossiele brandstof die we hebben is niet schoon genoeg voor de groene Khmer.
Wel bossen laten kappen in de USA en dat naar Nederland verschepen met een grote tanker om hier als bio brandstof in een kolencentrale te stoppen.
De hedendaagse werkelijkheid is absurder dan de meeste fictie.
Maarja 90% van de mensen op deze aardkloot zijn dan ook olie dom.

IkWilOokWatZeggen | 16-07-19 | 10:13 | 1

Altijd weer die olie..

BozePaarseMan | 16-07-19 | 10:17

(spouwmuur)isolatie is vaak een verstandige keuze, zeker als je al verbouwplannen hebt. Warmtepomp is vast rendabel en stil over een jaar of 10. Punt blijft wel dat stoppen met sponsoren van pro-jihad staten verstandig is (ok, gas komt uit Rusland).

quazi | 16-07-19 | 10:13 | 1

Warmtepomp is geen nieuwe techniek waar nog veel aan te verbeteren valt is al volwassen

Oromis | 16-07-19 | 10:18

Ik dacht eens de portemonnee van de vriendjes van Nijpels te spekken en bekeek het wegdoen van airco en cv. Een warmtepomp plaatsen zou mij omhoog stoten in de vaart van het goedvolk. Er bleek wat meer nodig. ten eerste moest mijn huis volledig geïsoleerd worden. Ten tweede moest ik vloerverwarming laten aanleggen."In de winter verplaatst de warmtepomp warmte van buiten naar binnen. Maar wanneer het in de zomer warm is, kan de warmtepomp de warmte van binnen naar buiten verplaatsen en zo de temperatuur in huis verlagen. Het is goed om te weten dat niet ieder verwarmingssysteem geschikt is om mee te koelen. Bij gewone radiatoren zal het koude water er al snel voor zorgen dat de warme omgevingslucht gaat condenseren. Dat kan leiden tot vochtproblemen in huis. Een systeem voor vloerverwarming is wél geschikt voor het transporteren van koel water. Een warmtepomp met koelfunctie heeft een sensor die ervoor zorgt dat de temperatuur van de vloer niet daalt onder de condensatietemperatuur van de omgevingslucht".
Is het heel gek dat ik de situatie bij het oude laat? Dan krijgen de zakenvriendjes van Nijpels maar even wat minder geld van mij. Geld om de boel aan te passen heb ik niet meer vanwege de belastingverhogingen sinds Rutte aan het bewind is.

El Rico Grande | 16-07-19 | 10:13 | 3

Een airco is een warmtepomp. Goed bezig El Rico!

quazi | 16-07-19 | 10:15

Geweldig. Warmte wordt bij warm weer naar buiten gepompt. Met andere woorden: het wordt nog warmer. Zo worden de verschillen tussen zomer en winter nog groter. Briljant! Goed bezig GroenLinks! Extremen nog extremer maken!

Jos Tiebent | 16-07-19 | 12:02

@Jos Tiebent | 16-07-19 | 12:02: Dat doet een airco ook, warmte verplaatsen van binnen naar buiten. Een fatsoenlijke splitunit dan bij een mobiel ding staat de hete compressor en de hete afvoerslang ook nog binnen.
Bovendien een nieuwe CV ketel is er al vanaf een euro of 900 + een half dagje installatiewerk.

voldemort | 16-07-19 | 17:04

Iedereen de mond vol over het klimaat maar Schiphol puilt uit van de vakantiegangers. Ook zoiets. Willen we echt allemaal gelukszoekers uit Afrika of meer Islam? Hoe hypocriet zijn we eigenlijk.

BozePaarseMan | 16-07-19 | 10:13

Er zitten geen voordelen aan een warmtepomp.

JanVergoor | 16-07-19 | 10:12 | 1

Voor de zakenvriendjes van Nijpels wel.

El Rico Grande | 16-07-19 | 10:13

Zoals altijd: niet nar de burger luisteren want die is dom. Heeft wel kiesrecht natuurlijk.

Synecdoche | 16-07-19 | 10:10 | 2

Heel goed onderwerp voor een Referendum,dat aardgas.

De Profundus | 16-07-19 | 10:26

>Heeft wel kiesrecht natuurlijk
Sinds de PvdA opeens de Europese verkiezingen won heb ik daar wel mijn twijfels over...

negerinnenzoenen | 16-07-19 | 11:35

2 redenen: Groningen stopt met gas en levering vanuit Oekraine is een onzekere bron

klavert | 16-07-19 | 10:09 | 4

dan halen we die zooi uit de USA, Australie, Noord Afrika, Noorwegen, etc etc etc

glaaf | 16-07-19 | 10:11

Ja belachelijk! Gewoon zo snel mogelijk al dat gas uit Groningen eruit halen, dan houdt dat trillen vanzelf wel weer op!

JeSuisErKlaarMee | 16-07-19 | 10:14

In Groningen gaan ze net zo lang door tot het gas op is hoor. Geloof die malle (K)Wiebes toch niet.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

Do as I say, dont do as I do...

Denkhetnjet | 16-07-19 | 10:07

Daar was wel een lang onderzoek voor nodig bij Klimaatbureau HIER.....

Ishetnueensgenoeg | 16-07-19 | 10:07

Hoeft ook helemaal niet, van het gas af.. Er is ruim voldoende op de wereld, je moet het alleen willen aanvoeren. Niet uit Groningen, maar uit bijvoorbeeld Noorwegen.

Ommezwaai | 16-07-19 | 10:07 | 4

@Ishetnueensgenoeg | 16-07-19 | 10:08:
Steenkolen, biomassa, pellets voor de houtkachel enzovoort, zijn immers ook niet afkomstig uit ons land. Allemaal megavervuilers, maar aardgas krijgt de spreekwoordelijke zwarte piet terwijl dit gewoon een schonere brandstof is dan eerder genoemde....

Ommezwaai | 16-07-19 | 10:11

Alles onder Nederland leegpompen, het zit er niet voor nix
verzakkingen ruim vergoeden aan de huiseigenaren
Volstrekt bezopen om hier te stoppen terwijl in België en Duitschland mensen soepsidie krijgen om gas te gaan gebruiken

Tobi | 16-07-19 | 10:21

Ik heb me laten vertellen dat het gas van de Russische vijanden ook heel goed brand
maar onze de regering zegt van niet, wie kun je tegenwoordig nu nog geloven!?

Halul gebakken | 16-07-19 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl